Kalendern för F1 är på väg att öka. Det får förarna att hota med avhopp.
– Växler kalendern mer kommer jag definitivt att sluta, säger Sergio Perez.
Sergio Perez funderar på att sluta om kalendern för F1 ökar. Nedan får du även kalendern för F1 2022 (AP Photo)
I år skulle Formel 1 för första gången någonsin en kalender på 23 lopp, men Rysslands GP har strukits, och kommer inte heller att ersättas.
Till nästa år är kalendern ännu inte satt, men det är redan klart att Las Vegas blir det tredje racet i USA, att Qatar debuterar och att Kina kommer tillbaka efter flera års frånvaro på grund av pandemin. Det gör att kalendern för F1 är på väg att växa ytterligare om inte andra, klassiska race försvinner. Exempelvis har Monaco GP inget kontrakt för 2024. Något som vi pratade om i Plattan i Mattan tidigare i år.
Sergio Perez hotar att lämna Formel 1
Detta kan få en stor påverkan både på förare, team och alla teamets medarbetare. Nu har det gått så långt att Red Bulls VM-trea, Segrio Perez sätter ner foten och hotar med att lämna Formel 1.
– Det är klart att det finns en stor efterfrågan om att arrangera Formel 1, men å andra sidan är fler race en ”No-Go”, i alla fall för mig, säger han till ’The Athletic’.
Perez är 32 år, snart trebarnsfar och han har tävlat i Formel 1 sedan 2011. Under de åren har kalendern utökats vid ett par tillfällen. När han startade var det 19 tävlingshelger. I år är det 22 och de ska köras under åtta månader. Säsongen avslutas den 15 november, vilket är en månad tidigare än förra året.
Detta görs för att F1 inte ska kollidera med VM i fotboll.
– Det är så många race och föra varje race är det simulatorträning och olika sponsorsevent. I grunden är det så att vi knappt har någon tid för våra familjer, säger han och fortsätter.
– Växer kalendern ytterligare kommer jag definitivt att sluta.
Även teamcheferna är oroade för en ständigt växande kalender eftersom de är rädda för att teamets personal inte orkar med den höga belastningen.
– Vi är oroade över att förlora duktig personal, säger exempelvis Alfa Romeos stallchef Frederic Vasseur till motorsporttotal.
Kalender för F1 2022
Nu är det bara dubbel och trippelhelger kvar av dem här säsongen och vi startar i Spanien den kommande helgen.
Spanien och Monaco – Dubbelrace den 22 och 29 maj:
Start 15.00 svensk tid.
Baku & Kanada – Dubbelrace den 12 och 19 juni
Start 13.00 och 20.00 svensk tid.
Strorbritannien & Österrike – Dubbelrace den 3 och 8 juli
Start 16.00 och 15.00 svensk tid.
Frankrike & Ungern – Dubbelrace den 24 och 31 juli
Start 15.00 svensk tid.
– Sommerlov –
Belgien, Nederländerna & Italien – Trippelrace den 28 augusti, 4 och 11 september.
Start 15.00 svensk tid.
Singapore & Japan – Dubbelrace den 30 september, 2 och 9 oktober.
Start 14.00 och 07.00 svensk tid.
USA & Mexiko – Dubbelrace den 23 och 30 oktober
Start kl 21.00 svensk tid
Brasilien & Abu Dhabi – Dubbelrace den 13 och 20 november
Start kl 19.00 och 14.00 svensk tid.
Plattan i Mattan – med 300 blås över Hallandsåsen
Missa inte heller veckans ansnitt av Sportbladets F1-podd. När Filip Lindfors och jag trycker Plattan i mattan vet man aldrig riktigt var diskussionen slutar. I det tionde avsnittet av Sportbladets F1-podd har vi fått besök av Felix Rosenqvist och han berättar hur det är att köra IndyCar på en oval, pratar om samarbetet mellan McLarens team i F1 och IndyCar, om Indy 500 och mycket, mycket mer.
Raceledig helg, därför ger F1-bloggen plats åt en längre intervju med Dino Beganovic och hans väg mot Formel 1.
Han vann på Imola. Han vann på Monza. Nu leder Ferrarijunioren Dino Beganovic mästerskapet och han vet precis vart han vill. – Planen är Formel 1 om tre, kanske fyra år, sägerhan.
Dino Beganovic efter förra veckans seger på klassiska Imola (Prema / FormulaK)
18-åringen från Linköping är fortfarande den enda svenske föraren som fått chansen att utbilda sin till racerförare i Ferraris egen akademi. Han är en av nio förare i akademin och gör nu sin tredje säsong i Italien där han bor i Ferraris hus, tio minuter från den mytomspunna fabriken i Maranello, Italien.
– Jag är en mer komplett förare nu än när jag kom hit. Det är en stor skillnad, hela jag har utvecklats, både som förare på banan och även som person. Det finns en kultur här hos Ferrari som man växer in i. Det gör helheten till en annan, säger Dino Beganovic.
Vid sidan av banan är han alltid lika ödmjuk och alltid lika välformulerad. Han är mycket väl medveten om vilken möjlighet som han har fått och att den väg han vandrar kan leda till Formel 1.
Dino Beganovic satsar mot Formel 1
Ferrari satsar inte på en förare utan potential och ambition. Det har teamet bevisat gång på gång under sina mer än 70 år i Formel 1. Stallet gett okända förare som Niki Lauda och Gilles Villeneuve chansen att utvecklas till legendarer och hjälpt Felipe Massa till en framgångsrik karriär. Sedan 2009 har teamet byggt upp Ferrari Driver Academy och den förste föraren som tog sig hela vägen till kungaklassen var Jules Bianchi, som sedan avled sommaren 2015 efter en olycka nio månader tidigare. Programmet har även lotsat förare som Sergio Perez, Charles Leclerc och Mick Schumacher till Formel 1.
– Mick är fortfarande en del av akademin. Han är här och kör i simulatorn ganska ofta, vi snackar och har en rätt bra kontakt eftersom han tillhör akademin. Annars är det oftast förarna i Formel 2 och Formel 1 som jobbar tillsammans. Vi är längre ner på stegen och har ännu inte nytta av den informationen kring de bilarna som de arbetar med, säger Dino Beganovic.
– Däremot har vi mer kontakt med stallchefen Mattia Binotto och sportchefen Laurent Mekies. De vet precis vad vi gör och får regelbundet rapporter om hur vi presterar.
Dino Beganovic kör för Prema, precis som alla andra Ferrariförare i juniorklasserna (Prema / FormulaK)
Beganovic och Ferrari mot titeln
Sverige inte har haft en F1-förare sedan Marcus Ericsson lämnade 2018 och inte en Ferrariförare sedan Stefan Johansson körde för teamet för mer än 35 år sedan.
Beganovic arbetar på stegen mot toppen och gör sin andra säsong i Formula Regional European Championship. Han har imponerat under inledningen och inför den tredje deltävlingen, i Monaco i samband med Formel 1, leder han mästerskapet.
– Ända sedan vi inledde säsongen med tester har målet varit att slåss om mästerskapstiteln och efter den här inledningen är målsättningen den samma. Nu handlar det om att nollställa inför varje helt och jobba vidare. Analysera varje tävlingshelg och hela tiden förbättra oss.
•I fjol hade du en tung säsong i samma serie och det länge innan du var redo att vinna. Nu är du obesegrad. Vad har du utvecklat?
– Vi valde det här mästerskapet för att de är det med bäst konkurrens och i år har jag har mer erfarenhet och är bättre förberedd. Jag vet hur man sätter upp en helg, har lättare att hitta referenser på banan och har arbetat många timmar med teamet i fabriken. Vi har jobbat hårt tillsammans för att göra en förändring, man måste förstå bilen och de man arbetar med. Det är ett hårt arbete.
•Hur ser din plan för framtiden ut?
– Om allt går som planerat är det Formel 3, supportklass till Formel 1 nästa år och därefter Formel 2. Sedan får man se hur många år man behöver den serien innan det går att ta klivet till Formel 1. Förhoppningsvis så går det bra direkt, planen är att köra Formel 1 om tre, kanske fyra år.
Vägen till Formel 1 är sällan rak, även om förare som George Russell och Charles Leclerc vann sina supportserier debutsäsongen och avancerade direkt till F1. Fjolårets mästare i Formel 2, Oscar Piastri, fick däremot ingen förarplats i år utan han är reservförare hos Alpine och Marcus Ericsson tävlade fem säsonger i GP2, dåvarande F2, innan han avancerade till Formel 1.
– Utbildningen här bra. Det är inte som en vanlig skola utan det är fokus på en själv och utvecklingen för att man ska nå hela vägen till Formel 1. Det handlar mycket om fysisk träning, mental träning, analyser och att lära sig att förstå hur bilen är uppbyggd. För att kunna köra snabbt måste man förstå hur bilen är uppbyggd. Man måste veta varför man gör vissa ändringar i inställningarna och ur det påverkar bilen för att kunna utveckla farten. Det är viktigt att hela tiden fokusera på vad som kan bli bättre. Sedan studerar vi italienska, för i Ferrari ska alla förare kunna prata italienska.
•Du är Ferrariförare, din insats värderas varje dag. Hur hanterar du pressen?
– Första året var tuffast, då var jag yngst med två års marginal. Nu har jag en annan erfarenhet och ett annat ansvar. Man har ett flerårigt kontrakt, men det måste bekräftas av Ferrari i slutet av varje år. Det betyder att man måste prestera, man måste sköta sig på och vid sidan av banan. Det är det som gäller om man vill ha chansen att nå toppen.
På tal om F1-teamet Ferarri, teamet letar efter en ny färg för att bilen ska bli lättare. Mer läser du här.
Här kan du lyssna på veckand F1-podd, Plattan i Mattan, med nedsnacket efter Miami GP. Finns även där poddar finns. Nu är det dags att snacka upp helgens tävling i Spanien, ny podd kommer i morgon och då har vi fint besök av Felix Rosenqvist!
Andertti Austosport vill in i Formel 1. Teamet tillhör Michael Andretti, son till förre mästaren Mario Andretti och det finns representerat i bland annat IndyCar, Extreme E och Formel E. Stallet är redo att betala inträdesavgiften på 200 miljoner dollar, men behöver också teamens välsignelse och det är svårare.
I dag är det tio team i Formel 1 och tio team delar på intäktern. Kommer det ett elfte team blir det lite mindre intänkter för varje team.
– Nu har vi tio team och vi fördelar prispengarna på tio stall. Vi har investerat väldigt mycket pengar de senaste åren och alla team som är här har säkert lagt in en miljard dollar i F1-projektet de senaste åren, sa Mercedes Toto Wolff under en presskonferens i samband med Miami GP.
– Det måste rendera i en vinst. Om det kommer ett nytt team, hur ska de kunna bevisa att de bidrar med mer pengar än vad det kostar? Team nummer elva betyder att vi förlorar tio procent av vår vinst.
Den nöten måste Andretti Autosport knäcka, kan de komma in i F1 och se till att utöka affären för övriga team finns det troligen ett intresse? Men om det istället minskar affären för de nuvarande teamen vill de inte släppa in Andertti i kungaklassen.
•••
Jack Doohan, som till mc-legendaren Mick Doohan, har genomfört sitt första F1-test. I helgen körde han en Alpine A521 från 2021 i Qatar. Jake Doohan tävlar i år i Formel 2 och ingår i Alpines akademi, precis som Oscar Piastri, som vann Formel 2 i fjol. Även Piastri ska testa en Alpine från 2021 under försommaren.
Jack Doohans pappa Mick vann fem VM-titlar i 500 cc mellan 1994och 1998 .
Med att krascha en historisk F1:a – värd närmare 80 miljoner kronor.
Charles Leclerc trivs inte Monaco (AP/TT)
Charles Leclerc trivs inte på gatorna hemma i Monaco. I den historiska tävlingen inför Monaco GP i F1 kraschade han Niki Laudas Ferrari 312B3 i den berömda kurvan Rascasse på det tredje varvet. Leclerc hade problem vid inbromsningen. Han snurrade, gick i muren och var riktigt besviken efteråt:
– Jag tappade bromsarna, jag tappade bromsarna, ropade han över radion, vilket citeras av Autosport..
– Jag bromsade, pedalen var hård och sedan gick den i golvet. I efterhand ska jag vara glad över det hände just då, för om det hänt någon annanstans hade det inte varit bra. Problemet är att jag blev rädd, jag kom in i kurvan på samma sätt som jag brukar.
Han fick stora skador på bakvingen på den historiska bil som har körts av Niki Lauda och Clay Regazzoni. Enligt tyska RTL värderas den till mellan 60 och 80 miljoner kronor.
– När du tror att du redan har haft all världens otur i Monaco och du tappar bromsen i Rascasse med en av de mest legendariska Ferraribilarna som har tävlat i Formel 1, skriver han på twitter.
When you thought you already had all the bad luck of the world in Monaco and you lose the brakes into rascasse with one of the most iconic historical Ferrari Formula 1 car. 🙃🔫
Det var en tuff söndag för Leclerc som är monegask, född och uppvuxen i Monaco. Han har ännu inte har haft någon vidare tur när han tävlat på gatorna där han cyklat som barn. I fjol tog han visserligen pole position efter en kollission i kvalet till Monaco GP, men bilen var så pass skadad att han inte kunde genomföra racet.
Monaco GP i F1 avgörs den 29 maj, samma datum som Indy 500 avgörs i Indianapolis.
Men redan till den kommande helgen är det F1-race igen. Nu är det dags för Spanien GP och det pratas om ett stort antal uppdateringar, bland annat för Ferrari. Mer om det läser du här.
I veckan får du som vanligt, tider, en guide till banan och en till däcken.
GMR Grand Prix – IndyCar
Regnet skapade ett mycket händelserikt och dramastiskt race i Indiapolis. Colton Herta stod till slut som segrare, men det var också två mycket bra svenska insatser.
Marcus Ericsson, som gjorde ett tyngre kval avancerade, till plats fyra.
Felix Rosenqvist som startade sexa klättrade till plats två redan på det första varvet. Han låg bakom Herta på det 43:e varvet när loppet startades om efter en period med säkerhetsbil. Då stötte han samman med teamkollegan Pato O´Ward. Rosenqvist tvingades i depå med trasig framvinge och återanslöt sist av alla, ett varv efter täten.
– Incidenten med Pato var väldigt olycklig. Han gick in lite för hårt i kurva 1, snurrade precis framför mig. Tyvärr hade jag ingenstans att ta vägen. Min framvinge brast och dessutom dog bilen.
– Vi tappade ett varv på det, men teamet tog ett riktigt bra beslut och höll mig kvar ute på banan på slicks i regnet utan framvinge! Det hjälpte oss tillbaka på ledarvarvet när det började torka upp.
Rosenqvist föll ner på plats 18, men avancerade sedan igen och tio varv senare. Lagom till målgång var han sexa vilket är årets bästa resultat. Ericsson ligger åtta och Rosenqvist är 14:e förare när IndyCar nu fokuserar helt på Indy 500. Klassikern avgörs den 29 maj med kval en vecka tidigare. Schemat till Indy 500 hittar du här.
Ny seger för Lundqvist
I IndyLights tog Linus Lundq1vist ytterligare en seger. Lundqvist slog till direkt med dubbla pole positions till de två race som kördes den här helgen. I det första var han inblandad i en kollision med dansken Christian Rasmussen.
Han tvingades i depå med skadad bil och föll till sista plats Han kunde slå sig tillbaka effektivt fram mot täten ända upp till femte plats. I det andra vann han från pole position, men det var en utmaning eftersom tävlingen pausades i över fem timmar på grund av dåligt väder.
Lundqvist leder mästerskapet efter fyra av 14 lopp.
Därför byter bilen färg till Spanien GP i Formel 1.
Red Bull och Max Verstappen har vunnit de två senaste deltävlingarna och inför Spanien GP i Formel 1 satsar Ferrari på att återta initiativet. Då kommer teamet med en stor uppdatering.
– Det är ingen överraskning att vi har med oss ett stort paket till Spanien och det kommer att vara viktigt för oss. Varje gång vi har en nyhet med oss så hoppas jag att det nya paketet fungerar så att vi kan knapra in lite av det avstånd som Red Bull har skaffat sig, säger stallchef Mattia Binotto.
Men den uppdateringen handlar inte bara om nyheter till golvet och sidepodsen utan också om att bilen ska få en annan färg. Bilen kommer även framöver att vara röd, men nyansen blir en annan. Allt för att spara vikt. Det sägs att Ferraris bil väger ungefär tio kilo mer än den tillåtna minstavikten på 798 kg, men enligt italienska motorsport.com ska teamet spara 700 gram genom att byta färg.
– Barcelona är en bana där det krävs mycket downforce och vi har en vinge just för det. Vi får se vem som är snabbast. Jag räknar med att Red Bull också har uppdateringar, säger Mattia Binotto till total-motorsport.com.
– Vi kommer att ha med oss ett paket som vi har jobbat med sedan säsongsstarten, vi får se om det lyckas. Ingenjörerna har alltid vissa förhoppningar och andra farhågor innan man testar bilen på banan.
I dag har Ferrari befunnit sin på Monza, mellan klockan 09.00 och 13.00 körde Charles Leclerc en så kallad filmdag. F1-75 hade demodäck från Pirelli och fick köra 100 km.
Nyheter för VM-ledaren Charles Leclerc? (TT)
Monsteruppdatering till Spanien GP i Formel 1
Även Aston Martin väntas leverera en stor uppdatering till Spanien GP i Formel 1. Teamet har levererat långt under förväntningarna den här säsongen och behöver en uppryckning och det omgående.
– Halva Aston Martins bil är ny, det kommer alla se utan att behöva använda förstoringsglas, säger Auto, Motor und Sports Michael Schmidt i sin Youtube sändning ”Formel Schmidt”.
– Jag tror att bakändan av bilen blir smalare, sidepodsen lär de behålla. Kanske blir det en kopia av Ferrari.
Enligt Schmidt har teamet, som så många andra inom industrin, haft problem med leveranser och därför kommer bara en bil att få den nya uppdateringen.
– Jag tror att den bilen går till ägarens son, säger Schmidt.
Det skulle i sådant fall betyda att Lance Stroll har en ny bil till Spanien GP i Formel 1 medan Sebastian Vettel får vänta.
Vettel har för övrigt varit i Storbritannien och pratat om klimatfrågor och Formel 1 hos BBC. Han kristierade Brexit och Boris Johnson och fick frågan om han inte är en hycklare med sitt miljöengagemang.
– Det finns många saker som jag kan göra bättre. Flyger jag varje gång? Nej, jag kör bilen när jag kan. Vissa saker har jag kontroll över, andra inte, säger han.
– Racing är min stora passion, men när jag lämnar bilen så tänker jag. Ska vi verkligen göra detta? Resa över jorden och slösa på jordens resurser?.
Grattis på födelsedagen Formel 1. I dag är det 72 år sedan det första F1-loppet avgjordes på Silverstone i Storbritannien. Nino Farina vann tävlingen som pågick under 70 varv på den då 4,649 km långa banan.
I dag är det också tio år sedan Pastor Maldonado chockade alla i Barcelona. Han vann Spanien GP i en Williams, men vi minns också den dagen för att den bil som körts av hans kollega Bruno Senna började brinna i garaget – två och en halv timme efter loppet. 31 personer behövde uppsöka sjukhus.
Har du inte lyssnat på veckans avsnitt av Plattan i Mattan än? Då hittar du det här. Vi snackar mer Miami GP och duellen hos Mercedes. Sedan bör du ta chansen och delta i vårt F1-quiz. Vi lottar ut en resa till Monaco GP och tävlingen pågår bara under denna helg. Vinnaren blir uppringd där vi spelar in Plattan i Mattan nästa vecka.
För övrigt har varken Charles Leclerc eller George Russell missat ett enda racingvarv i år. Mercedes har kört 569 av 570, det som saknas är det varv där Lewis Hamilton satt fast långt bak i fältet och blev varvad på Imola.
Är det dags för vaktavlösning hos Mercedes? Det tror Jacques Villeneuve, världsmästare 1997. – George Russell rider på en våg, Lewis Hamilton försöker att undvika att drunkna.
George Russell fyra i VM under sin första säsong med Mercedes. (AP )
Mercedes nykomling George Russell har placerat sig före sin kollega Lewis Hamilton i fyra av fem lopp i år. Han har tagit en plats bland de fem främsta i samtliga race som har körts i år och ligger nu fyra i VM. I Miami hade han en helt annan strategi är Hamilton, körde om honom och slutade femma. Därmed drygade han ut sitt försprång i VM-tabellen.
– Lewis har inte haft något motstånd på flera år, men han har vunnit. Då är det tufft att vakna och inse att det inte är så enkelt. Nu måste han köra som han gjorde under sina två första år i Formel 1, det är det som Russell gör nu, skriver Villeneuve i sin kolumn hos formuel1.nl.
– Under racet tog George Russell ett beslut: ”låt mig stanna på banan, det kan bli en säkerhetsbil”. Det beslutet lönade sig.
George Russell med fem placeringar i topp fem
Villeneuve fortsätter:
– Det verkar som om mästarturen har lämnat Lewis. Han har inget flyt, ingenting går hans väg. Det kommer att bli en tuff fajt, men Lewis är en racerförare och mästare. Han vet vad som behöver göras, nu får vi se om han har energin att göra det.
– Jag tror att titelförlusten i fjol har varit en börda som han burit med sig hela vintern. Han var bitter och kände sig rånad, men det sätt som Max kör på visar att han inte stal VM-titeln, utan han förtjänar den.
Fem av årets 23 planerade deltävlingar är genomförda och det är lång tid kvar av säsongen. I Sportbladets F1-podd, Plattan i Mattan, pratar vi också om hur förhållandet är mellan Mercedes förare efter Miami GP. Lyssna i länken eller där poddar finns.
Här kan du se Mercedes egen analys efter Miami GP:
Snabba nyheter
Sebastian Vettel sa under tävlingshelgen i Miami att han hellre ville köra på ”äkta amerikanska racerbanor” än i Miami. Den meningen har gett eko inom IndyCar.
IndyCar föraren Graham Rahal svarade på Twitter:
Pappa Bobby som är en av de ansvariga inom teamet ”Rahal Letterman Lanigan” svarade på den tweeten med orden:
– Vi är på om du är det.
Sebastian Vettel, som inte använder sig av sociala medier, svarade till tyska RTL:
– Jag måste kika på det, men det är en fantastisk bana. Vi får se.
Miami GP var en ekonomisk förlust för arrangören. Det ryktas även om att flera av VIP-gästerna var missnöjda med att den behandling de fick i VIP-området, som den här gången sköttes lokalt och inte av F1. VIP-eventet höll inte den vanliga F1-standarden.
– Det var viktigt för oss att kunna arrangera ett fantastiskt event, kostnaderna överstiger våra förväntningar rejält, men det beror på att vi gjorde allt vi kunde för att kunna representera F1 och den typ av arrangemang som vi ville på bästa sätt, säger arrangören Tom Garfinkel till Sky.
Sergio Perez och Red Bull har börjat prata om ett nytt kontrakt.
– Men det är ingen brådska, säger Perez.
Motorsportkonsulten Helmut Marko förklarar för Servus TV att han är jättenöjd med Perez som han anser har tagit ytterligare ett kliv i år.
– Han har en eller två tiondelar upp till Max och kör väldigt bra i racen. Vi är jättenöjda, säger Marko.
IndyCar – GMR Grand Prix
Felix Rosenqvist (bilden) och Marcus Ericsson tävlar i GMR GRand Prix den kommande helgen (IndyCar)
I helgen gör Felix Rosenqvist sin 50.e start i IndyCar. Svensken kör för McLaren och har under åren tagit en seger, ytterligare två pallplatser, en pole position och var årets rookie 2019.
Men i år har det varit något tyngre. Senast gjorde han återigen ett bra kval, men under tävlingen på Barber motorsport Park tvingades han spara onormalt mycket bränsle och föll tillbaka. Nu väntar GMR Grand Prix på Indianapolis Motor Speedway på Felix och hans landsman Marcus Ericsson. Det är sista tävlingen inför klassikern Indy 500 den 29 maj.
– Tiden går fort! Redan dags för mitt 50:e INDYCAR-race, och det hade förstås varit ett väl valt tillfälle att göra ett riktigt bra resultat, säger Felix Rosenqvist. Jag ser fram emot helgen och jag är riktigt motiverad att vända på läget vi har haft i de senaste loppen.
Helgens tävling avgörs på GP-slingan, där Rosenqvist tog sin första pole position i IndyCar år 2019.
– Jag kan inte gå in på några detaljer, men för min del är det i alla fall skönt att veta att inte jag kunde ha gjort något annorlunda, säger han.
– Vi fortsätter att kämpa och jag är försiktigt optimistisk, även om just IMS road course i all ärlighet inte brukar vara vår bästa bana. Det ska vi försöka ändra på!
GMR Grand Prix innebär fri träning och kval på fredag, innan det 85 varv långa loppet startar på lördag, kl. 21.20 svensk tid.
Under helgen kör också Linus Lundqvist i IndyLights. Han leder det mästerskapet och kör ett lopp fredag kl 23.30 och ett lördag kl 19.15. Mer info finns på hans hemsida.
TIDSSCHEMA – GMR Grand Prix
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 5
GMR Grand Prix
Indianapolis Motor Speedway (USA)
Formel 1 är nutid, dåtid, historia och allt däremellan. Detta är en nyhetsblogg, som ibland får ge plats för krönikor, artiklar och som i detta fall en lista över de häftigaste bilarna i F1.
Det blir texter och bilder som aldrig hade fått plats i Sportbladet eller någon annan svensk media – om det inte hade varit för just F1-bloggen.
Efter helgens F1-race i Miami blev jag sugen på att titta tillbaka och se över de häftigaste bilarna i F1 – sett till lacken och storyn runt om dem. Här finns bilar som varit omtalade för sin reklam och för sitt utseende. En av dem fick till och med BBC att avsluta samarbetet med Formel 1 – allt på grund av ett förhållandevis litet och välanvänt gummi.
Några av er kommer att minnas bilarna nedan, andra kommer att le åt dem och en tredje att brista ut i skratt. Se det som en subjektiv lista, diskutera den gärna, kom med egna inlägg, men håll en juste ton.
Det vinner vi alla på.
De häftigaste bilarna i F1 – lacken och storyn bakom
Williams och Universal Studios
Ralf Schumacher kör för Willims under ett test på Circuit de Catalunya i Spanien. (Allsport)
1998 dök Hacke Hackspett upp i F1-depån. Seriefiguren prydde nosen på världsmästare Jac Villeneuves bil, men gav det någon lycka? Knappast. Ett år efter sin VM-titel med Williams vann Villeneuve inte ett enda lopp.
Shadow och Samson
Jan Lammers (Photo Getty Images)
1979 skapade Jan Lammers, Nederländerna, stora rubriker med sin bil. Inte för att den var bäst på banan utan för att den var som ett jättelikt lejon. På sin väg till F1 hade Lammers gett körlektioner till tonåringar och en av hans kunder var chefen för tobakföretaget Niemeyer. När Lammers tog steget in i F1 höll sponsorn sitt ord och avbildade ett jättelikt lejon på hela fronten av bilen.
Red Bull och 20th Century Fox
Monte Carlo 2005: Starwars på plats i Monaco . (Photo by Clive Rose/Getty Images)
Under Monaco GP 2005 stod stormtrupperna och Darth Vader i depån och Red Bull körde med en bil som hade kunnat passa in i en annan galax långt, långt borta. På den här tiden var Red Bull ett partygäng, långt i från de VM-titlar som stallet slåss om i dag och Red Bulls Energy Station hade de häftigaste festerna med bland annat George Lucas på gästlistan, men inte heller det hjälpte. Båda bilarna bröt. Ett år senare var det Stålmannen som prydde bilen.
Tyrrell och Chanal 5
Foto: Getty
Ken Tyrrells team kämpade för att överleva och behövde nya sponsorer under säsongen 1997. Engelska Channel 5 ställde upp och på Silverstone prydde krigsdrottningen Xena på den ena bilen, medan hennes sidekick Gabrielle prydde den andra. Finländaren Mika Salo körde en av bilarna.
Simtek och MTV
David Brabham under Ungerns GP 1994 (Getty Images)
Häftigaste teamet i depån? Debutanten Simtek. MTV Simtek Ford spelade givetvis den populäraste musiken i garaget och MTV:s logotype prydde bilarna. 1994 var dock ett tungt år för teamet som förlorade Roland Razenberger på Imola. Teamet deltog under VM 1994 och gick i konkurs efter Monaco GP 1995 då körde Max Verstappens pappa Jos en av stallets bilar.
ATS och Abba
1981 debuterade den 34-årige trummisen Tommy Slim Borgudd i Formel 1. Han hade arbetat som studiomusiker åt popgruppen ABBA och det syntes på bilen. De var ett försök från teamets sida att locka sponsorer. Sverige har haft tio förare i Formel 1, Slim Borgudd är en av de mindre kända. Han körde tio lopp och tog en VM-poäng.
Hesketh och Penthouse
Lord Hesketh och James Hunt hade ett givande samarbete. Hunt tävlade för den brittiske lorden fram till 1975 och teamet var känt som en gäng partyglada herrar. Men till säsongen 1976 började pengarna sina, Hunt bytte till McLaren där han vann VM och Lord Hesketh startade ett samarbete med herrtidningen Penthouse. Hesketh 308D fick en tecknad bild av en lättklädd kvinna på mitt över bilen, men det var inget framgångsrikt samarbete. Harald Ertl var som bäst sjua i Storbritannien GP. Lord Hesketh var kvar i F1 fram till och med 1977.
Williams och Sega
Alain Prost med Sonics små ben i Monaco. (Photo Getty Images)
Den japanska speltillverkaren SEGA skrev ett avtal med Williams och plötsligt fick Alain Prost och Damon Hill en ny kompis, Sonic the hedgehog. För att ge publiken en känsla av att det var seriefiguren som körde bilen så målades små ben på utsidan av cockpit. Seriefiguren är fortfarande väldigt omtyckt och den senaste filmen släpptes 2020 och ytterligare en film är planerad.
Honda Earth Car
Hondas Earth Car (Getty Images)
2007 hade Honda nästan inga pengar kvar och för att inte visa upp någon tom sponsorplats på bilen lackades den med ett satellitfoto av jorden. Honda försökte lägga fokus på frågor som rör miljö och klimat, men bilen blev istället utskrattad. Jenson Button tog åtta poäng på hela året, Rubens Barrichello tog inte en enda. inför säsongen 2009 sålde Honda teamet till Ross Brawn för ett pund – och teamet, Brawn GP, vann VM.
Surtees och Durex
Hans Binder kör för en Surtees TS19 Ford Cosworth under träningen till Monaco GP 1977. (Getty Images)
Inför F1-säsongen 1976 avgjorde Race of Champions. Alla toppteamen fanns på plats och loppet skulle visas live i BBC – men innan racet hade startat packade TV-teamet ner sin utrustning och lämnade banan. Varför? Bilarna från den förre världsmästaren John Surtees stall hade fem bokstäver synligt placerade. Durex – en av de mest populära kondomerna i Storbritannien. Det blev för mycket för cheferna på BBC.
– BBC ansåg att Durex logotype var oacceptabelt i ett familjeprogram, skrev den legendariska tv-kommentatorn Murray Walker i sin biografi.
Inom Formel 1 var tydligen bara det svarta däckgummit godkänt och detta var något helt annat. BBC vägrade att sända stora delar av en av de mest ikoniska F1-säsongerna i historien, där britten James Hunt slogs mot österrikaren Niki Lauda – allt på grund av lite gummi. BBC tänkte om, tv-kanalen visade de avslutande delarna av säsongen och 1977 fortsatte kondomtillverkaren att sponsra Formel 1.
Jaguari och Steinmetz
Diamanten som försvann (Photo Getty Images)
Under Jaguars sista år i Formel 1 gjorde teamet en glamourös satsning till Monaco Grand Prix. Stallet gjorde ett stort PR-jippo inför filmen ”Oceans Twelve” med bland annat George Clooney, Julia Roberts, Brad Pitt och Matt Damon. Diamantföretaget Steinmetz gav teamet två diamanter, värda 2,5 miljoner kronor styck, att sätta på bilarna. Christian Klien fick en på nosen av sin Jaguar R5, Mark Webber en annan.
Men det var ett dyrt misstag. Klien satte sin bil i muren redan på det första varvet, i Lowes, och diamanten försvann. Den har inte återfunnits.
– Jag vet inte vart stenen tog vägen, sa Nav Sidhu, som var presstalesman för Jaguar.
– Jag vet bara att någon har tagit med sig en mycket ovanlig souvenir hem från Monaco GP i år.
Incidenten har dock inte avskräckt Steinmetz från att sponsra F1. Företaget har även haft ett samarbete med McLaren, men då vågade de inte fästa diamanten på bilen. Diamanterna sästes på förarnas hjälmar.
•••
Det var en genomgång av de häftigaste bilarna i Formel 1, sett till lacken och storyn – så som jag ser det.
Är du istället mer intresserad av nyheter? I gårdagens F1-blogg kan du läsa om Ferraris tankar kring uppdateringsracet och budgettaket.
I dag kommer också bloggen Plattan i Mattan, ett nedsnack av Miami GP och en kort historisk återblick kring sexhjulingen som chockade Formel 1. Du hittar den här – eller där poddar finns.
Red Bulls har utvecklat bilen i en rasande fart – trots ett budgettak i Formel 1. Det får Ferraris teamchef Mattia Bonotto tro på en vändning:
– Jag hoppas att Red Bull ställer in utvecklingen av sin bil någon gång. Det finns ett budgettak, säger han.
– Annars förstår jag inte hur de kan utveckla i ett sådant tempo. De måste vara oroliga.
Max Verstappen efter segern i Miami. Hans tredje vinst i år. (TT)
2022 infördes ett budgettak i Formel 1 och det begränsar samtliga team. Stallen får göra av med 140 miljoner dollar under en säsong ( även om det finns vissa undantag). Red Bull har valt att ha en mycket aggressiv utveckling av bilen under inledningen av säsongen och den regerande världsmästaren Verstappen har vunnit de tre lopp där han har tagit sig i mål. Bland annat har han vunnit de två senaste deltävlingarna på Imola och i USA, vilket har minskat VM-ledningen för Ferraris Charles Leclerc som inledde säsongen bäst.
Ferrari har däremot valt en annan strategi. Stallet hade vissa uppdateringar med sig till helgens tävling i USA, men planerar att göra en större förändring från och med nästa deltävling i Spanien den 22 maj.
– Jag har hela tiden sagt att man måste vänta minst fem deltävlingar för att se den sanna bilden av hur bra de olika teamen är, säger Mattia Binotto till bland annat Sky och Motorsporttotal.com.
Högt tempo trots budgettak i Formel 1
VM-ledare Charles Leclerc (TT/AP)
Nu har F1 genomfört fem deltävlingar och Ferrari leder både konstruktörsmästerskapet och förarmästerskapet. Men tendensen är att Red Bull har en bättre toppfart och en bättre form.
– Det stämmer att Red Bull har förbättrat sin bil. De har gjort uppdateringar och under de två senaste loppen har de varit ett par tiondelar snabbare per varv än vad vi har varit, förklarar han.
– Det är ingen tvekan om att vi måste börja uppdatera bilen för att hålla samma tempo.
Han avslöjar också att Ferrari kommer med ett stort antal uppdateringar de kommande tävlingshelgerna. SAmtidigt är han tydlig med att stallet måste hushålla med sina resurser under de kommande 18 deltävlingarna.
– Det är ingen överraskning att vi har med oss ett stort paket till Spanien och det kommer att vara viktigt för oss. Varje gång vi har en nyhet med oss så hoppas jag att det nya paketet fungerar så att vi kan knapra in lite av det avstånd som Red Bull har skaffat sig, säger han.
– Vi har inte nog med pengar för att uppdatera bilen till varje race. Inte för att vi inte kan, utan på grund av budgettaket. Därför måste vi försöka att göra uppdateringen vid det tillfälle som vi anser är rätt.
Asfalten i Miami – en katastrof
Efter helgens deltävling i Miami får banan hård kritik av flera förare. Framförallt anser de att asfalten var under all kritik.
– Det är en fantastisk bana, men asfalten håller inte F1-nivå, påtalar Lando Norris.
Han säger att asfalten slets under helgen och ”bokstavligen förvandlades till skit ”.
–Alla förväntade sig ett race med riktigt bra racing, men med den här asfalten är det inte möjligt: Varje gång man lite för långt ut så tappade man direkt två sekunder.
Max Verstappen kritiserar sektor två som han anser är för långsam för dagens långa och tunga F1-bilar medan Esteban Ocon, Alpine skyller kollisionen mellan Mick Schumacher och Sebastian Vettel på asfalten.
– Innan vi kom hit fick vi besked om att de där stenarna från Georgia skulle vara fantastiska, den bästa asfalten i världen. Men det var en kkatastrof, det gick inte att köra om, säger Alpineföraren som gick i mål som åtta efter ett taktiskt väl genomfört lopp.
– En av anlednignarna till att Mick rörde vid Sebastians bil är att det inte går att köra om på insidan. Man tappar en halv sekund när man lämnar idealspåret. Det fungerar inte. Vi borde ha kört på den typen av asfalt som finns i Jeddah, den är perfekt.
Korta nyheter
Det har ryktats om att Williams kan sparka Nicholas Latifi redan under årets säsong. Det tillbakavisas av stallchef Jost Capito:
– Latifi behöver lite mer tid att vänja sig vid den nya bilen, men han har vårt fulla stöd. säger tysken till sky.
– Att byta förare under säsong kommer inte på fråga. Det finns ingen anledning att göra det så länge samarbetet med en förare fungerar. Det är alltid svårt att integrera en förare under säsongen, även om Oscar Piastri är en stor talang och har förtjänat en plats i Formel 1. Jag är säker på att han kör F1 nästa år.
I Williams?
Max Verstappen tog sin 23:e GP-seger i USA. Det är lika många som Nelson Piquet och Nico Rosberg. Han ligger på plats 12 i listan av samtliga GP-vinnare i F1.
Mercedes erkänner att plats fem och sex var det bästa som teamet kunde leverera i Miami.
– Bilen såg lovande ut i fredags, både med mycket och med lite bränsle. Därför är det en besikelse tat vi inte har minskat avståndet till toppen, säger Andrew Shovlin.
– Vi lurar inte oss själva och tror att vi kan utmana Red Bull och Ferrari de kommande veckorna. Vi måste se till att vi minskar gapet varje varv.
Grattis Joel!
Den svenske Ferrarijunioren Dino Beganovic levererade en riktigt bra helg på Imola och han leder sitt mästerskap. I England visade Joel Granfors också bra form när han körde hem karriärens första GB3-seger i ett lopp på Silverstone och tog över ledningen i mästerskapet .
– Vilken helg, kommenterar Joel Granfors.
– Snabbast på träningen, snabbast i kvalet, och första segern i land. Jag kunde inte önska mig så mycket mer. Vi har haft väldigt bra fart den här helgen. Vi tog pole position med över tre tiondelar och bilen har fungerat perfekt. Stort tack till teamet och alla som hjälpt mig hit!
Mästerskapet kör tre lopp varje tävlinghelg och har genomfört två av åtta tävlingshelger.
Red Bulls Max Verstappen vinner premiären i Miami Grand Prix 2022 (TT)
Vem vann Miami GP i Formel 1?
Max Verstappen – men även George Russell.
Max Verstappen drog till med en snygg omkörning av Charles Leclerc på varv nio och tog sedan kontrollen över Miami Grand Prix. Han lyckades också hålla undan i samband med depåstoppet och han svarade på Leclercs attacker i slutet av racet. Det gör honom till en vinnare. Tack vare poängen för det snabbaste varvet skiljer det bara 19 poäng i ledningen av VM inför Spanien GP om två veckor.
Dit kommer Red Bull garanterat med uppdateringar och Ferrari har redan påtalat att teamet har en större uppdatering på väg in. Det gör att vi som ser på VM i Formel 1 2022 kan fortsätta att njuta av en spännande fajt som förhoppningsvis pågår in i november. Även om det skiljer 19 poäng mellan Leclerc och Verstappen just nu så känns det som om det bara skiljer några ynka millimeter.
Men det finns en annan vinnare i Miami. Det är George Russell. Mercedes förare misslyckades totalt i kvalet och startade från position 12. Han valde hårda däck och körde smart, smart. Han gjorde en fenomenalt bra första stint och när teamet började fundera över ett depåstopp bad han om att få stanna kvar på banan.
Det fick han och smög med fram till dess att säkerhetsbilen kom ut efter det att Lando Norris kört ihop med Pierre Gasly. Då smet Russell in i depå och han kom ut precis efter sin teamkollega Lewis Hamilton.
Det gjorde att Hamilton satt med gamla hårda däck till omstarten medan Russell hade nya mjukare däck. Hamilton gnällde över radion och bad om att få råd hur han skulle hantera situationen eftersom han inte ville tappa någon placering – men han hade inget val.
Oavsett om han gick i depå eller inte skulle han förlora mot Russell – om teamet inte lade en tydlig order och den kom aldrig.
Smartare än Hamilton
Russell hade återigen varit den smartare av dem båda och tog sig förbi tack vare sin strategi. Han slutade femma och ligger fyra i mästerskapet. Han har utklassat Hamilton gång på gång under 2022 och trots att Mercedes har en dålig bil är Russell först av alla förare som inte kör en Ferrari eller Red Bull i VM-tabellen.
Det känns som om han har haft en enorm glädje av de åren han kört värdelösa bilar hos Williams, medan Hamilton blivit lite bortskämd i toppen och glömt bort hur man hanterar en bil som behöver köras över sin förmåga.
– Jag tycker inte att den taktik som togs fram till mig var lyckad, påtalade Hamilton för teamet.
Det kan han tycka. Men han får inte glömma bort att i ett team vinner man tillsammans och man förlorar tillsammans. Annars har man snart inget team som ställer upp för en.
Helgens stora förlorare?
Vi har svarat på frågan vem vann Miami GP, men vem var den stora förloraren?
Mick Schumacher.
Han var på väg till sina första VM-poäng. Han var på väg att slå sin teamkompis. Men vad gör han? Kolliderar med sin mentor Sebastian Vettel.
Det är oförlåtigt och Günther Steiner måste vara vansinnig. Schumacher börjar bli allt för dyr för teamet. Hur långt är tålamodet?
– Jag måste titta på det. Det är väldigt olyckligt att vi krokade i varandra så att ingen av oss fick några poäng, säger Vettel till motorsporttotal.com.
– Det hade vi behövt lösa på ett betydligt bättre sätt.
Även Mick Schumacher är besviken:
– Det var väldigt synd för oss båda två och vi kommer att prata om det, säger han till tyska Sky.
– Det är alltid enkelt att prata om en sådan incident efteråt, jag hade kunnat avvakta eller attackera ännu hårdare.
På onsdag är det sedan dags för Sportbladets F1-podd, Plattan i mattan, då ska vi verkligen snacka ner racet.
Detta var det sista enskilda racet för säsongen, nu återstår enbart dubbel och trippelhelger av säsongen. Nästa race avgörs i Spanien, Barcelona, den 22 maj och följs av Monao GP den 29 maj. Du vet väl att du kan vinna biljetter dit? Var med i vår utlottning!
Svenskkollen – seger för Dino Beganovic
Dino Beganovic utökade sin ledning i Formula Regional European Championship när han tog en seger och en andraplats i säsongens andra deltävling på Imola.
– Helt fantastiskt. En otrolig start på säsongen, säger 18-årige Dino Beganovic som är en av förarna i Ferrari Driver Academy.
– Att inleda på det här sättet under de här två helgerna i Italien, med två segrar och två andraplatser, är mer än jag hade förväntat mig. Det känns extra härligt att få göra så här bra ifrån sig på hemmaplan för Ferrari och mitt team Prema. Bilen har varit en fröjd att köra både här och på Monza. Grazie mille, som man säger här nere!
Beganovic kvalade in som trea till båda helgens race, och kunde i båda loppen ganska snabbt ta sig upp till andra plats genom två snarlika omkörningar.
I ett incidentfyllt Race 1 korsade Beganovic ursprungligen mållinjen som tvåa. Han klassificerades dock som segrare efter att ART Grand Prix-föraren Gabriele Minì bestraffats för tjuvstart. I Race 2 tvingades Beganovic manövrera både ett plötsligt skyfall, en rödflagg och en omstart på sin väg mot andraplatsen.
Beganovic blir därmed helgens främste poängplockare för andra deltävlingen i rad, och utökar nu sin ledning i tabellen till 39 poäng.
Formula Regional-fältet tar där plats på supportprogrammet för Monacos GP i Formel 1, den sista helgen i maj.
En konsertscen, beachclub och konstjord marina. Miami GP i F1 är ett jättespektakel. – Vi vill att den amerikanska marknaden ska bli den viktigaste för F1, säger F1:s chef Stefano Domenicali.
Sainz, Leclerc och Verstappen efter kvalet – med Leclerc i pole position (TT)
Formel 1 har länge haft Europa som bas, banor som Spa-Francorchamps, Monza och Silverstone fanns med redan under debuten år 1950. Under många år gjorde sedan sporten försök att erövra USA, men där har NASCAR och klassikern Indianapolis 500 haft en betydligt större plats i de amerikanska motorsportfansens hjärta. F1 valde istället att utveckla mot öst och mot länder som Kina, Sydkorea, Malaysia och Bahrain.
Men sedan de nya amerikanska ägarna Liberty Media klev in i sporten 2017 och startade ett samarbete med Netflix, som ledde fram till den första säsongen av Drive to Survive 2019, har intresset i USA bara ökat. I helgen debuterar F1 på en helt ny stadsbana i Miami och 2023 kommer sporten tillbaka till Las Vegas.
– Det är viktigt för oss att växa på den amerikanska marknaden, säger F1:s chef Stefano Domenicali.
Miami GP i F1 – tack vare Netflix
Därför har F1 och arrangören i Miami satsat allt inför helgens GP-deltävling. Miami Grand Prix är inte bara en stadsbana i en världsmetropol. Det är ett VM-lopp som runt stadens stora fotbollsarena Hard Rock Stadium där Miami Dolphins normalt spelar, det finns konsertscen, en strandclub och en konstgjord marina som också hånats på sociala medier.
– Vi skrattar åt det, eller hur?, säger chefen för Miami Grand Prix Tom Garfinkel till motorsporttotal.com.
– Jag tycker att det är roligt och fantastiskt när folk gör sig lustiga över det. Vi tar det inte på allt för stort allvar.
Han förklarar också hur de kom idén att bygga en konstgjord Marina och placera yachter som publikplatser.
– När vi tittade på vilka möjligheter som fanns för en tävling i Miami tittade vi först på en annan bansträckning. Då hade F1 vissa idéer om yachter, säger han.
Men sedan valde man en annan plats att förlägga banan på – men idén med en marina fanns kvar.
– Jag sa att ni kommer att få era båtar. De tittade på mig som om jag vore galen och då målade jag upp det på en whiteboard och sa: ”Här vill jag ha en marina med båtar och det bygger vi”. Sedan gjorde vi det.
Miami GP diskuterades redan 2017 och nu, fem år senare debuterar banan alltså i Formel 1. Intresset i USA har ökat markant de senaste åren och tävlingen är en direkt konsekvens av Netflix serie Drive to Survive. Det hävdar i alla fall McLarens VD, amerikanen Zak Brown. Netflix och Formel 1 bekräftade i veckan också att parterna är överens om att det boir en säsong fem av Drive to Survive 2023 och att säsong sex följer år 2024.
Ta med er att Max Verstappen hade ett tekniskt problem under den första träningen och därför inte kunde köra någonting under den andra träningen. Det kan få konsekvenser under racet. George Russell var snabbat på den andra träningen, var det Mercedes rätta ansikte? Då kanske det kan passa att Hamilton startar sexa?
Mercedes har trivs bäst på nya banor – teamet har vunnit samtliga race på nya banor efter hybridmotorerna infördes 2014. Här är listan:
2014 Sotji: Lewis Hamilton
2016 Baku: Nico Rosberg
2020 Mugello: Lewis Hamilton
2020 Portimao: Lewis Hamilton
2021 Doha: Lewis Hamilton
2021 Jiddah: Lewis Hamilton
Startuppställnignen till söndagens race hittar du i vår målservice, där rapporterar vi också live från racet. Inför morgondagens race kan du också chatta med oss! Vi kör klockan 20.15 fram till racestart kl 21.30.
Tio av 20 förare har nått maxgränsen för minst en av motorkomponenterna redan efter fyra lopp. Finns det risk för straffkaos framöver? Det gäller Alonso, Gasly, Tsunoda, Vettel, Stroll, Latifi, Albon, Bottas, Magnussen och Schumacher.
Sedan får du inte missa chansen att vinna en reda till Monaco GP. Vi lottar alltså ut en lyxhelg i Monte Carlo! Här kan du vara med och tävla.
Formel 1 och Netflix har gjort klart med Drive to Survive säsong 5.
Och Drive to survive säsong 6.
Det är den stora nyhetern inför Miami Grand Prix.
Det blir Drive to Survive säsong 5 och säsong 6. Netflix och Formel 1 är överens.
Drive to Survive har skapat ett enormt intresse för Formel 1 i USA. Hösten 2021 vallfärdade 400 000 människor till GP-deltävlingen i Texas, i helgen debuterar Formel 1 i Miami USA och förarna ser fram emot att köra på en bana de tidigare enbart kört i simulatorn.
Till hösten väntar ytterligare ett GP-lopp i Texas och 2023 kommer Formel 1 tillbaka till Las Vegas efter 40 års frånvaro. Sporten ska tävla på The Strip och intresset är redan enormt.
Drive to survive säsong 5 – start 2023
Nu surfar Formel 1 och Netflix vidare på den intressevågen och Drive to Survive säsong 5 sänds 2023, Drive to Survive säsong 6 sänds 2024. De två säsongerna filmas året innan, vilket betyder att säsongen 2022, som hittills varit en kamp mellan Red Bull och Ferrari, där Mercedes dragits med stora problem kring bilen, kommer att visas i ett dokumentärt format nästa år. Nu kommer följdfrågan som alltid ställs:
När har Drive to Survive säsong 5 har premiär?
Det finns inga uppgifter finns än. Det troliga är dock att serien, som brukligt, släpps en vecka innan premiären av Formel 1 2023.
Miami GP 2022 – nya DRS-zoner
Det är kvällstider som gäller i helgen. Samtliga tider och däckval hittar du här. Ett utförligt uppsnack finns i vår podd, ”Plattan i Mattan” som du kan lyssna på här. Eller där poddar finns. Har ni frågor som ni vill at vi ska ta upp? Lägg en kommentar eller maila! anna.c.andersson@aftonbladet.se
Nu till nyheterna. Det har skett anpassningar när det gäller DRS inför helgens tävling i Miami. Det är tre DRS-zoner. Vid den första har mätpunkten flyttats till sju meter efter kurva åtta och DRS kan aktiveras 37 meter tidigare än planerat, strax efter kurva nio.
Den andra mätpunkten efter kurva 16 har flyttats fram tre meter. Den tredje mätpunkten vid kurva 17 har flyttats fram fyra meter.
Mercedes har tagit fram en bra bild över vad som gäller.
En annan intressant detalj är att väderprognosen har ändrats något och det finns en risk för lättare regn under fredagens första träning, men däremot uppehåll under den andra. Under lördagen väntas det regna under hela dagen och det kan också komma en åskskur eller två i tid till kvalet.
Under söndagen väntas regnet komma ungefär 90 minuter innan racestart, men till starten av Miami GP väntas solen skina igen. Därför är det osäkert om vägbanan är torr eller inte när loppet startar. Temperaturen lär ligga runt 30 grader hela helgen.
Förbud mot smycken i F1
Lewis Hamilton får säga vad han vill. Han måste ta av sina smycken. Efter deltävlingen i Australien påpekade F1 att det finns ett förbud mot smycken i Formel 1 och Hamilton svarade med att:
– Mina örhängen är fastsvetsade. De måste vara kvar.
Men det går inte. Oavsett vad den sjufaldige världsmästaren säger blir det ett förbud mot smycken till helgens deltävling i Miami.
– Det är förbundet att använda sig av piercings eller halskedjor av metall i cockpit, heter dte i ett meddelande från Formel 1.
Dessutom krävs det att förarna använder brandsäkra underkläder. Anledningen till att reglerna nu ska kontrolleras hårdare är att de kan riskera förarens säkerhet. Smycken kan bli varma och orsaka brännskador, de kan göra det svårare att ta av hjälmen och kontrollera skadorna på en förare och så vidare. Samma sak gäller kalsongerna, icke brandsäkra underkläder kan orsaka brännskador på kroppen. Förarna kommer att kontrolleras med stickprov.
Korta nyheter
Mercedes kör med en väldigt färgglad bakvinge denna helg, anledningen är att stallet (tillsammans med en sponsor) vill auktionera ut den efter helgen. Förtjänsten ska skänkas till välgörande ändamål. Bakvingen är designad av konstnären Mad Dog Jones.
Missa inte Lando Norris hjälm denna helg – en basketboll. Fernando Alonso har låtit sig inspireras av Miami Beach och färgerna på badvakternas hytter.
Vi har pratat om Volkswagens intåg i Formel 1, där önskan är att både Audi och Porsche ska ha en tysk förare i sina team. Nu meddelar Aston Martin, med föraren Sebastian Vettel, att stallet är mycket intresserat av ett samarbete.
– För varje team, som inte har en stor egen motortillverkare, är det ett väldigt intressant alternativ, säger Aston Martins stallchef Mike Krack till motorsporttotal.
– Vi skulle ljuga om vi sa att vi inte är intresserade. Jag är väldigt intresserad av att prata om det.
På söndag drar vi i gång uppsnacket inför Miami GP med en chatt klockan 20.15. Då kan du ställa frågor eller komma med andra intressanta inlägg inför helgens race. Missa inte heller vår liverapportering från kval och race. Alltid Aftonbladets målserivice. Där kommer jag att rapportera från kval och Miami GP medan Filip förser er med bilder från den sociala världen.
Anna Andersson är reporter och Formel 1-krönikör på Sportbladet. Anna har varit bosatt i Tyskland och har extra koll på allt som skrivs och snackas om i det motortokiga landet. Varje lördag listar Anna det hetaste i motorvärlden i Sportbladet.