Hamilton: Värsta anklagensen man kan göra

av Anna Andersson

Fajten mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton är knivskarp på banan.
Inför Saudiarabien Grand Prix 2021 är den är minst lika tuff vid sidan av.
– Jag såg att någon pratade om att fuska och det är den västa anklagelsen man kan göra, säger Lewis Hamilton.

Saudiarabien Grand Prix 2021
Kan Hamilton ta tredje segern i rad ? (TT)

Britten låg 19 poäng efter VM-ledaren Max Verstappen, men efter två raka vinster är det nu bara åtta poängs försprång för Red Bulls förare när två lopp återstår. Under de gånga veckorna har Mercedes diskats för att deras bakvinge inte höll sig inom reglerna och reglerna blivit förtydligats. Samtidigt som Mercedes teamchef Toto Wolff har påtalat att Mercedes håller sig inom reglerna har Red Bulls ledning pratat om protester och teamchef Christian Horner fört samtal med FIA.
– Toto älskar det spelet, jag tror att han retar de andra lite och det är en intressant liten duell som han har med Christian, säger Hamilton till The Sun.
– Det finns en respekt. Men det som är viktigt, jag såg någon prata om att fuska och det är den västa anklagelsen man kan göra.

Hamilton: Värsta anklagelsen

Han berättar att han har pratat med de personer som leder Mercedes tekniska avdelning för att ta reda på vilken lösning som teamet har gjort.
– Jag tror inte att vi har hittat något kryphål. De (Red Bull) gjorde det med sin vinge under början av säsongen, men regeln ändrades och nu är det mycket tuffare regler, säger Hamilton.
– Vår bil är stabil, men den fungerar inte överallt. Motorn har absolut sina problem, men nu har jag en ny motor. Den är fräsch och har bara kört ett enda lopp.
Verstappens motor är däremot äldre, men han kommer inte att göra något motorbyte. Under presskonferensen inför deltävlingen i Saudiarabien dementerade han de uppgifterna.
– När vi tar en ny motor har vi inte samma topp som Mercedes, ett motorbyte skulle inte ge oss så mycket, säger Verstappen.

Försöker vinna Saudiarabien Grand Prix 2021

Saudiarabien Grand Prix 2021
Avgörs VM med en kollission? (TT)

Han menar på att det inte blir något byte om det inte är så att Red Bull har problem med tillförlitligheten, men han tror att teamet slipper det.
– Jag är inte orolig, jag vet vad jag har i min motor. Normalt räcker det, förklarar Max Verstappen under presskonferensen.
– Jag ska försöka vinna loppet på söndag, men det viktigaste är att vi är först även efter finalen i Abu Dhabi.
Max Verstappen kan avgöra kampen om förar-VM, men Mercedes kan avgöra kampen om VM-titeln för konstruktörer. Dock är inte chansen speciellt stor för även om Mercedes vinner dubbelt får Red Bull inte ta mer än fyra poäng för att de regerande mästarna ska försvara titeln.
Vad som krävs för att Verstappen ska vinna på söndag kan du se här.

Snabba nyheter inför Saudiarabien Grand Prix 2021

Det här området i Saudiarabien har gått från att vara fyllt av sand till att bli en modern F11-bana på mindre än ett år. Här kan du se hur banan i Saudiarabien har vuxit fram.

Nu har vi äntligen fått se bilarna på banan för första gången och jag noterade ett radiomeddelande från Valtteri Bottas:

– Jädrans, den här banan är riktigt häftig.

27 kurvor, tre DRS-zoner och hastigheter upp till 3o0 km/tim. Lewis Hamilton var snabbast på den första träningen, före just Bottas och Max Verstappen, Red Bull. Resultat träning 1.

– Ju fler träningspass vi har, ju tydligare blir det att bilen är en viktig faktor, säger den förre F1-föraren Christian Klien till ServusTV.

– Därför tror jag att Mercedes har en fördel här. Toppfarten är väldigt, väldigt viktig och Red Bull måste verkligen försöka att hålla emot.

Under det andra passet var Ferraris Charles Leclerc med om en otäck olycka i kurva 22. Som tur är klarade han sig utan skador och kan fortsätta helgen som planerat.

Annars såg Mercedes starka ut, framförallt under longrunsen.

– Vi hade problem att hitta geppet i däcken, framförallt på de mjuka däcken,säger Mercedes tävlingsingenjör Andrew Shovlin till Sky.

– Men på de längre stinterna ser det bra ut, det visar att grunden finns där nu handlar det om finjusteringar och att få däcken i rätt fönster så att vi tar oss till Q3.

Resultat träning två hittar du här.

Det finns många fler fajter i VM än den om VM-titeln. Missa inte den mellan Valtteri Bottas och Sergio Perez om plats tre.
Sedan är det fortfarande liv i den mellan Ferrari och McLaren om plats tre i konstruktörs-VM och i den mellan Alpine och AlphaTauri om plats fem. Där behöver Pierre Gasly extremt mycket hjälp av Yuki Tsunoda om teamet ska kunna ta den där efterlängtade femteplatsen.

Williams F1 fortsätter att värva meriterade medarbetare. Efter Jost Capito och Francois-Xavier Demaison förstärks teamet med ytterligare en medarbetare med ett förflutet hos Volkswagen Motorsport. Nu anländer Sven Smeets. Under fem säsonger var Smeets teamchef för VW:s satsning i rally-VM, nu blir han sportdirektör hos Williams.

Från F1 till Indy

Mästaren i Formel E Nyck de Vries ska testa för IndyCar för Meyer-Shank på Sebring den 6 december. Även Stoffel Vandoorne testar för det amerikanska formelbilsmästerskapet, den tidigare F1-föraren testar för Felix Rosenqvists team McLaren SP.

Kimi Räikkönen har två F1-lopp kvar. Längtar han till säsongen är över?
– Jag ser fram emot det. Jag är glad över att det snart är över, säger han.
– Varför skulle jag bli känslosam över det? Det är varken tråkigt eller dåligt. Det är en bra grej.
Han är som han är Kimi. Kolla in klippet från gårdagens presskonferens:

Jag vet att många tidigare sett F1 på tyska RTL. Det går även denna helg.
Vill du ha koll på däck och tider? Här finns de.
Här är guiden inför helgens lopp.

Så blir Max Verstappen världsmästare i Saudiarabien

av Anna Andersson

Välkommen till Saudiarabien – och en helt ny stadsbana.

– Om Lewis har någon svagehet är det just stadsbanor, säger Red Bulls Helmut Marko.

Max Verstappen världsmästare i Saudiarabien (TT)
Hamilton eller Verstappen? (TT)

För tredje gången i år kommer F1 till en helt ny bana. Denna gång handlar det om en stadsbana och det ger Red Bull och Max Verstappen en fördel.

I alla fall enligt teamts motorsportkonsult.

– Det är en stadsbana och om Lewis har någon svaghet är det just stadsbanor. Han var inte med i toppeni Monaco och han slogs inte om någon seger i Baku. Jag hoppas att den trenden håller i sig, säger Marko till tyska RTL.

Den tyska TV-kanalen sänder loppet i helgen, vilket gör att det går att se kostnadsfritt i Sverige om rätt förutsättnignar finns (parabol, VPN).

– Vi går inför att vinna loppet och alla prognoser hit och dit om att detta är Mercedes bana, detta är Red Bulls, har ofta visat sig vara fel. Dagsformen måste stämma, allt måste stämma och då är det små detaljer som avgör, säger Marko.

– Redan i början av säsongen förberedde vi oss för att årets säsong ska avgöras i finalen i Abu Dhabi.

Fittipaldi: VM kan avgöras på söndag

Nu ska VM avgöras och det engagerar inte bara Mercedes och Red Bull, hela F1-depån, alla TV-kanaler och denna blogg. Det engagerar fans över hela världen och det engagerar tidigare världsmästare.

– Mästerskapet är otroligt jämnt i år, det är enorm  press på både Mercedes och Red Bull. Nu kan varje litet misstag bli avgörande och det är en av anledningarna till att sporten är fantatsisk. Det är allt en del av spänningen, säger Emerson Fittipaldi till Rekatochklart.com

– Jag ser verkligen fram emot Jeddah, ingen har koll på vilka inställingar de ska använda under det racet. Ingen har kört där tidigare och det blir väldigt spännande att se vilket team som har den bästa setupen när de kommer ut ur garaget. Tävlingen i Saudiarabieln kan avgöra VM.

Dubbel världsmästare med McLaren (TT)

Även Mika Häkkinen uttalar sig.

– Om F1 hade varit tennis hade jag sagt  ”Fördel Hamilton”, med tanke på de dominanta racen han levererade i Brasilien och  Katar, säger den dubble mästaren till Unibet.

– Han har en bil som gör att han verkligen kan fajtas om att försvara sin titeln.

En kamp mellan två team – för första gången sedan 2012

Detta är första gången sedan 2016 som VM lever när två lopp återstår. Då stod fajten mellan Hamilton och kollegan Nico Rosberg. Senast två team slogs om VM-titeln när två lopp återstod var 2012, då fajtades Sebastian Vettel, Red Bull och Fernando Alonso, Ferrari, om titeln. Det skiljde tio poäng mellan den ledande tysken och spanjoren när två omgångar återstod och Vettel vann till slut VM. Det var hans tredje titel.

I nuläget är det två förare som kan vinna VM-titeln 2021, men bara en av dem kan göra det på söndag. Nu ska ska du få svaret på frågan hur Max Verstappen blir världsmästare i Saudiarabien.

Han behöver vinna eller sluta tvåa – och Hamilton får inte i något scenario vara bättre än sexa.

Hur blir Max Verstappen världsmästare i Saudiarabien?

Max Verstappen världsmästare i Saudiarabien
Kan vinna VM redan på söndag (TT)

Det finns fyra olika scenarier som kan göra Max Verstappen till världsmästare i Saudiarabien. Samtliga innefattar att han slutar etta eller tvåa i söndagens race. Lewis Hamilton kan inte vinna titeln denhär helgen, men han kan däremot utjämna i VM-kampen.

Max Verstappen blir världsmästare i Saudiarabien om han…

vinner och tar det snabbaste varvet, samtidigt som Hamilton inte slutar bättre än  sexa.

vinner och Hamilton inte blir bättre än sjua.

slutar tvåa och tar det snabbaste varvet samtidigt som Hamilton inte är bättre än tia.

slutar tvåa och Hamilton inte tar någon poäng.

Max Verstappen jagar alltså sin första titel som senior, han har aldrig vunnit något mästerskap, medan Hamilton jagar sitt åttonde vilket skulle göra honom till den mest framgångsrika F1-föraren i historien.

Vill du ha guiden inför helgens race? Den hittar du här.

Här hittar du tider och däckval, men även Romain Grosjeans egna ord om kraschen för ett år sedan.

Torsdagens presskonferenser:

Klockan 15.30 i eftermiddag  startar dagens pressmaraton. Här är paren som pratar, alla i tur och ordning.

1. Lewis Hamilton/Sergio Perez
2. Valtteri Bottas/Max Verstappen
3. Fernando Alonso/Sebastian Vettel
4. Mick Schumacher/Nicholas Latifi
5. Pierre Gasly/Charles Leclerc
6. Carlos Sainz/Daniel Ricciardo
7. Kimi Räikkönen/Yuki Tsunoda
8. Antonio Giovinazzi/Nikita Masepin
9. Esteban Ocon/Lance Stroll
10. Lando Norris/George Russell

 

 

Uppgifter: Ny motor till Verstappen

av Anna Andersson

Lewis Hamilton tog en ny motor i Brasilien och överraskade alla när han vann racet.
Testar Max Verstappen samma taktik i Saudiarabien GP i F1?
Det uppger motorsport.com

Det återstår två lopp av VM-säsongen i Formel 1 2021 och det är jämnt. I förar-VM skiljer det åtta poäng mellan ledande Max Verstappen och jagande Lewis Hamilton. I konstruktörsmästerskapet har Mercedes en fördel på fem poäng.

Saudiaraien GP i F1
Ny motor? (TT)

Här är hela VM-tabellen.
Max Verstappen gjorde sitt senaste motorbyte i Ryssland tidigare i höst och Red Bull har hela tiden påtalat att de har gjort alla sina byten.

Men nu skriver italienska motorsport.com att motorleverantören Honda är intresserade av att ge Verstappen en ny förbränningsmotor till helgens tävling i Saudiarabien.
Det skulle betyda fem platsers nedflyttning i starten av Saudiarabiens GP i F1.
Just nu är det hela ett rykte, men vi ska givetvis hålla koll på det.

Verstappen har fördel – Hamilton momentum

Situationen inför de avslutande två deltävlingarna är väldigt spänd. Det är Verstappen som har poängförsprånget, men det är Hamilton, som tack vare två raka segrar och en motor som bara gått ett enda lopp, har ett momentum. Red Bull har ägnat de två senaste helgerna åt att minimera skadorna, blir du världsmästare på det?

Nej, det räcker inte.

Verstappen kan avgöra i Saudiarabien på söndag, men fortsätter han på den inslagna trenden får vi ett avgörande i Abu Dhabi kommande helg och då måste han leverera. Verstappen måste slå Hamilton för att vinna titeln och frågan är om Red Bull väljer att lita på det material man har eller satsar allt på ett kort?

Den här säsongen har svängt så många gånger att den kan svänga lite till.

– Hamiltons motor har nu kört 40 mil, vi tror inte att den raketen har lika mycket fart i sig som den hade i Brasilien, säger Red Bulls Dr Helmut Marko till De Telegraaf.

Vi får se. Jag längtar till söndag.

Guide Saudiarabien GP i F1

Detta är tredje gången i år som F1-förarna besöker en ny bana, efter Nederländerna och Qatar väntar nu Saudiarabien. Normalt sett får ni alltid en guide till helgens tävling under onsdagen. Det får ni i dag också, men eftersom det är en ny banan finns inte så mycket statistik.
Det finns inte heller några vettiga onboardbilder, men här får ni en känsla.

– Banan kommer att bli något speciellt säger banans designer Carsten Tilke till Formula1.com.
Han är son till den klassiska F1-desginern Hermann Tilke som också varit med och arbetat på projektet. Båda två är med på bilden ovan.
– Detta blir ett ultrasnabbt Monaco, säger Hermann Tilke till RTL.
– De är ingen riktig stadsbana, banan ligger visserligen i staden men allt är helt nybyggt, precis som på en vanlig racerbana. Egentligen är det en gammal motorcykelbana och det finns en lång raka på ungefär 1,1 km, och därefter flyter kurvorna i varandra.
Han räknar med att förarna framförallt måste hålla koll på däcken, då han räknar med ett stort slitage.
– Vi får se hur det går att köra om, men jag tror att det blir ett spännande lopp.

Jeddah Street Circuitit

Tider – läser du här.
Längd: 6174 meter
Varv: 50
Distans: 308,45 km
Medelhastighet: 252 km/timmen
Banan körs motsols
Kurvor: 16 vänster, 11 höger.
Däck: C2, C3 och C4.
Mer om däcken och Pirellis tankar läser du här.
Debut: 2021

Snabba nyheter

Michael Andretti erkänner att han var 48 timmar fårn att köpa ett F1-team.

– Det är en väldigt stor besvikelse att vi inte fick i hop dealen, säger han till racer.

Jost Capito är numera chef hos Williams F1. Tidigare var han chef för VW motorsport och han kommer med en intressant kommentar:

– Volkswagen hade inte slösat bort tid på Formel 1 om de inte hade varit intresserade.

Än så länge ryktas det om att Audi eller Porsche kommer till F1 efter 2026, men ingenting är bekräftat.

Cyril Abiteboul har fått sin tatuering.  Dealen var ju att om Daniel Ricciardo körde upp en Renault på en pallplats skulle den dåvarande teamchefen lägga sig under nålen.

Nu är löftet infriat. Du kan följa med genom hela processen.

Romain Grosjean: Jag var fem kanske, tio sekunder från att dö

av Anna Andersson

För ett år sedan tappade Romain Grosjean kontrollen över bilen i Bahrain.
Den förvandlades till ett eldklot.
– Jag var fem, kanske tio sekunder från att dö, erkänner han.
– Mina händer brann och normalt sett tar du bort händerna när du rör vid någonting som är hett, men jag höll kvar mina händer i elden eftersom det var det enda sättet för mig att ta mig ut.

 

Romain Grosjean
Kraschen i Bahrain 2020 (TT)

Romain Grosjean lämnade Formel 1 efter en av de värsta krascherna i F1-sportens historia. Han tappade kontrollen över sin bil efter en incident i starten av Bahrain GP. Krafterna nådde upp till 63 G när han slog i barriären och han bil förvandlades till ett eldklot. I 27 sekunder satt han fast i den brinnande bilen och visste inte hur han skulle ta sig ut.
Nu berättar han för den tidigare världsmästaren Nico Rosberg om den fruktansvärda upplevelsen.

– Jag var inte rädd. När jag går i Kvyat tar det sex tiondelar innan jag kraschar och jag inser inte att jag ska krascha. Jag märkte inte att det var 63 G. Det är mycket, men jag var redo att hoppa ur bilen.

Barnen gav energi

Det gick inte. Han satt fast i den brinnande bilen. Lågorna slog omkring honom och det var omöjligt för någon från utsidan att ta sig in.

– Det var ett nattrace så jag visste inte om jag var upp och ner eller inte. Jag såg ingenting. Sedan insåg jag att det brann och jag försökte hoppa ut, men jag satt fast, berättar han i intervjun på Youtube.
– Min fot satt fast och jag drog så hårt i mitt ben att min ankel kunde ha stannat kvar i bilen. Jag hade inte brytt mig. Jag ville bara ut ur bilen. Vid ett tillfälle trodde jag att det var det. Att det var min dag, att spelet var slut. Jag var fem, kanske tio sekunder från att dö. Jag tänkte på mina barn och på att jag inte kan lämna dem utan sin pappa. Då hittade jag den sista energin för att ta mig ur bilen.

Romain Grosjean – varje sekund är en bonus

Romain Grosjean
Den skadade vänstra handen (TT)

Nico Rosberg frågar om han var rädd:
– Under den tiden har du inte tid att vara rädd. Vid ett tillfälle accepterade jag nästan att vara död och det är något jag måste jobba med tillsammans med min psykolog. För hur man kan acceptera det? Att vara död? Folk säger att du ser hela ditt liv i repris, men jag såg ingenting sådant.

– Jag såg lugnet, kroppen som slappnar av och det är en väldigt märklig känsla. Det är ingen väg jag önskar att någon ska gå, men det gör dig hundra, tusen gånger starkare.

 

Romain Grosjean från F1 till IndyCar

I dag tävlar Romain Grosjean i IndyCar, men han har fortfarande stora problem med sin vänstra hand. Den har han opererat flera gånger, den tål inte kyla och får inte heller ta emot något solljus de kommande två åren. Därför bär han alltid handskar eller en tjock solkräm.
Samtidigt har han ont, dygnet runt och måste göra sjukgymnastövningar flera gånger i timmen för att behålla rörligheten i handen.
– Det är som om jag har haft en andra födelsedag, varje sekund jag lever är en bonus, säger han.

Du kan se hela den 45 minuter långa intervjun här ovan.

Han pratar också om IndyCar och om de tidigare delar av sin F1- karriär, om Fernando Alonso och om Kimi Räikkönen. Missa inte heller den sista delen där de sitter och snicksnackar på franska om IndyCar kontra F1. Så härlig stämning mellan två polare.

 

Saudiarabien Grand Prix

Nu lite information om helgens deltävling i Saudiarabien. Här är alla tider:

Fredag 3.12
Träning 1 kl 13.30
Träning 2 kl 17.00
Lördag 4.12:
Träning 3 kl 14.00
Kval kl 17.00
Söndag 5.12:
Saudiarabien GP kl 18.30

Du kan läsa mer om Red Bulls stora förhoppningar inför helgen här.

Däckval

Pirelli tar med sig den mellersta gummiblandningen till Jeddah, C2, C4 ich C4. För andra gången på lika många lopp ställs F1 inför en ny bana, men Pirelli gör ett helt annat däckval.

Det finns väldigt lite data, men de simuleringar som gjorts visar att de mellersta gummiblandningarna är det bästa valet för den här banan som både är snabb och har flera kurvor som följer i varandra. Banan är den längsta stadsbanan i kalendern och har 27 kurvor. Den mest krävande är, kurva 13, en vänsterkurva som har en bakning på 12 grader.
Detta är återigen ett nattrace, start klockan 20.30 lokal tid, vilket gör att temperaturen sjunker jämfört med FP1 och FP3 som hålls innan solnedgången. FP3 och kvalet hålls däremot efter solnedgången och bör vara representativa.

– Jeddah är troligen det största frågetecknet i år, banan stod klar alldeles nyligen och det gör att vi bara kan lite på de simuleringar som F1 och teamen har gjort, säger Pirellis Mario Isola.

– Banan ser ut att vara väldigt olik allt annat, med hög fart och snabba kurvor och det påverkar däcken. Jeddah har fler kurvor än någon annan bana under året.

I morgon får du en guide till banan och också banarkitekten Herman Tilkes tankar om sin nya skapelse.
Vi hörs då!

Därför är Red Bull hoppfulla inför Saudiarabien GP

av Anna Andersson

Efter två  vinster är Mercedes segervisa inför Saudiarabiens GP i Formel 1.

Nu motor ska ge seger nummer tre – men även Red Bull känner hopp.

– Vi litar på att Max är stark på stadsbanor, säger Helmut Marko.

Saudiarabien GP i Formel 1
Max Verstappen leder VM med åtta poäng före Lewis Hamilton (TT)

Red Bulls frispråkige motorsportkonsult är inte alls oroad över Toto Wolffs självsäkra uttalanden om att ”Lejonet har vaknat”. Han oroar sig inte heller över det faktum att Hamilton återigen ska använda sig av den motor som han hade i Braslien och som då utklassade allt motstånd.

– I Qatar såg vi att Hamilton inte hade det försprånget i fart som tidigare, utan han låg mer eller mindre i det normala spannet. Det beror på att FIA har skräpt sina tester av bakvingen och Mercedes inte längre kan använda sig av den bakvinge som är extra rörlig, säger Marko till F1-insider.com.

– Visserligen kan Mercedes använda samma raketmotor som i Brasilien, men eftersom de inte kan använda bakvingen kommer det inte att ge dem en fördel på 0,4 sekunder.

Saudiarabien GP i Formel – på en snabb stadsbana

Helgens tävling avgörs i Jeddah, Saudiarabien. Varvet är det näst längsta i kalendern och genomsnittshastigheten väntas ligga kring 252 km/timmen. Samtidigt är det en stadsbana med ett par snabba kurvor och på den typen av banor har Red Bull varit starka tidigare.

– Vi litar på Max styrka på stadsbanor. Han vann i Monaco och innan han drabbades av det där missödet med däcken dominerade han i Baku. Jag tror att det är föraren som gör skillnaden i Saudiarabien GP, säger Marko.

Den nya F1-banan i Jeddah är ritad av Hermann Tilke. Den tyske arkitekten och hans team har under många år ansvarat för nya banor i Formel 1, bland annat den i Baku, den i Turkiet , den i Bahrain, i Sotji och den i Texas, den i Shanghai och den i Abu Dhabi.

Frank Williams är död

Frank Williams
Frank Williams (TT)

F1-sporten har sorg. Sir Frank Williams, grundaren av det klassiska teamet Williams F1 har gått bort. Han blev 79 år. Han har haft en sviktande hälsa de senaste åren och enligt uppgifter i brittisk media fördes han till sjukhuset i fredags och avled går morse. Williams är en av de största inom sporten, en man som trivdes i garaget, vunnit sju förar-VM och nio  konstruktörsmästerskap med sitt team.  Sir Frank Williams har betytt enormt mycket för många förare genom åren och han är saknad. Mer läser du här.

Snabba nyheter

Efter säsoingsfinalen testar är det tester i Abu Dhabi. Varje team kan köra två bilar, en av årets bilar med 18-tums däck och en ”mule car”. En av dagarna måste en förare som tävlat under årets säsong köra ”mule car”. Årets bil kan köras en dag, men är reserverad för en Young Drivers Test i Abu Dhabi. Ett par förare är klara.

Aston Martin

Nick Yelloly kör för Aston Martin. Han har tidigare kört GP3 och GP2 och är nu simförare för Aston Martin, men kör även GT-bilar.

Haas

Robert Shwartzman är Ferrariförare och får chansen hos Haas. Han har kört Formel 2.

AlphaTauri

Liam Lawson, 19, har tävlat i Formel 2 och DTM i år. Han tillhör Red Bulls förarakademi.

Red Bull

Juri Vips, 21, tillhör Red Bulls förarakademi och ska enligt AlphaTauris stallchef Franz Tost köra för huvudteamet.

McLaren

Pat O´Ward  är kollega med Felix Rosenqvist hos McLaren SMP i IndyCar. Mexikanen gjorde en gjorde en bra säsong och får chansen att testa F1.

Svensk VM-titel i rallycross

Sverige fick också en världsmästare i rallycross i går. Johan Kristoffersson vann sin fjärde VM-titel efter stor dramatik. Mer läser du här.

Vänner en ny vecka, med båda race och en ny dator. Kan det bli bättre? Tack för att ni kikar in, för era intressanta  och välformulerade diskussioner samt ert engagemang. Nu är det full fokus på Saudiarabiens GP i Formel 1!

”Lejonet har vaknat”

av Anna Andersson
Lewis Hamilton (TT)

Lewis Hamilton är på jakt.
Därför får han den absolut starkaste motorn som står till hans förfogande nästa helg.
Samma motor som gjorde honom oantastbar i Brasilien.
– Lejonet har vaknat, säger teamchef Toto Wolff.

Lewis Hamilton avslutade den senaste perioden med tre lopp på lika många veckor med att vinna de två loppen i Brasilien och i Qatar. I Brasilien vann han trots att han diskvalificerades i fredagens sprintkval och fick köra om 15 bilar upp till femteplatsen. Därefter flyttades han tillbaka ytterligare fem positioner eftersom han bytt en komponent i motorn, men lyckades ändå vinna Brasilien GP från position tio.

Han följde upp den segern med att vinna i Qatar, vilket gör att han är åtta poäng bakom Max Verstappen inför nästa veckas deltävling i Saudiarabien.
Och till dess plockar Mercedes fram samma motor som de hade i Brasilien.
Den användes nämligen inte i Qatar.
– Vi noterade att den motorn vi hade i Qatar tappade rätt mycket, men den kommande banan i Saudiarabien bör passa oss. Då kommer Lewis att ha den absolut starkaste motorn i bilen, det kommer att hjälpa till, citeras Mercedes chefsingenjör Andrew Shovlin motorsport-total.

Teamchef Toto Wolff hoppfull

Teamchef Toto Wolff
Teamchef Toto Wolff (TT)

I Mercedes videoanalys är han ännu tydligare:
– Vi hade en äldre motor i Qatar och den har tappat något i prestanda. Qatar var den av de återstående banorna som hade kortast rakor där vi inte kör lika mycket full gas och där det är fler kurvor. Det ger dig inte samma fördel av en stark motor jämfört med de andra två banorna som är kvar, säger han.
– Det gör också att vi får ut max prestanda under de två avslutande racen. Det lär Mercedes behöva.

Det regerande mästarteamet har ledningen med fem poäng i konstruktörsmästerskapet och i förar-VM har Verstappens försprång krympt rejält de senaste två veckorna. Red Bulls förare kan visserligen avgöra VM till sin fördel redan kommande helg, men då krävs det att han tar 18 poäng på Hamilton.
Vinner däremot Hamilton loppet och kör det snabbaste varvet går han och Max Verstappen in i säsongens sista lopp med exakt samma antal poäng.

– Lewis är helt fokuserad, lejonet har vaknat. Det vaknade när han flyttades tillbaka fem platser till på lördagen i Brasilien.  Han är helt inställd på detta, brutal och har känslorna med sig, säger Mercedes teamchef Toto Wolff.
– Lewis är nu sitt bästa jag, den som vi sett tidigare. Han är där fullt ut.
Deltävlingen i Saudiarabien kommande helg avgörs på en helt nybyggd bana, med sina 6,174 km är det den näst längsta i årets kalender och genomsnittshastigheten väntas ligga på mer än 252 km timmen, vilket gör banan till den näst snabbaste under årets mästerskap.

Här kan du läsa om Christian Horners passning till Toto Wolff.

 

Snabba nyheter

Hemmaplan även 2022 (TT)

Formel 1 har nu förlängt kontraktet med Spanien och Spaniens GP ska avgöras i Barcelona till och med 2026.  Banan ska nu renoveras och morderniseras.

Dmitri Masepin, pappa till Nikita Masepin, är fortsatt intresserad av att köpa ett eget F1-team. Samtidigt fortsätter han att satsa på Haas och till nästa år har han föreslagit ett bonussystem för att medarbetarna ska jobba ännu lite hårdare. Det säger han till ryska Match TV.

– Den mänskliga faktorn är enormt viktig. Därför vill vi, i samarbete med teamet, hitta en väg för att förbättra personalens moral. Som sponsor vill vi också vara en del av teamet, säger han.

Formel E lockar talanger

När det inte blir F1 är det många talanger som går till IndyCar, men när det inte heller klaffar finns andra alterantiv. Nästa år tävlar både Daniel Ticktum och Oliver Askew i Formel E.

Ticktum har tidigre varit en del av både Red Bulls och Williams förarprogram, just nu är han fyra i Formel 2. Nästa säsong tävlar han i för NIO och blir kollega till Oliver Turvey. Oliver Askew, vars mamma ursprungligen kommer från Ystad, aska tävla för Andretti där han blir kollega med Jake Dennis. Askew vann IndyLights med Andretti och har även tävlat i IndyCar. Nu blir han den första amerikan som kör enhel säsong i Formel E, om man nu räknar honom som amerkan det vill säga. Askew är den enda föraren med koppling till Sverige som tävlar i Formel E nästa år.

Säsongen startar i Saudiarabien i slutet av januari 2022.

Förare i Formel E 2022

Andretti: Jake Dennis, Oliver Askew
Dragon-Penske: Antonio Giovinazzi, Sergio Sette Camara
DS Techeetah: Antonio Felix da Costa, Jean-Eric Vergne
Jaguar Racing: Sam Bird, Mitch Evans
Mahindra Racing: Oliver Rowland, Alexander Sims
Mercedes: Nyck de Vries, Stoffel Vandoorne
NIO: Oliver Turvey, Daniel Ticktum
Nissan e.dams: Sebastien Buemi, Maximilian Günther
Porsche: Andre Lotterer, Pascal Wehrlein
Venturi: Lucas di Grassi, Edoardo Mortara
Virgin: Nick Cassidy, Robin Frijns

Kalendern för Formel E finns här.

 

 

Horners tydliga passning till Wolff

av Anna Andersson

Kampen mellan Mercedes och Red Bull fortsätter. Både på och utanför banan.
Nu skickar Red Bulls teamchef Christian Horner en tydlig passning till Mercedes Toto Wolff.
– Jag behöver inte kyssa hans rumpa eller något sådant.

Mercedes och Red Bull
Vem firar vem i Abu Dhabi? (TT)

På banan fajtas den regerande mästaren Lewis Hamilton mot VM-ledaren Max Verstappen. Det är två lopp som återstår och för första gången på många, många år är det inte bara en kamp mellan två förare utan också en kamp mellan två team.
Vid sidan av pågår nästa fajt, mellan Mercedes teamchef Toto Wolff och Red Bulls teamchef Christian Horner.
– Jag anser att relationer och respekt är två väldigt olika saker, säger Christian Horner under en presskonferens i samband med förra helgens deltävling i Qatar.
– Givetvis har vi en stor respekt för allt som Mercedes har gjort och allt som Lewis Hamilton har åstadkommit, men jag behöver inte äta middag tillsammans med Toto. Jag behöver inte kyssa hans rumpa eller något sådant.

Ordkrig mellan Mercedes och Red Bull

Mercedes och Red Bull
Christian Horner (TT)

Han fortsätter:
– Det finns ingen relation. Vi trycker på allt vi kan och vi har jobbat hårt för att vara i den här positionen. Det är första gången som de blir utmanade och det är spännande att se hur folk reagerar när de sätts under press och blir utmanade, säger Horner.
– Detta är den överlägset mest intensiva och politiska titelfajten som v hare varit inblandade i under vår tid inom sporten. Följer vår bil reglerna? Absolut.

Även Toto Wolff kommenterar den tajta fajten:
– När det fäller kampen mellan teamen så finns det många fantastiska människor som jobbar hos Red Bull och uppenbarligen många fantastiska människor som jobbar för Mercedes. Det är en jäkla fajt, säger österrikaren.

Toto Wolff (AP)

– Det finns givetvis en respekt för Red Bull och den kapacitet som deras team han. Det är klart att detta är tufft. Detta är ett VM inom den högsta kategorin inom motorsporten och det som började som olympisk boxning övergick till proffsboxning, men nu har kampen utvecklats till MMA. Det är okej. Vi befinner oss i ringen och försöker göra det allra bästa jobbet vi kan. Reglerna tillåter oss att använda armbågarna och nu har vi kastat handskarna. Något annat ska man inte förvänta oss.
Just nu skiljer det åtta poäng mellan Verstappen och Hamilton i kampen om VM-titeln, i konstruktörsmästerskapet skiljer det fem poäng till Mercedes fördel. Vi har lite mer än en veckas paus innan fajten går vidare i Saudiarabien, även det på en bana som F1 aldrig tidigare har tävlat på.

Nyheter Formel 1

Räkna med nya tekniska direktiv när det gäller bakvingen redan i december. FIA genomförde en kontroll i Qatar och har meddelat att det kommer nya direkt till den regel som finns. Det är någonting som händer emellanåt, när det finns en tydlig regel, men teamen hittar ett kryphål som gör att de kan hålla sig inom regeln, men ändå gå förbi det som regeln syftar på och egentligen skulle reglera.

Mercedes gjorde en simulering inför Qatar, men den stämde inte. Mercedes har ingen aning om hur Lewis Hamilton kunde vara så myckert snabbare än Max Verstappen. Deras egen analys är att det är Lewis Hamilton som är skillnaden.

Du kan se Mercedes analys efter loppet här.

Aston Martin värvar Mercedes aerodynamikchef Eric Blandin. En av Aston Martins medarbetare bekräftar övergången för motorsporttotal och säger att det inte är klart när Blandin börjar sin nya tjänst. Han lär ha en övergångsperiod så ett tips är väl att han startar hos Aston Martin någon gång nästa höst.

Rober Kubica stannar hos Alfa Romeo även 2022. Det gör även titel sponsorn, PKN Orlen.

Alla förare till 2022 hittar du här.

Race of Champions lockar flera F1-förare i år. Mer om det läser du här.

Vettel och Schumacher till Piteå

av Anna Andersson

Sebastian Vettel och Mick Schumacher kommer till Race of Champions i Piteå. De två F1-förarna är klara för tävlingen i februari 2022.

Race of Champions i Piteå.
Tvåa i Race of Champions 2019 (ROC)

I februari 2o22 avgörs Race of Champions i Piteå och startfältet ser riktigt spännande ut. Redan tidigare har förare som bland annat Valtteri Bottas, Johan Kristoffersson, Jimmie Johnson, Sebastien Loeb, Oliver Solberg och Mika Häkkinen bekräftat att de ställer rupp.

Nu har också Tyskland ett lag i nationstävlingen. Den fyrfaldige världsmästarren Sebastian Vettel kör tillsammans med Mick Schumacher. Precis som de gjorde i Mexiko 2019 då de blev tvåa i nationstävlingen.

Den här gången ställs det innför utmaningen att tävla på snö och is utanför Piteå Havsbad.

–  Jag ser verkligen fram emot att tävla i Race Of Champions igen. Samt att få representera Tyskland tillsammans med Mick Schumacher, säger Sebastian Vettel i ett pressmeddelande.

Stort intresse för Race of Champions i Piteå

Han har tidigare också tävlat tillsammans med Micks pappa Michael i Race of Champions. De vann sex titlar tillsammans mellan år 2007 och 2012

– De andra teamen, särskilt de nordiska, kan ha mer erfarenhet av iskörning. Vi ska försöka kompensera för det med vår motivation och vilja att vinna. Hur som helst ser jag fram emot att delta och träffa alla förare under Race Of Champions, säger Mick Schumacher i en kommentar.

– Snön och isen kommer att göra de här ROC-tävlingarna till något väldigt speciellt. Jag är säker på att vi förare kommer att ha det galet bra tillsammans i Sverige.

Race of Champions avgörs på Östersjöns is och blir det största motorsportevenemanget som avgjorts i Norrbotten. Banan blir den snabbaste och bredaste i evenemangets mer än 30-åriga historia.

– Race Of Champions i Sverige och på Pite Havsbad har väckt allas nyfikenhet, inklusive Mick och Sebastian. Båda ställde många frågor när vi träffades vid Mexiko GP i F1, säger Fredrik Johnsson, President Race Of Champions.

– Det ska bli väldigt intressant att se hur de anpassar sig till den nya banan på is och snö.

Race of Champions avgörs i Piteå den 5-6 februari 2022. Alla förare finns här.

Snabba nyheter kring Formel 1

Red Bull ville egentligen bara göra ett depåstopp i Qatar, men när de såg Lewis Hamiltons fart och de punkteringar som ett flertal förare drabbades av ändrade teamet strategi.

– Lewis hade högre fart under den första stinten, men i de andra kunde vi hålla samma fart. Faktum var att Max kunde köra det snabbaste varvet med soft i slutet av racet, vilket känns upplyftande, väldgt upplyftande, säger Horner.

Enligt Mercedes var curbsen inte tillräcklligt aggressiva i Qatar och det var anlendingen till att många förare drabbades av skador på däcken vilklet ledde till punkteringar.

El Mundo Deportivo, skriver att Kataloniens regering har sagt ja till att förlänga kontrakten för F1 och motoGP på Circuit de Catalunya  mellan 2022 och 2026. Spaniens GP finns med på kalendern för 2022, men är ännu inte bekräftat.

Veckans tidigare inlägg hittar du här. Där skriver jag bland annat om Ralf Schumacher som anser att Lewis Hamilton vinner VM.

Dessutom har ni varit fantastiska på att starta egna diskussioner och många av kommentarerna är verkligen läsvärda.

Tack för att ni tar er tid att både läsa och engagera er!

Schumacher: Verstappen har inte en chans

av Anna Andersson

Red Bull har länge haft övertaget och Max Verstappen kan bli världsmästare i Saudiarabien.
Men det är en lång väg dit.
– Under normala omständigheter har han ingen chans, säger Ralf Schumacher.

Verstappen världsmästare i Saudiarabien
Blir Max Verstappen världsmästare i Saudiaranien eller håller Lewis Hamilton liv i VM-kampen? (TT)

Michael Schumachers bror, själv F1-förare under tio säsonger, är numera expert hos tyska Sky. Han har på nära håll sett hur Lewis Hamilton och Mercedes vunnit två tävlingshelger i rad och nu minskat Max Verstappens försprång till åtta poäng när två lopp återstår.

– I Qatar såg vi återigen att Mercedes är tillräckligt snabba, de behöver inte fuska, säger Schumi II.
– Jag utgår i från att det inte finns något team som medvetet struntar i reglerna, men om du ligger nära gränsen kan någonting allltid gå fel. Du hamnar i en gråzon.
Schumacher får möjligheten att berätta om sina tankar inför de två avslutande loppen och han anser att Verstappen ”inte har någon chans” att vinna sin första VM-titel.
– Mercedes har det mest stabila paketet, säger Ralf Schumacher.
– Max ger allt han har och visar hur bra han är, men under normala omständigheter har han ingen chans.

Kan vara lika in i finalen

För att säkra VM-titeln i Saudiarabien om två veckor behöver Verstappen ha ett försprång på 26 poäng på Lewis Hamilton. Det får han om han tar 18 poäng mer än Hamilton den helgen. I och med att det är 26 poäng på spel (25 för en seger och en för det snabbaste varvet) kan Hamilton stoppa honom om han slutar på plats fem eller högre.

Men det är också så att Max Verstappen och Lewis Hamilton kan komma in i finalhelgen i Abu Dhabi med exakt samma poäng, om Hamilton vinner i Jeddah och tar det snabbaste varvet – samtidigt som Verstappen är tvåa.
Om båda förarna har samma poäng efter finalen i Abu Dhabi vinner Verstappen titeln eftersom han har nio segrar den här säsongen, Hamilton har sju vinster än så länge. Vinner Hamilton de två sista loppen kommer han att vinna titeln på fler poäng än Verstappen.
Detta är ett drama och det känns väldigt länge att vänta nästan två veckor på nästa rond. Det är jämnt. Det är spänt. Mercedes Toto Wolff varnade i går Red Bull inför avslutningen. Samtidigt var Red Bulls chefer oerhört kritiska mot FIA.

Så blir Max Verstappen världsmästare i Saudiarabien

Verstappen vinner och tar det snabbaste varvet, samtidigt som Hamilton inte blir bättre än sexa.
Han vinner, utan att ta det snabbaste varvet och Hamilton blir sjua som bäst.
Han blir tvåa och Hamilton inte tar någon poäng.

Snabba nyheter

McLaren har nu 39,5 poäng upp till Ferrari i kampen om plats tre och Andreas Seidl är tydlig.
– Efter två misslyckade helger Brasilien och Mexiko hade det varit bra för oss att ta ett bra resultat, och det oavsett vad det är värt i konstruktörsmästerskapet, säger han till motorsport-total.com.
– Men fyra poäng på tre lopp. Det gör givetvis ont.

Graham Hill, här en bild från 1966 (TT)

För tredje gången i historien får F1 nu en världsmästare i december.
Det skedde 1959 när Jack Brabham vann säsongsfinalen i USA och 1962 när Graham Hill vann säsongsfinalen i Sydafrika den 29 december.

Lewis Hamilton har nu vunnit race på 30 olika banor. Det har ingen annan förare lyckats med.
Michael Schumacher vann race på 23 olika banor och är tvåa i den sammanställningen, trea är Sebastian Vettel som vunnit på 21 olika banor.

Toto Wolff varnar Red Bull

av Anna Andersson

Två segrar i rad.
Nu skickar Mercedes en varning till Red Bull:
– Vi tar ut vår explosiva utrustning i Saudiarabien, hälsar Toto Wolff.

Toto Wolff
Lewis Hamilton efter segern i Qatar (TT)

Mercedes teamchef är riktigt nöjd efter att Lewis Hamilton har vunnit två F1-lopp i rad, i Brasilien och i Qatar. Nu har han tagit in ordentligt med poäng på Max Verstappen i kampen om VM-titeln och i konstruktörsmästerskapet har Mercedes fem poängs försprång på Red Bull.

Detta trots att Red Bull tog poäng med båda sina bilar i Qatar, medan Mercedes bara tog poäng med Hamiltons bil eftersom Bottas bröt. Läs mer här.

– Det är märkligt, lite bitterljuvt. Båda mästerskapen är så viktiga. Lewis gjorde ett fantastiskt bra jobb och den bra nyheten är att bilen verkar vara riktigt snabb och han kontrollerade racet. Det är en bra indikation på vad som väntar.

Toto Wolff varnar konkurrenterna

Nästa deltävling avgörs Saudiarabien. Där tävlar Formel 1 den första helgen i december och det är, precis som Qatar, en helt ny bana. Därefter väntar finalen i Abu Dhabi, på en äldre bana som har byggts om till årets avgörande.
– Saudiarabien bär vara en riktigt bra bana för oss. Samtidigt har vi lärt oss att i år kan en bana som i förväg känns bra, snabbt vända till något annat, säger Mercedes teamchef Toto Wolff till Sky.
– Den har en riktigt lång raka, så vi ska ta med vår explosiva utrustning. Den använde vi inte i dag.

Han syftar på den motor som Lewis Hamilton hade i Brasilien. Då han överraskade alla genom att ta sig upp från sista till femte plats i F1 Sprint och sedan från tionde till seger i GP-loppet. Den motorn använde han sig inte av i Qatar, utan där hade han samma motor som han hade i Turkiet för ett par veckor sedan.
Vill du ha koll på de tider som gäller  den 3-5 december? Titta här.

Red Bulls chefer var riktigt irriterade i samband med gårdagens lopp och kallade bland annat FIA för inkompetenta. Du kan läsa mer om det här.

Sida 95 av 390