Då släpps Drive to Survive säsong 4

av Anna Andersson

Ni är många som ställer samma fråga:  När släpps Drive to Survive säsong 4 på Netflix?
Nu är det klart.
Säsong 4 av den omtyckta serien släpps den 11 mars.

Drive to Survive säsong 4
Vad får vi se av fajten? (TT)

Äntligen är det dags för Drive to Survive säsong 4. Vi kommer att få uppleva en mycket spännande säsong igen. Vi lär få se de första sprintloppen, se McLaren vinna lopp och uppleva den spännande fajten mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen igen. Men får vi verkligen komma in bakom kulisserna i dem kampen? Se vad som egentligen hände under och efter loppen i Storbritannien och i Italien?
Hur klipper Netflix den biten när en huvudrollsinnehavare väljer en bojkott?
Max Verstappen har bestämt sig för att inte prata med Netflix eftersom han inte vill vara med i Drive to Survive säsong 4.

– Den har fejkat rivaliteter som inte existerar, sa världsmästaren till AP i höstas.

– Därför bestämde jag mig för att inte vara med. Jag ger inga fler intervjuer för då finns det ingenting som de kan visa.

Frågan är om det stämmer. Han är världsmästare och en viktig pusselbit för Netflix. Den populära serien har ökat intresset för Formel 1 världen över och lockar folk som aldrig tidigare har brytt sig om racing att sätta sig framför TV:n.

I USA har sportens tittarsiffror dubblerats de senaste tre åren och i höstas var det publikrekord när F1 kom till Austin, Texas. Det pratades om att det var 360 000 människor som besökte banan under tävlingens tre dagar och en stor andel av besökarna hade aldrig tidigare sett F1 live.

När kommer Drive to Survive säsong 4 på Netflix?

Intresset för mästerskapet har aldrig varit större i det land som är så viktigt för F1:s ägare och i år har USA två lopp med i kalendern, i Miami och i Austin. Alla datum och tider finns här.
– Jag förstår att serien behövs för att öka intresset i USA. Men från mitt perspektiv som förare så vill jag inte medverka, sa Max Verstappen till AP inför fjolårets deltävling i Texas.

Drive to Survive säsong 4
Verstappen bojkottar Drive to Survive (TT)

Han ansåg att citat har tagits ur sin kontext för att skapa kontroverser och rivaliteter i tidigare säsonger av Drive to Survive. När AP frågar om han och Lewis Hamilton är rivaler svarar han:

– Förmodligen är vi det i Netflix-serien. Vi gick in i varandra en gång när vi promenerade, så det kommer förmodligen vara med där.

Andra förare och teammedlemmar är däremot väldigt glada över det intresse som serien har skapat. En av dem är Lewis Hamilton som vunnit sju VM-titlar, den senaste 2020.

– Jag kan knappt räkna till det antal meddelanden och mejl som jag har fått från människor som jag har känt i USA under många år, men som aldrig tidigare har förstått vad jag gör. Nu har de fastnat för sporten och vill komma på racen, sa Lewis Hamilton i samband med GP-loppet i Texas 2021.

– Jag tycker att serien är bra och att det är fantastiskt att få se det gensvar som den får.

Verstappen bojkottar Netflix

Även Max Verstappens teamkollega hos Red Bull, Sergio Perez, är positiv till Drive to Survive.
– Framförallt så respekterar jag Drive to Survive. Det är fantastiskt vad den serien har gjort för Formel 1. Det är verkligen något som jag uppskattar, säger Sergio Perez till Reuters i höstas.
– Visst är det lite drama när de säljer sporten, men det är en show och slutändan det bra för sporten och bra för fansen. Jag gillar det.

Säsong 4 av Drive to Survive släpps på Netflix den 11 mars. 2022  Årets F1-säsong startar med träningar i Bahrain en vecka senare. Årets första lopp avgörs i Bahrain den 20 mars.

Vill du se årets nya bilar kan du kika på Red Bull här, McLaren, Williams och Aston Martin. Här ser du när team som Mercedes och Ferrari presenterar sina bilar.

Ny starttid för Formel 1 – och Felix testar bilen

av Anna Andersson

F1 ändrar upplägget på tävlingshelgen. Det förändrar också gällande starttid för Formel 1 2022.

starttid för Formel 1 2022
Ändrat upplägg ger ändrad starttid för Formel 1 (TT)

I och med att torsdagens mediaarbete har flyttats till fredagen så förändras upplägget under en F1-helg, vilket framförallt påverkar tiderna för träning och kval.

Den största förändringen sker under lördagen och gör att  den tredje träningen ofta kommer att starta klockan 13.00 och kvalet senareläggs och ofta startar klockan 16.00 lokal tid. Det är senare än i fjol.

Även under fredagen märks förändringen då den första träningen startar först klockan 14.00 likal tid (tidigare var det 11.30) och den andra  träningen startar klockan 17.00 (15.00 i fjol).

När det  gäller starttiden för söndagens Grand Prix ligger tiden i Europa ofta fast vid klockan 15.00. Redan 2021 gick man tillbaka till att starta helt klockslag och inte tio minuter över som året innan.

Starttid för Formel 1 2022 – race för race

Här är gällande starttid för Formel 1 2022 – GP för GP och samtliga tider är svenska.

1. 20 mars Bahrain GP (Sakhir): kl 16.00
2. 27 mars Saudiarabien GP (Jeddah): kl 19.00
3. 10 april Australien GP (Melbourne): kl 07.00
4. 24 april  Emilia-Romagna GP (Imola): kl 15.00
5.  8 maj Miami GP (Miami, USA): kl 21.30
6. 22 maj Spanien GP (Barcelona): kl 15.00
7. 29 maj Monaco GP (Monte Carlo): kl 15.00

8. 12 juni Azerbajdzjan GP (Baku): kl 13.00
9. 19 juni Kanada GP  (Montreal): kl 20.00
10. 3 juli Storbritannien GP (Silverstone): kl 16.00
11. 10 juli Österrike GP(Spielberg): kl 15.00
12. 24 juli Frankrike GP (Le Castellet): kl 15.00
13. 31 juli Ungern GP (Budapest): kl 15.00
14. 28 augusti Belgien GP (Spa-Francorchamps): kl 15.00

15. 4 september Nederländerna GP (Zandvoort): kl 15.00
16. 11 september Italien GP (Monza): kl 15.00
17. 25 september Ryssland GP (Sotji): kl 13.00
18. 2 oktober Singapore GP (Singapore) : kl 14.00
19. 9 oktober Japan GP (Suzuka): kl 07.00
20. 23 oktober USA GP (Austin): kl 21.00
21. 30 oktober Mexiko GP  (Mexico City): kl 20.00
22. 13 november Brasilien GP (Sao Paulo): kl 19.00
23. 20 november Abu Dhabi GP (Yas Marina): kl 14.00

I går kom det andra nyheter, kring sprintracen 2022. Här hittar du det.

Williams redo för 2022

En klassiker har presenterat sin bil. Williams visade upp en showcar av FW44, samtidigt som Nicholas Latifi faktiskt körde en showrun på Silverstone.

Det skilde en hel del på de två bilarna, som framvinge, sidepods och motorhuv och på grund av ett tekniskt problem så kom bilen först ut på banan under eftermiddagen. Då med regndäck.

– Vi ändrade lite i färgerna, vi ville ha allt perfekt och det gick bara att ändra på vår showcar, förklarar teamchef Jost Capito.

Williams är ett team som vunnit 16 VM-titlar sedan det grundades 1977, men som haft problem under de senaste åren och saknat pengar. Nu har man nya investerare och en ny förare. Alex Albon, tidigare Red Bull, kör intill Nicholas Latifi.

– FW44 är ren och enkel, jag gillar att vi har gått mot mer blått, med känslan av en diamant och sedan lite rött. Det är snyggt och jag ser fram emot att köra bilen på banan. Testet i Barcelona kommer att handla om att vara effektiva, ta vara på tiden och se till att vi har ett paket som kan konkurrera när vi nu startar säsongen, säger Alex Albon, som i fjol tävlade i tyska DTM och var simulatorförare hos Red Bull.

En sak att notera är att Sennas S förvinner från bilen. I 27 år har det funnits med på nosen, men nu är det borta.

– Det är en ny era, en ny bil, säger teamchef Jost Capito.

– Vi måste se framåt och inte hela tiden påminna förarna om historien när de kliver ner i bilen.

Istället har man byggt om på museumet och där hyllas Ayrton Senna, som avled när han körde en Williams på Imola år 1994.

I veckan presenteras fler bilar. Alla datum hittar du här.

Felix Rosenqvist testar inför IndyCar

(Felix Instagram)

Det är snart dags för premiären av IndyCar och Felix Rosenqvist är först av svenskarna att testa sin bil på Sebring.

– Det kändes okej, skönt att vara tillbaka i bilen. Vi hade ett par bra race runs och vi kom en bra bit med set-upen, men det var fortfarande ganska svårkört i perioder. Samtidigt hade vi medvetet en set-up som inte var optimal för Sebring, så förhoppningen är att vi prickat rätt när vi kommer till St. Pete. Det är då det gäller, säger han.

– Jag känner mig försiktigt optimistisk, men det är otroligt lite tester i INDYCAR och jag tror att alla kommer ha ett visst mått av osäkerhet när vi kommer till premiären. Det blir spännande att se var vi står.

IndyCar har bara en enda testdag inför premiären som avgörs om mindre än två veckor och även Marcus Ericsson har kört sin testdag på samma bana.

Jag jagar honom för en kommentar.

Tre sprintlopp i Formel 1 2022

av Anna Andersson

Det blir tre sprintlopp i Formel 1 2022.

Inget av dem avgörs i premiären – men de kan avgöra kampen om VM.

Efter fjolårets säsong föreslog F1:s ägare att mästerskapet skulle innehålla sex sprinthelger 2022, den första redan i premiären i Bahrain. Så blir dock inte fallet. Det blir tre sprintlopp i Formel 1 2022, lika många som det var under 2021.

Det första avgörs i samband med deltävlingen på Imola (Emilia-Romagna). Det andra på Spielberg (Österrike) och det tredje i Sao Paulo (Brasilien). Det betyder att Brasiliens Grand Prix är den enda arrangören som får äran att hålla i F1 Sprint två år i rad. I fjol arrangerades sprinthelgerna i Brasilien, Storbritannien och Italien.

Tre sprintlopp i Formel 1 2022

sprintlopp i Formel 1 2022
2021 gav segern tre poäng nu ger den åtta (TT)

Ytterligare en förändring är att det är den snabbaste föraren från fredagens kval som kan räkna till sig en pole position och en annan är poängutfallet av F1 sprint. I år ger sprinten betydligt fler poäng än tidigare, ifjol fick topp tre i sprinten poäng i en fallande skala från tre till en poäng.

2022 får topp åtta poäng, ettan får åtta poäng och sedan är det en fallande skala ner till en poäng för plats åtta.

Det betyder att F1 sprint kan få en avgörande betydelse i kampen om VM-titeln i F1 2022.

Det har varit stora diskussioner kring sprintloppen i Formel 1 2022, detta sedan de större stallen har velat ha en större ekonomisk ersättning för att öka antalet sprinthelger. Nu tycks man ändå ha nått en lösning, men förändringarna måste bekräftas av FIA:s världsråd innan det är helt spikat.

 

AlphaTauri 2022

Förra veckan fick vi se Red Bulls bil, vi fick också se Aston Martin och McLaren. Den här veckan inleddes med de första bilderna av AlphaTauri.

Scuderia AlphaTauri AT03
Scuderia AlphaTauri AT03

Det var en digital presentation och det planeras för en shakedown i morgon tisdag. AlphaTauri har förstärkt sitt samarbete med Red Bull något och det handöar framförallt omden bakre delen av bilen med växellåda, hydraulik och hjulupphängning.

– Det är en liknande deal som de senaste åren, säger teknikchef Jody Egginton

– Skillnaden är att det är en stor regeländring till årets säsong, vilket gör att vi får samma specifikation som Red Bull, tidigare har vi använt oss av detaljer från fjolårets Red Bull.

Teamets målsättning är att fortsätta den positiva trenden från 2021 då man slutade sexa i konstruktörsmästerskapet. Stallet behåller även samma förarduo, Pierre Gasly som ledde teamet i fjol och Yuki Tsunoda som avslutade säsongen starkt.

– Vi kommer att lära känna bilen när vi kör ut den på banan under försäsongstesterna i Barcelona. Redan nu tycker jag att den ser stark ut. Jag ser fram emot säsongen, säger Gasly som körde in en pallplats i fjol.

Under veckan fortsätter F1-teamen att presentera sina bilar. Här hittar du samtliga datum. I morgon tisdag är det Williams tur.

Nya McLaren är här – till F1 och IndyCar

av Anna Andersson

En ny blå färg och en högre nos. Det är två saker som sticker ut när McLaren presenterar sin MCL36 inför Formel 1 2022.

Det brittiska teamet gjorde gemensam sak med sitt team i Indycar, vilket betyder att även Felix Rosenqvist fick möjlighet att visa upp sin nya tjänstebil i år. Han kör nu andra säsongen för McLaren i den amerikanska racingserien.

Felix McLaren i IndyCar (McLaren)

– Jag är väldigt motiverad när vi går in mot 2022, aäger Felix Rosenqvist.

– Det finns definitivt en längtan efter revansch efter fjolåret och det är den bästa moroten. Vi har jobbat hårt under vintern och har många anledningar till att se fram emot den här säsongen. Teamet är under ständig utveckling, särskilt i och med integreringen av McLarens expertis. Den hjälper oss steg för steg, varje dag.

IndyCarsäsongen startar den 26-27 februari i St Petersburg, Florida. Den omfattar 17 deltävlingar, bland annat Indy 500 som också ger dubbla poäng.

McLaren MCL36 till F1 2022

MCL36 skiljer sig något från exempelvis den Aston Martin som presenterades i torsdags ( läs mer här). Båda bilarna kör med samma motor, från Mercedes, men MCL36 känns något smalare. Det finns också en lucka mellan nosen och den understra delen av frontspoilern.

Notera också att eftersom både Aston Martin och McLaren kör med motorer från Mercedes så ger det en hint om hur den nya silverpilen ser ut. Den presenetras nästa fredag. Alla datumen finns här.

Men som jag har skrivit tidigare, den bil som presenteras kommer inte att vara identisk med den som kör under testerna och inte heller med den som står på startlinjen i Bahrain den 20 mars. Så brant är utvecklingskurvan under det nya reglementet.

Positiv trend

– Jag gillade den direkt, jag gillar lysande färger, säger föraren Lando Norris som har skrivit på ett nytt kontrakt till 2025.

– Jag tycker att den nya bilen ser klassisk ut, framförallt när man kommer nära den. Förhoppningsvis är den lika snabb som den ser ut.

Han får testa den i spanska Barcelona, mellan den 23 och 25 februari 2022.

– För mig är det viktigaste att vi behåller den positiva trenden och fortsätter att göra framtsteg, säger teamchef Andreas Seidl.

– Vi har ambitiösa mål, men vi är realistiska och det finns fortfarande ett par viktiga detaljer, i vindtunneln och beträffande infrastrukturen som vi måste hantera.

Här ser du Red Bulls utmanare.

Bahrain stannar

Formel 1 har skrivit ett nytt kontrakt med Bahrain. Mästerskapet tävlar i landet fram till och med 2036. Det är i ytterligare 14 år!

I år avgörs premiären i Bahrain den 20 mars.

 

 

Svensk talang på titeljakt

av Anna Andersson

Vad gör Linus Lundqvist 2022?

Han jagar titeln i Indy Lights.

Svensken får fortsatt förtroende hos HMD Motorsports. I fjol hjälpte han teamet till titeln i teammästerskapet genom att bland annat köra hem tre segrar och en tredjeplats i Indy Lights. Nu är han tillbaka och 2022 är det titeln i Indy Lights som räknas – den ger honom nämligen ett stipendium att anvämnda till en satsning IndyCar 2023.

– Jag är jätteglad att kunna presentera den här fortsatta satsningen med HMD i Indy Lights, säger Linus Lundqvist.

Linus Lundqvist 2022
Linus Lundqvist jagar titeln i IndyLights (LL Motorsport / HMD Motorsports)

IndyLights för Linus Lundqvist 2022

IndyCar har, till skillnad från Formel 1, ett tydligt rekryteringssystem. En seger i Indy Lights ger ett stipendium som kan investeras i IndyCar kommande säsong.

Dit satsar Linus Lundqvist 2022.

– Det känns bra att få fortsätta jobba med folk jag känner, och en bil jag kan. Vi hade en stark säsong i fjol, men vi vill mer. Målet är att vinna mästerskapet och jag kommer göra allt för att lyckas med det. Jag ser väldigt mycket fram emot premiären om bara några veckor!

Säsongen startar i St Petersburg, Florida, den sista helgen i februari då även IndyCar startar sin säsong. Årets kalender omfattar 14 deltävlingar fördelade på elva tävlingshelger. Vid åtta tillfällen körs ett race per helg, i Indianapolis, Detroit och Laguna Seca körd två.

Vill du läsa mer om IndyLights gör du det här.

Aston Martin nästa team ut

Sebastian Vettel och Lance Stroll har nu presenterat sin tjänstebil för 2022. På den nya AMR22 syns den nya huvudsponsorn Aramco tydligt och ambitionerna är höga.

AMR22
Vettel och Stroll inför 2022 (Aston Martin)

– Vi har en plan som sträcker sig över fem år och vi fortsätter att klättra för att nå toppen, säger ägaren Lawrence Stroll.

– För att vinna Formel 1 måste allt vara på rätt plats och det är många detaljer som måste fungera samtidigt. Du behöver ha rätt människor på varje plats i teamet och du behäöver rätt partners för att det ska lyckas.

Sebastian Vettel, som har tävlat i F1 sedan 2007, såg nöjd ut, men han är försiktig i sina uttalanden.

– Titta på den bilen, vem skulle inte känna sig exalterad över möjligheten att köra den? Men när det kommer till vilka förhoppningar vi har inför säsonngen så tror jag inte att någon vet vad vi kan förvänta oss, säger Sebastian Vettel.

– Det är nya regler och alla hoppas på att just de har gjort rätt. Alla vill vinna, jag också, ingen är i F1 om man inte vill vinna. Jag är inget undantag. Huvudmålet är att fortsätta röra oss framåt och uppåt. Detta är bara det andra året på en plan som sträcker sig fem år. Vi är fortfarande bara i början. Samtidigt har teamet stora ambitioner och jag är verkligen glad över att få vara en del av det.

Aston Martin 2022

I går presenetrade Red Bull sin bil. Du kan se den här.

Här hittar du också alla datum som gäller för kommande presentationer.

Sedan meddelar världsmästarteamet Hansen motorsport att man är med i den nya elektriska eran inom VM i rallycross.

– Det är det största vi någonsin har gjort. Det är väldigt nytt och spännande, säger teamchef Kenneth Hansen.

 

Första bilderna på Red Bulls RB18

av Anna Andersson

Här Red Bulls RB18 till Formel 1 2022.

Den bil som ska hjälpa Max Verstappen att försvara sin VM-titel.

Red Bulls bil RB18
(Photo by Bryn Lennon/Getty Images)

I dag presenterades alltså Red Bulls RB18, den bil som ska konkurrera om VM-titeln i Formel 1 2022.

– Jag har laddat batterierna och är redo att starta säsongen. Det känns bra och det är viktigt att du förbereder dig själv på bästa sätt rent fysiskt när det är en regeländring, säger Max Verstappen.

– När det gäller bilen så vet vi inte helt vad vi kan förvänta oss, men jag är väldigt spänd på att se hur bilen beter sig på banan.

Red Bulls RB18
Red Bulls RB18 (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)

Den regeländring som har gjorts inför säsongen är en av de största inom sportens historia, vilket gör det till en ny utmaning för förarna. Mer om det läser du här.

– Det är inte bara att hoppa i bilen och köra, som om det vore en uppdatering från fjolåret. Därför kommer vi att behöva lite tid för att lära känna bilen, säger Verstappen.

– Resten är som vanligt, jag känner ingen extra press utan jag kommer att göra det som jag alltid gör. Det finns ingen anledning till att göra något annat.

Vinner Red Bulls RB18 F1 2022?

Även hans kollega Sergio Perez är positiv i samband med lanseringen på Red Bulls fabrik i Storbritannien:

– Det känns verkligen spännande och jag kan knappt vänta på att få sätta mig i RB18. När alla nu startar från noll så blir det ett intressant år, säger han.

– Vi gav allt under förra året och vi är redo att göra samma sak i år.

Bilen, Red Bulls RB18, har fått ett annat namn än vad som var väntat. Fjolårets bil hette RB16, men stallet hoppar alltså över RB17. Detta eftersom 2022 är teamets 18:e år i Formel 1. Då blir det RB18.

Det kan också passa bra med en förändring av namnet när man nu har en bil som inte har tagit över någonting, vid sidan av färgen, från fjolårets bil.

– Regeländringen har gjort att vi har fått förändra hela vår filosofi, varje liten komponent skiljer sig från fjolåret. Detta är verkligen ett vitt papper för varje team, säger stallchef Christian Horner under presentationen.

– När vi kommer till det första racet kommer bilen inte att vara speciellt lik den bil ni ser i dag, så snabbt går utvecklingen i år. Det är ett steg i utvecklingskurvan och det kommer att vara en konstans utveckling mellan det första och sista loppet.

(Photo by Bryn Lennon/Getty Images)

Här är datumen för samtliga presentationer 2022.

Snabba nyheter

McLaren har förlängt kontraktet med Lando Norris fram till och med 2025.  Den unge britten har varit en del av McLaren sedan 2017, då han var test och reservförare. Sedan 2019 är han en del av F1-gridden och han har avancerat i mästerskapet varje år. Under 2021, hans tredje säsong i F1, slutade han sexa efter bland annat en pole position och sex pallplatser.

Ifjol gjorde Haas ingen uppdatering av bilen. Det fanns inga pengar, men till 2022 är läget annorlunda. Det bekräftar Günther Steiner.

– Vi har pengar för att utveckla bilen, säger stallchefen till motorsporttotal.com

– Men man måste vara lite försiktig nu när det finns ett budgettak.

En bil som inte uppdaterades 2021 ska bytas ut mot en bil siom kan slåss om poäng 2022 (TT)

Han fortsätter:

– Jag tror att det är samma sak för alla, man måste hålla sig inom budgettaket och det är inte som det var tidigare då man satte nyheterna på bilen direkt de fanns där. Nu måste man fundera över hur man ska investera pengarna på bästa sätt för att få ut så mycket prestanda som möjligt för så lite pengar som möjligt.

Det gäller att läsa det finstilta innan man betalar. Det har även Red Bulls Christian Horner fått erfara. Han får nämligen inte alls besöka Mercedes fabrik – även om han betalat närmare 50 000 kronor för det. Motorsport-total rapporterar att det fanns en liten klausul i det pris som han ropade in på en auktion och den säger att ”Medlemmar i andra F1-team får inte delta i den här guidade turen”.

Så trots att Horner ropade hem ett besök i BRackley på auktionen så är han inte välkommen.

Aston Martin Lagonda har anställt Marco Mattiacci  som ”Global Chief Brand and Commercial Officer”. Han kommer främst att arbeta med sportbilstillverkaren och inte direkt med F1-teamet, men Mattiacci har tidigare arbetat med F1. Han tog över som teamchef efter Stefano Dominicali 2014, men försvann i slutet av samma år.

 

Red Bull på besök i Mercedes hjärta

av Anna Andersson

Behöver Mercedes att stärka säkerheten? Utsätts stallet för spionage?
Red Bulls stallchef Christian Horner ska besöka fabriken i Brackley.
Han har köpt en guidad tur – på auktion.

Red Bulls stallchef Christian Horner
På spionresa till Mercedes fabrik? (TT)

Det kan låta som ett dåligt skämt, men det är verklighet. Red Bulls teammchef Christian Horner var gäst på Autosport Awards i London under helgen som gick. Det var en framgångsrik kväll för Red Bull, Max Verstappen utsågs till årets racerförare och Red Bulls RB16 till årets bil.
Men det räcker inte. Horner fick mycket mer än så.
Under den prestigefyllda galan auktioneras det också ut olika typer av racingupplevelser och andra saker som har med racingen att göra. Pengarna gick till välgörande ändamål och den som betalade mest fick en upplevelse som personen sent ska glömma.

Spionerar Red Bulls stallchef Christian Horner ?

I det här fallet är det nog så att varken den som vann auktionen eller den som skänkte upplevelsen kommer att ha svårt att glömma upplevelsen.

Red Bulls teamchef Christian Horner bjöd 4000 pund, närmare 50 000 kronor, för en guidad tur i Mercedes fabrik. Ingen annan bjöd högre och han vann upplevelsen.

Därför kan nu Toto Wolff och Lewis Hamilton se fram emot ett fabriksbesök av Red Bulls nyfikna teamchef.

– Jag tror att jag tar med mig runt 20 personer, säger Horner skämtsamt till racingnews 365.com
– Adrian (Newey), jag, Pierre Waché (teknisk direktör) och troligen Paul Field (produktionschef).

Sedan tillägger han:
– Det blir spännande att se hur de spenderar sin budget med tanke på budgettaket.

Någon som tycker att Formel 1 saknar humor?

Sista bilen ut – snabba nyheter kring Formel 1

Nu har även Williams presenterat datumet för sin launch. Den 15 februari visas den nya bilen upp på teamets webbsida.
Datumen för samtliga presentationer hittar du här.

Och i morgon smäller det. Då är det dags för Red Bull att presentera sin bil. Missa inte det.

2022 står förarna inte längre på knä som en gest för arbetet mot rasism. Det inslaget stryks, även om förarna får möjlighet att själva ta ställning.
– Vi måste givetvis visa respekt för alla människor, men nu är det dags att gå vidare och vidta andra åtgärder, säger F1:s VD Stefano Domenicali enligt Sky.

Sebastian Vettel slutade tvåa i Race of Champions. Det har gett eko och nu fiskar M-Sport efter ett samarbete:

Möt Tatiana Calderon – första kvinna i IndyCar sedan 2013

av Anna Andersson

Tatiana Calderon ger sig inte.
2022 skriver hon historia igen – som den första kvinnan i legendaren AJ Foyt:s team.
– Det är så viktigt att det finns tjejer i världens bästa racingserier, säger hon.

– Så att vi kan inspirera nästa generation och visa att racingen är en sport där tjejer och killar kan tävla på samma villkor.

Tatiana Calderon
Tatiana Calderon klar för IndyCar 2022 (Sebastian Cardone)

2013 tävlade Simona de Silvestro en hel säsong i IndyCar. Sedan dess har flera tjejer kört klassikern Indy 500, men ingen har satsat på att spela en viktig roll under en hel säsong. I år tar 28-åringen från Colombia den rollen. Hon ska köra 12 av 17 lopp för AJ Foyt och tjejen som för nio år sedan tittade de Silvestro när hon själv tävlade mot Felix Rosenqvist i europeiska Formel 3 har nått ännu ett mål.

– Det är en fantastisk möjlighet för mig. Jag började köra formelbil i USA för tio år sedan och sedan dess ha jag alltid tittat på IndyCar, säger Tatiana Calderon i en exklusiv intervju med Sportbladet.

– Jag är otroligt tacksam för den här möjligheten. IndyCar är ett av de mest konkurrenskraftiga mästerskapen i hela världen, det är en enorm utmaning för mig och jag ser fram emot det.

Tatiana Calderon i IndyCar 2022

Tatiana Calderon har tävlat i GP3 och Formel 2 och hon har varit utvecklingsförare hos Alfa Romeo i Formel 1. Under 2020 var hon en av tre kvinnor i samma team i Le Mans 24-timmarslopp. Under 2021 kombinerade hon WEC med japanska Super Formula.
Nu fokuserar hon på att köra samtliga race, utom ovalerna, i IndyCar 2022.
– Jag tar detta steg för steg och är absolut intresserad av att testa ovalerna . Vi får se hur det känns framöver, säger hon.

Det är många kvinnor som har tävlat i IndyCar genom åren. Den mest framgångsrika är Danica Patrick som 2008 blev den första kvinnan att vinna en deltävling, tog en pallplats i Indy 500 2009 och totalt tre pole positions under sin karriär. Efter Patrick har Simona de Silvestro tagit en pallplats. Men sedan hon lämnade mästerskapet för snart ett decennium sedan har det varit tunt med tjejer i USA:s bästa formelbilsserie.

Fram till nu. Calderon, som blir den första kvinnliga föraren i den fyrfaldige IndyCarmästaren AJ Foyt:s organisation, bildar team med Kyle Kirkwood och Dalton Kellett.
– Det är svårt att säga vilka förväntningar jag har på säsongen. Jag vill ge mig själv ett par lopp för att se var vi är och vad vi måste förbättra. Jag har bara tre testdagar på mig att lära mig allt, men det är klart att jag vill utmana om en plats i topp tio.

Tatiana Calderon har varit kollega med både Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist
Foto: Sebastian Cardone

•Du möter två svenskar som du har varit kollega med. Marcus Ericsson som du känner från F1 och Felix Rosenqvist som du tävlat med och mot i Formel 3. Hur upplever du det?

– Jag har stor respekt för båda två. Jag har aldrig tävlat mot Marcus tidigare, men jag lärde mig mycket av honom under vår gemensamma tid hos Alfa Romeo. Under tiden i F3, var jag teamkompis med Felix och han är snabb. Båda två har alltid varit väldigt snälla mot mig. Båda har dessutom tävlat i IndyCar ett tag och de kör alltid med målet att vinna. Jag ser verkligen fram emot att tävla mot dem!

•Hur viktigt är det med en kvinna IndyCar?

– Det är alltid viktigt att det finns tjejer i världens främsta serier, säger Tatiana Calderon.
– Jag hoppas att min historia kan inspirera andra tjejer att följa racingen, att fler vågar börja med go-kart och satsa på en egen karriär inom formelbil.

En klassisk bild från Formel 3. Hittar du Calderon? Felix Rosenqvist? Antonio Giovanazzi, Nicholas Latifi eller Tom Blomqvist? (FIA Formula 3 European Championship / Thomas Suer)

•••

Längtar du också till dess att F1 startar igen? Missa inte årets presentationer. Här alla datum.

I går meddelade Lewis Hamilton att han är tillbaka. Mer om det läser du här.

Lewis Hamiltons personliga hälsning

av Anna Andersson

Han är tillbaka.

Lewis Hamilton gör comeback på sociala medier.

Lewis Hamilton gör comeback
Hamilton är tillbaka (TT)

Brittens senaste meddelande på sina egna sociala medier lade han ut inför finalen av F1 2021. Därefter har han synts till när han dubbades till riddare hemma i England, men han besökte aldrig FIA:s gala. Han har inte heller postat någonting på sociala medier under närmare två månader, även om Mercedes i veckan lade ut en liten kort lyckönskning till sina kinesiska fans inför det kinsiska nyåret.

Men nu gör Lewis Hamilton comeback på riktigt.

Han skickar ett kort meddelande till sina fans, konkurrenter och F1-världen:

Jag har varit borta. Nu är jag tillbaka!

Lewis Hamilton gör comeback på sociala medier

Samma meddelande, på flera olika plattformar, men de skickar ett tydligt budskap och det kommer ungefär två veckor innan Mercedes ska presentera sin nya bil. Därmed lär vi kunna räkna med att han fullföljer sitt kontrakt och är tillbaka för att vinna sin åttonde VM-titel. Nu är det snart dags för att F1-fans att vakna och ladda inför 2022. Den första bilen har redan presenterats, Haas var först ut i fredags, mer om det här.

Här hittar du alla datumen som gäller för teamens presentationer och det drar igång på ordentligt redan om ett par dagar!

Korta nyheter

Sam Michael är ny chef för FIAs säkerhetskommission. Han började karriären i F1 1993, då med Lotus, och han har tidigare varit sportdirektör hos McLaren och efterträder nu Patrick Head.

Haas teamchef Günther Steiner  har förståelse för att toppteamen fortsätter att stoppa sprintracen för 2022. F1 vill införa sex sprinthelger 2022, dubbelt så många som 2021,  men toppteamen vill inte gå med på det om inte att budgettaket höjs. Läs mer.

– De försöker ju bara att göra sitt jobb. När du har pengar vad vill du då ha? Mer pengar så klart. De gör sitt jobb, det kan jag inte bli besviken på, säger Steiner enligt motorsporttotal.com.

