Startsida / Inlägg

Programmet som skapade Brad Pitt’s drömkropp

av thomasskoglund

1999 revolutionerade Brad Pitt världssynen kring våra kroppsliga ideal i succéfilmen ”Fight Club”. Jag testade träningsprogrammet som formade stjärnans toppfysik – det borde du också!

 

 

Brad Pitt's stenhårda fysik från filmen "Fight Club" har under de senaste decenniet varit en träningsmässig målbild för många. Bild lånad från brittiska esquire.co.uk
Brad Pitt’s stenhårda fysik från filmen ”Fight Club” har under de senaste decenniet utgjort den träningsmässiga målbilden för många. Bild lånad från brittiska esquire.co.uk

 

 

Än idag, 18 år senare, befinner sig den deffade och vältränade look Pitt’s rollkaraktär Tyler Durden överrumplade världspubliken med högt upp på många mäns kroppsliga önskelistor. Men som alltid här i världen kommer resultat sannerligen inte gratis.

 

 

Intensiva träningsprogram

För att skapa den omtalade filmfysiken berättar Pitt och hans tränare att upplägget de slaviskt följde innehöll sex stenhårda pass varje vecka. Under träningssessionerna isolerades en muskelgrupp per dag, detta för att sedan avsluta veckans träningsranson med rejäla cardio-pass för att maximera skådespelarens fettförbränning.
Pitt’s egna kommentar från träningsperioden intygar att upplägget minst sagt var krävande:

”It was brutal! The results we’re amazing, but even though my body responded really well to the programs i still felt nervous before each session”

Och visst, Pitt’s filmiska alterego är utrustad med en sjuhelsikes fysik. Men exakt hur jobbigt är upplägget som ligger bakom resultaten? Jag stillade min nyfikenhet genom att testa.

 

 

Jag stillade min nyfikenhet genom att testa Brad Pitt's träningsprogram. Tack och lov så innehöll det bänkpress!
Jag stillade min nyfikenhet genom att testa Brad Pitt’s träningsprogram. Tack och lov så innehöll det bänkpress!

 

 

Så skapar du ”Fight Club-kroppen”

Samtliga övningar i nedanstående program skall utföras i tre arbetsset, alla med 60 sekunders vila mellan varje set. I original upplägget balanserade konstant Pitt’s belastningsgrader till den grad att skådespelaren precis orkade utföra arbetssetens sista repetitioner. Allt samtidigt som de tekniska utförandena aldrig tilläts åsidosättas.
Försök att hänga med i den nedanstående svengelskan och sök fram nybörjarguider till övningarna du känner dig osäker på. Better safe then sorry…

 

 

Skärmavbild 2017-03-21 kl. 10.56.57

 

 

Mina kommentarer

Passen är tufft utformade, mycket tack vare de korta vilopauserna som tillåts mellan uppläggens olika övningar. Trots att passen är styrkeinriktade ges flåset en ordentlig omgång, något som är nödvändigt för uppläggets förbrännande egenskaper – men givetvis lätt kan upplevs som en käftsmäll om du är ovan högintensiv träning.

Passen skapar dock en inspirerande variation som utan problem kan anpassas till såväl nybörjare som mer erfarna träningsentusiaster genom enklare korrigering av parametrar likt belastningsgrader, vilopausernas längd och arbetstempots intensitet.
Med andra ord – helt klart ett spännande och effektivt upplägg att testa om du fastnat i trögflytande träningsrutiner.

 

 

Om 75 armhävningar x 3 upplevs som lite för enkelt, testa att höja upp fötterna på en bänk för att hitta en passande ansträningsnivå just för dig.
Om 75 armhävningar x 3 upplevs som lite för enkelt, testa att höja upp fötterna på en bänk för att hitta en passande ansträningsnivå just för dig.
  • Tjänstgörande redaktör: Ellinor Brenning & Erik Melin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB