Startsida / Inlägg

Så enkelt tillverkar du din egen vätskeersättning – orka prestera i sommarvärmen!

av thomasskoglund

Krävande träningsrutiner under stekheta dagar är en dyr bedrift för kroppen.
Oftast får vi i oss tillräckligt med vatten via maten vi äter och de extra glasen vi dricker. Men ibland så är det nödvändigt att fylla på lite extra.

 

 

raspberry-toothpick-glass-water-40654

 

 

Oavsett om du behöver den extra vätskeersättning för att du krigat igenom ändlösa crossfit-wodar i gassande solsken, eller sett botten på för många drinkglas kan du spara en hel del somriga slantar genom att tillverka drycken på egen hand.

Nedan finner du receptet som gör jobbet precis lika bra som brustabletterna du hittar i affären. Och det bästa av allt – drycken kan smaksättas efter eget tycke!

 

Ingridienser

✓ 1 liter vatten

✓ 1 tsk salt

✓ 6 tsk socker eller druvsocker

 
 

Så enkelt är det

1. Koka upp vattnet

2. Tillsätt salt och socker

3. Smaksätt efter eget tycke, varför inte testa citron,   lime och bär?

4. Kyl blandningen snabbt och ha den i kylskåpet

 
 
 

Låt fantastin och smaklökarna blomstra ut i helt nya smaksensationer.
Låt fantastin och smaklökarna blomstra ut i helt nya smaksensationer.

 

 

Så påverkas kroppen av uttorkning

Till och med en vätskeförlust på så lite som en procent av den totala kroppsvikten kan påverka din prestationsförmåga negativt. Något som inte är särskilt förvånande med tanke på att kroppen till största del består av vatten.
Huvudvärk, koordinationssvårigheter, bristande ork och irritation är bara några exempel på de prestationssänkande effekterna uttorkning kan leda till.

Ju mer du rör på dig och ju varmare det är, desto mer måste du dricka för att undvika uttorkning. Experterna hävdar att du bör dricka 200 till 285 milliliter vatten var tionde till 20:e minut om du tränar i måttligt tempo. Om det är varmt och du tränar intensivt ökar behovet markant. Rusta dig därför alltid med ett ”better safe then sorry-tänk” för att lyckas hålla träningen vid liv genom sommarens samtliga väderlekar.

  • Tjänstgörande redaktör: Ellinor Brenning & Erik Melin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB