F1 på Red Bull Ring: Avgörande miss av Ferrari

av Anna Andersson

Charles Leclerc motor slog av. Därför missade han möjligheten att sätta en tid i sprintkvalet till F1 på Red Bull Ring.

– Vad i helvete hände?, ropar en irriterad Leclerc till teamet.

F1 på Red Bull Ring
F1 på Red Bull Ring startade med ett misslyckande för Charles Leclerc och Ferrari (AP-TT)

Ferrari och Charles Leclerc vann Formel 1 i Monaco, men sedan har det mesta gått snett och i sprintkvalet till F1 på Red Bull Ring så gick det illa igen.

Leclerc skulle ut för att köra sitt avgörande varv i kvalet till säsongens tredje sprint, men motorn lade av.

Han blev stående i depån.

Därför missade han möjligheten att köra sitt sista varv med två sekunder. Han satte ingen tid alls.

– Anti-stall gick in, svarar teamet.

– Tack så mycket, men anti-stall kan inte stoppa motorn. Motorn slog av, noterade ni det? Jag fick starta om allt, svarar Leclerc på radion.

Hans team är inte intresserade av att föra konversationen över radion och svarar:

– Vi får snacka om det i garaget sedan.

– Jag vet inte vad som hände, när jag befann mig i depån gick anti-stall in och allt stängdes av, säger Charles Leclerc i en kommentar till motorsport-total.com

– Vi var kanske inte jättestarka här, men klart bättre än plats tio. Därför är det en besvikelse.

Misslyckande för Ferrari under F1 på Red Bull Ring

Därmed startar Leclerc från position tio i lördagens sprint i Österrike och i sprinten som avgörs över 100 km tar bara åtta förare poäng.

Istället  var det Red Bulls Max Verstappen som dominerade sprintkvalet, Lando Norris, McLaren var snabbast i mittsektorn men Verstappen var kvickare sett över hela banan och tog första startposition med en ungefär tiondel.

– Det var en bra start på helgen. Det är härligt att få vara först här inför en sådan hemmapublik, sa Red Bulls förare när han intervjuades efter kvalets avslutning.

– Nu ska jag njuta av kvällen och försöka vara snabb igen i morgon.

Lando Norris, McLaren startar från position två och andra startled delas av Oscar Piastri, McLaren och George Russell, Mercedes. McLaren har med sig uppdateringar till Österrike och VM-tvåan Norris hoppas på att ta ytterligare poäng.

Resultat kvalet till sprinten i Österrike.

Under lördagen avgjörs både sprinten och kvalet till Österrikes GP i Formel 1. Ni följer dem som vanligt i F1-live.

Den stora snackisen annars är att Williams gör en jättesatsning inför 2026, inte nog med att Logan Sargeant är på väg till IndyCar utan stallet presenterar fem nya medarbetare. Samtliga med breda erfarenheter från Formel 1 och flera av dem har också varit med och vunnit VM-titlar.

Önskar er en trevlig fredag, men fortsätt gärna snacket om sprintkvalet här nedan så ses vi till sprinten i morgon. Alla tider för F1 på Red Bull Ring.

 

F1 i Österrike: Jättesatsning av Williams

av Anna Andersson

Inför F1 i Österrike visar Williams upp en enorm satsning.

Stallet har lockat ett stort antal erfarna medarbetare från andra stall.

– Det är fantastiskt att vi kan locka så otroligt kompetenta medarbetare till Williams, säger stallchef James Vowles.

F1 i Österrike
Alexander Albon har förlängt sitt kontrakt med Williams, som nu satsar stort (WIlliams)

Under året har Williams lockat hela 26 etablerade medarbetare från andra stall, flera från Mercedes och Ferrari, fyra från Red Bull och 10 från Alpine. Williams fokuserat på att stärka aerodynamikteamet med 11 nyanställningar och designkontoret med 13.

Inför F1 i Österrike presenterar stallet fem namn som ska arbeta under ledning av teknikchef Pat Fry.

Det rör sig om Matt Harman, Design Director, och börjar efter sommaruppehållet. Han lämnade nyligen rollen som teknisk direktör hos Alpine, men har under 24 år inom F1 också arbetat hos Renault, Mercedes och Mercedes motoravdelning under en 24-årig karriär i F1. Han bidrog till dem konstruktörstitlar och förar-VM när han arbetade hos Mercedes, samt med de motorer Lewis Hamilton till hans första titel med McLaren och Jenson Buttons mästerskapvinnande bil hos Brawn.

Nästa nyförvärv är Fabrice Moncade, Chief Engineer, som ansluter den 1 juli. Han var tidigare Head of Performance Analytics hos Ferrari, han har arbetat på två vinnarbilar hos Mercedes. Han har också arbetat hos McLaren, Sauber och BMW Sauber under sina 17 år i F1.

Williams värvar inför F1 i Österrike

Juan Molina börjar jobbet som Chief Aerodynamicist den 15 juli. Han har jobbat hos Haas, men vann tre mästerskapsdubblar under en period hos Red Bull och kommer att rapportera till Adam Kenyon som befordrades till Head of Aerodynamics i april.

Steve Winstanley utses till Chief Enginee och ska leda designkontoret. Han har 22 års erfarenhet av F1, varav 14 år hos Red Bull, där han var involverad i sex mästartitlar.

Richard Frith ansluter till Williams 2025 som Head of Performance Systems. Tidigare var han Head of Performance hos Alpine. Han har 25 års erfarenhet av F1 och har även jobbat hos Jordan, Force India, Sauber, Marussia och McLaren.

Stora snackisen under F1 på Red Bull Ring?

Sist ut är Sorin Cheran. Han är AI-expert och ansluter efter 17-år hos Hewlett Packard Enterprise. Han ska leda en omvandling av hur teamet förvärvar, lagrar, indexerar och använder data.

– Vårt uppdrag är att slå oss tillbaka till täten och förmågan att attrahera erfarna, mästerskapsvinnande talanger från andra team visar på en enorm tro på den resa vi är på. Williams investerar i det som krävs för att vinna, och detta är bara början när vi förbereder oss för att välkomna fler nya ansikten från hela gridden under de kommande månaderna, säger James Vowles.

Williams har vunnit totalt 25 VM-titlar i Formel 1, men halkat efter de senaste åren. I år har stallet bara kört in två poäng. Nu pågår en storsatsning inför att det nya regelverket införs 2026 och stallet sägs även föra vara intresserade av att värva stjärndesignern Adrian Newey som har sagt upp sig från Red Bull, samt med Carlos Sainz, som lämnar Ferrari efter säsongen.

Gissa om det lär snackas om detta under F1 i Österrike. Vi startar med F1-live från sprintkvalet i eftermiddag. Hänger du med?

Här är guiden till F1 i Österrike, på Red Bull Ring

Formel 3 – Arvid Lindblad historisk

Arvid LIndblad inför F3 på Red Bull Ring
Arvid Lindblad är historisk ( Red Bull Content Pool)

Arvid Lindblad tog en historisk seger i Barcelona, han blev inte bara den första föraren att vinna två lopp i år.

– Jag är den yngsta vinnaren av ett Feature Race i historien, det var en riktigt bra seger i det race som troligen är det tuffaste under säsongen eftersom alla känner till den banan bra, säger han.

Lindblad har en svensk pappa, men är uppvuxen i Storbritannien som han också tävlar för. Han är teamkollega med Dino Beganovic i Rema, men tillhör Red Bulls akademi. Nu står 16-åringen inför sin hemmabana, Red Bull Ring i Österrike.

– Jag vill inte förändra mina förväntningar för mycket. Jag har fokuserat mycket på mig själv och jag tror att det också är anledningen till att det gått väldigt bra i år. Nu kommer pressen utifrån och förväntningarna, men jag kommer inte att låta det påverka mig, utan fortsätter att fokusera på min egen körning och göra det bästa jag kan.

Hur går dina tankar kring banan, Red Bull Ring?

– Det är en annan typ av bana, högre hastigheter och mjukare däck vilket gör att jag tror att däckshanteringen kommer att bli viktig. Det kan bli ett större däckslitage och jag tror att det kan bli viktigt att få lite draghjälp av framförvarande bilar under kvalet och sedan är detta en bana där det är lite enklare att köra om. Men jag går in med samma inställning som alltid.

Kvalet avgörs klockan 14.00 i dag.

Lördag:

09:30 – Race 1

Söndag: 

08:30 – Race 2

Formel 3 sänds på Viaplay.

 

F1 i Österrike: Verstappen riskerar bestraffning

av Anna Andersson

Inför F1 i Österrike 2024 snackas det om att Max Verstappen riskerar en bestraffning. Han ligger på gränsen när det gäller antalet använda komponenter till motorn. Det kan få stora konsekvenser framöver.

F12 i Österrike 2024
Max Verstappen, Red Bull, riskerar en bestraffning ( AP-TT)

VM-ledaren Max Verstappen hade ett problem med sin motor ( ERS) under den andra träningen inför Kanadas GP i Formel 1, men det verkar som om större delar av motorn är skadad. Den har befunnit sig hos Honda i Japan i ungefär två veckor, men inga nyheter har kommit och därmed är det troligt att den inte kommer att kunna återanvändas.

Max Verstappen riskerar bestraffning

Därför fick Red Bull använda sig av en ny motor till Max Verstappen i Spanien den gångna helgen och nu ligger han på gränsen sett till samtliga komponenter. Han har fortfarande de två första motorerna till sitt förfogande, men när han behöver använda en ny flyttas han tillbaka tio platser i starten. I fjol tog han den bestraffningen på Spa.Francorchamps i Belgien. Då startade han från plats 14, men hade ledningen igen efter ett par varv. I år är Red Bull inte lika överlägsna och även om Spa är en omkörning vänlig bana är det inte säkert att resultatet slår lila väl ut.

Deltävlingen i Belgien avgörs den sista helgen i juli, innan dess är det dags för F1 i Österrike, på Silverstone och i Budapest.

– Vi får se hur det ser ut de kommande loppen, men jag tror att vi tvingas sätta in en ny motor någon gång snart, säger stallchef Christian Horner till motorsporttotal.com.

Nu ser vi fram emot en sprinthelg i Österrike. Även förra året var det en sprint i Österrrike, de 24 varven vanns av Max Verstappen före Sergio Perez och Carlos Sainz, med Lance Stroll som fyra.

Enlgit väderprognosen i dag, oinsdag, ska det regna torsdag, men sedan vara uppehåll. Men den prognosen kan ändras…vi snackade en del om Österrike i det senaste avsnittet av vår F1-podd Plattan i Mattan. Men vi snackade mer om Carlos Sainz framtid, Flavio Briatore och Norris spärr.

F1 i Österrike 2024 – en guide

Bana: Spielberg – Red Bull Ring

Alla tider för F1 på Red Bull Ring – en sprinthelg

Längd: 4326 m (71 varv)

Bandebut: 2014 ( efter en ombyggnad)

Kurvor: 10 (3 vänster, 7 höger)

Avstånd till första kurvan: 323 m

Kurvor över 250 km/timmen: 1 (T2)

Kurvor under 100 km/timmen: 1 (T3)

Depåraka: 290 meter (Vid en hastighet på 60 km/tim tar sträckan 13,1 sekunder)

Däckslitage: medel

Bromsslitage: medel
Bromszoner: 8 (3 hårda)
Högsta fart (utan DRS): 310 km/timmen
Lägsta fart: 67 km/timmen.
Vinnande strategi 2023: 4 depåstopp ( de flesta valde 1)

Segrar från pole position: 7
Vinst från högsta startposition: Max Verstappen från startplats 4 2018.
Första segrare år 2014: Nico Rosberg, Mercedes (Felipe Massa hade pole position)

F1 i Österike 2024
Charles Leclerc vann år 2022. (AP-TT)

Statistik inför F1 på Red Bull Ring

Topp 8 i kvalet 2023

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Charles Leclerc, Ferrari
  3. Carlos Sainz, Ferrari
  4. Lando Norris, McLaren
  5. Lewis Hamilton, Mercedes
  6. Lance Stroll, Aston Martin
  7. Fernando Alonso, Aston Martin
  8. Nico Hülkenberg, Haas F1

Snabbaste varvet: Absolut: 1:2.939 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2020)

2023: 1:4.391 (Max Verstappen, Red Bull)

2022: 1:4.984 (Max Verstappen, Red Bull)

2021: 1:3.841 (Max Verstappen, Red Bull)

2021: 1:3.720 (Max Verstappen, Red Bull)

2020: 1:2.939 (Valtteri Bottas, Mercedes)

Förare med flest pole positions: 

Max Verstappen  (4)

Lewis Hamilton (3)

Valtteri Bottas (3)

Charles Leclerc (1)

Felipe Massa (1)

Österrike GP i Formel 1 2023 – topp 8:

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Charles Leclerc, Ferrari
  3. Sergio Perez, Red Bull
  4. Lando Norris, McLaren
  5. Fernando Alonso, Aston Martin
  6. Carlos Sainz, Ferrari
  7. George Russell, Mercedes
  8. Lewis Hamilton, Mercedes

 

Snabbaste varvet: 

Absolut: 1:5.619 (Carlos Sainz, McLaren, 2020)

2023: 1:7.012 (Max Verstappen, Red Bull)

2022: 1:7.275 (Max Verstappen, Red Bull)

2021: 1:7.058 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2021: 1:6.200 (Max Verstappen, Red Bull)

2020: 1:7.475 (Lando Norris, McLaren)

 

Fem senaste vinnarna: 

2023 Max Verstappen Red Bull

2022  Charles Leclerc Ferrari

2021  Max Verstappen Red Bull

2021  Max Verstappen  Red Bull

2020  Valtteri Bottas  Mercedes

 

Flest vinster på Red Bull Ring:

Max Verstappen (5)

Nico Rosberg (2)

Lewis Hamilton  (2)

Valtteri Bottas  (2)

Charles Leclerc  (1)

Antalet omkörningar:

2023: 39

2022: 52

2021: 27

2020: 22

2019: 42

Som vanligt följer du F1-helgen i Sportbladets F1-live.

Talangernas duell om en plats i F1

av Anna Andersson

Alpine har en förarplats kvar till F1 2025. Carlos Sainz är en kandidat. Inför F1 i Österrike står det nu klart att ytterligare två kandidater möts i en duell nästa vecka. 

Båda söner till motorsportlegendarer.

Inför F1 i Österrike pratas det om MIck Schumacher
Mick Schumacher, tävlade tidigare för Haas i F1, i år är han testförare för Mercedes och kör för Alpine i sportvagn. (AP-TT)

Alpine tog poäng med båda bilarna under Formel 1 i Barcelona, med i teamet fanns då den nya rådgivaren Flavio Briatore. Den förre teamchefen som under sin tidigare sejour i Formel 1 var inblandad i flera skandaler. Crashgate är bara en av dem.

Nu tar stallet nästa stora beslut. Eftersom Esteban Ocon inte får förlängt kontrakt letar stallet efter en kollega till Pierre Gasly – om han nu stannar. Även Audi sägs vara intresserade av Gasly.

– Kanske satsar vi på en yngre förare, eller också en äldre, säger Flavio Briatore till Canal+.

Enligt Autosport har Alpine erbjudit Carlos Sainz som nu kör för Ferrari ett avtal för kommande säsonger. Han är son till den dubble världsmästaren i rally med samma namn.

Men han är inte den enda kandidaten, stallet är också intresserat av två andra förare med berömda pappor.

Schumacher mot Doohan i en kamp om Formel 1 2025

Den ena är Mick Schumacher, 25, son till Michael Schumacher som vann två VM-titlar tillsammans med Briatore i Benetton, och som tidigare tävlat i Formel 1. Han är testförare för Mercedes och tävlade för Alpine i Le Mans 24-timmarslopp. I Tyskland pratas det om att det är en fördel för Mick Schumacher att Briatore är hos Alpine eftersom han har en tajt relation med familjen och rådgivare Sabine Kehm, samt med Jean Todt. Todt var tidigare stallchef hos Ferrari, har varit president i FIA och är en mycket god vän till familjen.

– Det är ingen hemlighet att jag älskar familjen Schumacher, det innefattar även Mick. Jag vill att han ska nå sina drömmars mål och jag är övertygad om att han har förtjänat en plats i Formel 1, säger Todt till Sport Bild och påtalar att Schumacher har vunnit både Formel 3 och Formel 2.

– Mick är bättre än hälften av alla förare i startuppställningen.

Den andra är Jack Doohan, 21, son till Mick Doohan som är flerfaldig världsmästare i roadracing. Han är testförare hos Alpine och sitter regelbundet i simulatorn. Han har också varit framgångsrik i juniorklasserna, han har varit tvåa i Formel 3 och trea i Formel 2.

De två möts i ett test med en äldre F1-bil,  A522 från 2022,  på den tidigare F1-banan Le Castellet (Paul Ricard) i Frankrike den 3 juli.

Sainz har också erbjudits ett avtal från Williams, det sägs vara flexibelt och ge honom nya möjligheter till 2026, om han vill. Även Audi är intresserade av Sainz. Här hittar du den uppdaterade artikeln om läget i silly season inför 2025.

Kort inför F1 i Österrike

Max Verstappen körde om Lando Norris i starten av Spanien Grand Prix, på det tredje varvet kunde han sedan nyttja DRS i kurva ett och passera George Russell. Därefter behövde han bara kontrollera racet i täten och hantera däcken för att vinna. Kort sagt behövde Max Verstappen 10 km för att avgöra racet.

Lewis Hamilton har nu stått på prispallen under 18 F1-säsonger i rad, han debuterade 2007.

McLaren är det enda stallet som har slutat på plats ett eller två vid samtliga av de senaste sex GP-loppen.

Sauber å andra sidan är det enda stallet som inte har tagit några poäng i år. Williams har två, Haas sju och Alpine åtta. Den kampen är otroligt spännande.

Håller de trenden när Formel 1 kör på Red Bull Ring?

Tider för F1 i Österrike

Det är dags för sprinthelg på Red Bull Ring, vilket innebär en träning, två kval och två race. Det betyder också att jag  finns med er på F1-live vid fyra tillfällen.

Här är tiderna att hålla koll på inför F1 i Österrike.

Fredag 28 juni: 

12.30 Träning 1

16.30-17.14 Sprintkval

Lördag 29 juni: 

12.00-13.00 Sprint

16.00-17.00 Kval

Söndag 30 juni:

15.00 Österrikes GP

Du kan följa F1 hos Viaplay eller F1tv.com.

Här på F1-bloggen kommer det också regelbundna uppdateringar inför alla årets racehelger och här får du också en härlig gemenskap med många underhållande diskussioner i kommentarerna.

Succé för Flavio Briatore i F1

av Anna Andersson

Portad för 15 år sedan – nu är Flavio Briatore tillbaka i F1.

Och Alpine tar poäng med båda bilarna.

– Det enda området inom koncernen som inte går som den ska är Formel 1 och där är jag ett geni säger Flavio Briatore.

Flavio Briatore är tillbaka i F1
Flavio Briatore är tillbaka i F1, hos Alpine (AP-TT)

Italienaren Flavio Bristore körde in två VM-titlar med Michael Schumacher och Benetton, han förde också Fernando Alonso till sina två VM-titlar och han bidrog också  med en av sportens absolut största skandaler. Crashgate.

Han gav föraren Nelson Piquet Jr order att krascha i det första nattloppet i Singapre för att Alonso skulle kunna vinna. Efter den jätteskandalen fick han och kollegan Pat Symonds lämna Formel 1. Vill du läsa mer om det kan du göra det i min bok Cirkus Formel 1 eller lyssna på ett specialavsnitt i vår F1-podd Plattan i mattan.

Den historien inträffade 2009 och sedan dess har Briatore varit en ”Persona non grata”, men fortsatt som manager för Fernando Alonso samtidigt som han har ägnat sig åt sina nattklubbar.

Flavi Briatore med comeback i F1

Men efter Alpines urusla inledning av säsongen har inte bara föraren Esteban Ocon tvingats se sig om efter ett annat team samtidigt som andra nyckelmedarbetare  har tvingats lämna stallet. Nu har teamet välkomnat Flavio Briatore som speciell rådgivare.

– Jag bidrar med vinnarmentaliteten, den gjorde det möjligt för mig att vinna med Benetton och Renault. Det är alltid människorna som gör ett team. Tekniken är en annan i dag än vad den var då, men det är människorna som gör skillnaden. Vi måste tro på att vi kan ta Alpine till topp fyra inom två år, säger Briatore till motorsporttotal.com.

Alpine svarade med ett fint race i Barcelona där båda bilarna tog poäng.

– Det var vårt bästa race som team i år, därför är jag nöjd, säger Pierre Gasly efter loppet.

– Men vi behöver förstå varför bilen var så snabb.

Alpine har tagit poäng i fyra av de fem senaste loppen och är nu uppe på åtta poäng,  efter tre poäng i Barcelona tog man sig förbi Haas upp till plats sju i VM.

Men det betyder inte att alla är nöjda med Flavio Briatores comeback i Formel 1.

Damon Hill, som mötte Michael Schumacher i flera tajta kamper under 1990-talet, hade inte många goda ord att dela med sig av.

– Det är extraordinärt. Jag fattar det inte. Det förvånar mig, säger mästaren från 1996 som nu arbetar för brittiska Sky.

Han fortsätter:

– Flavio, bryr sig inte om konventioner och regler. Uppenbarligen. Det var det som ställde till problem för honom då, och det är så han arbetar. Det oroar mig. Vi ville ju egentligen inte tillbaka till den tiden då liken låg i garderoben och saker hände som lämnade en bitter eftersmak.

Alpines mål – topp fyra inom två år

Alpines stallchef Bruno Famin påtalar att han inte tittar på det som varit utan enbart ser framåt. Inte heller Mercedes stallchef Toto Wolff eller Ferraris stallchef Frederic Vasseur har något problem med Briatores återkomst. Under presskonferensen inför F1 i Barcelona ansåg båda två att Briatore har fått betala för sitt agerande.

– Jag lyssnade på presskonferensen och ärligt talat är jag besviken, säger Hill.

Det har snackats mycket om Alpine inför F1 i Barcelona, om Bristore, men också om Renault kommer att lämna sporten som motorleverantör efter 2025 – och om vem som då skulle kunna leverera motorer till Alpine.

Vi lär få höra mer om det i veckan, redan på fredag är det dags för sprint i Österrike. Max Verstappen vann F1 i Barcelona. Mer om det läser du här.

 

 

 

 

 

 

 

F1 i Barcelona: Max Verstappen vann efter dramatisk start

av Anna Andersson

Landoi Norris tittade åt höger under starten av  F1 i Barcelona. Och tappade tre platser.

– Jag missade starten. Jag skulle ha vunnit, konstaterade Norris efter loppet.

Det misstaget gav Max Verstappen ännu en seger .

McLarens Lando Norris startade F1 i Barcelona från pole position, han täckte upp Red Bulls Max Verstappen inför den första kurvan och då lämnade han fri väg för Mercedes George Russell som valde utsidan och gick upp i ledningen av loppet. Norris halkade ner till plats tre och bakom Russell tog Verstappen andraplatsen. Det tog bara ett par varv innan Verstappen sedan kunde passera Russell och glida i från fältet.

Där avgjordes Spaniens GP i Formel 1  – men spänningen fanns kvar.

Lando Norris gav inte upp fajten, men han satt fast bakom George Russell och låg kvar för länge på de mjuka däcken under den första stinten och det kostade honom många viktiga sekunder. Fem för att vara exakt.

Troligen var det också de som förstörde alla möjligheter till en seger.

– Det var starten som gjorde racet och när jag tog ledningen på varv två så klart. Sedan kunde jag öka ledningen under den första stinten, därefter var det jämnare, säger Max Verstappen efter sin tredje raka seger.

– Det verkade däremot som om Lando och McLaren blev snabbare i slutet av varje stint.

Max Verstappen vinner F1 i Barcelona 2024
Max Verstappen vinner F1 i Barcelona 2024 (AP -TT)

Men den avsluytande farten räckte inte. Lando Norris gjorde allt vad han kunde, men var till slut lite mer än två sekunder efter Verstappen i mål.

– Jag gjorde en dålig start i dag, vår bil var absolut snabbast av alla i dag. Det var saker som var positiva i dag, men en som var negativ och det var den som förstörde racet, konstaterar Lando Norris när han pratar med David Coulthard efter loppet.

Däremot kunde han inte förklara vad som hände i samband med starten, varför han tappade ner till position tre.

– Jag vet inte vad som hände, jag måste se vad som hände. Det var inte mycket som jag tappade mot Max, utan det var mer George som jag missade i starten. Det är synd att jag tappade det där och det är frustrerande.

Lewis Hamilton på pallen under F1 i Barcelona

Bakom dem tog sig en gammal bekant upp på plats tre. Efter 238 dagar fick Lewis Hamilton kliva upp på prispallen igen  och Mercedes visar att deras team just nu är tredje snabbast i fältet.

– Det har varit en bra helg, konstaterar Hamilton när han samtalar med David Coulthard efter racet.

– Depåstoppen och strategien var rikigt bra, Jag tappade placeringar i starten och fick jaga Ferraris bilar. Hade starten inte varit så dålig vet jag inte om jag hade kunnat slåss med de andra som var snabbare i dag, men jag hade inte varit så långt efter som jag var.

Resultat Spanien GP i Formel 1.

McLaren närmar sig Red Bull

Efter detta race så tänker jag på Lando Norris. Detta är långt ifrån första gången i år som han tappar en seger på misstag, i Kanada och Kina och på Imola.

Stallet är på gång, men måste löra sig att leverera maximalt varje gång, för den motståndare de möter gör inga misstag och då finns det inte utrymme att gör anågot själv heller. Det positiva, osm jag ser det är, att även om Max Verstappen leder VM så är det jämnt. Ifjol vann Max Verstappen F1 i Barcelona med 24 sekunder, i år var det bara lit emer än två. Det säger en del om vad som har hänt med Formel 1

En annan positiv sak efter kvalet kunde vi konstatera att det är nu fyra stall som tagit pole position på de fyra senaste loppen. Det är första gången på mer än tolv år som det har hänt.

I VM-sammandraget leder Verstappen på 219 poäng, Norris är ny tvåa på 150 och Leclerc har 148 på plats tre. Om bara ett par dagar rullar F1-cirkusen vidare i Österrike. Då väntar ett betydligt kortare varv och en sprinthelg. Det betyer två kval, två race och betydligt fler poäng att slåss om.

Givetvis följer ni det i F1-live. Precis som vanligt.

Men framtill dess så diskutera gärna racet här i kommentarerna!

Tillbaka i toppen efter dödsolyckan

av Anna Andersson

2019 var kolliderade Juan Manuel Correa med Anthoine Hubert på Spa-Francorchamps i Belgien. Hubert avled, Correra överlevde med svåra skador.

I dag gick 24-åringen i mål på sin första pallplats sedan olyckan.

 Juan Manuel Correa
Juan Manuel Correa var tillbaka på platsen för dödsolyckan i augusti 2020, i dag tävlar han i Formel 2. (Getty Images)

Dödolyckan på Spa i Belgien chockade en hel racingvärld. Under deltävlingen i Formel 2 kolliderade Hubert och Correra i hög hastighet.

Det blev en fruktansvärd smäll.

– Jag kommer ihåg det, jag minns att jag försökte häva mig ur bilen med mina egna händer. Jag minns också att om jag hade haft ett vapen i handen hade jag skjutit mig själv bara för att slippa den fruktansvärda smärtan, säger Correa till tyska Sport1.

– När räddningspersonalen kom bad jag dem att söva mig och jag minns uttrycket i deras ansikte när de såg mitt ben. Då visste jag att det inte var bra.

Juan Manuel Correa tillbaka efter dödsolyckan

Han drabbades av skador på lever och lungor, frakturer på två ryggkotor och stora skador på sina ben. Han låg i koma i flera vecko och höger ben var så illa tilltygat att en läkare ansåg att det hade varit bättre att amputera det.

Correa vägrade.

– Sett till rehabiliteringen hade en amputering varit enklare, men jag ville kunna trycka ner gaspedalen igen, säger Correa i intervjun.

Juan Manuel Correa, som är medborgare i USA och Ecuador, ville tillbaka till racingen. 20 månader efter olyckan gjorde han comeback i Formel 3, efter tre år tävlade han i Formel 2 och under lördagen körde han i mål som trea i sprntracet. Efter loppet blev han dock bestraffad för att ha kört över den vita banbegränsningen vid flera tillfällen. Under söndagen fick han sin revansch när han slutade trea efter vinnaren Jak Crawford  och Franco Colapinto.

Intresserad av Formel 1? Lando Norris tog pole position i F1 i Barcelona. Mer om kvalet läser du här.
I morgon är det dags för F1 igen, du kan följa  Spanien GP i F1-live tillsamamns med mig och flera andra entusiaster.

F1 i Barcelona – pole position för Lando Norris

av Anna Andersson

Lando Norris slog till med det sista varvet under det dramatiska kvalet till F1 i Barcelona. Det gav honom pole position.

På en bana där första starled brukar ge en seger.

– Vi är här för att vinna, säger Lando Norris.

McLaren gjorde en stor uppdatering till deltävlingen i Miami i början av maj, den gav resultat och en seger för Lando Norris. Sedan dess har han fortsatt att ta ytterligare pallplatser.

Inför F1 i Barcelona är VM-trean i Formel 1 redo för ytterligare en.

– Vi har varit snabba sedan Miami och vi har tidigare tappat pole position för att varvet för att det inte har varit ett perfekt, men det lyckades vi med i dag. Jag tror dock att Max och Red Bull har varit lite bättre under den här helgen, men vi gjorde ett par förändringar inför avslutningen av kvalet och det lyckades, säger Lando Norris efter kvalet.

F1 i Barcelona 2024
Lando Norris tog sin andra pole position under kvalet till F1 i Barcelona 2024(AP-TT)

Han var otroligt nöjd med sitt varv och tog pole position med 0,020 sekunder före Max Verstappen, Red Bull. Det var ett makalöst varv – precis när han behövde det.

– Det var nästan ett perfekt varv. När man kör ett bra varv blir man glad, men detta var ett perfekt varv. Detta var min bästa pole position. Jag har inte haft många, men denna var bäst, säger Norris direkt efter sin andra pole position.

– Det blir svårt att fajtas mot Max och Lewis i morgon, men vi är här för att vinna.

Lando Norris med pole position i Spanien GP i F1

I Barcelona är banpositionen väldigt viktig, för att inte säga avgörande för att ta en seger. Därmed är en plats i första startled ett stort steg på vägen mot 25 poäng. Intill Norris startar Max Verstappen som leder VM, men än så länge har han inte alls dominerat säsongen på samma sätt som i fjol.

– Allt fungerade bra i kvalet. Vi har fått jobba med balansen i bilen under helgen, så sett till hela helgen kan vi vara nöjda med detta, säger Verstappen som också erkände att han hade lite problem med vinden under Q3.

Mercedes Lewis Hamilton körde in på plats tre i kvalet, något som han själv var förvånad över och han påtalade att teamet gjort stora framsteg under säsongen.

Den stora besvikelsen i Barcelona bar Ferrari, med Charles Leclerc och Carlos Sainz. De åetrfinns först i tredje startled. Red Bulls Sergio Perez tog sig denna gång till Q3, men var inte bättre än åtta. Alpines Pierre Gasly överraskade med plats sju. Faktum är att Alpine hade två bilar i Q3, det tillhör inte vanligheterna.

Resultatet i kvalet till F1 i Barcelona

Kort om F1 i Barcelona

Racing Bulls har en mycket uppdaterad bil denna helg, näst intill helt ny sett till aerodynamiken, men inte hjälpte det. Både Ricciardo och Tsuynoda åkte ut i Q1, men Tsunoda var bara 0,85 hundradelar från plats ett. Snacka om jämnt. Totalt var det 19 förare inom 1 ungefär sekund. Williams Logan Sargent var den enda som föll ur ramen.

Det brann i McLarens motorhome i  förmiddags. Fem personer behövde läkarvård, en av dem fördes till sjukhus. Branden utbröt i köket.

•••

Någon som är överraskad över nedanstående tweet?

Någonting som jag har påpekat här och i PIM sedan det blev klart att Audi skulle gå in, hur ska stallet kunna stå i den bryggan?

 

 

Målet för Williams talang – nästa kvinna i F1

av Anna Andersson

Känner du igen namnet Jamie Chadwick? Nyligen blev hon första kvinna på 14 år att vinna ett lopp i Indy NXT. Målet är högre än så – hon vill vara nästa kvinna i F1.

Nöästa kvinna i F1?
Jamie Chadwick efter den historiska segern (Joe Skibinski | IMS Photo)

Jamie Chadwick, 26, kommer från Storbritannien och har under många år varit den kvinna som nämnts flitigast i samband med Formel 1. Hon vann ett lopp i det brittiska F3-mästerskapet 2018 och körde till sig en plats i F1-stallet Williams akademi. Därefter gick hon vidare till W-serien, ett formelbilsmästerskap för enbart kvinnor. Det dominerade hon och slog rekord på rekord, samt vann mästerskapet tre år i rad.
Segrarna fick henne att söka nya utmaningar.

I dag har hon har hon lämnat mästerskapen för tjejer bakom sig och med stöd av Williams F1-stall, samt Andretti Global ( samma team som Marcus Ericsson tävlar för) återfinns hon sedan förra säsongen i Indy NXT.

Första kvinnai F1 – på ett halvt sekel

Det är en supportklass till IndyCar och på Road America tog hon pole position. Hon följde upp det resultatet med att bli tredje kvinna i historien och den första på 14 år att vinna ett lopp.
– Det är alltid så blandade känslor efter en sådan sak. Adrenalinet släpper. Det blir mer  en känsla av lättnad än någonting annat, men jag är så glad, säger Jamie Chadwick till Sky Sports efter segern på Road America.

Hennes seger har gett eko i racingvärlden. Dels för att hon tävlar för det stall som kämpar hårdare än något annat för att snart få vara en del av Formel 1 och dels för att hon tillhör klassiska Williams. F1-stallet har inte visat några större resultat på senare tid, men har vunnit 16 VM-titlar i historien, både förar-VM och konstruktörsmästerskap.
– Det är mycket arbete som behöver göras framöver. Vi måste verkligen få fler kvinnor att engagera sig i sporten. Jag tycker inte att det finns någon anledning att vi inte kan se någon kvinna i F1 framöver, säger hon.
– Däremot är det svårt att sätta en tidsram. Förhoppningsvis är vi inte alltför långt borta.

Jamie Chadwick – en del av Williams F1-team

Ingen kvinna har tävlat i Formel 1 på närmare 50 år. Ingen har ens försökt att kvala till ett lopp sedan 1992, men det pågår ett stort arbete för att få fler tjejer att välja racer och ge dem samma möjligheter som deras manliga kollegor. I år tävlar exempelvis F1 Academy i samband med Formel 1. Mästerskapet är öppet för unga tjejer och varje F1-stall stöttar en förare.
– Jag tycker att det är fantastiskt att vi ser effekten i sporten där vi verkligen vill driva fler tjejer till motorsporten och få fler kvinnor att lyckas på hög nivå, säger Jamie Chadwick.

På den främsta amerikanska racingscenen är det vanligare med kvinnliga förare än i Europa. Kathrine Legge kvalade exempelvis in till årets Indy 500 och när klassiska Daytona 24-timmars inledde racingsäsongen i USA tidigare i år var nio av 230 förare kvinnor. Frågan är när vi får se nästa kvinna i F1?

IndyCar på Laguna Seca

I helgen tävlar IndyCar och Indy NXT igen, denna gång på Laguna Seca. Loppet är flyttat från höst till högsommar, vilket lär påverka banan som asfalterades om för ett år sedan.

– Det ska bli intressant att se vad som hänt med beläggningen nu, nio månader senare, och hur det potentiellt påverkar saker och ting i kombination med det nya datumet, säger Felix Rosenqvist.

Notera att McLaren har bytt ut Theo Pourchaire mot Nolan Siegel, 19. Det gör att F2-mästaren står utan styrning.

Hos Meyer Shank Racing har Tom Blomqvist ersatts av David Malukas. Malukas som hade kontrakt med McLaren, men ramlade med cykeln och skadade sig så illa att han missade säsongsinledningen vilket startade hela förarkarusellen.

Pourchaire  lämnade en plats i japanska Super Formula för IndyCar, men trots bra resultat nu blir petad. Malukas skada har läkt och han är tillbaka. Blomqvist är kvar i teamet och lär väl dyka upp i IMSA framöver. Vad Pourchaire ska göra framöver är inte klart.

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 8

Firestone Grand Prix of Monterey
Laguna Seca (USA)
(svensk tid)
Fredag 21 juni
Fri träning 1: 23.00-00.15

Lördag 22 juni
Fri träning 2: 19.00-20.00
Kval: 23.15-00.45

Söndag 23 juni
Warm-up: 21.00-21.30
Race (95 varv): 00.15 (natten mot måndag)

TV: V Sport Motor / Viaplay / indycarlive.com

Nu önskar jag er glad midsommar! Vi ses väl till F1-live?

Nu ska Dino Beganovic säkra sin framtid

av Anna Andersson

Fem lopp på sex veckor. Nu ska Dino Beganovic, 20, säkra sin framtid.

En topplacering i F3 ger goda förutsättningar för den fortsatta jakten på en plats i F1.

– Jag är verkligen taggad på den här delen av säsongen och alla race som väntar nu i sommar, säger Dino Beganovic som tävlar för Prema.

Juni och juli blir hektiska månader för Dino Beganovic och resten av fältet i F3. Svensken som tävlar i rapportserien Formel 3 tävlar tillsammans med Formel 1 och det betyder att han har en välfylld kalender framför sig.

– Fem deltävlingar under de kommande sex veckorna innebär att halva vår säsong ska avgöras under den här närmsta perioden. Det står väldigt mycket på spel och väldigt mycket racing. Självklart ser jag fram emot det!

Dino Beganovic tävlar i Formel 3,
Dino Beganovic tävlar i Formel 3, med målsättning att testa F1 nästa säsong (Prema)

Intensiv tid för Dino Beganovic

Han gör sin andra säsong i Formel 3 och tog sin första seger i mästerskapet tidigare i våras och ligger fyra inför helgens deltävling i Barcelona. För att fortsätta sin vandring, mot det slutliga målet Formel 1, skulle han behöva sluta på en plats i toppen av mästerskapet. Det ger honom bättre möjligheter att avancera till Formel 2 inför nästa säsong och därefter kunna jobba vidare tillsammans med Ferrari Academy och ta sig till Formel 1 inom ett par år.  Efter fjolårets säsong avancerade topp fem till Formel 2, samtidigt som Beganovic stannade för ytterligare en säsong i Formel 3.

– Målsättningen är rätt simpel, att vinna titeln, sa han till Sportbladet inför säsongen.

Hans egen förhoppning är att kunna börja testa F1 tillsammans med Ferrari nästa år, men nu ligger fokus på sommarens tuffa utmaningar.

– Våra förberedelser inför alla de här kommande racen har varit bra, säger han i ett pressmeddelande.

– Vi tar med oss många lärdomar från de senaste loppen. Jag har en positiv känsla. Det ska bli jättekul att komma ut på banan igen och ta sig an den intensiva delen av säsongen.

 

Så avgörs FIA Formel 3 under sommaren 2024:

21-23 juni: Barcelona (Spanien)

28-30 juni: Spielberg (Österrike)

5-7 juli: Silverstone (Storbritannien)

19-21 juli: Budapest (Ungern)

26-28 juli: Spa-Francorchamps (Belgien)

30 augusti – 1 september: Monza (Italien)

Ssmtliga deltävlingar sänds Viaplay och på F1TV.

Så går det till: 

Varje tävlingshelg består av två lopp: Lördagens sprintrace (40 minuter) och söndagens feature race (ungefär 45 minuter). Startuppställningen till söndagens race baseras på tiderna i kvalet, till lördagens inledande race vänder man på de 12 snabbaste från kvalet.

Tabell FIA Formel 3.

Önskar er en glad midsommar!

Sida 1 av 380
  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB