Kimi till Sauber – alla förare till F1 2019

av Anna Andersson

Kimi Räikkönen lämnar Ferrari. Det var ganska väntat.
Kimi Räikkönen är klar för Sauber. Det var inte bara oväntat.
Det var en bomb som slog ner i F1.

Rubriken ”Alla förare till F1 2019” har jag satt ett par gånger, men jag hade nog inte trott att Kimi Räikkönens namn skulle stå intill Sauber.

Finnish Formula One driver Kimi Raikkonen of Ferrari poses at a media meeting of his sponsor Santander Bank in Helsinki, Finland on August 22, 2017. Kimi Raikkonen has signed a one-year contract extension with Ferrari for the 2018 season, the Formula One team announced on August 22, 2017. / AFP PHOTO / Lehtikuva / Aleksi Tuomola / Finland OUT
Alla förare till F1 2019 – ett byte som ger eko. Kimi till Sauber och Charles till Ferrari. (AFP )

Visst hade jag lekt lite med tanken, vi kollegor hade pratat lite om det – men det kändes så avlägset att den tanken fick flyga vidare lika snabbt som den kom.
Det var fel.

Kimi vill mer

Kimi Räikkönen känner att han inte är färdig. Han älskar racingen och därför väljer han att avsluta sin karriär i det team som också tog honom till Formel 1. Som 20-åringe debuterade han för Sauber, han slutade tia i VM och tog nio poäng på 17-lopp – och då ska komma ihåg att poängsystemet inte alls var så generöst som i dag.
Detta betyder att Sauber har fått in en erfaren förare som kan driva utvecklingen av bilen och av teamet vidare. I Finland pratas det också om att han blir delägare i stallet vilketi sådant fall gör att han har säkrat tiden efter karriären.

Alla förare i F1 2019 – vad händer med Marcus?

Detta betyder också att Marcus Ericssons plats är allt annat än säker. Han har de senaste åren kunnat leva på att han varit en erfaren F1-förare med jämna resultat som jobbat hårt och tagit teamet vidare. Nu har stallet en ännu mer erfaren förare, som nått betydligt bättre resultat och dessutom är världsmästare. I Kimi Räikkönen får de en idol som fansen älskar och som skapar uppmärksamhet hos sponsorer. Stallet får också en enorm racingtalang som kan utveckla bilen, köra in bra resultat, vara en ledare och en teamplayer.
Då är det frågan vem de vill ha intill honom.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd11, German Grand Prix, Qualifying, Hockenheim, Germany, Saturday 21 July 2018.
Vad gör Marcus Ericsson 2019? (Sauber).

Marcus Ericsson?
Ett dreamteam för oss nordbor och för Marcus Ericsson som skulle få mäta sig mot en av historiens bästa förare. Då skulle vi äntligen få se hur bra svensken egentligen är. Han kan teamet, han vet hur man jobbar med Ferraris motor , han har gjort ett bra jobb, han är omtyckt och har en bra ekonomisk stöttning.
Men får han chansen en gång till? Sauber är Marcus Ericssons enda chans till F1 2019, tar han den?

Vad kan Ferrari göra?

Antonio Giovanazzi?
En ung italienare som i dag är testförare i teamet, kan han utvecklas till en stor förare intill Räikkönen? Italien har ingen F1-förare i dag och att få en hos ett italienskt team ( Alfa Romeo Sauber) vore naturligtvis fantastiskt och kan han sedan gå vidare till att bli en Ferrariförare vore det ännu bättre för det stora italienska stallet. Giovanazzi stöttas precis som Leclerc av Ferrari. Samtidigt skulle jag tippa på att Ferrari redan betalar en del av samarbetet med Kimi Räikkönen och därmed borde inte deras inflytande över den andra förarplatsen vara så stort.

När vi kikar på alla förare till F1 2019 så ser vi att Charles Leclerc nu är bekräftad av Ferrari.

– Drömmar blir verkligen sanna, jag ska köra for Ferrari i VM 2019. Jag är otroligt tacksam för den möjligheten twittrar han.

Det var ingen större överraskning att Ferrari tog det beslutet, Leclercs första säsong i Formel 1 har varit mycket imponerande, dessutom stöttas han av Ferrari och stallet ser honom som en framtida mästare. Charles Leclerc tackar bland annat sin bäste vän Jules Bianchi för chansen:

Jag fick möjligheten att prata med Charles Leclerc om hans relation med Jules Bianchi tidigare i år. Du läser det här om du missade det.

Alla förare till F1 2019:

De förare som är aktuella och som det ryktas om har ett ? efter namnet.

Notera att Mercedes just nu är det enda teamet som behåller båda sina förare till 2019.

Mercedes Lewis Hamilton Valtteri Bottas
Ferrari Sebastian Vettel Charles Leclerc
Red Bull Max Verstappen Pierre Gasly
Renault Nico Hülkenberg Daniel Ricciardo
Haas Romain Grosjean? Kevin Magnussen?
Force India? Lance Stroll? Sergio Perez? Esteban Ocon?
McLaren Carlos Sainz Lando Norris
Toro Rosso Brendon Hartley? Stoffel Vandoorne? Jake Dennis? Dan Ticktum? Daniil Kvyat?
Sauber Kimi Räikkönen Marcus Ericsson? Stoffel Vandoorne? Antonio Giovianazzi
Williams Lance Stroll? Sergey Sirotkin? Robert Kubica? George Russell? Esteban Ocon?

Bröt Mercedes mot reglerna i Italien GP?

av Anna Andersson

Mercedes lurade Ferrari.
Är det tillåtet?

Bröt Mercedes mot reglerna i Italien GP?
Det är en mycket intressant fråga och ni är många som har ställt den. Därför ska jag försöka reda ut den.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain, right, celebrates with third placed Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland after winning the Formula One Italy Grand Prix at the Monza racetrack, in Monza, Italy, Sunday, Sept. 2, 2018. (AP Photo/Luca Bruno)
Bröt Mercedes mot reglerna i Italien GP? De tog två pallplatser. (AP Photo/Luca Bruno)

Under Italien GP på Monza ropade Mercedes över radion på Lewis Hamilton. De ville ha in honom i depå-. Personalen sprang ut, men Lewis körde vidare.
Då tog Ferrari in Kimi Räikkönen i depå och det hela slutade med att Mercedes använde Valtteri Bottas som bromskloss, Lewis Hamilton hade fräschare däck i slutet och lätt kunde köra förbi Räikkönen och vinna loppet.
– Varför straffas inte Meredes?
Det var inte ett mail som ställde den frågan i går och jag ska försöka bevara den här:
Enligt artikel 28.12 i det sportsliga reglementet står det att;
”Teampersonal får bara befinna sig på depågatan omedelbart innan de ska arbeta med en bil och därefter ska de gå tillbaka in i garaget. ”
Med andra ord är det förbjudet att springa ut om man inte ska arbeta på någon bil – men då kommer den fina gråzonen in.
– Vi ville göra det motsatta mot vad Ferrari gjorde, förklarar Mercedes stallchef Toto Wolff.

Därför agerade inte FIA

Och när Räikkönen kom in lät man Hamilton vara kvar, hade Räikkönen inte kommit in hade Hamilton gjort det.
– Vi diskuterade det för ett par lopp sedan och känslan är att det är en del av spelet, säger Charlie Whiting till motorsportmagazin.
– Vi ser ju helst inte att teamen är i depån när de inte genomför depåstopp och om de befinner sig där varje varv hade vi sagt till. Men det kan ju hända att de hade tänkt göra ett stopp, men reagerade på någonting och ändrade sig.
Tävlingsdirektören fortsätter:
– Därför agerade vi inte, det gör vi först när någon uppenbart genomför ett inkorrekt stopp. Har man inte för avsikt att stanna, när det är tydligt, då ingriper vi.

FIA har gått igenom Mercedes radiotrafik och hittar ingenting som bryter mot reglerna. De kan inte bevisa att Merecdes lurade Ferrari utan det kan ha varit så att de reagerade sent, ändrade strategin eller att Hamilton helt enkelt trotsade en order.
Där har ni den förklaringen.

 

Vi kan notera att….

 

….Stoffel Vandoorne lämnar McLaren. Han ersätts av Lando Norris. Här läser ni mer om förarna till 2019.
….Nico Rosberg anser att det var Sebastian Vettels eget fel att han kolliderade med Lewis Hamilton.
– Ferrari gjorde återigen så många fel. Sebastian gjorde bort sig i starten. De var hans fel till 100 procent. Lewis gjorde inget fel, han lämnade tillräckligt mycket plats. Det finns ingenting som du kan ge honom skulden för. Sebastian bara överdrev, säger Rosberg i sin Vlogg från Monza.
– Det är Sebastians svaghet. Han kan inte acceptera att han måste släppa förbi någon, han blir för aggressiv, kraschar, snurrar och är plötsligt sist. Det var det som gav Lewis plats två.
Rosberg påpekar också att han tror på Hamilton i kampen om titeln.
– Fortsätter Sebastian så blir han inte världsmästare. I kampen mot Lewis måste du göra allt perfekt och det för han inte. Han måste anpassa sig, förändra sitt agerande för han måste bli ännu bättre om han ska lyckas.

Förare till F1 2019 – här är de

av Anna Andersson

Nu är det klart.

F2-föraren Lando Norris ersätter Stoffel Vandoorne hos McLaren.

Därmed kör McLaren med Carlos Sainz och debutanten Norris 2019.

– Vi tycker att Lando  är en enorm talang och har en mycket stor potential, säger Zak Brown om 18-åringen.

 

Förare till F1 2019 – här är de

 

Där det finns ett frågetecken efter är det just ett frågetecken och enbart rykten.

 

Mercedes Lewis Hamilton Valtteri Bottas
Ferrari Sebastian Vettel Kimi Räikkönen? Charles Leclerc?
Red Bull Max Verstappen Pierre Gasly
Renault Nico Hülkenberg Daniel Ricciardo
Haas Romain Grosjean? Kevin Magnussen?
Force India? Lance Stroll? Sergio Perez? Esteban Ocon?
McLaren Carlos Sainz Lando Norris
Toro Rosso Brendon Hartley? Stoffel Vandoorne? Jake Dennis? Dan Ticktum? Daniil Kvyat?
Sauber Charles Leclerc? Marcus Ericsson? Stoffel Vandoorne? Antonio Giovianazzi
Williams Lance Stroll? Sergey Sirotkin? Robert Kubica? George Russell? Esteban Ocon?

 

F1 är en lagsport

av Anna Andersson

Formel 1 är en lagsport.
Den som inte har insett det bör titta på Italien GP i F1 en gång till. Valtteri Bottas insats var avgörande.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain, right, celebrates with third placed Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland after winning the Formula One Italy Grand Prix at the Monza racetrack, in Monza, Italy, Sunday, Sept. 2, 2018. (AP Photo/Luca Bruno)
Tack för hjälpen – Hamiltons ord efter Italien GP i F1. (AP )

Han offrades av Mercedes, tog den uppgiften som en lagspelare och gjorde allt han kunde för sin teamkollega Lewis Hamilton.
Den insatsen är enormt viktig när VM är så jämnt som 2018.
Men vi tar det från början. Kimi Räikkönen tog starten av Italien GP. Sebastian Vettel följde efter honom och därefter kom Lewis Hamilton. I kurva fyra attackerade Hamilton Vettel på utsidan, tysken bromsade lite sent, tappade kontrollen för en tiondels sekund och snuddade vid Hamiltons bil. Han snurrade, skadade framvingen och tappade alla möjligheter att vinna loppet.

Eller som han själv sa:

– Tyvärr var det jag som snurrade, ironiskt nog. Jag stod där med nosen åt fel håll och då såg det inte längre så kul ut.

 

Tacka Bottas för hjälpen i Italien GP i F1

Räikkönen behöll ledningen, men då startade Mercedes sin lagmaskin. Även om det inte är i enlighet med reglerna var deras depåpersonal ute för att genomföra ett depåstopp. Över radion ropade de på Hamilton att han skulle komma in för att byta däck.
Men Hamilton stannade kvar ute på banan i flera varv.
Det gjorde inte Räikkönen. Ferrari kallade in sin förare i depå, troligen reagerade de på Mercedes aktivitet och han kom ut bakom de båda bilarna från Mercedes.

När Hamilton sedan gjort sitt depåstopp användes Valtteri Bottas som bromskloss. Finländaren stannade kvar, offrade sitt race och gjorde allt för att Kimi Räikkönen inte skulle kunna köra i från Lewis Hamilton.
Det draget avgjorde loppet, Räikkönen satt fast mellan två bilar från Mercedes fram till dess att Bottas gick i depå och han förstörde sina däck. Han tvingades ge allt hela tiden och bakom honom hade Hamilton betydligt fräschare gummi på sin bil.
På det 45:e varvet kom attacken. Hamilton gick om och kunde köra till sig en lucka, en seger på Monza och utöka sin ledning i VM.
Det avstånd som Ferrari ville krympa till sju poäng med sju lopp kvar ökade istället till 30.
VM är långtifrån avgjort, men jag är övertygad om att just Valtteri Botats och Kimi Räikkönen kommer att spela avgörande roller i år. VM är så jämnt att det inte går att vinna utan ett bra team i fabriken och på banan.

Dessutom behövs en lojal hjälpryttare.
2018 blev det tydligt vilken lagsport som F1 egentligen är.

Detta hände – enligt Vettel och Hamilton

 

Ferrari drivers Kimi Raikkonen of Finland and Sebastian Vettel of Germany lead at the start of the race during the Formula One Italy Grand Prix at the Monza racetrack, in Monza, Italy, Sunday, Sept. 2, 2018. (AP Photo/Antonio Calanni)
Dubbelt rött i starten – men Mercedes var bäst i Italien GP i F1 (AP Photo/Antonio Calanni)

Sebastian Vettel hade kunnat vara riktigt tjurig efter loppet. Det var han inte:

– Han lämnade ingen plats och jag hade ingen annan möjlighet än att köra in i honom. Jag ville undvika det, men klarade inte av det, sa Vettel när han intervjuades av tysk tv efter loppet.
– Efter det gjorde jag ett bra lopp och tog många viktiga poäng. Det hade kunnat sluta betydligt värre än så här.

Hamilton är naturligtvis av en annan åsikt.
– Jag blev överraskad när Seb inte tog utsidan av kurva fyra, intill Kimi. Det var min chans. Jag valde utsidan och konstaterade att det fanns tillräckligt med plats. Det var tillräckligt med plats, men han gjorde nog en miss i inbromsningen, säger Hamilton på presskonferensen.
– Vi rörde vid varandra, trots att jag fick en liten skada på min bil kunde jag köra vidare. Bakvagnen var lite nervös, men det gick. Det var svårt, men inte omöjligt.
Mer om loppet läser du här.

 

Bryt ihop och kom igen

Marcus Ericsson? Bryt ihop och kom igen. Det var ingen kul födelsedag för svensken. Han startade helgen på fel sida med en krasch under tärningen. han avslutade den med en kollision i starten av Italien GP. Han krokade ihop med Brendon Hartley och söndagen var över.
Det är bara att ta nya tag till loppet i Singapore om två veckor.  Ericsson kör för ett nytt kontrakt och pressen på svensken är stor.
Då väntar en helt annan bana, det är nattlopp, det är stadslopp och det är fruktansvärt varmt. Det var där Sebastian vettel körde bort VM-titeln förra året. Vi får se om han kan revanschera sig i år – sju lopp återstår

Resultat Italien GP i F1 2018

1) Lewis Hamilton, Mercedes
2) Kimi Räikkönen, Ferrari
3Valtteri Bottas, Mercedes
4) Sebastian Vettel, Ferrari
5) Max Verstappen, Red Bul
6) Romain Grosjean, Haas
7) Esteban Ocon, Force India
8) Sergio Perez, Force India
9) Carlos Sainz Jr., Renault
10) Lance Stroll, Williams
11 )Sergej Sirotkin, Williams
12) Charles Leclerc, Sauber
13) Stoffel Vandoorne, McLaren
14) Nico Hülkenberg, Renault
15) Pierre Gasly, Toro Rosso
16) Marcus Ericsson, Sauber
17) Kevin Magnussen, Haas
Förare som bröt
Daniel Ricciardo, Red Bull
Fernando Alonso, McLaren
Brendon Hartley, Toro Rosso

Efter Italien GP i F1 noterar vi att….

…..Force India  tog tio nya poäng  och nu är teamet åtta i VM, Toro Rosso är bara två poäng före på plats sju.

…Merecdes är inne i en gråzon, vad jag vet är det förbjudet att lura något annat team genom att springa ut för ett depåstopp. Hur kom Mercedes undan med den? Genom att få det att framstå med ett radiomeddelande som om Hamilton skulle in på nästa varv – trots att Hamilton visste att han skulle köra vidare? F1 är och har alltid varit gråzoner, men denna är väldigt väldigt mörkgrå enligt mitt sätt att se det.
…en poäng för Lance Stroll, medan Sergej Sirotkin var elva och han är fortfarande poänglös.
…Max Verstappen var irriterad över att han fick ett tidsstraff på fem sekunder, han håller inte med domarna utan anser att han gav Bottas tillräckligt mycket plats.
….Daniel Ricciardo bröt. Men det berodde inte på motorn, som de första rapporterna sade. Det var kopplingen som strulade. Han har haft ett tufft år, australiern har brutit fyra av de senaste sex loppen.
…. Romain Grosjean, Haas, var sexa i mål, men sent under söndagskvällen kom ett besked om att han är diskvalificerad. Golvet på hans Haas bryter mot den sportsliga regeln artikel 3.7.1 som förtydligades den 25 juli i år. En bil som bryter mot reglerna och diskvalificeras blir av med sin placering i loppet och sina VM-poäng – så  brukar det vara. FIA har ännu inte bekräftat om Haasföraren blir av med sina poäng.

 

Kimi gav Seb fördel i Italien GP i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Det räcker inte med att vara snabb för att vinna. Det krävs tankeverksamhet också. Det bevisade Ferrari inför Italien GP i Formel 1 2018.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany steers his car followed by Ferrari driver Kimi Raikkonen of Finland during the qualifying session at the Monza racetrack, in Monza, Italy, Saturday, Sept. 1, 2018. The Formula One race will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno, Pool)
Vettel körde ut före Räikkönen för att få den bästa starten av Italien GP i Formel 1 2018 (AP)

Kimi Räikkönen har varit något långsammare än Sebastian Vettel, men för att Vettel ska ha en bra chans mot Mercedes Lewis Hamilton i kampen om VM så behöver han sin kollega Räikkönen. Därför tänkte Ferrari till – eller det kändes i alla fall som om de tänkte till. Sebastian Vettel gav Kimi Räikkönen draghjälp.

Finländaren tackade genom att köra tidernas snabbaste varv på Monza, hans 1.19,1, med en medelhastighet på 263,588 km/timmen är ett historiskt rekord. Ingen annan förare har någonsin kört ett snabbate kvalvarv.  Det gav honom såklart pole position i Italien GP i Formel 1 2018 och han gav dessutom Sebastian Vettel ett perfekt utgågsläge.

Han gav honom en fördel som kan vara enormt viktig i kampen om VM.

Därför har jag lite svårt att förstå Sebastian Vettels reaktion.

– Jag var inte helt nöjd, sa han på presskonferensen.

– Men varför tänker jag inte berätta.

Nu startar Ferraris båda bilar i första led. Vettel behöver inte slåss med Hamilton i starten, han får chansen att ta ledningen i loppet, vinna det och ta in tio poäng på Lewis Hamilton.

Vinner tysken, före  finländaren kryper Hamiltons poängövertag till sju poäng – när sju lopp återstår.

F1 2018 är makalöst spännande – inte bara under söndagarna.

 

Startuppställningen till Italien GP i Formel 1 2018:

1 ) K. Räikkönen, Ferrari,
2) S. Vettel, Ferrari,
3) L. Hamilton, Mercedes,
4) V. Bottas, Mercedes,
5) M. Verstappen, Red Bull,
6) R. Grosjean, Haas F1,
7) C. Sainz, Renault,
8) E. Ocon, Racing Point,
9) P. Gasly, Toro Rosso,
10) L. Stroll, Williams,
11) K. Magnussen, Haas F1,
12) S. Sirotkin, Williams,
13) F. Alonso, McLaren,
14) S. Perez, Racing Point,
15) C. Leclerc, Sauber,
16) B. Hartley, Toro Rosso,
17) S. Vandoorne, McLaren,
18) M. Ericsson, Sauber, +10 placeringar, motorbyte
19) D. Ricciardo, Red Bull, motorbyte
20) N. Hülkenberg, Renault, motorbyte – och ett straff från Belgien GP

Tungt för Sauber inför Italien GP i Formel 1 2018

 

Marcus Spa 1
Ericsson tillbaka i bilen – men startar långt bak. (Sauber)

Marcus Ericsson kraschade rejält under den andra träningen inför Italien GP. Av bilen återstod inte ens kaffeved.
Därför kör han Italien GP i Formel 1 2018 med ett reservchassi, en anpassad bakvinge och en ny del till motorn. Han flyttas tillbaka tio platser i starten av morgondagens lopp och det faktum att han åkte ut i Q1 spelade egentligen inte så stor roll. Däremot var hans teamkollega som var 17:e man i kvalet mycket irriterad över resultatet.

– Jag kan inte förstå varför vi är så långsamma, ropade han över radion efter kvalet.

Mer om kvalet läser du här:

Tips inför Italien GP i Formel 1 2018

Vi laddar för avgörandet 2018, vilka banor som är kvar och vilken av VM-kombatanterna som är favorit var och varför läser du här.
Jag har gått igenom alla de återstående banorna och tittat på vem av Lewis Hamilton och Sebastian Vettel som har en fördel på respektive bana.
Är du mer intresserad av 2019 klickar du här. Då får du alla datum och banor till F1 2019.
Vill du ha fakta inför racet? Det finns här.

Vi kan konstatera att….

….Sebastian Vettel inte vill veta av någon teamorder.

– Kimi vill vinna jag vill vinna. Vi får se vem som gör det, säger han

…Åtta bilar på samma tiondel i Q1. Galet jämnt. Det skiljde två tiondelar mellan plats åtta till plats 18.

…domarna ska  kika på incidet mellan Fernando Alonso och Kevin Magnussen i kvalet.  Båda hade påbörjat sitt sista attackförsök och försökte tävla mot varandra på något märklgit sätt, det gick inte så bra och båda åkte ut.
…Racing Point Force India bekräftar att Lance Stroll hat provat en sits.
– Han har varit där, tittat på fabriken och testat en sits. Det handlar om ifall vår bil skulle passa honom, om utifall att, säger stallchef Otmar Szafnauer enligt Motorsporttotal.
– Det handlar om juridiska detaljer.
Williams uttalande gör oss inte heller klokare.
– Här och i dag är vår tanke att vi ska köra med våra två förare till säsongen är över, men man vet aldrig vad som händer i morgon.
….räkna med att ett depåstopp på Monza tar ungefär 24 sekunder, men följ vår livebevakning under racet på söndag så har ni koll.
…Fernando Alonso har fortfarande ont efter den kollision och luftfärd han var inblandad i förra veckan.
– I vissa kurvor har jag ont i handen och i ryggen. Jag försöker at inte belasta det för mycket, säger han.
…efter Marcus Ericssons fruktansvärda krasch på den andra träningen så far tankarna vidare. Till Ronnie Peterson. I år är det 40 år sedan han avled dagen efter en kollision i samband med starten av Italien GP på Monza.
…Racing Point Force India måste lämna strategigruppen. Anledningen är förändringen  i teamets ägarförhållanden, skriver Motorsporttotal. I strategigruppen sitter  Ferrari, Mercedes, Red Bull, McLaren, Williams  och det bäst placerade teamet efter dem. Det har varit Force India.

 

Ericsson oskadd efter krasch inför Italien GP

av Anna Andersson

Jag höll andan under det andra träningspasset. Marcus Ericssons krasch inför Italien GP 2018 var fruktansvärd.

Det var problem med bakvingen som orsakade olyckan.

– Precis som man tydligt såg på bilderna var det den reglerbara bakvingen som stannade i öppet läge, säger stallchef Frederic Vasseur till Motorsporttotal.

– Vi hade ett liknande problem på Charles bil, men det var inte lika allvarligt. Därför hämtade vi tillbaka honom till garaget. Han körde vidare när vi hade löst det och ja, vi hade redan insett vilket problem det var.

Svensken kunde lämna banan utan fysiska skador, men av bilen återstod inte mycket. Den måste byggas om till morgondagen.

Marcus Ericsson dök inte upp på den internationella mediaträffen efter fredagens träningspass, teamet ställde in den. Vi får avvakta ett pressmeddelande från Sauber.

Tufft för Ericson inför Italien GP 2018

Sauber F1's Swedish driver Marcus Ericsson (L) waves after a medical check-up following a crash during the second practice session at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on August 31, 2018 ahead of the Italian Formula One Grand Prix. (Photo by Miguel MEDINA / AFP)
Ericsson vinkar efter kraschen inför Italien GP 2018 (AFP)

För både Ericsson och Leclerc måste det vara fruktansvärt jobbigt psykiskt att ha problem med bakvingen. Monza är en höghastighetsbana, det går enormt fort på raksträckorna och konsekvenserna kan bli förödande.

Att inte veta om det DRS fungerar, att inte våga lita på sin bil och ha förtroende för den måste vara väldigt frustrerande.

Mer om kraschen läser du här.

Annars var Ferrari snabbst på Monza. Sebastian Vettel, något före Kimi Räikkönen och först därefter VM-ledaren Lewis Hamilton från Mercedes. Det var väldigt jämnt mellan teamen och jag utgår i från att det kommer att bli ett mycket tight kval i morgon eftermiddag. Just nu känns det som om det är en liten fördel för Ferrari.

Bakom de tre toppteamen såg Force India återigen vassa ut, teamet tog 18 poäng förra veckan och behåller de farten kommer de att bygga på det kontot och troligen avancera i VM -tabellen.

 

Ericssons krasch inför Italien GP 2018

Resultat träning 2 – inför Italien GP 2018:

1) Sebastian Vettel, Ferrari  1.21,105
2) Kimi Räikkönen, Ferrari  +    0,270
3) Lewis Hamilton, Mercedes +   0,287
4) Valtteri Bottas, Mercedes  + 0.698
5) Max Verstappen, Red Bull +1,049
6) Daniel Ricciardo, Red Bull +     1,191
7) Esteban Ocon, Force India + 1,825
8) Sergio Perez, Force India  + 1,837
9) Charles Leclerc, Sauber + 1,860
10)  Nico Hülkenberg, Renault + 1,958
11) Romain Grosjean, Haas + 1,972
12) Carlos Sainz Jr, Renault  + 2,088
13) Kevin Magnussen, Haas + 2,128
14) Pierre Gasly, Toro Rosso  + 2,297
15) Sergei Sirotkin, Williams + 2,40
16) Brendon Hartley, Toro Rosso + 2,42
17) Lance Stroll, Williams + 2,461
18) Fernando Alonso, McLaren + 2,636
19) Stoffel Vandoorne, McLaren +2,97
20) Marcus Ericsson Sauber ingen tid

 

Vi  kan notera att…..

…det regnade inför och under det första träningspasset, inte under det andra. Nu har prognosen inför helgen förändrats något och det är risk för regn även under kvalet.

…Daniel Ricciardo har bytt motor och kommer att starta Italiens GP i sista led.

…Nico Hülkenberg har en tuff helg framför sig, tio platsers nedflyttning efter startkollisionen i Spa och en ny motor. Därmed startar han också  längst bak.

…det snackas om att Daniil Kvyatt kan vara på väg till F1 och till Toro Rosso. Han har tidigare kört för Toro Rosso och är nu utvecklingsförare hos Ferrari. Toro Rosso tappar Pierre Gasly till Red Bull  och behöver minst en förare. Det kan hända at de behöver två. Brendon Hartley han har haft en enormt tung säsong och frågan är väl om han får vara kvar.

…F1-stannar i Japan. Liberty Media är överens med arrangören i Suzuka.

….fakta och statistik läser du här. En väderprognos hittar du här och alla tider och däckval  som gäller här.

 

Däcktillverkarens tankar inför Italien GP 2018

 

Pirelli Tyre Nordic AB

Inför Italiens Grand Prix 2018

Pirelli Tyre Nordic AB – 30.08.2018 13:10 CEST

Till helgens Grand Prix i Monza i Italien har Pirelli valt ut däcken medium, soft och supersoft. Pirellis ”hemmaplan”, som också kallas ”The temple of speed”, är en av de snabbaste banorna i hela Formel 1 och en av endast fyra banor som varit med i tävlingen ända sedan 1950. Italien förblir synonymt med Formel 1 och fansen här är några av världens mest hängivna.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

  • Fjolårets snabbaste varv var mer än två sekunder snabbare än motsvarande under 2016. De flesta förarna valde att göra ett depåstopp. Red Bulls Daniel Ricciardo använde sig av en alternativ soft-supersoft-strategi och tog sig förbi tolv bilar för att slutligen komma i mål på en fjärdeplats. Det var också Ricciardo som stod för loppets snabbaste varv.
  • I år är bilarna visserligen snabbare än någonsin, men det lär eventuellt inte märkas på en bana som Monza. Prestandaförbättringen blir som tydligast i kurvor och Monza präglas främst av raksträckor.
  • Vädret är vanligtvis varmt och torrt, även om kraftigt regn påverkade förra årets kvalificering.

VAD ÄR NYTT?

  • De tre topplagen skiljer sig åt i sina val av däck: samtliga sex Mercedes-, Ferrari- och Red Bull-förare har valt olika uppsättningar.
  • Efter helgens lopp fortsätter Pirellis utvecklingsprogram inför 2019 vid Paul Ricard i Frankrike. Under 5-6 september kommer McLaren att testa våtdäck.

Se Vettels kollision inför Italien GP på Monza

av Anna Andersson

Inför Italien GP på Monza är Sebastian Vettel positiv.
Han var snabbast på alla passen  utom i Q3 under tävlingen i Belgien och han vann loppet. Han tog in sju poäng i kampen om VM, både han och Hamilton har vunnit fem lopp i år och nu väntar Monza. En bana där Ferrari inte har vunnit på sedan 2010 – men i år är känslan positiv inför hemmaloppet.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany jubilates on the podium after winning the Belgian Formula One Grand Prix in Spa-Francorchamps, Belgium, Sunday, Aug. 26, 2018. Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain placed second and Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands placed third. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
Potitiv Vettel inför Italien GP på Monza (AP )

– Jag och bilen kör i samklang, jag har en bra känsla inför Monza och alla nya delar som vi har haft med oss har fungerat bra. Ingenting har gått fel, säger Sebastian Vettel.

Press inför Italien GP på Monza

Nu handlar det också att ta hand om pressen på hemmaplan tifosen förväntar sig inte bara en VM-seger de förväntar sig under. Som när Michael Schumacher vann i sitt första lopp för Ferrari 1996 eller Ferrari tog en dubbelseger efter Enzo Ferraris död 1988. Det gäller att klara av den mentala pressen.
I fjol gjorde man inte det. Monza var en trist helg för Ferrari och faktum är att Mercedes tack vare sin starka motor har vunnit hr de senaste fyra åren.
– Senaste gången som vi var snabbast var på Silverstone. Vi var rätt bra med i Frankrike och Österrike, men sedan tävlingen på Hockenheim har Ferrari varit snabbare än vad vi har varit. Att de var det i Budapest var ingen överraskning och Spa var tuffare för oss, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.
Så nu är frågan – vem har den starkaste motorn den här helgen?

När det gäller fakta och statistik kikar du här.
När det gäller tider och förarnas däckval tittar du här.

Väderprognos inför Italien GP på Monza

I fjol regnade det under kvalet till Italien GP och även i år är det regn på väg in under tävlingshelgen. Den här gången är det framförallt fredagen som riskerar att bli blöt. Under det första träningspasset är regnrisken 45 procent, under det andra ligger den på 70 procent och det är också risk för åska. Är det så illa riskerar träningspasset att ställas on.
Under lördagen väntas det sedan uppehåll och det bör vara ungefär 27 grader varmt. På söndagen ska det också vara uppehåll och ungefär 26 grader.

Vettel kolliderade inför Italien GP på Monza

Det var showrun i Milano i går. Men Sebastian Vettel hade inte riktigt koll på sina grejer.

Han satte sin bil utanför körbanan:

Vi får hoppas att han inte har lika stora problem till helgen. Då vill vi ha en härlig fajt om VM-titeln.

Vi kan notera att

…Haas teamchef Günter Steiner bekräftar att Charles Leclerc står på listan av potentiella förare för 2019.

…Lando Norris har mycket att göra i helgen. Han kör F2 och även den första F1-trningen där han ersätter Stoffel Vandoorne hos McLaren.

…det har skett vissa förändringar i kurva 6,7 samt tio ( Lesmo och utgången ur Ascari) har man laggt upp dubbla curbs, i kurva fyra har man också lagt in en curb.

….Daniel Ricciardo får en ny motor från Renault. Den ska, enligt tillverkaren ge honom 0,3 sekunder per varv. Men om han använder den så måste han  ta ett motorstraff och starta längst bak.
…Nico Hülkenberg har med sig ett straff från Spa. Han flyttas tillbaka tio platser i starten av loppet.
…Lewis Hamilton missar dagens mediadag i Monza och även den officiella autografskrivningen. Varför?
– Ett personligt åtagande som han omöjligt kan flytta på.
Hamilton anländer till Italien ikväll.
…arrangörerna till Italiens GP vill förlänga kotnraktet till 2019 och även fram till 2022. Då skulle nämligen Italiens GP på Monza fylla 100 år.

Guide och nyheter inför Italien GP i Formel 1

av Anna Andersson

Onsdag och dag för en guide inför Italien GP i Formel 1 – men vi börjar med en nyhet.
Formel 1 stannar i Tyskland.
Även 2019 kör F1 på Hockenheim.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain celebrates on the podium after winning the German Formula One Grand Prix at the Hockenheimring racetrack in Hockenheim, Germany, Sunday, July 22, 2018. (AP Photo/Jens Meyer)
Hamilton vann Tyskland GP – ett  mycket viktigt lopp för Mercedes. Nu är det klart. F1 kör här även 2019.  (AP Photo/Jens Meyer)

Enligt Motorsporttotal är kontraktet mellan rättighetsägarna Liberty Media och Hockenheim-Ring redan klart, det återstår bara signaturer innan dealen är spikad.

Inför årets säsong såg det ut som om det skulle vara över för F1 i Tyskland, men det kom mer än 70 000 åskådare till loppet på Hockenheim-Ring och Liberty Media bestämde sig för att sänka arrangörskostnaden som var tänkt att ligga på 25 miljoner Euro. Kontraktet gäller över ett år och nu arbetar tyskarna på att skriva ett femårskontrakt från och med 2020.

 

Mot Italien GP i Formel 1

Marcus Spa 1
Italien GP i Formel 1 är speciellt för Ericsson. I år det dessutom hemmaplan – med Alfa Romeo. (Sauber)

Då vänder vi blickarna mot Monza, en favoritbana för många och för Marcus Ericsson är det hemmaplan i år. Han kör trots allt för Alfa Romeo Sauber.
– Det är omöjligt att inte gilla Monza eftersom den är så annorlunda jämfört med alla andra banor, säger Ericsson.
– Den ligger inne i en slottspark, man kör bilarna med väldigt lågt downforce vilket gör dem otroligt svårkörda och sedan går det vansinnigt fort rakt fram. Det gäller att vara precis i sina bromspunkter, bromsar du en sekund försent kan du låsa upp däcken och missa chikanen. Historien runt banan gör stämningen magisk. Det är en av racingvärldens häftigaste upplevelser

Vilka tider som gäller och förarnas däckval hittar du här, i tisdagens inlägg.

Guide till Italien GP i Formel 1

Autodromo Nazionale di Monza
Lopp: 14 av 21
Längd: 5,793 km.
Varv: 53.
Avstånd till första kurvan: 380 m.
Loppet totalt: 306,720km.
Varvrekord: 1.21,046 (Rubens Barrichello, 2004).
Däckslitage: Långt.
Bromsslitage: Medium.
Kurvor: 7 höger, 4 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 2
Kurvor över 250 km/tim: 1
Maxfart utan DRS: 340 km/tim.
Genomsnittsfart: 237 km/timmen
Antal växlingar per varv: 46
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Vinnande strategi 2011: 1 depåstopp (den strategin valde också majoriteten av förarna)
VM-debut: 1950, Nino Farina, Alfa Romeo, vann. 67 GP-lopp har avgjorts på banan.
Omkörningar: 2016: 68 (27 med DRS)
2017: 60 (18 med DRS)
Antal segrar från pole position: 24
Seger från lägsta startposition: Peter Gethin, BRM, 1971. Startplats 11.
Det var för övrigt ett mycket klassiskt lopp. Det skiljde bara 0,6 sekunder mellan de fem första bilarna och det var åtta ledare i det loppet.

Statistik Italien GP i Formel 1

Kval 2017
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Lance Stroll, Williams
3. Esteban Ocon, Force India
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Sebastian Vettel, Ferrari
7. Felipe Massa, Williams
8. Daniil Kwjat, Toro Rosso

Snabbaste kvalvarven:
Absolut: 1:20.089 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
2017: 1:35.554 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:21.135 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:23.397 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:24.109 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:23.755 (Sebastian Vettel, Red Bull)

 Italien GP i Formel 1 2017 – Topp 8:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Esteban Ocon, Force India
7. Lance Stroll, Williams
8. Felipe Massa, Williams
——
18. Marcus Ericsson, Sauber
Snabbaste varvet i racet
Absolut: 1:21.046 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
2017: 1:23.361 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2016: 1:25.340 (Fernando Alonso, McLaren)
2015: 1:26.672 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:28.004 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:25.849 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Förare med flest segrar:
Michael Schumacher  (5)
Lewis Hamilton  (4)
Ronnie Peterson  (3)
Sebastian Vettel  (3)
Alain Prost  (3)
Juan Manuel Fangio  (3)
Rubens Barrichello  (3)
Stirling Moss  (3)
Nelson Piquet  (3)
Fernando Alonso  (2)

Dagens snabba nyheter

Bland annat hittar du det faktum att…

…Lance Stroll i går var på besök i Racing Point Force Indias fabrik poå Silverstone och testade en förarsits. Det är inte bekräftat, men det mesta tyder på att ett stallbyte är nära för kanadensaren. På Monza kör han dock för Williams och Esteban Ocon för Force India. Det betyder att Racing ont ställer upp med det förarpar som tog 18 (!) poäng i Spa och gick från sista plats i förar-VM till plats nio direkt och nu bara är en poäng bakom Sauber som tack vare Marcus Ericssons pinne är uppe på 19. På Spa var det en motorbana, det är det på onza också, så vi kan förvänta oss att de rosa bilarna visar fin form.

 

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd11, German Grand Prix, Practice, Hockenheim, Germany, Friday 20 July 2018.
Charles Leclerc körde för Ferrari på Monza. (Sauber).

… Charles Leclerc har suttit bakom ratten på en Ferrari. Jo, det var Saubers förare som körde den filmdag som Ferrari hade på Monza den här veckan. Under säsongen får varje team använda sig av två filmdagar och då köra 100 km (17 varv på Monza) och de får bara ha demodäck från Pirelli. Ferrari har inte vunnit hemma på Monza sedan 2010, den gången kördes bilen av Fernando Alonso.
…Sebastian Vettel tog sin 52:a seger på Spa. Han gick om Alain Prost som vann 51 GP-lopp. Därmed gick han om Prost på samma bana som Michael Schumacher gjorde det. Schumi tog också sin 52:a seger på Spa, det var år 2001. Den banan var hans vardagsrum…. Vettel är nu trea i listan på flest segrar, Schumacher har 91, Hamilton 67 och Vettel 52.
…det är tuff kamp om plats fyra i VM. Det skiljer sex poäng mellan Renault och Haas.

Italien GP i F1 – tider och däckval

av Anna Andersson

Belgien GP har vi lagt bakom oss och nu väntar Italien GP i F1. På Autodromo Nazionale di Monza.
Det är min personliga favorit. När folk frågar mig vilken bana jag helst åker till svarar jag Monza.
Sju dagar i veckan.

Ferrari's supporters celebrate after Michael Schumacher of Germany won the 71st Italy Grand Prix at Monza, Sunday, September 10, 2000. Finland's Mika Hakkinen of the McLaren Mercedes team placed second. (AP Photo/Domenico Stinellis)
Så firade Ferraris fans Michael Schumachers seger på Monza år 2000.  (AP Photo)

Den banan har farten, känslan, historien och den banan har allt. Redan när jag kliver in i slottsparken får jag gåshud, på den här banan är F1 så mycket mer än en VM-tävling.

Här är en text jag skrev 2005 – för en halv evighet sedan – men jag tycker ändå att den ger en rätt bra känsla över vad Italiens GP på Monza står för.

Italien GP i F1 – alla tider:

Fredag 31 augusti:
Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00
Lördag 1 september:
Träning 3 kl 12.00
Kval till Italien GP i F1 kl 15.00
Söndag 2 september:
Italien GP i F1 – start kl 15.10.
Jag startar Sportbladets livebevakning kl 14.55 – häng med.

Förarnas däckval Italien GP i F1

Däckvalen i helgen är medium, soft och supersoft och Ferrari har ett betydlgit mer aggressivt val än Mercedes, tio set supermjuka däck mot Mercedes åtta set. Även Sauber har valt tio supermjuka set , men där ligger Marcus Ericsson på två sett medium och ett set soft. Charles Leclerc har däremot två soft och ett medium.

Annars kan vi notera att…

…Lance Stroll kör för Williams i helgen. I alla fall om man får tro Williams pressmeddelande inför tävlingshelgen.
…Valtteri Bottas har blivit ett år äldre. 29. Grattis på födelsedagen!
…det har snackats mycket om halo efter Belgien GP. Drar vi i den historien vidare så var det faktiskt så att halon kom till efter Jules Bianchis fruktansvärda olycka på Suzuka den 5 oktober 2014. Fransmannen fick vattenplaning och for rakt in under en hjullastare som kommit in på banan för att bärga en annan bil. I samband med kollisionen flyttades den 9 ton tunga hjullastaren två meter. Han drabbades av svåra huvudskador i samband med kollisionen och avled sommaren 2015.

Jules Bianchi var som en bror för Charles Leclerc och efter olyckan i Japan kämpade FIA hårt för att få igenom halo som huvudskydd. Det är många, både förare och fans, som har hånat och skrattat åt det nya skyddet.
Efter startkollisionen på Spa-Francorchamps i söndags känns det som om kritiken bör tystna. Halo kan ha räddat livet på Charles Leclerc.
…i morgon är det onsdag – då får du självklart en guide inför säsongens 14:e VM-deltäling. Itaalien GP i F1.

Räddade Halo livet på Charles Leclerc i Belgien?

av Anna Andersson

Efter racet är före racet – men vi lämnar inte Belgiens GP i F1 bakom oss riktigt än. Efter racet var frågan – räddade halo livet på Charles Leclerc i Belgien?

FIA har presenterat bilderna från startkollisionen och de känns läskiga. Tänk om är en tanke som inte lämnar mitt huvud.
Det var riktigt tajt för Charles Leclerc.

The car of Mclaren driver Fernando Alonso of Spain, center top, is involved in a crash along with Sauber driver Charles Leclerc of Monaco. center bottom, during the Belgian Formula One Grand Prix in Spa-Francorchamps, Belgium, Sunday, Aug. 26, 2018. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
Räddade halo livet på Charles Leclerc i Belgien? (AP)

Han kunde inte göra någonting när Fernando Alonso flög precis över hans huvud.
– Det var otäckt, det gick så fort. Jag såg bara en orange bil och kände smällen, men jag var aldrig rädd, säger han till Blick.
– Halon skadade säkerligen inte, jag har aldrig varit någon större fan en jag måste säga att jag är glad över att jag hade den över huvudet.

Hur tajt det var ser du här:

Även Charlie Whiting fick svara på följande fråga:

Räddade Halo livet på Charles Leclerc i Belgien?

– Vi kan inte spekulera i om halon räddade Charles liv eller inte, men man behöver inte ha allt för mycket fantasi för att kunna föreställa sig vilka däckavtryck som hade varit på hans hjälm om han inte hade haft skyddet. Det hade varit ett under om det inte hade varit så. Avtrycken på halons överkant är mer än tydliga, säger tävlingsledaren till tidningen.

Det har varit mycket snack om halo och snygg är den ju inte, men vad tror du? Räddade Halo livet på Charles Leclerc i Belgien?

Tidernas omkörning ?

Innan det är dags att kika lite framåt måste jag dela med mig av min absoluta favorit. En omkörning som inträffade på Spa just i dag  för 18 år sedan.

Senaste snacket kring förarkarusellen

Dagens hetaste snackis handlar om förarna – vem som kör var framöver.
Force Indias framgångar kan inte ha undgått någon, men vem sitter i bilen den här helgen?
Hittills har vi inget svar på den frågan, men vi kan konstatera att den stora förloraren kan vara Esteban Ocon.

Formula One F1 - Belgian Grand Prix - Spa-Francorchamps, Stavelot, Belgium - August 25, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton celebrates qualifying in pole position with Ferrari's Sebastian Vettel in second position and Force India's Esteban Ocon in third position REUTERS/Francois Lenoir
Esteban Ocon kvalade in som trea till Belgien GP i F1 – var kör han 2019? (REUTERS)

Han var nästan överens med McLaren, hade testat en sits i Working, men man kunde konstater att han var för lång (186 cm) för MCL 33, även om man hörde sig för lite hur läget var hos Renault.
– Vi hade nästan en deal klar med Renault, säger Mercedes stallchef Toto Wolff, som arbetar för att hitta en plats åt sin skyddsling, till Motorsporttotal.
– När vi var i Budapest trodde vi att vi hade säkrat hans framtid.
Men så skrev Daniel Ricciardo på för Renault.
– Det är synd att det har utvecklat sig på det sättet, vi var precis lika överraskade som Red Bull över det som hände, erkänner Wolff.
– Samtidigt är Esteban så duktig att han kommer att hitta en plats hos ett annat F1-team.
Och frågan är var det i sådant fall är?
Som läget är nu står förarna i kö hos Sauber.
Mercedes stallchef Toto Wolff har synts i teamets motorhome, Marcus Ericsson vill stanna, vad händer med Charles Leclerc? Ferrari vill gärna se att Antonio Giovanazzi får chansen. Stoffel Vanddorne är på väg från McLaren och hans manager Alessandro Alunni Bravi har en viktig roll hos Islero Investments AG som nu kontrollerar Sauber och Vanddorne blev mästare i GP2 med ART – och Frederic Vasseur som bland annat är teamchef hos Sauber.

Vi kan notera att….

…jag skrev en krönika i natt. Har du inte läst den än, kan du klicka här.
…Ferrari och Sebastian Vettel gjorde det snabbaste depåstoppet på Spa, 2,29 sek. Williams och Sergei Sirotkin var tvåa med 2,32 och Marcus Ericsson trea med 2,32 sekunder.
…Daniel Ricciardo kan drabbas av ett motorstraff på Monza. Han ska köra med den uppdaterade motorn på fredag.
– Under kvällen bestämmer vi oss för om motorn stannar i bilen eller inte. Om den fungerar bra i Daniels bil så kommer Max också att byta till den uppdaterade motorn underlördagen, säger Christian Horner.
..Gerhard Berger fyller 59 år i dag. Han är numera chef för DTM – och där vann Joel Eriksson sent i går kväll. Svensken är den näst yngsta föraren som vunnit ett lopp i det tyska mästerskapet. Mer läser du här.

Sida 154 av 390