Startsida / Inlägg

Hjälten som dog för tidigt

av Anna Andersson

Ronnie Peterson lämnade Lotus. Det öppnade vägen för en annan svensk.
Gunnar Nilsson blev oväntat F1-förare.
– Det var tur, rätt plats, rätt tidpunkt, förklarade han.
– Men jag har jobbat hårt för det, mycket hårt.

Gunnar Nilsson från Helsingborg skulle egentligen köra Formel 2 1976, han hade vunnit brittiska F3 och tagit fem raka segrar i Formel Atlantic.
Men så lämnade Ronnie Peterson överraskande Lotus och plötsligt hade Sverige fått ännu en F1-förare. En orutinerad skåning som stod på prispallen i sitt tredje lopp.
– Det är tillfälligheterna som gjort det. Det var tur, det var rätt plats, rätt tidpunkt. Men jag har jobbat hårt för det. Mycket hårt, sa han då till den erkände motorsportjournalisten Sven Berggren.
Han var snabb i bilen, han tog rejäla risker och han kraschade ett antal gånger. Värst under F1-loppet på Long Beach, USA, där han körde in i barriären i 250 km/timmen
– När jag efteråt såg smällen i tv kunde jag inte fatta att jag levde. Men man måste ha tur, sa Gunnar till Berggren.
– Visst fan är man rädd. Det händer väl i varje Grand Prix-lopp att hjärtat hoppar upp i halsgropen.
Under sin debutsäsong 1976 tog han elva poäng och var trea i två lopp. 1977 tog han sin enda seger.
GUNNAR NILSSON-BELGIENS GPHan startade som trea i ett regnigt Zolder och han föll först ner till plats åtta. Under loppet bröt ett par förare och Nilsson körde om både Ronnie Peterson och Niki Lauda. Han tog sin första och enda seger i Belgiens GP. Han tog även en tredje- en fjärde- och två femteplats det året vilket gav honom åttondeplatsen i mästerskapet.
Men redan i slutet av säsongen 1977 tyckte han att det var obekvämt när mekanikerna drog åt säkerhetsbältet för hårt. Han hade ont i ryggen, han hade huvudvärk och han tappade håret. Han led och bet ihop, skyllde på hjälmen och körde vidare.
Till slut anförtrodde han sig åt teamkollegan Mario Andretti och övertalade honom att söka läkarhjälp. Själv skrev Nilsson på för Arrows inför 1978, men trots att han var en väldigt stor optimist så han insåg säkerligen att han inte skulle klara av att köra för dem.
Stallet häll en plats ledig för honom, men Gunnar Nilsson kom aldrig tillbaka till F1.
Testikelcancern hade tagit över hans kropp och trots strålbehandlingen blev han alt sämre. Sommaren 1978 var han åskådare på F1-banorna, han kämpade vidare och han gav inte upp. Han startade Gunnar Nilsson Cancer Threatment Campaign, han fick racerkollegor att köra hans minneslopp och tennisstjärnor som Björn Borg och Vitas Gerulaitis att samla in pengar i kampen mot cancer även om han förstod att hans egen väg bara hade ett enda slut.
– Jag måste erkänna att jag är på väg att förlora fighten mot cancern, skrev han i ett brev till Berggren.
Trots hans fysiska status, trots alla smärtor så var han med och bar kistan under Ronnie Petersons begravning i september 1978. En månad senare förlorade han själv kampen mot cancern.
– 1978 var ett fruktansvärt svart år, först begravde vi Ronnie som var en vän, säger Torsten Palm till Sportbladet.
– Då var Gunnar med. Ett par veckor senare begravde vi honom också.
Gunnar Nilsson blev 29 år gammal.

Ett fint klipp från SVT:

Gunnar Nilsson
Född: 1948
Död: 20 oktober 1978.
Antal F1-lopp: 32
Debut: Sydafrikas GP 1976, han bröt. Problem med kopplingen.
Karriärens sista lopp: Japans GP 1977, han bröt sedan växellådan gått sönder.
Segrar: 1 Belgiens GP 1977
Pallplatser: 4
Pole position: –

De andra delarna i serien läser du också på bloggen:

Jo Bonnier

Ronnie Peterson

Reine Wisell

Torsten Palm, Conny Andersson och Bertil Roos

•••

På söndag är det dags för Marcus Ericsson, men hur den nya Sauber C34 ser ut är ännu en välbevarad hemlighet, men teamet är övertygade om att bilen blir klar i tid:
– VI arbetar för högtryck för att få bilen klar till testerna i Jerez och vi följer planen, säger en talesman till motorsportmagazin.
– Men färgerna får ni se när vi visar den på webben, men något datum finns inte än.
•••
Lewis Hamilton och hans baby:

Snacka om en mästares vrålåk.

••••
Glöm inte att följa oss på Facebook, Sportbladet motor. Där hittar du snabba nyheter, tips om artiklar och bilder.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB