Startsida / Inlägg

4 anledningar varför du inte ska snooza bort din fysik

av thomasskoglund

När årets massiva semestertjog lider mot sitt slut och verklighetens alla krav slår oss i ansiktet blir ”tid” lätt en bristvara. Här är därför fyra anledningar till varför du inte ska snooza bort din fysik, utan istället anamma det vackra fenomen som kallas morgonträning.

 

 

Alla kan behöva fyra starka skäl att inte snooza en extra gång. Här är dina.
Alla kan behöva fyra starka skäl att inte snooza en extra gång. Här är dina.

 

 

Japp, du känner igen dig. Att under kvällen ställa mobillarmet och gå till sängs med ett inre ”eye of the tiger-riff”, övertygad om att imorgon är dagen då du kommer äta skivstänger till frukost är ofta lekande lätt. Att däremot vakna, kliva upp och ersätta dunkuddarna med svintunga viktplattor – närmast omöjligt.

Men finns det något härligare än att ha dagens träning avklarad redan innan de flesta andra ens vaknat?
Här är 4 motiverande fördelar med morgonträning som kommer få dig vilja sova med löpardojorna på.

 

 

Träning skapar bättre fokus – för hela dagen

Att aktivera kroppen fysiskt kan jämföras med att skapa en gigantisk inre ventil. Studier visar att vi, under våra svettiga minuter, släpper lös allt från stress, nervositet, aggressioner och ångest. Egenskaper som gör dig markant mer fokuserad resten av dagen.
Så, nästa gång klockan ringer okristligt tidigt och du fortfarande befinner dig i zombiemode – påminn dig själv om att morgonträningen kommer få dig att både må- och prestera bättre under dagens kommande prövningar.

 

 

Att vi blir mer effektiva av träningen må låta för bra för att vara sant. Men testa - du kommer älska resultaten.
Att vi blir mer effektiva av träningen må låta för bra för att vara sant. Men testa – du kommer älska resultaten.

 

 

Din kropp är redo för nya utmaningar

Du har säkert läst myter om att kroppen är extra skadebenägen på morgonen. Det är ingenting annat än en lat människas försvarstal för att slippa jobbiga och utmanande träningsrutiner. Sanningen är nämligen precis tvärtom.
På morgonen är kroppen utvilad och utrustad med ökade förmågor för att kunna utföra komplexa övningar korrekt. Så, om du önskar nöta basövningar likt knäböj, marklyft och frivändningar (bara för att nämna några) är morgonen ett ypperligt tillfälle att göra det på.
Se bara till att värma upp och väcka kroppen ordentligt innan du börjar, ett maxlyft med sömnen kvar i ögonvrån kan nämligen vara en riktigt dålig idé.

 

 


”Det är ingenting annat än en lat människas försvarstal för att slippa jobbiga och utmanande träningsrutiner”


 

 

Din kropp befinner sig i ”fettförbränningsmode”

På morgonen är dina kolhydratdepåer kraftigt reducerade, något som innebär att kroppen tvingas ta energi från dess dyrbara fettdepåer för att orka med utmaningarna du serverar den.
Summan av detta fenomen är att du kommer bränna mer fett under dina morgonpass än träningssessionerna som inträffar senare under dagen. Detta då du, åtminstone mest troligt, kommer hinna tanka kroppen med mängder av kolhydrater ju längre in på arbetsdagen du kommer.

 

 

 

Träna inte bara hårt - träna smart. Om du önskar uppnå fettförbrännande resultat är det närmast dumt att inte nyttja de dygnstimmarna som kroppen automatiskt gör det mest effektivt på.
Träna inte bara hårt – träna smart. Om du önskar uppnå fettförbrännande resultat är det närmast dumt att inte nyttja de dygnstimmarna som kroppen automatiskt gör det mest effektivt på.

 

 

Dina ”muskelhormoner” är maxade

Om du bortser från din morgontrötthet är kroppen som gjord för att prestera på morgonen. Detta är nämligen dygnets enda stund då vi kan jämföras med en nystartad jetmotor som står redo att användas.
Tänk efter, alla dina system har givits återhämtande vila och du är ny, fräsch och redo för dagen.
Dessutom visar mätningar att vi, under just morgontimmarna, är utrustade med lite högre testosteronnivåer, något som i korta drag kan sammanfattas som att kroppen är maximalt benägen att rekrytera kraft och bygga muskler.

 

 

 

  • Tjänstgörande redaktör: Karin Selåker Hangasmaa, Mikael Hedmark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB