Lewis Hamilton vill byta namn

av Anna Andersson

Snart gör Lewis Hamilton ett namnbyte – till Hamilton-Larbalestier
Han gör det för att hylla sin mamma.
– Mamma heter Larbalestier och jag håller på att lägga till i mitt namn, säger han.

Lewis Hamilton ett namnbyte
Lewis Hamilton och hans mamma Carmen Larbalestier (TT)

På söndag startar VM-säsongen i Formel 1, med Sir Lewis Hamilton på startlinjen. Han jagar sin åttonde VM-titel och efter fjolårets tunga förlust är han mer revanschsugen än någonsin.
– Jag har kommit tillbaka för att fajtas om den åttonde VM-titeln. Det är därför jag är här, citeras han av bland annat RTL.
– I mitt liv har allting alltid handlat om att vinna, men under den tiden har jag också insett att vinna inte är allt. Ibland vinner man också när man förlorar. Man växer.

Snart gör Lewis Hamilton ett namnbyte

Lewis Hamilton har tävlat i Formel 1 sedan 2007. Dessförinnan tävlade han i olika ungdoms- och supportklasser och intill honom fanns alltid hans pappa, Anthony Hamilton.
Han kommer ursprungligen från den karibiska ögruppen Grenada och satsade allt på sonens stora intresse, bilar. Han var Lewis mekaniker, hans manager och främsta stöd.

Men i bakgrunden fanns också Lewis mamma Carmen Larbalestier, uppvuxen i Birmingham. Föräldrarna gick skilda vägar när Lewis Hamilton var två år gammal och han växte först upp hos sin mamma. När Lewis var tolv år gammal, ungefär samtidigt som han fick möjligheten att bli en del av McLarens förarprogram, flyttade han till sin far och dennes familj.
Under hela sin uppväxt och även under åren i Formel 1 har Lewis Hamilton haft en nära kontakt både med sin mamma Carmen och med sin pappa Antony, styvmamma Linda samt halvbror Nicolas – men efter fjolårets bittra förlust är det hans mamma Carmen som synts vid hans sida.

Sir Lewis Hamilton-Larbalestier

Hon var med när Lewis Hamilton dubbades till riddare av prins Charles i mitten av december och det är också hennes namn han nu vill infoga i sitt eget efternamn.
– Jag fattar faktiskt inte idén med att ta bort kvinnors namn när de gifter sig. Jag vill verkligen att mammans namn ska finnas med ihop med Hamilton, säger han när han besöker Dubai Expo.
Lewis Hamilton startar nu sin sextonde säsong i Formel 1, men han är vågar knappt tro på en seger i premiären.
– Jag tror inte att vi kommer att vara med och kämpa om segrar, säger han.

I lördags avslutades de sista försäsongstesterna och nu vänds blickarna mot Bahrain och premiären i helgen.

Alla tider inför Bahrain Grand Prix

18 mars:
Träning 1 kl 13.00-14.00
Träning 1 kl 16.00-17.00
19 mars
Träning 3 kl 13.00-14.00
Kval kl 16.00-17.00
20 mars:
Bahrain Grand Prix 16.00

Däckval inför Bahrain GP 2022

I år är däcken 18 tum, tillskillnad mot 13 tum som det var tidigare. En annan skillnad är att samtliga förare har fria däcksval i starten av loppet, topp tio måste alltså inte starta på de använde under sitt snabbaste varv i Q2. Inför Bahrain Grand prix väljer däcktillverkaren Pirelli däckvalen de tre hårdaste alternativen C1, C2 och C3.

– Vi vet att temperaturerna kan spela en viktig roll i Bahrain och påverka däckslitaget. De noterade vi även under de senaste testerna, säger Pirellis chef Mario Isola.
– Temperaturen bör vara något lägre under race än under den första och tredje träningen så därför kommer teamen att fokusera på data från den andra träningen och kvalet som avgörs samma tid som racet. Det är svårt att förutse vilken strategi som teamen kommer att välja, tidigare har det varit flera depåstopp. Det blir spännande och se om någon testar något annorlunda i år.

Jag har gjort tippat hela säsongen. Vill du läsa det gör du det här.

Vill du vara med i Motormanager? Här kan du se det lag som Johan Kristoffersson tagit ut, hur Felix Rosenqvist har tänkt när han har tagit ut sitt lag och även mitt.

Mästaren: Mercedes bluffar!

av Anna Andersson

Vinner Mercedes premiären av Formel 1 2022? Nej.
Inte om man får tro Lewis Hamilton.
– Jag tror inte att vi kommer att vara med och kämpa om segrar nu, säger den sjufaldige mästaren.
Konkurrenterna räknar däremot med att Mercedes bluffar.

Ny säsong, men samma historia? I alla fall under testerna. Återigen retar sig konkurrenterna på Mercedes. Ett team som presenterat en design på bilen som chockar konkurrenterna, men som inte levererat några tider och där förarna återigen spelar ner möjligheterna att vinna premiären eller något av de andra loppen som väntar de kommande veckorna.
– Det är lite för tidigt att fundera i de banorna, men jag tror inte att vi kommer att vara med och kämpa om segrar nu, säger den sjufaldige mästaren.
– Ferrari verkar vara snabbast, kanske Red Bull och sedan eventuellt McLaren. Vi är inte med i toppen.

premiären av Formel 1 2022
2022 Hamilton testar i Bahrain (Mercedes)

 

Dags för premiären av Formel 1 2022

Under testerna hade Mercedes stora problem med det som kallas porpoising, att bilen liksom tumlar fram över banan innan en bromszon. Lite som en tumlare som hoppar över vattnet. Lewis Hamilton och George Russell spelar ner förväntningarna, samtidigt som Max Verstappen, Red Bull, avslutade testet med att vara snabbast, före Mick Schumacher, Haas.
– Det är ju alltid så. När ett stall har snabba bilar, eller andra förväntar sig att de är snabba är svaret ”Nej, vi är inte favoriter, absolut inte”. En vecka senare går allt jättebra och då heter de att ”Vi har förändrat allt under en vecka. Detta är inte normalt, fantastiskt jobbat! Tack till alla i fabriken”, säger mästaren Verstappen efter testerna och skickar en hälsning till Mercedes.
– Det var samma sak förra året, de låg lite efter under testerna och var jättesnabba redan första helgen.

Bluffar Mercedes?

premiären av Formel 1 2022
Max Verstappen snabbast under sista testdagen (Red Bull)

Under sitt snabbaste testvarv i fjol var Lewis Hamilton 1,065 sekunder efter Verstappen, men två veckor senare vann han premiären. I år låg Hamiltons nya kollega George Russell 1,039 sekunder efter Verstappen…

Med andra ord är läget ungefär det samma som i fjol, trots ett helt nytt reglemente.
– Bilen har potential, men vi måste hitta en väg så att vi kan locka fram den och lösa ett par problem. Vi jobbar med det, säger Hamilton på testets avslutande presskonferens.
– Det är mycket som är annorlunda jämfört med förra året, saker som är svåra att hantera under en vecka.

Men trots uttalandena är Verstappen inte den enda som tror att Mercedes bluffar och att förarna George Russell och Lewis Hamilton väljer att visa upp en annan bild under testerna än vad som kommer att synas på banan den kommande helgen.
– Det är så typiskt Mercedes, typiskt George, skrattar Ferraris Carlos Sainz.
– Först hyllar de alla andra, sedan kommer de till det första racet och blåser om oss alla. Om det hade varit första gången som de hade snackat så, hade jag kanske trott dem. Inte nu.
Testerna avslutades i lördags. Då tog jag tempen på alla teamen. Det hittar du här!

Vad väntar då i premiären av Formel 1 2022?

Det får vi se på söngdag, men räkna med spänning redan på lördag i kvalet. I morgon får du helgens alla tider, däckval och det sneaste snacket här i bloggen.
Sedan är det hög tid att anmäla dig till Motormanager, här hittar du mitt lag och det lag som rallycrossmästaren Johan Kristoffersson har tagit ut.

Så gick testerna – stor guide inför F1 2022

av Anna Andersson

Om en vecka startar F1 2022. Nu är testerna avslutade och Sportbladet har tagit tempen på samtliga tio team.
Den här gången känns Ferrari som en potentiell vinnare, Mercedes radikala regeltolkning som den stora snackisen och mästaren Max Verstappen som den stora favoriten.
– Men räkna inte bort Mercedes. De låg efter förra året också och trots det var de starka i premiären, säger Verstappen.

Här hittar du tiderna från veckan, men var medveten om att varvtiderna under ett test inte säger speciellt mycket eftersom det inte finns två bilar eller två testprogram som är identiska.

Dessutom har vi ingen aning om hur mycket bränsle som bilarna hade när de gjorde sina varvtider, eller vad syftet var. Testar det någonting eller vill de visa upp tiden för tilltänkta sponsorer?

Det som är intressant är däremot listan på hur många kilometer teamen har kört under de sex testdagarna. Tillförlitligheten är alltid avgörande under en lång säsong. Här hittar du kalendern.

F1 2022 – så mycket testade teamen

1. Ferrari (3.941 Kilometer)
2. Mercedes (3.921)
3. AlphaTauri (3.448)
4. Red Bull (3.405)
5. Aston Martin (3.218)
6. Williams (3.019)
7. Alpine (2.852)
8. McLaren (2.798)
9. Alfa Romeo (2.674)
10. Haas (1.971)

Hur förhållandet mellan teamen är, är där däremot svårare att säga. Det kommer att hända mycket under den veckan som återstår till premiären och först på lördag vet vi vem som är snabbast över ett varv i Bahrain.

F1 2022 – Sportbladet tar tempen på teamen

Red Bull

Max Verstappen och Sergio Perez

Världsmästaren kör med nummer 1 i år, och under testerna i Bahrain avslutade han också på topp med fem tiondelar före Mick Schumacher, Haas. Red Bull kom med en uppdatering för både golv och sidepods till den sista testdagen och Verstappen var nöjd:
– Uppdateringarna fungerar, det är det som man hoppas, säger han i en kommentar efteråt.
– Samtidigt är det ingen som har kört plattan i mattan i kvaltrim än så länge.

 F1 2022
Ferraris Carlos Sainz (@Scuderia Ferrari Press Office)

Ferrari

Charles Leclerc och Carlos Sainz

Det italienska teamet har gjort en storsatsning mot 2022 och till testet i Bahrain kom teamet med ett nytt golv. Ferrari har kört allra längst sett till antalet kilometer under testerna och många av konkurrenterna ser Ferrari som en av favoriterna till VM-titeln 2022.
– Det är svårt att dra några slutsatser än, det kommer att ta några lopp innan vi får en bra bild av hur rangordningen ser ut ,mellan teamet. Men det vi kan säga är att de senaste dagarna har varit positiva, säger teamchef Matti Binotto.

Mercedes

Lewis Hamilton och George Russell

En extrem design av sidepodsen och backspegeln är testets stora snackis, men teamet har mycket jobb kvar att göra och konkurrenterna förbereder sig för att be FIA se över Mercedes design igen. Mercedes har kört näst längst under samtliga sex testdagar, sett till antalet kilometer, men förarna är inte helt nöjda med bilen.
– Vi ligger lite längre bak än vad vi hade hoppats på, säger George Russell.
– Men potentialen finns där, vi måste bara hitta den.
Han var en sekund efter Verstappen under den avslutande dagen och Lewis Hamilton 17:e man, men räkna inte bort Mercedes. Det stallet är mästare på att dölja formen.

F1 2022
(Aston Martin)

Aston Martin

Sebastian Vettel och Lance Stroll

2021 blev inte vad Aston Martin tänkt sig, 2022 blir ett tydligt test på vart teamet är på väg. Än så länge har det varit större intresse för Vettels hjälm, som är en protest mot kriget i Ukraina, än för bilen.
– Vi har jobbat oss igenom många varv och det fick avsluta ett bra test. Varvtiderna är verkligen irrelevanta just nu och vårt fokus har varit att lära oss att förstå AMR22 bättre och bättre. Jag är nöjd med de förbättringar som vi har gjort och vi vet att det blir en lång säsong där vi hela tiden ska försöka att förbättra oss, säger Vettel.
Det blir spännande att se hur nya teamchefen Mike Krack, Luxemburg, kan påverka teamet. Han har tidigare arbetat för Sauber i Formel 1 och även haft olika chefsbefattningar hos BMW i Formel E och IMSA.

 

AlphaTauri

Pierre Gasly och Yuki Tsunoda

Snabba under testerna och Red Bulls systerteam bör vara ett av de teamen som finns i toppen av mittfältet. Gasly imponerade redan under 2021 medan det krävdes nästan ett halvår och en flytt till Italien innan Yuki Tsunoda verkligen förstod vad som krävs av en F1-förare. Han avslutade säsongen med en fjärdeplats i Abu Dhabi och i år lär han vara betydligt bättre förberedd.
– Vi har gjort framsteg under testerna, men vi vet inte riktigt hur vi ligger till, säger Tsunoda efter tre dagar i Bahrain.
Det är troligen samma känsla som de flesta teamen har efter sex dagars tester.

McLaren

Lando Norris och Daniel Ricciardo
Teamet imponerade under första testet, men har haft trassel med bromsarna. Dessutom är Ricciardo sjuk i covid-19 och han har missat viktig tid i bilen. Om han inte kan köra premiärem lär Oscar Piastri, fjolårets vinnare av Formel 2 och testförare för Alpine ta hans plats. Den dealen offentliggjorde teamen under den sista testdagen.
McLaren bekräftar för övrigt att IndyCarföraren Colton Herta är en del av McLarens testprogram för 2022 och han ska testa en MCL35M från 2021. Herta tävlar för Andretti Autosport i Indycar och hans chef Michael Andretti har som målsättning att tävla i Formel 1 med sitt eget team framöver.

Williams

Nicholas Latifi och Alex Albon

Williams började tidigt med bilen till 2022, har de tagit ett kliv? Under fredagen i Bahrain började bilen brinna och de tappade värdefull tid, trots det har teamets förare kört fler kilometer än team som Alpine, McLaren och Alfa Romeo under testerna.

– Även om vi tappade tid under fredagen känns det som om vi har gjort det som vi ville och jag ser fram emot att jobba hårt under veckan som kommer och under resten av säsongen för att få ut så mycket som möjligt av FW44. Det har varit ett positivt och väldigt värdefull test, säger Alex Albon som är tillbaka i F1 eter ett år i DTM och som simulatorförare åt Red Bull.

Fernando Alonso  i rosa 2022 (Alpine)

Alpine

Esteban Ocon och Fernando Alonso

Stallet som har fabriksstöd från Renault har inte alls imponerat. Risken är att det enda sättet som Alpine sticker ut på under de första två racen är med den rosa färgen på bilen. Den kommer från BWT, som tidigare var sponsor hos Racing Point, men som nu har följt nye teamchefen Otmar Szafnauer till Alpine.
Även om Alonso var trea under den sista dagen var han nästan en sekund efter Verstappen vilket inte direkt tyder på att Alpine är ett toppteam 2022. När det gäller tiderna på banan och bilens prestanda måste teamet verkligen utvecklas och det snabbt. Annars kommer Fernando Alonso snart att tappa humöret och blir 2022 riktigt trist för Alpine som tog sin första seger i Ungern 2021.

Alfa Romeo

Valtteri Botats och Guanyu Zhou

Två nya förare, en erfaren finländare och helt ny kines och farten finns där – men inte tillförlitligheten. Teamet tillbringade mycket tid i garaget under det första testet i Barcelona och även om tillförlitligheten var betydligt bättre under det andra testet i Bahrain är Alfa Romeo det team som kört näst minst antal kilometer.
– Vi lärde oss betydligt mer i Bahrain jämflört med Barcelona, säger Valtteri Bottas.
– Men nu måste vi säkerställa att vi får alla problem under kontroll så att det inte händer igen. Men jag tror att vi hinner lösa det.

F1 2022
Kevin är tillbaka  (Photo by Carl Bingham / LAT Imagesi)

Haas

Kevin Magnussen och Mick Schumacher

Dansken som kört flera säsonger för Haas ersätter Nikita Mazepin, men testerna i Bahrain började trögt. Flyget var försenat och teamet har missat tid på banan. Även om både Magnussen och Schumacher fick extra tid i bilen, och Magnussen körde in på den bästa tiden under fredagen och Schumacher på den näst bästa under lördagen så känns det som om Haas behåller sistaplatsen även 2022. Det har varit för många störningsmoment inför säsongsstarten och saker som inte har fungerat för att teamet ska kännas hett inför premiären.

 

Missa nu inte chansen att vara med i Motormanager 2022 och testa ditt team mot andra F1-fans. Här kan du läsa om mitt team och det team som Johan Kristoffersson har tagit ut. Lycka till!

Mercedes revolution chockar konkurrenterna

av Anna Andersson

Mästarteamet satsar på att slå tillbaka – med en bil som kan revolutionera Formel 1.

Mercedes F1 2022 är en bil som chockar konkurrenterna och det får Red Bulls Christian Horner att rasa och kalla Mercedes lösning  för ”illegal”.

Mercedes F1 2022
Mercedes F1 2022 i Bahrain (Mercedes)

Vid det första testet i Barcelona kom konstruktörsvärldsmästarna Mercedes med en grundmodell av sin bil W13. Till det andra tredagarstestet i Bahrain kom teamet med en helt annan version av bilen.

Mercedes F1 2022 satsar på en bil med en extrem design som chockar konkurrenterna. Teamet som dominerat Formel 1 sedan den senaste regeländringen 2014 har valt en sidepods som knappt ens ser ut som en sidepod, de är så smala att det inte ens går att montera en backspegel utan de sitter på en typ av vinge. Vingen normalt är en del av kraschstrukturen i chassit och finns  hos konkurrenterna med, men där är den inbyggd. Ingenjörerna hos Mercedes har anpassat kylningen till den smala designen och där finns bara mininmala luftinsläpp. Den extrema designen av W13 går stick i stäv mot den linje som regelmakarna hade i åtanke. Därför skapade designen ett stort missnöjde bland konkurrenterna när bilen körde ut på banan i Bahrain.

– Det där är ingenting som håller backspegeln, det är två vingar, sedan har de lagt andra block vertikalt på spegeln. Det är inget fäste av en backspegel. Detta är inte tanken med reglementet, vi anser att den vingen är illegal, citeras Horner av Auto Motor und Sport.

Extrem lösning för Mercedes F1 2022

Det uttalandet dementerade sedan teamet eftersom Horner inte gjort någon officiell intervju med den tyska facktidningen. Oavsett om det var ett samtal med Michael Schmidt kring Mercedes bil eller en officiell intervju var det en kraftig reaktion från Horner. Intresset kring Mercedes lösning är stort och även Formel 1 är överraskade över den innovativa lösningen.

– Vi hade inte räknat med en så extrem lösning av sidepodsen som Mercedes presenterar, säger F1:s sportdirektör Ross Brawn till tyska RTL.

– Vårt första intryck är att den här lösningen är extrem och unik. Vi ser ingenting som skulle bryta mot reglerna. Mercedes bevisar att man har gjort framsteg i det område som handlar om kylning av motorn. De framstegen är i det här fallet en kompakt lösning som ökar möjligheterna att spela med aerodynamiken.

Mercedes F1 2022
George Russell i sin Mercedes F1 2022 (W13) under testet i Bahrain (Mercedes)

Enligt Brawn, som tidigare haft ledande roller inom bland annat Mercedes, Ferrari och Brawn GP, har regelmakarna stängt hundratals kryphål när de skapat reglementet till årets säsong.

– Men oavsett hur mycket möda och engagemang man lägger ner så är innovationerna inom Formel 1 alltid extrema, säger han till tyska Sky.
– Och jag tror att det är oundvikligt att det blir en stor diskussion över det sätt som de har tolkat reglerna. Så är det med ett nytt reglemente.

Räkna med att detta kommer att diskuteras. Ferraris teamchef Mattia Binotto har redan antytt att FIA måste ta upp frågan.

– Det är något vi måste diskutera, för framtiden. Annars finns det en risk att alla bilar har backspeglar som ser ut som rymdskepp framöver, säger han till racing365.com

Tiderna från gårdagens första dag hittar du här.

Snabba nyheter

Nu startar vi Motormanager 2022, kika in hur jag har tänkt när jag har tagit ut mitt team och hur Johan Kristoffersson tänkte när han tog ut sitt. Var med och spela du med.

Ferrari, Aston Martin och Mercedes testar nya golv i Bahrain.

Nej det är inte Racing Point som är tillbaka i F1. Det är Alpine som kör med en speciallackerad bil, rosa, så som den nya ponsorn BWT vill ha det. Bilen kommer att vara rosa under två första loppen 2022.

Sugen på Drive to survive? Nu har säsong 4 släppts på Netflix. Jag har sett de fyra första avsnitten och det mest intressanta är hur familjen Mazepin hotar Haas. Vad som också märks tydligt är Max Verstappens frånvaro. Han väljer att inte intervjuvas av Netflix eftersom han anser att deras produktion svänger lite med sanningen. Han kommer inte heller att ställa upp för Netflix under 2022.

Kevin Magnusson är tillbaka i Formel 1. Han ersätter Nikita Mazepin 2022. Haas har missat en del tid under testet, dels för att deras material kom försent till Bahrain och dels för att teamet drababts av en oljeläcka. Därför får de testa en timme längre än alla andra i kväll.

Daniel Ricciardo är sjuk (inte corona) och kommer inte att köra i dag. Istället är det Lando Norris som kör.

Williams Nicholas Latifi drabbades av en brand i bilen under den andra testdagen. Det såg ut som någon form av läcka i kombination med för varma bromsar. Bilderna var dramatiska och det blev en rejäl brasa. Där tappade Williams mycket värdefull tid.

Comeback för Kevin Magnussen

av Anna Andersson

Kevin Magnussen gör comeback i Formel 1. Men först en annan nyhet:

Red Bulls Christian Horner anklagar Toto Wolff.
Han hävdar att Mercedes har tvingat tävlingsledare Michael Masi att lämna sitt jobb.
– För mig är det samma sak som mobbing, säger Red Bulls teamchef.

Christian Horner (Jerker Ivarsson Aftonbladet)

I dag startar de avslutande testerna inför F1-säsongen 2022 och stämningen i F1-depån är spänd. Såren efter den både dramatiska och kontroversiella F1-finalen i Abu Dhabi 2021 är långtifrån läkta. Då vann Red Bulls Max Verstappen sin första VM-titel, samtidigt som Lewis Hamilton och Mercedes kände sig bestulna.

Mercedes svarade med att protestera och diskussionen har varit intensiv under vintern, FIA (internatioenlla bilsportförbundet) genomförde en undersökning och ändrade nyligen strukturen kring tävlingsledarens arbete. Michael Masi som har haft jobbet de senaste åren fick andra arbetsuppgifter.
Det kritiseras nu av Christian Horner som attackerar Toto Wolff.
– Var det rätt att sparka honom, på grund av den press som ett annat team satte på honom?, säegr Horner till BBC.
– För mig är det samma sak som mobbning, detvar passivt och aggressivt på samma gång.

Christian Horner attackerar Toto Wolff

Han anser att det var orättvist att låta Masi gå.
Situationen mellan teamen har varit spänd, Toto Wolff var mycket aktiv med sina åsikter över radion under finalen, men krävde han inte att Masi skulle sparkas. Han hade en tydlig åsikt, Lewis Hamilton försvann helt under ett par månader, och Mercedes skickade inte heller den bil som vann kontuktörs-VM till FIA:s prisgala.

Men även Red Bulls teammanager Jonathan Wheatley hördes på radion under finalen och både han och Horner försökte att påverka Masi att ta ett beslut som var till deras fördel.
– Men vi måste hålla oss till fakta, kräver Red Bulls teamchef i intervjun.
– Dem var den första som ropade till Michael. Det var inte jag. Jag reagerade eftersom jag kunde höra att ett annat team pressade honom. Som teamchef är det min jobb att försvara mitt teams intressen.

”Ren mobbning”

Han anser att han inte alls pressade tävlingsledningen lika hårt som Mercedes. Han har även svårt att förstå diskussionen kring att Masi släppte fältet fritt att köra det sista varvet, men utan att låta samtliga varvade bilar ovarva sig själva. I det här fallet var det bara ett par bilar som låg mellan Hamilton och Verstappen som släpptes förbi. Det gjorde att Verstappen, som hade nya däck, ganska enkelt kunde köra förbi Hamilton som körde på betydligt äldre däck.

– Föraren var inte skadad, bilen stod vid en nödutgång. Det var en stor chans att man skulle hinna rensa upp på banan. Det hade inte varit något problem att släppa förbi alla sju bilarna och inte bara fem, menar Horner.
– Hade man haft ett problem om han hade vinkat förbi sju bilar? Det hade inte gjort någon skillnad för slutresultatet i VM. Det enda felet som man skulle kunna påstå att Michael gjorde var att han inte lät de två bilarna därefter ovarva sig. Det hade gått, absolut, men det hade inte påverkat resultatet.

Han anser inte att Red Bull pressade Michael Masi till att starta om racet och inte heller det argumentet att F1 gjorde ett val för att få en bättre show för publiken.
– Så vitt jag vet satt inte producenten från Netflix intill Michael när han tog det beslutet, säger Horner till BBC.

– Vi har ofta drabbats av Michaels misstag, men han har haft en väldigt svår uppgift inom en sport där pressen är enorm. Men det jag troligen inte kan förlåta är alla hot över internet, alla verbala övergrepp och mordhot som han och hans familj har fått ta emot. Det kan vu inte tolerera. Det har ingenting med sporten att göra. Det är ren mobbning och det kan jag inte acceptera inom vår organisation.

Kevin Magnussen gör comeback i Formel 1

"<yoastmark

Nu är det klart. Kevin Magnussen gör comeback i Formel 1. Han ersätter Nikita Mazepin, vars pappa hotar med rättsliga åtgärder efter det att sponsorsavtalet med Haas har avslutats.

– Jag var överraskad och också väldigt glad när jag fick samtalet från Haas, säger Magnussen i en kommentar.

Ham tävlade för teamet från 2017 till 2020, men testade under förra året lyckan i IMSA, USA.

– Jag hade tänkt mig att göra andra saker under 2022. Möjligheten att köra Formel 1 för ett team som jag känner extremt bra var för lockande för att jag skulle tacka nej, säger Kevin Magnussen till Ekstrabladet.

– Inte i min vildaste fantasi trodde jag att jag skulle få en sådan möjlighet och det trodde ärligt talat ingen annan heller. Jag är väldigt spänd och otroligt motiverad för att få lov att köra F1 igen.

Han skulle ha kört i WEC och IMSA i år, men både Peugeot och Chip Ganassi Racing har gett dansken tillåtelse att köra Fomrel 1 istället. Kevin Magnussen kommer att köra för Haas F1nredan under helgens tester. Där får Haas samtliga tre förare chansen, Pietro Fittipaldi inleder, därefter får Mick Schumacher och Kevin Magnussen köra hälgften av tiden var

Snabba nyheter

F1 blir tyngre – igen. Minstavikten har ökat till 795 kilo och den kommer att öka med ytterliga tre kilo skriver motorsporttotal.com. Ett kilo beror på de tyngre däcken, ett kilo på fäljarna och ytterligare ett kilo handlar om att teamen ska förbättra det problem med ”porpoising” som upptäcktes under testerna i Barcelona där flera bilar liksom tumlade fram över rakan, så som en tumlare hoppande tar sig fram över vattnet. …

Dock ska vi vara medvetna om att enligt snacket är det flera bilar som inte ens når ner till minstavikten. Många av bilarna sägs i år väga över 800 kilo.

På 1970-talet vägde bilen ungefär 550 kilo, 1995 började man väga bilen och föraren tillsammans och då höjdes minstavikten till 595 kilo. 2010 höjdes sedan minstavikten till 620 kg, 2014 låg den på 691 kg, ett år senare var vikten över 700 kg och nu väger bilen alltså ytterligare 100 kg.
Dock är det så att föraren och sits tillsammans ska väga 80 kg, en lättare förare får då extravikt för att nå upp dit.

Här kan du också läsa om Max Verstappens nya monsterkontrakt.

Du kan också se de pågående testerna på Viaplay och F1TV.

Hotar med rättsliga åtgärder mot Haas

av Anna Andersson

I morgon startar F1-tester i Bahrain – men innan dess dagens nyhet:.

Nikita Mazepin tvingades lämna Haas – precis som huvudsponsorn Uralkali.
Nu hotar de med rättsliga åtgärder och kräver pengarna tillbaka.

Haas 2021 – nu kräver huvudsponsorn pengarna tillbaka för 2022 (AP/TT)

Problemen för Haas fortsätter. Inte nog med att teamet blev försenade till Bahrain och därför kommer att missa den första förmiddagens tester. Nikita Mazepin hävdar att han fick beskedet om att han måste lämna teamet via ett pressmeddelande och teamet vill nu vidta rättsliga åtgärder. Det hävdar att det redan har betalat pengar till 2022 och den summan vill de ha tillbaka för att starta en stiftelse med namnet ”We Compete As One”. Den ska hjälpa idrottare (i huvudsakligen från Ryssland och Vitryssland) som förbjuds tävla på högsta nivå.

I ett uttalande skriver företaget:
”Uralkali har bidragit till en global livsmedelsförsörjning under många år och gett ett betydande stöd till en hel rad idrottsföreningar, organisationer och evenemang både i Ryssland och internationellt. Företaget ser beslutet som orimligt och anser att sporten alltid ska vara fri från politik och påtryckningar från externa faktorer.

Därför avser Uralkali att skydda sina intressen och enlighet med gällande rättsliga förfaranden förbehåller företaget sig rätten att inleda rättsliga förfaranden, kräva skadestånd och begära återbetalning av de belopp som Uralkali redan har betalat för säsongen 2022.

Den största delen av sponsringen för 2022 har redan överförts till Haas och med tanke på att teamet sade upp avtalet före det första loppet i VM 2022 har det inte uppfyllt sina åtaganden mot Uralkali för årets säsong. Uralkali kommer att begära omedelbar återbetalning av de belopp som Haas har mottagit.”

Kräver pengarna tillbaka

Under eftermiddagen i morgon kommer Pietro Fittipaldi att testa för Haas, men vem som ska köra under de återstående testerna och även premiären nästa vecka är inte klart. Det ryktas nu om att Kevin Magnussen, Danmark, kan vara på väg tillbaka till F1. Han tävlade för teamet fram till och med 2020 och enligt Extrabladet kan han bli Mick Schumachers kollega 2022.
Men Haas har också andra alternativ, en comeback av Nikita Mazepin är int ett av dem. Mer om det läser du här.
– Jag har inte haft någon kontakt med Günther Steiner sedan jag lämnade Barcelona, säger Mazepin.
– Sedan kom pressmeddelandet, då läste jag det och förstod också att de upplöst mitt kontrakt.

Nu startar årets sista F1-tester i Bahrain

McLaren har genomfört en filmdag inför årets ssista F1-tester i Bahrain:

Testerna pågår mellan den 10 och 12 mars och du kan se dem på Viaplay. Ett par team har gjort klart vila förare som kör. Hos Red Bull inleder Sergio Perez första dagen, Max Verstappen kör andra och sedan delar de på den tredje. AlphaTauri kör efter samma schema. Gasly inleder, Tsunoda tar över dag 2 och de delar på dag  3.  Williams inleder med Albon dag 1, Latifi dag 2 och sedan delar de på dag 3.

Hos Aston Martin kör Sebastian Vettel under förmiddagarna och Lance Stroll på eftermiddagen under de två första dagarna. Den tredje är det tvärtom.

Vilket lopp ersätter Rysslands GP? Formel 1 vill gärna ha 23 lopp i år och det har pratats om Turkiet eller Portugal, men nu skriver italienska ”Gazzetta dello Sport” att spanska Jerez är aktuellt.
– Om ett VM-lopp försvinner vi är första reserv, säger Juan Marin, vice regeringschef i Andalusien och minister för turism till tidningen.

För övrigt har F1 skrivit ett nytt kontrakt med Imola. Det kan du läsa här.

För övrigt öppnar Sportbladets Motormanager för Formel 1. Du kollar in det här.

Hulken, Giovanazzi, Piastri eller Fittipaldi?

av Anna Andersson

Snart är det dags för säsong fyra, men redan nu ryktas det om Drive to Survive säsong 5.
Men först detta:

Pietro Fittipaldi kommer att köra för Haas.
Men bara under veckans tester.
– Vi vill gärna ha någon som är mer erfaren, säger teamägare Gene Haas.

Vem blir Micks kollega? (TT/AP )

Haas F1 har avslutat samarbetet med ryssen Nikita Mazepin och teamet har nu bara en förare, Mick Schumacher. På torsdag startar de tre sista testdagarna inför årets säsong.
Men vem är Haas andra förare 2022?
– Pietro Fittipaldi är det första alternativet, säger stallchef Günther Steiner.
Fittipaldi, barnbarn till den tidigare världsmästaren Emerson, är teamets testförare och hoppade in när Romain Grosejean tvingades vila på grund av sina brännskador efter den otäcka olyckan år 2020. Det är dock all erfarenhet han har av Formel 1.
– Pietro kommer definitivt att köra. Därför har vi honom. Han är testförare, säger teamägare Gene Haas till AP.
Men det betyder inte att han står på startlinjen när Formel 1 startar i Bahrain den 20 mars 2022.
– Vi tittar på flera kandidater, vem som är tillgänglig och vad vi måste hantera, säger Haas.
– Vi kommer att ha hittat någon fram till onsdag.

Det är i morgon.

Comeback hos Haas för Govanazzi eller Hülkenberg?

Det har pratats om att Antinio Giovanazzi är ett alternativ, han sponsras av Haas motorleverantör Ferrari och tvingades lämna Formel 1 och Alfa Romeo efter förra säsongen. Det pratas också om Oscar Piastri som vann Formel 2 förra året och är Alpines förare. Det franska teamet har ingen plats för honom i år och eftersom han vann Formel 2 2021 får han inte tävla där i år igen. Han är just nu bara test- och simulatorförare.

Hulken hos Renault (TT)

Ett annat alternativ är Nico Hülkenberg. Tysken blev pappa i fjol och var därför inte intresserad av att köra IndyCar, men Formel 1 kan mycket väl locka tillbaka honom till racingen. Han känner Haas stallchef Günter Steiner väl. Hulken imponerade när han gjorde ett inhopp för Racing Point 2020. Han är numera testförare för samma team (Aston Martin), men även om killen aldrig nått en pallplats så har han mer fart och erfarenhet än många andra.

Enligt BBC är också den 24-indiern Jehan Daruvala ett alternativ. Han tillhör Red Bulls stall och är en kandidat till titeln i Formel 2 i år, men har inte imponerat de två senaste åren i den klassen.

Ralf Schumacher, tidigare F1-förare och expert hos tyska Sky vet vad han önskar sin brorson.
– För Micks skull önskar jag att han får en teamkompis som gör att de tillsammans kan lyfta teamet och att det är en förare som passar in i teamet, säger Schumacher till Sky.
– Gärna någon som Mick kan lära sig en del av.
Men Schumacher tror inte på Hulken.
– Det hade överraskat mig, säger han.
– Men jag kan inte föreställa mig att man absolut vill köra med Fittipaldi, men vi får se.
Ralf Schumacher ser förarplatsen som en möjlig extrainkomst för teamet som nu förlorat sin ryska huvudsponsor.

Imola stannar i Formel 1

1996 Michael Schumacher och Damon Hill på prispallen efter San Marino Grand Prix (TT) 

Formel 1 kommer att köra på Imola fram till och med 2025. F1 tävlade i San Marino första gången år 1980 då banan arrangerade Italiens GP, året efter avgjordes San Marinos GP för första gången och därefter tävlade mästerskapet på banan vid 27 tillfällen. Fram till och med 2006.
I samband med pandemin 2020 återvände VM i Formel 1 till Imola, tävlade där 2022 och har ett lopp inplanerat även 2022. Nu är det klart att det blir ytterligare tävlingar fram till och med 2025.
– Det är en ikonisk bana, en del av sportens historia och den har gjort ett fantastiskt jobb när det arrangerats två lopp under pandemin. Våra italienska fans kan vara stolta och fansen i övriga världen får se den här banan på kalendern även framöver, säger F1:s VD Stefano Domenicali.

Drive to Survive säsong 5

På torsdag startar årets sista test, tre dagar i Bahrain. Det kommer att sändas på Viaplay. På fredag den 11 mars är det sedan dags för Drive to Survive säsong 4, mer om dramatiken bakom kulisserna läser du här. Den omtyckta serien återfinns på Netflix och återigen får du följa fajten mellan Red Bull och Mercedes, samt de hårda orden mellan Christian Horner och Toto Wolff. Du får också en inblick i Daniel Ricciardos tuffa första år hos McLaren.

Det blir totalt tio avsnitt innan vi kan kika mot framtiden. Blir det en Drive to Survive säsong 5? Netflix har inte bekräftat någonting än.

Under de första testerna i spanska Barcelona hade streamintjänsten ett filmteam på plats, möjligen för att inleda arbetet med Drive to Survive säsong 5. Bland annat postade Lando Norris en video på TikTok där ha sa:
– Välkommen till Drive to Survive säsong 5.
Det är inget bevis, men kanske ett tecken på att det blir en femte säsong av den populära serien.

Drive to Survive 2022

Här är namnen på årets avsnitt:

1. Clash of the Titans
Den nya säsongen(2021) startar i Bahrain.
2. Ace in the Hole
Daniel Ricciardo är ny hos McLaren och möter tufft motstånd.
3. Tipping Point
Max Verstappen pressar den regerande mästaren Lewis Hamilton. Det slutar med en kontroversiell kollision.
4. A Mountain to Climb
Bakom kulisserna hos Haas.
5. Staying Alive
Daniel Ricciardo tar en sensationell seger i Italien.
6. A Point to Prove
Ny ledning hos Williams.
7. Growing Pains
Har Tsunoda och Ocon en framtid i Formel 1.
8. Dances With Wolff
Ryktena kring Mercedes framtid och förarpar.
9. TBA
10. TBA

Mazepin sparkad – vem ersätter?

av Anna Andersson

Haas avslutar samarbetet med Nikita Mazepin och Uralkali.

Den stora frågan är nu vem som ersätter Mazepin.

– Jag är väldigt besviken, säger ryssen.

ersätter Mazepin (TT)
Günther Steiner bestämemr vem som ersättter Nikita Mazepin (TT)

Sedan Ryssland invaderade Ukraina har trycket på amerikanska Haas ökat för varje timme som gått. Dimitri Mazepin, som är både huvudsponsor och pappa till Nikita,  har en nära relation med Vladimir Putin. Företaget Uralkali har sin verksamhet i Ryssland och med västvärldens sanktioner blir det svårt att sköta ekonomiska affärer mellan USA och Ryssland.

Därför är beskedet om att Haas omedelbart avslutar samarbetet inte alls överraskande.

Stallet skriver i ett uttalande att det är chockat och ledset över den invasion som skett i Ukraina och önskar sig snabb och fredlig lösning på konflikten.

Vem ersätter Mazepin?

Haas tog bort de ryska färgerna på bilen redan under förra veckans F1-tester i Barcelona. Nikita Mazepin var dock kvar i teamet  eftersom FIA bestämde sig för att låta ryska och vitryska förare tävla under neutral flagg.

Men nu går Haas F1 mot det beslutet.

– Även om jag förstår svårigheten, så har FIA:s belsut och min vilja att acceptera de villkor som fastslagits fullständigt ignorerats, säger ryssen i en kommentar.

Han avslutar sitt inlägg på sociala medier med:

– Jag kommer att berätta mer under de kommande dagarna.

Samarbetet mellan Haas och familjen Mazepin har varit ansträngt. I Drive to Survive, som har premiär på Netflix den 11 mars, är det tydligt vilken press  pappa Mazepin sätter på teamet när sonen misslyckas med att slå sin kollega. Mer om det läser du här.

Comeback för Antonio Giovanazzi?

Redan nästa vecka kör Formel 1 sitt andra och sista test inför premiären i Bahrain den 20 mars. Vilken förare som då ersätter Mazepin och blir kollega till Mick Schumacher är inte klart. Haas Günter Steiner har hela tiden sagt att det första samtalet går till Pietro Fittipaldi, som gjorde ett inhopp 2020 och är teamets testförare.

Ett annat alternativ är Antonio Giovanazzi, som tävlade för Alfa Romeo förra året och stöttas av Haas samarbetspartner Ferrari. Han kör just nu Formel E för Dragon Penske, men är intresserad av F1. Ända sedan italienaren fick beskedet om att han var tvungen att lämna F1  har han varit tydlig med att han vill tillbaka.

 

Pappans hot: Byt bilar, annars betalar jag inte

av Anna Andersson

Nikita Mazepin snurrar av banan, kraschar och hänger inte med sin kollega.
Då hävdar pappan – och teamets huvudsponsor – att det är en komplott och hotar med att dra tillbaka sin finansiering.
Det bekräftas i succéserien Drive to Survive säsong 4.

Drive to Survive säsong 4
Nikita Mazepin (TT)

I Drive to Survive tar Netflix med tittarna in bakom kulisserna på Formel 1 och under den säsong som släpps inför årets F1-säsong visas en intressant inblick i det politiska spelt i F1.
Det handlar om Haas, som i fjol hade ett fruktansvärt tufft år, både resultatmässigt och ekonomiskt, där den frispråkige teamchefen Günther Steiner ställs inför ett dilemma.
– Det handlar om att ta oss igenom säsongen, säger han uppriktigt till Netflix.

Teamet ägs av amerikanen Gene Haas, men under 2021 behövde han hjälp av utomstående finansiärer för att klara ekonomin och valde debutanterna Mick Schumacher och Nikita Mazepin. Tysken, vars pappa Michael vann sju VM-titlar i Formel 1, stöttas av starka tyska sponsorer och av Ferraris som levererar motorer till Haas.

Drive to Survive säsong 4

Ryssen har under hela karriären stöttas av sin pappa och dennes företag blir också  huvudsponsor till Haas, vilket gör att stallets färger ändras till blått, rött och vitt. 2021 tävlade alltså ett amerikanskt F1-team med en bil som påminde mycket om den ryska flaggan.

Günther Steiner är teamchef hos Haas (TT)

Haas hade fältets sämsta bil, men Schumacher slog sin kollega gång på gång. I en sport där den enda du verkligen kan mäta dig med är kollegan som tävlar med samma material är det förödande. Familjen Mazepin hävdade då med bestämdhet att två förarna inte körde med samma material.
– Det är samma bil, även om du tror att det inte är det, försäkrar teamchef Günther Steiner Nikita Mazepin i serien.

Det uttalandet fick huvudsponsorn, pappa Dimitri, att reagera. Redan i säsongens fjärde lopp gick han till hårt angrepp mot teamet.
– Om det inte blir någon ändring kommer jag att skicka ett officiellt brev och avsluta min sponsring av teamet och sluta tävla. Då blir det ett enormt problem med pengarna. De får bestämma vad som ska ske. Vi kan inte fortsätta med ”Vi testar, vi testar, vi gör så här eller så här”, säger Dimitri Mazepin till sonens rådgivare Jesper Carlsen i ett avsnitt av Drive to Survive säsong 4.
– Vi har testat under tre lopp och om vi tar bort Urikali från bilen slutar vi tävla. Byt bilarna. Alla vet att han har en fördel.

Vill byt bil med Schumacher

Carlsen informerar Steiner och när denne sedan intervjuvas av Netflix och får en fråga om incidenten svarar han:
– Jag vill inte diskutera det i en intervju.
Lagom till hemmaloppet i Sotji fick Nikita Mazepin ett nytt chassi. Även om han var den bäste av bilarna från Haas under den deltävlingen fortsatte fajten hela säsongen. Ingen av förarna tog någon poäng under året, men Schumacher hade ett övertag på sin teamkollega. Han förlorade bara kvalkampen mot Mazepin vid ett tillfälle under den andra halvan av 2021.

Haas förlängde sedan kontraktet med de båda förarna inför årets säsong. Det var bland annat Ralf Schumacher, farbror till Mick och expert hos tyska Sky, extremt kritisk till.
– Mazepin var säkert en bra förre i Formel 2, men han har utvecklats åt helt fel håll och borde göra något annat, säger Schumacher till Sky.
– Han måste absolut inte köra Formel 1.

Drive to Survive säsong 4 spelades in under förra säsongen och sänds på Netflix med start den 11 mars 2022.

Snabba nyheter

Diskussionen kring Mazepin har varit intensiv sedan Ryssland invaderade Ukraina. FIA har brutit allt samarbete med Ryssland GP och kommer inte att tävla där igen. Samtidigt tillåts alla förare från Ryssland och Vitryssland  tävla vidare under neutral flagg. Storbritanniens GP tillåter inte Mazepin att tävla på Silverstone. Nu ryktas det även om att Haas bryter samarbetet med familjen Mazepin, men de uppgifterna är inte bekräftade.

Om nu Mazepin inte finns med på testerna i Bahrain nästa vecka är det troligt att testförare Pietro Fittipaldi kör för Haas. Det kan också mycket väl vara så att Michael Andretti, som länge velat köra ett F1-team, dyker upp som ny ägare/partner till Haas. Men det är bara en spekulation från min sida, ingenting annat.

Du missade väl inte att Max Verstappen har förlängt sitt kontrakt med Red Bull? Det är ett monsterkontrakt värt miljarder.

Miljardkontrakt för Verstappen

av Anna Andersson

Max Verstappen skriver nytt kontrakt med Red Bull.
Det är ett monsterkontrakt.
Världsmästaren stannar hos teamet fram till 2028 – och beräknas tjäna 500 miljoner kronor om året.

Max Verstappen skriver nytt kontrakt med Red Bull
Max Verstappen skriver nytt kontrakt med Red Bull (Red BUll Racing)

Världsmästaren i Formel 1, Max Verstappen, hade ett avtal med Red Bull till och med 2023. Men redan efter VM-titeln hösten 2021 sa han att han kunde tänka sig att fortsätta köra för teamet i tio, kanske femton år till. Nu är det klart.
Max Verstappen skriver nytt kontrakt med Red Bull och det gäller i sju säsonger, vilket gör det till det längsta kontrakt som någonsin har skrivits i Formel 1.

– Jag njuter av att vara en del av Red Bull. Därför ha jag bestämt mig för att stanna till 2028 säger han i en kommentar.

– Jag älskar det här teamet och fjolåret var fantastiskt. Vi uppnådde målet att vinna VM och nu är målsättningen att behålla nummer 1 på bilen.

Varken Red Bull eller Max Verstappen nämner några siffror. Enligt medier i Nederländerna är det ett kontrakt som kommer att göra Max Verstappen väldigt förmögen. Enligt uppgifter kommer han att tjäna upp till 500 miljoner konor om året.

Fullförljer han kotnraktet lär han tjäna närmare tre och en halv miljard kronor

Max Verstappen skriver nytt kontrakt med Red Bull

Det är ett monsterkontrakt och kan låta märkvärdigt när nu Formel 1 har slagit in på en sparkurs och infört ett budgettak.

Samtidigt är detta en följd av just sparplanen, i det nya budgettaket ingår inga förarlöner, vilket gör att just förarna kan bli framtidens vinnare.

Max Verstappen debuterade för Toro Rosso i Formel 1 när han bara var 17 år gammal. Han hade inte ens körkort och hade inte heller tävlat i någon av F1:s supportserier när han fick chansen att köra i kungaklassen. Bara lite mer än ett år senare fick han chansen i Red Bull och väl där var han en vinnare direkt. Han vann debuten när Mercedes båda förare, Nico Rosberg och Lewis Hamilton, kolliderade i Barcelona. Det var den 15 maj 2016 och Verstappen var bara 18 år gammal.

Om han fullföljer sitt kontrakt med Red Bull kommer han att ha tävlat för teamet i 13 år, längr4 än vad någon annan förare har kört för ett team i F1.

Det har de senaste åren varit en trend att förare skriver allt längre kontrakt. Charles Leclerc har ett kontrakt med Ferrari till 2014, Esteban Ocon har samma löptid på sitt avtal med Alpine och Lando Norris har förlängt med McLaren till 2025.
När Verstappen stannar till 2028 betyder det också att han kör för Red Bull under de första tre åren med ett nytt motorreglemente ( införs 2026).

– Att Max har skrivit på fram till 2028 är ett statement. Vårt primära mål är att försvara hans VM-titel, men kontraktet visar också att han är en del av vår långsiktiga plan, säger teamchef Christian Horner.

– Eftersom Red Bull Powertrain arbetar mot det nya motorreglementet för 2026 ville vi också säkerställa att fältets bästa förare kommer att köra den bilen

Nyheter rörande Ryssland

Nikita Mazepin för köra F1, men under neutral flagg, han får dock inte köra i Storbritannien. Något GP i Ryssland blir det dock inte. Inte i år och inte framöver heller. F1 hade tänkt att tävla i St Petersburg efter 2023, men så kommer det inte att bli. Formel 1 avbryter ny sitt arrangörssamarbete med Ryssland.
Vilken tävling ska då ersätta Rysslands GP i kalendern?

Det är inte klart, men det pratas om Portugal och Turkiet. Formel 1 vill genomföra 23 lopp 2022 och nu finns det en lucka i slutet av september.

 

Sida 87 av 390