Startsida / Inlägg

”Hur äter du under en vanlig dag?”

av thomasskoglund

Den senaste tiden har en hel del frågor trillat in via mina sociala mediekanaler (@coach_tsc), något jag självklart ser som hysteriskt roligt, tacksamt och smickrande. Målet är alltid att lyckas svara på alla mail – men ibland räcker tiden helt enkelt inte till…

Av den anledningen tänkte jag dikta ihop svaret till en av de vanligaste frågorna från er läsare här på sidan. Hoppas ni gillar transparensen.
Fortsätt också att kommentera, maila och vara nyfikna – den här bloggen finns för er skull, inget annat!

 

 

En full inkorg är en glad inkorg. Tack för alla breven!
En full inkorg är en glad inkorg. Tack för alla brev!

 

 

Hur äter du under en ”vanlig” dag?

Enligt mig är det här en av de mest svårbesvarade frågorna som finns. Under årens lopp har jag nämligen testat det mesta inom, den alltid så fascinerande, kostdjungeln.
Jag har fullkomligt smällt i mig kolhydrater – och skippat dem helt. Testat på periodisk fasta – och ätit 24/7. Konsumerat 6000 kalorier per dag – och dietat min kropp till förbannelse på 1300 futtiga kalorier.
Ja, ni fattar. Nyfikenheten har skapat ett spann som minst sagt kan kallas brett.

Med det sagt är det viktigt att understryka att min nuvarande kosthållning inte skall ses som en pekpinne eller direkt sanning gällande hur du ska äta. Den är restprodukten och tillvägagångssättet, efter att ha testat alla andra ”kostperiodiceringar”, som fungerar bäst för mig, min livsrytm, och energiåtgång. Inget annat.

Det finns hundratals kostrekommendationer och generella råd att ge. Råd som i slutändan, trots allt vi vet, bottnar i mer (eller ibland mindre) kvalificerade gissningar då våra kroppar reagerar, tränar, förbränner och lagrar energi på olika sätt.
Våga därför inse vikten av att sluta leta efter den ultimata genvägen och finna mod nog att testa dig fram till formeln som fungerar bäst för just dig.

 


 

Frukost

Proteinsmoothie & mandlar

– 2,5 dl naturell yoghurt
– 2 dl vassleprotein
– 1 dl frysta bär
– 0,5 dl havremjölk

För att inte utesluta en del av dagens totala fettintag under morgontimmarna berikar jag frukosten med att äta 1 dl naturella mandlar vid sidan av smoothien.

Mellanmål

– 2 ägg
– 1 dl mandlar

Lunch

– 200 gram laxfilé
– Stekt grönkål med blandade grönsaker
– Hemmagjord sås innehållande gräddfil och hackad chili

Som för alla är även min lunch högst varierad. Den fokuseras dock alltid kring proteinrika livsmedel som kött, fisk eller kyckling och div. olika grönsaker som steks i rapsolja.

 

salmon-dish-food-meal-46239

 


Efter träning

– 2 dl vassleprotein
– 1 banan

Jag är noga med att träna en timme efter tidigare avslutad måltid. Då är kroppens energidepåer fyllda och huvudet känns (åtminstone oftast) piggt.
Direkt efter avslutat pass dricker jag min proteindrink och äter bananen för att så snabbt som möjligt inleda kroppens välbehövliga återhämtningsprocess.

Middag

– 200 g kycklingfilé
– Ungsrostade rotfrukter

Givetvis bygger även middagen på samma grundprinciper som lunchen gällande dess variationsrikedom. Här trängs proteinkällorna med grönsaker och rotfrukter för att fylla upp kroppen efter såväl dagens träningspass som långa arbetsdag.

Kvällsmål

– 1 dl vassleprotein
alt.
– 3 kokta ägg

Mina kvällar avslutas alltid med någonting proteinrikt. Detta för att undvika att nattens kommande vila skall ge katabola (nedbrytande) effekter och för att slippa vakna hungrigare än en skeppsbruten sjökapten.

food-eggs
Tre ägg innehåller ca 24 gram protein. En mängd perfekt fungerande som näringsrikt kvällsmål för någon med min målsättning.

 


 

Kosttillskotten jag kompletterar min kost med

De senaste åren har jag kompletterat min kost med en rad olika kosttillskott. Jag har full förståelse och respekt för alla dem som inte vill stoppa i sig kosttillskott och väljer att tillskansa sig alla vitaminer och näringsämnen från ”rena produkter”. Men i just mitt fall har jag märkt att jag periodvis helt enkelt inte hinner.

 

Svensktillverkat vassleprotein, 2-3 proteinshakes dagligen.

D-vitaminkapslar, 75 mikrogram varje morgon.
(upprätthåller ett välfungerande immunförsvar och stärker kroppens muskelfunktioner)

Flytande MCT-fett, 60 ml uppdelat under dagens måltider.
(medellånga fettsyror som förekommer i kokos- och palmolja)

Zinktillskott, 40 milligram varje morgon.
(boostar immunförsvaret och hjälper till vid kroppens proteinproduktion)

Magnesium, 600 milligram varje kväll.
(förbättrar och påskyndar min kropps återhämtning)

 

Slarvar du aldrig?!

Jo, jo, jo och jo. Sitt ner i båten. Jag slarvar med kontinuerligt återkommande mellanrum.
För mig handlar hård träning och strukturerad kost om att bygga ett tillräckligt starkt fundament för att kunna, våga och vilja ta ut svängarna och slarva efter egen förmåga när en känner för det.

Om du inte prompt måste så är livet för kort för att räkna kalorier. Träna hårt, håll koll på maten och njut av resten. Det tänker jag fortsätta med!

 

Ibland säger en bild mer än 1000 ord.
Ibland säger en bild mer än 1000 ord.
  • Tjänstgörande redaktörer: Matilda Andersson och Klas Widestrand
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB