Ersätter Mick Schumacher Kimi Räikkönen?

av Anna Andersson

Är Kimi Räikkönens tid i F1 över?
Enligt det senaste snacket i depån ersätts han av Mick Schumacher 2022.

Mick Schumacher eller Kimi?
Kimi fyller 42 år i höst (TT)

Den tidigare världsmästaren från Finlandär 41 år. Han har inget kontrakt för 2022 och har bara tagit en poäng i år. Det är visserligen lika lite som hans kollega Antonio Giovanazzi – som inte heller har något kontrakt för 2022.
Det gör att ryktessvängen kring Alfa Romeos förare 2022 redan har startat.
Det hetaste ryktet är att Kimi Räikkönen eller Antonnio Giovanazzi ersätts av Mick Schumacher som i år gör sin första säsong hos Haas.

Schumacher är son till Michael Schumacher som vann fem VM-titlar tillsammans med Ferrari, han är en del av Ferraris förarakademi och hans framtid ligger i teamets händer.
Därför pratas det nu om ifall Alfa Romeo, som också har ett nära samarbete med Ferrari, blir nästa anhalt för Mick Schumacher.
– Mitt huvud är här och nu. Vad som händer nästa år kan ingen svara på nu, det får man kanske se om ett par veckor, säger Mick Schumacher till DerWesten.

Mick Schumacher till Alfa Romeo till 2022?

Mick Schumacher har haft en tung säsong hos Haas, dels drar han och teamkollegan Nikita Mazepin inte jämnt och dels så är bilen hopplöst efter.
– Det är för tidigt att spekulera i det, säger Micks farbror Ralf Schumacher, som är expert hos tyska Sky.
– Just nu är Alfa i alla fall bättre än Haas, men frågan är vilket team som klarar av att utvecklas mest. Det kommer att ske förändringar hos Haas, men Alfa Romeo har stått på samma plats i flera år. Därför vet jag inte riktigt vilket råd jag skulle ge honom nu.

Segern för Schumacher

När vi nu är inne på namnet Schumacher kan vi konstatera att det var en Schumacher som vann ett av loppen under tävlingshelgen i Österrike. David Schumacher tog sin första seger i Formel 3.
David är kusin till Mick och son till Ralf. Han gör sin andra säsong i Formel 3, den första var bedrövlig då han inte tog en enda poäng och pappa Ralf tar på sig det misstaget:

– Problemet är att även om alla bilar är de samma är teamen allt annat än de samma. Jag, som manager och pappa, gjorde ett jättestort misstag när vi valde team förra året och där förlorade vi tyvärr ett år, säger han till motorsporttotal.
– De professionella stallen är mer noggranna och de ligger också längre fram i mästerskapet. Man ser på tabellen vem som ligger var. Prema har varit nummer ett tidigare år och är det fortfarande.

Linus Lundqvist i titelfajt

Linus Lundqvist (Gavin Baker Photography / Road to Indy.)

Det kan väcka en viss förhoppning för svenska racingfans. Just nu kör Dino Beganovic från Linköping för just Prema i Formel 4. Svensken tillhör Ferrari Driver Academy och ligger på plats 16 i mästerskapet efter fem av tio lopp.
En annan positiv svensk nyhet, vid sidan av Marcus Ericssons fina andraplats i IndyCar är Linus Lundqvists som är med i toppen av IndyLights.

– Ingen kanonhelg, och vi har inte riktigt haft farten här, säger Linus Lundqvist.
– Jag har också gjort minst ett eller två misstag för mycket. Det får jag ta på mig själv. Samtidigt är det någonstans positivt att vi under en tuff helg, när mycket har krånglat, ändå åker härifrån med två fjärdeplatser. Vi har en hög lägstanivå och vi fortsätter att ha bra häng i mästerskapet.
Svensken är trea i mästerskapet, 25 poäng efter ledande Kyle Kirkwood när 12 av 20 lopp är avgjorda. Nu väntar ett par veckor sommarlov innan säsongen fortsätter på Gateway Motorsports Park i Illinois den 19-21 augusti. IndyCar kör däremot Big Machine Music City Grand Prix i Nashville den 8 augusti.

Stort tack igen för att just du läser F1-bloggen och kommer tillbaka om och om igen. Det värmer.

Lewis Hamilton antyder: Då lägger jag av

av Anna Andersson

I lördags presenterade Mercedes och Lewis Hamilton ett nytt kontrakt.
Nu meddelar Hamilton att han kan lägga av efter det.
– Jag tänker inte vara kvar när jag är 40 år, säger han.

Britten har skrivit på ett kontrakt över två år, värt ungefär en halv miljard kronor och det offentliggjordes i lördags.
Ett par dagar senare meddelar han att karriären kan vara över när det kontraktet går ut 2023.
– När jag är 38 kommer någon gång den där punkten då jag kanske är redo att göra någonting annat, säger Hamilton enligt motorsporttotal.com.
– Jag gör ingenting halvhjärtat, att köra på 70-80 procent och låta saker och ting löpa är inte min grej. Det finns de som klarar det, men jag är här av en anledning. Jag vill vinna. När jag kommer till den punkten att jag inte vill investera den tid, energi och det som krävs för att nå framgång är det dags att lägga av.

Lägger Lewis Hamiltonav 2023?

Lewis Hamilton är 36 år, han fyller 37 i januari nästa år och har tävlat i Formel 1 sedan 2007. Han har vunnit sju VM-titlar, slagit nästan alla rekord som går att slå och när han inför helgens tävling i Österrike fick frågan om hur han ser på sin framtid, när det är dags att lägga av ,svarade han:
– 38 låter inte så illa.
Det är han när det kommande kontraktet är uppfylt, år 2023.

Tung dag för Lewis Hamilton

Hamilton hade en tung dag på jobbet. Han hade skador på bilen och enligt Mercedes kostade det honom mellan sex och sju tionndelar per varv. Skadorna uppkom sedan ha kört för hårt över en kantsten.

– Jag tror att det var kring varv 30, i utgången av kurva tio som han skadade bilen, säger Toto Wolff  till motorsporttotal.

– Där finns det en tuff kant, men vi ha inte kunnat se att han gjorde en miss där.

Vill du läsa om söndagens race? Här är texten.

Efteråt var åttaförare hos domare för att de misstänktes för att ha ignorerat gulflagg i samband med olyckan mellan Sebasian Vettel och Kimi Räikkönen. Fyra timmar efter loppet straffades två av dem, båda med 30 sekunders tidstillägg. Det gäller Nikita Masepin (Haas) och Nicholas Latifi (Williams).

Mer intresserad av IndyCar? Den texten, efter Marcus Ericssons andraplats, hittar du här.

 

Marcus Ericsson tvåa i Mid-Ohio

av Anna Andersson

Marcus Ericsson kvalade bra och var ännu starkade i racet.

Det gav honom säsongens andra pallplats i IndyCar.

– Jag har haft ett fantastiskt bra momentum efter segern i Detroit, det känns riktigt  bra, säger Ericsson.

Marcus Ericsson
Marcus Ericsson (TT)

Ericsson har under säsongen haft problem  att vara snabb i kvalen till IndyCar, men på Mid-Ohio slog han tillbaka och tog en tredje plats på startgriden.

I racet bevisade han återigen att han är en riktigt bra racer och gjorde karriärens bästa lopp. Han jagade poleföraren Josef Newgarden och såg till att avståndet på åtta sekunder krympte ner till ett par tiondelar i mål.

– Jag vet inte vad jag skulle ha gjort annorlunda i dag, men teamet tog plats två, tre och fyra i dag vilket är riktigt bra. Jag är väldigt stolt över teamet, säger Marcus Ericsson till NBC.

–  Vi pressade Josef Nedgarden hårt för en undercut och hade det varit ett par varv till hade  jag kunnat hota honom. Jag är ändå väldigt nöjd med plats två.

Avancemang för Marcus Ericsson

Det gav honom en andraplats och ett avancemang till plats fem i mästerskapet.

– Det kunde inte vara bättre. Jag är femma  i mästerskapet och killarna framför är inte så långt före mig, säger Ericsson.

Svensken är nöjd inför sommaruppehållet som inleds i morgon, nästa deltävling avgörs i Nashville i augusti.

– Det känns riktigt bra, nu ska jag ladda för det som återstår av säsongen.

Felix Rosenqvist var inblandad i en startkollision och långt efter i mål. Han slutade 23:a i sin comeback. Här är alla resultaten.

Vill du läsa mer om  F1? Här hittar du texten från dagens  lopp i Österrike.

Max Verstappen rycker i kampen om VM

av Anna Andersson

Max Verstappen gjorde det igen.
Han tog ännu en seger och det blir allt mer tydligt att Red Bull inte bara hotar Mercedes. De har kört förbi dem.

– De här två veckorna har varit fantastiska, säger Max Verstappen.

Max Verstappen vinner i Österrike (TT)

Sedan slutet av maj har teamet vunnit samtliga lopp, i Monaco, Baku, Paul Ricard och två gånger i Österrike och Mercedes Lewis Hamilton var uppgiven redan inför dagens lopp.
– Vi har tappat jämfört med förra veckan eller också är det så att de andra teamen har gjort framsteg, sa Hamilton redan efter kvalet.
– Jag skulle säga att detta blir en promenadseger för Max. Vi får se om vi kan klara av Perez, men det handlar bara om att begränsa skadorna.
Han hade så rätt. Ingen kunde hota Max Verstappen, inte ens säkerhetsbilen eller omstarten efter Esteban Ocon brutit i början början av tävlingen.

– Det har varit helt otroligt, bilen gick som på räls, det var en njutning att köra, säger Max Verstappen efter loppet.

– Jag visste ju att om jag lyckades koncentrera mig i omstarten så skulle jag kunna göra mitt race sedan. Det var ett fantastiskt race.

Max Verstappen med tre segrar i rad

Hans kollega hos Red Bull, Sergio Perez, hade däremot stora problem med bilen, han inte alls hittade farten och drabbades bland annat av två fem sekunders tidstillägg.

– Jag är inte helt nöjd med mitt race, jag försökte bromsa så sent möjligt. Jag vet inte vad jag ska säga om det, jag är ledsen för Charles Leclerc och det är inte så som jag kör, säger Sergio Perez till VPlay.

Det tunga racet gav honom en sjätteplats i mål. Valtteri Bottas körde in som tvåa  medan McLarens Lando Norris tog ytterligare en tredjeplats. Britten lyckades trots att han drabbades av ett tidstillägg på fem sekunder i början av loppet. Lando Norris har gjort en imponerande säsong och är fortfarande den enda föraren i fältet som tagit poäng i varje lopp i år.

McLaren jublar med Norris (TT)

– Vi hade kunnat ta en andraplats i dag om det inte hade varit för straffet, men det är fantastiskt att vi faktiskt är där uppe och slåss mot Red Bull och Mercedes. Det är första gången på väldigt länge, säger han.
Lewis Hamilton hade problem med bilen, VM-tvåan slutade fyra och tappade många (13) viktiga poäng i kampen om titeln.  Efter nio  av 23 lopp skiljer det 32 poäng till Verstappens fördel.

– Jag hade problem med golvet och tappade  en massa  downforce, utan de problemen hade andraplatsen varit möjlig, förklarar Lewis Hamilton för tysk media.

– Vi tappade många poäng i dag och ligger mil efter dem, nu har vi väldigt mycket jobb framför oss.

Hela resultatlistan hittar du här.

Här är VM-tabellen.

Snabba nyheter efter Österrirke GP

George Russell var på väg mot sin första VM-poäng för Williams, men det gick av intet. Fernando Alonso körde om honom på varv 69 av 71.
Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen. Båda världsmästare, men det spelade ingen roll. De körde i hop under det allra sista varvet. Det blir spännande att höra vad de säger om den incidenten när del lugnat ner sig något.
Yuki Tsunoda gjorde samma miss två gånger och straffades för det två gånger också. Det får man inte göra  i F1 och Tsunoda ramlade bort från poängen.

Sponsorn BTW är inte alls nöjd men färgen på Aston Martin. Är det så att bilen blir rosa igen? Det är inte omöjligt för VD Andreas Weißenbacher är envis och vill ha att rosa stall. En gång i tiden erbjöd han faktiskt Toto Wolff 500 miljoner för att Mercedes skulle byta färg från silver till rosa, men silverpilen behöll sin färg. Därefter satsade han på ett samarbete med Racing Point och den bilen blev rosa. Numera heter stallet Aston Martin och bilen klassikt brittisk grön, men sponsorn BTW är inte nöjd.
– Man märker inte Aston Martin när man ser den på tv, anser Weißenbacher.
Frågan är vad som händer framöver? Får sponsorn sin vilja igenom?

Mot Storbritannien

Nu har Formel 1 tävlat tre helger i rad, nu blir det två veckors paus innan F1 kommer till Storbritannien. Där kommer vi att få se ett kvalrace för första gången någonsin. Det blir även en ny däckkonstruktion lagom till deltävlingen på Silverstone. Teamen testade de nya däcken i Österrike och var positiva.
Fram till dess hoppas jag att i hänger kvar, klickar in på bloggen in varje dag för även om F1 har ledigt, har jag inte någon semester än. Tack för att ni har läst ända hit.

Nu ska jag kika på IndyCar.

Lewis Hamilton får monsterkontrakt

av Anna Andersson

Lewis Hamilton stannar i Formel 1.
Med ett monsterkontrakt.
Han kommer att tjäna nästan en halv miljard kronor fram till och med 2023.

Lewis Hamilton som har vunnit sju VM-titlar i Formel 1 skrev på ett avtal om ett år inför årets säsong. Det tog lång tid innan han och Mercedes var överens, kontraktet skrevs på i februari i år – men det gick snabbt för parterna att ta nästa steg.
Lewis Hamilton har skrivit på fram till och med 2023.
– Jag har svårt att förstå att jag har jobbat med det här fantastiska teamet i nästan nio år och jag är väldigt glad över att få fortsätta samarbetet i ytterligare två år, säger Hamilton som är 36 år gammal.

Monsterkontrakt till Lewis Hamilton

Han kom till Formel 1 med McLaren-Mercedes år 2007 och var nära en VM-titel samma år, ett år senare vann han sinn första titel. Han flyttade till Mercedes, där han ersatte Michael Schumacher.

– Det är fantastiskt att Lewis vill stanna i F1 i ytterligare två år, säger F1:s sportchef Stefano Domenicali.

Hamilton har vunnit samtliga VM-titlar utom en sedan 2014 och ligger tvåa i årets mästerskap. Han är en av världens bäst betalda idrottsmän. Enligt The Guradian ger honom det nya kontraktet ger honom 472 miljoner kronor, med andra ord är tvåårskontraktet  värt en halv miljard för 2022/2023. Även om summan är hisnande handlar det om en lönseäkning för Hamilton och en av anledningarna till det är att F1 införde ett budgettak för teamen inför årets säsong.

I förhållande till Hamilton kan vi nämna att VM-ledaren Max Verstappen enligt Daily Star tjänar 212 miljoner kronor per år.

Vem kör intill Lewis Hamilton?

Nu kan Mercedes koncentrera sig på att lösa frågan om vem som ska ha förarplatsen intill Lewis Hamiltonn. Det två förarna som är aktuella för den positionen är Valtteri Bottas, Mercedes och George Russell, Williams.

– Vi har hela tiden sagt att vi vill avvakta ett par lopp innan vi bestämmer oss i den frågan. Jag är väldigt nöjd med Valtteris insats i Österrike. Det var riktigt bra. Samtidigt så vet vi precis vila styrkor och svagheter som George har, citeras Mercedes teamchef Toto Wolff till motorsporttotal.com.

– Nu kan vi koncentrera oss på den andra förarplatsen och det kommer att stå mellan de förarna.

Han berättar också att han förväntar sig att frågan är löst innan sommaren är över.

Österrike GP

Det blev ett spännande  kval till Österrike GP 2021. Max Verstappen tog pole position, Lando Norris, McLaren slog till med en andraplats och tog McLarens första  start i första led sedan 2012.  Även Sergio Perez gjorde en positiv insats och var närmare sin kollega Verstappen än någonsin tidigare. Det är Verstappens fjärde pole position i år och Red Bull har ett perfekt utgångsläge eftersom VM-tvåan Lewis Hamilton och Valtteri Bottas startar  som fyra och femma. Notera att de fem första bilarna startar på medium i morgon.

– Det kommer att bli svårt att hantera däcken i morgon eftersom det är en mjukare gummiblandning, men givetvis ska vi göra allt vi  kan för att vinna racet, säger Max Verstappen.

Surast i dag är nog annars Daniel Ricciardo som fick tokstryk av kollegan Norris. Samtidigt som Norris imponerade med plats två körde Ricciardo in på plats 13. Notera också att George Russell körde in en Williams till Q3, vilket är mycket imponerande.

Hela startlistan har du här.

Du  missade väl inte Felix Rosenqvists första intervju efter den otäcka olyckan. Den hittar  du här.

Sedan kan vi gratulera Marcus Ericsson till en tredjeplats i kvällens kval till tävlingen på Mid-Ohio. Josef Newgarden har pole och Felix Rosenqvist  körde in på plats 13 i  kvalet.  Marcus tankar inför helgens tävling hittar du här.

 

Felix Rosenqvist exklusivt – första intervjun efter olyckan

av Anna Andersson

Ett mekaniskt fel låg bakom Felix Rosenqvists otäcka olycka i IndyCar.
För första gången berättar racerföraren nu om den häftiga olyckan i Detroit.
– Jag fick bara acceptera att det skulle gå åt skogen och hoppades att jag skulle komma ut på andra sidan.

Felix Rosenqvist
Felix är redo för Mid Ohio (Barry Cantrell / LAT)

Olyckan inträffade under IndyCars deltävling i Detroit. Svensken, som har haft en tung säsong, var bra med i loppet när han plötsligt kraschade in i en däckbarriär.
– Det fanns ingen tendens tidigare att någonting var fel. Man ser kanske något i svängen innan när på bilens data, men här var det bara fullgas in i muren. Pang, jag fattade inte vad som hände,. Det gick så fort. Jag hann inte reagera och det hade inte spelat någon roll vad jag hade gjort, jag hade aldrig kunnat undvika den kraschen, säger Felix Rosenqvist i en exklusiv intervju med Sportbladet.

Felix Rosenqvist om sin olycka i Detroit

Svensken som kör för Arrow McLaren SP var passagerare i sin bil utan möjlighet att kontrollera någonting, förutom möjligen var och hur han skulle köra in i banbegränsningen.
– Jag bara hoppades att det skulle gå bra och försökte styra dit där det såg lite mjukare ut. Hade jag svängt höger hade jag träffat betongmuren, men haft en lite bättre vinkel. Nu valde jag att köra rakt in i däcken och jag tror att det var rätt beslut för det är aldrig bra att krascha in i en betongmur.

Vad var det som hände?

– Det var en mekanisk bristning vid pedalstället. Vi vet fortfarande inte exakt, men bilen gav full gas. Jag hade ingen kontroll över bilen från det att jag började bromsa i kurva sex, säger han.
– Det var en kombination av olika faktorer och extrem otur. IndyCar har tagit hand om hela bilen för att analysera exakt vad som hände och för att göra de förändringar som krävs för att det inte ska hända igen. Teamet har också gjort ett bra jobb och de förändringar som krävs för att det inte ska kunna hända igen. Jag känner mig trygg, inga problem.

Felix Rosennqvist

Comeback för Felix Rosenqvist (Phillip Abbott / LAT)

Hur upplevde du olyckan?

– Jag var i chock. Jag var vid medvetande, men även om allt känns bra så vet man inte efter en sådan krasch. Man kan ha brutit ryggen eller nacken, men sitter så fast i stolen att det inte känns. Därför är de så försiktiga när de tar ut en ur bilen och det tar också lite extra tid. Som tur var hade jag inte brutit något, utan var bara blåslagen och hade lite småskador. Kroppen spänner sig enormt mycket för att skydda sig och det känns efteråt.

Felix Rosenqvist missade det andra loppet i Detroit, samt den efterföljande deltävlingen på Road America.
– Inför säsongen gör vi läkarkontroller och efter en rejäl olycka med ett visst antal G-krafter ska man genomföra samma tester. Det handlar om hjärnskakningar exempelvis. Jag kände ingenting, men tydligen såg de symptom på hjärnskakning eftersom mina resultat avvek från de innan säsongen. Därför fick jag stå över ett lopp extra. Det hade varit tufft att köra den helgen för jag hade ont och det var rätt skönt att någon annan tog det beslutet åt mig.

Sympotom för hjärnskakining

I veckan klarade han samma läkarundersökning och i eftermiddag sitter han i bilen igen. Den här gången på Mid-Ohio, det sista loppet innan IndyCar gör ett sommaruppehåll.
– Jag är tillbaka på hundra procent och redo. Det ska bli kul att köra igen, jag ser fram emot det. Jag kom över den olyckan i samma stund som jag lämnade bilen, säger han.
– Det är sådant som händer varje förare någon gång under karriären. Jag är medveten om risken varje gång jag sätter mig i bilen. Givetvis suger det när det händer, när man är passagerare, men det var tur att det hände där det hände och inte efter en lång raksträcka där farten var högre. Det var surt att behöva missa två race för en olycka jag inte kunde undvika, men nu är jag laddad för en bra avslutning av säsongen.

•••••

Vill du läsa mer om IndyCar  inför helgens lopp? En guide med tider hittar du här.

I dag startar också Formel 1  i Österrike. Det var dubbelt Mercedes i topp på den andra träningen och Max Verstyappen  var trea.  Här är resultatet.

Det är återigen race på  samma bana som förra veckan, det har varit väldigt lugnt inför helge och det mesta har handlat om Sebastian Vettels partival, resonemang kring om Mercedes kan slå tillbaka och det faktum att Red Bull nu leder VM, vilket gör att deras tid i vindtunneln begränsas efter halvårsskiftet. Mercedes är tvåa, och år därmed mer tid.

Detta beror på ett handikappsystem som togs fram undner 2020 och där halvårsskiftet 2021 ligger som måttstock för VM 2020.

En guide  till helgens tävling hittar du här.

IndyCar: Marcus Ericsson redo pallen

av Anna Andersson

En brutalt bra uppkörning senast. Nu är Marcus Ericsson redo igen.
– Det är viktigt att ta stora poäng även denna helg, säger han.

Inför helgens tävlingshelg på Mid-Ohio har Ericsson förberett sig i bergen. Med vandring och cykling i Vail, Colorado.
Nu är han redo att återigen attackera för att avancera i IndyCar.
– Det är i allra högsta grad ett viktigt race och jag är med i kampen om topp fem i mästerskapet, säger han till Sportbladet.
I fjol var tävlingen en double-header och Marcus Ericsson hade ett tyngre första lopp, men körde upp sig från plats femton till plats fem i det andra.
– Det andra loppet var riktigt bra och jag tar med mig känslan och noterna från det, säger Marcus Ericsson.

Marcus Ericsson
En ny seger? (TT)

– Det ska bli kul att komma till Mid- Ohio en bana som påminner om Road America där vi var senast, lite upp och ner och svepande kurvor. Det är helt klart en bana som är trevlig att köra. Geppnivån som ofta är låg när helgen börjar och sedan greppar upp mycket är verkligen en utmaning. Det gäller att vara med på det, på att banan blir snabbare och snabbare vilket gör att man behöver ändra sin körstil något allt eftersom.

Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist

Det blir comeback för Felix Rosenqvist i helgen och som en liten kort förberedelse får du här lite extra statistik kring banan. Den byggdes 1962 och IndyCar har tävlat på Mid-Ohio sedan 1980. Banan är 3634 meter lång, består av 13 kurvor och loppet avgörs under 80 varv, det vill säga fem varv längre än år 2020. Det är en rätt udda layout med start på bakrakan ner mot kurva 4 och omstarter och målgången vid mållinjen vid depån.

Scott Dixon har tagit sex segrar på Mid-Ohio, fler än någon annan förare. Hans senaste seger var 2019 då han vann knappt före Felix Rosenqvist. Polesättaren har vunnit 15 av 35 lopp, men 2014 vann Dixon från sista startplats, tack vare en tursam gulflagg. Året efter vann Graham Rahal från ruta 13.
I fjol var det en double-header och Will Power vann det första loppet med sin Penskebil, i det andra vann Andretti en trippel, med Colton Herta, Alexander Rossi och Ryan Hunter-Reay. Felix Rosenqvist var sexa på lördagen och inblandad i en startkrasch på söndagen.

Snabba nyheter IndyCar

För övrigt pratas det om att McLaren vill sätta in en tredje bil till nästa år, i år kör teamet med Pat O´Ward, som vunnit två lopp och Felix Rosenqvist.
– Jag vet att Zak Brown har sagt att han gärna vill ha en tredje bil eftersom testandet är så begränsat, men att en sådan satsning måste vara finansierad, säger delägaren Sam Schmidt till racer.com.
– Vi jobbar på det, samtidigt som vi försöker vinna mästerskapet.

Chip Ganassi, som äger det team som Marcus Ericsson tillhör har bestämt sig för att sälja sitt team i NASCAR och lämna det mästerskapet.

Reenus Veekay som missade förra deltävlingen på grund av ett brutet nyckelben är med i helgen, det är även Santonio Ferucci. Han kör den tredje bilen för Rahal-Honda.
Här är helgens tider:

TIDSSCHEMA

Indy 200 at Mid-Ohio
Mid-Ohio Sports Car Course (USA)

Alla angivelser avser svensk tid

Fredag 2 juli
Fri träning 1: 20.30-21.15

Lördag 3 juli
Fri träning 2: 15.05-15.50
Kval: 18.00-19.15
Fri träning 3: 21.30-22.00

Söndag 4 juli
Race (80 varv): 18.00

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay
Vill du ha mer Indycar? Lyssna på veckans avsnitt av Indypodden där jag och mina kollegor snackar upp helgens race.

Är du mer intresserad av F1? Här är guiden till helgen i Österrike.

Indy Lights med Linus Lundqvist

Linus Lundqvist återvänder till Mid Ohio, där han körde sitt första lopp i amerikanska Formel 3 för ett år sedan. Det var en säsong han dominerade och vann 15 av 17 lopp. Nu är han med i toppen av IndyLights och en mästerskapsseger där ger en finansierad sits i IndyCar nästa år.
– Mid-Ohio är en plats förknippad med starka minnen för mig, säger Linus Lundqvist.
– Det var där hela den här USA-resan började, och jag tror att medvinden som den helgen gav var en viktig nyckel till allt som hänt efteråt. Jag gillar banan, och det är en av bara två på årets kalender som jag faktiskt kört förut, så allt sammantaget går jag in i den här helgen med en väldigt positiv känsla.

Detta är den sista deltävlingen innan mästerskapet tar ett nästan två månader långt sommarlov.
– Det är betydligt lättare mentalt att gå in i sommaren med ett bra resultat i ryggen. Jag hade det lite tungt senast på Road America, men vi har en bra idé om vad som hände och jag känner mig trygg i att vi kan vara tillbaka i toppen där vi hör hemma den här helgen.

TIDSSCHEMA (SVENSK TID)

Indy Lights Presented by Cooper Tires
Rd. 6 | Mid-Ohio (USA)

Torsdag 1 juli
Test 1: 16.00-17.30
Test 2: 20.00-21.30

Fredag 2 juli
Test 3: 14.10-15.40
Träning: 17.25-18.10
Kval 1: 21.35-22.05

Lördag 3 juli
Kval 2: 16.05-16.35
Race 1: 22.30

Söndag 4 juli
Race 2: 16.00
Streama loppen live här.

Österrike GP i Formel 1 och IndyCar med comeback av Felix

av Anna Andersson

Mercedes teamchef Toto Wolff har meddelat att teamet satsar mot 2022. Men det betyder INTE att man ställt in säsongen 2021. Redan till Österrike GP i Formel 1 kommer nya uppdateringar.

Österrike GP i Formel 1
Mercedes med uppdateringar (TT)

– Vi har planerat  en hel rad med saker som kommer att göra vår bil snabbare under de kommande veckorna, säger Mercedes James Alison till podcasten F1-Nation.

Han påpekar också att han hoppas att teamet ska bli nöjda med dem och att Toto Wolfs uttalande att teamet nu har fokus på 2022 inte betyder att de har ställt in utvecklingen av årets bil. Mercedes är långtifrån redo att ge upp kampen om årets två VM-titlar.

– Att vi ändrar fokus betyder inte att det inte finns saker i vår pipeline som vi tog fram redan innan vi växlade fokus, säger teknikchef Allison och påtalar att det handlar om uppdateringar inom aerodynamik och motor.

Snabba nyheter inför Österrike GP i Formel 1

Du missade väl inte Sebastian Vettels intervju med Der Spiegel. Du kan läsa om det här. Där påpekade han också att han anser att F1-kalendern måste bli mer miljövänlig.

– Kalendern är meninglös, den följer enskilda länders och enskilda sponsorers intressen, säger tysken.

Ferraris chef Mattia Binotto tror att det är personalen som är skillnaden mellan Mercedes och Red Bull i år. Att det handlar om kontinuitet.

– Innan man tittar på den tekniska aspekten, och där har Red Bull gjort ett bra jobb, så anser jag att det är rätt att konstatera att stallet skördar framgångarna eftersom teamet är stabilt, citeras Binotto av motorsporttotal.com.

Teamchef Christian Horner har varit en del av Red Bull sedan starten 2005 och Adrian Newey är fortfarande en viktig del av teamet och han har arbetat där i 15 år. Jonathan Wheatley, som bland annat är ansvarig för de rekordsnabba depåstoppen, har varit en del av teamet i tio år och Dan Fallows, som dock är på väg att lämna teamet för Aston Martinn, har varit ansvarig för aerodynamikavdelningen sedan 2014.

Österrike GP i Formel 1

Bana: Spielberg – Red Bull Ring
Helgens tider hittar du här.
Längd: 4326 m (71 varv)
Bandebut: 2014 ( efter en ombyggnad)
Kurvor: 9 (2 vänster, 7 höger)
Avstånd till första kurvan: 323 m
Kurvor över 250 km/timmen: 2 (T4, T7)
Kurvor under 100 km/timmen: 2 (T2, T3)
Depåraka: 290 meter ( Vid en hastighet på 60 km/tim tar sträckan 13,1 sekunder)
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Högt
Bromszoner: 6 ( 3 hårda)
Högsta fart (utan DRS): 310 km/timmen
Lägsta fart: 67 km/timmen.
Vinnande strategi 2020: 1 depåstopp ( den mest valda strategin var 1 depåstopp)
Depåstopp 2020: Totalt 59
Segrar från pole position: 5
Säkerhetsbilen har varit på banan totalt två gånger under de åtta race som avgjorts här.
Vinst från högsta startposition: Max Verstappen från startplats 4 2018.
Första segrare år 2014: Nico Rosberg, Mercedes ( Felipe Massa hade pole position)

Statistik Österrike GP i Formel 1

Topp 8 i kvalet Steiermarks GP 2021

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Lando Norris, McLaren
4. Sergio Perez, Red Bull
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Pierre Gasly, AlphaTauri
7. Charles Leclerc, Ferrari
8. Fernando Alonso, Alpine

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:2.939 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2020)
2021: 1:3.841 (Max Verstappen, Red Bull)
2020: 1:2.939 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2020: 1:19.273 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:3.003 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:3.130 (Valtteri Bottas, Mercedes)

Förare med flest poles

Lewis Hamilton (3)
Valtteri Bottas (3)
Felipe Massa (1)
Max Verstappen (1)
Charles Leclerc (1)

Österrike GP i Formel 1
Prispallen frånn förra helgen (TT)

Steiermark GP 2021

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Sergio Perez, Red Bull
5. Lando Norris, McLaren
6. Carlos Sainz, Ferrari
7. Charles Leclerc, Ferrari
8. Lance Stroll, Aston Martin

Snabbaste varvet i racet:

Absolut: 1:5.619 (Carlos Sainz, McLaren, 2020)
2021: 1:7.058 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2020: 1:5.619 (Carlos Sainz, McLaren)
2020: 1:7.475 (Lando Norris, McLaren)
2019: 1:7.475 (Max Verstappen, Red Bull)
2018: 1:6.957 (Kimi Räikkönen, Ferrari)

Senaste vinnarna:

2021 Max Verstappen Red Bull
2020 Lewis Hamilton Mercedes
2020 Valtteri Bottas Mercedes
2019 Max Verstappen Red Bull
2018 Max Verstappen Red Bull

Förare med flest vinster:

Max Verstappen (3)
Nico Rosberg (2)
Lewis Hamilton (2)
Valtteri Bottas (2)

 

IndyCar Mid Ohio

Felix är tillbaka efter ett missat race (Felixracing)

Felix Rosenqvist är tillbaka i IndyCar. Han har fått klartecken att köra söndagens deltävling. Mer om det i morgon.

Det känns otroligt skönt att kunna återuppta säsongen och ge sig ut på banan igen, säger Felix Rosenqvist.

Svensken kraschade svårt i Detroit den 12 juni, men genomgick en ny medicinsk undersökninng i går (tisdag) och har nu fått klartecken att starta helgens race. Därmed har vi tre svenskar i Mid-Ohio, Marcus och Felix i IndyCar och Linus Lundqvist i IndyLights.

På fredag kör dessutom Rasmus Lind IMSA.

 

 

 

Österrrike GP 2021 – tider, däck och väder

av Anna Andersson

Mercedes försökte gå utanför boxen med sin set-up. Var den radikala förändringen anledningen till formsvackan på Red Bull Ring? Och vad gör teamet till Österrike GP 2021?

Österrike GP 2021
Hittar Mercedes farten? (TT)

Det är en intressant fråga. Red Bull dominerade söndagens lopp och om Sergio Perez inte hade haft ett dålig depåstopp hade han tagit tredjeplatsen före Valtteri Bottas och teamet vunnit båda sina fajter med Mercedes.
Lewis Hmilton klagade efteråt på att teamet saknade fart, och blev ifrånåkta på raksträkorna. Men vad var anledningen till formsvackan?
– Vi gick valde en lite galen väg med vår set-up, en radikal förändring som jag anser var bättre på ett varv, förklarar Mercedes Andrew Shovlin enligt motorsporttotal.
Möjligen var det också den set-upen som gjorde att teamet hade problem med däckslitaget under loppet.
– Vi gick längre än någonsin tidigare med vår set-up och det är först nu som vi förstått hur de förändringarna påverkade oss. Lewis gjorde enormt mycket arbete i simulatorn och det såg väldigt intressant ut, säger Mercedes ingenjör.

Frågan är om man väljer samma taktik inför Österrike GP 2021, eller ställer in bilen mer för racet och då får leva med att bilen inte är lika snabb i kvalen.

Däckvalet till Österrike GP 2021

Pirelli har valt ett gå ett steg mjukare till helgens race, C3, C4 och C5. Detta för att skapa lite variation i strategin, på en bana som påminner om en bergochdalbana, med ett väldigt kort varv.
– I och med att vi har gjort två olika däckval blir det spännande att se hur teamen hanterar de mjukare C5 i det andra loppet och hur det påverkar strategier och vilka möjligheter som öppnar sig jämfört med den första tävlingshelgen, förklarar Pirerllis Mario Isola.

Väderprognosen för Österrike GP 2021

Det utlovade regnet uteblev under söndagens race, men även prognosen för den kommande helgen pratar om regn. I nuläget är det risk för regn under söndagseftermiddagen, men däremot ska det vara uppehåll under fredag och lördag.
Det är något knepigt med väderprognoser i den här delen av Europa, väderförhållandena kan förändras snabbt och när regnet kommer är det inte sällan det handlar om skyfall, inga nätta sommarregn direkt.

Österrike GP 2021 – tider i helgen

Fredag 2 juli
Träning 1 kl 11.30
Träning 2 kl 15.00
Lördag 3 juli
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag 4 juli
Race kl 15.00
Som vanligt sänder VPlay och kvalet går även i TV10.

Notera att Guanyu Zhou, 22 gör F1-debut. Kinesen som leder Formel 2 tar över Fernando Alonsos  bil under fredagens första träning.

I morgon får du veckans raceguide och framåt torsdag ska vi också kika mot väster. I helgen är det också dags för IndyCar igen, Honda Indy 200 at Mid-Ohio. Marcus Ericsson kommer att tävla, Felix Rosenqvist hart inte lämnat något besked än och i IndyLights kör Linus Lundqvist.

Missade du Sebastian Vettels inlägg i den politiska debatten? Han berättar att han röstar grönt och här förklarar han varför.

Sebastian Vettel: Är jag en hycklare?

av Anna Andersson

Sebastian Vettel har skapat starka reaktioner i Tyskland.
Genom att berätta att han ska rösta på ”Die Grünen” i höstens riksdagsval.
– När jag, för ett par år sedan, började lägga en större vikt vid hållbarhet var jag tvungen att ställa mig frågan. Är jag en hycklare?. erkänner Sebastian Vettel.

Sebastian Vettel
Kör i grönt och väljer grönt (TT)

Den flerfaldige världsmästaren bor med sin hustru och tre barn i Schweiz, men eftersom ha är tysk medborgare har han rätt att rösta i höstens tyska riksdagsval. I en intervju med nyhetsmagasinet  Der Spiegel avslöjar ha också hur han kommer att rösta.
– Ja, jag kommer att välja grönt, säger han.
– Jag skulle önska att Tyskland inleder den här förändringen för att visa världen att vi är en bra förebild. Att vi inte bara pratar om det utan också gör någonting.

Sebastian Vettel väljer elbil och kranvatten

Sebastian Vettel berättar att han kör en elbil, han sålde sin samling av sportbilar i början av året, han har solceller på taket, undviker plastpåsar och väljer bort vatten på flaska. Under förra våren, när F1 stod stilla, praktiserade han på ett ekologiskt lantbruk och trots sitt arbete undviker han flygplan så mycket han kan.
– Till banor som Monza, Imola och Spielberg tar jag tåget eller kör, säger han.
Sebastian Vettel är tydlig i sin ståndpunkt och förespråkar även en hastighetsbegränsning på autobahn, vilket är helt oförståligt för majoriteten av den tyska befolkningen.

Den fria farten på autobahn anses vara helig.
– Den tid när man kunde köra hur fort man ville på autobahn är ändå förbi. Det känns som om det är vägarbete på hälften av sträckan och på den andra är det ändå kö. Man kan inte köra fort. Jag tror att det vore bättre om man införde en hastighetsbegränsning på 120 eller 130 km/timmen så att trafiken flyter bättre.
Hans uttalande har mött starka reaktioner i Tyskland, på sociala medier och inom tysk politik. Bland annat rasar Alex Wallrabeinsten, rådgivare till CDU (Kristdemokraterna) på Twitter:
– Ärligt. Betalar sin skatt i Schweiz, flyger i privatplan runt jorden. Trycker gasen i botten på ett icke miljövändligt sätt. Hur stor hycklare kan man vara. Det är absurt.

Vettel –  en hycklare?

Formel 1 har under en lång tid varit en stor klimatbov, enligt Bild producerade F1 256 551 ton koldioxid år 2019, men ambitionen är att sänka den siffran så att sporten är klimatneutral år 2030.
– När jag, för ett par år sedan, började ta hänsyn till hållbarhet var jag tvungen att ställa mig frågan. Är jag en hycklare?, säger Vettel till Der Spiegel.
– Å ena sidan förorenar jag miljön med mitt arbete, å andra sidan förespråkar jag olika insatser för att skydda miljön. Därför valde jag att först ändra mina egna vanor, som att flyga ofta, och sedan började jag prata om det.
Kritiken mot att han väljer i Tyskland, men bor och betalar sin skatt i Schweiz, har varit hård, men Vettel håller fast vid sin ståndpunkt.
– Jag väljer grönt, oavsett vilket land jag röstar i. Det handlar om vår planet, inte om ett landm citeras han av AutoBild.

Snabba nyheter

Sebastian Vettel har också kört för Red Bull
Verstappen på Red Bull Ring (TT)

Max Verstappen firade gårdagens seger med en burnout efter målgång. Nu har han och stallet fått en varning av tävlingsledningen.
– Det var ingen perfekt situation. Jag pratade med teamet direkt och förklarade att vi inte kommer att tolerera någonting liknande framöver, citeras tävlingsledare Michael Masi av motorsporttotal.
Charles Leclerc körde in som sjua, trots att hans lopp var på väg att ruineras på det första varvet. Efter en incident med Pierre Gasly låg han längst bak i fältet, men han slutade på plats sju.
– Det var mitt livs bästa lopp, säger Leclerc.
Det är en mening många förare har sagt många gånger, eller hur många gånger körde inte Fernando Alonso sitt livs lopp under de sista åren med McLaren?

George Russell var på väg mot sina första poäng i en Williams, men tvingades bryta.
– Jag vet inte vad jag ska säga, suckar han.
Det pratas om att Mercedes snart ska presentera honom som förare för 2022 och Williams teamchef Jost Capito räknar med att Russell snart vandrar vidare.
– Givetvis är han dum om han inte tar chansen att köra en Mercedes om han får den, säger Capito.

Mina vänner, det är raceweek igen.

Sida 111 av 390