Max Verstappen bars fram till pole position

av Anna Andersson

När Formel 1 kör i Nederländerna byter världen färg.

Den blir orange och Max Verstappen kör för en seger – och för att kunna avsluta säsongen med sin första VM-titel.

– Det är en fantastik känsla att ta pole här, säger Verstappen.

Lewis Hamilton gav hemmafavoriten en fajt. Det handlade till slut om 38 tusendelars marginal mellan Verstappen och Hamilton och för sjätte gången i år står de två som etta och tvåa.

– Detta är givetvis den bästa startpositionen, säger Max Verstappen.

–  Vi vet att det är svårt att köra om här och men banan sliter hårt på däcken så det kommer inte att bli enkelt.

Även Lewis Hamilton påpekar att det kommer att bli svårt att köra om under loppet, men att det kommer att bli en väldigt väldigt intressant start av morgondagenns race.

– Det är svårt att  köra om här och det kommer att handla mycket strategi, erkänner Hamilton och hans teammchef Toto Wolff är inne på samma spår.

– Vi har Lewis som tvåa och Valtteri som trea. Då kan vi  använda oss av strategin och det ger oss en bra grund att sstå på, säger Wolff till Servus TV.

– Vi känner dock en liten osäkerhet kring våra motorer och hoppas att vi  kan ta båda bilarna i  mål.

Valtteri Bottas  slutade trea i  kvalet och Pierre  Gasly, Alpha Tauri fyra. Det blir  spännande att se om fransmannen kan ta ytterligare en pallplats.

Notera att Mercedes båda förare körde sina första försök på begagnade röda däck och eftersom de inte satte någon tid med de nya röda däcken är det de begagnade däcken de måste starta racet på. Max Verstappen startar däremot morgondagen på nya däck.

Här hittar du kvalresultatet.

Snabba nyheter när Formel 1 kör i Nederländerna

Sergio Perez försvann i den första kvalomgångeneftersom han helt enkelt inte hann med något sista försök. Det var för mycket trafik på banan och enligt Perez var det också för mycket bränsle i bilen.

Oavsett vad orsaken var är det  klantigt av Red Bull att skicka ut honom så sent att han inte hinner med. Att det är trångt på Zandvoort är ingen nyhet.

– Det är frustrerande, beklagar sig Christian Horner för Sky.

Detta är ett misstag som kan kosta Red Bull många miljoner. Kampen om det ekonomiskt så viktiga märkes-VM är oerhört jämnt i år och där behövs det hela tiden två bilar som tar poäng. Det skiljer sju poäng mellan Mercedes och Red Bull, till de regerande mästarnas fördel, och det är tio lopp kvar av säsongen. I det läget är det detaljerna som avgör och en kvalmiss blir väldigt dyrbar. VM-sammanställningen har du här. Både för förare och konstruktörer.

Formel 1 kör i Nederländerna
Robert Kubica på Zandvoort (TT)

Robert Kubica ersätter Kimi Räikkönen hos Alfa Romeo den här helgen. Kimi Räikkönen har testats positivt för COVID-19. Räikkönen har inga symptom och det finns inga besked om huruvida om han kan tävla i Italien nästa helg. Kubica körde in på en 18:e plats efter bara ett träningspass på Zandvoort. Han fick rejält med stryk av Antonio Giovanazzi, men det var kanske inte så konstigt med tanke på förberedelserna.
Vill du ha koll på guiden inför helgen hittar du den här.

Noterade du också de små orange bengalerna som tändes på läktaren under kvalet? Ett par förare har besvärat sig och anser att det är för förfarligt eftersom röken försämrar sikten. Mer läser du här.

Kimi Räikkönen missar Nederländernas GP i Formel 1

av Anna Andersson

Kimi Räikkönen missar Nederländernas GP i Formel 1. Han har testads positivt för COVID-19.

Alfa Romeo ersätter honom med reservföraren Robert Kubica.

Kimi Räikkönen missar Nederländernas GP
Har testat positivt för COVID-19 (TT)

Tidigare i veckan meddelade Kimi Räikkönen,  41,  att han avslutar sin F1-karriär efter säsongen.

Men han lämnar över bilen till Robert Kubia redan den här helgen. Anledningen är att han har testat positivt för COVID-19. Enligt teamet uppvisar han inga symptom, men dagens test var positivt.

– Han kommer inte att delta mer i den här deltävlingen, meddelar Formel 1.

– Alla de kontakter som han har haft spåras och det program som Formel 1 och FIA har fastställt kommer att säkerställa att det inte blir någon ytterligare påverkan på Nedeländernas GP.

Kimi Räikkönen missar Nederländernas GP

Kimi Räikkönen missarr Nederländernas GP
Robert Kubica har kört F1 för Williams, Renault och BMW- Sauber (TT)

Alfa Romeo ersätter Räikkönen med Robert Kubica, polacken  har kört 97 F1-lopp under sin karrirär. Det senaste körde han för Williams i Abu Dhabi 2019. Sedan dess har han varit reservförare för Alfa Romeo och under 2021 har han kört fredagsträningarna i Barcelona, på Red Bull Ring och i Budapest.

Detta är det första positivacoronafallt under årets F1-säsong, under förra året drabbades Sergio Perez. Lance Stroll och Lewis Hamilton av sjukdomen. Även Lando Norris, Pierre  Gasly och Charles Leclerc har varit sjuka i COVID-19.

Det är ännu oklart om Räikkönen kommer  att kunna tävla i Italien nästa vecka. Även Williams drabbas av Räikkönens positiva fall, teamchef Jost Capito var och åt middag med finländaren i går och är nu isolerad.

Senaste snacket

Under inledningen av veckan talade väderprognosen om regn under söndagens race, men det tycks nu ha blåst bort. Enligt prognosen ska det vara sol och runt 22 grader under söndagen. Även under dagens kval  väntas uppehåll.

Vill du ha koll på däckvalen tittar du här.

En guide hittar du här och banarkitektens tankar kring banan hittar du här.

Förarnas oro: Fansens bengaler riskerar säkerheten

av Anna Andersson

Efter 36 års frånvaro är Formel 1 tillbaka på Zandvoort i Nederländerna.
Det är hemmaplan för Max Verstappen och tio tusentals fans väntas skapa en orange vägg runt banan. Där ingår även bengaler som kan försämra sikten och därmed riskera säkerheten på banan.
– Det kommer att bli en helt galen helg, säger Sergio Perez.

Formel 1 tillbaka på Zandvoort
Den orange armén väntas till Zandvoort (TT)

Han är teamkollega med Max Verstappen hos Red Bull och förväntar sig att hela teamet får samma stöd från de läktare som kommer att fyllas till två tredjedelar. Egentligen skulle Zandvoort ha varit tillbaka i F1 redan för ett år sedan, men på grund av pandemin sköts premiären fram.
Circuit de Zandvoort, byggdes redan 1948 och debuterade i Formel 1 fyra år senare. Där stannade banan fram till 1985 då Niki Lauda tog sin sista seger i Formel 1. Sedan dess har den arrangerat en klassiker inom Formel 3. Under 26 år avgjordes Formel 3 Masters just där och förare som Lewis Hamilton 2005, Max Verstappen 2014 och Antonio Giovinazzi 2015 har vunnit tävlingen en gång var. Två förare Valtteri Bottas (2009 och 2010) samt Felix Rosenqvist (2011 och 2013) har vunnit loppet mer än en gång.

Formel 1 tillbaka på Zandvoort

Även om banan ligger kvar bland sanddynerna har det skett en stor renovering de senaste åren. Nu uppmärksammas bland annat att bankningen är upp till 18 grader, vilket är dubbelt så stort som på Indianapolis I USA.
– Det är svårt satt veta hur vi ligger till eftersom det inte finns någon data, säger Max Verstappen.
– Det kan vara mindre bra för oss, men jag tycker att vi har varit konkurrenskraftiga under hela året. Ibland har vi slagits om segrar och i bland ok pallplatser.

Efter den regntunga helgen i Belgien ligger han tre poäng efter Lewis Hamilton, Mercedes och med de orange fansen i ryggen hoppas han på att kunna ta sin sjunde seger för säsongen. Även Mercedes tror på Red Bull den här helgen.
– Utan tvekan ser det ut som om det är en bra bana för dem. Deras bil är bra när det är bankade kurvor, det verkar som om deras bil ligger något mer stabilt där, säger Mercedes Valtteri Bottas.

Förarnas oro – bengaler

Ett orosmoment för många förare är de nederländska fans som väntas i helgen. Både på Red Bull Ring och Spa-Francorchamps har de visat upp en orange mur, men vid sidan av flaggor möter de förarna med orange versioner av bengaliska eldar. Det oroar flera förare och enligt Alpines Esteban Ocon försämrar röken sikten radikalt.
– Jag såg ingenting i en av kurvorna på Spa, citeras han av motorsporttotal.
Även Mick Schumacher påtalar problemet:
– Jag hoppas att de inte tänder lika många bengaler som på Spa, röken blåser över banan och det luktar fruktansvärt illa. Röken stannar kvar i cockpit väldigt länge.
70 000 åskådare väntas bilda en orange armé för att lyfta Max Verstappen.

Fredagens träningar inför Nederländernas GP 2021

Under dagens första träning var Lewis Hamilton något snabbare än Max Verstappen och vi kan rapportera att Lando Norris (McLaren) motor överlevde förra helgens krasch Resultatet från pass 1 finns här.

Under det andra passet var det en hel del överraskningar i toppen medan Lewis Hamilton drabbades av motorproblem och körde bara tre varv.

– Jag bara tappade farten och de sa till mig att stänga av motorn, men det är inte hela världen, säger Hamilton.

Hans kollega Valtteri Bottas körde däremot mycket och samlade data som teamet kan arbeta med under natten. Det orosmoln som finns är kopplat till motorerna eftersom även Sebastian Vettel hade problem med sin motor från Mercedes under det första passet och han tvingades till ett motorbyte ( en gammal motor). Det pratas nu om att det kan vara de bankade kurvorna som ställer till det för Mercedes och Red Bull misstänker att Mercedes har hittat ett kryphål. I samband med dagens presskonferens framkom det att det österrikiska teamet har ställt en förfrågan till FIA.

Snabbast under det andra passet var de båda bilarna från Ferrari. Hela resultatlistan hittar du här.

Max Verstappen var femma, men enlgit honom själv var tiden inte representativ eftersom det är ett högt däckslitage redan efter ett varv och Christian Horner håller med.

– Vi fick inte till något varv utan trafik. Max hade bra tider på sina racesimulerigar och Sergios tempo förbättrades hela tiden, säger teamchefen enligt motorsporttotal.

Gårdagens inlägg handlade om den nya bankningen och banarkitektens tankar. Du hittar det här.

Annas Motor – veckans snackisar

Pole position

Kimi Räikkönen

20 år efter debuten i Formel 1 lämnar en av de största scenen. Kimi Räikkönen, snart 42, lägger av efter säsongen. Vi tackar Kimi för en fantastisk karriär och för att han har varit just den han är. The Iceman. Läs mer här.

2) Max Verstappen

Nu är Formel 1 tillbaka på Zandvoort efter 36 års frånvaro. En klassisk bana har byggts om och fått ny bankning, något av det häftigaste i F1. Dessutom är Verstappen tre poäng från Lewis Hamilton som leder VM. Räkna med en orange helg.

3) Mikael Persson

Han har vunnit Gotland Grand National, han har vunnit SM. Nu levererar han även internationellt. Han har pallkänning efter mer än hälften av de sex dagarnas tävlande i Six Days, lag-VM i enduro. Det svenska laget är också med och slåss om en plats i toppen.


4) Milla Sjöstrand

I fjol var hon med i FIA Girls on Track – Rising Stars. Det är 28 förare från 17 länder, fyra av dem kommer från Sverige, Alexia Danielsson, Emma Wigroth, Siri Hökfelt och Sjöstrand.

5) Fredrik Lindgren

VM-trea inför nästa helgs deltävling i Danmark. Just nu är VM en kamp mellan Bartosz Zmarzlik och Artem Laguta som är ungefär 30 poäng före svensken när tre omgångar återstår.

6) Maverick Vinales

Han gör debut för Aprilla i Aragon och kör för teamet under de resterande loppen av årets säsong av motoGP.
7) Bröderna Hansen
Timmy och Kevin toppar VM i rallycross inför helgens deltävling i Frankrike, Johan Kristoffersson utmanar.
8) Callum Ilott
Den 22-årige britten är en del av Ferraris förarprogram och debuterar i IndyCar. Han kör för Juncos i Portland den kommande helgen. Även Rahal-Honda presenterar en ny förare. Oliver Askew. är tillbaka i IndyCar och kör säsongens tre avslutande lopp för teamet.
9) Jessica Bäckman
Till vardags kör hon WTCR, men nu gör hon ett inhopp i STCC och kör för Brink Motorsport på Anderstorp..
10) Esapekka Lappi
I oktober sätter Toyota in en femte bil när rally-VM avgörs i Finland. Den körs av Lappi. Det ryktas om att han och Sebastien Ogier delar en bil hos teamet kommande säsong.

Motorstopp

Teemu Suninen
Finländaren lämnar omgående M-sport och det påverkar förarkarusellen i WRC 2022. Tas hans plats av Craig Breen eller blir den en sensationell comeback av Sebastien Loeb?

”Vi vill ha banor som upplevs så farliga som möjligt”

av Anna Andersson

Det är dags för Nederländernas GP i Formel 1.
På en bana som är ombyggd efter en helt ny filosofi.
– Vi vill ha banor som upplevs som så farliga som möjligt, säger banarkitekten Jarno Zaffelli.

Han är grundare och VD för Circuit Design som ligger bakom ombyggnationen av F1-banan i Zandvoort. Den är tillbaka i F1 efter 36 år.
Nederländernas GP i Formel 1 har blivit ett faktum sedan Max Verstappen tagit sporten med storm och skapat ett hysteriskt intresse för sporten i sitt hemland.
I helgen väntar ett Grand Prix på en bana med högt bankade kurvor, det handlar om upp till 18 grader vilket är dubbelt så mycket som exempelvis i Indianapolis, USA.

Nederländernas GP i Formel 1
Verstappen i topp igen? (TT)

– Om du bara drivs av säkerheten så kan du inte bygga någon äkta racerbana. Då bygger du en parkeringsplats eller en avåkningszon, säger Zaffelli i en dokumentär om banan.
– Du måste drivas av känslan för hur banan ska köras, hur körkänslan är och vilken feedback som kommer. Först därefter behöver du fundera över hur du ska göra banan säker, efter de objektiva kriterier som finns. Den saken hjälper dock FIA till med så att vi kan koncentrera oss på själva banan och dess design.

Comeback för Nederländernas GP i Formel 1

Han är tydlig med att han har försökt behålla banans själ eftersom ägarna gav honom uppdraget att:
– Gör det ni behöver, vi vill ha en bergochdalbana.

Här kan du se dokumentären, den är på engelska och med engelsk text.

Här kan du se hur det såg ut när Max Verstappen körde banan med en äldre Red Bull 2020.

Verstappen är för övrigt laddad inför sitt hemmalopp. Han ligger tre poäng bakom Lewis Hamilton och kommer att ha ett orange hav bakom sig under hela helgen.
– Med tanke på att racet blev inställt förra året kommer det att kännas ännu mer speciellt i år och det skulle vara fantastiskt att få vinna ännu att lopp framför den orange armén, säger Verstappen.

 

Snabba nyheter inför Nederländernas GP i Formel 1

I går meddelade Kimi Räikkönen att han avslutar sin karriär efter säsongen. Du läser det här.

F1 tycks ha lyssnat på kritiken efter Belgien GP och bekräftar nu att de arbetar med olika möjligheter att hitta en lösning för de fans som stod i regnet i flera timmar och väntade på ett lopp som aldrig avgjordes.

Mercedes har tagit sitt beslut när det gäller föraruppställningen för 2022, men väljer att inte kommunicera det. Inte än. Det sägs att det beror på att de vill hitta en lösning åt Valtteri Bottas. Det senaste ryktet säger att Bottas och Formula E-vinnaren Nick de Vries landar hos Alfa Romeo medan Alex Albon sägs vara på väg till Williams. Red Bull bekräftade redan förra helgen att de arbetar för att hitta en lösning till Albon och att Williams VD Jost Capito har en bra relation med Red Bull sedan sin tid i Volkswagens WRC-satsning.
Förra veckan gjorde jag en rejäl genomgång av förarkarusellen. Du hittar den här.

Kurvan med namnet med Parabollica försvinner från Monza. Eller själva kurvan är kvar, men den döps om efter Michele Alboreto lagom till Italien GP nästa helg. Det nya namnet blir Curva Alboreto
Italienaren Michele Alboreto körde 194 F1-lopp för bland annat Ferrari och Minardi. Han tog 23 pallplatser. Han omkom på Lausitzring. år 2001.

Här är lite humor från Twitter. Frågan är om det är en feltaggning eller inte?

 

Sedan lite nyheter från USA: Nu meddelar Rahal Letterman Lanigan Racing att Oliver Askew ska köra bil nummer 45 i de tre avslutande loppen i Indycar 2021.

Letar du efter guiden till helgens lopp finns den här och tiderna finns här.
Väl mött i morgon igen. Då startar vi med träningarna till Nederländernas GP i Formel 1.

 

 

Kimi Räikkönen avslutar karriären i Formel 1

av Anna Andersson

Det  var det. Så startar Kimi Räikkönen dagens instagraminlägg. Han meddelar att karriären i Formel 1 är över.

– Detta är min sista säsong i Formel 1. Det är ett beslut jag tog redan i vintras, skriver han.

Kimi Räikkönens
Kimi Räikkönens instagram den 1.9 2021

Den finländske  F1-försren startade sin karriär redan 2001. Han fyller 42 år i oktober och han vann en VM-titel med Ferrari 2007.

Men efter 20 år lämnar han Alfa Romeo och han lämnar Formel 1.

– Det var inget enkelt beslut, men efter den här säsongen är det dags att göra nya saker, skriver han.

– Även om säsongen fortfarande pågår vill jag tacka min familj, alla mina stall, alla som har varit inblandade i min racingkarriär och framförallt alla fans som har hejat på mig under den här långa tiden.

Världsmästare som kört mer än 340 lopp

Kimi Räikkönen är en legendar inom Formel 1 och den här gången verkar det som om han lämnar F1 för gått. Han har kört 341 F1-lopp, tävlat för team som Sauber,  McLaren, Ferrari, Lotus, Ferrari igen och slutligen Alfa Romeo. Han har vunnit 21 lopp och en VM-titel. Under den här tiden har han också gjort en avstickare till Rally-VM under två säsonger.

Kimi Räikkönen kommer att vara väldigt saknad. Av fans, medtävlare, medarbetare och även av media.

Vad han ska göra istället för Formel 1 berättar han inte. Kanske är det dags att tillbringa mer tid med familjen, hustrun Minttu och barnen Robin och Rianna.

– Tiden i Formel 1 avslutas, men det finns mycket mer i livet som jag vill upptäcka och njuta av. Vi ses!, skriver han.

Kimi Räikkönen
Nu lägger han av – snart 42 år gammal (TT)

Kimi Räikkönen lämnar Formel 1

Detta betyder att Alfa Romeo har minst en förarplats ledig till nästa säsong. Det hetaste tipset är att Valtteri Bottas tar över efter sin landsman.

Mercedes stallchef Toto Wolff meddelade i dag att beslutet om vem som ska köra intill Lewis Hamilton redan är fattat och det mesta talar för att det blir George Russell.

Racefans.net skrev tidigare i dag att även Antonio Giovanazzi väntas lämna Alfa Romeo och att det schweiziska teamet nästa år kör med Nick de Vries (mästare i Formula E) och Bottas, medan Williams ersätter Russell med Alex Albon.

Red Bulls teamchef Christian Horner sa i helgen att de letar efter en F1-plats till Albon. Eftersom Williams VD Jost Capito har ett bra förhållande till Red Bull efter sin tid med Volkswagen i WRC anses den vägen möjlig.

Jag gick igenom förarkarusellen förra veckan. Den är nu uppdaterad och du hittar den här.

I dagens tidigare inlägg kunde du läsa en guide inför helgens deltävling i Nederländerna och även om tävlingsledaren Michael Masi som erkänner att man aldrig borde ha startat kvalet då Lando Norris kraschade. Du läser det här.

 

Tävligsledaren: Vi borde aldrig ha kört Q3

av Anna Andersson

2021 är Nederländernas GP är tillbaka i Formel 1. För första gången på 36 år. För Max Verstappen betyder det ett hemmalopp och att läktarpartierna lär färgas i orange.
Innan dess avslutar vi Belgien GP. Igen. Sedan har Kimi Räikkönen bekräftat att han lägger av.

Regnet vräkte ner i Belgien.
Trots det kördes kvalet – och Lando Norris kraschade illa.
Nu erkänner tävlingsledaren:
– Vi borde aldrig ha kört Q3.

Nederländernas GP 2021
Lando Norris innan kraschen (TT)

Det var dåligt väder under hela tävlingshelgen i Belgien. Regnet tilltog inför den avslutande delen av kvalet och när Sebastian Vettel körde ut sin Aston Martin i Q3 försökte han tillkalla tävlingsledningens uppmärksamhet över radion och bad dem flagga av passet, men han fick inget gehör.
– Det är så många som pratar på radion, man kan inte lyssna på alla, förklarar tävlingsledare Michael Masi till motorsporttotal.
Kort där efter tappade Lando Norris kontrollen över sin McLaren och kraschade illa.

 Skulle antagligen inte ha startat

Han klarade sig utan skador, men olyckan kunde ha slutat betydligt värre.
Nu erkänner tävlingsledare Michael Masi att det var fel att köra det avslutande kvalet.
– Jag pratade med flera förare efter kvalet och de gav mig konstruktiv kritik, citeras han av motorsporttotal.
– Det är klart att man är klokare i efterhand och med tanke på allt som de berättade om förhållandena och hur de upplevde banan så skulle vi antagligen inte ha startat Q3.

Nederländernas GP 2021
Max Verstappen jagar Lewis Hamilton i VM-toppen (TT)

Han anser att det är lättare att göra en bedömning av situationen i efterhand än vad det är just när den pågår.
– Varje bana är annorlunda och det handlar om hur vattnet sjunker undan, hur däcken reagerar och så vidare. Man måste analysera varje situation för sig.
Situationen under lördagen låg också till grund för det beslut som togs på söndagen, då regnet återigen öste ner och förarna enbart körde två varv bakom säkerhetsbilen.
– Förarna gav mig feedback, på vad som kan hände och vad som inte för det. Det var till stor hjälp under söndagen, säger Masi.
– Vi ber alltid förarna om feedback, så var det på Hockenheim 2019, i Turkiet 2020 och det är en direkt feedback som talar om vad som är möjligt och vad som inte är det.

Verstappen vill inte återvända till Spa

Det har pratats om hurm an ska kompensera publiken och om det går att genomföra deltävlingen senare i höst. Flera förare är positiva till att komma tillbaka till Belgien, men det  är inte inte Max Verstappen som faktiskt är belgisk medborgare. Han har dubbla medborgarskap.
– Det är redan för många lopp och därför ska vi hitta rätt banor till de lopp vi kör. Då ska vi givetvis köra på de bra banorna, men det finns ingen anledning att komma tillbaka hit när vi redan har 22 lopp, säger han.

Carlos Sainz har ett annat förslag.
– Det har varit svåra år och förra året hade vi inga åskådare alls, och i år var läktarna nästan fullsatta. Det hade varit kul att få ge dem en show.
– Jag ser ingen annan lösning än att man kör två lopp nästa år.
Flera stjärnor har kritiserat F1 för att det delades ut poäng efter det två varv långa loppet.
– Det är ett skämt. Vill vi ha poäng efter kvalet så ska man införa poäng i kvalet. Vad gjorde vi i dag? Jag trodde att man behövde köra 25 procent av ett race för att dela ut poäng. Där ser man hur gammal jag har blivit , sa Sebastian Vettele efter loppet.

Nya regler diskuteras i oktober

I går måndags BBC om att F1 diskuterar nya regler för att undvika liknande situationer framöver och nu svarar FIA:s president Jean Todt med följande skrivelse på sociala medier:
”FIA kommer tillsammans med Formel 1 och teamen att noggrant se över regelverket och ta lärdom av det som hänt och se vad vi kan förbättra framöver. Resultatet och de poäng som delades ut kommer att diskuteras på nästa möte med F1-kommissionen, den femte oktober.”

Nu är det dags att vända blicken mot Nederländernas GP 2021.

Nederländernas GP 2021
De orange fansen (TT)

Guiden till Nederländernas GP 2021

Fakta och statistik inför comebacken

Bana: Circuit Park Zandvoort
Längd: 4252 m
Varv: 72 (306,144 km
Varvet körs medsols.
Kurvor: Vänster: 4. Höger: 10.
Däckval och tider:
Debut: 1952. Alberto Ascari, Ferrari vann från pole position.
Vinnare från pole position: 12.
Vinnare från högsta startplats: Startplats 10:
1985:  Niki Lauda, McLaren
1983: René Arnoux, Ferrari

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:16.538 (Alain Prost, McLaren, 1985)
1985: 1:16.538 (Alain Prost, McLaren)
1984: 1:19.465 (René Arnoux, Ferrari)
1983: 1:19.863 (René Arnoux, Ferrari)
1982: 1:19.780 (Derek Warwick, Toleman)
1981: 1:21.830 (Alan Jones, Williams)

Fem senaste vinnarna:
1985: Niki Lauda, McLaren
1984: Alain Prost, McLaren
1983: René Arnoux, Ferrari
1982: Didier Pironi, Ferrari
1981: Alain Prost, Renault

Flest vinster:
Jim Clark (4)
Niki Lauda (3)
Jackie Stewart (3)
Alberto Ascari (2)
Jack Brabham (2)
James Hunt (2)
Alain Prost (2)

Snabbaste kvalvarvet:
Absolut: 1:11.074 (Nelson Piquet, Brabham, 1985)
1985: 1:11.074 (Nelson Piquet, Brabham)
1984: 1:13.567 (Alain Prost, McLaren)
1983: 1:15.630 (Nelson Piquet, Brabham)
1982: 1:14.233 (René Arnoux, Renault)
1981: 1:18.176 (Alain Prost, Renault)

Flest pole position:
René Arnoux (3)
Alberto Ascari (2)
Alain Prost (2)
Niki Lauda (2)
Nelson Piquet (2)
Jochen Rindt (2)
Mario Andretti (2)
Graham Hill (2)

Omkörningar per lopp:
1985: 46
1984: 43
1983: 65

VM-tabellen 2021 hittar du här.

Tack för att  du läser!

F1 diskuterar regeländring efter Belgien GP

av Anna Andersson

När Formel 1 tittar mot Nederländerna GP växer kritiken mot Belgien GP. Det lopp som regnade bort.
Fler förare är mycket kritiska och nu diskuterar F1 en framtida regeländring.
– Det var en fruktansvärd dag. För alla, säger Fernando Alonso

Nederländerna GP
Regn i Belgien (TT)

Lewis Hamilton var snabbast utmed sin hårda kritik. Han kallade söndagens F1-lopp för en fars och krävde att de åskådare som var på plats ska få pengarna tillbaka för biljetten.
Sebastian Vettel kritiserade F1 redan över radion när han åkte ut på det andra startförsöket:

– Vad är det nu som är annorlunda? Jag gissar på TV-pengarna, sa tysken till teamet och gav tävlingsledare Michael Masi en känga.

Rutinerade Fernando Alonso är precis lika kritisk.
– För vissa var det kanske en tidig julafton, för detta handlade om att dela ut klappar. Vi körde aldrig något lopp, trots det fick vi poäng och placeringar, skriver Fernando Alonso på sociala medier.
– Två varv efter säkerhetsbilen, utan att det blir något byte av position, utan att det händer någonting. Det är inte racing.

Hans landsman, Carlos Sainz, Ferrari, var också frustrerad efteråt. Spanjoren slutade tia och fick en halv poäng, men han anser att loppet aldrig skulle ha startats om.
– Om man gjorde det med intentionen att kunna dela ut poäng så är det idioti, citeras han av motorsporttotal.
– Varför skulle man dela ut poäng? Det var inget race. Jag körde inget race och förtjänar inte heller den halva poängen. Därför förstår jag inte varför jag fick en halv poäng.

Nya regler?

McLarens VD Zak Brown var kritisk till det inträffade och förespråkar nu en förändring och enligt brittiska BBC diskuterar F1 nu olika alternativ för att inte riskera att hamna i en liknande situation igen. Man för även en diskussion med promotorn för Belgiens GP för att försöka hitta en lösning för alla de fansen som stod i regnet i flera timmar, utan att få se någon racing.

I och med att det delades ut halva poäng har nu Lewis Hamilton  en ledning på tre poäng  före Max Verstappen. Du kan se hela mästerskapstabellen här.

Hur illa var förhpålllandena då egentligen? Carlos Sainz ger sin syn på saken efter loppet:

– En F1-bil kan köra under de förhållandena, men inte 20 F1-bilar efter varandra. Du ser ingenting. När man kör i 300 och någon snurrar kan du köra rakt in i den bilen. Det är för riskabelt. För farligt, säger han.

George Russell som låg på andra plats vittnar också om att sikten var det stora problemet.

– I utgången av kurva ett och genom Eau Rouge fram till kurva fem, så snart vi körde i 200 km/timmen var sprayen från bilen framför det stora problemet. Jag hade ingen aning om var Max befann sig, säger han.

– Vi hade lika gärna kunnat blunda när vi körde på rakan, så illa var det när loppet startade. Det hade blivit kaos.

Nu lämnar vi Belgien GP och flyttar mot norr, mot Nederländerna GP och en comeback på Zandvoort. Det är första gången sedan 1985 som tävlingen finns med i kalendern och räkna med att det kommer att vara orange på läktarna.

Det är hemmarace för Max Verstappen.

Nederländerna GP
Hemmaplan (TT)

 

Nederländerna GP – tider

Fredag 3 september
Träning 1 kl 11.30
Träning 2 kl 15.30
Lördag 4 september
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag 5 september
Nederländerna GP kl 15.00

Som vanligt ser du på VPlay eller streama det hos Formula 1 direkt.

Däckval

För fjärde gången i år har Pirelli valt de tre hårdaste gummiblandningarna. Tävlingen skulle ha genomförts på Zandvoort redan förra året, men sköts fram på grund av pandemin och nu är det första gången på 36 år som Formel 1 tävlar i Nederländerna.

Det gör att det inte finns någon relevant data att falla tillbaka på.
Det har skett flera förändringar på banan sedan F1 senast besökte den, framförallt handlar det om kurva 3 och kurva 14. Bankningen ligger där på 19 grader, vilket är ungefär dubbelt så mycket som i Indianapolis, USA och när förarna trycker gasen i botten kommer de där att utsättas för krafter kring 4G i kurva 14. I kurva 1 och kurva 11 handlar det om 5G, det vill säga fem gånger den egna kroppsvikten.
Notera också att Zandvoort ligger nära stranden, vilket gör att det kan blåsa in sand på banan.

– Med tanke på att det är en ny bana kommer träningarna att bli avgörande för att samla data och hitta rätt däckstrategi för racet, säger Pirellis Mario Isola.
– På de simuleringar som vi har gjort har vi sett att den här banan ställer stora krav på däcken och det kan bli ett stort däckslitage.

Väderprognos inför Nederländernas GP

Efter regnet i Belgien väntar nu….regn i Nederländerna. Det finns i alla fall en stor risk att det blir regn även på söndag. Under torsdag, fredag och lördag väntas växlande molnighet och mellan 13 och 21 grader.

På söndag väntas temperaturen ligga kvar, men från och med klockan 15.00 ökar risken för regn under hela eftermiddag. I nuläget startar den på 24 % och ökar upp till runt 40%.
Men det kan naturligtvis ändras.

På onsdag fortsätter uppladdningen inför en riktig omstart av VM.
Då med en guide inför loppet och det senaste snacket!
Tack för att just du läser!

Hamilton: – Det var en fars

av Anna Andersson

Två varv bakom säkerhetsbil. Det var Belgien GP 2021.

Det gör Lewis Hamilton irriterad och mästaren rasar mot sin egen sport.

– Det var en fars och de enda förlorarna är de fans som betalat bra pengar för att se oss tävla.

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton (TT)

Belgiens GP stoppades på grund av de dåliga väderförhållandena – men först fyra timmar efter det att starten egentligen skulle ha genomförts. Då hade förarna kört två varv bakom säkerhetsbilen.

Det får den flerfaldige världsmästaren Lewis Hamilton att reagera kraftigt på att loppet inte avbröts tidigare och på att fansen fick vänta flera timmar i regnet utan att få något besked. Samt att de aldrig fick se den racing de hade betalt för.

– Det är pengarna som styr världen. Och det var bokstavligen så att de två varven enbart genomfördes på grund av pengar. Alla får sina pengar och därför tycker jag att fansen också bör få tillbaka pengar eftersom de tyvärr inte fick se det som de kom för att se och det som de också betalade för, säger britten till Sky.

– Sporten tog ett dåligt beslut.

Lewis Hamilton kritiserar Formel 1

Det första startförsöket genomfördes i samband med den planerade starten klockan 15.00. Det andra mer än tre timmar senare, men väderförhållandena var ungefär de samma vid de båda tillfällena. Regnet strömmade, det stod vatten på banan och sikten var dålig.

– De skickade ut oss av en enda anledning och därför tycker jag synd om fansen, säger Hamilton.

Till slut delades det ut halva poäng och Max Verstappen tillskrevs vinsten av Belgien GP, George Russell andra platsen och Lewis Hamilton tredjeplatsen. På presskonferensen efter loppet var Hamilton precis lika tydlig med sin åsikt som han var vid Skys mikrofon:

– Jag ifrågasätter varför man startade om loppet, eller jag vet varför, säger han och syftar återigen på pengarnas betydelse för sporten.

– Jag anser att fansen blev bestulna på ett lopp. De borde få pengarna tillbaka.

Han hävdar att det egentligen aldrig fanns någon chans till ett race.

– Det fanns inget tillfälle under eftermiddagen som vi hade kunnat köra, påpekar Hamilton.

– Jag vet inte vilka politiska spel som pågick, men vi som sport borde ha bättre värderingar än så här.

Lewis Hamilton tar ställninng

Han fortsatte sedan att kritisera Formel 1 på sina sociala medier där han bland annat skriver att: ”

Det var en fars och de enda förlorarna är de människor som har betalat bra pengar för att se oss tävla. Självklart kan vi inte påverka vädret, men vi  har sofistikerade verktyg som kan tala om vad som händer och det var tydligt att det inte skulle klarna upp. Det fanns ett skäl till att de skickade ut oss, ett enda skäl. Två varv bakom säkerhetsbilen, där det inte gick att vare sig ta en placering eller förlora en eller för den delen ge fansen någon underhållning, är inte racing. Vi skulle ha flaggat av loppet, inte utsatt förarna för några risker och det viktigaste av allt, ersatt fansen för biljetten. De är hjärtat i den här sporten”

Michael Masi: Därför startades loppet om

Även tävlingsledare Michael Masi intervjuades efter loppet av Sky och han fick också frågan om varför loppet startades om igen efter tre timmar:

– Det handlar om vilka förhållanden det var på banan, säger Masi.

Han hävdar att tävlingsledningen fick besked av de ansvariga meteorologerna att det fanns ett fönster då de skulle kunna köra.

– Vi måste ge en varning tio minuter innan till alla inblandade och då sa vi, vi försöker att träffa de fönstret, sa han till Sky.

– Det fanns ingen möjlighet att skjuta upp loppet till måndagen (i dag).

Förhållandena blev inte bättre, loppet flaggades av och det delades ut halva poäng. Nu skiljer det tre poäng mellan Hamilton och Verstappen i toppen av VM.  Här hittar du VM-tabellen.

Och nu reser F1 vidare till Nederländerna där Zandvoort gör comeback nästa helg. Jag hoppas verkligen på bättre förhållanden då.

 

Första segern för Joel Granfors i brittiska Formel 4

Joel Granfors
Joel Granfors (Jakob Ebrey Photography)

 
Joel Granfors har tagit karriärens första internationella seger. Han tog den i brittiska Forrmel 4 på Thruxton. 16-åringen halverade den här helgen avståndet till mästerskapstoppen.

Den  första segern kom i det andra av helgens tre race, där omvänd startordning tillämpades. Granfors därför inledde på tionde plats – men lade snabbt grunden för en offensiv framstormning.

– Så otroligt skönt, säger Joel Granfors som även satte ett nytt banrekord under helgen.

– Där satt den! Det var ett intensivt race, och vi hade inte det bästa utgångsläget från ruta tio, men vi visste att farten fanns där. Jag gjorde ett bra förstavarv och sedan lyckades jag ta mig fram hela vägen till täten. Vi har jobbat så hårt för det här, så det betyder verkligen massor.

Han var sjua, etta och trea i helgens tre lopp och är nu fyra i mäsetrskapet, 32 poäng bakom ledande Matthew Rees (GBR) efter 6 av 10 deltävlingar.

Det brittiska Formel 4-mästerskapet fortsätter närmast på Croft-banan utanför Newcastle den 17-19 september.

 

 

 

Oväder stoppar Belgiens GP

av Anna Andersson

Belgiens GP regnade bort. Efter fyra timmars väntan avbröt tävlingsledningen loppet. Väderförhållandena var för  dåliga.

– Det var riktigt retsamt med halva poäng, men så är reglementet, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.

Belgiens GP
Regn, regn och regn (TT)

De urusla väderförhållandena gjorde att det inte gick att köra Formel 1 på Spa-Francorchamps. Loppet skulle ha startat klockan tre, men det var för dåliga förhållanden, ihållande regn och dålig sikt. Starten sköts upp om och om igen och efter flera timmars väntan fick det att köra två varv bakom säkerhetsbilen.

Det är vad som krävs för att det ska delas ut några VM-poäng över huvudtaget. Bilarna tog sig runt banan och Max Verstappen som startade från pole position räknas som vinnare av loppet.

– Gårdagens pole var väldigt viktig och det var väldigt synd att vi inte kunda köra detta, säger Max Verstappen.

– Jag vet att det är en seger, men det är inte så man vill vinna.

Russell på pallen i Belgiens GP

George Russell, som imponerade under kvalet, slutade tvåa och Lewis Hamilton slutade trea. Hela resultatlistan har du här.

Britten var överlycklig, trots det farsartade loppet.

– Det spelar ingen roll. Jag menar, det är inte ofta som vi blir belönade för ett fantatsiskt bra kval och det gjorde vi verkligen.

Efter loppet delades det ut halva VM-poäng, vilket ger Verstappen 12,5 poäng och han är nu bara tre poäng bakom Mercedes VM-ledare Lewis Hamilton när tio lopp återstår av årets säsong.

– Vi kände att vi var riktigt starka här, men bättre att vi är tre poäng bakom än att det inte hade delats ut några poäng alls, säger Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko till ORF.

Här är VM-tabellen.

Sergio Perez kraschade – på väg mot start

Det mest oväntade var annars Sergio Perez miss på formationsvarvet, på väg till starten. Mexikanen tappade kontrollen  över bilen, kraschade och skadade höger hjulupphängning.

– Han sa att han plötsligt fick vattenplaning. Han vidrörde muren och bilen kunde inte köra vidare, säger Helmut Marko till ORF.

– Väderförhållandena är på gränsen, men en sådan sak ska inte hända på formationsvarvet.

Teamet lyckades sedan reparera bilen och var med under omstarten, men misstaget gjorde att Perez hamnade så långt bak i fältet att han missade chansen till poäng.

Återigen tipsar jag om torsdagens artikel, kring förarkarusellen 2022. Där jag går igenom alla team och hur förarnas situation ser ut. Det kommer att hända ännu mer under de kommande veckorna, men där finns en uppdaterad grund.

Norris i otäck krasch i den ökända kurvan

av Anna Andersson

Lando Norris hade en riktigt bra fart i kvalet till Belgien GP i F1 2021.

Då kom regnet tillbaka – och britten kraschade illa.

– Jag är okej, jag är hemskt ledsen! ropade han.

Belgien GP i F1 2021
Otäck krasch för Lando Norris i regnet på Spa (TT)

Lagom till den tredje kvalomgången kom regnet tillbaka. Banan fylldes av vatten och Aston Martins Sebastian Vettel ropade över radion att han ville att kvalet skulle flaggas av eftersom det var för mycket vatten på banan. Han ansåg att risken  för vatten planing var för stor.

Strax därefter kom Lando Norris körande i sin McLaren, genom kurvan Eau Rouge  och in i Raidillon. Där, i den ökända kurvan, tappade han kontrollen över bilen och for in i däckbarriären och snurrade ut över banan igen. Bilen fick rejäla skador .

– Vad var det jag sa? Vad i helvete sa jag? Röd flagg, röd flagg! Så fruktansvärt onödigt. Är han okej? ropade Vettel över radion.

Tysken, som kom fram till olycksstället strax efter incidenten, stannade till för att se att Norris var okej. Norris hoppade ur bilen och tog sig om vänster arm innan han åkte med läkarbilen från olycksplatsen.

George Russell imponerade i kvalet

Kvalet flaggades av efter incidenten och när det startade om tog Red Bulls Max Verstappen sin nionde pole position för säsongen, men mest av alla imponerade George Russell. Britten överraskade alla genom att köra in som tvåa i sin Williams. Det var tredje gången han tog sig till Q3, andra gången han tog andra startposition – men förra gången hoppade han in i en Mercedes. Detta var ett riktigt statement för Williamsföraren som väntas köra intill Hamilton nästa år.

– Bilen kändes fantastisk och vi var verkligen på banan vid rätt tidpunkt, säger han efter kvalet.

– Vi var i en position där vi inte hade någonting att förlora, du vet vi var i Q3 vilket inte händer så ofta och vi sa att vi går för det. Vi testar och det gick!

Och som han gjorde det, i oerhört svåra förhållanden. Han slog alla utom Verstappen. Lewis Hamilton tog tredje startposition och startar intill McLarens Daniel Ricciado. Här är hela kvalresultatet.

Risken är stor att det kommer att regna även under morgondagens race. Enligt väderleksrapporten är risken för regn i samband med starten närmare 90 procent.

En annan sak att ha med sig inför loppet är att både Valtteri Bottas och Lance Stroll flyttas tillbaka fem platser i starten av Belgien Grand Prix. De bär båda två med sig bestraffningen från Ungerns GP och för Stroll betyder det en start från sista led, för Bottas 13:e startposition. Det gör att Lando Norris startar nia, om han och bilen är i raceform.

Snabba nyheter inför Belgien GP i F1 2021

Här är en spännande tweet från Pirelli. Den ger dig en bra inblick i vad de olika gummiublandningarna ger:

Red Bull har förlängt kontraktet med Sergio Perez och letar efter en plats till Alex Albon.

Thailändaren som lämnade F1 efter förra säsongen har i år  tävlat i DTM, men också arbetat med Red Bulls simulator.

– Alex är och kommer att vara en viktig del av vårt team. Han har haft en nyckelroll i år och han kommer att behålla den positionen. Vi ser om det finns en möjlighet för honom i Formel 1.

Frågan är dock var det skulle vara med tanke på att det är fler förare som letar efter ett team, än team som letar efter förare. Är du intresserad av förarkarusellen och vem som kör var 2022 tittar du här.

Albon kan mycket väl hamna i IndyCar, där han var på besök tidigare i augusti. Det sägs att Romain Grosjeans team, Dale Coyne Racing, är intresserade av Albon.

I dag presenterade F1 en  ny  kalender för hösten 2021. 22 lopp i stället för de planerade 23. Du hittar hela kalendern här.

Här är fredagens artikel där Max Verstappen kräver nya regler och

Sida 105 av 390