Felix Rosenqvist jagar revansch i Detroit

av Anna Andersson

Efter missen i Indy 500. Nu satsar Felix Rosenqvist högt  i Detroit.

– Vi jobbar på och vet att det kommer vända förr eller senare – jag hoppas att Detroit kan vara platsen där det sker, säger han.

Felix Rosenqvist
Felix Rosenqvist (INDYCAR)

Ingen Formel 1 i helgen, men däremot IndyCar i Detroit. Det är ett dubbelrace med totalt tre förare. Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson i huvudklassen, samt Linus Lundqvist i IndyLights.

– Detroit är väl ungefär så långt man kan komma från Indy 500, och det är precis det som gör INDYCAR så kul, säger Felix Rosenqvist som ledde Indy 500 fram till dess att det var åtta varv kvar.

Felix Rosenqvist hoppas på vändning

Nu väntar två lopp på lika många dagar, ett stadslopp med en skumpig bana där Marcus Ericsson tog en pallplats för två år sedan. Felix Rosenqvist slutade fyra i det första loppet samma år. På grund av pandemin körde inte mästerskapet i Detroit förra året.

– Variationen i det här mästerskapet är verkligen fantastisk. Nu har vi något helt annat att se fram emot, och även om vi har haft en väldigt tung inledning på säsongen är det bara positiva tankar i teamet just nu, säger Felix Rosenqvist, som nu kör sin tredje säsong i IndyCar.

Banan i Detroit mäter 3.7 km och består av en mix av snabba svängar och stadsbanetypiska 90-graderskurvor. Bästa omkörningstillfällena finns vid Kurva 3 och Kurva 7 i slutet av banans två längsta raksträckor. Båda loppen körs över 70 varv och är värda lika många mästerskapspoäng, vilket gör att en framgångsrik helg i Detroit kan ge samma poängboost som ett Indy 500.

Tider för Ericsson och Rosenqvist

TIDSSCHEMA
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 7&8

Chevrolet Detroit Grand Prix
The Raceway at Belle Isle (USA)

Alla angivelser avser svensk tid

Fredag 11 juni
Fri träning: 23.00-00.15

Lördag 12 juni
Kval 1: 17.00-17.40
Race 1 (70 varv): 20.00

Söndag 13 juni
Kval 2: 15.15-15.55
Race 2 (70 varv): 18.40

Tävligarna sänds på V Sport och Viaplay.

STARTLISTA: Ladda ner här
BANAN: Layout och historik

Linus Lundqvist jagar seger i Detroit

IndyLIghts har kommit fram till den fjärde omgången och Linus Lundqvist ligger tvåa i mästersdkapet, elva poäng efter teamkollegan  David Malukas från USA.

– Detroit blir en spännande tävling, helt klart, säger Linus Lundqvist som kommer från Tyresö.

– Jag har sett mycket fram emot den här helgen. För det första är det en stadsbana, vilket jag alltid tycker är kul, och för det andra verkar den vara väldigt speciell med många rejäla ojämnheter och gropar.

Mästerskapet har inte tävlat i Detroit sedan 2012, vilket innebär att det är helt ny mark för samtliga förare i fältet.

– Det ser jag som positivt för mig. På de flesta andra banorna har jag en liten startsträcka jämfört med de andra eftersom de oftast varit där förut – så var det till exempel i St. Pete – men här har jag inte den nackdelen. Samtidigt förändrar det egentligen ingenting vad gäller min egen prestation; jag ska gå ut och göra mitt bästa, som alltid, så får vi helt enkelt se hur långt det räcker.

Kval och race streamas live på hans  hemsida

Linus Lundqvist Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication.

TIDSSCHEMA (SVENSK TID)

Indy Lights Presented by Cooper Tires
Rd. 4 | Detroit (USA)

Fredag 11 juni
Träning: 15.50-16.30
Kval 1: 20.30-21.00

Lördag 12 juni
Kval 2: 15.30-15.50
Race 1: 18.10

Söndag 13 juni
Race 2: 16.35

 

Är du mer itnresserad av F1? Då kan du kika på gårdagens inlägg som handlar om Valtteri Bottas tankar kring framtiden. I morgon blir det ännu mer Indycar, då med fokus på Marcus Ericsson.

 

Valtteri Bottas framtid hos Mercedes hotad

av Anna Andersson

Ett dåligt kval följdes upp med ännu ett misslyckat race.
Nu är Valtteri Bottas framtid hos Mercedes hotad.
– Vi har ännu inte haft några samtal, erkänner finländaren.

Valtteri Bottas
Besviken Valtteri Bottas (TT)

Mercedes har dominerat Formel 1 sedan 2014 och en av anledningarna till det är att teamet hela tiden har haft två förare i toppen av mästerskapet. De tre senaste åren har Valtteri Bottas gett Lewis Hamilton ett perfekt understöd i kampen om VM-titeln, men 2021 är det annorlunda.
Mercedes och Lewis Hamilton är utmanade av Red Bull och Max Verstappen. Red Bulls Sergio Perez vann helgens deltävling i Baku, samtidigt som varken Verstappen eller Hamilton tog någon poäng även om de båda två var med i kampen om seger.

Tungt för Bottas

Längre bak hade däremot Valtteri Bottas en ännu tyngre dag. Han satt fast långt ner i fältet, kunde inte ge Hamilton något stöd under loppet och slutade på plats 12 efter en oerhört tung helg. Efter sex lopp av årets VM är han sexa i VM och har lämnat tre deltävlingar utan poäng. Samtidigt är hans kollega återigen med i kampen om en VM-titel.
Det gör att Bottas framtid i teamet hotad.
– Hur mina tankar kring framtiden får? Jag är öppen, säger finländaren enligt sport.de.
– Man vet aldrig vad som väntar i utgången av kurva.

Valtteri Bottas och Mercedes

Bottas har återigen bara ett kontrakt över ett år och Mercedes har ytterligare en erfaren F1-förare i sina led, George Russell som kört hos Williams de senaste säsongerna. Frågan är vem teamchef Toto Wolff vill se intill Lewis Hamilton nästa år – om den flerfaldige världsmästaren förlänger sitt kontrakt som går ute efter säsongen.
Om Hamilton däremot lämnar F1 har Mercedes två förarplatser att fylla. Trots det har teamet inte inlett några samtal med Bottas.
– Det är en väldigt krävande säsong och vi vet alla hur viktigt det är att ha arbetsro, det är det enda sättet att kunna fokusera på viktiga saker, säger Bottas.
– Samtidigt vet vi från tidigare år att ju tidigare vi löser den typen av frågor ny bättre är det för alla parter. Vi kommer samt att ha samtalet, men inte än.

 

Snabba nyheter från Formel 1

Mick Schumacher
Mick Schumacher (TT)

I måndags kom nyheten om Mick Schumachers utbrott mot Nikita Mazepin i Haas. Du kan läsa det här. Tysken har fått medhåll från många håll. Bland annat av Norbert Haug, tidigare sportchef hos Mercedes.

– Mick är en mycket balanserad lagspelare och om han ryter till så finns det en grund. Den här gången borde han ryta till ordetligt och slå ner handen i bordet.

Lado Norris har nu samlat ihop åtta straffpoäng under ett år och en förare som har tolv under ett år bestraffas  med att stå över ett lopp. Max antal straffpunkter för en förseelse är tre poäng så ny måste britten passa sig.

McLarens förare blir av med två straffpoäng först den tionde juli. Hela listan på hur många straffpoäng förarna har  på sina licenser ser du här.

 

Mick Schumachers ilska mot Nikita Mazepin

av Anna Andersson

Mick Schumacher körde om sin kollega Nikita Mazepin för plats 13.
Ryssen svarade med att dra mot höger, mycket nära tysken.
Haas förare var bara centimeter i från en svår kollision som hade kunnat få förödande konsekvenser.
– Vill han döda oss?, skrek Schumacher över radion.

Mick Schumacher
Haas förare inför racet i Baku (TT)

Mick, son till den sjufaldige världsmästaren Michael Schumacher, är nykomling i Formel 1. Det är även hans teamkollega Nikita Mazepin. I söndagens GP-lopp i Azerbajdzjan jagade tysken ryssen ända in mot målflaggan och de kämpade om plats 13, en placering som inte ger några poäng. Tysken körde om strax förre mål, men ryssen svarade med att dra mot höger.
Det hade kunnat sluta riktigt illa.
– Ärligt talat, vad i helvete var det? Seriöst, vill han döda oss?, ropade Schumacher och hytte med näven.
Teamet svarade:
– Förstått. Det är målgång nu.

Mick Schumacher nära kollision

Incidenten har rört upp många känslor på sociala medier och Ralf Schumacher, farbror till Mick, kritiserar Mazepin i sin kolumn på sky.de.

Ralf Schumacher körde 180 F1-lopp. (AP)

– Det där ryckandet som Mazepin gör i samband med att han bli omkörd fungerar absolut inte. De kör i över 300 km/timmen. Det är livsfarligt. När man kör hjul mot hjul är det lätt att en av bilarna lyfter och det är bara att föreställa sig vad som händer när 750 kilogram flyger, skriver den tidigare F1-föraren som numera arbetar som expert för den tyska TV-kanalen.

”Livsfarligt”

Ralf Schumacher anser att tävlingsledningen bör ta sig en extra titt på den unge ryssen.
– Jag anser att Mazepin ska bestraffas. Han gick tillbaka i sitt spår, men föreställ dig vad som händer i den bilen. Mazepin är en trevlig kille utanför cockpit, säger Schumacher.
– Men när han sitter i bilen finns det absolut en förbättringspotential. Det börjar redan när han blir varvad, då är han ofta i vägen. Kanske ska tävlingsledningen ta en närmare titt på det och på incidenten. Jag tycker att det är farligt och oacceptabelt.
F1-teamet Haas, som har en av fältets svagaste bilar, har diskuterat incidenten med sina förare.
– Vi har rensat luften, det var ett missförstånd, men nu är allt okej, säger teamchef Günther Steiner till motorsport.com.

Tävlingen i Baku var kaosartad och den vanns av Red Bulls Sergio Perez sedan Max Verstappen drabbats av punktering och Lewis Hamilton gjort ett ödesdigert misstag.
Inlägget efter loppet hittar du här och här hittar du en förklaring på vad det egentligen var som hände med Lewis Hamilton i samband med omstarten.

 

Fernando Alonsos hårda kritik och Mercedes avslöjande

av Anna Andersson

Diskussionspunkterna efter Azerbajdzjan GP är många. Bland annat var det fyra krascher under kvalet. Det får Fernando Alonso att se rött och kritisera sina konkurrenter.
– Folk måste lugna ner sig, säger han.

Fernando Alonso
Fernando Alonso med säsongens bästa resultat, plats sex (TT)

Under det kvalet inför helgens deltävling på stadsbanan i Baku kraschade Lance Stroll, Daniel Ricciardo, Yuki Tsunoda och Carlos Sainz kraschade.
Passet avbröts fyra gånger vilket påverkade flera förare, bland annat försvann möjligheten för Max Verstappen och Lewis Hamilton att utmana Charles Leclerc om pole position

– Folk måste lugna ner sig och inse att de bara kan köra 98 procent på en stadsbana, När du startar sista ska du inte köra mer än vad du klarar av. I dag var det många som körde mer än vad både bilen och de själva klarade av, beklagade sig Alonso för motorsporttotal.com.

Bästa resultatet för  Fernando Alonso

Spanjoren anser att det var svårt satt hitta rytmen och är besviken på regeln som gör att en förare får den startplats som den bästa varvtiden ger, även om vederbörande kraschar och förstör för andra.
Samma sak hände i Monaco när Charles Leclerc kraschade avbröt kvalet och tog pole position.
– Efter kvalet i Monaco var det snack och Leclercs krasch och nu bör det bli ännu större diskussioner, det var fyra eller fem bilar som kraschade utan att de behövde betala för det. Det är orättvist jämfört med alla andra som inte har gjort några misstag, säger Alonso till media efter kvalet.
– De kraschar, reparerar bilen och startar på den position deras tid gett dem, samtidigt som alla andra bilar blir inlåsta i Parc Ferme utan att någon får röra dem. Varför får de byta alla delar när de orsakat en rödflaggan?

Hamiltons miss

En annan intressant diskussionspunnkt är att även Lewis Hamilton hade ett problem med däcken. När Mercedes teamchef Toto Wolff mötte media efter loppet avslöjade han att de upptäckte ett problem med Hamiltons däck när de bytte dem inför omstarten

Det bekräftar däckleverantören Pirelli.

– Vi hittade också en reva i det vänstra bakdäcket. Det var ett snitt, orsakat av att någon trasig bildel som låg på banan, säger Pirellis chef Mario Isola hos Sky.

Besvikelsen hos Mercedes var oerhört stor. Båda  bilarna tog sig i mål, men ingen av dem tog poäng, trots att Hamilton hade chansen att vinna loppet i samband med den sista omstarten två varv från mål.

– Detta är oerhört smärtsamt, frustrationen är enorm, säger Wolff på presskonferensen.

Även Hamilton var besviken och han förklarar även misstaget  som kostade honom en pallplats.

– Det var en smärtsam erfarenhet, säger den regerande mästaren.

– När Sergio drog mot mig tryckte jag på en knapp och den slår i praktiken av bromsarna. Därför körde jag rakt fram.

Därmed bekräftar han det han själv sa i radion efter misstaget:

– Använde jag ”magic” ? Jag skulle kunna svära på att jag hade slagit av den.

Även efter loppet påpekar att han inte hade någon aning om att han tryckte in den där knappen. Oavsett vad, var det ett dyrbart misstag.

 

Problem för Red Bull i Baku

Red Bull
Stor besvikelse för Red Bull (TT)

Enligt Pirelli var det någon form av påverkan utifrån som skadade Max Verstappens däck. Exempelvis en del från en annan bil som blev liggande på banan, den förklaringen tor doch inte VM-ledaren på.

– Alla tog den linjen och därför måste det som blev kvar på banan efter Lances krasch vara borta. Jag tror inte att det var orsaken, ävenom Pirelli tror det, citeras Verstappen av motorsporttotal.

– Det var en riktigt farlig olycka.

Även hans kollega, Sergio Perez som vann deltävlingen i Baku hade stora problem och var nära att bryta loppet.

– Han hade problem med hydrauliken, vi visste inte om han skulle klara sig i mål, säger Christian Horner.

Enligt teamchefen var det därför som Perez blev stående på banan efter målgång och fick skjuts in i mål. Verstappen hade redan brutit loppet.

– Jag tror att jag åldrades 20 år under en timme, säger Horner enligt motorsporttotal.

– GP ( tävlingsingenjörern) frågade Max om allt var okej och då small det. Däcket exploderade och vi vet fortfarande inte varför. Det var inget problem med slitaget.

Vill du läsa mer om racet gör du det här.

 

Verstappens ilska efter Azerbajdzjan GP 2021

av Anna Andersson

Max Verstappen hade en säker ledning bara ett par varv från mål.

Då kollapsade vänster bakdäck och han kraschade ur Azerbajdzjan GP 2021.

– Det är en fullständig katastrof för Verstappen, säger VSports expert Björn Wirdheim.

Azerbajdzjan GP 2021
En besviken Verstappen efter kraschen i Azerbajdzjan GP 2021 (TT)

Det var värsta tänkbara scenario för Red Bull och Verstappen. VM-ledaren från Nederländerna hade greppet om racet. Kollegan Sergio Perez på andra plats och Mercedes Lewis Hamilton på den tredje.

Det hade varit en perfekt utdelning för både Red Bull och Verstappen.

Men på det 46:e varvet orkade inte hans ena bakdäck längre. Han fick punktering och tappade kontrollen över bilen när den höll en hastighet över 300 km/timmen.

– Det är givetvis frustrerande, men det är svårt att säga någonting om det, säger Verstappen enligt motorsportmagazin.

– Det var ett kanonlopp, bilen var fantastiskt snabb och det skulle ha varit en vinst.

Han tror inte att det var något skräp på banan som orsakade olyckan och säger också att han inte kände någonting innan däcket gick sönder.

– Det  var flera förare som körde samma linje, flera varv efter varandra. Där var ingenting på banan, men Pirelli kommer naturligtvis att säga att det var någon bildel som låg där  eftersom de alltid säger det, säger Verstappen som klarade sig utan skador.

– Det skulle vara min seger, en dubbelseger  för teamet. Nu var det fantastiskt att Sergio vann,  även för mästerskaper, men det var också  synd.

Stora däckproblem i Azerbajdzjan GP 2021

– Det var ett däcksproblem. Det var samma däck som gick sönder för Lance Stroll tidigare, säger teamchef Christian Horner till Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko i ett samtal som fångas upp av TV-kameran.

Olyckan påminde väldigt mycket om den som drabbade Aston Martins Lance Stroll på det 31:a varvet. Red Bull påpekade för FIA (internationella bilsportförbundet) att de inte fick någon förvarning innan olyckan inträffade. Efter Verstappens olycka stoppades loppet så att bilarna hade möjligheten att byta däck och det skedde en omstart inför de två sista varven av loppet.

Då svängde plötsligt turen åter till Max Verstappens fördel. Lewis Hamilton gjorde ett sällsynt misstag och bromsade bort sig i omstarten. Han tappade ett stort antal positioner och lämnar Baku utan poäng. Det var en väldigt märklig situation eftersom Hamilton inför omstarten skickade ett tydligt röstmeddelande till teamet över radion:

– Detta är ett maratonlopp, inget sprint. Jag ska inte ta några chanser, sa han och syftade på att alla poäng  är viktiga för att vinna titeln i december.

Azerbajdzjan GP 2021
Perez första seger för Red Bull, hans andra i karriären (TT)

Azerbajdzjan GP 2021 vanns av Sergio Perez, hans första seger för Red Bull.

– Jag kände att Lewis jagade mig hela racet  och i omstarten så ville jag bara bromsa så lite som möjligt, säger Sergio Perez i TV-kameran efter loppet.

– Det var en riktigt bra boost för hela teamets självförtroende.

Perez vann före överraskningen Sebastian Vettel som tog sin första pallplats för Aston Martin och Pierre Gasly, Alpha Tauri.

Mercedes lämnade Baku utan att ta en enda poäng och det var sex olika bilar på de  sex första positionerna. Det hör inte till vanligheten.

Här är resultatet i Azerbajdzjan GP 2021, säsongens sjätte VM lopp av 23.

Här ser du hur ställningen är i VM-tabellen

Korta nyheter

McLaren har sorg. Teamet har förlorat delägaren Mansour Ojjeh som har avlidit vid en ålder av 68 år. Han har sedan 1984 varit delägare i McLarens Group.
– Under 40 år var Mansour själv och hjärta i vårt team och bidrog starkt till teamets framgångar, säger VD Zak Brown i ett uttalande.
– I varje aspekt var han en riktig racer.

Det har skett förändringar i kalendern. Det är möjligt att det bara blir 22 lopp i år. Mer  om det kan du läsa här.

Om du missade den långa intervjun med Marcus Ericsson i papperstidningen kan du läsa den här. Han berättar om hur det var att bli vuxen i rampljuset, sin tid i F1 och om det nya livet i IndyCar. Det är en del av den artikelserien där jag pratat med fem av de tio svenska förare som kört F1. Du hittar den här. 

Intervjun med Stefan Johansson läser du här. Båda texterna är PLUS, det vill säga material som är exklusivt och du enbart kan läsa här. Totalt är det fem delar som kommer att publiceras i papperstidningen och plus.

Leclerc överraskar med pole position Azerbajdzjan GP

av Anna Andersson

Charles Leclerc har pole position i Azerbajdzjan GP 2021. Före Lewis Hamilton Mercedes och Max Verstappen Red Bull. Det hade Red Bull inte räknat med. Återigen missade Verstappen chansen att sätta sin sista tid för att det var bilar som smällde i muren framför honom.

– Det var ett riktigt dumt kval, sa en ilsken Verstappen efter kvalet som innehöll fyra röda flaggor.

–Det var bara en massa skit. Vi såg vad som hände i dag och det är mycket möjligt att det händer i racet också. Jag hoppas  att det blir en ren start och sedan får vi se vad som händer.

Fyra röda flaggor i Azerbajdzjan

Kvalet till Azerbajdzjan GP avslutades under rödflagg sedan Yuki Tsunoda, Alpha Tauri, kraschat i slutet av passet. Carlos Sainz, Ferrari, som kom bakom inte hade en chans att komma undan. Det gör att Charles Leclerc har pole position för andra tävlingen i rad, men i Monaco kom han aldrig till start.

Azerbajdzjan GP
Pole position i Baku (TT)

– Jag tyckte att det var ett skitvarv eftersom jag gjorde två missar men låg bakom Lewis i den sista sektorn, förklarar Leclerc efter kvalet.

– Jag hade inte väntat mig att vi skulle kunna konkurrera om pole position. Bilen känns väl okej. Samtidigt tror jag att både Mercedes och Red Bull har mer att ta av. Detta är ju inte som i Monaco utan här går det att köra om.

Det var imponerande av Lewis Hamilton som inte var någonstans under fredagens träningar, men lyckades lösa inställningarna och sätta den tiden som krävdes för en plats i första startled. Nu är det fyra bilar från fyra olika team ( Pierre Gasly startar fyra) i de två första startleden och det kan ge oss ett riktigt bra race. Frågan är vem som har den starkaste racebilen?

Max Verstappen känns riktigt stark från ruta tre, medan Lewis Hamilton däremot har en bil med väldigt låg downforce och kommer att behöva kämpa med sina däck. Mer om  Max Verstappen  som leder ett mästerskap för första gånngen på sju år läser du här.

Svåra kurva 15

Max Verstappen kraschade i kurva 15 under den tredje träningen av Azerbajdzjan GP, Lance Stroll, Aston Martin och Antonio Giovanazzi, Alfa Romeo gjorde det under kvalet. Båda orsakade en rödflagg.

Azerbajdzjan GP
Verstappens miss under träningen (TT)

– Jag körde lite för fort och hjulen låste sig, sedan var det över, säger Stroll till ORF.
– Kurvan har en speciell karaktär, man bromsar på höger sida och i dag hade vi medvind just där. Det är en liten utmaning.

George Russell, som behövde en ny motor i sin Williams ska vara väldigt glad över att det blev en rödflagg när Stroll tappade bilen i Q1. Det gjorde att hans team hann reparera den och han kunde ta sig till Q2. Russell en gammal Mercedesmotor i sin bil, vilket  gör att han slipper bestraffning. Även Daniel Ricciardo kraschade under kvalet, i Q2 i kurva tre. Det avslutade det passet och Sebastian Vettel, Aston Martin, var något förbannad efteråt. Den rödflaggen gjorde att han var tre hundradelar från avancemang. Nu startar han från position elva och hart ett fritt däckval i morgon. Det är kanske inte så illa det heller?

Även Esteban Ocon missade Q3 på grund av Ricciardos misstag och han var säkerligen också irriterad, kollegan Fernando Alonso klarade en plats inom topp tio.

Startlistan hittar du här.

Snabba nyheter inför Azerbajdzjan GP

Ferrari gör en förändring vid depåmuern, teamchef Mattia Binotto kommer inte längre att ha sin plats där under loppet.
Laurent Mekies är ny managing director, Inaki Rueda lämnar jobbet som chefstrateg och blir sportdirektör medan Ravin Jain blir chefstrateg och tar Binottos plats vid muren.
Intresserad av statistik och annan fakta inför racet? Det finns här.

Singapore Grand Prix kommer inte att köras i början av oktober 2021. Om det betyder att det blir 22 lopp i årets mästerskap eller det är någon annan bana som tar Singapores plats i kalendern är inte klart. Det pratas om att det skulle kunna bli två lopp på COTA i USA, där mästerskapet kör den 24 oktober. Det är dessutom fortsatta frågetecken kring Japans GP, Mexikos GP och Brasiliens GP. Skillnaden mot stadsbanan under Singapore GP är att det är fasta banor och där behövs det inte riktigt lika mycket tid för att förbereda en tävling.
Med andra ord ska vi vara medvetna om att det fortfarande kan ske stora förändringar i årets kalender. Du hittar den här.

Max Verstappen – leder mästerskap för första gången på sju år

av Anna Andersson

Det är snart tio år sedan sedan Max Verstappen ledde ett mästerskap.

– Det måste ha varit i go-kart 2013, säger Red Bulls förare.

Nu leder han VM, jagad av Lewis Hamilton.

Max Verstappen
Tar han nästa seger ? (TT)

Inför helgens VM-deltävling i Azerbajdzjan är det 23-åringen från Nederländerna som toppar VM-tabellen. För första gången någonsin leder Max Verstappen VM i Formel 1 och det är första gången på många år som hans namn står högst upp i en tabell.

Han har aldrig varit i ledningen under sin tid inom formelbilsracing.

Han lämnade go-kart som mästare 2013 och 2014 tävlade han i för första gången med en formelbil, då tävlade han i EM i Formel 3 och mästerskapet vanns av Esteban Ocon (numera Alpine). Därefter flyttades 17-årige Verstappen upp till F1. Efter sex år och två veckor i mästerskapet leder han VM.

– Jag vet ju vad jag ska göra, det är samma sak nu som som då. Då hade jag en go-kart och pappa skötte om motorerna. Du är alltid beroende av din utrustning, men om allt stämmer så kan du lyckas, säger Max Verstappen på presskonferensen inför tävlingen i Baku.

Max Verstappen positiv

Max Verstappen
Verstappen leder VM 2021 (TT)

Där väntar ett stadslopp som skiljer sig mycket från det som han vann i Monaco för två veckor sedan. I Baku finns bland annat säsongens längsta raksträcka.

– Monaco är en rejäl utmaning. Här finns det lite mer plats, men det är väldigt halt och det verkar som om vinden kommer att spela en betydande roll den här helgen. Det är alltid lite kaosartat kring detta racet. När vi väl hittar en bra balans i bilen är jag övertygad om att vi kan köra hem ett bra resultat, säger Verstappen till formula1.com.

Red Bulls förare har fyra poäng upp på Mercedes Hamilton efter fem lopp, det skiljer sju poäng mellan en första och en andraplats och då är inte poängen för det snabbaste varvet inräknat.

– Monaco är ju väldigt speciellt, men vi vill vara i samma position i finalen i Abu Dhabi och jag vet att det kommer att bli väldigt tufft. Vi måste fortsätta att jobba på så som vi gör, men göra det ännu lite bättre.

Mercedes vs Red Bull

Den flerfaldige mästaren Lewis Hamilton och Mercedes kommer från en miserabel helg i Monaco, till en bana där de imponerat och vunnit tre av de fyra lopp som genomförts sedan 2016.

– En ny stadsbana och vi har haft problem med däcken och temperaturen, säger Hamilton.

– Det är varmt här och det fanns många anledningar till att vi inte var bra i Monaco och det är några sektioner här också som är väldigt tajta och där kommer vi att tappa. Samtidigt har det gått bra här tidigare så jag hoppas på en tajt fajt.

Det har pratats mycket om Red Bulls flexibla bakvingen inför loppet, även om den är godkänd enligt den nuvarande standarden har Mercedes hotat med en protest.

Red Bull har svarat med att de kommer att protestera mot Mercedes framvinge om mästarteamet gör allvar av sitt hot.

– Om jag hade haft en framvinge som rört sig så mycket som den Mercedes har hade jag hållit tyst, säger Red Bulls teamchef Christian Horner till brittiska Sky.

Här är resultatet från träning 2, med dubbelt Red Bull i topp, före Ferrari. Mercedes? Hamilton var bäst på plats 11.

– Det är inte enkelt att vara utanför topp tio när vi har haft farten på andra banor, men jag vet inte riktigt vad det är som saknas. Vi måste ta reda på det, säger han.

Vi kan också notera att Charles Leclerc körde av i kurva 15.

Max Verstappen

Annas Motor – veckans snackisar 5 juni 2021

Pole position

Max Verstappen

Red Bulls förare leder VM. Han har fyra poäng upp på Lewis Hamilton inför helgens race i Baku, på en bana som bör passa Red Bulls bil. Det är första gången sedan 2013 som Verstappen leder ett mästerskap. Då var det go-kart.

2) Mattias Ekström

Stephane Peterhansel, Carlos Sainz och Ekström i samma team. Audis blir första biltillverkare att slåss om totalsegern med en elektrifierad drivlina i Rally Dakar. Svensken har skrivit ett kontrakt över flera år.

– Målet är att vinna innan jag lägger upp hjälmen på hyllan, säger Ekström som har Emil Bergkvist som kartläsare.

3) Helio Castroneves

Den 46-årige racerföraren kör två lopp i IndyCar i år, Indy 500 var det första. Där tog han en imponerande seger vilket gör honom till den fjärde föraren i historien som vinner mästerskapet fyra gånger.

4) Robert Dahlgren

Han jagar en historisk tredje titel när STCC TCR Scandinavia har premiär i helgen. För första gången tävlar mästerskapet på Ljungbyheds Motorbana

5) Smederna

Efter 616 dagars frånvaro är Smederna tillbaka i speedwayens elitserie och de besegrade de regerande mästarna Masarna i premiären.

6) Johan Kristoffersson

Tillsammans med Molly Taylor är han obesegrad i Extreme E. Rosberg X Racing har vunnit både de inledande deltävlingarna.

7) Joel Eriksson

Racerföraren debuterar i Formel E. Han ersätter Nico Müller (som prioriterar DTM) hos Dragon/Penske Autosport i Mexikos E-Prix den 19–20 juni.

8) Ross Brawn

F1:s sportchef arbetar för att flytta datumet för Monaco GP. Han vill öppna möjligheten för F1-förare att tävla i Indy 500 som alltid avgörs sista helgen i maj.

9) Oliver Solberg

Det blev inget VM-rally på Sardinien. Pappa Petter har testats positivt för COVID-19 och Oliver befinner sig nu i karantän. Hyundais motorsportchef Andrea Adamo antyder till motorsport.com att Solberg ska få en annan WRC-chans vid ett senare tillfälle i år.

10) Wolff vs Marko

Det är inga psykospel mellan Hamilton och Verstappen i kampen om VM-titeln i F1. I alla fall inte än, däremot är det ett vansinnigt tjafs mellan Toto Wolff, stallchef i Mercedes och Helmut Marko, motorsportkonsult hos Red Bull. Vart tar det vägen denna helg?

Motorstopp

Alex Rins

MotoGP-föraren föll illa under ett träningspass med cykeln bröt underarmen. Enligt läkarna tar det upp till sex veckor innan han är tillbaka. Suzuki tävlar därmed enbart med Joan Mir i Spanien den här helgen.

Andra snackisar

Guiden till F1 i Azerbajdzjan hittar du här.

Alla tider här.

Gårdagens snackisar och Bottas problem här.

Azerbajdzjan GP i Formel 1 – Bottas fast i Finland

av Anna Andersson
Azerbajdzjan GP i Formel 1
Hamilton på dagens presskonferens (TT)

Max Verstappen eller Lewis Hamilton?
Det är den stora frågan inför Azerbajdzjan GP i Formel 1.
För första gången någonsin har Verstappen ledningen i mästerskapet och vad betyder det i Baku? På stadsbanan med F1-säsongens längsta raksträcka?
En av de stora snackisarna inför helgens race är huruvida Mercedes väljer att protestera mot Red Bulls flexibla bakvinge eller inte.

Mercedes och Hamilton reagerade på företeelsen efter Spaniens GP i början av maj och var irriterade över att FIA skärper reglerna först till sommaren, inte redan nu.
– Jag har hört att de klarade testerna för den här helgen, säger Lewis Hamilton under dagens pressträff.
– Vi får försöka göra det bästa av vårt paket. Förhoppningsvis blir det bättre framöver, när de startar mätningen av den här typen av detaljer.

Protesterar Mercedes?

I samband med tävlingen i Monaco för två veckor sedan sa Hamilton att Red Bulls flexibla bakvinge skulle kunna ge teamet en fördel av sex tiondelar per varv i Baku. Hans teamchef Toto Wolff hotade med att lämna in en protest och att det är flera stall som håller med honom (läs kundteamen Aston Martin och McLaren)
Frågan är om Mercedes gör allvar av hotet.
– Jag tror inte det blir någon protest, säger F1:s sportchef Ross Brawn.

Han har tidigare arbetat för team som Ferrari, Benetton, Brawn GP och Mercedes.
– Jag tror att detta är den 27 versionen av flexibla vingar i F1-historien. Under mina 40 år inom racingen har jag varit med om detta många gånger. Jag minns när Williams tekniska direktör Patrick Head hoppade på vår framvinge för att visa att den inte var tillräckligt fast.

 Nyheter inför Azerbajdzjan GP i Formel 1

Valtteri Bottas missade mediadagen i Baku. Han satt fast på flygplatsen hemma i Finland eftersom det var något tekniskt problem med hans flygplan och försöker att ändra resan så att han hinner ner till Baku under torsdagens kväll.

Azerbajdzjan GP i Formel 1
Alonso, 39 (TT)

Fernando Alonso har haft en tuffare comeback än vad han hade förväntat sig. Den tidigare världsmästaren har tagit fem poäng på lika många lopp.
–Det beror på hans ålder, säger Nico Rosberg som numera är expert på Sky.
– Det är inte enkelt att hantera Alpines bil och Alonso verkar ha svårt för det. Från och till blixtrar han till, men det påminner mig lite om Michael Schumachers comeback då vi var stallkollegor hos Mercedes.

Schumacher hade då varit borta från F1 i tre säsonger. Alonso var borta i två.
– Det har med åldern att göra. Fernando var inte i F1 under två år och det tar lite tid innan han är tillbaka där han var.

Tips på motorläsning

I går skrev jag om Lewis Hamiltons kritik mot Formel 1, han kallade F1 för ”en pojkklubb för miljardärer” och kritiserade kostnaderna för kategorierna under Formel 1.
Vill du ha statistiken inför helgen? Den hittar du här.
Tiderna och en väderprognos här.

Missade du förra helgens stora intervju med Kenny Bräck? Den hittar du här.

Sedan finns den långa intervjun med Stedan Johansson där han berättar om hur han bearbetar sorgen med konst här. Det är den första delen av fem i en artikelserie om Sveriges F1-förare. De har även publicerats i papperstidningen.

I helgen startar sedan WTCC, STCC och det är WRC på Sardinien. Tyvärr utan Oliver Solberg, hans pappa har testats positivt för COVID-19 och Oliver sitter i karantän. Otroligt synd att han skulle missa VM-chansen den här helgen, men vi hoppas på nya möjligheter framöver.

 

Lewis Hamiltons hårda kritik mot vägen till Formel 1

av Anna Andersson

Formel 1 har blivit en miljonaffär. Vägen dit kostar långt mer än 50 miljoner kronor – och det garanterar inte ens en plats i racingens kungaklass.
– Personligen anser jag att vi lever i en ålder då F1 är pojkklubb för miljardärer, säger Lewis Hamilton.

Lewis Hamilton
Hamilton kritisk mot pengarna inom F1 (TT)

Priset för att ta sig till Formel 1 har ökat markant, för ett par år sedan låg kostnaden för en karriär fram till Formel 1 på ungefär 50 miljoner kronor och i den summan var inte ett F1-kontrakt inräknat. Nu har kostnaderna stigit ytterligare.
– En bra säsong i go-kart kostar runt två och en halv miljoner kronor, en säsong i formel 4 runt fem miljoner kronor och en säsong i formel 3 runt tio miljoner, berättar Mercedes teamchef Toto Wolff.
– Det är helt absurt och det måste få ett slut.

Med tanke på att en förare ofta behöver flera säsonger i en serie för att avancera, Marcus Ericsson körde exempelvis fem säsonger i dåvarande Formel 2, blir summorna enorma.

Lewis Hamilton kritisk

I dag är det näst intill omöjligt att ta sig till Formel 1 utan ett en plats i ett av de större teamens akademier, Mercedes, Red Bull och Ferrari har egna utbildningar för att stötta och drilla de bästa talangerna som exempelvis Charles Leclerc, Mick Schumacher, Yuki Tsonoda och George Russell. Lewis Hamilton fick under  sin ungdom stöttning från McLaren.
En annan väg är att ha förmögna föräldrar. Nikita Mazepins pappa har investerat i Haas, Nicholas Latifis pappa har satsat sina pengar på Williams och Lawrence Stroll är en av ägarna bakom, Aston Martin, där hans son Lance är en av förarna.
– Om jag tänker tillbaka på hur jag började en gång, i en normal familj från arbetarklassen. Jag hade inte haft en chans att lyckas med det i dag, aldrig, säger Lewis Hamilton till AS.

”De har så mycket pengar”

Han syftar på att killar och tjejer som inte har en stark ekonomisk backning inte ens har chansen att ta sig genom supportklasserna under F1.
– Alla killar som du fajtas mot har så mycket mer pengar. Vi måste arbeta för att ändra det i framtiden att göra det mer tillgängligt för killar från en välbärgad bakgrund men även från de som kommer från en vanlig familj. Även Toto Wolff, teamchef hos Mercedes, är av samma åsikt.
– Det måste vara möjligt för ungdomar som inte har en ekonomiskt stark familj att nå framgång, citeras Wolff av motorsporttotal.

Han påpekar att det är viktigt för F1-teamen att kunna hitta talanger, oavsett vilken bakgrund de har och att han inte vill kritisera de förare som har haft en stark ekonomi inom familjen.
– Inom F1 har förare alltid haft olika bakgrund och var och en har haft sin historia att hantera, säger Mercedes teamchef.
– Barn som kommer från privilegierade familjer behöver inte alltid ha det enklare, de kämpar mot sina egna demoner.

Lewis Hamilton
Lance Stroll efter pole position i Turkiet 2021 (TT)

Ett tips innan vi går in på  guiden till helgens lopp. Jag har gjort en artikelserie med de svenska F1-förarna genom tiderna. Pratat med hälften av dem. De första tre delarna har gått i tidningen, men köpte du den inte kan du läsa del 1 här. Stefan Johansson: Jag bearbetar sorgen med konst. Ett mycket öppet  och ärligt samtal med en av Sveriges största racerförare.

Sedan är Mattias Ekström klar för en fabrikssatsning mot för att vinna Rally Dakar.

Guide Azerbajdzjan GP 2021

Baku City Circuit
Tiderna och däckval hittar du här:
Varv: 51
Längd: 6,003 km –motsols
Kurvor: 8 höger/12 vänster
Avstånd till kurva ett: 330 m
Kurvor under 100 km/tim: 9 (T2, T3, T4, T6, T7, T8, T11, T12, T15)
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T17, T18, T19, T20)
Däckslitage: Medel.
Bromszoner: 9 ( 5 hårda)
Bromsslitage: Högt
Maxfart utan DRS: 340 km/tim
Lägsta fart: 74 km/tim
Genomsnittsfart: 198 km/tim
Antal växlingar per varv: 78
Depårakan – med hastighetsbegränsning: 390 m
Körtid i depån med hastighetsbegränsning på 60 km/tim: 23,4 sek.
Vinnande strategi 2019: 1 depåstopp ( de flesta förarna gjorde 2 stopp)
Banans debut: 2016.
Första pole position – och segrare: Nico Rosberg, Mercedes, 2016.
Antal vinster från pole position: 2

Formel 1 och Azerbajdzjan GP 2019
Daniel Ricciardo på den tajta banan – han vann i Baku 2017. (TT)

Segrare från högsta startposition: Daniel Ricciardo vann från startposition 10 år 2017.
– Baku är en unik stadsbana, väldigt olik alla andra stadsbanor vi kör på för här går det att köra om på flera ställen. För egen del har Baku alltid varit intressant, jag har tagit många poäng där, som den galna segern 2017, säger Daniel Ricciardo.

– Det finns saker i Baku som framtidens banor bör ta efter, de långa, breda rakan gör att det finns möjlighet att hitta slipstream och köra om. Det blir tajt racing.

Statistik och Fakta – Formel 1 och Azerbajdzjan GP 2021

Kval 2019 – topp 8:

1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Sergio Perez, Racing Point
6. Daniil Kwjat, Toro Rosso
7. Lando Norris, McLaren
8. Charles Leclerc, Ferrari

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:40.495 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2019)
2019: 1:40.495 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2018: 1:41.498 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:40.593 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:42.758 (Nico Rosberg, Mercedes)

Förare som tagit pole:

Nico Rosberg (1)
Lewis Hamilton (1)
Sebastian Vettel (1)
Valtteri Bottas (1)

Azerbajdzjan GP 2019 – topp 8

1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Charles Leclerc, Ferrari
6. Sergio Perez, Racing Point
7. Carlos Sainz, McLaren
8. Lando Norris, McLaren

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:43.009 (Charles Leclerc, Ferrari, 2019)
2019: 1:43.009 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:45.149 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:43.441 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:46.485 (Nico Rosberg, Mercedes)

Vinnare:

2019 Valtteri Bottas Mercedes
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Daniel Ricciardo Red Bull
2016 Nico Rosberg Mercedes

Omkörningar per lopp:

2019: 50
2018: 50
2017: 42
2016: 62

Inför Azerbajdzjan Grand Prix: F1:s plan för 100 000 åskådare

av Anna Andersson
Azerbajdzjan Grand Prix
Carlos Sainz på pallen efter Monaco GP (TT)

Det är racevecka! Det är dags för Azerbajdzjan Grand Prix och vi har lämnat ett Monaco där Max Verstappen tog över ledningen i förar-VM. Där Red Bull tog över ledningen i konstruktörsmästerskapet och där det var en Ferrari som var snabbast i kvalet och tog en andraplats i racet – samtidigt som Mercedes inte var någonstans.
Nu väntar ytterligare en stadsbana, men en stadsbana med helt andra förutsättningar och två riktigt långa rakor.

Det bådar inte gott för  förra veckans röda succéteam.

– Även innan vi kom till Monaco hade vi en bil som fungerade väldigt bra på något långsammare banor och som genererade i det downforce som krävs där.  Vi kunde också konkurrera på de kortare raksträckorna. Det var en kombination av flera saker som gjorde att vi var snabba i Monaco, säger Carlos Sainz enligt PlatetF1.
– Samtidigt har Mercedes och Red Bull ett försprång och det kommer att bli tufft att kämpa om pole positions och segrar framöver. Därför var det lite svårt att svälja det som hände, vi vet inte när nästa chans dyker upp.

Vilka team är starka i Azerbajdzjan Grand Prix ?

En titt kalendern visar att det kan ta många veckor innan en Ferrarivänlig bana finns med i kalendern igen. Möjligen kan nästa bana som passar teamet vara den i Budapest i slutet av juli. Det oroar Ferraris sportdirektör Laurent Mekies.
– Nu går vi in i en svår del av säsongen, säger han till Motorsport.com.

– McLaren kommer att vara väldigt snabba på den här karaktäristiska banan och att de kommer att vara snabbast av bilarna bakom de två team som slåss om mästerskapet. Vi tror också att Alpine, AlphaTauri och Aston Martin kommer att kunna konkurrera om bra poäng. Vi skafokusera på att få ut max ur vårt paket och göra allt av varje möjlighet. För att använda en fotbollsmetafor, vi ska spela ett bra försvar och sedan kontra.

När vi är inne på fotboll och Ferrari finns ytterligare en nyhet. Enligt Gazetta dello sport ska Ferraris tidigare team chef, Maurizio Arrivabene, vara aktuell som ny VD för fotbollsklubben Juventus. Arrivabene var teamchef för Ferrari från slutet av säsongen 2014 till början av säsongen 2019.

Azerbajdzjan Grand Prix

Fredag:
Träning 1 kl 11.30
Träning 2 kl 15.00
Lördag
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 14.00
Söndag
Azerbajdzjan Grand Prix kl 14.00

Väderprognosen inför helgen talar om växlande molnighet under fredagen, kring 22 grader, lördag och söndag väntas däremot strålande sol och upp till 26 grader.

Däcken i Azerbajdzjan Grand Prix

För första gången har Pirelli tagit med de tre mjukaste gummiblandningarna till Baku, C3 (Hard), C4 (Medium) och C5 (Soft). Det är något mjukare än de gummiblandningar som användes 2019 och samma som användes i Monaco senast.
– Vi går från en speciell bana till en annan, Baku erbjuder helt andra utmaningar än vad vi fick uppleva i Monaco, säger Pirellis Mario Isola.
– Anledningen till att vi väljer de mjukare däcken är att ingen använde den hårdaste gummiblandningen 2019. Vi hoppas att förändringen gör att alla tre gummiblandningarna kan spela en viktig roll vilket ger oss olika strategier.

Andra snabba nyheter

Azerbajdzjan Grand Prix
Får Verstappen köra inför publik ? (TT)

Jan Lammers, sportdirektör för Nederländernas GP, tror på publik när tävlingen avgörs på Zandvoort i höst. Han säger till motorsporttotal att han tror på fyllda läktare, vilket betyder 105 000 åskådare per dag.
– Vad man förväntar sig, vi har en landsman som leder VM. Föreställ er att det också är fallet när vi har ett VM-lopp på hemmaplan!

Nederländerna avslutar sin nedstängning den 5 juni och från och med den 1 september finns det inte längre några regler som kräver ett visst avstånd mellan människor eller en ansiktsmask.

Du missade väl inte att Audi har värvat Mattias Ekström till sitt Dream Team. Här berättar han om sina planer för framtiden.

Marcus hälsning efter Indy 500

Sedan är Indy 500 inte riktigt avslutat än. Jag fick ett meddelande från Marcus Ericsson och han säger såhär om sin elfteplats:

– Det började riktigt bra och bilen kändes bra den första stinten. Sedan kom Stefan Wilsons krasch i depågatan och det blev problematiskt för mig. Jag precis var på väg in och hade slut på bränsle. Jag klarade några varv bakom säkerhetbilen, men sedan var jag tvungen att gå i depåt för bränslet var slut. Hade jag haft några deciliter till hade jag klarat mig och efterrssom depån öppnade på nästkommande varvet. Det blev förödande för mitt race, jag fick en bestraffning eftersom jag var i depå när den var stängd och istället för att komma ut som topp fem efter det första depåstoppet så var jag 29:a, säger Ericsson.

– Sedan fick jag göra ytterligare ett depåstopp för mer bränsle och nya däck. Efter det var det en svår dag, där jag fick kriga för att ta mig uppåt. Det var svårt att köra om, vår bil fungerade inte så bra i klungan för det var svår t att köra om. Den var inställd för att ligga längre fram.

Han fortsätter:

– Med det i åtanke var det en fullt godkänd insats och en elfteplats är bra. Så klart åker jag från hela månaden med en bitter eftersmak med tanke på vad som hade kunnat hända om det inte hade hänt vid första stoppet. Det känns verkligen som om jag hade haft farten för att  kunna utmana om segern och därför känns det bittert och surt.

Indycar har nu uppehåll en vecka innan det är ett dubbelrace i Detroit.

 

Sida 114 av 390