Marcus Ericsson om vännens otäcka krasch och helgens race

av Anna Andersson

Efter mer än sju år var Marcus Ericsson en vinnare igen. I samma race som hans vän Felix Rosenqvist kraschade illa.

– Det var extremt otäckt, han hade gashäng och inga bromsar. Det finns inget värre, säger Ericsson.

Marcus Ericsson
Marcus Ericsson (TT)

Samtidigt som Rosenqvist råkade ut för karriärens tuffaste olycka firade Ericsson sin första och största framgång som senior.

Lördagen bjöd på helt olika världar för de två svenskarna som har hunnit bli goda vänner under de tre år de har kört tillsammans  i IndyCar. De tränar gärna tillsammans och umgås när möjligheten finns.

– Vi käkade lunch i måndags, snackade om helgen och även om han är rejält mörbultad var humöret gott. Felix jobbar hårt, fast besluten om att komma tillbaka så snart som möjligt, säger Ericsson.

Marcus Ericsson om Felix Rosenqvists krasch

Men det blir inte något race den här helgen. Läkarna stoppar Rosenqvist från tävlingen på Road America, där han vann sin första seger i mästerskapet för ett år sedan. Ericsson kommer däremot till Elkhart Lake som en vinnare. Han är sjua i mästerskapet och väldig positiv.

– Jag hade två starka race i Detroit, även om jag körde slut på bränslet i kvalet till race två så var det två extremt bra race och jag körde in i topp tio. Jag visade att den där segern inte var någon slump.

Faktum är att Ericsson, som under inledningen av säsongen  drabbades av flera problem relaterade till depåstoppen, har kört riktigt bra under den senaste månaden och avancerat i sammandraget.

– Det var en riktig käftsmäll när jag tappade däcken i depån i Texas, men efter det har jag jobbat mig tillbaka. Nu är det jämnt i mästerskapet och jag har slagläge på topp fem redan i helgen.

På väg mot en titelkamp?

Sju olika förare har stått som segrare efter säsongens åtta inledande lopp. Mästerskapsledaren Pat O´Ward, teamkollega med Felix Rosenqvist hos McLaren, är den enda som vunnit två lopp. Ericssons teamkollegor Alex Palou och Scott Dixon är en respektive 36 poäng efter ledande O´Ward.

– Gör jag en riktigt bra helg kan jag nå upp till topp tre och då är det plötsligt kamp om titeln, säger Ericsson.

– Det är extremt skönt att ta tagit den första segern, att visa att jag är en vinnare och inte bara en kille för pallen. Det är viktigt för mitt eget självförtroende och för min status. En ”racewinner” är en ”racewinner” och dit tänker jag ta mig igen.

Tips om andra texter

Vill du läsa mer om IndyCar? Här är helgens tider och ett nedslag kring IndyLights där Linus Lundqvist kör för mästartiteln.

Väntar du på F1? Här är det senaste inlägget kring det stora däckbråket och diskussionen kring om Aston Martin och Red Bull har fuskat eller inte.

Tidigare i veckan skrev jag också om Valtteri Blottas framtid.

Frankrike GP i Formel 1: Tuffare kontroller efter däckbråket

av Anna Andersson

Två otäcka krascher i Baku. Men vems är felet?
Inför Frankrike GP i Formel 1 är teamen och Pirelli djupt oense.
– Vissa team håller sig inom gränserna, andra inte, säger Pirellis chef Mario Isola.
– Men jag kan inte ge några exakta tal, då blir jag dödad när jag går ut genom dörren.

Strolls bil efter kraschen i Baku (TT)

Under F1-deltävlingen i Baku, kraschade Aston Martins Lance Stroll sedan det ena bakdäcket gått sönder. Samma öde drabbade Red Bulls Max Verstappen.
Resultatet av undersökningen presenterades i veckan och enligt däcktillverkaren Pirelli är det teamen som bär ansvaret eftersom de inte kan hitta något fel på däckens konstruktion. Istället menar Pirellis sportchef Mario Isola att teamen har använt däcken på ett felaktigt sätt,  att de har använt sig av ett kryphål i reglementet.
– Förmodligen, säger han när han möter media inför Frankrike GP i Formel 1.

– Hur de har lyckats måste ni fråga dem om.
Inför tävlingen i Baku höjde Pirelli gränsen för lufttrycket i däcken och teamen höll sig också inom de gränserna inför starten. Då mättes lufttrycket.
Det är just nu den enda möjligheten som däcktillverkaren har att mäta lufttrycket i däcken.
– Vi har inga andra verktyg, det är inte för att teamen inte vill utan för att det inte går, förklarar Isola.

Inget regelbrott, kanske fusk

Men faktum är att ett par team körde med ett lägre lufttryck under racet, men det betyder inte att de bryter mot reglerna. Reglementet säger bara att däcken ska ha ett visst lufttryck när loppet startar.
– I Baku var det förväntade lufttrycket ett annat än det lufttrycket som användes under racet och det orsakade skadorna, förklarar Isola.
Men han är tydlig med att det inte var något regelbrott som kan bestraffas.
– Jag kan inte säga att de har brutit mot reglerna när de vill ha en  bil som presterar bättre. Är lufttrycket är korrekt när loppet startar håller de sig inom reglerna, säger italienaren.
– De är inte här för att söndagsköra, utan vi vet att ett lägre lufttryck ger mer prestanda.
Samtidigt ökar det också påfrestningen på däcken och därmed också riskerna. Isola bekräftar också att de har hittat skador på så väl Sebastian Vettels som Lewis Hamiltons däck.

Mer kontroller inför Frankrike GP i Formel 1

Frankrike GP i Formel 1
Max Verstappen är missnöjd (TT)

Max Verstappen som råkade ut för en olycka i Baku är inte alls nöjd med Pirellis förklaring.
– De säger att de inte har några mätinstrument som fungerar under loppet, men vi skickade våra siffror till dem och de låg inom den tillåtna gränsen. Och om de siffrorna inte stämmer kan vi inte heller göra något, säger Verstappen till motorsporttotal.
– Det visar att vi inte har gjort något fel. Inte Aston Martin heller. Pirelli kan inte skylla på oss utan de borde titta på sig själva.
Till nästa år införs en standarsensor som kommer att mäta lufttrycket även under loppen.
– Händer detta nästa år är det ett regelbrott, säger Isola.

– Men det är det inte i år.

Under helgens tävling i Frankrike ska FIA (Internationella bilsportförbundet) genomföra fler kontroller och luftrycket har höjts och  är nu 0,14  bar högre än när F1 senast körde i Frankrike år 2019.

Snabba nyheter inför Frankrike GP i Formel 1

Esteban Ocon har förlängt sitt kontrakt med Alpine till och med 2024. Därmed har han också avslutat alla sina avtal med Mercedes.
Honda har utrustat Max Verstappen, Sergio Perez och Pierre Gasly med nya motorer till helgen. Under hela säsongen får teamen använda sig av tre motorer per förare, det finns även begränsningar för andra komponenter i motorn. Här finns en översikt över hur det ser ut just nu.

Mercedes förare har bytt chassi till den här  helgen, Lewis Hamilton är allt annat än nöjd.

– Det är någonting som  inte stämmer, säger britten som var trea på den andra träningen. Här är hela resultatet.

Toto Wolff förklarar bytet såhär:

– Vi byter delar hela tiden och det har vi planerat att göra med de chassin vi har med från förra året. Vi vill inte samla miljontals kilometrar på ett chassi.

Han betonar dock att de har extra chassin med  sig. Bottas kör denna helg med chassi nr 6 och Hamilton med nr 4.

Tips och guide

En guide till helgen hittar du här, men väderprognosen har ändrat sig något. Just nu är det 90 procents risk för regn under loppet på söndag. Även vinden väntas öka och det kan blåsa över 10 m/s i vindbyarna.
Här hittar du alla tider som gäller i helgen.

Sauber har skrivit ett avtal med Jose Mauel Correra. Han kraschade illa med Anthoine Hubert under F2-loppet på Spa 2019, men är nu tillbaka inom motorsporten och kör Formel 3.

Är du mer intresserad av Indycar än Formel 1?
Här hittar du ett inlägg med alla tider inför helgens lopp på Road America. Det gäller både Marcus Ericsson i IndyCar och Linus Lundqvist i Indy Lights. Lundqvist var förövrigt snabb på träningarna under gårdagen och bör återigen kunna vara med och slåss i toppen.

I morgon kan jag också utlova lite mer IndyCar, redan under förmiddagen, i god tid före F1-kvalet.

Svensk VM-premiär  i Formel E

I  helgen är det också dags för Joel Eriksson  att premiärköra i Formel E. Han blir Sveriges första VM-förare i mästerskapet som fått  VM-status efter det att Felix Rosenqvist lämnade. Han gör ett inhopp  i E-Prix i Mexiko för DRAGON/PENSKE.

–  Det här är en dröm som går i uppfyllelse, säger Joel Eriksson, 22.

Han var en av Sveirges mest  lovande formelbilsförare och imponerade bland annat i Formel 3, men valde  att  gå vidare mot DTM. Där hade han kontrakt med BMW men när  de  lämnade det  mästerskapet fick han söka andra vägar.

– Formel E har funnits på min önskelista i flera år och jag har jobbat för att komma precis hit där jag står just nu, på väg in i min första racehelg i det här mästerskapet. Att dessutom göra det under en säsong när serien fått officiell VM-status gör det bara ännu häftigare. Jag är otroligt glad att vara tillbaka i en tävlingssituation och jag ska göra mitt absolut bästa för att återgälda teamets förtroende.

Formel E – tider

Lördag 19 juni
Fri träning 1: 15.00-15.45
Fri träning 2: 17.15-17.45
Kval 1: 19.00-20.00
Race 1 (45 min + 1 varv): 23.00

Söndag 20 juni
Fri träning 3: 16.15-17.00
Kval 2: 19.00-20.00
Race 2 (45 min + 1 varv): 23.00

Eurosport och Eurosport Play sänder evenemanget.

Sedan vill jag återigen passa på att tacka er alla som läser, kommenterar och kommer in till bloggen. Jag hade aldrig kunnnat driva den utan er hjälp, varje klick in räknas – oavsett om du läst bloggen sedan starten för 12 år sedan eller nyligen har hittat hit.

Namnet F1-bloggen får den behålla, det är så inarbetat att det inte finns någon anledning att byta. Trots namnet gör jag ändå endel andra inspel, framförallt från Indycar och när det gäller svenska förare.

Marcus Ericsson inför REV Group Grand Prix

av Anna Andersson

Förra veckan kom hans första seger. Nu längtar han redan efter nästa.
– Det är upp till bevis, det var ingen engångs grej, säger Marcus Ericsson.

REV Group Grand Prix
Ericsson (Chris Owens)

Efter år av motgångar tog Ericsson sin första seger sedan 2013 när han vann det första stadsloppet i Detroit.
– När den där sista rödflaggen kom ut så kändes det som om det var för mig. Jag hade en grym känsla, säger Ericsson om förra veckans efterlängtade vinst..

– Det är först nu som den segern börjar sjunka in. Det var race dagen efter vilket gjorde att det var lite konstigt med alla känslor som kom upp och sedan var det bara att starta om på noll nästa dag . Då var det race igen.

Under söndagen körde han slut på bränsle under kvalet vilket gjorde att han fick en sämre startposition, men under racet så hittade han rätt igen och körde upp sig. Nu är han sjua i mästerskapet och stadsbanan i Detroit är bytt mot REV Group Grand Prix och den traditionella racerbanan Road America där ett varv är 6,5 km långt.
– Det är ju en sak att snacka om att vinna, men när man väl gör det får man en massa självförtroende. Detta är en idrott som är resultatbaserad. Det är skönt att visa att jag inte bara är här för att tävla utan för att vinna.

Felix Rosenqvist missar REV Group Grand Prix

REV Group Grand Prix
Rosenqvist vilar ett lopp till ( INDYCAR)

Felix Rosenqvist missar helgens tävling i IndyCar på Road America, banan där han tog sin första seger i mästerskapet 2020. Han kraschade illa i lördags och har ännu inte fått klartecken av läkarna, utan måste fortsätta sin rehabilitering.
Rosenqvist ersätts av den tidigare F1-föraren Kevin Magnussen som numera tävlar i IMSA.

Oliver Askew som tävlade för teamet förra helgen ska ersätta Renus Veekay, som brutit nyckelbenet i samband med en cykelolycka.

Tider REV Group Grand Prix

Fredag 18 juni

Träning 1 kl 23.00

Lördag 19 juni

Träning 2 kl 17.00
Grupp 1  kval kl 20.30
Grupp 2 kval kl 20.50
Kval omg 2 kl 21.10
Fastest 6 kl 21.30
Avslutande träning kl 23.30

Söndag 20 juni:
Race kl 18.40

Sändning: Viaplay, som startar sin sändning kl 18.00

Linus Lundqvist i Indy Lights

Även Linus Lundqvist tävlar i helgen. Han tog två pallplatser i helgen och tävlar precis som IndyCar på Road America i Elkhart Lake, Wisconsin.
– Det är tvära kast just nu. Det gäller att analysera förra helgen och sedan snabbt ställa om och fokusera på den här, säger Linus Lundqvist.

– Road America är en helt annan typ av bana än Detroit, så det är en ny spelplan igen i helgen. Jag har bara testat där en gång, Det är en väldigt snabb bana som bestraffar misstag hårt och belönar dig rejält när du gör rätt. Ett varv  är långt så det gäller att man sätter ihop det, särskilt i kvalet.
Svensken är i en knapp ledning av mästerskapet. Han har en poäng tillgodo på David Malukas och fyra på Kyle Kirkwood.
Efter helgens tävling är halva säsongen avverkad.
– Det är jämnt i toppen och jag förväntar mig att det fortsätter på samma sätt, fortsätter Lundqvist.

– Vi har haft en bra bil överallt den här säsongen, men kanske framför allt på den här typen av traditionella banor. Jag känner mig trygg och ser ingen anledning till att vi inte ska kunna vara med där uppe nu också. Jag är redo!

Schema Indy Lights

Torsdag 17 juni
Test 1: 19.00-20.00
Test 2: 23.20-00.20

Fredag 18 juni
Träning: 17.30-18.15
Kval 1: 21.30-22.00

Lördag 19 juni
Kval 2: 16.20-16.50
Race 1: 22.05

Söndag 20 juni

Race 2: 15.50

LIVESTREAMING

Är du mer intresserad av Formel 1? Läs gårdagens blogg med en guide till helgens race i Frankrike. I morgon blir det också fokus på Formel 1.

 

 

 

 

Inför Frankrike Grand Prix: Därför kraschade Verstappen

av Anna Andersson

Två rejäla olyckor i Baku och inför Frankrike Grand Prix står återigen lufttrycket i däcken i fokus.
– Det var en skada på den inre sidoväggen, vilket kan beror på däckets driftsförhållanden, förklarar Pirelli.

Både Lance Stroll, Aston Martin och Max Verstappen, Red Bull kraschade illa under GP-deltävlingen i Baku. Inget av teamen fick någon förvarning innan vänster bakdäck punkterade och det var tur att ingen av förarna skadade sig i samband med de otäcka krascherna.
Nu har Pirelli undersökt skadorna och analyserat däcken.
– Det var varken något produktions- eller kvalitetsfel på däcket, förklarar Pirelli i ett pressmeddelande.

Frrankrike Grand Prix
Verstappen efter kollissionen i Baku (TT)

Istället gick däcket sönder trots att teamen har följt det reglementet som finns och Pirelli menar att teamens  hantering av däcken kan ha orsakat olyckorna. Pirelli har nu lämnat över sin analys till FIA och F1-teamen och nu har FIA och Pirelli kommit överens om ett nytt protokoll samt ett uppdaterat tekniskt direktiv.

Under gårdagen antydde italienska Gazzetta dello Sport att teamen misstänks för att ha mixtrat med lufttrycket i däcken och därför också kan bära ett ansvar för de olyckor som skett. F1-teamen har under många år mixtrat med lufttrycket i däcken eftersom ett lägre lufttryck ger en höger fart. Det är lockande, men ger också en högre risk för skador på däcken.

Red Bull  reagerar

Red Bull reagerade på Pirellis uttalande och skickade omedelbart  ut ett pressmeddelande för att tala om att de håller sig inom de begränsningar som Pirelli satt upp  och  F1:s chef Stefano Domeicali manar nu förarna till att vara försiktiga i sina uttalanden.

– Vi pratar om det i rätt forum, där vi kan diskutera och hitta lösnignar, säger Ferraris tidigare stallchef till BBC.

– Ni vet vilka konnsekvenser ett felaktigt ordval vid fel  tillfälle  kan ha.
I Baku gjordes en höjning av lufttrycket inför loppet och den kontrollerades av FIA inför starten, däremot görs ingen kontroll under racet eller inför ett depåstopp. Det är ett kryphål som finns i år och som det ryktas om att teamen anvönder sig av, men som kommer att stängas i det tekniska reglementet till 2022. Då ska däcktryck och temperatur övervakas med hjälp av sensorer.

Nu är det dags för veckans faktadusch.

Fakta och statistik Frankrike Grand Prix 2021

Frankrikes Grand Prix-Le Castellet

Tider och däckval
Bana: Circuit Paul Ricard
Längd: 5842 meter
Varv: 53 ( totalt 309,626 km)
Distans till kurva ett: 590 m
Antal kurvor: 6 vänster, 9 höger.
Bromszoner: 6
Körriktning: Medsols.
Antalet växlingar per varv: 46
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Lågt
Vinnande strategi 2019: 1, vilket även flest förare valde.
Antal GP: 16
Första segrare: Jackie Stewart, som också hade pole position.
Antal segrar från pole position: 10
Vinst från högsta startposition: Plats fem, Ronnie Peterson, Lotus ,1973 och Nelson Piquet, Brabham, 1985.
Antal omkörningar i Frankrike Grand Prix:
2019: 25
2018: 48

Statistik

Topp 8 i kvalet 2019:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Charles Leclerc, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Lando Norris, McLaren
6. Carlos Sainz, McLaren
7. Sebastian Vettel, Ferrari
8. Daniel Ricciardo, Renault

Hamilton, Verstappen och Räikkönen på pallen  2018 (AP Photo/Claude Paris)

Snabaste kvalvarvet:
Snabbast genom tiderna: 1:4.402 (Nigel Mansell, Ferrari, 1990)
2019: 1:28.319 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:30.029 (Lewis Hamilton, Mercedes)
1990: 1:4.402 (Nigel Mansell, Ferrari)
1989: 1:7.203 (Alain Prost, McLaren)
1988: 1:7.589 (Alain Prost, McLaren)

Förarna med flest pole positions:
Alain Prost (3)
Jackie Stewart (2)
Nigel Mansell (2)
Lewis Hamilton (2)
Keke Rosberg (1)
Jacques Laffite (1)
Ayrton Senna (1)
Niki Lauda (1)

Topp 8 i Frankrikes Grand Prix 2019:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Charles Leclerc, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Sebastian Vettel, Ferrari
6. Carlos Sainz, McLaren
7. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo
8. Nico Hülkenberg, Renault

Snabbaste varvet:
Snabbast genom tiderna: 1:8.012 (Nigel Mansell, Ferrari, 1990)
2019: 1:32.740 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2018: 1:34.225 (Valtteri Bottas, Mercedes)
1990: 1:8.012 (Nigel Mansell, Ferrari)
1989: 1:12.090 (Mauricio Gugelmin, March)
1988: 1:11.737 (Alain Prost, McLaren)

Senaste fem vinnarna:
2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Lewis Hamilton Mercedes
1990 Alain Prost Ferrari
1989 Alain Prost McLaren
1988 Alain Prost McLaren

Förarna med flest vinster:
Alain Prost (4)
Nigel Mansell (2)
Lewis Hamilton (2)
Jackie Stewart (1)
Mario Andretti (1)
Nelson Piquet (1)
Ronnie Peterson (1)
Alan Jones (1)
Niki Lauda (1)
René Arnoux (1)

Inför Frankrike GP 2021: ”Bottas behöver inte ringa”

av Anna Andersson
Frankrike GP 2021
Russell fick chansen hos Mercedes hösten 2020 (TT)

Vi väntar på IndyCar på Road America och Formel 1 på Le Castellet. Frankrikes GP 2021 är det första av tre F1-lopp på lika många veckor och återigen är det Red Bulls Helmut Marko som står för rubrikerna.
När italienska medier nu skriver om att George Russell kommer att ersätta Valtteri Bottas i Mercedes till nästa år ger sig Red Bulls motorsportkonsult in i diskussionen.
Han anser att Williams är Bottas enda alternativ.
– Det vore ett logiskt steg, säger Marko till F1-Insider.com.
– Bottas behöver inte ringa till oss i alla fall. Vi har ingen plats, det enda jag kan föreställa mig är att han gör ett byte med Russell. Jag tror att Williams är hans enda möjlighet.

Mercedes är pressade just nu, stallchef Toto Wolff har varit tydlig med att de två senaste loppen har varit de tyngsta under hans karriär. Du läser mer om det här

Ber Schumacher om ursäkt

Förta veckan var också en stor diskussion kring Mick Schumachers omkörning av Nikita Masepin och kring hur ryssen hanterade situationen. Schumachers ord efter incidenten skapade feta rubriker:
– Vill han döda oss båda två?
Nu hälsar Haas teamchef Günter Steiner att situationen är löst.
– Nikita bad om ursäkt direkt. Han såg det på ett annat sätt innan han såg filmen från incidenten. Han gjorde alltså en missbedömning och när man inser det måste man också kunna släppa sådana situationer, säger Steiner enligt motorsportmagazin.
– Jag försökte förklara för honom att han måste hålla sig borta från den typen av situationer så att han slipper kritiken. Men till slut så handlar det om ifall han klarar av att hantera det.

Tider Frankrike GP 2021

Fredag:
Träning 1 kl 11.30.
Träning 2 kl 15.00

Lördag:
Träning 3 lö 12.00
Kval kl 15.00

Söndag:
Frankrike GP 2021 kl 15.00

Väderprognosen inför helgen talar om sol och växlande molnighet och temperaturer upp till 31 grader, men med en visss risk för åskskurar under söndagen. Vi lär få anledning att återkomma till prognosen senare i vecka.

Däckval Frankrike GP 2021

Efter ett års frånvaro är Formel 1 tillbaka i Frankrike och Pirelli väljer samma däckalternativ som 2019, då tävlingen senast avgjordes på LeCastellet, C2, C3 och C4. Det är ett lågt däckslitage på banan, bortsett från kurva 13 som är väldigt krävande, det är efter mistralrakan.

2019 var en strategi med ett stopp den mest framgångsrika, med ett byte mellan medium och hårda däck. Den strategin valde samtliga förare som tog en plats på pallen och alla utom sju av förarna i Frankrikes GP 2019 startade på mediumdäcken.
– Vi är tillbaka till det däckval vi hade till säsongens två första lopp, där vi ligger mitt i fönstret. Det är den mest mångsidiga kombinationen och passar en bana som ställer väldigt olika krav. Den passar också bra för Paul Ricard som har en mix av många olika bantyper, säger sportchef Mario Isola.
– Senast vi körde här valde de flesta förarna strategier med ett stopp, men det var ett par olika typer av strategier med ett stopp och det gör att vi kan se fram emot olika strategier.
I morgon blir det en guide inför helgens deltävling, Frankrikes GP 2021.

IndyCar på Road America

Lite senare i veckan kommer även en genomgång av helgens TV -tider för IndyCar och jag hoppas på ett samtal med Marcus Ericsson efter segern i lördags och inför helgens lopp.

Sedan håller vi givetvis ett öga på Linus Lundqvist. Han leder IndyLights och vinner han det mästerskapet får han en chans i IndyCar nästa år.

Missa heller inte nyheten att Oliver Solberg kör WRC i Kenya, klassiska Safari Rallyt, över midsommarhelgen.

Oliver Solberg kör WRC i Safari Rallyt

av Anna Andersson

Oliver Solberg kör Safari Rallyt.
I WRC-klassen
– Jag vet att jag pratar mycket om drömmar, men det här är verkligen en av de största, säger han.
Det har gått 19 år sedan Safari Rallyt senast avgjorde i Kenya, nu får tävlingen återigen chansen i VM, med start den 24 juni.
Därmed firar Oliver Solberg midsommar under den afrikanska solen och under tre dagar körs 18 specialsträckor med grus som underlag.
–  Att få chansen att köra i värstingklassen i Hyundais fabriksbil när WRC återvänder till Afrika, är enormt, säger Oliver Solberg.

Oliver Solberg kör Safari Rallyt

Oliver Solberg
Ny chans för Oliver Solberg

Svensken skulle ha kört VM-deltävlingen på Sardinien, men tvingades stå över tävlingen sedan hans pappa drabbats av COVID-19 och han själv blivit tvungen att sätta sig i karantän.
Nu får  den svenske ynglingen chansen att göra sin andra VM-start i WRC ett par veckor senare.
– Vi såg när Oliver debuterade i WRC-klassen i Finland att han har tempot i sig. Det viktigaste för oss är att han njuter av Safari Rallyt utan press på sig. Jag är säker på att vi får se mer av Olivers speed. Vi vet att han älskar att köra rally och är mycket dedikerad. Jag gillar hur han löser uppgifterna och jag är säker på att han kommer att imponera på oss, säger teamchefen Andrea Adamo i Hyundai Motorsport.
För 22 år sedan körde pappa Petter Solberg sin debut som fabriksförare för Ford i Safari Rallyt. Det slutade med en femteplats.

Är du mer intresserad av F1? Läs dagens tidigare inlägg om Mercedes störsra kris sedan 2012. Där finns också en hälsning från Felix Rosenqvist som har lämnat sjukhset.

Vill du läsa om Marcus Ericssons första seger i IndyCar? Här är det.

En text från Linus Lundqvists fina helg i Detroit hittar du här.

Största krisen för Mercedes F1 sedan 2012

av Anna Andersson
Mercedes F1
Är framgångssagan slut? (TT)

Mercedes F1 upplever sin största kris sedan 2012.
Teamet har tagit sju (!) poäng på två lopp.
– Detta är den tuffaste två veckor som jag någonsin har upplevt som teamchef, säger Toto Wolff.
Teamet har vunnit 14 VM-titlar i följd, sju förar-VM och lika många märkes-VM, men de senaste veckorna har Lewis Hamilton och Valtteri Bottas gjort den ena missen efter den andra. I Monaco gjorde Valtteri Bottas en miss i samband med ett depåstopp, samtidigt som Hamilton inte hade någon fart alls och i Baku var det tvärtom. Bottas hade ingen fart, medan Hamilton gjorde ett misstag efter omstarten och missade en inbromsning.
– I Monaco hade vi ingen fart och ett depåstopp från Valtteri som tar 36 timmar är inte riktigt vad vi ska göra, säger Wolff enligt motorsportmagazin.

Chefen om problemen för Mercedes F1

I Baku körde teamet två bilar i mål, utanför poängplats och det är tredje gången efter Spanien 2016 och Österrike 2018. Ett av de stora problemen är att stallet har svårt att få däcken i rätt temperatur.
– Det är helt oacceptabelt at vi inte klarar av att få bilen i ett läge där den kan prestera. Vi förlorar sekund på sekund innan däcken är i rätt temperatur, säger Wolff.

Han har varit teamchef hos Mercedes sedan 2013, då hade teamet bestämt sig för att göra en rejäl nysatsning inför den nya regeländringen 2014 och deras hårda arbete belönades direkt. Mercedes som hade varit ett mittenteam sedan comebacken 2010 tog över kommandot och regerade i sju år.

I år är det inte lika enkelt. Statistiskt sett är detta en av de jämnaste säsongsstarterna (efter sex lopp) som F1 har upplevt sedan det senaste poängsystemet infördes 2010. Det har bara varit jämnare vid två tillfällen.

Verstappen  tror på Mercedes

Mercedes F1
VM-ledaren Verstappen (TT)

I år skiljer det fyra poäng mellan ledande Verstappen och tvåan Hamilton i kampen om VM-titeln i F1. Till helgen väntar Frankrikes GP där Mercedes vunnit de båda loppen efter comebacken 2018, i fjol kördes ingen tävling på Paul Ricard på grund av pandemin.

– Jag hade velat ha ett större försprång innan vi kommer till andra banor, säger Red Bulls Max Verstappen enligt motorsporttotal.com.

– Mercedes är bättre på normala banor. De har problem på stadsbanor, men redan i Barcelona kunde man se att de kann vara extremt snabba. De har en riktigt bra bil, även om de inte alltid säger det.

I morgon tisdag kan du räkna med ett inlägg där du hittar alla tider inför helgen, däckval och en väderprognos. Sedan följer veckan med ett flertal inlägg, alla fokuserade på nyheterna inför Frankrikes GP, så gör en koll här på bloggen varje dag så att du inte missar någon av veckans stora snackisar.

Vill du läsa ikapp efter förra veckans race i Baku?

Det gör du här. ’

Den omdiskuterade situationen mellan Nikita Mazepin och Mick Schumacher, läser du här.

Och här läser du Fernando Alonsos tankar efter förra loppet, som också var hans bästa för i år.

Felix Rosenqvist på väg hem

Felix Rosenqvist har lämnat sjukhuset och även gjort ett uttalande efter lördagens otäcka olycka.

– Det här är den värsta kraschen jag varit med om i min karriär, och jag är otroligt tacksam att jag inte ådragit mig några allvarliga skador. Jag mår bra men har väldigt ont, så det hade inte varit realistiskt att köra idag. Vi hade ett riktigt, riktigt starkt race innan olyckan, vilket gör det ännu svårare att ta, men Oliver Askew gjorde ett bra jobb i bilen idag. Mitt fokus ligger nu på att vila och återhämta mig fullt ut, säger han.
Sist, men absolut inte minst, vill jag verkligen tacka för det omhändertagande jag fått och den omtanke alla har visat. Till räddningsteamet på plats vid olyckan, till sjukhuset här i Detroit, till hela gänget i Arrow McLaren SP och till alla mina fans – tack.

Det är ännu ine klart om han tävlar kommande helg.

Här läser du om Marcus Ericssons första seger och Linus Lundqvists framgångar i IndyLights läser du här.

 

Linus Lundqvist toppar IndyLights

av Anna Andersson

Vi  kan glädja oss åt att Linus Lundqvist tog två pallplatser i IndyLights, för någon svensk pallplats blev det inte under söndagens lopp i IndyCar i Detroit. Däremot blev Patricio O’Ward den förste föraren i IndyCar att vinna två lopp denhär säsongen. Det  gav honom också ledningen i mästerskapet.

Felix Rosenqvists kollega tog hem segern i Detroit trots att han startade från ruta 16. Två perioder med gulflagg gav honom kontakt med tätgruppen och en riktigt bra offensiv mot slutet av racet gav honom segern före Josef Newgarden och Alex Palou.

O´Ward leder det jämna mästerskapet en poäng före Palou. Sccott Dixoin är trea. Här är hela tabellen.

Marcus Ericsson som tog karriärens första seger i går hade ett tyngre kval under söndagen, men körde upp sig från plats 22 till plats nio. Han är sjua i mästerskapet.

Felix Rosenqvist startade inte på grund av lördagens kollission, men mår efter omständigheterna bra. Nästa deltävling är REV Group Grand Prix på Road America den 18-20 juni.

Grattis Linus!

Linus Lundqvist
Två andra platser för svensken (Gavin Baker Photography / Road to Indy.)

Linus Lundqvist körde hem dubbla andraplatser på gatorna i Detroit. Han leder nu Indy Lights Presented by Cooper Tires.

Det har varit en riktigt bra helg, Jag är självklart väldigt glad över två andraplatser och en rejäl poängskörd, säger Linus Lundqvist.

– Samtidigt vill jag alltid vinna. Särskilt när jag startar från pole position, så det svider lite att vi inte lyckades ta hem åtminstone ett av racen. Teamet har gjort ett kanonjobb, som alltid. Det är en trevlig bonus att åka härifrån med ledning i mästerskapet, även om det fortfarande är långt kvar.

Indy Lights är tillbaka på banan igen om bara några dagar, när säsongen når sin mittpunkt på Road America i Wisconsin nästa helg (17-20 juni). Lundqvist leder mästerskapet med en poäng för ekollegan David Malukas.

 

Marcus Ericsson tar första segern i IndyCar

av Anna Andersson

Fem år i Formel 1. Snart tre år i IndyCar.
2021 är Marcus Ericsson äntligen en vinnare igen.

Första segern för Marcus Ericsson (INDYCAR)

Marcus Ericsson har inte vunnit en tävling som senior, inte sedan 2013 då han vann på Nürburgring i GP2, supportklassen till Formel 1.
Sedan dess har han kämpat i botten av Formel 1, i mitten av Formel 1 och mot märkliga incidenter i IndyCar. Sedan 2020 har han tävlat för toppteamet Chip Ganassi Racing, men kämpat mot märkliga incidenter av det egna teamet i depån, mot gulflagg i helt fel läge och mot allt som bara gått helt fel. Oavsett vilka motgångar som han har mött så har han alltid rest sig, knutit handen i fickan och kämpat vidare. Han har aldrig slutat träna. Han har aldrig slutat tro.

Istället har han blivit en världsmästare på att hantera frustration och som han själv sa i veckan:
– Jag har fått ta emot så många käftsmällar genom åren.

– Det hade varit skönt att få hantera en framgång också.
Det får han nu.

Seger i Detroit för Marcus Ericsson

Han åkte till helgens race med en go känsla i kroppen, med ett stort självförtroende och då kom äntligen segern. Den kom i Detroit, på den banan där han tog sin enda pallplats i IndyCar 2019.

– Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det är en så lång tid sedan jag vann senast och det har vart så tufft. Jag var ett barn när jag vann senast, sa en tårögd Marcus Ericsson efter loppet och han visade tydligt hur mycket den här segern betyder för honom.

– För en gång skull var turen på min sida.

Ericsson fick möjligheten efter omstarten sedan Felix Rosenqvist råkat ur för en otäck krasch. Han fajtades med Will Power i täten och väntade på sin chans. Den kom i samband med  ytterligare en omstart sedan Romain Grosjean kraschade fem varv från mål.

När Will Power inte fick i gång sin bil körde Ericsson gick ut först och han lämnade aldrig över kommandot. Under tre  intensiva varv lyckades han hålla undan för Renus Veekay och Pat O´Ward och ta karriärens första seger.

Nästa chans redan i morgon

Det var en seger som gör att han hoppar upp till plats sju i mästerskapet, men som också lovar så mycket mer för framtiden. Äntligen har pressen släppt, äntligen har han sett att allt hårt jobb har gett resultat och äntligen har han fått uppleva känslan av att vinna.

Det kommer att ge honom så mycket mer i framtiden och bli inte förvånade om den andra segern kommer redan i morgon.

Då kör IndyCar nästa lopp i Detroit och Marcus Ericsson kan mycket väl göra som Graham Rahal 2017 – och vinna båda loppen i Detroit.

Det han har förtjänat efter alla år som kantats av motgång efter motgång.

••••••

Marcus Ericsson tog sig frånn P15 till P1 och gav IndyCar sin sjunde vinnaren på lika många lopp.

Snacka om mångfald och snacka om möjligheter till spännande racing.

Du som ännu inte upptäckt tjusningen med det amerikanska formelbilsmästerskapet bör ge det chansen. Redan i kväll.

••••

Felix Rosenqvist befinner sig fortfarande på sjukhus för observation efter sin svåra olycka. Han ersätts av Oliver Askew i kvällens lopp.

 

 

Hotas Formel 1 2021 av fler avhopp?

av Anna Andersson

Hotas Formel 1 2021 av ännu fler avhopp?
Singapore Grand Prix har redan lämnat kalendern vilket gör att det verkar bli 21 för den rekordstora kalendern med 23 lopp.
Men nu pratas det om att flera arrangörer kan tvingas hoppa av. I fjol fick F1 ihop 17 lopp, men då var det flera arrangörer som ansvarade för två lopp.

Formel 1 2021
Kraschen i SIngapore 2017. I år blir det inget race på  stadsbanan (TT)

Hittills i år har F1 genomfört sex lopp och nu återvänder mästerskapet till Europa för Frankrikes GP nästa helg, men de stora frågetecknen finns kring loppen utanför Europa som ska avgöras efter september. Där finns tävlingar i Ryssland, Japan, Brasilien, Mexiko och USA.

Kör Formel 1 2021 två lopp i USA?

Det har pratats om att köra två tävlingar i USA, men ingenting är bekräftat.
Enligt motorsporttotal sa F1:s sportchef Ross Brawn till teamen förra veckan att årets målsättning är 20 lopp och detta har med TV-avtalen att göra. I fjol hade flera TV-kanaler betalt för 22 lopp, men bara fått sända 17 vilket påverkat deras reklamintäkter.
Därför höjer vi nu ett varnande finger. Kalendern finns där, men det är tveksamt om den kan genomföras så som det är planerat.

Mercedes analys

Mercedes har analyserat misslyckandet i Baku och kommit framtill en sak.
De var för långsamma. Teamet hade förlorat både med en overcut och en undercut.
– Vi letade efter en strategi där vi skulle säkerställa att våra konkurrenter inte kunde göra en undercut, säger Mercedes teknikchef Mark Ellis.
– Hade vi stannat ute längre hade Red Bull gjort en undercut.
Han bekräftar att teamet hade problem med däcken, där de mjuka däcken slets fort och de hade svårt att hitta farten på de hårda däcken.

Du kan se och höra hela deras analys här:

Schumachers debutbil till salu!

Nu kan du göra ett klipp. Michael Schumachers första F1-bil är till salu. Den brittiska bilhandlaren Speedmaster Cars säljer hans Jordan 191 för 145 miljoner kronor.
Det är den gröna bil som Schumacher debuterade med i Belgiens GP 1991 och som den brittiska tidningen ”The Telegraph” utsåg till tidernas vackraste F1-bil.

Enligt säljaren fungerar den fint.

– Jag körde den för fyra veckor sedan här i England, säger ägaren James Hanson till Bild.

Fokus IndyCar

I gårdagens inlägg fick du en komplett guide inför IndyCar. Tider och streamingtjänster för både Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist, samt Linus Lundqvist.
Du läser mer om det här.

Det första IndyCar loppet kördes i Detroit 1989, på den gamla F1-stadsbanam. Sedan 1992 kör man på Belle Isle. Banan är 2,35 mile eller 3780 meter lång och innehåller 14 kurvor. Varje lopp är 70 varv och varvrekordet sattes 2017, av  Josef Newgarden (1:14.2062).

Sedan 2o13 är det en double-header som vunnits av samme förare, Graham Rahal 2017. Trots att det är en trång stadsbana har bara 4 av 27 lopp vunnits från pole och 2015 vann Carlos Munoz  ett regnigt lopp från 20:e startplats. Risken för säkerhetsbil är stor, samtliga lopp förutom två har haft minst en säkerhetsbi 2014 var det tio stycken.

Under veckan har jag också gjort en intervju med Marcus Ericsson. Den kommer att publiceras i print på lördagen i Annas Motor och även på sportbladet.se. För  att nå artikeln kommer du att behöva logga in, men det är gratis att göra det och även att läsa den. Så ta er in där och läs.  Ju fler som läser ju fler möjligheter får jag att skriva mer motorsport.

Återigen vill jag tacka er alla för ert engagemang, för att ni klickar in här och läser nästan varje dag och för att ni hjälper till att hålla bloggen vid liv. Utan er är det omöjligt.

Har du missat veckans tidigare inlägg? Gå tillbaka och läs!

Tack!

 

Sida 113 av 390