Startsida / Inlägg

Så orkar du träna på morgonen – knepen som räddar din fysik

av thomasskoglund

För många är tidiga morgnar ondskans påfund. Träningspasset du svor på att studsa ur sängen och genomföra har plötsligt nedgraderats till världens sämsta idé. Istället är det enda som lockar att ligga kvar och fortsätta krama kvalstren.   
Känner du igen dig?
Här är knepen som får dig att kliva upp och berika morgonen med endorfinsprudlande träning!

 

 

Så kommer du upp på morgonen - 5 enkla trick.

 
 
 

5 idiotsäkra tips som minimerar snoozandet

 

Keep it simple

Gör inte morgonrutinerna svårare än nödvändigt – ligg steget före.
Innan du släcker nattlampan för dygnets schemalagda date med John Blund skall kaffebryggaren stå laddad till tänderna, morgondagens matlådor vara prydligt uppradade i kylen och frukostsmoothien färdigskakad.
Med dessa förberedelser gör det inget om du är närmare släkt med en sengångare än Usain Bolt då väckarklockan sjunger loss under morgontimmarna. Nu finns marginalerna i din ringhörna!

 

 

Ladda kaffebryggaren och preppa rubbet. Vips så känns morgonen betydligt mycket enklare att handskas med!
Ladda kaffebryggaren och preppa rubbet. Vips så känns morgonbestyren betydligt mycket enklare att handskas med!

 

 

Make it hard

Aningen motsägelsefullt i jämförelse med ovanstående punkt, men läs vidare. Att medvetet införskaffa ett längre avstånd till väckarklockan än din arm slentrianmässigt kan nå tvingar dig att kliva upp. Visst, du kommer stöta på morgnar där du testar gränserna genom att kasta bohagets lösöre eller spelar oberörd. Men det håller aldrig i det långa loppet.
Väckarklockans eller mobiltelefonens gränsliga signal måste tystas, och då – innan du vet ordet av det – står du upprätt på fötterna, redo att fånga dagen!

 

 

Göm mig. Visst, du kommer bli galen - men det fungerar varje gång!
Göm mig. Visst, du kommer bli galen – men det fungerar varje gång!

 

 

Positivitetsbomba dig själv

En trött hjärna kan liknas med en förprogrammerad maskin som kommer göra allt i sin makt för att övertala dig att stanna kvar i sängen, snooza lite längre, träna dubbelt nästkommande dag etc. För att gardera dig mot dessa otacksamt låga slag behöver även du axla krigsföringsläge och sätta hårt mot hårt.
Förbered en post-it lapp med den nedkokade kärnmeningen till varför du tränar. Här kan exempel likt ”för att komma i min gamla brudklänning”, ”lyckas genomföra en svensk klassiker” eller ”orka leka med barnen” återfinnas. Och vips – plötsligt har den trötta hjärnan givits en uppiggande kalldusch och ditt framtida träningspass associerats med någonting mer positivt än kuddbrottningen du först suktade efter.

 

 

1. Skriv lappen 2. Läs den 3. Rock the world!
1. Skriv lappen 2. Läs den 3. Rock the world!

 

 

Skapa tidsramar

Att låta morgontimmarna vara flytande och hoppas på det bästa är som att sakta besluta sig för att aldrig mer träna. Boka in en morgonklass som startar en viss tid, eller kom överens med träningskompisen om när ni skall mötas upp på gymmet.
Att svika löftena du skapat gentemot dig själv är enkelt då tröttheten slår i ansiktet, men att låta en vän stå och vänta? Betydligt mycket värre på skuldkontot.

 

 

"Det var kl sju på morgonen han menade väl?"
”Det var väl kl sju på morgonen han menade?”

 

 

Sov i träningskläderna

Det låter galet, men tänk efter. Genom att välja bort nattlinnet, pyjamasbrallorna eller goströjan för att istället krypa till kojs med morgondagens träningsoutfit kommer du starta dagen i medvind.
Hokuspokus så försvinner en av morgonens högsta trösklar och tidskrävande petitesser likt klädval, ombyten och garderobskaos byts ut mot ren fighting spirit.
Känns förslaget lite väl extremt? Mjukstarta genom att åtminstone lägga fram plaggen du ska ha på dig precis nedanför sängen.

 

 

"Jag ska bara välja träningstischa, sen är jag klar. Klipp till - jaha, då hann jag inte träna idag heller".
”Jag ska bara välja träningstischa, sen är jag klar. Klipp till – jaha, då hann jag inte träna idag heller”.

 

 

 

 

 

 

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Ellinor Brenning och Emma Lindström
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB