Startsida / Inlägg

Måste synliga resultat verkligen ta lång tid?

av thomasskoglund

En av de vanligaste frågorna, under såväl pt-pass som föreläsningar, jag hjärtligt bombarderats med de senaste tio åren är tveklöst ”hur lång tid tar det innan jag börjar se synliga resultat från min träning och kosthållning?”

Svaret är förstås högst individuellt, och beror dels på vad en tränar, hur hårt en tränar, hur ofta en tränar, och framförallt vilken kosthållning en förhåller sig till. Men vad händer om vi optimerar alla dessa avgörande parametrar?
Möjliggör det en tidsmässig genväg mot drömresultaten som behöver betalas med svett, träningsvärk och mjölksyra? Eller knackar överträningens onda ande på dörren och serverar oss ett plattfall?

 

 


 

Hej Thomas, jag har samlat på mig lite hull och ska på semester om en vecka. Hur gör vi?!”


 

 

Peter Wixtröm är superkollegan och vännen bakom ovanstående citat. Han skulle, precis som många andra, åka på semester och önskade komma i så bra form som möjligt – på så kort tid som möjligt.
Av den anledningen valde vi att slå våra kloka huvuden ihop och hårdtesta hans resultatmässiga gränser – allt för att se exakt hur stor fysisk förändring vi kunde skapa under en veckas tid.

 

Peters vecka bestod av långt ifrån mysiga träningspass. Men hård arbete ger också stenhårda resultat.
Peters vecka bestod av långt ifrån mysiga träningspass. Men hård arbete ger också stenhårda resultat.

 

Det fullständiga receptet bakom Peters ofattbara resultat publiceras inom kort på Aftonbladet PLUS. Länken kommer du givetvis kunna hitta här på siten, klicka på den – läsgodis för såväl träningsentusiaster som alla er som behöver en motiverande vinterknuff utlovas.

 

Peters otroliga omvandling på endast en vecka. Hur han gjorde läser du snart på Aftonbladet PLUS.
Peters otroliga omvandling på endast en vecka. Hur han gjorde kan du snart läsa på Aftonbladet PLUS.

 

Värt att nämna är givetvis att alla människor, som förklarat i textens inledande stycke, reagerar olika på träning och kost. Vårt mål med projektet har därför aldrig varit att starta en resultatinriktad tävling, utan tvärtom påvisa och understryka att det inte finns några ”hopplösa fall”. Vi vill övertyga alla er läsare om att även ni kan få träningsresultat snabbare än ni tidigare trott om ni bara bestämmer er och spelar korten rätt.

Något jag, som Peters tränare, också vill lyfta fram är att den här killen jobbade heltid under hela träningsperioden och lyckades med bedriften att vara en närvarande tvåbarnspappa. Trots det livspusslet lyckades han gå ned mer än fyra kg och samtidigt öka sin muskelmassa med 2 %.
Om inte det motiverar dig till hårt arbete – ja, då vet jag inte vad som krävs.

 

Peter in action i en av hans förbrännande "nyckelövningar" - cykelintervaller.
Peter in action i en av hans förbrännande ”nyckelövningar” – cykelintervaller.

 

Håll dina ögon och öron öppna för det fullständiga reportaget, och förbered dig för ditt livs mest motiverade träningsår!

 

Bästa brottarkramar, pt-thomas

  • Tjänstgörande redaktörer: Fredrik Palmqvist och Matilda Andersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB