Steiermark GP 2021: Red Bull skriver historia

av Anna Andersson

Red Bull skrev historia i Steiermark GP 2021.
Nu har teamet har vunnit fyra VM-lopp i rad – och för första gången sedan 2014 har Mercedes inte tagit en enda seger på fyra lopp.

Steiermark GP 2021.
Verstappen tog sin tredje seger i Österrike. Det är första gången har vunnit på en och samma banan vid tre tillfällen (TT)

Max Verstappen tog ledningen från pole position, styrde loppet och utökade sin VM-ledning med ytterligare sex poäng.

– Det är helt otroligt, den här bilen brann i dag, jublar Max Verstappen som tog sin tredje seger på Red Bulls hemmabana.

Lewis Hamilton körde in som tvåa och noterades även för det snabbaste varvet och i sammandraget har han nu 18 poäng upp till Verstappen.

– Det var rätt ensamt race i dag, jag, säger Lewis Hamilton till Mark Webber efter efter loppet.

– Jag försökte hänga med, men de har gjort många framsteg de senaste veckorna. Jag vet inte riktigt var vi förlorar all tid än, även om det känns som om vi förlorar mycket tid på rakorna.

”Måste hitta farten”

För första gången sedan den stora regeländringen 2014 har Mercedes fått se sig slagna fyra lopp i rad och det är tydligt att Red Bull har årets bästa paket.

– Vi måste hitta farten igen, kanske någon uppdatering? Jag vet inte om det är bakvingen, motorn eller vad det är som behövs, men vi måste hitta farten, säger Hamilton.

I år har Red Bull vunnnit i Baku, Imola, Monaco, Frankrike och i Österrike. Det är på fem olika bantyper och det är mycket möjligt att teamet tar ytterligare en seger nästa vecka. Då kör Formel 1 nästa VM-lopp på samma bana, Red Bull Ring.

– Det är positivt att vi kör här, men vi måste göra samma jobb nästa vecka och vi får se vad vi kan göra bättre. Men det ser väldigt bra ut och jag är övertygad om att vi kan göra ett bra jobb då också, säger Max Verstappen efter loppet.

Snabba nyheter Steiermark GP 2021

Charles Leclerc var sist på första varvet efter en incident med Pierre Gasly, men han körde i mål på plats sju. Hans kollega Carlos Sainz körde upp sig från plats tolv till plats sex. Det var en helt annan insats av Ferrari än vad vi såg i Frankrike förra helgen. I Steiermark GP 2021 lyckades bilarna hålla liv i däcken och slog McLaren, som bara hade en bil (Norris på plats fem) på poängplats.
Hela resultatlistan hittar du här.

Här hittar du VM-tabellen.

Daniel Ricciardo trivs inte i sin McLaren. Samtidigt som Landro Norris återigen gjorde ett bra kval och ett stabilt race låg Ricciardo långt, långt efter. Nu till helgens snackis.

Bottas miss – helgens snackis

Valtteri Bottas gjorde ett test, men det funkade inte och han snurrade i depån.
Han bestraffades och blev förbannad.
– I den här sporten är det alltid någon som försöker krossa dig, säger han.

Bottas snurrade i depån under det andra träningspasset sedan han försökt att köra ut på tvåans växel. Han gjorde det för att försöka optimera sitt depåstopp och tjäna tid, vilket är viktigt i den tajta kampen med Red Bull.
– Jag trodde aldrig något sådant skulle kunna hända i depån, men vi testade att göra något annorlunda, förklarar han.

Steiermark GP 2021
Bottas tog en tredjeplats (TT)

Han var nära muren, men ingen skadade varken sin bil eller någon som befann sig i depån. Ändå gav det honom en bestraffning. Bottas flyttades tillbaka tre platsers i starten av dagens race och trots att han var näst snabbast i kvalet startade han från ruta fem.
– Jag tycker att det var rätt hårt. Jag trodde aldrig att det skulle resultera i ett straff,säger Bottas under sin pressrunda i Österrike.
– Men det är klart att andra team ta chansen och klaga på att det är farligt och så vidare får att vi ska få en bestraffning. Det är som det är, i den här sporten är det alltid någon som försöker krossa dig.

Pallplats för Bottas

Trots femte startposition tog han sig upp på prispallen i Steiermark GP 2021. Han tog sig förbi Red Bulls Sergio Perez i samband med att mexikanen gjorde ett något sämre depåstopp. För Bottas var det ett stort steg framåt.

– Med tanke på bestraffningen så är jag nöjd med poängen, säger Bottas.

– Nu hoppas jag på en bra helg nästa vecka, utan bestraffning och med ett bra kval.

Han är i en pressad situation, har ännu inget kontrakt för 2022 och har fått ta emot mycket kritik.

Nästa vecka är det race igen, återigen på Spielberg i Österrike. Det finns dock en skillnad. Pirelli har nominerat mjukare däck till den kommande helgen, C3, C4 och C5. Det gör däcktillverkaren för att nästra veckas race ska bjuda på andra utmaningar än vad dagens race gjorde.

Regelbråk mellan Mercedes F1 och Red Bull

av Anna Andersson

Nästa runda i bråket mellan Mercedes F1 och Red Bull.
Den här gången ändras reglerna för depåstoppen vilket straffar VM-ledarna Red Bull.
– Det är Mercedes F1 som ligger bakom detta, de vill ta bort den fördel vi har skaffat oss, säger Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko.

Mercedes F1 och Red Bull
Nästa bråk mellan VM-kombatanterna (TT)

Det nya reglementet gäller depåstoppen och kommer att införas i samband med Ungerns GP senare i sommar. Tanken är att göra depåstoppen säkrare och därför måste det gå 0,15 sekunder mellan det att den sista hjulmuttern är iskruvad till dess att bilen får lämna domkraften och från det att bilen når marken måste det gå minst 0,2 sekunder innan bilen får köra. Det gör att ett depåstopp förlängs med 0,35 sekunder, minst.
Det kan göra stor skillnad för ett depåstopp och retar VM-ledarna Red Bull som är väldigt snabba i depån. I år har Max Verstappen haft flera stopp under två sekunder, 1,93 sekunder i Bahrain samt 1,98 i Portimao och Baku.

– Vi förlorar upp till fyra tiondelar här. Det ligger sju års arbete och träning på att vara både snabb och samspelt i våra depåstopp, säger Red Bills Helmut Marko till auto, motor und sport.

Mercedes F1 och Red Bull bråkar – igen

Red Bull misstänker att det är ett initiativ från Mercedes som ligger bakom regeländringen.
– Vi frågade FIA om ett säkerhetssystem för depåstoppen för ett veckor sedan, om det ligger bakom de nya direktiven vet jag inte, erkänner Toto Wolff.
Mercedes är inte det enda team som är väl införstådda med regeländringen.
– Det var hög tid att man gjorde något år depåstoppen, reglerna kräver att det är en människa som ger klartecken. När man analyserar Red Bulls depåstopp så ser man att vissa ligger under den mänskliga reaktionstiden, säger Alpines Alan Permane till den tyska tidningen.

Även McLaren tycker att det är en bra regel, men de två teamen tillhör å andra sidan de team som är långsammast i depån. Red Bull, som är snabbast, är allt annat än nöjda.
– Det finns inget säkerhetsargument här. Vi skulle aldrig riskera att ett hjul inte sitter fast, då är du borta från racet och det är det absolut tuffaste straffet. Detta gör showen sämre och folk är fascinerade av depåstopp på två sekunder. Detta straffar de team som gör ett bra jobb, anser Marko.

Detta är inte första gången i år som Mercedes F1 och Red Bull är oense och bråkar kring reglementet. Även tidigare i veckan anklagade VM-ledande Red Bull Mercedes för fusk.

Red Bull och Max Verstappen snabba

Max Verstappen, Red Bull, tog pole position i Steiermark GP efter att ha haft de två bästa tiderna i kvalet.

– Bilen var riktigt bra i kvalet, det var inte helt enkelt att hantera trafiken för att få till ett bra varv,  men resultatet var tillräcklgit bra, säger Red Bulls VM-ledare.

Mercedes F1 och Red Bull
Verstappen (TT)

Det är VM-ledarens sjätte pole position i karriären. Mercedes Valtteri Bottas var tvåa i kvalet, men har en bestraffningn  för att han snurrade i depån under fredagen vilket ger honom tre platsers nedflyttning.

– Det är synd, jag startar nog femma och hade hellre startat tvåa, säger Valtteri Bottas.

– Jag tror absolut att jag kan attackera Red Bull i morgon.

Det gör att Lewis Hamilton, Mercedes, har andra startruta medan Lando Norris, McLaren och Sergio Perez, Red Bull delar andra startled. Här har du hela startlistan.

– Det blir spännade, men jag tror att det blir svårt att köra om här. De har en bättre fart än vad vi har, säger Lewis Hamilton.

– Vi ska göra allt vi kan, men det kanske regnar så vi får se vad som händer.

Notera att Max Verstappen, Lewis Hamilton och Valtteri Bottas startar loppet på mediumdäcken. Sergio Perez startar däremot på den mjuka gummiblandningen.

Steiermark Grand Prix startar klockan 15.00 i morgon och det är en stor risk för regn. Enligt väderprognosen ligger den på 85 procent. Vill du ha koll på statistik inför racet? Här hittar du det.

F1-kalendern 2021

I går kom beskedet att Turkiet GP går in i kalendern 2021. Du kan läsa mer om det här. Nu meddelar F1 ytterligare en nyhet. Från och med 2023 avgörs Rysslands Grand Prix i St Petersburg, på Igora Drive.
Det betyder att det blir ytterligare två deltävlingar i det tidigare OS-området i Sotji, 2021 och 2022, innan flytten genomförs. Igora Drive ligger ungefär fem mil utanför i St Petersburg och öppnades 2019, ett varv är 4,086 km  långt och består av 15 kurvor.
Än så länge har det inte avgjorts några internationella tävlingar på banan. DTM, skulle ha kört där 2020, men den deltävlingen ställdes in på grund av den pågående pandemin.

Red Bull anklagar Mercedes för fusk

av Anna Andersson

FIA bestämde sig för att göra en tuffare kontroll av den bakvingen.
Det påverkade Red Bull.
Nu anklagar stallet Mercedes för fusk och kräver att mästarnas framvinge kontrolleras.
– Det är dags för payback, säger teamchef Christian Horner.

Red Bull
Flexar vingen? (TT)

Red Bull anser att Mercedes framvinge rör sig mer än vad reglerna tillåter och när reglerna nu har skärpts så att det påverkar rörligheten i Red Bulls bakvinge vill ha en kontroll av framvingen också.

Det skulle nämligen kunna påverka Mercedes framfart.
– Jag tror att vi fick i hop tillräckligt mycket filmmaterial förra helgen, med andra ord så litar vi på att FIA gör en kontroll av deras framvinge, säger teamchef Christian Horner enligt motorsporttotal.
Inför helgens deltävling på Red Bull ring ger sig även VM-ledaren Max Verstappen ger sig in i diskussionen och kräver att FIA gör en kontroll.
– När du kontrollerar bakvingen ska du även kontrollera framvingen, den påverkar bilen ännu mer, säger Verstappen till motorsportmsagazin.
– Det är FIA;s ansvar att genomföra de testerna, di gjorde det när det gällde bakvingen.

Red Bull vill se en regeländring

Verstappen leder VM med 12 poäng efter en imponerande insats i Frankrike förra helgen då han slog Lewis Hamilton efter en smart strategi och kollegan Sergio Perez slutade trea före Valtteri Bottas.
– Vi visade att vår prestation inte beror på varken flexande vingar eller lufttrycket i däcken, sa teamchef Horner till Sky Sport efter segern .
– Det var payback efter Barcelona och om ett par veckor för han (Toto Wolff) också betala för sin framvinge.
Helmut Marko förväntar sig att FIA agerar på samma sätt när det gäller framvingarna som för bakvingarna.

– Det finns till räckligt mycket  bevis för att deras framvinge rör sig drastiskt, säger han.

– Jag räknar med en varning på två lopp, därefter en kontroll.

Inför de båda tävlingarna i Österrike arbetar Red Bull nu aktivt för att försöka påverka FIA och bråket mellan de två teamen lär fortgå så länge det finns två VM-titlar att slåss om. Än så länge har Red Bull en fördel i båda mästerskapen.

Resultat träning 1.

Resultat träning 2.

Den stora snackisen är Valtteri Bottas som snurrade på depårakan och måste till domarna och förklara missen.

Turkiet GP kommer tillbaka

1-3 oktober  2021 tävlar Formel 1 i Istanbul, det meddelar F1. Turkiet skulle ha genomfört en tävling i juni ( som ersättning för Kanada), men på grund av den rådande pandemin och karantänsbestämmelser gick inte det. Därför kör vi nu två lopp i Österrike.

Men det blir ändå en deltävling i Turkiet i år. Här hittar du hela kalendern.

Nya regler kring depåstopp

Depåstopp på 2 sekunder är historia. Nu ska de bli långsammare. FIA (internationella bilsportförbundet) har tagit fram nya tekniska riktlinjer för att göra depåstoppen mer säkra vilket betyder att de också ska ta något längre tid. FIA bygger in den mänskliga reaktionstiden och det ska från och med Ungerns GP vara 0,2 sekunder mellan det att bilen sätts ner och föraren får en signal att köra och 0,15 sekunder mellan det att hjulmuttern har kontrollerats och det går en signal till mekanikern att bilen kan lämna domkraften.

Vettel hyllar Aston Martin

Red Bull
Vettel om Aston Martins satsning (TT)

Sebastian Vettel har tagit en pallplats med Aston Martin och är positiv inför framtiden.
– Det handlar om att göra saker så att man blir bättre framöver och jag tänker att det är den vägen som teamet har slagit in på. Ingenting händer över en natt, även om det ibland hade varit bra så behöver de flesta saker tid, säger han enligt motorsporttotal.
– Jag tycker att framtiden ser bra ut.

Tidigare i veckan fick kollegan Lance Stroll frågan om det blivit någon skillnad i teamet sedan Vettel kom. Han svarade att han tyckte att mötena tog mycket längre tid eftersom Vettel är så detaljerad i sin feedback.

I går Hamilton ett intressant avslöjande om framtiden. Det läser du här.

Här hittar du  guiden med fakta och statistik. Det väntas fortfarande bli en mycket blöt och regnig helg. Oliver Solberg  har brutit Safari rallyt efter en miss tidigt under fredagen.

–Vi träffade en grop i vägen som slog hårt i bilen. Skadorna på buren och chassit inträffade där. Reglerna är tydliga, skador på buren innebär automatiskt att du inte får fortsätta tävlingen, säger Oliver Solberg.

– Det som hände är bara mitt eget fel och jag är mycket ledsen för det.

Steiermark GP 2021: Hamiltons intressanta avslöjande

av Anna Andersson

I februari skrev Lewis Hamilton på för Mercedes. Ett par månader senare, inför Steiermark GP 2021, har han inlett förhandlingarna inför 2022.
– Vi har redan börjat prata, erkänner han under sin presskonferens.

Innför Steiermark GP 2021
Hamilton pratar framtid (TT)

Han antyder också att samtalen går bra, men så mycket mer vill han inte säga. Han fick också frågan om vem han vill ha som teamkollega 2022.
– Valtteri är min teamkollega, vi har båda två haft toppar och dalar. Han är en fantastisk teamkollega och jag anser inte att någonting absolut måste ändras på den punkten.
Hamilton får även frågan om vad han skulle säga om att få George Russell som teamkollega:
– Han är inte min teamkompis. Därför kan jag inte prata om det, svarar Hamilton.

Russell tror på en framtid i F1

Hamilton och Bottas har delat stall ihop sedan 2017 och britten har vunnit samtliga VM-titlar sedan dess och fått ett bra stöd av Bottas.
Det spekuleras kring Bottas framtid och om han får behålla sin plats till nästa år. Stallchef Toto Wolff var rätt tydlig när han senast pratade om den saken. Alternativet till Bottas är George Russell som kör hos Williams och är en av Mercedes förare. Britten sa följande om sin framtid när han mötte media i dag:
– Jagär rätt säker på att jag kör i Formel 1 nästa år.

Steiermark GP 2021
Verstappen leder VM (TT)

Även Red Bulls förare mötte media och Max Verstappen var på ett bra humör. Han leder VM och har tagit två segrar i Österrike under sin karriär.
– Båda mina vinster har varit helt galna, framförallt var den första segern med Honda väldigt känslosam, säger han.
Banan Österrike är betydligt kortare än den i Frankrike och det är en bergochdalbana, där det gäller att ha rätt balans i bilen. Dessutom talar väderprognosen om en blöt helg. Det är risk för regn både lördag och söndag.
– Det finns ingen garanti att det går lika bra här, säger Verstappen.

Trassel för Ferrari inför Steiermark GP 2021

Inför Steiermark GP 2021 får Ferraris Chalres Leclerc frågor kring de problem som teamet hade i Frankrike och han svarar så här:
– Det är samma svårigheter som vi har haft tidigare och vi är medvetna om dem och arbetar för att hitta en lösning, säger han när han möter media.
Deras bil SF21 visade sig vara oerhört tuff mot däcken och han kallade tävlingen på Paul Ricard för den svåraste i år.
– De problem vi har haft blev ännu tydligare på Paul Ricard, vi måste hitta en lösning, säger han.
– Jag kände mig rätt hjälplös.

Snabba nyheter inför Steiermark GP 2021

Tävlingsledare Michael Masi påpekar att det gäller att ha koll på ”Track Limits” i kurva 9 och 10. Det handlar om de både högerkurvorna före start/mål där många förare har genat genom åren.

Publiken återvänder till Red Bull Ring, det är fullt hus i helgen. Samma sak gäller på Silverstone om ett par veckor.

Mick Schumacher har haft problem med sin sits i cockpit, men fått hjälp. Av Sebastian Vettel som tog sig en titt och kom med ett par råd.
– Han sa till mamma att jag borde ha sönder sitsen så att jag skulle få en ny, men det har jag inte gjort. Jag har kvar samma sits, säger Schumacher.
– Det hade varit svår att få tag på en ny inom en vecka.

Det byggs i Abu Dhabi. Det sker en förändring layouten på Yas Marina Circuit och renoveringen ska vara klar till säsongsfinalen den 12 december. Bland annat försvinner hårnålen vid kurva 7, 90-graders svängarna mellan kurva 11 till 14 och ersättas av en enda kurva och det blir också en förändrig vid kurva 17 och 20 för att ge ett bättre flyt i körningen. Förändringen görs för att det ska bli bättre  racing.
Här kan du titta själv:

I onsdags kom veckans stora guide inför Steiermak GP 2021, du hittar den här. I morse lade jag ut en kortare grej om WRC eftersom Oliver Solberg kör i Kenya i helgen. Den hittar du här.

Ett stort tack för  att du har läst ända hit och ja, bloggen uppdateras även under midsommarhelgen. Det är racehelg.

Oliver Solberg i Safari rallyt 2021

av Anna Andersson

Oliver Solberg får en VM-chans igen.
Senast tävlade han på snö och is i Finland. Nu är det dags för Safari rallyt.
– Ibland måste jag stanna och tänka lite, jag är bara 19 år och lever redan drömmen, säger han.

Oliver Solberg och Safarirallyt
Oliver och pappa Petter (Words PR)

Rallyförararen Oliver Solberg skulle ha tävlat i WRC på Sardinien för ett par veckor sedan, men hans pappa blev sjuk i COVID-19 och 19-åringen fick sitta i karantän istället för att tävla i WRC med Hyundai.
Nu har han dock fått en andra chans. I dag startar Oliver Solberg i Safari rallyt, i Kenyas VM-rally.
– Jag känner mig som den lyckligaste personen i världen. Bara att få resa runt och uppleva sådan natur på nära håll, folket och kulturen. Dessutom får jag köra världens snabbaste rallybil mot världens bästa chaufförer. Bara tanken gör så att håret på armarna reser sig.
Kenya och Safarirallyt är en tävling som hans pappa kört fyra gånger och inför tävlingen har Oliver gjort en egen intervju med sin far.
Den kommer här:

OS: Hur var det första gången du körde Safari rallyt?

PS: Jag hade precis skrivit på kontraktet med Ford och skulle faktiskt köra Rally Finnskog i Norge. Väskan var packad och jag såg verkligen fram emot tävlingen när jag blev uppringd av Malcolm Wilson (teamchef för M-sport Ford), som berättade att planerna hade ändrats. Jag skulle istället köra Safari Rallyt. Det hände sent på kvällen och teamet bokade mig på första flyget till Kenya nästa morgon.

OS: Hur var det där med Thomas Rådström?

PS: Det är en annan historia. Jag var inte där, men anledningen till att jag var tvungen att hoppa in istället för Rådström var att han – öh – halkade på golvet på hotellrummet och bröt benet. Det var åtminstone historien som kom ut. Vad som egentligen hända var att Colin McRae satte in en rugby tackling på Thomas efter att de hade varit ute på middag….

OS: Men reglerna satte stopp för att köra med din vanliga kartläsare?

PS: Phil Mills fick inte var med så jag var tvungen att ta Rådströms kartläsare Fred Gallagher. Fred var helt fantastisk och hade mycket erfarenhet från tävlingen.
Han guidade mig under tävlingen och hjälpte mig väldigt mycket. Fred och Malcolm Wilson pratade om att jag körde för fort och för aggressivt. Jag hade inte den nödvändiga respekten för vägarna, bilen och situationen. Fred fick mig att sakta ner ganska mycket. Han förklarade allt på ett förnuftigt sätt och var väldigt ödmjuk, det uppskattade jag verkligen.

– Vi hamnade på en femte plats, ett helt fantastiskt resultat. Teamkamraten Colin McRae vann tävlingen, jag kände mig som en viktig del av teamet. Colin hamnade i trubbel efter att ha fastnat i ett vattenhinder, jag kom efter honom och stannade för att hjälpa. Tillsammans lyckades vi få bilen ur vattnet och vidare i tävlingen. Det var viktigt för mig att veta att jag hade hjälpt Colin och teamet till seger. Jag slutade också på en femte plats året därpå, men med Subaru var det två brutna tävlingar; 2001 tappade vi ett hjul och tävlingen 2002 förstördes av motorproblem.

OS: Är Safari Rallyt det svåraste tävlingen du någonsin kört?

PS: Det var annorlunda. Värmen är utmattande ja, men höga hastigheter hjälper till att få bra luftflöde i bilen. På det viset är det mycket bättre än till exempel på Cypern, där är hastigheterna mycket lägre. Vi hade även en helikopter över oss hela tiden. Phil läste noterna som vanligt, men jag fick dessutom varningar från helikoptern om en hjord elefanter eller giraffer fanns framför oss i terrängen. Helikoptern försökte skrämma bort djuren från vägen och om inte det funkade fick jag information om jag skulle hålla till höger eller vänster för att undvika dem. Vi körde även på vägar som var öppna för annan trafik, och ibland passerade vi bussar och andra transportmedel. Lyckligtvis är inte det inte längre så utan vägarna stängs nu av.

Om du vill lyssna på en lång intervju med Oliver Solberg, ladda ner Indypodden avsnitt #71. Här hittar du ett 45 min långt och väldigt öppet samtal med 19-årige Solberg.

Oliver Solberg i Safari rallyt – fakta

23 – 27 juni
Underlag: Grus
Specialsträckor: 18
Totalt SS i km: 320,19
Längsta specialsträcka: SS 3/6 Kedong (32,68)
Bil: Hyundai i20 Coupe WRC
Kartläsare: Aaron Johnston (Storbritannien)

Oliver Solberg i siffror:
Rallystarter: 44
Vinster: 9
VM-tävlingar: 10
VM-debut: Wales Rally GB (2019)
Antal vunna titlar: 9

Tidsschema Safari rallyt

Torsdag 24. juni

SS1 Superspecial Kasarani 4,84 km kl. 14.08

Fredag 25. juni

SS2 Chui Lodge 1 13,34 km kl. 08.09
SS3 Kedong 1 32,68 km kl. 09.05
SS4 Oserian 1 18,87 km kl. 10.18

SS5 Chui Lodge 2 13,34 km kl. 13.46
SS6 Kedong 2 32,68 km kl. 14.42
SS7 Oserian 2 18,87 km kl. 15.55

Lördag 26. juni

SS8 Elmenteita 1 14,67 km kl. 08.08
SS9 Soysambu 1 20,33 km kl. 09.08
SS10 Sleeping Warrior 1 31,04 km kl. 10.22

SS11 Elmenteita 2 14,67 km kl. 14.05
SS12 Soysambu 2 20,33 km kl. 15.08
SS13 Sleeping Warrior 2 31,04 km kl. 16.22

Söndag 27. juni

SS14 Loldia 1 11,33 km kl. 07.26
SS15 Hells Gate 1 10,56 km kl. 08.38
SS16 Malewa 9,71 km kl. 10.45
SS17 Loldia 2 11,33 km kl. 11.25
SS18 Hells Gate 2 10,56 km kl. 13.18

F1-bloggen lånade ut lite plats när nu Oliver Solberg kör i Safari rallyt och jag hoppas kunna ha uppdateringar från rallyt hela helgen. Saknar du F1? Jag är snart tillbaka med ett helt vanligt inlägg  inför helgens deltävling Steiermark Grand Prix, men fram till dess får du hålla till godo med tiderna, däckvalen och bråket mellan Schumacher och Mazepin här.

Steiermark GP i Formel 1: Bottas kritiseras av världsmästaren

av Anna Andersson

Onsdag betyder guide inför Steiermark GP i Formel 1, men först får du dagens hetaste snackis.

Ifrågasatt och avhängd i VM-kampen.
Efter Frankrike GP får Valtteri Bottas prestation även kritik av Nico Rosberg.
– Ärligt talat var det skräp, säger den förre världsmästaren.

Steiermark GP i Formel 1
Vänder trenden i Steiermark GP? (TT)

Bottas hade kunnat vara en av nyckelfigurerna i kampen mellan Mercedeskollegan Lewis Hamilton och Red Bulls Max Verstappen i Frankrike.
Men det blev han inte. Han slutade fyra och förklarade tydligt att han ansåg att teamet var ansvarigt för den olyckliga strategin med ett depåstopp.

Nico Rosberg, som själv blev världsmästare med Mercedes och är Bottas föregångare i teamet, vill inte alls lyssna finländarens kritik utan anser Bottas presterade klart under sin nivå.  Tysken tycker att 31-åringen som låg tvåa när han blev omkörd av Verstappen på det 44:e varvet borde ha gjort ett betydligt bättre motstånd. Hamilton hade i det läget ett försprång på fyra sekunder, men Bottas lyckades inte bromsa Verstappens framfart utan Red Bulls förare  körde om honom och fick fortsätta sin jakt på segern.
Red Bulls strategi med två depåstopp var snabbare än den strategi med ett stopp som valde till båda sina förare. Det var också en strategi som Bottas kritiserade.
– Som förare kan du inte bedöma situationen, teamet måste ta beslutet och det var rätt beslut, de behövde behålla Bottas på banan för att försöka skydda Hamilton, säger Rosberg till tyska Sky där han numera är expert.

Måste vara smartare

Taktiken gick inte hem, utan Bottas som hade stora problem med balansen i bilen och sina 27 varv gamla däck blev ett enkelt byte för Verstappen.
– Jag vet att det var svårt, men han försvarade sig inte speciellt bra och han hade behövt vara smartare, säger Rosberg.
– Kanske hade Max tagit sig förbi i alla fall, men det hade kunnat ta honom lite längre tid.
Max Verstappen vann loppet före Lewis Hamilton och Bottas blev även omkörd av Sergio Perez, Red Bull.

Steiermark GP i Formel 1
Ligger trea i VM efter två pallplatser i rad (TT)

Perez har nu tagit en seger och en tredjeplats på de två senaste loppen och hans insats hyllas av Red Bullss motorsportkonsult Helmut Marko.
– Vi bestämde oss tidigt för att arbeta mot strategin med två stopp för Max och behövde behålla Perez längre på banan. Hade han inte tagit emot det beskedet så fint hade vi aldrig kunnat genomföra planen, säger Marko till ServusTV.
Även Mercedes teamchef Toto Wolff har gett beröm till Sergio Perez, han säger bland annat att:
– Hade det inte varit för Perez hade vi testat med två stopp på en av våra bilar och det hade gjort situationen svårare för Red Bull, säger österrikaren till motorsporttotal.com.

Chefens krav på Bottas

När det gäller Valtteri Bottas framtid finns inte heller någon ny information. Bottas själv anser att alla spekulationer saknar grund och Toto Wolff hade ett tydligt svar till GPFans i samband med förra helgens VM-deltävling i Formel 1.

– Jag tror att Valtteri vet att det enda svaret till dessa rykten är att prestera på banan, sa Wolff.

– Kör fort på både lördag och söndag. Gör han det, sätter han sig i en väldigt bra position inför nästa år.
Nu väntar Steiermark GP i Formel 1, en tävling som Valtteri Bottas vann från pole position förra sommaren. Kan han slå tillbaka och ta årets första seger?
Det kan bli spännande på det korta varvet och det pratas dessutom om regn. Här har du en väderprognos.

Guide till Steiermark GP i Formel 1

Steiermark GP avgörs på samma bana som Österrike GP, nämligen Red Bull Ring, därför är statistiken från fjolårets båda lopp med här. Notera att det avgörs två lopp även i år, men för att göra tävlingarna olika är det en skillnad på de däck som Pirelli har nominerat. Det läser det här.

Steiermark GP i Formel 1

Bana: Spielberg – Red Bull Ring
Helgens tider hittar du här.
Längd: 4326 m (71 varv)
Bandebut: 2014 ( efter en ombyggnad)
Kurvor: 9 (2 vänster, 7 höger)
Avstånd till första kurvan: 323 m
Kurvor över 250 km/timmen: 2 (T4, T7)
Kurvor under 100 km/timmen: 2 (T2, T3)
Depåraka: 290 meter ( Vid en hastighet på 60 km/tim tar sträckan 13,1 sekunder)
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Högt
Bromszoner: 6 ( 3 hårda)
Högsta fart (utan DRS): 310 km/timmen
Lägsta fart: 67 km/timmen.
Vinnande strategi 2020: 3 depåstopp ( den mest valda strategin var 1 depåstopp)
Depåstopp 2020: Totalt 59
Segrar från pole position: 4
Säkerhetsbilen har varit på banan totalt två gånger under de åtta race som avgjorts här.
Vinst från högsta startposition: Max Verstappen från startplats 4 2018.
Första segrare år 2014: Nico Rosberg, Mercedes ( Felipe Massa hade pole position)

Statistik Steiermarks GP i Formel 1

Steiermark GP i Formel 1
Topp tre i kvalet 2017 (TT)

Topp 8 i kvalet 2020:

1. Valtteri Bottas, Mercedes
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Carlos Sainz, McLaren
3. Lando Norris, McLaren
4. Alexander Albon, Red Bull
4. Valtteri Bottas, Mercedes

Snabbaste kvalvarvet:
Absolut: 1:2.939 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2020)
2020: 1:2.939 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2020: 1:19.273 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:3.003 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:3.130 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:4.251 (Valtteri Bottas, Mercedes)
Förarna med flest pole position:
Lewis Hamilton (3)
Valtteri Bottas (3)
Felipe Massa (1)
Charles Leclerc (1)

Topp 4 i Österrike GP och Steiermark GP i Formel 1 2020
1. Valtteri Bottas, Mercedes
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Charles Leclerc, Ferrari
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
3. Lando Norris, McLaren
4. Alexander Albon, Red Bull
4. Lewis Hamilton, Mercedes

Snabbaste varvet i loppet:

Absolut: 1:5.619 (Carlos Sainz, McLaren, 2020)
2020: 1:5.619 (Carlos Sainz, McLaren)
2020: 1:7.475 (Lando Norris, McLaren)
2019: 1:7.475 (Max Verstappen, Red Bull)
2018: 1:6.957 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2017: 1:7.411 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Senaste fem vinnarna:…

2020 Lewis Hamilton Mercedes
2020 Valtteri Bottas Mercedes
2019 Max Verstappen Red Bull
2018 Max Verstappen Red Bull
2017 Valtteri Bottas Mercedes

Förarna med flest segrar:
Nico Rosberg (2)
Lewis Hamilton (2)
Valtteri Bottas (2)
Max Verstappen (2)

Omkörningar per varv:

2020: 22
2019: 42
2018: 30
2017: 12
2016: 66

 

Ha en trevlig onsdag. I  morgon hörs vi igen och då kastar vi även ett öga mot WRC, Oliver Solberg och comebacken i Kenya.

Nedsnack av IndyCar och uppsnack inför Steiermarks Grand Prix

av Anna Andersson

Låt oss strax snacka F1 och Steiermarks Grand Prix, men först IndyCar och ett par ord från Marcus Ericsson.

Ett enda litet misstag.
Det blev dyrt för Marcus Ericsson.
– Det är klart, utan den snurrningen kanske jag hade kunnat vara på pallen, säger svensken.

Marcus Ericsson (TT)

Han hade ett tungt kval, men en väldigt bra första stint i Road America.
– Jag visste att det behövdes en riktigt stark körning från en start på 18:e position, men kände mig självsäker eftersom jag vet hur stark jag är i race, säger han till Sportbladet.
Den första stinten var bra, han klättrade upp till plats 12, men
då kunde hans race ha varit över.
– Jag gjorde en miss ut ur kurva tre, jag var lite för ivrig på gasen ute på curben och tappade bilen. Motorn dog när jag snurrade och jag var orolig för att jag skulle tappa ett varv, säger han.
– Men som tur var kom de ut och kunde starta om motorn så att jag hann återansluta till klungan på ledarvarvet.

Föll efter miss

Han fick föller ner till plats 22 och fick börja om från början. En gång till.
– Då kändes det rätt tungt, men jag visste att jag hade en bra fart så jag knöt näven om kämpade mig tillbaka.
– Jag gjorde en grym uppkörning med många snygga omkörningar, bra depåstopp, bra strategi och framförallt bra fart.
Det gav honom plats sex i mål.
– Med tanke på allt som hänt är jag nöjd med det, det är klart att utan den snurrningen så kanske jag hade kunnat vara på pallen. Vem vet? Oavsett vad var det ett bra resultat, bra med poäng och jag visar återigen att jag är en av de starkaste förarna i race och det ta vi med oss till Mid Ohio om två veckor.

Det är fortfarande oklart om Felix Rosenqvist hinner tillbaka till dess, men vi kommer kunna följa Marcus och även Linus Lundqvist som nu är trea i IndyLights. Mer om det läser du här. Vill du ha ännu mer IndyCar? Lyssna på mig och mina kollegor i Indypodden. Där finns även en lång intervju med Oliver Solberg, som kör karriärens andra VM-deltävling i WRC den kommande helgen. I Kenya.Nu är det fokus på Formel 1 och Steirmarks Grand Prix.

Fortsatt bråk mellan Schumacher och Mazepin

Stiermark Grand prix
Schumacher och Mazepin fortsätter bråka (TT)

Mick Schumacher och Nikita Mazepin var vansinniga på varandra efter deltävlingen i Baku. Schumacher frågade till och med teamet om ryssen ville döda honom. Enligt teamchefen Günther Steiner var problematiken mellan förarna löst redan innan tävlingen i Frankrike.
Så verkar det dock inte vara i verkligheten. I Frankrike var det tryckte Mazepin återigen Schumacher av banan.

– Tyvärr blev jag uttryckt så långt att jag kom ut på den smutsiga delen av banan. Det gjorde mina däck väldigt smutsiga, säger Mick Schumacher till motorsporttotal.com
– Den typen av saker måste inte ske. Jag tror att jag måste prata med teamet en gång till. I slutändan är det så att om det måste vara så, är det så. Därför gör vi vår grej och jag tror att han gör sin.

I ett samtal med den tyska TV-kanalen Sky säger Schumacher:
– Jag tror att det är hans stil, vi har svårt att förstå varandra riktigt bra på just den nivån, men i slutändan måste vi kanske trycka ut armbågarna båda två.
I helgen förklarade FIA:s president Jean Todt att han håller ett vakande öga över Mick Schumacher som han också kallar för ”min andra son”. Mer om det läser du här.

Tider för Steiermarks Grand Prix

Midsommarafton
Träning 1 kl 11.30
Träning 2 kl 15.00
Midsommardagen
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag
Race kl 15.00
Som vanligt sänder VPlay och kvalet går även i TV10.

Däcken till Steiermarks Grand Prix

Nu kör vi två race på samma bana (Red Bull Ring), veckor efter varandra och Pirelli har valt olika däck. Den första helgen är det C2,. C3 och C4, Den andra C3, C4 och C5. Det gör däcktillverkaren för att skapa lite variation i strategin.
Red Bull Ring är en bana med stora höjdskillnader, lite som en bergochdalbana och med ert väldigt kort varv där kurvorna följer efter varandra. Det är tio kurvor på 4,3 km, vilket gör att trafiken framförallt kan bli en avgörande faktor under lördagens kval. I morgon får du en mer utförlig guide till loppet.
– Återigen är det två lopp i Österrike vilket betyder att teamen har mycket data, säger Pirellis motorsportchef Mario Isola.
– I och med att vi har gjort två olika däckval blir det spännande att se hur teamen hanterar de mjukare C5 i det andra loppet och hur det påverkar strategier och vilka möjligheter som öppnar sig jämfört med den första tävlingshelgen.

Vädret på Red Bull Ring

Det kan bli regn över Red Bull hemmaarena i helgen. Både lördag och söndag. På lördagen är det över 60 procents risk för regn i samband med att kvalet ska genomföras, under söndagen är risken nästan 80 procent. Även under fredagens träningar är det risk för regn och åska.
Jag lär få anledning att återkomma om väderprognosen.

Valtteri Bottas med hård kritik

av Anna Andersson

En fjärdeplats är inte bra nog. Valtteri Bottas blev förbannad efter Frankrike GP och riktar hård kritik mot Mercedes.
– Varför lyssnar ingen på mig?

Valtteri Bottas
Em besviken Valtteri Bottas (TT)

På det 46:e varvet at Frankrike GP i Formel 1 blev Valtteri Bottas riktigt förbannad. Han ville köra på en strategi med två stopp. Teamet gick emot honom och tvingade honom att bara göra ett depåstopp.
– Varför lyssnar ingen på mig när jag säger att vi ska göra två depåstopp?, ropade finländaren över radion.

Han fick inget tydligt svar, inte då. Istället låg han kvar på banan och gick i mål som fyra. Han slutade bakom segrande Max Verstappen, Red Bull, kollegan Lewis Hamilton och Red Bulls Sergio Perez.
– Hade vi gjort två stopp hade vi säkerligen tagit en pallplats och slagits om segern. Det är jag övertygad om, säger Valtteri Bottas till Sky.
– Teamet var väldigt fokuserat på att köra med ett stopp. Vi trodde att det var bättre, men det var det inte. Mina framdäck var helt slut de sista tio, femton varven.

Han fortsätter att kritisera teamets beslut:
– Det är klart att jag försökte ta en pallplats, men mina däck var helt slut. Jag hade ingen chans.

Annan åsikt än Valtteri Bottas

Teamchef Toto Wolff hörde kritiken från Valtteri Bottas, men han höll absolut inte med.

Istället hyllade han finländarens känsloutbrott:
– Äntligen blir han irriterad. Han släpper ut sina känslor och det är bra. Detta var riktigt irriterande, säger Wolff till ServusTV.
– Men vi tror fortfarande att ett stopp var den bästa strategin. Vi hade tagit död på däcken eftersom vi hade legat så nära varandra efter stoppen. Då kan du inte göra någonting.
Han förklarar:
– Hade vi valt två stopp hade vi kommit ut efter Perez, då måste man köra om på banan. I dag gick allt kring strategin snett.

Valtteri Bottas har kontrakt över årets säsong, vad händer sedan? Säsongsstarten har varit tung och det pratas om att han ska ersättas till nästa år. Mer läser du här.

Kritiken mot Hamilton

Nico Rosberg, världsmästare 2016, är kritisk mot sin tidigare teamkollega Lewis Hamilton.
Han anser att britten inte försvarade sig när han blev omkörd av Max Verstappen ett varv från mål.
– Det är ovanligt att Lewis inte försvarar sig, säger Rosberg till Sky.
– Stäng den förbannade dörren, eller nej inte det? Lewis är normalt sett den bäste racerföraren en mot en och jag är förvånad över att han inte ens försökte.
Tysken fortsätter:
– Gör ett försök, bromsa sent, försök stanna kvar på utsidan. Detta var allt för mesigt av Lewis.

Red Bulls smarta strategi

Red Bull hade tänkt låta Max Verstappen göra ett depåstopp, men valde istället två. Det gav teamet segern.
– Vi började diskutera et byte av strategi tio varv efter hans första stopp, kring varv 28 någonstans. De andra jagade Max och han kunde inte ta hand om sin´a däck, säger Christian Horner när han möter media efter loppet.
– Den information vi fick från bilen sa oss att han inte skulle kunna köra till målflagg och vår strateg gav mig alla alternativ jag kunde välja mellan. Då tänkte vi att vi inte hade någonting att förlora.
Red Bull lät den andra bilen med Sergio Perez köra med ett depåstopp. Faktum är att det bara var Verstappen och Ferraris Charles Leclerc som körde med två depåstopp.

Vill du läsa mer om gårdagens lopp och kolla in resultat och tabell? Det hittar du här.
Redan i morgon är det dags att snacka upp nästa F1-lopp. På söndag den 27 körs det första av två lopp i Österrike, på Red Bull Ring. Här hittar du årets kalender, så som den ser ut nu.

Linus Lundqvist tappar ledningen

Svensken hade en tuff helg i IndyLights, det blev en fjärdeplats och en femteplats, vilket gör att han nu är trea i mästerskapet. Mästerskapsvinnaren får möjlighet att köra IndyCar nästa år.

– Ibland träffar man helt enkelt inte riktigt rätt. Även om det är frustrerande måste man lära sig att det är en del av sporten, säger Linus Lundqvist.

– Man vet att alla har en sådan här helg förr eller senare. Då gäller det att inte ge bort fler poäng än nödvändigt. Där känner jag att vi lyckades under omständigheterna bra, och det är absolut ingen katastrof att åka härifrån bara åtta poäng från mästerskapsledning. Vi kommer tillbaka, räkna med det!

Nästa deltävling för Indy Lights äger rum på Mid-Ohio Sports Car Course den 2-4 juli. Nu är halva säsongen avgjord.

RESULTAT
Indy Lights Presented by Cooper Tires
Rd. 5 | Road America (USA)
Race 1

1: Kyle Kirkwood (USA), 20 varv
2: Benjamin Pedersen (DEN), +11.066s
3: Robert Megennis (USA), +12.451s
4: Linus Lundqvist (SWE), +13.804s

Race 2

1: David Malukas (USA), 20 varv
2: Robert Megennis (USA), +4.588s
3: Danial Frost (SGP), +8.033s
4: Alex Peroni (AUS), +8.465s
5: Linus Lundqvist (SWE), +15.342s

MÄSTERSKAPSTABELL
Topp 5 | Efter 10/20 race
1: David Malukas (USA), 235 p.
2: Kyle Kirkwood (USA), 227 p.
3: Linus Lundqvist (SWE), 227 p.

Marcus Ericsson körde in som sexa på Road America. Det läser du om här.

Smart strategi avgjorde Frankrike Grand Prix 2021

av Anna Andersson

Red Bull valde två depåstopp i Frankrike Grand Prix 2021.

Det gav Max Verstappen ännu en seger – och ett fortsatt övertag i VM.

– Vi fajtades hela racet och det kommer att vara samma kamp resten av säsongen, säger Verstappen.

Frankrike Grand Prix 2021
Verstappen vann efter en smart strategi (TT)

Frankrike Grand Prix 2021 utvecklades till en mycket spännande batalj mellan de två VM-kombatanternna, Max Verstappen och Lewis Hamilton. Red Bulls Verstappen hade pole position, men han gjorde en miss i första kurvan. Det nyttjade Mercedes flerfaldige mästare Lewis Hamilton som tog över ledningen.

–Jag tappade bakänden av bilen, och försökte korrorgera, korrigera och korrigera, men det gick inte, säger Verstappen när han intervjuvas av Formula 1  efter loppet.

– Det var väldigt svårt med vinden under de första varven, svårt att hitta balansen i bilen. Under ett  varv var det okej, men under nästa gled man omkring på banan.

Red Bull starka i Frankrike Grand Prix 2021

Verstappen tog tillbaka initiativet tack vare en undercut, ett tidigt depåstopp på varv 19. Ett varv senare körde han om Mercedes Lewis Hamilton.

– Med nya däck har du direkt en fördel i två, tre varv, förklarade den förre F1-föraren Nico Hülkenberg för Servus TV.
Hamilton och Mercedes valde att göra ett depåstopp vilket har varit en framgångsrik strategi när han vunnnit i Frankrike tidigare år, men inte i år. Morgonens regn i kombination med ett högre lufttryck i däcken förändrade förutsättningarna. Red Bull gjorde ytterligare ett depåstopp och gav upp banposition för att ha bättre  däck i slutet av loppet.  Det var ett smart drag som avgjorde Frankrikes GP.

Efter 44 av 53 varv körde Verstappen om den första Mercedesen med Valtteri Bottas och därefter ställde han in siktet på Lewis Hamilton. Han fick chansen ett varv från mål och han tvekade inte en sekund. Omkörningen gav honom ledningen i loppet, en seger i Frankrike Grand Prix 2021 och en utökad ledning i VM.

– Vi hade inga däck kvar, men det var ett bra race, sa Lewis Hamilton efter loppet.

– Nu måste vi försöka att hitta pace igen. Red Bull är betydligt snabbare på raksträckorna och vi måste ta reda på vad det beor på. Red Bull slog också Mercedes med sin andra bil, Sergio Perez slutade trea och medan Valtteri Bottas var fyra i mål.
McLarens bilar slutade femma och sexa i dagens race, vilket gjorde att de befäste sin tredjeplats i konstruktörsmästersket.

Red Bull leder nu både förar-VM och konstruktörsmästerskapet.

Här har du resultatet i Frankrike Grand Prix 2021.

Nästa deltävling avgörs i Österrike om en vecka.

Presidentens fina hyllning till Mick

Michael Schumacher kan inte följa sin son på banan.
Men den unge racerföraren har ofta en fadersfigur på plats – Jean Todt.
– Mick är som min andra son, säger FIA:s president.

Todt var teamchef hos Ferrari när Michael Schumacher körde hem fem VM-titlar under början av 2000-talet. Numera är han president hos FIA, internationella bilsportförbundet. Han är också en nära vän till familjen Schumacher och besöker ofta familjens hem där Michael Schumacher vårdas efter den svåra skidolyckan vintern 2013.
– Alla vet att jag älskar Michael och står hans familj väldigt nära. När Mick var tre år gammal lekte han med min fru och en höna i trädgården. Han är som min andra son. Det kan vara lite svårt med tanke på min position.Det kan tolkas på fel sätt, men Mick är min bebis.

Besöker familjen regelbundet

Familjerna Tost och Schuamcher har en nära relation. Jean Todt har tidigare i år berättat att han besöker familjen regelbundet, att han reser till Schweiz en gång i månaden. Hans son Nicolas är också Mick Schumachers agent och har tagit den unge tysken via en EM-titel i Formel 3 och en titel i Formel 2 till Formel 1 med Haas.
– Jag hoppas bara att han får en bil som tillåter honom att visa sin talang på rätt sätt, säger Jean Todt.

Än så länge har resultaten uteblivit. Haas har en av fältets sämsta bilar och Mick Schumacher slutade på plats 19 i Frankrike Grand Prix 2021, han slog enbart kollegan Nikita Mazepin.

Dyrt misstag av Marcus Ericsson

Svensken startade som 18:e man och gick i mål som sexa på Road America, men resultatet hade kunnat bli betydligt bättre än så. Ericsson gjorde en fin uppkörnning som tyvärr avslutades med en avåkning, vilket gjorde att han tappade många placeringar. Misstaget ledde till att han fick  börja om jakten mot toppen. Allt som allt stod han för två väldigt imponerande uppkörnignar,  men tappar änndå en placering i mästerskapet. Nu är han åtta.

Alex Palou vann loppet och tog över ledningen i mästerkapet före Pat O´Ward. De två är också de enda två förarna som  vunnit två lopp i år. Den regerande mästaren Scott Dixon är trea i sammandraget.

Nu väntar ett par veckors paus innan nästa deltävling avgörs på USA:s nationaldag den 4  juli.

Frankrike GP 2021: Verstappen har pole

av Anna Andersson

Max Verstappen imponerar i kvalet till Frankrike GP 2021.
Han har pole position före Lewis Hamilton.
– Det är riktigt positivt på en bana som vi brukar ha svårt för, säger Max Verstappen.
– Nu ser det riktigt bra ut inför morgondagen.

 Frankrike GP 2021
Verstappen med årets andra pole position (TT)

VM-ledande Verstappen tog säsongens andra pole position när han var snabbast i kvalet till deltävlingen i Frankrike. Red Bull som har en ny motor till den här helgen verkade ha hittat farten, även om Verstappen var lite överraskad.
– Vi får inga poäng i dag. Vi måste avsluta rätt i morgon och få de 25 poängen vi tappade i Baku, säger Verstappen.

Han har fyra poäng tillgodo på Hamilton i VM-sammandraget.

Kampen fortsätter med  Frankrikes GP 2021

Den regerande mästaren Hamilton har dominerat i Frankrike sedan F1 kom tillbaka till banan 2018 men den här helgen har ha haft svårt att hitta rätt.
– Det har varit en väldigt svår helg, framförallt mentalt. Du kan inte ana hur mycket jag har ändrat inställningarna. Jag har inte trivts i bilen, utan ändrat och ändrat tillbaka. Det har varit tufft, men nu känns det bra, säger Lewis Hamilton när han lämnar sin kommentar efter kvalet.
– Vi fick verkligen kämpa på träningarna och jag tror att de är en tiondel före oss sett till våra longruns. Här finns det finns en möjlighet att köra om in mot den första kurvan. Det kan även bli lite regn, då kan det bli spännande.

Han påtalar att Mercedes tappar tid på raksträckorna.

Olika strategi

Valtteri Bottas var bäst i Mercedes under fredagden, men fick stryk av sin teamkollega under lördagen. Han startar från ruta tre, medan Red Bulls Sergio Perez  startar från ruta fyra.

– Jag är riktigt besviken, erkänner Bottas och fortsätter:

– Jag hade problem med balansen i bilen  i ett par kurvor.
Som ni vet har det varit mycket snack om däcken och teamen har varit väldigt oense med Pirelli, som tillverkar dem. Här kan du läsa mer om det.
En guide till Frankrike GP 2021 hittar du här och här är startuppställningen.

Notera att alla toppförarna utom Sergio Perez  (soft) körde på medium i Q2, vilket gör att de startar Frankrike GP 2021 på medium.

Två röda flaggor

 Frankrike GP 2021
Första året i F1 för Tsunoda (TT)

Yuki Tsunoda, Alpha Tauri tappade bakändan på bilen och försvann från kvalet till Frankrike GP 2021 redan i Q1. Det är inte första gången som japanen gjorde en miss redan i början av kvalet, men kan hans tid hos Red Bull/Alpha Tauri vara över  redan i sommar?

Knappast. Inte så länge Honda har någonting att säga till om och i år är det extremt viktigt för Red Bull att ha ett gott förhållande till Honda. Det är japanernas sista år i F1 (för den här gången), men de ska utveckla en motor som Red Bull sedan ska ta över när utvecklingen av motorer fryses efter årets säsong. Dessutom är de röda tjurarna för första gången på länge med i kampen om båda VM-titlarna och då lär de inte vilja riskera en konflikt med motorleverantören.
Även Mick Schumacher, Haas, körde av rejält under kvalet. Han såg till att Q1 flaggades av, vilket ledde till att han själv tog sig till Q2 för första gången i sin F1-karriär. Väl i Q2 var bilen för skadad för att kunna delta.

Korta snackisar

När bestämmer sig Mercedes för vilka förare som ska köra för teamet 2021? I år var kontraktet med Lewis Hamilton klart först i februari, ett par veckor innan försäsongstesterna startade.
Till nästa år behöver teamet kontraktera två förare, både Bottas och Hamilton har avtal över ett år.
– Det blir väl i vinter, jag vet inte om det blir i december, januari eller februari, säger Wolff.

Även IndyCar tävlar i helgen, mer om Marcus Ericssons tankar inför racet läser du här.

Felix Rosenqvist får ännu inte tävla efter kollissionen i Detroit förra helgen.

Här hittar du alla tider för Indycar och även för IndyLights där Linus Lundqvist leder mästerskapet.

Sida 112 av 390