För Haas del hade sprintloppen däremot betytt ett tillskott i kassan.

– Vi försöker att lobba från andra sidan, vissa team behöver mer pengar och för dessa är budgettaket inget problem. Jag tror att detta kommer att ordna sig.

Han påpekar att det är ett möte med F1-kommissionen inom tio dagar och räknar med att det blir en lösning.

Sebastien Loeb vann Race of Champions. Han slog Sebastian Vettel i finalen. Det var Loebs fjärde seger i ROC. Han har haft en hyffsad inledning av säsongen:

En andraplats i Rally Dakar, seger i Monte Carlos VM-rally och nu i ROC.

Han är grym på sand, på asfalt och snö. Inte illa.

Mattias Ekström var bäste svensk, han förlorade sin semi mot Loeb.

Svenska framgångar

Dino Beganovic körde hem en imponerande första seger när Formula Regional Asian Championship avgjordes i Dubai.

I mästerskapets tredje deltävling startade han från ruta åtta och klättrade upp till täten via en spektakulär omkörning på utsidan.

– Yes! Det här är ett ögonblick jag har väntat på, säger Dino Beganovic.

– Det var ett av de bästa racen jag har kört. Jag visste att jag behövde köra smart och ta hand om däcken, men samtidigt vara aggressiv och bestämd i omkörningarna. Det var otroligt skönt att det gick hem fullt ut på det här sättet och jag är väldigt glad över min första seger för säsongen. Dessutom var det en kanonhelg för hela teamet. Jag hoppas att vi kan bygga vidare på detta under de återstående racehelgerna. Grymt!

Foto: FormulaK

Svensken som stöttas av Ferrari var trea i det första racet, vann det andra där han också tog det snabbaste varvet, men hade ett tyngre tredjerace som vanns av hans teamkollega Athur Leclerc ( lillebror till Charles).

Svensken är nu fyra i mästerskapet. Formula Regional Asian Championship fortsätter nästa helg med en tredje deltävling i följd på Dubai Autodrome. Finalen äger rum i Abu Dhabi veckan därpå.

Det är kul med svenska framgångar. Förra veckan presenterade Joel Granfors sin satsning mot toppen.

 

Första bilen i den nya generationen

av Anna Andersson

Den första F1:an av den nya generationen är här.

Den kommer från Mick Schumacher och Haas F1.

Teknikchef Simone Resta har nu tagit fram sin första F1:a för Haas, det är återigen en bil som går i de ryska färgerna.

– Vi vet alla vad det här teamet är kapabelt till. Den här bilen är utvecklad av vårt nya designteam, i enlighet med det nya reglementet och jag är övertygad om att vi verkligen kan visa att vi kan konkurrera varje helg, säger teamchef Günther Steiner.

– Alla inblandade har gjort ett enormt arbete och nu kommer den roliga delen. Att ta bilen till banan och ställa in den. Den förra säsongen var väldigt lång, men jag tror att vi kan blanda oss i fajten med vår VF22.

Mick Schumacher och Haas F1
Mick Schumacher och Haas F1 startar sin andra F1-säsong tillsammans (TT)

Målet för säsongen är att vara med och slåss om poäng, något som varken Mick Schumacher eller Nikita Mazepin var i närhetem av 2021

– Jag tror att vi blir nöjda om vi regelbundet går till Q2 och kan ta poäng någon gång ibland. Det är mitt personliga mål, men också ett mål som teamet har, säger Mick Schumacher till tyska Sky.

Tyvärr går det inte att se filmen utanför Tyskland. Just nu befinner Mick Schumacher sig i Sverige för Race of Champions, där han tävlar med Sebastian Vettel.

Vill du se när ditt team presenterar sin bil? Kolla här.

Ljudet av Ferrari 2022

Hör ljudet av Formel 1 2022. Så här låter Ferraris F1-75.

Rosberg på Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Mikaela Åhlin-Kottulinsky gör Johan Kristoffersson sällskap i Extreme E. Hon är klar för Rosberg X Racing. Kristoffersson vann mästerskapet förra året och satsar på att göra om bedriften.

– Det är en stor ära för mig att få chansen att vara med i RXR, det team som ska försvara titeln i mästerskapet. Det är en fantastisk möäjlighet för mig att få arbeta med det team som vann den första upplagan av Extreme E och jag kan inte vänta på att dra igång jobbet. Jag ser verkligen fram emot att arbeta med Johan och Nico, som båda har vunnit VM, och lära mig mer av dem. Jag har en stor respekt för dem och beundrar dem för vad de har uppnått bakom ratten, säger hon.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky
RXR satsar svenskt på Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Johan Kristoffersson (RXR)
Sida 89 av 390