Startsida / Inlägg

Träna i sommarvärmen? Tänk på detta!

av thomasskoglund

Njuter du också av att kombinera svettiga träningsrutiner med chansen att tillskansa kroppen ”gratis” solbränna under en molnfri himmel?
Fortsätt så – men här följer några vikta punkter att tänka på innan du förlorar dig i endorfinruset.

 

 

Låt inte värmen begränsa träningen. Här är tipsen för alla soldyrkande träningsentusiaster!
Låt inte värmen begränsa träningen. Här är tipsen för alla soldyrkande träningsentusiaster!

 

 

Visst är det fantastiskt att äntligen kunna träna utomhus (utan att behöva en hel garderob för att undvika hypotermi) och ta del av årstidens vackra väder?
Äntligen kan vi kombinera burpees med bryggbad, armhävningar med altanhäng och knäböj med kvällsdopp.
Men det finns några viktiga saker att tänka på när vi utsätter kroppen för fysiskt påfrestande aktiviteter under det gassande solskenet.
Här är tre enkla tips som håller dig på den säkra sidan!

 

 

Härligt, härligt - men farligt, farligt?
Härligt, härligt – men farligt, farligt?

 

 

Skydda dig smart!
Studier visar att det kan vara direkt skadligt för kroppen att träna i direkt solljus från 29 grader och uppåt. Att skydda kroppen från solstrålarna är alltså minst lika viktigt i löpspåret och utomhusgymmet som på stranden – tro aldrig något annat!
Sök områden som kan bidra med svalare skuggpartier, drick mängder av vatten (alternativt vätskeersättning – sen länk nedan), bär keps eller liknande huvudbonad och smörj in dig!

 

 

Aj, alltså AJ. Fortsätt träna utomhus - men smörj för guds skull in dig!
Aj, alltså AJ. Fortsätt träna utomhus – men smörj för guds skull in dig!

 


Så enkelt gör du din egen vätskeersättning!


 
 

Drick – och drick mer än du tror behövs!
Här gäller det att våga koppla in det tunga vätskeartilleriet, inget annat duger.
Drick, drick, drick – sen drick lite mer”. Låt de orden utgöra grundstommen för alla dina utomhuspass under gassande solsken. Allt för att kunna maximera dina träningsmässiga prestationer utan att sätta hälsan på spel.
Ska du köra ett extra långt pass? Ta med dubbla vattenflaskor och sök upp skuggiga områden.

 
 

Vatten - en av de billigaste försäkringarna du kan addera dina utomhuspass.
Vatten – en av de billigaste försäkringarna du kan addera dina utomhuspass.

 

 

Välj rätt sorts outfit
Strunta blankt i vad du såg under Sthlm fashion week eller på nån trendig youtube-kanal, om du vill hålla i längden gäller det att klä sig smart.
Välj plagg som aktivt håller ned kroppstemperaturen och material som andas.
Idag finns en hel uppsjö av funktionsplagg specifikt framtagna för varma och svettiga träningspass, många av dem väl värda den marginella prisskillnaden som skiljer från en vanlig bomullströja. Köp!

 

 

Njaaae? Lämna dunjackan hemma och satsa på mer funktionsmässiga plagg. Din kropp kommer tacka dig!
Njaaae? Lämna dunjackan hemma och satsa på mer funktionsmässiga plagg. Din kropp kommer tacka dig!

 

 

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Erik Melin och Anna-Cajsa Torkelsson
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB