Verstappen vann – var det vändningen?

av Anna Andersson

Världsmästaren ville ha revansch på Imola. Det fick han – Max Verstappen vann på Imola, varvade Lewis Hamilton och snodde 19 poäng av Charles Leclerc.

Max Verstappen vann på Imola,
Första dubbelsegern sedan 2016 (AP/TT)

Redan under inledningen av veckan snackade Heltmut Mako om Red Bulls satsning på en revansch. Att teamet inte är några revisorer utan tar risker.

På Imola gick taktiken hem. Från första till sista varv. Max Verstappen var snabbast i kvalet, hade pole position i sprintracet, tog segern där och första startposition i dagens GP. Väl i starten fick han perfekt hjälp av kollegan Sergio Perez som smög förbi Charles Leclerc och tog sin roll perfekt. Det gav Verstappen möjligheten att styra mot årets andra seger.

Perez vet att hans framtid bygger på att han hjälper Max Verstappen och återigen skötte han den rollen med den ära. Oavsett om underlaget var blött eller torrt, oavsett om han körde på intermediates eller slicks så stod han emot Charles Leclercs attacker. Red Bulls bil är väldigt snabb på rakan och Ferrarin med Leclerc kom inte i kapp. Istället stressade Perez Leclerc till ett ödesdigert misstag som kostade VM-ledaren många viktiga poäng. En insats som spelade Max Verstappen i händerna.

– Jag försökte för mycket, tyvärr, konstaterade Leclerc torrt efter loppet.

Max Verstappen vann på Imola
Besviken Leclerc (AP /TT)

Max Verstappen vann på Imola

Max Verstappen vann på Imola, Sergio Perez slutade tvåa och  Red Bull tog sin första dubbelseger sedan 2016. Den regerande mästaren tog full pott och i kampen om VM-titeln så skiljer det nu 27 poäng mellan Leclerc och Verstappen. Inför helgen var det 46 poäng.

Var detta starten på vändningen? Nu har  Leclerc och Verstappen vunnit två GP var, den enda skillnaden är att Verstappen brutit två GP-lopp medan Lecerc tagit poäng i samtliga.

I konstruktörsmästerskapet skiljer det nu 11 poäng till Ferraris fördel och det är ingenting. En av anledningarna till att Red Bull har kommit i kapp är att Ferrari bara tävlat med en bil de senaste två loppen eftersom Carlos Sainz har brutit.

Spanjorens långa mardröm fortsatte nämligen på Imola. Han krokade samman med Daniel Ricciardo, McLaren, redan i kurva två och fastnade i sandfållan. Det är andra GP-loppet i rad som Sainz tvingas bryta och även om han tog fem poäng i gårdagens sprint så är det tunga, tunga förluster för en förare som drömmer om VM-titeln och som har en bil som är kapabel att vinna den.

– Vi lär oss av att gå igenom den här tuffa situationen och vid något tillfälle så kommer det att ändras, säger Sainz till Viaplay.

Även om han nu har ett nytt kontrakt med Ferrari blir situationen för honom allt tuffare. Ferrari kommer inte att tveka när det gäller att backa en förare för VM-titeln och Sainz kommer allt närmare rollen som enbart hjälpryttare.

Russell i toppen – Hamilton i botten

Lando Norris tycks trivas på Imola och tog en ny pallplats för McLaren i Italien, men bakom honom körde George Russell upp sin Mercedes till plats fyra. Efter plats 11 i kvalet, plats 11 i sprinten blev det en fjärdeplats för britten som är nu är klart poängbäst hos Mercedes.

– Det är mycket bättre än vad vi hade kunnat hoppas på. Vi trodde inte att plats fyra var inom räckhåll, bilen är inte tillräckligt snabb, säger Russell som var hårt uppvaktad av Valtteri Bottas, men höll undan.

Men Hamilton då?

Var ska vi börja? Ett uselt kval i blötan, ett sprintlopp där han satt fast och sedan ett race där han inte hade någonting att säga till om. En helt annan situation nu hur det var för ett par månader sedan när han slogs om en åttonde VM-titel. Hur motiverad är han?

Det är frågan. Antagligen är han inte speciellt motiverad när han sitter i bilen, i ett tåg långt bak i fältet, men han är säkerligen motiverad när han kliver ur. Han vet vad som gäller och han har varit i situationen tidigare. 2009 var han med och gjorde en vinnande bil av någonting som var okörtbart under inledningen av säsongen.

Hamiltons bil var okörbar, enligt Wolff (AP/TT)

Teamchef Toto Wolff var besviken efter loppet.

– Bilen var helt okörbar, sa Wolff till motorsporttotal.com.

– Vi kommer att komma ur detta någon gång, men dagens race var fruktansvärt.

Wolff bad faktiskt Hamilton om ursäkt efter 14:e platsen.

– Ingan fara, svarade Hamilton och påpekade att teamet måste fortsätta att jobba hårt.

Inför helgen sa teamchefen att det skulle ta två eller tre race till innan bilen är i fas, med andra ord hoppas Mercedes på en förbättring till tävlingshelgerna i Spanien och Monaco i slutet av maj.

Korta nyheter

Aston Martin tog poäng med båda sina bilar och Sebastian Vettel var nöjd med årets första poäng.

– Det känns inte som en seger, för det var ingen vinst. För oss är det ändå ett steg framåt för vi var bättre än vad bilen är, konstaterade han efter loppet.

Valtteri Bottas körde in ytterligare VM-poäng till Alfa Romeo och gjorde en stark insats, precis som Kevin Magnussen. Hela resultatlistan hittar du i vår målservice. Där finns också VM-tabellen.

Fernando Alonso och Carlos Sainz bröt på Imola. Tung helg för alla spanska F1-fans.

Nästa deltävling avgörs i Miami om två veckor. På en bana som är designad för Formel 1. Men fram till dess har vi en blogg som lever nästan varje dag och två poddavsnitt. Häng med oss!

Red Bull: Målet är en dubbelseger

av Anna Andersson

Max Verstappen vann sprinten.

Nu satsar Red Bull på en dubbelseger i Formel 1 på Imola 2022.

– Det är målsättningen, säger Sergio Perez.

Formel 1 på Imola 2022
Verstappen och Perez under Formel 1 på Imola 2022 (TT)

Charles Leclerc tog starten i sin Ferrari, men det var Max Verstappen som tog segern i sprinten när F1 körde på Imola i Italien. Den regerande mästaren attackerade ett varv från mål och tog därmed in en poäng i sammandraget.

Mer om loppet läser du här.

– Min start var riktigt dålig, usel. Jag vet inte vad som hände, säger Verstappen efter kvalet.

– Sedan verkade det som om Charles skulle dra i från, men ju längre loppet gick så slets hans däck allt mer. Det verkade som om vi hade bättre däck och då kunde jag attackera.

Formel 1 på Imola 2022

I morgon står de två  VM-kombatanterna Verstappen och Leclerc återigen intill varandra i första led, men då ska de tävla under 63 varv. I sprinten var det bara 21.

– Gör jag en så usel start kommer han absolut att köra om. Sedan får vi se hur det blir, det kommer dessutom andra däckalternativ in i leken i morgon, säger Verstappen.

Bilarna går nu in i Parc Fermé. Det betyder att teamen inte har någon möjlighet att arbeta med dem. De får göra vissa mindre justeringar under morgondagen, men arbetet är i stort sett klart. En annan osäkerhetsfaktor är vädret. Under fredagens första träning och kval regnade det i omgångar. Under dagens sprint var det torrt – men under morgondagens race väntas det mer regn. Just nu är det 99% regnrisk i samband med starten klockan 15.00.

Det blir spännande att följa Red Bull som under veckan varit mycket tydliga med sin strategi. Att satsa allt och ta risker för att besgera Ferrari.

Du kan följa loppet i vår liverapportering från Formel 1 här. Resultatet från dagens sprint finns också där.

Snabba nyheter från Imola

Sergio Perez satte snabbaste varvet, men det är bara kosmetika. Det delas inte ut någon poäng för snabbaste varvet i sprinten.

Notera Carlos Sainz uppkörning. Han misslyckades kapitalet i kvalet, men med sin nya motor körde han upp sig till plats fyra och startar från andra led. Det blir en spännande fajt mellan Red Bull och Ferrari i morgon.

Valtteri Bottas tog  plats sju och två VM-poäng. Detta trots en usel start. Om han får ordning på starterna i Alfan finns betydligt fler poäng att hämta.

Formel 1 på Imola 2022
Ny VM-poäng för Kevin (TT)

Det blev också en poäng för Kevin Magnussen Haas. Haas bilar startade med mediumdäcken, men det däckvalet var ingen fördel. Han hade startposition fyra och tappade märkbart mot bilarna med mjuka däck. I morgon är det fritt däckval i starten, men ett obligatoriskt depåstopp.

Mercedes George Russell startar från position elva när Formel 1 kör på Imola 2022. Lewis Hamilton från position 14.

– Det var bara ett lemmeltåg, säger Russel som menade att Mercedesbilen var snabbare, men att den inte var tillräckligt snabb på rakan och att det därför inte gick att köra om.

Detta har varit en riktigt risig helg för Mercedes än så länge och frågan är hur länge Hamilton spelar med? Mercedes säger själva att bilen behöver ett par lopp till innan den är i fas. Räcker det? Läs mer här.

Plattan i mattan – har du inte lyssnat på avsnitt sex än så kan du göra det här eller där poddar finns. Vi snackar om sköldpaddor, tumlare och Imolas mörka historia.

Sedan får du inte heller missa chansen att vinna en resa till Monaco GP. Det gör du här.

Verstappen har pole position – Hamilton kritisk

av Anna Andersson

Max Verstappen har pole position på Imola..

Han startar årets första sprint före Charles Leclerc och Lando Norris.

Max Verstappen har pole position på Imola
Max Verstappen har pole position på Imola. (AP/TT)

Det stökiga kvalet på Imola avslutades under rödflagg och Max Verstappen tog sin första pole position för året. Det gör att han får chansen att plocka in minst en poäng på Charles Leclerc i morgondagens sprintrace.

Han var nöjd efter kvalet, men inser också att lördagens sprint och söndagens race kommer att skilja sig mycket från fredagens kval.

Kvalet stördes av regn och röda flaggor, men enligt prognosen ska det vara uppehåll och betydligt varmare under resten av helgen.

– Det var svårt med de växlande väderförhållandena. Det var regn, sedan var det torrt och sedan regn igen. Då är det svårt att få däcken att fungera ordentligt. Jag är väldigt glad över denna pole position, säger Verstappen efter kvalet.

– Våra första två race har inte alls gått enligt plan, men nu hoppas jag på en bra helg.

Max Verstappen har pole position på Imola

Även VM-ledaren Charles Leclerc var nöjd med en start i första led. Han har inlett säsongen med två segrar och en andraplats. Han har nu möjligheten att plocka ytterligare poäng i sin jakt på VM-titeln.

– Det var väldigt svårt, framförallt på slicksen. Det var väldigt stora områden på banan som var blöta och det var svårt att få ihop ett varv, säger han.

– Startplats två är ingen katastrof,det är en bra start för morgondagen.

Formel 1 fortsätter nu med en sprint under lördagen, 100 km utan obligatoriska depåstopp. Vinnaren får åtta poäng och sedan delas poängen ut i en fallande skala till plats åtta. Sprinten lägger sedan grunden för startuppställningen i söndagens Grand Prix. Här kan du läsa mer om hur sprinthelgen fungerar.

Hela resultatet fråm kvalet hittar du i F1-bevakaren live. Där kan du också följa sprinten och racet live.

Hamiltons kritik mot teamet

För Mercedes och Lewis Hamilton har säsongsstarten varit riktigt dålig och den tidigare världsmästaren var märkbart irriterad efter att ha lämnat kvalet i Q2.

– Det är inte alls bra. Jag är väldigt besviken, jag var väldigt optimistisk när vi kom hit och alla jobbar hårt i fabriken. Men det fungerar inte, jag tycker att vi som team underpresterar, säger Hamilton.

– Det är saker som vi skulle ha gjort som vi inte gjorde. Sprintracet kommer att bli tufft.

Det var tydliga spänningar i teamet efter hans uttåg i kvalet. TV-bilderna visar hur han, med hjälmen på går fram till Toto Wolff och för ett samtal. Wolff ser allvarlig ut och det ser ut som om de inte är helt överens.

På den ljudfil som Mercedes delade efter kvalet vill den flerfaldige mästaren helst inte prata om det meningsutbytet.

– Det är interna grejer, så. Det vill jag inte dela. Det är som det är och det är…pust.

Klantigt värre

En annan förare som hade ett tufft kval var Carlos Sainz. Han är på väg att ta över rollen som materialförvaltare hos Ferrari. Han missade i Australien, starten i det racet går på hans konto, och nu hade han enkelt en startplats bland de tio främsta i sprintracet, men han blev för het.

Sainz fick besked om att regnet skulle komma inom två minuter – och tappade bilen. Precis det som inte fick hända. Inte alls bra för Sainz som är klart slagen av sin kollega, som har en helt ny motor och ett nytt kontrakt med Ferrari. Han har förlängt avtalet till 2024.

– Det är svårt att säga vad som hände eftersom jag gjorde ett misstag, säger Sainz till tyska journalister efter kvalet.

Carlos Sainz (AP/TT)

Ett annat team som måste fundera över sin situation är Williams. Stallet slog till med ett långskott som gav poäng för Alex Albon senast, men nu ….hans Williams började brinna under Q1. Det tog eld i höger bakhjul och bilen fick stora skador. Kort därefter slog kollegan Nicholas Latifi till igen. Han lyckades återigen göra ett juniormisstag. Hur länge kan pappa betala för en sådan insats?

Korta nyheter

Esteban Ocon har bytt motor inför helgen på Imola, men under kvalet fick han problem med växellådan. Alpine har haft problem med just motorerna, kollegan Fernando Alonso är inne på sin tredje motor.

Tryck plattan i mattan – behöver du mer koll inför helgen? Lyssna på vår podd. Avsnitt sex är ute nu och handlar om Imola och en massa annat snack. Du kan lyssna där poddar finns – eller här.

Missa inte heller vår häftiga tävling – som kan ta dig till Monacos GP. Här är du med och tävlar om en lyxhelg i Monte Carlo.

Vill du ha koll på all fakta och statistik i helgen hittar du det här och tiderna som gäller hittar du här.

”Max körstil passar inte bilen”

av Anna Andersson

Max Verstappen har en seger på tre lopp – men också två nollor och 46 poäng upp till VM-ledaren Charles Leclerc inför helgens Formel 1 och Emilia-Romagna GP.
– Hans aggressiva körstil passar inte till den nya bilen, säger Helmut Marko.

Formel 1 och Emilia-Romagna GP
Max Verstappen eller Charles Leclerc? (AP/TT)

Red Bulls frispråkige motorsportkonsult har stora förhoppningar inför helgens deltävling på Imola. Tidigare i veckan meddelade han att Honda har löst de två olika motorproblem som låg bakom de brutna loppen i Bahrain och Australien.
Senast handlade var det en bränsleslang som troligen brast på grund av att bilen skakade så mycket under racet.

Sprinthelg

Nu väntar en helt annan bana, det är dags för sprinthelg i Formel 1 och Emilia-Romagna GP. Det betyder att det finns åtta poäng att kämpa om under ett lopp på lördagskvällen och 26 poäng under söndagens GP. Två segrar skulle ta den regerande världsmästaren Verstappen betydligt närmare Charles Leclercs som vunnit två av de tre inledande loppen.
– Max har inte riktigt hittat rätt balans i bilen och därför har han inte fullt förtroende för den, säger Helmut Marko till RTL och konstaterar att bilen än så länge passat Verstappens teamkollega Sergio Perez bättre.
– Perez är närmare Max i år, än vad han var ifjol. Max tycker fortfarande att det är svårt.

Banta bilen

Både Red Bull och Mercedes, som slog som fjolårets VM-titel, har haft problem under inledningen av säsongen. En av anledningarna till det kan vara att de båda teamens bilar väger betydligt mer än den tillåtna minstavikten på 798 kg.

Rykten i depån säger att både Red Bull och Mercedes bär på närmare 15 kg övervikt, vilket i sin tur påverkar varvtiden.
– Förhoppningsvis når vi ner till minsta vikten inom de två, tre närmsta racen, säger Red Bulls Helmut Mark till ORF.
– Jag skulle säga att vi har en reserv på tre, kanske fyra tiondelar och det är positivt. Tio kilo är ungefär tre tiondelar och när jag säger fyra tiondelar så vet vi hur mycket över gränsen vi ligger.

Stämmer Markos prognoser kommer Red Bull att ha bantat ner bilen till deltävlingen i Barcelona, i Spanien. En bana som är representativ för de som kommer under resten av säsongen och därför ger en bra fingervisning kring årets fortsättning.
– Max  är ung, det gör honom otålig, säger Marko till RTL.
– Jag har sagt till honom att vi har 20 lopp kvar och att vi kan ta mer än 500 poäng den här säsongen om vi räknar in alla sprintlopp och snabbaste varv.
Börjar jakten redan i kväll?

Korta nyheter inför Formel 1 och Emilia-Romagna GP

Carlos Sainz har förlängt kontraktet med Ferrari till och med 2024. Kan det få spanjoren att hitta tillbaka till det lugn han hade i fjol?

Det betyder att båda Ferrariförarna har lika långa kontrakt.

– Charles är en fantatsisk förare, men jag är inte så långt efter, säger Sainz när han möter media på Imola.

– Så snart det  säger klick så kommer resten av året att bli betydligt enklare.

Nedan finns en bra sammanställning över kontraktslängderna.

Plattan i mattan

Missa nu inte Plattan i Mattan – podden tar upp det du behöver veta kring helgens tävling, det senaste snacket och lite enklare F1-skola. Finns här, eller där poddar finns. Dessutom puffar vi för en tävling där du kan vinna en resa för två till Monaco GP den 29 maj. Här kan du vara med och tävla.

Nu avslutar jag detta för att fokusera på kvalet. Ni hänger väl med mig under kvällens F1-live i mpålservice? Givetvis är jag där under kval, sprint och race! Här är tiderna som gäller.

Här veckans guide med fakta och statistik, samt en väderprognos inför F1 på Imola.

Ha en underbar start på denna F1-helg!

Olvier Solberg inför tävlingen i Kroatien (Hyundai Motorsport GmbH)

Oliver Solberg – WRC i Kroatien

Inte F1, men väl en svensk värd att följa. Missa nu inte tat Oliver Solberg kör säsongens tredje VM-deltävling i helgen. Han premiärkör i Kriatien, på asfalt.

– I den här tävlingen blir mitt jobb att köra stabilt och komma i mål. Vägarna är mycket svåra, och shakedown (testvägen innan tävlingen) är den tuffaste jag har sett. Tävlingen bjuder på olika typer av asfalt, hopp och smala partier med många kurvor som ska skäras. Tillsammans gör det rallyt väldigt svårt, säger Oliver Solberg.

Svenskkoll

Detta är hans sjunde VM-rally och den bästa placeringen tog han i Italien (Monza) 2021. Då slutade han femma. I Sverige tidigare i år var han sexa, medan han bröt i Monte Carlo på grund av avgasförgiftning. Kalle Rovanperä, Finland, leder VM 14 poäng före SOlbergs kollega Thierry Neuville, Belgien.

Rallyt startade i morse och avslutas efter 20 specialsträckor (292 kilometer) på söndag eftermiddag. SVT sänder delar av tävlingen (SS12, SS16, SS18 och SS20).

I helgen tävlar också Dino Beganovic och i veckan har IndyCar testat inför Indy 500, Scott Dixon har haft en bästa tid och Josef Newgarden en. Svenskarna Felix Rosenqvist och Msrcus Ericsson var nia och tia i går.

 

 

Team ber FIA utreda samarbetet mellan Haas och Ferrari

av Anna Andersson

Inför F1 på Imola diskuteras en fråga oftare än alla andra. Bryter Haas mot reglerna? Tävlar de med en vit Ferrari?

Den frågan vill tre team ha svar på.

Tidigare i veckan  kunde ni läsa om McLarens tesamchef Andreas Seidl som anser att Haas inte kan räknas som en konstruktör, utan att teamet tar över för många delar från Ferrari.

Han är inte ensam om den åsikten. Enligt tyska Auto, Motor und Sport är det tre team som har bett FIA (internationella bilsportförbnundet) att jämföra Haas VF-22 och Ferrari F1-75. Vilka de team är förtäljer inte historien – men vi kan väl gissa att det rör sig om tre av teamen ur gruppen McLaren, Aston Martin, Mercedes och Alpine. Ni minns väl att Racing Point ( föregångaren till Aston Martin) år 2020 fick poängavdrag för att komponenter på deras bil var för lik Mercedesen från 2019.

Kevin Magnussen i en Haas från 2022 (TT)

Men Günther Steiner är inte orolig för sitt Haas.

– Allt det vi gör följer reglerna, säger han till tyska RTL.

Delar vindtunnel

Enligt Steiner har Haas inte någon komponent som är otillåten på bilen och teamet får inte heller ta del av Ferraris data. Han påtalar att även om de båda teamen har kontor i Ferraris fabrik i Maranello så är dörrarna mellan dem låsta och för Auto, Motor und Sport berättar han att ingen från Ferrari har tillgång till Haas kontor. Han är lika tydlig i sin intervju med tyska RTL.

– Jag sa till FIA att ”killar ni kan komma och kolla varje dag för vi följer reglerna” I dag ( 20 april) var FIA på besök hos oss i Maranello, bekräftar Steiner för TV-kanalen.

– De är välkomna och hittar de någonting som inte stämmer kommer vi att korrigera det, men de kommer inte att upptäcka att vi har kopierat en annan bil för det har vi inte. De besöker oss allt för ofta. Jag har sagt till FIA att de får komma när de vill, de får kontrollera vad de vill. Deras medarbetare är alltid välkomna.

Enligt Steiner har FIA kontrollerat hela Haas IT-system.

– Men vi skulle aldrig vara så dumma att vi tog några risker. Det står för mycket på spel, säger han.

Steiner påpekar också att Mercedes blev indragna i situationen med Racing Point år 2020.

– Det har varken vi eller Ferrari råd med.

Räkna med att frågan kommer att diskuteras under helgen – framförallt om Haas fortsätter att utöka sin poängskörd.

Väderprognos inför F1 på Imola

Det kan regna när F1 kör på Imola. För första gången i år har vi en väderprognos som känns rätt ostadig och ni minns väl den blöta starten i fjol?
Under fredagen väntas ett tjockt molntäcke över banan, risk för regn och kraftiga vindbyar som byter riktning under dagen. Det finns också en risk för regn under kvalet.
Under lördagen väntas finare väder. Enligt prognosen ska molnen ha blåst bort, vinden lagt sig och temperaturen nå upp över 20 grader, men under natten tilltar vinden. Därför är prognosen inför söndagen väldigt osäker. Det finns risk för lättare regnskurar, vinden ökar igen och temperaturen väntas ligga kring 17 grader.
All statistik och fakta inför helgens Grand Prix hittar du här. Tider och däckval hittar du här och vill du ha extra koll på vad helgens sprint verkligen innebär, med regler och förutsättningar så kikar du här.

F1 på Imola – korta nyheter

Alpine med Fernando Alonso (AP/TT)

Alpine har tagit ett steg framåt.
– Vi har utvecklat vår power unit. Troligen har vi hittat tio hästkrafter till, säger teamchef Otmar Szafnauer till motorsporttotal.
Han antyder att teamet nu ligger någonstans mitt i fältet.
– Nu är det upp till oss att utveckla bilen.
Nu gäller det bara att få till tillförlitligheten också. Fernando Alonso har redan bytt motor tre gånger på tre lopp.

Toto Wolff vet vad som gäller. Hans Mercedes behöver ta ett par kliv framåt.
– Vi är medvetna om att vi inte har den pace som Ferrari och Red Bull har, men jobbar hårt för att minska avståndet, säger han i ett pressmeddelande.
– Vi måste vara realistiska, det tar tid att nå de framsteg vi vill. Men vi lär oss så mycket vi kan från varje race och hittar vägar att gå framåt.
Trots att Mercedes har inlett under förväntan har stallets förare kört in två pallplatser och det ligger tvåa i konstruktörsmästerskapet. George Russell är också tvåa i förar-VM.

Vad väntar oss då på Imola? Även om det inte är så omkörningsvänligt kan vi våga hoppas på bra racing. Ni minns väl denna från 2021?

Och denna?

Plattan i Mattan

Missa inte heller veckans F1-podd. Vi snackar upp racet på Imola, den kommande sprinten, minns den svarta helgen, diskuterar sköldpaddor, tumlare och en Vogel.
Ett djuriskt avsnitt är ute. Du hittar Plattan i Mattan här eller där poddar finns.
Tack för att ni lyssnar och ta nu chansen att vinna den fantastiska resan till det klassista F1-racet!

Svenskkollen – premiär för Dino Beganovic

I helgen startar Dino Beganovic sin säsong på Monza. Svensken, som är en del av Ferraris förarakademi, tävlar i Formula Regional European Championship och han var snabbast på de senaste försäsongstesterna.
– Jag är extremt taggad inför premiären, och det känns extra kul att vi drar igång just i Italien och på Monza, säger Dino Beganovic.
– Det är mitt andra hem – det är till och med bokstavligen mitt hem under säsongen – och om man tävlar för Ferrari Driver Academy och Prema är det förstås en tävling som står ut av alla rätta skäl.

Helgens premiär är den första av tio deltävlingar på årets kalender, som även denna säsong inkluderar det prestigefyllda stadsloppet i Monte Carlo i samband med klassiska Monacos Grand Prix. Totalt ska 20 race (två per deltävling) köras i jakten på nästa mästare.
– Det känns verkligen bra, berättar Dino Beganovic.
– Jag tog min första pole position just på Monza förra säsongen och vi hade ett riktigt bra test där nyligen, snabbast i både kval- och racetrim. Nu gäller det att omsätta den farten när det verkligen gäller, men vi har all anledning att vara optimistiska. Det här ska bli så kul!
Mer info om hans mästerskap hittar du här.

Red Bull: ”Vi är inga revisorer, vi tar risker”

av Anna Andersson

46 poäng. Så stor är skillnaden mellan Max Verstappen och Charles Leclerc inför Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1. Men den här helgen står många poäng på spel.
En seger i sprinten, en seger i racet och snabbaste varvet ger 34 poäng.
Därför satsar Red Bull allt på en revansch.
– Vi har bestämt oss för att attackera och ta risker, säger Helmut Marko.
– Även om det bara tar oss halvvägs kommer vi att uppdatera bilen.

Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1
Verstappen och Helmut Marko (TT)

Max Verstappen bröt premiären med ett motorproblem, vann säsongens andra lopp och bröt det tredje med ytterligare ett motorrelaterat problem – men de två problemen har inte någonting med varandra att göra.
I Bahrain var det problem med bränsletrycket, i Australien var det en bränsleslang som gick sönder.
– Troligen beror det på allt hoppande i bilen, även om vi simulerade den typen av problem innan loppet, men det är småsaker som pågår hela tiden, säger Marko till ORF:s program Sport am Sonntag.
– Vi är långt efter Leclerc, men vi har reagerat kvickt.

”Vi  är inga revisorer – vi tar risker ”

Det har varit småsaker som Red Bulls två stall, Red Bull och AlphaTauri, har haft problem med under inledningen av säsongen. Samtliga fyra bilar har än så länge inte sett målflagg en enda gång.
– Det är nya saker hela tiden, säger Marko.
– Men enligt Honda kan vi nu räkna med att det ska vara löst till nästa lopp.

Det är den kommande sprinthelgen på Imola där Verstappen alltså har 46 poäng till VM-ledaren från Ferrari och kollegan Sergio Perez 41. Teamet ligger även efter Mercedes i konstruktörsmästerskapet och nu jobbar man hårt för att minska på vikten så att bilen blir mer slimmad och kan konkurrera med Ferrari på ren fart.
– Förhoppningsvis når vi ner till minsta vikten inom de två tre närmsta racen, säger Red Bulls Helmut Marko.
– Jag skulle säga att vi har en reserv på tre, kanske fyra tiondelar och det är positivt. Tio kilo är ungefär tre tiondelar och när jag säger fyra tiondelar så vet vi hur mycket över gränsen vi ligger.

Till helgen kommer också en ny uppdatering och om Christian Horner tidigare i veckan försökte att spela ner dess betydelse går Marko åt andra hållet.
– Vi är inga revisorer som räknar poäng för poäng. Vi vill prestera, säger österrikaren.

– Det blir svårt, men vi är redo att ta risker.

Plattan i mattan avsnitt 6

Nu är det dags att snacka upp helgens race, Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1. Vi gjorde ett tappert försök i säsongens sjätte poddavsnitt ”Plattan i Mattan” som släpptes i natt. Här kan du höra mig och Filip snacka upp racet och diskutera allt från sköldpaddor och uppdateringar till den svarta helgen på Imola 1994. Finns även där poddar finns.
Vill du hellre ha en guide i en skriven version? Då hittar du den nedan.

Vill du ha bättre koll på sprintracet och vilka regler som gäller? Det får du här.

Guide till Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1 2022

Bana: Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola, Italien.

Banlängd: 4.909 Meter, 63 varv.
Kurvor: 10 vänster/9 höger
Däckval och tider finns här:
Vinnande strategi 2021: 2 depåstopp ( vilket också var den mest valda strategin)

Första vinnare: Nelson Piquet 1980.

Antal GP: 29

Segrar från pole position: 9

Vinst från högsta startpositione: 6: Nelson Piquet, Brabham, 1980 (René Arnoux, Renault hade pole position)

Statistik Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1

Topp 8 i kvalet 2021:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sergio Perez, Red Bull
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Pierre Gasly, AlphaTauri
6. Daniel Ricciardo, McLaren
7. Lando Norris, McLaren
8. Valtteri Bottas, Mercedes

Tid för pole position:

Absolut: 1:13.609 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2020)
2021: 1:14.411 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2020: 1:13.609 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2006: 1:22.795 (Michael Schumacher, Ferrari)
2005: 1:19.886 (Kimi Räikkönen, McLaren)
2004: 1:19.753 (Jenson Button, BAR)

Topp 8 Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1 2021

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Lando Norris, McLaren
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Carlos Sainz, Ferrari
6. Daniel Ricciardo, McLaren
7. Pierre Gasly, AlphaTauri
8. Lance Stroll, Aston Martin

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:15.484 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2020)
2021: 1:16.702 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2020: 1:15.484 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2006: 1:24.569 (Fernando Alonso, Renault)
2005: 1:21.858 (Michael Schumacher, Ferrari)
2004: 1:20.411 (Michael Schumacher, Ferrari)

Michael Schumacher år 2006. (AP/TT)

Senaste fem vinnarna:

2021 Max Verstappen Red Bull
2020 Lewis Hamilton Mercedes
2006 Michael Schumacher Ferrari
2005 Fernando Alonso Renault
2004 Michael Schumacher Ferrari

Förarna med flest vinster:

Michael Schumacher (7)
Alain Prost (3)
Ayrton Senna (3)
Nelson Piquet (2)
Nigel Mansell (2)
Damon Hill (2)

Snabba nyheter:

Shanghai har drabbats av ett stort utbrott av Covid-19 och stadens F1-bana har byggts om till akutsjukhus. Det är inte första gången som en F1-bana blir akutsjukhus. i Mexiko 2020 var det samma sak och under översvämningarna i Tyskland 2021 var Nürburgring uppsamlingsplats för hjälparbetarna.
Situationen i Kina kommer dock inte att påverka årets kalender eftersom F1 inte kör i landet förrän 2023. F1 har inte tävlat i Shanghai sedan 2019.

Ferrari och Carlos Sainz är inte överens. Enligt F1 Insider vill båda parter förlänga kontraktet, Sainz med två år. Ferrari med ett plus ett. Därför drar det hela ut på tiden.

Har du inte VPlay, men en parabol? I helgen kan du kolla Formel 1 på tyska RTL.

23 lopp är mycket. Så mycket att däcktillverkaren Pirelli får problem. Enligt chefen, Mario Isola, får företaget inte in tillräckligt många däcktester inför nästa år.
– Vi har samtal med FIA och teamen där vi försöker hitta en lösning till den andra halvan av säsongen, säger Pirellis Mario Isola till motorsport.com.
Problemet är att det är ås många dubbelhelger och trippelhelger, samt race på andra delar av jordklotet att det är svårt för däckstillverkaren att be teamen stanna kvar ett par dagar för att testa däck. Stallen hinner inte.

Däckval, tider och kritiken mot Haas

av Anna Andersson

Tisdag betyder tider och guide till däcken inför Formula 1 Rolex Grand Prix of made in Italy and Emilia-Romagna. Jag kallar det kort och gott för Formel 1 på Imola 2022. Men först dagens snackis:

Haas har kommit från ingenstans under 2022 och tagit många viktiga poäng.
Det har fått konkurrenterna att reagera och McLaren vill ändra reglerna för att stoppa Haas samarbete med Ferrari.

Formel 1 på Imola 2022
Haas Kevin Magnussen har imponerat under 2022. (AP/TT)

2020 och 2021 var Haas två av F1-fältets absolut sämsta bilar och inte i närheten av att kunna slåss om bra placeringar i konstruktörs-VM, men 2022 är det en helt annan värld. Kevin Magnussen har kört in teamet till Q3 och även tagit flera poäng.
En av förklaringarna till comebacken är att Ferrari har skjutit till personal och även många komponenter. Detta är tydligt reglerat, men det som tidigare kallades för ”Listed Parts” är nu indelat i fyra kategorier vilket Haas nyttjar till max. Allt som är tillåtet att ta över från Ferrari tar Haas emot och det gillar inte McLaren och teamchef Andreas Seidl.
– Vi anser att Formel 1 är ett mästerskap där tio, elva eller tolv team också konstruerar sina egna bilar. Det betyder att ingen egendom som hör i hop med kärnverksamheten, får föras över, säger tysken till motorsporttotal.

Steiners tuffa svar

Han anser att motorn och växellåda är okej, men inte mer.
Den åsikten delar inte Haas Günther Steiner.
– Det är tur att Andreas inte är FIA:s president. Han kan föreslå vad han vill, men det finns en ledning som har fastställt reglerna, svarar den populäre teamchefen.

– Även om du inte gillar reglerna så kan du inte ändra dem. Vissa människor tror att de kan ändra allt bara de öppnar munnen. Men det kommer inte att hända.

Seidl vill ha tydligare regler, som att ingen data får överföras och team inte heller får dela vindtunnlar. I dag finns det tydliga regler kring arbetet i vindtunneln, men enligt Seidl är det svårt att kontrollera.
– Det man inte kan övervaka till hundra procent måste förbjudas. Det finns två anledningar till det, dels blir B-teamen mer konkurrenskraftiga än vad vi som eget team blir och dels så drar även A-teamen nytta av det och det oroar oss ännu mer.

Racing Point straffades 2020

Formel 1 på Imola 2022
Sergio Perez och Racing Point var framgångsrika 2020 (TT)

Detta är inget nytt fenomen inom Formel 1. 2020, innan Aston Martin tog över Racing Point, kallades teamet för den rosa Mercedesen eftersom deras bil var mycket lik den bil som Mercedes tävlade med året innan. Teamet bestraffades också för att ha kopierat Mercedes vinnande koncept från 2019.
Inför årets säsong har Haas även tagit medarbetare som av budgetskäl inte kunde vara kvar hos Ferrari, samma medarbetarflytt har även gjorts mellan Red Bull och AlphaTauri.

– De stora teamen behövde banta när budgettaket infördes. Vi blev av med närmare 100 medarbetare, men FIA kan inte reglera var de ska arbeta när de lämnat oss, säger Red Bulls Christian Horner.

– Man kan ju inte ta med sig någonting som tillhör det andra teamet, det skulle bryta mot reglerna. De kan inte ta med ett papper eller fysisk data, men ingen kan styra den kunskap de bär med sig i huvudet.
Detta är ett intressant tema som McLaren inte kommer att släppa. Andreas Seidl påtalar för motorsporttotal.com att han kommer att fortsätta arbeta för att få FIA, Formel 1 och teamen att förändra de nuvarande reglerna.

Nu kikar vi framåt, det är dags för Formel 1 på Imola 2022 och det är sprinthelg. Den första sprinten för säsongen.

Tider för Formel 1 på Imola 2022

Fredag:
Träning 1 kl 13.30-14.30
Kval kl 17.00-18.00
Lördag:
Träning 2 kl 12.30-14.30
Sprint 16.30-17.30
Söndag:
Race kl 15.00

Däckval för Formel 1 på Imola 2022

Säsongens första sprintrace och även Pirellis första, av två, hemmarace för säsongen. Något reviderade regler och fler poäng än tidigare. Mer om vad som gäller för sprint i formel 1 2022 läser du här.
Pirelli har valt gummiblandningarna C2, C3 och C4, det är samma modeller som förra året även om gummiblandningarna skiljer sig något eftersom F1 i år kör med däck på 18 tum. I fjol var det 13 tum.

Sett till banan har det inte skett några förändringar från ifjol, asfalten lades om år 2011 vilket gör att banan kommer att generera i mer grepp och mer värme till däcken jämfört med nyasfalterade banor. Banan kräver en mer robust gummiblandning än vad det var i Australien senast då Pirelli valde C5 som det mjukaste alternativet.
Inför tävlingshelgen får förarna 12 set däck, istället för 13 som är brukligt en vanlig helg. Det innebär två sett hårda däck, fyra set medium och sex set av den mjukaste gummiblandningen C4.

– Imola är en riktig gammaldags bana, en utmanande bana där det kan bli svårt att köra om eftersom det är väldigt tajt på sina håll, säger Pirellis Mario Isola.
– Strategin lär handla om att undvika trafik. Den här helgen startar teamen från noll. De har inga förkunskaper. Däcken är nya och 2021 började racet i regn och sedan blev det en rödflagg. Det är en bana med ett medelstort däckslitage och den används ganska frekvent under året, därför är det troligt att banan inte utvecklas så mycket under helgen som på banor som inte används lika ofta.

Snabb svenskkoll

Joel Granfors inledde karriären i brittiska GB 3 med en pallplats på Oulton Park.
– Kul att ta sig upp på pallen direkt här under premiären, säger Joel Granfors. Jag startade tvåa men fick en dålig start på den smutsiga sidan av banan och tappade en position, men vi tar den här tredjeplatsen som en bra grund att stå på för resten av säsongen.
Efter helgens tre lopp ligger han trea i mästerskapet.

I GB 4 fortsatte Elias Adestam att köra stabilt, han var fyra som bäst i helgens tre lopp där han hade otur med kopplingsproblem i det första loppet och blev påkörd i det andra. Han ligger kvar på plats sex i mästerskapet.

F1-sprint 2022 – en guide inför helgen på Imola

av Anna Andersson

Sprinten är tillbaka. Men hur fungerar en sprint i Formel 1 2022?
Vi startar veckan med att gå igenom vad som gäller.

sprint i Formel 1 2022
Verstappen efter sprintracet på Silverstone 2021 (TT)

I fjol avgjordes tre F1-sprinter under säsongen. Inför årets säsong ville F1 öka antalet sprintrace, men teamen sade nej. Det betyder att det är tre stycken sprinter i år också. Däremot har det skett ett antal andra förändringar och det ska vi kika på i dag.

Var arrangeras en sprint i Formel 1 2022?

Det har skett en förändring sedan 2021 då Silverstone och Monza fick chansen att arrangera sprint tillsammans med Brasiliens GP. Där vi minns Lewis Hamiltons uppkörning i både sprintracet och även i söndagens GP vilket också lade en grund tilld en spännande avslutningen. 2022 avgörs den första sprinten i F1 på Imola under den kommande helgen. Därefter får Red Bull Ring (Österrike) chansen och det blir en repris i Brasilien som alltså är enda Grand Prix att arrangera sprint 2021 och 2022.

Hur fungerar en F1 sprint 2022?

Precis som förra året är det 100 km, från start till mål, utan obligatoriska depåstopp. Det finns dock ett par avgörande skillnader. I fjol fick tre förare poäng enligt stegen 3-2-1, i år får de åtta främsta förarna poäng i en fallande skala. Från åtta ner till ett. Poängen delas ut i förar-VM och konstruktörsmästerskapet. En sprint lägger sedan grunden för startuppställningen i söndagens Grand Prix.

Vilka tider gäller för en sprint i Formel 1 2022?

Precis som i fjol är det bara två träningar vilket gör att fredagens första träning blir extremt viktig. Därefter väntar sedan kvalet under fredag eftermiddag. Under lördagen blir det sedan ytterligare en träning inför sprintracet på eftermiddag/kvällen och sedan väntar GP-loppet på söndagen med start i vanlig tid. Klockan 15.00.
Imorgon får ni som vanligt alla tankar kring däcken och även samtliga tider.

Vem tar pole position?

I fjol var det en stor diskussion kring just pole position, då gavs priset till den förare som vann F1-sprinten och inför säsongens första sprint i Formel 1 2022 har det klargjorts. Den förare som kör det snabbaste varvet i fredagens sprintkval får pole position under 2022. Han startar också först i lördagens F1 sprint. Den förare som vinner sprinten startar sedan från P1 i söndagens GP.

sprint i Formel 1 2022
Ingen uppdatering för VM-ledaren Leclerc till säsongens första sprint i Formel 1 2022 (TT)

Ferrari utan uppdatering till Imola

Ferrari har inga uppdateringar med sin till helgens deltävling på Imola, man väljer att avstå från det eftersom det finns två chanser att ta poäng i helgen. I både sprint och race.

– Det är en svår helg att ta med sig uppdateringar till. Det finns bara en träning på fredagen att utvärdera dem och där vill du koncentrera dug på kvalet, förklarar stallchef Mattia Binotto.
– Istället försöker vi att lösa de problem som vi har, jag tänker på porpoising. Det har påverkat vår prestation och det kommer vi att arbeta med, men specifika uppdateringar kommer senare under säsongen.

Red Bull pratar om att stallet har en evolution med sig. Alpine kommer med ett nytt golv som ska vara fyra kilo lättare medan Ferrari pratar om en helt annan nyckel:
– Tillförlitlighet är också en del av prestandan. För att komma etta måste du också ta sig i mål och därför är tillförlitligheten en nyckel och som team ser vi det som vår högsta prioritet. Om du vill vinna VM måste alla faktorer stämma.

Tänk efter innan ni kommenterar!

Tre dagars påskledighet tillbringades på en luftmadrass i Danmark, tillsammans med fantastiska barn, ungdomar och ledare som alla gör allt för varandra och sitt lag.
Tittade till bloggen när jag återvände till Sverige och ser antalet kommentarer, men också kvalitén på dem. Normalt sett hinner jag rensa en del och dagligen lägga ut nya inlägg vilket också leder till att tråkiga tankegångar bryts och byts mot ett nytt ämne, den tiden fanns inte denna gång.

Nu ber jag er igen.

Håll diskussionen på en vettig nivå. Respektera varandra och varandras åsikter. Personangrepp, påhopp och otrevliga ord har inte en plats här. Detta ska vara en plats där var och en ska kunna vara med och diskutera det som händer i Formel 1, där det ska finnas en öppen och hjärtlig stämning. Alla ska känna sig välkomna, oavsett vilken förare eller vilket team man hejar på och oavsett hur länge man har följt Formel 1.

Så har den här bloggen överlevt i mer än tio år – trots hot om stängnig från högre makter som då ansåg att F1 inte vart värt att lägga några resurser på.

Tillsammans tog vi oss igenom den perioden och skapade någonting ännu bättre. Så låt oss tillsammans se till att behålla en plattform för alla de F1-fans som vill ha koll på nyheter, veta det senaste inför loppen, kunna diskutera sporten och i stort sett varje dag hitta någonting nytt att snacka om.

Så innan du postar ett hårt ord, tänk efter. Är det nödvändigt eller blir konsekvensen långt värre i förlängningen?

Vi måste hjälpas åt att få bloggen att leva och blomstra. Jag rapporterar och ni kommenterar, men innan ni gör det tänk också på att hålla miljön så trevlig att varje läsare vill återkomma. I förlängningen är det så att en välbesökt blogg finns kvar, ett rum som ingen vill gå in i stängs.

Nu är det raceweek!

 

Taggar F1, Formel 1, sprint

Verstappen: Lika långsam som en sköldpadda

av Anna Andersson

Max Verstappen är rasande.
På säkerhetsbilen från Aston Martin.
– Den körde lika långsamt som en sköldpadda, skäller han.

I Australien var säkerhetsbilen av märket Aston Martin, tillverkaren delar uppgiften att leverera säkerhetsbil till F1 med Mercedes. Det var Aston Martins första insats i år och förarna var inte nöjda.

Efter insatsen i Melbourne, där säkerhetsbilen var ute  två gånger efter varandra när Carlos Sainz och Sebastian Vettel brutit loppet, var irritationen stor. I det här fallet var säkerhetsbilen från Aston Martin betydligt långsammare än vad den från Mercedes brukar vara.

Det ledde till att förarna som körde på hårda däck hade svårt att värma dem till omstarten.

Irriterad Verstappen – säkerhetsbilen från Aston Martin är för långsam (TT)

– Det var helt otroligt, jag fattar inte varför vi låg i 140 km/timmen på rakan även om platsen var fri från bildelar. Det måste vi titta på, säger Max Verstappen till auto, motor und sport.
– Mercedes säkerhetsbil är snabbare, aerodynamiken är bättre. Aston Martins säkerhetsbil är väldigt långsam, den behöver ett bättre fäste. Våra däck var iskalla vid omstarten och jag såg hur Charles understyrde i den sista kurvan. Därför saktade jag ner och kunde hitta en bättre linje. Men det är verkligen illa när vi måste köra på det sättet bakom säkerhetsbilen.

Säkerhetsbilen från Aston Martin för långsam

VM-ledare Charles Leclerc pratar också med den tyska tidningen och förstår kritiken från sin VM-rival.
– Jag hade extrema problem med att hålla temperaturen i däcken, säger han.

– Jag tänkte gnälla lite över radio, men såg hur säkerhetsbilen gled i kurvorna och jag tror inte att han hade kunnat köra snabbare än så, jag ville inte pressa honom ännu mer.

Bernd Mayländer, som har kört säkerhetsbilen i Formel 1 sedan år 2000 är en väl respekterad förare. Han har tävlat i DTM, där han även vunnit lopp och även kört 24-timmarslopp.

Han sa efter söndagens lopp att han verkligen låg på gränsen och enligt George Russell, som slutade två i Australien, är Mercedes säkerhetsbil fem sekunder snabbare än den från säkerhetsbilen från Aston Martin.

– Än, skrattade Charles Leclerc på presskonferensen.
– Då bör säkerhetsbilen vara en Ferrari så är den är ytterligare fem sekunder snabbare.

Aston Martin Vantage gjorde sitt första inhopp som säkerhetsbil (och även läkarbil ) under 2021 och levererar tjänsterna under 12 lopp i år, övriga elva deltävlingar ansvarar Mercedes för säkerhetsbil och läkarbil. Mercedes har haft uppdraget sedan 1996, men sedan 2021 delar alltså de två biltillverkarna på uppdraget.

FIA svarar på kritiken

FIA har också noterat kritiken och svarar med ett uttalande via Twitter:

” Med tanke på den senaste kritiken kring den hastigheten som FIA:s säkerhetsbil i Formel 1 framförs i vill FIA upprepa att den primära funktionen för FIA:s säkerhetsbil inte är hastigheten utan säkerheten för förarna, funktionärerna och de som arbetar på banan”

”Säkerhetsbilen tar  hänsyn till flera parametrar, så som det som inträffat, kravet att hålla i hop fältet, skräp eller bildelar som ska röjas från banan och att säkert anpassa hastigheten till det arbete som kan pågå på en annan del av banan.”

Vidare skriver FIA att hastigheten kontrolleras av tävlingsledningen och inte har någonting med säkerhetsbilens kapacitet att göra, utan att säkerhetsbilen är tillverkad av två av världens främsta biltillverkare och är utrustade för att klara de banförhållanden som råder.

Under tävlingen i Melbourne var det nära att AlphaTauris Yuki Tsunoda och Mick Schumacher kolliderade och FIA har öppnat för möjligheten att se över hur nära förare får lov att köra när säkerhetsbilen befinner sig på banan.

Plattan i Mattan

Veckans podcast, Plattan i Mattan är ute. Lyssna på när vi diskuterar smyckesförbud, vem som av Sebastian Vettel och Carlos Sainz som hade värst helg, helgens bästa insatser – och motorstopp. Du hittar podden här – eller där poddar finns.
Välkommen till Plattan i Mattan

Har du tid i påsk, kika också på framtiden för svensk motorsport. Jag har plockat fram 20 talanger, från 15 upp till och med 20 år, på två och fyra hjul. Kolla in hela listan här.

Snabba nyheter

Pappa Michael Schuamcher är senaste Ferrariförare att vinna på Imola (TT)

Varenda biljett till deltävlingen på Imola nästa helg är slut. Efter två år med pandemi och en Ferrariförare i VM-ledningen så väntas 100 000 människor till banan den 24 april. Senast en Ferrariförare vann på Imola var 2006, då Michael Schumacher vann. Därefter lämnade F1 Imola för att återkomma under pandemiåret.

Det blir ingen stor uppdatering för Red Bull till nästa tävling på Imola.
– Nej det handlar snarare om väl planerade evolutioner, förklarar Red Bulls Christian Horner.

Lägg av nu Vettel!

Den tidigare teamchefen Giancarlo Minardi anser att det är tid för Sebastian Vettel att avsluta karriären.
– Han hade otur som missade de två första race på grund av Covid-19, det tredje bröt han. Nu är det dags att lägga av, han har både titlar och pengar, säger Minardi till Corriere della Sera.
– Han kommer aldrig att vinna igen.

Nu önskar jag er en glad påsk och vi hörs nästa vecka – redo för Europapremiären på Imola.

Motorer, porpoising och bestraffningar

av Anna Andersson

Tyska motortillverkaren Volkswagen kan gå in i Formel 1.
Styrelsen har gett Audi och Porsche grönt ljus för att leverera motorer till F1.

– Jag tycker att det är en av de bästa nyheterna för Formel 1 i år, säger Emerson Fittipaldi.

Den tidigare storföraren från Brasilien vill se dem i F1 så snart som möjligt, även om VW har siktet inställt på det nya motorreglementet 2026.
– När du får en fabrik eller koncern som Volkswagen till F1 är det fantastiska nyheter. Jag är övertygad om att de kommer att kunna utmana, de är med för att nå framgång och investerar stora pengar, säger den forne mästaren till vegas.com.

Volkswagen kan gå in i Formel 1
Det har pratats om att Porsche är intresserade av att förse Red Bulls två team med motorer medan Audi vill köpa ett eget team. Där har Sauber, som i dag samarbetar med Alfa Romeo, nämnts, precis som eventuella samarbeten med McLaren, Williams och Aston Martin.

Kängrubränsle

Volkswagen går in i Formel 1
Max Verstappenmed två nollor och en seger (TT/AP)

Veckans podd är ute. Filip Lindfors och jag snackar om Charles Leclercs framfart, Verstappens missar, smycken, kängurubränsle och sätter plus på racet.
Lyssna där poddar finns – eller här.
Tack för att du engagerar dig i vår F1-bevakning! Varje lyssning, varje klick på bloggen, varje gång du är inne på livebevakaren är värdefullt. Så tack!

Charles Leclerc opåverkad

Ferrari arbetar med att lösa problemet med porpoising.
– Vi jobbar med det och vet att vi inte har förstått situationen helt, citeras teamchef Mattia Binotto av motorsporttotal.
– Det är ingenting som vi har gjort medvetet eller något som vi enkelt kan lösa.
Stallet arbetar med problematiken och hoppas på en lösning till nästa deltävling på Imola om tio dagar.
– Men vi vet att det inte kommer att vara helt löst, det är svårt att kontrollera och det finns banor där vi har större problem än vad vi har på andra.

På bilderna från Melbourne var det tydligt att Ferrarin hade problem, men Charles Leclerc tycktes inte störas av hoppandet. Han gjorde ett fläckfritt race och vann – igen.

– Jag vet inte, men jag är inte speciellt lättpåverkad, säger han.
– Det ser extremt ut i onboardkaneran och jag märker det, men det stör inte min prestation.
Han fortsätter:
– Jag hade inte kört fortare om jag inte hade drabbats av det.

Mer om Australien GP läser du här.

Charles Leclerc  (TT/AP)

Snabba nyheter

Lance Stroll fick ytterligare straffpoäng för incidenten med Nicholas Latifi i Australien. Nu ligger han på åtta straffpoäng, precis som Yuki Tsunoda. Vid 12 poäng inom ett år stängs föraren av under ett lopp .

Samtidigt förfaller straffpoängen inom ett år, så Tsunoda och Stroll blir av med en dem 18 april. Även Red Bulls båda förare Sergio Perez och Max Verstappen ligger på sju straffpoäng. Charles Leclerc däremot har noll.

För övrigt diskuterar FIA fortfarande situationen i Australien där Tsunoda var nära att köra på Schumacher. Där kan det bli ytterligare straffpoäng för japanen.
– Heliga ko, det var nära, ropade Schumacher över radion när han precis lyckades styra undan för Tsunoda samtidigt som säkerhetsbilen befann sig på banan.

Jenson Button ska köra rallycross, i Nitro-Rallycross-Serie för Team Xite Energy.

Den ryske 15-åringen Artem Severyukin som gjorde något som påminde om en nazisthälsning på prispallen efter en EM-deltävling i go-kart har nu stängts av av det italienska motorsportförbundet. Han tävlade med en italiensk licens. Han fick också sparken från sitt svenska team.

Sida 83 av 390