Marcus Ericsson om debuten 2022

av Anna Andersson

Nu startar säsongen 2022 för Marcus Ericsson.
Med klassikern Daytona 24-timmars.
– Jag har jobbat för det i två år, säger han.

2022 för Marcus Ericsson
Ericsson debuterar i sportvagn (TT)

Ericsson har tillbringat vintern hemma i Sverige, men reser under veckan tillbaka till USA. Det är dags att förbereda sig för 24-timmarsloppet i Daytona.
Han kör bil 02, Cadillac DPI för Chip Ganassi Racing i WeatherTech SportsCar Championship. I teamet ingår den tidigare F1-föraren Kevin Magnussen, F1-teamet Williams testförare Alex Lynn och Earl Bamber som vunnit Le Mans 24-timmars vid två tillfällen.
– Jag var på plats inför racet i fjol, men var aldrig med under racehelgen och har snackat lite med Kevin om det. Vi var ju teamkompisar i fjol, även om vi inte körde i samma klass eftersom han huvudsakligen körde IMSA. Nu ska vi köra i samma team och det känns verkligen kul, säger Marcus Ericsson.
– Jag tycker att vi har en stark föraruppställning i båda bilarna, jag är den som är mest ny av alla.

Säsongsstart 2022 för Marcus Ericsson

I teamets andra bil kör Renger van der Zande, Sebastien Bourdais, Scott Dixon och IndyCars mästare Alex Palou. Daytonas 24-timmarslopp är starten på den amerikanska racingsäsongen och det är ett klassiskt lopp. Ericsson som tävlat i IndyCar under tre säsonger har hela tiden drömt om att få vara med i tävlingen, men först efter en sjätteplats i mästerskapet och två racesegrar har möjligheten kommit.
– Jag ser verkligen fram emot det. Det ska bli väldigt roligt, säger han.

Ericsson avslöjade planen för F1-bloggen redan i höstas. Han har inte tävlat någonting sedan IndyCar avslutade säsongen i september. Han har haft en lång vintersäsong och ser nu fram emot att starta om.

– Det kändes som om säsongen tog slut för tidigt. Jag hade gärna kunnat köra någon månad till, men nu ska det bli skönt att starta om igen, säger han.

Klassikern Rolex 24 at Daytona

Rolex 24 at Daytona som loppet egentligen heter är premiären av WeatherTech SportsCar Championship och den har körts sedan 1962. Även om den första upplagan bara kördes över tre timmar firar tävlingen alltså 60 år i år.

Sedan 1966 är det ett 24-timmarslopp, men 1981 ströks den ur VM-kalendern. Ingen svensk förare har någonting vunnit tävlingen, men ett stort antal välkända förare har stått högst upp på prispallen. Hélio Castroneves, som vann Indy 500 2021 vann även i Daytona förra året, Scott Dixon vann 2020 tillsammans med Kamui Koabayashi (Ericssons teamkollega i Caterham), Fernando Alonso vann 2019, Kyle Larsson (vinnare av NASCAR 2021) vann 2015 och den tidigare F1 och IndyCar-föraren Juan-Pablo Montoya har flera segrar i Daytonas klassiska 24-timmarslopp. Efter tävlingen i Daytona väntar ett test för Marcus Ericsson innan Indycar startar i St Petersburg, Florida, i slutet av februari.

Flera svenskar i Daytona

Linus Lundqvist tävlade framgångsrikt i Indy Lights 2021 och fick testa för Andretti Autosport (IndyCar)

I årets upplaga av 24-timmarsloppet i Daytona finns ytterligare svenska förare med.  Linus Lundqvist kör en Mercedes-AMG GT3 Evo för GTD-teamet Alegra Motorsports tillsammans med Maximilian Götz (mästare i tyska DTM) och  den ordinarie duon Daniel Morad samt Michael de Quesada.

Rasmus Lindh kör en LMP3-prototyp för Andretti Autosport tillsammans med Jarett Andretti, Josh Burdon och Gabby Chaves.

Tävlingen körs den 29-30 januari. Du följer den här.

Rally Dakar

Mattias Ekström tog en åttonde plats på den sjunde etappen av Rally Dakar.

– Det var inte så mycket som hände i dag, men det var en ny upplevelse att få vara med i täten. Vi gjorde några mindre missar, men det stora problemet var allt damm som yr när man slåss med de som leder tävlingen. Nu har vi en bra startposition i morgon, säger han.

Etappen vanns av Sebastioen Loeb, men i sammandraget är det fortfarande Nasser Al-Attayah som leder. Han har nästan 45 minuters försprång när nu den sista veckans tävlande har startat. Mer info hittar du här.

”Ville döda kamelen”

av Anna Andersson

Den förre motoGP-föraren Danilo Petrucci tog sin första etappseger i Rally Dakar.
Men han var på väg att stoppas – av en kamel.
– Jag ville döda den, , säger han.

– Men här anser de att kameler är värda mer än kvinnor och jag tror att jag hade fått problem då.

Danilo Petrucci
Danilo Petrucci när han körde motoGP, nu tävlar han i Rally Dakar (TT)

MC-föraren Danilo Petrucci lyckades vinna den femte etappen av Rally Dakar som nu avgörs i Saudiarabien. Han tog segern sedan Toby Price drabbats av ett tidstillägg på sex sekunder. Därmed är han den första förare med som vunnit ett race i motoGP som också vunnit en etapp i rally Dakar.

Men vägen dit var allt annat än enkel. Mitt i öknen var han tvungen att väja för en grupp kameler och kraschade.
Han hade dessutom problem med att hålla sina byxor på plats.
– Jag är så glad över att jag inte skadade mig, jag ville verkligen döda kamelen som kom ut efter den kurvan. Jag ville döda den, men här anser de att kameler är viktigare än kvinnor så jag tror att jag hade fått problem då, säger han på sin instagram, vilket citeras av motorsport.com.

– Det var också en ganska stor kamel, jag trodde att kameler var mindre, men icke. Sedan var jag lite förvirrad eftersom det var en rejäl krasch och jag rullade ett par varv.

Danilo Petrucci nära krock med kamel

Han fortsätter:
– Så jag tänkte på den där kamelen och sa till mig själv att ”okej nu måste du ta dig i mål”. Jag hade även problem med mina byxor. De hade gått sönder, så jag fick hålla upp dem för att de inte skulle ramla ner.
Därefter tryckte han på ordentligt, körde snabbt igenom en stenigare del av banan innan sträckan avslutades med ytterligare fem mil i sanden.
Sedan skrev han historia.
– Jag grät som ett barn, säger italienaren.
– Jag är den enda personen i världen som har vunnit ett lopp i motoGP och en etapp i Rally Dakar och det har ingen annan gjort före mig. Nu är jag är väldigt, väldigt glad!

I sammandraget leder Sam Sunderland föer Matthias Walkner. I bilklassen har Nasser Al-Attayah ett försprång på Sebastien Loeb. Mattias Ekström har haft problem med sin elprototyp och ligger på plats 16. Uppdaterade resltat finns här.

Korta F1-nyheter

Szafnauer har ett av de mest svårstavade namnen i F1 (TT)

Aston Martins teamchef, Otmar Szafnauer, har lämnat F1-stallet och det ryktas om att han är på väg till konkurrenten Alpine. Szafnauer har arbetat i teamet i 12 år. När han kom, 2009, hette stallet Force India och han har haft en mycket viktig roll under åren.

I höstas blev Martin Whitmarsh, tidigare chef för McLaren, klar för teamet, men då sa Szafnauer att det inte påverkade hans roll i teamet.

Pierre Gasly utesluter inte att han kan lämna Red Bulls led för någonting annat. Han kommer aldrig att bli världsmästare med sitt nuvarande team AlphaTauri och frågan är om han får chansen hos Red Bull en gång till?

2019 fick han köra tolv lopp innan han flyttades ner till systerteamet igen och det var också för AlphaTauri som han vann sin första GP-seger 2020.

– Min önskan och vilja att kämpa om en VM-titel är väldigt stark, säger han till Auto, motor und sport.
– Det är många kontrakt som går ut 2023. Då kommer det att finnas möjligheter.

Det ryktas om att en ny F1-film är på gång. Denna gång med Brad Pitt i huvudrollen. Det sägs vara en fiktiv historia om en äldre racerförare som kommer tillbaka, skriver Deadline.com. Även regissören Joseph Kosinski (Maverick), manusförfattaren Ehren Kruger och producenten Jerry Bruckheimer (Top Gun) är inblandade i projektet. Just nu pågår en förhandling med Apple.

I det senaste F1-inlägget skrev jag om framtidens F1 och nyheter till 2022. Planen är att nästa del ska publiceras nästa vecka, men har ni fler frågor? In och ställ dem i kommentarerna så samlar jag i hop dem och ger er svar i under den kommande veckan.

Misstänkt terrorattentat skakar om Rally Dakar

av Anna Andersson

Ett misstänkt terrorattentat skakar Rally Dakar.
Inför starten av årets upplaga skadades en förare i samband med en explosion och nu misstänker franska åklagare att det kan handla om ett terrordåd.

I torsdags exploderade ett fordon tillhörande Team Sodicars Racing i Jeddah, Saudiarabien. Teamet skulle tävla i Rally Dakar som sedan 2022 genomförs i landet. Explosionen inträffade utanför ett hotell och föraren Philippe Boutron från Frankrike skadades svårt i benet.

Han har opererats på ett militärsjukhusi Saudiarabien, de uppgifterna har även bekräftats av tävlingsledningen.
– Ett fordon från Team Sodicars tvingades till ett plötsligt stopp när det skulle lämna hotellet. Troligen handlade det om en explosion och bilen började brinna, säger Rallyts chef David Castera till France 4.
De fem övriga passagerarna klarade sig utan skador.

Misstänkt terrorattentat skakar om Rally Dakar

terrorattentat skakar om Rally Dakar
Mattias Ekström tävlar i Rally Dakar (Audi)

Boutron, som också är president för den franska fotbollsklubben US Orleans, skulle ha deltagit i tävlingen för nionde gången. Nu har han återvänt hem till Frankrike.
– Myndigheterna i Saudiarabien har startat en grundlig utredning. Innan all fakta är kartlagd kan vi inte utesluta att det är en illvillig handling, sa Castera.
Säkerhetsrutinerna kring rallyt höjdes efter explosionen och under tisdagen meddelade den franska åklagarmyndigheten att man ska undersöka om explosionen var ett terrordåd.
Rally Dakar pågår fram till och med den 14 januari 2022 och ett flertal svenska förare finns med.

Vill du läsa mer om gårdagens etapp och även om nyheterna till F1 2022 gör du det här.

Nyheter i Formel 1 2022 – stor genomgång

av Anna Andersson

Vi har ett nytt år. Nu är det dags att titta på nyheter i Formel 1 2022.
Under ett par dagar kommer jag att gå igenom olika nyheter till kommande säsong och om du har funderingar eller en fråga, lägg en kommentar så ska jag göra mitt bästa för att ge dig ett svar.

Nyheter i Formel 1 2022 – i korthet

Kalendern

2022 bjuder på 23 lopp, det vill säga den längsta kalendern i historien – om nu alla lopp går att genomföra under den pågående pandemin.
Den 8 maj debuterar F1 i Miami, Florida och förberedelserna inför racet är i gång. Det kommer att bli en tillfällig stadsbana där ett varv mäter 5,4 km och innehåller 19 kurvor . De tävlande kör 57 varv på banan som går runt Hard Rock Stadium där Miami Dolphins spelar sina matcher i NFL. Medelhastigheten väntas ligga på strax över 220 km/timmen. Toppfarten sägs ligga på 320 km/timmen.
– Du kan gå runt den översta våningen av arenan och se varje kurva på hela banan och det är rätt unikt, säger Tom Garfinkel som är VD för Hard Rock Stadium till formula1.com.
Här kan du se en banskiss och läsa mer.

Max Verstappen i Bahrain 2017 (TT)

Kalendern startar med en sprinthelg i Bahrain den 20 mars och den slutar exakt åtta månader senare i Abu Dhabi. Säsongen innehåller fler lopp, men pågår inte lika länge som i år på grund av att Formel 1 lämnar plats åt fotbolls-VM i Qatar.
Under året kommer sex sprinthelger att genomföras, i Bahrain, Emilia Romagna GP på Imola, Kanada GP i Montreal, Österrike GP, Nederländernas GP och Brasilien GP. Det finns funderingar på att förändra poängsystemet, men ingenting är bekräftat.

Notera att Formel 1 nästa år ska återvända till Kanada, Singapore, Japan, Kina och Australien. Det är banor som, på grund av pandemin, inte arrangerat några F1-lopp sedan år 2019.
Här är hela kalendern

Förare

Nyheter i Formel 1 2022
Russell byter Williams mot Mercedes. Norris stannar hos McLaren (TT)

Guanyu Zhou, Kina, är den enda debutanten 2022. Han kommer från Formel 2 och ska köra för Alfa Romeo. Där blir han kollega med Valtteri Bottas som lämnar Mercedes.
Alexander Albon är tillbaka efter ett år i DTM, han kör nu för Williams. Han ersätter George Russell som lämnar Williams för Mercedes.
Alla förare hittar du här.
Det har pratats om att Lewis Hamilton inte kommer tillbaka, men han har fortfarande kontrakt med Mercedes.

Team

Samtliga team är kvar i F1 och det sker inga namnbyten, däremot är siffran ett ny för 2022.
Eller i alla fall nygammal eftersom startnummer 1 är tillbaka. Max Verstappen är världsmästare och väljer att byta ut nummer 33 mot nummer 1. Det är första gången sedan 2013 (Sebastian Vettel) som en förare kör med nummer 1. Lewis Hamilton har alltid kört med 44.

Motor

Motoreglementet är fruset. Ingen utveckling sker fram till 2026. Red Bull och AlphaTauri har tagit över den motor som Honda levererade i år och kör den under eget namn.
Williams köper framöver hydraulik och växellådor från Mercedes, tidigare tillverkade stallet det på egen hand. Det är en förändring som kan ge någon tiondel i varvtid.

Budgettak

Budgettaket kom i fjol och då fick teamen spendera upp till 145 miljoner dollar på utvecklingen av bilen (där ingår exempelvis inte förarlöner, marknadsföring eller de tre bäst betalda cheferna). Budgettaket sänks nu till 140 miljoner dollar, det innebär en ungefärlig minskning med 50 miljoner svenska kronor. Kraschar man under en sprinthelg kan teamet få en ersättning på en halv miljon dollar.

Bilen

Nyheter i Formel 1 2022
Jenson Button och Rubens Barrichello , Brawn GP var snabbast i kvalet till premiären i Australien 2009. Button vann också VM. (TT)

Målet för Formel 1 är att racingen ska bli tightare och jämnare. Det ska bli enklare att följa framförvarande bil och öka möjligheterna för omkörningar och spännande racing. Därför inför man 2022 ett helt nytt koncept när det gäller aerodynamiken.
Hjulen går från 13 tum till 18 tum och de blir dessutom tyngre, vilket gör att bilarna återigen ökar i vikt. I fjol vägde de 752 kg 2021 och ska 2022 väga 795 kg.

Mängden biobräsle (etanol) ökas från 5,75 % till 10 % . Ambitionen är att komma till 100 % biobränsle, troligen till 2026 när det nya motorreglementet kommer.

Förändringen på bilarna kommer jag att gå in närmare på en annan dag.
– Alla måste först lära känna sina bilar och sedan testa dem på banan vi måste också se vad de andra teamen har gjort, säger McLarens teknikchef James Key till motorsporttotal.
– Det kan kasta om resultatlistan.
Även om detta är den största regeländringen som jag kan minnas går tankarna tillbaka till 2009 då Brawn GP kom med en dubbel diffusor och vann sex av säsongens sju första lopp – och en VM-titel.
– Senast 2023 kommer fältet att vara betydligt jämnare. Då har vi förstått vad som fungerar och vad som kanske inte fungerar så bra som vi hade hoppats, men det är för tidigt att säga om bilarnas utseendemässigt kommer att vara mer lika varandra än tidigare.

Detta var en första genomgång av nyheter i Formel 1 2022. Det kommer fler, gränsen måste dras här innan texten blir för lång för att ni ska orka läsa.

Passa på att ställ dina frågor så ska jag göra mitt bästa för att svara på dem!

Rally Dakar

Audi har tagit sin första etappseger i Rally Dakar 2022. Carlos Sainz var först medan hans teamkollegor Stephane Peterhansel och Mattias Ekström slutade trea och femma. Den tredje etappen kortades ned något på grund av kraftigt regn.
– Den första delen var fin och en njutning att köra, men från mitten av sträckan och fram till mål var det sanddyner med krön på och jag tog det lite försiktigare, säger Ekström.
– En femteplats på en sådan sträcka är ett mycket bra resultat för oss och vi fortsätter att lära oss hur vi ska läsa av sanden och sanddynerna. Det är en del av utvecklingsprocessen.

Nasser Al-Attyah leder tävlingen nästan 40 minuter före Sebastien Loeb. Hela resultatet hittar du här.

Där kan du också hitta de andra klasserna. Sebastian Eriksson är exempelvis tvåa i T3, han tävlar för Ekströms team EKS. Eje Elgh och sonen Alex ligger på plats 55 i classic.

Micks fina hyllning till pappa Michael

av Anna Andersson

I dag fyller Michael Schumacher 53 år – och får en öm och personlig hälsning av sin son.

Via sina sociala medier skriver Mick Schumacher kärleksfulla ord till sin far.

 

Michael Schumacher 53 år
Mick Schumacher kör F2004 som hans pappa vann VM-titeln med 2004 (TT)

Det har passerat lite mer än åtta år sedan Mick Schumacher och hans pappa Michael åkte skidor tillsammans i de franska alperna. Michael, som avslutat sin F1-karriär något år tidigare, åkte off-pist och ramlade så illa att han ådrog sig en svår huvudskada.

Sedan dess har mycket hänt. Michael Schumacher rehabiliterar fortfarande sina skador i hemmet i Schweiz, hans son Mick har avancerat genom juniorkategorierna, till Formel 1 och kommer från och med 2022 att kombinera rollen som förare för Haas med att även vara reservförare hos Ferrari.

Samma team som hans pappa vann fem VM-titlar tillsammans med under början av det här seklet.

Michael Schumacher 53 år

I dag fyller Michael Schumacher 53 år och han hyllades av Mercedes, det team han tävlade med efter comebacken 2010 och fram till dess att han avslutade karriären 2012.

Även Ferrari, som han samarbetade med under tio år, hyllar honom stort:

Men den finaste hyllningen kommer från Mick Schumacher som gått i pappas fotspår, tillhör Ferraris förarakademi och som 2022 gör sin andra säsong i Formel 1.

Michael Schuamcher 53 år
Michael och Mick (Instagram)

”Grattis på födelsedagen pappa!

Dessa dagarna var väldigt viktiga när jag utvecklade min passion för motorsporten och de påverkar mig fortfarande. Jag är tacksam för alla upplevelser som du har gett mig och jag ser fram emot att uppleva ännu fler framöver”

2021 gjorde Mick Schumacher en godkänd första säsong i Formel 1. Han debuterade i fältets sämsta bil, Haas, men dominerade sin teamkollega och vid sidan av banan så var han med och skapade stora rubriker i samband med att Netflix släppte en dokumentär om Michael Schumacher.

– Vid sidan av framgångarna ska filmen också visa den privata sidan av min pappa och jag tycker verkligen att det lyckades, säger 22-årige Mick till tyska Frankfurter Allgemeine Zeitung.

– Men samtidigt är det väldigt svårt för mig att se filmen. Det visar hur mycket känslor som finns där och vilka starka känslor som kommer fram.

Korta nyheter

AlphaTauri ger oss en känsla av 2022:

2022 väntas F1 bjuda på ”show and tell” för att under fredagens morgon ge media och fans en betydligt bättre bild av de nya delarna som ska användas på bilen under tävlingshelgen. Enligt F1:s VD Stefano Domenicali kan det även omfatta motorn, inte bara ny aerodynamik.

– Vi är inte bara ett lab för teknik och forskning utan vi måste ge folk någonting, annars skulle vi inte vara här. Det är dags att gå ut från skamvrån och visa alla varför vi är här, citeras han av Auto, motor und Sport.

I och med att motorreglementet är fryst från och med 2022 till och med 2026 anser Domenicali att ingen förlorar på ett sådant koncept.

Rally Dakar

Mattias Ekström körde in på plats nio under den första delen av maratonetappen i Rally Dakar. Sebastien Loeb var snabbast, före Nasser Al-Attiyah. Al-Attyah leder dock sammandraget, nio minuter före Loeb. Här är resultatet.

Ekström tappade 90 minuter den första dagen och har nu mycket att hämta in.

– Det var en okej dag för oss, inga problem. Men det var svårt eftersom vi startade så långt bak, säger han.

– Vi måste bli betydligt bättre för att kunna utmana om placeringar i toppen.

”Fanns tillfällen när vi hatade varandra”

av Anna Andersson

VM-kampen mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton gick över nästan alla gränser.
Det erkänner mästaren.
– Det fanns tillfällen när vi hatade varandra.

Max Verstappen och Lewis Hamilton
En av tidernas mest intensiva VM-fajter (TT)

Kampen om VM-titeln i Formel 1 avgjordes på ett mycket kontroversiellt sätt i säsongens sista lopp. Verstappen, Red Bull vann titeln, Hamilton och Mercedes fick se sig besegrade och den sjufaldige världsmästaren bojkottade FIA:s prisutdelning.
Vid sidan av att han blivit dubbad till riddare har han inte synts till, inte uppdaterat sitt annars så aktiva instagram och inte heller gjort några intervjuer. Det har lett till spekulationer kring hans framtid.
Är Hamilton på väg att lägga av?
Det tror inte Verstappen.
– Normalt sett borde han fortsätta, säger Verstappen till BBC.

Max Verstappen och Lewis Hamilton även 2022?

Mästaren påpekar att Hamilton var väldigt påverkad av sina känslor efter finalen och att det kan vara därför som ryktena dykt upp.
Kampen mellan dem båda var väldigt intensiv, i England körde Hamilton på Verstappen och drabbades av en bestraffning. I Italien var det tvärt om och Verstappen fick med sig straffpoäng som gör att han även riskerar en avstängning under 2022, i Saudiarabien var de återigen i varandra och efter finalracet var Hamiltons team väldigt besvikna på domarnas beslut under avslutningen av loppet.
– Det fanns tillfällen när vi hatade varandra, men de är okej. Vi är båda tävlingsmänniskor, säger Verstappen till den engelska TV-kanalen.
Även i en intervju med österrikiska Servus-TV går han in på sin relation med Hamilton.
– I slutändan var det okej, men vi hade våra tillfällen, säger världsmästaren.
– Vi hade också justa dueller och respekten mellan oss finns där.

Korta nyheter

Det ryktas om att McLaren kommer att erbjuda Patricio O´Ward fredags träningar i . formel 1. Mexikanen kör tillsammans med Felix Rosenqvist i IndyCar, men imponerade under sitt första F1-test i slutet av 2021.

Mercedes kommer med en liten teaser för 2022:

Sergio Perez har gett sin syn på bilarna till 2022.
– Bilarna är betydligt tyngre än vad de har varit tidigare och det kräver absolut väldigt mycket, säger han enligt GP-fans.
– Jag har kört bilen och jag tror definitivt att det kommer att bli väldigt annorlunda.

Rally Dakar

Just nu pågår Rally Dakar med ett flertal svenska förare. Jag pratade med Mattias Ekström inför tävlingen, han kör en eldriven bil med Audi. Du läser den artikeln här. Där har du också en guide kring tävlingen och dag för dag.

Efter den första dagens tävlande var Ekström och kartläsare Emil Bergkvist inte allt för nöjda.

– Fram till 220 km gick det bra, vi hade bra fart och låg tvåa, men vi tappade väldigt mycket på en väldigt svår kontroll. Vi tappade närmare 90 minuter och Carlos rappade ännu mer, säger Ekström.

– Det var ingen jättebra dag, men det finns en del positiva saker att ta med sig.

Audi hade en riktigt tung dag, där Ekström tappade en och en halv timme, Carlos Sainz ungefär två  och Stephane Peterhansel tappade ett bakhjul redan efter 153 km.

Nasser Al Attiyah leder bilklassen före Sebastien Loeb. I dag är det dags för en maratonetapp, men på grund av översvämningar där ekipagen skulle ha övernattat utan service återvänder de till servicen. Tävlingsdistanen är oförändrad.

Vill du hålla koll på din favorit, Annie Seel eller kanske på Eje Elgh som kör classic?

Gör det här.

 

Max Verstappen riskerar avstängning

av Anna Andersson

Max Verstappen är världsmästare 2021.
Men riskerar en avstängning 2022.
Han har dragit på sig väldigt många straffpoäng i Formel 1.

 straffpoäng i Formel 1
Verstappen fick sina första straffpoäng på Monza efter den omdiskuterade incidenten med Lewis Hamilton (TT)

Straffpoängen är en intressant läsning och under säsongen 2021 drog 16 av de 20 förarna på sig straffpoäng. För vissa förare har det ingen större betydelse – än. Andra riskerar en avstängning under F1 2022.
Om en förare når tolv straffpoäng under tolv månader stängs han av under en tävlingshelg, en straffpoäng lämnar kontot först när det har gått ett år. Det gör att Max Verstappen ligger riktigt illa till. Han har i nuläget sju straffpoäng på sitt konto.

Många straffpoäng i Formel 1 för Verstappen

Det gör att han stängs av om han får fem straffpoäng till och den första av hans sju lämnar kontot först den 12 september 2022 eftersom Verstappen fick sin första straffpoäng 2021 i samband med kollisionen med Lewis Hamilton på Monza. Det betyder också att han måste hålla sig till max fyra straffpoäng fram till det 16:e loppet 2022 och även efter det måste han passa sig eftersom han bestraffades i Qatar och Saudiarabien – och 2022 avslutas säsongen betydligt tidigare än så för att göra plats åt VM i fotboll.
Du kan se hela kalendern här.

Ytterligare två förare ur Red Bulls stall har dragit på sig flera bestraffningar, Yuki Tsunoda, AlphaTauri, är väst av alla med sina åtta och Sergio Perez har sju han också, men två försvinner redan i mitten av april.
Fem förare klarade sig utan straffpoäng den gångna säsongen, Daniel Ricciardo, McLaren, Charles Leclerc, Ferrari, Carlos Sainz, Ferrari, Mick Schumacher, Haas och Robert Kubica, Alfa Romeo.

En förare kan få en straffpoäng på sitt konto av olika anlednignar, som en kollission, att ta en genväg eller ignoera en flagga. Senast en förare stängdes av var 2012 då Romain Grosjean nådde upp över de 12 straffpoängen och stängdes av under ett lopp.

Här är hela listan av straffpoäng i Formel 1

Antal Namn,                   Team,              Datum när poängen försvinner
8 –         Yuji Tsunoda,       Alpha Tauri –   18/4 2022 (1)
7 –         Max Verstappen,  Red Bull –         12/9 2022 (2)
–            Sergio Perez,          Red Bull –         18/4 2022 (2)
6 –         Sebastian Vettel,  Aston Martin – 28/3 2022 (5)
–            Nikita Masepin,    Haas –                2/5 2022 (1)
–            Nicholas Latifi,     Williams –         6/6 2022 (3)
5 –        Valtteri Bottas,      Mercedes –       25/6 2022 (2)
–           Lance Stroll,          Aston Martin    18/4 2022 (1)

–           Lando Norris,       McLaren –          5/6 2022 (3)
3 –       Antonio Gionavazzi, Alfa Romeo –  4/7 2022 (2)
–          Pierre Gasly,           AlphaTauri –      9/5 2022 (1)
2 –       Lewis Hamilton,    Mercedes –          18/7 2022 (2)
–          Fernando Alonso,  Alpine –             10/10 2022 (2)
–          Kimi Räikkönen,    Alfa Romeo –    4/7 2022 (2)
1 –       George Russell,      Williams –          17/7 2022 (1)
–          Esteban Ocon,        Alpine –              12/9 2022 (1)

Daniel Ricciardo, McLaren, Charles Leclerc, Ferrari, Carlos Sainz, Ferrari, Mick Schumacher, Haas och Robert Kubica, Alfa Romeo står alla på noll straffpoäng i Formel 1.

Korta nyheter

Ferrari med fokus på 2022 (TT)

Ferraris nya chassi har klarat sitt krocktest för 2022. Det skriver italienska motorsport.com.
– Hur många race vi vill vinna? Så många som möjligt, har teamchef Mattia Binotto tidigare sagt.
Han har också bekräftat att bilen ska presenteras någon gång mellan den 16 och 18 februari. Ferraris teamchef har även klargjort att teamet inte startar nästa säsong med någon etta, utan båda förarna får samma förutsättnignar.

I gårdagens inlägg fanns också en spännande lista på vilka förare varit dyrast under 2021, i alla fall sett till hur mycket material de har förstört.

George Russell kör för Mercedes 2022, men han hade velat lämna Williams tidigare.
– Jag kände mig redo efter det första året, men jag är nu en bättre förare än vad jag var då, säger Russell till motorsportmagazin.com.
– Två år hos Williams hade varit perfekt. Jag var mer än förberedd att ta steget till Mercedes redan i år.
Samtidigt hade han skrivit på ett avtal med Williams över tre år, vilket gjorde att han vackert fick sitta kvar hos det brittiska teamet även 2021.

Nu önskar jag er alla ett riktigt gott nytt 2022.

Ett stort tack för det år som gott, för att ni läser och engagerar er!

Lista: Så mycket kostar krascherna i Formel 1

av Anna Andersson

Det flyger vingar och bargeboards, samt går en och annan växellåda under en säsong. Sportbladet har tagit del listan som visar hur mycket krascherna i Formel 1 kostar.

För Ferrari innebar det kostnader på närmare 60 miljoner kronor 2021.

krascherna i Formel 1 kostar.
Charles Leclerc hemma i Monaco (TT)

20 förare i Formel 1 såg till att bilarna blev skrot vid ett antal tillfällen under den 22 race långa säsongen 2021. Men hur mycket kostar alla dessa olyckor egentligen?

Tyska Sky Sport har tagit del av de beräknignar som f1maximaal  har gjort och enligt de siffrorna toppar Mick Schumacher, nybliven reservförare hos Ferrari, listan före Ferraris Charles Leclerc. Schumachers krascher har kostat mer än 42 miljoner kronor. Ferrari  har, enligt beröäknignarna, behövt lägga mer än 40 miljoner på att reparera Charles Leclercs bil.

För hans kollega Carlos Sainz Jr är motsvarande summa 17,5 miljoner kronor – vilket ger en totalkostnad på ungefär 58 miljoner kronor under en säsong.

– Vi vill att våra förare går på gränsen. Det behöver vi och det var rätt läge att göra det 2021, citeras Ferraris sportdirektör Laurent Mekies av motorsport.com.

”Bättre i år än nästa år”

Ferrari gjorde en bra säsong och bortsett från deltävlingen i Ungern så klarade sig förarna utan krascher under racen, men under säsongen small det flera gånger under både träningar och kval. Leclerc kraschade exempelvis i kvalet till Monaco GP, Sainz på träningarna inför tävlingarna i Italien och Nederländerna samt i kvalet till Ungerns GP.
Mekies anser att det, trots budgettak var bättre att förarna gjorde de kostsamma misstagen under 2021 än under 2022 när de kör med en helt ny bil.
– Det kommer att vara ännu dyrare nästa år, även med tanke på den utvecklingsbudget vi har, säger han.

Listan är rätt underhållande och visar att tre av de fyra som sparade mest på bilen var lite äldre och erfarna förare.  De två som kraschade minst kör också för samma team och deras reparationer var bara värda runt 6 miljoner kronor vilket beräknas vara något mindre än en sjundedel av vad ovan nämnda Leclerc stod för. Titta efter själv!

Så mycket kostar krascherna i Formel 1

Namn, team, summa i Euro

1) Mick Schumacher (Haas) 4,212,500
2) Charles Leclerc (Ferrari) 4,046,000
3) Max Verstappen (Red Bull) 3,889,000
4) Nicholas Latifi (Williams) 3,116,500
5) Valtteri Bottas (Mercedes) 2,713,500
6) Lance Stroll (Aston Martin) 2,686,000
7) Yuki Tsunoda (AlphaTauri) 2,606,500
8) Nikita Mazepin (Haas) 2,468,000
9) Kimi Räikkonen (Alfa Romeo) 1,950,000
10) George Russell (Williams) 1,845,000
11) Carlos Sainz (Ferrari) 1,756,000
12) Lando Norris (McLaren) 1,453,000
13) Lewis Hamilton (Mercedes) 1,235,000
14) Pierre Gasly (AlphaTauri) 1,113,000
15) Sergio Perez (Red Bull) 939,000
16) Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) 854,000
17) Daniel Ricciardo (McLaren) 713,000
18) Sebastian Vettel (Aston Martin) 660,000
19) Fernando Alonso (Alpine) 315,000
20) Esteban Ocon (Alpine) 280,000

Fotnot: Listan är hämtad från tyska Sky Sport.

Stallchefernas val: Bästa förarna i Formel 1 2021

av Anna Andersson

Stallcheferna i Formel 1 har valt årets bästa förare i Formel 1 2021.

Där finns givetvis de två VM-kombatanterna Max Verstappen och Lewis Hamilton med, men också en hel del överraskningar.

Samtliga teamchefer utom Mattia Binotto (Ferrari) har varit med och valt bästa förare i Formel 1 2021. De har fått poäng enligt samma system som VM, det vill säga en poäng för plats tio och 25 för plats ett. Utvärderingen kommer från Autosport och har publicerats på flera ställen, exmepelvis tyska Sky.
Röstade gjorde Toto Wolff (Mercedes), Christian Horner (Red Bull), Andreas Seidl (McLaren), Laurent Rossi (Alpine), Otmar Szafnauer (Aston Martin), Fred Vasseur (Alfa Romeo), Franz Tost (AlphaTauri), Jost Capito (Williams) och Günther Steiner (Haas).

Vi kan notera att Valtteri Bottas inte når så högt som han själv hade hoppats och förare som Sergio Perez (VM-fyra), Daniel Ricciardo och Sebastian Vettel tar sig inte ens in bland de tio främsta. Det gjorde inte heller publikfavoriten Kimi Räikkönen under sin sista säsong i F1.

Årets bästa förare i Formel 1 2021:

10) Esteban Ocon (Alpine) – 41 poäng
Kommentar: 11 i förar-VM och tog en seger i Ungern. Hans första GP-vinst i karriären.

9) Valtteri Bottas (Mercedes) – 43 poäng
Kommentar: Plats tre i förar-VM, tog en seger, i Turkiet. Många fina kval, men fick ta emot mycket kritik för sina söndagar.

bästa förare i Formel 1 2021
Russell och Norris två unga britter i F1 (TT)

8) George Russell (Williams) – 44 poäng
Kommentar: 15:e plats i förar-VM, men tog en andraplats under det regntunga loppet bakom säkerhetsbilen på Spa-Francorchamps.

7) Pierre Gasly (Alpha Tauri) – 56 poäng
Kommentar: Ledde AlphaTauri, tog en tredjeplats i Baku och slutade nia i VM.

6) Charles Leclerc (Ferrari) – 58 poäng

Kommentar: Sjua i förar-VM, bästa resultatet var en andraplats på Silverstone. Fick hård konkurrens av sin teamkollega Carlos Sainz som slog honom i VM.

5) Fernando Alonso (Alpine) – 63 poäng
Kommentar: En fin comeback, där han hjälpte Ocon till sin första seger och själv tog en tredjeplats i Qatar. Tia i VM.

bästa förare i Formel 1 2021
Carlos Sainz gjorde en mycket bra säsong hos Ferrari (TT)

4) Carlos Sainz (Ferrari) – 70 poäng
Kommentar: En imponerande säsong hos Ferrari där han slog kollegan Leclerc, var tvåa i Monaco och tog tre tredjeplatser.

3) Lando Norris (McLaren) – 100 poäng
Kommentar: En sjätteplats i VM, mycket tack vare en andraplats på Monza och tre tredjeplatser. Han har dessutom kört i från den högt ansedda kollegan Daniel Ricciardo.

2) Lewis Hamilton (Mercedes) – 174 poäng
Kommentar: Åtta vinster, en andraplats i VM och framförallt minns vi hans fina avslutning av säsongen och det för honom så dråpliga slutet. Frågan är om han kommer tillbaka 2022?

bästa förare i Formel 1 2021
Jos och Max Verstappen efter VM-segern i Abu Dhabi (TT)

1) Max Verstappen (Red Bull) – 188 poäng
Kommentar: Världsmästare 2021, hans första VM-titel. Dessutom tog han tio GP-segrar under året och petade ner kung Lewis från tronen.

Korta nyheter inför 2022

Mercedes har startat motorn för 2022. Lyssna på W13 här.

Haas har också klarat sitt krocktest med den nya bilen.

Valtteri Bottas har kört både den nya bilen från Mercedes och den från Alfa Romeo i simulatorn och han har en intressant kommentar:

– Den generella känslan i simulatorn var inte speciellt annorlunda, säger han till motorsporttotal.com

– Inte vid den tidpunkten i alla fall. Man kan inte simulera hur det är att följa en annan bil, men det kändes inte så annorlunda. Kanske var det lite mindre downforce, men det kommer att ändras.

 

 

 

Ecclestone: Tror inte Hamilton kommer tillbaka

av Anna Andersson

Slutar Lewis Hamilton i Formel 1 ? Han har rensat i sina sociala medier. Han bojkottade FIA:s prisutdelning och har inte synts till sedan han dubbades till riddare. Nu tätnar ryktena kring hans framtid.
– Jag tror inte att han kommer tillbaka. Han är allt för besviken, säger Bernie Ecclestone.

Slutar Lewis Hamilton i Formel 1
Lämnar Lewis Hamilton F1 eller har han bara tagit en paus frånoffentligheten? (TT)

Den tidigare F1-gurun är inte den enda som undrar var Lewis Hamilton håller hur och hur den tidigare världsmästaren mår. Britten, som normalt sett är enormt aktiv på sina sociala medier har inte lagt ut någonting efter kvalet till Abu Dhabis GP. Det vill säga dagen innan han förlorade VM-titeln till Max Verstappen. Sedan dess har han bara synts till vid ett tillfälle, när han dubbades till riddare av Prins Charles.
Han har dessutom rensat på sin Instagram ochSlutar Lewis Hamilton i Formel 1 avföljt alla konton. Han följer inte Formula 1, inte sitt team Mercedes och inte något annat konto heller.

Slutar Lewis Hamilton i Formel 1?

Han har  även plockat bort ordet Formel 1 ur sin bio på Instagram och det gör att det den frågan som ställs av många just nu är: Slutar Lewis Hamilton i Formel 1?

Det går flera rykten kring att han inte kommer tillbaka till F1.
Att han väljer att lägga av istället för att göra en ny satsning mot den åttonde VM-titeln.
– Jag vet inte, men jag tror inte att han kommer tillbaka. Han är allt för besviken och på något sätt kan man också förstå det, säger Ecclestone till Blick.
Nästa år startar F1 med ett helt nytt reglemente. Det en av de största förändringarna i sportens historia, betydligt större än den förändring som skedde inför 2014 då Mercedes startade sin dominans under det nya motorreglementet.
– Lewis kan bara förlora 2022, påtalar den tidigare F1-chefen.
– Vem vet hur de nya bilarna påverkar startfältet och resultatlistan och med George Russell får han en ambitiös teamkollega, även om jag inte är så imponerad av honom som vissa experter är. Sedan får vi inte glömma Max Verstappen. För första gången på många år har Lewis fått en jämnbördig motståndare.

Wolff oroad

Även Mercedes stallchef Toto Wolff antydde att han kände en viss oro kring Lewis Hamiltons framtid i Formel 1 när han gav en digital presskonferens för ett par veckor sedan. Du kan läsa mer här.
– Jag hoppas verkligen att Lewis fortsätter att tävla. Han är den störste föraren i historien och det var ingen tvivel kring vem som var vinnaren. Därför hade han också förtjänat VM-titeln, sa Wolff.

Hamilton har inte heller varit aktiv på twitter efter kvalet till säsongsfinalen, men där följer han fortfarande andra konton.

 

Sida 92 av 390