Världsmästare till Sverige 2023

av Anna Andersson

Mika Häkkinen och Sebastian Vettel kommer till Piteå.
De är två av stjärnorna som kör Race of Champions i Sverige 2023. Där möts förarna i en duell på Östersjöns frusna is.

Race of Champions i Sverige 2023
Sebastian Vettel kommer till Race of Champions i Sverige 2023 (AP/TT)

Ifjol gästade Race of Champions Sverige och Piteå för första gången. Racerstjärnor från olika mästerskap som bland annat Formel 1, W Series, WRC och VM i rallycross tävlade på snö och is utanför Pite Havsbad. 2023 är det dags igen.
Den sista helgen i januari kommer F1-världsmästare som Sebastian Vettel och Mika Häkkinen, samt WRC-mästaren Petter Solberg och Johan Kristoffersson, världsmästaren i rallycross, tillbaka till Race of Champions i Sverige 2023.

– Jag kan inte tänka mig en bättre plats för min första tävling efter att ha avslutat Formel 1 karriären i november än Race Of Champions, säger Sebastian Vettel i ett pressmeddelande.

– Det här blir elfte gången jag delta. Det som gör att jag fortsätter komma tillbaka är för att det är ett så unikt och roligt evenemang.

I fjol nådde han den individuella finalen där han mötte den flerfaldge världsmästaren i rally, Sebastien Loeb.
– Jag har inte så mycket erfarenhet av att tävla på snö och is så det blev en brant inlärningskurva i Sverige tidigare i år. Det var en mycket trevlig överraskning att jag faktiskt nådde den individuella finalen mot Sébastien Loeb. Nu ser jag fram emot att ge ROC Snow & Ice ett nytt försök och förhoppningsvis hjälpa Team Germany att vinna ännu en ROC Nations Cup-titel.

Race of Champions i Sverige 2023

Race of Champions i Sverige 2023
Oliver Solberg, till vardags kör han i WRC (Hyundai)

Race of Champions, ROC, har arrangerats sedan 1988 och det har avgjorts på flera klassiska arenor. Eventet har bland annat besökt Fågelboet i Peking, Stade France i Paris, Webley i London, England. Det har gästat Miami, Bangkok, Saudiarabien och Barbados.
Nu har eventet landat i Norrland. ROC är en tävling som pågår under två dagar där förare från olika discipliner, som rally-VM, Formel 1, LeMans, VM i rallycross, NASCAR och IndyCar möts i dueller, i identiska bilar. Under den första dagen är det en nationstävling, under den andra en kamp förare mot förare.
Vinnaren blir mästarnas mästare – Champion of the Champions.

– Efter att ha tagit Race Of Champions över hela världen, har det varit en ära att ta evenemanget till mitt hemland Sverige. Vi ser nu fram emot att komma tillbaka till Pite Havsbad. Det är en fantastisk plats och det är ett sådant privilegium att få se några av världens bästa förare tävla på Östersjöns frusna is, säger ROC:s president Fredrik Johnsson .
Bland de förare som är bekräftade till Race of Champions 2023 märks Sebastian Vettel, Mika Häkkinen, Johan Kristoffersson, Jamie Chadwick, Petter Solberg och Oliver Solberg.

Felix Rosenqvist stannar hos McLaren

Arrow McLaren bekräftar att Felix Rosenqvist kör Indycar för stallet även 2023. Han kommer att tävla tillsammans med Pat O´Ward och Alexander Rossi.

– Det finns inget bättre sätt att påbörja vinteruppehållet än med de här nyheterna, säger Felix Rosenqvist.

– Jag älskar det här teamet och jag är så glad att få fortsätta arbeta med alla fantastiska människor jag lärt känna under de senaste två åren. Med allt vi har på gång just nu, den fortsatta relationen med Pato och nytillskottet i Alex Rossi, kommer vi bli en kraft att räkna med 2023. Det blir den mest spännande säsongen för mig hittills. Jag kan knappt vänta!

Felix Rosenqvist (IndyCar)

Rosenqvist avslutade säsongen som fyra på Laguna Seca, han har kört in två pole positions under året och var åtta i mästerskapet, två placeringar bakom Marcus Ericsson som var sexa i totalen och vann Indy 500.

 – Jag är mycket glad att Felix återigen kommer att tävla för AMSP under 2023, säger Zak Brown, VD på McLaren Racing.

– Han har haft ett starkt 2022 och jag ser fram emot att se vad han, Alex Rossi och Pato O’Ward kan åstadkomma tillsammans i papayafärger nästa säsong.

Fjolårets vinnare Alex Palou stannar därmed hos Chip Ganassi Racing.

Korta nyheter

F1:s VD Stefano Domenicali vill förändra sporten – ännu mer. Läs om hans planer för att revolutionera Formel 1 med nya regler.
Dessutom har vi släppt ett nytt avsnitt av Plattan i Mattan. I vår F1-podd snackar vi ner Italiens GP, och pratar om Ferrari, straffkaos och säkerhetsbilar.

I dag är det 14 år sedan Sebastian Vettel tog den överraskande segern på Monza. Han vann i en Toro Rosso.
I söndags körde han en F1:a på Monza för sista gången. Då fick han parkera sin Aston Martin, utan att ta några poäng alls.

VD:n plan: En ny revolution i F1

av Anna Andersson

Nya regler i F1 till 2022, ett nytt motorreglemente till 2026.
Men det räcker inte.
Formel 1 står inför nästa regelrevolution.
Nu avslöjar F1:s VD Stefano Domenicali planen för framtiden.

Nya regler i F1
Kan nya regler skapa mer spänning under hela helgen? (AP/TT)

2021 infördes F1-sprinten vid tre tillfällen under en säsong. Inför årets säsong var sig sporten inte alls lik eftersom bilarnas utseende genomgick en stor förändringar och till nästa år får vi se tre lopp i USA.
Till 2026 kommer sedan ett nytt motorreglemente där sporten ska bli mer klimatsmart – men det är inte allt.

Det är långtifrån allt.

Vi kan vänta oss nya regler till F1 fortare än vad vi hade trott – och då handlar det inte om bilarna utan om tävlingshelgen.
F1:s VD Stefano Domenicali, som tidigare var teamchef hos Ferrari, vill att varje enskilt pass under en tävlingshelg ska ge någonting extra.

– Jag vill kämpa för att det alltid ska vara någonting som betyder något för mästerskapet. Vi kommer att ta upp frågan när F1-kommissionen har sitt nästa möte, fansen, arrangören, alla vill ha det. Sprintloppet var bara det första exempel på vad som kan förbättras, säger Domenicali i en lång intervju med den italienska tidningen ”Corriere della Serra”.

Nya regler i F1 och en revolution?

Han berättar också vilka förslag han har:

– Under en vanlig tävlingshelg, där fredagen har två träningspass bör antingen varje pass, eller enstaka kvalvarv ge poäng. Eller ska det vara kval för något annat, som ett kortare lopp på lördagen, så skulle det kunna vara istället för den tredje fria träningen. Kanske med någonting som förändrar det inrutade mönstret.

Han syftar på en omvänd startordning, ett förslag som diskuterats många gånger och alltid mött ett starkt motstånd. Samtidigt har de lopp där toppförare drabbats av bestraffningar och jagat genom fältet ofta gett en uppskattad underhållning.
– Vi har många förslag på bordet, många säger nej men vi ett par tillfällen i år har vi sett tjusningen i att ha en förändrad startordning. Det blir fler omkörningar och vi har en skyldighet att prova.

Plattan i Mattan – och kritik mot Daniel Ricciardo

Nya regler i F1
Mästare 1997, Jac Villeneuve (TT)

Jac Villeneuve är på väg att testa F1 igen, han ska köra för Alpine på Monza i veckan och på vägen passar den tidigare världsmästaren på att komma med hård kritik.

Mot Daniel Ricciardo.

Kanadensarenn Villeneuve kan inte förstå varför Alpine skulle vara intresserade av Ricciardo till 2023.

– Varför? Han hade två fruktansvärda år hos Renault och sedan två fruktansvärda år hos McLaren. Det är fyra år. Nästan hälften av hans tid i F1 har varit dålig, inklusive e åren när han har haft erfarenheten, säger Villeneuve till F1 TV.

– Det finns ingen anledning för Alpine att välja honom, och lägg där till att han redan kört för det stallet.
Enligt Villeneuve är det Ricciardos körstil som inte passar i de moderna F1-bilarna.

På Monza tvingades Ricciardo parkera sin bil så pass illa att hundratusentals åskådare upplevde ett antiklimax i slutet av Italien GP. De blev besvikna på målgången bakom säkerhetsbilen och även flera teamchefer var kritiska efteråt. I veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan snackar vi bland annat ner Italien GP. Vi pratar om Ferraris nya strategimiss och den fantastiska debuten av Nyck de Vries, som ersatte Alex Albon.
Albon som är Williams ordinarie förare drabbades av svåra komplikationer i samband med en blindtarmsoperation.

F1-stjärna vårdad på intensiven

av Anna Andersson

Alexander Albon missade helgens deltävling i F1 på grund av en blintarmsinflammation.

Men läget var värre än vad Williams kommunicerat.

Albon slutade andas under operationen och behövde intuberas.

F1-föraren Alexander Albon lämnade återbud till helgens deltävling på Monza. Han mådde inte alls bra och uppsökte läkare. Där konstaterades att han hade drabbats av en blindtarmsinflammation och han opererades på sjukhus. Läkarna genomförde en titthålsoperation,

Alexander Albon
Williams Alexander Albon får troligen lämna sjukhuset i dag (AP/TT)

men det tillstötte komplikationer i samband med operationen.

”Efter operationen drabbades Alex av oväntade postoperativa narkoskomplikationer som ledde till andningssvikt, en känd men ovanlig komplikation. Han återintuberades och överfördes till intensivvården”, skriver Williams i ett pressmeddelande.

Alexander Albon fick intensivvård

26-årige Alex Albon har nu återhämtat sig och kan andas själv. Han har lämnat intensiven och förväntas kunna lämna sjukhuset under tisdagen.

Enligt Williams hoppas Alexander  Albon på att han ska kunna köra nästa deltävling i Singapore den första helgen i oktober. Under tävlingen på Monza ersattes Albon av debutanten Nyck de Vries, till vardags reservförare hos Mercedes, och de Vries gjorde en mycket bra insats. Han körde in på plats nio och tog två VM-poäng i Italiens GP som vanns av Max Verstappen, Red Bull.

Efter loppet var det hård kritik mot tävlingsledningen eftersom tävlingen avslutades bakom säkerhetsbilen. Mer om det läser du här.

Felipe Drugovich  klar för Aston Martin

Aston Martin säkrar tjänsterna från årets mästare i Formel 2. 22-årige Felipe Drugovich  från Brasilien är stallets reservförare 2022 och han är också den första medlemmen i Aston Martins nya talangprogram.

Brasilien är en stolt racingnation, med förare som Emerson Fittipaldi, Nelson Piquet, Ayrton Senna, Rubens Barrichello och Felipe Massa, men landet har saknat en förare i F1 de senaste åren.

Marcus Ericssons besvikelse efter missen

av Anna Andersson

Marcus Ericsson vann Indy 500 och han hade chansen på mästartiteln.

Men hösten 2022 blev inte den han hade tänkt sig.

Ericssons skrällseger i Indy500 gav honom inte bara en fin merit utan också dubbla poäng. Det lade grunden till svenskens fina mästerskapsledning under sommaren, men ju närmare avgörandet kom, ju mer fick Ericsson kämpa för att hålla konkurrenterna bakom sig. I den näst sista tävlingen tog han sig inte till topp tio och i den sista hade han bara matematiska möjligheter att nå toppen.

Han tog en tiondeplats i säsongens sista kval på Laguna Seca och räckte det inte. Han avslutade loppet på plats nio, samtidigt som rutinerade Will Power gjorde allt rätt. Han ledde mästerskapet, tog en tredjeplats på Laguna Seca och han säkrade titeln.

– Jag fick verkligen ligga på gränsen i dag, säger 41-åringen från Australien.

– Men vilken lättnad att lyckas. I år har allt flutit på, det har inte varit de stora segrarna, men allt har gått rätt väg.

Marcus Ericsson besviken efter missen

Marcus Ericsson
Marcus Ericsson sexa i IndyCar (IndyCar)

För Ericsson, som var besviken efteråt, gick det inte alls åt rätt håll. Han slutade säsongsfinalen som nia och mästerskapet på plats sex. Det är långt under de förväntingar som han hade för ett par veckor sedan.

– Jag är oerhört besviken, så jävla dåligt, citeras han av Expressen.

Felix Rosenqvist gjorde däremot en bra avslutning av säsongen. Han var fyra i säsongsavslutningen på Laguna Seca och slutade på plats åtta i mästerskapet.

– Det var ett bra race, en bra avslutning på säsongen, säger Felix Rosenqvist.

– Det är lite tråkigt att missa pallen, men jag tycker att vi presterat bra idag. Vi gjorde en lång första stint på svarta (hårda) däck, och det betalade sig verkligen. Vi höll bra liv i däcken och kunde ta några placeringar i den första rundan depåstopp, så det föll väl ut.

Rosenqvist har kontrakt med McLaren för nästa år, men det är inte säkert att han får köra en av deras bilar i IndyCar – men trots det ser det ut som om han stannar i mästerskapet.

– Det ser bra ut för IndyCar och det är flera stall som är intresserade, sa Felix Rosenqvists manager Stefan Johansson till Sportbladets F1-podd Plattan i Mattan.

Det pågår just nu ett kontraktsbråk  kring föraren Alex Palou, som vann finalen, och det kan påverka Rosenqvists framtid. Enligt McLaren ska Palou köra för dem nästa år, men Chip Ganassi Racing anser att fjolårets mästare har ett fortsatt kontrakt med dem.

Grattis Linus Lundqvist

Linus Lundqvist
Linus Lundqvist mästare i IndyLights 2022

Linus Lundqvist startade säsongen med ett enda mål. Att vinna Indy Lights. Och som 23-åringen gjorde det. Han krossade allt motstånd IndyCars främsta supportklass, även om han avslutade säsongen utanför prispallen.

– Det har varit en fullständigt magisk säsong, säger Linus Lundqvist.

– Visst, det hade varit kul att stå på pallen här i finalen, men jag är ändå väldigt stolt över hur vi avslutar här idag. Jag kommer aldrig glömma den här säsongen och vad det här betyder för mig kan jag inte ens riktigt sätta ord på. Det är det största jag varit med om.

I och med slutsegern i Indy Lights upprätthåller Linus Lundqvist den trend som gett honom en mästartitel vartannat år sedan formelbilsdebuten 2015.

Svensken har tidigare utropats till mästare i svenska Formula STCC Nordic (2016), brittiska Formel 3 (2018) och amerikanska F3-serien Formula Regional Americas (2020).

Vill du hellre läsa om F1? Kolla in den hårda kritiken mot tävlingsledningen efter tävlingen på Monza i Italien.

Hård kritik efter Italien GP på Monza

av Anna Andersson

Italien GP 2022 avslutades bakom säkerhetsbilen – och under burop och visslingar.
Det var inte bara publiken som var irriterad.
–  Det hanterades inte på det sätt som det borde ha hanterats, säger Günther Steiner.

Italien GP 2022
Red Bulls Max Verstappen vann Italien GP 2022  (AP/TT)

Haas teamchef var inte den enda som var irriterad över det faktum att Daniel Ricciardos bil blev stående så länge att Italien GP 2022 avslutades bakom säkerhetsbilen. De hundratusentals fansen på läktarna var irriterade och så även Red Bulls teamledning – trots att stallets förare, Max Verstappen, vann.
– Jag tycker att de hade mer än tillräckligt med tid för att få en omstart på loppet, säger Red Bulls Christian Horner till Sky.

Han får medhåll av stallets andra starke man, motorsportkonsult Helmut Marko.
– Det var säkerligen inte rätt beslut, säger han till Sky.
– Man måste sluta upp med att vinka förbi alla varvade bilar. Det spelar ju ingen roll och det hade varit en riktigt bra avslutning på racet. Även om det hade varit en nackdel för oss.
Marko fortsätter:
– Vi måste låta sporten stå i förgrunden. Det är klart att det inte går att köra när det står en traktor på banan, men då måste man jobba snabbare. Det fanns tid och varvtiden på Monza är lång.

Hård kritik efter Italien GP 2022

Inte heller Ferraris stallchef Mattia Binotto är nöjd med det faktum att Italien Grand Prix, Ferraris hemmalopp, avslutades med en säkerhetsbil.
– Det är aldrig roligt och inte bra för sporten eller showen, säger han till Sky.
– Samtidigt var Max snabbare än vad vi var.

Den enda stallchef som uttryckligen höll med tävlingsledningen och ansåg att det var rätt beslut var Mercedes Toto Wolff. Han som var så förbannad under Abu Dhabi GP 2021, när den dåvarande tävlingsledaren Michael Masi valde en annan regeltolkning, var lugn och nöjd.

– Den här gången höll de sig till reglerna, även om de kunde ha arbetat lite snabbare, säger han.
– De höll sig till reglerna och avslutade loppet bakom en säkerhetsbil. Så ska det vara.

Det var en tydlig hänvisning till VM-finalen 2021, som inte avslutades bakom någon säkerhetsbil.

Snabba nyheter efter Italien GP 2022

Vilar det en förbannelse över Monza? Då vet vi vad som väntar Max Verstappen om ett år…

Nyck de Vries slutade nia i sin F1-debut för Williams. Det är samma resultat som Alexander Albon har kört in som bäst i år. Kollegan Nicholas Latifi står kvar på noll. Detta bör ge de Vries goda möjligheter för att få en förarplats hos Williams nästa år. Tanken var egentligen att Oscar Piastri skulle ha lånats ut av Alpine i två år, för att sedan återvända till Alpine när Alonso lagt av – men det gick i stöpet eftersom Alpine inte hade ordning på sina kontrakt. Så Piastri kör för McLaren nästa år och Williams letar efter en bra förare.

de Vries?

Kampen om plats fyra i konstruktörsmästerskapet går vidare. Den här helgen bröt en av bilarna från McLaren och en av bilarna från Alpine. En McLaren tog poäng och en Alpine tog sig i mål utan poäng. Detta är en batalj som lär pågå in i finalen i november.

Alfa Romeo tog poäng igen. Efter sex lopp med enbart nollor.

 

Drömdealen sprack!

av Anna Andersson

Drömdealen sprack. Det blir inget samarbete mellan Red Bull och Porsche i F1.

Det bekräftar den tyska tillverkaren.

Ingen motordeal mellan Red Bull och Porsche i F1.  (TT)

Avtalet var färdigt, men det skrevs aldrig under. Red Bull vill vara ett självständigt team och inte ha en partner som de måste diskutera frågor med. Därför blir det inget samarbete med Porsche i F1.

Så vad gör Red Bull nu?

– Vi pratar med Honda, bekräftar motorsportkonsult Helmut Marko för Ö3.

– Just nu behöver vi inte någon partner, men om det skulle vara så att det kommer positiva synergieffekter och andra fördelar är vi öppna.

McLaren och Porsche i F1?

Honda lämnade samarbetet med Red Bull förra säsongen, i alla fall officiellt. Det är fortfarande Honda som levererar motorer till Red Bull, men under namnet Red Bull Power Train.  Från och med 2026 kommer ett nytt motorreglemente och fram till dess kanske Red Bull behöver en partner?

– Märkligt nog har vi också fått andra förfrågningar sedan det blev officiellt att det inte blir något samarbete med Porsche, säger Marko.

Det gick snabbt. Porsche bekräftade att förhandlingarna strandat under gårdagen.

Det finns dock andra team som är intresserade av  Porsche. McLaren, exempelvis.

– I grunden är vi alltid öppna för den typen av samtal, säger stallchef Andreas Seidl till Sky.

– Men samtidigt är vi nöjda med vårt samarbete med Mercedes.

Audi har redan bekräftat att de kommer till F1 2026, möjligen också tidigare.

Korta nyheter inför F1 på Monza

På Spa i Belgien var det ett antal bestraffningar i startuppställningen. Det verkar som om det är ungefär lika illa inför Italien GP 2022.

Yuki Tsunoda flyttas tillbaka tio platser eftersom han har fem varningar och sedan har han en motorbestraffning och ytterligare tre startplatser eftersom han struntade i de gula flaggorna under träningen i går. Lewis Hamilton har en motor bestraffning, det har även Carlos Sainz och Mick Schumacher. Max Verstappen har  fem platsers nedflyttning precis som Sergio Perez och Valtteri Bottas ligger på minus 15. Verstappen har för övrigt aldrig tagit en pallplats på Monza.

I eftermiddag är det dags för kval och klockan 15.45 startar F1-liven i Sportbladets målservice, där finns också resultat från träningarna och VM-tabellen och lite annat. Vill du ha däckvalen och en väderprognos inför F1 på Monza hittar du den här.

Därför har Verstappen aldrig vunnit på Monza

av Anna Andersson

Max Verstappen har aldrig vunnit F1 på Monza.
Han har inte ens tagit en pallplats.
Kan årets dominant vända den negativa trenden på Ferraris hemmabana?

Kan Max Verstappen  ta sin första seger i F1 på Monza? (AP/TT)

Läktarna i Monza brukar vara lika röda som de var orange under förra deltävlingen i Nederländerna. F1 på Monza är Ferraris höjdpunkt, men stallet har inte vunnit på hemmabanan sedan 2019 och efter den fina inledningen av årets säsong har teamet varit allt annat än en given titelkandidat. Inför deltävlingen på höghastighetsbanan i Italien måste stallet hålla undan för Mercedes som jagar andraplatsen i konstruktörs-VM, inte titta mot VM-ledningen i något av mästerskapen.
Istället är Max Verstappen, Red Bull, storfavorit. Han som aldrig tidigare stått på pallen på Monza.
– Jag vet varför, säger han lugnt på presskonferensen inför Italien GP.
– Vi har alltid varit för långsamma på raksträckorna och därför är det normalt att bilen inte är bra här. Dessutom har jag haft tekniska problem på den här banan och jag har behövt ta motorbestraffningar och därför har det aldrig varit en helt lyckad helg i Italien.

Kan Verstappen ta första segern i F1 på Monza?

F1 på Monza
Verstappen och Hamilton under Italien GP på Monza 2021 (TT)

Under fjolårets sprinthelg slutade hans GP-lopp efter en kollision med Mercedes Lewis Hamilton, där Verstappens bil gjorde märken på Hamiltons hjälm. VM 2021 var en intensiv kamp från första till den sista metern, men i år har Verstappen inte alls haft samma motstånd. Han har mer än 100 poängs försprång på Ferraris Charles Leclerc i förar-VM och han har vunnit de fyra senaste loppen, trots att han startat utanför topp tio vid två tillfällen.
Han har däremot inte alls haft samma överlägsna kvalfart som i fjol, i år har han startat från pole position vid fyra tillfällen. Vid samma tidpunkt för ett år sedan hade han haft åtta pole position.

– Vi hade inte farten för ett varv under inledningen av säsongen, när vi inte hade farten var vi tvungna att få allt att stämma under racet. Vid ett par tillfällen har vi lyckats vinna med hjälp av andra saker som exempelvis strategi, saker som egentligen inte har med farten att göra, säger Verstappen.

Verstappen hos Red Bull till 2028

Han är på väg mot sin andra VM-titel, han är 24 år och har ett kontrakt med Red Bull fram till och med 2028.

– Det är verkligen roligt att jobba med teamet, det är den viktigaste faktorn för mig. Om man vinner och atmosfären är bra så kan man utvecklas, men man måste ha tålamodig. Det går inte att tvinga fram resultat, säger Max Verstappen.
–  Därför har jag stannat kvar. Ibland hade folk kunnat säga till mig att det är dags att gå och söka framgången någon annanstans. Men jag har litat på Red Bull och den process som vi befinner oss i. Det har betalat sig. Jag är verkligen nöjd och glad över den plats jag befinner mig på just nu.

Han leder VM – och är storfavorit till att släcka Ferrarifansens dröm om en seger i F1 på Monza.

Korta nyheter inför Italien GP i Formel 1

Mercedes har nu bekräftat att det blir en motorbestraffning för Lewis Hamilton på Monza. Hur många platser det gäller och vilka komponenter är inte klart än. Även Valtteri Bottas kommer att behöva ta en bestraffning, men han måste vara van. Det har hänt vid flera tillfällen i år.

Yuki Tsunoda flyttas ner tio platser efter fem varningar och Mick Schumacher byter sin växellåda och bestraffas även han  i startuppställningen. En guide till F1 på Monza finns här. Däckvalen och en väderprognos här.

I veckans avsnitt av Plattan i Mattan snackar viner förra veckans GP i Nederländerna och upp Italien GP på Monza. Du hittar länken ovan.

Ni som tippar kan lägga era tips i kommentarerna nedan.

I helgen är det också dags för IndyCar att avgöras och Marcus Ericsson är en av fem förare som har chansen att vinna titeln. Efter segern i Indy 500 är han fyra i mästerskapet som leds av Will Power. Om Power tar en pallplats i helgen vinner han sin första titel sedan 2014. Ericsson ligger 39 poäng efter Power, en seger ger 51 poäng så för att han ska vinna krävs det att Power slutar kring plats 20 och att inte någon av de tidigare mästarna Josef Newgarden (2;a)  eller teamkollegan Scott Dixon  (3:a i nuläget) tar en pallplats.

Felix Rosenqvist å andra sidan är tia i mästerskapet. Dock skiljer det bara två poäng till Colton Herta som är åtta.

TIDSSCHEMA – final i IndyCar 2022

Alla angivelser avser svensk tid

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 17
Firestone Grand Prix of Monterey
Laguna Seca (USA)

Fredag 9 september
Fri träning 1: 23.30-00.45

Lördag 10 september
Fri träning 2: 19.15-20.15
Kval: 23.05-00.20

Söndag 11 september
Warm-up: 18.00-18.30
Race (95 varv): 21.30

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

Under helgen avslutas också IndyLights där Linus Lundqvist kommer att köra hem titeln.  HMD Motorsports-föraren leder mästerskapet med 103 poäng före ende kvarvarande utmanaren Matthew Brabham (Australien). Totalt finns 108 poäng att köra om i de två finalracen. En seger och Lundqvist blir första svensk att vinna den främsta supportklassen till IndyCar.

Han kan ersätta Lewis Hamilton

av Anna Andersson

Daniel Ricciardo är på väg till Mercedes F1.

Där han kan ersätta Lewis Hamilton. Det uppger brittisk media.

Daniel Ricciardo på väg till Mercedes F1
Daniel Ricciardo är på väg till Mercedes F1?  (AP/TT)

Daniel Ricciardo anslöt till McLaren inför förra säsongen och han skrev på ett kontrakt till och med 2023, men 33-åringen från Australien har haft enormt svårt att anpassa sig till den nya bilen. Han har blir både omkörd och ifrån åkt av teamkollegan Lando Norris. Det är anledningen till att  stallet bröt kontraktet med honom ett år i förväg och han kommer att ersättas av debutanten Oscar Piastri till 2023.

Daniel Ricciardo däremot har inget nytt kontrakt för 2023. Det har pratats om Haas, där Mick Schumachers kontrakt går ut, om en comeback hos Alpine eller möjligen Williams, där Nicholas Latifi saknar kontrakt – men han kan hamna hos Mercedes.

– Mercedes funderar över om Ricciardo kan täcka upp i deras förarteam, säger en källa till Sportsmail.

–Har de Daniel i sitt team skulle de inte stå utan förare och George skulle vara försteförare till 2024.

Daniel Ricciardo är på väg till Mercedes F1 – ersätter Hamilton?

Hos det tidigare mästarteamet kan han få rollen som reservförare under nästa säsong för att sedan ersätta den flerfaldige världsmästaren Lewis Hamilton 2024. Hamilton förlängde sitt kontrakt till 2023 för lite mer än ett år sedan och intill honom kör George Russell, som anslöt från Williams inför den här säsongen. Hamilton har ännu inte meddelat vilka planer han har framöver, men han fyller 38 år i januari 2023.

– Jag tycker att han borde köra nästa år. Han har förtjänat en plats på gridden, säger Lewis Hamilton under presskonferensen inför F1 på Monza.

– Om jag hade varit hans manager så skulle han köra F1.

Daniel Ricciardo vann sju deltävlingar i F1 när han tävlade för Red Bull. Därefter körde han in pallplatser för Renault och i fjol vann han Italien GP på Monza för McLaren. Till 2023 har han inget nytt kontrakt.

– Jag ser på alla möjligheter som dyker upp och när jag har någonting nytt så berättar jag det. Det finns inga hemligheter, säger han under dagens presskonferens.

Det finns just nu bara ett fåtal förarplatser kvar till 2023. Ingen av dem är i något av de nuvarande toppteamen.

Snabba nyheter inför F1 på Monza 2022

Vi trycker Plattan i Mattan och snackar upp F1 på Monza och ner det händelserika racet i Nederländerna. Vi diskuterar vilka djur som kan röra sig på en F1-bana, crashgate, konspirationsteorier och mycket, mycket mer. Lyssna på Sportbladets F1-podd du med.

En guide inför helgens deltävling, F1 på Monza 2022, hittar du här och däckvalen inför Italien GP finns här.

Hoppas att det inte blir allt för mycket kyckling över Ferrari denna helg:

Enligt väderprognosen väntas en blöt inledning på fredagen, en molnig eftermiddag, solig lördag och växlande molnighet under söndagen. Det kommer dock inte att vara några större skillnader i temperaturen, utan hålla sig mellan 26 och 28 grader.

Pierre Gasly mår inte bra och missar dagens presskonferens. Vi får se om vinnaren från 2020 kan tävla för AlphaTauri i helgen.

Både Valtteri Bottas, Alfa Romeo och Lewis Hamilton, Mercedes, kommer att drabbas av motorbestraffningar i samband med starten av Italiens GP i Formel 1.

 

Mercedes satsar ur krisen

av Anna Andersson

Energikrisen diskuteras i hela Europa så även inför Italien GP  i F1 på klassiska Monza.

Energikrisen slår hårt mot Formel 1.

Mercedes kostnader har tredubblats och nu satsar teamet på solenergi.

Mercedes F1 satsar på en egen solcellsanläggning. (TT)

Även i Storbritannien ökar energipriserna och det slår hårt mot de F1-team som har sina fabriker i landet.

– Vi pratar om miljoner i ökade kostnader, bara enegikostnaderna har ökat med mellan två och sex miljoner pund, men även kostnaderna för charterflyg och luftfrakten har stigit enormt mycket, förklarar Mercedes stallchef Toto Wolff.

Därför har stallet tagit saken i egna händer. Det investerar nu i en egen anläggning för solenergi.

– Jag försöker se oss som en högteknisk industri och med den positiva förändringen kommer vi att öppna för solpaneler som förser oss med energi. I dag använder vi oss enbart av grön el, men vi måste också göra vad vi kan för att vara koldioxidneutrala.

Anläggningen kommer att ligga i närheten av fabriken och förse den med energi. Planen är att ta den i bruk under 2024.

– Målet på kort till medellång sikt är att ha egna solpaneler som betalar sig inom 20 år, säger Wolff.

Italien GP i F1 på Monza
Italien GP på Monza (TT)

Däckval inför Italien GP i F1

Monza fyller 100 år, ni som följer bloggen och podden regelbundet vet att detta är en av mina absoluta favoritbanor.
Till årets deltävling har Pirelli valt däcken C2, C3 och C4.

– Monza är känt för sina höga hastigheter, snabba kurvor och det är viktigt att ha en bil som är i perfekt balans, säger Pirellis Mario Isola.
– Årets bakdäck bör inte överhetta lika mycket på den här banan där bilarna kör med mycket downforce och ofta använder sig av slipstream. I och med att det inte är något sprintrace på Monza i år kommer stallen att ha lite mindre information när de kommer till racet, jämfört med förra året. Det betyder att det också blir ett annat tänk när det gäller strategin.

Guiden till F1 på Monza finns här och tiderna för F1 på Monza här.

Ni har väl koll på att det finns en svensk F1-förare som vunnit tre lopp på Monza?

Korta nyheter inför Italien GP på Monza

Ferrari i gult? Vad? Gult inför hemmaracet på Monza. Vad tycks?

Trubbel för Ferrari – redan på väg till Monza.

Plattan i Mattan är tillbaka i veckans F1-podd snackar vi om hur många däck som behövs på en F1-bil, murmeldjur, renar, rävar och duvor. Samt om fusket som skakade F1 och om F1 på Monza. Så klart – häng med du med.

I somras pratades det så mycket om Porsche och Red Bull, men ingen deal har presenterats. Det sägs att avtalet var klart och att Porsche var redo att betala en halv miljon euro, men affären tycks ha gott om intet.

Dino Beganovic kan inte följa Ferraris hemmarace på Monza i helgen. Formula Regional European Championship kör årets åttonde deltävling i Österrike och han leder mästerskapet
– Vi hade en väldigt bra helg på Spa innan uppehållet och målet är förstås att fortsätta så på Red Bull Ring. Det är en bana jag kan väl vid det här laget – jag har tävlat där tidigare i både Formel 4 och Formula Regional – och jag gillar den väldigt mycket, säger han.
Han kör ett race på lördag och ett på söndag.
Dino Beganovic tillhör Ferraris förarakademi, han är en av nio talanger som får chansen där och han är första och enda svensk i FDA. Vi gjorde en intervju med honom i Plattan i Mattan tidigare i år. Lyssna gärna.

Hamiltons avslöjar: Därför missade jag omstarten

av Anna Andersson

Lewis Hamilton hade inte en chans mot Max Verstappen. Inför F1 på Monza 2022 avslöjar han vad som egentligen hände i omstarten.

Max Verstappen tar över ledningen under Nederländernas GP (TT)

Under omstarten inför Nederländernas GP hade Lewis Hamilton segervittring. Han hade ledningen, men hårdare däck än Max Verstappen, Red Bull.
Men däcken var inte det enda problemet. Nu avslöjar den sjufaldige mästaren att han också gjorde ett eget misstag.
Han hade fel motorinställning.
– Jag var för sen på det, säger han.
– Jag satte på rätt racingmodus på raksträckan, men de var helt enkelt för snabba.
Den som lyssnar på radiotrafiken mellan Hamilton och hans raceingenjör Peter Bonnington hör hur den tidigare mästaren blir påmind att ha racemodus (Strat Mode Five) och när Hamilton är i sista kurvan inför omstarten så påminner Bonnington honom en gång till.

Hamilton förlorade F1-segern

Men Hamilton tvekade någon sekund och det kostade honom runt 160 hästkrafter.
I slutändan hade det dock knappast hindrat Verstappen från att köra om Hamilton, för britten var på hårdare däck och Mercedesen har inte alls samma toppfart som Red Bull.
– Vi saknar farten på rakorna och innan vi har löst det problemet så är det svårt att fajtas med Red Bull på raksträckorna, framförallt på en bana där det är svårt att köra om, säger stallchef Toto Wolff till motorsporttotal.com.
– Man ska väl aldrig säga aldrig, men sannolikheten att vi lyckas där är mindre än 50 procent.

När det gäller det uteblivna däckbytet var det ingen diskussion inför racet, utan det enda Mercedes diskuterade var att eventuellt göra ett depåstopp.
– När säkerhetsbilen sedan kom så följde jag min känsla. Jag trodde inte att någon skulle gå i depå, men när jag körde förbi min depå såg jag att George tig de mjuka däcken och så började jag förlora hoppet.
Nederländernas GP vanns av Max Verstappen, före Mercedes George Russell och Ferraris Charles Leclerc. Lewis Hamilton var besviken efteråt och slutade fyra.

Han har fått hård kritik för sitt agerande, även om han lugnade ner sig efterloppet och bad om ursäkt.

F1 på Monza
Sju pole positions på Monza – Lewis Hamilton (TT)

F1 på Monza  – en guide till Italien FP 2022

Autodromo Nazionale di Monza

Lopp 16 av 22

Längd: 5,793 km.
Varv: 53.
Avstånd till första kurvan: 380 m.
Loppet totalt: 306,720 km.
Däckslitage: Långt.
Bromsslitage: Medium.

Tider

Antal kurvor: 7 höger, 4 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 2
Kurvor över 250 km/tim: 1
Maxfart utan DRS: 340 km/tim.
Genomsnittsfart: 237 km/timmen
Antal växlingar per varv: 46
Vinnande strategi 2021: 1 depåstopp (den strategin valde också majoriteten av förarna)
VM-debut: 1950, Nino Farina, Alfa Romeo, vann. 71 GP-lopp har avgjorts på Monza.
Antal segrar från pole position: 25
Seger från lägsta startposition: Peter Gethin, BRM, 1971. Startplats 11.
Det var för övrigt ett klassiskt lopp där Ronnie Peterson slutade tvåa, en hundradel efter Gethin. Det skiljde bara 0,6 sekunder mellan de fem första bilarna och det var åtta ledare i det loppet.

Statistik Italien GP

Kval 2021

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Daniel Ricciardo, McLaren
3. Lando Norris, McLaren
4. Lewis Hamilton, Mercedes
5. Charles Leclerc, Ferrari
6. Carlos Sainz, Ferrari
7. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo
8. Sergio Perez, Red Bull

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:18.887 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2020)
2021: 1:19.555 (Max Verstappen, Red Bull)
2020: 1:18.887 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:19.307 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:19.119 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2017: 1:35.554 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Flest pole position:

Lewis Hamilton (7)
Ayrton Senna (5)
Juan Manuel Fangio (5)
Juan Pablo Montoya (3)
Sebastian Vettel (3)
Jim Clark (3)
Michael Schumacher (3)
John Surtees (3)

Topp 8 i Italien GP 2021 ( notera att det var en sprinthelg)

1. Daniel Ricciardo, McLaren
2. Lando Norris, McLaren
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Sergio Perez, Red Bull
6. Carlos Sainz, Ferrari
7. Lance Stroll, Aston Martin
8. Fernando Alonso, Alpine

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:21.046 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
2021: 1:24.812 (Daniel Ricciardo, McLaren)
2020: 1:22.746 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:21.779 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:22.497 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:23.361 (Daniel Ricciardo, Red Bull)

Alpha Tauris Pierre Gasly vinnare 2020. (AP/TT)

Senaste fem vinnarna:

2021 Daniel Ricciardo McLaren
2020 Pierre Gasly AlphaTauri
2019 Charles Leclerc Ferrari
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Lewis Hamilton Mercedes

Flest vinster:

Lewis Hamilton (5)
Michael Schumacher (5)
Ronnie Peterson (3)
Sebastian Vettel (3)
Alain Prost (3)
Juan Manuel Fangio (3)
Rubens Barrichello (3)
Stirling Moss (3)
Nelson Piquet (3)

Korta nyheter inför F1 på Monza

Nyck De Vries, mästare i Formel E och testförare för Mercedes får chansen under den första träningen i Italien. Han kör då för Aston Martin. DE är tredje gången som han får chansen att köra en fredagsträning i år, han körde för Williams i Spanien och Mercedes i Frankrike. Han kommer att ersätta Sebastian Vettel under det första passet på Monza.

Plattan i Mattan är tillbaka i veckans F1-podd snackar vi åter om Ferrari – så klart, förvirringen om Mercedes depåstopp och konspirationsteorierna mot Red Bull. Bland annat. Lyssna du med!

Sida 69 av 390