Startsida / Inlägg

Vågar du testa världens tuffaste träningspass?

av thomasskoglund

Har du stagnerat med din träning och söker nya utmaningar?
Nyligen korade flera opartiska källor CrossFit-passet ”Murph” till ett av världens mest krävande och tuffaste träningspass. Litar du inte på experterna och känner för en utmaning som går i svettens tecken? Då är ”Murph” något för dig.
3, 2, 1 – go!

 

 

 

 

Monsterpasset ”Murph” kanske inte är någonting nytt för CrossFit-entusiaster världen runt. Men för gemene man både ser, och känns, passet som en satanistisk resa innefattande helt nya nivåer av mjölksyra och högfrekventa andetag. En resa du garanterat inte kommer glömma i första taget.

 

Historien bakom ”Murph”

Träningspasset skapades som en hyllning till 29 årige US. Navy Lieutenant Michael Murphy efter att han dödats i Afghanistan 2005. Innan Murphys bortgång var upplägget soldatens egenkomponerade och personliga favoritpass – och tack vare att hans träningsintresserade kollegorna kort efter Murphys död började hedra hans minne genom att genomlida detta, minst sagt, svettiga träningsupplägg nådde ”Murph” enorm viral spridning från såväl soldater som CrossFit-communities runt hela världen.
Idag erhåller passet hög rang inom Internationella CrossFit-tävingar och anses vara ett av världens mest krävande träningspass.

 

Navy file photo of SEAL Lt. Michael P. Murphy, from Patchogue,
Navy file photo of SEAL Lt. Michael P. Murphy, from Patchogue, Wikipedia

 

 

Passet

Då passets konditionsblock i ursprungsupplägget anges i ”miles” följer här den korrekta motsvarigheten för Svenska kilometer. Samtliga fyra moment skall genomföras med så lite vila som möjligt – anteckna din tid för att snabbt och enkelt kunna se din fysiska utveckling nästa gång du utför passet.
Ps. tidsrekordet för ”Murph” erhålls av George Mounce och lyder 17, otroliga, minuter. Kör hårt!

 

”Murph”
Utför följande moment så snabbt som möjligt:

– 1,6 km löpning

– 100 chins

– 200 armhävningar

– 300 knäböj

– 1,6 km löpning

 

Efter 100 utförda chins finns det inte en enda muskelfiber i kroppen som inte längtar efter återhämtning.
Efter 100 utförda chins finns det inte en enda muskelfiber i kroppen som inte längtar efter återhämtning.

 

 

Hur känns det att utföra ”Murph”?

Jag är i grunden en dålig CrossFit-utövare, men kunde givetvis inte låta bli att drabbas av den alltför välbekanta träningshybrisen och utföra ”Murph” efter dess nyligen utsedda titulering.
Resultatet? Fullständig fysiskt kaos.
Lungorna brann, musklerna protesterade och min träningsgnista sköts illa kvickt i bitar.
Jag tog mig tillslut igenom passet och kan, hur motsägelsefullt det än må låta, rekommendera alla att testa på resan ”Murph”. För det är just vad det här passet är – en resa där alla dina träningsinstikter sätts på prov och kroppen tillåts vinn över huvudets vilja att lägga av.
”Murph” bevisar för oss att vi klarar av mycket mer än vad vi själva tror – en egenskap vi för alltid kan tacka Lieutenant Michael Murphy för.

 

Brännande mjölksyra, maximalt ansträngda lungor och utskjutna muskler. Tack för allt "Murph".
Brännande mjölksyra, maximalt ansträngda lungor och utskjutna muskler. Tack för allt ”Murph”.

 

 

  • Tjänstgörande redaktör: Ellinor Brenning & Erik Melin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB