Men vi börjar med den stora snackisen efter Brasilien GP. Den om Kollisionen mellan Esteban Ocon och Max Verstappen och det som hände efteråt.
Det var om möjligt en ännu större snackis.
Verstappen var så förbannad att han sökte upp Ocon, kallade honom för könsord och puttade honom.
Ocon fick sin bestraffning i racet, Verstappen fick den efteråt. Han ska föreläsa för juniorförare vid två tillfällen de kommande sex månaderna – med andra ord fick han samhällstjänst för sitt beteende.
– Det är en lång historia, de har tävlat mot varandra sedan de körde go-kart och det har hänt en del längs vägen. Vi vet inte exakt vilka ord som har sagt, säger Red Bulls Christian Horner.
– Men det är en varvad förare som blandar sig i kampen om segern. Då är det klart att det väcker känslor.
FIA:s Charlie Whiting säger följande:
– I stridens hetta kan jag förstå att de orden kommer, en seger gick förlorad. Vi måste vara realistiska och sådana saker har hänt många gånger tidigare i historien. Vi ser över det som hänt, men jag kan inte förlåta att man går till handgripligheter.
Vad tycker du?
Ferrari slog till med ett depåstopp på 1.97 sekunder när de bytte Sebastian Vettels däck i Brasilien. Därmed var det det första teamet sedan Williams i juni 2016 som bytte fyra däck på mindre än två sekunder.
Kör Robert Kubica F1 för Williams 2019?
Efter årets näst sista F1-lopp cirkulerar det en massa rykten. Bland annat sägs det att…
Kommer Robert Kubica till F1 när mArcus lämnar? (Sauber).
… Robert Kubica kör F1 för Williams 2019. Att han skriver på för Williams innan veckan är över. I fredags skrev jag om att Robert Kubica var mycket nära att köra för Williams och bli kollega till Georg Russell 2019. Vi får se om det bekräftas de närmsta dagarna. Sedan ska Toro Rosso bekräfta en förare också, precis som Force India. …Brendon Hartley är förbannad på sin kollega. Toro Rosso gav Pierre Gasly en teamorder och sa till honom att släppa förbi Hartley, men fransmannen vägrade. …Sebastian Vettel hade problem med en sensor, därför var han så ångsam i Brasilien.
Det återstår ett F1-lopp 2018. I Abu Dhabi den första helgen i advent.
Det är Marcus Ericssons sista F1-lopp 2018. Återstår att se när vi får en svensk förare i F1 igen – om Marcus tar sig tillbaka eller om det är någon annan som klarar att ta sig den svåra vägen dit.
Linus Lundqvist imponerade när han som debutant vann brittiska F3 2018, men frågan är om han har den budget som krävs för att jobba vidare mot sin dröm.
Brasilien GP i F1 – 2018 är VM avgjort, men jag tror att vi har ett spännande lopp framför oss. Äntligen fick Marcus Ericsson till ett riktigt bra kval.
Ericssons bästa kval (EVARISTO SA / AFP)
Han startar i tredje led intill Max Verstappen. Så högt har han aldrig tidigare startat under sin F1-karriär och bara det är en anledning till att följa Sportbladets livebevakning i morgon. Sedan lär det dessutom bli en spännande fajt om segern och märkes-VM.
Eller vad sägs om att Mercedes startar Brasilien GP på supersoft – medan Ferrari inleder loppet på soft. För att Mercedes ska säkra VM-tieln för konstruktörer krävs det att de vinner loppet – för att Ferrari ska hålla liv i mästerskapet in i finalen behöver deras två bilar ta in 12 poäng på Mercedes.
Märkes-VM – viktiga miljoner
Trots att förar-VM överskuggar konstruktörsmästerskapet hos fansen, ser teamen det på ett helt annat sätt. Det handlar om mängder av miljoner och det skiljer 90 miljoner kronor bara mellan plats ett och två.
NITTIO MILJONER.
Vi har samma fajt längre bak i fältet mellan Sauber och Toro Rosso där Ericssons team körde in två bilar i Q3 i kvalet, för andra helgen i rad. Båda Saubers förare startar före bilarna från Toro Rosso och sett över hela säsongen har teamet haft en enormt fin utveckling. Sauber måste vara det team som utvecklats absolut mest i år och Marcus Ericsson verkar har hittat rätt, lagom till han har ett annat äventyr att se fram emot. Kan det vara så enkelt att han har haft svårt att hantera den mentala pressen framförallt i kvalen och när den nu har släppt så släpper hämningarna och han kan prestera?
Vi kan notera att Fernando Alonso åkte ut i Q1, men han slog kollegan Stoffel Vandoorne för 20:e kvalet i rad. Det är en ruskigt imponerande svit. Alonso ska för övrigt köra Indy 500 tillsammans med McLaren.
• Esteban Ocon har bytt växellåda och flyttas tillbaka fem platser.
• Daniel Ricciardo flyttas tilbaka fem platser. Han har tvingats till ett byte av turboladdaren. Det sägs att anledningen rär att en fuktionär hade sönder den i Mexiko. Funktiönären använde sig av en brandsläckare vilket skadade bilen.
•Sebastian Vettel stängde visst av motorn, men han agerade inte rätt när bilen skulle vägas och måste nu böta – 25 000 euro.
Topp tre inför Brasilien GP i F1 2018 (AFP)
Inför Brasilien GP i F1 2018 kan vi konstatera att….
…Renault Bob Bell tror på en sammanslagning mellan F1 och Formula E. Jag fick en exklusiv pratstund med honom och texten läser du här.
Vad tror du om hans förslag?
…Pietro Fittipaldi är ny testförare hos Haas och ska köra testerna i ABu Dhabi efter säsongsfinalen. Hans farfar vann VM i F1.
…Rob Smedley lämnar Williams, men vill fortsätta att jobba inom F1.
…Günter Steiner, Haas, vill inte se färre tävlingar men kortare tävlingshelger.
– Vi borde kunna komma till banan på fredagen och köra en timme då istället för tre. Det hade jag tyckt varit me rspännande än att minska antalet race.
….Force-Indias teamchef Otmar Szafnauer vill inte se 25 lopp.
– Om det blir 25 lopp måste vi ha två personer på flera positioner och rotera. Tänk dig den unge familjefar som vill vara borta 180 dagar om året, då måste man ställa sig frågan om det inte är bättre att ha bättre att ha färe lopp med högre kvalité.
Brasiliens GP i F1 2018 – start i morgon söndag klockan 18.10.
Jag drar igång livebevakningen kl 17.55. Häng med!
Äntligen drar motorerna i gång. Det finns faktiskt en hel del att hålla koll på inför Brasilien GP i F1.
Teamkampen
Den lever vidare.
Även om Mercedes har ett försprång på 55 poäng så har de inte avgjort. Ferrari kan hålla liv i det konstruktörsmästerskapet ända in i finalen, men då krävs det att det italienska teamet tar in 12 poäng på silverpilarna den här helgen.
– Vi ska göra allt för att vinna märkes-VM i år, säegr Vettel.
Men om Hamilton eller Bottas vinner Brasilien GP i F1 är det avgjort….
Pengar
Konstruktörsmästerskapet handlar om pengar. Om Stora pengar. Jag skrev om det i somras, den texten hittar du här.
Kampen om plats fyra till sju är väldigt jämn och skillnaden mellan plats åtta och nio är exempelvis värd 60 miljoner kronor.
Renault ligger nu fyra, 30 poäng före Haas när det är två lopp kvar. McLaren är femma med 62 poäng, men jagas av Racing Point Force India som har 47 ( teamet blev av med alla poängen efter ägarbytet i somras, men har varit bäst av alla mittteamen under hösten).
Det är också en tuff kamp om plats sju, där Sauber med sina 36 poäng är tre poäng före Toro Rosso.
Så har teamen mitt i fältet gått efter sommaren
Starkt kval av Ocon i Belgien ( TT)
Racing Point Force India: 47 Renault: 32 Sauber: 18 Haas: 18 McLaren: 10 Toro Rosso: 5 Williams: 3
Förarplatser för 2019
Det finns platser kvar till F1 2019. En hos Toro Rosso och en hos Williams, den hos Racing Point Force India känns som att den tillhör Lance Steoll.
Förare som Esteban Ocon, Brendon Hartley och Sergei Sirotkin har ingen förarplats till nästa år. Dessutom för förare som Lando Norris och Antonio Giovanazzi möjligheten att köra en fredagsträning och förbereda sig för 2019.
Väderprognos inför Brasilien GP i F1
Det ser ut att kunna bli en varm – men blöt – helg i Sao Paolo. Under fredagen ska temperaturen ligga på runt 25 grader, men risken för regn är ungefär 40 procent. Under lördagen tyder det mesta på att temperaturen stannar kring 25 grader och att är uppehåll under förmiddagen, men till kvalet som startar klockan 18.00 svensk tid ökar risken för regn.
Då ligger den på nästan 60 procent.
Till söndagens lopp, Brasilien GP i F1, är det också risk för regn. Något som inte alls är ovanligt, ni minns väl hur det öste ner när Lewis Hamilton vann sin först VM-titel 2008?
Enligt väderprognosen ska det vara runt 27 grader varmt och 50 procents risk för regn när loppet startar (söndag klockan 18.10 svensk tid).
En guide till Brasilien GP i F1 med fakta och statistik hittar du här.
Lämnar Silverstone F1?
Hanoi och Vietnam ska arrangera F1 efter 2020. Det har Liberty Media nu bekräftat. Däremot är det inte säkert att Silverstone finns kvar i kalendern framöver. Klassikern har allt annat än en given plats.
Hamilton jublar på Silverstone efter segern på hemmaplan 2017. (TT)
– Det första F1-loppet i historien kördes på Silverstone ja, men F1 har inte tävlat där under alla 68 år. säger F1:s marknadschef Sean Bratches till motorsporttotal.
– F1 har tävlat på Brands Hatch och på andra racerbanor. Ingen bana är helig. Det är klart att vissa banor har ett viktigt värde för oss och vi gör vad vi kan för att behålla dem i kalendern, men det handlar också om affärer. Vi är ett företag som har många intressen att se efter och vi försöker även att tillgodose fansens intresse.
Han fortsätter:
– Det är viktigt att försöka behålla de lopp som har en stor betydelse för fansen, som Silverstone, Spa och Monza. Sedan har vi ett par stadslopp eller lopp som avgörs i städer eller i parker, som Melbourne, Montreal och Mexico City, sedan finns det banor som har byggts för F1, som Shanghai, Austin och Bahrain. Sedan vill vi köra inne i städerna, och Vietnam är ännu ett steg för att vi ska nå vår vision.
Samtidigt får de inte lägga till för många lopp. Lewis Hamilton hotar med att lämna F1 om det blir 25 race per säsong. Mer läser du här.
Inför Brasilien GP i F1 snackas det om att…
…Daniel Ricciardo straffas i starten av Brasiliens GP. Han behöver byta en laddare till sin turbo, det betyder fem platsers nedflyttning.
…Niki Lauda ska vara tillbaka i depåområdet redan till säsongsfinalen i Abu Dhabi den sista helgen i november. Han tvingades till en lungtransplatation under sommaren och har vistats på sjukhus under hösten. Nu ser han dock framåt och ska ha sagt till Bernie Ecclestone att han planerar en resa till Abu Dhabi. Men ta det med en nya salt….
…Lewis Hamilton har en ny taturing. Efter VM-titeln i Mexiko belönade han sig själv med en bild av den store boxningslegendaren och idolen Muhammad Ali på vaden.
…Fernando Alonso är med om ett speciellt event dagen efter F1-finalen i Abu Dhabi. Han byter bil med NASCAR-stjärnan Jimmie Johnson.
…Pascal Wehrlein kan vara på väg tillbaka till F1. Ferrari är intresserade av att använda honom som utvecklingsförare och att han ska köra i deras simulator. Wehrlein körde F1 2017 ( Sauber) har kört DTM 2018 och ska köra Formula E kommande säsong.
Däcktillverkaren Pirellis tankar inför Brasilien GP i F1
Brasiliens Grand Prix på Autódromo José Carlos Pace (Interlagos) är säsongens sista Formel 1-lopp. Pirelli har valt ut däcken P Zero White medium, P Zero Yellow soft och P Zero Red supersoft. Loppen på Interlagos är kända för att vara oförutsägbara, både sett till väder och händelseförlopp. Brasilien är en av Pirellis viktigaste marknader – här tillverkar tre stora fabriker däck som sitter på nästan hälften av alla bilar i landet.
BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV
Sett till namnen är de utvalda däcken samma som i fjol, men eftersom samtliga däck blivit ett ”steg” mjukare i år är valet de facto något mjukare jämfört med 2017.
Brasilien bjuder på säsongens kortaste varv (4,309 km) efter Monaco och Mexico City, vilket innebär att däcken ständigt utsätts för påfrestningar i kurvor och trånga passager.
Vädret på banan är alltid oförutsägbart – Brasiliens GP har under tidigare säsonger bjudit på såväl bantemperaturrekord som ösregn.
De snabba kurvorna bidrar till det relativt hårda däckvalet. Högre bakdäck utsätts för störst påfrestningar.
Förra årets vinnande strategi byggde på ett depåstopp med byte från supersoft till soft. Även i år väntas de flesta förarteamen sikta in sig på ett depåstopp.
Onsdag betyder en guide inför Brasilien GP i Formel 1 och även om VM-titeln är utdelad frångår jag inte den principen. Du får också de senaste snacket, nyheterna och en detalj som jag har svårt att släppa. I helgen avgörs det 98:e F1-loppet sedan hybridmotorn gjorde sitt intåg i F1 2014.
Och statistiken är skrämmande. Varför?
Jo, det är bara tre team som har vunnit GP-lopp de senaste fyra säsongerna.
Mercedes har vunnit 72 lopp ( Hamilton 49 av dem), Ferrari 14 deltävlingar och Red Bull 12. Kikar vi tillbaka ännu längre är det faktiskt så att de tre teamen har vunnit de 116 senaste loppen och även dominerade innan hybridmotorerna infördes 2014.
Det är tråkig läsning, det gör sporten förutsägbar och det som känns mest trist är nog det faktum att det inte verkar vara någon förändring i sikt heller – flera andra tillverkare har sagt nej till F1 efter 2021. Senast Porsche.
Vinnare sedan 116 race – Mercedes, Ferrari och Red Bull. (TT)
Även Saubers teamchef Frederic Vasseur anser att läget är kritiskt:
– Vi klarar av att ta startplatser bland de tio främsta och det borde räcka för att vara med och slåss om en pallplats, men det är omöjligt. Se på de senaste loppen, även om förare från toppteamen varvats eller gjort många depåstopp klarar att ta en av de garanterade platserna längst fram, säger han till Blick.
Han har rätt. I Austin körde Nico Hülkenberg och Carlos Sainz in på plats sex och sju – och de varvades två gånger var….
Hur ska man lösa detta? Det finns knappast något annat sätt än ett budgettak. Skillnaden mellan teamen och det antal miljoner som sprutas ut är helt enkelt för stor. De tävlar inte på lika villkor. Inte ens på liknande villkor. Kanske är det läge att införa vissa standarddelar, sådant som finns under huven och ändå inte syns.
Vad tycker ni om denna intresssanta fråga?
Guide till Brasilien GP i Formel 1
Redan i går fick du tiderna som gäller och förarnas däckval inför Brasilien GP i Formel 1. Du hittar det här.
Autodromo José Carlos Pace
Varvlängd: 4,309 km (71 varv). Tävlingen körs motsols. Kurvor: 5 höger, 10 vänster. Kurvor över 250 km/tim: 2 (T14, T15) Kurvor under 100 km/tim: 2 (T8, T10) Däck: Supersoft/Soft/Medium Bromszoner: 6 (3 hårda). Avstånd till första kurvan: 190 m. Maxfart utan DRS; 315 km/tim. Lägsta hastighet: 80 km/timmen. Första segrare: Emerson Fittipaldi, Brasilien, 1973. Första pole position: Ronnie Peterson, Sverige, 1973. Segrar från pole position: 14. Segrare från lägsta startposition: Giancarlo Fisichella 2003, från startposition 8. Vinnande strategi 2016: 4 depåstopp ( Flest förare använde sig av två depåstopp) Tävlingar med säkerhetsbil sedan 2003: 7 (totalt var säkerhetsbilen ute 12 gånger under de sju deltävlingarna)
Omkörningar per varv:
2016 101 ( ingen med DRS)
2017: 52 ( 20 med DRS)
Marcus Ericssons sista F1-lopp i Brasilien? (Sauber).
Marcus Ericsson om Brasilien GP i Formel 1:
”Detta är en klassisk bana, men vädret gör det hela intressant. Förutsättningarna kan förändras på bara någon minut. Banan är ganska kort vilket gör att du måste sätta kurvorna perfekt i kvalet, det är en mix av snabba kurvor och långa passager. Den körs också motsols, det är en utmaning.”
Statistik – inför Brasilien GP i Formel 1
Topp 8 i kvalet 2017:
1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Sergio Perez, Force India
6. Fernando Alonso, McLaren
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Carlos Sainz, Renault
Topp 8 i racet 2017:
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Lewis Hamilton, Mercedes
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Felipe Massa, Williams
8. Fernando Alonso, McLaren
Snababste varvet i racet:
Absolut: 1:11.004 (Max Verstappen, Red Bull, 2017)
2017: 1:11.004 (Max Verstappen, Red Bull)
2016: 1:25.305 (Max Verstappen, Red Bull)
2015: 1:14.832 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:13.555 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:15.436 (Mark Webber, Red Bull)
Senaste fem segrarna
2017 Sebastian Vettel Ferrari
2016 Lewis Hamilton Mercedes
2015 Nico Rosberg Mercedes
2014 Nico Rosberg Mercedes
2013 Sebastian Vettel Red Bull
Flest segrar i Brasilien GP i Formel 1:
Michael Schumacher (4)
Sebastian Vettel (3)
Ayrton Senna (2)
Emerson Fittipaldi (2)
Mark Webber (2)
Juan-Pablo Montoya (2)
Mika Häkkinen (2)
Felipe Massa (2)
Nico Rosberg (2)
Jacques Villeneuve (1)
Det snackas om att…
…Robert Kubica har fått erbjudande om jobbet som simulator- och testförare hos Ferrari. Det jobb som Daniil Kvyatt hade i år, men ryssen kör för Toro Rosso nästa år. Det sägs att Kubica han fortfarande hoppas på att få chansen intill Georg Russel hos Williams. Den platsen vill även Sergej Sirotkin ha.
Har Vettel passerat zenit? (REUTERS)
…David Coulthard är kritsk i sin krönika i Daily Mail. Han anser att Ferrari lämnat Sebastian Vettel i sticket.
– Jag har känslan av att han inte fick samma stöd som vad Hamilton fick hos Mercedes, skriver skotten och påpekar att det var en tydligare rollfördelning hos Mercedes.
– Valtteri fick sin chans, men när det gällde var det Lewis deras nummer ett. När saker och ting ställs på sin spets är det han som vinner lopp och kör om VM-titeln.
…Rich Energy är ny huvudsponsor hos Haas.
…F1-legendaren Jackis Stewart menar att Sebastian Vettel har nått sin höjdpunkt i karriären och är på väg att dala.
– Sebastian har nått zenit, medan Lewis fortfarande utvecklar sig som förare, säger han till Bild.
– Samtidigt ser jag ingen anledning till att Vettel inte kan komma tillbaka.
Vi får väl se 2019 – då har Vettel Charles Leclerc intill sig. Det blir spännande.
Lewis Hamilton har tagit VM-titeln.
Men det betyder inte att säsongen är över.
Så såg det ut när Nico Hülkenberg tog pole position i regnet 2010. Då i en Williams (TT)
Brasilien GP i F1 2018 och finalen i Abu Dhabi återstår. Den här helgen kan vi vänta oss ett spännande lopp – det brukar det nämligen alltid vara i Brasilien och detta beror bland annat på vädret. Förhållandena kan växla extremt fort och just i dag tisdag visar en titt på väderprognosen 60 procents risk för regn under lördagen och 50 procents risk för regn under söndagen.
Ni minns väl Hamiltons VM-titel i ösregn 2008 eller skrällen i kvalet 2010?
Hulken har för övrigt aldrig tagit en pallplats.
Här är tiderna som gäller för Brasilien GP i F1 2018:
Fredag:
Träning 1 kl 14.00
Träning 2 kl 18.00 Lördag:
Träning 3 kl 15.00
Kval kl 18.00 Söndag:
Race kl 18.10.
Självklart kommer det en liverapportering från Brasilien GP i F1 2018. Ni vet var ni hittar mig.
Fem frågor inför Brasilien GP i F1 2018
Även om förar-VM är avgjort så finns det ett par spännande saker att hålla koll på.
•Tappar Hamilton fokus ?
De senaste två gångerna som han avgjort VM två lopp från slutet, 2015 och 2017, så vann han inget mer lopp efter det. 2016 när han jagade Nico Rosberg vann han de avslutande fyra loppen.
Själv menar han att han behåller fokus för att vinna även märkes-VM
– Det betyder ännu mer för killarna och tjejerna i fabriken, säger han. Vårt mål är att vinna båda titlarna, inte bara en av dem, därför har vi känslan att vi inte är klara än när vi åker till Brasilien.
Men frågan är om han han klarar av det och om han betalar tillbaka till Valtteri Bottas som har fått kliva åt sidan ett par gånger i år? Är det Bottas tur att vara snabbaste Mercedesförare nu när VM är avgjort?
Verstappen vann i Mexiko, trivs han på Interlagos också?(AFP)
•Fortsätter Red Bulls trend?
Teamet tog årets fjärde seger i Mexiko, Verstappen var tvåa i USA veckan innan dess. Fortsätter den positiva trenden? I Mexiko var de vassa på hög höjd, i Brasilien är det inte lika extremt ( 700 meter mot 2200 meter i Mexiko), men det är alltid något.
För övrigt kör Daniel Ricciardo i helgen om någon undrade. Han var så frustrerad efter tävlingen i Mexiko att han sa att det var lönlöst att köra mer, men har nu klargjort att han kör för Red Bull i Brasilien och Abu Dhabi.
•Kan Mercedes hitta farten?
I USA fungerade det inte för silverpilen och i Mexiko säkrade Hamilton titeln, men det var ett mardrömslopp för teamet. De hittade inte rätt arbetsfönster för däcken och förstod inte heller varför. Kan de lösa den problemet?
– Vi kan inte vara nöjda med det vi presterade i Mexiko utan har analyserat det och gjort framsteg, säger stallchef Toto Wolff till motorsportmagazin.com.
– Det är viktigt att vi nu gör allt för att säkerställa att vi är starka i Brasilien.
•Kan Vettel vinna igen?
Han vann på Spa, sedan tog Mercedes över. Förra året tappade han VM-titeln i Mexiko och vann sedan i Brasilien.
– Vi behöver ett par poäng till, men den senaste helgen var bra och jag hoppas att vi kan fortsätta på det inslagna spåret, säger tysken.
Ferrari har 55 poäng upp till Mercedes i kampen om märkes-VM och det är 100 poäng kvar att slåss om.
•Vem vinner kampen om plats fyra?
Mercedes, Ferrari och Red Bull är de tre i toppen. På plats fyra återfinns Renault, 30 poäng före Haas. Det amerikanska teamet har inte tagit några poäng på de två senaste loppen.
– Jag brukar köra bra här, konstaterar Nico Hülkenberg som faktiskt hade pole position med Williams i Brasilien 2010.
– Jag vill jobba vidare på det, säkra min sjundeplatsen i VM och plats fyra till teamet.
Men även Haas förare är positiva;
– Vi har tappat lite, men jobbar till hundra procent med att gottgöra det, Interlagos borde passa oss, säger Romain Grosjean.
Förarnas däckval inför Brasilien GP i F1 2018
Notera att Räikkönen och Bottas har valt ett hårdare alternativ än Hamilton och Vettel. Så är det också hos Sauber där Ericsson har ett hårdare alternativ än Leclerc.
….Sergio Sette Camara är ny testförare hos McLaren. 20-åringen från Brasilien har varit teamkollega med Lando Norris i Formula 2 och ligger sexa i mästerskapet under F1 . Han har tagit åtta pallplatser. Hans enda seger kom på Spa 2017. …kampen om märkes-VM lever, men Ferrari måste ta in tolv poäng på Mercedes i helgen för att det mästerskapet ska leva vidare till finalen i Abu Dhabi den sista helgen i november.
Rob Smedley jobbade med Felipe Massa redan hos Ferrari (TT)
…Rob Smedley lämnar Williams efter säsongens slut. Han var Felipe Massas tävlingsingenjör och därefter ledande tävlingsingenjör på banan. Det är den tredje nyckelpersonen som lämnar Williams efter aerodynamikchef Dirk de Beer och chefkonstruktör Ed Wood. Vid årsskiftet lämnar också huvudsponsorn Martini och pappa Stroll lär dra tillbaka sina pengar. …Porsche kommer inte att kliva in i F1 2021. Det meddelar företaget. …F1 ska köra i Vietnam 2020 meddelar arrangören, men det är inte bekräftat av F1:s ägare Liberty Media. …Lando Norris kör en McLaren under PF1, Nicholas Latifi kör en Force India.
VI hörs i gen i morgon. Då är det dags för en guide inför Brasilien GP i F1 2018.
VM lär avgöras i Mexiko GP i F1 2018 – det kan vi räkna med. Det känns som om det enda
Firar han den femte titeln i morgon? (TT)
som kan hindra Lewis Hamilton är ett tekniskt problem – eller en kollision. Han behöver ta fem poäng till för att säkra titeln 2018 och det betyder att han vinner titeln om han slutar morgondagens tävling på plats sju eller bättre.
Han vinner den också om Sebastian Vettel inte tar segern i morgon.
Med andra ord är allt upplagt för att Lewis Hamilton ska få fira ordentligt.
Red Bull har första startled i Mexiko GP i F1 2018
Kvalet till Mexiko GP i F1 år 2018 bjöd på en riktigt kul kamp mellan Red Bulls två förare. Max Verstappen jagade pole positon för att bli den yngsta föraren någonsin som varit snabbast i ett kval- men han fick stryk.
Med 26 tusendelar av sin teamkollega Daniel Ricciardo.
– Det var ett skitkval. Jag hade problem med motorbromsen hela tiden, suckade Verstappen efteråt och han var inte säker på att teamet skulle kunna lösa problemet till racet.
– Oavsett vad ska jag köra runt.
Notera att detta är första gången sedan de nya motorreglerna infördes 2014 som Red Bull äger första startled i ett GP.
Bra kval av Ericsson – även om Leclerc var snabbare
Marcus Ericsson startar från plats tio i Mexiko GP (Sauber)
Marcus Ericsson tog sig vidare till Q3 och även om han fick stryk av kollegan Charles Leclerc för sjätte kvalet i rad så var det en framgång för svensken. Ericsson hittade inte alls rätt under fredagens träningar, men under kvalet såg det betyder bättre ut – även om han kommer att bli attackerad bakifrån i racet.
Force India kvalade på hårdare däck med målsättningen att få in sin bil precis utanför topp tio för att ha förmånen av ett fritt däckval.
Och det lyckades.
– Vi kommer att fajtas med Sauber om att vara bäst av resten säger Esteban Ocon som startar fråm position elva.
– Nu startar vi precis där vi ville.
Det blir tufft för Ericsson och Leclerc som startar i ledet framför, de måste inleda däcken på de hypermjuka däck som de kvalade med i Q2 och lär behöva gå in i depå tidigare än Esteban Ocon, Force India och Fernando Alonso, McLaren som startar i ledet bakom och får välja vilka däck de vill inleda loppet på. Det får naturligtvis även Sergio Perez på ruta 13.
Mer om kvalet och Ericssons tankar efter Q3 läser du här.
Bestraffningar inför Mexiko GP i F1 2018
Pietre Gasly – motorväxel, start i sista led.
Romain Grosjean – flyttas tillbaka tre platser efter incidenten med Charles Leclerc i USA. Notera att Grosjean behöver klara sig utan straffpoäng i Mexiko, annars riskerar han att stängas av i nästa lopp som avgörs i Brasilien om två veckor.
Startuppställning inför Mexiko GP i F1 2018
1) D. Ricciardo, Red Bull,
2) M. Verstappen, Red Bull,
3) L. Hamilton, Mercedes,
4) S. Vettel, Ferrari,
5) V. Bottas, Mercedes,
6) K. Räikkönen, Ferrari,
7) N. Hülkenberg, Renault,
8) C. Sainz, Renault,
9) C. Leclerc, Sauber,
10) M. Ericsson, Sauber,
11) E. Ocon, Force India (Racing Point),
12) F. Alonso, McLaren,
13) S. Perez, Force India (Racing Point),
14) B. Hartley, Toro Rosso,
15) S. Vandoorne, McLaren,
16) K. Magnussen, Haas F1,
17 ) L. Stroll, Williams,
18) R. Grosjean, Haas F1, +3 platser, straffet följer med från USA:s GP
19) S. Sirotkin, Williams,
20) P. Gasly, Toro Rosso – sista startled på grund av motorbyte
Inför Mexiko GP i F1 2018 kan vi konstatera att….
…Mercedes, Ferrari och Red Bull kvalade in i Q3 med supersoft. Det däcket startar de också på i morgon. …kvalet till Mexiko GP i F1 2018 var en mardröm för Haas, som slåss om fjärdeplatsen i VM- Ingen av förarna gick vidare från Q1, medan Renaults båda bilar startar bland de tio främsta. ….Mercedes båda förare är missnöjda med balansen i bilen. Lewis Hamilton var missnöjd redan förra veckan i USA då han var trea.
– Ingen av förarna trivs med balansen i bilen, de bara glider runt, säger Toto Wolff, som är stallchef, till Sky. Ändå startar två Mercedes med bland de sex första bilarna. …FIA har skärpt reglerna för kurva elva. Om en förare lämnar banan med samtliga fyra däck en gång varnas han, händer det vid fyra tillfällen måste han räkna med en bestraffning. …Lewis Hamilton behöver fem poäng för att vinna VM-titeln. Det räcker med en sjundeplats i Mexiko och den femte titeln är i hamn. MIssar han det – och Vettel inte vinner. Då är titeln också hans.
Tatiana Calderon – nu får hon köra F1 (Sauber)
…Tatiana Calderon får köra årets Sauber under en filmdag i Mexiko. Det blir hennes första varv i en F1:a.
– Ända sedan jag började tävla i motorsport har jag drömt om att få köra på den högsta nivån. De har varit mitt mål hela tiden. Det kommer att bli en fantastisk upplevelse, säger colombianskan som får köra max tio mil.
…Mexiko GP startar klockan 20.10 – men Sverige återgår till normaltid, så kom ihåg att ställa tillbaka klockan i natt. Liverapporteringen drar jag igån klockan 19.55. Häng med!
Vi väntar på Mexiko GP i F1 2018.
På tävlingen där Lewis Hamilton kan bli världsmästare.
Mästare i Mexiko 2017 (TT)
Det lyckades han med för ett år sedan.
