Lämnade Red Bull drömmer fortfarande mardrömmar

av Anna Andersson

Han var framtidens stora stjärna. En kommande mästare för Red Bull Racing – men som 25-åringe lämnade Jaime Alguersuari F1.
Då var han helt utsliten.
Många år senare har han fortfarande mardrömmar om tiden hos Red Bull.

Jaime Alguersuari tillhörde Red Bull Racing
Jaime Alguersuari var tidernas yngsta F1-förare när han debuterade 2009 (AP/TT)

Spanjoren Jaime Alguersuari tävlade i F1 under tre säsonger. När han debuterade var han den yngsta föraren någonsin i F1-historien och han kom från Red Bulls talangprogram. Han körde 46 lopp för Toro Rosso, nuvarande AlphaTauri, men som 25-åring lämnade han F1 för att satsa på ett liv som dj.
Nu sju år senare, berättar han att han fortfarande upplever en psykisk stress efter åren inom Red Bull Racing.

– Hos Red Bull Racing var det inte ens lugn och ro om du gjorde bra resultat. Det var konkurrenterna som gratulerade dig mer frekvent än människorna inom ditt eget stall, säger han till El Confidencial.
– Vi levde med den känslan från och med det att vi var 15 år. Ingenting var tillräckligt bra och om du tittar på Max Verstappens mönster tillsammans med hans pappa. Det är Red Bulls skola.

Mardrömmar om Red Bull Racing F1

Helmut Marko Red Bull
Helmut Marko, Red Bull  Racing (TT/NTB)

Han berättar att han var väldigt upprörd efter det att han fick lämna Red Bull.
– Det var ett väldigt komplicerat och känslomässigt ögonblick för mig, säger han.
– Jag har fortfarande märkliga drömmar om det. Jag ser Herr Marko, han är alltid väldigt arg och han slår mig som om jag vore ett barn. Det är ett trauma.

Helmut Marko är Red Bull Racings motorsportkonsult. Han är ansvarig för att lotsa stallets talanger till Formel 1 och har en tydlig roll både inom Red Bull och inom AlphaTauri.
– Trots att jag har gått i terapi och besökt flera psykologer har jag inte lyckats komma över detta. Ibland vaknar jag upp, gråtandes. Jag drömmer att jag har gjort ett fantastiskt varv, men fortfarande ser jag att herr Marko är arg, förklarar spanjoren som nu är 32 år gammal.

– Jag fick aldrig träffa honom eller prata med honom igen. När jag jobbade som kommentator för BBC hälsade jag på honom i depån, men det var inget mer än så.

Jaime Alguersuari lämnade F1 2012, då han ersattes av Daniel Ricciardo. Därefter tävlade han i Formel E innan han 2015 lämnade motorsporten helt. Då jämförde han motorsporten med en flickvän och sa att han ”hade tappat förälskelsen”.

De senaste åren har han ägnat sig åt musik, där han gett ut flera album, men han har också kört en del go-kart.

Korta nyheter

Det sker förändringar i F1 till 2023, Nicholas Latifi lämnar Williams efter tre år. Vi pratar om hans väg till F1 i det senaste avsnittet av Plattan i Mattan, Sportbladets F1-podd. De senaste ryktena och vilka som är klara förare till F1 2023 ser du här. Här är kalendern för F1 2023 – alla lopp och datum. Då blir det 24 lopp, varav tre trippelheader.

– Men vid 24 lopp är det stopp. Det är max. Det handlar om tillgång och efterfrågan, det är ett strategiskt beslut, säger F1:s VD Stefano Domenicali till tyska Der Spiegel.

Nästa vecka är det dags för racing igen. Då tävlar F1 i Singapore. Det är ännu inte klart om Alex Albon tävlar för Williams eller om Nyck de Vries får en ny chans.

Nicholas Latifi lämnar F1

av Anna Andersson

Nicholas Latifi lämnar F1.

Han avslutar samarbetet med Williams efter årets säsong.

Nicholas Latifi
Nicholas Latifi (AP /TT)

Den kanadensiske föraren har tävlat för Williams i Formel 1 under tre säsonger, men han har inte övertygat. Han är mest känd för att han kraschade under F1-finalen 2021. Då stod hans bil stod så illa att en säkerhetsbil tvingades ut på banan och den direkt avgörande VM-finalen avslutades på ett mycket kontroversiellt sätt.

Under årets säsong har Nicholas Latifi inte kunnat konkurrera med kollegan Alex Albon och inte heller med debutanten Nyck de Vries som ersatte Albon på Monza senast.

Nicholas Latifi lämnar F1

– Även om vi inte har nått de resultat som vi hade hoppats på har det varit en fantastisk resa, säger Nicholas Latifi.

– Jag kommer aldrig att glöma när jag tog mina första VM-poäng i Ungern förra året.

När Nicholas Latifi försvinner tappar Williams troligen ett par mycket starka sponsorer och frågan är hur teamet ska ersätta det ekonomiska bortfallet. Mer om Nicholas Latifis resa till F1 hör du i veckans avsnitt av Plattan i Mattan Sportbladets F1-podd. Vem som ska ersätta honom är inte klart.

Möjligen blir det Nyck de Vries. 27-åringen är reservförare för Mercedes och som hoppade in under deltävlingen i Italien. Då drabbades ordinarie förare Alex Albon av bilndtarmsinflammation och de Vries tackade för möjligheten genom att ta poäng i sin debut. de Vries har dock träffat flera topp team och ska även testa för Alpine.

Hela listan kring alla förare i F1 2023 hittar du här. I morse skrev jag om Mick Schumacher som också kan tvingade lämna F1.

Därför kan Mick Schumacher tvingas lämna F1

av Anna Andersson

Nyck de Vries gjorde succé på Monza.
Det kan göra Mick Schumacher till årets förlorare och Michael Schumachers son kan tvingas lämna F1. Allt hänger på teamchefens magkänsla.

Mick Schumacher
Tvingas Mick Schumacher lämna F1? (AP/TT)

Mick Schumacher, son till den flerfaldige världsmästaren Michael Schumacher gör sitt andra år för Haas. Ifjol var hans stall hopplöst sist, men han dominerade sin teamkollega. I år har han ställts mot den rutinerade dansken Kevin Magnussen och fick inledningsvis se sig besegrad, men under sommaren kom de första VM-poängen.
Frågan är om det räcker.

Magnussen har kontrakt över 2023. Mick Schumacher har det inte och antalet platser i F1 minskar kraftigt. I går presenterades Yuki Tsunoda för en tredje säsong hos AlphaTauri och de enda team som har platser kvar är Alpine, Haas, Alfa Romeo och Williams.

– Det har inte hänt någonting på den fronten än, jag pratar med Gene (teamägare hos Haas) och vi har sammanställt information, men det har inte hänt någonting mer, säger stallchef Günther Steiner till tyska RTL.

Lämnar Mick Schumacher F1?

Han påtalar att alla förare som har en superlicens står på teamets lista, så också förare som Nico Hülkenberg som lämnade F1 för två år sedan men har gjort inhopp för Aston Martin.

– Vi måste fundera över vad som gör vårt stall bättre, är det erfarenheten och det har en förare som Nico. Vi vill inte bli sjua eller åtta varje år och det svåra beslutet som vi måste ta är just nu vad är bäst för oss och vilken förare är bäst för oss? Det handlar inte om någon är bra eller dålig.

– Ung eller erfaren? Det är de frågorna som rör sig i huvudet hela tiden. Det är ett 50-50 beslut. Med en ung förare vet du inte hur långt han kan ta dig och en erfaren förare, hur nära är han att avsluta sin karriär och hur motiverad är han. Det går inte att göra det till en matteformel utan beslutet måste du ta med magkänslan.
För Mick Schumacher kan det betyda att F1-karriären är över. Han har inga andra heta alternativ för 2023.

Är Nico Hülkenberg ett alternativ för Haas?

Hos Williams lämnar Nicholas Latifi efter säsongen och intresset för Nyck de Vries är stort. 27–åringen som hoppade in för stallet på Monza och körde till sig sina första VM-poäng i debuten skapade ett intresse kring sitt namn. De Vries är också inbjuden till ett test med Alpine, men fabriksteamet vill allra helst ha Pierre Gasly som har kontrakt med AlphaTauri. Där kan Red Bulls Helmut Marko tänka sig att vara tillmötesgående om han hittar en förare i de egna leden som kan ta över efter Gasly – men han är inte intresserad av Schumacher.

Nico Hülkenberg ersatte Sebastian Vettel i årets premiäör, Vettal hade covid (AP /TT)

Det gör att Haas är mest realistiskt, men Steiner funderar över andra lösningar som kan skapa intresse kring teamet.

En sådan är Nico Hülkenberg, 35, som kört mer än 180 F1-lopp under 12 säsonger.

– Jag tror att fansen hade älskat att se Hulken och Magnussen, säger Steiner och ler.
Han syftar bland annat på att dansken och tysken haft flera kontroverser på och utanför banan. 2017 klev tysken rakt in i den intervju som Magnussen gjorde med Viasat Motor och sa:
– Återigen den mest osportsliga föraren.
Medan Magnussen svarade:
– Suck my balls, honey.

Snabba nyheter

Yuki Tsunoda är klar för AlphaTauri. Det bekräftar stallet. Alla förare i F1 2023 och alla team, samt rykten och kontraktslängder hittar du här. Däremot lämnar Nicholas Latifi Williams.

Här hittar du också kalendern för VM i F1 2023. Alla 24 race med datum och banor.

Red Bull har dominerat årets säsong, Max Verstappen har vunnit de fem senaste loppen och kan säkra titeln redan om en vecka.Stalelt har vunnit 12 av årets 16 lopp, medan Mercedes som har varit starka de senaste åren inte har tagit någon seger än.

Därför fick Christian Horner, stallhef hos Red Bull, frågan om han tror att stallet kommer att dominera lika stort framöver.

– Jag önskar att jag kan tillfoga Toto (Wolff, stallchef hos Mercedes) lika mycket smärta de kommande åren, säger han.

– Men det är inte troligt. Vi har haft en helt fantastisk säsong, men det ligger en lång väg framför oss. Ferrari är snabba och Mercedes håller på att reda ut saker och ting. Allt det som vi lär oss i år måste vi ta med oss till nästa år.

Dessutom dementerar han de rykten som sprits om att stallet är på väg att presentera ett betydligt lättare chassi, som ska ge tre tiondelar per varv.

– Jag vet inte var de kommeri från, det finns inga planer på att vi ska använda oss av ett lättare chassi. Vi fortsätter på samma sätt och vi är i bra form, citeras han av motorsport-total.com.

Fernando Alonso anklagas för mutor

av Anna Andersson

Fernando Alonso anklagas för att ha mutat teammedlemmar.
Allt för att vinna den interna kampen mot Lewis Hamilton.

Lewis Hamilton och Fernando Alonso i Japan, september 2007. Hamilton har tagit pole position, Alonso var tvåa.  (AP Photo/Shizuo Kambayashi)

Under 2007 var Fernando Alonso dubbel världsmästare, han kom till McLaren där han blev stallkompis med debutanten Lewis Hamilton, vinnare av supportklassen GP2.

Hamilton bjöd ett mycket bra motstånd, han stod på prispallen i sin F1-debut och vann ett lopp redan i maj under sin debutsäsong. Deras relation utvecklades till ett stjärnornas krig, hårda tag både på och utanför banan. Bland annat blockade Alonso Hamilton i kvalet till Ungerns GP vilket ledde till att ingen av dem kunde sätta det snabbaste varvet.

Den interna situationen var bedrövlig och den tidigare McLaren mekanikern Marc Priestley hävdar nu att Alonso delade ut mutor internt. Han gav bort kontanter i bruna kuvert.

– Fernandos taktik var att försöka få hela teamet att hålla på hans sida av garaget. Han försökte ta kontroll, säger Priestley till podden ”PitStop-Podcasts”.
– 2007 fanns der ett tillfälle när Fernandos manager eller tränare delade ut bruna kuvert med pengar till alla som inte tillhörde Lewis bil.

Fernando Alonso anklagas för mutor

Han fortsätter:
– Jag minns att när jag öppnade kuvertet var det runt 1500 euro (15 000 kronor) i det. Det var lite tveksamt. Först får man ett brunt kuvert och säger tack vad är detta? Då försvinner tränaren och man står där, öppnar det och så är det bokstavligen fullt med kontanter.

Alonso blockar Hamilton under kvalet till Ungern GP 2007 (TT)

Priestley berättar att ryktet spred sig i teamet.

– De enda som inte fått något av Fernando var Lewis killar. Då förstod man långsamt vad som hände. Fernando försökte få stöd. Han försökte övervinna människor så att de var på hans sida i den intensiva kamp som pågick, förklarar Priestley.
– Å ena sidan kan man säga att det var en smart taktik, men teamet fick reda på det . Vi fick donera alla pengar till välgörande ändamål. Det var en liten inblick i hur de två agerade på olika sätt.
Enligt Priestley använde sig Hamilton av media för att försöka vinna fajten. I slutändan missade båda McLarens förare VM-titeln, den gick till Kimi Räikkönen som tävlade för Ferrari.

Säsongen 2007 var tung för McLaren, där stallet också ansågs skyldigt i en spionhistoria. En av Ferraris medarbetare hade lämnat hemliga dokument till en av McLarens medlemmar. Det ledde till att McLaren diskades ur konstruktörs-VM och fick böta 100 miljoner dollar. Alonso lämnade stallet efter säsongen 2007, medan Hamilton vann VM tillsammans med McLaren 2008.

Korta nyheter

I veckans Plattan i Mattan börjar vi en genomgång av förarnas väg till Formel 1, lite för att ge er som är nytillkomna en lite bättre bild av förarna än den ni får i samband med race. Du hittar Plattan i Mattan här.

I går publicerade vi också hela kalendern för F1 2023.

Väl mött och ha en fin torsdag.

Hela F1-kalendern för F1 2023

av Anna Andersson

Monaco stannar i Formel 1. Tre lopp i USA och comeback för Kina. Här är en kalender för F1-race 2023.

Innan säsongen av Formel 1 2022 är över så kommer nu en kalender för F1-race 2023. Det skulle ha blivit en kalender med 24 lopp, en säsong som har premiär redan i början av mars och som pågår in i slutet av november.

Men det blir 23 eftersom Kinas GP har strukits och inte ersätts.

– Det finns en aldrig tidigare skådad efterfrågan för Formel 1 och de är viktigt att vi får rätt balans för hela sporten, , säger F1:s VD Stefano Domenicali.

Han pratar om mixen mellan omtyckta banor i Asien, Europa och USA, samt spännande nya banor som exempelvis Las Vegas där F1 gör comeback efter mer än 20 års frånvaro.

kalender för F1-race 2023
Red Bull Racing kör en F1 bil i Las Vegas (Red Bull)

Då, under 1981 och 1982 avgjordes tävlingen på en parkeringsplats utanför Cesar´s Palace, nu ska tävlingen avgöras på en stadsbana som bland annat kör över den berömda Las Vegas Strip. Notera också att loppet i Laz Vegas avgörs på en lördag.

Det betyder att Formel 1 kör tre deltävlingar i USA under 2023, det är fyra lopp i Mellanöstern och det kommer att bli race på historiska banor som Spa och på gatorna i Monaco. Dessutom kommer F1 2023 inte att konkurrera med LeMans klassiska 24-timmarslopp som avgörs 10-11 juni, medan F1 har gjort vissa förändringar som att tävlingen i Baku flyttas till april, Spanien GP avgörs i juni, Belgien GP i juli och loppen i USA är spridda på maj, oktober och november.

Notera att Frankrikes GP försvinner och det finns naturligtvis ett frågetecken bakom Kinas GP, där covidsituationen kan påverka loppet.

Kalender för F1-race 2023

  • 5 mars Bahrain GP – Bahrain International Circuit (kontrakt till  2036)
  • 19 mars Saudiarabiens GP – Jeddah Corniche Circuit
  • 1 april Australien GP – Albert Park (kontrakt till  2035)
  • 30 april Azerbajdzjan GP – Baku City Circuit (kontrakt till 2024) SPRINT
  • 7 maj Miami GP (USA) – Miami International Autodrome (kontrakt till  2031)
  • 21 maj Emilia Romagna GP (Italien) – Imola (kontrakt till  2025)
  • 28 maj Monaco GP – Monaco (kontrakt till  2025)
  • 4 juni Spanien GP – Circuit de Catalunya (kontrakt till  2026)
  • 18 juni Kanada GP – Circuit Gilles Villeneuve (kontrakt till  2031)
  • 2 juli Österrike GP – Red Bull Ring (kontrakt till  2023) SPRINT
  • 9 juli Storbritannien GP – Silverstone (kontrakt till  2024)
  • 23 juli Ungern GP – Hungaroring (kontrakt till  2027)
  • 30 juli Belgien GP – Spa-Francorchamps (kontrakt till  2023) SPRINT

Sommaruppehåll

  • 27 augusti Nederländernas GP – Zandvoort (kontrakt till  2025)
  • 3 september Italien GP – Monza (kontrakt till  2025)
  • 19 september Singapore GP – Singapore (kontrakt till  2028)
  • 24 september Japan GP – Suzuka (kontrakt till  2024)
  • 8 oktober Qatar GP – Losail International Circuit (kontrakt till  2032) SPRINT
  • 22 oktober USA GP – Circuit of the Americas (kontrakt till  2026) SPRINT
  • 29 oktober Mexiko GP – Autodromo Hermanos Rodriguez (kontrakt till  2023)
  • 5 november Brasilien GP – Interlagos (kontrakt till  2025) SPRINT
  • 18 november Las Vegas GP (USA) – Las Vegas Street Circuit (kontrakt till  2025)
  • 26 november Abu Dhabi GP – Yas Marina (kontrakt till 2030)

Tips

I dagens avsnitt av Plattan i Mattan börjar vi en genomgång av fältets alla förare och hur de ha nått  Formel 1. När det inte är racehelg får vi hitta på något annat och detta är det första i en serie program som är lite mer tidlösa. Välkommen in i lyssnaskaran du med.

Tidigare i veckan lade jag också ut ett inlägg med rykten, kontrakt och förare i F1 2023.

Marcus Ericsson är redan klar för finalen av Porsche Carrera Cup, nu får han sällskap av Felix Rosenqvist. Det betyder att Sveriges båda stjärnor tävlar på Mantorp Park den 1 oktober.

Joel Granfors får möjligheten att testa FIA Formel 3 i Jerez i Spanien. Svensken som är med i kampen om titeln i brittiska GB3 testar för Carlin onsdag till fredag.

Nyck de Vries erkänner – har träffat toppteam

av Anna Andersson

Nyck de Vries – efter Italien GP är namnet på allas läppar.
Och han pratar med tre F1-stall. Ett av dem tillhör Red Bull.

Nyck De Vries
Nyck De Vries  under kvalet till Italien GP på Monza  (AP/TT)

Succén i Italien, där han körde en träning för Aston Martin, fick besked om att han skulle tävla för Williams under lördagen, körde in i Q2 och slog kollegan Nicholas Latifi under kvalet och tog poäng under söndagen, har fått eko. Inte nog med att Williams är intresserade och att de Vries har fått ett test med Alpine.
Mercedes testförare har också haft samtal med Red Bull.
– Precis som pressen skriver har jag varit i Österrike för att tala med Helmut Marko, erkänner 27-årige de Vries i tv-programmet „Humberto op Zaterdag“.

Nyck de Vries och AlphaTauri?

Därmed bekräftar han att han är intressant även för AlphaTauri, om det nu skulle vara så att Pierre Gasly försvinner till Alpine. AlphaTauri har nu meddelat att de inte kommer att engagera sig mer för Colton Herta, som kör i IndyCar, men inte har någon superlicens.

Ni är många som undrat om Alex Albon är tillbaka till Singapore GP eller om Nyck de Vries får chansen igen. Albon lämnade sjukhuset förra veckan och mår bättre:

– Jag mår rätt bra, målet är att vara tillbaka till Singapore, säger han.
– Men det kommer att bli tufft, det är ett av årets tuffaste race. Det är inte enkelt, men vi får se. Vi sätter ribban högt och ser om det lyckas.

Är du mer intresserad av vilka förare som kör F1 2023 och vilka det snackas om klicka på länken. Jag gick igenom alla stall i gårdagens inlägg.

Max Verstappen redo för Singapore

VM-ledaren Max Verstappen ser fram emot tävlingen i Singapore i början av oktober. Han tror att den hoppiga stadsbanan ska passa Red Bull bra.
– I början av året släpade vår bil på en rejäl övervikt och därför understyrde den, säger Verstappen till motorsport-total.com.
Men när Red Bull nu reducerat vikten på bilen har den blivit allt bättre och Verstappen har vunnit de fem senaste deltävlingarna.
– Jag tror inte att Singapore blir något problem det heller, säger han.
– Det är möjligt att vi ställs inför andra utmaningar, vi har trots allt inte varit där sedan 2019.
Då hade Verstappen vunnit sju F1-lopp. Nu har han vunnit 31.

Racerföraren  Toni Breidinger blir modell

Hon är racerförare i amerikanska ARCA Menards Series och har 276 000 följare på Instaram.
Nu är Toni Breidinger också modell för ett av världens mest välkända klädesmärken.

23-åringen från Kalifornien tävlar i standardvagnar och syns bland annat under NASCARs serieparaply, men hon har också en annan roll. Hon är ny modell för det amerikanska underklädesmärket Victoria´s Secret.
– Mitt barnajag gråter. Som barn hade jag dåligt självförtroende när det gällde min egen kropp och det senaste året har jag fokuserat på min mentala och psykiska hälsa och förhållande till min kropp. Därför är jag stolt över att vara en del av Victoria´s Secrets familj, skriver hon till sina följare.

Toni Breidinger inledde sin karriär inom formelbilar och hon var på väg till W Series, som ibland avgörs i samband med F1. Hon var med bland de 50 bästa förarna, men klarade inte av att ta en plats i startfältet där de 18 bästa tjejerna tävlar. I år körs det mästerskapet för tredje gången och det leds överlägset av brittiskan Jamie Chadwick som också vann 2019 och 2021. Chadwick är även utvecklingsförare för Williams F1.

Toni Breidinger är däremot ett namn inom NASCAR och ett stort namn för den amerikanska marknaden. Där har det saknats en riktigt stark kvinnlig förare sedan Danica Patrick lade ner sin karriär 2018.

Förare och team 2023 – lista med rykten och kontrakt

av Anna Andersson

Vilka förare kör F1 2023 och vilka måste lämna?
Det är en av höstens stora snackisar

Inför tävlingshelgen i Nederländerna stod det klart att Oscar Piastri får en förarplats hos McLaren 2023, därefter har flera team fyllt på med sina förare till 2023  och just nu är det bara två team som har platser kvar.  Det är Haas och Williams. En annan stor snackis är Mick Schuamcher, det har pratats om att hans tid hos Ferrari Driver Academy är över och att han får svårt att behålla sin plats hos Haas.
Men i en intervju med tyska TZ öppnar stallchef Günther Steiner upp för en förlängning av kontraktet.
– Allt är öppet, säger Steiner.
– Det handlar om prestation.

Vilka förare kör F1 2023
Gänget som startade F1 2022 – minus Vettel som var sjuk i covid. Han komemr itne helelr att finnas med 2023, men är det fler som lämnar F1?  (AP/TT)

Kör Mick Schumacher i F1 2023?

Under helgen i Italien förklarade han också att även om Ferrari inte kan bestämma vilken förare som kör för Haas 2023 så kan Mattia Binotto gärna komma med en rekommendation. Ferrari är fortfarande motorleverantör till Haas och i det amerikanska stallet arbetar flera tidigare Ferrarimedarbetare. Beslutet om vem som blir Kevin Magnussens kollega 2023 kommer Steiner att ta tillsammans med teamägare Gene Haas.
– Vi pratar om det när han kommer till Europa, efter Italien GP.
Med andra ord lär det inte komma något besked i frågan förrän i mitten av september, tidigast.

Vid sidan av Mick Schumahcer pratas det om tyske Nico Hülkenberg som har en gedigen F1-karriär bakom sig, men som varit reservförare år Aston Martin den senaste säsongen, samt om Antonio Giovanazzi. Italienaren lämnde F1 efter förra säsongen, har tävlat i Formel E, samt kört för Haas under en fredagsträning. Ett annat alternativ är Robert Schwarzman, Ferraris simulatorförare som kör med israelisk licens. Han kommer att köra fredags träningen för Ferrari i USA.

Vilka förare kör F1 2023?

Här är en genomgång över vilka förare som kör F1 2023 och hur långa kontrakt de har.

Red Bull

Sergio Perez – kontrakt till 2024

Max Verstappen – kontrakt till 2028
Kommentar: Inför säsongen skrev Max Verstappen på ett drömkontrakt, värt 500 miljoner kronor om året inför säsongen. Sergio Perez förlängde sitt kontrakt tidigare i år.

Ferrari

Carlos Sainz – kontrakt till 2024

Charles Lecerc – kontrakt till 2024
Kommentar: Ferrari har bundit båda sina förare till 2024, Sainz skrev på sitt kontrakt tidigare i år. När vill Ferrari inleda förhandlingarna med Charles Leclerc om framtiden? Och hur länge vill han binda sig till Ferrari? Det har varit lite väl kaosartat i år.

Mercedes

George Russell – kontrakt till 2023

Lewis Hamilton – kontrakt till 2023
Kommentar: Slutar Hamilton efter 2023? Det beror nog på vad Mercedes kan leverera. Britten fyller 38 år nästa år, men drömmer om VM-titel nummer åtta innan han vill göra något annat. Russell har ett kontrakt över flera år, det pratas om två år. Det pratas om att Daniel Ricciardo kan bli reservförare i teamet 2023 för att sedan tävla för Mercedes 2024.

McLaren

Lando Norris – kontrakt till och med 2025.
Oscar Piastri – kontrakt till och med 2024.

Kommentar: Stallet har brutit kontraktet med Daniel Ricicardo som under sina två år med McLaren har underpresterat och inte kört hem de poäng som teamen behöver för att kunna konkurrera i toppen av konstruktörsmästerskapet. Är Oscar Piastri ett bättre alternativ? Han har ännu inte kört F1, men vunnit Formel 3 och Formel 2 under sina debutsäsonger. Kontraktsbråket mellan Piastri, Alpine och McLaren har gett honom stora rubriker under hösten.

Alpine

Esteban Ocon – kontrakt till och med 2024

Pierre Gasly – ett flerårigt kontrakt.

Kommentar: När Fernando Alonso lämnade stallet presenterades Oscar Piastri, men Piastri hade inget giltigt kontrakt med stallet. Pierre Gasly tar över efter Alonso och Alpine blir ett helfranskt team.

Alpha Tauris Pierre Gasly kör för ALpine nästa år (AP/TT)

Alpha Tauri

Nyck de Vries – flerårigt kontrakt
Yuki Tsunida – kontrakt 2023

Kommentar: Tsunoda får sällskap av Nyck de vries som vann Formel E 2021 och som är reservförare för Mercedes och därmed har kört fredagsträningar för flera stall som kör med Mercedes motorer. Han tävlade för Williams på Monza och tog poängi sin debut.

Alfa Romeo

Valtteri Bottas – kontrakt till 2023
Zhou Guanyu – kontrakt till 2023
Kommentar: Bottas skrev på ett kontrakt över två år redan förra året och förlängde i september även med Zho. Han har bra stöttning från Kina, som är en viktig marknad. Alfa Romeo har förlängt samarbetet med huvudteamet Sauber i ytterligare en säsong, men lämnar troligen F1 efter det.

Aston Martin

Lance Stroll – kontrakt så länge pappa äger teamet
Fernando Alonso – kontrakt till 2024
Kommentar: Alonso ersätter Sebastian Vettel som avslutar karriären efter årets säsong. Alonso har skrivit på ett kontrakt över flera år, det pratas om två, med option på tre. Den dubble mästaren har hunnit fylla 41 år och lär inte stanna i F1 för evigt.

Haas

Kevin Magnussen – kontrakt till 2024
Nico Hülkenberg – flerårigt avtal.
Kommentar:  Nico Hülkenberg är tillbaka i F1. Den 35-årige tysken  tävlade i F1 på heltid fram till och med 2019. Sedan dess har han varit reservförare för Aston Martin. Han är en mycket erfaren förare som tävlat för stall som Williams, Sauber, Renault och Force India och blir kollega till Kevin Magnussen som har nästan lika mycket erfarenhet av F1 som Hulken.

Williams

Alexander Albon – kontrakt till 2024

Logan Sargeant – kontraktslängd okänd.

Kommentar: Logan Sargeant, som har fått chansen under ett par fredagstränignar i höst kör F1 för Williams 2023. 21-åringen körde i Formel 2 i år, han slutade på plats fyra.

Svensken dominerar – kan ändå missa drömmen

av Anna Andersson

Linus Lundqvist har imponerat på IndyCar. Han har dominerat sitt mästerskap.  Ändå kan han missa en styrning till 2023.
Han har inte den ekonomi som krävs.
– Jag hoppas att de väljer mig för att jag är duktig, säger svensken. 

Linus Lundqvist IndyCar 2023
Linus Lundqvist (Mattias Persson/Motorsport publications)

23-åringen från Stockholm blev historisk när han för ett par dagar sedan vann Indy Lights, den främsta supportklassen till det amerikanska formelbils mästerskapet IndyCar. Han tog sin fjärde formelbilstitel i karriären och är ett steg från det stora målet – IndyCar. Men vägen dit är svår.
Trots att det finns ett intresse.
– Det är nästan ironiskt. Jag har pratat med alla stall i depån och alla är intresserade, framförallt från 2024 om budgeten är rätt, förklarar Linus Lundqvist.
– Men jag behöver ha en styrning nästa år.

Linus Lundqvist mot IndyCar 2021?

Lundqvist lämnade Europa under 2020, då hade han vunnit brittiska Formel 3 och ville in på den amerikanska formelbilsserien där en mästerskapsseger ger ett stipendium till nästa år. För en talangfull förare med en mycket begränsad ekonomisk stöttning kan det vara skillnaden mellan att lägga av eller göra karriär. Svensken vann Formula Regional Americas 2020, gjorde en bra säsong i Indy Lights 2021 och har krossat allt motstånd under årets säsong.

– Det är första gången som jag kört ett mästerskap två år i rad och vi bestämde oss inför säsongen för att höja vår lägsta nivå. Ingen vinner alla lopp, men kan man vara fyra en dålig helg räcker det långt.

Efter 14 av 14 race hade han tagit nästan 100 poäng mer än tvåan i mästerskapet.

– Detta betyder allt, nu njuter jag av detta och över den resa som jag har gjort. Det var aldrig självklart att jag skulle kunna hålla på med racing som är en väldigt dyr sport. Jag har alltid varit beroende av mina resultat för att ta mig vidare. Detta betyder att det finns möjligheter för mig att nå IndyCar som är nästa mål, säger han.

Linus Lundqvist IndyCar 2023
Linus Lundqvist satsar mot IndyCar 2023 (Motorsport publications)

•Men vad innebär stipendiet?

– Jag får en pokal och en ring, samt ett stipendium. Det brukar vara på 1,2 miljoner dollar, men i år är de inte bestämt än. IndyLights har genomgått ett ägarbyte så det finns ingen konkret summa. Det ska finnas ett stipendium sedan får vi se hur mycket det är.

•Har du någon aning om vad det räcker till?

– Nej, jag har ingen budget med mig, jag har mitt stipendium, men annars får de ta mig för att jag är duktig. Jag är stolt över de sponsorer som jag har, men de kan inte gå in på den nivån som det krävs för att köpa en plats i IndyCar. Jag måste hitta ett team som vill ha mig för mina prestationer.

I veckan presenterades fjolårets mästare Alex Palou för Chip Ganassi Racing och Felix Rosenqvist förlängde sitt kontrakt med Arrow McLaren. När de erfarna förarna lägger sitt framtidspussel brukar det ha en inverkan på resten av fältet.

– Jag vågar inte tro på en möjlighet med Dale Coyne Racing som samarbetar med mitt team HMD Motorsport. Motorleverantören Honda kan inte tillföra fler motorer. Det betyder att teamet inte kan utöka antalet bilar, förklarar Lundqvist.

I teamet kör i dag den 45-årige japanen Takuma Sato, som vunnit Indy 500 och tävlat i F1, samt Dabid Malukas, 21, som var tvåa IndyLights förra säsongen.

• Segern gav dig en superlicens, det betyder att du har rätt att köra Formel 1…

– Det stämmer, jag kanske skulle byta med Colton Herta. Ge honom min superlicens så att han kan köra F1 och jag få hans bil med nr 26 i IndyCar, skrattar Linus Lundqvist.
– Det går naturligtvis inte, men mitt absoluta fokus är en styrning i IndyCar till nästa år. Vem har sagt att det ska vara lätt? Det krävs jobb, det är jag beredd att lägga ner. Jag hoppas att vi har en lösning inom en månad.

I sådant fall finns tre svenska förare i IndyCar 2023 – Marcus Ericsson vinnare av Indy 500 2022, Felix Rosenqvist som tog två pole positions under säsongen och Linus Lundqvist – talangen som dominerat i USA.

Fyra förare och ett test – vem kör F1 2023?

av Anna Andersson

Vad har Jack Doohan, Antonio Giovinazzi, Colton Herta och Nyck de Vries?

Alla ska testa F1 för Alpine.

– Vi behöver en förare som tar poäng direkt, säger Alpines VD Laurent Rossi.

Ingen Piastri, men fyra andra förare får chansen att testa för Alpine (TT)

Alpine förlorar sin stjärna Fernando Alonso till nästa år. Han skulle ha ersatts med talangen Oscar Piastri, men en missbedömning gjorde att Piastri skrev på för McLaren iställt. Därför jagar Alpine en ny förare – och det kommer att ske ett test med en Alpine A521 på Hungaroring i Ungern under hösten. Testet skulle ursprungligen ha delats mellan Jack Doohan, son till mc-legendaren Mick Doohan, och Oscar Piastri.

Eftersom Piastri valde McLarent blir det en annan typ av test med fyra inbjudna förare, varav en är Jack Doohan, 19, som tävlat i F2.

Sedan tillkommer Antonio Giovanazzi, som har tidigare kört för Alfa Romeo och han testade för Haas senast.

– Jag vill köra F1 nästa år, det är ingen hemlighet. Men det är inte mitt beslut, säger italienaren enligt motorsporttotal.com.

Colton Herta nästa amerikan i F1?

Colton Herta
Colton Herta i samband med Indy 500 2022 (AP/TT)

Den andra föraren är Colton Herta, stjärnan från IndyCar, som sägs ha gjort ett makalöst bra test med McLaren. Han har dock ingen superlicens än. Han får testa eftersom Alpine gärma vill ha Pierre Gasly från AlphaTauri – och AlphaTauri är intresserade av Herta som är amerikan. Det skulle vara en bra marknad för Red Bull att sälja dricka och även AlphaTauris klädkollektion.

Den tredje föraren Nyck de Vries känner alla som följde F1-helgen på Monza till. Han gjorde ett succéinhopp för Williams.

– Vi behöver en förare som kan ta poäng direkt, säger Alpines VD Laurent Rossi

– Det betyder att vi hellre vill ha en erfaren förare, om man vill säga så, men också en förare som kan växa med oss. Det är de kriterierna vi letar efter.

Rossi poängterar att teamet inte har någon brådska utan vill gå igenom processen ordentligt.

– Jag tror att det kommer att ta ett tag, för vi vill göra rätt val, säger Rossi.

Det har pratats om att Mick Schumacher ska testa , men det tillbakavisas av Alpine. En av anledningarna är att Schumacher fortfarande är en del av Ferrari Driver Academy.

Snabba nyheter

Jag behöver väl inte tipsa om vår F1-podd Plattan i Mattan fler gånger. Jag hoppas att ni lyssnar och har ni några synpunkter eller önskningar. Skicka ett mail!

Sedan läste du väl gårdagens blogg om Sebastian Vettels uttalande. Han vågar i alla fall ta ton för sina intressen och i onsdags skrev jag om att Vettel är en av stjärnorna som kommer till Sverige och Race of Champions i vinter.

Ferraris testförare Robert Schwarzman gör F1-debut när mästerskapet tävlar i Austin, USA: Han kör den första träningen och kommer att göra så vid ytterligare ett tillfälle i år. Schwarzman, 23, var tvåa i Formel 2 efter Piastri förra året och har i år varit simulator förare för Ferrari. Han är född i Israel, har en israelisk racinglicens, men är också rysk medborgare.

I teorin är det bara Max Verstappen, Charles Leclerc, Sergio Perez, George Russell och Carlos Sainz som kan vinna VM i F1 2022. Verstappen kan säkra titeln i Singapore om två veckor, då måste han ha 138 poängs försprång efter loppet. Det betyder att han måste vinna och exempelvis får Leclerc inte bli bättre än nia. Tar Verstappen det snabbaste varvet är det en åttondeplats som gäller för Leclerc, medan Perez behöver vara bättre än fyra för att hindra Verstappen. Sainz och Russell är kvar i kampen om de vinner och Verstappen inte gör det.

Det är en genomgång på ett ungefär i alla fall, så att ni får en hyffsad överblick. Det mest troliga är att Verstappen säkrar titeln på Hondas hemmaplan, Japans GP, veckan efter.

Ha en trevlig helg!

Ilsken Vettel förolämpade presidenten

av Anna Andersson

Efter tävlingen i Italien var den förre Ferrariföraren Sebastian Vettel tydlig med sin åsikt. Han kom med häftig kritik – även presidenten fick sig en känga.
Allt på grund av de flygplan som flög över motorstadion inför start.
Nu krävs den förre mästaren på en ursäkt.

Sebastian Vettel
Sebastian Vettel vann fyra VM-titlar med Red Bull, men tävlade för Ferrari 2015-2020 (TT)

Sebastian Vettel har tävlat för Ferrari, Italiens stolthet, och han har vunnit på Monza – som förare för det Italienska stallet Toro Rosso. Han pratar dessutom italienska och har varit omtyckt i Italien.
Fram till helgens GP på Monza.
Inte nog med att han tvingades bryta med sin Aston Martin.

Han blev också mäkta irriterad över de flygplan som flög över motorstadion inför starten av söndagens GP. De tre flygplanen formade en italiensk flagga, men miljökämpen Sebastian Vettel blev förbannad och gick till verbal attack mot Italiens president Segio Mattarella, 81, som var på plats.

– Jag hoppas att de slutar med de där flyguppvisningarna. Jag hörde att det var presidenten som bestämde det. Han är ungefär hundra år gammal och då är det antagligen svårt för honom att släppa den typen av egoistiska önskningar, citeras Sebastian Vettel av Sky och RTL.

Sebastian Vettel förolämpade presidenten

F1 har egentligen förbjudit den typen av flyguppvisningar. Sporten vill värna om klimatet och fram till 2030 ska sporten vara koldioxidneutral, men i Italien gjorde man ett undantag. Sebastian Vettel är välkänd för sitt engagemang för miljön och han är tydlig med sin åsikt.
– Formel 1 måste sluta med att låta sig påverkas av andra, säger han.
– När du ger ett löfte så måste du också hålla det.

Nu är flera italienare förbannade på den flerfaldige mästaren, för att han förolämpat presidenten.
– Han borde be president Mattarella och alla italienare om ursäkt, säger Geronimo La Russa, president för Monzas Automobilklubb till Gazzetta dello Sport.
– Jag har alltid fått lära mig att man lyssnar på presidenten, framförallt när man är gäst i hans land.

Korta nyheter

Alexander Albon har fått lämna sjukhuset och han satsar på att tävla i Singapore. Albon drabbades av akut blindtarmsinflammation under tävlingshelgen i Italien och även av ovanliga komplikationer när han fick andnöd under operationen. Om han inte är tillbaka till Singapore GP den 2 oktober är det väl troligt att Nyck de Vries får chansen igen.
– Jag hade höga förväntningar på honom och han uppfyllde dem alla, säger Williams stallchef Jost Capito.

Mark Slade. Har du hört det namnet förr? Han är ny raceingenjör för Kevin Magnussen och har tidigare arbetat hos team som McLaren, Renault och Mercedes. Han kom till McLaren 1991 där han arbetade med förare som Mika Häkkinen, David Coulthard och Kimi Räikkönen. 2010 gick han vidare till Renault, men 2011 flyttade han till Mercedes. Där jobbade han med Michael Schumacher, men stöttades av Peter Bonnington, vars röst ni hör snacka med Lewis Hamilton under racen. Efter ett år hos Mercedes återvände han till Renault (Lotus) och han jobbade med förare som Kimi Räikkönen Nico Hülkenberg och Esteban Ocon fram till 2020 då han lämnade F1.
Nu är han alltså tillbaka. Hos Haas.

Det är dags att trycka Plattan i Mattan – i veckans avsnitt snackar vi ner Italien GP på Monza. Vi pratar om straffkaoset, Nyck de Vries, säkerhetsbilar och mycket, mycket annat.

Nu är det klart att ROC, Race of Champions, återvänder till Sverige 2023. Klicka på länken för att se  vilka förare som ställer upp. I samma inlägg kan du läsa att Felix Rosenqvist är klar för IndyCar 2023. Han ska tävla för McLaren,

Sida 68 av 390