Hamilton tog sin första pole position i Japan

av Anna Andersson

Lewis Hamilton har aldrig tidigare haft pole position.
Inte på Suzuka.
Men i dag gjorde han allt rätt och dominerade kvalet. Hamilton tog sin första pole position i Japan.

Formula One F1 - Japanese Grand Prix 2017 - Suzuka Circuit, Japan - October 7, 2017. Mercedes' Lewis Hamilton of Britain celebrates pole position in qualifying with Valtteri Bottas of Finland and Ferrari's Sebastian Vettel of Germany. REUTERS/Toru Hanai
Hamilton tog sin  första pole position i Japan. (REUTERS)

Lika tung som Mercedesen såg ut i Malaysia för en vecka sedan lika pigg var den på Suzuka. I de något kallare förhållandena och på en annan typ av bana så var det ingen som kunde hota silverpilen.
Hamilton tog sin 71;a pole position och när Hamilton tog sin första pole position i Japan  har han faktiskt haft pole position på samtliga banor som är med i årets F1-kalender. Det är en helt vansinnig prestation.
Vi kan bara gratulera!
– Det var en riktigt bra dag, varje varv var fantastiskt, sa Hamilton efteråt – och han slog Michael Schumachers banrekord från 2006 med 1,7 sekunder.
Sebastian Vettel, som var trea i kvalet, kunde dra nytta av att Valtteri Bottas har bytt växellåda och startar nu från position två. Det är inte helt illa på Suzuka där det är 545 meter till första kurvan. Det blir spännande att se vilket av teamen som väljer rätt strategi i morgon bitti. Mercedes stallchef Toto Wolff har redan varnat för de problem som däcken kan ställa till med:

– När du hittar däcksfönstret har däcken klart mer fäste än när du ligger utanför det fönstret. När du överhettar däcken tappar du en sekund direkt, säger han till motorsporttotal.

– Longrunsen i racet är en helt annan sak än de snabba varven i kvalet. Under den tredje träningen var våra longruns riktigt dåiga, båda förarna överhettade däcken. Det kommer att  bli riktigt spännande.
Jag drar igång livebevakningen kl 06.50 om du vill hänga med.
Vill du läsa mer om kvalet gör du det här:

Så bör startuppställningen se ut:

1) L. Hamilton, Mercedes
2) S. Vettel, Ferrari
3) D. Ricciardo, Red Bull
4) M. Verstappen, Red Bull
5) E. Ocon, Force India
6) V. Bottas, Mercedes
7) S. Perez, Force India
8) F. Massa, Williams
9) S. Vandoorne, McLaren
10) K. Räikkönen, Ferrari
11) N. Hülkenberg, Renault
12) K. Magnussen,  Haas F1
13) R. Grosjean, Haas F1
14) P. Gasly, Toro Rosso
15) L. Strol, Williams
16) M. Ericsson, Sauber
17) P. Wehrlein, Sauber
18 ) J. Palmer, Renault
19) C. Sainz, Toro Rosso
20) F. Alonso, McLaren
•••

Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands prepares for the first practice session at the Japanese Formula One Grand Prix at Suzuka, Japan, Friday, Oct. 6, 2017. (AP Photo/Eugene Hoshiko)
Seger i Malaysia – andra startled i Japan.(AP)

Red Bull som dominerade med två pallplatser i Malaysia för en vecka sedan hade betydligt svårare på Suzuka, där väderförhållandena var kyligare. Daniel Ricciardo och Max Verstappen var ungefär en sekund efter Lewis Hamilton i kvalet – men eftersom Valtteri Bottas flyttas ner på gridden så delar de andra startled.

– Vi är lite besvikna, absolut, säger motorsportkonsulent Helmut Marko till motorsporttotal.

– Vi har tappat fart jämfört med gårdagen och vi är inte helt säkra på varför. Det är flera faktorer som bidrar.

Även han pratar om vikten av att få däcken i rätt temperatur.

– Man måste  få däcken att jobba i däcksfönstret, det lyckades vi inte riktigt med i dag och det är första gången på flera tävlingshelger som vi har  misslyckats med den detaljen. Vi hoppas att det blir något varmare i morgon och att det ger oss mer fäste, säger han.

– När vi startar som trea och fyra så förväntar ivi oss i alla fall en pallplats.

I dag var det bara 22 grader i luften, i morgon ska det bli mellan 26 och 28. Det kan naturligtvis påverka resultatet i morgondagens race. Mercedes lär inte gilla det, medan Ferrari och Red Bull jublar över den förändringen.

Det känns som om det kan bli en intressant tävling  i Japans  – och det redan klockan 07.00. Glöm inte att ställa klockan!

•••
Romain Grosjean kraschade rejält i kurva fyra när det var lite mer än en minut kvar av Q1. Därmed var det han själv, Pierre Gasly, Lance Stroll, Marcus Ericsson och Pascal Wehrlein lämnade kvalet efter den incidenten. Ericsson slog den här gången Wehrlein i kvalet.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Suzuka Circuit.
Ericsson slog kollegan (Sauber)

Ericssons teori om varför han fått stryk av teamkollegan i de flesta loppen i år hittar du här.
Det handlar om längd – och vikt.

Annars var svensken nöjd med sitt kval.

– Det var ett okej kval för min del och vi förbättrade oss hela tiden, säger han.

– Jag var lite besviken över den röda flaggan, men allt som allt är jag nöjd med min insats.

Pascal Wehrlein klagade över balansen i bilen, han tyckte att denvar sämre under lördagen än under fredagen och ska försöka hitta en lösning till loppet i morgon.
•••
Vi har flera straff att ta hänsyn till inför starten av Japans GP.
Valtteri Bottas har bytt växellåda. + 5 platser.
Kimi Räikkönen har bytt växellåda efter en avåkning i det sista träningspasset. + 5 platser.
Jolyon Palmer, Renault, har också bytt delar av motorn. + 20 platser.
Carlos Sainz har bytt motor. + 20 platser.
Fernando Alonso har bytt motor efter en hydraulikläcka. + 35 platser.
Här är läget bland förarna:

•••

Här har du PIrellis förslag på strategi:

 


Vill du ha guiden inför helgen?
Den hittar du här.
•••

Torro Rosso's Spanish driver Carlos Sainz Jr listens during a press conference at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on August 31, 2017 ahead of the Italian Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Sainz byter från Toro Rosso till Renault redan till USA:s GP (AFP)

Toro Rosso meddelar att Carlos Sainz lämnar teamet efter Japans GP. Han flyttar till Renault.

Där ersätter han Jolyon Palmer som har gjort sitt hos det franska stallet.

Renault ställer upp med Sainz och Nico Hülkenberg i säsongens avslutande race, det är samma par som även kör 2018.

Hos Toro Rosso gör Daniil Kvyatt comeback, han och Pierre Gasly kör säsongens avslutande lopp. Det gör att Felix Rosenqvist blir av med en tuff konkurrent i kampen om segern i japanska Super Formula. Där återstår en tävlingshelg – och Gasly lämnar mästerskapet för F1.

Jag säger det igen – 07.00.

Då släcks lamporna.

 

Stor skandal i F1 inför Japans GP

av Anna Andersson

Det skulle ha regnat i Malaysia, det gjorde det inte.
Men det kom en vecka senare.

Regnet öser ner över Suzuka

McLaren driver Fernando Alonso of Spain steers his car in the rain during the second practice session for the Japanese Formula One Grand Prix at Suzuka Circuit in Suzuka, central Japan, Friday, Oct. 6, 2017. (AP Photo/Toru Takahashi)
Regnet öser ner över Suzuka (AP)

Under den första träningen var det visserligen torrt, men under den andra var det bara fem förare som satte sina tider.
Inför morgondagen är det risk för regn under den tredje träningen, däremot säger prognosen att det troligen är torrt under kvalet. Det startar klockan 08.00 svensk tid.
Glöm inte ställa klockan och förbereda kaffebryggaren.
På söndag är det ännu tidigare. Klockan 07.00

A paper boat floats in flowing water down pit lane as heavy rain delays the start of the second practice session for the Japanese Formula One Grand Prix at Suzuka Circuit in Suzuka, central Japan, Friday, Oct. 6, 2017. (AP Photo/Eugene Hoshiko)
Teamen roade sig med pappersbåtar – inte F1 (AP)

•••
Den stora snackisen under fredagen på Suzuka handlar om kollisionen mellan Sebastian Vettel och Lance Stroll efter målgång av Malaysias GP. Vettel var vansinnig på Stroll och menade att han blev påkörd, men nu har Sky Sports fått tag på filmen från onboardkameran och den visar att Stroll inte kan lastas för incidenten

– När han ser Sebastian så svänger han bort från honom, säger Skys Expert Johnny Herbert.
– Han försöker undvika Vettel, han styr absolut inte in i honom. Jag undrar varför Vettel måste köra så nära? Det var helt onödigt. Det fanns tillräckligt med plats.
Anthony Davidson, den andra Sky experten är av samma åsikt:
– En sak är säker. Man kan inte lasta Stroll för detta. Det bevisar bilderna.
Näste expert, Martin Brubdle håller med:
– Vi måste konstatera att detta helt och hållet är Sebastian Vettels ansvar.
•••
Vi kan notera att…
…Daniel Ricciardo har tagit åtta pallplatser på de elva senaste racen.
…Carlos Sainz flyttas tillbaka 20 platser i starten. Motorbyte.
… det var väldigt få förare på banan under den andra träningen. Regnet öste ner. Lewis Hamilton var snabbast – men ändå 20 sekunder långsammare än när det var torrt…..

…Valtteri Bottas har bytt växellåda och flyttas ner fem platser i starten av Japans GP.

Renault driver Nico Hulkenberg of Germany steers his car during the second practice session for the Japanese Formula One Grand Prix at Suzuka, Japan, Friday, Oct. 6, 2017. (AP Photo/Eugene Hoshiko)
Det är en stor skandal i F1 inför Japans GP – och Renault ligger bakom den.(AP )

… Marcin Budkowski som var FIA:s teknikdirektör har skrivit på för Renault. Det är en stor skandal i F1 inför Japans GP. Han känner till all data, både när det gäller bilarna och vindtunnlarna. Han har koll på alla nya system, alla hjulupphängningar och andra viktiga detaljer. Det var han som gav teamen klartecken för de olika idéerna inför 2018. Nu kliver han på Renaults satsning – och gissa om toppteamen är oroliga att han ska ta med sig deras hemligheter dit.
– Det är en äkta skandal att han nu är klar för Renault och kan börja jobba om ett par veckor, säger Red Bulls Christian Horner till Blick.
Han är spärrad från jobbet i tre månader från det att han lämnat FIA, men teamen tycker inte att det räcker och därför är de nu mycket upprörda.
…Marcus Ericsson var sist under det första passet, under det andra körde han inte.
– Den första träningen var okej. Vi kunde testa olika inställningar och samla data, men det andra passet så kunde vi inte göra någonting och det var synd. Det påverkar alla teamen.  Under morgondagens pass får vi ta vid där vi slutade efter det första passet och försöka förbättra oss inför racet, säger svensken.
•••

Vill du ha koll på förarnas däckval och annan fakta inför helgen. Kolla in här.

 

Här har du Pirellis tankar inför helgen:

Pirelli Tyre Nordic AB

Inför Japans Grand Prix, 6 – 8 oktober 2017

Pirelli Tyre Nordic AB – 06.10.2017 10:04 CEST

I helgen väntar Japans Grand Prix, omgång 16 av totalt 20 denna säsong. På Suzuka International Racing Course behöver däcken klara av långa och snabba kurvor, bland annat den så kallade ”130R” som bjuder på den längst varande höga g-kraften bland alla Formel 1-lopp under säsongen. Dock är i år första gången som Pirellis hårdaste däcktyp, Orange Hard, inte finns med på Suzuka. Precis som vid förra helgens lopp i Malaysia har Pirelli istället valt ut däcktyperna White Medium, Yellow Soft och Red Supersoft.

Fakta inför loppet på Suzuka International Racing Course:

  • Den här tiden på året är det ofta svårt att förutsäga väder och temperatur i området.
  • Banan är relativt smal, vilket försvårar för omkörningar.
  • Däcken slits generellt kraftigt. Förra årets vinnare, Nico Rosberg, valde att göra två depåstopp.

Sebastian Vettel satsar på seger i Japans GP

av Anna Andersson

34 poäng. Det låter som ganska mycket, men det räcker att Lewis Hamilton bryter ett lopp och Sebastian Vettel vinner det samma så skiljer det bara nio poäng mellan dem.
Dessutom är det fem lopp kvar att köra.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany sits in his car cockpit during the second practice session for the Austrian Formula One Grand Prix at the Red Bull Ring in Spielberg, Austria, Friday, July 7, 2017. The Austrian Grand Prix will be held on Sunday. (AP Photo/Ronald Zak)
Sebastian Vettel satsar på seger i Japans GP (AP Photo)

Så säsongen är inte avgjord.
Sebastian Vettel satsar på seger i Japans GP han är säker inför helgens deltävling.
– Vi har den snabbaste bilen, säger han.
– Vi kan vinna de fem lopp som är kvar i år.
Han pratar om att ta ett lopp i taget och att kapaciteten finns där.

– Vi har paketet, vi har allt det som behövs för att vinna. Nu måste vi bara visa det på banan också.

Hos Mercedes står man och tvekar lite efter helgen i Malaysia där bilen var allt annat än snabb. Det finns ett nytt aeropaket, men Lewis Hamilton är inte helt säker på att han vill använda sig av det.
– Killarna vill gå åt ett håll, men jag tvekar och vill gå åt ett annat håll, säger britten.
Teamet erkänner att det inte riktigt har förstått varför det gick så tungt i Malaysia, där både Red Bull och Ferrari var kvickare på banan.

– Det har bara gått ett par dagar sedan dess och därför kan man inte säga att vi har det helt under kontroll. Vi analyserar det fortfarande och även om jag inte förväntar mig en annan bil här så hoppas jag att vi kan prestera något annat, säger Hamilton.
– Men det får vi se när vi är på banan. Här är det lite kallare och vi brukar ha större problem i värmen. VI hoppas att vi kan träffa vårt däckfönster bättre här.
•••
Japan. En annan värld – en annan tidszon.
Har du koll på helgens tider?
Om inte får du dem här:
Fredag:
Träning 1 kl 03.00
Träning 2 kl 07.00
Lördag:
Träning 3 kl 05.00
Kval kl 08.00
Söndag:
Race kl 07.00
Jag kommer att dra igång vår livechatt klockan 06.50.

Hur blir vädret?
Ja enligt FIA:s väderprognos blir det blött, i alla fall under träningarna. På fredagen är det  80 procents risk för regn under den första träningen och 90 procent under den andra. temperaturen ska ligga på 20 grader.
Under lördagen är det risk för regn under träningen (40 procent) men det ska vara uppehåll under kvalet.
På söndag säger prognosen att det ska vara uppehåll, sol och närmare 27 grader varmt. Risken för regn är bara tio procent.
Det låter som om Ferrari småskrattar efter den söndagsprognosen. Deras bil brukar gilla värme…..

••••
Ett par saker som det snackar mycket om nu är att…

Formula One F1 - Malaysia Grand Prix - Sepang, Malaysia - October 1, 2017. Redbull's Max Verstappen celebrates winning the race with teammate Daniel Ricciardo. REUTERS/Edgar Su
Jubel hos Red Bull i Malaysia (REUTERS)

…Max Verstappen lämnar Red Bull efter 2018. Det ryktas om att han är på väg till Mercedes när kontraktet med Red Bull går ut efter nästa år.
….Ferrari flirtar med Daniel Ricciardo. Det italienska teamet vill att han ska ersätta Kimi Räikkönen efter nästa säsong.
– Kan vi bara presentera en bil som kan vinna kanske de stannar hos oss, säger Red Bulls Helmut Marko.
– Därför måste vi trycka på redan nu.
…att Fernando Alonso erkänner att Stoffen Vandoorne var bättre i Malaysia. Nu kommer F1 till en bana där Vandoorne har ett starkt självförtroende. Han har tävlat mycket i Japan.
…Felipe Massa vill fortsätta sin F1-karriär. Han har ännu inget kontrakt med Williams för nästa år.
…Lewis Hamilton kommer att avsluta karriären den dagen han lämnar F1.

…Marcus Ericsson älskar Japans GP. Han bodde och tävlade där 2009.
••••
Vill du ha guiden till banan?
Kolla in gårdagens  inlägg här.

 

 

Guide till Japans GP i Formel 1

av Anna Andersson

Robert Kubica är på väg tillbaka.
Direkt efter Japans GP ska den förre F1-föraren testa en Williams från 2014 på Silverstone i Storbritannien.
Det skriver BBC.

Renault Formula One driver Robert Kubica of Poland talks to the media outside his team garage at the British Formula One Grand Prix  in Silverstone, England, Thursday, July 8, 2010. (AP Photo/Max Nash)
Robert Kubica testar för Williams (AP Photo/Max Nash)

Han kommer att dela bilen med testföraren Paul di Resta och det mesta talar för att det handlar om en duell mellan de två förarna – bäste man tar över efter Felipe Massa 2018. Jag räknar med att ni känner till historien om Robert Kubica?
Han var en av F1:s snabbaste förare, tog Saubers första seger och körde för Renault när han råkade ut för en rallyolycka 2011. Han skadade ena sidan av kroppen svårt och kunde inte återvända till F1, men i somras imponerade han under flera F1-tester med Renault och tillsammans med den regerande mästaren Nico Rosberg gör han nu ett försök att ta en plats hos Williams.

Men innan det är dags för det spännande testet ska vi till Japan och eftersom det är onsdag sätter vi rubriken:
Guide till Japans GP i Formel 1
– Det är min favorit. Banan är underbar, det är utmanande kurvor, det är fantastiska kombinationer och ett skönt flyt, säger Marcus Ericsson.
Han har revansch att utkräva  av sig själv, helgen i Malaysia var en missräkning. Han fick stryk av Pascal Wehrlein i kvalet och han var en halv sekund efter  i loppet Ericsson visste inte vad det berodde på men lovade att undersöka saken och komma tillbaka ännu starkare till Japan.
Vi får hoppas att han lyckas.
Annars kan vi notera att…

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany sitting in his car prepares for the third practice session at the Sepang International Circuit for the Malaysian Formula One Grand Prix in Sepang, Malaysia, Saturday, Sept. 30, 2017. (AP Photo/Eric To)
Växellådan höll – inget straff i Japan (TT)

...Sebastian Vettel slipper straff. Hans växellåda klarade kraschen med Lance Stroll efter målgång i Malaysia.
…Renault körde sämre än väntat i Malaysia, men nu kommer en aerodynamisk uppdatering och teamchef Cyril Abiteboul tror på poäng.
…McLaren står inför sitt sista hemmalopp tillsammans med Honda.
– Vi vet att det inte är enkelt  att glänsa på den banan, säger stallchefen Eric Boullier

….det fortfarande är fyra förare som kan vinna VM när dem lopp återstår, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Valtteri Botats och Daniel Ricciardo.

Här har du en guide till Japans GP i Formel 1:

•••
Suzuka International Racing Circuit
Längd: 5,807 km
Varv: 53 ( 307,471 km)
Antal kurvor: Vänster 8, höger 10
Antal kurvor över 250 km/tim: 4 (T1, T7, T12, T15)
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T11, T17)
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Däckslitage: Högt
Bromszoner: 9 (1 hård)
Bromsslitage: Lågt
Högsta fart utan DRS: 320 km/tim.
Lägsta fart: 70 km/tim
Genomsnittshastighet: 225 km/tim
Antal växlingar per varv: 48
Avstånd till första kurva: 545 m
Vinnande strategi 2016: 2 stopp, den strategin valde majoriteten av förarna.
Race med saftey car sedan 2003: 5.
Förare som har vunnit från lägsta startposition: 2005, Kimi Räikkönen från plats 17.
Första segrare: Gerhard Berger, Ferrari, från pole position ( 1987)

Förarnas däckval:

Topp 8 i kvalet 2016:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Sergio Perez, Force India
6. Sebastian Vettel, Ferrari
7. Romain Grosjean, Haas F1
8. Kimi Räikkönen, Ferrari

Topp 8 i racet 2016:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Sergio Perez, Force India
8. Nico Hülkenberg, Force India

Senaste fem segrarna:
2016: Nico Rosberg, Mercedes
2015:  Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Sebastian Vettel, Red Bull
2011: Jenson Button, McLaren

Förare med flest segrar:
Michael Schumacher (6)
Sebastian Vettel (4)
Mika Häkkinen (2)
Gerhard Berger (2)
Ayrton Senna (2)
Damon Hill (2)
Lewis Hamilton (2)
Riccardo Patrese (1)
Rubens Barrichello (1)
Jenson Button (1)

Banrekord:

Absolut: 1:31.540 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2005)
2016: 1:35.118 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2015: 1:36.145 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:51.600 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:34.587 (Mark Webber, Red Bull)
2012: 1:35.774 (Sebastian Vettel, Red Bull)

 

Vi hörs i morgon igen

 

Max Verstappen tog segern i Malaysias GP

av Anna Andersson

Att fira 20-årsdagen med en F1-seger är inte illa.

Max Verstappen tog segern i Malaysias GP
Grattis!

Formula One F1 - Malaysia Grand Prix - Sepang, Malaysia - October 1, 2017. Redbull's Max Verstappen celebrates winning the race with teammate Daniel Ricciardo. REUTERS/Edgar Su
Max Verstappen tog segern i Malaysias GP (REUTERS)

Han tog säsongens första seger, karriärens andra och kanske var detta vändpunkten på en säsong som har varit katastrofalt dålig för holländaren. Han har brutit sju av säsongens lopp och det har snackats om att han är på väg att lämna Red Bull – men nu fick han sin revansch.
Trots Verstappens perfekta race var ändå Sebastian Vettel dagens man.
VM-tvåan startade sist, han gjorde en vansinnig upphämtning och hade till och med chansen på prispallen. Han fick en möjlighet att attackera Daniel Ricciardo, som låg trea i sin Red Bull, men den gången försvarade sig Ricciardo riktigt bra och efter det omkörningsförsöket tog Vettels framdäck slut och han fick nöja sig med fjärdeplatsen.
– Jag pressade som sjutton för att ta honom, men efter första försöket var mina däck slut. Jag tappade och däcken klarade inte av att ta ikapp avståndet, säger Vettel.
Han var något irriterad på Fernando Alonso, som inte flyttade sig direkt vid en varvning, men irritationen höll sig inom de tillåtna gränserna.
– Du får ju fråga honom, svarade Vettel på Skys fråga om vad Alonsos agerande betydde för hans lopp.
– Han har blå flagg och ser att det kommer två bilar. Alla vet att han inte gillar Ferrari så han försökte säkert hjälpa Daniel lite. Man blir ju lite arg inne i bilen när föraren som ska varvas släpper förbi en bil och sedan går tillbaka in i spåret och inte släpper den andra direkt.

Mer om loppet läser du här.

Här har du reultatet;

1) Max Verstappen, Red Bull
2) Lewis Hamilton, Mercedes

3) Daniel Ricciardo, Red Bull

4) Sebastian Vettel, Ferrari

5) Valtteri Bottas, Mercedes

6) Sergio Perez, Force India
7) Stoffel Vandoorne, McLaren

8) Lance Stroll, Williams

9) Felipe Massa, Williams

10) Esteban Ocon, Force India

11) Fernando Alonso, McLaren
12) Kevin Magnussen, Haas

14) Pierre Gasly , Toro Rosso

15) Jolyon Palmer, Renault

16) Nico Hulkenberg, Renault

17) Pascal Wehrlein, Sauber

18) Marcus Ericsson, Sauber

Förare som bröt:

Carlos Sainz

– motorproblem

Kimi Räikkönen – kom inte till start (motorproblem)

•••
I kampen om VM lyckades Lewis Hamilton dra ifrån med ytterligare sex poäng. Britten har nu 34 poängs försprång på Sebastian Vettel när det återstår fem lopp, men efter loppet var han ändå orolig.
– Vi måste jobba vidare med bilen. Det finns lopp som vi kan vinna, men bilen måste bli bättre, säger Hamilton.
Både han och Valtteri Bottas var klart distanserade i Malaysia, men det som är intressant i år är att Mercedes har konkurrenter. Förra året tävlade man bara mot sig själv, i år finns både Ferrari och Red Bull som kan hota dem och det pressar Mercedes. I ett pressat läge kan även de senaste årens dominanter göra misstag.
Ser vi till kampen om VM är jag ändå beredd att sätta mina pengar på Hamilton.
Han har ett försprång och de banor som återstår är sådana där han har dominerat tidigare. Först väntar Suzuka, på söndag nästa vecka och där kan det bli en tuff fajt, därefter är det dags för tävlingar i USA och Mexiko.

De två tror jag att Hamilton tar.

Han har nu

••••
Några andra saker att notera…

…det är fyra man som kan vinna VM. Hamilton, Vettel, Bottas och Ricciardo. Fem lopp återstår.

…Mercedes stallchef Toto Wolff var riktigt besviken efter loppet.

– Det finns ingenting positivt vi kan ta med oss från härifrån.
…Stoffel Vandoorne gick i mål på poängplats ( 6 poäng) och har nu gått om Fernando Alonso i VM-sammanställningen.
….Sergio Perez var magsjuk i helgen, ändå klarade han av at ta åtta poäng.
….Ferrari har problem med tillförlitligheten. Sebastian Vettels motor gick i kvalet. Kimi Räikkönens innan start. Så blir man inte mästare.
…Marcus Ericsson var sist, klart distanserad av sin teamkollega Pascal Wehrlein. Det skiljde en halv sekund och svensken hade svårt att förstå varför.
…Sebastian Vettel och Lance Stroll kolliderade med Lance Stroll efter målgång. Vettels bil fick parkera – med ett hjul borta. Problemet i detta fallet är att växellådan som han tävlar med satt i den bilen, vad händer med den? Kan den repareras eller måste den bytas?

…detta var det sista loppet i Malaysia. Kontraktet har inte förlängts.
••••
Nästa helg är det race i Japan.
Ställ klockan på 07.00

Hamilton har pole position i Malaysias GP

av Anna Andersson

En starkrasch i Singapore gav honom noll poäng.
En motor som gick sönder gav honom sista startplats.

Samtidigt har resultaten spelat hans konkurrent i händerna.

Lewis Hamiltoin vann Singapores GP.

Hamilton har pole position i Malaysias GP
De här två helgerna i september kan kosta Sebastian Vettel VM-titeln.
Det är naturligtvis sex lopp kvar av säsongen och det är mycket som kan hända, men Vettel som hade 28 poäng upp till Hamilton i kampen om VM blir allt mer pressad och en pressad förare är mer benägen att göra misstag än en förare som är inne i zonen.
Nu måste Vettel attackera från sista startposition. Framför sig har han de två Sauberbilarna och de lär han komma om rätt snabbt, men det är en lång lång väg  upp till poängen och en ännu längre väg upp till prispallen. Dit behöver Vettel ta sig om han inte ska tappa allt för mycket till Hamilton – för banorna som kommer framöver passar Mercedesen riktigt bra. Nu väntar Japan, USA och Mexiko.
Det är banor som brukar passa Mercedes perfekt.

REFILE - QUALITY REPEAT Formula One F1 - Malaysia Grand Prix 2017 - Practice - Sepang, Malaysia - September 29, 2017. Mercedes' Lewis Hamilton gestures. REUTERS/Edgar Su
Hamilton har pole position i Malaysias GP(REUTERS)

 

Kikar vi på banan i Sepang så är det en lång väg till första kurvan. Hamilton har pole position i Malaysias GP, Kimi Räikkönen står i den andra startruten medan Red Bulls Max Verstaooen och Daniel Ricciardo delar andra startled.

Förra året var de båda Ferraribilarna i varandra där och det var en mycket stökig start. Här är det viktigt att komma av linjen snabbt, det vet vi att Räikkönen gjorde i Singapore för två veckor sedan, men det är också viktigt att hålla sig borta från incidenter (och det vet vi att varken han eller Verstappen gjorde för två veckor sedan).

I fjol var Nico Rosberg inblandad i den där startkollisionen i Malaysia och halkade ner i fältet, trots det återhämtade han sig och körde in på en tredjeplats.

– Det är en bana som passar Vettel, han hade bara otur, säger Mercedes ordförande Niki Lauda till motorsporttotal.
– Han kommer att ta poäng, kanske till och med en pallplats.

Mer om kvalet läser du här.

Starten går klockan 09.00 i morgon  – det känns som om vi har ett mycket spännande lopp framför oss. Missa inte det.

Jag kommer att starta livebevakningen klockan 08.50. Ni hänger väl med?
•••

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany sitting in his car prepares for the third practice session at the Sepang International Circuit for the Malaysian Formula One Grand Prix in Sepang, Malaysia, Saturday, Sept. 30, 2017. (AP Photo/Eric To)
(AP Photo/Eric To)

Sebastian Vettels motor gick sönder under den tredje träningen och teamet byggde in en ny motor, men den fungerade inte som den skulle under kvalet och Vettel blev helt utan tid. Därför startar han Malaysias Gp från sista startposition.
– Det är tufft, vi nu får vi spara däck till i morgon och det kan ge oss en bra möjlighet i loppet även om vi startar längst bak, säger Vettel när han möter tyska journalister efter kvalet.
Ferrari har nu bytt till årets fjärde och sista tillåtna enhet.

Vi kan också notera att…
…Marcus Ericsson fick stryk av sin teamkollega Pascal Wehrlein med en halv sekund. Ericsson var 19:e man och Wehrlein 18:e. I den interna kvalstatistiken står det nu 9-4 till Wehrleins fördel.
…Pierre Gasly var 14:e man i sitt första F1-kval, placeringen bakom sin teamkollega Carlos Sainz.
…Grosjean, Magussen, Wehrlein, Ericsson och Vettel försvann alla i Q1. Samtliga bilar med motorer från Ferrari.
…Fernando Alonso och Stoffel Vandoorne båda in sina McLarenbilar i Q3.
….Max Verstappen slog Daniel Ricciardo i deras interna kamp.
...Valtteri Bottas var bara femma i kvalet, misslyckat för finländaren.
…Lewis Hamilton tog sin 70:e pole position.

…Christian Horner tror på seger.

– Målet är pallen, men då tittar vi inte på tredjeplatsen. Vi ser längre fram än så, säger Red Bull stallchef.

…det ryktas om att Renault har erbjudit Jolyon Palmer 3 miljoner euro för att lämna jobbet i teamet redan nu.

Här är kvalresultatet:

1) Lewis Hamilton    Mercedes, 1m30.076s    –
2) Kimi Räikkonen, Ferrari, 1m30.121s
3) Max Verstappen, Red Bull/Renault      1m30.541s
4) Daniel Ricciardo, Red Bull/Renault      1m30.595s
5) Valtteri Bottas, Mercedes      1m30.758s
6) Esteban Ocon, Force India/Mercedes  1m31.478s
7) Stoffel Vandoorne, McLaren/Honda  1m31.582s
8) Nico Hülkenberg, Renault  1m31.607s
9) Sergio Perez, Force India/Mercedes  1m31.658s
10) Fernando Alonso, McLaren/Honda  1m31.704s
11) Felipe Massa, Williams/Mercedes  1m32.034s
12) Jolyon Palmer, Renault 1m32.100s
13) Lance Stroll, Williams/Mercedes 1m32.307s
14) Carlos Sainz, Toro Rosso/Renault 1m32.402s
15) Pierre Gasly, Toro Rosso/Renault 1m32.558s
16) Romain Grosjean, Haas/Ferrari 1m33.308s
17) Kevin Magnussen, Haas/Ferrari 1m33.434s
18) Pascal Wehrlein, Sauber/Ferrari 1m33.483s
19) Marcus Ericsson, Sauber/Ferrari 1m33.970s
20) Sebastian Vettel, Ferrari
•••
Lite lästips

Är det en stallorder som avgör årets F1?
Mer läser du här:

Vill du ha guiden till Malaysias GP?
Den hittar du här.

Är Malaysia banan som dödar däcke?
Mer läser du här.

•••
Ett intressant rykte kommer från Blick. Lance Strolls pappa ska tydligen ha betalat ett extra test för Stroll i Japan. Testet genomfördes med en bil från 2014 och Williams ville att även Robert Kubica skulle få genomföra testet, men då sa pappa Stroll nej. Enligt tidningen tillåter familjen Stroll bara två möjliga konkurrenter till sin son, Felipe Massa eller reservföraren Paul di Resta.
Pappa Lawrence Stroll är en av delägarna i Williams.

F1: Ferrari dominerar Malaysias GP

av Anna Andersson

Är Malaysia en bana för Ferrari eller Red Bull?
Jag har tidigare varnat för  Red Bull och de var snabbast på den första träningen.
Under den andra är rubriken given:

Ferrari's German driver Sebastian Vettel drives in pit lane during the second practice session of the Formula One Malaysia Grand Prix in Sepang on September 29, 2017. / AFP PHOTO / MANAN VATSYAYANA
F1: Ferrari dominerar Malaysias GP (AFP)

F1: Ferrari dominerar Malaysias GP.

Med det ett nytt golv och en ny airbox krossade Sebastian Vettel  och Kimi Räikkönen konkurrenterna. De var före de två bilarna från  Red Bull. Mercedes fick även stryk av Fernando Alonso – och Lewis Hamilton var sexa och Valtteri Bottas sjua.
– För vår del var det en väldigt svår fredag. Under natten måste vi ta reda på vad det var som hände. Just nu saknas balansen i bilen, den glider omkring, föraren överhettar både fram- och bakdäcken och ingenting fungerar. Det är som om det sitter en gremlin i bilen, säger stallchefen Toto Wolff till Sky Sport.
– Vi har ett grundläggande problem med bilen, det är ingen liten detalj som gör att bilen tappar balansen på det sättet.
Han fortsätter:
– Vi har haft både toppar och dalar med den här bilen. Den verkar fungera fantastiskt bra på vissa banor, som på Monza och Silverstone. Men  på andra banor så har vi ingen som helst förståelse för varför den inte kan prestera. Det måste vi lära oss att förstå.

Kan  vi få en spännande helg?
Låt oss hoppas på det.

Vädret lovar i alla fall regn – varje dag.
Mer om träningen läser du här.
Vi kan också konstatera att……
…det regnade under den första träningen, men inte under den andra. Då var det torrt.
….Vettels 1:31.261 är ett nytt varvekord.
….Marcus Ericsson hade den 20:e och sista tiden. Fyra sekunder efter Ferrari i topp. Hans teamkollega var något snabbare, men det finns ingen snabb hjälp för Sauber. BIlen är klart långsammast i fältet.

Formula One F1 - Malaysia Grand Prix 2017 - Drivers' News Conference - Sepang, Malaysia - September 28, 2017 Toro Rosso's Pierre Gasly speaks during a news conference. REUTERS/Edgar Su
Pierre Gasly , Toro Rosso( REUTERS)

…Pierre Gasly slog sin teamkollega udner den andra träningen. Han var 15:e man, före Carlos Sainz.
…Feranando Alonso var femma. Han slog Mercedes båda förare – även om de hade samma däck.
…Lewis Hamilton var förvirrad efter träningen och trivdes inte  alls i bilen. Du läser mer  här.
…F1 har förlängt kontraktet med Kina, till och med 2020.

•••
Är det Pierre Gasly som kör för Torro Rosso alla de återstående tävlingshelgerna?
Otänkbart är det inte.
– Han kommer i alla fall att köra här i Malaysia och i Japan. Vi får se hur det blir i Austin eftersom han egentligen ska köra i Japan den helgen, men egentligen har vi planerat för att Pierre ska köra alla de avslutande loppen, säger Toro Rossos Frans Tost.
•••
Vad diskuterar de här måntro?

•••
Romain Grosjean kraschade rejält under den andra träningen. Anledningen var att ett brunnslock hade lossnat när Valtteri Bottas körde över det. Det slog till Haasbilen och Grosjean tappade kontrollen över den.
– Jag körde i idealspåret och plötsligt kände jag en smäll, höger bak. Däcken tappade fästet. Jag snurrade och slog i muren. Det var allt annat än perfekt, säger fransmannen som dock klarade sig utan skador.
– Det måste de reparera. Jag är söker på att de fixar det till vi ska köra i morgon.

FIA ska nu gå igenom samtliga brunnslock inför morgondagens träning och kval.
•••
Williams bekräftar att teamet är intresserat av Robert Kubica:
– Robert är definitivt en intressant möjlighet för oss, säger Paddy Lowe till Sky Sport.

Kubica har en ny manager – Nico Rosberg. Han har tidigare kört för Williams och jobbat med Paddy Lowe under de gemensamma åren hos Mercedes.
•••

Här är läget på motorfronten:

Nya motorer för Williams och Force India. Nya delar för båda förarna hos Sauber och hos Haas, men inga bestraffningar.
•••

Sedan lite nostalgi – och ståpäls – till slut.

I november har filmen ”Ferrari: Race to Immortality” premiär på biograferna i Storbritannien. Det är en dokumentär om stallet under F1-historiens första år, 1950. Ferrari fyller 70 år i år och i filmen skildras de första åren inom Formel 1, där det för förarna handlade lika mycket om att vinna lopp som att överleva.
Ett litet misstag – och livet var över.
••
Lördagens tider.
Träning 3 kl 08.00
Kval kl 11.00
Väl mött

Körs Malaysias GP på en bana som dödar däcken ?

av Anna Andersson

Vad förväntar du dig till helgen?
Värme?
Ja visst.
Körs Malaysias GP på en bana som dödar däcken ?
Absolut.
Räknar du med en Sebastian Vettel som vill ha revansch?
Självklart.

Ferrari driver Kimi Raikkonen, right, of Finland collides with teammate Sebastian Vettel of Germany at the start of the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Sunday, Sept. 17, 2017. (AP Photo/Yong Teck Lim)
Vettel pratar om smällen i Singapore (AP)

I en mycket öppen intervju berättar Vettel för tyska Sport Bild om sina känslor efter startkollisionen i Singapore, om hur han uppfattar kritiken mot honom, vad som driver honom och om att han är rädd att tappa årets VM-titel. Du läser en omskriven version av intervjun, på svenska, här.
När det gäller däcken så finns det ett svar på frågan:

Körs Malaysias GP på en bana som dödar däcken ?

Svaret är ja.
Det är varmt, förra året var det 59 grader i asfalten vilket var det högsta värdet under hela säsongen och det gör att däcken slits extra hår.

Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen (R) walks under an umbrella in the paddock ahead of the Formula One Malaysia Grand Prix in Sepang on September 28, 2017. / AFP PHOTO / MANAN VATSYAYANA
Körs Malaysias GP på en bana som dödar däcken ?/ AFP PHOTO

Den nya asfalten som placerades på banan förra året åldrats vilket gör att den kan påverka däcken på ett annat sätt än förra året.
Den nya asfalten gör att vissa kurvor är snabbare nu än vad de var tidigare.
I år använder man för första gången supersoft i Malaysia.
Det är risk för regn varje dag och i ett sådant fall så kommer regndäcken att användas.

 

Här har du däcktillverkaren Pirellis tankar inför helgens deltävling.
” Grand Prix i Malaysia har varit en del av Formel 1 sedan 1999. Nu i helgen hålls loppet på Sepang International Circuit för sista gången. Banan har försetts med ny asfalt och Pirelli har valt ut däcktyperna White Medium, Yellow Soft och Red Supersoft, en mjukare uppsättning jämfört med den som användes i fjol. Blandningen av långa raksträckor och snäva kurvor gör dock att loppet i Sepang fortsatt räknas som ett av de mest svårkörda i hela Formel 1.

Fakta inför loppet på Sepang International Circuit:

    Vid torrt väder är spårtemperaturen extremt hög. Förra året stod Sepang för säsongens högsta spårtemperatur.
    Den nya asfalten innebär förutom valet av mjukare däck även att vissa kurvor kan tas snabbare än under tidigare år.
    Fjolårets vinnare Daniel Ricciardo genomförde två depåstopp, med en taktik som effektivt drog nytta av säkerhetsbilen.”

•••
Saknar du ljudet från de gamla F1-motorerna?
Det är du inte ensam om.
Sean Bratche, Marknadschef hos F1:s ägare, är av samma åsikt och han har en lösning – en mikrofon vid avgasröret.
– Ljudet är en viktig faktor, även jag saknar det. Med en mikrofon där får TV-tittarna större möjligheter att uppleva ett högre ljud, säger han till Reuters.
•••
Annars kan vi konstatera att…

Formula One F1 - Malaysia Grand Prix 2017 - Drivers' News Conference - Sepang, Malaysia - September 28, 2017 Toro Rosso's Pierre Gasly speaks during a news conference. REUTERS/Edgar Su
Gasly (TT)

…Pierre Gasly är  fältets tredje fransman.
...Max Verstappen är övertygad om att han är snabbaste föraren i fältet. Han hävdar att han är tre tiondelar snabbare än Daniel Ricciardo.
…Jolyon Palmer funderar över en framtid i Indycar.
…det är Mercedes som förhandlar för Pascal Wehrlein. Han hoppas på att få stanna hos Sauber.
…det snackas allt mer om ett GP-lopp i Danmark. Vi skrev om det redan i juli. Du läser det här.
….Michael Schumachers mästarbil från 2001 ska auktioneras ut.
…Ferrari kommer med nyheter till Malaysia. Bland annat extra kyla för motorn och två extra luftinsläpp vid airboxen.

Sauber's Swedish driver Marcus Ericsson attends a press conference ahead of the Formula One Malaysia Grand Prix at the Sepang circuit near Kuala Lumpur on September 28, 2017. / AFP PHOTO / ROSLAN RAHMAN
Ericsson om framtiden AFP PHOTO

…Marcus Ericsson var på presskonferensen och pratade om sin framtid. Inget nytt jämfört med vad vi har skrivit om. Han pratar med Sauber och Williams.

 

 

 

••••
Här är läget på motorfronten:

•••

Ska du kolla in den första träningen i morgon fredag sätter du klockan på 05.00.

Vill du se den andra ställer du klockan på 09.00

Vill du ha koll på vad som händer – läs bloggen under dagen.

Guide till Malaysias GP i F1

av Anna Andersson

Välkommen till värmen.
Eller snarare till bastun.
I dag får du en guide till Malaysias GP i F1, en tävling som präglas av värme och en luftfuktighet på ungefär 90 procent. När nu F1 kör på Sepang International Circuit för sista gången väntar en värme på runt 40 grader på  förarna – och det i luften. Inne i cockpit kan det vara 60 grader varmt. Förarna förlorar närmare tre liter vätska under ett lopp, och har ungefär en liter med sig i sin flaska.

Resten kan du räkna ut själv.
– Att köra på Sepang är ungefär som att basta, säger Mercedes Valtteri Bottas.
– Det tar mellan tre och fyra dagar innan din kropp har vant sig vid hettan och du tränar ute så att du verkligen kan svettas.

Flames and smoke pour from the rear of Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain's car during the Malaysian Formula One Grand Prix at the Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Sunday, Oct. 2, 2016. (AP Photo/Brian Ching)
Halmilton tappade titeln – i Malaysia (AP Photo/Brian Ching)

Han är med i kampen om VM-titeln, men det står framförallt mellan Lewis Hamilton, som vann i Singapore senast, och Sebastian Vettel, som försvann efter en startkollision och tog noll poäng för två veckor sedan. För ett år sedan lämnade de båda Malaysia utan poäng. Vettel kraschade med Max Verstappen redan i starten och sedan var han  också inblandad i en incident med Nico Rosberg.

Hamilton  hade allt under kontroll,  han ledde loppet klart -men hans motor gav upp 15 varv från mål.
Där förlorade han VM-titeln till Rosberg.

Hettan i Kuala Lumpos skördar alltid sina offer. Det är ett tufft prov, både för människan och maskinen.
Nu skiljer det 28 poäng till Mercedesföraren Hamiltons fördel, men Vettel, som kör för Ferrari, är den förare som har flest segrar i Malaysia. Han vet dessutom om att han måste plocka poäng på söndag – och det kan ge oss en mycket spännande helg.

Har du missat att läsa bloggen tidigare i veckan? Då kan jag berätta om ett par nyheter som vi rapporterat om här. Vi kan notera att….
….. Aston Martin har bestämt sig för att återkomma till F1. I ett samarbete med Red Bull. Här läser du mer.
….Toro Rosso  ger Pierre Gasly chansen att F1-debutera redan i helgen. Här hittar du det inlägget.

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden waits in his car during the first practice session at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Friday, Sept. 15, 2017. (AP Photo/Wong Maye-E)
Vad gör Ericsson 2018? (AP Photo)

….  Marcus Ericssons stallchef erkänenr att han tvekar om svenskens framtid i F1. Den artikeln läser du här.
…Paul di Resta och Williams pratar om en gemensam framtid. Di resta har kört F2 för Force India, kör nu DTM och är tredjeförare hos Williams. Ett lopp hann han med tidigare i år när Feliep Massa blev sjuk.
…FIA har tagit fram nya regler för sin superlicens. En förare måste ha fyllt 18 år och ha minst 40 poäng för att få F1-debuter. De första tre placeringarna i F2 eller GP2 ger från och med 2018 en förare de 40 poängen, precis som en seger i IndyCar. En vinst i EM i F3 ger en förare 30 poäng och samma summa ger en seger i Formula E.
Fram till och med i år ger en seger i Formula E eller EM i F3 40 poäng, men de serierna värderas inte lika högt från och med nästa år. Även när det gäller Super Formula och Formel V8 3.5 gör man en nedvärdering av mästerskapet.

Guide till Malaysias GP i F1

Sepang International Circuit
F1-debut: 17 oktober 1999. Eddie Irvine vann loppet.

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden steers his car during the first practice session for the Malaysian Formula One Grand Prix at the Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Friday, Sept. 30, 2016. (AP Photo/Joshua Paul)
Ericsson för ett år sedan – idag får du en guide till Malaysias GP i F1 (AP Photo/Joshua Paul)

Längd: 5,543 km (56 varv)
Kurvor: 10 höger, 5 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 4 (T1, T2, T9, T15)
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T3, T12, T13)
Avstånd till första kurvan: 650 m
Högsta fart utan DRS: 310 km/tim.
Genomsnittshastighet: 205 km/tim.
Segrar från Pole position: 9
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Däckslitage: HÖGT
Bromszoner: 8 ( fyra hårda)
Snitthastighet: 205 km/h
Flest segrar: Sebastian Vettel (2010, 2011, 2013, 2015)
Vinnande strategi 2015: 2 depåstopp ( de flesta förarna valde dock tre stopp)
Segrar från pole position: 9
Säkerhetsbilen: Sedan 2003 har säkerhetsbilen varit ute på banan vid ett lopp ( vid två tillfällen).
Seger från lägsta startposition: 2012: Fernando Alonso från startposition 8.

Kval 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Sebastian Vettel, Ferrari
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Sergio Perez, Force India
8. Nico Hülkenberg, Force India

Kvalrekord:
Absolut: 1:32.850 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2016)
2016: 1:32.850 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:49.834 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:59.431 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:49.674 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2012: 1:36.219 (Lewis Hamilton, McLaren)

 

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia drinks champagne from his shoe as he celebrates on the podium after winning the Malaysian Formula One Grand Prix at the Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Sunday, Oct. 2, 2016. (AP Photo/Vincent Thian)
Ricciardo firar seger – skål! (AP Photo)

Race 2016:
1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Nico Rosberg, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Sergio Perez, Force India
7. Fernando Alonso, McLaren
8. Nico Hülkenberg, Force India
—————————-
12. Marcus Ericsson, Sauber

Varvrekord:
Absolut: 1:34.223 (Juan-Pablo Montoya, Williams, 2004)
2016: 1:36.424 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:42.062 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:43.066 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:39.199 (Sergio Perez, McLaren)
2012: 1:40.722 (Kimi Räikkönen, Lotus)
Senaste fem segrarna:
2016: Daniel Ricciardo, Red Bull
2015: Sebastian Vettel, Ferrari
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Fernando Alonso, Ferrari

Förare med flest segrar:
Sebastian Vettel (4)
Fernando Alonso (3)
Michael Schumacher (3)
Kimi Räikkönen (2)
Eddie Irvine (1)
Lewis Hamilton (1)
Giancarlo Fisichella (1)
Daniel Ricciardo (1)
Ralf Schumacher (1)
Jenson Button (1)

 

••••

Bloggen uppdateras som vanligt varje dag inför racet – i morgon får du koll på en väderprognos och de senaste nyheterna.

Vill du ha fler snabba nyheter? Följ oss på Facebook. Sportbladet Motor.

Där hittar du också nyheter kring andra grenar med svenska förare. Vi följer super Formula, WRC,  rallycross, DTM, F3, F4, motoGP, speedway, NHRA och mycket mycket mer.

 

Pierre Gasly kör för Toro Rosso i Malaysias GP

av Anna Andersson

Här dyker det upp nyheter.
I går handlade det om att Aston Martin återvänder till F1.

Renault e.dams driver Pierre Gasly gears up ahead of a qualifying run ahead of the Formula E all-electric auto race, Saturday, July 15, 2017, in the Brooklyn borough of New York. This weekend, a Brooklyn waterfront with a view of the Statue of Liberty will be transformed into a racetrack for the Formula E Championship series. (AP Photo/Michael Noble Jr.)
Pierre Gasly kör för Toro Rosso i Malaysias GP. (AP )

I dag om att Pierre Gasly kör för Toro Rosso i Malaysias GP.
Pierre Gasly ersätter Daniil Kvyat.

– Toro Rossi assisterar Red Bull genom att ge förare från juniorprgrrammet chansen i F1 och den chansen ger vi nu Pierre, säger Toro Rossos stallchef Frans Tost.
Grejen är att Gasly för två veckor sedan sa att han mycket väl kunde sitta bakom ratten i Sepang. Då var planen att han skulle ersätta Carlos Sainz om denne vandrade vidare till Renault. Nu är Sainz klar för Renault, men först till 2018 eftersom Toro Rosso vill behålla killen som körde in som fyra senast. VM-poängen är enormt viktiga i konstruktörsmästerskapet, där kan en placering betyda extra inkomster på många, många miljoner.

– Det är en fantastisk möjlighet och jag är så redo som jag kan vara, säger Gasly, som vann GP2 2016, i en kommentar.
Det har också ryktats om att Gasly, som annars kör Super Formula mot bland annat Felix Rosenqvist, kommer att köra för Toro Rosso i Japan och sedan lämna tillbaka bilen till Kvyat lagom till USA:s GP. Den tävlingen krockar med Gaslys åtaganden i det japanska mästerskapet där han ligger tvåa ( fyra och en halv poäng före Rosenqvist och en halv poäng från ledningen).

Pressmeddelandet säger ingenting om Gaslys framtid och när det gäller Kvyat skriver man att han fortsätter att vara en del av Red Bulls familj. Så vi får helt enkelt vänta och se.
•••
Notera att Marcus Ericsson inte kör fredagens första träning. Han är utbytt mot Charles Leclerc som får chansen på det första passet under fyra av de sex fredagarna som återstår av den här säsongen.

Tiderna som gäller i helgen:
Fredag 29.9:
Träning 1 kl 05.00 Ericsson kör inte.
Träning 2 kl 09.00 Ericsson är tillbaka i bilen.

Lördag 30.9
Träning 3 kl 08.00
Kval kl 11.00

Söndag 1.10
Malaysias GP kl 09.00

Här har du förarnas däckval inför helgens deltävling i Malaysia:

Ericsson har valt samma däck som Valtteri Bottas och Kevin Magnussen. De är de enda förarna som valt två däck av den hårdaste gummiblandningen, Medium. Sedan fyra soft och sju supermjuka.
McLaren och Williams satsar däremot riktigt mjukt – med tio set av de supermjuka däcken. Du har hela listan här – kolla in den!
•••
I morgon är det onsdag – då får du självklart en guide inför helgens race.
Vi hörs då.

Sida 2 av 221
  • Tjänstgörande sportredaktör: Jonathan Ekeliw
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB