”Jag var en slöfock”

av Anna Andersson

Yuki Tsunoda är mycket självkritisk efter sin första säsong i Formel 1.

– Jag var en slöfock, säger han.

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda (AP Photo)

Japanen som tävlar för AlphaTauri och är teamkollega med Pierre Gasly fick ett tufft uppvaknande när han kom till Formel 1. Han fick storstryk av sin kollega och efter halva säsongen såg Red Bulls chefer till att han flyttade till Italien. Han behövde komma närmare fabriken och dessutom engagera sig mer. Enligt Yuki Tsunoda var det helt rätt.

– Innan jag flyttade till Italien var jag en slöfock, citeras han av motorsport-total.com

– Efter träningen gick jag direkt hem, slog på playstation och slappade resten av dagen. Sedan blev allt väldigt stressigt under tävlingshelgen, först då började jag med mina förberedelser. Jag tror att det var för sent.

Yuki Tsunoda underskattade Formel 1

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda hade en ojämn säsong i Formel 1. (AP Photo)

Yuki Tsunoda erkänner att han underskattade vad som krävs för F1.

– Jag hade ett för stort självförtroende, jag fick känslan av att det var enkelt eftersom jag inte var med om någon större incident under testerna i Bahrain. Jag hade allt under kontroll och utgick i från att Formel 1 var enkelt.

Hans självförtroende var intakt även efter kvalkraschen på Imola, men sedan upplevde han flera incidenter som inte var lika enkla att sopa undan.

– Mitt självförtroende fick sig en törn och jag märkte att det var svårt, svårare än vad jag hade trott.

Han flyttade till Italien, lämnade det sätt som han kört i Formel 2 bakom sig . Japanen började arbeta på ett annat sätt och efter Turkiets GP började körningen stämma allt bättre.

– Fram till dess hade jag försökt att inte göra några misstag och hålla bilen kvar på banan, därför var jag också rätt långsam, säger Yuki Tsunioda.

– Då insåg jag hur långsam jag var och tvingades att satsa. I F1 handlar det om resultat och prestation. Jag ändrade inställning och sedan kom sju lopp i rad utan några incidenter och därför är jag kvar.

Efter Turkiets GP missade han att kvala in till topp tio en gång, innan dess tog han sig till det sista kvalsegmentet tre gånger. Han berättar att han aldrig tidigare haft ett år med så många toppar och dalar, men nu är han redo för nästa säsong med samma team och målet är att slå Pierre Gasly.

Alla förare till F1 2022 hittar du här.

Oliver Solberg i Monte Carlo WRC

Svensken hade en fortsatt krävande dag under fredagen, bland annat trängde det in rök i bilen på SS4. Tillsammans med kartläsare Elliott Edmondson ligger han på plats tio i WRC.

– Vi lärde oss mycket,  men jag är inte nöjd. Vi har bara fokuserat på att överleva och ta bilen i mål, vi råkade ut för ett par utmaningar och behövde behålla lugnet, säger han.

– Jag försökte trycka på under den sista specialsträckan, men det var halt så jag backade för att inte göra några misstag.

I kampen slåss ledaren Sebastien Loeb mot Sebastien Ogier och du följer tävlingen live här.

”Titeln är mitt långsiktiga mål”

av Anna Andersson

VM i rally har startat med en ny generation bilar och en ny generation Solberg. Oliver Solberg  ska köra VM-titeln hem till Sverige. Så småningom.
Till helgens premiär i Monte Carlo har han helt andra tankar.
– Titeln är mitt långsiktiga mål, men nu kan jag inte vänta mig några megaresultat. Bilen är helt ny och kan jag komma i mål med ett jämnt resultat går allt efter plan.

Oliver Solberg (Hyundai Motorsport GmbH)

Den förre världsmästaren Petter Solbergs son har hunnit fylla 20 år. Han gör nu sin första VM-deltävling som fabriksförare för Hyundai WRC-team. Där han tävlar i samma stall som stjärnor som Ott Tänak och Thierry Neuville. Säsongen startar i klassiska och mycket svårkörda Monte Carlo och rally-VM har, precis som F1 och VM i rallycross, gjort en stor förändring av bilen. I år tävlar WRC med en hybridbil.

– Det är helt annorlunda. Vissa kallar det för en ny era när nu bilen blir tyngre, men den största skillnaden är elen. Det gör att man måste ändra körstil och den kräver att man arbetar lite annorlunda, säger Oliver Solberg.

Oliver Solberg redo för debut i WRC 2022

Hybridsystemet med styrenhet är standard och eldrivlinan kompletteras med ett batteri på 3.9 kWh som kan laddas av en laddare eller av bilen. Förarna kan själva välja hur de vill utnyttja de runt 134 hästkrafterna från eldrivlinan inom vissa ramar.

Vid service och på utvalda delar av transportsträckorna kör förarna på ren el, medan bensinmotorn arbetar mest under specialsträckorna. Vid långa sträckor finns lite mindre effekt att hämta, vid kortare något mer. Dessutom kan de använda den vid tio sekunder i starten av varje sträcka.
– Bilen i sig närmar sig den R5:a jag körde förra året, det är lite mer den gamla skolan av bil med spak, samtidigt som elen gör bilen väldigt racingaktig. Det är inte som rally där du kör med gas och broms, utan du använder var för sig för att få el, förklarar Oliver Solberg.

– Det ger ju lite extra power och det är kul. Det känns lite som att köra rallycross, men det är svårare. Vi kan ta oss upp till 530 hästkrafter och det kommer att gå fort på elen, även om det inte kommer att ha samma effekt på snö och grus som asfalt.

Rallyt pågår till söndag ( Motorsport GmbH)

Oliver Solbergs VM-rally inleddes med problem

I fjol hade han huvudfokus på WRC2, men fick köra vissa utvalda tävlingar i värstingklassen. I år är han den yngste deltagaren i WRC och han kommer att dela bilen med veteranen Daniel Sordo. Än så länge har han fått besked om att köra deltävlingarna i Monte Carlo och i Sverige.
– Vi får se vad som händer efter det, säger Oliver Solberg.

– Men jag känner mig lugnare och tryggare än förra året. Jag har haft en bättre uppladdning. Det är samma folk, samma team och vi har en riktig plan för året, även om vi är två som delar på en bil. Det finns folk i teamet som har jobbat med pappa, som jag har känt sedan jag var liten och som jag vet att jag kan lita på. Jag hoppas också att jag har en fördel av att vara ung. Att jag inte är van vid det gamla utan kan hantera bytet och köra snabbt direkt.

Redan under torsdagens inledning fick han dock problem. Internradion fungerade inte och han kunde bara höra motorn, inte sin kartläsare.
– Det var en svår dag för oss, säger han.
– Jag gjorde mitt bästa och vi klarade oss igenom de två sträckorna och det är huvudsaken.
Rallyt pågår under fyra dagar och den regerande mästaren Sebastien Ogier har tagit ledningen, följd av den tidigare mästaren Sebastien Loeb. Du kan följa Monte Carlos VM-rally live här.

•••

Under helgen lånar F1-bloggen ut lite plats åt Oliver Solberg och VM-premiären i rally.

Budgetbråk hotar F1-sprinten

av Anna Andersson

Formel 1 2022 har inte ens börjat – men redan nu skakas cirkusen av ett budgetbråk.
Teamen är inte överens.
Därför kan ”F1-sprinten” strykas helt.

Formel 1 2022
Verstappen med kransen efter segern i sprinten på Silverstone (TT)

2021 gjorde ”F1-sprinten” premiär, under tre tävlingshelger flyttades kvalet till fredagen och det bestämde startordningen till lördagens sprint. Lördagens sprint bestämde sedan starten för söndagens GP. Det delades dessutom ut tre poäng till segraren i varje sprintrace.
Formatet var omtyckt och till 2022 vill Formel 1 öka antalet sprintrace från tre till sex, men två månader innan säsongen för Formel 1 2022 startar har saken ännu inte klubbats igenom.
Teamen och rättighetsinnehavaren kommer inte överens om hur det hela ska finansieras. Eftersom antalet sprintrace väntas öka, väntas också kostnaderna  bli större och teamen vill givetvis få hjälp med de ökade utgifterna. De anser att det bidrag som de fick för de merkostnader som uppstod i samband med sprinten och eventuella skador på bilarna bör justeras till 2022. Fler sprintrace, ska enligt vissa team, ge mer pengar.

Formel 1 2022 – med eller utan sprint

F1 erbjöd teamen 500 000 dollar per team för de första fem sprinterna och sedan 150 000 dollar  för varje ytterligare race, vilket skulle betyda 2,65 miljoner dollar per team för sex sprintrace 2022.
Nu verkar det dock som om de större teamen inte alls gillar det upplägget. De når upp till det nya budgettaket och oroar sig för att kostnaderna för sprintrace kan tvinga dem till icke önskvärda kompromisser.

Enligt McLarens VD Zak Brawn vill ett av teamen därför höja budgettalet, men de mindre teamen anser å andra sidan att det bara är en förevändning för att kunna lägga ännu mer pengar på att utveckla bilen, att det inte alls har med F1 sprint att göra.
Enligt motorsport-total får Zak Brown frågan hur han anser at F1 ska ta sig ur den återvändsgränden.
– Det går kanske inte, och det vore olyckligt, säger han och fortsätter:
– Det handlar ju om utmaningar och inte om att lösa dem genom att skriva ut nya checkar. Ett team ville höja budgettaket med fem miljoner dollar. Det är skrattretande och inte alls grundat på någon fakta.
McLarens VD funderar över om det inte vore bäst att stryka F1-sprinten 2022 för att sedan kunna arbeta igenom en lösning till 2023.

För att göra en regeländring under 2022 till årets säsongen behövs en suverän majoritet, för att genomföra ändringen till nästa år räcker det med att en majoritet av teamen är överens. Det betyder sex av tio team, inte åtta av tio team som det krävas i år.

Korta nyheter

Aerodynamikchefen Dan Fallows lämnar Red Bull för Aston Martin. Nu är det klart att han börjar arbeta hos det gröna teamet den 2 april 2022. Aston Martin gör en storsatsning mot framtiden. Stallet bygger en ny fabrik, det har värvat den tidigare teamchefen för McLaren, Martin Whitmarsh, till en VD tjänst, Luca Furbatto ansluter från Alfa Romeo och Eric Blandin, som arbetat med aerodynamik hos Mercedes, är också ny i teamet.
Stallchefen Otmar Szafnauer lämnar däremot teamet och ersätts av Mike Krack, som tidigare jobbat hos BMW.

Även hos Alpine sker det förändringar. Läs mer här.

Viktor Andersson är klar för USF2000 och Velocity Racing Development 2022. Han jobbar sig därmed uppåt på den amerikanska formelbilsstegen.

I dag startar Oliver Solberg sin säsong i WRC. Det är också värt att följa. Det kommer att ske nedslag från VM-deltävlingen i Monte Carlo här på bloggen.

Mästaren besviken – lämnar Formel 1

av Anna Andersson

Jag får ofta följande fråga: När presenteras bilarna till Formel 1 2022? Den ska jag börja svara på i dag. Men först något helt annat.

Alain Prost lämnar F1. Enligt honom själv blev han behandlad som skräp.
– Det finns ingen respekt längre, säger den fyrfaldige världsmästaren.

Sprickan mellan Alpines chef Laurent Rossi och Alain Prost tycks omöjlig att reparera. Prost förlänger inte sitt kontrakt med Alpine och han är väldigt besviken.
– Jag är väldigt besviken på hur historien kom ut. Vi var överens om att vi skulle berätta det samtidigt! Ursäkta, men det är respektlöst, skriver han på instagram.

Prost: Rossi är avundsjuk

Han utvecklar situationen i den franska sporttidningen L’Equipe.

Den kritiken han kommer med är inte nådig.
– Laurent Rossi vill vara ensam på toppen, han vill inte dela den med någon. I Qatar sa till mig att han inte behöver någon rådgivare längre och en vecka senare erbjöd han mig ett kontrakt. Jag tackade nej, säger Prost.

– Det finns ett behov av att sätta många människor på bänken. Han vill stå i rampljuset.
Prost tackade nej till en förlängning eftersom han inte längre ansågs sig involverad i beslutsprocessen, men ändå skulle förklara för media varför vissa beslut har tagits. Beslut som han själv inte stod bakom.
– Om teamchefen inte ens hälsar på dig när du kommer till banan är det inte roligt längre. Då finns det ingen respekt och då kan det inte fungera, säger han.

– Relationen blev allt mer komplicerad och jag märkte att det fanns en avundsjuka.

Det sker stora förändringar i ledningen hos Alpine och du kan läsa mer om det här.

När presenteras bilarna till Formel 1 2022?

Just den frågan är en av de mest vanligt förekommande just nu och det börjar hända saker på den marknaden.

När presenteras bilarna till Formel 1 2022?
Kommer han till presentationen om fyra veckor ? (TT)

Aston Martin, som nyligen presenterade en ny teamchef, presenterar sin bil i Gaydon (Storbritannien) den 10 februari 2022. McLaren presenterar samtliga bilar i F1, IndyCar, Extreme E och E-Sport den 11 februari. Presentationen startar klockan 19.00 brittisk tid vid fabriken i Woking och sker i samarbete med SkySport F1.
Ferrari presenterar sin bil den 17 februari. Det ligger helt i fas med den information som teamchefen Mattia Binotto tidigare lämnade ut då han sa att den skulle ske mellan den 16 och 18 februari.

Därefter är det Mercedes tur. De kör en digital presentation av W13 från Silverstone den 18.2. Det är exakt en månad innan det är dags för premiären i Bahrain. Den tävlingshelgen startar den 18 mars.

Red Bull har däremot inte lämnat något besked, men det ryktas om att de är lite sena eftersom de satsade allt i kampen om VM 2021. De har dock gett oss ett par smakprov på sociala medier.
Red Bull:

Ta nu med er vetskapen om att de bilar som visas upp under presentationerna inte kommer att  vara identiska med de som testar i Barcelona i slutet av februari och antagligen inte i närheten av de bilar som kör premiären i Bahrain. Det kommer att ske enorma förändringar på bara några veckor och utvecklingskurvan kommer att vara väldigt brant i år. Det är trots allt ett helt nytt regelverk.

Missa nu inte listan på hur mycket F1-teamen betalar sina förare. Du hittar hela listan här, i gårdagens inlägg.

Så mycket tjänar förarna i F1 – hela listan

av Anna Andersson

Hur mycket tjänar förarna i Formel 1?
Väldigt mycket.
Den tidigare världsmästaren Lewis Hamilton sägs ha en lön på 400 miljoner kronor – per säsong.

Tjänar förarna i Formel 1
Bäst betald (TT)

Hur mycket tjänar förarna i Formel 1? Det är en fråga som ofta ställs, men som inte har något klart och tydligt svar. Förarna har löner, men även bonusavtal och sponsorer. Den brittiska racingsajten racingnews365.com har gjort en sammanställning över den lön som teamen betalar till sina förare under 2022, där ingår inga personliga sponsoravtal eller eventuella bonusar.

Enligt sajten är den sjufaldige världsmästaren Lewis Hamilton bäst betald av samtliga förare. Han sägs ha 400 miljoner kronor om året i lön från Mercedes, vilket är ungefär 150 miljoner kronor mer än vad Max Verstappen, som vann fjolårets titel, tjänar hos Red Bull.
Båda förarna har kontrakt till och med 2023 – även om det pratas om att Hamilton kan vara så besviken att han bryter sitt avtal med Mercedes.

När det gäller Max Verstappen har Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko redan sagt att det kontrakt som går ut 2023 mycket väl kan förlängas redan i år och att det pågår samtal med Verstappens manager Raymond Vermulen.
– Vi diskuterar en förlängning och kan eventuellt också göra klart den, sa Marko till tyska Sky Sport efter VM-titeln 2021.

Hur mycket tjänar förarna i Formel 1?

Här är hela listan!

Namn,          Team,            Lön,                    Kontrakt till

Hamilton,       Mercedes        400 miljoner kr           2023
Verstappen,    Red Bull          250 miljoner kr           2023
Alonso,            Alpine              200 miljoner kr           2022
Vettel,              Aston Martin  150 miljoner kr            2022 +
Ricciardo,       McLaren          150 miljoner kr            2023 +
Leclerc,           Ferrari              120 miljoner kr            2024
Sainz,              Ferrari              100 miljoner kr            2022 +

Bottas,            Alfa Romeo      100 miljoner kr            2025
Stroll,             Aston Martin    100 miljoner kr            tillsvidare
Perez,             Red Bull            80 miljoner kr              2022
Russell,          Mercedes          50 miljoner kr              2023
Norris,           McLaren            50 miljoner kr             2025 +
Ocon,             Alpine                50 miljoner kr              2024

Gasly,             AlphaTauri     50 miljoner kr              2023
Albon,             Williams        20 miljoner kr              2022 +
Schumacher, Haas               10 miljoner kr               2022 +
Mazepin,        Haas               10 miljoner kr               2022
Latifi,             Williams         10 miljoner kr               2022

Zhou,             Alfa Romeo     10 miljoner kr               2022
Tsunoda,       AlphaTauri     7,5 miljoner kr              2022 +

Källa: racingnews365.com

Snabba nyheter

Alain Prost  (AP)

Alain Prost, som arbetat som rådgivare hos Alpine lämnar sitt uppdrag. Den fyrfaldige mästaren har varit rådgivare hos teamet sedan 2015 ( då hette det Renault), men när nu teamet gör stora strukturella förändringar förlängs inte fransmannens kontrakt. Jag gjorde en intervju med honom för något år sedan där han berättade om sin karriär, varför han fick sparken från Ferrari, sitt smeknamn och  hur han ser på F1 i dag jämfört med för 30 år sedan. Har du inte läst den, kan du göra det här.

Alpine gör som sagt stora förändringar i teamet. Förra veckan blev det klart att även Marcin Budkowski lämnar teamet. Dessutom pratas det om att BWT blir huvudsponsor och då är det inte så märkligt att det viskas om att Otmar Szafnauer, tidigare Aston Martin, är på väg till teamet.

Han har länge haft en bra relation till BWT, som sägs vilja ha en större roll än den företaget hade hos Aston Martin i fjol. Det är väl ingen vild gissning att Alpines bil i sådant fall är lite rosa 2022.

Prema har skrivit kontrakt med Charlie Wurz och han ska tävla i Formel 4 i Förenade Arabemiraten. Känner du igen efternamnet? Pappa Alex Wurz har tidigare varit F1-förare.

Vad är hemligheten bakom Max Verstappens framgång? Det kunde du läsa i det senaste blogginlägget.

Avslöjar hemligheten bakom Verstappen

av Anna Andersson

Han är vansinnigt snabb – men det är långtifrån den enda anledningen till Max Verstappens VM-titel.

Nu avslöjar den  förre kollegan hemligheten bakom framgången.

– Mentalt är han helt otrolig, säger Alex Albon.

Albon tävlade vid Verstappens sida hos Red Bull, men inför årets säsong fick han lämna plats för Sergio Perez. Samtidigt stannade han hos Red Bull som simulatorförare och till 2022 gör han F1-comeback hos Williams.

Hemligheten bakom Max Verstappens VM-titel

Han har pratat med tyska Motorsport-Total.com och ger sin syn på världsmästarens styrkor.

– Det som verkligen överraskade mig var hans egenskap allt aldrig bry sig om någonting. Mentalt är han helt otrolig, säger Albon som var teamkollega med Verstappen under ett och ett halvt år, 2019 och 2020.

– Det inspirerade mig, säger Albon.

– När Lewis slog honom sa han ”okej, det spelar ingen roll” och när han ledde ett race och vann det var det samma sak. Han sa ”okej, det spelar ingen roll”.

Albon påpekar också att Verstappen aldrig lät varken media eller omgivning sätta någon press på honom. Inte ens efter olyckan på Monza, där Verstappen avslutade racet uppepå Hamiltons bil.

– Det beundrar jag. För det är inte så enkelt att stå i rampljuset på det sättet.

Snabba nyheter

Mike Krack är ny teamchef för Aston Martin. Sedan 2014 har han arbetat med BMW Motorsport, han har bland annat varit chef över BMW:s satsning i Formel 1, GT och IMSA. Han har tidigare arbetat hos Porsche och har erfarenheter av att jobba med Formel 1 från sin tid i BMW-Sauber.

Han har faktiskt en historia tillsammans med Sebastian Vettel

– Under 20 år har jag jobbat med motorsport och jag jobbade med Sebastian i F1 2006 och 2007. Jag var ingenjör hos BMW-Sauber och han var testförare. Jag har en enorm respekt för hans fart och kapaciet. Det är fantastiskt att få jobba tillsammans igen, säger Krack i ett pressmeddelande.

Du missar väl inte talangen som gått från E-Sport till Formel 2? Här läser du den texten.

I helgen skrev jag också om Johan Kristofferssons nya satsning. KMS bygger en ny elbil oc han jagar sin femte VM-titel i rallycross.

Talangen går från E-Sport till Formel 2

av Anna Andersson

2017 startade Cem Bolukbasi sin karriär inom E-sport. 

Fem år senare debuterar han i Formel 2. Den vägen har ingen annan förare gått.

– Det är väldigt viktigt att jag som första gamer kan ta det här steget, det kommer att ge andra människor ett hopp, säger han.

Cem Bolukbasi
Från E-sport till Formel 2 (F1 Instagram)

Historien om den 23-årige racerföraren från Turkiet startade år 2017 när han tävlade i F1 E-sport. Efter två säsonger i mästerskapet ville han komplettera E-sporten med racing på bana vilket gjorde att han började tävla i GT4 European Championship. Efter två hela säsonger i det mästerskapet bytte han till F3 Asian Championship, något som han kompletterade med att vinna E-sportmästerskapet i Formula Renault Esport Series. Under 2021 fick han chansen i EuroFormula Open. Där tävlade han för etablerade Van Amersfoort Racing. Han vann premiären i Ungern och tog ännu en seger i Spanien, vilket gav honom plats fem i mästerskapet.

Det gav Cem Bolukbasi ett test till Formel 2 och 2022 tar han steget in i Formel 2 för Charouz Racing System.

På fem år har han gått från E-Sport till F1:s plantskola och mest bevakade supportklass.

– Jag har inte haft tid att låta detta sjunka in än, säger han till Formula1.com.

– Jag förstår mer och mer för varje timme som går. Detta är en stor dröm som slagit in, så det är väldigt svårt att sätta ord på det.

Cem Bolukbasi från E-Sport till Formel 2

Han är den förste föraren som går från  F1 E-sportseries till den stege som ger en förare möjligheten att ta sig vidare till Formel 1. Här kan du se hans seger i Belgien 2017.

– Hade jag aldrig kört E-Sport så hade jag aldrig fått den här chansen att tävla i en riktig formelbil. Jag skulle aldrig ha varit där jag är nu, säger han till Formula1.com

– Om folk ser att en människa kan lyckas med detta, om jag kan få från F1 ESport till FIA Formel 1 så tror jag att alla kan.

Formel 2 är det sista steget på den vanligaste trappan in till Formel 1. Marcus Ericsson tävlade exempelvis där innan han fick chansen hos Caterham i F1 2014. Förare som exempelvis Lewis Hamilton och George Russell, Mercedes samt Charles Leclerc, Ferrari har alla vunnit det mästerskapet innan de debuterade i Formel 1.

Mästerskapet avgörs i samband med Formel 1, två deltävlignar per helg och totalt omfattar programmet 14 tävlingshelger under en säsong. Mästerskapet genomför sina första tester i Bahrain den 2-4 mars och två veckor senare startar säsongen på samma bana.

Snabba nyheter

Marcin Budkowski har haft en hög direktörstjänst hos Alpine. Nu lämnar det franska F1-stallet, ersätts han av Otmar Szafnauer som har lämnat Aston Martin?

FIA har startat en utredning kring den omdiskuterade avslutningen av finalen i Abu Dhabi. Den 18 mars presenteras resultatet för FIA:s världsråd. En dag senare ska man diskutera hur säkerhetsbilen ska användas och den 20 mars startar säsongen i Bahrain.

Ekström och Bergkvist (Audi)

Mattias Ekström och Emil Bergkvist slutar på plats nio i Rally Dakar, de är bästa ekipage från Audi. Det är en mycket bra insats och svenskarna tog bland annat en etappseger.

Nasser Al-Attayah vann tävlingen för fjärde gången.

Tidigare i veckan skrev jag om det hestaste ryktet i Tyskland. Här kan du läsa mer  om det och vara en del av den diskussionen.

Jag önskar er en trevlig helg!

Hetaste ryktet: Sebastian Vettel kan ersätta Lewis Hamilton

av Anna Andersson

FIA undersöker nu vad som egentligen hände i Abu Dhabi.
Samtidigt ryktas det om att Sebastian Vettel kan ersätta Lewis Hamilton.
Om den förre mästaren lämnar Formel 1.

Sebastian Vettel kan ersätta Lewis Hamilton
Hamilton och Vettel (TT)

Enligt brittiska Sky Sport har FIA startat undersökningen kring vad som hände under de avslutande varven av F1-finalen i Abu Dhabi. FIA (Internationella bilsportförbundet) ska prata med alla nyckelpersoner, tävlingsledaren Michael Masi, domare, team och förare. Utredningen leds av Peter Bayer, FIA:s generalsekreterare för motorsport, och väntas vara avslutad den 3 februari 2022.
Lewis Hamilton, som förlorade kampen om VM-titeln, fortsätter att undvika offentligheten. Bortsett från den snabba intervjun efter VM-finalen har han inte kommenterat varken VM-finalen eller sin egen framtid. Istället ryktas det om och om igen om att han kan vara på väg att sluta, trots att han har ett kontrakt.

– Det är svårt att sätta sig själv i hans position. Han har säkert lika många anledningar att lägga av som att fortsätta, säger Alain Prost, fyrfaldig världsmästare, till Le Journal du Dimanche.
– Han har fått en rejäl smäll och han kan vara slut. Men det vore verkligen synd om han inte var där den här säsongen.

Kan Sebastian Vettel ersätta Lewis Hamilton?

Sebastian Vettel kan ersätta Lewis Hamilton
Vettel är två år yngre än Hamilton (TT)

Brittiska formula1news.co.uk skriver att Hamiltons team Mercedes har gjort en deal med FIA. Att de lät bli att överklaga FIAs beslut mot att tävlingsledare Michael Masi och chefen för formelbilar Niklas Tombazis lämnar sina positioner innan säsongen 2022 startar.
– Jag kommer att titta på vad som hände i Abu Dhabi. Beslutet hur vi ska gå vidare efter detta kommer att tas utan någon yttre påverkan, citeras FIA:s nya president Mohammed ben Sulayem.
Mercedes har inlett arbetet i fabriken tillsammans med nyförvärvet George Russell, men vem blir hans kollega? Om nu inte Hamilton snart ansluter, vem gör det då?
I Tyskland pratats det just nu väldigt väldigt mycket om Sebastian Vettel. Att den fyrfaldige mästaren som tidigare tävlat för Red Bull och Ferrari, men nu kör för Aston Martin, är aktuell för mästarteamet Mercedes.

Der Westen, TZ, WA och givetvis tidningen Bild skriver alla att Sebastian Vettel kan ersätta Lewis Hamilton. De anser att tysken vore perfekt i den rollen. Han har erfarenheten, han kör för ett team som använder Mercedes motorer och han är dessutom tysk vilket naturligtvis skulle passa i ett tyskt fabriksteam.
Mercedes å andra sidan säger ingenting. Ingenting annat än att stallet just nu inte letar efter någon ny förare.

Det gör att snacket lär fortsätta. Ända till dess att Lewis Hamilton eller Mercedes berättar hur de ser på framtiden.

Bilarna förbannat snabba 2022

Nico Hülkenberg har tävlat i F1 för team som Williams, Renault och Racing Point. Numera är han test- och utvecklingsförare hos Aston Martin. Han har testat 2022-års bil i simulatorn och han är lite orolig.
– De vill göra bilarna något långsammare och svårare att köra för att lägga fokus på föraren. Så att han ska kunna göra skillnad, istället för att det är bilarna och aerodynamiken som dominerar, säger Hulken på Linktin.
– Mina erfarenheter av den här bilen är att den är förbannat snabb och inte direkt långsammare än vad den senaste generationen är. Körkänslan har inte heller förändrats speciellt mycket, alla fall inte i simulatorn. Det blir intressant att se om den bakomvarande bilen verkligen kan komma närmare den framförvarande bilen.

Hulken tävlade bland annat för Renault (TT)

Han ställer sig frågande till om den ”smutsiga luften”, som ställer till problem för den bil som följer en annan bil, verkligen försvinner.
– I simulatorn är hastigheten i kurvorna extremt hög och då finns fortfarande risken för att det bildas ”smutsig luft”. Jag har verkligen svårt att tro att det blir lätt att följa en annan bil i de här hastigheterna.
Han räknar med att förare och team har en lång inlärningskurva framför sig och även om han tycker att det är svårt att tippa något innan de första testerna har genomförts i Barcelona den 23-25 februari så räknar han med att de tidigare toppteamen finns kvar längst fram i fältet.
– Jag hoppas på att bli positivt överraskad och när testerna börjar får vi se hur bilarna verkligen rör sig på banan, säger han.
Formel 1 har sex testdagar inför årets säsong, tre i Spanien och tre i Bahrain.

Vill du läsa mer om nyheterna till 2022 gör du det här och här.

Nyheter från IndyCar

Juan-Pablo Montoya, 47, tar hand om McLaren SP:s tredje bil till Indy 500. Han blir teamkollega med Felix Rosenqvist och Patricio O´Ward i den 106:e upplagan av Indy 500.

Montoya hade samma roll 2021 och ska nu återigen försöka att ta sin tredje seger i det klassiska loppet. Han kör med nummer #6. Notera att fjolårets vinnare av Indy 500, Helio Castroneves, kör hela säsongen med nummer #06.
– Jag utgår i från att vi verkligen kan vara med och slåss i täten. Att vi kan vara med i fajten om seger, säger Montoya som var nia i Indy 500 2021.
Här hittar du en översikt över förarna till IndyCar 2022.
I måndags publicerade jag en intervju med Marcus Ericsson. Han startar säsongen med att debutera i Daytonas klassiska 24-timmarslopp lite senare i januari.

Ger nyheterna 2022 nya förutsättningar?

av Anna Andersson

Nya regler i Formel 1 2022 ger också nya förutsättningar.
Eller?
Det är den stora frågan.

Nya regler i Formel 1 2022
Slåss Alpine och Ferrari om VM-titeln 2022? (TT)

Ett par av teamen, som Haas och Williams, brydde sig egentligen aldrig om säsongen 2021. De fokuserade på 2022 redan från början.
Andra team, som Ferrari, lade tidigt om resurserna till nästa års bil medan Mercedes och Red Bull slogs om en VM-titel. Hur påverkar det säsongen 2022?
Det kan ingen av oss svara på idag.

– Det är absolut möjligt att de teamen som inte slogs om VM i år, som Ferrari, McLaren, Aston Martin eller Alpine har utvecklat ett smart koncept, säger Mercedes stallchef Toto Wolff till motorsportmagazin.com.
– Jag tror att vi får se en väldigt tajt fajt om både racevinster och VM-titeln den kommande säsongen.

Nya regler i Formel 1 2022

Den regeländring som har gjorts är en av de absolut största i F1-sportens historia, den största som jag kan minnas och den kan förändra förutsättningarna totalt. Det kan vara så att ett team gör en Brawn, det vill säga hittar någonting som ingen annan har tänkt på och startar säsongen så bra att det räcker för en VM-titel.

Det kan också vara så att ett av de förväntade toppteamen går bort sig, lite som Red Bulls motorleverantör Renault gjorde inför regeländringen 2014 vilket kastade tillbaka de regerande mästarna. Men det kan också vara att alla ligger på ungefär samma nivå.
Vi har ingen aning.

Det vi vet är att pengar regerar inom Formel 1 och med hjälp av det nya budgettaket måste stora team som Mercedes, Red Bull och Ferrari passa sig lite och minska vissa utgifter, medan andra team kan satsa mer ekonomiskt och lägga in mer pengar för att ens nå i närheten av det nya budgettaket.

Utslagsgivande handikappsystem?

En detalj som kan bli intressant är VM-placeringen i det nyligen avslutade mästerskapet. Sedan 2021 finns ett handikapssystem när det gäller tiden i vindtunneln. Den säger att ju sämre ett team är i sammandraget, ju mer tid får de tillbringa i vindtunneln. Exempelvis får Mercedes, som världsmästare för konstruktörer, köra göra 28 ”runs” i vindtunneln varje vecka. Haas, som var sist i VM, får köra 40 stycken under samma tidsperiod.

– Fast jag tror inte att det har någon större påverkan på resultatet, säger Christian Horner till motorsportmagazin.
– Men om nu Ferrari kommer med den snabbaste bilen och kör i från allt och alla i det första racet får viväl  erkänna att det hade en viss påverkan. Alla visste att det kommer en stor regeländring år 2022 och därför har alla också hanterat resurserna efter det.

Nu går vi vidar epå andra nyheter och det som vissa av er har undrat om.

Downforce vs Ground effect

Ground effect är den stora nyheten när det gäller aerodynamiken 2022. Det är egentligen en typ av downforce, men istället för att det genereras från vingar som trycker ner bilen i marken kommer Ground effect från tunnlar som löper längs med bilens golv. Det skapas ett undertryck som suger ner bilen mot banan.
Förändringen har gjorts för att man ska slippa den här smutsiga luften som alla bilar med vingar skapar och som ställer till problem för den bakomvarande bilen.

Tanken är att närmare 80 procent av downforce ska genereras från Ground effect den här säsongen. Det gör att man slipper komplicerade framvingar, bargeboards och annat som skapar en massa smutsig luft som i sin tur gör att bakomvarande bil har har svårt att köra om. Enligt Formel 1:s egna beräknignar tappade en bil 2021 ungefär 30 procent av sin totala downforce när den låg 20 meter bakom framförvarande bil, när de låg en billängd bakom var förlusten 47 procent.

Enligt de uppgifter som Formula 1 nu har tagit fram ska motsvarande siffror vara betydligt lägre med den nya bilen. När en bil ligger 20 meter bakom en annan bil ska förlusten av downforce 2022 ligga på 4 procent. Vid tio meter ska förlusten av downforce inte överstiga 18 procent. Det är en stor skillnad som ska leda till bättre racing.

Motor

Formel 1 frös motorreglementet efter säsongen 2021. Därmed sker det ingen utveckling av motorerna under de kommande tre åren. Det är en anledning till att Red Bull kan ta över Hondas motorer. Ett nytt motorreglemente väntas till 2026.

Däck

Nya regler i Formel 1 2022
Däckstest i Abu Dhabi (Pirelli)

Däcken har tidigare varit 13 tum, men till nästa år är de 18 tum.
– Det är troligen den mest synliga förändringen på bilen, säger Pirellis Mario Isola till autoweek.
– Det är en del av F1:s idé att göra sporten mer modern och får en jämnare fajt på banan. Vi tycker att det är bra efter som 18 tum gör det smidigare för oss att ta med tekniken från racingen till våra däck för den öppna marknaden. Storleken är mer kompatibel än vad däcken med 13 tum var.

Grafik: Pirelli och Formula 1.

Pirelli började utveckla de nya däcken mitt under 2019. Det handlar om fem nya varianter för torrt väder, samt regndäck och intermediates. Varje förare kommer att ha åtta mjuka, tre medium och tre hårda däck varje helg och de måste köra antingen medium eller de hårda däcken under racet.
– För att säkerställa att de nya däcken överhettar mindre än de gamla bad vi förarna att trycka på under en lång stint, utan att ge några instruktioner om hur de skulle hantera däcken, säger Isola.
– Den återkoppling vi fick var att det går att trycka på mer och att det känner att greppet är det samma under många varv. Tidigare har de behövt lägga mer fokus på att hantera däckslitaget.

Vad tycker då förarna?

Alonso har kört många olika bilar. Här med Felipe Massa i Ferrari 2010. Är det en fördel 2022? (TT)

Fernando Alonso:
– Det blir en annan teknik att köra dem, men det kommer vi att lära oss.
Esteban Ocon:
– Det är väldigt annorlunda. Jag tror att man kommer att kunna trycka i på lite andra ställen än tidigare. Med 18 tumsdäcken kan man ta med mer fart in i kurvan, men man behöver bromsa tidigare.
Charles Leclerc:
– Det blir nog ett lite större arbetsfönster. Framförallt när det är lite kallare och det är lite knepigt om du tappar bilen när du har hög fart.

Totalt kommer däcken att väga 11 kg mer än förra året, 2,5 kg per framhjul, 3 per bakhjul. Enligt Pirelli kommer man att tappa 0,5 sekunder per varv i tid (men det brukar man å andra sidan snabbt plocka in under ett år).
Pirelli har kontrakt med F1 till och med 2024.
Vill du läsa mer om nyheterna till 2022?
Då gör du det här.
Här kan du läsa om Marcus Ericssons debut i Daytona. Han hade tid att prata med mig i helgen, det snöade och han tog det lugnt i väntan på att få resa tillbaka till USA och starta säsongen.

Seger för Mattias Ekström

av Anna Andersson

Mattias Ekström har tagit sin första etappseger i Rally Dakar 2022. Tillsammans med Emil Bergkvist vann han den åttonde etappen.

– Detta kändes riktigt bra, säger Ekström.

Mattias Ekström med etappseger

Svenskarna kör Rally Dakar i Saudiarabien för andra gången i karriären. I år tävlar de för Audis fabriksteam tillsammans med storstjärnor som Carlos Sainz och Stephane Peterhansel. De kör en bil med elektrisk drivlina och inför tävlingen drömde Ekström om att vinna en etapp.

Vinsten kom på den åttonde etappen.

– Vi började bra, men i dynerna var jag så försiktig och körde väldigt långsamt, jag hade ingen bra rytm, säger Ekström.

– Det kändes bättre efter vi omgruperat oss och jag körde rätt länge i dammet bakom Yazeed Al Rajhi, men när han släppte förbi mig kunde jag trycka på. Det var en ritkigt bra dag.

Ekström med första segern i Rally Dakar

Ekström vann före sin teamkollega Stephane Peterhansel, medan Sebastien Loeb slutade trea. Fransmannen jagar fortfarande Nasser Al-Attayah i kampen om totalsegern.

– Det är alltid härligt när det går bra, alla kämpar för att nå ett bra resultat. Emil och jag känner oss som riktiga rookies i det här sammanhanget, säger Ekström.

– Vi lär oss saker varje dag, det är väldigt många kilometer att köra och det är så lätt att göra misstag. Idag gjorde vi inte ett enda misstag.

Svenskarna ligger nu på plats elva i sammandraget. Här är hela resultatlistan. Fyra etapper återstår av tävlingen som pågår fram till den 14 januari 2022.

••••

Du missade väl inte gårdagens blogginlägg om Marcus Ericsson? Han ska debutera i Daytonas klassiska 24-timmarslopp och tog sig tid att prata om sina tankar inför sportvagnsdebuten.

 

Sida 91 av 390