Mästaren sågar Ferrari

av Anna Andersson

Efter Nederländernas GP är inför F1 på Monza 2022 och här är veckans första stora snackisar.

Den förre världsmästaren Nico Rosberg är hård i sin kritik mot Ferrari.

Han sågar stallet efter misstagen i Nederländerna och kräver konsekvenser.
– Även stallen i Formel 2 och Formel 3 gör ett bättre jobb i samband med depåstopp och strategi, säger han.

F1 på Monza 2022
Hård kritik mot Ferrari inför F1 på Monza 2022 (TT)

Under F1-loppet på Zandvoort glömde Ferrari bort ett däck, teamet lämnade en mutterpistol på marken så att Sergio Perez körde över den och sedan höll Carlos Sainz på att kollidera med Fernando Alonso i depån.
Detta var varken första eller andra gången i år som Ferrari fattade märkliga beslut och kritiken mot stallet är hård.
– Jag börjar få svårt att förstå det, säger experten Ralf Schumacher till Sky.
–  Även om det är ett fantastiskt stall så begår de flera misstag. Det får inga konsekvenser. Det verkar inte som om något ändrar sig i Italien.

Även den förre världsmästaren Nico Rosberg är hård i sin kritik och kan absolut inte förstå hur man kan glömma ett däck. Något som ledde till att Sainz stod stilla i närmare 13 sekunder.

– Vid ett bestämt tillfälle måste man börja göra grundläggande förändringar, säger Rosberg till Sky.
Men trots misstagen och trots kritiken står stallchef Mattia Binmotto bakom sitt stall.
– Vi kommer inte byta ut några medarbetare. Det är mitt svar till Rosberg, citeras Binotto av motorsporttotal.com.
– Vi har fantastiska människor i vårt team och fortsätter att bygga på stabilitet.

Kritik mot Hamilton

Även Lewis Hamilton får kritik efter loppet i Nederländerna. Denna gång är det den tidigare världsmästaren Jac Villeneuve som inte alls förstår Hamiltons utspel över radion.
– Det var för aggressivt, nästan en förolämpning, skriver Villeneuve i sin kolumn för Formule1.nl.
– Det är bra att han bad om ursäkt till teamet, men det där passar sig inte för en mästare. Efter allt som det stallet har gjort för honom så ska han inte prata på det sättet.
Villeneuve anser också att George Russell växer fram till en teamledare.

– Han tog beslutet om ett depåstopp och att han skulle byta till mjuka däck. Det hade Hamilton, med tanke på den erfarenhet och de titlar han harvunnit, också kunnat göra.
Enligt Villeneuve så slarvade Hamilton bort omstarten och därmed också en pallplats.
Hamilton är däremot av en annan åsikt.
– Jag trodde inte att någon skulle gå i depå. Vi hade inte heller någon diskussion om det för mina mediumdäck var nog inte mer än fem varv gamla, säger Hamilton.

För övrigt gör Villeneuve F1-comeback, han ska köra en Alpine A521 från förra året ett par dagar efter F1 på Monza 2022.

Oscar Piastri – vad hände egentligen?

Det är en av de frågor som diskuteras mest just nu och F1-bloggen berättar den något hemligs storyn bakom beslutet.
I november 2021 skrev Alpine ett dokument med Oscar Piastri där det står vilken lan stallet har för Piastrois framtid, men för att det ska vara ett bindande avtal det måste bekräftas och registreras hos Contract Recognition Board (CRB). Strax före premiären 2022 skrev Alpine och Piastri ett kontrakt där han var test och reservförare för 2022, men det kontraktet skrevs förhållandevis sent, det hade ingenting med kommande säsonger att göra och Piastris manager Marc Webber var inte helt nöjd med att stallet inte tog nästa steg. Tidigt under säsongen 2022 bekräftades Piastri också som reservförare för McLaren, samtidigt som han fortsatte att arbeta i simulatorn för Alpine. Annars hände det inte så mycket mer kring Alpine och enligt motorsporttotal.com kom inga initiativ från Alpine.

Istället påtalade stallet gång på gång hur nöjt det var med Fernando Alonso vilket gjorde att Webber, som inte hade något bekräftat kontrakt för Piastri, letade efter andra alternativ. Ett av dem var Williams, men i juni blev plötsligt McLaren intresserade.
Stallchef Andreas Seidl var inte nöjd med Daniel Ricciardo och eftersom det inte fanns något registrerat kontrakt för Piastri 2023 tog stallet upp kontakten och skrev ett kontrakt med supertalangen som vunnit Formel 3 och Formel 2. Kontraktet registrerades den 4 juli 2022.

Alonso klar för Aston Martin 2023

När sedan Fernando Alonso mycket överraskande lämnade Alpine den 31 juli stod Alpine plötsligt inför en situation där de saknade en förare för 2023, hade ett dokument som sa det fanns en plan för att låta Piastri köra för stallet, men inget bindande kontrakt. Då valde teamet att gå ut med ett pressmeddelande om att Piastri var klar, men utan Piastris kommentar vilket ledde till att den unge talangen dementerade avtalet på twitter.
I efterhand är det nu tydligt att den registreringen av Piastris kontrakt, som McLaren gjorde efter tävlingshelgen på Silverstone också var anledningen till att CRB dömde till McLarens fördel. Alpine må ha haft en nedskriven plan för Piastri, men något kontrakt var aldrig registrerat eller bekräftat.

Nu är frågan om Oscar Piastri får kör någon fredagsträning för Alpine i år, vilket var planerat, eller om stallet ställer honom åt sidan eftersom han har skrivit på för McLaren och även stoppar honom från att köra för sitt kommande stall. Det vi kan konstatera är att Piastri lär fortsätta att vara en snackis i ett par veckor till.

F1 på Monza – Italien GP. Välkomen till Ferraris värld (TT)

F1 på Monza 2022

F1 har kommit till Monza, ett av de mest klassiska racen under VM-kalendern och även Ferraris hemmabana. De orange läktarna från Spa och Zandvoort är som bortglömda. Den här helgen är röd. Lika röd som Ferrari.
Vi börjar med vilka tider som gäller för F1 på Monza 2022

9 september:
Träning 1 14.00-15.00
Träning 2 17.00-18.00
10 september
Träning 3 kl 13.00-14.00
Kval kl 16.00
11 september
Italien GP kl 15.00-17,00

En guide och däckval får du i morgon. Väl mött och tack för att du läser!

Hamiltons blackout – ber om ursäkt

av Anna Andersson

Snart är det dags att fokusera på F1 på Monza 2022, men först:

Lewis Hamilton skällde ut Mercedes över radion.

Han hävdade att de hade lurat honom – men någon timme efter utbrottet ber han om ursäkt.

– Jag minns inte ens vad jag sa, säger han.

 F1 på Monza 2022
Lewis Hamilton var förbannad (TT)

Lewis Hamilton hade vinstläge på Zandvoort i Nederländerna. Han hade mediumdäcken på bilen och var på jakt efter ledningen, men då blev Valtteri Bottas stående på start/målrakan med en teknisk defekt och säkerhetsbilen kom ut. Max Verstappen, som ledde loppet, gick i depå. Hamiltons kollega George Russell som var trea, gjorde samma sak.

Men Hamilton blev kvar på banan. Han hade ledningen, men i samband med omstarten hade han fel däck. Det påminde väldigt mycket om hur det såg ut när VM avgjordes i Abu Dhabi 2021.

Fel strategi för Hamilton

I och med att hans motståndare gått i depå och tagit mjuka däck var han  medveten om att han hade fel strategi.

På samma sätt som Verstappen var väl medveten om det val han gjorde.

– Jag hade hårda däck och var säker på att jag skulle klara mig, även om vi var lite långsammare. Sedan kom säkerhetsbilen att de hade kört om mig om jag inte hade bytt däck. Därför bytte jag till de mjuka däcken, sa Verstappen.

George Russell gjorde samma sak och Lewis Hamilton som hade kvar mediumdäcken blev omkörd och ifrånåkt. Han skällde ut sitt team över radion – men efter loppet bad han om ursäkt.

– Jag trodde verkligen att vi skulle kunna ta en dubbelseger, framförallt efter det tuffa år som vi har haft, det har varit upp och ner och vi har int evunnit sedan i Brasilien förra året. Nu hade vi chansen, men så kom säkerhetsbilen. Jag höll på att tappa det, det var så mycket känslor och jag ber om ursäkt till stallet, säger Hamilton till Sky.

– Jag minns inte ens vad jag sa. För en stund tappade jag fokus. Men jag tror att de vet att det är så mycket känslor.

Den flerfaldige mästaren var frustrerad och besviken över att segerchansen förvandlades till en fjärdeplats. Samtidigt vill han ha revansch, kanske redan på Monza om ett par dagar.

– Det finns så många bra saker som vi ska ta med oss. Det kan bli likadant framöver och vi kommer att fortsätta att flåsa dem i nacken och vi ska ta den segern, säger Hamilton.

Jagar segern under F1 på Monza 2022

Inte heller stallchef Toto Wolff var irriterad över Hamiltons agerande.

– Jag tar hellre chansen att och risken att vinna än att sluta trea och fyra, säger han till Sky.

– Vi hade kunnat ta in Lewis i depån och tappa banposition mot Verstappen och få stryk. Vi kan ta in båda i depån och få stryk, så det var värt att ta den risken med George.

Max Verstappen vann loppet och Red Bull förare har nu mer än 100 poäng tillgodo på Charles Leclerc, Ferrari, som var trea. Mercedes George Russell slutade tvåa. Det var första gången i år som George Russell inte slutade trea, fyra eller femma i mål.

En annan sak att ta med sig är att Mercedes nu är ett hot mot Ferrari i konsutruktörsmästerskapet. Den här helgen var det Carlos Sainz som råkade ut för saker som inte finns. Ferrari glömde ett däck när han kom in i depå, han körde om under gulflagg och en bestraffning för att han höll på att kollidera med Alpines Fernando Alonso i depån.

Om Ferrari inte skärper till sig tappar teamet andraplatsen i märkes-VM.

 

Marcus: ”Måste maxa helgen för att vinna titeln”

av Anna Andersson

Marcus Ericsson har chansen att vinna IndyCar.
Ska han lyckas måste han ta den – och det redan i kväll.
– Nu krävs det att jag presterar på maxnivå, säger han.

Två deltävlingar återstår av IndyCar, den första i Portland i morgon kväll och den andra på Laguna Seca en vecka. Marcus Ericsson ligger fyra i mästerskapet, men har bara 17 poäng upp till ledningen och det är inte mycket i ett mästerskap där en seger ger minst 50 poäng.
– Jag åker till helgens lopp med känslan att jag har en väldigt rolig utmaning framför mig, jag har allt att vinna, säger Marcus Ericsson.

Marcus Ericsosn har chansen att vinna IndyCar

Marcus Ericsson har chansen att vinna IndyCar (INDYCAR)
Tar Marcus Ericsson titeln i IndyCar?

Han vann Indy 500 i slutet av maj, det gav honom dubbla poäng och han har haft ledningen under stora delar av det amerikanska formelbilsmästerskapet. Inför avslutningen har han tappat något i sammandraget, men det är så pass jämnt i toppen att en lyckad helg i Portland kan ge honom möjligheten att bli den första svenska förare att vinna mästerskapet sedan Kenny Bräck vann Indy racing League 1998.
– Jag vann Indy 500, vilket är det största racet som finns inom motorvärlden och jag har haft en fantastisk säsong. Jag har verkligen en positiv känsla inför avslutningen. Nu har jag allt att vinna och jag är sjukt laddad, säger Ericsson.

Kvalet viktiogt för Marcus Ericsson

Portland erbjuder en traditionell racerbana, med 12 kurvor på ett varv som mäter ungefär 3 kilometer och tävlingen avgörs under 110 varv.
– I och med att det är en kort bana är det ganska tajt. Jag har bara kört den en gång, förra året, och det fungerade bra. Jag kvalade tia och var sjua i mål, minns Marcus Ericsson.
– Men det är en bana där det alltid händer någonting i den första chikanen efter starten, där är det alltid någon form av kollision, för att undvika att hamna i någon startkrasch är det viktigt att kvala så högt upp som möjligt. Det är inte heller enkelt att köra om så jag måste kvala bra.

•Vad krävs för att du ska vinna titeln?

– Lyckas jag maxprestera under de två helger som är kvar har jag möjligheten att vinna titeln. Jag måste prestera på absolut toppen av min förmåga. Detta är en mycket viktig helg och jag ser verkligen fram emot den.

•••

Nu har Marcus Ericsson chansen att vinna IndyCar, den 1 oktober kan du se honom tävla i Sverige. Mer om det samt alla tider för helgens IndyCar hittar du här.

För övrigt är Oscar Piastri klar för McLaren. Det är den stora nyheten inför helgens deltävling i Nederländerna.

Förlåt Lewis!

av Anna Andersson

Fernando Alonso blev förbannad. Han kallade Lewis Hamilton för idiot.

Inför F1 på Zandvoort ber han nu kollegan om ursäkt.

F1 på Zandvoort
Fernando Alonso ber Lewis Hamilton om ursäkt (TT)

Incidenten inträffade redan på det första varvet av Belgien GP, när Lewis Hamilton gjorde en felbedömning vilket resulterade i att han kolliderade med Fernando Alonso, bjöds på en flygtur och sedan tvingades bryta loppet.  I samband med kollisionen uppmättes krafter på 45 g.

Därefter reagerade Fernando Alonso kraftigt över radion. Han kallade Lewis Hamilton för en idiot och hävdade att:

– Han kan bara starta från första led.

Inför helgens Nederländernas GP, när F1 kör på Zandvoort, ångrar nu Alonso sitt ordval.

– Jag ber om ursäkt. Jag tänkte inte på vad jag sa, säger Alonso under presskonferensen infr Nederländernas GP.

– Det är något man säger under stridens hetta. Lewis är en stor mästare, en av vår tids stora legendarer.

För Hamilton kan misstaget i Belgien bli väldigt dyrbart. Det finns en risk att Mercedes förare tvingas byta motor till söndagens tävling i Nederländerna och det skulle vara förenat med en bestraffning i startuppställningen.

Vädret inför Formel 1 på Zandvoort

Givetvis levererar vi en väderprognos inför F1 på Zandvoort. Vi kan räkna med uppehåll under fredagen, det väntas växlande molnighet och en temperatur på 24 grader. Under  lördagen kan det däremot bli ganska blött. Det finns till och med en risk för åska under lördageftermiddagen, men temperaturen håller sig strax över 20 grader. Under söndagen väntas ostadigt väder. Det finns en risk för regn mellan klockan 15.00 och 17.00, precis under F1-loppet på Zandvoort. Temperaturen väntas ligga kring 23 grader.

Under veckan har du kunnat läsa guiden till Formel 1 på Zandvoort och även alla tider.

Korta nyheter inför F1 på Zandvoort 2022

Max Verstappen rev av en plastremsa från visiret. Den fastnade i Charles Leclercs bil och tvingade Ferrariföraren att gå i depå vilket förstörde hans lopp i Belgien. Nu önskar Leclerc att man ser över hur man hanterar den foliefilmen framöver så att den inte ska ställa till problem för andra förare.

– I framtiden är det väl bra att hitta en lösning där vi behåller den plastfilmen i bilen, säger Leclerc under presskonferensen.

Daniel Ricciardo pratade om sin framtid när han mötte Sky inför F1 på Zandvoort.  Han kan tänka sig att återvända till Alpine, han tävlade för stallet när det gick under namnet Renault.

– Det handlar bara om i vilket team jag har bäst möjligheter att konkurrera i toppen. Det är det som allt hänger på. Mitt belsut hänger inte på några andra faktorer.

För övrigt kommer F1 att förlänga den andra träningen från 60 till 90 minuter under tävlingshelgen i Texas USA och på Suzuka i Japan. Detta eftersom Pirelli behöver mer tid att arbeta med däcken inför 2023. Om det regnar under något av de passen så kommer träning 2 i Mexiko också att förlängas.

Missa inte vår F1-podd, Plattan i Mattan, där vi snackar ner Belgien GP och upp helgens deltävling på Zandvoort. Har du inte hört specialavsnitten med Stefan  ”Lill-Lövis” Johansson och Dino Beganovic  går det fortfarande att lyssna på dem också. Helt gratis.

Ni som ska tippa i er interna liga. Kan lägga era tips i kommentatorsfältet nedan.

Sedan är Oscar Piastri klar för McLaren.

Titelfajt i IndyCar

I F1-bloggen finns också samtliga tider för helgens deltävling i Indycar som nu har två deltävlingar kvar. Där slåss Marcus Ericsson om titeln.

När vi ändå är inne på amerikansk formelbilsracing så påminner jag om IndyLights. Där leder Linus Lundqvist mästerskapet och han kan säkra titeln i helgen.

– Det drar ihop sig i mästerskapet nu, det är inget att hymla om, och jag ser fram emot de här två sista helgerna, säger Linus Lundqvist.

– Jag vet att jag har ett rejält grepp om titeln och jag trivs bra i den här positionen. Det hade varit en dröm att kunna avgöra definitivt redan i Portland, men jag känner ingen stress. Jag är inställd på en tuff match i helgen och jag kör för seger, som vanligt.

Han kör kval och race på söndag den 4 september.

Marcus klar för final i Sverige

av Anna Andersson

Max Verstappen kommer hem till Formel 1 på Zandvoort och Nederländernas GP i F1.
Det kommer att bli en orange fest – men teamet vill hålla honom borta.

Formel 1 på Zandvoort
Max Verstappen leder VM inför F1 på Zandvoort. (TT)

Max Verstappen kommer med en gigantisk ledning i VM, han har 93 poäng ner till teamkollegan Sergio Perez som är tvåa och 98 ner till Ferraris Charles Leclerc.
Inför helgens F1-lopp på Zandvoort känns det i inte längre som om det är frågan om Verstappen ska försvara sin VM-titel. Det handlar snarare om när han ska säkra den.
Men kan han njuta av Nederländernas GP på hemmaplan?
– Man måste behålla pressen på samma nivå hela tiden, när man inte gör det så kommer misstagen, säger Red Bulls stallchef Christian Horner till motorsporttotal.com.
– Vi kommer att ta oss an Zandvoort på samma sätt som vi har tagit oss an varje F1-helg i år.

Formel 1 på Zandvoort  – fest för Max Verstappen?

Det betyder att Max Verstappen inte kommer att tillåtas göra några aktiviteter för fans eller media inför Formel 1 på Zandvoort.
– Det är klart att det kommer att vara ett himla liv intill banan, men vi kommer att försöka hålla honom i en bubbla. En bubbla inom stallet för att försöka styra de förväntningar som kommer, säger Horner.
Max Verstappen räknar själv med att det blir en tuff helg och att Ferrari, som inte alls var i närjeten av hans fart i Belgien senast, nu kan slå tillbaka.
– Det krävs mer downforce på Zandvoort vilket gör det svårare för oss att dominera. Jag räknar med att Ferrari är starka, men det är klart att jag gärna vill köra in poäng jag med, säger Verstappen.
Här finns en guide till F1 på Zandvoort 2022.
Här hittar du också allt om Pirellis däckval och vilka tider som gäller.

Veckans F1-podd är nummer 25 i ordningen och i Plattan i Mattan snackar vi om Hamilton och Alonso, Ferraris klanterier och det blir en hel del kontraktssnack. Dessutom snackar vi upp Formel 1 på Zandvoort.

IndyCar – avgörande för Marcus Ericsson

Marcus Ericsson klör Porsche Carrera cup på Mantorp
Marcus Ericsson  jagar titeln i IndyCar och kör Porsce Carrera cup i Sverige. (IndyCar)

Nu ska IndyCar avgöras. Marcus Ericsson har fortfarande en chans på titeln.
Han är fyra, 17 poäng efter ledaren Will Power, tre poäng efter trean och stallkamraten Scott Dixon. Det är absolut ingen omöjlighet att plocka in det underläget på de två tävlingarna som återstår.
Så jämnt är årets mästerskap.
Felix Rosenqvist ligger åtta i samma mästerskap och han stod på prispallen i Portland 2019 och var sexa på den tekniska banan förra året.

– Portland har varit en av mina bästa banor rent historiskt, så jag ser fram emot att komma tillbaka dit i helgen, säger Felix Rosenqvist.

– Förra året var det mitt bästa race på hela säsongen. Det brukar alltid bli kaos i första chikanen i starten. Jag tror att en av nycklarna blir att ta sig igenom det första varvet utan problem.

Helgens Grand Prix of Portland inleds med fri träning på fredag. Kvalet körs på lördag kväll och racet, som sträcker sig över 110 varv, startar kl. 21.30 på söndag.

Marcus Ericsson kör Porsche Carrera cup

För övrigt kan du se Marcus Ericsson köra i Sverige senare i höst. Han kommer till start som gästförare under årets sista tävlingshelg i Porsche Carrera Cup Scandinavia, tillika finalen i Svenska Mästerskapen för GT-bilar. Inhoppet sker på Mantorp Park den 1:a oktober.

– 2022 har varit det mest framgångsrika året i min racingkarriär, säger Marcus Ericsson. Det är jättekul att kunna avsluta denna otroliga säsong, med bl.a. segern i Indy 500, inför svensk publik på hemmaplan och som gästförare i SM-finalen. En jättefin möjlighet för mig att få tacka alla fans för deras otroliga stöd som jag fått.

Under tävlingshelgen i Östergötland ställs han bland annat mot sin lillebror, Hampus, som tävlar i mästerskapet.

– Jag hoppas såklart hänga med fartmässigt, särskilt som jag får chansen att köra mot min lillebror Hampus, fortsätter Ericsson.

– Jag följer mästerskapet och vet att nivån på startfältet håller hög klass så det blir tufft. Det här är mitt första race i en GT-bil och det finns mycket att lära. Bilen har mindre downforce än en Indycar, den är tyngre och har svansmotor. Det blir garanterat spännande.

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 16
Grand Prix of Portland
Portland International Raceway (USA)

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid

Fredag 2 september
Fri träning 1: 23.30-00.45

Lördag 3 september
Fri träning 2: 18.00-19.00
Kval: 21.05-22.20

Söndag 4 september
Fri träning 3: 01.15-01.45
Race (110 varv): 21.30

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

Chefens hårda kritik mot talangen

av Anna Andersson

Inför F1 på Zandvoort 2022 pratar alla om Oscar Piastri. Talangen som skapat kaos i F1 efter sitt tweet. Nu får han skarp kritik av Toto Wolff

– Jag tycker att vissa barn borde vara försiktiga med  hur de twittrar om internationella organisationer.

Hård kritik inför F1 på Zandvoort 2022 (TT)

Toto Wolff är stallchef för Mercedes och har tidigare agerat som manager i Formel 1. Han har lång erfarenhet av sporten och är en av dem som reagerat på det som hände bara någon timme efter det att Alpine presenterat honom som förare 2023.

Då Oscar Piastri la ut en mycket kritiskt tweet:

– Vad jag förstår har Alpine F1 under eftermiddagen, utan min tillåtelse, skickat ut ett pressmeddelande om att jag ska köra för dem nästa år. Det är fel och jag har inte något kontrakt med Alpine för 2023, twittrade Piastri.

Han vill inte köra för Alpine, där han varit juniorförare i flera år. Han vill köra för McLaren. Därför tvistas det nu om vilket team han kommer att köra för nästa år. Det som de oberoende domarna bestämmer sig för kommer att få stora konsekvenser för F1.

Toto Wolff är väldigt kritisk till hela situationen.

– Jag anser att det är viktigt att respektera de juniorprogram som finns, citeras Wolff av motorsporttotal.

Därefter kritiserar han Piastris sätt att uttrycka sig på Twitter. Oscar Piastri har ännu aldrig tävlat i Formel 1, han vann F2 förra året och har i år varit reservförare hos Alpine och McLaren. Denna historia lär fortsätta lite till , nu fokuserar vi på F1 på Zandvoort 2022.

Fakta och statistik F1 på Zandvoort 2022

Bana: Circuit Park Zandvoort
Längd: 4252 m
Varv: 72 (306,144 km
Varvet körs medsols.
Kurvor: Vänster: 4. Höger: 10.
Däckval och tider:
Debut: 1952. Alberto Ascari, Ferrari vann från pole position.
Vinnare från pole position: 13.
Vinnare från högsta startplats: Startplats 10:
1985:  Niki Lauda, McLaren
1983: René Arnoux, Ferrari

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:11.097 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2021)
2021: 1:11.097 (Lewis Hamilton, Mercedes)
1985: 1:16.538 (Alain Prost, McLaren)
1984: 1:19.465 (René Arnoux, Ferrari)
1983: 1:19.863 (René Arnoux, Ferrari)
1982: 1:19.780 (Derek Warwick, Toleman)

F1 på Zandvoort 2022
Max Verstappen (TT)

Resultat Nederländernas GP i F1 2021

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Pierre Gasly, AlphaTauri
5. Charles Leclerc, Ferrari
6. Fernando Alonso, Alpine
7. Carlos Sainz, Ferrari
8. Sergio Perez, Red Bull

Fem senaste vinnarna:

2021: Max Verstappen, Red Bull
1985: Niki Lauda, McLaren
1984: Alain Prost, McLaren
1983: René Arnoux, Ferrari
1982: Didier Pironi, Ferrari

Flest vinster:
Jim Clark (4)
Niki Lauda (3)
Jackie Stewart (3)
Alberto Ascari (2)
Jack Brabham (2)
James Hunt (2)
Alain Prost (2)

Kvalet till Nederländeras GP 2021

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Pierre Gasly, AlphaTauri
5. Charles Leclerc, Ferrari
6. Carlos Sainz, Ferrari
7. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo
8. Esteban Ocon, Alpine

Snabbaste kvalvarvet

Absolut: 1:8.885 (Max Verstappen, Red Bull, 2021)
2021: 1:8.885 (Max Verstappen, Red Bull)
1985: 1:11.074 (Nelson Piquet, Brabham)
1984: 1:13.567 (Alain Prost, McLaren)
1983: 1:15.630 (Nelson Piquet, Brabham)
1982: 1:14.233 (René Arnoux, Renault)

Flest pole position:
René Arnoux (3)
Alberto Ascari (2)
Alain Prost (2)
Niki Lauda (2)
Nelson Piquet (2)
Jochen Rindt (2)
Mario Andretti (2)
Graham Hill (2)

Snabba nyheter inför F1 på Zandvoort 2022

Under fredagens första träning testar F1 att ha en av DRS-zonerna i de bankade kurvorna, kurva 13 och 14. Målsättningen är att skapa fler omkörningsmöjligheter. I fjol var Nederländernas GP en ganska händelsefattig tillställning  på Zandvoort.

– Vi lämnar det öppet och låter stallen testa, i simulatorn och kommer att fråga teamen efter den första träningen, säger F1:s tekniske direktör Nikolas Tombazis till Viaplay.

Ferrari vill avsluta samarbetet med Mick Schumacher och det pågår just nu en konflikt mellan McLaren och Alpine om talangen Oscar Piastri. Det är mycket som pågår kring F1 just nu.

Vill du ha mer snack kan du alltid lyssna på vår F1-podd, Plattan i Mattan, där snackar vi ner Belgien GP och upp F1 på Zandvoort 2022. Vi pratar om Ferraris misstag, Alonsos radiomeddelande och mycket, mycket mer.

Mick Schumacher lämnar Ferrari – och F1?

av Anna Andersson

Ferrari vill avsluta samarbetet med Mick Schuamcher. Det kan betyda Michael Schumachers son tvingas lämna F1.

Ferrari vill avsluta samarbetet med Mick Schuamcher.
Lämnar Mick Schuamcher F1 och Ferraris akademi? (TT)

Inför F1 på Zandvoort i Nederländerna handlar rubrikerna återigen om Ferrari. Den här gången om att Ferrari vill avsluta samarbetet med Mick Schumacher. Mick, son till den sjufaldige världsmästaren Michael Schumacher, har varit en del av Ferraris förarakademi, Ferrari Driver Academy, sedan 2019. Det var inför hans första säsong i Formel 2.

Följande år vann han F2 med stöd av Ferrari, fick en F1-plats hos Haas, som köper sina motorer av Ferrari och kör nu sin andra säsong i Formel 1. Han tog sina första VM-poäng i somras, men han har inte övertygat. Därför riskerar Mick Schuamcher att tvingas lämna F1.

Ferrari vill avsluta samarbetet med Mick Schuamcher

Enligt Autosport kommer samarbetet mellan Ferrari och Mick Schumacher till ett naturligt avslut efter årets säsong och Ekstrabladet skriver att Haas stallchef Günther Steiner har påtalat att Ferrari inte har något inflytande över vilka förare Haas väljer till 2023.

Danske Kevin Magnussen fortsätter i stallet nästa år, men det är inte klart vem som blir hans kollega. Under  deltävlingarna i Italien och USA kommer stallet att testa Antonio Giovanazzi under den första träningen. Men det finns ytterligare kandidater som exempelvis Daniel Ricciardo som tvingats lämna McLaren.

Enligt flera olika tyska medier finns de möjligheter för Mick Schumacher hos AlphaTauri, Alpine och Williams, även om Alpine anser sig ha ett kontrakt med Oscar Piastri. Där befinner sig just nu Alpine och McLaren i ett omtalat kontraktsbråk.

Skulle Mick Schumacher inte säkra ett F1-kontrakt till nästa år blir det första gången sedan 1981 som det inte är någon tysk förare med i VM i Formel 1.

•••

I helgen tävlar F1 på Zandvoort i Nederländerna. Klicka på länken för tider och däckval. I morgon onsdag väntar en guide inför Max Verstappens hemmarace och vår F1-podd, Plattan i Mattan.

Leclerc missnöjd med Ferraris strategi

av Anna Andersson

Hur är läget hos Ferrari inför F1 på Zandvoort? Charles Leclerc kritiserar inte sitt team offentligt – antyder ett missnöje internt.

Han var inte nöjd med det strategibeslut som kostade honom dyra VM-poäng i Belgien.

F1 på Zandvoort
Jobbigt för Ferraris Mattia Binotto (TT)

Kort före målgång av F1-deltävlingen i Belgien kallade Ferrari in Charles Leclerc i depån, de ville ge honom chansen att ta över det snabbaste varvet och på så sätt sno en poäng från Max Verstappen. Teamet ansåg att mjuka däck skulle hjälpa honom – men istället så förlorade han på det depåstoppet.

Ett depåstopp han själv inte ville göra.

– Jag vill inte ta den risken nu, men om ni verkligen vill försöka…jag vill inte ta risken, sa Charles Leclerc till teamet över radion.

Men han följde ordern. Han kom ut bakom Fernando Alonso, Alpine, fick kämpa sig förbi och kunde aldrig hota Max Verstappens varvtid.

Vad värre var – han körde för fort i depån och fick ett fem sekunders tidstillägg vilket i slutändan kostade honom två poäng.

Det var nog en hård smäll för Ferrari – för Mattia Binotto kom inte till den avtalde intervjun med SkyItalia efteråt.

Tiderna för F1 på Zandvoort

Fredag 2.9
Träning 1kl 14.00
Träning 2 kl 17.00
Lördag 3.9
Träning 3 kl 13.00
Kval kl 16.00
Söndag:
Nederländerna GP kl 15.00

Däckval F1 på Zandvoort

Pirelli har valt de tre hårdaste gummiblandningarna till  F1 på Zandvoort och i år är det ett störer gap mellan C1 och C2 än vad det har varit tidigare. Därför kan det vara så att det finns en större anledning att använda fler än två mjuka set däck denna helg.

Kom i håg att bankningen i kurva 13 och 14 är runt 18 grader och det kan vi jämföra med att den gamla bansträckningen på Monza har en bankning på 30 grader, Indianapolis har en bankning på nio grader och Jeddah på 12 grader.

– De mest utmanande kurvorna förra året  var just de bankade kurva 13 och 14, säger Pirellis Mario Isola.

– Vi har nominerat de tre hårdaste gummiblandningarna denna gång, det är fjärde gången i år efter Bahrain, Spanien och Storbritannien. De nya reglerna ska dock göra det enklare att köra om på en bana där det var svårt att köra om förra året.

Han påtalar att det nog kan vara ett större intresse för de mjuka däcken vilket i sådant fall leder till fler depåstopp.

Kort snack inför F1 på Zandvoort

En sak tar vi med oss från helgen i Belgien. Incidenten mellan Fernando Alonso och Lewis Hamilton. De två före detta teamkollegorna hade en het fajt och Alonso var riktigt frustrerad över radion och kallade Hamilton för idiot:
–Han körde på mig, vilken idiot. Stänger dörren från utsidan, jag menar. Vi hade en grym start men den killen vet bara hur man kör från pole position.
Den snackar vi också om i vår F1-podd, Plattan i Mattan, som släpps i morgon. Här  ser du killarnas reaktioner efter racet.

I veckan kommer också ett besked om Oscar Piastris framtid. CRB möttes unde rmåndagen och har tre dagar på sig attta ett beslut.

Förarkaos kan ge en amerikan i F1?

av Anna Andersson

Vad händer med Oscar Piastri?

Hans framtid hos Alpine eller McLaren han påverka hela startfältet för F1 2023.

Kör Oscar Piastri Alpine 2023?
Vem ersätter Alonso hos Alpine 2023? (TT)

Den stora snackisen inför helgens GP på Zandvoort i Nederländerna handlar inte om det som händer på banan utan det som händer utanför. Det handlar om Oscar Piastri och vilket team han ska köra för nästa år. Alpine har presenterat honom som förare, själv har han dementerat det och hoppas på McLaren.

– Jag sa till Oscar att vi skulle presentera honom som förare. Han satt i vår simulatior när vi pratades vid, säger Alpines teamchef Otmar Szafnauer i samband med Belgien GP.

Enligt Szafnauer skrattade Piastri och sa att han var tacksam över möjligheten.

– Då skickade vi ut pressmeddelandet.

Vad kör Oscar Piastri 2023?

Det faktum att det inte fanns något citat från Piastri i pressmeddelandet förklarar Szafnauer med att det inte fanns någon tid.

– Vi ville inte att det skulle skickas fram och tillbaka mellan teamet och hans manager, förklarar Alpines stallchef som också påpekar att han är besviken på Piastris agerande eftersom han anser sig ha fått ett löfte av den unge talangen.

– Kontraktet sträcker sig till 2024 med en option i slutet av 2023. Det är det enda jag kan säga. Det står mer i avtalet men jag  vill inte prata om detaljer.

Under veckan, inför deltävlingen i Nederländerna, ska CRB ( Contract Recognition Board) se över fallet och agera oberoende domare. De kommer att bestämma om Piastri måste stanna hos Alpine eller ska få byta till McLaren och det kan ge diskussionerna kring vilka förare som tävlar i F1 2023 ny energi.

Enligt motorsport.com är det troligt att Oscar Piastri kör för McLaren nästa år. Sajten skriver att Pierre Gasly då står högst upp på Alpines önskelista som förare intill Esteban Ocon. Han är fransman och han är en erfaren F1-förare som även vunnit race.

Men han har kontrakt med AlphaTauri.

Colton Herta till F1?

Kan det brytas? När Red Bulls motorsportkonsult fick frågan av motorsport.com i samband med Ungerns GP var svaret:

– Ja, vi har en bra relation.

I lördags, i samband med tävlingen i Belgien, träffades Red Bulls Helmut Marko och McLarens VD Zak Brown, vad det pratades om är oklart, men det ryktas om att Brawn försöker dra lite i de trådar han kan dra i.

Att det kanske kan innebära att det blir en amerikansk förare i F1 nästa år – nämligen Colton Herta. Det vore en bra deal för McLaren, men också för Liberty Media som vill ha en amerikansk förare i F1 och även för Red Bull som säkerligen vill sälja mer energidrycker i USA och kläder av märket AlphaTauri.

Det finns dock ett problem. Herta har inte den superlicens som krävs för F1 än och då snackas det om andra namn för Alpine, som Daniel Ricciardo, Mick Schumacher, Saubers junior Theo Pourchaire och den tidigare Alpinejuniorern Guanyu Zhou som nu kör för Alfa Romeo.

När kommer Audi till F1?

Audi är på väg till F1. 2026 kliver den tyska tillverkaren in, men om Alfa Romeo lämnar 2023 kan det hända att Audi startar sitt köp av teamet redan då. Det spekuleras i om Audi börjar med att köpa 25 % av Finn Rausing ( Tetra Pak som också stöttar Marcus Ericsson  i hans karriär och Ericsson körde tidigare för Alfa Romeo). Vi får se var detta tar vägen.

Missade du vår livechat och frågestund i torsdags? Ni ställde frågor på sportbladet.se eller Tiktok. Jag svarade efter bästa förmåga. Allt är samlat i vår podd, ”Plattan i Mattan”.

Spa-Francorchamps stannar i kalendern. I alla fall nästa år. Banan är en klassiker och det har tävlats på den sedan 1921, men Belgien GP har inte körts här varje år sedan F1 startade 1950. Här kan du läsa mer om Max Verstappens dominans under Belgien GP i F1.

 

 

Ferraris plan för VM-fajten

av Anna Andersson

Ferrari har en chans att vinna VM 2022. Att samarbeta – vilket kan betyda teamorder. Det bekräftar stallet inför F1 på Spa 2022.

F1 på Spa 2022
Teamorder för Ferrari? (TT)

Inför helgens omstart av F1 har Red Bull ryckt i från i båda mästerskapen. Stallet har 97 poängs försprång på Ferrari i teammästerskapet och i förar-VM har Charles Leclerc skrapat ihop 178 poäng.
Därmed är han tvåa, 80 poäng efter ledande Max Verstappen. Hans kollega Carlos Sainz är bara femma i VM.

Den säsongsstart som såg så lovande ut har bytts mot frustration, tillförlitlighetsproblem och strategiska misstag. Det gör att Ferrari är tvingade att prestera om de ska ha en chans att utmana Red Bull i kampen om titeln och inte enbart behöva försvara sig mot Mercedes som gått från att vara omkörda till att regelbundet köra hem pallplatser.
Därför kan det bli aktuellt med teamorder, något som numera är tillåtet även m det är avskytt bland fansen.
– Teamorder är en möjlighet när det är det bästa för stallet, Ferrari går alltid först, före allt annat, säger Laurent Mekies enligt Sky.

Omstart – F1 på Spa 2022

Den 45-årige fransmannen är tävlingsledare och vice stallchef hos Ferrari.
– Vi har två duktiga förare och vi behandlar dem på det sättet som gör att vi kan maximera resultatet sett tillmästerskapet, säger han.
– Det kommer givetvis at komma till en punkt, när det handlar om mästerskapet där vi måste ge en förare en fördel. De betyder inte bara att vi ska titta på den matematiska skillnaden utan också att det vi kommer till ett läge under säsongen när vi anser att det beslutet är det riktiga.
Just teamorder är ett omdiskuterat ämne i Formel 1, det förbjöds sedan Ferraris dåvarande stallchef Jean Todt år 2002 uttalat orden:
– Let Michael pass for the Championship.

Ferraris Rubens Barrichello hade ledningen av Österrike GP, men bromsade in och släppte förbi Michael Schumacher strax före målgång. Det ledde till ett hat mot Ferrari och att FIA (internationella bilsportförbundet) förbjöd stallorder – men 2010 senare tilläts de igen. Även denna gång efter en omdiskuterad situation där Ferrari var inblandat. Denna gång gav stallet Felipe Massa en förtäckt order om att släppa förbi Fernando Alonso innan de tillsammans tog en dubbelseger. De ledde till böter – och en förändrad regelbok.
Nu har mer än tio år passerat efter den senaste situationen och Ferrari kan känna sig tvingade att använda den kontroversiella metoden igen om de ska ha en chans att utmana om VM-titeln.

Snabba nyhter inför F1 på Spa 2022

Charles Leclerc kommer att starta F1 på Spa 2022 från ett av de sista leden. Ferrari bekräftar att han gör ett motorbyte, men han är inte ensam. Totalt är det sex förare som drabbas. Verstappen, Norris, Ocon, Bottas och Schumacher.

McLaren har många nyheter med sig till helgen. Det gäller bland annat en ny bakvinge, luftningen av bromsarna bak, diffusorn, motorhuv och främre hjulupphängning.

Alfa Romeo har med sig nyheter med till bakvingen och de har jobbat på framvingen. När  vi är inne på Alfa Romeo/Sauber har den italienska biltillverkaren nu meddelat att de lämnar samarbetet efter 2023. Därmed är vägen öppen för Audi som i går bekräftade att de går in i F1 2026.

Missade du torsdagens livechatt om F1 påSportbladet? Det gör ingenting. Lyssna på frågor och svar i en extra podd som vi släppte i går. Plattan i Mattan hittar du här.

Veckans däck får du nedan en guide till F1 på Spa finns också.

Resultatet av fredagens två träningar hittar du här.

Sida 70 av 390