Nytt förslag: Två titlar och ett Grand Slam i Formel 1

av Anna Andersson

Nu är ett program för IndyCar 2022 klart. Det ska du få, men först den senaste snackisen från Formel 1.

F1 fortsätter att leta efter rätt koncept,
Nästa förslag:
Sju sprints, två titlar och ett Grand Slam.

program för IndyCar 2022
Årets första segrare i The F1 Sprint (TT)

Efter den senaste tävlingshelgen på Monza i Italien pratas det inte bara om kraschen mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen. Det snackas också om The F1 Sprint, det 100 km långa sprintlopp som avgörs på lördagen och fastställer startuppställningen i söndagens Grand Prix vid tre tillfällen under årets säsong. Den typen av lördagsunderhållning ska genomföras vid ytterligare ett tillfälle i år och det blir troligen i Brasilien.
Efter säsongen ska konceptet utvärderas och efter den senaste deltävlingen var det många kritiska röster, en av dem var Mercedes teamchef Toto Wolff.

Han anser att det är för få poäng på spel under lördagen.

Sju F1 Sprint på ett år?

Formel 1, med VD Stefano Domenicali, är däremot av en annan åsikt.
Han anser att resultatet i sprinten tvingade Mercedes till en helt annan strategi än vad om var tänkt.
– Rektionerna, spänningen och rytmen är bra. Vi funderar över formatet, men jag kan tänka mig att vi kan ha upp till sju F1 Sprint på en säsong, säger han till tyska Sport Bild.
Han avslöjar att han ser två parallella mästerskap, ett sprintmästerskap och ett traditionellt VM.
– Vi funderar exempelvis på en Grand Slam för Formel 1, en extra titel som i tennis. Den som säkrar både sprintmästerskapet och VM-titeln vinner Grand Slam. Formel 1 behöver förändring och sporten måste bli intressant för en yngre publik.

Är det rätt väg att gå?

Personligen är jag tveksam. The F1 Sprint mixar upp det hela, den gav Daniel Ricciardo möjligheten att göra sin pangstart inte bara en utan två gånger samma helg vilket lade grunden till hans seger i Italien.
Sju gånger på en säsong? Tja, kanske?
Ett eget Sprint-VM? Än så änge är jag är inte övertygad om att det är  rätt väg att gå.
Jag har svårt att tro att det är en sådan sak som lockar en yngre publik. Jag tycker nog att ett sprintlopp har en tendens att vara spännande i början, innan det stabiliserar sig och blir en väntan på målflagg.

För Formel 1 handlar det snarare om att göra sporten ännu mer tillgänglig, samtidigt som man bygger stjärnor, precis så som Netflix arbetar. Samtidigt måste mästerskapet erbjuda en spännande kamp på banan där flera förare slåss om segern. Personligen tycker jag att den väg som mästerskapet tar i år känns lockande.

Vad tycker du?
Är ett Grand Slam rätt väg för Formel 1?

Snabba nyheter från Formel 1

Willliams förare – men med en option för Red Bull (TT)

Red Bull bekräftar att man gått Mercedes till mötes i fallet Williams. Alex Albon är nu mera Free Agent.
– Vi har släppt Alex och han är Williams förare för 2022, men vi behåller kontakten vilket innebär framtida optioner, säger teamet i ett uttalande.
Christian Horner förklarar det för Motorsport-Magazine:
– Det betyder att vi har en bra relation med Alex och att vi har en option på hans tjänster om vi behöver dem år 2023. Hans kontrakt hade ändå gått ut nästa år, vi snabbade på processen och säkrade oss en option för framtiden.

Frågan är väl om Mercedes anser honom som fri från Red Bull? Detta  blir spännande att följa.

Det pratas om omvänd startordning. Fernando Alonso har sin åsikt klar:
– Jag skulle ta det, eftersom jag sitter i en långsammare bil. Men jag tycker inte att det är rättvist, säger han.
– Jag vet ingen annan idrottsgren som jobbar så hårt för att förbättra showen. Formel 1 borde vara nöjda och stolta över den show man levererar.
Inte heller den flerfaldige världsmästaren Alain Prost är lycklig över idén.
– Bäst bil och bäst förare måste vinna, säger han i sin podcast Prost in the Paddock.
Alpines rådgivare påpekar att han hatar förslaget och att han lämnar sporten om det införs.

Nu är det dags för IndyCar och jag väljer att flytta en väderprognos, tider och däck till onsdagen innan ni har tröttnat på att läsa…

Nytt program för IndyCar 2022

Progra, för IndyCar 2022
Felix tävlar med McLaren i IndyCar även 2022 (TT)

Ett program för IndyCar 2022 är klart och säsongen startar  redan i februari. Det är betydligt tidigare än vad som har varit brukligt för det amerikanska  formelbilsmästerskapet. Nästa år innehåller säsongen 17 deltävlingar, varav fem ovalrace.

Däremot blir det ingen doubbelheader på ovalen i Texas och för första gången sedan 2012 blir det inte heller några dubbla race i Detroit. Den tävlingen flyttas också fram en vecka och ligger i direkt anslutning till klassikern Indy 500.

Program för IndyCar 2022

27.02.2022: St. Petersburg (stadsbana)
20.03.2022: Fort Worth (oval)
10.04.2022: Long Beach (stadsbana)
01.05.2022: Birmingham (traditionell racerbana)
14.05.2022: Indianapolis-GP 1 (traditionell racerbana)
29.05.2022: Indy 500 (oval)
05.06.2022: Detroit (stadsbana)
12.06.2022: Elkhart Lake (traditionell racerbana)
03.07.2022: Mid-Ohio (traditionell racerbana)
17.07.2022: Toronto (stadsbana)
23.07.2022: Newton 1 (oval)
24.07.2022: Newton 2 (oval)
30.07.2022: Indianapolis-GP 2 (traditionell racerbana)
07.08.2022: Nashville (stadsbana)
20.08.2022: St. Louis (oval)
04.09.2022: Portland (traditionell racerbana)
11.09.2022: Laguna Seca (traditionell racerbana)

I gårdagens blogg presenterades kalendern för Formel 1  2022.

F1 presenterar en kalender för Formel 1 2022

av Anna Andersson

Säsongen 2021 är inte över, men redan nu presenteras en provisorisk kalender för Formel 1 2022. Återigen handlar det om 23 lopp, men den här gången är det tänkt att säsongen ska avslutas redan den 20 november 2022.

Det är flera veckor tidigare än årets säsong väntas vara färdig och så tidigt har ingen säsong avslutats sedan 2018.

kalender för Formel 1 2022
Samma fajt 2022? (TT)

Det finns ett par intressanta detaljer i kalendern för Formel 1 2022, det första exemplet är att Australien blivit av med säsongspremiären efter två förlorade år. Återigen går den till Bahrain.

Den 8 maj väntar F1-debuten för Miami och det finns tre trippel headeras under säsongen. Den första startar i juli i Storbritannien, återföljs av Österrike och avslutas sedan i Frankrike eller Italien. Frankrikes GP har inget kontrakt för 2022 och Imola har fått en reservplats om detaljerna inte löser sig.

Den andra trippelheadern följer direkt efter sommaruppehållet därefter väntar en veckas paus innan säsongens tredje trippel header startar  med ett kvällslopp i Singapore. Det finns dock tveksamheter kring Singapores GP, som saknades så väl 2020 som 2021 på grund av pandemin. Turkiets GP är reserv om loppet inte kan genomföras på Marina Bay Street Circuit.
Vi får dock inte glömma bort den pågående pandemin, den har flyttat många race de senaste två åren och kan givetvis göra det även 2022.

Kalender för Formel 1 2022

20 mars Bahrain – Sakhir
27 mars Saudi Arabien – Jeddah
10 april Australien – Melbourne
24 april Kina – Shanghai
8 maj USA 1 – Miami
22 maj Spanien – Barcelona
29 maj Monaco – Monte Carlo
12 juni Azerbajdzjan – Baku
19 juni Kanada – Montreal
3 juli Storbritannien – Silverstone
10 juli Österrike –  Spielberg

17 juli Frankrike/Italien – Le Castellet/Imola
31 juli Ungern – Budapest
28 augusti Belgien – Spa-Francorchamps
4 september Nederländerna – Zandvoort
11 september Italien  – Monza
25 september  – TBA

2 oktober Singapore/Turkiet – Singapore/Istanbul
9 oktober Japan – Suzuka
23 oktober USA 2 – Austin
30 oktober Mexiko – Mexico City
13 november Brasilien Sao Paulo
20 november Abu Dhabi – Abu Dhabi

Det  var en kalender för Formel 1 2022, vill du veta hur årets säsong ser ut? Den kalendern har du här.

Därför misslyckades Red Bull i depån

Varför gjorde Max Verstappen ett så dåligt depåstopp på Monza?
Det var en av orsakerna till att det blev så tajt mellan Verstappen och Lewis Hamilton vilket ledde fram till den kollision som gör att VM-ledaren har tre platsers nedflyttning i Ryssland. Enligt Red Bull handlar det om de nya reglerna kring depåstopp  som infördes tidigare i höstas.
– Det var ett mycket ovanligt mänskligt misstag som beror på de nya direktiven, citeras stallchef Christian Horner av Motorsport-Magazine.
– Men även Mercedes gjorde ett misstag i samband med Hamiltons stopp och det bidrog till den uppkomna situationen.

Horner anser fortfarande att båda förarna bar skuld till kollisionen, även om det bara var hans förare som drabbades av en bestraffning.
– Jag anser fortfarande att båda bär skuld och att det är svårt att ge en sida mer skuld än den andra. Om FIA vill statuera ett exempel kan de ge båda förarna samma bestraffning. Frågan är vad Max Verstappen kan göra med sin bestraffning på söndag. Han bevisade redan 2018, när han bytte motor i Ryssland, att det är en bana där det går att avancera genom fältet. Då körde han upp sig från sista startled till plats fem.
Det är dock en bana där Mercedes har vunnit varje år som tävlingen har genomförts i den forna OS-staden.
Det är raceweek igen och i morgon får du tider, väder och däck inför helgens tävling i Ryssland.

IndyCar – Lundqvist får test

Marcus Ericsson behåller femteplatsen i IndyCar efter en sjätteplats på Laguna Seca.

– De var en bra heg för vår del, med bra träningar och en  sjundeplats i kvalet där jag var nära Fast Six, säger Marcus Ericsson.

– Racet var också helt okej, men jag tappade lite i början när jag låg bakom Scott som hade dålig dag och inte hade tempot. Där tappade jag nästan 20 sekunder på Herta och Palu i täten. Jag fajtades med Pat O´Ward  nästan hela racet och låg i hans växellåda, men i slutet av en tredje stinten gjorde jag en liten miss och tappade Graham Rahal. Det var lite surt.

Ericsson är nöjd med ytterligare en placering i topp tio och är bara 15 poäng efter Scott Dixon på plats fyra i tabellen.

– Bilen var svårkörd mot slutet av stintarna och jag hade svårt att hålla liv i däcken hela vägen för att kunna hålla ett bra tempo på slutet. Det var lite på gränsen, men ändå starkt att klara en sjätteplats.

– Jag är rätt så nöjd, det kanske hade gått att bli fyra eller femma i dag med den  bilen och farten.

Tävlingen vanns av Colton Herta, före Alex Palu som leder mästerskapet och Romain Grosjean som stod för ett antal fina omkörnignar på väg från plats 13 till prispallen.

– Den sista stinten var väldigt rolig eftersom vi hade nya däck och de var fräschare än de  andra förarnas. Det var spännande, sa en nöjd Grosjean till NBC efteråt.

– Däremot var det inte lika kul när vi fick gå långt på de svarta däcken för att få den strategin att fungera.

Felix Rosenqvist hade däremot en svart helg. Det inleddes med att bilen inte var tankad med tillräckligt mycket bränsle under kvalet och han slogs ut i det första kvalsegmentet. I racet snurrade han redan på varv ett och hade därefter problem med däckslitage.

Verkligen en dag att glömma, säger Felix Rosenqvist som slutaden på plats 19.

– Jag körde inget bra race, och det gick hand i hand med att jag hade noll förtroende för bilen. Det kändes hyfsat de första två-tre varven på varje stint, men sedan dalade det väldigt snabbt och vi hängde inte med. Vi har varit starka på många andra banor nu mot slutet av året, men det finns inte mycket att ta med sig härifrån.

Hela resultatlistan finns här.

Här är tabellen.

Indy Lights och brittiska F4

I IndyLights tog Linus Lundqvist ytterligare två pallplatser på Laguna Seca, han säkrade en pallplats i mästerskapet  och ett test till IndyCar.

– Det känns fantastiskt att kunna blicka fram emot mitt första INDYCAR-test, säger Linus Lundqvist som har tagit tio pallplatser i år.

– I vanliga fall spelar det mindre roll om man blir trea, fyra eller femma i ett mästerskap, men här är det betydelsefullt på riktigt. Det är en stor chans, en möjlighet att verkligen ta steget in bland INDYCAR-teamen. Det ska bli riktigt häftigt att få göra ett ordentligt test i ett sådant monster till bil!

Testet genomförs den 29 oktober och här kan du se ett inslag med Linus.

Från Storbritannien kommer också positiva svenska tongångar. Joel Granfors tävlar i brittiska Formel 4 och tog sin  femte pallplats på de nio senaste loppen och när tre lopp återstår av årets  säsong är han femma i mästerskapet, tre poäng från tredjeplatsen.

– Det börjar bli tight i mästerskapet, och med formen vi har just nu kan allting hända, säger Joel Granfors.

– Det har varit ännu en stabil helg här på Croft och vi har nu haft fem pallplatser i de senaste nio racen. Vi måste bara fortsätta att göra det vi gör och förbättra oss där vi kan, så blir det en väldigt spännande avslutning på säsongen!

Säsongen avslutas på Silverstone nästa helg.

Köp Kimis klassiska McLaren!

av Anna Andersson

Är du ett fan av Kimi Räikkönen?

Nu kan du köpa hans klassiska McLaren från 2002 – för 20 miljoner kronor.

Kimi Räikkönen  i Australien 2002 (TT)

Det är det brittiska auktionshuset RM Sothesbys som auktionerar ut bilen i St Moritz, Schweiz. Auktionen startar i dag och priset väntas alltså stiga till 2 miljoner Euro.

Bilen är en McLaren med karossnummer MP4-17A-06, designades av Adrian Newey, Mike Coughlan, Neil Oatley och Peter Prodromou. Den har en V10- motor från Mercedes (3 liter 845 hästkrafter).

Enligt auktionsfirman tävlade bilen i Formel 1 vid sju tillfällen 2002 och den debuterade i Europas GP på Nürburgring i juni samma år. Räikkönen kvalade in som sexa och tog en tredjeplats efter de båda Ferraribilarna med Michael Schumacher och Rubens Barrichello.

20 miljoner för Kimis McLaren från 2002

I Frankrikes GP körde Kimi Räikkönen hem en andraplats medan kollegan David Coulthard slutade trea, vilket var McLarens bästa resultat under den säsongen. Där var Kimi Räikkönen i ledningen, men snurrade av sedan det varit olja på banan och den blivande världsmästaren Michael Schumacher vann det loppet.

Kimi Räikkönen jagar en Williams med J-P Montoya i Australien år 2003 (TT)

Bilen användes även under inledningen av 2003, då den uppdaterades till en ny specifikation. Totalt körde den 12 lopp och tog en seger i Australien GP 2003 med David Coulthard då Kimi Räikkönen slutade trea. Här kan du kika på bilen, en McLaren från 2002.

 

Snabba nyheter – Formel 1

Aston Martin har presenterat sina förare för 2022. Det blir återigen Lance Stroll och Sebastian Vettel. Det betyder att det bara finns en enda förarplats kvar på gridden till 2022, hos Alfa Romeo. Då är frågan om Ferrari fortfarande har någonting att säga till om eller om det är en plats som kan gå någon annanstans?

Det hetaste ryktet just nu är Alpines kines Guanyu Zhou. 22-åringen har kört tre säsonger i Formel  2, visat en uppåtgående trend och är nu med i  kampen om titeln. Dessutom har han ett mycket starkt ekonomiskt stöd. Här är läget på förarmarknaden.

Min gissning är att relationen mellan Ferrari och Alfa Romeo inte är lika tajt längre och med Bottas i en av bilarna finns säkerligen ett intresse från Mercedes att sälja en motor dit framöver  –  men då måste de dock släppa ett annat team.

Williams? Vi har en Red Bullförare där nästa år (Alex Albon) och Red Bull tar över Hondas motor, dessutom är Volkswagen möjligen på väg in som motorleverantör i F1 framöver och kan mycket väl  bli en partner till Red Bull. Det får mig att tänka på Jost Capito. Numera är tysken teamchef hos Williams, tidigare förde han Volkswagen till stora framgångar i WRC. Kan den ekvationen gå i hop?

Det är spekulationer, från min sida, vad tror ni?

I veckan hade dokumentärenom Michael Schumacher premiär på Netflix. Mer om den filmen läser du här.  Här ser du ett inslag från TV 4 där jag pratar om dokumentären.

Här kan du också läsa veckans motorlista och om bröderna Hansens unika beslut. Någon som kan tänka sig den inställningen i Formel 1?

IndyCar på Laguna Seca

Två lopp återstår av årets säsong i IndyCar. Marcus Ericsson ligger kvar på plats fem, men har nog tappat alla möjligheter till en titel.

– 75 poäng är svårt att ta in på två race. För min del gäller det att fokusera på två tävlingar. Jag vill gärna ta ännu en seger i år och eftersom jag utökade gapet till sjätteplatsen känns det som om femteplatsen är säkrad. Nu kan jag gå in med en offensiv inställning, säger han.

Banan, Laguna Seca, fanns inte med på kalendern i fjol, men är en klassiker inom amerikansk racing.

– Laguna Seca klassisk bana, rolig att köra med många kuperade kurvor. Sedan är den klassiska korkskruven väldigt rolig att köra. Vi har tävlat där, vi har testat där och jag kan banan bra, jag är även övertygad om att bilen kommer att  fungera bra, säger Ericsson.

– Jag siktar på att gå för segern. Det är planen.

Även Felix Rosenqvist är positiv. Han hade en  bra helg i Portland, där han kvalade in som fyra och slutade på  plats sex.

– Vi har en helt annan fart nu och det skulle vara väldigt, väldigt bra att se fortsatta tecken på det inför vinteruppehållet.

– Jag gillar verkligen banan och det finns en del ställen som kräver att man som förare tänker till  rejält. Jag saknade den i fjol och ser fram emot att komma tillbaka i helgen.

TIDSSCHEMA
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 15

Firestone Grand Prix of Monterey
Laguna Seca (USA)

Alla angivelser avser svensk tid

Fredag 17 september
Fri träning 1: 23.30-00.15

Lördag 18 september
Fri träning 2: 19.45-20.30
Kval: 23.05-00.20

Söndag 19 september
Warm-up: 18.00-18.30
Race (95 varv): 21.30

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

Även IndyLights med Rasmus  Lindh och Linus Lundqvist tävlar i helgen. Mer info finns här.

 

Red Bull anklagar Lewis Hamilton för att fejka en skada

av Anna Andersson

Red Bull anklagar Lewis Hamilton och Mercedes för att fejka en skada.

– Läkarbilen såg vad som hände och körde vidare, sedan blir det en show kring att stackars Hamilton är skadad, säger Helmut Marko.

 

Den frispråkige motorsportkonsulenten intervjuvas av österrikiska 0e24 efter deltävlingen på Monza. Frågorna handlar, som så mycket annat, om kollisionen mellan Red Bulls Max Verstappen och Lewis Hamilton. Hamilton kom från depån och jagade Verstappen, som hade tappat mark sedan han gjort ett elva sekunder långt depåstopp.

Bilarna kom intill varandra i kurva ett, de kolliderade och båda två bröt tävlingen.

Red Bull anklagar Lewis Hamilton
Verstappen körde bokstavligen över Hamilton (TT)

– Mest av allt irriterar jag mig på vårt dåliga depåstopp, det var anledningen till att Hamilton ens kom i närheten av Verstappen, säger Marko.

– Det var en helt vanlig racing incident och hela historien dras till sin spets av Mercedes.

Red Bull anklagar Lewis Hamilton

Han påpekar att Verstappen hade lämnat bilen när Hamilton lade i backen för att ta sig ur gruset.

– Läkarbilen såg vad som hände och körde vidare, sedan blir det en show kring att stackars Hamilton är skadad.

Den regerande mästaren hade inte kameran på när han mötte media i en digital presskonferens  söndagens lopp och enlligt dailymail ska Hamilton besöka en specialist innan nästa deltävling i Ryssland.

– Min nacke blir allt stelare, säger den flerfaldige mästaren.

I veckan besökte den regerande mästaren dock en gala i New York, vilket han visade upp på sociala medier. Formel 1 har nu paus över den kommande helgen och i sammandraget är det fortfarande jämnt mellan Verstappen som leder och Hamilton som är tvåa.

– Vårt försprång är fem poäng. Det är ingenting, säger Marko.

– Säsongen kommer att vara spännande fram till sista racet.

Är du mer intresserad av F1? Då rekommenderar jag den nya dokumentären om Michael Schumacher. Där pratar han bland annat om sin rädsla efter Ayrton Sennas död och F1-föraren Mick berättar om hur mycket han längtar efter att få prata  med sin pappa.

Jag besökte TV4 och Efter Fem i går också och pratade om dokumentären. Du hittar inslaget här. 

 

 

Schumacher om rädslan efter Sennas död

av Anna Andersson

Den 1 maj 1994 omkom Ayrton Senna. Dödsolyckan fick Michael Schumacher att ifrågasätta sin egen karriär – redan innan han vunnit sin första VM-titel.

– Plötsligt såg jag saker med andra ögon. Jag körde runt Silverstone i en vanlig bil och tänkte här skulle man kunna dö, där också, berättar han.

 

Avslöjandet kommer i den nya dokumentären Schumacher som nu har släpps av Netflix. Det är ett tyskt filmteam som vävt samman material från Michael Schumachers barndom och karriär med nyinspelade intervjuer med hans hustru Corinna och parets barn Gina och Mick.

Michael och Corinna Schumacher (TT)

Där F1-föraren Mick berättar att han skulle göra allt för att kunna prata om racing med sin pappa och hustrun Corinna berättar varför familjen skyddar Michael så mycket de kan.

– Michael sa alltid att privat är privat. Det är viktigt för mig att han kan njuta av sitt privatliv, så gott som det går. Michael skyddade alltid oss, nu skyddar vi honom, berättar hon.

Svart helg när Ayrton Senna omkom

Men dokumentären tar också tittarna med tillbaka till när Michael Schumacher debuterade i Formel 1 och till den svarta helgen på Imola år 1994 när två racerförare omkom, Roland Razenberger och VM-favoriten Ayrton Senna.

Ayrton Senna
Ayrton Senna vann tre VM-titlar  (TT)

Senna hade ledningen av San Marinos GP när han kraschade illa, han fördes till sjukhus men hans förarkollegor fick ingen information om hans tillstånd och loppet startade om.

– Man tänker att han kanske har ett blåmärke på armen eller ett brutet ben. Så ställer man upp på gridden, man vet inte vad som händer och ingen förklarar situationen. Man tänker att racet måste fortsätta, alla tänker bara att man måste tävla, jag måste tävla. Då förstår man inte varför man inte ska tävla, säger Schumacher i dokumentären.

Intervjun är inspelad för många år sedan, när Schumacher fortfarande var aktiv.

– Jag kunde inte tro att han skulle dö, jag kunde inte tänka så. Jag var säker på att han skulle komma tillbaka och vinna mästerskapet, att han skulle missa ett race eller två.

Men informationen var knapphändig och när förarna till slut fick veta att den trefaldige världsmäsatren avlidit av sina skador hade Schuamcher väldigt svårt att bearbeta händelsen.

– Det värsta var de två veckorna efteråt när jag tvingades acceptera att han var död, det var galet, säger en märkbart rörd Michael Schumacher i dokumentären.

Schumacher tänkte på döden om och om igen

Han får frågan om det var enkelt att köra igen och suckar innan han svarar:

– Jag kom till Silverstone och plötsligt såg jag många saker med andra ögon. Jag körde banan med en vanlig bil och tänkte där skulle du kunna dö, det är också ett ställe du kan dö på. Det är galet. Här har du testat och kört så många gånger, men det är så många ställen som  du kan krascha på och dö på fläcken. Det var det enda jag tänkte på.

– Jag visste inte vad som skulle  hända om jag körde samma bana i en racerbil. Kan jag köra utan att tänka så? Eller skulle jag alltid tänka ”Man kan dö här”. ”Åker du av här är det illa.”

Schumacher vann sju VM-titlar, fem med Ferrari (TT)

Även hans hustru Corinna vittnar om de kval hennes man led av efter den svarta helgen på Imola 1994, samma år han tog sin första VM-titel.

– Vi var chockade och funderade över hur det kunde hända. Michael funderade över om det man gör är rätt. Han fick verkligen kämpa med det och det var svårt, men han var en mästare på att blockera saker, säger hon i den nyinspelade intervjun.

– Oavsett vad han gjorde kunde han fokusera och stänga ute allt annat. Han har helt enkelt en mental styrka. Han är mentalt väldigt stark och det visar han mig även i dag, varje dag.

Michael Schumacher lever i dag med sin familj i Schweiz. Hans son Mick tävlar i Formel 1 för Haas och dottern Gina är framgångsrik inom ridsporten.

Jag var hos Efter Fem i TV 4 och pratade om den här dokumentären tidigare i dag. Du ser ett kortare inslag här om varför familjen öppnar upp och berättar.

Och en längre version här.

Tack för att du läser.

Micks rörande ord om pappa Michael

av Anna Andersson

I morgon släpps en ny dokumentär om Michael Schumacher. Då avslöjar sonen Mick sin högsta dröm.

Att få prata med sin pappa.

– Jag skulle ge allt, bara för det.

 

ny dokumentär om Michael Schumacher
Mick Schumacher testar för Ferrari (TT)

En ny dokumentär om Michael Schumacher släpps nu av streamingtjänsten Netflix, samma företag som även visat omtalade ”Drive to survive”. Ett tyskt filmteam har gjort en nästan två timmar lång film om Michael Schumacher som person, hans racingkarriär och gärning. För första gången pratar familjen, med hustrum Corinna, barnen Mick och Gina, samt pappa Rolf och brodern Ralf öppet om Schumi. Dessutom har de delat med sig av tidigare okänt bildmaterial från Michael och Corinnas bröllop och familjetid, varvat med bilder från Michaels framgångsrika karriär.

Det är rörande bilder, framförallt eftersom Michael Schumacher inte har synts till efter sin svåra skallskada år 2013 och eftersom familjen inte yppat ett ord om hans hälsotilllstånd.

Men nu antyder familjen hur han mår.

Tyska Bild har sett dokumentären och skriver att sonen Mick Schumacher har svårt att hålla tårarna tillbaka när han pratar om sin pappa  och att han tydligt visar hur mycket han saknar deras samtal:

– Jag tror att pappa och jag hade förstått varandra på ett annat sätt i dag. Helt enkelt eftersom vi nu talar ett likande språk. Motorsportspråket, säger han i dokumentären.

Premiär för ny dokumentär om Michael Schuamcher

Han var med när hans pappa föll illa i skidbacken år 2013, då var han 14 år. Sedan dess har han vuxit upp till en ung man och i våras debuterade han i Formel 1.

30 år efter det att Michael Schumacher gjorde sin debut med Jordan 1991.

ny dokumentär om Michael Schumacher
Michael Schumacher firar sin första seger, i Belgien 1992 (TT)

I dokumentären berättar Mick att han ofta tänker på att de nu hade haft mer saker att prata om.

– Jag tänker att det hade varit så häftigt. Det hade det varit, säger han och fortsätter:

– Jag hade gett upp allt, bara för det.

Rösten spricker och han blir väldigt känslosam, tittar kort till sidan och avslutar med ett ”ja” innan han vänder blicken mot golvet.

Han berättar vidare att han ser många lyckliga minnen framför sig när han tänker tillbaka på sin barndom, när familjen springer omkring hos sina hästar eller när han och pappa Michael åker go-cart.

– Det är verkligen bilder som utstrålar glädje, säger Mick Schumacher.

– Efter olyckan är det givetvis så att vi inte kan göra samma saker med våra föräldrar som andra kan, eller är det i alla fall färre sådana tillfällen. Det tycker jag är lite orättvist.

Snabba nyheter kring Formel 1

Aston Martin gör en storsatsning. Teamet bygger en helt ny fabrik i Storbritannien. Bygget skulle ha startat för två år sedan, men sköts upp på grund av pandemin. Det sägs att teamägaren Lawrence Stroll har investerat 230 miljoner Euro i fabriken.

Det ryktas också om att teamet kommer att presentera en förlängning med Sebastian Vettel innan veckan är över.

I går kritiserade Jackie Stewart Max Verstappen hårt och hävdade att VM-ledaren måste bli växa upp. Det läser du här.

Sedan var Toto Wolff oerhört kritisk till The F1 sprint. Det läser du här.

Sedan vill jag återigen tacka för att ni läser och för ert engagemang.

 

 

Dags att växa upp Max!

av Anna Andersson

Det är dags för Max Verstappen att växa upp.

 Jackie Stewart är hård i sin dom efter Italien GP.

– Det har tagit Max längre tid än väntat att mogna, säger F1-legendaren.

Den 82-årige britten är en av de förare som kämpat hårdast för att att förbättra säkerheten inom Formel 1. Efter söndagens kollision mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen, där Verstappens bil landade på Hamiltons och den regerande mästaren fick hjulet i huvudet är Stewart tuff i sin kritik.

– Han körde över killens huvud och gick inte ens dit för att se hur det var med honom, det kan jag inte förstå. Framförallt när han sitter kvar i bilen och stannar där en lång stund innan han går ur bilen, säger Stewart till Sportmail.

– Max har rätt mycket att lära, men kommer han att lyssna?

Jackie Stewart kritist efter kollisionen

Sir Jackie Stewart (Aftonbladet Jerker Ivarsson)

Han påpekar också att Lewis  Hamiltons liv räddades av cockpitskyddet halon .

Domarna bestraffade Verstappen. VM-ledaren flyttas tillbaka tre platser i Rysslands GP som avgörs om ungefär två veckor.

– Om jag hade varit teamchef hade jag sagt: För Guds skull, gör inte om det. Bara för att du leder mästerskapet är du inte skottsäker.

I dagens tidigare inlägg kan du läsa om Marcus Ericssons miss i Portland och när Toto Wolff dömer ut The F1 Sprint.

IndyLights – svenska framgångar

För övrigt tog Linus Lundqvist två tredjeplatser  när IndyLights tävlade i Portland.

– Det har varit en bra helg överlag. Det är skönt att vara tillbaka på pallen, säger Linus Lundqvist som är trea i mästerskapet

– Jag hade hoppats på mer i det andra racet på nya däck. Det föll inte riktigt på plats den här gången. Det har varit tuff, tight racing med David och Kyle i helgen, men det har alltid varit schysst. Vi har en bra respekt för varandra. En helt okej helg, men vi vill mer och jag ser redan fram emot att vara tillbaka på banan om bara några dagar.

Rasmus Lindh slutade sjua respektive nia i sin debut i mästerskapert.

Säsongens näst sista deltävling körs en bit söderut på den amerikanska västkusten redan kommande helg, när fältet rullar vidare till Laguna Seca i Kalifornien.

Wolff dömer ut det nya konceptet

av Anna Andersson

Efter två försök dömer Toto Wolff ut The F1 Sprint.
– Det står för få poäng på spel, säger Mercedes chef.

F1 Sprint
Bottas toppade sprinten på Monza (TT)

I år valde Formel 1 att köra The F1 Sprint vid tre tillfällen, två av dem har avgjorts i Storbritannien och Italien. Var det tredje ska köras, om det körs, är inte klart.
Mercedes teamchef Toto Wolff är i alla fall inte nöjd med konceptet.
– Allt är väldigt förvirrande. Jag vet inte vad ni tycker, men jag vet aldrig vilket pass vi kör, säger han när han möter media i en digital presskonferens.
Han anser att det nuvarande sprintformatet inte ger någon fördel eftersom han anser att ingen förare tar några risker.

– Det är för få poäng som står på spel, det finns ingen anledning att riskera söndagens GP där det finns poäng ända ner till plats tio. Det lönar sig inte, säger Wolff.
– Det var ett experiment som var värt att testa, men jag och våra ingenjörer anser att det varken blir hackat eller malet.
Han vill ändå ändra helgens program något och ta bort en av träningarna för att öka spänningen.
– En träning fredag eftermiddag, en andra på lördagen, ett kval och sedan kanske en warm-up så att det blir lite mer spektaulärt för den publik som är på banan under söndagen, säger Wolff som förra veckan föreslog att varje team skulle köra med tre bilar.
Du har också sett två F1 Sprint i år. Vad tycker du?

Domen för The F1 Sprint

Snacket om vem som var skuld till kollisionen mellan Hamilton och Verstappen tycks inte lägga sig.

Ni är inte ensamma om att engagera er.
– Det är absolut så att båda förarna hade kunnat undvika det. Det är en konsekvens av att två karlar kämpar hjul mot hjul och ingen vill släppa en enda millimeter. Det var synd att det tog slut i gruset, säger F1:s sportchef Ross Brawn.
Hamilton var chockad efteråt. Det läser du här. Här är artikeln från loppet.
När vi ändå är inne på ämnet så meddelar Max Verstappen att han inte kommer att förändra sin körstil.
– Det tror jag inte, vi är proffs, citeras han av motorsporttotal.
– Ibland händer det saker. Ingen vill det, men så kan det bli i stridens hetta,

Kimi Räikkönen meddelar att han mår bra och att han är tillbaka i Ryssland när nästa GP-lopp avgörs där om lite mindre än två veckor.

Ericsson: Titelchansen försvunnen

Missen i Portland kan ha kostat Marcus Ericsson titeln i IndyCar.
– Nu känns det som om en vinst i mästerskapet är långt bort. Det blir svårt att ta in 75 poäng på två helgen, säger svensken som återigen tog en plats böland de tio främsta.
– Det var ett märkligt race i Portland. Det såg väldigt bra ut efter den där startincidenten och jag låg fyra. Då tänkte jag att det skulle bli riktigt bra, även för mästerskapet eftersom Dixon och Palu försvann lång ner i kön.

Har tappat tron på titeln (INDYCAR)

Men allt efter som racet utvecklade sig blev det tydligt att Ericsson var på fel strategi och att de bilar som gick i depå tidigt hade ett övertag.
– Mitt i racet såg det väldigt mörkt ut. Jag rasade från plats fyra till 17 utan att bli omkörd av en enda bil, allt på grund av strategi.
Tack vare en gulflagg när han låg i depå lyckades han avancera och Ericsson gick i mål som sjua.
– Det var lite surt, efter det första varvet kändes det som om jag hade en pallplats eller ännu mer inom räckhåll.
Till helgen väntar Laguna Seca, men det snackar vi mer om i slutet av veckan. Här är tabellen.
Felix Rosenqvists tankar efter söndagens race hittar du här.

Hamilton efter olyckan: Tacksam att jag lever

av Anna Andersson

Kollisionen mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton kunde ha slutat väldigt illa.

Verstappens bil träffade Hamiltons huvud.

– Det blir tajtare och tajtare, men jag lever, säger världsmästaren.

Fajten mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton slutade med en kollision på det 26:e varvet av  Italiens GP. Verstappens Red Bull flög över Hamiltons Mercedes och träffade världsmästarens bil, halo och hjälm.

Ett par timmar efter loppet bekräftar Hamilton att han har ont i nacken.

– Ju mindre adrenalin som finns kvar i kroppen ju större blir smärtorna, säger den flerfaldige mästaren till motorsport-magazin.com

– Bilen landade på halon, men bilen var i en vinkel som gjorde att jag fick insidan av hjulet i huvudet.

Kollisionen mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton
Verstappen vs Hamilton (TT)

Kollisionen mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton

Han fortsätter:

– Jag kommer troligen att behöva uppsöka en specialist för att vara okej till nästa lopp.

Hamilton berättar att han aldrig tidigare under sin racingkarriär träffats av en bil i huvudet.

– Det var en stor chock. Jag är så tacksam att jag lever. Jag är väldigt, väldigt lycklig över att Halon räddade mig i dag.

Årets andra kollison mellan Vertappen och Hamilton

Detta var andra gången i år som de båda VM-kombatanterna har varit inblandade i en rejäl kollision. Vid båda tillfällena är det i GP-loppet efter en F1-sprint, på Silverstone och i Monza.

I juli var det Max Verstappen som fick uppsöka sjukhus efter en incident i Storbritanniens GP och den nuvarande VM-ledaren var efteråt mycket irriterad över att Hamilton firade sin seger trots att han själv befan sig på sjukhuset. Nu slår Hamilton tillbaka.

– Jag såg hur Max gick ut och promenerade i väg. Det är brukligt att man i alla fall ser efter hur den andra föraren mår efter en sådan olycka, påtalar Hamilton.

Verstappen ansåg inte att det fanns någon anledning att stanna hos Hamilton:

– Jag såg att han försökte lägga i backen och då måste han vara okej, svarar Verstappen.

Verstappen straffas

Domarna tittade på incidenten efter loppet och bestraffade Verstappen. Den nederländske föraren flyttas tillbaka tre positioner i starten av nästa deltävling som avgörs i Ryssland den 26 september. Hamilton anser att domen är korrekt, det gör däremot inte Max Verstappen.

– Jag är inte helt överens med den domen eftersom jag anser att det var en raceincident, säger Verstappen i en kommentar.

Hans teamchef Christian Horner är av samma åsikt:

– Vi är besvikna över att Max flyttas tillbaka tre platser, men vi accepterar doman, säger Horner enligt motorsport-total.com.

Under söndagskvällen gick även tävlingsledare Michael Masi ut i media och förklarade domarnas bedömning. Han anser att domarna har följt samma linje under hela säsongen.

– När två förare kolliderar och båda bryter loppet bestraffas den som bär ansvaret för olyckan, säger han till motorsport-total.com.

Taktisk foul?

En annan diskussion som kommit upp efter loppet är Toto Wolffs uttalanden kring olyckan. I en intervju med österrikiska ORF pratar Mercedes teamchef om en taktisk foul, att en förare försöker ta med den andra av banan.

– Vi måste vara försiktiga här och jag vet inte riktigt hur vi ska lösa det, men taktiska fouls är en sådan sak. Du vet att den andre föraren ligger framför och kommer att vinna loppet, då stänger man dörren eller försöker med kofoten.

Det uttalandet håller Christian Horner inte alls med om och han påpekar att han är besviken över det som Wolff antyder.

Kollisionen mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton
Verstappen behåller ledningen i VM (TT)

Formel 1 tar nu paus i en helg innan det är dags för Rysslands GP. Max Verstappen har  fem poängs ledning i kampen om mästerterskapet. Vill du läsa mer om Italien GP gör du det här.

Där pågår också en intressant diskussion bland er läsare, tack för att ni engagerar er!

IndyCar i Portland

Felix Rosenqvist noterades för säsongsbästa efter en sjätteplats i Portland och Marcus Ericsson var sjua efter en tuff inledning av racet.

Tävlignen påverkades av att det, precis som vanligt, var trångt genom chikanen, direkt efter start och många förare tvinagdes gena för att undvika olyckor. Tävlingsledningen instruerade samtliga förare som inte klarat chikanen att backa tillbaka genom fältet, och Rosenqvist föll ner till 18:e plats.

– Vi fick en tuff start, men vi ställde om till en tvåstoppsstrategi och lyckades göra det bästa av situationen, säger Felix Rosenqvist.

– Det blev ett helt annat race än vi hade tänkt oss, med mycket bränslesparande, men teamet löste det bra strategimässigt och jag kunde göra det som behövdes på de kritiska varven runt depåstoppen. Det var absolut vårt bästa race i år och nu ska vi försöka rida på den här vågen säsongen ut.

INDYCAR-fältet förflyttar sig nu söderut längs den amerikanska västkusten till Laguna Seca i Kalifornien, där säsongens näst sista race äger rum redan nästa helg.

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 14
Grand Prix of Portland
Portland International Raceway (USA)

1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 110 varv
2: Alexander Rossi (USA), Andretti, +1.289s
3: Scott Dixon (NZL), Ganassi, +4.440s

MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 14/16 race

1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 477 p.
2: Pato O’Ward (MEX), AMSP, 452 p.
3: Josef Newgarden (USA), Penske, 443 p.
4: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 428 p.
5: Marcus Ericsson (SWE), Ganassi, 402 p.

Otäck krasch mellan Hamilton och Verstappen i Italien

av Anna Andersson

Lewis Hamilton körde för seger i Italien GP. Max Verstappen lika så.

Då körde Verstappen över Hamilton i en mycket otäck kollision.

 

Italien GP
Kollissionen mellan Hamilton och Verstappen (VPlay)

Kampen om VM-titeln är enromt tuff och när Daniel Ricciardo tog ledningen av Italien GP återfanns Verstappen och Hamilton som tvåa och trea.

Redan under det första varvet av såg Max Verstappen till att det inte fanns någon plats för Lewis Hamilton och de båda var inblandade i en tajt batalj. Efter ungefär hälften av loppet gick Verstappen i depåstopp, men tappade ungefär elva sekunder efter ett riktigt dåligt hjulbyte.

Halmilton och Verstappen kolliderar i Italien GP

Därefter fick han jobba sig uppått i fältet och på det 26:e varvet var Mercedesen med Lewis Hamilton på väg ut på banan efter sitt depåstopp. Återigen var det kamp mellan dem och den här gången var det britten som inte klev undan. Det resulterade i en otäck krasch.

– Han lämnade ingen plats, rasade Verstappen över radion.

Italien GP
Halon räddar Hamiltion (VPlay)

Hans bil flög Lewis Hamiltons bil, golvet slog i det förarskydd ( halon) som numera skyddar föraren. Därefter träffade hjulet på samma ställe och frågan är om inte det stora hjulet snuddade vid Hamiltons hjälm?

– Det är inte första gången halon räddat livet på förare sedan den infördes, säger den tidigare racerföraren Björn Wirdheim i V-plays sändning.

Båda bilarna bröt Italien GP och tävlingsledningen har gett Verstappen tre platsers nedflyttning i starten av nästa race.

Detta gör att kampen om VM-titeln är lika jämn när VM kommer till Ryssland den 26 september. Det är fem poäng till Verstappens fördel efter 14 av 22 lopp. Här är VM-tabellen.

Daniel Ricciardo vinner igen

Daniel Ricciardo är tillbaka i toppen. Han tog starten av Italien GP och styrde sedan loppet.

– Det gick bra i går och jag visste att även om jag starten skulle det inte vara en given seger, men jag tror inte att någon av oss hade förväntat sig att vi skulle leda nästan från start till mål. Det var säkerhetsbilar och allt möjligt, säger han efter åt.

– Jag hade en känsla i kroppen redan i fredags och det kändes som om det kunde komma ut något riktigt bra ur detta,

Italien GP
Ricciardos första seger med McLaren (TT)

Det är hans första seger i McLaren. Hans första seger sedan Monaco GP 2018. Då tävlade han för Red Bull.

– Tack alla för att ni har stöttat mig och till alla som trodde att jag hade lämnat, jag gick bara åt sidan, jublar Ricciardo efter målgång.

Första dubbelsegern på elva år

Ricciardo, som har haft en tung inledning hos McLaren, tog även det snabbaste varvet och han vann före sin teamkollega Lando Norris. Det var McLarens förtsta seger sedan 2012 och teamets första dubbelseger sedan Kanada GP 2010. Om jag räknat rätt är det också den första dubbelsegern för något team i år.  Dubbelsegern tog McLaren ett stort steg mot tredjeplatsen i märkes-VM. Teamet tog 43 poäng och är 13,5 poäng före Ferrari i  sammandraget.

Här är resultatet.

Mercedes Valtteri Bottas körde upp sig från sista led till prispallen. Den nya motorn gav verkligen resultat och Bottas visade ett fajting face vi inte sett på väldigt länge. Vi hade också två Ferraribilar på plats fyra och fem hemma på Monza och George Russell tog nya poäng för Williams. Vilken prestation vill du lyfta fram efter loppet?

AlphaTauri vann på Monza för ett år sedan, i år kom Yuki Tsunoda inte ens till start och fjolårets vinnare Pierre Gasly försvann redan under inledningen av loppet. En tung helg för det italienska teamet.

 

 

 

 

Sida 103 av 390