Daniel Ricciardo till Alpine 2023?

av Anna Andersson

F1-skakas av ett avtalsbråk – kan det leda Daniel Ricciardo till Alpine 2023?

Daniel Ricciardo till Alpine 2023?
Daniel Ricciardo till Alpine 2023? (AP/TT)

När Fernando Alonso skrev på för Aston Martin och lämnade Alpine blev teamchef Otmar Szafnauer något förvånad. Ett dygn senare presenterade stallet i alla fall Oscar Piastri som ersättare och förare till 2023.

Det var ett officiellt pressmeddelande – men utan något citat från Piastri och någon timme senare dementerade Piastri informationen på twitter.

Ändå tycker sig Alpine ha rätten till Piastris tjänster 2023.

– Vi anser att vårt pressmeddelande är juridiskt korrekt och har inget mer att säga, hälsar Alpine via BBC.

Hur kunde det komma sig?

Oscar Piastri, 21, har den tidigare F1-föraren Mark Webber som manager. Han har under fyra säsonger tillhört Alpine och är deras reservförare. I år fick han ingen förarplats eftersom Alpine hade kontrakt med både Fernando Alonso och Esteban Ocon och han som regerande mästare i Formel 2 inte får lov att köra serien igen. I och med att Alonso gett sken av att kontraktsförlängningen med Alpine bara var en formsak har Piastris manager Webber sett sig om efter andra alternativ. Ett sådant har funnits precis framför näsan.

Samtidigt som Piastri har haft uppdrag för Alpine har han också varit reservförare för McLaren. Det är ett team som är nöjda med Lando Norris, men som hade önskat sig betydligt mycket mer av Daniel Ricciardo. Den sistnämnde har fåt storstryk av sin kollega och inte alls kört in de poäng som förväntats av honom. Samtidigt kostar den tidigare GP-vinnaren en rejäl slant och har ett kontrakt med McLaren över 2023.

Daniel Ricciardo till Alpine 2023?

Nu kan hela soppan landa i att det blir ett byte – där Ricciardo återvänder till Alpine ( det som hette Renault när han körde för teamet) och Piastri får en plats hos McLaren.
– Det är väl inga problem i sådant fall. Vi måste koncentrera oss på den plan som vi har, att nå toppen inom 88-89 lopp. VI måste säkerställa att vi har de bästa förarna för att nå dit och det finns ett par möjligheter, säger Alpines teamchef Otmar Szafnauer till motorsporttotal.com och Autosport.com.
Enligt AP har Daniel Ricciardo fram till september på sig att övertyga McLaren om att han bör fullfölja kontraktet.

Williams bekräftar Albon

Williams har förlängt kontraktet med Alexander Albon, som ersatte George Russell inför årets säsong. Han har skrivit på ett avtal som gäller över flera år.

Det gör att det nu finns ett fåtal fria platser på startgridden 2023, Alfa Romeo har en plats ledig, Haas, AlphaTauri och Williams likaså. Sedan kommer soppan med Alpine, där teamet hävdar att de har en förare – men föraren säger att han inte har något kontrakt.

Nytt avsnitt av Sportbladets F1-podd, Plattan i Mattan, är ute, vi snackar ner Ungerns GP och det fanns massor av detaljer att prata om – så som Ferrari, Sebastian Vettel och Mercedes. Lyssna du med.

F1 är nu inne i sitt sommaruppehåll, teamen kan själv välja vilka 14 dagar de stänger ner helt. Nästa F1-lopp avgörs först den sista helgen i augusti, men trots det håller F1-bloggen öppet, precis som vår podd.

Kontraktsbråk skakar F1

av Anna Andersson

Oscar Piastri kör F1 för Alpine 2023.  Han tar över efter Fernando Alonso.

Det bekräftar Alpine – men Piastri själv tillbakavisar uppgifterna.

Nu skakas F1 av ett kontraktsbråk.

 

Oscar Piastri har varit reservförare 2022, 2023 tävlar han för Alpine, eller? (Alpine)

För två år sedan vann Oscar Piastri från Australien  Formel 3, förra året vann han Formel 2. Det är samma nivå på resultaten som exempelvis George Russell och Charles Leclerc levererat. Men i år tog det stopp. 21-åringen fick ingen förarplats hos Alpine eftersom Fernando Alonso och Esteban Ocon hade kontrakt. Men efter årets säsong är Fernando Alonso klar för Aston Martin och nu är det klart att Oscar Piastri kör F1 för Alpine 2023.

Det skriver Alpine i ett officiellt pressmeddelande och de påtalar att kontraktet gäller över flera år.

Oscar Piastri kör F1 för Alpine 2023 – eller?

– Oscar är en stor och sällsynt talang och vi är stolta över att ha fostrat honom genom de svåra vägar som juniorklasserna innebär, säger Alpines stallchef Otmar Szafnauer.

Piastri har varit en del av Alpines akademi i fyra år, han har tränat i deras simulator, genomfört tester och funnits med på banan som reservförare under F1-helgerna. Allt detta vid sidan av hans engagemang i supporterklasserna.

– Vi har sett honom utvecklas till en förare som är mer än kapabel att ta steget till Formel 1. Som vår reservförare har han testat de utmaningar som stallet ställs inför på banan,  och i fabriken och i  samband med våra tester har han visat mognad, talang och snabbhet.

Enligt Alpine ska Pistri köra vid sidan av Esteban Ocon – men pressmeddelandet innehöll inget citat från Piastri.

Han är nämliogen inte alls överens med Alpine. Någon timme efter det att Alpine skickat ut sitt pressmeddelande dementerar han uppgifterna på twitter.

– Jag har förstått att Alpine, utan mitt godkännande, har släppt ett pressmeddelande som säger att jag ska köra för dem nästa år. Det är fel. Jag har inte skrivit på något kontrakt för Alpine 2023 och kommer inte att köra för Alpine nästa år, skriver Piastri.

Detta påminner om den soppa som pågår i IndyCar, där Chip Ganassi Racing först presenterade mästaren Alex Palou för 2023, men Palou hävdar att han ska köra för McLaren. Det ska nu avgöras av jurister.

Korta nyheter inom Formel 1

Honda och Red Bull fortsätter sitt samarbete i Formel 1 fram till och med 2025, det meddelar Red Bull. Det där med att Honda lämnade F1 efter förra året känns mest som en skuggridå. 2026 kommer ett nytt motorreglemente och då kommer Porsche, med första sannolikhet, att köpa in sig i teamet. Här läser du om Red Bull och Porsche.
Red Bull har värvat Ben Hodgkinson från Mercedes och fortsätter att plocka viktiga medarbetare som Phil Prew. Han ska jobba med Red Bulls motorprojekt.

Aston Martin testar däck, en dag kör Lance Stroll och en dag kör Hulken.

Fortfarande semester eller dags att ta sig tillbaka till jobbet? Oavsett vad kan du ta sällskap av Sportbladets F1-podd Plattan i Mattan. Denna vecka pratar vi ner Ungerns GP, vi snackar om Ferraris problem, Verstappens 360 och Russells pole position – och mycket mer. Följ oss gärna. Podden kommer varje onsdag, även under sommaruppehållet, och de kommande två veckorna har vi inbjudna gäster som pratar F1 och annat viktigt med oss.

Lewis Hamilton satsar på NFL

av Anna Andersson

F1-mästaren Lewis Hamilton satsar på NFL. Han är ny delägare i Denver Broncos.

Lewis Hamilton satsar på NFL
Mercedes Lewis Hamilton satsar på NFL (AP/TT)

Den sjufaldige världsmästaren i Formel 1 har en ny karriär på gång. Lewis Hamilton satsar på NFL och blir delägare Denver Broncos.

– Vi är glada över att kunna välkomna den sjufaldige världsmästaren i F1, Sir Lewis Hamilton till vår ägargrupp, säger Rob Walton.

I juni 2022 tog en grupp ägare kring entreprenören Rob Walton, som också är arvtagare till kedjan Walmart, över Broncos. I gruppen ingår bland annat Walton, hans dotter Carrie Walton Penner och hennes man Greg Penner.  Investerarna betalade en rekorsumma av 4,65 miljarder dollar. Det motsvarar 47 miljarder svenska kronor.

– Han är en mästare som vet vad som krävs för att leda ett vinnande lag, säger Rob Walton.

Lewis Hamilton satsar på NFL

Lewis Hamilton kommer från Storbritannien, men har länge haft en förkärlek till USA. Han har tävlat i Formel 1 sedan 2007 , har varit oerhört framgångsrik och även blivit en politisk faktor sedan han öppet tagit ställning för människors lika värde, klimatet och fred. Han vann sin sjunde och senaste VM-titel i Formel 1 2020, var tvåa i VM förra året och har, trots en bil som inte presterat enligt förväntnignarna, nu tagit ett flertal pallplatser under sommaren. Det är en av anledningarna till att  Mercedes nu utmanar Ferrari i kampen om andraplatsen i VM. 37-årige Hamilton har kontrakt med Mercedes även nästa säsong.

– Han är en hängiven förespråkare för global jämlikhet, även inom sin egen sport, har vunnit fler än 100 lopp och anses vara en av de mest framgångsrika F1-förarna genom alla tider, fortsätter Walton som försäkrar att Hamilton kommer att vara en tillgång för klubben.

NFL startar sin säsong i mitten av september och Denver Broncos har i år bland annat värvat Russel Willson från Seattle Seahawkes, samma lag som  Broncos gästar i premiären av NFL 2022.

Vi kan gissa att Hamiltons hund, Roscoe, är laddad.

 

Leclerc skrämmande facit

av Anna Andersson

Charles Leclerc har tappat en VM-ledning.
Efter att ha inlett med tre segrar han hans resultat rasat och resultatet de åtta senaste racen är nästan skrämmande – en pallplats.

Efter Ungern GP ligger Charles Leclerc 80 poäng efter Red Bulls Max Verstappen och kikar vi tillbaka på de åtta senaste loppen så hade han kunnat nå ett bättre resultat i alla de sju racen han missar pallen.

Charles Leclerc 
Charles Leclerc  haft en tung vår och sommar (AP/TT)

Problemen startade i Barcelona där han bröt sedan bilen gått sönder när den var i ledning. I Monaco tog Ferrari katastrofalt dåliga strategiska beslut, i Baku bröt han när han var i ledningen. I Kanada hade han en bestraffning med sig i starten vilket gjorde att han fick jaga genom fältet, i Silverstone var strategin återigen ett misslyckande, i Frankrike gjorde han en miss när han låg i ledningen och i Ungern tog teamet återigen ett dåligt strategiskt beslut.

– Jag vet inte varför vi valde att ta de hårda däcken i det andra depåstoppet. Det fungerade bra med mediumdäcken och jag kan verkligen inte förstå varför de tog det beslutet. Den avslutande delen av racet var en katastrof, sa Charles Leclerc efter loppet.
– Där förlorade vi racet.

Skys expert Ralf Schumacher är ännu tuffare i sin kritik:
– Ferrari tog ett felbeslut redan på fredag där man använde fel däck under träningen. Det var bittert för Ferrari och jag kan inte alls förstå det sista depåstoppet när man bytte till mjuka däck. Där gav man bort två placeringar, till, säger han till Sky.
– Jag tror inte att Red Bull hade räknat med att få så mycket hjälp i Ungern som de fick.

Det ger följande resultat för Charles Leclerc 2022:

Spanien DNF
Monaco 4
Baku DNF
Kanada 5
Storbritannien 4
Österrike 1
Frankrike DNF
Ungern 6

Charles Leclerc
Leclerc under ett depåstopp i Ungern (TT)

Vill du läsa mer om Ungern GP i F1 och Ferraris misslyckande gör du det här.

Mercedes är nöjda efter två pallplatser, två tävlingshelger i rad och Andrew Showlin är positiv:
– Vi behöver lite mer för att ta vår första vinst för säsongen, men det känns som om vi kommer närmare för varje vecka som går, citeras han av motorsporttotal.com.
– Men det har varit befriande att se hur hårt team och förare arbetar för att utveckla bilen.
Nu har stallet nio lopp kvar att förhindra att Mercedes står utan en seger – för första gången på nio år.

15 miljoner dollar – om året

Aston Martin har sagt tack och hej till Sebastian Vettel och ersätter honom med Fernando Alonso. Där kommer lika mycket erfarenhet, men inte alls samma politiska engagemang och en stor portion tjurighet. Ingen är lika enveten och lika stor vinnarskalle som Fernando Alonso, men ingen är heller lika tjurig när det inte går hans väg.

Ni minns väl misslyckandet med McLaren-Honda som ledde till att han lämnade F1 för en stund? Det blir spännande att se om han och Lance Stroll kommer överens över tid – och om han och Lawrence Stroll kommer överens över tid. Det nya kontraktet gäller över flera år och enligt Blick kommer Alonso, 41, att tjäna 15 miljoner dollar om året.
Mer om Fernando Alonso och Aston Martin läser du här.

Klart: Fernando Alonso kör för Aston Martin F1 2023

av Anna Andersson

När en världsmästare lämnar kommer en ny. Fernando Alonso kör för Aston Martin F1 2023 och framöver.

– Min målsättning är att vinna igen och därför tar jag de chanser som känns rätt för mig, säger 41-åringen.

Fernando Alonso kör för Aston Martin F1 2023
Fernando Alonso är klar för Aston Martin (Sutton Images)

I torsdags meddelade Sebastian Vettel att hans F1-karriär är över, efter 16 år, 300 GP, fyra VM-titlar och 53 GP-vinster avslutar han sin aktiva karriär efter årets sista lopp.

Men redan nu presenterar Aston Martin en ersättare.

Det handlar om ännu en världsmästare som ska driva teamet framåt. Fernando Alonso som debuterade i F1 2001, som vann VM med Renault 2005 och 2006 och vunnit 32 av de och 346 F1-lopp som han har kört.

Fernando Alonso kör för Aston Martin F1 2023 och framöver.

– Aston Martin har den energi och den beslutsamhet som krävs för att vinna. Därför är det ett av de mest spännande stallen i Formel 1, säger Fernando Alonso.

Fernando Alonso kör för Aston Martin F1 2023

Spanjoren som fyllde 41 år i helgen har skrivit på ett flerårigt kontrakt med Aston Martin, ett team som ägs av Lawrence Stroll och där hans son Lance Stroll kör den andra bilen.

– Jag har känt Lawrence och Lance under många år och de har en ambition och passion för att lyckas inom Formel 1. Jag har sett hur teamet attraherat fantastiska och erfarna människor, jag har också besökt deras nya anläggning vid Silverstone och sett deras resurser. Inget stall inom F1 har större visioner och visar ett större engagemang för att vinna, säger Alonso.

– Det gör detta till en spännande chans för mig. Jag har fortfarande den hunger och glöd som krävs för att fajtas i toppen. Jag vill vara en del av en organisation som är engagerad, som vill lära, utvecklas och lyckas.

Oscar Piastri till Alpine?

Alonso efter segern i Ungern GP år 2003. Det var hans första GP-seger. (TT)

Aston Martin säkrar därmed upp fältets äldsta och mest erfarna förare som tar med sig erfarenheter från team som Renault, McLaren och Ferrari. Han har också vunnit LeMans 24-timmarslopp, VM i WEC och försökt sig på Indy 500.

De senaste säsongerna har han tävlat för Alpine.

– Vi arbetar nu med att skapa en vinnande organisation. Det är klart att Fernando kommer att påskynda denna process, och hjälpa oss mot en prestation vi kan vara stolta över. Vi är glada över att Fernando och Lance kör för oss nästa år. Det är en kombination av erfarenhet och ungdom som kommer att vara oerhört stark, säger stallchef Mike Krack.

Detta gör att det finns en plats ledig hos Alpine. Den lär Oscar Piastri, fjolårets mästare i Formel 2, ta. Han har varit reservförare för teamet den här säsongen.

Silly Season och läget i stallen inför 2023 kommer jag att gå igenom senare under F1-uppehållet. F1 körde sitt sista lopp före semestern, Ungern GP i F1, i går och nästa avgörs först den sista helgen i augusti. Marcus Ericsson är för övrigt bara en av de F1-experter som var mycket kritisk till Ferrari efter gårdagens lopp. Mer läser du här.

 

 

Ericssons kritik mot Ferrari

av Anna Andersson

Ferrari var starka under fredagen, kvalade bra och startade som tvåa och trea i Ungern GP i F1. Ändå lyckades teamet kasta bort alla möjligheter till en seger.
Det blev inte ens en pallplats – samtidigt som Max Verstappen vann från tionde startruta.

Ungern GP F1
Ferrari stallchef Mattia Binotto har mycket att fundera över (TT)

Ferraris helg i Ungern var en mardröm. Under fredagen strålade solen, det var 55 grader i asfalten och deras bilar såg riktigt starka ut. När det väl var dags för Ungern GP i F1 2022 var väderförhållandena helt annorlunda. Det var mulet, kyligt och bara 21 grader i asfalten.

Det var som natt och dag, det som fungerade under fredagen var inte i närheten av att fungera under söndagen.

Lägg där till att Ferrari återigen tog ett felaktigt beslut, något som bland annat den förre F1-förare Marcus Ericsson kritiserade:

– Hur lyckas Ferrari hela tiden strula till sina lopp på ett eller annat sätt? Galet, frågar han på twitter.

Kritiken mot Ferrari efter Ungern GP i F1

Vi går tillbaka och kikar på vad det var som egentligen hände under Ungern GP i F1. Max Verstappen startade sin Red Bull med mjuka däck från den tionde rutan och jagade sig upp genom fältet. Racet hade satt sig rätt bra och i täten handlade det i första hand om Ferrari – men Red Bull såg möjligheten att göra en undercut till det andra depåstoppet på det 39 varvet och tjäna ett par placeringar. De valde mediumdäcken till Max Verstappen under det andra depåstoppet och den regerande mästaren lyckades ta sig förbi George Russell, Mercedes i samband med däckbytet.

Ferrari valde att svara på Red Bulls taktik, men Charles Leclerc hade startat på mediumdäck, bytt till mediumdäck i det första depåstoppet och behövde göra ett annat däckval. Eftersom Ferrari svarade redan på det 40:e varvet fanns det inget alternativ. Det mjuka däcket hade inte klarat sig till målgång – alltså valde man det hårda däcket.

Det lyckades inte alls. Redan på det 41:a varvet körde Verstappen om Leclerc och trots att han gjorde en snurr på 360 grader på det 43:e varvet lyckades han hämta in Leclercs försprång och köra om honom en gång till i kurva ett på varv 45. Därefter var det en enkel körning mot segern.
Grunden till detta var Ferraris byte till hårda däck. Det var ett fatalt misstag. Ett misstag som Haas med Kevin Magnussen gjorde tidigare under loppet och som även Alpines förare straffades för.

Ändå valde Ferrari att göra just så.
– Jag fattar inte att de såg det, säger F1-experten Johnny Herbert till Sky.

– Jag förstår inte. Detta var det absolut dummaste beslut de kunde ta.

”Dummaste beslutet”

Ungern GP i F1
Max Verstappen tog ännu en seger och ökade ledningen i mästerskapet. (TT/ AP)

Charles Leclerc var ingenstans på sina hårda däck och tvingades göra ett depåstopp till. Han slutade sexa. I ett race som han och kollegan Carlos Sainz hade kunnat vinna dubbelt.
Plats fyra och plats sex för Ferrari – samtidigt som Max Verstappen vann i sin Red Bull. Det är en mardröm för Ferrari.

Alternativet hade varit att låta honom ligga kvar på mediumdäcken ett par varv till, alltså förlänga stinten, för att sedan avsluta på de mjuka däcken, den plan som Lewis Hamilton och Mercedes valde och till slut gav dem plats två.
– Vi hade inte den fart som vi hade förväntat oss, säger Ferraris teamchef Mattia Binotto till Sky.
– Oavsett vilka däck vi hade, mjuka, medium eller de hårda underpresterade bilen. Kanske var det väderförhållandena som gjorde skillnaden? Det var betydligt kallare än i fredags. Bilen fungerade inte alls och det är första gången på 13 lopp som den inte varit så bra som vi hade räknat med. Nu måste vi analysera och dra slutsatser av det som har hänt.

Mer om Ungern GP i F1 läser du här.

Ungern GP i F1 – svåra förhållanden

Oavsett väderförhållanden eller andra omstämndigheter, inom F1 och alla andra idrotter också för den delen, så måste man ha materialet för att genomföra den valda strategin i kombination med en stor flexibilitet. Man måste lära sig av det händer, byta strategi när det behövs och snabbt ställa om för att ta rätt beslut om förutsättningarna förändras.

Det är skillnaden mellan vinst och förlust.

Red Bull och Max Verstappen visade återigen att man är mästare på den saken. Mercedes följer efter i samma spår, men Ferrari….
Räcker sommaruppehållet för att få teamet att jobba tillsammans och lära sig av sina misstag? Just nu skiljer 80 poäng mellan Max Verstappen och Charles Leclerc och det ärbara nio lopp kvar av säsongen.
En annan intressant tanke att ta med sig från Ungern är att det nu är tre team som fajtas om segrar. Så har det inte sett ut tidigare. Det går inte bara att koncentrera sig på en motståndare, för det är två till som kan ta både pallplatser och segrar.
Det känns hoppfullt inför hösten.

Här är en kalender för F1 2022.

•••

Det är inte kul att ha ordet Alfa, eller Alpha  sitt namn. Noll poäng för Alfa Romeo för fjärde loppet i rad och och ännu en nolla för Alpha Tauri, för femte loppet ir ad.

Det är tungt. Riktigt tungt.

Ny vecka och även om det inte är F1 på ett tag så kommer F1-bloggen att leverera, snack, nyheter och annat. Så in och kolla varje dag. Dessutom kommer vår F1-podd, Plattan i Mattan, ut varje vecka. Vi kommer att snackla ner den första delen av säsongen under denna vecka och därefter följer två speialavsnitt med spännande gäster.

Missa inte det.

 

 

Vem hade trott detta?

av Anna Andersson

George Russell? På pole position i F1, i Ungern GP 2022?

Vem såg den komma?

Inte han, inte jag och antagligen inte du heller.

Ungern GP 2022
George Russell med sin första pole position (Steve Etherington)

Nu blir det väldigt spännande att se hur F1-loppet i Ungern 2022 utvecklar sig, där finns goda möjligheter till en tre kamp. Vi har George Russell, Mercedes i pole position.  Hans första pole position i F1.

– Jag skulle inte utesluta att vi kan vara med och slåss i toppen igen och att vi kanske till och med kan vinna, säger stallchef Toto Wolff.

Lewis Hamilton har hela tiden sagt att Mercedes kan vinna lopp i år, men trodde han då att han snackade om sin teamkollega?

– Detta var tuff för Lewis, han fick problem med sin DRS i det avgörande ögonblicket. Annars hade han varit där och slagits med George om pole, säger Wolff.

Mercedes mot seger i Ungern GP 2022?

Ungern GP 2022
Kan Ferrari slå tillbaka? (Scuderia Ferrari)

Intill Russell i första startled står Carlos Sainz, Ferrari. Tredje led delas av Charles Leclerc, Ferrari, som slåss om en VM-titel och behöver ta in poäng, samt med Lando Norris, McLaren.

– Vi är inte nöjda med det vi har just nu. Jag förväntar mig att det blir en spännnande fajt mellan tre team i morgon, säger Ferraris sportchef Laurent Meikes.

Max Verstappen?

Han återfinns som tia efter ett tekniskt problem. Plötsligt blev det väldigt tydligt att det inte bara är Ferrari som har problem med tillförlitligheten.

För Ferraris del så gäller det nu att se till att de plockar in en dubbelseger, att rätt förare vinner – samtidigt som Max Verstappen kör fast sin Red Bull någonstans längre bak i fältet på denna bana där det är svårt att köra om.

Ni minns väl Fernando Alonsos makalösa insats förra året när han bromsade bort Lewis Hamilton från en vinst och gav segern till sin kollega Esteban Ocon?

Här är hela resultatlistan från kvalet till Ungern GP 2022:

Mer om kvalet till Ungern GP 2022 och Russells reaktion efteråt läser du här. Här, i vår F1-live, kan du följa Ungern GP 2022, med start kl 14.45.

IndyCar

Felix Rosenqvist hade pole positon i Indianapolis, men ett händelserikt race slutade med en niondeplats. Ungefär så som statistiken för 2022 har sett ut – pole position är ingen bra grej i årets mästerskap.

För Marcus Ericsson slutade deltävlingen i Indianapolis med plats elva, men Alexander Rossi tog sin första seger på tre år, Christian Lundgaard tvåa och Will Power slutade trea. Det gör att Ericsson tappade ledningen i mästerskapet. Han är tvåa, nio poäng bakom veteranen Power när fyra deltävlingar återstår av årets säsong.

Nästa helg kör IndyCar i Nashville. Där vann Ericsson efter ett galet race förra året.

 

Marcus Ericsson avslöjar planen: Så ska han vinna IndyCar

av Anna Andersson

I maj vann Marcus Ericsson Indy 500. Nu är han för tillbaka på Indianapolis Motor Speedway för första gången sedan den historiska segern. Han är fem lopp från att vinna titeln.
– Självklart är målet att vinna mästerskapet, säger han.
– Jag är superladdad och fokuserad på att lyckas.

Marcus Ericsson Indy
Marcus Ericsson redo för titeln i IndyCar (TT)

När Marcus Ericsson körde först över mållinjen i Indy 500 fick han inte bra 30 miljoner kronor i prispengar. Han fick också dubbla poäng i mästerskapet och när IndyCar nu ska avgöras är det svenskt i topp. Ericsson har åtta poängs ledning över tvåan Will Power efter förra helgens två lopp på den superkorta ovalen i Iowa där ett varv tar 18 sekunder att köra.
– Det var den bana som vi var mest oroliga för inför avslutningen. Det har varit en av de sämsta banorna för vårt team, Ganassi, och på testet för någon månad sedan gick det inte så bra. Med det i åtanke är jag nöjd med att komma därifrån med mästerskapsledningen och jag är nöjd med mina insatser i båda racen.

I maj vann Marcus Ericsson Indy 500 – jagar nu titeln

Nu väntar en helt annan typ av bana, den traditionella racerbanan i Indianapolis. Den sträcker sig över innerplan av Indianapolis Motorspeedway men som delar start/målraka med ovalenl. Förarna i IndyCar är vana vid banan och tävlade på den så sent som i början av maj.

Då slutade Marcus Ericsson fyra.
– Det är första gången jag är tillbaka på Indianapolis Motor Speedway sedan segern i Indy 500. Det känns väldigt speciellt, säger Ericsson.

– Vi har alltid en bra bil på stadsbanor och traditionella racerbanor. Därför gäller det att vara med bra på kvalet. Jag skulle vilja kvala topp åtta för att kunna slåss om pallplats i racet. Det hade varit väldigt bra för mig och det är med den målsättningen som jag går in i helgen.

Det är bara fem lopp kvar av säsongen innan den avgörs på Laguna Seca om sex veckor och den knappa ledningen är ingenting i ett mästerskap där racevinnaren får 50 poäng och det delas ut poäng till samtliga förare, samt för pole position och varv i ledningen.
– Det gäller att inte tänka för mycket, utan maximera varje helg. Det är många poäng som står på spel och det är sex förare som gör upp om det, säger Ericsson.

Samtidigt är han medveten om att han bara är  åtta poäng före Power och 44 poäng före sexan, teamkompisen och fjolårets mästare Alex Palou.

•Vilken plan har du inför avslutningen?

– Jag är jämn, går vi tillbaka 22 lopp har jag väl varit i topp tio i nitton av dem. Det har tagit mig hit och satt mig i en situation som gör att jag leder mästerskapet när fem lopp återstår. Jag måste fortsätta vara i topp åtta i de lopp som är kvar, men ska försöka krydda det med en seger. När det är så jämnt som det är nu tror jag att det behövs för att jag ska vinna titeln.
– Är jag med i toppen i varje race och tar en seger. Då tror jag att jag står där som mästare i mitten av september.

Marcus Ericsson får dock en tuff uppgift från startposition 25 sedan han fått problem med bolen redan på utvarvet. Bättre gick det för Felix Rosenqvist som har pole position. Det är hans andra pole position i år.

 

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 13

Gallagher Grand Prix
Indianapolis Motor Speedway (USA)

Lördag 30 juli
Warm-up: 14.15-14.45
Race (85 varv): 18.20

Ungern GP i F1 – snacket inför racet

I veckan har Filip och jag tryckt ”Plattan i Mattan”, i vår F1-podd kan du lyssna om Ferraris trassel i Frankrike och uppsnacket inför Ungern GP i F1. Vi pratar om racet, vädret och banan. Lyssna du med och berätta om du saknar sprintgenomgången eller inte.

I veckan har Sebastian Vettel berättat att han lägger av efter sitt 300:e GP,  Daniel Ricciardo gjort bort sig, Charles Leclerc fått kritik och i har sett nyheten om att Porsce köper in sig i Red Bull.

 

Verstappen: Ferrari är snabbast – och veckans tips

av Anna Andersson

Ferrari är storfavoriter inför Ungern GP i F1 2022.

I alla fall om man får tro Max Verstappen.

– Ferrari är näst intill oslagbara i kvalet, säger mästaren.

Ungern GP i F1 2022
Verstappen inför Ungern GP i F1 2022(AP/TT)

VM-ledaren har ännu inte vunnit i Ungern och även om han har 63 poängs försprång på Ferraris Charles Leclerc så tror han på en jämn fajt i Budapest. Anledningen är att Ferrari är vassa i kvalet och Hungaroring är en bana där det går förhållandevis bra att försvara sig – och det är oerhört svårt att köra om.

– Det har aldrig passat för mig här, säger Verstappen i samband med presskonferensen inför Ungern GP i F1.

– Sett till hela säsongen är Ferrari nästan oslagbara över ett enda varv.

Men han sätter sin förhoppningtill vädret.

– Det kan bli regn under lördagen, säger Verstappen.

Kval och Ungern GP i F1 följer du live i vår målservice F1-live, då med kommentarer. Du kan följa träningarna, utan livekommentarer, i samma verktyg.

Under den första träningen var Ferraris  Carlos Sainz snabbast, före Red Bulls Max Verstappen. Tyngst gick det för Nicholas Latifi som inför träningen berättade att han satsar på att förlänga sitt kontrakt med Williams över 2023. Resultatet hittar du här.

Träning 2 hittar du här.

Ungern GP i F1 2022 – uppdateringar

Nu finns det bilder som visar nya detaljer hos Haas – en uppdatering som får bilen att påminna lite om Ferrari.

– Om man kopierar något så kopierar man från den som är bäst och det är just nu Ferrari och Red Bull, säger stallchef Günther Steiner.

Här kan du själv se:

Och här är nya detaljer hos Aston Martin:

Du har väl inte missat att Sebastian Vettel kör sitt 300:e och sista GP i Abu Dhabi i november? Sebastian Vettel berättade i går att han avslutar karriären. Han gjorde det på sociala medier, på ett instagramkonto han öppnade för den sakens skull och som snabbt fick närmare två miljoner följare.

Ni bad om en plats att lägga era tips inför Ungern GP i F1 får chansen här. Använd kommentatorsfältet i denna tråd.

IndyCar

I kväll är det också dags fär kval till IndyCar. Det är dags för tävling 13 av 17 i IndyCar och tävlingen avgörs på Indianapolis Motor  Speedway. Marcus Ericsson har en knapp ledning i mästerskapet och kikar du in här på bloggen i morgon får du läsa hans plan inför avgörandet.

Här är de tider som gäller för helgens IndyCar

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 13
Gallagher Grand Prix
Indianapolis Motor Speedway (USA)

Fredag 29 juli
Fri träning: 15.30-17.00
Kval: 19.00-20.15

Lördag 30 juli
Warm-up: 14.15-14.45
Race (85 varv): 18.20

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

 

Sebastian Vettel lägger av

av Anna Andersson

Sebastian Vettel slutar i F1. Efter femton år, fyra VM-titlar och 53 GP-segrar avslutar han sin karriär.

Sebastian Vettel slutar i F1
Sebastian Vettel avslutar sin F1-karriär (TT)

kommer bara en dag innan tävlingshelgen i Ungern startar.

– Härmed förklarar jag att jag lämnar F1 efter årets säsong och jag borde nog starta med en lista på människor som jag borde tacka, säger han i en kommentar.

– Men det är viktigare för mig att berätta varför jag har tagit detta beslut. Jag älskar den här sporten, den har har varit mittpunkten av mitt liv så länge jag kan minnas. Men det finns inte bara ett liv på banan. Det finns även ett liv utanför banan och att vara racerförare har aldrig varit min egen identitet. Jag anser att man identifierar sig med den person man är och hur man behandlar andra människor. Inte genom vad vi gör.

Sebastian Vettel startade sin karriär i Formel 1 med BMW år 2007. Han hoppade in som reservförare när Robert Kubica var skadad efter en krasch i Kanada. Redan i sitt första lopp, i USA, körde han in på poängplats.

Därefter tävlade han för Toto Rosso, nuvarande AlphaTauri, och 2008 vann han på Monza. Sina absolut största framgångar nådde han med Red Bull Racing under åren 2010 till 2013. Tillsammans vann de fyra VM-titlar innan Vettel flyttade till Ferrari inför säsongen 2015 och väl där nådde han aldrig den femte VM-titeln som han såg högt längtade efter.

Sebastian Vettel slutar i F1

Inför förra säsongen ersattes han av Carlos Sainz och de två senaste åren har han tävlat för Aston Martin – ett team som drömmer om att slåss om segrar, men som ännu inte lyckats vara i närheten av någon VM-titel men som ändå gärna hade förlängt kontraktet med den tyske stjärnan.

– Det var svårt för mig att ta detta beslutet och jag har funderat mycket över det. I slutet av den här säsongen så ska jag ta lite mer tid att fundera över vad jag vill göra framöver. Samtidigt är det tydligt för mig, som pappa, att jag vill kunna ägna mer tid åt min familj, säger Sebastian Vettel i en kommentar.

– Men för mig handlar den här dagen inte om att säga adjö utan om att säga tack till alla, inte minst till alla fans, utan ert passionerade stöd hade F1 inte funnits.

Han avslöjade sitt besked på Instagram, en kanal som han aldrig tidigare har använt. Sebastian Vettel är en av få F1-förare som aldrig brytt sig om sociala medier och nu har han plötsligt närmare en miljon följare – på två inlägg som båda handlar om att han avslutar sin karriär.

Sebastian Vettel  – sådan är jag

Han lämnar en lång monolog där han beskriver sig själv, på ett sätt som han inte gjort under sina 15 år i F1 och återigen slår han ett slag för alla människors lika värde.

–Vem är jag? Jag är Sebastian. Pappa till tre barn och man till en underkar kvinna. Jag är nyfiken och pascineras av passionerade och duktiga människor. Jag är perfektionist, men också tolerant och anser att alla människor har lika värde. Oavsett hur vi ser ut, var vi kommer i från och vem vi älskar, säger han.

– Mina mål har ändrats. Från att vinna race och mästerskap till att se mina barn växa upp och dela mina värden med dem. Att hjälpa dem när de snubblar, lyssna på dem när de behöver mig och inte hela tiden behöva säga: Vi ses snart. Och det allra viktigaste att lära mig saker av dem och inspireras av dem.

Det återstår tio lopp av säsongen 2022 och Sebastian Vettel bedyrar att han kommer att göra allt för teamet fram till dess att säsongen är över i mitten av november. I helgen tävlar mästerskapet i Ungern, där han körde in som tvåa förra året, men diskvalificerades i efterhand. Aston Martin ville förlänga kontraktet med Vettel, men hans beslut skapar nu nya förutsättningar på förarmarknaden för 2023. Det får vi ta en annan dag.

Detta är dagens andra stora nyhet, den första var att Porsche köper halva Red Bull Racing. Mer om samarbetet mellan Red Bull och Porsche läser du här.

Missa inte heller veckans podd – Plattan i Mattan. Där snackar vi Formel 1 i en hel timme.

 

 

Sida 73 av 390