Mercedes: Vi gjorde fel!

av Anna Andersson

Inför USA GP i F1 erkänner Mercedes sitt misstag.
Stallet låg helt fel med utvecklingen av årets bil. Det som simuleringen visade stämde inte med det som hände på banan.

Inför säsongen sa Mercedes James Allison att det skulle vara något team som helt gick bort sig i de nya reglerna. Han hade knappast räknat med att Mercedes var ett av de teamen.
Säsongen 2022 kan bli den första på mer än tio år som Mercedes inte har vunnit ett enda lopp. Det har nämligen inte hänt sedan 2011.

Redo för USA GP i F1
Mercedes kom underfund med  studsandet i Spanien, men upptäckte andra problem (AP/ TT)

Inför helgens USA GP i F1 kommer Mercedes med en rejäl uppdatering. Årets sista, och den ska göra bilen något lättare och målsättningen är att lära sig att förstå bilen bättre och ta med sig den kunskapen in i 2023.

– Vi tar med oss många delar som vi ska testa på banan. De saker vi tar med oss är en mix av detaljer som ska förbättra årets bil men också säkerställa att vi är på rätt väg. Att vi förstår bilen så att vi kan röra oss i rätt riktning till nästa år, säger teknikdirektör Mike Elliott till motorsporttotsal.com.
– De uppdateringspaket som vi har tagit med oss, i alla fall de senaste, har både handlat om att förbättra prestandan och om att ändra inriktningen på hur vi jobbar med aerodynamiken. Det är det vi måste jobba med till nästa år. Man kan inte ändra inriktning i ett enda steg utan det handlar om att göra det steg för steg i små rörelser och det är det som vi försöker göra nu.

Mercedes erkänner: Vi gjorde fel

Han fortsätter och är tydlig med att stallet inte är nöjt med hur de hanterade regeländringen inför säsongen. Han erkänner att stallet har gjort stora misstag som har påverkat dem under hela 2022.
– Vi har varit försiktiga med att förklara vad vi har fått reda på. När jag nu tittar tillbaka på ett beslut vi tog i vintras så var det ett misstag. Om vi hade fortsatt på den väg i gick på tidigare hade vi förmodligen varit i ett mycket bättre läge nu. Om man ser säsongen som en kalender så gjorde vi ett misstag innan året började.

Han vill dock inte avslöja om det handlar om de extremt smala sidepodsen eller något annat. Men faktum är att det är fler motståndare som valt att gå åt samma håll som Red Bull och Ferrari, inte som Mercedes.
Stallet har också haft enorma problem med porpoising under säsongen och det tog lång tid innan de löste dem.
– Vissa team fick kontroll över de problemen tidigare än andra. Jag tror att vi inte klarade av att se de problem som vi hade byggt in i bilen eftersom den studsade så mycket, säger Elliott.

Han berättar att de fick ordning på problemen med porpoising i Barcelona, men sedan kom nästa negativa överraskning.
– Vi trodde att vi var på rätt väg, men i de kommande två racen fick vi en riktigt smäll i magen. För när man skalar av nästa skikt så hittar man ett annat problem och det var det som vi hade byggt in i bilen under vintern. Sedan dess har vi tagit flera steg för att komma till rätta med det. För att verkligen kunna lösa problemet behöver vi en vinter på oss.

USA GP i F1

Nu väntar USA GP i F1. Där träningar, kval och race kommer att göras under kvällstid. I morgon levererar jagde tider som gäller för USA GP i F1. Förhoppningsvis får ni även däckval och en kommentar från Pirelli.

För övrigt, här kan ni läsa en text om Mattias Ekstörms nya svenska satsning som ska få honom att nå bättre resultat i Rally Dakar, så kan jag passa på att tipsa om den. Det är premiär i Hedemora under helgen som kommer.

Och så säger vi grattis till dagens födelsedagsbarn:

Stjärnan: Är som en laglig drog

av Anna Andersson

2022 imponerade Mattias Ekström och Emil Bergqvist i Rally Dakar.
2023 ska det bli ännu bättre – därför har de startat en ny svensk racingserie som ska möta de svåra förhållandena öknen.
– Detta är så nära du kan komma, adrenalinkicken är enorm. Det är en laglig drog, säger Ekström.

Mattias Ekström och  Emil Bergkvist  (Audi)

Tillsammans med sin kartläsare Emil Bergkvist och rallyraidföraren Sebastian Eriksson har Ekström letat efter en racingform som kan jämställas med Rally Dakar. Nu har de själva tagit fram en tävlingsform som kan ge honom den träning han behöver inför världens absolut tuffaste och svåraste rallytävling.
– Jag skulle ljuga om jag säger att vi åker dit för att delta. Jag drömmer om att vinna. Samtidigt är det inte realistiskt för motståndarna är så bra. Jag måste ta varje möjlighet jag kan att träna, säger Ekström.

Mattias Ekstöm om nya satsningen SXS

Rally Dakar startade 1978 och avgörs numera i Saudiarabien. Tävlingen pågår under ett par veckor i januari och lockar stjärnor som Stephane Peterhansel och Carlos Sainz, men också rallyentusiaster och äventyrare. För Mattias Ekström, som deltar i en eldriven satsning tillsammans med Audi, är tävlingen årets höjdpunkt. Samtidigt måste han träna för att kunna prestera.
– Det finns nästan inga möjligheter att träna på den typen av rally vi utsätts för där. Vi var i Marocko och tränade men behöver mer. Jag måste köra mer onotat rally för att utvecklas. Det är det jag tycker är allra svårast. Därför fick vi ta saken i egna händer och skapa ett mästerskap som innehåller den typen av rally vi behöver träna på.

Ekström tränar för Rally Dakar

Mattias Ekström, Emil Bergkvist (Audi)

Om en vecka startar SXS (Side by Side) med en första av tre deltävlingar i Sverige. Det är en bil som påminner mycket om de buggies som kör i Dakar, men här tävlar förarna motorbanor. Varje fordon når upp till 200 km/timmen, det delas av två förare och de tävlande kör samma sträcka flera gånger. Till en början blir det racing mellersta och norra Sverige. Till nästa år är tanken att projektet ska utökas ytterligare.

– Känslan är väldigt lik hur det är att köra Rally Dakar, men jag kan väl jämföra det med en laglig drog. Genom att köra olika typer av racerbil kan du uppnå den känslan. När effekten och viktförhållandet möts, du kör på en motorbana, väg eller öppen plats i full fart och du upplever en kombination av prestanda och risk. Den känslan ger ett rus i kroppen och det är helt enormt. Det blir en laglig drog. Detta är inte som att åka till affären och köpa bullar, säger Mattias Ekström.

– Det är extremt, en del blir rädda, andra känner ett lyckorus. Själv är jag en största missbrukaren av just adrenalin och ett adrenalinpåslag kan klassas som en drog. Andra droger håller jag mig borta i från. Jag dricker knappt öl, men detta är en väldigt stark känsla. Jag är väl beroende av motorsport.

SXS startar i Hedemora om en vecka, ytterligare två deltävlignar avgörs i början av nästa år, men däremellan ska Mattias Ekström och Emil Bergkvist jaga framgångar i Rally Dakar.

Korta nyheter om F1

McLaren ger två IndyCarförare, Alex Palou och Patricio O´Ward möjligheten att köra F1. De ska köra den första fredagsträningen för stallet i Austin, USA och Abu Dhabi. Det gör att teamet ger två stycken nykomlingar möjligheten att köra var sin träning och det är exakt det som reglerna också föreskriver. Palou kör i USA där han ersätter Daniel Ricciardo, O´Ward kör inte i sitt hemland Mexiko utan han ersätetr Lando Norris i Abu Dhabi.

Palou är vid sidan av Robert Schwarzman (Ferrari), Antonio Giovinazzi (Haas), Logan Sargeant (Williams) och Theo Pourchaire (Alfa Romeo) den femte fredagsföraren i Austin. Vid sidan av O´Ward kör även Fittipaldi (Haas) och Felipe Drugovich (Aston Martin) den första träningen i Abu Dhabi.

I veckan har det pratats mycket om att Red Bull spenderade för mycket pengar under 2021. Något beslut har ännu inte kommit. Detta trots att F1-boss Ross Brawn 2019 sa att en överträdelse skulle kosta VM-titeln.

HAr du inget att göra i helgen, lyssna gärna på vår F1-podd,

F1-chefen: Den som bryter mot budgettaket förlorar VM

av Anna Andersson

F1:s chef Ross Brawn var oerhört tydlig när han sa:
– Den som bryter mot budgettaket förlorar VM-titeln.
Det var 2019 , men nu skapar citatet stor förvirring inom F1.

Ross Brawn
Ross Brawn, då teamchef för Brawn GP. Numera sportchef för F1 (AP/TT)

Det är snart tre år sedan som F1 bestämde sig för att lägga ett budgettak, anledningen var att sporten skulle bli jämnare och showen bättre.
Men det skulle inte bli några diskussioner kring vad som gällde utan det skulle vara klart och tydligt. Ross Brawn förespråkade hårda bestraffningar för det stall som plockade för mycket ur kassavalvet.
– Den som luras och bryter mot de finansiella reglerna kommer att förlora en VM-titel, sa F1:s sportchef Ross Brawn.
– Om stallen bryter mot reglerna får det kraftiga konsekvenser. Det blir en sportslig bestraffning som ligger i paritet med hur stort regelbrottet är.
Detta sa Ross Brawn alltså år 2019.

Förvirring efter uttalandet från Ross Brawn

I fjol infördes reglerna och inför årets säsong lämnade varje team in sin budget till FIA. I måndags kom sedan resultatet och det visade sig att två team har spenderat för mycket pengar. Aston Martin och Red Bull, det team som vann förar-VM 2021 och 2022.
Men trots att mästarstallet har spenderat mer pengar än vad som är tillåtet vet ingen ännu vad bestraffningen blir. Det pratas om att det var ett mindre regelbrott på under fem procent (mindre än 7,5 miljoner dollar) och ingen nämner sådana konsekvenser som att Max Verstappen riskerar att förlora en eller båda sina VM-titlar.
Detta trots att det var precis det som F1:s sportchef sa för tre år sedan när reglerna utformades.

Just nu är det mest en fråga om hur stort regelbrottet var inte, om det var en förseelse eller inte?

För att dra det ett steg längre. Det är inte helt jämförbart, men ni förstår säkerligen poängen.

Var det övertramp eller inte när Mike Powell hoppade 8,95 i längdhopp i Japan 1991? Nej det var det inte. Annars hade det inte varit godkänt. Eller godkänns ett världsrekord med ett övertramp på mindre än fem procent och sedan får hopparens skosponsor betala böter?

Var det offside eller inte när fotbollsspelaren nätade?

Där diskuteras det knappast hur mycket offside en spelare var – utan antingen var offside eller också var det inte offside. VAR bestämmer.
Fråga Stina Blackstenius som fick tre mål bortdömda för offside under sommarens EM. Det var ingen som godkände målet för att hon ”bara” var offside med en centimeter av axeln och lät Sverige böta en slant i efterhand.
Ibland är det lite svårt att förstå sig på F1.

Varför finns regler, om de ändå alltid är förhandlingsbara?

Korta nyheter

Théo Pourchaire får chansen hos Alfa Romeo. Han får köra fredagsträningen i USA. Även Williams satsar på en förare från Formel 2, Logan Sargeant.
Aston Martin har också nyheter, de har kontrakterat den tidigare F1-föraren Pedro de la Rosa som ambassadör.

Mercedes kommer med en uppdatering till USA:GP i Austin nästa helg. Det handlar om en förbättrad aerodynamik, men också en viktbesparing. Mercedesen låg ungefär tio kilo över minimivikten när säsongen startade.
– Det är det sista steget i vår aeroutveckling för i år och förhoppningsvis så ökar detta bilens prestanda, säger Andrew Shovlin, som är ansvarig raceingenjör hos Mercedes.
– Det är viktigt att vi lär oss av varje steg på vägen och att vi tar med det till nästa år.
Mercedes har haft väldigt svårt att veta riktigt hur bra deras bil är på olika banor. I Singapore var Lewis Hamilton relativt nära en polepositon, i Suzuka var stallet långt från täten.
– Vi har haft en bra racepace, och tar vi ett steg till kan vi förhoppningsvis vara med och slåss med Ferrari och Red Bull. Men det är väldigt svårt att veta hur vi ligger till inför ett kval.

Sedan tipsar jag också om vår F1-podd, Plattan i Mattan. Vi snackar ner förvirringen i Japan och om Pierre Gaslys ilska.

de Vries till F1 – tack vare Max Verstappen

av Anna Andersson

Nyck de Vries är klar för F1 2023. Mycket tack vare Max Verstappen.
Hans tips lade grunden för kontraktet med AlphaTauri.

Nyck de Vries
Nyck De Vries körde för Williams är klar för AlphaTauri (AP /TT)

Nyck de Vries, 27, imponerade stort när han körde in på poängplats i sin F1-debut på Monza. de Vries är testförare för Mercedes och körde den första träningen i Italien för kundteamet Aston Martin, men när Alex Albon drabbades av blindtarmsinflammation fick han hoppa in hos Williams istället.
Han imponerade i kvalet och i racet. Dagen efter passade han på att umgås med sin landsman, Max Verstappen.
– Dagen efter tävlingen på Monza gick vi ut och åt middag tillsammans och jag sa till honom att helt enkelt slå Helmut en signal, berättar Verstappen för den nederländska utgåvan av motorsport.com.

Verstappen berättar att han sa till Nyck de Vries att ringa Helmut Marko, motorsportkonsult och talangjägare hos Red Bull och AlphaTauri.
– Det var helt rätt tidpunkt att ringa honom på. Troligen var Helmut fortfarande väldigt imponerad av söndagens lopp, säger Verstappen.

Tipsade AlphaTauri om de Vries

Max Verstappen
Red Bulls Max Verstappen tipsade de vries att ringa AlphaTauri (AP/TT)

de Vries slutade nia och tog sina första F1-poäng den andra helgen i september, och ett par veckor senare var hans kontrakt med AlphaTauri undertecknat. Nyck de Vries som vann elbilsmästerskapet Formel E 2021 ska därmed köra F1 2023. Han ersätter Pierre Gasly som lämnar stallet för Alpine.
– Max var verkligen hjälpsam, citeras Marko av motorsporttotal.com.
– Nyck är inte den yngsta föraren längre, men han har väldigt mycket erfarenhet från flera olika mästerskap. Det som verkligen imponerade på mig var när han körde Sebastian Vettels bil för Aston Martin, under fredagen. Jag lyssnade på hans radiotrafik och de kommentarer som han gav stallet var väldigt imponerande.

Efter loppet på Monza var de Vries inte bara en kandidat för en förarplats hos Williams, som har en ledig, utan också för AlphaTauri som släpper sin teamledare Gasly till Alpine, trots att han har kontrakt.

– Nyck satte sig i bilen, körde racet och levererade. Han hade pressen på sig, men gjorde inte ett enda misstag och det var det som imponerade på oss. Efter det hade vi ett samtal i Graz och då fick jag en bekräftelse på att han är rätt man an.
En annan viktig detalj är att de Vries under många år varit Mercedes reservförare.

– Givetvis kommer teamet att kunna dra fördel av det. Han har varit reservförare för nästan alla team som kör med Mercedes motorer och han har kört olika simulatorer. Den erfarenheten vill vi ta del av, säger Marko.
Just nu är det två förarplatser kvar till VM i F1 2023, hos Haas och Williams.

Korta nyheter – Max Verstappen

Ni är några stycken som har mejlat och frågat vem Max Verstappens flickvän är, om han fortfarande är ihop med svenskan Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Svaret är nej det är han inte. Det var ett par år sedan de avslutade den relationen. Sedan snart två år är han tillsammans med Kelly Piquet, 33.

Hon är dotter till den trefaldige världsmästaren i F1, Nelson Piquet. Hon har en treårig dotter, Penelope, tillsammans med den tidigare F1-föraren Danil Kvyat. Han tävlade för Red Bull och AlphaTauri fram till och med 2020.

Plattan i Mattan är tillbaka. Denna vecka snackar vi ner Japans GP och pratar om röran efter målgång när Max Verstappen blev världsmästare. Du hittar Sportbladets F1-podd Plattan i Mattan här. Här kan du läsa ett porträtt av Max Verstappen. Det ger en liten bild av vem han är och hur han har tagit sig dit där han är nu.

Comeback för Ford?

av Anna Andersson

Audi är klara. Porsche tvekar, men kommer Hyundai och Ford som nya motortillverkare i F1? De uppgifterna cirkulerar nu i media.
– F1 är populärare en någonsin och det är ett logiskt steg för varje motortillverkare, säger Red Bulls Helmut Marko.

Hans stall har precis vunnit förar-VM med Max Verstappen, men också bekräftats skyldiga till att ha spenderat för mycket pengar under förra året. De andra teamen är överens om att även en mindre överträdelse av budgeten måste bestraffas hårt. FIA har ännu inte berättat exakt vilken typ av straff som Red Bull kan räkna med.

motortillverkare i F1
 Max Verstappen och Helmut Marko (AP/TT)

– Handlar det om en liten överträdelse är ordvalet antagligen inte helt korrekt. Om du lägger ut fem miljoner extra så har det en stor påverkan på mästerskapet, sa Mercedes  stallchef Toto Wolff i Singapore.

– För att ge er en bild av vilka delar de tre toppteamen haft med sig under säsongerna 2021 och 2022 så är det två team som lägger ut ungefär lika mycket pengar och ett tredje som lägger ut mer. Vi vet att vi lägger ut exakt tre och en halv miljon dollar på de delar som vi använder på bilen. Då kan man också se vilken skillnad det blir om man betalar en halv miljon mer.

Red Bull med egen motortillverkning

Red Bull arbetar numera tillsammans med en egen motoravdelning, Red Bull Power Train, även om det har ett nära samarbete med Honda som egentligen ligger bakom de nuvarande motorerna. Till 2026 kommer ett nytt motorreglemente och Red Bull som var nära ett samarbete med Porsche fortfarande står utan officiell partner för ett nytt reglemente.

– Jag kan bara säga att F1 är populärare än någonsin och det är ett logiskt steg för varje tillverkare att fundera över att gå med. Det finns ett par motortillverkare, som inte kommer från Tyskland, som också är intresserade, säger Marko till F1Insider.

Kommer nya motortillverkare i F1?

Björn Wirdheim var testförare för Jaguar 2004, men körde aldrig något lopp. (AP/TT)

Audi är redan klara, men har ännu inte något team att samarbeta med. Porsche tvekar:

– Formel 1 är fortfarande intressant. Nu ser vi efter om det finns andra möjliga vägar in. Vi kommer inte att stressa in i något beslut som vi inte är övertygade av, citeras Porsche av F1 Insider.

Enligt F1 Insider kommer det kanske fler nya motortillverkare till F1. Det handlar om Hyundai, Sydkorea, och amerikanska Ford.

Enligt webbsidan är Ford intresserade av ett samarbete med Andretti, men just nu vill inte F1-stallen släppa in ett elfte team i mästerskapet utan Michael Andretti och hans stall får vänta. Ford har dock erfarenheter av F1, där Ford-Cosworth arbetade som fabriksteam tillsammans med Jaguar mellan 2001 och 2004. Stallet såldes sedan till Red Bull år 2004.

Hyundai har däremot ingen erfarenhet av F1, tillverkaren har däremot tävlat i WRC och det var det stallet som Oliver Solberg tävlade för i år. Svensken måste dock lämna fabriksteamet efter årets säsong. Det pratas nu om att han möjligen kan hitta ett samarbete med brittiska M-Sport framöver. Även hans pappa Petter tävlade för M-Sport.

Plattan i Mattan

Onsdag betyder nytt avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan. Vi snackar om kaoset i Japan. Om varför det blev ett sådant kaos och varför Pierre Gasly var så upprörd och vem Jules Bianchi var och vad som hände i Japan 2014. Lyssna du med och har du åsikter eller tankar, mejla gärna filip.lindfors@aftonbladet.se eller till mig. Vi är glada och tacksamma över att ni är så många som lyssnar på podden varje vecka.
För övrigt snackar vi om regndäcken i podden. Max Verstappen har nu erbjudit sig att testa nya regndäck åt Pirelli. Han tycker att det utbud som finns nu är för dåligt. Sebastian Vettel stämmer också in i den kritiken.

Haas testar Fittipaldi

Haas ger Pietro Fittipaldi chansen att köra under träningen i Mexiko och Abi Dhabi. Om han ersätter Kevin Magnussen eller Mick Schumacher är inte klart än. Fittipaldi kvalar in som rookie även om han körde på Sakhir och i Abu Dhabi för teamet 2020. Då stod Romain Grosjean över på grund av de svåra brännskador han drabbades av i Bahrain. En roookieförare får ha kört max två GP-lopp. I USA nästa vecka är det Antonio Giovanazzi som får chansen för Haas under en träning. Han är dock allt annat än en rookie.
Haas har för övrigt inte presenterat någon förare intill Kevin Magnussen för 2023. Alla förare för VM i F1 2023 hittar du här.

En hälsning till alla Alonsofans – det är riktigt imponerande:

FIA: Red Bull spenderade för mycket pengar 2021

av Anna Andersson

I Japan vann Red Bull och Max Verstappen VM i F1 för andra året i rad – men  stallet spenderade för mycket pengar under 2021.
Men de klarar sig från bestraffning. Än så länge.

På Suzuka vann Red Bull och Max Verstappen VM i F1
På Suzuka vann Red Bull och Max Verstappen VM i F1 (AP/TT)

I söndags vann Red Bull och Max Verstappen VM i F1 i för andra året i rad. De säkrade förar-VM i Japan när fyra lopp återstår av säsongen i Formel 1.
Men det var stor förvirring efteråt och inte heller helt lugnt under måndagen eftersom Red Bull misstänktes för att ha spenderat mer pengar än vad som var tillåtet under 2021 och FIA (internationella bilsportförbundet) skulle redovisa sina beräkningar under måndagen.
Det tog lång tid innan beskedet kom, men när det väl kom var FIA var tydliga:

Red Bull är skyldiga till att ha spenderat för mycket pengar under 2021.

I Japan vann Max Verstappen VM i F1 i för andra gången

Därför ska detta undersökas vidare, men Red Bull kan nu enbart vänta sig ekonomiska bestraffningar. Inte några sportsliga bestraffningar eftersom de enbart kan delas ut när ett team har överskridit den fasta summan med mer än fem procent (vilket torde betyda att det i Red Bulls fall handlar om mindre än 7,3 miljoner dollar).

Även Aston Martin har spenderat för mycket pengar, medan Williams måste böta eftersom stallet lämnat in sina uppgifter försent.

Red Bull är fortfarande övertygat om att stallet har hållit sig inom det avtalade budgettaket. Stallet är både överraskat och besviket över det som nu kommit fram.

De andra teamen vill däremot att det ska bli ett strängt straff.

– För oss är det viktigt att om det blir tydligt straff, för tro mig. Våra bilar försöker att fajtas mot de bästa och vi har bilar som är utvecklade inom ramen för budgettalet. Vi vet att även om det handlar om att man bara har gett ut lite mer pengar äm vad som är sagt så betyder det också prestanda, säger Ferraris Mattia Binotto.

– Fem miljoner dollar är ungefär en halv sekund, en eller två miljoner är en eller två tiondelar och har man en av de snabbaste bilarna handlar om det om en pole position eller en andraplats på gridden. Detta handlar om 2021 och efter 2021 är det en fördel om man vinner den efterföljande säsongen.

En traktor på banan – oacceptabelt

Flera av förarna som körde bakom säkerhetsbilen under de inledande varvem av Japan GP såg inte den kran eller om det nu var en traktor som befann sig på banan för att bärga Carlos Sainz Ferrari. Pierre Gasly var vansinnig när han upptäckte den, men han är inte den enda som har reagerat.

– Jag låg ju först och hade bra sikt, säger Max Verstappen.
– Men när man ligger längre bak i kön försöker man alltid att åka bort från sprayen från bilen framför, man kör till vänster eller till höger eftersom man inte ser nästan någonting. Då kan det hända saker. Om man kör till vänster och det plötsligt står en kran eller något annat stort fordon vid sidan av banan är det farligt, oavsett vilken hastighet man kör i. Det är definitivt något som måste förbättras.

Fernando Alonso som kom längre bak i kön såg den exempelvis inte.
– Jag vet fortfarande inte var Carlos stod någonstans. Jag såg ingen traktor, jag såg ingenting. Bakom säkerhetsbilen kunde jag inte se traktorn och jag kunde inte heller se Carlos, detta var alltså när det var som allra sämst sikt.

Värre än när Jules Bianchi kraschade

Mclarens Daniel Ricciardo såg inte traktorn (AP/TT)

Inte heller Daniel Ricciardo såg någonting:
– Jag hade gärna velat säga att jag hade sett den, men nej. Det gjorde jag inte. Jag såg det på reprisen, när jag var tillbaka i garaget och tänkte: Jag tror att jag har sett den, men det var väldigt svårt att se även på tv-bilderna.

Även Nicholas Latifi är tydlig:
– Det var en sak för Pierre, han kom från depån och var ensam på banan. Han hade inte kontakt med bilarna framför, men jag körde bakom säkerhetsbilen och jag såg knappt den där kranen. Den dök upp ur ingenstans när jag var tre meter därifrån, säger Williams förare.

– Jag körde i ytterkanten av banan och såg den väldigt sent. Jag tycker att detta var värre än det som hände här för flera år sedan. För den här gången så stod kranen på banan.

När Jules Bianchi fick vattenplaning och skadades så illa att han sedan avled år 2014 stod hjullastaren som skulle bärga Adrian Sutils bil flera meter utanför banan.

Vettel och Russell jobbar för förbättringar inom Formel 1

Sebastian Vettel och George Russell som är ledande inom förarorganisationen ska nu ta tag i detta en gång för alla.
– På onboard-kameran ser man mer än vad vi ser och det är oacceptabelt. Vi har pratat om att ett servicefordon inte får köra in på banan under de väderförhållandena. Aldrig när säkerhetsbilen är ute på banan.

George Russell är också tydlig med sin åsikt när han säger:
– Det pratas mycket om Pierre just nu, men det är helt oväsentligt. Det var 17 andra bilar på banan de körde också om traktorn utan att verkligen ha sett den. Man måste köra ur sprayen för att se någonting och det betyder att man är på den linje där traktorn står. Det finns inga omständigheter, framförallt inte när det är blött, väldigt blött, fuktigt eller upptorkande då det är okej att en traktor kör ut på banan.

Om inte förarna förstår, hur ska vi göra det?

av Anna Andersson

Max Verstappen är världsmästare F1 2022. Men det finns också andra saker att fundera över över efter raceet.

För att bli världsmästare i F1 räcker det inte med att vinna race. Du måste även kunna hela regelboken. Men vem gör det?
Japan GP var galet förvirrande för alla som följer sporten och efter ännu ett märkligt VM-avgörande känns det som om vi bara vet en enda sak.
Att Max Verstappen knappast har vunnit sin sista VM-titel.

Max Verstappen är världsmästare F1 2022
Max Verstappen är världsmästare F1 2022 (AP/TT)

Kaos, kaos och en total förvirring. Några andra ord kan knappast sammanfatta årets VM-avgörande i Formel 1. Max Verstappen hade ingen aning om att han har vunnit VM. Hans team förstod det inte heller, F1 sa ingenting och miljoner fans såg ut som frågetecken. Det tog nästan tjugo minuter innan den tidigare världsmästaren Jenson Button skickades ut på prispallen för att förklara för Max Verstappen och en hel F1-värld att han har tagit sin andra VM-titel.

Ingen förstod någonting. Allra minst Verstappen eftersom hans eget team var övertygade om att det saknades en poäng innan titeln var klar.
Snacka om antiklimax.

Max Verstappen är världsmästare F1 2022

Anledningen till förvirringen var tudelad. Dels tvingade Verstappens teamkollega Sergio Perez Ferraris Charles Leclerc till ett misstag vilket resulterade i att Ferraris förare fick en bestraffning och förlorade andraplatsen. Dels bestämde FIA (internationella bilsportförbundet) att det skulle dela ut full poäng trots att de tävlande inte genomförde 75 procent av tävlingsdistansen. Det finns tydligen en regel som säger att om ett lopp startas om efter rödflag och kan köras in i mål delas full poängskörd ut. Detta oavsett hur många varv som har körts.

Den regeln hade ingen koll på. Inte förarna, inte teamen och ingen annan heller.
Ser vi tillbaka på säsongen är Verstappen och Red Bull mycket värdiga mästare. Stallet som vann fjolårets titel efter ett omdiskuterat domslut och en dramatisk final har dominerat den här mycket svåra säsongen. Den regeländring som genomfördes inför premiären har varit den största i sportens historia och alla var överens om att något eller några team skulle gå fel i sina försök att nyttja reglerna på allra bästa sätt.
Men ingen hade förväntat sig att det var team som Mercedes, McLaren och Ferrari som skulle gå bort sig.

Ferrari rasar när Red Bull gasar

Ferrari inledde visserligen säsongen på topp, men har för varje tävlingshelg som passerat tappat allt mer av konceptet. Har det inte varit en krånglande motor har det varit strategimissar, tveksamma depåstopp eller förarmisstag. McLaren har kört med pyspunka sedan i mars medan Merceders, som dominerat i åtta säsonger, har haft en studsande bil som helt saknat toppfart.

Red Bull, med stjärndesignern Adrian Newey, lyckades däremot lösa problemen med den bil som krånglade tidigt i våras. Stallet har gjort rätt uppdateringar i rätt tid, coachat sin förare med fingertoppskänsla och tagit väl genomtänkta beslut. Från och med sprinthelgen på Imola har Red Bull levererat på en mästerlig nivå under nästan varje tävlingshelg. Stallet har gång på gång försett Verstappen med djärva och smarta strategier, i kombination med nästintill perfekta depåstopp, vilket har lett till att han har visat upp ett upp lugn som är få 25-åringar förunnat.

Sedan tävlingshelgen hemma i Österrike den första helgen i juli har Red Bull vunnit samtliga åtta lopp. Su av segrarna tillskrivs Verstappen. Han har vunnit från första startled, från platser betydligt längre ner i fältet och trots bestraffningar.
Det har känts som om han vore oslagbar, men hans överlägsenhet är ett tydligt bevis på ett stall där varje kugge fungerar. Formel 1 är ett lagarbete, där föraren sällan gör bättre resultat än det stall han har bakom sig.

Berättade för Max Verstappen: Du är världsmästare F1 2022

Just nu känns det som om kombinationen av stall, motortillverkare och förare har lagt grunden för att Red Bull och Verstappen ska vara med i ännu en VM-kamp redan nästa år.  Året därefter och fram till dess att Max Verstappens kontrakt går ut 2028.
Men så enkelt är det sällan inom F1.

Konkurrenterna vilar aldrig och under måndagen väntas ett beslut från FIA som kan förändra förutsättningarna rejält. Då presenteras uppgifterna kring hur stallen hanterat fjolårets budgettak och det finns misstankar mot att Red Bull och Aston Martin inte har haft ordning på sina siffror. Om det stämmer och vad det i sådant fall skulle innebära går inte att svara på än.

Straffskalan är okänd vilket betyder att det bara går att spekulera i om det handlar om poängavdrag, dryga böter, avdrag på den tid som teamen tillåts spendera i vindtunneln eller en diskvalificering från det ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet.
Så förvirringen kvarstår. Under dagen kan förutsättningarna förändras igen – eller inte.
Det enda vi vet just nu är att Max Verstappen knappast har vunnit sin sista VM-titel i F1.

Korta nyheter

Pierre Gasly bestraffades med 20 sekunders tidstillägg och med två straffpoäng på förarlicensen för att han kört för fort under rödflagg. Det är en bestraffning som förarna inte alls förstår. De förstår inte varför ett fordon, en kran eller traktor befannsig på banan när sikten var så usel och bilarna fortfarande körde i mer än 200 km/timmen.

2014 inträffade en liknande situation, då körde Jules Bianchi för fort under dubbel gulflagg på Suzuka. Han fick vattenplaning och kolliderade med en hjullastare. Fransmannen avled av sina skador sommaren 2015.

– Det är åtta år sedan vi hade en tragisk olycka här. Jules avled av sina skador. Jag förstår inte hur en sådan sak kan hända igen, säger Sebastian Vettel till Sky.

– Det är klart att loppet är neutraliserat med säkerhetsbil eller rödflagg, men under de förhållanden som rådde vid det tillfället får inget bärgningsfordon köra ut på banan när vi fortfarande är där. Detta måste analyseras ordentligt. Det får inte hända igen. I dag hade vi bara ren tur.

Det var stor förvirring efter målgång, kika in bakom kulisserna.

Resultatat från Japan GP hittar du här.

Vi hörs under veckan. I bloggen och i podden som kommer på onsdag, precis som vanligt.

Max Verstappen – talangen som skriver om reglerna

av Anna Andersson

Max Verstappen var bara 16 år när han skrev kontrakt med Red Bull.
Han var inte myndig, fick inte dricka alkohol och inte heller köra bil.
Ändå var han redo för Formel 1.

Max Verstappen
På bilden är Max Verstappen 16 år och har precis skrivit på för Red Bull. Han ska tävla för Toro Rosso 2015  då han ersätter Jean-Eric Vergne. (TT)

Hösten 2014 presenterade Red Bulls systerstall Toro Rosso en ny förare. Han var 16 år, körde då i Formel 3, hade inte tävlat i någon av de supportklasser som avgörs i samband med F1 och han var inte heller tillåten att ratta en vanlig personbil.
Men inom Formel 1 fanns det då inget reglemente som förbjöd förare utan körkort att tävla i racingens kungaklass och Red Bull tog chansen.
De såg en talang de inte ville missa.
– Han är redo han behöver inte köra i några andra supportklasser, sa Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko som har handplockat de flesta förarna till Red Bulls två F1-stall.
– Max är en sådan talang som vi kan skicka rätt in i F1. Han är den enda föraren som under de senaste 15 åren har klarat av att ta steget direkt från go-kart till Formel 3.

Max Verstappen skrev om reglerna

Normalt är Formel 4 instegsklassen för formelbilsracing, men Max Verstappen tog en genväg och när han var 17 år stod han på startlinjen till F1-premiären i Australien. Året var 2015, han var den yngste föraren som någonsin kört F1 och han tvingade fram en regeländring.
I dag måste en förare ha körkort för att få den superlicens som krävs för att tävla i Formel 1.
Detta var första gången som Max Verstappen skrev historia.
– Vi anser att Max är en av de mest begåvade förarna i den yngre generationen och vi tror att Max har den naturliga mognad och mentala styrka för att anta utmaningen och göra det på ett mycket bra sätt.

Och som han gjorde det. Han tog poäng i karriärens andra lopp. Då körde han in sin Toro Rosso på plats sju i Malaysias GP på Sepang.
– Den största skillnaden mot tidigare är toppfarten, sedan att det är betydligt mer folk runtomkring bilen och alla jobbar mot samma mål, men själv behöver du bara göra dina varv för att hela tiden fortsätta utvecklas, sa han till mig när vi träffades i maj 2015.
– Jag lever min dröm. Jag har alltid drömt om att få köra F1 och nu får jag det. Varje dag känns det som om det är en dröm som har gått i uppfyllelse.

Max Verstappen med en seger i debuten

Den 15 maj 2016 vann Max Verstappen sitt första F1-lopp, det var hans debut för Red Bull. (TT)

Ett år senare körde han sitt första lopp för Red Bull, det var i Barcelona i Spanien. Han bytte plats med ryssen Daniil Kvyat som flyttades till Toro Rosso och han kvalade in på plats fyra efter Mercedes Lewis Hamilton och Rico Rosberg, samt efter teamkollegan Daniel Ricciardo.

När Mercedes båda förare kolliderade i den fjärde kurvan fick Verstappen en otrolig möjlighet. Han valde en strategi med två stopp, tillskillnad från Ferraris Sebastian Vettel och kollegan Daniel Ricciardo. Det var nyckeln till att Max verstappen tog en seger i sitt första lopp för Red Bull.
Han var den första föraren från Nederländerna att vinna ett Grand Prix och han var bara 18 år. Lite mer än ett år efter sin F1-debut skrev Max Verstappen historia igen. Han var den yngsta föraren någonsin att vinna ett GP.

De kommande åren fajtades Max Verstappen med den överlägsna bilen från Mercedes. För varje säsong kom han allt närmare och 2021 var det dags. Verstappen vann tio av 22 lopp, han förlorade segern i Baku efter att däcket gått sönder och han kolliderade med den regerande mästaren Lewis Hamilton på Silverstone och på Monza. Duellen pågick hela hösten och Verstappen fajtade den sjufaldige världsmästaren Lewis Hamilton in i en avgörande final.

Verstappen världsmästare i Formel 1

Spänningen var olidlig när Nicholas Latifi kraschade sin Williams i slutet av loppet och säkerhetsbilen kom ut på banan. Tävlingsledningen tog ett omdiskuterat beslut för att tvinga fram ett avgörande utan säkerhetsbil, man mot man, under stålkastarnas ljus.
Max Verstappen och Red Bull valde en bättre däckstrategi, vilket lade grunden för den omkörning han gjorde av Lewis Hamilton vilket gav honom VM-titeln.

– Det är helt otroligt. Jag försökte hela racet och sedan hände det på sista varvet. Det är helt galet. Jag vet inte vad jag ska säga, jublade han efter segern.
– När jag var liten drömde jag om att köra Formel 1, om att vinna och få höra nationalsången. Så kommer man till Formel 1 och så uppnår man detta det finns inte ord. Allt kommer liksom tillbaka, alla år av racing kommer på något sätt ner i det sista varvet. Detta är helt fantastiskt.

Max Verstappen blev den första Red Bullföraren vid sidan av Sebastian Vettel att vinna en VM-titel och han den första föraren som inte körde en Mercedes att vinna VM sedan turboeran inleddes år 2014.

Max Verstappen dubbel mästare i F1

Under 2022 genomfördes en stor regeländring inom Formel1, men inte heller det kunde stoppa Max Verstappen. Han bytte han sitt nummer 33 mot en världsmästares nummer (1) och efter en tyngre start har han dominerat säsongen. Under sommaren och inledningen av hösten vann han sex lopp i rad vilket gav honom möjligheten att avgöra VM 2022 i förtid.
Nu är Max Verstappen 25 år gammal och han har tävlat i Formel 1 sju år. Under den tiden har han vunnit två VM-titlar. DEn första efter en kaosartad final i Abu Dhabi. Den andra efter en lika förvirrad avslutning i Japan.
Hans kontrakt med Red Bull sträcker sig till och med 2028, därför kan du räkna med att Verstappen kommer att slåss om fler VM-titlar framöver.

Här ser du alla stall och förare till VM i F1 2023.

 

Nyck de Vries klar för F1 2023

av Anna Andersson

Nyck de Vries kör F1 2023. Han är klar för AlphaTauri, samtidigt som Pierre Gasly flyttar till Alpine.

Nyck De Vries kör F1 2023 för AlphaTauri
Nyck De Vries kör F1 2023 för AlphaTauri  (AP Photo/Antonio Calanni)

Efter Max Verstappen presenterar Nederländerna nu ännu en förare till F1 och ännu en förare till Red Bulls familj. Nyck de Vries, 27, har de senaste åren varit reservförare för Mercedes och han har också hunnit med att vinna Formel E. Tidigare i höstas förändrades dock hans framtid.

När Alex Albon, Williams, drabbades av en blindtarmsinflammation fick han hoppa in i bilen intill Nicholas Latifi. Utan någon raceerfarenhet från Formel 1 dominerade han sin teamkollega och han körde också in på poängplats i sin F1-debut.

Nyck de Vries kör F1 2023

Det gav eko i F1-världen och när Alpine kontaktade  AlphaTauri för att kunna värva Pierre Gasly så vände sig Red Bulls motorsportkonsult och talangchef Helmut Marko till Nyck de Vries.

VI snackade om det i veckans F1-podd, Plattan i Mattan, och nu är dealen klar.

– Jag är oerhört spänd på att få köra för Alpha Tauri 2023 och jag vill tacka Red Bull och stallet för att de ger mig chansen i F1, säger De Vries.

– Jag tog en lite annan väg efter Formel 2, men F1 har alltid varit min dröm.

Detta betyder att Pierre Gasly lämnar Red Bull efter nio år i den familjen. Han blir kollega till Esteban Ocon, i ett helfranskt stall. Det är första gången sedan 1994 som det finns ett franskt stall med två franska förare på startgridden.

– Det är något väldigt speciellt att få köra för ett team som har franska rötter, säger Gasly. Han ersätter Fernando Alonso som går till Aston Martin.

Teamkompisar i F1 2023:

När nu Nyck de Vries kör F1 2023 och Alpine fyller upp med Pierre Gasly finns det bara två förarplatser kvar till F1 2023. Det är den hos Haas. En position som Mick Schumacher vill ha, men ännu inte har fått, samt en hos Williams. Det känns om om Daniel Ricciardo kommer allt längre från F1. Alla förare för F1 2023 hittar du här.

Så blir Verstappen världsmästare i F1 på Suzuka

Max Verstappen kan vinna VM på Suzuka
Max Verstappen är på väg mot VM-titeln. Här är efter segern i Miami tidigare i år (TT)

Inget land har korat så många världsmästare i Formel 1 som Japan. På söndag kan landet kora en mästare för 14:e gången.
Det räcker för Max Verstappen att vinna F1 på Suzuka. Då säkrar han sin andra VM-titel i F1.

I fjol var VM i F1 en intensiv kamp in på det allra sista varvet av säsongens sista lopp. I år startade Ferrari absolut bäst, men Red Bull och Max Verstappen har inte bara jobbat sig i kapp utan även tagit sig förbi och dominerat den senaste delen av säsongen. Stallet, med förarna Verstappen och Sergio Perez, har vunnit de sju senaste VM-deltävlingarna. Verstappen själv har vunnit sex av dem och kommer till Japan med ett försprång på 104 poäng jämfört med Ferraris Charles Leclerc. Lämnar han Japan med ett försprång på 112 poäng är VM-titeln hans.

– Jag tänker inte så mycket på det, säger Verstappen under presskonferensen inför Japan GP.

Max Verstappen har vunnit elva lopp i år – tar han en seger i Japan säkrar han sin andra VM-titel i F1.

Detta krävs för att Max Verstappen ska bli världsmästare i F1 på Suzuka

Max Verstappen måste ta åtta poäng mer än Charles Leclerc och sex poäng mer än Sergio Perez för att säkra titeln.

Ett par exempel:
Max Verstappen vinner Japan GP och tar det snabbaste varvet.
Verstappen vinner och Charles Leclerc är sämre än tvåa.
Max Verstappen är tvåa och Perez inte är bättre än fyra och Leclerc inte är bättre än femma (ingen av dem får ta det snabbaste varvet)
Verstappen är trea och Perez är maximalt sexa och Leclerc inte är bättre än sjua. Om Verstappen även säkrar det snabbaste varvet får Leclerc inte vara bättre är sexa och Perez inte bättre än femma.

Vinner Charles Leclerc eller Sergio Perez skjuts avgörandet upp till USA:GP.

Hamiltons misstankar mot Red Bull

av Anna Andersson

Red Bull Racing misstänks för att ha brutit mot det nya budgettaket under 2021.
Lewis Hamilton är inte förvånad. Redan för ett år sedan anade han att de tuffaste VM-konkurrenterna lade ut mer pengar än vag som var tillåtet.
– Jag vet att jag tänkte ”Herregud”, säger han.

Red Bull
Lade Red Bull ut för mycket pengar 2022? (TT)

Under fjolåret infördes ett budgettak inom F1 för att reglera stallens utgifter och flera av de större stallen har minskat antalet medarbetare och tvingats avstå från uppdateringar för att hålla sig inom den tillåtna budgeten. I år har teamen lämnat in sina uppgifter till FIA, men förra helgen började det ryktas om att två stall har sprängt budgettaket. FIA skulle ha redovisat fjolårets siffror i onsdags, men sköt upp det till på måndag.
Något som får Lewis Hamilton att reagera.

– Ärligt talat är det pinsamt, säger han i samband med Japan GP.
– Jag tycker att vi, för fansen och sporten, måste fortsätta att vara transparenta. Jag vet inte så mycket om det, men det pågår många samtal i bakgrunden. Ingen vet exakt vad som händer. Det finns olika tal och olika saker så sägs här och var. Jag hade förväntat mig att resultatet skulle komma och jag vill gärna tro att det har blivit en försening eftersom man tar allvarligt på detta. Jag har ett stort förtroende för Mohammed (bin Sulayem, FIAs president), att han tar det på allvar och gör det som är rätt och riktigt för sporten.

Hamiltons misstankar mot Red Bull

Hamilton är dock inte förvånad över att det är just Red Bull som sägs ha lagt ut mer pengar än vad budgettaket tillåter.
– Jag kommer i håg att jag i fjol frågade efter uppdateringar allt oftare. Vi fick vår sista uppdatering på Silverstone, den gav oss väl tre tiondelar och kostade en miljon. Jag hade behövt fler uppdateringar i kampen om VM-titeln, citeras Hamilton av motorsport-total.com.

– Sedan såg jag deras lastbilar, det kom nya uppdateringar hela tiden . Jag tänkte bara: ”Herregud, det kan bli tufft att slå dem i kampen om titeln för de får uppdateringar hela tiden.”

Hamilton fortsätter:
– Det hade varit viktigt för utvecklingen av bilen att kunna lägga ut en halv miljon till. Då hade vi varit i ett annat läge och kunnat utveckla ett nytt golv. Det hade varit enkelt att göra det, men det hade inte hållit sig inom spelreglerna.
Max Verstappen och Red Bull hävdar att ryktena saknar grund och att stallet höll sig inom budgetgränsen även 2021.

FIA har ännu inte meddelat om det blir någon bestraffning  för ett team överskridit budgeten och vad en sådan skulle kunna innebära.

Korta nyheter inför Japan GP på Suzuka

Mick Schumacher missade den andra träningen på Suzuka. Han var inblandad i en krasch under det första passet och behöver ett nytt chassi. Inte direkt någon fördel sett till hans läge inför 2023.

Det är också blött, blött blött, vilket gör att Pirelli har ställt in sitt däcktest och det var inte mycket som hände under det andra träningspasset.

I veckans Plattan i Mattan snackar vi ner Singapore GP och upp Japan GP, vi snackar om rykten och ni får dessutom höra vilken fråga som fick ryktesaktuella Nico Hülkenberg att säga följande ord till mig:
– Det kan jag berätta, men därefter måste jag döda dig.

Vill du ha en skriven guide till helgens tävling i Japan GP finns den här och alla tider till Japan GP i F1 hittar du här.

Regn i helgen? Enligt prognosen väntas mulet väder men uppehåll under lördagen. Under söndagen finns det dock risk för regn under Japan GP.

I helgen kan ni givetvis följa träningarna på F1-live. Under kval och race levererar jag livekommentarer, videoklipp och bilder från sociala medier. Vi hörs väl?

Sida 66 av 390