Men också på tävlingen där det mesta kan gå fel. Mexiko GP i F1 är nämligen enormt tuff för maskinerna och detta beror på att den avgörs på 2 200 meters höjd.
Det ställer enorma krav på motorerna som behöver syre för att kunna arbeta. För varje 100 meters höjd förlorar motorn ungefär en procent – i Mexiko City betyder det en skillnad på 22 procent. Dessutom gör den höga höjden att downforce minskar med ungefär 20 procent, men samtidigt blir luftmotståndet bli mindre.
2016 satte Valtteri Bottas på ett nytt rekord – han nådde en hastighet av 372,5 km/timmen under tävlingen i Mexiko.
Väderprognos inför Mexiko GP i F1 2018
Dessutom finns det en sak till som gör sakerna ännu mer komplicerade.
Vädret.
Prognosen inför Mexiko GP i F1 talar om regn. Framförallt är det stor risk att det regnar under lördagen. Under den tredje träningen och kvalet är risken för regn 97 procent, under hela dagen från 07.00-24.00 är det nästan hundra procents risk för regn och ju senare det blir under dagen ju mer ska det regna.
Temperaturen ligger mellan 14 och 17 grader.
Under söndagen är risken för regn 40 procent i samband med starten av loppet, som är klockan 13.10 lokal tid. Sedan ökar risken till 70 procent under loppet och temperaturen ska ligga kring 17 grader.
Fredagsförare inför Mexiko GP i F1 2018:
Alonso vilar från FP1 (TT)
Fredagens första pass, ja då kan ett par framtidsförare få chansen och så är det även i dag. Här är gänget:
Force India: Nicholas Latifi kör för Esteban Ocon McLaren: Lando Norris kör för Fernando Alonso Sauber: Antonio Giovinazzi kör för Charles Leclerc
Så har fredagsförarna kört tidigare i år:
Latifi: Montreal, Hockenheim, Sotji
Norris: Spa, Monza, Sotji, Suzuka, Austin
Giovinazzi: Hockenheim, Budapest, Sotji
Kimi och festen
Glad kille som fick festa (TT)
Förra veckan vann Kimi Räikkönen. Ni var många som var glada över det han också.
Senast han vann var hans barn inte ens födda. Det var 2013.
Nu firade han segern tillsammans med sitt team – och det var tungt att gå ur sängen dagen efter.
– Vi hade ett litet party, men när man har nått min ålder så dröjer det så länge innan man återhämtar sig efter en sådan dag. Den delen är inte speciellt kul, men den första delen är alltid väldigt rolig, säger 39-åringen inför Mexiko GP i F1.
Ericsson och framtiden
Ni är många som frågar vad som händer med Marcus Ericsson. 2019 är han tredjeförare hos Sauber, men det garanterar honom inte att tävla med bilen, han är reserv. Därför tittar han på andra alternativ.
Framförallt på Indy Car
– Det är det som är mest intressant. först var jag besviken när jag inte fick stanna i F1, men när jag smälte det så började jag titta på andra alternativ, säger han.
Marcus Ericsson saknar känslan att kunna vinna (TT)
– Då började jag tänka på att det vore en skön känsla om jag kunde få starta ett lopp och känna att jag också kunde vinna det. Det är så spännande och det har jag verkligen saknat. Jag har inte ens kunnat tänka den tanken de senaste fem åren. Tidigare handlade det alltid om att vinna, men de senaste fem åren har den känslan varit som bortblåst. Och det saknar jag.
Han vann GP2-loppet i Tyskland 2013, stod på prispallen i Abu Dhabi samma år. Sedan kom F1 – och då har han tyvärr varit långt från prispallen.
Inför helgens Grand Prix i Mexiko har Pirelli valt ut däcken hypersoft, ultrasoft och supersoft. Den populära banan Autódromo Hermanos Rodríguez har använts för Formel 1 sedan 1962 och mycket av ursprungskänslan finns kvar. Banan är en av de snabbaste som hypersoft kommer att användas på i år, vilket öppnar för nya rekordtider.
BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV
Valet av hypersoft innebär att årets uppsättning i Mexiko är två ”steg” mjukare jämfört med 2017 (soft, supersoft och ultrasoft), eftersom samtliga däck blivit ett steg mjukare inför säsongen 2018.
Banans yta är mjuk och hal, vilket minskar däckslitaget.
Depåsträckan är en av årets längsta, något som förmodligen pressar förarna till att spara tid genom att genomföra endast ett depåstopp. Förra året vann Max Verstappen med ett stopp.
Banan bjuder på en bred mix av snabbhet och kurvor. På en av två snabba raksträckor uppnådde Sebastian Vettel en topphastighet på 362,4 km/h förra året.
VAD ÄR NYTT?
Pirellis sista test för året äger rum kommande tisdag, då det är Saubers tur att testa däck.
Söndagens Grand Prix i Mexiko blir F1-seger nummer 200 för Pirelli. Det ska dock tilläggas att majoriteten av segrarna inträffat efter 2011, då Pirelli blev ensam däckleverantör till mästerskapet.
En vecka efter det spännande racet i USA är det dags för ett nytt kvällsrace – Mexiko GP i Formel 1.
Det är ett av årets mest uppskattade lopp, framförallt tack vare den magiska publiken inne på den gamla basebollstadion som förarna kör igenom.
– Det är en fantastisk publik, jag fick gåshud på förarparaden senast. Det var 200 000 människor och helt magiskt, säger Marcus Ericsson.
– Körmässigt är det mycket start och stopp och jag gillar det. Det var premiär 2015 och asfalten är fortfarande väldigt fin. Jag hoppas att grundgreppet är bättre.
Läcker inramning i Mexiko (TT)
Banan i Mexiko har historia, det första loppet avgjordes redan 1963 och Jim Clark vann från pole position. Den fanns med i F1 fram till och med 1992, sedan försvann den och kom tillbaka 2015. De snabbare delarna från den gamla banan finns kvar, men man har också gjort ett par delar betydligt mer tekniska.
Tävlingen avgörs på 2000 meter höjd över havet, vilket påverkar både människan och motorn, och den räknas tillsammans med tävlingarna i Baku och Monza som årets snabbaste. För att kompensera den höga höjden måste bilarna köra med mer downforce i Mexiko än på Monza i Italien.
Tiderna till helgen och förarnas däckval hittar du här.
Glöm inte bort att aställa tillbaka klockan en timme på söndag ovh det faktum att Lewis Hamilton bara behöver ta fem poäng för att säkra titeln. Det betyder plats sju eller bättre.
Guide till Mexiko GP i Formel 1
Autodromo Hermanos Ridriguez Banlängd: 4,313 km Medsols Avstånd till kurva ett: 890 meter Kurvor: 9 höger och 7 vänster Kurvor under 100 km /tim: 6 (T2, T4, T5, T6, T13, T16) Kurvor över 250 km/timmen: 0 Däck: Hypersoft/Ultrasoft/Supersoft Förarnas däckval hittar du här: Däckslitage: Medel. Bromsslitage: Högt. Bromszoner: 8 (3 av dem är hårda) Maxhastighet utan DRS: 349 km/tim Lägsta fart: 78 km/tim. Genomsnittsafart: 179 km/tim. Vinnande strategi 2016: 1 depåstopp. Mest valda strategi: 1 depåstopp. Sannolikhet att säkerhetsbilen kommer ut på banan: 100 procent. Race med säkerhetsbil sedan 2003: 2 ( den har varit på banan 2 gånger) Första segrare: Jim Clark, Lotus, från pole position 1963 Segrar från pole position: 9 Seger från högsta startposition: 13, Alain Prost 1990.
Statistik inför Mexiko GP i Formel 1:
Hamilton säkrade sin fjärde VM-titel i Mexiko 2017. (TT)
Kval 2017 – topp 8:
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Esteban Ocon, Force India
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Carlos Sainz, Renault
Mexiko GP i Formel 1 – topp 8:
1. Max Verstappen, Red Bull
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Esteban Ocon, Force India
6. Lance Stroll, Williams
7. Sergio Perez, Force India
8. Kevin Magnussen, Haas F1
Marcus Ericsson bröt med trasig hjulupphängning på varv 56.
Fem senaste segrarna:
2017 Max Verstappen Red Bull
2016 Lewis Hamilton Mercedes
2015 Nico Rosberg Mercedes
1992 Nigel Mansell Williams
1991 Riccardo Patrese Williams
Omkörningar: 2016: 31 (11 med DRS)
2017: 57 (22 med DRS)
Vi kan konstatera att…
…Fernando Alonso fortfarande inte vet vad han ska göra 2019, men det blir inte en hel säsong i Indy Car. Det är för mycket. Han ska inte heller köra NASCAR – men han är intresserad av Indy 500. Han vill vinna motorsportens Grand Slam och segrarna i Monaco GP och Le Mans 24-timmars har han redan.
Grosjean tappar tre startplatser i Mexiko. (TT)
…Romain Grosjean flyttas tillbaka tre platser i starten av Mexiko GP i Formel 1. Anledningen till det är kollisionen med Charles Lecerlc i USA: Han har dessutom tio straffpoäng, drar han på sig två till i Mexiko får han inte köra i Brasilien. Vad gör Haas då?
Santino Ferrucci har väl kvar rollen som utvecklingsförare, men det känns inte som om FIA vill se honom i en F1:a med tanke på det som hände i F2. …Kimi Räikkönen är den enda föraren som har vunnit lopp med tre olika typer av motorer, V10, V8 och V6. En annan intressant sak – han kommer säkerligen att vara den siste föraren som är född på 1970-talet som vinner ett lopp i Formel 1.
Romain Grosjean ligger risigt till.
Riktigt risigt. Han fick ytterligare en straffpoäng till sin licens under tävlingen i USA och om han får ytterligare två i Mexiko GP i F1 så stängs han av ett lopp.
En förare får ha max 12 poäng under ett år, därefter väntar en avstängning på ett lopp och ett år efter bestraffningen så tappar föraren poängen igen så om Grosjean klarar sig utan straff i Mexiko ser det genast bättre ut. Den 29 oktober förlorar han en straffpoäng.
Det är en av de sakerna som följer med oss från tävlingen i USA:
En annan är kampen om VM-titeln – eller jag vet inte om jag ska kalla det för kamp längre.
Pressad Vettel gör misstag
Vettel erkänner misstag (TT)
Sebastian Vettel är så pressad att han gör misstag efter misstag Lewis Hamilton behöver ta fem poäng för att säkra titeln och det är tre lopp kvar, i Mexiko, Brasilien och Abu Dhabi.
Det troliga är att han gör det på söndag – då behöver han bara vara sjua i mål.
– Det har varit för många små misstag i år, jag tror inte på tur och inte heller på otur, men det har varit för många tillfällen så det inte har fungerat för oss helt enkelt, säger Sebastian Vettel.
På Hockenheim körde han av när han var i ledningen, på Monza, på Suzuka och i Austin snurrade han av under inledningen av loppet och tappade många viktiga poäng.
– När det väl börjar så blir det rätt ordentligt, säger Vettel.
– Jag har inga problem med att erkänna att jag gör fel, men det har inte direkt hjälpt mig i år.
Schema inför Mexiko GP i F1
Nu ska vi kika mot tävlingen i Mexico City och tiderna är ungefär samma som det var i USA förra helgen.
Glöm inte att klockan flyttas TILLBAKA en timme natten till söndag. Det är dags för vintertid igen.
Max Verstappen vann i Mexiko förra året – han körde bra i USA senast också. (TT)
Jag rapporterar live från och med kl 19.55. Det var väldigt kul att det var så många som var med förra veckan, ställde frågor och lämnade kommentarer.
Dessutom måste jag tacka för alla glada tillrop och fina mejl som jag fått av er läsare efter krönikan om Kimi Räikkönen. Det värmde.
Det är sällan mailkorgen ger så mycket positiv energi.
Tack.
Däckstrategier inför Mexiko GP i F1
Pirelli har valt de tre mjukaste gummiblandningarna till helgens lopp i Mexiko, supertsoft, ultrasoft och hypersoft. Det betyder att rött är det hårdaste gummiblandningen, lila den mellersta och rosa den mjukaste.
– I princip handlar det om de däck som vi annars använder oss av på stadsbanor, säger Pirellis Sportchef Mario Isola.
– Det gör att teamen måste hålla koll på både downforce och däckslitage.
Han påpekar att det mest troliga är en strategi med ett stopp eftersom depårakan är väldigt lång i Mexiko och det gör att varje depåstopp kostar mycket tid.
Notera att Sauber och Renault är de två team som är mest aggressiva med hela tio set hypersoft, Mercedes och Ferrari har exempelvis bara åtta med sig till Mexiko GP i F1.
Annars kan vi konstatera att….
Seger i Austin – men han lämnar Ferrari (TT)
…Maurizio Arrivabene erkänner att det var han som sparkade Kimi Räikkönen.
– Det var mitt beslut, det fattades i samråd med vår styrelse. De förstår logiken bakom valet, men det var jag som fattade beslutet, säger han till brittiska Sky Sport. …Force India räknar med att byta namnet till Racing Point innan året är över. ….Nico Hülkenberg kallade Renaults utveckling för ett fel i systemet.
– Vi har inte haft en större uppdatering på hela året, det hade vi ifjol. Inte ens de små saker som vi fått har gett någonting. VI har inte förbättrat oss alls.
Teknikchef Nick Chester svarar på följande sätt:
– De flesta nya delarna fungerar, men vi hade gärna sett en högre takt i utvecklingen, säger han.
– Problemet är inte att vi inte har resurserna, men vi hade gärna sett större framsteg inom aerodynamiken. VI har förbättrat oss, men vi hade gärna gjort större förbättringar. …det är onsdag i morgon. Då får du guiden inför helgens lopp.
Det tog 113 lopp.
Sedan var Kimi Räikkönen en vinnare igen. I USA GP i F1.
Jag tror knappt att det finns någon som inte gläds åt att finländaren fick vinna igen. Senast han gjorde det var i Australien 2013 och då körde han för Lotus. Nu har han tre lopp kvar att köra för Ferrari och han har precis fyllt 39 år. Dessutom så snodde han faktiskt ett av Michael Schumachers rekord – mellan hans första seger i Malaysia 2003 och dagens vinst har det gått 15 år, sex månader och 28 dagar.
Kimi är tillbaka (TT)
Det känns som om han är mer än väl värd segern i Austin.
Faktum är att USA GP i F1 var en riktigt roligt kamp. Från första till sista metern.
Kimi Räikkönen tog starten, han hade de ultramjuka däcken och ett betydligt bättre grepp. Ferraris president Maurizio Arrivabene jublade högt och sträckte armen i luften när Kimi körde om Lewis Hamilton och tog ledningen.
Bakom dem satsade Sebastian Vettel allt och gick in i en duell med Daniel Ricciardo, Red Bull, Vettels Ferrari snurrade och han rasade i fältet – och fick jaga ännu en gång.
Därefter blev det ett strategispel, där Mercedes sa till Lewis Hamilton att han skulle göra det som Kimi Räikkönen inte gjorde när den virtuella säkerhetsbilen var ute. Kimi stannade kvar på banan. Lewis gick i depå.
Det depåstoppet på det elfte varvet kom på tok för tidigt. Britten hade inte en chans att hålla liv i sina däck utan tvingades gå in i depå en gång till.
Där tappade han VM-titeln.
– Jag vet inte vad som hände. Jag hade ett depåfönster, men plötsligt hade jag tappat tolv sekunder. Det måste vi analysera, sa Lewis Hamilton efter loppet.
I samband med depåstoppet gick Kimi Räikkönen upp i ledningen och Max Verstappen som kört upp sig från plats 18 i starten hängde på upp till en andraplats. Hamilton kom ut på tredje plats och försökte köra om Verstappen.
Men han lyckades inte och eftersom Sebastian Vettel tog sig förbi Valtteri Bottas och var fyra lever VM en vecka till.
Nästa vecka kör F1 i Mexiko, på 2000 meters höjd och på en helt annan bantyp. Där säkrade Hamilton titeln förra året och där behöver han ta fem poäng för att säkra årets titel.
Jag tror att han klarar det då och jag är faktiskt glad över att han inte lyckades i dag.
Det var befriande att få se en härlig fajt mellan tre olika förare från tre olika team. Det var också fantastiskt kul att få se en förare som fyllt 39 år och kört F1 sedan 2001 vinna igen.
Den typen av oförutsedda och händelserika race har jag saknat de senaste åren.
Efter USA GP i F1 kan vi konstatera att….
….Toto Wolff och Mercedes var lätt tyngda efter loppet. En tredjeplats var inte det man hade räknat med:
– Vi hade problem med pacen. Vår bil var inte tillräckligt snabb, säger han.
– Vi behöver inte bli stressade av detta utan vi måste prestera. Det gjorde vi inte här, men det ska vi göra i Mexiko.
Tolva i Austin (TT)
….Marcus Ericsson var tolva, hans första varv var inte något vidare han låg sist och där försvann möjligheten till poäng. ….Romain Grosjean var inblandad i en incident med Charles Leclerc redan på det första varvet. Fransmannen har nio straffpoäng, han riskerar att få fler efter den. När han är uppe i tolv på ett år så stängs han av ett lopp. ….VM lär avgöras nästa vecka. Lewis Hamilton leder VM med 75 poäng och de är 70 kvar att köra om. Det betyder att han behöver ta in fem poäng nästa vecka. Med andra ord behöver han ta en sjundeplats och hans femte titel är ett faktum. …Max Verstappen körde upp sig från plats 18 till plats 2.
– Moget sa Christian Horner.
Vi kan bara hålla med.
Resultat USA GP i F1
1) Kimi Räikkönen , Ferrar
2) Max Verstappen, Red Bull
3) Lewis Hamilton, Mercedes
4) Sebastian Vettel, Ferrari
5) Valtteri Bottas, Mercedes
6) Nico Hülkenberg , Renault
7) Carlos Sainz jr., Renault
8) Esteban Ocon, Force India
9) Kevin Magnussen, Haas
10) Sergio Pérez, Force India
11) Brendon Hartley, Toro Rosso
12) Marcus Ericsson, Sauber
13) Stoffel Vandoorne, McLaren
14) Pierre Gasly, Toro Rosso
15) Sergej Sirotkin , Williams
16) Lance Stroll, Williams
Förare som bröt:
Daniel Ricciardo, Red Bull
Charles Leclerc, Sauber
Romain Grosjean, Haas
Fernando Alonso, McLaren
Anna Andersson är reporter och Formel 1-krönikör på Sportbladet. Anna har varit bosatt i Tyskland och har extra koll på allt som skrivs och snackas om i det motortokiga landet. Varje lördag listar Anna det hetaste i motorvärlden i Sportbladet.