Startsida / Inlägg

Så påverkar sociala medier våra träningspass

av thomasskoglund

Instagram, Facebook, Snapchat, YouTube, Twitter, Tumblr, Pintrest. 
Ja, idag krävs inte överdrivet många högskolepoäng för att inse att sociala medier styr våra beteenden. Men hur påverkar dessa digitala trender våra kära träningspass?!

 

 

Alla påverkas. Frågan är bara - hur mycket?
Alla påverkas. Frågan är bara – till vilken grad?

 

 

Syns det inte så finns det inte
Med dagens sociala webbkaruseller visar studier att vi törstar efter bekräftelse mer än någonsin förut. Och visst, du kan fortfarande ”hedenhös-berätta” för din bekantskapskrets att milen avklarades under 50 minuter eller hur du skrattade upp 100 kilo i bänkpressen, men kommer de verkligen tro dig?
Tveksamt.
Under bara de senaste två åren har vi tredubblat antalet filmer och publiceringar från vår träningsvardag. Något som säkert kan bidra till ökad träningsmotivation, men också skapa rätt onödiga känslor av prestationsångest?

 

"Riggar inför sista setet". Testa lämna mobilen i väskan och faktiskt träna nästa gång. Du kommer bli förvånad över hur skönt det är.
”Riggar inför sista setet”. Testa lämna kameran i väskan och faktiskt träna nästa gång. Vem vet, du kanske blir förvånad över hur skönt det är.

 

 

Alla är världsmästare
Om du är intresserad av träning motsvarar sociala medier ditt himmelrike.
Här avlöser bilder, motiverande citat, rappa klipp och diettips varandra på löpande band 24/7. Men hur sanningsenligt är egentligen innehållet?
Nätet är världens största scen för alla som önskar agera ut deras drömmar och iklä sig expertepitetet. Något som markant ökar behovet av källkritik.
Att träna mycket är alltså inte detsamma som att veta mycket om träning. Se upp med vilka råd och tips du lyssnar till och glöm inte bort vikten av ditt sunda förnuft.

 

Username: Mr.Biceps666. Ibland överensstämmer inte nätet med verkligheten. Punkt.
Username: Mr.Biceps666. Ibland överensstämmer inte nätet med verkligheten. Punkt. Bild lånad från: jumpliftspring.com

 

 

Vi vågar ta ut svängarna
Sociala medier är en outgrundlig källa till övningsinspiration. Något som innebär att du aldrig mer behöver fundera och våndas över vilka övningar dagens pass skall innefatta.
Studier visar att hela 43 % uppger att deras träning blivit ”roligare och mer varierad” och att de, tack vare inspirerande profiler- och hemsidor, vågar ta ut svängarna och prova på nya övningar.
Myntets baksida? Well, förutom kanonbra träningstips förekommer givetvis skyhöga mängder likefiske. Kort och koncist – bara för att du råkar se någon utföra marklyft på en pilatesboll med pyroteknik i munnen så är det inte en bra övning. Sunt förnuft, tack.

 

Nybörjare i gymmet? Jamen då känns ovanstående rimligt? Sunt förnuft, tack.
Nybörjare i gymmet? Jamen då känns ovanstående rimligt? Sunt förnuft, tack.

 

 

Konklusion
Ja, nätet och dess sociala medier påverkar våra träningsbeteenden. Ibland till det bättre, ibland till det sämre.
Sträva därför efter att plocka russinen ur webbkakan och låt dig inspireras, pushas och anta nya utmaningar. Men aldrig på bekostnad av tillkomna skaderisker eller naivitet.

 

 

 

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Ellinor Brenning och Emma Lindström
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB