Startsida / Inlägg

Fem förbluffande fakta om CrossFit

av thomasskoglund

Starka power-kvinnor, polisträning och snabba resultat. 
Här är faktan du inte visste om världens härligaste (läs: jobbigaste) träningsform! 

 

 

pexels-photo-791763
3…2…1 – GO!

 

 

 

Grabbigt? Njae…

En omfattande studie, utförd i träningsformens hemnation USA, visar att hela 60 % av de 10 miljoner träningsentusiaster som idag titulerar sig själva som CrossFit-utövare är kvinnor.
Starka siffror som experterna tror grundas i träningsformens funktionella (istället för estetiska) inriktning, avskalade ruffhet och starka community-känslor. Heja!

 

Bra jobbat tjejer. Grabbar, step it up.
Bra jobbat tjejer. Grabbar, step your game up.

 

 

Föddes som träningsform bland poliser

1995 slog den forne gymnasten Greg Glassman upp portarna för sitt nyskapande och utmanande garagegym i Santa Cruz, Kalifornien. För att hitta kunder bjöd Glassman inledningsvis in stadens patrullerande poliser och erbjöd dem ett effektivt tillvägagångssätt att komma i bättre fysisk form – snabbt.
Inte långt därefter spreds ryktet om stadens nya, intensiva och tidseffektiva träningsform. Och vips – gymmet blev överfullt och CrossFit-fenomenet förvandlades från högtravande vision till verklighet.

 

Det som inleddes som träning för stadens lokala poliser utövas idag av mer än 10 miljoner människor. Skapligt jobbat Glassman.

 

 

Historien bakom passens namn

Vilka är egentligen Fran, Cindy, Linda och alla andra kvinnor som fått skrikjobbiga träningsrutiner uppkallade efter sig? Grundarens svar är enkelt.

 

“I thought that anything that left you flat on your back, looking up at the sky, asking, ‘What just happened to me?’ deserved a female’s name. Workouts are just like storms, they wreak havoc on towns.” – Greg Glassman

 
 

Cindy: Utför så många varv som möjligt under 20 minuter. 5 pullups, 10 armhävningar, 15 knäböj. AJ!
Cindy: Utför så många varv som möjligt under 20 minuter. 5 pullups, 10 armhävningar, 15 knäböj. AJ!

 

 

Vilket pass är egentligen tuffast?

Rubriken utgör i teorin en omöjlig frågeställning då olika människor upplever olika trötthetsgrader (beroende på deras styrkor/svagheter). Länge hävdade dock CrossFit-världen att passet ”Murph” var det absolut vidrigaste en atlet kunde sätta tänderna i. Men inte längre.
Nej, om du drömmer om tunnelseende, träningsångest och träningsvärk i Guiness-nivå är passet ”Kalsu” nämligen upplägget du ska satsa dina marker på.
Här skall du, på så kort tid som möjligt, utföra 100 thrusters (knäböj + axelpress) med en 61 kg tung skivstång. Men det är inte allt – var 60:onde sekund skall stången nämligen släppas och fem stycken burpees avhandlas.
F…R…U…K…T…A…N…S…V…Ä…R…T

 

Jag testade "Kalsu". Det var dumt, bara sk*t i det.
Jag testade ”Kalsu”. Det var idiotiskt, bara sk*t i det.

 

 

Effektiva träningsresultat – enligt forskningsvärlden

För att skärskåda träningsformens effektivitet lät forskare vid Århus universitetssjukhus  42 testpersoner, samtliga med olika kroppssammansättningar och tidigare helt främmande för CrossFit, utföra två till tre högintensiva och krävande pass under en 12 veckor lång period. Resultatet?
Testpersonerna lyckades i genomsnitt öka sin muskelmassa med 0,7 kilo – samtidigt som de förlorade 1,2 kilo fett. Som om de makalösa siffrorna inte vore nog uppmättes dessutom markanta styrkeökningar bland testdeltagarna, detta mest tydligt i benen och bålen.

 

Noggranna tekniker, höga arbetstempon och ett pannben av stål. Så lyder receptet bakom nyskapande resultat.
Noggranna tekniker, variationsrikedom, högt arbetstempo och ett pannben av stål. Så lyder receptet bakom nyskapande resultat.

 

 

 

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Ellinor Brenning och Emma Lindström
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB