Nya regler gör Mercedes nervöst inför Formel 1 2018

av Anna Andersson

Det krävs mer av motorn – men den ska hålla längre.
Det är knepigt och gör läget något mer komplicerat. Nya regler gör Mercedes nervöst inför Formel 1 2018.

Formula One - F1 - Abu Dhabi Grand Prix - Yas Marina Circuit, Abu Dhabi, United Arab Emirates - November 25, 2017. Mercedes' Formula One driver Valtteri Bottas of Finland drives during the qualifying session. REUTERS/Hamad I Mohammed
Nya regler för Mercedes nervöst inför Formel 1 2018  (REUTERS)

Chefsingenjör Phil Prew menar att det är omöjligt att få ut max ur V6-hybridmotorn utan att stöta i gränserna när det gäller tillförlitligheten.
– Vi kommer att ligga precis på gränsen hela tiden, säger han till motorsporttotal.
Han förklarar att Mercedes måste försöka gå ner i spagat mellan prestanda och tillförlitlighet eftersom Ferrari har förbättrat sig och han förväntar sig ett betydligt starkare Red Bull den kommande säsongen.
– Målet är att få ut en så bra prestanda som tillförlitligheten tillåter oss att göra. Det är ju enkelt att dra ner motorn för att garantera tillförlitligheten, men det vill vi inte. Så vinner man inga titlar.

Nya regler gör Mercedes nervöst inför Formel 1 2018
Istället handlar det om att få ut max, samtidigt som man undviker en bestraffning för att man byter för många komponenter – i kombination med en ”konstant och evig” utveckling av motorn.
Mercedes motor var den mest tillförlitliga förra säsongen, men 2018 minskas antalet tillåtna aggregat, från fyra till tre, och det ökar pressen på motortillverkaren.
Framförallt är risken stor att det blir en tuff press på kundteamen Williams och Force India.

•••

German Formula 4 driver Mick Schumacher of Van Amersfoort holds his best rookie award during the season kickoff in Oschersleben, Germany, Saturday, April 25, 2015, after ranking 9th in the race. He is the son of former Formula One World Champion Michael Schumacher. (Jens Wolf/dpa via AP)
Mick Schumacher påminenr om pappa Michael. (Jens Wolf/dpa via AP)

Mick Schumacher påminner om pappa Michael.

Lucas Baldisserri var tävlingsingenjör åt Michael Schuamcher  och har även jobbat med framtidens förare hos Prema. Där har han haft ett nära samarbete med Mick Schumacher – och det finns stora likheter mellan far och son:
– Mick är lik sin pappa på många sätt. Jag har till och med kallat honom för Michael över radion ett par gånger. Mick engagerar sig, precis som sin pappa, ofta i de tekniska bitarna, säger Baldisserri till Gazzetta dello Sport

– Ibland ledde det till diskussioner.

Men samtalen om pappa Michael skedde enbart på Micks villkor.
– Mick och jag pratade bara om hans far när han vill veta hur Schumi hade reagerat i vissa situationer.
Mick Schumacher har inte presenterat sina planer för 2018 än, men det mesta tyder på att han kör ännu ett år med Prema i EM i  Formel 3.

Hur Michael Schumacher mår är det fortfarande ingen utanför familjen som vet. Han fyllde 49 år den 3 januari och det har gått fyra år sedan han skadade sig svårt i en skidolycka, men familjen har valt att sköta rehabiliteringen bakom lyckta dörrar.
•••
Annars kan vi notera att…
…Bernie Ecclestone varnar F1:s ägare för att Ferrari mycket väl kan ha gjot sitt i F1.
– Ferrari menar allvar med sitt hot att lämna F1, säger han till auto, motor und sport.
– Sergio ( Marchionne, Ferraris president) kan överleva utan F1. Han  intresserar sig bara för affärerna.
Ecclestone fortsätter:
– Ferrari kan leva utan F1 men tvärt om fungerar det inte.
…Jac Villeneuve, mästare med Williams 1997, har varit tuff i sin kritik mot landsmannen Lance Stroll och han fortsätter:
– Williams har sålt sin själ för de miljarder som Lawrence Stroll betalar och det har egentligen bara ett syfte, att göra hans son bättre, hävdar Villeneuve i Auto Bild motorsport.
– Det är tragiskt att se vad som har hänt med teamet.
Williams är för övrigt det enda team som inte presenterat båda sina förare än.
…McLaren fortsätter att kämpa på, utan huvudsponsor.
…Honda kritiserar motorreglerna för 2018. Pressen på tillverkarens ingenjörer ökar när det nu bara är tillåtet att använda tre motorer per år. Redan i fjol hade Honda enorma problem och McLaren tvingades till bestraffning efter bestraffning. I år jobbar Honda med Toro Rosso.
– Det kommer att bli svårt, men inte bara för oss, säger Hondas projektledare Yusuke Hasegawa till motorsporttotal.
– Om vi drar ner motorernas prestanda så tar vi oss enkelt i mål, men det ger oss ingenting.

….Saubers tredjeförare Antonio Giovanazzi ska testa för Virgin i det officiella Formula E testet – hans testkollega är Joel Eriksson. Den duellen ser jag fram emot.

….
Jag vet att det inte är F1, men det är ett tag till säsongen startar och om du är intresserad av motorsport – och mandomsprov så startar Dakarrallyt i morgon.
Den stora guiden inför tävlingen hittar du här:

Lämnar Lewis Hamilton Formel 1 2018?

av Anna Andersson

Gott nytt F1 år.
2017 var en bra säsong, men jag tror att vi kan vänta oss ännu mer 2018.
Bara det faktum att Lewis Hamilton och Sebastian Vettel ligger på fyra VM-titlar var.
Vem blir först till fem och J-M Fangios personliga rekord?
Eller är det dags för Max Verstappen att bli vuxen och prestera över en hel säsong?
Det är frågor jag kommer att återkomma till framöver, men i dag, en av de första dagarna på 2018 så finns det lite andra småsaker att kika på. Bland annat den frgan som diskuteras mest just nu, lämnar Lewis Hamilton Formel 1 2018?
Eller vad sägs om att….
…världen verkar snurra på ett annat håll 2018. Kimi Räikkönen har nu ett eget instagramkonto.

This time I don’t know what I’m doing. #Kimi7

A post shared by #Kimi7 (@kimimatiasraikkonen) on

…samtidigt startar nästa rykte. Lämnar Lewis Hamilton Formel 1 2018?

Han har raderat hela sitt konto på instagram. Inte ett inlägg finns kvar utan hans 5,7 miljoner följare möts av en tom sida. Hamilton raderade sitt konto efter den kritik han fått sedan han hånat sitt syskonbarn som klätt ut sig i en prinsessklänning. Nu ryktas det om att Hamilton har fått nog av kritiken, raderar kontot och funderar på att göra en Rosberg och lägga av.
Ligger de något i det ryktet?

Mercedes' British driver Lewis Hamilton gestures ahead of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina circuit on November 26, 2017. / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Lämnar Lewis Hamilton F1 2018? / AFP PHOTO

Lämnar Lewis Hamilton Formel 1 2018?

– Han är i Los Angeles och det är alltid lite farligt, för där finns det andra saker att göra, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.
– Men jag utgår ifrån att han sitter i vår bil när säsongen startar.

Det var dock inget svar på frågan? Lämnar Lewis Hamilton Formel 1 2018?

Några kortare nyheter. Det sägs att…

….Nürburgring kan vara redo för en F1-comeback. Det snackas om att F1 ska tillbaka till det gröna helvetet.
….Red Bull ökar pressen på Daniel Ricciardo. Hans kontrakt går ut efter årets säsong.
– Det är inte direkt så att vi saknar alternativ, säger stallchef Christian Horner till Sky Sport F1.
– Vi har investerat stora pengar i vårt talangprogram och det är flera talanger som står till vårt förfogande. Samtidigt poängterar han att han gärna vill förlänga med Ricciardo.
– Under inledningen av säsongen, när vi ser hur bra bilen är, kommer vi att prioritera att förlänga Daniels kontrakt till 2020, minst. Det handlar om ett avgörande läge i hans karriär.
Ricciardo är 28 år. Han har aldrig haft en bil som han kan vinna VM med och frågan är om han kan få det hos Red Bull eller om han vill testa någonting annat? Både Mercedes och Ferrari har ( än så länge) en förarstol ledig efter 2019

•••
Här har du F1-loppen för 2018 – och vill du ha ännu mer koll på motorvärlden så klicka in på vår gigantiska kalender. Här hittar du de flesta datumen du behöver för motoråret 2018.

Så körs F1 2018:
25 mars Australien – Melbourne
08 april Bahrain – Bahrain
15 april Kina – Shanghai
29 april Azerbajdzjan – Baku
13 maj Spanien – Barcelona
27 maj Monaco – Monte Carlo
10 juni Kanada – Montreal
24 juni Frankrike – Le Castellet
01 juli Österrike – Spielberg
08 juli Storbritannien – Silverstone
22 juli Tyskland – Hockenheim
29 juli Ungern – Budapest
26 augusti Belgien, Spa-Francorchamps
02 september Italien – Monza
16 september Singapore – Singapore
30 september Ryssland – Sotji
07 oktober Japan – Suzuka
21 oktober USA – Austin ( inte bekräftat än)
28 oktober Mexiko – Mexico City
11 november Brasilien – Sao Paolo
25 november Förenade Arabemiraten – Abu Dhabi
Testschema
Barcelona, 26:e februari – 1:a mars
Barcelona, 6:e–9:e mars
Barcelona, 15:e–16:e maj
Ungern, 31:a juli – 1:a augusti

Det team som presenterar sin bil först är Ferrari.

•••

Börjar du få abstinens redan nu?

Formula E och Felix Rosenqvist kör i Marocko redan den 13 januari.

Marcus Ericsson och Sauber laddar för F1 2018

av Anna Andersson

Även om det är jul och ledigheter så har F1 inte ledigt. Marcus Ericsson och Sauber laddar för F1 2018

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden waits in his car during the first practice session at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Friday, Sept. 15, 2017. (AP Photo/Wong Maye-E)
Marcus Ericsson och Sauber laddar för F1 2018 (AP Photo/Wong Maye-E)

Han har  redan tillbringat många dagar, kvällar och nätter i fabriken. Han har kört timme efter timme simulatorn och lagt enormt mycket tid på att diskutera fram lösningar tillsammans med sitt team.
2017 var en besvikelse för teamet – även om man visade en enorm moral under hösten.  Då hängde teamets båda förare med sina konkurrenter överraskande bra – trots att teamet hade en gammal motor.
Men till 2018 ska Sauber och Marcus Ericsson nå upp til poängplats.
Då har Sauber ett samarbete med Alfa Romeo och Ericsson är positiv.
– Jag tror att Sauber kommer att ta ett steg framåt och etablera sig mitt i fältet, säger han till motorsporttotal.
– Det har hänt mycket i teamet under året som gått och saker och ting förändras inte över en natt, men det kommer att förändras nästa år. Den personal  som kom till oss under säsongen och som kommer nu under vintern kommer att göra en skillnad nästa säsong.
Han påpekar att det även gäller teamchef Frederic Vasseur.
– Han kom mitt under säsongen och det tar en viss tid innan han kan få teamet dit han vill. Det kommer vi att få betalt för nästa år, Sauber går en spännande framtid till mötes.
Vi får se hur det blir. Jag tror att alla svenskar med ett motorintresse hoppas på att få se Sauber och Ericsson längre upp i startfältet nästa säsong. Det behövs för svensk motorsports framtid.
Jag skrev förresten en krönika om det fantastiska svenska bilsportåret 2017 – då Sverige faktiskt var bäst i världen. Har du inte läst den hittar du den här.

•••
Mercedes erkänner att teamet tog fel beslut inför däcktesterna 2016.  Stallchef Toto Wolff påtalar nu att det var fel skona stjärnorna Nico Rosberg och Lewis Hamilton.

Istället lät man testföraren Pascal Wehrlein genomföra testerna –  samtidigt som Ferrari lät Sebastian Vettel genomföra testerna för Ferraris del.
– Det är klart att Pirelli lyssnade mer på vad Ferrari och Sebastian Vettel sa än på feedbacken från vår testförare Pascal Wehrlein, säger Wolff till Gazzetta dello Sport.
Under hösten har Mercedes låtit Valtteri Bottas testa däcken och trenden fortsätter:
– 2018 ska de förare som kör racen också genomföra testerna, säger Wolff.
– Det var inte däcken som var problemet för oss utan det handlade om vissa typer av asfalt på vissa banor.
Lewis Hamilton lär bli nöjd, han är inte direkt förtjust i att testa….
•••
Vi kan notera att…
….Williams fortfarande inte har gjort klart med sin sista förare  till 2018.
…Mercedes var nära att ingå ett samarbete med McLaren, en det brittiska teamet valde Renault.
…Fernando Alonso har tagit de tunga säsongena med Honda som ett personligt misslyckande och kommer 018 att vara starkare n någonsin. ”Jag är en som en haj som fått vittring på blod”.
…Lewis Hamilton fått massiv kritik för att han hånade sitt syskonbarn på instagram.

…Sportbladets reportrar har tittat i spåkulan 2018, i min kula såg jag självklart F1 – så snart möjligheten fanns. Det hittar du här.

…förre världsmästaren Nico Rosberg ersätter Niki Lauda som expert hos TV-kanalen RTL nästa år. Det är den tyska gratiskanal som du kan se om du har parabol.

Formel 1 2018 – Ferrari är först med sin presentation

av Anna Andersson

Det är dags att titta framåt. Förbi jul, mellandagar och nyårshelger.

Formel 1 2018 - Ferrari är först med sin presentation/
Formel 1 2018 – Ferrari är först med sin presentation/ AFP

Det känns kul att sätta rubriken:

Formel 1 2018 – Ferrari är först med sin presentation.

Ferrari har som fösta team offentliggjort datumet då den nya bilen presenteras – torsdagen den 22 februari ska den visas online och därefter genomföra en filmdag i Barcelona.
Den första testdagen inför säsongen 2018 körs i Barcelona den 22 februari.
När vi ändå är inne på Ferrari kan vi konstatera F1:s chef Chase Carey är beredd att kompromissa med Ferrari när det gäller det nya motoreglementet.
Från och med 2021 kommer ett nytt motorreglemente och Ferraris, men president Sergio Marchionne, har varit mycket tydlig med att han inte accepterar vad som helst. Bland annat vill han inte leka NASCAR – mer om det läser du här.
– Om vi anser att omständigheterna är så att Ferrari inte når de resultat och den PR som stärker den suveräna positionen som Ferrari har så kommer Ferrari inte att vara med.
Han påtalade samma sak i går och var mycket tydlig:
– Vi är inte intresserade av att göra billiga och enkla bilar, som NASCAR. Vi behöver hitta en balanserad lösning som är bra för alla och vi behöver göra det i tid. Annars lämnar Ferrari F1. Om de tror att vi bluffar så leker de med elden.
Nu förklarar Carey att han är beredd att möta Ferraris krav.
– Viska hitta en lösning som alla trivs med, säger han till Sky Sport F1.
– Ferrari berikar vår sport och det är en mycket enastående och värdefull partner.
Han vill arbeta vidare med teamen – bakom stängda dörrar – men kan som alla andra konstatera att det inte är så som F1 brukar fungera.
– I den är sporten verkar det som om man helst pratar först och handlar sedan.

Tänkt att det tog honom nästan ett helt år att upptäcka det.
•••
Sedan en liten nyhetssammanfattning.
Det ryktas om att…
….Robert Kuica och Nico Rosberg erbjuder Williams sju miljoner Euro, runt 70 miljoner kronor) för att han ska få köra de sju första loppen 2018. Är teamet inte nöjda kan de sedan göra en förändring. Williams har inte presenterat sin sista förare än och Kubica hoppas på den platsen, precis som ryssen Sergej Sirotkin.
….Rory Byrne, mannen bakom de F1-bilar som Michael Schumacher dominerade med under början av 200-talet, ska vara rådgivare till den bil som Ferrari ska köra med nästa år.
…Lewis Hamilton inte vill bli vän med Nico Rosberg igen. De var bästa vänner en gång. Sedan kom tiden i F1 och då var de fiender. I dag är situationen ganska kall och Hamilton är inte intresserad av att ändra på det.
…F1s chefer försöker hitta en lösning för att behålla Silverstone i tävlingskalendern även efter 2020.

… Formel 1 2018 – Ferrari är först med sin presentation. Vem följer här näst?

Hör vi inte innan jul, så ha en härlig jul, tanka lite kraft och så hörs vi igen nästa år.
Då går F1-bloggen in på sin tionde säsong.
Tack för i år.

All statistik om däcken i Formel 1 2017

av Anna Andersson

Det är lågsäsong, det går inte att komma ifrån – även om vi väntar på att Williams ska presentera sin – och F1:s sista förare.
Det sägs att det kan hända i dag, men Williams är inte det team som har hetast pressavdelning direkt.
I väntan på det – och på tomten  – har jag fått lite kul statistik från Pirelli. Här har du all statistik om däcken i Formel 1 2017.

Eller vad sägs om följande:
Under 20 tävlingshelger genomfördes 526 depåstopp och företaget levererade 33 520 däck till racehelgerna.
Av dem användes 38,5 procent – eller 12.920. Av däcken som användes var 11532 slicks och 1388 intermediates eller full wet.
I fjol användes 15662 däck på 21 tävlingshelger – men då var det elva team (Manor).
Alla däck som används – eller inte används – återanvänds av Pirelli.
Under 20 race, 20 kval och 60 träningar och årets samtliga tester körde förarna 329170 km, mest användes supersoft, 118729 km, och minst de hårda däcken, 1549 km.

Här ser du vilka förare som kört mest på vilka däck:
Däck                  KM    Förare                     Team
Hårda                 74    Esteban Ocon         Force India
Regn                 242    Felipe Massa           Williams
Intermediate   433    Lance Stroll             Williams
Medium           587    Lance Stroll               Williams
Ultrasoft        4.674    Stoffel Vandoorne    McLaren
Mjuka             4.696    Lewis Hamilton        Mercedes
Supermjuka    6.261    Sergio Perez              Force India

När Pirelli presenterar antalet depåstopp ser vi att det sjunkit, 2016 var det över 2800 stopp, i år 526, det är 26,7 per race eller 1,5 per förare. Flest depåstopp gjordes det i Baku, 41 stycken. I Österrike var det däremot bara 18.
Nästa år räknar Pirelli med fler depåstopp och ökar antalet gummiblandiningar från fem till sju.

Däcktillverkaren använde åtta olika banor att testa däck på 2017,  man testade 198 prototyper, 147 slicks, 18 intermediates och 33 regndäck skriver auto, motor und sport. Det betydde 14285 testkilometer.
Det team som testat mest för Pirelli är Red Bull:

Red Bull            2.637,74 km
McLaren            2.350,11
Mercedes           1.974,69
Ferrari                  1.546,12
Renault              1.210,30
Toro Rosso         1.200,99
Haas                     995,58
Sauber                  942,58
Williams            936,67
Force India          490,66
•••
En annan intressant grej är tempoökningen. De nya regeländringarna inför 2017 har gjort att varvtiden sjunkit med 2,450 sekunder i snitt under kvalet.

Störst skillnad var det i Belgien, där var Hamilton 4,191 sekunder snabbare i kvalet än den tid som Nico Rosberg satte för pole position året innan.
I racen var skillnaden 2,7 sekunder per varv, i Belgien skiljde det över fem sekunder mellan den snabbaste varvtiden 2017 och den 2017 ( 5,006)
•••
Det längsta racet kördes i Baku, det tog 2 timmar, 3 minuter och 55 sekunder. Genomsnittsfarten var 148,176 km/timmen – vilket var årets lägsta.
Snabbast gick det på Monza, 1 timme, 15 minuter och 32 sekunder. Där höll Lewis Hamilton en genomsnittlig fart på 243,626 km/timmen. Det loppet var både kortaste – och snabbast.

•••

Nu har du fått all statistik om däcken i Formel 1 2017,  vill du läsa om däcken 2018?

Här gör du det:

•••

Anlige Autosport är Lewis Hamilton världens bästa förare 2017. Det är svårt att säga någonting annat.

Här är hela listan:

1. Lewis Hamilton, världsmästare i F1.
2. Max Verstappen, 6:a i F1
3. Fernando Alonso, 15:e i F1
4. Sebastian Vettel, tvåa i F1.
5. Sebastien Ogier, världsmästare i rally.
6. Jose Newgarden, mästare i Indycar
7. Daniel Ricciardo, 5:a i F1
8. Martin Truex Jr, mästare i NASCAR
9. Sebastien Buemi, 2:a i Formula E
10. Charles Leclerc, mästare i Formula 2

Sauber test driver Charles Leclerc of Monaco adjusts his earplug before the first practice session for the Malaysian Formula One Grand Prix at Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Friday, Sept. 29, 2017. (AP Photo/Vincent Thian)
Charles Leclerc kör för Sauber 2018 (AP )

Intressant att Charles Leclerc, teamkollega med Marcus Ericsson 2018, tar sig in på plats 10. Han var 2017 den fjärde nykomlingen i historien som vunnit Formula 2.

Den förste som lyckades med det var Lewis Hamilton.

 

•••

Det är en rejäl diskussion om Grid Girls just nu. F1 och Ross Brawn funderar på att ta bort dem, så som WEC gjorde, 2015 var det väl?

Men förarna vill grna ha kvar dem. De rynkade på pannan när det var killar på ett race förra säsongen.

– Det är ett svårt tema, säger Ross Brawn till BBC Radio 5.

– Det finns de som uppskattar traditionen med gridgirls, men det finns också de som anser att den är förlegad.

Vad tycker du?

•••

Ha en härlig tredje advent.

Williams F1 ratar Robert Kubica

av Anna Andersson

Ett test för Renault  i Ungern.
Ett för Williams i Abu Dhabi.
Var det allt för Robert Kubica?
Robert Kubica porträtt.Så kan det vara. Det verkar nämligen som om Williams F1 ratar Robert Kubica. Som om hans dröm om en F1-comeback har slagits i spillror. Det är tyska motorsporttotal som rapporterar om att Williams har gått igenom all data från testerna i Abu Dhabi och jämfört Robert Kubica med ryssen Sergej Sirotkin som också körde bilen – och ryssens siffror är klart bättre.
Dessutom  tar ryssen, som tidigare var testförare åt Sauber, med sig runt 170 miljoner kronor från sina sponsorer. DEt kan också ha en viss betydelse. Det sägs att efter Sirotkin står dennes landsman Daniil Kyatt i kö, för Pascal Wehrlein eller Paul di Resta lär där det inte finnas någon plats.

När Williams F1 ratar Robert Kubica försvinner massor av PR – men antagligen får de in andra intressen och sponsorspengar från Ryssland om de väljer Sorotkin.
•••
Har du sett F1 på tyska RTL?
Det verkar som om du kan fortsätta att välja det alternativet om du har en parabol. Än så länge går förhandlingarna bra och det verkar som det går att se F1 gratis i Tyskland (och för de som får in RTL på andra ställen i Europa).

Former Formula One champion and Mercedes non-executive chairman Niki Lauda of Austria watches timing screens during the second practice session for Sunday's Malaysian Formula One Grand Prix at Sepang, Malaysia, Friday, March 22, 2013. (AP Photo/Lai Seng Sin)
RTL utan Lauda (AP Photo/Lai Seng Sin)

Du vet väl att Niki Lauda har tackat för sig? Han överraskade alla när han lämnade in sin avskedsansökan i direktsänd tv, ett par minuter efter det att säsongen avslutats i Abu Dhabi. Efter 21 år tyckte han att det var nog. Däremot fortsätter 68-åringen att jobba för Mercedes.

Vem som ersätter honom  som TV-expert är inte klart, men Nico Rosberg sägs ha intresse, precis som Timo Glock.
•••
Pirelli har presenterat sina däckblandningar till de tre första racen 2018 – men den nya gummiblandningen hypersoft ska inte användas i något av de racen:
Australien – ultrasoft till kvalet, super soft och soft till racet.
Bahrain – supersoft till kvalet, soft och medium till racet.
Kina – ultrasoft till kvalet, super soft och soft till racet.

Vill du läsa mer om däcken? Här gör du det.

Och om hur mycket snabbare F1 blir 2018? Här gör du det.

 

Nyheter till F1 2018

av Anna Andersson

Plus 35 platser i starten
Glöm det.

McLaren's Spanish driver Fernando Alonso waves in the parc ferme after the qualifying session at the Circuit de Catalunya on May 13, 2013 in Montmelo on the outskirts of Barcelona ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Straff på straff  för Alonso 2017 – går det bättre utan Honda och med FIAs nyheter till F1 2018? / AFP PHOTO /

Det kommer nyheter till F1 2018 och då ska de rejäla gridstraffen vara historia.
Många fans och även F1-medarbetare har irriterat sig på de enorma gridstraffen där förare ibland har flyttats tillbaka 35 platser – fler placeringar än vad det finns bilar på griden.

Nu ska den tiden vara förbi.

I går hade FIAs världsråd ett möte och man gjorde en uppdatering av reglerna till nästa säsong ( då man också minskar antalet motorer som en förare får använda sig av, från fyra till tre).

Här har du deras nya skrivelse;
”Varje förare som som beläggs med 15-platsers gridstraff  (första gången hen använder sig utav två nya element) kommer att starta längst bak i fältet. Om det är mer än en förare som tilldelas en sådan bestraffning, ska förarna att starta efter den ordning som motorbytet har skett”

Här har du nyheter till F1 2018
•Nya regler för start bakom säkerhetsbil.
• Schemat inför en tävlingshelg ska vara mer flexibelt.
•Tester av äldre bilar får enbart genomföras på banor som har F1-status eller 1Tlicens.
•PR-event får inte användas som tester. Bilarna får då inte köra mer än fem mil och bara använda däck som tagits fram enbart för det tillfället.
•En skärpning av bränslereglementet för att säkerställa att olja inte blandas i bränslet.
• Begränsning av vikt och volym för bilarnas batterier.
•Cockpitskyddet Halo kräver nya kameravinklar och speglar

När vi ändå är inne på nyheter till F1 2018, nu är tävlingskalendern med 21 lopp bekräftad.

25 mars Australien – Melbourne
08 april Bahrain – Bahrain
15 april Kina – Shanghai
29 april Azerbajdzjan – Baku
13 maj Spanien – Barcelona
27 maj Monaco – Monte Carlo
10 juni Kanada – Montreal
24 juni Frankrike – Le Castellet
01 juli Österrike – Spielberg
08 juli Storbritannien – Silverstone
22 juli Tyskland – Hockenheim
29 juli Ungern – Budapest
26 augusti Belgien, Spa-Francorchamps
02 september Italien – Monza
16 september Singapore – Singapore
30 september Ryssland – Sotji
07 oktober Japan – Suzuka
21 oktober USA – Austin ( inte bekräftat än)
28 oktober Mexiko – Mexico City
11 november Brasilien – Sao Paolo
25 november Förenade Arabemiraten – Abu Dhabi

Testschema

Barcelona, 26:e februari – 1:a mars
Barcelona, 6:e–9:e mars
Barcelona, 15:e–16:e maj
Ungern, 31:a juli – 1:a augusti

FIA har dock påpekat för organisationen i Brasilien att de måste kunna garantera säkerheten för de som besöker evenemanget, för teamen, media och publik. Så var det inte i år då flera team utsattes för rånförsök i samband med tävlingen.
Vill du ha mer info från FIAs möte, då handlar det även om WRC, Formula E och Formula 2?  Klicka här.

•••
En annan intressant grej handlar om statistik. Inför säsongen gjorde jag en intervju med Toto Wolff , han var oroad för att det skulle bli betydligt färre omkörningar i år.

Han var oroad för att de nya bilarna var för breda och så kallad ”smutsig luft” skulle göra  det svårt att komma så nära framförvarande bil att en omkörning var möjlig.
Han hade rätt.
Det gjordes 49 procent färre omkörningar 2017 jämfört med 2016.
I fjol genomfördes 866 omkörningar.
I år var det bara 435.
2015 var det 509.
Årets siffra är den näst lägsta siffran sedan mätningarna infördes under 1980-talet och bara år 2009, innan DRS infördes, var det färre omkörningar.
Flest omkörningar gjordes det i år i Baku, 42 stycken. I fjol var toppnoteringen Kinas GP med 128. Minst antal omkörningar gjordes det i Ungern 2016 (10 stycken).

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia, reacts after winning the qualification, at the Monaco racetrack, in Monaco, Saturday, May 28 2016. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Claude Paris)
Omkörningskung 2017 (AP Photo/Claude Paris)

Den förare som körde om flest konkurrenter var Daniel Ricciardo, som övertog förstaplatsen från sin teamkollega Max Verstappen. Han gjorde 13 av dem på Silverstone där han fick ett straff i startuppställningen och sedan jobbade sig fram genom fältet.
De två förare som försvarade sig bäst var Lewis Hamilton och Max Verstappen, de blev omkörda två gånger var.
Flest omkörningar under det första varvet gjorde Williams rookie Lance Stroll, hela 36 stycken.
•••
När det gäller F1 kan vi också notera att…
….Michael Schumacher har valts in i motorsportens Hall of Fame. Han var inte själv där för att ta emot priset utan vårdas fortfarande privat av familjen.
– Vi saknar Michael, jag hade gärna sett att han hade varit tillsammans med oss i kväll. Men Michael är fortfarande här och han kämpar vidare, säger FIAs president och Schumachers vän Jean Todt.
Joel Eriksson porträtl….det pratas om Joel Eriksson. Enligt Viasats kommentator Janne Blomqvist har Eriksson (bilden) valt bort ett erbjudande från Formel 2 för DTM. Erikssons närmsta medarbetare säger däremot att ingenting är klart och att man jobbar på en bra lösning.

Eriksson själv lämnar inga kommentarer.

Han har varit en del av BMW:s juniorprogram i ett par säsonger, kört event under DTM-helgerna och testat för teamet.

De vill gärna se honom i DTM nästa år och Eriksson gillar att köra DTM-bilen. Det är ett bra alternativ för någon som nöjer sig med att få en betald förarplats, men om det är rätt för Eriksson som har talangen att nå riktigt riktigt långt är jag väldigt tveksam till.

DTM är knappast rätt väg för den som vill nå F1. De förare som gått den vägen de senaste åren har alla tillhört Mercedes – ett team som lämnar DTM efter nästa säsong.  Istället satsar den tyske tillverkaren på F1 i kombination med Formula E.
DTM är en serie på väg mot bakgården. I Tysklands största sporttidning Sport Bild finns det inte ens texter inför eller efter varje racehelg. När det väl står någonting i nationell media handlar rubrikerna överlag om regeländringar, eller bråk mellan Mattias Ekström och de konkurrenter som tycker att svensken är för tuff på banan.

I Tyskland, som är DTMs hemmaplan, får framförallt F1, men även Formula E betydligt mer plats i media. Efter 2018 återstår bara två tillverkare i DTM, Audi och BMW – och inget av de teamen har något F1-team att samarbeta med. I Formula E återfinns däremot flera stora biltillverkare Audi, BMW, Porsche, Mahindra, Renault ( eller Nissan efter årets säsong) och  Mercedes

Jag hoppas att vi får se Joel Eriksson jobba vidare mot F1, att inte hans brors tunga säsonger i GP2 gör teamet kring honom nervöst och därmed sätter stopp för en lysande karriär.
…Gustav Malja fanns inte med på Formula 2:s tester. Hans målsättning var att via tre år i F2 ta sig till F1. Efter en tung höst är det frågan om det blir något tredje år i F2 för svensken.
…Sebastian Vettel erkänner sina misstag.
– Jag måste agera lite klokare framöver, säger han.

 

Robert Kubica hoppas på comeback i F1 2018

av Anna Andersson

Williams är nu det enda teamet som inte har bekräftat sina förare.
Robert Kubica hoppas på comeback i F1 2018.
Efter testerna i Abu Dhabi  förra vecka har han även varit i fabriken i Grove och han är positiv.

Rober Kubica hoppas på comeback i F1 (AP Photo/arkiv)
Rober Kubica hoppas på comeback i F1 (AP Photo/arkiv)

– Jag har gjort många saker och bevisat att jag kan, det finns många som ger mig en bra känsla för framtiden och jag har fått mycket positiv kritik, men, säger Robert Kubica.
– Det är inte mitt beslut.
Han har fått så mycket självförtroende de senaste sex månaderna och är övertygad om att han kan köra F1 igen. Det trodde han inte för ett halvår sedan när han testade för Renault för första gången.
– Mitt funktionshinder gör det inte enkelt, , säger 33-åringen

– Men vi borde kunna komma överens eftersom jag har visat att jag är beredd att satsa på detta trots den funktionsnedsättningen som jag har och  jag har aldrig någonsin varit i så bra form som nu
Men det finns de som tvivlar.
En av dem är Ferraris Sebastian Vettel.
– Det är tragiskt det som hände honom. Han var en förare som hade kunnat vinna VM-titeln, en mästare, säger Vettel till tidningen Blick.
– Men jag förstår inte varför han vill göra comeback nu. Varför inte tidigare? Det är klart att det vore roligt för honom, men det är synd om han tar en förarplats från en ung förare.
Om Kubica fårplatsen hos William blir både Daniel Kvyatt och Pascal Wehrlein utan F1-plats 2018. Båda två är tio år yngre än polacken och Wehrlein är dessutom en god vän till Vettel.

Robert Kubica hoppas på comeback i F1 2018. Vill du se honom där?

Är det ett PR-knep? Borde platsen gå till en yngre förare eller har han någonting att komma med?
•••
Vi kan notera att …..
…den förre världsmästaren Jenson Button gör tävlingscomeback. Han ska köra GT-bilar för Honda i Japan.
– Jag har alltid drömt om att få köra det, säger han i en kommentar.
Det är samma mästerskap som Björn Wirdheim har tävlat i.
 …Lewis Hamilton inte har riktigt koll på det där med Formula E. Han slängde ut en post på sociala medier i helgen och var irriterad över en omkörning som han trodde inträffade i Hongkong i under helgens premiär.

Han förklarade att han ville se en avstängning av den ena föraren. Problemet var bara att racet och filmen var tre år gammal.

…..Christian Horner, stallchef hos Red Bull är oroad för att för många lopp skadar F1 och att fansen tappar intresset och det blir för många race under en säsong. Nästa år är det rekordmånga, 21 VM-deltävlingar.
…Fernando Alonso funderar över om han ska dubblera nästa år och köra en full säsong i både F1 och WEC

Marcus Ericsson och Sauber satsar på F1 2018

av Anna Andersson
Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden waits in his car during the first practice session at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Friday, Sept. 15, 2017. (AP Photo/Wong Maye-E)
Marcus Ericsson och Sauber satsar på F1 2018 (AP Photo/Wong Maye-E)

Formel 1 är svenskt även nästa år.
Marcus Ericsson och Sauber satsar på F1 2018.

– Vi kommer att ha mycket att göra under vintern och det är viktigt att vi jobbar hårt med att utveckla bilen så att vi får en bra start på säsongen, säger han.

– Jag är optimistisk och jag tror att vi kan ta ett stort steg framåt 2018 och att vi har goda chanser att avancera i startfältet.

Den uppryckningen vill vi se. Den behövs, för teamet, för Ericsson personligen och för svensk motorsport.

Det är snart fyra år sedan jag var i Melbourne inför Ericssons första F1 lopp. Förväntningarna var stora, äntligen fanns där en svensk förare som skulle ta över efter Stefan Lill-Lövis Johansson och efter Ronnie Peterson.
Men efter fyra säsonger i två olika F1-team har Ericsson fortfarande bara tagit nio VM-poäng. De två senaste åren har han inte varit topp tio vid något tillfälle, samtidigt som hans teamkollegor samlat ett par poäng till stallet. Han har fått stryk av sina stallkamrater de tre senaste säsongerna.

Den trenden måste svensken vända.
Oavsett hur stor ekonomiskbackning han har, har han inte råd att gång på gång få stryk av sin teamkollega. Teamet behöver poäng till konstruktörs-VM, han behöver poäng om han ska kunna klättra vidare och nå drömmen om att en gång bli bäst i världen och svensk bilsport behöver VM-poäng för att intresset för F1 ska finnas kvar. Hur trist det än låter är det ingen som tycker att det är kul att publicera någonting om en förare som ligger i botten av ett VM och det är heller inte någon som har lust att läsa om det. Dessutom säljer Viasat fler abonnemang om Ericsson kör in på poängplats än om han inte gör det – för att F1-intresset ska leva i Sverige behövs det framgångar.
Därför blir 2018 extremt viktig för Marcus Ericsson.

Det är hög tid att visa vad han går för.

Mer om Ericssons framtid läser du här.

Borta är det blåa och det gula. Alfa Romeo Sauber F1 blir rött och vitt.

Men det spelar ingen roll. De viktiga är att Marcus Ericsson och Sauber satsar på F1 2018.

– Det är en stor ära att få köra för teamet 2018. Jag ser verkligen fram emot det och mycket stolt över att få vara med från starten av det här spännande projektet, säger Marcus Ericsson.

– Jag är säker på att jag kan bidra med både kunskaper och erfarenheter.

•••
Alfa Romeo och Sauber.
Det är ett spännande koncept. Sauber har otroligt bra faciliteter i Hinwill och de har gjort en upprustning när det gäller personalen. Redan inför 2017 hämtade Sauber tillbaka Jörg Zander som är erkänt duktig. Han är numera teknikchef hos Sauber, men hade ingenting att säga till om inför 2017, men i år har han en nyckelroll. Han kan, tillsammans med det nya konceptet, en bra motor från Ferrari och teamchef Frederic Vasseur lyfta Sauber från den tuffa sista platsen i VM till en betydligt bättre placering.

De har möjligheter att konkurrera med Haas som har samma motor, med Toro Rosso som har en motor från problemtyngda Honda och med Renault som har haft problem med tillförlitligheten.
I februari startar nästa säsong. Måste erkänna att jag längtar.

•••

Efter Saubers tillkännagivande finns det en förarplats kvar.

Hos Williams.

Den slåss Robert Kubica, Pascal Wehrlein, Daniil Kvyatt och Sergei Sirotkin om. Kubica testade i veckan och även om Williams chefer verkade nöjda väntar man med att lämna något besked om framtiden.
•••
Du har väl inte missat Thed Björks bragd? Han är Sveriges första världsmästare i banracing. Grattis!

Resultat från sista F1-testet i Abu Dhabi 2017

av Anna Andersson

Testerna i Abu Dhabi är avslutade.
Nu kommer vi inte att se bilarna från 2017 fler gånger utan nästa gång det rullar ut F1-bilar på banan är det i Barcelona.
På testerna inför F1-säsongen 2018.
Men i F1-bloggen hittar du resultat från sista F1-testet i Abu Dhabi 2017

Först ska vi bara gå in på den stora nyheten om Sauber. Alfa Romeo gör F1-comeback och har skrivit ett avtal med Sauber över flera år, man går in som namnsponsor, ska samarbeta på det tekniska området och även ha ett affärsmässigt samarbete.  Mer om det läser du här.
Men vilka förare som ska köra är inte klart.

Sauber test driver Charles Leclerc of Monaco adjusts his earplug before the first practice session for the Malaysian Formula One Grand Prix at Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Friday, Sept. 29, 2017. (AP Photo/Vincent Thian)
Charles Leclerc  var snabb. I bloggen hittar du resultat från sista F1-testet i Abu Dhabi 2017 (AP)

Charles Leclerc som körde hela 149 varv (828 km) och var ungefär en sekund snabbare än Ericsson vad var i går. Han lär köra för Sauber nästa år.
Vem tar den andra platsen?
Marcus Ericsson? Han stöttas av ägarna, men det finns också röster inom teamet som anser att svensken som inte har tagit poäng på 48 lopp behöver bytas ut.
Antonio Giovanazzi? Han ersatte Pascal Wehrlein under de första två loppen 2018 då tysken var skadad i nacken. Han har sedan varit testförare hos Haas och han stöttas av Ferrari och det italienska teamet vill gärna se honom i F1 2018.

Vem tror du  att Sauber väljer och varför?

Saubers ägare är samma investerare som stöttat Marcus i hela hans karriär och de vill självklart ha kvar honom. Samtidigt handlar det mycket om vad Alfa Romeo och Ferrari vill. Antonio Giovanazzi är italienare, hans bidrag kan naturligtvis ge vissa lättnader när det gäller priset på motorer.  Det blir ett par spännande veckor framöver.

Jag hoppas att vi har Ericsson i F1 ett år till.

I dag körde också Robert Kubica sitt andra avslutande test för Williams. Han förbättrade  sina tider konstant och han var till slut snabbare än ryssen Sergej Sirotkin som körde för Williams under förmiddagen.
Teamet har sagt att man ska bestämma vilka två förare som kör 2018  före jul.

Mer om Kubica läser du här.

Resultat från sista F1-testet i Abu Dhabi 2017

Dag 2
1. Vettel (Ferrari) 1:37,551
2. Bottas (Mercedes) 1:38,490
3. Verstappen (Red Bull) 1:38,736
4. Pérez (Force India) 1:38,816
5. Ocon (Force India) 1:39,148
6. Sainz (Renault)1:39,444
7. Kubica (Williams) 1:39,485
8. Vandoorne (McLaren) 1:39,782
9. Magnussen (Haas) 1:39,810
10. Sirotkin (Williams) 1:39,947
11. Leclerc (Sauber) 1:40,666
12. Hartley (Toro Rosso) 1:43,346
13. Gasly (Toro Rosso) 1:44,827

Resultat från sista F1-testet i Abu Dhabi 2017 – båda dagarna:

1 S.Vettel Ferrari 1:37.551 118
2 K.Raikkonen Ferrari 1:37.768 99
3 D.Ricciardo Red Bull 1:38.066 109
4 V.Bottas Mercedes 1:38.490 141
5 L.Hamilton Mercedes 1:38.551 136
6 M.Verstappen Red Bull 1:38.736 132
7 S.Perez Force India 1:38.818 52
8 E.Ocon Force India 1:39.148 72
9 R.Grosjean Haas 1:39.270 137
10 C.Sainz Renault 1:39.444 109
11 R.Kubica Williams 1:39.485 128
12 L.Stroll Williams 1:39.580 29
13 F.Alonso McLaren 1:39.762 115
14 S.Vandoorne McLaren 1:39.762 105
15 N.Hulkenberg Renault 1:39.803 85
16 K.Magnussen Haas 1:39.810 124
17 S.Sirotkin Williams 1:39.947 86
18 N.Mazepin Force India 1:39.959 90
19 C.Leclerc Sauber 1:40.666 146
20 S.Gelael Toro Rosso 1:41.428 117
21 M.Ericsson Sauber 1:41.661 97
22 L.Norris McLaren (Pirelli Test) 1:41.714 118
23 O.Turvey McLaren (Pirelli Test) 1:41.914 105
24 B.Hartley Toro Rosso 1:43.345 61
25 P.Gasly Toro Rosso 1:44.827 63

•••

Här presenterar Pirelli de nya däcken:

 

Pirelli Tyre Nordic AB

Pirelli presenterar nya däcken till Formel 1 2018

Pirelli Tyre Nordic AB – 29.11.2017 10:21 CET

I helgen avslutades Formel 1-säsongen i Abu Dhabi. Nu presenterar Pirelli sina nya däck för nästa års säsong. Här är de största nyheterna inför 2018:

  • Pirelli lanserar två helt nya däck, P Zero Pink hypersoft och P Zero Orange superhard. Pink hypersoft blir det mjukaste och Orange superhard det hårdaste i F1-serien. Det tidigare hårdaste däcket, P Zero Orange hard, byter både namn och färg och till P Zero Ice blue hard.
  • Totalt finns nu nio däck i en regnbågsfärgad serie, inräknat regndäcken Cinturato Intermediate green och Cinturato Wet blue. Alla däcktyper är en nivå mjukare jämfört med tidigare, vilket innebär att hela serien med däck kommer att bli F1-historiens snabbaste.
  • Samtliga däck har vidareutvecklats, enligt Pirellis filosofi om att förnya sina däck inför varje ny F1-säsong. För Pirelli och förarna finns nu mer variation och flexibilitet än någonsin tidigare, vilket bjuder in till mer kreativa strategier.
  • Pink hypersoft har fått sitt namn efter en omröstning i Pirellis sociala medier-kanaler, i anslutning till Brasiliens Grand Prix.

Den 28-29 november testar förarna de nya däcken på plats i Abu Dhabi. Däcken kommer att testas för första gången på nästa säsongs nya bilar under testdagar i Barcelona 26 februari-1 mars, samt 6-9 mars.

Sida 2 av 225
  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB