Startsida / Inlägg

En vecka i armträningens tecken

av thomasskoglund

”Årstiden för åtsittande pikétröjor och ärmlösa linnen står äntligen i full blom. Men för att skapa starkare och visuellt större armar krävs mer än uttjatade bicepscurls. Resultaten hittas i helheten.”

Just så inleds en av de kommande träningstexterna som avslutades och färdigställdes innan förra veckans ”små grodorna-inferno”. Men då vi verkar vara många som önskar uppgradera kroppen med ett par välsvarvade sommararmar bestämde vi oss för att testa ett nytt grepp kring ämnet. Detta i form av dubbla artiklar, en mer riktad mot män och en mot kvinnor.

 

 

Håll utkik efter kommande träningsreportage i Aftonbladet plus.
Håll utkik efter kommande träningsreportage i Aftonbladet plus.

 

 

Viktigt att understryka är givetvis att män och kvinnor kan träna armarna via helt identiska metoder. Men visste du att det finns andra aspekter som skiljer oss träningsmässigt åt?
Nedan finner du två exempel som kanske förklarar varför du och din partner möter olika resultat – trots samma träningsupplägg.

 

”Vi återhämtar oss olika snabbt”

Gällande kroppens återhämtning i samband med fysisk aktivitet är det bara för oss killar att hissa den vita flaggan och inse att vi dragit det kortare genetiska strået. 
Den kvinnliga kroppen är nämligen som skapt för att inte behöva långa perioder av återhämtning.
Detta då den, i förhållande till männens, bland annat rustats med lägre halter av blodlaktrat och glykogenförbränning. Båda avgörande faktorer för en snabbare och mer skonsam återhämtning för våra kroppar.
Rent konkret innebär detta att vilan mellan träningspassens olika arbetsset kan kortas ned, samt att kvinnor ofta inte upplever samma kraftbortfall vid tungt utförda övningar.

 

”Vi lagrar fett olika”
Kvinnor och män har inte utrustats med fettdepåerna på samma kroppsliga punkter, något som bidrar till att vi svarar något olika på förbränningsinriktad träning.
Män tenderar att lagra högre andelar fett runt kroppens inre organ, detta medan kvinnor lättare utrustas med större delar fett mellan kroppens muskulatur och hudlager. Det sistnämnda, underhudsfettet, är ”fenomenet” många av oss gärna önskar bränna bort innan sommarens strandpremiär äger rum.

En annan klassisk skillnad gällande vår fettinlagringen är att kvinnor är mer benägna att lagra fettet kring deras rumpa och lår. Detta medan många manskroppar rustas med ”kärlekshantag” som ofta bosätter sig vid ryggslutet om kosten och träningen inte sköts.
Självklart betyder inte det här att fettet inte kan förbrännas. Utan endast att vi är skapta olika – och därför svarar olika kring så väl dieter som träningsformer.

 

 

Bild från dagens plåtning med Johanna Freij.
Bild från dagens plåtning med Johanna Freij.

 

 

Fotograf-Elvira och tränings-Johanna i full action.
Fotograf-Elvira och tränings-Johanna i full action.

 

 

Länkar till båda texterna kring armträning kommer vid publiceringsstart att länkas till härifrån siten. Håll därför ögonen öppna, din fysik kommer tacka dig!

 

 

En bra dag på kontoret!
En bra dag på kontoret!
  • Tjänstgörande redaktör: Ellinor Brenning & Erik Melin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB