Hamilton: Vi har ett fundamentalt problem

av Anna Andersson

Lewis Hamilton var trea i Bahrain. Trots det har han inga förhoppningar inför Saudiarabien Grand Prix 2022 som avgörs på söndag.

– Vi har ett fundamentalt problem, säger han.

Ferrari vann dubbelt i Bahrain, Red Bull nollade och Mercedes tog plats tre och fyra. Med tanke på hur Mercedes lät inför premiärenhelgen borde det känns som en vinst, men det handlade bara om att begränsa skadorna.

Saudiarabien Grand Prix 2022 i Formel 1
Lewis Hamilton. (AP )

Den sjufaldige världsmästaren Lewis Hamilton tror inte att teamet har någon chans att vinna i Saudiarabien. På en bana där teamet tog två pallplatser för ett par månader sedan.

–  Bilen var väldigt svårkörd och det kunde ha varit ännu värre, säger han.

– Jag tror att det kommer att ta lång tid innan vi kan lösa det. Jag hoppas att vi kan få till några förbättringar de kommande racen.

Enligt stallchef Toto Wolff blev teamet lite lurade av testerna i Barcelona som gick bra, för att sedan upptäcka flera problemområden under de tre testdagarna i Bahrain. Sedan dess har teamet gjort framsteg, men det är en bra bit kvar innan stallet är där det vill vara – i toppen.

– Vi måste förstå hur vi ska kunna hämta all den potential som vi hoppas finns i den här bilen, säger Wolff till motorsporttotal.

– Först därefter kan vi jobba med nya delar som kan ge mer prestanda.

Faktum är att nya delar inte hjälper speciellt mycket om man inte förstår hur bilen fungerar och hur man ska lösa de problemområden som finns.

Tider Saudiarabien Grand Prix i Formel 1

25 mars

Träning 1 kl 15.00-16.00

Träning 2 kl 18.00-19.00

26 mars

Träning 3 kl 15.00-16.00

Kval kl 18.00-19.00

27 mars

Saudiarabien Grand Prix 2022 19.00-21.00

Däckval Saudiarabien Grand Prix 2022

Det har bara gått fyra månder sedan F1 var i Saudiarabien senast, det var ett kval där Max Verstappen kraschade i Q3 och ett lopp som Lewis Hamilton vann efter en bra fajt med Verstappen.

Den här gången används däcken C2-C4 vilket är ett steg mjukare än i Bahrain. Banan är en av de snabbaste i kalendern och den har flera rakor, men även om asfalten är förhållandevis ny är ett ett bra grepp.

– Jeddah bjuder på en helt annan utmaning jämfört med premiären i Bahrain, det beror på banans karaktär, sett till layout och asfalt. Förarna får andra däck den här helgen så att de kan hantera de utmaningar som finns på den här banan, den är faktiskt nästan lika snabb om Monza, säger Pirellis Mario Isola.

– Teamen har inga erfarenheter av varken de nya bilarna eller däcken i Jeddah, dessutom är förhållandena något annorlunda jämfört med när vi var här senast i slutet av förra året.

Han påpekar att den andra träningen kommer att bli väldigt viktig när det gäller att samla data eftersom det är det enda passet som hålls under samma tid som kval och race, med andra ord under jämförbara förhållanden sett till temperatur på asfalt och luft.

Återigen har vi ett race i strålkastarnas sken framför oss.

 

Snabba nyheter

Är Sebastian Vettel tillbaka i Saudiarabien? Det kan inte ens teamledningen svara på. Vettel är kvar i Schweiz och teamchef Mike Krack har inget besked:

– Han var med i debrefingen på länk, säger han till motorsporttotal.

– Vi får se hur han mår de kommande dagarna. Vi hoppas att han snart är tillbaka.

Men Aston Martin har nog större problem problem än så. Premiären var riktigt illa för teamet.

– Det var en negativ överraskning, säger Krack.

I dag är det dags för oss att spela in säsongens andra avsnitt av vår F1-podd, Plattan i Mattan. Har du några frågor eller funderingar? Lägg dem i kommentarerna eller på twitter #PlattaniMattanF1. Då finns chansen att vi tar upp dem i veckans podcast.

I söndags kom beskedet om att den tidigare racerföraren Reine Wisell har gått bort vid en ålder av 80 år. Han tävlade i Formel 1 under 1970-taletoch inledde med en pallplats för Lotus på Watkins Glen. Jag gjorde en intervju med honom förra året där han berättade om sin tid inom Formel 1. Du kan läsa den här.

 

Svensk F1-förare död

av Anna Andersson

Svensk racing har sorg. Den tidigare F1-föraren Reine Wisell är död.

Reine Wisell, född 1941, avled i går.

Svensken som ersatte omkomne Jochen Rindt hos Lotus år 1970 och slutade trea i premiären på Watkins Glen, USA gjorde ett avtryck i sporten under 1970-talet. Då tävlade han först i Formel 2 och Formel 3, men skapade sig ett namn och blev kallad till F1.

– Colin Chapman ringde och frågade om jag inte kunde komma till Watkins Glen, så jag gjorde som han sa och packade väskan, berättade Reine Wisell för F1-bloggen år 2021.

– Det var inget märkvärdigt och även om bilen inte var inkörd gick det bra.

Han tävlade i F1 fram till 1974 och var trea som bäst.

– Jag tog ett par bra placeringar, men Lotusen var väldigt ömtålig. Det var nästan så att den rasade ihop när man nådde målflagg. Det skulle inte vara något bränsle kvar, det var Colins filosofi. Det var väldigt mycket i den bilen som gick sönder, saker som aldrig visades.

Reine Wisell är död

Reine Wisell avled hastigt under söndagsmorgonen i sitt hem i Thailand.  Det bekräftar hans familj för TT.

”Vi i närmsta familjen sörjer hans bortgång men gläds samtidigt åt det fantastiska liv han fått leva. Vi ber er respektera vår tid av sorg och ge oss det utrymme som behövs under den kommande tiden”, skriver familjen i ett mejl till TT.

Reine Wisell blev 80 år gammal.

Jag pratade med Reine Wisell för mindre än ett år sedan, det var ett långt och mycket intressant samtal som sedan publicerades i Aftonbladet och även här på bloggen. Då berättade han om sin karriär och om hur han studerade olyckor för att själv undvika döden. Du läser artikeln här.

Reine Wisell var en av de stora svenska förarna under 1970-talet, han tävlade tillsammans med Jo Bonnier och Ronnie Peterson. Han fortsatte att följa sporten och var ofta gäst under F1-loppet i Singapore.

Vad orsakade Red Bulls problem?

Red Bull var på väg mot en bra premiär – istället gick allt upp i rök. Nu undersöks orsaken till Red Bulls problem.

– Det var en katastrofalt slut för oss, säger teamchef Christian Horner.

orsaken till Red Bulls problem
Vad var orsaken till Red Bulls problem?  (AP)

Max Verstappen hade en andraplats, men efter det sista depåstoppet fick han problem med styrningen och när två varv återstod av premiären i Bahrain tvingades han rulla mot depån och bryta loppet. Strax därefter tvingades hans kollega Sergio Perez göra samma sak. Det gav Ferrari plats ett och två, Mercedes plats tre och fyra medan Red Bull lämnade Bahrain med noll poäng.

Vad var då orsaken till Red Bulls problem?

– Det som såg ut att bli en hyffsad hög med poäng försvann på de sista varven. Det såg ut som om det var samma problem med bilarna, men vad vet vi inte än, säger Horner till GPblog.

– Vi måste gräva i det för att se vad som hände.

Bränslepump orsaken till Red Bulls problem?

orsaken till Red Bulls problem
Besviken Horner (AP)

Enligt Sky Sports kan det vara bränslepumpen som orsakade problemet. Det handlar om en standardmodell som alla teamen använder sig av.

– Leverantören hade vissa problem med det och tillät teamen att inspektera den. McLaren bytte exempelvis ut sin eftersom de kunde se att den inte tog upp all bränsle som fanns kvar i tanken. Vad jag förstod hade pumpen problem med E10-bränslet, säger Ted Kravitz, erfaren reporter på Sky Sports.

För att göra sporten mer klimatvänlig har det under året skett förändringar och sporten har övergått till E10-bränsle där det är 10 % etanol.

– Jag tror inte att Red Bull bytte ut sin bränslepump, säger Ted Kravitz.

Efter den första deltävlingen i VM i Formel 1 är det nu Ferrari i topp i båda mästerskapen. Du ser hela tabellen här.

Tyngre gick det för Williams, McLaren som inte var någonstans och för Aston Martin. Vi har ännu inte fått något besked om det är Nico Hülkenberg eller Sebastian Vettel som kör nästa deltävling. Vettel missade dagens tävling på grund av covid.

Mot stadsbanan i Jeddah

Formel 1 åker nu vidare till Saudiarabien och den supersnabba stadsbanan i Jeddah. I morgon får ni tider och däck inför helgen, på onsdag följer sedan en guide till racet och även det andra avsnittet av Plattan i Mattan, Sportbladets F1-podd.

Tack alla ni som har följt med bloggen, podden och vår liveservice hela helgen. Jag hoppas att ni har känt er välkomna och att vi har fått lite mer F1 än vad ni kanske är vana vid?

Har ni tankar kring det är ni alltid välkomna att höra av er.

Svensk framgång i IndyCar

Felix Rosenqvist hade pole position, men tvingades bryta säsongens andra deltävling sedan han fått problem med bilen. Istället var det Marcus Ericsson som slog till i Texas.

Han tog sin första pallplats på en oval.

– Först och främst starta 14:e var väl inte riktigt det jag hade hoppats på, men gjorde en bra start och bra första varv.  Jag tog mig upp till plats nio, berättar Marcus Ericsson.

– Därifrån kände jag att bilen hade sämre balans än vad jag hade hoppats på, det var överstyrt och vi brände bakdäck. Bilen var svårkörd så vi fick gå in tidigt i depn.

Det var dock ett lyckat depåstopp och Ericsson kom ut i fri luft och tog sig upp till plats sex.

– Andra halvan tog jag mig upp till ledningen, bilen kändes bra och  körningen var bra. Det var kul att leda ett race på en oval, säger Ericsson.

– Jag tappade ett par placeringar i samband med sista depåstoppet, men var med och slogs om segern.

Tyvärr tog bakdäcken slut och det blev en tredjeplats, men hans första pallplats på en oval och nu är han femma i mästerskapet.

– Det känns väldigt positivt, det ska bli en kul fortsättning på säsongen.

Mer de båda svenskarnas insatser i Texas läser du här.

 

 

Pallplats för Marcus Ericsson

av Anna Andersson

Marcus Ericsson slutade trea i Texas. Hans första pallplats på en oval i IndyCar.

– Detta har alltid varit en mål för mig, säger svensken.

 

Marcus Ericsson slutade trea i Texas
Marcus Ericsson slutade trea i Texas (INDYCAR)

Felix Rosenqvist startade IndyCars deltävling på Texas Motor Speedway i pole position, men han drabbades av ett problem med bilen och tvingades bryta loppet. Instället var det Marcus Ericsson som var bäst av de två svenskarna i IndyCar.

Han körde upp sig från plats 14 till plats tre och tog sin första pallplats på en oval.

– Det var en riktigt bra dag, vi hade bra pace, men det var svårt att köra och jag gick jobba mycket med bilen under loppet, säger Ericsson till Viaplay efter loppet.

– Det var många kul fighter och det känns riktigt roligt att ta den första pallplatsen på en oval.

Marcus Ericsson slutade trea i Texas

Ifjol var det just ovalloppen som ställde till det för Ericsson. Han var en av fältets bästa förare på road- och street courses, men inom IndyCar kör förarna på tre olika typer av banor. På roadcourses som är traditionella racerbanor, stadsbanor och ovaler. På den sist nämnade hade svensken problem, vilket gjorde att han aldrig hade någon riktigt bra chans att vinna mästerskapet. Under vintern har han därför arbetat extra med just ovaler och under de 248 varven på den hårt bankade ovalen i Texas ledde Marcus Ericsson i tio varv.

– Det har alltid varit mitt mål att ta mig till toppen, men jag kom hit helt utan erfarenheter från ovalracing, säger han.

– Jag lärde mig mycket av min kollega James Hinchcliffe under det första året. Sedan dess har jag kommit en lång väg. Jag har jobbat mycket med vår förarcoach Dario Franchitti samt med  min ingenjör. Jag har jobbat med att lära mig att arbeta med bilen, hur jag ska tänka och hur jag ska jobba taktiskt under ett lopp.

När Marcus Ericsson nu slutade trea i Texas är det den bästa svenska prestationen i  ett ovalrace sedan Kenny Bräck tävlade i USA för 20 år sedan.

Seger för Newgarden

Loppet vann av Josef Newgarden som körde om sin teamkollega Scott McLaughlin i den allra sista kurvan. McLaughlin som vann premiären i St Petersburg för ett par veckor var besviken efteråt.

– Jag har lärt mig mycket den här helgen och kanske agerar jag på ett annat sätt i den situationen nästa gång. Samtidigt är jag bara människa. Jag lär mig och skaffar mig erfarenheter,  säger han till Viaplay.

För Felix Rosenqvist var det en tyngre kväll. ALlt gick enligt planen de första 100 varven, sedan tappade han mark i samband med ett depåstopp.

– Vi hade en fantastisk bil i början av stinten – antagligen bäst av alla – men vi gick hårt åt vänster framdäck, säger Felix Rosenqvist.

– När vi kom in i depå var det nästan omöjligt att få stopp på bilen och både jag och Pato (O’Ward, teamkamrat) missade våra stoppmarkeringar. Dessutom hade jag ett separat problem på höger bakdäck som kostade ytterligare tid.

Han kom ut på plats 12, men ett par varv senare, poå varv 138 var det över.

– Någonting brast i bak på bilen och det var bara att parkera i depån, förklarar Rosenqvist.

– Det är självklart något vi kommer titta noggrant på och som vi måste lösa.

Formel 1 – drama i Bahrain

Det var en mycket dramatisk premiär av Formel 1 tidigare under kvällen. Red Bull misslyckades kapitalt när båda bilarna tvingades bryta, medan Ferrari tog sin första seger på 910 dagar  före Mercedes som slutade trea och fyra. Dessutom visade Kevin Magnussen vad dansk dynamit är.

Mer om Ferraris seger och Kevins framfart läser du här.

Nu är det dessutom läge att gå in och kolla till ditt lag i Motor Manager? Här gör du det.

Dubbelt Ferrari – dramatik i Bahrain!

av Anna Andersson

910 dagar. Så länge har Ferrari väntat på en seger i Formel 1. Teamet tog en dubbelseger efter dramatik i Bahrain GP i Formel 1 2022.

– Det är fantatsiskt att få vara tillbaka i toppen igen, jublar Charles Leclerc.

Bahrain GP i Formel 1 2022
Charles Lecler  efter segern i Bahrain GP i Formel 1 2022 (AP Photo/Hassan Ammar)

Charles Leclerc tog starten från pole position, och där lade han också grunden till segern i Bahrain GP i Formel 1 2022. Han lyckades sedan stå emot både en, två och tre attacker från Max Verstappen, Red Bull.

– Jag försökte bara att vara så smart som möjligt och använda min DRS på rätt ställen för att kunna svara på hans attacker, förklarar Leclerc efter loppet.

Loppet stabiliserade sig efter Verstappens attacker och det var även lugnt efter det andra depåstoppet – men därefter kom en makalös avslutning.

Dubbelseger för Ferrari i Bahrain GP i Formel 1 2022

På det 46;e av  57 varv började Pierre Gaslys AlphaTauri brinna, då kom den virtuella säkerhetsbilen ut och Charles Leclerc gick i depå. När han var ute på banan igen kom säkerhetsbilen ut och fältet samlades bakom i väntan på att det skulle gå att flytta AlphaTaurin från banan. Under den här tiden fick Max Verstappen problem med styrningen av sin bil, och även om teamet sade att allt var under kontroll var det tydligt att Verstappen var störd av situationen.

Två varv från mål så tappade han farten i bilen. Carlos Sainz körde om honom och gick för en dubbelseger för Ferrari, medan Verstappen rullade mot depån.

Strax därefter drabbades även hans kollega Sergio Perez av ett problem, snurrade och blev omkörd av resterande bilar. Därmed blev Red Bull utan poäng, samtidigt som Ferrari vann dubbelt.

– Jag är så glad. De två senaste säsongerna har varit fruktansvärt svåra för teamet och vi har hela tiden vetat att den här regeländringen skulle vara en stor möjlighet för oss och nu startar vi på bästa möjliga sätt, med pole position, en dubbelseger och det snabbaste varvet, jublar Charles Leclerc efter segern i Bahrain GP i Formel 1 2022.

Det är 910 dagar sedan Ferrari tog en seger, då var det en dubbelseger i Singapore där Sebastian Vettel vann före just Charles Leclerc.

Nu är teamet i ledningen av VM 2022 – den situationen har Charles Leclerc aldrig tidigare varit i.

Mercedes comeback i Bahrain GP i Formel 1 2022

Mercedes var borträknade redan inför racet och låg med båda  bilarna mitt i fältet, men nog sjutton tog sig Lewis Hamilton upp på prispallen. Visserligen fick han placeringen till skänks sedan Red Bulls båda förare tvingats bryta, men tillförlitligheten. Tillförlitligheten är oerhört viktig. Det gäller att ta bilen i mål – och det lyckades Mercedes med. Lewis Hamilton slutade trea före kollegan George Russell.

– Det var ett svårt race och detta var det bästa som vi kunde göra. Det är naturligtvis synd om de två bilarna som bröt, men vi gjorde vad vi kunde, säger Hamilton efter loppet.

Mercedes har hela helgen pratat om att begränsa skadorna, om att bilen har potential, men att den inte är där än.

– Jag hoppas att vi kan hitta det som krävs. Det kommer inte att ske någon snabb förändring hos oss, men vi som team har visat att vi är väldigt bra på att sänka ner huvudet och jobba tillsammans, vi vet att då kommer det, säger Hamiltom.

Kevin Magnussen imponerar i Bahrain

För två veckor sedan visste Kevin Magnussen inte om att han skulle köra Formel 1 i år. Nu sår han som femma. FEMMA efter premiären. Och det i en Haas. Det är en imponerande start av Kevin som visar att det fortfarande finns dansk dynamit.

– Den här dagen har varit galen, säger en glad Kevin Magnussen efter loppet.

Valtteri Bottas slutade sexa och det gör att fyra av de sex främsta bilarna kör med motorer från Ferrari.

– Att ta poäng med båda bilarna är en perfekt start på säsongen, säger stallchef Frederic Vasseur i pressmeddelandet.

Framförallt är han glad över att Bottas, som föll ner till plats 14 kunde ta sig upp genom fältet och sluta sexa.

– Det är en comeback som lovar mer, det betyder att vår bil verkligen kan konkurrera.

”Det är extremt smärtsamt”

Red Bull hade chansen på två riktigt bra placeringar – fram till dess att två varv återstod. Då bröt Max Verstappen och därefter även Sergio Perez. Illa för ett team som satsar på att vinna konstruktörsmästerskapet. Det läser du här.

 

Vill du ha koll på hela racet så kika på vår målservice. Den och resultaten finns här.

Nu vänder vi blicken mot IndyCar. Där Felix Rosenqvist har pole postion i Texas.

 

Pole för Felix!

av Anna Andersson

Felix Rosenqvist har pole position i Texas.

Han var snabbast i kvalet till XPEL 375.

– Det känns helt fantastiskt att vara tillbaka här, högst upp i resultatlistan, säger han.

Felix Rosenqviast har pole position i Texas
Felix Rosenqviast har pole position i Texas (INDYCAR)

Detta var Rosenqvists andra pole position i IndyCar, hans första på en oval och efter ett mycket tufft år 2021, där han hade svårt att hitta rätt i bilen och dessutom var med om en otäck olycka är detta en mycket fin comeback.

– Jag visste att mitt försök var så nära perfekt jag kunde komma; det var en jobbig väntan efteråt! Det här är stort för hela teamet, och stort för mig själv, säger svensken som hade en medelhastighet av 221.110 mph.

– Det är en enorm moralboost och precis den typen av comeback vi behövde efter en tyngre period.

Felix Rosenqvist har pole position i Texas

Ovalen i Tesax är mycket speciell, 1,5 miles lång, med högt bankade kurvor och under racet utsätts föraren för 5 g i närmare två timmar. Vissa kallar banan för en torktumlare, andra, som Marcus Ericsson, säger att banan är helt galen och den mest extrema under hela säsongen. Här kan du läsa Marcus och Felix tankar inför helgen.

Detta är fjärde säsongen för de båda svenskarna i IndyCar, båda har vunit race, men ingen av dem har nått några framstående resultat på ovaler. I fjol vann Felix kollega Pat O´Ward tävlingen i Texas och nu är det Felix Rosenqvist som har pole position i Texas och bäst utgångsläge inför morgondagens lopp.

– Jag är verkligen så glad för allas skull, hela gänget har gjort ett kanonjobb. Att ta pole position på en oval har varit ett av mina stora mål de senaste åren och det är otroligt skönt att äntligen ha lyckats med det, svensken som kör för Arrow McLaren.

Marcus Ericsson besviken

IndyCar startar klockan 17.45. Felix Rosenqvist i poleposition och med Marcus Ericsson från ruta 14.

– De senaste åren har vi sett att man måste starta långt fram, så det är en besvikelse för oss, säger Ericsson efter kvalet.

– Detta kommer att göra det svårare i morgon, men det är ett långt race så det finns tid att gottgöra detta.

Därmed nådde McLaren större framgångar i IndyCar än i Formel 1 under lördagens kval. I dagens F1-kval tog Ferrari två av de tre främsta placeringarna. Du läser mer om det här.

Startgridden för XPEL 375 – topp 15

1. (7) Felix Rosenqvist, Dallara-Chevrolet, 221.110 mph
2. (3) Scott McLaughlin, Dallara-Chevrolet, 221.096
3. (51) Takuma Sato, Dallara-Honda, 221.094
4. (12) Will Power, Dallara-Chevrolet, 221.016
5. (9) Scott Dixon, Dallara-Honda, 221.011
6. (06) Helio Castroneves, Dallara-Honda, 220.768
7. (2) Josef Newgarden, Dallara-Chevrolet, 220.758
8. (21) Rinus VeeKay, Dallara-Chevrolet, 220.748
9. (26) Colton Herta, Dallara-Honda, 220.602
10. (5) Pato O’Ward, Dallara-Chevrolet, 220.579
11. (10) Alex Palou, Dallara-Honda, 220.571
12. (27) Alexander Rossi, Dallara-Honda, 220.458
13. (28) Romain Grosjean, Dallara-Honda, 220.412
14. (8) Marcus Ericsson, Dallara-Honda, 220.364
15. (60) Simon Pagenaud, Dallara-Honda, 220.338

Här är hela resultatlistan.

Och här kan du lyssna på vår F1-podd, Plattan i Mattan, för att få en skön känsla inför söndagens F1-race. Formel 1 startar klockan 16.00.

Startgridden för Formel 1 finns här.  Där hittar du också vår livebevakning.

Ferrari är tillbaka!

av Anna Andersson

Charles Leclerc har pole position i Bahrain GP 2022.

Han har fört Ferrari tillbaka till toppen av Formel 1.

– Det känns rätt bra, för jag var säker på att Red Bull var lite snabbare än vad vi skulle vara, säger monegasken.

Bahrain GP 2022
Charles Leclerc har pole position i Bahrain GP 2022 (GP)

Kvalet till Bahrain GP 2022 bjöd på flera överraskningar. McLaren var inte i närheten av någonting, Mercedes båda förare hade stora problem, medan Haas och Kevin Magnussen tog sig till det sista kvalsegmentet, precis som Valtteri Bottas i sin nya Alfa Romeo.

Red Bull fanns återigen med i toppen, men fajtades den här gången inte med Mercedes. Istället var det Ferrari som bjöd på bäst motstånd. Detta trots att ingen av Ferraris förare trivdes med bilen.

– Det känns bra att ta pole position, de två senaste åren har varit väldigt svåra och vi hade stora förhoppningar eftersom de nya reglerna ger oss en möjlighet att vara med i täten och slåss om bra placeringar, säger Charles Leclerc när han intervjuvas efter kvalet.

– Samtidigt var det ett svårt kval och jag var inte nöjd med min körning. Trots det fick jag till ett bra varv.

Bahrain GP 2022 – Ferrari och Red Bull i topp

Han berättar att han hade förväntat sig att Red Bull skulle vara lite snabbare i kvalet.

– Det var en positiv överraskning, men nu kommer racet och där kommer det vara viktigt att vi kan hantera däckslitaget. Det är enormt här och det måste vi fokusera på.

Även Red Bulls världsmästare Max Verstappen var nöjd med en plats i första startled.

– Q2 var bra, en i Q3 hade jag svårt att hitta balansen i bilen, men bilen är snabb och det är en bra racebil och det är det som är det viktiga. Detta är starten på en ny era och vi är med, säger världsmästaren.

– Samtidigt så var inte bilen helt fantastisk, men så illa var det ändå inte. Då hade jag inte varit här. Det finns ett par saker att titta på, men nu måste vi förbereda oss för racet där däckslitaget kommer att bli avgörande.

Bahrain GP 2022
Verstappen  startar som tvåa och Carlos Sainz som trea i Bahrain GP 2022 (AP)

Ferrari tog också tredje startposition genom Carlos Sainz. Spanjoren var väldigt nöjd med tanke på att han legat nästan en sekund bakom sin teamkollega Charles Leclerc under hela helgen och haft problem med att förstå riktigt hur han ska hantera den nya bilen.

– Jag har aldrig tidigare varit så långt efter Charles. I fjol var det någon tiondel, nu är det sju eller åtta och jag förstår inte bilen än. Jag måste tänka rätt mycket när jag kör och det tar lite fokus från själva körningen. Men med tanke på hur mycket jag tänker i cockpit så är startplats tre ändå okej.

Tungt kval för Mercedes

Mercedes George Russell gjorde ett misstag under inledningen av det sista varvet och var bara nia i kvalet. Det kommer att ta honom ett bra tag innan han kan svälja den missen. Inte heller Lewis Hamilton hade någonting med tätstriden att göra. Han var femma och det är varken han och Mercedes nöjda med.

– Det största problemet är att vi har haft så stora problem med att bilen hoppar och det gör att vi inte kan ligga tillräckligt nära vägbanan för att få den downforce som vi vill ha, säger Toto Wolff till tyska Sky.

– Vi behöver ett par racehelger för att komma underfund med detta, sedan är vi tillbaka. Kan vi ta en plats i topp fem, trea, kanske fyra så är det fantastiskt. Det skulle jag vara nöjd med.

Daniel Ricciardo missar i kvalet till Bahrain GP 2022

Daniel Ricciardo. Vad ska vi säga? Jo han missade tre dagars testande i Bahrain på grund av Covid och då är det väl okej med en miss i premiären?

Men fler race än så får han inte tappa. Plats 18 i kvalet til Bahrain GP är allt annat än bra och efter förra säsongen så måste Daniel Ricciardo prestera. Han är en  mycket välbetald förare, men två skitsäsonger i McLaren och hans tid kan mycket väl vara över.

– Jag hade velat säga att jag inte behöver träna, men det var olika utmaningar i Bahrain jämfört med Barcelona där vi testade först. Det var lite för mycket för mig att lära mig under den korta tiden och jag har inte riktigt  hunnit i kapp. Jag kämpar fortfarande med bilen och med att förstå var gränserna ligger, sa han när han mötte TV efteråt.

Däremot imponerade Nico Hülkenberg. Han gick inte vidare från Q1, men han fick beskedet i torsdags, flög in till träningen i fredags och efter totalt tre timmar i bilen slog han kollegan Lance Stroll.  Det är bra, även om bilen inte alls känns bra.

– Jag trollade lite, säger Hulken till tyska medier.

– Nej, men jag gjorde allt så enkelt som möjligt och försökte att inte göra det mer komplicerat än vad det är.

Hela resultatet från kvalet  och startuppställnignen hittar du här.

Har du inte lyssnat än, så testa vår podcast, Plattan i Mattan. Eller där poddar finns. Efter den är du redo för racet. Dessutom har vi en målservice där vi lajvrapporterar F1. Där hörs vi i morgon.

Vilka nya banor kommer till Formel 1?

Kommer kalendern i Formel 1 att förändras framöver?

– Vissa arrangörer har kontrakt som är på väg att löpa ut och det är troligt att ett par av de banor som vi har i kalendern nu inte kommer att vara kvar. Andra kommer att stanna, möjligen blir det en form av växel, säger F1:s VD Stefano Domenicali till italienska motorsport.com.

Han meddelar att vi snart får ett besked.

– Ni kan räkna med ett par nya GP-deltävlinger, men det är inte helt enkelt att planera. När de gäller Kina måste vi exempelvis försöka förstå hur situationen med Covid-19 utvecklas framöver.

 Felix Rosenqvist har pole pole

Felix Rosenqvist var snabbast av alla i kvalet till IndyCar på ovalen i Texas.

Det är Felix Rosenqvists andra pole position i karriären i USA, hans första på en oval.

Snacket inför racet på torktumlarbanan i Texas och vilka tider som gäller hittar du här. Marcus Ericsson kallar racet för det galnaste i kalendern.

Ericsson inför årets mest extrema race

av Anna Andersson

Är det dags för revansch för Marcus Ericsson i Texas?
– Det är den mest galna banan på kalendern, säger han.

Marcus Ericsson i Texas
Marcus Ericsson inför årets första ovalrace (IndyCar)

Samtidigt som Formel 1 kör sin premiär går IndyCar in på säsongens andra deltävling, en extrem oval i Texas.
– Det är en highspeed superspeedway det går väldigt snabbt med väldigt bankade kurvor. Man har runt fem G i kurvorna konstant under nästan två timmar. Det är en otrolig utmaning både fysiskt och mentalt. Det är det mest extrema race på kalendern, säger Ericsson.

Han hade en bra möjlighet på en pallplats i premiären, men drabbades av en hårt dömt bestraffning och fick sedan kämpa sig upp till plats nio. Nu är han hoppfull inför helgen i Texas.
– Min känsla är bra och det fanns mycket positivt att ta med sig efter premiären i St Pete inte minst i racet. Jag är revanschsugen efter den bestraffningen som jag tyckte var väldigt hårt dömd och förstörde mina möjligheter till den pallplats som vi verkligen hade läge till att ta där i St Pete. Jag är riktigt laddad till helgen.

Revansch för Marcus Ericsson i Texas?

Chip Ganassi Racing har varit bra i Texas tidigare och till i år för bilens inställningar ändras mellan kval och race. Det har inte varit tillåtet sedan 2019.

– Jag tror att vi som team kommer att vara starka. Vi brukar  alltid vara starka där och Scott Dixon har väl vunnit tre av de fem senaste racen så  vi brukar ha en bra  bil. Jag är väldigt hoppfull.
Dessutom har han arbetat hårt med att förbereda sig för just ovaler under försäsongen. Han är medveten om att han behöver lyckas där för att kunna konkurrera i sammandraget.
– Jag har insett att det är där jag måste vara med och slåss om en pallplats om jag ska kunna slåss om mästerskapstitel, säger Marcus Ericsson.
– Jag har byggt upp till en framgång på oval. Ända dedan jag kom till IndyCar har jag komfortabel i bilen på ovaler, men inte riktigt fått någon fullträff än.

• Kan du beskriva hur du har jobbat?

– Jag har lagt tid på  att kolla ombordklipp och data, samt prata med min ingenjör. Vi diskuterar vad jag måste förbättra och var jag måste bli smartare. Ovalrace är så annorlunda jämfört med  vanliga banor och stadsbanor som jag är mer van med och då behöver jag utveckla mig för att lyckas.

Rosenqvist positiv

Även Felix Rosenqvist är positiv inför helgen. Han tävlar för Arrow McLaren och kkollegan Pato O’Ward vann på Texas Motor Speedway förra året.

– Jag har alltid gillat Texas Motor Speedway, och det har också varit en av mina starkaste ovaler ända sedan jag kom till INDYCAR, säger Felix Rosenqvist.

– Jag ser fram emot att komma tillbaka dit i helgen och testa vårt ovalpaket för första gången i år. Vi hade en riktigt snabb bil på den här typen av bana förra säsongen. Vi tror att vi har gjort fler framsteg under vintern, så jag känner mig optimistisk. Det ska bli riktigt kul!

Helgens tävlingar inleds med träning och kval under lördagen. Racet – ”XPEL 375” – körs över 248 varv (600 km / 375 miles). Start kl. 17.45 svensk tid på söndag.

– Att vi får ändra set-up efter kvalet är en stor grej, kommenterar Felix Rosenqvist.

– Det betyder att vi inte behöver kompromissa. Vi kommer att köra bilen med minimal downforce i kvalet för att maximera farten över ett flygande varv. Iracet behöver vi en bil som fungerar i trafik och över en hel racedistans. Det är en helt annan sak. Det blir väldigt intressant att se hur det faller ut på den här banan.

TIDSSCHEMA
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 2

XPEL 375
Texas Motor Speedway (USA)

Alla angivelser avser svensk tid

Lördag 19 mars
Fri träning 1: 15.45-17.00
Kval: 19.00-20.00
Fri träning 2: 22.00-23.00

Söndag 20 mars
Race (248 varv): 17.45

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

Formel 1

Fokus på denna blogg och Sportbaldets satsning är så klart Formel 1, detta var ett nedslag för att hålla koll på våra främsta svenska formelbilsförare. Du lyssnar på den nya podden ”Plattan i Mattan” här. 

Eller i webbläsaren här:

Du följer träningar, kval och race med statistik och liverapporter här:

Sedan kan du läsa mina tankar kring Drive to Survive här.

Här finns mitt tips inför säsongen

Du har chansen att vara med i MotorMaganer  och skapa ditt eget lag  och utmana dina kompisar här:

Det var nog allt – men det var ganska mycket;-) Hörs i morgon.

 

Plattan i Mattan – Sportbladet startar F1-podd

av Anna Andersson

Nu är det dags för Sportbladets F1-podd, Formel 1 podcast eller Plattan i Mattan som vi säger.

Ja visst. Vi ska inte bara skriva Formel 1 nästan varje dag. Vi ska snacka om det också. I alla fall en gång varje vecka under den här säsongen. Här är länken

Podden dyker upp i iTunes under dagen, nu kan du lyssna på Spotify  eller i webläsaren via länken ovan.

Sportbladets F1-podd,
Hamilton eller Verstappen? Nu startar säsongen 2022 (TT)

Sportbladets F1-podd, Formel 1 podcast eller Plattan i Mattan

Min kollega Filip Lindfors och jag har startat med ett första avsnitt där vi går igenom det som hänt sedan kaoset i Abu Dhabi, vi snackar regler, team och Drive to Survive. Men  betänk nu att detta bara är en del av Sportbladets F1-bevakning, F1-bloggen lever så klart och vi har ett nytt verktyg för att liverapportera från loppen och hoppas att du som följer oss ska känna dig hemma i vårt sätt att bevaka sporten. Du kan följa oss på alla tre plattformarna, eller välja den som passar dig bäst. Tanken är att Sportbladets F1-podd, livebevakningen av kval och race, samt F1-bloggen ska komplettera varandra – och du betalar med din tid och ditt engagemang. Varje besök räknas och vi blir lika glada varje gång för ditt engagemang.

Sedan får du inte glömma Motormanager, vårt F1-spel till säsongen. Det hittar du här.

I dag startar säsongen, med två träningar  och  mediaarbete. Du hittar tider och däckval här.

Här är resultatet från träning 1:

Snabba nyheter inför Bahrain Grand Prix

Förväntningarna inför helgen är stora, nya regler, nya bilar, nya däck och flera comebacker. Även om det bara är en debutant i startfältet får vi välkomna Kevin Magnussen, Alex Albon och Nico Hülkenberg tillbaka till F1.

Förhoppningsvis får vi också se tajt racing och flera team som slåss om vinster. Det många som tippar på en comeback för team som McLaren och Ferrari.

– Jag förväntar mig att McLaren och Ferrari är väldigt snabba i år, jag tror att de två stallen kommer att bli årets överrasknignar. Om du tittar på de tre senaste åren och den utveckling som McLaren har haft är det otroligt. Jag vet också att Ferrari jobbade väldigt målmedvetet med årets bil redan i fjol, säger den tidigare världsmästaren Emerson Fittipaldi till Vegasinsider.

– Mercedes och Verstappen kommer att kämpa med varandra, det är klart, men jag tror att vi får se ytterligare minst två team på samma nivå.  När det blir nya regler så jämnas skillnadena ut. Alla sitter i samma båt.

Martin Brundel, Sky, tror på Mercedes och på den sjufaldige världsmästaren.

– Han kommer att vara mer beslutsam än någonsin och ta fram armbågarna, säger Brundle till Sky.

– Som jag ser det har Mercedes det bästa förarparet och George kan utmana Lewis. Han har den känslan och mognad som krävs för att utmana om segrar.

Han tror även att Ferrari med Charles Leclerc och Carlos Sainz kan blanda sig i toppstriden.

– Som det ser ut har vi en trekamp i år.

Här hittar du min stora genomgång inför säsongen och har du missat tidigare inlägg i veckan, gå tillbaka för statistik, regler, snackisar och diskutera med likasinnade! Eller lyssna på podden. Det går lika bra

Glöm inte heller att det är IndyCar i helgen, de kör i Texas och i morgon får du höra vad de båda svenskarna Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist har för tankar inför helgen.

 

 

Vettel missar premiären av Formel 1

av Anna Andersson
Nico Hülkenberg gör comeback för Aston Martin
Nico Hülkenberg gör comeback för Aston Martin (Aston Martin)

Nico Hülkenberg gör comeback för Aston Martin.
Han ersätter Sebastian Vettel i premiären.
Den fyrfaldige världsmästaren Sebastian Vettel har drabbats av Covid-19 och missar helgens premiär i Bahrain.

Det är fjärde gången som Nico Hülkenberg hoppar in som reservförare för en kollega som har drabbats av Covid-19. 2020 ersatte han Sergio Perez i de båda loppen på Silverstone och samma år ersatte han även Lance Stroll på Nürburgring. Vid samtliga tillfällen var det för det team som i dag heter Aston Martin.

Nico Hülkenberg gör comeback för Aston Martin

Hulken, som debuterade i F1 2010 och tävlade fram till 2019, kommer att ersätta Vettel fram till dess att denne är frisk igen. Det innebär att han kan få köra två lopp, både helgens premiär och nästa veckas deltävling i Saudiarabien.

– Jag fick samtalet kring nio på morgonen, med andra ord var det i förhållandevis god tid, jämfört med hur det har varit tidigare, säger Hulken till Bild.

–  Jag passade på att ringa Sebastian  när jag var på väg till flyget och han berättade lite om den nya bilen.

Daniel Ricciardo, McLaren, missade testerna på grund av Covid-19 är däremot tillbaka. Han kommer att köra F1-premiären.

Snabba nyheter

Det blir tre DRS-zoner i Bahrain:

Zon 1 ligger mellan kurva 3 och  4. Mätpunkten ligger 50 meter före kurva 1,  och systemet aktiveras 23 meter efter kurva 3.

Den andra zonen, zon 2 finns mellan kurva 10 och  11. Mätpunkten ligger 10 meter före kurva 9,  och systemet aktiveras 50 meter efter kurva 10.

Zon 3 ligger mellan start/mål. Mätpunkten ligger 1100 meter före kurva 14,  och systemet aktiveras 170 meter efter kurva 15.

McLaren presenetrar en ny samarbetspartner, Google.

Den stora guiden inför helgens deltävling hittar du här.

Ferrari ifrågasätter Mercedes lösning

Ferrari vill ha klarhet i reglerna kring de omdiskuterade backspeglar som Mercedes har monterat.

– Ingen ifrågasätter om det håller sig inom reglerna eller inte, säger Ferraris teamchef Mattia Binotto enligt motorsporttotal.com.

– Men 2018 monterade vi speglar som satt i hop med halon, det var en lösning som höll sig inom reglerna, men efter två lopp kom nya riktlinjer från FIA och vi fick ta bort dem. Det handlar om principen. FIA behöver titta på det och jag ser fram emot att se hur situationen utvecklas.

Sportbladet gör en jättesatsning inför F1-säsongen 2022 och du kommer att kunna lyssna på oss, följa tävlignarna live och även få det senaste snacket här på bloggen. Mer om det och vad du kan se fram emot kan du läsa här.

Jag har också gjort ett megastort tips inför säsongen och det finns här. 

Du kan också spela årets managerspel, missa nu inte chansen att anmäla dig innan premiären!

 

Vem vill egentligen vinna premiären?

av Anna Andersson

Vem vill egentligen vinna Bahrain GP i Formel 1 2022?
Alla – eller ingen.
I alla fall enligt statistiken. De senaste fem åren har den förare som vunnit premiären slutat tvåa i VM.

Bahrain GP i Formel 1 2022
Seger i premiären, men även i Bahrain både 2017 och 2018 – men inte någon VM-titel (TT)

2017 och 2018 var det Sebastian Vettel som vann premiären i Australien för Ferrari, han slutade tvåa. 2019 och 2020 var det Valtteri Bottas, Mercedes, som var snabbast i årets första lopp – och tog andraplatsen i VM.

I fjol var det Lewis Hamilton. Senast en förare vann premiären och titeln var 2016 då Nico Rosberg vann för Mercedes.

Nu drar det i hop sig och alla är väl ungefär lika uppspelta inför den säsong som ska komma. Ferrari har sett bra ut och i Italien drömmer alla F1-fans om Ferraris återkomst, bland annat skriver Gazzetta dello Sport skriver om ”Duellen med kung Max”.

– F1-75 är konstant, vi har inte några problem och de nya reglerna är positiva. Jag vill vinna, men framförallt vill jag vara med och slåss om pallplater i varje race, säger Charles Leclerc till RTL.

– Det finns stora skillnader mot fjolårets bil. Den är mer aggressiv, den är djupare och hoppar mer på rakan. Det är ett område som vi blivit bättre på, sedan är sikten och inbromsningarna annorlunda eftersom bilen är tyngre och det är lättare att blockera bromsarna. Det kommer att vara väldigt viktigt att träffa bromspunkten. Den som vänjer sig vid de nya förhållandena först kommer att ha en fördel.

Guide till Bahrain GP i Formel 1 2022

Bahrain International Circuit
Loppet avgörs i strålkastarnas sken.
F1-debut: 4 april 2004. Michael Schumacher vann loppet från pole position.
Längd: 5,412 km ( 57 varv)
Antal kurvor: 6 vänster, 9 höger:
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T5, T9, T12)
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T8, T10)
Tider för helgen finns här:
Däckslitage: Medel
Däck: Mer om däcken läser du här.
2021: C2, C3, C4
2020: C2, C3, C4
Bromsslitage: Medel
Bromszoner: 8 ( fem hårda)
Maxhastighet utan DRS: 315 km/tim.
Genomsnittshastighet: 208 km/tim
Högsta fart utan DRS: 315 km/timmen

Avstånd till första kurvan: 320 m
Vinnande strategi 2021: 2 depåstopp, vilket var den strategi som flest förare valde.
Antal GP: 18
Segrar från pole position: 7
Vinst från sämsta startposition: Startplats 4. 2009: Jenson Button, Brawn, 2006: Fernando Alonso, Renault ( Sergio Perez vann från startplats 5, 2020, men det var på den kortare bansträckningen)
Säkerhetsbilen har varit på banan vid sex tillfällen sedan 2003.

Statistik Bahrain Grand Prix

Topp 8 i kvalet 2021
1. Max Verstappen, Red Bull
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Pierre Gasly, AlphaTauri
6. Daniel Ricciardo, McLaren
7. Lando Norris, McLaren
8. Carlos Sainz, Ferrari

Bahrain GP i Formel 1 2022
Lewis Hamiltoni Bahrain 2016. Då slutade han trea. (AP)

Snabbaste kvalvarvet:
Absolut: 0:53.377 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2020) med kortare bansträckning
2021: 1:28.997 (Max Verstappen, Red Bull)
2020: 1:27.264 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2020: 0:53.377 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2019: 1:27.866 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:27.958 (Sebastian Vettel, Ferrari)

Förarna med flest pole positions:
Sebastian Vettel (3)
Lewis Hamilton (3)
Valtteri Bottas (2)
Nico Rosberg (2)
Michael Schumacher (2)
Jarno Trulli (1)
Fernando Alonso (1)
Charles Leclerc (1)

Topp 8 i racet 2021:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Lando Norris, McLaren
5. Sergio Perez, Red Bull
6. Charles Leclerc, Ferrari
7. Daniel Ricciardo, McLaren
8. Carlos Sainz, Ferrari

Snabbaste varvet:

Absolut: 0:55.404 (George Russell, Mercedes, 2020) Korta bansträckningen.
2021: 1:32.090 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2020: 0:55.404 (George Russell, Mercedes)
2020: 1:32.014 (Max Verstappen, Red Bull)
2019: 1:33.411 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:33.740 (Valtteri Bottas, Mercedes)

Senaste fem vinnarna:
2021 Lewis Hamilton Mercedes
2020 Sergio Perez Racing Point
2020 Lewis Hamilton Mercedes
2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Sebastian Vettel Ferrari

Förarna med flest vinster:
Lewis Hamilton (5)
Sebastian Vettel (4)
Fernando Alonso (3)
Felipe Massa (2)
Nico Rosberg (1)
Jenson Button (1)
Sergio Perez (1)
Michael Schumacher (1)

Omkörningar per race:
2020: 37
2019: 54
2018: 46
2017: 48 ( 18 med DRS)
2016: 125 (52 med DRS)

Snabba nyheter

Det är snart dags för race. Otrolgit spännande att det äntligen drar igång igen och jag har vågat mig på att tippa hela säsongen. Du hittar tipset här.

Aston Martin får en ny, stor uppdatering inför premiären. Det förklarade Tom McCullough, som är Performancedirektor under testerna:
– Den bil som vi kan se på banan just nu är något helt annat än den bil som vi har i vindtunneln. Jag är övertygad om att det gäller för samtliga stall.

 

Bahrain GP i Formel 1 2022
Räkna med stora förändringar hos Aston Martin (TT)

Rosa Alpine

Väl inne på Aston Martin berättar nu Otmar Szafnauer varför han lämnat stallet för Alpine.
– Det är något som inte stämmer när det finns två påvar, säger han till F1TV.

Vi kan anta att han anser att teamägare Lawrence Stroll har för mycket att säga till om inom den dagliga verksamheten. Szafnauer anser att han hade större friheter när Vijay Mallya ägde det team som nu är Aston Martin.
– Han var kanske där fyra dagar om året, resten lämnade han åt oss, det var ett annat sätt att arbeta.

Szafnauer är nu teamchef hos Alpine och han har tagit med sig huvudsponsorn, vilket gör att det nu är Alpine som har en rosa bil under inlendingen av säsongen. I förfjol var det Racing Point (numera Aston Martin).

Mercedes teknikchef Andrew Shovlin meddelar att Mercedes gjort framsteg när det handlar om porpoising, det sätt som vissa bilar tumlar fram på rakan.

– Bilen är inte längre lika lättpåverkad. Det finns mer tid att hämta när vi blir ännu bättre inom det området och lär oss ställa in bilen ännu bättre, citeras han av motorsport-total.com

Vill du fräscha upp minnet kring vad som gäller nu när det är ett nytt reglemente? Här kan du läsa mer om det.
Missa nu inte att vara med i Motormanager. IndyCar-stjärnan Felix Rosenqvist har tagit ut ett lag, Johan Kristoffersson, världsmästare i rallycross, har också gjort det. Här kan du se hur de tänker och vara med du också!

Sida 86 av 390