Konflikt inom F1 inför Canada GP

av Anna Andersson

Inför Canada GP i F1 pågår en konflikt. De små teamen mot de stora.
Det handlar om budgettaket.
– De handlar om inflationen, det är nog sju team som måste stryka de fyra sista loppen, säger Red Bulls Christian Horner.

Canada GP i F1
Ferrari och Red Bull vill se en regeländring (TT)

Nu är det ett par veckor sedan han kom med det drastiska uttalandet, men diskussionen fortgår. Fraktkostnaderna har fyrdubblats under året, elen har blivit betydligt dyrare, precis som bränslet och inflationen gör situationen ännu svårare för teamen. Inför säsongen sattes budgettaket till 140 miljoner dollar, samt 1,2 extra miljoner extra för det 22:a loppet under säsongen.
Nu anser team som Ferrari, Red Bull, Mercedes och McLaren att taket måste höjas.

– 2022 kommer vi inte att kunna hålla oss inom budgettalet, sa McLarens Andreas Seidl till media under helgens tävling i Baku.

– Vi hade planerat för att hålla oss inom budgeten, men sedan tillkom helt oväntade kostnader. Så jag måste säga att det blir omöjligt att hålla oss inom budgeten. Man kan inte ändra kostnader hur som helst, vi har fasta kostnader som lön till våra medarbetare och där kan vi inte spara när vi får större utgifter på andra ställen.

Konflikt om budgettaket

Canada GP i F1
Alpine vill behålla budgettaket (TT)

Andra, mindre team vill absolut inte vill ha någon höjning. De vill kunna konkurrera med de större teamen, på något förhållandevis lika villkor.
Därför är de inte intresserade av att någon regeländring under säsongen och blockar de större teamens förslag.

I F1 behöver åtta av tio team vara överens för att göra en förändring och just nu verkar det som om Alfa Romeo, Williams och Alpine är emot en höjning, medan Haas inte riktigt har bestämt sig.

– Bryter vi reglerna nu så är budgettaket historia, säger Alfa Romeos Frederic Vasseur till auto, Motor und sport.

Alpines stallchef Otmar Szafnauer är inte heller speciellt förstående:
– Om vi kan måste de andra också kunna, säger han.

Korta nyheter Canada GP i F1

Efter tävlingshelgen i Baku reste F1:s VD Stefano Domenicali till Sydafrika för ett snack om framtiden. Det skriver Racingnews365. Nästa år är det 30 år sedan F1 tävlade i Afrika. Från Sydafrikas sida är det Warren Schecker, besläktad med den tidigare världsmästaren Jody Scheckter, som håller i samtalen – och pengarna. Förhoppningen är att Sydafrika ska kunna arrangera ett lopp 2023, men för att lyckas sägs det att arrangören behöver ett positivt beslut i augusti.

Lewis Hamilton klagade på att det blev kallt i bilen, men det hade ingenting med bilen att göra.
– Det verkar som att det var en reaktion på smärtorna, säger Mercedes James Vowles.
– Det var ingenting i bilen som var kallare, utan det var en reaktion på den uthållighet som krävdes och de smärtor som han hade under loppet.
Mercedes svarar på flera intressanta frågor kring racet i länken nedan.

Enligt rapporter från Italien kan Charles Leclerc varken använda den ICE eller turbo som gick sönder i Baku. Det betyder att han måste använda sin tredje och sista motor i Canada GP i F1. Nästa gång han behöver en ny, får han en motorbestraffning och flyttas ner i starten av racet.

F1 har förlängt kontraktet med Australien GP, det betyder att loppet kommer att arrangeras i Melbourne till och med 2035.

Vädret i Canada GP i F1?

Ostadigt.
Det är 88 procents risk för regn under fredagen. Under lördagen väntas det blåsa upp ordentligt, men vara torrt och under söndags väntas solen titta fram under förmiddagen, för att sedan försvinna bakom molnen under eftermiddagen och det finns risk för lätta regnskurar lagom till racet.
Vill du ladda upp med en guide inför helgen så hittar du den här.
Här delar jag med mig av helgens tider och Pirellis däckstrategier och har du inte tröttnat på F1 vid det laget som kan du givetvis lyssna på Plattan i Mattan, där Filip och jag snackar ner tävlingen i Baku och upp tävlingen i Montreal. Vi snackar om de mest minnesvärda racen och om tillförlitligheten (ni som hängt här ett tag vet att jag tjatar om den, men den är ju avgörande, eller hur?) och sedan lite om de senaste ryktena.

Vad sägs om snacket kring Williams? Blir Canada GP i F1 Nicholas Latifis sista race?

Tack för att du läser, för att du kommenterar och för att ni numera håller en fantastiskt fin ton. Det är uppskattat.

Häftig kritik mot Hamilton inför Canada GP

av Anna Andersson

I dag kommer en guide till Canada GP i F1 2022, men först veckans mest omtalade krönika.

Lewis Hamilton är årets stora förlorare.
Det hävdar Ralf Schumacher.
– Antingen är George Russell en makalös förare bättre än alla andra, eller också har Hamilton haft en fantastisk bil som kompenserat det mesta, skriver han.

Canada GP i F1 2022
2017 tangerade Lewis Hamilton Ayrton Sennas rekord på flest antal pole position i karriären i samband med Canada GP i F1. (AP/TT)

Ralf Schumacher tävlade i F1 under tio års tid och vann tio lopp, han är bror till Michael Schumacher och farbror till Mick Schumacher. Men han är också expert för tyska Sky Sport och efter varje lopp skriver han krönikor åt sin uppdragsgivare.
Den senaste analysen ägnar han åt Ferrari, Red Bull, sin brorson och även Lewis Hamilton.
Och då plockar han fram de tuffare orden.

”Lewis Hamilton är fram till nu säsongens stora förlorare. George Russell, som kom till stallet inför säsongen, ligger oftast före VM-tvåan i resultatlistan och han kvalar också bättre. ”Tidernas största förare” som stallchef Toto Wolff så vackert alltid kallar honom får rejält med stryk av en nykomling och det är oroande. Jag är förvånad. För mig finns det bara två alternativ. Antingen är George Russell en makalös förare bättre än alla andra, eller också har Hamilton haft en fantastisk bil som kompenserat det mesta.”

Experternas dom inför Canada GP i F1

Det är en krönika som kommer att diskuteras i depån inför Canada GP i F1 2022.

En annan tidigare F1-förare, den dubble världsmästaren Mika Häkkinen, analyserade  loppet i Baku i sin krönika.

– Charles Leclerc måste fundera över vad han måste göra för att turen ska komma hans väg. Han har tagit pole position i fyra lopp, han levererade ett briljant kval på lördagen. Han fick ut allt han kunde ur den bilen och jag tror att vi hade fått se en riktigt bra fajt med Max Verstappen om racesegern, men nu fick vi aldrig den möjligheten eftersom Ferraris motor gick sönder.

– Vi är bara tre lopp från mitten av säsongen. Ferrari måste verkligen lösa de problem de har med tillförlitligheten och ha mer självförtroende när de tar fram en strategi. Red Bull kommer att straffa varje misstag de gör, precis som vi såg i Baku.
MIka Häkkinen påtalar att Max Verstappen kan tacka Sergio Perez för segern.

– Det är inte bara att han följer strategin utan också att han får ett fem sekunder långt depåstopp i ett avgörande läge. Red Bull har två starka förare i sitt team, medan Ferrari lider av att Carlos Sainz Jr ha väldigt mycket otur, samtidigt som han inte heller har den fart som krävs för att matcha Charles.
Nu kikar vi mot Canada GP 2022.

Uppsnack med Plattan i Mattan

Canadas GP i F1 är ett race där flera förare faktiskt tagit sin första GP- seger, så som Jean Alesi 1995, Lewis Hamilton 2007, Robert Kubica 2008 och Daniel Ricciardo, 2014.

Är det dags för George Russell eller kanske Carlos Sainz?

Banan på minner lite om stadsbanan i Baku, men utan murar.

– Banan påminner lite om Melbourne, men det är också lite Monza light, säger Marcus Ericsson som tävlade i F1 under fem säsonger. Numera tävlar han i IndyCar och han leder mästerskapet efter en mycket bra månad där han bland annay vunnit Indy 500.
– Halva banan är stadsbana och resten är en racerbana, det är långa rakor och en del chikaner. Man behöver en bil som är bra rakt fram och en som är bra på att bromsa in över kantstenarna.

I veckans avsnitt av Plattan i Mattan så snackar Filip och jag ner förra helgens tävling och även upp Canada GP. Där pratar vi bland annat om Ferraris problem, de mest minnesvärda racen i Montreal och det finns ett par stycken, Filip lovar också att käka upp sin hatt, eller var det katt?

Guide inför Canada GP i F1 2022

Circuit Gilles Villeneuve

Varvets längd: 4361 m/70 varv
Avstånd till första kurvan: 260 m
Antal kurvor: 6 vänster, 8 höger
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T5, T12)
Under 100 km/tim: 3 (T2, T6, T10)
Bromsslitage: Högt.
Däcken och helgens tider hittar du här.
Bromszoner: 6 ( 1 hård)
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Vinnande strategi 2019: 1 stopp ( flest förare valde dock 2 stopp)
Antal GP: 40.
Segrar från pole position: 19.
Första segrare: 1978: Gilles Villeneuve, Ferrari
Seger från högsta startposition: 10, 1981, Jacques Laffite, Ligier.
Chans för säkerhetsbil: 50 procent.

Statistik inför Canada GP i F1 2022

Topp 8 i kvalet 2019:

1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Charles Leclerc, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Renault
5. Pierre Gasly, Red Bull
6. Valtteri Bottas, Mercedes
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Lando Norris, McLaren

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:10.240 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2019)
2019: 1:10.240 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2018: 1:10.764 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:11.459 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:12.812 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:14.393 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Flest pole positions:

Lewis Hamilton (6)
Michael Schumacher (6)
Sebastian Vettel (5)
Nelson Piquet (3)
Ayrton Senna (3)
Ralf Schumacher (2)
Alain Prost (2)

Canada GP i F1
Ferraris Sebastian Vettel var mycket irriterad över en bestraffning på fem sekunder som han ansåg var väldigt orättvis och flyttade skyltarna efter målgång. Hamilton tog sin sjunde seger i Kanada 2019 (AP)

Topp 8 i Canada GP

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Charles Leclerc, Ferrari
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Daniel Ricciardo, Renault
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Pierre Gasly, Red Bull

Snababste varvet:

Absolut: 1:13.078 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2019)
2019: 1:13.078 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2018: 1:13.864 (Max Verstappen, Red Bull)
2017: 1:14.551 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:15.599 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:16.987 (Kimi Räikkönen, Ferrari)

Senaste fem vinnarna:

2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Sebastian Vettel Ferrari
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Lewis Hamilton Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes

Flest vinster

Lewis Hamilton (7)
Michael Schumacher (7)
Nelson Piquet (3)
Sebastian Vettel (2)
Ayrton Senna (2)
Alan Jones (2)

Omkörningar per race:

2019: 28
2018: 11
2017: 29
2016: 27
2015: 36

Kanada GP – Latifis sista race?

av Anna Andersson

Den hetaste nyheten inför Kanada GP i F1 2022 handlar om Williams. Sparkar stallet Nicholas Latifi efter hans hemmarace?

Kanada GP i F1 2022
Är Nicholas Latifi på väg bort från F1? (AP/TT)

Under våren har det varit många rykten kring Nicholas Latifi och hans framtid. Han har inte nått upp till sin nya teamkollega Alexander Albon. Han har gjort ett par ödesdigra misstag och i söndags fick han sitt race förstört av en bestraffning som han drog på sig inför formationsvarvet. Därefter drabbades han av ytterligare en bestraffning för att han ignorerat en blå flagga.

Nu ökar intensiteten på de ryktena igen.

Enligt racingnews365.com kan de vara så att Oscar Piastri sitter i Latifis Williams på Silverstone den första helgen i juli. Williams sägs vara väldigt irriterade på Latifi som kvaddat bilen vid ett flertal tillfällen, vilket kostat teamet både dyra pengar och poäng.

Samtidigt så hävdar Latifi att hans kontrakt gäller.
– Jag vet att jag kommer att köra för resten av den här säsongen. Mer än så kan jag inte säga, citeras Latifi av motorsport-total.com.

Latifi lämnar Williams?

Enligt nyhetssajten skulle Piastri ha kört det första träningspasset i Storbritannien, på fredagen den 1 juli. Nu har dock den förfrågan gått vidare till Jack Doohan, son till den tidigare roadracingförare Mick Doohan. Jack Doohan har tidigare varit medlem av Red Bulls juniorteam, men har nyligen bytt till Alpines satsning.

Oscar Piastri kommer från Australien, han har Mark Webber som manager och han vann Formel 2 2021. Han tillhör Alpine, men där är han reservförare och får ingen körtid vare sig i F1 eller i F2 ( där en mästare inte får lov att försvara sin titel).

Han sägs ha varit hos Williams och testat ut sitt säte och på så sätt skulle Alpine kunna hjälpa honom in till Formel 1 och få körtid hos Williams, samtidigt som de på ett smidigt sätt kan fortsätta utbilda Jack Doohan för F1 – och låta sina nuvarande förare Fernando Alonso och Esteban få chansen under en säsong till.

När vi är inne på Williams så meddelar teamet att ett större uppdateringspaket är på gång, när det komemr avgörs under veckan.

Hamilton i Kanada GP i F1 2022

Efter loppet i Baku var Toto Wolff osäker om Lewis Hamilton skulle kunna köra Kanada Grand Prix. Han sa tydligt att det finns en risk att den flerfaldige världsmästaren inte kan köra kommandehelg.

Nu svarar Lewis Hamilton med en story på Instagram.
– Jag kommer att köra nästa helg. Det finns ingenting i världen som skulle kunna hålla mig borta från Kanada.

Det var mycket snack om porpoising och det faktum att Lewis Hamiltom hade en värre resa över Bakus gator än hans kollega.

Enligt Hamilton finns det en förklaring.
– Under lördagen tappade jag en tre tiondelar på honom på rakan, säger Hamilton enligt motorsport-total.com.
– Jag hade ett par delar på bilen som vi experimenterade med. Det hade inte han. Tyvärr fungerade de inte som vi hade hoppats.

Korta nyheter

Kolla in denna – det är riktigt intressant:

Men notera att 2009 bröt Felipe Massa och Kimi Räikkönen sedan deras bilar gått sönder, men Kimi fick i alla fall ett resultat. Han stod inte som DNF.

Så nu fokus Kanada. Minns ni den där junidagen 2011 när Jenson Button körde ett av tidernas mest galna race? Han hade nog samtliga platser i det loppet, var inblandad i incidenter, det var rödflaggor, punkteringar och jag vet inte vad. Men han vann.

Tider för Kanada GP i F1 2022

17 juni

Träning 1 kl 20.00-21.00
Träning 2 kl 23.00-0000
18 juni

Träning 3 kl 19.00-20.00
Kval 22.00-23.00
19 juni

Kanada GP i F1 2022 kl 20.00-22.00

Däckvalen i Kanada GP F1 2022

Efter två års pandemifrånvaro är Kanada GP tillbaka i F1-kalendern och Pirelli levererar samma däckalternativ som i Monaco och Baku, C3, C4 och C5. Banan har vissa likheter med den i Baku, men här är väderförhållandena betydligt mer osäkra. Racet 2011, som jag nämnde ovan, var det sex säkerhetsbilar och tävlingen pågick i många timmar.

– Kanada väcker många frågetecken för teamen, vädret är oförutsägbart, den data som finns är tre år gammal och sedan dess har däcken förändrats rejält. Dessutom är det en bana som sällan används, säger Mario Isola från Pirelli.
– Jämfört med 2019 när vi var i Montreal senast kommer förarna att tycka att däcken är stabilare. Att de har ett bredare spektra och risken för att de överhettar är mindre. Lägg där till att depårakan är en av de kortaste på hela kalendern. Det kan ta mindre än 20 sekunder för en bil att genomföra ett depåstopp och det kan öppna upp för olika strategier.

I morgon är det onsdag. Äntligen dags för en guide och för vår F1-podd Plattan i Mattan.

Det är härligt med racevecka!

 

Ericsson om succén och den tuffa tiden

av Anna Andersson

Först segern i Indy 500. Sedan en andraplats på Road America. Marcus Ericsson leder IndyCar – och tar semester.

– Jag är slut i både kropp och skalle, säger han.

Marcus Ericsson leder IndyCar
Marcus Ericsson och flickvännen Iris efter segern i Indy 500 (AP/TT)

De senaste veckorna har varit väldigt välfyllda för Marcus Ericsson, efter segern i Indy 500 den 20 maj har han kört ytterligare två tävlinge i IndyCar. I den senaste, på Road America, tog han en andraplats vilket gav honom lendingen i mästerskapet.

Det var återigen ett händelserikt lopp där svensken säkrade andra platsen i den allra sista omstarten.

– Jag väntade till rätt tillfälle. När jag fick chansen var jag smart, jag körde om Alexander Rossi när han gjorde en miss. Då tryckte jag till honom lite extra så att han skulle kunna bli attackerad bakifrån och inte skulle kunna attackera mig, säegr Ericsson.

– En andraplats var ett väldigt bra resultat som jag är väldigt nöjd med.

Marcus Ericsson leder IndyCar

När mästerskapet nu går in i en lite lugnare period leder Marcus Ericsson IndyCar. Nästa race är först den 3 juli.

– Det är så klart superbra att leda med 27 poäng, ingen förare har haft en så stor ledning i år, säger han.

– Det är en bra ledning, även om det kan svänga snabbt i IndyCar eftersom en seger ger 50 poäng. Det gäller verkligen att vara jämn och ha en hög lägsta nivå.

Samtidigt känner han sig trygg i sin körning och påpekar att han varit väldigt stabil det senaste året.

– Går vi tillbaka till Detroit 2021, där jag vann i fjol, är jag den förare som tagit flest poäng av alla. Det gäller att fortsätta på den inslagna vägen och gör vi det har jag en god chans att ta titeln.

•Hur har du upplevt de senaste veckorna?

– De har varit otroligt intensivt, jag är slut både i kropp och skalle. Därför ska det bli skönt med ett litet miniuppehåll och att dessutomfå göra det som ledare.

– Vi är just ni på flygplatsen, jag och min flickvän Iris.

Han och flickvännen Iris ska resa till Mexiko för ett par dagars semster.

– Vi ska bara slappa och andas lite. Det har varit väldigt fullt upp, varje minut har varit planerad de senaste två veckorna. Det ska bli skönt att slappna av och ladda lite inför en väldigt spännande andra halva av säsongen.

Marcus Ericsson leder IndyCar
Marcus Ericsson leder IndyCar  efter 8 av 17 lopp (INDYCAR)

 

 

Missar Hamilton Kanada GP 2022?

av Anna Andersson

Lewis Hamilton beskrev GP-loppet i Baku som det värsta F1-lopp han någonsin har upplevt.
Nu riskerar han att missa Kanada GP 2022.

F1 Kanada GP 2022
Lewis Hamilton har vunnit Kanada GP i F1  sju gånger (TT/AP)

Lewis Hamilton hade stora problem att ta sig ur bilen efter F1-loppet i Baku. Han hade fruktansvärt on i ryggen efter att ha skakat fram över de 51 varven på Bakus gator och redan under loppet påtalade han för teamet att:
– Min rygg tar död på mig.

Efter loppet förklarade han återigen att han hade väldigt ont och han var inte ensam. Även Pierre Gasly, AlphaTauri, var tydlig med att han riskerar sin hälsa genom att köra den här generationens F1-bilar.

F1 tillbaka i Montreal  – Kanada GP 2022

Nu väntar Kanada GP 2022 – en bana som påminner mycket om den i Baku och som har långa snabba rakor. En bana där Lewis Hamilton tog sin första seger 2007 och där han vunnit ytterligare sex lopp. Men det finns en risk att han missar loppet.

– Ja, absolut, säger Toto Wolff under presskonferensen.

– Jag har inte sett honom och inte pratat med honom efter racet, men du kan se på bilderna att det inte bara är smärtor i musklerna längre. Det går troligen in i ryggraden och i höfterna. Det är runt 6 G-krafter som förarna utsätts för och det kan påverka huvudet och hela kroppen. Allt hänger ihop, det får konsekvenser.

Han fortsätter.
– Vi måste hitta en lösning. Just nu tror jag att Lewis är den förare som drabbas värst av alla. Samtidigt, så vad jag har förstått, så säger alla förare att något måste göras.
Det sägs att alla förare, utom Fernando Alonso, är för att det ska ske en förändring.

– Vi måste hitta en lösning, det är flera förare som måste sätta sig ner när de går i mål, säger Sebastain Vettel till Servus TV.
– Det är klart att man kan säga att när bilen hoppar så måste man ändra inställningarna, men jag tror inte att det är så vi ska agera utan kanske ska vi reagera och göra en regeländring. Det kan inte vara så att vi måste köra på det sättet i fyra år.
Enligt Vettel måste FIA (internationella bilsportförbundet) reagera.

– Någon gång så smäller det ordentligt och alla står där och säger jo vi varnade er.

Korta nyheter inför Kanada GP 2022

Ferrari är i alla fall nöjda med den nya bakvingen.
– Det verkar som om den fungerar som förväntat, säger stallchef Mattia Binotto.
– Det gör att vi bör kunna använda den när den behövs.

Han påpekar också att Ferrari hade ungefär samma fart som Red Bull.

Skillnaden var bara att Red Bulls bilar körde 51 varv och gick i mål. Det klarade inte Ferraris bilar av och därför tappar stallet mark i både världsmästerskapen. Mer om Ferraris mardröm läser du här.

– Äh vi hade problem i början av säsongen, nu verkar det som om oturen har jämnat ut sig, säger Max Verstappen som skaffat sig ett bra läge i förar-VM.

•••

Verstappen svepte förbi Sergio Perez i något som inte ens var en kamp om ledningen. Men det var ingen teamorder.

I alla fall ingen riktig teamorder.
– Det var bara så att vi hade en snabb bil och en långsam bil, försvarar sig Christian Horner.
– Checo hade graining på sina backdäck och därför hade Max en fördel.
Det var Verstappens 25:e GP-seger. Han har nu lika många vinster som Niki Lauda.

Russell fortsätter att plocka pallplatser (TT)

•••

Mercedes har varit otroligt tillförlitliga och en förare som George Russell har slutat på en plats bland de fem bästa i varje race. Han är före Carlos Sainz i sammandraget och 17 poäng efter Charles Leclerc – trots att han har en bil som inte alls kan utmana en Ferrari sett till ren fart.

•••

Lite däckinfo efter tävlingen i Baku:

IndyCar

Marcus Ericsson tog en ny pallplats i IndyCar och leder nu mästerskapet. Mer om det läser du här.

Felix Rosenqvist ledde i sju varv och gjorde också ett bra jobb. Han slutade sexa.

–  Det var ett bra race. I början såg det inte riktigt så ut – vi hade inte riktigt farten på de röda däcken – men när den tredje gulflaggen kom ut valde vi att satsa på ett tidigt depåstopp för att vinna banposition, säger Felix Rosenqvist.

–  Det innebar att jag blev tvungen att spara mycket bensin under resten av loppet, men det lyckades förvånansvärt bra. Jag kände att jag hade nytta av mina erfarenheter från Formel E där. I slutändan fick vi med oss ett bra resultat och jag är faktiskt överraskad över hur väl vi lyckades hålla ihop det från det läget vi fick.
Rosenqvist avancerar nu till åttonde plats i INDYCAR-tabellen.

MÄSTERSKAPSSTÄLLNING

NTT INDYCAR SERIES | Efter 8/17 race

1: Marcus Ericsson (SWE), Ganassi, 293 p.
2: Will Power (AUS), Penske, 266 p.
3: Josef Newgarden (USA), Penske, 261 p.
4: Pato O’Ward (MEX), Arrow McLaren SP, 248 p.
5: Alex Palou (ESP), Ganassi, 246 p.

8: Felix Rosenqvist (SWE), Arrow McLaren SP, 203 p.

 

”En tidsfråga innan det inträffar en katastrof”

av Anna Andersson

Lewis Hamilton hade svårt att ta sig ur bilen. Pierre Gasly har ingen lust att gå med käpp när han är 30 år och George Russell varnar för att det bara är en tidsfråga innan det händer en rejäl olycka.
Nu är förarna är oroliga för sin egen hälsa.

Lewis Hamilton lider av smärtor i ryggen (TT/AP)

Den nya regeländringen har orsakat en hel del problem med porpoising, det vill säga att bilarna hoppar och studsar fram. Det har fått flera förare att reagera och öppet visa sin oro för deras egna hälsa. Enligt Mercedes teamchef Toto Wolff handlade det om att hans två förare måste stå emot krafter kring 6G. Lewis Hamilton var helt slut efter att han kört in som fyra efter 51 varv på den 6 km långa stadsbanan i Baku.
– Jag såg bilderna på Lewis, det såg inte bra ut. Jag tror att det inte bara är problem med musklerna utan det går in i skelettet, säger Toto Wolff till Sky.

Lewis Hamilton påtalade under loppet att han hade fruktansvärt ont i ryggen och efter målgång hade han svårt att ta sig ur bilen.
– Jag fick bara bita i hop, både pågrund av smärtan och adrenalinet. Jag kan inte säga hur ont det gjorde, men värst var det på raksträckorna, säger han till Sky.
– Till slut ber man bara att det ska ta slut någon gång.

Lewis Hamilton kör med smärtor

Hamilton är långt i från den enda förare som har problem. Under ett förarmöte i Baku diskuterade förarna situationen och samtliga, utom en, var för att man skulle försöka göra en förändring.

– Jag riskerar min hälsa här, säger AlphaTauris Pierre Gasly till motorspot-total.com.

Han gjorde sin bästa tävling för säsongen och slutade femma, men körde även han med oerhörda smärtor i kroppen.

– Det har aldrig tidigare varit så illa som i Baku. Jag har varit oerhört spänd i musklerna under hela helgen. Varje morgon var nacken och överkroppen stenhårda, säger han.
– Jag har stora problem med diskarna i min rygg. Detta handlar om min hälsa.

Gasly påpekar att han nu är racerförare och om han måste lida för det så gör han det, även om han kanske säger en annan sak när han är 45-50 år gammal. Han berättar också att förarna har pratat med FIA om problematiken.

– Vi har bett dem om att hitta en lösning så att vi inte behöver gå med en käpp när vi är 30 år gamla, säger han och fortsätter.
– Dessutom skakar sidospeglarna ordentligt det gör att sikten blir väldigt fålig. Ibland så rör sig bilen av sig själv också eftersom ratten skakar. Det är inte enkelt när vi kör i de höga farterna.

Lewis Hamilton inte ensam om problemen

I Baku når bilarna 350 km/timmen och under nästa vecka, i Kanada, går det nästan lika fort och då kan det studsande som kallas för porpoising bli ett minst lika stort problem. George Russell, Mercedes, går så långt att han kallar det för en säkerhetsrisk.

– Det är svårt att se var man ska bromsa i slutet av rakan, säger han.
– Det är bara en tidsfråga innan vi ser en olycka som orsakats av detta. Jag är rädd för att det blir en katastrof. Jag tror inte att vi kan fortsätta med dessa regler i tre eller fyra år. Det är för farligt.
För att hitta en lösning i år, eller nästa år måste åtta av tio team vara överens. Det är ingen lätt uppgift eftersom alla ser till sitt eget bästa.

Korta nyheter

Max Verstappen har nu 150 poäng, han är 21 poäng före kollegan Sergio Perez och 34 poäng före Charles Leclerc. För Ferrari var detta första gången sedan 2020 som båda bilarna bröt och för Leclerc är det enormt tufft. Fyra pole position på lika många lopp, men inte en seger. Däremot två brutna race och ett som teamet klantat bort i depån.

Mer om Ferraris mardröm läser du här.

Monegasken är nu inne på sin tredje motor. Det gör att Helmut Marko gnuggar händerna.
– Det är väl den tredje motorn han måste gå på nu, det betyder att han måste byta en eller kanske två gånger till och då blir det bestraffningar i starten, konstaterar Marko när han intervjuvas av Sky.

Ärligt talat. Sivertejp? Silvertejp?
Min fantastiska pappa använde det till det mesta – men han var aldrig i närheten av att reparera någon bil. Gräsklippare, båt och vattenslang visst. Men F1:a? Knappast.

Sebastian Vettel körde in som sexa i Baku. Det var inte bara hans T-shirt på ryska och hans statement för den fria kärleken i ”Attitude” som skapade rubriker denna vecka.

Marcus Ericsson tog en andraplats på Road America och återtog ledningen i IndyCar. Felix Rosenqvist slutade sexa.

Mer om det läser du här.

IndyCar har nu ett litet uppehåll till den 3 juli.

Mercedes visar intresse för Mick Schumacher

av Anna Andersson

Mick Schumacher faller att djupare ner i krisen.
Sist i kvalet till F1 i Baku – ändå meddelar Mercedes att de är intresserade av honom.
– Han kommer alltid finnas på vår radar.

F1 i Baku
Mick Schumacher misslyckades i kvalet till F1 i Baku (AP/TT)

När Ferraris Charles Leclerc tog sin sjätte pole position för säsongen körde Mick Schumacher in på sista plats. Nog för att han hade lite otur med den rödflagg som orsakades av Lance Stroll, men det är hans sämsta prestation i år.

Schumacher missade Q2 för första gången och fick återigen stryk av Kevin Magnussen. Han har presterat långt under förväntan och hans teamchef Günther Steiner har varit tuff i sin kritik.

Men nu kliver Mercedes Toto Wolff fram och försvarar den unge tysken.
– Han är under utbildning, precis som tidigare. Man måste låta honom köra så som han kan föra annars blir pressen på honom bara större, säger Mercedes stallchef till tyska RTL.

F1 i Baku – Schuamcher sist

Micks pappa Michael körde F1 för Mercedes för ungefär tio år sedan, han har en nära relation till det tyska teamet och stallet har två förare vars kontrakt går ut 2023. Toto Wolff påtalar att han tror på Mick Schumacher, även om denne ännu inte har tagit en VM-poäng under sin tid i Formel 1.

– Han kan bli något stort, säger Wolff.
– Nu måste han ta sig ur det hål han befinner sig och jag är övertygad om att han klarar det.
Wolff får frågan om Mercedes är redo för en ny tysk förare?
– Varför inte? Han kommer alltid att finnas på vår radar.

Mercedes har kontrakt med George Russell och med Lewis Hamilton fram till 2023. Hamilton har under året haft problem med att hantera bilen och är långt i från den form som gjorde honom till sjufaldig världsmästare. Frågan är hur länge han vill fortsätta tävla i Formel 1.

Mick Schumacher är i dag med i Ferrari Driver Academy, men där har teamets båda förare kontrakt till och med 2024.

Sebastian Vettel tar ställning – igen

F1 i Baku
Nytt polistiskt ställningstagande av Sebastian Vettel (AP/TT)

Sebastian Vettel fortsätter att ta ställning. Trots att FIA:s president kritiserat hans engagemang. Inför F1 i Baku protesterar den förre mästaren tydligt mot Rysslands invasion av Ukraina.

Sebastian Vettel har inte vunnit något VM sedan 2013, han lämnat topp teamen och kör nu för Aston Martin. Trots det är han en stark profil som numera tar alla möjligheter kan för att påverka omvärlden att ta ställning. I veckan fick han, som första F1-förare någonsin, att pryda omslaget på det brittiska HBTQI-magasinet ”Attitude”. Där tog han tydligt ställning för den fria kärleken. Han är också en förespråkare för ett hållbart levene, för mänskliga rättigheter och alla människors är lika värde, oavsett sexuell läggning, religion eller hudfärg.

I Baku cyklade han till depån och han hade på sig en tröja där han markerar tydligt mot kriget i Ukraina. Detta statement kommer bara ett par dagar efter det att FIA:s president Mohammed bin Sulayem kritiserat honom för att han gör politiska ställningstaganden.

– För Niki Lauda och Alain Prost handlade det bara om att köra racerbil, säger Mohammed bin Sulayem till grandprix247.com.
– Vettel kör med en regnbågsfärgad cykel, Lewis engagerar sig för mänskliga rättigheter och Norris pratar om mental hälsa. Alla har rätt att tycka, men vi måste bestämma om vi hela tiden ska sätta vår personliga agenda före sporten.

Snabba nyheter inför F1 i Baku

Mercedes Toto Wolff var på dagens presskonferens och påtalade att Mercedes tappar ungefär en sekund på den långa rakan jämfört med Red Bull och Ferrari. Det beror inte på motorn, utan problemet handlar snarare om aerodynamiken och luftmotståndet.
Under fredagen var Russell 1,3 sekunder efter Leclerc och Hamilton 1,6 sekunder.

Red Bull har uppdaterat bilen till helgens tävling, de har bland annat gjort uppdateringar på framkanten av golvet. Vi får se om Max Verstappen trivs bättre med det. Sergio Perez trivs ju väldigt bra i bilen just nu och nu kommer två banor som passar honom Baku och Montreal, som är ungefär som Baku, men utan murar…

– De analyser som vi har gjort visar att vi, när vi är fulltankade och ligger i racetrim, är något snabbare än Ferrari, säger Red Bulls Helmut Marko till ServusTV.

Alexander Albon har nu 8-0 i kval på kollegan Nicholas Latifi. Latifis kontrakt går ut, men pappa betalar bra. Vad är viktigast för Williams? En bra förare som kan utveckla bilen eller en pappa som öppnar plånboken?

Mick Schumacher använder samma chassi i Baku som han gjorde i Monaco, Haas har med sig ytterligare ett reservchassi till helgens tävling. Det bekräftar Günter Steiner under presskonferensen. Det är dock inte lackat än.

Haas har inte tagit poäng på tre lopp, stallet gjorde ett dåligt kval i Baku också där ingen bil gick vidare till Q2 och planerar sin uppdatering till Frankrikes GP senare i sommar.

IndyCar

För övrigt kvalade Marcus Ericsson in som fyra och Felix Rosenqvist som sjua inför IndyCar på Road America. Alexander Rossi tog pole position före Josef Newgarden. Mästerskapsledaren Will Power startar från position 15.

I IndyLights ser vi Linus Lundqvist från startposition sex.

Race för samtliga svenskar i morgon söndag.

 

 

Kraschförbud för Schumacher

av Anna Andersson

Inför F1 i Baku ökar Haas teamchef Günter Steiner trycket på Mick Schumacher.
Han förbjuder tysken att krascha i helgens GP i Azerbajdzjan.
– Det får absolut inte fortsätta på samma sätt, säger Steiner.

F1 i Baku
Hur många gånger är det okej att krascha? Mick Schumacher ser fundersam ut (TT/AP)

Efter Monacos GP och inför F1 i Baku har Formel 1 fortsatt att diskutera Mick Schumachers krasch. Inte bara för att hans bil bröts i två delar i Monte Carlo utan också för att F1 nu reser vidare till två väldigt snabba banor där det alltid finns en överhängande risk att kvadda bilen. I söndagens GP väntar stadsbanan i Baku och därefter klassikern Kanada GP.
Mellan tävlingen i Baku och den första träningen i Montreal är det sedan mindre än fem dygn och bilarna ska också transporteras till en annan kontinent.

Då finns det inget utrymme för incidenter – varken i tidsplanen eller för teamets något ansträngda ekonomi. En krasch av den kalibern som inträffade i Monaco beräknas kosta runt 10 miljoner dollar.

– Det får absolut inte fortsätta på samma sätt, men det vet han också. Det är inte heller hälsosamt att köra in i muren, och när han gör det tar han heller inga poäng. Det vet han också, säger Steiner till RTL.

F1 i Baku – långa rakor och tekniska kurvor

Baku, är en av de snabbaste stadsbanorna på kalendern. Banan är sex kilometer lång, men har en raksträcka som är 2,2 km och där kan förarna nå hastigheter över 350 km/timmen.
Lägg där till ett antal mycket tekniska och svårkörda partier genom den gamla staden, samt att banan under åren har varit hårdför mot däcken och flera förare drabbats av punktering i slutet av loppen.
Det hände band annat Max Verstappen, Red Bull, 2021.

Inför årets GP i Baku tävlingen kräver nu Haas Günter Steiner att Mick Schumacher måste prestera och ta bilen i mål. Han har nu kört 28 F1-lopp utan att ta en poäng – men däremot varit inblandade i flera incidenter och kvaddat bilen två gånger. Händer det igen kan han räkna med en rejäl avhyvling av stallchefen.

– Absolut, någon gång tar också reservdelarna slut, vi hinner inte producera nya, citeras Steiner av motorsport-total.com.
– Problemet är egentligen inte pengarna, utan problematiken ligger i produktionen. Vi har inte fem olika formar för kolfiber, utan en. Och när man då måste producera flera nya delar så tar det tid.

När loppen ligger så nära varandra tidsmässigt, men på så stora avstånd geografiskt blir det ett stort problem.
Med andra ord är det inte tillåtet med några krascher i Baku.

En guide till helgens tävling hittar du här.

Tiderna som gäller finns här.

Och kan du inte få nog av F1 så kan du lyssna på vår podd, Plattan i Mattan, där vi går igenom F1:s Silly Season, stall för stall och även snackar upp helgens tävling i Baku.  Sedan vill jag också tipsa om vår livebevakning av F1. Under kval och race kommer jag att rapportera live, men under träningarna kan du följa tiderna. Du hittar det här.

IndyCar på Road America

 

Felix Rosenqvist är tillbaka på banan han vann på 2020 (Arrow McLaren SP)

IndyCar fortsätter att leverera. Race var vecka och nu har turen kommit till Road America i Wisconsin. En bana som Felix Rosenqvist vann på år 2020. Då blev han första svensk på 18 år att vinna ett lopp i IndyCar.
I fjol missade han den tävlingen efter en våldsam, krasch i Detroit, men nu är han tillbaka.
– Road America är en plats med väldigt bra minnen för mig, så jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka dit i helgen, säger Felix Rosenqvist.
– Det är en fin, klassisk bana med bra omkörningsmöjligheter och en intressant blandning av kurvor, och ett ställe som kan straffa dig hårt om du inte tar hand om däcken. Det blir alltid bra racing där.

Även Marcus Ericsson är laddad. Han vann Indy 500 för snart två veckor sedan, hade en strategi som inte fungerade riktigt som han hade tänkt sig förra veckan och är nu tvåa i mästerskapet.
– Målsättningen är att vinna det också, sa han inför förra helgens lopp.
Träningarna startar i dag, racet avgörs på söndag.

Linus Lundqvist levererar

Under helgen tävlar också Linus Lundqvist som varit makalöst bra i IndyLights. Han leder mästerskapet stort när det nu når det sjunde av 14 lopp. Hans lopp avgörs på söndag klockan 16.35.
– Detroit var en perfekt helg för oss, men nu är det fullt fokus mot Road America och att försöka göra något lika bra där, säger Linus Lundqvist.
– Jag har lärt mig att det kan vända snabbt i den här sporten, så jag tar verkligen ingenting för givet, men jag skulle ljuga om jag sade att vi inte siktar på en ny seger. Allt annat vore konstigt mot bakgrund av den fart vi har just nu.

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 8

Sonsio Grand Prix at Road America
Road America (USA)

Fredag 10 juni
Fri träning 1: 22.25-23.40

Lördag 11 juni
Fri träning 2: 16.45-17.45
Kval: 19.45-21.00
Fri träning 3: 23.20-23.50

Söndag 12 juni
Race (55 varv): 18.50

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

 

STCC  – ny satsning 2023

2023 blir STCC världens första helt elektriska nationella touringcar-mästerskap och återvänder då till städerna. Det blir ett stadsrace i Helsingbort varje år fram till 2025. Bilarna blir de mest kraftfulla någonsin med 550 hästkrafter.

– Sedan STCC startades 1996 är elektrifieringen det enskilt viktigaste och största
steget framåt för såväl STCC som skandinavisk motorsport – vi skriver historia i dag,
säger Micke Bern, vd för STCC.

STCC har skrivit ett treårskontrakt med Helsingborg där en helt ny stadsbana
kommer att skapas centralt i hamnen. Redan nu är datumet för 2023 klart: 16-17 juni.
– Vi är oerhört glada över att kunna välkomna STCC till Helsingborg samtidigt som
de gör ett historiskt steg till elektriska tävlingsbilar. Detta är grundförutsättning för att
kunna genomföra tävlingen och något som passar väl överens med vårt arbete kring
omställningen till ett klimatsmart samhälle, säger Peter Danielsson (M),
kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

Redan i dag är samtliga 12 bilar i första produktionsbatchen tingade och
mästarteamet Brink Motorsport samt nykomlingarna Exion Racing är två av teamen
som satsar fullt på STCC 2023. Fler team kommer att avslöjas löpande under året.

Sebastian Vettel tar ställning för HBTQ

av Anna Andersson

Vi närmar oss F1 i Baku 2022 eller Azerbajdzjan GP , men det är betydligt jobbigare att skriva. Men innan dess en helt annan grej.

Sebastian Vettel tar ställning. Igen.

Inför F1 i Baku visar han återigen sitt stöd för HBTQ-rörelsen och den fria kärleken.

I Ungern 2021 klädde han sig i regnbågsfärgad T-shirt, han har haft regnbågssymbolen på hjälmen, på sitt munnskydd och sina skor. Inför F1 i Baku är han den första F1-förare pryda omslaget på det brittiska gaymagasinet ”Attitude”. Tidningen har funnits i 30 år, VM i F1 i mer än 70 år och 771 förare från 41 nartioner har tävlat. Ändå är det bara tre av dem som har varit öppna med att de inte är hetrosexuella.

Sebastian Vettel tog ställning i Ungern 2021 (AP/TT)

Den diskussionen tar Sebastian Vettel upp under den långa intervjun och han får bland annat svara på frågan om F1 är redo för en homosexuell förare?

– Tidigare kanske det inte var så, men jag anser att en homosexuell förare är välkommen. Det är inte mer än rätt, säger Sebastian Vettel som vunnit fyra VM-titlar och arbetar hårt för frågor som rör klimatet, frihet, rättvisa och människors lika värde.

– Jag tror att en homosexuell förare skulle hjälpa oss skynda på processen med att utrota fördomar och hjälpa sporten  att gå mot en bättre riktning. Jag tror och hoppas att sporten är redo för en HBTQ-förare.

Vettel om sin kamp

Han är tydlig med sina åsikter kring frihet, jämnlikhet och människors lika värde. Oavsett om det handlar om religion, hudfärg och sexuell läggning.

– När det gäller HBTQ-rättigheter finns det vissa länder som vi besöker som är strängare än andra, säger han.

– Men skulle vi vägra att tävla där? Vad? Om vi inte tävlar där kan vi inte göra någon skillnad. Om vi tävlar i de länderna och står upp för det som är viktigt, artigt, men bestämt kan vi påverka på ett positivt sätt. Värderingar och principer känner inga gränser.

Han fortsätter:

– Det är inte vi, F1-förare, som bestämmer vilka lagar som ska gälla. Det är inte vårt jobb, men jag tycker att vi kan uttrycka vårt stöd för dem som påverkas av lagarna.

Hela intervjun läser du här.

Överraskningar i Baku

Nu ska vi snacka F1. I Baku brukar vi kunna se överraskningar, Lance Stroll tog en pallplats 2017, Sergio Perez med Force India 2018, Sebastian Vettel med Aston Martin och Pierre Gasly med Alpha Tauri 2021.

– Det är en stadsbana, den är inte speciellt förlåtande. Det finns inga utrymmen för misstag och den är väldigt, väldigt snabb, säger den förre världsmästaren Emerson Fittipaldi till vegasinsider.

– Jag tror att Haas kan överraska i år, Kevin Magnussen känner banan väl. Deras bil är snabb och de har den fart de behöver i motorn som Ferrari har levererat. De borde vara snabba på den långa rakan.

Haas teamchef Günter Steiner vill se Mick Schumacher ta poäng, men han vill absolut inte se att han satsar så hårt att han gör dyrbara misstag. Mer om det i gårdagens inlägg.

Guide Azerbajdzjan GP  – F1 i Baku 2022

Baku City Circuit

Tiderna och däckval för F1 i Baku 2022 hittar du här:
Varv: 51
Längd: 6,003 km – motsols
Kurvor: 8 höger/12 vänster
Avstånd till kurva ett: 330 m

Kurvor under 100 km/tim:

9 (T2, T3, T4, T6, T7, T8, T11, T12, T15)

Kurvor över 250 km/tim:

4 (T17, T18, T19, T20)

Däckslitage: Medel.
Bromszoner: 9 ( 5 hårda)
Bromsslitage: Högt
Maxfart utan DRS: 350 km/tim
Lägsta fart: 74 km/tim
Genomsnittsfart: 198 km/tim
Antal växlingar per varv: 78
Depårakan – med hastighetsbegränsning: 390 m
Körtid i depån med hastighetsbegränsning på 60 km/tim: 23,4 sek.
Vinnande strategi 2021: 3 depåstopp ( de flesta förarna gjorde 2 stopp)
Banans debut: 2016.
Första pole position – och segrare: Nico Rosberg, Mercedes, 2016.
Antal vinster från pole position: 2

 

F1 i Baku 2022
Daniel Ricciardo, Red Bull i Baku 2017 (AP/TT)

Segrare från högsta startposition: Daniel Ricciardo vann från startposition 10 år 2017.

– Det är alltid spännande att gå in mot kurva 1 där tre bilar kan köra i bredd. Det finns flera olika strategier som man kan leka med i detta race, men banposition är väldigt viktigt även om det går bra att köra om på en av de längsta raksträckorna i kalendern, säger han inför årets race.

Daniel Ricciardos grymma omkörning av tre bilar från 2017 ser du här.

F1 i Baku 2022 – statistik

Topp 8 i kvalet 2021

1. Charles Leclerc, Ferrari
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Pierre Gasly, AlphaTauri
5. Carlos Sainz, Ferrari
6. Sergio Perez, Red Bull
7. Yuki Tsunoda, AlphaTauri
8. Fernando Alonso, Alpine

Tid för pole positon:
Absolut: 1:40.495 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2019)
2021: 1:41.218 (Charles Leclerc, Ferrari)
2019: 1:40.495 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2018: 1:41.498 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:40.593 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:42.758 (Nico Rosberg, Mercedes)

Flest pole position:
Valtteri Bottas (1)
Nico Rosberg (1)
Charles Leclerc (1)
Lewis Hamilton (1)
Sebastian Vettel (1)

Topp 8 i racet 2021

1. Sergio Perez, Red Bull
2. Sebastian Vettel, Aston Martin
3. Pierre Gasly, AlphaTauri
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Lando Norris, McLaren
6. Fernando Alonso, Alpine
7. Yuki Tsunoda, AlphaTauri
8. Carlos Sainz, Ferrari

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:43.009 (Charles Leclerc, Ferrari, 2019)
2021: 1:44.481 (Max Verstappen, Red Bull)
2019: 1:43.009 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:45.149 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:43.441 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:46.485 (Nico Rosberg, Mercedes)

Fem senaste vinnarna:

2021 Sergio Perez Red Bull
2019 Valtteri Bottas Mercedes
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Daniel Ricciardo Red Bull
2016 Nico Rosberg Mercedes
Ingen förare har vunnit F1 i Baku mer än en gång.

Omkörningar per race:

2021: 27
2019: 50
2018: 50
2017: 42
2016: 62

Korta nyheter Baku GP i F1 2022

En ung Alonso – världsmästare 2006 (TT)

Fernando Alonso slår ett historiskt rekord när F1 kör i Baku. Då är det 21 år, tre månader och åtta dagar sedan han debuterade i Formel 1, då var han 19 år och körde för Minardi.

När Michael Schumacher körde sitt sista F1-lopp den 25 november 2012 var det 21 år och tre månader sedan han debuterade på Spa-Francorchamps 1991.
Alonso gör sin 341:a F1-start i Baku, Kimi Räikkönen har 350 GP-starter. Spanjoren lär slå det rekordet under säsongen.

Steiners varning till Mick Schumacher

av Anna Andersson

Inför F1 i Baku  riktar Haas stallchef Günter Steiner en stark varning mot Mick Schumacher. Han får inte orsaka ännu en olycka.

Det skulle kunna ställa till stora problem inför nästa deltävling Kanada – som bara är en vecka bort.

 

Haas Mick Schumacher kraschade häftigt i Monaco ( AP/TT)

Mick Schumacher, son till den flerfaldige världsmästaren Michael Schumacher, har under årets säsong orsakat två rejäla olyckor. Vid båda tillfällena har bilen varit totalkvaddad vilket kostar enorma summor. Det ryktas om att varje olycka varit värd runt tio miljoner kronor. Det är enormt mycket pengar för ett team med en begränsad budget.

Nu väntar nästa stadsbana. F1 i Baku innebär en sex kilometer lång stadsbana med en raksträcka på 2,2 km, varvat med tajta kurvor. Där finns en överhöngande risk för förarmisstag och bara ett par dagar senare flyger F1 till Montreal och Kanada GP i Formel 1.

Då passar Steiner på att skicka en varning till Mick Schumacher.

– Vi har bara ett par dagar på oss att förbereda oss för Montreal. Får vi skador på bilarna blir det alltså ännu svårare. Därför hoppas vi att vi inte drabbas av några skador i Baku, säger teamchefen i ett pressmeddelande från Haas.

Varningen inför F1 i Baku

Mick Schumacher har ännu inte tagit något poäng i VM i F1. Han har haft svårt att hantera sin nya teamkollega Kevin Magnussen (4-2 till Magnussen i kval och en tydligt övertag poängmässigt). Istället pressat bilen till ett par kollisioner. Efter tävlingen i Monaco var Steiner till och med kritisk i teamets pressmeddelande:

– Jag är inte nöjd med att vi har ännu en stor kollision, vi får se hur vi tar oss vidare från detta.

Det fick Ralf Schuamcher, expert hos Sky och fabror till Mick, att reagera kraftigt.

– Det är ett helt omöjligt uttalande. Det är väldigt typiskt Günter Steiner. Det lämnar så mycket utrymme för feltolkningar, säger Ralf Schumacher till tyska Sky.

– Det är helt onödigt, även teamet har gjort misstag. Nu är det två saker som måste lösas. Mick som måste se tillatt han inte gör fler misstag bakom ratten och Haas som också måste fortsätta jobba. Även Magnussen har haft det tungt på slutet.

F1 i Baku
Mick Schumacher kör sin andra säsong i F1, tar han sina första VM-poäng i Baku? (AP /TT)

Ingen oro för framtiden

Enligt Ralf Schumacher behöver hans brorson inte oroa sig över sin framtid i F1. Detta trots att han aldrig tagit någon VM-poäng i F1 och att han nu brutit på grund av egna misstag vid ett par tillfällen.

– Jag tror att teamcheferna ser precis vilken potential han har. Det finns också andra möjligheter och när det kommer in tyska tillverkare som också vill ha tyska förare, säger Schuamcher.

Han påpekar att brorsonen är Ferrariförare och att det är Ferrari och inte Steiner som bestämmer hur framtiden ska se ut.

Mick Schumacher ser fram emot F1 i Baku, en bana där han gjorde sitt bästa resultat under fjolåret då han slutade på plats 13.

– Baku och Monaco är två helt olika banor, det handlar alltså om att anpassa sig snabbt och Baku känns rätt bred jämfört med Monaco, säger Schumacher.

– Jag hoppas att vi har ett ännu bättre lopp än förra året, vår bil är bättre i år. Vi börja ett bra läge inför Baku, vår bil har kunnat konkurrera på alla banor som vi har kört på i år.

Korta nyheter inför F1 i Baku

Plattan i Mattan är ute. I detta avsnitt snackar vi upp F1 i Azerbajdzjan och vi går också igenom hur förarkontrakten ser ut. Vilka förare har kontrakt, vilka har det inte och vilka förare kan vara på väg in i Formel 1? Vilka förare kan vara på väg att lämna F1?

Veckans avsnitt av Plattan i Mattan hittar du här.

I gårdagens blogg fick du tiderna och Pirellis däckval, samt tankar inför helgens deltävling i VM i Formel 1. Där kan du också se den omkörning vi snackar om i Sportbladets F1-podd.

Williams bestraffas för att man brutit mot budgetreglerna. Därför bötfälls teamet och måste betala 25 000 dollar till FIA för att de inte lämnade in de papper som redoviser fjolårets ekonomiska siffror i tid. Teamet skulle ha lämnat in sin redovosning den 31 mars 2022. Det gjorde man inte och bröt då mot artikel 5.1 i det ekonomiska regelverk som infördes 2021.  Williams har betalat böterna och även lämnat in sin rapport i efterhand.

Lewis Hamilton levererar ett tydligt statement på sociala medier:

– Jag kommer alltid att vara en Mercedesförare.

Guiden till F1 i Baku får vi ta i morgon. Detta inlägg blev väldigt långt i alla fall. På återhörande och tack för att du så troget läser F1-bloggen, engagerar dig och håller en juste ton i dina kommentarer. Ett stort tack också till alla er som lyssnar på vår F1-podd, Plattan i Mattan och hjälper oss att hela tiden bredda och utöka vår bevakning av sporten som vi bryr oss om.

Det har hänt väldigt mycket på mindre än två år. F1 har nu en given plats hos Sportbladet. Tack för ert engagemang.

 

 

 

 

 

 

 

Sida 78 av 390