Startsida / Inlägg

Så gör du för att hinna med träningen som förälder

av thomasskoglund

Ett av de mest uttjatade svepskälen till uteblivna träningspass bland föräldrar är vår ständiga brist på tid. Vi ska jobba, handla mat, hinna med dagisbestyr och träffa vänner. Ja, att som förälder leva upp till livets alla krav och samtidigt hinna med en aktiv vardag verkar vid första anblick helt omöjligt – speciellt då majoriteten av oss gör helt fel. 

 

 

 

Istället för att fortsätta låta barnen axla rollerna som stoppklossar för våra träningspass borde vi vuxna bli bättre på att involvera dem i våra aktiviteter. Detta dels för att förbättra vår egen motionsnivå – men också för att normalisera vikten av rörelse för nästa generation. Här är tips på några av de sakerna du som förälder kan göra för att baka in mer träning i din vardag.

 

Alla hinner träna - även du som är förälder.
Alla hinner träna – även du som är förälder.

 

 

 

Till dig med riktiga minstingar

”Små barn – små bekymmer”. Trots min osäkerhet kring om personen som myntade det uttrycket pratade om träning eller något annat är orden fullt applicerbara i sammanhanget.
Små barn sover ofta som världsmästare i olika ”babyjogger-vagnar”, något som tillåter dig att kombinera deras eftermiddagslur med din löprunda eller promenad. Dessutom erbjuder idag många gym barnpassning vilket, efter en eventuell inskolningsprocess, helt eliminerar dina träningsmässiga svårigheter. Lägg bort all stress, ta med ett mellanmål och gör ert gemensamma gymbesök till en utflykt din kropp kommer tacka dig för.

 

 

 

Till dig med barn som inte längre vill sitta stilla

I takt med att ditt barn blir något äldre kommer han/hon inte alltid vara lika nöjd med att sova i vagnen eller lugnt och sansat se på då du utför svettiga träningssessioner. Försök därför att hitta gemensamma nämnare som involverar er båda och simultant sammanför kvalitétstid med motion.
Åk till badhuset och simma några längder (du som vuxen utför dubbelt så många medan ditt barn ges lite välförtjänt vila vid bassängkanten) eller bara lek loss i vattnet – någon ingen vuxen någonsin klarat av utan att få upp pulsen till oanade intervallnivåer.
Låt barnen cykla medan du tar en joggintur i motionsspåret, till affären eller runt kvarteret. I takt med att din son/dotter blir äldre kommer cykelturerna gå snabbare och snabbare, vilket innebär att din kondition måste förbättras om du vill slippa höra att du blev fråncyklad av en sexåring i resten av ditt liv.

 

Kombinera kvalitétstid och motion genom att låta ditt barn cykla bredvid dig då du joggar eller promenerar.
Kombinera kvalitétstid och motion genom att låta ditt barn cykla bredvid dig då du joggar eller promenerar.

 

 

Oavsett ålder – träna tillsammans!

Låt inte träningen bli något uteslutande och tråkigt. Träna tillsammans med barnen och låt dem bli en del av allt de härliga som kommer med en rörelsefylld vardag.
Kör dragkamp med ett hopprep, skojbrottas 50 gånger i snabbt tempo (du utför höga knän, burpees eller upphopp medan de mindre tillåts vila) eller använd barnen som viktmotstånd i massvis av olika träningsövningar. Låt fantasin flöda och försök att inte isolera träning till någonting som måste utföras i gymmiljö för att skapa resultat.
All träning är bra träning!

 

Armhävningar med en sexåring på ryggen blir tungt - jag lovar.
Armhävningar med en sexåring på ryggen blir tungt – jag lovar.

 

...Knäböj likaså.
…Knäböj likaså.

 

 

Sätt upp ett gemensamt mål

Det kommer komma dagar då surfplattan är roligare än cykelturen med dig. No offense, men så är det. Vid sådana tillfällen kan ett gemensamt mål för era träningsutmaningar vända nederlag till succé, och lyfta både dig och ditt barn från soffan.
Det viktiga med allt detta här är att barnen tillåts ha roligt och att du helt plötsligt hinner med att träna – trots livets ofta fullspäckade kalender.
Kör hårt och skratta högt!

  • Tjänstgörande redaktör: Ellinor Brenning & Erik Melin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB