Startsida / Inlägg

De 7 vanligaste nybörjarmisstagen i gymmet

av thomasskoglund

Diffusa (s)vett- och etikettsregler, svårmanövrerade maskiner och skrikande människor. Ja, gymvärlden kan vara minst lika skrämmande och svårförstådd som motiverande och simpel.
Så, för att du ska slippa göra samma gymmässiga klavertramp som majoriteten presenterar vi här de sju vanligaste nybörjarmisstagen.

 

7. Du vågar inte utmana dig med komplexa övningar

Majoriteten av alla träningsentusiaster får sina resultatmässiga genombrott från basövningar likt marklyft, knäböj och bänkpress. Detta då övningar likt dessa kostar betydligt mycket större mängder energi för kroppen att genomföra än isolerande maskinövningar. Våga därför kliva ur din ”sittande benpress-maskin” och att ta hjälp av en tränare, eller annan tekniskt duktig utövare, för att lära dig övningarna som skapar de största och mest positiva förändringarna för din fysik.

 

6. Du går ut för hårt

Äntligen har du lyckats passera gymtröskeln och känner dig mer motiverad än någonsin. Dessvärre innebär inte din nyfunna viljestyrka och motivationspeak att kroppens muskler, bindväv, senfästen och återhämtningskapacitet är redo för samma kometacceleration. Fokusera därför på kvalitét före kvantitet och inled träningssatsningen med några få pass i veckan – för att sedan utöka såväl din träningsmängd som intensitet.
Kom ihåg att både sjukdomar och skador kan kosta dig betydligt mycket mer tid än ett inledningsvis lugnare tempo.

 

5. Du prioriterar belastning före teknik

Att stirra sig blind på antalet viktplattor istället för striktheten i repetitionerna är bland det mest riskfyllda misstag du kan utsätta dig för i ett gym. Utför därför aldrig dina övningar genom att gunga eller fuska upp rörelserna. Skynda istället långsamt och påminn dig själv om att det inte finns ett enda personligt rekord som är värd rehabiliteringsprocessen efter ett diskbråck. Speciellt inte om skadan uppstod på grund av ett tungt lyft med bristfällig teknik.

 

4. Du varierar inte dina upplägg

En av hemligheterna bakom nya träningsresultat ligger i den variationsrikedom som utvinns genom nya träningsupplägg, övningar och belastningsnivåer. För att inte stagnera resultatmässigt, eller tröttna på träningen, behöver du alltså fortsätta chocka kroppen med nya utmaningar och inslag i ditt träningsprogram.

 

3. Du ser inte dina framsteg

Alla människor hamnar i perioder där både motivationen och självkänslan haltar. Vid sådana tillfällen glöms ofta de redan uppnådda resultaten bort, och det enda spegeln plötsligt duger till är utseendemässig felsökning. Låna nära och ärliga vänners utomstående ögon och tillåt dig påminnas om hur långt från starten du faktiskt tagit dig.
Ett bra tips är också att låta dig fotograferas innan ditt första träningspass – detta för att, i svajande stunder, kunna titta på bilden och själv inse att du är på rätt spår.

 

2. Du påverkas för mycket av alla andra

Inom träning är alla egenutsedda experter. Du kommer därför bombas av haranger om vilka övningar som är bäst, hur mycket protein kroppen kan ta upp, varför kolhydrater gör dig överviktig, och hur dålig teknik du tränar med. Men glöm inte bort att sålla bland dina vänners välmenande ”sanningar” för att skapa en egen väg. Träna det du tycker om att träna, ät det som funkar bäst för dig, och lyssna på tekniktips från utbildade tränare som inte är avundsjuka. Allt för att göra träningen roligare i längden.

 

1. Du besöker träningslokalen – men glömmer bort att träna?

Att planlöst låta klockan ticka på samtidigt som du glider runt i gymmet och scrollar dina sociala medieflöden, tar selfies på löpbandet och pratar med kompisarna vid vattenkranen innebär inte att du ”tränat” i 60 minuter. Det innebär att du har varit ineffektiv i 60 minuter.
Säg hej till alla, sätt telefonen på ljudlös och gör istället det du kom för att göra – nämligen träna.

 

  • Tjänstgörande redaktör: Ellinor Brenning & Erik Melin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB