Startsida / Inlägg

Att andas

av Therese Engdahl

Dagens andningsuppmärksamhet: Känner du motstånd att andas djupt?

ps, långt stycke, men jag var en som förut tyckte: djupandning, bläha, bläha, vad är det för trams– men sedan jag började märker jag verkligen skillnad! Låter intressant-läs vidare 🙂

Ibland när man stannar upp för att ”känna efter”, kan det hända att man ändå bara skrapar lite ytan och genast rusar vidare i livet utan att egentligen ha registrerat hur man känner eller lyssnat speciellt bra på kroppens signaler. Man fortsätter på sin stig, men känner ändå att det är något som inte funkar. Ett trick för att verkligen ta reda på what’s going on är att andas djupt… Och då menar jag djupt.

För det är i djupandning man känner av blockeringar- en omedveten ovilja att andas riktigt djupt. Jag märker det när jag känner att andningen stannar upp i bröstet och jag känner mig anfådd. Då är det något i mig som inte vill dra djupt efter andan och verkligen känna efter.

Då gäller det att inte ge upp, utan verkligen ta sin tid och hitta tillbaka till ”magandningen”, och vips på ca 10 min har flera knutar lösts upp, lösningar på problem har dykt upp i huvudet och man får den där ”Avatarkänslan” igen, kroppen och själen har tagit varandra i hand igen.

Ett Bikrampass börjar med Pranayama, vilket ger en möjlighet att ”checka in”. Amazing! Här är en liten guide:

                 Pranayama Deep Breathing

Kort förklaring: En andningsövning, djupandning, där du ands in genom näsan och ut genom munnen, synkroniserat med rörelse med armar och huvud. Även bra för att mjuka upp och stärka nacken.

Fördelar: Vitaliserar och reglerar energiflödena i kroppen, mjukar upp i nacken, sätter igång kroppen inifrån, ökar elasticiteten i lungorna. En mycket bra övning att ta till vid nervositet, ett bra sätt att komma in i fokus och koncentration, den övar dig att använda hela lungorna, får dig att bli medveten, och ju mer övning desto längre bort från ytlig bröstandning kommer du.

Viktigt att tänka på: Ha ordet ”djupandning” i tanken under övningen, fokusera på att få ner andningen så långt ner i lungorna som möjligt.

Kuriosa: Prana betyder livsenergi, och inom hinduismen menar man att livsenergin flödar genom kroppen i små kanaler, så kallade nadis, ungefär som blodet i blodkärlen. Genom djupandning kan man lära sig att balansera sin livsenergi.

Motivation: Som bebisar andades vi alla med magen. Men ju mer stress och rädsla som kom över oss, ju högre upp i bröstet flyttade andningen. Vi kan alla lära oss att reducera stress och rädsla med djupa, lugna andetag.

Personlig åsikt: Jag brukar tänka att jag vid inandningen andas in i de delar av kroppen (eller psyket) som för tillfället känns tajt, stelt eller blockerat på något sätt, och att jag vid utandningen släpper på den blockeringen.

  • Tjänstgörande redaktör: Sandra Christensen, Mattias Kling, Joel Holmgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB