Ferrari: Vi tog fel beslut

av Anna Andersson

Inför F1 i Baku 2022 erkänner Ferrari att teamet gjorde fel.

Att det var deras egna misstag som kostade Charles Leclerc segern i Monaco GP.

F1 i Baku 2022
Charles eller Max?  (AP/TT)

Den stora snackisen efter Monaco GP handlade om hur Charles Lecerc kunde missa segern och rasa ner till position fyra. Han själv kunde inte heller förstå vad det egentligen var som hände. Varför teamet tog inom honom för intermediates på varv 18 för att byta till intermediates? Han hade ledningen och han hade banposition.

Men teamet blev lite osäkert. Det valde att svara på det depåstopp som Sergio Perez och Red Bull gjorde två varv tidigare då han bytte till intermediates.  Men det var ett felaktigt beslut, aktionen ledde till att Leclerc föll ner bakom Perez.

– Vi gjorde misstag i våra beräkningar och vi tog fel beslut, citeras Ferraris teamchef Mattia Biotto av motorsporttotal.

– Nu måste vi se vad som fick oss att göra de misstagen. Vi underskattade både farten på intermediatesen och den fart som våra motståndare hade.

Vi gjorde misstag

Nästa misstag kom ett par varv senare när stallet, efter mycket förvirring, kallade in Leclerc i depån påsamma varv som teamkollegan Carlos Sainz kom in. Det kostade mycket tid och Leclerc föll ner bakom Max Verstappen till plats fyra, en placering han höll in i mål.
– Vi skulle ha tagit in Charles tidigare, eller låtit honom försvara sin position på banan, erkänner Binotto.

Ferarri har tappat sitt flyt  kampen om VM-titeln. Max Verstappen leder förar-VM med nio poäng före Charles Leclerc och Red Bull har även ledningen i konstruktörsmästerskapet.

Nu väntar en helt annan typ av stadsbana än den vi såg i Monaco. F1 i Baku 2022 betyder en tur till huvudstaden i Azerbajdzjan, med säsongens längsta raksträcka på 2,2 km där förarna kommer upp i närmare 350 km/timmen.

Här är en riktigt klassisk omkörning som vi också snackar om i podden, Plattan i Mattan, som kommer ut i morgon onsdag.

I morgondagen får du en guide till Azerbajdzjan GP i Formel 1, men redan i dag får du tider och Pirellis däckval.

Tider för F1 i Baku 2022

Fredag:
Träning kl 13.00-14.00
Träning 2 kl 16.00-17.00

Lördag:
Träning 3 kl 13.00’14.00
Kval kl 16.00-17.00
Söndag 12 juni:
Race start kl 13.00.

Däckval F1 i Baku 2022

Snabba raksträckor, tajta kurvor och ett par väldigt tekniska partier som kurva nio i den gamla delen av staden. Banan är extremt snabb, Valtteri Bottas nådde upp till 378 km/timmen i en Williams år 2016 och till F1 i Baku 2022 väljer däcktillverkaren Pirelli de tre mjukaste gummiblandningarna.

– Nyckeln i Baku handlar om degradering, att hitta rätt balans mellan fram- och bakdäcken. De långa rakorna som kyler ner däcken, men du måste ha tillräckligt varma framdäck för att få rätt fäste, samtidigt får backdäcken inte bli för varma eftersom det är lätt att de överhettar, säger Pirellis motorsportchef Mario Isola.

– Det är alltså väldigt ojämn temeratur i däcken på den här banan, det är en väldigt speciell bana med ett par olika tekniska utmaningar och de är samma för alla.

Givetvis följer du kval och race med livekommentarer i Målservice F1.
I gårdagens blogg kunde du läsa om Max Verstappens tankar kring framtiden och varför han inte vill testa Indy 500.

Svenskkollen

Linus Lundqvist tog en dubbelseger från pole position när IndyLights tävlade i Detroit. Därmed drygade han ut ledningen i mästerskapet.

– Det har varit en helt perfekt helg, helt enkelt, säger Linus Lundqvist.

– Vi har haft det under kontroll från början till slut och jag har kunnat köra med ganska goda marginaler.

Han har nu ledningen med 84 poäng när IndyLights, precis som IndyCar, reser vidare till Road America i Wisconsin.

Dino Beganovic fortsätter att imponera. Efter två andraplatser på Paul Ricard i Frankrike har han nu utökat ledningen i Formula Regional European Championship till 63 poäng när fyra av tio deltävlingar är avklarade.
– Det är fantastiskt att kunna förlänga min pallsvit ytterligare och det är ganska otroligt att vi faktiskt aldrig varit sämre än tvåa i något av de här åtta första loppen. Det är mer än jag hade förväntat mig den här helgen, på en bana där vi tidigare inte har varit särskilt bra. Jag är både glad och stolt över teamet som äntligen lyckats knäcka koden här, och att lämna Paul Ricard med en pole position och två andraplatser känns väldigt skönt, säger Dino Beganovic.
Nästa deltävling körs på holländska Zandvoort om två veckor.

Max Verstappen om framtiden: Kanske lägger jag av

av Anna Andersson

Det är racevecka igen. F1 i Baku 2022.

Han har en VM-titel, är med i kampen om årets mästerskap och har kontrakt med Red Bull till 2028. Nu avslöjar Max Verstappen sina tankar kring framtiden.
– Jag kanske lägger av, säger han.

F1 i Baku 2022
Hur länge stannar Max Verstappen i Formel 1 ? (TT/AP)

Sergio Perez skrev under sitt kontrakt med Red Bull i amband med segern i Monaco förra veckan. Nu inför F1 i Baku den kommande helgen så är det återigen mycket snack om kontrakt det är klart att toppteamen har förare för minst en säsong till, om nu inte McLaren och Daniel Ricciardo avslutar sitt samarbete.
Längst kontrakt av alla har Max Verstappen. Han förlängde sitt kontrakt med Red Bull till 2028 tidigare i år.

– Jag har inga planer på att byta team. Jag är nöjd med att vara där jag är och de är nöjda med mig. Men jag har inte bestämt mig för var jag vill göra efter 2028. Jag kanske lägger av, säger han till Daily Mail.

Verstappen: Aldrig Indy 500

Verstappen är den yngsta förare som någonsin debuterat i Formel 1. Han körde sina första lopp för Toro Rosso 2014 och i maj 2016 bytte han till Red Bull, där han vann sin debut.
– Jag har tävlat i Formel 1 sedan jag var 17 år. Det är lång tid och jag har gjort många säsonger i F1. Kanske vill jag göra andra saker när kontraktet går ut, jag vet inte om jag har nått toppen då och kanske är jag på väg ner? Jag vill göra andra saker, kanske tävla i långloppsracing. Kanske är jag trött på allt resande och vill leva ett enklare liv där jag bara kan köra de race som jag vill?

Han är tydlig med att han vill vinna mästerskap, men det finns en sak han inte är intresserad av.
IndyCar.
Efter förra helgens Indy 500, som vanns av Marcus Ericsson, påpekar Max Verstappen att han inte är intresserad av ovalracing och därmed inte heller av att försöka vinna motorsportens ”Triple crown” som består av Monaco GP, som han redan har vunnit, Le Mans 24-timmarslopp och Indy 500.

– Jag har ingen längtan efter det, i alla fall inte efter IndyCar. De förarna är galna. Jag beundrar förarna som kör det racet och jag har en enorm respekt för det arbete som de gör. Men efter så många år i F1 tror jag inte att jag vill riskera livet eller en svår skada genom att köra där. Det är det inte värt.

Korta nyheter inför F1 i Baku 2022

Toto Wolff hoppas och tror på en fortsättning för Monaco GP. Han anser att både Monaco och F1 behöver göra vissa kompromisser för att hitta en lösning och att det mesta handlar om just rättigheter.

Enligt Eddie Jordan har George Russell inte bara tagit sin plats hos Mercedes. Han har också tagit över Lewis Hamiltons roll.
– Lewis är inte längre chefen i det teamet, utan George har tagit sin plats. Det blir väldigt spännande att se hur Lewis hanterar den situationen framöver, säger Jordan till Channel 4.

Till helgen är det dags för F1 i Baku 2022 och i morgon får du alla tider, samt Pirellis tankar kring de olika däckvalen.

IndyCar i Detroit

Marcus Ericsson reste till Detroit med målsättningen att vinna ännu eftt race efter triumfen i Indianapolis, men han gick i mål som sjua i ett något märkligt lopp som präglades av olika typer av strategier och där det inte var någon gulflagg.

Felix Rosenqvist startade i sista led sedan han bestraffats för att han blockerat en annan förare under kvalet. Väl i racet visade han vilken potential som finns i bilen och körde upp sig 15 placeringar och gick i mål som 10:a.

– Det var ett kul race, utan någon hjälp av gulflagg – det var ett rent lopp hela vägen, säger Felix Rosenqvist.

– Det blev väldigt många omkörningar, och vi genomförde det bra rent strategiskt och i depån. Tyvärr fastnade vi lite för länge bakom Conor Daly och Dalton Kellett på de röda däcken och förlorade chansen till något ännu bättre, men att klättra 15 platser i ett rent race på en sådan här stadsbana är ändå riktigt bra.

Will Power vann loppet och gick upp i ledningen i mästerskapet, där Marcus Ericsson är tvåa och Felix Rosenqvist nia. Nästa tävling avgörs på Road America i Wisconsin den kommande helgen. Där vann Felix Rosenqvist sin första seger i IndyCar för två år sedan.

Marcus Ericsson efter Indy 500: Satsar på att vinna IndyCar

av Anna Andersson

Det är inte ens en vecka sedan Marcus Ericsson från Kumla vann sitt livs seger i Indy 500.
Nu är han tillbaka i bilen. I Detroit där han vann sitt första lopp i IndyCar för ett år sedan.

Marcus Ericsson från Kumla
En galen vecka för Marcus Ericsson och hans flickvän Iris Tritsaris Jondahl (AP/TT)

31-åringen är van vid att leva ett liv i höga hastigheter, men den senaste veckan har inte bara gått undan. Den har gått i maxhastighet, dygnet runt. Efter segern i Indy 500 han varit på bankett, på presskonferenser, flugit privatplan till New York, öppnat börsen, kastat baseboll och stått på toppen av Empire State Building.
Han har haft fullt upp dygnet runt – och han har äntligen fått ett erkännande.

– Det har varit en tuff tid i IndyCar, jag har inte setts som en förare som kommit hit på meriter, mer som en som betalat för sig, men i fjol fick jag ett litet genombrott och fick visa att det finns talang. Nu har jag tagit ett steg till, säger Marcus Ericsson.

Marcus Ericsson från Kumla leder IndyCar

Marcus Ericsson från Kumla har gått via brittisk formelbilsracing, till ett antal säsonger i Formel 2, därefter till Formel 1 där han tävlat för Caterham och Sauber som sedan blev Alfa Romeo.  Han lämnade Formel 1 2018, kom till ett mindre team i IndyCar 2019, ett team som i dag är en del av McLaren. Redan under sin första säsong tog han en pallplats i Detroit och fick därefter chansen hos toppteamet Chip Ganassi Racing. I fjol vann han två lopp för stallet, ett i Detroit och ett i Nashville, och i år tog han stallets första seger i Indy 500 sedan 2012.

Då vann Dario Franchitti sin tredje seger i Indianapolis 500, numera är han förarcoach hos Chip Ganassi Racing. I lördags, kvällen innan årets Indy 500, satt han tillsammans med Marcus Ericsson och la upp en strategi för hur svensken skulle vinna världens största racingtävling.
Det lyckades.

– Jag följde den till punkt och pricka. Detta är det svåraste racet att vinna, det är så mycket som kan gå fel, på banan, i depån. Men i år kände jag att jag hade rutinen och bestämde mig för att åka med i topp fyra i 150 varv och bara ta hand om bilen för att ge mig själv de bästa förutsättningarna inför de två sista stinterna, berättar Marcus Ericsson.

– Jag visste att det skulle hända grejer då, för det för det alltid och då gäller det att ha sparat bil och bränsle.

”Vill vinna både Indy 500 och IndyCar”

Efter triumfen i Indianapolis leder Marcus Ericsson från Kumla nu IndyCar, men i Detroit väntar en helt annan typ av bana. Det är en stadsbana med 13 kurvor, det är hoppigt och ojämnt med hårda inbromsningar och snabba raksträckor. Det var där som Felix Rosenqvist kraschade illa för nästan exakt ett år sedan.

– Men är det någon bana jag ska komma till efter en sådan galen vecka är det Detroit. Jag har alltid kört bra där, säger Marcus Ericsson.

– Nu har jag satt mig i en så bra situation till årets mästerskap och den ska jag ta vara. Jag satsar på att vinna det också.
Det har ingen svensk förare klarat av tidigare. Kenny Bräck slutade tvåa i mästerskapet 1999, samma år han vann Indy 500. Däremot vann värmlänningen mästerskapet året innan.

En längre intervju med Marcus läser du här.

Han pratade också om sin seger i vår F1-podd, Plattan i Mattan.

Felix Rosenqvist tillbaka i Detroit

Rosenqvist tävlar för McLaren.

Felix Rosenqvist slutade fyra i Indy 500, vilket var hans bästa placering i år och han bästa placering i Indy 500. Nu väntar Chevrolet Detroit Grand Prix på den fysiskt ansträngande stadsbanan Belle Isle i Detroit. Tidigare har det varit två tävlingar under en helg i Detroit, i år är det bara en.

– Det känns verkligen som att vi är på rätt väg nu, säger Felix Rosenqvist.

– Indy 500 var ett perfekt genomfört race, och vi maximerade verkligen det paket vi hade. Det var en väldigt stor boost för hela teamet. Vi ser verkligen fram emot att bygga vidare på det i helgen i Detroit, en viktig tävling för oss och Chevrolet.

Det var i Detroit som han kraschade illa förra året, en otäck olycka som berodde på ett fel i bilen och han inte kunde påverka på något sätt.

– Vi vet alla vad som hände i Detroit förra året, men det är verkligen inget jag tänker på längre. Det typiska var att jag låg riktigt bra till i det racet innan kraschen. Det känns som att vi har ouppklarade affärer där och jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka till Detroit med de senaste positiva racen i ryggen.

Det senaste snacket nu handlar om Rosenqvists framtid hos McLaren. Stallet har gjort klart med Alexaner Rossi, som lämnar Andretti Autosport efter sju år. Då är frågan om Rossi blir den tredje bilen i stallet eller om han blir ensam kollega till Pat O´Ward, om nu inte O´Ward flyttas till McLarens team i F1.  Rosenqvist har ännu ingenting klart för 2023.

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 7
Chevrolet Detroit Grand Prix
Belle Isle Detroit (USA)

Fredag 3 juni
Fri träning 1: 21.30-22.30

Lördag 4 juni
Fri träning 2: 14.30-15.30
Kval: 18.35-19.50

Söndag 5 juni
Warm-up: 16.15-16.45
Race (70 varv): 21.30

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

Hård kritik mot Mick Schumacher

av Anna Andersson

Mick Schumacher kraschade i Monaco.
Det var hans andra rejäla olycka 2022 och det kostar Haas flera miljoner kronor.
Nu får han hård kritik – av sin farbror.
– Det var hans eget fel, säger Ralf Schumacher.

 

Mick Schumacher
Vilken framtid möter Mick Schumacher? (AP/TT)

I Monaco kraschade Mick Schumacher. Det var en rejäl smäll på banans snabbaste del och bilen gick i två delar. Det är andra gången den här säsongen som Michael Schumachers son kraschar illa och det har får konsekvenser. Både för honom och för hans team.

– Vi är inte nöjda med att han är med om ännu en svår krasch. Vi måste se hur vi hanterar det framöver, säger stallchef Günther Steiner i ett uttalande från teamet.
Den typen av kollisioner är ett extra stort problem när nu F1-teamen lever under ett budgettak. I år ligger det på 140 miljoner dollar och en totalkvaddad bil kostar många miljoner.  Inför tävlingshelgen i Monaco gav Steiner intervjuer där han påtalade att han inte tror att förarna tänker allt för mycket på just budgeten.

– I första hand tänker de på sin egen karriär, men när du hela tiden orsakar krascher så har du ingen karriär.

Kritiken mot Mick Schumacher växer

Kritiken mot Mick Schumacher växer efter helgens krasch. Han har ännu inte tagit någon poäng i Formel 1, han har blivit frånkörd av sin teamkollega Kevin Magnussen och han har gjort ett par misstag vilket gör att pressen på honom ökar.

– Monaco var en helg att glömma för Mick. Kollisionen var hans eget fel. Andra förare körde förbi på samma ställa utan några problem, men det gjorde inte han, säger farbror Ralf Schumacher som är TV-expert på Sky i sin kolumn efter loppet.

– Han kom ut där det var blött och det är ett misstag som inte får hända. Då blir du hårt straffad, direkt. Det var också det vi fick se.

Ralf Schumacher påtalar också att kraschen ställer till det för Haas. Det amerikanska teamet har en stram budget och i slutändan finns det en risk att den typen av olyckor kan påverka de finansiella möjligheterna  att utveckla av bilen.
Det handlar om att de pengar som skulle ha använts till en utveckling av bilen istället behövs för att reparera den samma.

– Han förstör inte bara hela racet för sig själv och teamet, en kvaddad bil har även ekonomiska följder för teamet, påpekar Ralf Schumacher.

Mick Schumachers krasch i Monaco (AP/TT)

Skador för miljoner

Den förre föraren Ralf Schumacher är inte den enda experten som kritiserar Mick Schumacher.

Han får medhåll av Christian Danner.
– På något sätt så måste han fundera över detta. Hans fart har blivit rätt bra och han hänger med i tempot, men han kan inte fortsätta att krascha på det sättet, säger den tidigare F1-föraren till motorsport-total.com.
– Det handlar om skador för flera miljoner och just ett sådant team kan använda pengarna till bättre saker än reparationer.

Om två veckor väntar GP-deltävlingen i Baku. Det är också en stadsbana, men det är en väldigt snabb stadsbana med tajta murar och utan avåkningszoner.
Där är det absolut inte tillåtet att krascha.

Snabba nyheter F1

Om ni inte redan har noterat, så kan den tävling som kördes i söndags ha varit det sista GP-loppet i Monaco. Det finns inget kontrakt för 2023. Läs mer här.
Däremot finns det nu ytterligare förarkontakt att redovisa och det ser trångt ut i toppteamen det kommande året. Här kan du läsa mer om det.

Det gäller med ett undantag, McLaren. I går påpekade VD Zak Brown att det treårskontrakt som stallet har med Daniel Ricciardo kan brytas.

– Det finns saker som binder oss samman och andra saker som inte gör det, citeras han av motorsporttotal.com

Med andra ord verkar det handla om en prestationsbaserad klausul, om Ricciardo inte presterar kan han få sparken.

– Jag har pratat med Daniel och vi får inte de resultat som vi båda hade hoppats på, säger VD:n

Plattan i Mattan

Detta var en händelserik helg vilket också ger en välfylld podd. Vi snackar ner Monaco GP i Plattan i Mattan och vi snackar också ner Indy 500 där vi faktiskt har fått tag på Marcus Ericsson. I podden får du höra hans tankar och lycka efter segern i Indy 500.
I går publicerades också en lång och mycket ärlig intervju med Marcus här på bloggen. Den hittar du här.
När vi ändå är inne på IndyCar så är det dags för Linus Lundqvist att hoppa in i bilen igen. Han tävlar i Indy Lights, supportklassen under IndyCar, och han leder mästerskapet efter 4 av 14 race.

– Detroit blev min favoritbana i fjol och det är extremt belönande att få till ett riktigt bra varv där, säger Linus Lundqvist.
– Det är tufft både fysiskt och mentalt med alla ojämnheter och så höga insatser mellan murarna, men det är precis en sådan utmaning som jag attraheras av.

I helgen handlar det om två race, ett på lördag och ett på söndag, och som vanligt går det att följa Linus på hans hemsida.

Även IndyCar med Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist tävlar i Detroit i helgen. Det var där Felix Rosenqvist kraschade så illa förra året och Marcus vann ett av loppen.

När vi är inne på IndyCar kan vi berätta att Andretti Motorsport till 2023 avslutar samarbetet med Alexander Rossi efter sju år. Han ersätts av Kyle Kirkwood som debuterar i IndyCar för A.J. Foyt Enterprises i år. Det ryktas nu om att Rossi är aktuell för McLaren där Pat O´Ward har förlängt sitt kontrakt.

Om Rossi kommer till McLaren, får han då köra en tredje bil för teamet eller måste Felix Rosenqvist leta efter en annan styrning?

 

Marcus Ericsson: Odödlig efter seger i Indy 500

av Anna Andersson

När Marcus Ericsson körde över mållinjen i Indy 500 tog han inte bara en seger. Han tog revansch, revansch på alla som har kritiserat honom under åren.
– Jag fått så mycket skit och även om det inte ska påverka en så har jag tagit åt mig, säger han.

– Jag har använt det som tändvätska och motivation. Det är så skönt att kunna trycka upp mittenfingret åt alla som har behandlat mig så.

Marcus Ericsson efter segern i Indy 500 2022
Marcus Ericsson efter segern i Indy 500 2022 (AP/TT)

Han är oerhört nöjd och stolt efter de galna dygnen som passerat sedan han vann Indy 500. En seger som han vetat att han kunnat ta, men ännu inte fattat att han har tagit.
– Det går inte att beskriva. Jag har inte haft en enda minut att ta det lugnt och känna efter, säger han när vi pratas vid mindre än två dygn efter den överraskande vinsten.

– Det känns som en så skön revansch.

Revansch säger du. Känns det så?

– Ja. Verkligen en revansch. Det spelar ingen roll hur stark man är, för när man får läsa och höra så mycket skit så påverkas man. Jag har fått så mycket skit genom åren, säger han.
– Men när allt skulle avgöras så vann jag inte loppet en gång utan två. Det går inte att få en svårare avslutning än vad jag fick. Ingen förare som ledde i omstarten klarade av att behålla ledningen, ingen utom jag. Att klara av det är verkligen en revansch.

På presskonferensen sa du ”not bad for a paydriver” har du upplevt att du har ansetts vara en betalförare?

– Absolut. Det är precis just så. Det har blivit bättre här i USA efter fjolåret när jag vann två lopp. Jag har inte setts som en förare som kommit hit på egna meriter, utan som en förare som betalat mig fram. I fjol kom ett litet genombrott och jag fick visa att det finns en talang och detta är verkligen en revansch. Folk säger ju det att en seger i Indy 500 förändrar ens liv, men än så länge har jag inte hunnit känna efter. Allt har varit helt galet.

Marcus Ericsson om pressen inför omstarten

Efter segern har Marcus Ericsson varit på bankett och gala, flugit privatplan till New York och öppnat börsen, varit hedersgäst på baseboll och hunnit sova ett par timmar. Han har hunnit tänka tillbaka på racet som höll sig precis inom planen att ligga topp fyra de första 150 varven för att sedan attackera de två avslutande stinterna. Han följde planen till varje punkt.

– Men så strulade det i depån, jag hade ett stopp på åtta sekunder och föll från plats tre till åtta. Då trodde jag att det var kört. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna ta mig upp i toppen igen. Det var väldigt kritiskt och jag bestämde mig för att spara bränsle så att jag skulle kunna köra tre varv längre än alla andra inför det sista depåstoppet, berättar han.

– Man vet ju att det kan hända grejer när man kör 80 mil. Folk gör misstag och det är otroligt viktigt att ha kvar bränsle när det ska avgöras i slutet.

Marcus Ericsson efter segern i Indy 500
På toppen av världen. Marcus Ericsson i Empire State Building i New York (AP/TT)

”Höll på att tappa det”

Han gjorde en vansinnigt bra comeback, när kollegan Scott Dixon fick en bestraffning avancerade han och han körde om de två bilarna från McLaren innan han kom i kapp långsammare trafik. Därefter tog han ledningen.
Han hade segern som i en liten ask när bara fem varv återstod. Då kraschade hans kollega Jimmy Johnson.

– Jag höll på att tappa det på riktigt. Jag hade ledningen, jag skulle ha vunnit, så går han och kraschar. Där var jag så förbannad och kunde inte fatta att min teamkollega kraschar när jag leder Indy 500 med tre sekunder. Jag skulle vinna det där, loppet var mitt, så bryts racet och vi fick starta om.

– Jag var så förbannad, men teamet gjorde ett jättebra jobb över radion och peppade mig. Men jag fick säga högt till mig själv, och jag sa det verkligen högt; Det aldrig har varit menat att det ska vara enkelt att vinna världens största race. Är det någon gång jag måste bevisa att jag kan så är det nu, en gång för alla.

Vilken plan hade du inför omstarten?

– De var en sådan utmaning, jag tänkte i detalj på vad jag skulle göra. Jag hade allt i huvudet. Under åren har jag sett så många videor och klipp från ovaler att jag visste precis var jag skulle bromsa, var jag skulle gasa, var jag skulle placera bilen för att bryta slipstream.

– Jag har tänkt så mycket på den situationen och nu hade jag på något sätt lyckats sätta mig i den och då blev det en tändning i sig. Jag var så oerhört målmedveten. Skulle bara göra det jag hade bestämt mig för och det gjorde jag.

Jag har följt dig i mer än tio år och lärt känna en kille som är oerhört strukturerad, väldigt planerande och väl förberedd. När du berättar detta så känns det som om det är så mycket Marcus. Aldrig en racer som kör på känsla utan inte en detalj lämnas åt slumpen.

– Nej helt rätt, det är Marcus till hundra procent. Jag är exakt den typen av förare och det är sådant som betalar sig i slutändan Ända sedan jag kom till IndyCar har jag trott att ovaler skulle passa mig och i år har jag verkligen fått till det.

Du har alltid sagt till mig att mästerskapet är större än Indy 500. Gäller det fortfarande?

– Ha, ha, ha, det har jag aldrig sagt eller? Alltså ju mer man är i USA ju mer förstår man hur stort Indy 500 är och det är större än mästerskapet. Det är en enorm bedrift att vinna mästerskapet som kräver en hel säsong, men när man vinner Indy 500 blir man odödlig. Nu får jag väl vinna båda två.

Är dörren till Formel 1 stängd nu?

– Alltså, helt stängd är den aldrig. Men det är inget jag har tänkt på de senaste 48 timmarna. Om jag gjorde ett genombrott i IndyCar i fjol spikade jag ner den spiken i kistan nu. Jag hoppas att jag kan slåss om segrar i IndyCar och Indy 500 i minst tio år till.
Inför helgens tävling i Detroit leder han mästerskapet. Han kommer till den banan där han tog sin första pallplats och där han vann sitt första race för ett år sedan. Nu kommer han dit efter ett par galna dygn och är långt i från så förberedd som han vill vara.

– Är det någon bana man ska komma till efter en triumf i Indy 500 är det just Detroit. Det är lite av en favorit för mig och där känner jag mig ändå trygg, säger Marcus Ericsson.
– Samtidigt hade det inte varit fel med en ledig helg. Jag har sovit fem timmar på två dygn, men från och med onsdag ska jag ladda om. Då är det fullt fokus på mästerskapet. Jag har satt mig i en situation där jag kan vinna både Indy 500 och mästerskapet och den chansen ska jag ta.

Indy 500 är tillsammans med Monaco GP och Le Mans 24-timmarslopp det största en racerförare kan vinna och en seger i Indy 500 skriver inte bara in Marcus Ericsson i bilsportens historia. Det är svensk idrottshistoria.

Sergio Perez förlänger med Red Bull

Mer från Marcus, nedsnack av Indy 500 och Monaco GP hittar du i veckans avsnitt av Plattan i Mattan.

Precis som jag spekulerade i när vi spelade in podden i måndags så blev det nu också klart med en framtid för Monacovinnaren. I går meddelade Red Bull att Sergio Perez har förlängt kontraktet med stallet fram till och med 2024. Två nya år alltså.

Det betyder att det är väl tjockt hos toppteamen till 2023. Charles Leclerc och Carlos Sainz har kontrakt till och med 2024. Hos Mercedes  har Lewis Hamilton och George Russell kontrakt till 2023, Perez  har kontrakt med Red Bull till och med 2024 och Max verstappen är bunden till och med 2028.

Hos McLaren har Lando Norris kontrakt till 2025 och Daniel Ricciardo till och med 2023 – i alla fall på pappret. Sedan behöver ju det inte betyda allt för mycket.

 

 

Sista Monaco GP i F1?

av Anna Andersson

Har vi sett det sista Monaco GP i F1?

Det finns inget kontrakt för 2023.

Red Bull Sergio Perez van MOnaco GP i F1 2022 – är han den siste vinnaren av det klassiska racet? (AP/TT)

Monaco GP har funnits med i Formel 1 sedan 1950, ett ikoniskt stadslopp fyllt av lyx och glamour, men stjänglansen har falnat. Monaco GP i F1 är inte längre det enda stadsloppet under kalendern utan det finns andra race som kanske ger sporten mer.

I år debuterade Miami GP, en helt ny typ av stadslopp och till nästa år kommer även ett stadslopp i Las Vegas att finnas med i F1-kalendern, men Monaco GP i F1 finns allstå inte med. Inte än i alla fall.

Under hela veckan har det diskuterats om Monaco ska få en annan banlayout för att den nuvarande layouten inte alls passar den nya tidens bilar.

– F1 utan Monaco är inte F1. F1 har en historia och historiska banor som Silverstone, Monza och Monaco bör vara med i Formel 1, säger Charles Leclerc som är född och uppvuxen i Monaco.

– Inget annat kval är så roligt som här. Det är föraren som gör skillnaden eftersom muren är så nära. Du känner att det är farligt och märker verkligen farten.

Han vill behålla loppet, men kanske se en förändring för att öka möjligheten för omkörningar.

–  Vi skulle kunna svänga av till vänster innan tunneln och göra en lång raksträcka där, säger han.

Körs Monaco GP i F1 2023?

Det finns flera saker som F1:s ägare Liberty Media med chefen Stefano Domenicali, och arrangören i Monaco måste lösa. En sak är att Monaco i dag betalar en väldigt låg avgift för att arrangera loppet. Det pratas om 12-15 miljoner dollar, Saudiarabien betalade runt 90 miljoner dollar. Ett annat problem är TV-produktionen som lämnar mycket övrigt att önska, i Monaco sköts den av den lokala arrangören.

Det är den enda arrangör som själv sköter TV-produktionen och vi missade exempelvis Sergio Perez krasch i kvalet eftersom TV-produktionen följde Charles Leclerc istället. Under racet var det också flera saker som TV-tittare och koimmentatorer inte fick möjligheten att se. I Monaco är det också arrangören som ansvarar för att sälja reklamen på banan, på övriga banor är det Formel 1 som sköter den biten. Det är inte helt lyckat efter som F1 samarbetar med klocktillverkaren Rolex. I Monaco är det konkurrenten TAG Heuer som har störst reklamplats och det vill F1 reglera.

Dessutom är F1 inte helt nöjda med intrastrukturen till och från banan och inte  heller den trånga depågatan och det trånga VIP-området. Det är svårt att ta sig till och från banan samt att förse gäster med mat och dryck.

En annan diskussion är just det som Charles Leclerc pratar om, banlayouten. Det finns väldigt få omkörningsmöjligheter. F1 vill gärna se om banan kan breddas och om man kan göra vissa förändringar för att skapa ett race, inte ett tåg av bilar.

Vi får helt enkelt vänta och se om det körs ett Monaco GP i F1 även 2023.

Seger i Monaco för Dino Beganovic

Den svenske Ferrarijuniorern Dino Beganovic fortsätter att imponera i Formula Regional European Championship. Svensken inledde med att vara snabbast i kvalet, fortsatte med en andraplats och följde upp med en seger på de trånga gatorna i Monaco.

– Wow! Att vinna här i Monaco är en dröm som går i uppfyllelse, säger Dino Beganovic.

– Jag är så obeskrivligt glad just nu. Det har varit ännu en fantastisk helg och jag vill verkligen tacka teamet, FDA och mina sponsorer. Jag hade inte kunnat göra det utan dem. Jag kan inte riktigt greppa att vi precis vann det största loppet på hela kalendern, men det kommer säkert att sjunka in om en stund. Det här är en dag jag kommer att minnas för resten av mitt liv.

Efter sex körda race har Beganovic i år aldrig varit sämre än tvåa. 18-åringen drygar därmed ut sin ledning i toppen av tabellen. Här kan du se hela tabellen. Formula Regional European Championship fortsätter kommande helg på Circuit Paul Ricard, lite längre bort på den franska Medelhavskusten.

 

Nu är Marcus Ericsson en av de största

av Anna Andersson

Marcus Ericsson vinner Indy 500 2022.

I Formel 1 var Marcus Ericsson aldrig i närheten av någon seger.

Nu har han vunnit en av racingens största segrar – en seger som skriver in honom i svensk idrottshistoria.

Marcus Ericsson vinner Indy 500 2022. (AP/TT)

Efter sjätteplatsen i fjolårets IndyCarmästerskap bestämde Marcus Ericsson sig för att ge ännu mer till årets säsong. Han insåg att behövde lägga ett ännu större fokus på att lyckas på ovalracingen. Han lade ner timme efter timme på att lära sig den svåra konsten att vara snabb på en oval.

Redan under säsongens första ovalrace i Texas körde han in som trea och det var tydligt att hans träning gett resultat. När han sedan närmade sig maj månad var han tydlig med vad som gällde. En seger i den 106:e upplagan av Indy 500, det största som finns inom amerikansk racing som också en fantastisk möjlighet att lägga grunden till en seger i mästerskapet.

En seger Indy 500 gör inte bara en förare till en legendar.

Det ger också dubbla poäng vilket kan leda ända till en mästerskapsseger.

Marcus Ericsson  vinner Indy 500 2022

Marcus Ericsson vinnare av Indy 500, första svensk sedan Kenny Bräck vann 1999 (TT)

Väl på plats i Indianapolis fortsatte Ericsson att bygga upp farten på den omtalade ovalen Indianapolis Motor Speedway. Han gjorde ett bra kval och han gjorde också ett mycket bra race. Han bemästrade farten, trafiken, svåra depåstopp och strategin perfekt. Marcus Ericsson från Kumla sög sig fast i toppen av det närmare 800 kilometer långa loppet vilket gav honom ett perfelkt utgångsläge när tävlingen skulle avgöras.

Han fanns hela tiden med där uppe. Utan att göra något större väsen av sig och utan att tappa fokus. Även om han föll ner något i fältet efter ett lite sämre avslutande depåstopp tog han sig tillbaka, upp i ledningen. Inte ens det faktum att hans kollega Jimmy Johnson kysste muren och tvingades fram en rödflagg kunde få honom att tappa fokus.

Svensk idrottshistoria

Efter omstarten jagades han av McLarens Pat O´Ward som bara låg och väntade på att få rätt slipstream, men Ericsson höll undan och vann “The Greatest Spectacle in Racing”.

Och det är just vad det är ett stort jättespektakel med en halv miljon människor på plats och mängder av fans framför TV:n. Ericsson fick sin ring, han fick dricka den där traditionella mjölken och han satte sig i ett perfekt läge och det gäller inte bara för resten av säsongen. Nu har han skapat goda möjligheter för en lång och framgångsrik karriär inom IndyCar och han har dessutom skrivit in sig i den svenska idrottshistorien.

Det är ta mig sjutton så stort att han bör vara en av kandidaterna till de allra finaste priserna inom svensk idrott, Bragdguld, Jerringpris och årets idrottsprestation.

Vinter-OS i all ära, men detta av en helt annan kaliber.

Nu är Marcus Ericsson en av de allra största. Jag unnar honom det av hela mitt hjärta.

•••

Felix Rosenqvist slutade fyra. FYRA! Det betyder att det var två svenska förare i topp fyra i det race som tillsammans med Le Mans 24-timmarslopp och Monaco GP i Formel 1 räknas som de största inom racingen.

Det är oerhört bra.

För övrigt har Ferrari lämnat in en protest mot Red Bull efter Monaco GP. Detta är en söndag när allt tycks hända. En helt vanlig Morsdag med andra ord.

Ferrari lämnar in en protest mot Red Bull

av Anna Andersson

Monaco GP i F1 är inte över. Ferrari lämnar in en protest mot Red Bull.

Ferrari lämnar in protest mot Red Bull (AP /TT)

Det handlar om att Ferrari anser att både Sergio Perez och Max Verstappen gick över den gula linjen när de lämnade depån efter sina avslutande stopp. Därför lämnar stallet in en protest mot Red Bull.

På TV-bilderna syntes det tydligt att Max Verstappen var väldigt nära den gula linjen, men i den vinkeln var det svårt att se om han var över den linjen och domarna inledde inte heller någon undersökning.

Nu måste de dock ta upp ärendet eftersom Ferrari lämnat in en protest mot Red Bull i Monaco.

– Vi i Ferrari är besvikna eftersom vi anser att de båda bilarna från Red Bull tydligt bröt mot reglerna när de körde över den gula linhen efter sina depåstpp, säger Ferraris stallchef Mattia BInotto till Sky.

– Jag tycker inte att det var tveksamt, utan han var på linjen och när man läser reglerna så har han kört över linjen. I reglementet heter det att man måste stanna till höger om linjen, alltså bryter man mot reglerna när man berör linjen.

Red Bull å andra sidan anser inte att tesmet har brutit mot några regler.

– På alla tv-bilder som vi har sett så har vi hållit oss inom reglementet.

Protest mot Red Bull

Charles Leclerc har nu säkrat pole position i Monaco två år i rad. Ändå har han inte vunnit. Det är sjutton en bedrift i sig.

I det stora däckbytarkaoset i Monaco var han den stora förloraren. Kollegan Sainz ville inte alls in i depå och ta intermediates utan stannade kvar, istället Ferrari tog in Lelcerc för intermediates.

– När förhållandena är så litar man på teamet. Jag fick frågan om jag ville gå från regndäck till slicks och sa inte nu, men senare. Jag förstår inte varför de ändrade sin åsikt och gick för intermediates istället, säger han  till motorsporttotal.com.

– Det första beslutet de tog var tydligt och helt felaktigt. Därefter startade kaoset.

När sedan Sainz kom in för torrdäck ett par varv senare så kallade de in Leclerc igen, men stallet ändrade sig när Leclerc  redan var på väg. Då kunde han inte göra något annat än att vänta bakom Sainz i depån vilket var exremt dyrbart.

I det här läget var det dubbla budskap och förvirring från teamets sida vilket ledde till att Leclerc som hade banposition och var på väg mot en seger istället kom tillbaka ut på plats fyra.

Han var vansinnig. Det är lätt att förstå.

 

Russell topp fem – igen

Mercedes George Russell var femma i mål. Han är den ende föraren som tagit poäng i samtliga lopp i år och han har också varit topp fem i varje lopp i år. Det är imponerande.

Vi ska också notera att Alpines Fernando Alonso körde som en sköldpadda, långsamt och brett. Det gav honom plats sju. Ytterligare en före detta mästare, Seastian Vettel, körde in på poängplats med sin Aston Martin medan Haas båda bilar bröt.

Vill du läsa i kapp vår liverapport gör du det här. Där finns också resultastet, samt VM-tabellen.

Här kan du också läsa texten efter Monaco GP i F1 2022 . Det som kan ha varit den sista F1-tävlingen i Monte Carlo.

 

Första orden efter den avgörande kraschen

av Anna Andersson

Charles Leclerc har aldrig nått målflagg i F1-loppet i Monaco.

Nu startar han från pole position och kan ta tillbaka VM-ledningen.

F1-loppet i Monaco
Charles Leclerc har pole position i F1-loppet i Monaco (TT)

Charles Leclerc är född och uppvuxen i Monaco. Han har cyklat och åkt skolbuss på gatorna som han i morgon ska köra Formel 1 på och han har alltid drömt om att ta målflagg i Monaco GP.

Det har han inte lyckats med än – trots tre försök.

– Jag har sett varje lopp sedan jag föddes. Så länge jag kan minnas har jag drömt om att få köra det, sa han när vi pratade om hans hemmalopp inför debuten i Formel 1 2018.

– Jag åkte skolbussen över banan varje morgon, jag har promenerat eller cyklat den med mina vänner, men när det kommer till en racerbil är det en helt annan sak. Det kan vara svårt för en utomstående att förstå. Men när du kör i nästan 300 km/timmen och dessutom slickar marken ser du plötsligt kurvorna på ett helt annat sätt, inte alls som från bussfönstret.

Charles Leclerc kan bli den första monegasken på 90 år att vinna Monaco GP och den första monegasken någonsin att vinna ettt VM-lopp i Formel 1 i Monaco. En seger skulle också kunna ge honom VM-ledningen tillbaka.

Inför helgens deltävling har Red Bulls Max Verstappen en VM-ledning på sex poäng. Samtidigt har Leclerc, med sin kollega Carlos Sainz som tvåa på startgriden, ett bättre utgångsläge. Spanjoren kan vara en viktig buffert i Leclercs kamp mot Verstappen.

Mer om kvalet till F1-loppet i Monaco läser du här.

Sainz ord om kraschen

Kvalet till F1-loppet i Monaco slutade med ett stort antiklimax, med en rödflagg där Sergio Perez hade kört in i banbegränsningen strax före tunneln och Carlos Sainz, Ferrari, körde på den kvaddade bilen från Red Bull.

– Perez kraschade framför mig och jag var på mitt snabba varv. Jag såg gulflaggen först i kurva åtta, bromsade, men klarade inte av att ta mig förbi honom utan att kollidera, säger Carlos Sainz efter kvalet.

Med andra ord så kom den gula flaggan ut för sent, eller i alla fall så uppfattade Sainz den gula flaggan för sent. Nu spelar det inte för stor roll för Sainz eftersom han kommer att starta från ruta två, bakom sin kollega Leclerc – om nu hans bil är okej.

– Vi måste undersöka bilen först, säger Ferraris sportchef Laurent Mekies till Sky.

– Det viktigaste är att Carlos är okej, det hade också kunnat sluta på ett annat sätt. Nu får vi kika på vad som egentöigen har hänt med bilen.

Om bilen klarat sig utan skador är detta ett helt perfekt kvalresultat för Ferrari. För Red Bull var det däremot allt annat än perfekt. Det kommer att bli otroligt svårt för Max Verstappen att ta sig längre upp än position tre i morgon. Visst går det att köra om under F1-loppet i Monaco, men det är förenat med stora risker.

– Ferrari och Charles var för bra i dag, men där fanns en andra startposition med i leken och jag var på god väg att nå den. Checo var långsammare än jag och Carlos var inte mycket snabbare. Jag var två, tre tiondelar snabbare än dem när rödflaggen kom, säger Verstappen.

Frågan är hur stora risker han har råd att ta på de trånga gatorna i Monaco? Kanske är det lika bra att nöja sig med plats tre istället för att riskera en smäll och nolla på poängkontot efter en riskabel omkörning?

Stora skador på Perez bil

Nästa fråga handlar om Sergio Perez bil. Hur illa skadad är den? Krävs det en ny växellåda och vilka konsekvenser får det för framtiden?

– Det ser rätt illa ut och när Carlos träffade den blev det inte bättre. Bilen har rätt stora skador, men vi får se, säger Perez till motorsporttotal.com.

– Jag hade problem i kurva åtta och försökte att gå lite tidigare från gasen, men när jag gjorde det tappade jag fästet i bakdäcken. Jag lekte lite med det för att hitta rätt, till dess att jag tappade bilen helt.

Helmut Marko och Red Bull hoppas att väderprognisen sår in och att det regnar i morgon.

– Då är Max i en klass för sig och då kan man lösa det genom en bra strategi.

Korta nyheter inför F1-loppet i Monaco

Det kommer att bli några spännande timmar här i natt och inför racet får ni självklart det senaste snacket i vår F1-live. Jag startar liverapporteringen 15 minuter innan racet startar, klockan 14.45. I samma länk finns också resultatet från kvalet.

Sebastian Vettel tog sig till Q3. Det är hans bästa prestation i år och återigen slog han Lance Stroll. Det har under veckan ryktats om att Aston Martin vill köra en heltysk startuppställning framöver, Vettel och Schumacher. Skulle Lance pappa, som också är ägare av teamet, gå med på det?

Mercedes George Russell slog Lewis Hamilton i kvalet. Hamilton verkade inte alls trivas i bilen och hade dessutom lite otur med den avslutande röda flaggan. Stallets förare har klagat mycket på att det är väldigt studsigt i bilen. Vi får se om de kan göra så mycket mer än ta bilen i mål i morgon.

Alfa Romeo hade hoppats på ett bra kval, det har pratats om att deras bil verkligen bör kunna prestera under F1-loppet i Monaco, men Zhou var sist av alla och Valtteri Bottas lär inte vara nöjd med startplats 12.

Räkna med ett depåstopp och start på röda däck i morgon. Mer om däcken läser du här.

Hos McLaren kvalade Lando Norris återigen bäst med en plats i Q3 (5:a) samtidigt som Ricciardo bara var 14:e man. Norris har nu 6–1 i kval mot Daniel Ricciardo och pressen på den tidigare GP-vinnaren ökar. I veckan fick han ta emot hård kritik av McLarens VD och i fredags kraschade han under träningen.

Svenskkollen

I morgon är det dags för klassikern Indy 500, med Marcus Ericsson i ruta fem och Felix Rosenqvist som startar från ruta årra. Pole position har Scott Dixon. Har du inte hunnit lyssna på Plattan i Mattan, avsnitt tio. Gör det. Felix Rosenqvist berättar om skillanden mellan Indy 500 och övriga race  under säsongen och jämför också IndyCar med Formel 1.

Det är det viktigaste racet på säsongen och exempelvis tycker Felix att det är större att vinna Indy 500 än mästerskapet. Här kan du också läsa om Kenny Bräcks tankar kring Indy 500. Han är den enda svenske föraren som vunnit det klassiska racet och han berättar om hur man bemästrar klassikern.

I avsnitt elva av vår F1-podd Plattan i Mattan hittar du ett uppsnack inför Monaco GP. Finns där poddar finns, eller i länken ovan.

Grattis Dino Beganovic!

Den svenske Ferraijunioren körde in på en andraplats i Monaco och han leder mästerskapet Formula Regional European Championship.

Ricciardo kritiseras av McLaren F1

av Anna Andersson

Lämnar Daniel Ricciardo McLaren F1 efter 2022? För första gången uttalar sig nu VD Zak Brown kritiskt mot den populäre föraren.
– Bortsett från Monza har våra förväntningar inte blivit uppfyllda, säger Brown.

McLaren F1
Daniel Ricciardo, McLaren F1 (TT)

Daniel Ricciardo körde hem segrar för Red Bull och tog Renault till pallplatser innan han flyttade till McLaren för att ersätta Carlos Sainz och bli teamkollega med Lando Noris.
Det var inför säsongen 2021 – men säsongen blev en besvikelse. Bortsett från segern på Monza i Italien kunde Daniel Ricciardo inte konkurrera med sin teamkollega och 2022 har inte börjat mycket bättre. I Barcelona körde en sjuk Lando Norris (halsfluss) in på poängplats för McLaren F1, medan Daniel Ricciardo inte hade någonting med poängen att göra utan slutade tolva.

– Vi skulle önska att Daniel var betydligt närmare Lando och att vi hade en bra intern kamp. Men Daniel trivs helt enkelt inte i bilen och vi försöker att göra allt vi kan, säger Zak Brown till Sky.
– Barcelona var ännu en helg fylld av besvikelser.
I VM-tabellen blir det ännu tydligare, Norris har tagit 39 poäng, Ricciardo 11. I fjol vann Norris kampen inom McLaren F1 med 160 mot 115 poäng.

Kör Ricciardo för McLaren F1 2023?

När Ricciardo skrev på för McLaren F1 under våren 2020 sades det att det var ett kontrakt över flera år, men frågan är om det stämmer. I samband med Spanien GP fick han frågan om han hade pratat med McLaren om 2023.
– Nej det har vi inte, men jag är säker på att vi gör det innan sommaruppehållet, svarade Ricciardo.
Då kom den intressanta följdfrågan: Måste ni prata om du har ett treårskontrakt?

– Det stämmer, svarade Ricciardo.

– Du har precis fått mig att svara på en sak som jag inte borde svara på. Bra poäng där.
Svaret tyder på att det handlar om ett tvåårskontrakt med option och frågan är om McLaren vill fortsätta samarbetet med Daniel Ricciardo som hunnit fylla 32 år och inte alls har presterat på den nivå som teamet hade räknat med.

Zak Browns kritik är tuff och Daniel Ricciardo är medveten om sin situation.

– Det han säger är inte fel. Det stämmer rätt bra med verkligheten. Jag tar inte den kommentaren personligt, utan jag har ett rätt tjockt skin. Ingen är tuffare mot sig själv än vad jag är, säger Daniel Ricciardo under dagens presskonferens.

–Jag vill inte slåss om plats tio, utan jag vill högre upp.

Snabba nyheter

Ferrari hade en stor uppdatering med sig till Spanien förra helgen. Nästa kommer i sommar.
– Kring Storbritanniens GP, säger Mattia Binotto enligt motorsporttotal.com.
Det betyder den första helgen i juli. För övrigt har Ferrari koll på vad som gick snett i Spanien.

– Vi har förstått problemet. Det är det viktigaste och vi har gjort ett par förändringar, sa Leclerc på dagens presskonferens.

Sergio Perez och Red Bull har pratat om roller efter tävlingen i Spanien, där Perez fick lämna plats åt sin teamkollega som vann loppet efter en stallorder.

– Vi har pratat med varandra. Vi förstår varandra och är överens, säger han på presskonferensen.

– Jag har förtroende för teamet och för att de kommer att låta mig vinna.

Än så länge har han inget kontrakt för 2023.

– Det är aldrig enkelt att skriva avtal med Helmut och Christian, men jag tror att vi tar tag i det snart.

Enligt tävlingsledningen kommer domarna att titta extra på att kontrollera track limits, alltså den vita banbegränsningen, vid kurva 10 och 11 i Monaco, i Chikanen innan tunneln.

McLaren kör med en hyllning till Ayrton Senna på sin bil. Han är en av de stora förarna i historien om Monaco Grand Prix. En guide till helgens tävling får du här.

Aston Martin vs Red Bull

Haas teamchef Günther Steiner ökar trycket på Mick Schumacher. Tysken som tog en plats i Q3 förra helgen har ännu inte tagit någon poäng.

– Vi måste ta poäng överallt och vi måste göra det med båda förarna. Det ligger hårt arbete bakom det, men någongång så måcte vi lyckas, säger stallchef Steiner till motorsporttotal.com.

Aston Martin hade en stor uppdatering till Spanien GP. Bilen påminde om en grön Red Bull och det gick bättre, men plats 11 och 15 är inte vad teamet förväntar sig.

– Den data vi har ser lovande ut, men i kvalet fick vi inte ut det som vi ville få ut ur bilen, men det var ett steg framåt, säger teamchef Mike Krack.

– Det var varmare än förväntat vilket gjorde bilen mer överstyrd. Det överraskade oss.

Nu ska bilen vidareutvecklas för Monaco, Baku, Montreal och Silverstone.

– Detta är ingen kopia av Red Bull, vi bygger vår egen bil, hävdar Krack.

Och just den diskussionen kring Red Bull och Aston Martin fortsätter.

– Att göra en välgjord och snygg kopia är okej, säger Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko som är utbildad jurist

– Men eftersom det är Aston Martin så tror jag inte att de når vår nivå speciellt snabbt även om de hade haft samma tekniska möjligheter som vi. Men man måste på ett generellt sätt se över, vad är tillåtet och vad är inte det? Hur långt får det gå?

Diskussionen lär fortsätta.

Missa nu inte veckans avsnitt av Plattan i Mattan. I Sportbladets F1-podd snackar vi om Charles Leclercs förbannelse i Monaco, om Mercedes comeback och Red Bulls DRS. Du hittar den här. Resultaten från träningarna hittar du i vår målservice – F1-live.

Är du inte intresserad av IndyCar?

Läs intervjun med Kenny Bräck  eller lyssna på förra veckans podd där Felix Rosenqvist berättar om hur Indy 500 skiljer sig mot resten av säsongen.

Indy 500 startar på söndag kväll. 18.45.

Vi håller också koll på Dino Beganovic som gjort en riktigt bra inledning av den här säsongen. Han har pole position för Prema när Formula Regional European Championship by Alpine tävlar i Monaco.

 

 

 

 

 

Sida 79 av 390