Mattias Ekström kör Rally Dakar 2022

av Anna Andersson

Mattias Ekström kör Rally Dakar 2022.
Han blir del av ett riktigt Dream Team med den flerfaldige mästaren Stéphane Peterhansel.

– Planen är att vinna Dakarrallyt  som första eldrivna team, säger svensken.

Audi blir första biltillverkare att slåss om totalsegern med en elektrifierad drivlina i Rally Dakar. Teamet består av tre välmeriterade ekipage, Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Eduardo Boulanger och Carlos Sainz/Lucas Cruz.
– Det är inte en överdrift att prata om ett ”dream team”,” säger Julius Seebach, chef för Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport i ett pressmeddelande.

– Stéphane är den mest framgångsrika föraren i Dakar någonsin. Carlos är flerfaldig Dakar-vinnare och rallyvärldsmästare. Med Mattias har vi redan firat många framgångar. Han är en av världens mest mångsidiga förare. Förutom fart, bidrar alla med extremt mycket know-how och motivation till vårt team. Detsamma gäller deras kartläsare som spelar en allt viktigare roll i Dakar-rallyt.

Mattias Ekström kör Rally Dakar 2022

Ekström och Bergkvist debuterade i Rally Dakar i år och Bergkvist som själv vann junior-VM i rally 2018 blir nu kartläsare på heltid. Mattias Ekström har tidigare vunnit VM i rallycross och han har även två segrar i DTM.
– Jag är 42 år och junior jämfört med Carlos och Stéphane, men min målsättning är att vinna Dakarraallyt innan jag lägger av, säger Ekström till Sportbladet.

Han har skrivit på ett flerårigt kontrakt och det är en heltidssatsning, men han ska fortsätta att köra Extreme E under 2021.

– Nu får jag chansen att lära mig av de bästa och tävla både med och emot dem. Det kommer att utveckla mig också och jag ger mig inte förrän jag vinner, säger han.

– Jag vet att mina kollegor är väldigt duktiga och det första året blir att se och lära, sedan vill jag kunna slåss om segrar jag med.

Mattias Ekström kör Rally Dakar 2021
Ekström kör Dakarrallyt med Audi (TT)

Med eldrift mot segern?

Audis ess, Stéphane Peterhansel har tagit 14 segrar i Rally Dakar, när tävlingen avgjorts i Afrika och i Sydamerika samt nu senast i Saudiarabien. Åtta av segrarna har kommit med bil, den senaste 2021, och sex av dem på MC.

–Under Dakarrallyt reser vi till fascinerade platser som du aldrig skulle se annars. Dakar är ett av de sista äventyren i världen. Och det är på väg mot en radikal förändring: framtiden är elektrisk. Om tio år kommer alla köra elbilar. Dakar är ett extremt test av tekniken. Vi vill bli det första teamet att vinna Dakarrallyt med en elektrisk drivlina, säger Peterhansel.

Rally Dakar avgörs i Saudiarabien 2-14 januari 2022.

 

Mattias Ekström kör Rally Dakar 2022
Peterhansel blir kollega med Ekström (TT)

Mot F1 i Baku

Återigen fick F1-bloggen lämna plats åt något annat. De senaste dagarna har det handlat mycket om Indy 500 och även detta är en motornyhet värd att berätta. I morgon återkommer kommer jag med uppladdningen inför F1 i Baku. Här hittar du förresten kalendern för F1 2021.

46-årige Hélio Castroneves vann Indy 500 2021

av Anna Andersson

Spindelmannen är tillbaka. I bilen och i vinnarcirkeln. Hélio Castroneves har tagit sin fjärde seger i Indy 500 och firade segern framför de 135 000 fansen.

– Tom Brady vann superbowl och jag detta. Vi visar att vi kan verkligen slå de unga killarna, jublar 46-åringen.

Indy 500
Hélio Castroneves tog seger nummer fyra (TT)

Efter tre säsonger i sportbil har han i år kommit tillbaka till IndyCar för sex lopp tillsammans med Meyer Shank Racing. Ett av de loppen har varit viktigare för honom än något annat. Indianapolis 500.

– Detta är helt otroligt, jag tror inte att  ni fattar hur otroligt det är, jublar Castroneves som är den tredje äldsta vinnaren någonsin i Indy 500:s historia.

Hélio Castroneves historisk i Indy 500

Han och teamet planerade den 105:e upplagan av Indy 500 perfekt, från starten från det tredje ledet ända fram till målflagg. Hélio Castroneves är nu en av fyra förare som har vunnit det klassiska loppet fyra gånger, vid sidan av A.J. Foyt, Al Unser och Rick Mears.

– Jag trivdes med bilen ända från start och nu är jag bara otroligt glad. Jag visste att bilen var bra och jag visste skulle bli en fajt och att jag skulle behöva sätta ut armbågarna på rätt ställe, säger Castroneves som fått sitt smeknamn Spindelmannen för att han klättrar upp på staketet och firar segern med publiken.

Indianapolis 500 var Hélio Castroneves första lopp i IndyCar 2021, men han är vansinnigt erfaren. Den brasilianske racerföraren har kört för Penske i 20 år och han vann sin första Indy 500 för tjugo år sedan, 2001, därefter 2002 och 2009. Han är dessutom den förste föraren att vinna Daytona 24-timmars och Indy 500 under samma år.

Marcus Ericssons teamkollega hos Ganassi Alex Palou slutade tvåa i årets upplaga och vinnaren från 2019, Simon Pagenaud, slutade trea. Rosenqvits teamkompis hos McLaren, Pat O´Ward, slutade fyra.

Ericsson och Rosenqvist

Marcus Ericsson körde i mål som elva efter en godkänd insats och han tog många viktiga poäng. Indy 500 ger nämligen dubbla mästerskapspoäng och bara fem av förarna framför honom kör hela säsongen, resterande gör enbart kortare inhopp.

Indy 500
Felix Rosenqvist (INDYCAR)

Felix Rosenqvist hade däremot en tyngre helg, även om han syntes i täten av fältet i slutet av loppet. Han hade ledningen av när åtta varv återstod och om det hade kommit en säkerhetsbil i det läget hade han haft chansen på en seger, men det gjorde det inte.  Istället gick han i depå  och ramlade ner till plats 27.

– Vi hade en riktigt bra bil i klungan, men tyvärr så hade jag lite problem med växellådan och det var ganska besvärligt. Vid det första depåstoppet körde jag någon hundradel mph  för fort i depån och därefter var det svårt, säger Felix Rosenqvist som faktiskt har varit i ledningen under alla de tre Indy 500 som han har kört.

– Vi chansade på en gulflagg i slutet, men den kom tyvärr inte. Sedan fick jag motorstopp under det sista depåstoppet,  på grund av problemet med växellådan och där tog dagen slut.

I sammandraget tog Alex Palou över ledningen före Scott Dixon, medan  Ericsson är tia och Rosenqvist 20:e man.

Det har varit häftiga veckor med Indy 500. Har du inte hunnit läsa min artikel om Kenny Bräck föreslår jag att du gör det. Det var ett väldigt ärligt och öppet samtal som Kenny bjöd på.

Nu kommer bloggen att fokuseraa vidare mot F1, för att sedan göra inslag kring IndyCar under säsongen.

Tack alla ni som hittar hit. För att ni läser, kommenterar och delar bloggen. Ju  fler det är som kommer hit, ju större möjligheter finns naturligtvis för mig att lägga ner ännu mer tid på just motorsport.

 

Jason Dupasquier död efter olycka i moto3

av Anna Andersson

Racingvärlden har sorg. Den 19-årige schweizaren Jason Dupasquier avled efter den fruktansvärda kraschen i kvalet till helgens VM-deltävling i  moto3.

Jason Dupasquier
Racingvärlden sörjer Jason Dupasquier (TT)

Olyckan inträffade under kvalet till Italien Grand Prix på Mugello. Dupasquier tappade greppet och slungades av cykeln i utgången av kurva 9 och Ayumu Sasaki som kom direkt bakom honom hade inte en chans att väja.

Sasaki och även Jeremy Alcoba körde på den unge schweizaren som blev liggande livlös på banan. Kvalet avbröts omedelbart och Dupasquier behandlades i en halvtimme på banan. Därefter flögs han med helikopter till ett sjukhus i Florens, men hans liv gick inte att rädda. Enligt motorsporttotal hade han svåra skallskador, skador i magen och i bröstet.

Jason Dupasquier död efter olycka i moto3

Efter gårdagens olycka har kritiken mot TV-produktionen varit hård. Under en längre tid efterr olyckan visades bilder från olycksstället och de förare som sedan skulle köra motoGP tog mycket illa vid sig.

– När jag fick beskedet om att vårt pass sköts fram kunde jag inte stanna i depån. Där ser man bara repriserna och inser att det är ett problem. Det dröjde en lång stund innan helikoptern kunde landa och därför gick jag tillbaka till mitt motorhome. Jag ville förbereda mig för miss pass och inte påverkas av det som hade hänt, sa Johann Zarco till motorsporttotal.

Även Jack Miller var kritisk.

– I framtiden borde man kunna rikta kameran mot något annat. Det är inte nödvändigt att se när någon flyttas in i en helikopter, säger han.

– Även om jag samtidigt förstår att det är svårt, det visades live och alla väntar.

Jason Dupasquier körde sin andra säsong i VM i moto3 och han tog poäng i de fem inledande loppen 2021. Schweizaren låg på plats tio i mästerskapet.

Sasaki och Alcoba som också var inblandade i kollisionen klarade sig däremot utan skador och kunde köra dagens VM-lopp, som vanns av Dennis Foggia. Dupasquiers team, PrüstelGP, deltog inte i racet.

 

 

 

Marcus Ericsson drömmer om seger i Indy 500

av Anna Andersson

Marcus Ericsson är redo. För att vinna klassikern Indy 500.

– Mitt mål är att vinna världens största motorsporttävling redan nu, säger han.

– Lyckas det ändras mitt liv och jag blir odödlig här.

Marcus Ericsson
Marcus Ericsson i bil nummer åtta startar från ruta nio (INDYCAR)

Indianapolis har gjort sig redo i för Indy 500, ett normalt år kommer mer än 300 000 besökare in på anläggningen under det klassiska ovalracet. I år räknar arrangörerna med en beläggning på 40 procent, vilket ger ungefär 135 000 åskådare under den sista söndagen i maj.

– Indy 500 är något väldigt speciellt. När jag kom hit första gången 2019 förstod jag inte vad alla pratade om. Jag hade kört på Monza och i Monaco med Formel 1 och det är också klassiska lopp, men i kalendern är det som vilket race som helst. Så är det inte med Indy 500, säger Marcus Ericsson.

Marcus Ericsson i tredje led

Uppladdningen för tävlingen började med Indianapolis Grand Prix i början av maj, därefter följer ett antal testdagar innan kvalet avgörs en vecka före racet. 35 bilar försökte kvala in, 33 lyckades.

Felix Rosenqvist kvalade in sin McLaren på 14:e plats, medan Marcus Ericssons team Chip Ganassi Racing körde in alla fyra bilarna till det avgörande kvalet ”Fast nine”. Ericssons kollega, den regerande mästaren Scott Dixon, har pole position, svensken startplats nio.

– Jag hade två stora mål när maj startade. Det var att få till en bil som är bekväm att köra, fungerar bra i trafik och är snabb. Det andra var att kvala in i de tre första startleden. Jag lyckades med båda. Även om jag tyckte vi var lite för konservativa med inställningarna i ”Fast Nine” och jag var långsammast av alla nio har jag bra förutsättningar för racet.

Marcus Ericsson
Ericsson en av fyra förare från Chip Ganassi Racing (INDYCAR)

Indianapolis 500 väljer vinnaren

Tävlingen avgörs på Indianapolis Motor Speedway. Det är en superspeedway som byggdes 1909, vilket gör den till världens äldsta ännu existerande motorstadion. Tävlingsdistansen är 200 varv, 500 miles, vilket är lite mer än 80 mil och ifjol vann Takuma Sato efter lite mer än tre timmars körning.

– De sista åren har det varit tydligt att det är viktigt med en startplats i de tre första leden. Ju längre ner i klungan ju svårare är det att hålla tempot och bilen hamnar i turbulent luft. Det är otroligt viktigt att jag som förare justerar bilen under loppet, ligger med i tempot, att vi gör bra depåstopp och har en bra strategi så att jag kan vara med när det är ungefär 50 varv kvar. Då avgörs det, säger Ericsson.

– Då är vi inne på de sista depåstoppen det är viktigt att positionera sig rätt. Är jag med i täten då slåss jag om segern.

Marcus Ericsson gillar ovalracing

Enligt sägnen är det aldrig föraren som avgör Indianapolis 500, utan det är tävlingen som väljer sin vinnare. En så framgångsrik förare som Mario Andretti har bara vunnit Indy 500 en gång, medan A.J Foyt, Al Unser och Rick Mears har vunnit den fyra gånger var. En svensk förare, Kenny Bräck, har fått lyfta bucklan och fira med mjölk efter de klassiska racet.

– Man vet aldrig hur många chanser man får att vinna Indianapolis 500. Man måste sitta i en bil som har kapaciteten och det gör jag i år. Detta är så stort och betyder så mycket. I år har jag visat att jag har farten och jag har erfarenheten att utmana om segern, säger Marcus Ericsson och han är förhoppningsfull.

– Ovalracing passar mig. Jag har alltid älskar att tävla på banor med snabba kurvor och här finns inget annat. Jag känner mig bekväm med formatet och nu är det äntligen dags för ett stort resultat på en oval.

Marcus Ericsson
Teamkompisarna firar Scott Dixon (TT)

Tips inför Indy 500

Här hittar du guiden till tävlingen, med fakta statistik och tider.

Jag  har även lagt ut ett kortare inlägg där Scott Dixon, som har pole position, berättar om sina tankar. Vill du läsa om Beth Parettas historiska satsning för fler kvinnor inom motorsporten hittar du den här.

Här läser du en text om Marcus Ericsson, där han berättar om hemligheten bakom omställningen till IndyCar.

I helgen har F1-bloggen lånat ut sin plats för att fokusera ordentligt på Indy 500. Från och med måndag blir det fokus på Formel 1 i Baku.

Scott Dixon om nyckeln till Indy 500

av Anna Andersson

Scott Dixon har vunnit mästerskapet sex gånger, men han har bara en seger i Indy 500. Det var år 2008. Inför årets tävling fick Sportbladet fick ett kort samtal med nya zeeländaren  som har pole positon på söndag.

Scott Dixon
Scott Dixon, 40, leder mästerskapet och har pole position (TT)

– Indy 500 är speciellt. Jag fattade inte hur stort det var innan jag tävlade där första gången och då hade jag ändå bott i Indianapolis i ett par år. Jag har besökt OS, fotbolls-VM, Super Bowl, men ingenting har känslan som Indy 500 har, säger Scott Dixon.

– Det är galet mycket folk och det är fantastiskt att få vara en av dem som faktiskt har lyckats vinna tävlingen.

Scott Dixon har pole position

Han har tävlat i IndyCar i 20 år och nu väntar återigen 200 varv eller 500 miles på en bana med fyra kurvor och eftersom Indy 500 ger dubbla poäng kan resultatet avgöra hela säsongen. Dessutom är det världens största enskilda idrottsevenemang.

•Vad är nyckeln?

– En oval återkommer alltid till grunden inom racingen. Hur ska du ställa in bilen för att du ska kunna köra den? Där är alla olika. Två bilar som är lika snabba på ett varv eller genom en kurva kan vara väldigt olika inställda. Du måste hitta rätt och ha ett märkligt självförtroende, flyta på gränsen till vad som är fysiskt möjligt, säger Scott Dixon.

– I kvalet till Indy 500 går du in i första kurvan i 400 km/timmen utan att veta om det håller, du måste tvinga bilen genom kurvan och trycka gasen i botten och det krävs en märklig mentalinställning för att tvinga hjärnan till det. Hjärnan skriker till foten att släppa gasen. Det är helt galet och du ska även klara av att komma ut ur kurvan. Gör du det rätt är det värt allt, känslan är fantastisk och du vill göra det om och om igen.

Det senaste blogginlägget innehåller en stor guide med fakta och statistik till helgens tävling. Sändningen på Viaplay startar klockan 17.00 på söndag.

Här läser du om Simona de Silvestro och Paretta Motorsports historiska satsning. Hon kvalade in som sista bil.

Guiden till Indianapolis 500 – världens största idrottsevenemang

av Anna Andersson

I dag låter vi F1-bloggen lämna plats för en guide inför Indianapolis 500. Den mest klassiska av alla klassiska racingtävlingar och världens enskilt största idrottsevenemang.

I år är det dags för den 105:e  upplagan av Indianapolis 500 som har genomförts årligen sedan 1911, men gjorde uppehåll ett par år i samband med de båda världskrigen. Mellan 1950 och 1960 var Indy 500 en del av VM i Formel 1. I dag är det en del av IndyCar, det amerikanska formelbilsmästerskapet, där två svenska  förare finns med.

Indianapolis 500
Felix Rosenqvist (INDYCAR)

Marcus Ericsson, Chip Ganassi Racing, med startruta nio och Felix Rosenqvist, Arrow McLaren SP med startruta 14.

– Mitt mål är att vinna världens största racingstävling, säger Marcus Ericsson.

I Indy 500 är det tre bilar per startled, vilket ger Ericsson en plats i tredje led. Totalt tävlar 33 bilar och på  läktarna finns det en begränsad publik. Så här i pandemitider släpper arrrangören in 135 000 åskådare, det är mindre än hälften av vad det brukar vara.

Att ligga på gränsen

Loppet är bara en deltävling i IndyCar Series, men det är också en av motorsportens tre stora klassiker tillsammans med LeMans 24-timmars lopp och Monaco GP i F1. Tävlingen pågår i tio dagar med träningar för rookies, tester och en kvaltävling som avgörs helgen innan racet.

– Mer än hälften av all träning under en säsong gör vi inför Indy 500, jag har nog suttit mer än 20 timmar i bilen dessa veckorna, säger Felix Rosenqvist.

– Det är kul att det är mycket körning, men i bakhuvudet har man hela tiden tanken att inte riskera för mycket. Det är hela tiden en riskbedömning och du är alltid snabbare när du riskerara mer och då kommer riskerna. Då och då är det nära, man tänker att nu jävlar kunde det ha gått åt skogen. Det är en del av Indy. Man får bara lära sig att hantera det.

Han råkade ut för en rejäl krasch under trängarna inför sin debut 2019, men erkänner att det är nära vid nästan varje träning.

– Nästan varje pass känner man någon gång att nu var det nära att man drog in i muren, att något hände med balansen i bilen. Vill man vara snabb måste man ligga på gränsen och ha de tillfällena, för så blir det hela tiden i racet.

Indianapolis 500

Fyra förare från Chipp Ganassi Racing i de tre första startleden. En av dem är Marcus Ericsson (TT)

Fakta Indianapolis 500 2021

Banan: Indianapolis Motor Speedway är en superspeedway. Banan byggdes redan 1909 och invigdes samma år. Den är ungefär 4 km lång och har två längre rakor.

Tävlingen: Den ingår i IndyCar series och ger dubbla mästerskapspoäng.

Kvinnor: I år tävlar Simona de Silvestro, hon är en av elva tjejer som kört tävlingen.

Först var Janet Guthrie 1977, Sara Fischer har nio starter, medan Danica Patrick var trea år 2009, hon har också en fjärdeplats och en sjätteplats.

Förare att hålla koll på:

Takuma Sato, tidigare F1-förare som vann 2020.  Japanen som har fyllt 44 år har tagit två vinster i Indy 500.

Scott Dixon, 40, han har sex mästartitlar, har kört IndyCar i 20 år och var tvåa i fjol. Nu har han pole position och leder mästerskapet.

Juan Pablo Montoya, 45, den tidigare F1-föraren gör comeback. Han har fem starter i IndyCar, den första år 2000, och han har tagit två vinster.

Tony Kanaan, 47. Under 20 år har han kört  292 lopp i IndyCar. Han kommer från Brasilien och har kört 20 Indy 500 och vunnit ett.

Helio Castronneves, 46, Brasilien, gör sin 21 start i rad. Han debuterade 2001 och har tagit tre segrar.

Colton Herta, 21-åringen är amerikansk racings framtid och exmästaren Mario Andretti vill se honom i Forrmel 1. Herta är den yngsta föraren att vinna ett lopp i IndyCar och har även tagit en seger i år.

Ed Carpenter, 40, kör sedan 2014 enbart ovaler. Amerikanen har sitt eget team i mästerskapet och han har ofta varit snabb i Indianapolis.

Startlistan hittar du här.

Ett samtal med Scott Dixon hittar du här.

Mjölken i Indy 500

Den enda svensken som vunnit tävlingen är Kenny Bräck, han gjorde det 1999 och notera att vinnaren inte sprutar champagne – utan firar med mjölk.

Historien går tillbaka till 1936 då Louis Meyer drack kärnmjölk eftersom hans mamma tyckte att det skulle vara uppfriskande under en varm dag. Numera kan förarna välja tre olika sorters mjölk till firandet, vanlig mjölk, 2 % fet eller lättmjölk. Mjölken som förs till banan med poliseskort, står i kylen under loppet och därefter plockas den önskade sorten fram till vinnaren. Både Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson har beställt 2% mjölk om de vinner, så som 12 andra förare. Juan Pablo Montoya vill gärna ha chokladmjölk…

Förare som vunnit VM i Formel 1 och Indy 500:

Jim Clark (1965 / 1963, 1965)
Graham Hill (1966 / 1962, 1968)
Mario Andretti (1969 / 1978)
Emerson Fittipaldi (1989, 1993 / 1972, 1974)
Jacques Villeneuve (1995 / 1997)

Flest segrar: fyra gånger – AJ Foyt, Al Unser Sr och Rick Mears. Samtliga från USA.

Snabbaste varvet: 382.2 km/h , Arie Luyendyk, Reynard-Ford, 1996

Snabbaste loppet: 2:40:03, Tony Kanaan, Dallara-Chevrolet, 2013

Tävlingen sänds på Viaplay  söndag den 30 maj med sändningsstart klockan 17.00.

Vill du ha ännu mer uppladdning?

Lyssna på Indypodden och läs Sportbladet under helgen.

Ett stort tack för alla glad tillrop också. Jag ser fram emot att fortsätta hänga med er.

Merca jublar – nya regler till Formel 1 2022

av Anna Andersson

Det kommer nya regler till Formel 1 2022 och nästan alla team är oerhört laddade. Ferrari har redan meddelat att de fokuserar på nästa år från och med juni, Red Bull har börjat värva väldigt mycket kompetent personal (bland annat från Mercedes) för att  kunna ta över Hondas motor till nästa år och  även Mercedes ser fram emot förändringen.

nya regler till Formel 1 2022
Max leder VM 2021 (TT)

Merca som har dominerat sporten sedan den förra regeländringen 2014 anser att teamet kommer att få hjälp av den nya regeländringen.

Kanske inte de ord som F1-fansen vill höra.

– För ett team som har vunnit så mycket är det svårt att motivera medarbetarna så att de hela tiden jobbar hårdare. Det ser man även inom andra idrotter. Man måste hela tiden fråga sig vilket det nya målet är, förklarar Wolff för FAZ.

Nya regler till Formel 1 2022

– Svaret är enkelt. Nästa regeländring. Det är en enorm hjälp eftersom vi då vill bevisa att inte ens en förändring stoppar oss. Sedan 2014 har vi vunnit alla titlar, även 2017 och 2019 då det skedde förändringar.

Inför deltävlingen i Baku nästa helg leder Red Bull och Max Verstappen VM, i förar-VM handlar det om fyra poängs försprång på Mercedes. I konstruktörsmästerskapet handlar det om en poängs skillnad.

Nu väntar en helt annan bana än i Monaco och Mercedes är oroade övar att den flexibla vinge som Red Bull har (och som håller sig inom det nuvarande reglementet, men kommer att förbjudas i sommar) ska påverka resultatet.

Men, ni vet hur det är: Regler till formel 1 anses vara riktmärken, eller gråzoner om vi hellre vill det. Teamen gör allt för att kringå dem, inom det rådande reglementet. Knepigt, men spännande, eller vad tycker du?

Har inte råd

Nya regler till Formel 1 2022
Hamilton jagar titel åtta (TT)

När vi nu är inne på Mercedes så är Lewis Hamilton allt annat än nöjd.

– Monaco är ingen bra bana för oss. Vi har den längsta bilen i fältet och det är som att ratta en buss genom kurvorna. Bilen är perfekt på andra banor, men inte i Monaco, säger han enligt motorsporttotal.

Nu är det fokus på de 18 återstående loppen.

– Vi ska ha många möten för att se vad vi kan lära oss av detta, säger Hamilton.

– Det är absolut inte över, men vi kan inte tillåta oss att ha en sådan helg till. Jag är bara tacksam att jag tog mig i mål och samlade ett par poäng.

Bloggen lever!

I gårdagens blogg skrev jag om Max Mosley, den tidigare FIA-presidenten som gått bort  efter en tids sjukdom och i  morgon låter vi bloggen fokusera på IndyCar.

Indy 500 avgörs på söndag och två svenskar är med. Jag har massa spännande material som kommer att publiceras under helgen, både här och i papperstidningen. Missa inte det.

Dessutom har bloggen fått en sponsor så räkna med att jag kommer att uppdatera frekvent och jag hoppas att ni hittar hit för att läsa och för att dela med er kring era tankar i kommentatorsfältet. Ju fler vi är som läser och engagerar oss, ju större är chansen för att bloggen får leva vidare på sitt trettonde år.

Nu är det år 12, tack för ni hänger med och nu trampar jag gasen i botten igen.

Hela säsongen lång!

Bernie Ecclestones parhäst Max Mosley är död

av Anna Andersson

Formel 1 och motorsporten har förlorat en stor profil. Max Mosley avled efter en längre tids sjukdom. Han blev 81 år gammal.

Max Mosley
Max Mosley i rollen som FIA:s president (TT)

Max Mosley var själv racerförare, men han är framförallt känd för att han var president för det internationella  bilsportförbundet (FIA) mellan 1993 och 2009. Tillsammans med Bernie Ecclestone lade han grunden för det som F1 är i dag och deras arbete präglar fortfarande sporten

– Det är som att förlora en del av mig familj, det är som att förlora en bror, säger parhästen Bernie Ecclestone enligt The Guardian.

FIA, de stora teamen som Ferrari och Mercedes har beklagat dödsfallet och Williams grundare och tidigare ägare, Sir Frank Williams, lämnade ett  personligt uttalande:

– Max har haft ett stort inflytande inom motorsporten och för mig personligen spelade han en stor roll när vi grundade Williams F1, säger Sir Frank Williams i ett uttalande.

– Han var en klok, talangfull man och det är en stor förlust för alla som kände honom.

Max Mosley och sexskandalen

Max Mosley var grundade F1-teamet March och var även teamchef och delägare under March under 1970-talet och ordförande i FIA under de  hemska helgen på Imola när Roland Ratzenberger och Ayrton Senna omkom år 1994. Han arbetade hårt för att förbättra säkerheten inom sporten och kämpade för att genomföra andra reformer. Bland annat arbetade han för ett budgettak vilket fick flera team att hota med att lämna F1.

Nu mer än tio år senare har sporten infört ett budgettak.

Under slutet av sin ämbetsperiod var Max Mosley inblandad  i en rerjäl skandal, år 2008. Tidningen News of the World fick tag på en flera timmar lång sexvideo där Mosley deltog i sexorgie med flera prostituerade. Ett år senare förlorade Mosley omvalet till presidentposten och hans tid i F1 avslutades i skuggan av skandalen. Han stämde sedan tidningen vid en domstol i England och tilldömdes ett skadestånd och han  tog även saken vidare till Europadomstolen där han förlorade.

När Hitler var bröllopsgäst

Nu planeras det också en dokumentär kring Max Mosley, ett arbete som han själv var med och startade.

– Där är allt med. Även historien kring ”News of the World” och allt som hänt efter det, har Mosley citerats av motorsporttotal.

Han berättar för den tyska websidan att han inte kommer att gömma den svarta delen av hans egen familjs historia:

– Det var någon som frågade mig om dokumentären också berättar om hur Hitler var gäst på mina föräldrars bröllp. Ja, alla svagheter och misstag finns med.

Hans pappa Sir Oswald Mosley var en brittisk poliker och anhängare till nazisterna, hans mamma Diana kom från den kända adelsfamiljen Midford.

Andra snabba nyheter

Det är en lugn F1-vecka, men Charles Leclerc meddelar att han fortfarande är besviken över att han aldrig någonsin har tagit målflagg hemma i Monaco. Denna gång hade han pole position, men startade inte ens. Du läser om det här.

Ferrari har genomfört ett däcktest för Pirelli, Carlos Sainz testar däcken för 2022.  Alpines junior Oscar Pistari har testat  en av Renaults bilar från 2018 på Silverstone.

I helgen är det som bekant ingen Formel 1, men väl Indy 500. Äntligen blir det racing med publik. Över 100 000 åskådare väntas till Indianapolis, vilket är ungefär en tredjedel av vad spektaklet normalt sett släpper in.

Tiderna för Indy 500 ser du här.

Vi har Scott Dicon i pole position, Marcus Ericsson i tredje startled och Felix Rosenqvist i startruta 14.

Vi hörs!

Leder VM i Formel 1 2021 efter historisk seger

av Anna Andersson

Max Verstappen vann Monaco GP och  leder VM i Formel 1 2021.

Det ger ännu mer bensin till detta spännande mästerskap som snart når sitt sjätte race. I Baku, men innan dess ska vi snacka ner detta.

VM i Formel 1 2021
Seger i Monaco (TT)

Charles Leclerc som hade pole position fick inte ens chansen att sslåss om segern hemma i Monaco. Ferrari valde att inte byta växellåda efter smällen i kvalet och hans hans bil kom inte till start.

Varför kunde inte Ferrari riktigt svara på.

– Det var inget problem med växellåda, säger teamchef Mattia Binotto till Sky.

– Kanske hade detta inte ens med gårdagens olycka att göra.

Oavsett anledningen var Leclec väldigt besviken:

– Det är väldigt svårt att svälja, framförallt här hemma i Monaco. Vi var snabba hela helgen och teamet gjorde ett bra jobb. De gav mig en bil som jag kunde vara med och slåss om segern med, men nu är det som det är, säger han enligt motorsporttotal.

Verstappen leder VM i Formel 1 2021

Istället var det Max Verstappen som startade loppet från pole position och också tog segern, samtidigt som Mercedes gjorde ett miserabelt race. Valtteri Botats tvingades bryta efter problem i depån och Lewis Hamiltons strategi var allt annat än  lyckad. Han tog snabbaste varvet, men slutade sjua i racet sedan han gått in i depå först av alla och satsat allt på en undercut. Det tidiga stoppet kostade honom tre positioner.

Istället kunde ledaren Verstappen marschera mot säsongens andra seger. Det gör att han har fyra poäng till godo på Hamilton i sammandraget efter fem av 23 lopp.

– Det handlade bara om att hålla koll på däcken och hitta en bra lucka att göra stoppet i. De andra gick i depå tidigt och det gjorde det något lättare för mig, säger Verstappen till media efter loppet.

Han menar att Mercedes indirekt hjälpte honom till segern och att Hamiltons tidiga depåstopp startade en kedjereaktion.

– Vi kan inte tillåta oss att göra sådana misstag, säger Hamilton när han möter media i under en digital presskonferens.

– Det kommer att vara svårt att slå Red Bull i år.

Borta från titelkampen i VM i Formel 1 2021

Även Valtteri Bottas, som låg tvåa när han lämnade racet efter ett misslyckat depåstopp var besviken. Hans nolla i Monaco gjorde att han nog sa adjö till kampen om segern i VM i Formel 1 2021.

– Jag vet inte vad som hände under det stoppet, säger finländaren.

– Jag vet inte om det var ett mänskligt misstag eller ett tekniskt problem. Oavsett vad måste vi lära oss av det. Det var ett stort  misstag och det får inte hända, utan det hade vi kunnat slåss om segern.

Även Toto Wolff, teamchef hos Mercedes var irriterad:

– I morgon kommer vi att stoppa ner fingret i såret och röra om ordentligt. Jag menar allvar, säger Wolff till Servus TV.

– Vi måste analysera exakt vad som hände med Bottas hjulmutter och varför Hamilton inte hade farten. Först när vi har gjort det tittar vi mot Baku.

Det betyder att Red Bull leder både förar-VM och konstruktörs-VM och det har inte hänt sedan 2013. Det är ännu längre sedan Honda ledde båda mästerskapen, det var 1991 med Ayrton Senna och McLaren. Detta var Hondas första seger i Monaco sedan 1992. Det var ett tag sedan.

Bakom Verstappen slutade Carlos Sainz, Ferrari, tvåa och Lando Norris, McLaren trea. Sergio Perez, Red Bull var fyra och Sebastian Vettel, Aston Martin femma efter en smart ”overcut” där han plockade både Pierre Gasly, Alpha Tauri och Hamilton. Vettel tog  årets tio första poäng och gick nu om kollegan Stroll i VM-sammandraget.

Hela resultatlistan hittar du här.

VM-sammandraget här.

Dags för Indianapolis 500

Nu lämnar vi F1, i alla fall för den här gången. Istället är det fokus på Indy 500 som avgörs nästa helg. Felix Rosenqvist kvalade in som 14:e man i lördags.

Felix i kvalet (Arrow McLaren SP)

– Det har varit en intressant dag, och det känns bra att ha säkrat upp en hygglig startposition till racet, säger Felix Rosenqvist.

– Jag var faktiskt förvånad över hur bra bilen kändes på det första försöket. Det var väldigt enkelt att göra de fyra varven – lite för enkelt – och vi hade alldeles för mycket downforce på bilen. Det var synd att vi inte vågade chansa lite mer och gå närmare gränsen där, när det fortfarande var relativt svalt och banan var som snabbast.

Han fortsätter:

– Det blev ganska mycket varmare framåt eftermiddagen, men vi lyckades trimma ner bilen en hel del och det räckte för att åka fortare. Om vi hade haft den set-upen på bilen i det första försöket hade vi kanske kunnat ta oss in i Fast Nine. Nu blev det inte riktigt så, men ändå ett steg framåt för oss idag och jag har en bra känsla i bilen i racetrim. Från P14 har vi ett helt acceptabelt utgångsläge.

Marcus Ericsson tog sig däremot till Fast Nine för första gången och startar i tredje led. Ganassis samtliga  fyra bilar var med i tävlingen om pole position poch den regerande mästaren Scott Dixon var snabbast av alla. Han tog pole position i Indy 500 för fjärde gången.

En gång har den sexfaldige mästaren vunnit tävlingen.

Notera också att Simona de Silvestro och tjejsatsningen tog sig till racet, som sista bil. Här läser du mer om den historiska satsningen.

Tidschema Indy 500

Fredag 28 maj (Carb Day)
Fri träning 9: 17.00-19.00

Söndag 30 maj
105:e Indianapolis 500: 18.45

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay
TIMING: INDYCAR App / racecontrol.indycar.com
STARTLISTA: Ladda ner här
BANAN: Layout och historik

 

 

Behåller Charles Leclerc sin pole position i Monaco GP?

av Anna Andersson

Snabbast på träningen, snabbast i kvalet. Charles Leclerc har pole position i Monaco GP. Men det har en bitter eftersmak och får han behålla den?

Vi tar det från början.

pole position i Monaco GP
Leclercs bil (TT)

Ferraris Leclerc hade den snabbaste tiden, 1:10.346, före Max Verstappen, Red Bull (+ 0,230) och Valtteri Bottas, Mercedes (0,255). Han var på sitt andra snabba varv i Q3 när han tappade kontrollen över bilen och landade i muren intill swimmingpoolen vilket ledde till att passet avbröts.

– Självklart var det inte min mening, säger  monegasken.

Leclerc med pole position i Monaco GP

Det lämnar en liten bitter eftersmak, vi minns Michael Schumcher i Rascasse 2006 då tysken parkerade och passet avbröts.  Den här gången är det dock ingen motståndaare som tror att Leclerc parkerade med flit.

– Hade han bara stått där med en sned framvinge hade det varit en sak. Nu är jag besviken för att jag inte tog pole, men så är livet, säger Verstappen

– Vi kör ju alla upppvärmninsvarv, det tredje varvet brukar vara snabbast. Jag var i tunneln när det hände och hade ett bra varv på gång. Men det skulle inte bli någonting i dag.

Vettel satsar på Hamilton

pole position i Monaco GP
Behåller han pole? (TT)

Även Bottas var butter efteråt:

– Det försvar varvet var absolut inte bra, men till det andra hade jag ett bra uppvärmningsvarv och det såg bra. ut. Det kändes bra och tiden var bra. Jag är verkligen besviken.

Om Leclerc får behålla sin pole position eller inte beror på om Ferrari  tvingas bryta mot det reglemente som finns kring Parc Ferme. Så har jag i alla fall förstått det. Leclerc fick frågan om han var orolig för att han skulle behöva byta växellåda.

– Jag det är jag, vi får se, var hans svar.

I morgon är det racestart kl 15.00. Vi har Sebastian Vettel på plats åtta, bakom Lewis Hamilton.

– Kanske kan jag smaska i mig honom vid starten, efter det så blir det svårt och hålla honom bakom mig, men vi får  se, säger Vettel efter årets bästa kval.

– De är ett långt race, det kan bli spännande. Eller också väldigt långtråkigt.

Här är hela startuppställningen

I kväll är det dags för kvalet till Indycar och i veckan fick jag möjligheten att prata med Simona de Silvestro som är tillbaka i Indianapolis med en historisk satsnig. Du läser det här.

Här hittar du tider, fakta och statistik inför Monaco GP och Indy 500.

Och här gårdagens inlägg efter träningarna.

Trevlig kväll.

 

Sida 115 av 390