Spännande nyheter kring den 16-årige talangen Joel Granfors, men vi börjar med Formel 1.
Världsmästarna är redo för Formel 1 2022.
Red Bull presenterar sin bil först av alla.
Den 9 februari 2022 är det dags för en digital presentation där fansen kommer att spela en betydande roll.
Nu är det inte långt kvar till dess att F1-säsongen 2022 startar. Red Bull är alltså åttonde team att berätta vilket datum deras bil ska presenteras. Övriga team hittar du här.
En annan intressant nyhet levererar Alpine. Teamet presenterar Pat Fry som Chief Technical Officer och Matt Harman teknisk direktör. Fry är en av de mest erfarna ingenjörena inom F1, med erfarenheter från McLaren och Ferrari innan han kom till Renault (som bytt namn till Alpine) 2020. Harman arbetade hos Mercedes i 18 år innan han kom till Renault 2018.
Joel Granfors avancerar
Efter en säsong i brittiska formel 4 avancerar nu Joel Granfors till GB3, tidigare brittiska Formel 3. 16-åringen ska tävla för Fortec Motorsport, samma team som han representerade förra året i Formel 4. Då slutade han fyra.
– Jag är glad att ta steget upp till GB3 den här säsongen, säger Joel Granfors.
Joel Granfors Racing
GB3, är det nya namnet på det brittiska Formel 3, ett mästerskap som bland annat Lando Norris och Linus Lundqvist bland annat tävlat framångsrikt i.
I år startar mästerskapet en ny era med uppdaterade chassin och bättre motorer. Den nya tekniska specifikationen gör bilarna både snabbare och mer spektakulära än förut, samtidigt som förarsäkerheten skärps genom att ha en halo runt förarsitsen. Precis som inom Formel 1.
– Jag testade bilen för första gången i november, och sedan dess har det varit en väldigt intressant vinter, säger 16-åringen.
– Vi har haft många erbjudanden att ta ställning till, men nu har vi ett paket på plats med Fortec som känns väldigt starkt. Vi lärde oss mycket tillsammans i fjol och målet är att slåss om mästerskapet. Jag känner att GB3 är helt rätt plats för mig den här säsongen och jag kan knappt vänta till premiären!
Det är två månader kvar till premiären, men redan nu är 16 förare och nio team anmälda.
Fler team har nu meddelat när de presenterar sina bilar till F1 2022. Du läser mer om det längre ner.
Formel 1 satsar ännu hårdare mot USA 2022 debuterar F1 i Miami – därefter väntar en möjlig comeback i Las Vegas.
Formel 1 har under många långa år haft en önskan om att verkligen slå igenom i USA där man tävlat till och från på olika orter ända sedan VM i Formel 1 startade år 1950.
För tio år sedan 2012, kördes det första F1-loppet i Austin, Texas och 2016 tog Liberty Media över rättigheterna för sporten. Det är amerikanska mediahuset har hela tiden arbetat för att öka intresset för F1 i Nordamerika och tack vare samarbetet med Netflix och serien ”Drive to Survive” har en helt ny grupp av människor hittat till sporten.
I år släpps den fjärde säsongen av serien och intresset är stort, i Asien, Europa och så klart i USA där fansen älskar formatet.
Ett tredje lopp i USA?
Red Bull checkar in på the Las Vegas Strip 2018 ( Red Bull)
I höstas besökte 380 000 människor deltävlingen i Texas och ungefär 70 procent av dem hade aldrig tidigare upplevt Formel 1 på plats. I vår får USA ett andra GP-lopp när Formel 1 tävlar i Florida, i hjärtat av Miami och trots höga biljettpriser har evenemanget varit utsålt under en längre tid.
– Vi har ett andra lopp i Miami, 2022 och nu pratar vi om ett tredje. Förstår ni hastigheten på den här förändringen vi upplever just nu? Det är imponerande, sa F1:s VD Stefano Domenicali till Auto, motor und Sport i november.
– För två år sedan frågade vi oss om det skulle gå att stanna i USA eller om vi skulle lämna. Nu pratar vi om ett tredje lopp och det redan innan premiären av det andra har genomförts.
Viva Las Vegas?
Nu ryktas det om ett tredje lopp i Las Vegas. Där kördes det två deltävlingar på en parkeringsplats i närheten av, Ceasars Palace 1981 och 1982. De två deltävlingarna vanns av Alan Jones (Williams) och Michele Alboreto (Tyrrell) och vid båda tillfällena så korades också världsmästaren, Nelson Piquet 1981 och Keke Rosberg, 1982.
Då handlade det om en 3,6 km lång bana med 14 kurvor och betongmurar. Känslan var allt annat än lyx och glamour, så efter två säsonger lämnade F1 spelmetropolen.
Nu pratas det om en comeback på betydligt mer glamourös bana. Där välkända ”The Strip” med sina casinon och lyxhotell ska spela en huvudroll, men frågan är när i sådant fall?
2022 genomförs 23 GP-lopp (kalendern hittar du här), nästa år tillkommer Qatar. Blir det fler race framöver eller kan man tänka sig att rotera mellan olika banor? Så som Tysklands GP roterade mellan Hockenheim och Nürburgring under ett par år.
– Det är en möjlighet som vi diskuterar. Men det handlar också om när de nya banorna vill vara en del av kalendern, säger Domenicali.
Datum att hålla koll på !
Sju av tio team har presenterat de datum då deras bilar ska visas upp för första gången, men vi som varit med ett tag vet att det inte är den bil som kommer att köra under testerna och absolut inte den bil som tävlar i premiären som visas upp. Det är en modell, som sedan kommer att utvecklas allt eftersom under de veckor som återstår fram till premiären.
De har dykt upp en del information kring årets bilar och här har jag samlat lite intressanta saker inför F1 2022.
Mercedes kommer i år att köra med den klassiska silverpilen, inte en svart bil som teamet har haft de senaste två åren. Det blir dessutom ett digitalt event.
Red Bull har ännu inte berättat vilket datum som deras bil ska presenteras, men det finns andra spännande detaljer att diskutera. Som namnet. Max Verstappen blev världsmästare med RB16 2021. En säsong senare heter bilen RB18. Teamet hoppar över siffran 17 eftersom detta är den 18:e säsongen för Red Bull i Formel 1.
Ferrari har döpt sin bil till F1-75. Det är en hyllning till teamet eftersom det nu är 75 år sedan en Ferrari rullade på gatorna för första gången. Den 12 mars 1947 startade Enzo Ferrari motorn på en Ferrari 125 S.
– Formel 1, med sin tävling och sitt sätt att driva fram innovationer har alltid haft en enorm betydelse för Ferrari, den driver utvecklingen för våra andra fordon, säger styrelseordföranden John Elkann på Ferraris hemsida.
McLaren döper den nya bilen till MCL36, ifjol hette bilen MCL35M, där M stod för motortillverkaren Mercedes. Den bokstaven faller bort i år, även om Mercedes fortfarande levererar motorer till McLaren.
Aston Martins första bil hette AMR21, Aston Martin 21, och syftade på fjolåret. I år följer man samma system och namnet blir AMR22.
Notera att Alfa Romeo presenterar sin bil EFTER de första försäsongstesterna i spanska Barcelona. Det blir en digital presskonferens.
Nu startar snart OS. men målsättningen är att uppdatera F1-bloggen varje vardag. Den kanske inte syns lika frekvent på ettan så mitt tips är att gå rakt in på F1-bloggen så att du är säker på att du inte missat någon uppdatering.
Mercedes Lewis Hamilton är tillbaka. För första gången sedan VM-finalen 2021 har han synts till på sociala medier. Han gör det i Mercedes kläder och med en ny frisyr.
Mercedes Lewis Hamilton i november 2021 (TT)
Lewis Hamilton brukar alltid uppdatera sina sociala medier väldigt regelbundet, men han har inte synts till alls under 2022. Faktum är att den tidigare världsmästaren i F1 inte har uppdaterat någonting sedan helgen i Abu Dhabi i mitten av december 2021. Det var då han förlorade VM-titeln till Max Verstappen.
Sedan dess har det ryktats om att han kanske inte kommer tillbaka till Formel 1. Teamchef Toto Wolff har uttryckt sin personliga oro.
FIA:s nya president Mohammed Ben Sulayem har försökt att kontakta honom och det har tillsatts en utredning för att se om allt gick rätt till under de avslutande varven av VM-säsongen 2021 eller inte. Resultatet väntas komma lagom till säsongsstarten den 18 mars.
Samtidigt har Lewis Hamilton har varit fortsatt tyst. Fram till nu.
Mercedes Lewis Hamilton är tillbaka
Lewis Hamilton wishes his Chinese fans a Happy Chinese New Year 💜🇨🇳
— Sir Lewis Hamilton Updates (@SirLewisUpdates) January 31, 2022
I ett videomeddelande som har postats av Mercedes på Weibo, den kinesiska plattformen för sociala medier, har Hamilton och hans nya kollega George Russell lämnat en hälsning till de fansen inför det kinesiska nyåret.
– Hej allihop, jag önskar er ett gott nytt kinesiskt nyår. Låt det nya året bära med sig all lycka och allt det som du drömmer om, säger Hamilton.
The Independent har sett inlägget som även återges i andra medier som Daily Mail och tyska RTL.
Lewis Hamilton står i en vit tröja med Mercedes logo och nysnaggat hår när han levererar sin lilla hälsning. Det påminner mycket om hur han såg ut för ett par år sedan, innan han tagit alla sina sju VM-titlar.
Strax där efter får George Russell komma till tals.
– Hej. Jag vill önska er ett gott nytt kinesiskt nyår, säger den unge britten.
– Jag ser verkligen fram emot att bli en del av AMG-familjen och få vara en del av världens snabbaste familj. Må gott, vi ses!
Andra nyheter
F1 inför vaccinkrav. Det skriver BBC. Alla som ska arbeta i depåområdet under en F1-helg ska vara vaccinerade, det gäller journalister, kamerateam, teammedlemmar, förare, funktionärer och andra som har tillgång till paddock. Redan i fjol var samtliga förare vaccinerade och under tävlingshelgen i Austin, USA, var det ett krav. Flera arrangörer, bland annat Australien, kommer även att kräva vaccinpass av åskådarna.
Mercedes meddelar att deras bil har klarat FIA:s krocktest, därmed dementerar de uppgifterna från motorsport.com.
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) January 31, 2022
I går dök det upp en lista på vad de olika arrangörerna verkligen betalar för att få lov att arrangera Formel 1. En av dem kom lindrigt undan, andra betalar hundratals miljoner varje år.
Hur mycket betalar arrangören i Formel 1?
Den frågan har ställts flera gånger, men nu säger sig sport.de och F1 Insider ha tagit fram en lista över hur mycket det faktiskt kostar att arrangera ett Grand Prix i Formel 1. Totalt handlar det under den kommande säsongen om närmare 700 miljoner euro, mer än sju miljarder kronor.
Så mycket betalar arrangören i Formel 1
Nedan ser du Grand Prix, vilket pris arrangören betalar och hur länge banan har kontrakt med Formel 1.
Miami, USA – debuterar i samarbete med FIA
Miami International Autodrome har kontrakt till och med 2031.
Monaco – cirka 141 miljoner kronor
Circuit de Monaco har kontrakt till och med 2021, men nu förhandlar man om 2022 och banan finns med i kalendern.
Imola, San Marino – cirka 188 miljoner kronor
Autodromo Enzo e Dino Ferrari har kontrakt till och med 2025.
Frankrike – cirka 206 miljoner kronor
Circuit Paul Ricard kontrakt till och med 2022.
Starten på Belgien GP 2018 (AP )
Belgien – cirka 206 miljoner kronor
Circuit de Spa-Francorchamps har kontrakt till och med 2022.
Österrike – cirka 234 miljoner kronor
Red Bull Ring har kontrakt till och med 2022.
Storbritannien – cirka 234 miljoner kronor
Silverstone Circuit har kontrakt till 2024.
Spanien – cirka 234 miljoner kronor
Circuit de Barcelona-Catalunya har kontrakt till 2026.
Japan – cirka 234 miljoner kronor
Suzuka International Racing Course, har kontrakt till 2024.
Mexiko – cirka 234 miljoner kronor
Autódromo Hermanos Rodríguez har kontrakt till 2022.
Austin, USA – cirka 234 miljoner kronor
Circuit of The Americas kontraktet gick ut 2021, men finns i kalendern 2022. Förhandling pågår.
Brasilien – cirka 234 miljoner kronor
Autódromo José Carlos Pace har kontrakt till och med 2025
Monza en klassiker – här år 2000 när Michael Schumacher vann för sitt Ferrari (AP)
Italien – cirka 234 miljoner kronor
Autodromo Nazionale di Monza har kontrakt till och med 2024.
Kanada – cirka 282 miljoner kronor
Circuit Gilles-Villeneuve har kontrakt till och med 2029.
Nederländerna – cirka 282 miljoner kronor
Circuit Park Zandvoort har kontrakt till och med 2023.
Australien – cirka 328 miljoner kronor
Albert Park Circuit har kontrakt till och med 2023.
Singapore – cirka 328miljoner kronor
Marina Bay Street Circuit har kontrakt till och med 2028.
Abu Dhabi – cirka 375v miljoner kronor
Yas Marina Circuit har kontakt till 2030.
Ungern – cirka 375 miljoner kronor
Hungaroring har kontrakt till och med 2027.
Bahrain – cirka 422 miljoner kronor
Bahrain International Circuit har kontrakt till 2022.
Kina – cirka 469 miljoner kronor
Shanghai International Circuit kontrakt till 2025.
Ryssland – cirka 469 miljoner kronor
Sothi Autodrom 2022, 2023 till 2025 på Igora Drive Circuit i St Petersburg.
Saudiarabien – cirka 516 miljoner kronor
Jeddah Corniche Circuit kontrakt till 2025, men från och med 2023 planeras tävlingen att genomföras i Qiddiya.
Marcus Ericsson i den klassiska svängen i Baku (Sauber)
Azerbajdzjan – cirka 516 miljoner kronor
Baku City Circuit kontrakt till och med 2024.
Qatar – cirka 516 miljoner kronor
Losail International Circuit kontrakt till och med 2031.
Nyheter från F1 och Daytona 24-timmar
Varken det chassi som Red Bull eller Mercedes har tagit fram till 2022 har klarat det första krocktestet än. Det skriver italienska motorsport.com.
Enligt BBC kommer FIA att göra en omoganisation vilket gör att tävlingsledare Michael Masi inte att ha kvar uppdraget när säsongen startar. Detta dementeras dock av FIA.
Kimi Räikkönen blir teamchef i MXGP. Han har länge varit engagerad i sporten, men tar nu en ny roll. Mer läser du här.
Klassiska Daytona 24-timmars gav oss en svensk segrare i DPi. Meyer Shank Racing bröt Wayne Taylor Racings segerserie och Tom Blomqvist (son till rallylegendaren Stig) vann tillsammans med Oliver Jarvis, Helio Castroneves och Simon Pagenaud.
Tävlingen avslutades med en 30 minuter lång fajt mellan bil nummer #60 och bild #10 (R. Taylor/Albuquerque/Rossi/Stevens).
Castroneves, som vunnit Indy 500 vid fyra tillfällen körde bilen i mål, men racets avgörande manöver stod Blomqvist för när han körde om Taylor. JDC Miller-Cadillac #5 (Vautier/Westbrook/Duval/Keating) slutade trea.
Marcus Ericssons drömmar om en seger förstördes av en trasig bränslepump. Linus Lundqvist bröt med ett generatorhaveri och även Rasmus Lind hade en del småproblem och hade ingenting med segern att göra.
Nu är det full fokus på IndyCar för Ericsson. En enda testdag i mitten av februari sedan startar säsongen den sista helgen i samma månad.
Marcus Ericsson debuterar i Daytona 24-timmar med ett stort mål. – Jag åker dit för att vinna, säger han. – Det blir ett bra skyltfönster som kan ge mig större chanser att få köra Le Mans 24-timmarslopp.
Marcus Ericsson (Richard Prince/Cadillac Photo).
Under kvällen startar den amerikanska racingsäsongen med ett stort spektakel, Rolex 24 at Daytona i Florida. Det klassiska långloppet är starten på WeatherTech SportsCar Championship och har körts sedan 1962. Då pågick tävlingen i tre timmar, numera är det ett 24-timmarslopp där bilar ur flera olika klasser samsas på banan. Det innebär att IndyCarföraren Marcus Ericsson plötsligt ställs inför helt andra utmaningar än vad han är van vid.
– Jag har jobbat i två år för att få chansen här och det känns fantastiskt att få vara med i en av de mest prestigefyllda tävlingarna som finns. Det är startskottet för racingsäsongen världen över och ett oerhört häftigt event, säger Ericsson till Sportbladet.
Marcus Ericsson debuterar i Daytona
Han kör bil nummer 2 för Chip Ganassi Racing tillsammans med den tidigare F1-föraren Kevin Magnussen, samt de två ordinarie förarna Alex Lynn och Earl Bamber. Barber har vunnit Le Mans 24-timmars vid två tillfällen.
– Det här racet handlar mycket om planering. Jag kör en stint på några timmar och vilar sedan i väntan på nästa. Det är mycket trafik på banan, det kan vara 50 till 60 bilar samtidigt och alla kör i olika hastigheter. Det blir inga vanliga typer av omkörningar utan det handlar om att ligga steget före hela tiden.
Marcus Ericsson debuterar i Daytona och han har nu genomfört ett test samt ett kval, men eftersom han delar bilen med tre andra förare och inte tillhör den ordinarie föraruppsättningen har han inte haft överdrivet mycket tid i bilen. Istället för han arbeta med det materialet och de inställningarna som finns.
– I sportvagn handlar det om att kunna hoppa in i bilen, ta över de inställningar som finns och bara komma in i det. Jag har kört olika typer av bilar och har rätt så lätt för den biten.
– Den stora utmaningen handlar om att gå igenom trafiken och maximera den biten. Det är det som skiljer de riktigt bra sportvagnsförarna mot resten. Det är behöver jag arbeta med eftersom jag är debutant i de här sammanhangen.
I tävlingen på Daytona International Speedway tävlar fem klasser samtidigt vilket gör att just trafiksituationen kan bli komplicerad. Det skiljer mycket i hastigheten mellan de olika klasserna, men det finns även stora skillnader i förarkunskaperna. Lägg där till att en stor del av tävlingen avgörs i mörker och det är under de mörka timmarna Ericsson väntas ta över ratten.
– En bil från klassen LMP2 och LMP3 kan se rätt lika ut bakifrån, men den senare är betydligt långsammare och det är det pusslet och den strategin man måste få ihop när man ska ta sig igenom all trafik. Vissa förare kan vara lite oberäkneliga, vilket också kan vara en utmaning. Samtidigt är det en väldigt rolig utmaning för det händer saker hela tiden.
I den största klassen DPi återfinns flera förare från IndyCar, som exempelvis Scott Dixon, Alex Palou, Helio Castroneves, Alexander Rossi och Pat O´Ward. Eftersom IndyCar bara har en enda testdag innan premiären den sista helgen i februari är 24-timmarsloppet i Daytona en mycket populär tävling att starta säsongen med och bli av med lite rattrost.
– Vi har inte tävlat sedan september. Därför är detta en perfekt uppladdning inför IndyCar, man får mycket tid i bilen, möter bra motstånd och får utmana sig själv, säger Marcus Ericsson.
– Dessutom är det ett bra tillfälle att synas, nästa sak på min lista är att få chansen i Le Mans 24-timmarslopp.
Mer om Marcus Ericssons satsning i Daytona läser du här.
Korta nyheter
Rasmus Lindh (Privat)
Det är flera svenskar med Rolex 24 at Daytona den här helgen. Rasmus Lindh står i pole position i LMP3-klassen Han tävlar för Andretti Autosport. Även Linus Lundqvist ska tävla (GDT), precis som rallyikonen Stog Blomqvists son, Tom (DPi med Meyer Shank Racing som tävlar mot Ericsson) samt Nic Jönsson (LMP3).
– Det var extra givande att få köra kvalracet för min del, säger LUndqvist.
– Där fick jag verkligen känna på bilen över en hel stint. Självklart har vi lite kvar att jobba på, men det har alla i det här läget. Allt som allt känns det som att vi har en bra plattform.
Allt sänds på V Sport Motor och Viaplay med start i kväll klockan 19.40. Det är delvis svenska kommentatorer, men du kan också hålla koll på livetimingen här.
Fansens stora idol har lämnat Formel 1. 2022 blir Kimi Räikkönen teamchef i MXGP. – Det är ingen hemlighet att motocross har varit min stora passion i många år, säger han.
2018 firade Kimi Räikkönen en pallplats i F1. Nu byter han sport (TT)
Kimi Räikkönen lämnade Formel 1 hösten 2021. Då hade han varit en del av cirkusen i ungefär 20 år och han lämnade med orden:
– Det är så mycket skit, mer än vad folk på utsidan märker. All möjligt typ av ”bullshit”. Vi vet det, men ingen säger något, sa han i en intervju med Autosport.
Det var tydligt att Kimi Räikkönen var trött på Formel 1. Under presskonferensen inför det sista loppet i Abu Dhabi var han märkbart lättad.
– Det är skönt att det är över, sa han då.
Kimi Räikkönen teamchef i MXGP
Sista anhalten i F1 – Alfa Romeo (TT)
Nu har han vandrat vidare.
Från och med 2022 blir Kimi Räikkönen teamchef i MXGP. Tillsammans med GP-vinnaren i motocross, Antti Pyrhonen, ska han leda Kawasakis VM-team i motocross.
– Detta är ingenting man kan kalla för en hobby utan det är väldigt seriöst, vi är mycket fokuserade och strävar efter att bli så bra som vi bara kan, säger han till Formula1.com.
Han betonar att han kommer att ägna sig mer åt långsiktiga strategier än åt den dagliga verksamheten.
– Jag kommer att kunna dra nytta av mina kunskaper kring hur ett team fungerar och vad som krävs för att nå framgångar i VM.
Honda fortsätter att leverera motorer till Red Bull
Efter säsongen 2021 sa Honda adjö till Formel 1 och samarbetet med Red Bull. Trodde vi i alla fall. Nu meddelar frispråkige Helmut Marko att så inte är fallet.
Istället kommer Honda att fortsätta att förse Red Bull med motorer fram till och med 2025.
– Fram till och med 2025 levereras motorerna helt färdiga från Japan. Vi behöver inte göra någonting alls, säger motorsportkonsulten till det österrikiska magasinet Autorevue.
– Efter den stora framgången vi hade i höstas har japanerna tänkt om. Dessutom kan de naturligtvis använda de kunskaperna som de får från att arbeta med vår hybridmotor i sin egen verksamhet där de nu arbetar med elektrifiering. Vi hade egentligen bara planerat för att de skulle arbeta med våra motorer under 2022, men nu har vi bestämt att arbetet fortsätter till och med 2025. Det är en enormt stor fördel för oss.
Honda har ändrat sig
Honda ändrade sig efter VM-titeln (TT)
Det gör att den nya motoravdelning som Red Bull nu bygger upp, med bland annat ett par namnkunniga nyförvärv från Mercedes, kan koncentrera sig helt på att ta fram en konkurrenskraftig motor till det nya reglementet som införs 2026. Enligt Marko är det av största vikt att Honda behåller kontrollen fram till dess.
– Det är viktigt för 2026 eftersom vi då är nykomlingar inom det gebitet, säger han
Det pratas om att Volkswagen Group ska kliva till 2026, antingen tillsammans med Audi eller Porsche, och det finns vissa fördelar som en ny motorleverantör kan få när de kommer in i sporten.
Fram till dess ska Hondas projektledare Masashi Yamamoto ha en viktig roll hos Red Bull Powertrain som väntas starta sin verklsamhet i maj/juni 2022. Han har lämnat sin anställning hos Honda för att starta en egen firma och ska då arbeta som konsult för att stötta relationen mellan Red Bull och Honda.
– Vi har skrivit ett kontrakt med Red Bull Powertrains efter önskemål av Christian Horner och Helmut Marko, säger Yamamoto.
– Exempelvis kan vi stötta dem när det handlar om att förstå den japanska kulturen och kulturen inom Honda, och vi kan hjälpa dem att få en bättre relation till Honda. I grund och botten handlar det om att bygga en bro mellan Red Bull och Japan.
Då presenteras bilarna i Formel 1
Nu har sex av tio team meddelat när de presenterar sina bilar för 2022. Alpine och AlptaTauri fyller på med sina datum.
Testerna startar i spanska Barcelona den 23 februari. De pågår i tre dagar. Därefter väntar ytterligare ett test på tre dagar innan säsongen startar i Bahrain. Enligt planen ska året starta med en sprinthelg, men det är ännu inte spikat eftersom Red Bull och Mercedes inte är överens med de andra teamen. Läs mer här.
Formel 1 gör förändringar. Upplägget för en tävlingshelg i F1 ändras. En av dagarna stryks – för att spara personal och pengar.
Presskonferens klockan 08.00? (TT)
Vi har vant oss vid att torsdagen är mediernas dag i Formel 1. Det handlar om enskilda intervjuer, presskonferenser och en massa snack runtomkring inför den kommande helgen. Den dagen tas bort till 2022. Det gör att årets säsong, som innehåller rekordmånga lopp, får ett helt annat upplägg. Fredagen inleds med en presskonferens dit FIA kallar förarna. Under den förmiddagen ska också andra pressaktiviteter, så som enskilda intervjuer med olika TV-bolag och andra mediarepresentanter genomföras. Mediaaktiviteterna får ta max två timmar, men de måste avslutas en och en halv timme före den första träningen. Det betyder att det kan bli tidiga mornar och sena kvällar under fredagen. Hur det ser ut under en sprinthelg är däremot inte kommunicerat än.
Detta är en förändring som spar tid och hotellnätter för teamen, men som kommer att göra att tillgängligheten till förarna blir reducerad, vilket i slutändan ger fansen sämre insyn.
Upplägget för en tävlingshelg i F1 ändras
Möjligheten för intervjuer minskar (Aftonbladet arkiv)
Även tävlingshelgen i Monaco, där träningarna enligt tradition har genomförts under torsdagen ska genomföras enligt samma mönster. Under fredagen blir det presskonferens, samt två träningspass på vardera en timme. Under lördagen är teamcheferna med på en presskonferens, därefter blir det en träning och ett kval. Racet körs som vanligt under söndagen.
Detta gör att F1 sparar 24 dagars arbete på banan för personalen under en säsong, som med sina 23 tävlingshelger är längre än någonsin. Här har du kalendern för Formel 1 2022.
Mercedes och Red Bull mot resten av teamen
För ett par dagar sedan så skrev jag om Zak Browns oro för att det inte blir några sprintrace 2022. Teamen kommer nämligen inte överens. Enligt italienska ”Corriere dello Sport” är det Mercedes och Red Bull som vill ha ytterligare fem miljoner dollar i ersättning för att köra F1 Sprint 2022. De vill försäkra sig om en ekonomisk kompensation för eventuella skador som uppstår på bilarna i samband med sprinten.
I år har F1 reducerat sitt budgettak med exakt fem miljoner dollar. Det har minskat från 145 miljoner dollar till 140 miljoner dollar och enligt tidningen är just de 5 miljonerna (50 miljoner kronor) ett irritationsmoment för de två stora teamen. För att ändra ett reglemente under en pågående säsong krävs en suverän majoritet ( åtta av tio team) och kommer stallen inte överens finns det en risk att det int eblir några F1 sprint i år. För att ändra ett reglemente till nästa år krävs enbart majoritet. Mer läser du här.
I gårdagens blogg kunde du läsa mer om däcken och tänkbara strategier för 2022, samt om Mercedes tankar inför det nya reglementet.
– Med tanke på att bilarna är helt nya och väldigt olika föregående modeller kan jag tänka mig att ett eller två team har gjort felkalkyleringar. 2022 kommer att bli fruktansvärt smärtsamt för dem, säger James Allison. Du läser det här.
F1 får nya regler 2022 och för första gången på mycket länge kan teamen inte ta med sig någonting från föregående säsong. Det ger stora möjligheter – men innebär också stora risker. Framförallt för de team som gjort misstag. – 2022 kommer att bli fruktansvärt smärtsamt för dem, säger Mercedes James Allison.
Får vi samma fajt 2022? (TT)
F1 får nya regler 2022 och det är inte någon liten förändring. Det är en av de största inom sportens historia och det berör inte bara själva bilen. Motorreglementet är fryst, men bilarna ska i år använda en ska en större del biobränsle (10 %) och det gäller att motorn är redo för att leverera i tre år. Det kommer att bli oerhört svårt att göra någon förändring i motorn när årets säsong väl har startat.
För att få en känsla av vad som kan hända när F1 startar om från ett nytt blad kan vi gå tillbaka till 2008/2009. Då det skedde en stor regeländring och även om den inte var lika omvälvande som denna så skedde det stora förändringar i rangordningen bland teamen.
Ferrari som vann konstruktörs-VM 2008 var bara fyra ett år senare. Renault gick från plats fyra 2008 till plats åtta 2009, Red Bull som var sjua 2008 slutade tvåa ett år senare och Honda, som sålde sitt team till Ross Brawn efter niondeplatsen 2009, gav upp det team som vann VM 2009.
Men det var en säsong med 17 lopp och Brawn vann mycket tack vare en fin start av säsongen. Vad hade hänt om säsongen bestått av 20 lopp? Hur hade det påverkat resultatet i VM-tabellen?
F1 får nya regler 2022
Jenson Button världsmästare med Brawn GP 2009 (TT)
2022 väntar en säsong med 23 lopp, vilket gör att det bör finnas tid att ta igen en felstart – även om det blir svårt att ta in en helt misslyckad start.
– Var och en av oss i vårt team, var och en i alla de andra teamen kommer att göra allt vad de kan för att hitta en design och bil som fungerar tillsammans med de nya reglerna, säger Mercedes teknikchef James Allison.
– Under de första loppen av säsongen kommer vi alla, gemensamt, uppleva hur vi klarat av den uppgiften. Med tanke på att bilarna är helt nya och väldigt olika föregående modeller kan jag tänka mig att ett eller två team har gjort felkalkyleringar. 2022 kommer att bli fruktansvärt smärtsamt för dem.
Eftersom allt är så nytt tror Allison att det finns saker som alla team har missat att tänka på.
– När vi ser andra bilar så kommer vi att tänka: Varför tänkte vi inte på det?, säger han i en video som Mercedes postat på Youtube.
– Då kommer vi att försöka att interpretera den idén så snabbt som möjligt, så att vi, oavsett vilket resultat vi har i de första racen, kan kämpa oss till toppen av resultatlistan. Eller om vi har turen att vara först, att vi kan hålla våra konkurrenter bakom oss.
En ny filosofi till 2022
Mercedes har vunnit samtliga VM-titlar utom en sedan den senaste regeländringen 2014. De har vunnit samtliga konstruktörsmästerskap, men förlorade förar-VM till Red Bull och Max Verstappen 2021.
– Vår uppgift är nu att slå våra kloka huvuden i hop, använda vårt förstånd och vår föreställningsförmåga för att, inom de regler och tekniska möjligheter som finns, skapa en konfigurering av årets bil som är bättre än alla andras, säger Allison
– När allt nu är så nytt och regelboken är dubbelt så tjock som den gamla finns det möjligheter, men även risker. Vi försöker att hitta en väg genom det potentiella minfältet och ta med oss alla skatter som kan ligga mellan landminorna för att till slut ha en bil som förhoppningsvis kan slåss om segrar
Du kan se hela intervjun här.
Nya däck i F1 till 2022
Nya bilar, nya hjul och bättre racing och spännande strategier. Pirellis chef Mario Isola tror inte på att det blir fler race med ett enda depåstopp kommande säsong.
– Jag hoppas inte att de strategiska möjligheterna minskar, säger han till motorsport-total.com.
– Den idén som vi har haft när vi utvecklat däcken och det sätt som vi har gjort arbetet på gör att det även i framtiden är möjligt att ha olika strategier, mellan ett och två stopp.
2022 kommer däcken att vara 18 tum, inte 13 som tidigare. De blir betydligt tyngre än tidigare och fälgarna är täckta.
De nya fäjgsidorna är, precis som själva hjulen, standard och det finns ett mycket tydligt reglemente kring fälgsidorna. Fäjgsidorna ska se snygga ut, passa in i bilden av den nya aggressiva F1:en samt fylla ett aerodynamiskt syfte. De ska minska risken för att smutsig luft passerar genom fälgen och försvårar för bilen bekom. Det tydliga reglementet ska hindra teamen från att töja på reglerna och nyttja gråzoner.
– Framhjulen, inklusive fälg, kommer att vara ungefär två och ett halvt kg tyngre och back däcken ungefär tre kg tyngre. Det handlar om totalt ungefär elva kg per bil, säger Isola till Auto, motor und sport.
Ökad vikt och längre depåstopp
Minstavikten på bilen ökar också från 752 till 792 kg till årets säsong. Det pratas om att depåstoppen kommer att bli något svårare att tajma och även ta längre tid. Vissa av teamen räknar med att stoppen tar ett par tiondelar längre tid, andra pratar om sekunder.
– Det är viktigt att förarna måste anstränga sig för att köra om. Den största delen av den feedback som vi har fått är att fansen inte vill se några enkla omkörningar, de vill ha action och fajt på banan, säger Isola.
– Förarna vill inte att däcken ska överhetta. De vill ha ett så lågt slitage som möjligt. De vill kunna pressa däcken och fajtas på banan. Efter samtal med FIA, FOM och teamen har vi bestämt oss för att gå åt det hållet. Alltså behövde vi göra en helt ny konstruktion, ta fram nya gummiblandningar och optimera däcket. Detta är en ny produkt, med en ny målsättning.
Om nu däcket inte fungerar som man vill 2022 fortsätter Pirelli utvecklingen för att kunna erbjuda en förbättrad version av däcken till säsongen 2023.
Mer om regeländringarna och däcken till 2022 läser du i tidigare blogginlägg.
Nikita Mazepin har ägnat debutåret åt att skapa rubriker. Hans pappa sponsrar hans team, han har lagt upp skandalösa videos på sociala medier och varit centimetrar från att kollidera våldsamt med sin teamkollega. Till år två kräver ryssen bättring – av sig själv.
Nikita Mazepin, Haas (TT)
När Mick Schumacher körde om sin kollega Nikita Mazepin för plats 13 i deltävlingen i Baku tappade ryssen fattningen. Han drog åt höger – och var bara centimetrar från att trycka kollegan i muren och orsaka en mycket farlig kollision.
– Ärligt talat, vad i helvete var det? Seriöst, vill han döda oss?, ropade Schumacher och hytte med näven.
Nikita Mazepin självkritisk inför F1 2022
Den incidenten sade mycket om hur situationen var hos amerikanska Haas under säsongen 2021. Ingen förare var i närheten av några poäng, men de hade ändå en oerhört intensiv kamp med varandra och var ofta nära att kollidera med varandra. Schumacher vann den interna fajten stort, med 16-5 (båda bröt i Saudiarabien) och kvalduellen med 20-2.
Men trots den interna förlusten fick Mazepin fortsatt förtroende och till 2022 lovar han en förbättring – av sitt eget beteende.
– Det finns nyckelområden som vi måste arbeta på. Det handlar om motivation. Vi är människor och ibland saknar vi motivation, precis som alla andra. Ibland har man dåligt humör och då saknar man energi. Trots det måste vi gå ut och leverera, säger han till motorsport.com.
Nikita Mazepin (AP Photo)
Bilen svårkörd
En annan sak som han påpekar är lagarbetet.
– Man måste lära sig hur man beter sig i ett team och jag tror att det är något jag måste bli bättre på, säger han.
– Jag trivs när jag jobbar med tre, fyra eller kanske fem personer. Men nu är det hundra personer och jag kanske inte tillbringar så mycket tid med de människorna som jag skulle behöva göra och jag personligen kanske inte heller investerar den tid som behövs. Det måste jag arbeta med.
Han anser att det viktigaste för honom är att både lyckas behålla motivationen och engagera sig i teamet.
– Det handlar om hur man kombinerar de två sakerna, säger 22-åringen.
– Och hur man lyckas överföra det till att skapa en bättre balans i bilen, till hur du tävlar på banan. Bilen är väldigt svårkörd och det krävs extra bra balans och extra hårt arbete för att hitta den balansen. Det är också någonting som jag måste förbättra.
Jämför F1 med en elefant
Amerikanska Haas hade en katastrofal säsong 2021. Stallet var det enda som inte tog en enda poäng och slutade sist i VM. Å andra sidan lade teamet inte heller några resurser på att utveckla bilen under fjolårets säsong utan fokuserade helt på den säsong som komma skall, 2022.
Nikita Mazepin är väldigt beskrivande när han påtalar han har lärt sig under din debutsäsong:
– Om du ska äta en hel elefant måste du äta en bit i taget, jag tycker Formel 1 är likadant, citeras han av motorsport.com.
– Jag hade ett par bra race i början av säsongen, sedan några svårare. Därefter kom några bra och sedan var det några sämre. Du vet, livet i F1 är inte konstant för någon. Men vi visste hela tiden vad vi gav oss in på och 2022 är det året när vi får i hop alla detaljer. Jag tycker att jag befinner mig på ett ställe där jag kan göra precis just det.
Red Bull värvar från Mercedes
Efter VM-titeln har Red Bull värvat från Mercedes (TT)
Ben Hodgkinson lämnar Mercedes för Red Bull Powertrain. Efter 20 år hos Mercedes, varav närmare fem som Head of Mechanical Engineering, blir han motorchef hos teamet som vann fjolårets förar-VM.
Hodkinson är bara en av ett flertal av Mercedes medarbetare som lämnat för en ledande roll hos Red Bull. Tidigare har Steve Blewett, Omid Mostaghimi, Pip Clode, Anton Mayo och Steve Brodie bytt team. Ben Hodgkinson startar sitt jobb hos Red Bull den 24 maj 2022.
Red Bulls motorpartner Honda lämnade Formel 1 efter säsongen 2021 och stallet bygger nu upp ett eget motorprogram. Eftersom motorreglementet är fryst kan Red Bull nu ta över den motor som Honda har utvecklat. Först 2026 kommer ett nytt motorreglemente och det ryktas om att Red Bull då kan inleda ett samarbete med Porsche.
Albert Park ombyggd till F1 2022
Albert Park i Melbourne är ombyggt och redo för Formel 1 2022. Den 10 april ska F1, efter två säsongers frånvaro, vara tillbaka.
– Jag går ut offentligt och säger att chansen till att vi ställer in är noll, förklarar Andrew Westacott, VD för arrangören, för foxnews och andra australiensiska medier.
– Vi räknar med att vi kan leverera. Vi ser vad som händer i Australien, jag kan knappt minnas när ett större event ställdes in senast.
Australien Open är ett exempel på evenemang som genomförs, men det krävs att alla från deltagare till journalister och publik är vaccinerade.
– F1 arbetar med samma regler som också gäller för att komma in i landet. För att vara en del av evenemanget måste man vara fullt vaccinerad. Det finns inga undantag.
Albert Park, som har funnits med i F1 sedan 1996 har under den snart tvååriga pausen från Formel 1 byggt om.
Banan har fått ny asfalt, depårakan är två meter bredare än tidigare och flera av kurvorna har helt eller delvis byggts om. Målsättningen är att banan nu ska erbjuda bättre racing och fler omkörningsmöjligheter. Enligt de beräkningar som har gjorts väntas varvtiden minska med fem sekunder.
Vill du följa förändringen kan du göra det på Australien GP:s egen Youtube-kanal. De lägger ut en del varje vecka.
Blir det ett samarbete mellan McLaren och Audi? Eller ser vi snart Red Bull och Porsche i Formel 1?
I samarbete med Audi? (TT)
Volkswagen Group har visat ett stort intresse för Formel 1 och ett intåg när det nya motorreglementet införs 2026, men i vilken form är inte bestämt. Inte heller vilket av gruppens märken som kliver in och inte heller med vilken partner.
Just nu finns två alternativ, McLaren i ett samarbete med Audi eller Red Bull och Porsche i Formel 1.
Redan i höstas ryktades det om att Audi var på väg att köpa in sig hos McLaren, men VD Zak Brawn kastar fram ett annat alternativ under en mediaträff i fabriken i Woking och det citeras av motorsport-total.com.
– Jag har hört att Porsche och Red Bull vill göra något tillsammans. Jag tror att de har snackat med en handfull människor i depån och som ni säkert kan föreställa er för vi också samtal.
Red Bull och Porsche i Formel 1?
Red Bull och Porsche i Formel 1?
McLaren inledde 2021 ett samarbete med Mercedes som motorpartner, men ändå antyder Brown att han vill se hur situationen kring Volkswagen Group och Audi utvecklar sig de kommande åren.
– Vi får se om de vill vara med inom F1 och jag tror inte att det är helt klart än, säger han.
– Sedan utvärderar vi var vi är och vilka motorpartners som är aktuella för Formel 1. Därefter tar vi ett beslut kring vilka vi ska arbeta med efter 2026. Det beslutet ska tas i god tid.
Från och med årets säsong 2022 till och med 2025 är motorreglementet fryst. Det innebär att det inte sker någon utveckling av motorerna under den tiden. Det är en av anledningarna till att Red Bull har kunnat ta över och kan driva den motor som Honda utvecklade till teamet fram till fjolårets säsong.
WRC
Sebastien Loeb tog sin 80:e seger i WRC när han vann VM-premiären i Monte Carlo.
För Oliver Solberg var det däremot en betydligt tyngre premiär. Under lördagen hade han problem med avgaser inne i bilen. Vid ett tillfälle tappade han greppet och körde ut för en brant. Ekipaget fick hjälp av åskådare att ta sig upp på vägen igen och kunder fortsätta.
– Vi har haft ganska mycket rök i bilen hela dagen och var ganska yra. Jag tappade koncentrationen helt enkelt. Men som tur var är det inga skador på bilen, sa han till SvT.
Under söndagen var målet att skaffa sig erfarenheter och köra på bra tider. De var sjua på en av sträckorna men parkerade sedan bilen.
– Vi mådde inte riktigt bra efter det som hänt de senaste dagarna, sa Oliver efteråt.
– Det har varit en lång och tuff helg, jag är glad över att vi tog oss igenom det.
Anna Andersson är reporter och Formel 1-krönikör på Sportbladet. Anna har varit bosatt i Tyskland och har extra koll på allt som skrivs och snackas om i det motortokiga landet. Varje lördag listar Anna det hetaste i motorvärlden i Sportbladet.