Startsida / Inlägg

– Hellre en fattig bilhandlare än en död racerförare

av Anna Andersson

Bertil Roos, Torsten Palm och Conny Andersson.
Vad har de gemensamt?
Samtliga är svenska F1-förare.
– Jag insåg snabbt att jag hellre ville vara en fattig bilhandlare än en död racerförare, säger Torsten Palm.

Det är igen självklarhet att känna till deras namn, tillsammans har de kört tre lopp mellan 1974 och 1976. Bertil Roos har dessutom inte kört mer än två varv. Svensken emigrerade till USA redan 1973 och vann den amerikanska Super-Vau-Titel, han körde även EM i F2 och kanadensiska Formel Atlantic.
BERTIL ROOS-SWE-GP-741974 F1-debuterade han på Anderstorp, men han körde bara två varv innan växellådan på hans Shadow DN3-Ford-Cosworth gick sönder och han bröt loppet.
Stallet valde att samarbeta med Tom Pryce istället och blev aldrig något mer försök i F1 för Bertil Roos. Han återvände till USA där han startade en egen förarutbildning och än i dag finns Bertil Roos Racings School i Pennsylvania, USA.
Torsten Palm debuterade i det klassiska stadsloppet i Monaco 1975, men han kvalade aldrig in och fick därför inte köra tävlingen på söndagen.
– Det var ju ett annat reglemente på den tiden, jag hade kört tillsammans med Ronnie Peterson under 1969 och 1970, när han flyttade till England tog jag över på hemmaplan och vann SM, sedan körde jag Formel 2 och slog banrekord på Gelleråsen. Därefter kom oljekrisen och 1974 var ett riktigt dåligt motorår, berättar Torsten Palm.
– Jag hittade i alla fall några sponsorer, bland annat Polarvagnen som sponsrade loppet på Anderstorp och de ville ha en svensk förare. Då kostade det 80 000 kronor för en racesöndag och vi fick ihop pengar till två lopp.
BERTIL ROOS-SWE-GP-74
Efter missen i Monaco lyckades han och hans Hesketh-Ford kvala in till Sveriges GP på Anderstorp och den gången klarade han kvalet och slutade tia i loppet.
Därefter tog karriären slut plötsligt slut.
– Jag kände att det var lite farligare än vad jag hade tänkt mig. Det smällde ordentligt, det brann i bilarna och det gick åt ett par förare om året. Både bilar och banor var betydligt farligare på den tiden. Jag insåg att det var bättre att vara en fattig bilhandlare än en död racerförare.
•Var det den känslan du fick i bilen?
– Ja, bilen slog iväg mig, jag var inte chef och jag vill gärna vara det.
Därefter arbetade han som bilhandlare och tog över som manager åt Eje Elgh, som i sin tur numera är rådgivare åt dagens svenske F1-förare Marcus Ericsson.
•Nu i efterhand, har du någonsin ångrat att du lade av så snabbt?
– Nej, jag ångrar ingenting. Det enda är väl att jag inte drack öl innan jag fyllde 27 år, men på den tiden startade det med en flagga och jag tänkte alltid att de som söp i går hänger inte med när det viftas med flaggan, säger han.
– Men det är många jag körde med då som inte finns i dag, Gunnar Nilsson dog ju i cancer bara några veckor efter det att vi hade begravt Ronnie. Men när Ronnie dog fick jag lite bekräftelse på att jag hade gjort rätt. Jag var aldrig i närheten av honom som racerförare, ingen svensk kommer någonsin att vara det, men han var en personlig vän. Den sista sommaren han levde var jag med på invigningsfesten av hans sommarstuga och vi var goda vänner. Det är en stor sorg.

CONNY ANDERSSON

Conny Andersson hade bytt motocrossen mot F3 och satt varvrekord på svåra banor som Nürburgring och Monacoi. 37 år gammal fick han plötsligt sedan chansen att köra F1. Utan en massa sponsormiljoner i fickan tog han sig upp från motorcross, till att bli dubbel svensk mästare i F3 och ända till racingens kungaklass.

– Jag hade väl gjort intryck på hela F1-cirkusen, Surtees, Brabham och grabbarna var och snackade med mig. Jag hade slagit varvrekord och så fick jag chansen att köra på Zandvoort, men jag skulle ha sagt nej, säger han till Sportbladet.
– Jag skulle ha sagt att jag vill inte köra på den banan utan jag vill köra hemma på Nürburgring eller i Monaco. Jag var lite för otaktisk där. Jag skulle väl ha gjort som Niki Lauda, lånat ett antal miljoner och satsat själv, men istället så gjorde jag allt jobbet själv, mekade och betalade faktiskt inte ett öre för att köra.
Han F1-debuterade i Surtees-Ford i Hollands GP 1976 och han bröt loppet sedan han fått punktering.
– Det var ju bara raksträcka, kurva, raksträcka kurva, nej Zandvoort är ingen bana. Den var värdelös. Jag borde varit lite mer taktisk.
Trots att han försökte kvala in till ytterligare fyra lopp för BRM 1977 så lyckades han inte med det, hans bästa kvalplacering var plats 26.
– Det var ingen klass på den bilen, den hade varit bra men var på nedgång, det gick inte, säger Andersson i dag.
– Samtidigt så fick jag den chansen när jag var 37 år och då är det roligt att bara få vara där. Jag har haft en ofattbar tur i livet, lyckats i affärer, med racingen och vunnit många lopp i andra klasser. Det var många förare som gick åt där på 70-talet. Jag lever fortfarande och har haft ett fantastiskt liv så det var väl kanske bra att det blev som det blev.

Lite fakta om de tre F1-förarna:

Bertil Roos
Född: 1943
Antal F1-lopp: 1
Debut: Sveriges GP 1974
Karriärens sista lopp: Sveriges GP 1974. Bilen blev stående på andra varvet sedan han fått problem med växellådan.
Segrar:
Pole position: –

Torsten Palm
Född: 1947
Antal F1-lopp: 2, deltog i ett.
Debut: Monacos GP 1975, men han kvalade inte in.
Karriärens sista lopp: Sveriges GP 1975.
Segrar:
Pole position: –

Conny Andersson
Född: 1947
Antal F1-lopp: Anmäld till fem, körde ett
Debut: Hollands GP 1976
Karriärens sista lopp: Hollands GP 1976
Segrar:
Pole position: –

•••
Vill du läsa de andra delarna? Om Jo Bonnier, klicka här:
Om Ronnie Peterson, klicka här
Om Reine Wisell, klicka här
•••
Nu till lite nyheter och några snackisar:

Kollade ni noga på Force Indias nya bil? Jag räknade till tre tidigare Saubersponsorer, Calro och Telmex från Mexiko vilket inte är så märkligt eftersom Sauber inte har någon förare från Mexiko längre, men även NEC från Japan. Elektronikföretaget har varit en av Saubers största sponsorer de senaste åren, men nu syns man hos Force India…
Ännu är det inte officiellt när Sauber ska presentera sin bil, inte heller Red Bull och Lotus har meddelat något datum än.
•••
Här kan du se och höra världsmästaren Lewis Hamilton dela med sig av sina tankar inför 2015:

•••
Det är inte riktigt klart än var Tysklands GP ska köras eller om det körs i Tyskland till sommaren.
– Det finns ju ett Tysklands GP i Österrike, säger Bernie Ecclestone till Sky Sport.
Gissa om tyskarna är förbannade….Men det finns ett problem, förra året kom bara 52 000 människor till Hockenheim för att se loppet och året innan var det 44 000 på Nürburgring. I år skulle Nürburgring arrangera tävlingen, men de har problem med ekonomin och Hockenheim skulle egentligen arrangera 2016, men får kanske hoppa in i år – om tävlingen inte försvinner. Det är 20 lopp i år och det kan fortfarande hända saker.
Förhandlingar pågår. Jag lär återkomma i ämnet….
•••
Trevlig helg!
Men kom ihåg att hänga med även på Facebook, Sportbladet Motor

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in i vårt inloggningssystem SPiD. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Du kan läsa mer om vårt inloggningssystem här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB