Startsida / Inlägg

Ta trapporna – hälsovinsterna är flera än du tror

av thomasskoglund

Van hissentusiasm och notorisk trapphatare? 
Tänk om – här är fem hälsovinster som förhöjer dina resultat – oavsett vilken målsättning som lockar mest! 

 

 

Slut fred med trappstegen och låt "gratismotionen" utgöra en hälsoboost. Oavsett målsättning!
Slut fred med trappstegen och låt ”gratismotionen” utgöra en hälsoboost. Oavsett målsättning!

 

 

Oavsett om du drömmer om en vältränad rumpa, långsiktig hälsa eller bättre kroppshållning kan vardagens trappsteg hjälpa dina resultat på traven.
Kort och gott – det är dags att slopa hissracet och röra på benen, fördelarna är fler än de flesta tror.

 

Effektiviserad viktnedgång
Studier visar att en 40 årig kvinna, vägandes 75 kilo, som varje dag tar trapporna till en arbetsplats på andra våningen – samt till hennes lägenhet på femte våningen – förbränner 17 000 kalorier mer på ett år än om hon använt hissen.
Detta kaloriantal motsvarar hela 2,5 kilo fett – genom att bara strunta i att använda hissen!

 

 

Svårt att få bort de sista kilona? Använd trapporna!
Svårt att få bort de sista kilona? Använd trapporna!

 

 

Fastare rumpa
Aktivitetsmätningar visar att trappor utgör bättre styrketräning för låren och rumpan än såväl raska promenader som lättare joggingturer. Vill du trimma upp kroppens baksida kan du alltså lika gärna använda trapphuset som gymmet nästa gång träningsklockan ljuder!

 

 

Soldyrkare eller inte tid för gymmet? Sluta hänga läpp – stärk din bakdel utomhus!

 

 

Nyttja trappstegen mot ett friskare hjärta
Trappor gör att pulsen stiger markant mycket högre än under flacka promenader – ett fenomen (ironiskt nog) många idag önskar undvika. Om flera istället skulle våga trotsa den kortvariga flåsigheten och eventuella svettdroppen väntar dock långsiktiga hälsovinster som minskad risk för hjärt- kärlsjukdomar och diabetes typ-2.
Med andra ord – trapporna du ignorerar i vardagen kan mycket väl utgöra en pusselbit i världens billigaste hälsoförsäkring.

 

 

Tänk långsiktigt - ta trapporna.
Tänk långsiktigt – ta trapporna.

 

 

Hållningen förbättras
Förutom att bidra till fastare rumpa, tränar trappstegen även upp mage-, rygg- och bålmusklerna. En anatomisk coctail som, i kombination med hälsosam kosthållning, kan skapa en såväl estetiskt tilltalande fysik som hälsosam kroppshållning.
Starkare bålmuskulatur utgör dessutom rena dunderkuren om du vill förebygga eller bli av med slentrianmässiga ryggbesvär.

 

 

En stark kroppshållning är investeringen du aldrig kommer ångra!
En stark kroppshållning är investeringen du aldrig kommer ångra!

 

 

Förebygger kroppsligt slitage
Genom att flitigt använda trapporna varje dag stärker och stabiliserar du underkroppens leder, senor och skelett. Något som visats särskilt effektivt om du lider av förslitningar eller vanligt förekommande löprelaterade skador.
Extra god utveckling har visats vid undersökningar där ”trappaktiva” testpersons vadmuskler och höftböjare lagts under luppen.
Områden som lätt ”glöms bort” eller helt enkelt ignoreras under mångas dyrbara gymsessioner.

 

 

Starka vader och rörliga höftböjare. Träning, rehab och stabilitet på en och samma gång. Trappor utgör träningsvärldens Kinderägg.
Starka vader och rörliga höftböjare. Träning, rehab och stabilitet på en och samma gång. Japp, trappor utgör träningsvärldens motsvarighet till Kinderägg.

 

 

 

 

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Ellinor Brenning och Emma Lindström
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB