McLaren väljer en mycket aggressiv strategi i Kanadas GP

av Anna Andersson

Knappt har tävlings helgen i Monaco tagit slut så är det dags igen – nu blickar vi mot Montreal och här ser du hur teamen har tänkt när det gäller däckstrategin:

Sauber är inte med på den här bilden, men Wehrlein satsar på 3 set soft, tre set supersoft och sju set ultrasoft. Ericsson på två set soft, fyra supersoft och sju ultrasoft.
Vi kan konstatera att McLaren väljer en mycket aggressiv strategi i Kanadas GP

man går stenhårt på ultrasoft och väljer tio set. Så tänker inget annat team. Ferrari har valt nio set ultramjuka däck, Ferrari har ju en bil som är i otroligt fin harmoni med däcken, medan Mercedes har en snabb bil, men den trivs inte alls med däcken. Där har båda förarna som du ser valt åtta ultramjuka däck.
•••
För övrigt börjar det bli lite tufft för Jolyon Palmer. Han har inga poäng medan hans teamollega Nico Hülkenberg har 14.
– Vi behöver ha två förare som kör in poäng, säger teamchef Cyril Abiteboul till AFP.
– Vi stöttar gärna, men vi har också väldigt tuff konkurrens och man måste kunna leverera under en rejäl press.
•••

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain prepares for the second free practice at the Formula One Grand Prix at the Monaco racetrack in Monaco, Thursday, May 25, 2017. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Frank Augstein)
Lauda besviken på Hamilton (AP Photo/Frank Augstein)

Niki Lauda är rejält besviken på Lewis Hamilton och dennes kval i Monaco.

Hamilton startade racet på plats 13.
– Jag är väldigt besviken. Han lyckades inte få bilen att fungera och vi måste se vad det var som hände. Faktum är att han och Valtteri Bottas hade exakt samma inställningar på bilen, säger han till Bild.
–Vi har haft ett långt samtal. Vår bil är snabb men den är orolig. För att  klara av att köra den riktigt snabbt så krävs det mer finess och mer arbete än vad som krävs för att köra Ferraris bil som är helt perfekt balanserad.
•••
Red Bulls förare laddar upp inför Österrikes GP på Red Bull Ring.
Roligt har de i alla fall.

Snacka om att bara kaffeved återstår av de husvagnarna…..

•••
Du har väl noterat att näste svensk har fått in en fot i F1? Gustav Malja får testa för Sauber under det officiella testet ipå Hungaroring efter Ungerns GP.
Den 1 och 2 augusti sitter svensken i bilen.
Mer läser du här.
•••

Vi hörs!

Gav stallordern Sebastian Vettel segern i Monacos GP?

av Anna Andersson
Winner Ferrari's German driver Sebastian Vettel (R) celebrates on the podium next to second placed Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen after the Monaco Formula 1 Grand Prix at the Monaco street circuit, on May 28, 2017 in Monaco.  / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Gav stallordern Sebastian Vettel segern i Monacos GP?  (AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC

 

Sebastian Vettel etta och Kimi Räikkönen tvåa.
Det var ett drömresultat för Ferrari.
Däremot var det inte någon dröm för dig eller mig.

Gav stallordern Sebastian Vettel segern i Monacos GP?

Ja, även om Ferrari aldrig skulle medge det så ser jag det så. Av allt att döma avgjordes Monacos GP med en stallorder och det är aldrig kul.
– Det är helt fel tidpunkt på året att prata om sådant, säger Vettel och viftar bort frågan.
– Det kanske ser logiskt ut på pappret, men det var inte vår plan. Planen var att vinna loppet med en bil och ha båda bilarna på prispallen.
Han berättar vidare att man hade diskuterat den första kurvan och strategin inför loppet.
– Den ledande bilen skulle prioriteras, säger Vettel.
Så såg det inte ut.
Istället såg det ut så som det gjorde när Ferrari dominerade under inledningen av 2000-talet – då depån bestämde vilken förare som skulle vinna.
Då hette han Michael Schumacher. Nu heter han Sebastian Vettel.
– Det kändes inte så kul, säger Kimi Räikkönen som annars var diplomatisk och inte vill kritisera sitt team.
För övrigt har Ferrari inte vunnit i Monaco sedan 2001. Då var det också en dubbelseger – Michael Schumacher först och hans lakej Rubens Barrichello.
•••

Sauber Formula One driver Pascal Wehrlein of Germany speaks with press at the 'Sochi Autodrom' Formula One circuit, in Sochi, Russia, Thursday, April 27, 2017. The Russian Formula One Grand Prix will be held on Sunday April 30. (AP Photo/Pavel Golovkin)
Hur illa skadad är Wehrlein? (AP Photo/Pavel Golovkin)

Hur illa skadad är Pascal Wehrlein?
Marcus Ericssons teamkollega kunde kliva ur bilen själv efter den otäcka kollsionen med Jenson Button, men han är oroad.
– Jag slog återigen i huvudet mot räcket. VI får se hur ryggen mår. Jag måste röntga mig nästa vecka, säger han till RTL.
– Därför känns det rätt irriterande.
Pascal Wehrlein missade de inledande loppen eftersom han skadade sig under jippotävlingen Race of Champions i januari. Han voltade med bilen efter ett av loppen och drabbades av frakturer i nacken. Det gjorde att han inte kunde träna på nästan tio veckor och därför inte var tillräckligt stark för att köra säsongens två första lopp.
Jenson Button fick för övrigt ett straff för kollisionen med Wehrlein. Han flyttas tillbaka tre platser i starten av nästa race – grejen är bara att Button inte ska kör anågra fler race för McLaren.
Men turligt nog för Fernando Alonso är straffet personligt och han har inget straff att vänta i Kanada – om han inte byter motor igen….
••••
Marcus Ericsson?
Onödigt misstag. Slarvigt.
Efter Pascal Wehrleins poäng i Spanien är svensken pressad. Han vet att han måste slå sin teamkollega för att F1-karriären ska leva vidare.
Därför måste han prestera och den som måste prestera har också lättare att göra misstag.

•••

För första gången sedan F1-loppet i Barcelona 2016, då Nico Rosberg och Lewis Hamilton kolliderade i den första kurvan, stod nu ingen av Mercedes förare på prispallen.

– Jag hoppas att det är årets sämsta lopp och undantaget som bekräftar regeln, precis som Singapore 2015, säger stallchef Toto Wolff.

– Det handlar om att få bilen att arbeta i det fönster där däcken fungerar perfekt,. Vi har en snabb bil, men den gillar inte däcken. Vi måste förstå varför det är så.
•••
Nästa race är Kanadas GP. Då handlar det om att ha en stark motor igen. Inte riktigt var Sauber behöver just nu.

Kimi Räikkönen var snabbast i kvalet inför Monacos GP

av Anna Andersson

Kimi Räikkönen hade pole position i Frankrikes GP 2008. Sedan dess har det gått nio år och 128 lopp.
Nu startar han först igen.

Kimi Räikkönen var snabbast i kvalet inför Monacos Grand Prix
Finländaren körde ett helt perfekt varv under den sista kvalomgången inför Monacos GP och även om det var galet jämnt så var han snabbast. Det var 45 tusendelar som skiljde de tre första förarna åt, två tusendelar som skiljde tvåan Sebastian Vettel och trean Valtteri Bottas åt.
Frågan är om det är den lite längre hjulbasen på Mercedes bil som gör att silverpilen inte är riktigt lika snabba här på de trånga, kurviga gatorna i Monaco som på en mer traditionell racerbana. Det har snackats mycket om det under dagarna i Monaco och i kvalet var Ferraris bil klart bättre än Mercedes.

Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen (C) celebrates after winning the pole position next to second placed Ferrari's German driver Sebastian Vettel (R) and third placed Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas after the qualifying session at the Monaco street circuit, on May 27, 2017 in Monaco, a day ahead of the Monaco Formula 1 Grand Prix. / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Kimi Räikkönen var snabbast i kvalet inför Monacos GP (AFP PHOTO)

Du noterade väl att Lewis Hamilton var grymt besviken efter sitt kval som tog slut redan i Q2? Han trivdes inte i bilen och fick inte till något bra varv. När han sedan skulle satsa på ett tredje varv så satte Stoffel Vandoorne sin McLaren i räcket och Hamilton fick inte någon bättre tid.
Därmed var han 14:e man i kvalet.

– Jag hade enorma problem med bilen  och jag tror inte att jag riktigt hade möjligheten att vara snabb i dag, säger han.

– Det var lite otur med den gula flaggan, men det spelar egentligen ingen roll om jag kunde ha kört fortare eller inte. Jag hade nog tagit mig in bland de tio bästa, men jag hade knappast klarat av att ta en plats bland de fem bästa med den pace jag hade idag. Valtteri hade inga problem alls och jag känner mig lite förvirrad. Jag kan inte sätta fingret på mitt problem. Det känns lite jobbigt just nu, men jag gör ett nytt försök i morgon.

McLaren driver Stoffel Vandoorne of Belgium crashes into the fence during the qualification at the Formula One Grand Prix at the Monaco racetrack in Monaco, Saturday, May 27, 2017. The Formula 1 Grand Prix of Monaco race will take place on Sunday May 28. (AP Photo/Claude Paris)
Vandoorne kysser muren (AP Photo/Claude Paris)

Snacka om att 13:e startplats är tungt för mannen som jagar Sebastian Vettel i toppen av VM-tabellen.

Här hittar du texten om kvalet:
•••
För Marcus Ericsson och Sauber har helgen i Monaco varit bedrövlig än så länge. Teamet har stora uppdateringar med sig och Ericsson var väldigt positiv inför helgen – men nyheterna har inte alls fungerat på bilen. Både Ericsson och Wehrlein hade problem under träningarna och på kvalet var Ericsson 20:e man och sist medan Pascal Wehrlein var 19:e man. Trist för Sauber som tog poäng i Barcelona för två veckor sedan och hade hoppats på att kunna ta poäng i Monaco eftersom det är en bana där motorn inte spelar någon större roll.

– Vi ska inte tro på poäng, det är svårt att köra om i Monaco och vi har ändå inte den fart som krävs för att man ska kunna köra om någon, säger Wehrlein till Viasat.
•••
Välkommen tillbaka Jenson Button! Kul att du är så snabb att du tar dig till Q3 – du får starta sist.
Så trist är det faktiskt.
McLaren upptäckte ett problem med motorn så tvingades man byta motor på Buttons bil, han ersätter Fernando Alonso och får därför spanjorens motorkontingent. En förare får bara använda fyra motorer på en säsong och nu var det dags för den femte motorn i Alonsos bil – därmed flyttas Button nu tillbaka 15 platser i sin comeback.

Här har du startuppställningen:

1 Kimi Räikkönen, Ferrari, 1m1 2.178s –

2 Sebastian Vettel, Ferrari, 1m12.221s 0.043s

3 Valtteri Bottas, Mercedes, 1m12.223s 0.045s

4 Max Verstappen, Red Bull/Renault , 1m12.496s 0.318s

5 Daniel Ricciardo, Red Bull/Renault, 1m12.998s 0.820s

6 Carlos Sainz, Toro Rosso/Renault, 1m13.162s 0.984s

7 Sergio Perez, Force India/Mercedes, 1m13.329s 1.151s

8 Romain Grosjean, Haas/Ferrari, 1m13.349s 1.171s

9 Daniil Kvyat, Toro Rosso/Renault, 1m13.516s 1.338s

10 Nico Hülkenberg, Renault, 1m13.628s –

11Kevin Magnussen, Haas/Ferrari, 1m13.959s –

12 Stoffel VandoorneMcLaren/Honda, —

13 Lewis Hamilton, Mercedes 1m14.106s –

14 Felipe Massa, Williams/Mercedes, 1m20.529s-

15 Esteban Ocon, Force India/Mercedes, 1m14.101s-

16 Jolyon Palmer, Renault 1m14.696s –

17 Lance Stroll Williams/Mercedes, 1m14.893s –

18Pascal Wehrlein, Sauber/Ferrari, 1m15.159s-

19 Marcus Ericsson, Sauber/Ferrari, 1m15.276s-

20 Jenson Button, McLaren/Honda1m13.613s-

•••
Zak Brown är övertygad om att han och McLaren får tillbaka en bättre Fernando Alonso…
– Detta kommer att göra honom mer komplett som förare, säger McLarens VD.
– Hur mycket är svårt att säga eftersom han redan innan var 9,9 av tio, men det kommer att göra honom bättre eftersom han lär sig saker.
•••
Förarna har klagat på att däcken är för hårda i år. Även de ultramjuka däcken som används i Monaco anses vara för hårda. Nu reagerar Pirelli och väljer att göra däcken mjukare 2018.
•••
I morgon får ni följa Monacos GP utan mig. Den här eftermiddagen går familjen först och jag ska se loppet i efterhand.

Sebastian Vettel var rekordsnabb i Monaco

av Anna Andersson

Det var Ferraris medarbetare  som log bredast efter torsdagens båda träningar inför Monacos GP.

Sebastian Vettel var rekordsnabb i Monaco

Ferrari's German driver Sebastian Vettel drives during the second practice session at the Monaco street circuit on May 25, 2017 in Monaco, three days ahead of the Monaco Formula 1 Grand Prix. / AFP PHOTO / BERTRAND LANGLOIS
Sebastian Vettel var rekordsnabb i Monaco / AFP PHOTO / BERTRAND LANGLOIS

Han var klart snabbare än alla andra, en halv sekund före Daniel Ricciardo, Red Bull – och mer än en sekund före Lewis Hamilton som var bästa Mercedesförare på plats åtta.
Mercedes som var snabba under det första passet gick åt helt fel håll med inställningarna och var klart distanserade under det andra.
– Detta var inget vidare, sa Hamilton efteråt.
– Det första passet var riktigt bra och vi var snabbast, men under det andra hade vi inget grepp alls. Vi bara gled omkring. Jag vet inte varför däcken inte alls fungerade, men skillnaden mellan de båda passen var som natt och dag. Vi har mycket jobb kvar att göra innan lördagens pass, men jag är säker på att teamet hittar en lösning.
För spänningens skull får vi hoppas på det. Daniel Ricciardo var som sagt en halv sekund efter Vettel och även om teamet hoppas på att kunna utmana om pole position så ser Vettel oerhört stark ut.
– Vi kan ta lite mer tid, men knappt fem tiondelar, säger motorsportkonsulent Hemlut Marko till motorsporttotal.
– Vi jobbar åt rätt håll, men Vettel fick till ett kanonvarv och han hade fri fart hela tiden.
Trafiken är ett problem för förarna på de trånga gatorna i Monaco. Banan är bara lite mer än tre kilometer lång och det är många bilar ute samtidigt. Det gör att kvalet på lördag kommer att bli riktigt trångt, framförallt my med de nya, breda bilarna.
Samtidigt är kvalet enormt viktigt, det är trots allt bara 114 meter från pole position till första kurvan.
– Det kommer att bli extremt jämnt, sa Vettel.
Vi får se på lördag.
Vill du läsa mer om träningen gör du det här.

•••

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Pascal Wehrlein tog poäng senast – men var långt efter i Monaco. Foto: Sauber

För Sauber var torsdagen i Monaco riktigt tuff.
Marcus Ericsson och Pascal Wehrlein var långt från den formen teamet hade i Barcelona.
– Vi förväntade oss absolut mer än vad vi har levererat här i Monaco, därför är jag inte nöjd, säger Pascal Wehrlein.
– För att vi ska kunna förbättra oss måste vi förstå varför det är som det är.
•••
Kimi Räikkönen var trea på det andra passet och han var nöjd. Vi kunde till och med skymta ett leende.
Han ändrade set-upen och det var en fullträff.
– Det blev bara bättre och bättre, det är huvudsaken. Vi förbättrade oss hela tiden, gjorde ett par förändringar och hela tiden blev det bättre, säger han.,
– Men det är väldigt jämnt bland bilarna i toppen och det betyder naturligtvis att vi måste göra ett bättre jobb än de andra. På lördag, när alla trycker på för fullt, får vi se var vi landar.

•••
Glada miner hos Red Bull. Max Verstappen är nöjd med de uppdateringar som Red Bull har och Daniel Ricciardo anser att Red Bull har gjort framsteg.
– Vi kan slå dem, vi är inte en sekund bakom täten längre och det är lovande, säger han.
•••
Lance Stroll, Williams  kraschade under den andra träningen. 18-åringen jämförde det med ett TV-spel.
– Det var game over, säger han.
•••
Jenson Button är tillbaka i F1 och han var knappt bakom sin teamkollega under det andra passet.

– när jag väl kom ut ur depån så föll sig allt naturligt säger han.

– Men det var en chock att jag kudne bromsa så sent. Det finns flera bromspunkter som jag kan jobba vidare på och så måste jag hitta självförtroendet.

 

•••

Vill du läsa statistik och fakta  inför Monacos GP gör du det i gårdagens inlägg.
•••
Sebastien Bourdais som kraschade så illa under förberedelserna till Indy 500 har fått lämna sjukhuset. Nu väntar en mycket lång rehabilitering för den före detta F1-föraren som hunnit bli 38 år.

 

F1 i Monaco, fakta och statistik inför Monacos Grand Prix

av Anna Andersson

Nelson Piquet jämförde Monacos GP med att flyga helikopter i ett vardagsrum. Stefan ”Lill-Lövis” Johansson gillade inte alls att köra på banan eftersom det plötsligt hände grejer som inte hände någon annanstans.
– I ett stadslopp sitter sedan publiken nära, på de moderna banorna sitter de en halv kilometer från banan. Här kan ett glasspapper, en plastpåse eller läskburk flyga ut på banan och fastna i bilen. Skräpet sätter sig i kylarintaget, motorn överhettar och du måste in i depå. En sådan skitsak kan förstöra ett helt lopp.

F1 racing cars take the harbor chicane during the Qualifying session at the Monaco racetrack, in Monaco, Saturday, May 23, 2015. The Formula One Grand Prix of Monaco will be held on Sunday. (AP Photo/Gero Breloer)
F1 i Monaco. (AP Photo/Gero Breloer)
Spectators watch the Formula One Grand Prix from the stands, from balconies and from speedboats at the Monaco racetrack, in Monaco, Sunday, May 24, 2015. (AP Photo/Claude Paris)
Monacos GP  – som att flyga helikopter i ett vardagsrum (AP Photo/Claude Paris)

För att lyckas i Monaco krävs det ett bra kval, eller flera rejäla krascher. Bilarna kör på gatorna i det lilla furstendömet och i och med att det är vita markeringar på banan är det väldigt halt. Landet klättrar längst Medelhavskusten uppför berget, det är rejäla stigningar, trånga svängar och branta backar ner mot havet. Förarna växlar 50 gånger per varv, det ger 3 900 växlingar under de 78 varven på den lite mer än tre kilometer långa banan.

F1 i Monaco är en rejäl utmaning.

– Det finns inga marginaler någonstans och det gäller att ha tungan rätt i munnen hela tiden. Det är en sådan bana att man måste bygga upp farten varje pass och ha ett förtroende för bilen. Man får aldrig bli förhastad eller stressad, då sitter man i muren. I början av helgen, under den första träningen, så har man lite marginal, kanske också under den andra. Då har man kanske tre eller fyra decimeter till muren, men ju längre helgen lider så skrapar man av de där marginalerna och när man kör i kvalet gäller det att bara ha några millimeter till muren överallt för att sätta ett bra varv. Det är väldigt viktigt att bygga upp det steg för steg och göra allt perfekt, säger Marcus Ericsson till  Sportbladet.

Marcus Ericsson (SWE) Sauber F1 Team.  Circuit de Barcelona-Catalunya.
Marcus Ericsson hoppas på framgång under F1 i Monaco. Foto: Sauber.

– Det är omöjligt att köra om, men det kan möjligen finnas en chans i kurva tio efter tunneln, men killen framför måste göra ett misstag för att det ska lyckas. Loppet är lite som leken ”följa John” och kvalet är avgörande.

Förra året gjorde jag en intervju med Nico Rosberg inför F1 i Monaco, han är uppvuxen i furstendömet och berättar som sina tankar inför tävlingen som han vann tre gånger under sin karriär
Missade du den eller vill läsa den igen finns den här:

F1 i Monaco, fakta och statistik inför Monacos Grand Prix:
Banan är bara 3,337 km, vilket är säsongens kortaste. Man kör 78 varv. Det är det enda loppet under året som normalt pågår i hela två timmar
Avstånd till första kurvan: 210 m.
Antal kurvor: 8 höger, 11 vänster.
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T2, T9)
Kurvor under 100 m/tim: 9 (T5, T6, T7, T8, T10, T15, T16, T18, T19)
Däck: Soft, supersoft, ultrasoft. Förarna är något oroade  för däcken och tycker att de är något hårda:
– Även den ultramjuka blandningen är för hård, säger Haas Kevin Magnussen.
Maxfart utan DRS: 285 km/tim.
Däckslitage: Stort
Bromsslitage: Stort
Bromszoner: 12 ( 6 hårda)
Banans F1-debut: 1950, samma år F1 startade. Monacos GP har däremot kört sedan 1920-tlet.
Första vinnare: 1950: Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo, från pole position.
Antal segrar från pole: 28.
Segrare från sämst startposition: 1996: Olivier Panis, Ligier, vann från startplats 14.
Flest segrar i Monaco:
Ayrton Senna (6)
Graham Hill (5)
Michael Schumacher (5)
Alain Prost (4)
Nico Rosberg (3)
Jackie Stewart (3)
Stirling Moss (3)
Juan Manuel Fangio (2)
Niki Lauda (2)
Maurice Trintignant (2)

Lewis Hamilton (2)

Topp 8 i kvalet 2016:
1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Nico Hülkenberg, Force India
6. Carlos Sainz, Toro Rosso
7. Sergio Perez, Force India
8. Daniil Kwjat, Toro Rosso

Topp 8 i racet 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Daniel Ricciardo, Red Bull
3. Sergio Perez, Force India
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Fernando Alonso, McLaren
6. Nico Hülkenberg, Force India
7. Nico Rosberg, Mercedes
8. Carlos Sainz, Toro Rosso
Marcus Ericsson bröt på det 52:a varvet efter en kollision.

•••
Notera nu att träningarna i Monaco startar i morgon, kl 10.00 är det dags för det första passet och kl 14.00 det andra.
•••

För övrigt kan vi konstatera att..
…det tar sex veckor att bygga upp allt inför Monacos GP. Sedan tar det bara tre veckor att riva allt igen.
…Gustav Malja är tillbaka i Formula 2 i helgen. Han kommer att träna och kvala i morgon torsdag, köra det första racet på lördag och det andra på lördag. Detta är mästerskapets tredje deltävling för säsongen.
…Bilarna är bredare än tidigare. Räkna inte med några omkörningar och räkna med att det finns förare som missbedömer bredden och sitter i muren.
…Adrian Newey är kritisk mot årets Red Bull och tror inte att det blir någon seger på söndag.

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia, reacts after winning the qualification, at the Monaco racetrack, in Monaco, Saturday, May 28 2016. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Claude Paris)
Red Bulls Daniel Ricciardo hade pole position 2016. (AP Photo/Claude Paris)

– I fjol hade vi ett bra chassi, men i år har vi inte det bästa, därför har vi inte heller samma möjligheter som ifjol, säger han till Autosport.
Nyligen var han väldigt kritisk mot årets bil.
– Det fungerade att jag drog mig tillbaka när reglementet var stabilt, men inte i när det nu har varit stora regeländringar. Det måste vi fundera över i framtiden, sa han.
– Jag drog mig tillbaka, men det blev tydligt att den gruppen som tog över inte lyckades få bilen att prestera och nu är det min plikt att få teamet röra sig framåt. Jag har engagerat mig i det efter det andra försäsongstestet.
Nu väntar Red Bull på en uppdatering av motorn från Renault.

Är Mercedes bil för lång för Monacos GP?

av Anna Andersson

Mercedes har vunnit varje GP-lopp i Monaco sedan 2013, men i år är teamet allt annat än favoriter.
Anledningen är den nya bilen.
Mercedes bil har det längsta avståndet mellan hjulen av alla bilarna och det kan ställa till stora problem på de trånga gatorna.

Är Mercedes bil för lång för Monacos GP?
– Vår bil är längre än tidigare, så jag har ingen aning om hur jag ska lyckas manövrera den genom de trånga kurvorna i Monaco, säger Lewis Hamilton som är tvåa i VM, sex poäng bakom Sebastian Vettel.

Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland steers his car on the pit lane during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Wednesday, March 1, 2017. (AP Photo/Francisco Seco)
Är Mercedes bil för lång för Monacos GP? (AP Photo/Francisco Seco)

Ferraris Sebastian Vettel har vunnit två lopp i år och hans team tillhör favoriterna även i helgen.

Deras bil är betydligt kortare, avståndet mellan hjulen hos Ferrarin är 166 mm kortare än hos Mercedesen.
– Kortare bilar är lättare att svänga runt i långsamma passager och därför vill man ha den typen av bil i Singapore, Ungern och framförallt Monaco, säger Toro Rossos teknikchef James Key till motorsporttotal.
Vid sidan av Mercedes kan Force India ( som tagit poäng med båda bilarna i alla lopp i år) få problem deras bil är också förhållandevis lång, medan Williams har den kortaste bilen i fältet  ( men trivs enligt tradition inte alls i Monaco)

Ytterligare ett problem för Mercedes är att däcktillverkaren Pirelli sänkt däckstrycket från 19 till 18 psi på framdäcken och från 17 till 16,5 på bakdäcken.  Det har ryktats om att Mercedes, vars bil fungerar bättre med ett högre däckstryck, har försökt att manipulera den data man har lämnat till däcktillverkaren.

•••

Annars kan vi notera att förarna inte alls är nöjda med däcken inför helgens race, trots att man nu använder de tre mjukaste gummiblandningarna.

– Till och med ultrasoft är för hård, säger Haas Kevin Magnussen.

– Soft kommer vi inte använda oss av och supersoft är absolut för hård.

•••

Tiderna som gäller i helgen:
Torsdag:
Kl 10.00 Träning 1.
Kl 14.00 Träning 2

Fredag – ledigt för förarna (eller snarare annat jobb än på banan)

Lördag:
Kl 11.00 Träning 3
Kl 14.00 Kval

Söndag
Kl 14.00 Monacos GP.

För övrigt kan vi notera att…
…att det ska bli sol och strax över 20 grader i Monaco den kommande helgen. Fina förhållanden för F1, glamour och kalas.
….fyra personer har omkommit under Monacos GP sedan F1-starten 1950, men det senaste dödsoffret, Lorenzo Bandini, omkom 1967. Det är 50 år sedan i år.
…Oliver Panis vann från startruta 14 1996.  Det var det enda loppet som fransmannen vann.
…Nico Rosberg kommer till loppet. Det är det första racet som fjolårets världsmästare ser på plats, men å andra sidan bor han i Monaco också…
…Stoffel Vandorne flyttas tillbaka tre placeringar i starten av Monacos GP. Han straffas för kollisionen med Felipe Massa i Spanien.

Jenson Button, the new Formula One motor racing World Champion, indicates that he is number one, while attending his first public appearance since winning the championship in Brazil, at Bluewater shopping centre in Kent, England Tuesday, Oct. 20, 2009. (AP Photo/Kirsty Wigglesworth)
Jenson Button redo för comeback. (AP Photo/Kirsty Wigglesworth)

…McLaren kommer med nyheter till Monaco och enligt teamchefen Eric Boullier förväntar man sig stora framsteg.

– Under tävlingen i Barcelona stämde plötsligt vår data från vindtunneln nästan helt överens med den data vi fick från träningarna på banan. Det handlade om 95 procent och det är en helt otrolig siffra, säger fransmannen enligt Autosport.
– Under en säsong med så stora regeländringar gör man stora framsteg under arbetet i vindtunneln och vi har stor potential. Det vi såg i Barcelona var det första steget i vårt stora uppdateringspaket och det gjorde att Fernando plötsligt körde med mitt i fältet. Det är ingen dröm, utan verklighet. Den andra delen av vårt paket kommer till tävlingen i Monaco och vi vet att vi kan vara med och slåss om poäng på banor där det inte är motorn som avgör
…det finns ett rykte som säger att Ferraris junior, Charles Leclerc, ska köra en av Saubers bilar under några fredagsträningar framöver. Leclerc leder just nu Formel 2.
Det är dock inte aktuellt i helgen, på den kluriga banan i Monaco låter teamen sina förare nyttja varje minut.

Snacket inför Monacos Grand Prix

av Anna Andersson

F1-vecka.
Det är en sak.
Monacovecka.
Det är en annan sak.
På söndag är det dags för Monacos GP och det blir extremt spännande att se vad de nya, snabbare F1-bilarna betyder för klassikern som körts i F1 sedan VM-starten 1950.
Räkna med att det blir riktigt trångt och ännu svårare än vanligt att köra om på de trånga gatorna.

Snacket inför Monacos Grand Prix
•Jenson Button gör comeback. Han ersätter Fernando Alonso som kör Indy 500 och han har än så länge inte kört de nya bilarna.

McLaren driver's Jenson Button, left, of Britain and Fernando Alonso of Spain joke as they pose for a photo with their team in front of their pit lane garage ahead of the first practice session for the Japanese Formula One Grand Prix at the Suzuka International Circuit in Suzuka, Japan, Friday, Oct. 7, 2016. (AP Photo/Eugene Hoshiko)
Button ersätter Alonso i Monacos Grand Prix (AP Photo/Eugene Hoshiko)

– Jag vet att vi inte har någon ärlig chans att upprepa min seger från 2009, men jag vet att vi kan ta poäng för konstruktörs-VM och det kan vara väldigt viktigt för framtiden säger Button.
Hans teamchef Eric Boullier tror inte att det blir några problem för Button att kliva tillbaka in i bilen.
– Jag kan garantera att han är okej efter tio träningsvarv. Han har kört med denna typ av downforce tidigare under sin karriär och han körde senast i november 2016. Han har bara missat en handfull lopp i år.
• Sauber kommer med flera nyheter till bilen. Uppdateringarna skulle ha varit klara till Spanien, men av olika anledningar var det inte så. Nu kommer det och efter Pascal Wehrleins poäng i Barcelona är teamet positivt. Wehrlein  har 3-0 i kvalen på Ericsson, vad händer på lördag?
•Från och med nu får teamen själva välja fritt vilka 13 däckset som föraren vill ha med sig till de olika racen. De måste välja ett set av de mjukaste däcken till kvalen och ett set av de båda andra gummiblandningarna till racet (men man måste bara använda sig av en av dem). Ett depåstopp kommer det att vara då man ska ha två olika däck under racet.

Här är pirellis grafik inför racet.
MOnaco
•Sedan är det som vanligt i Monaco träningar på torsdag – och ledigt  på fredag.

För övrigt kan vi notera att…
… Nico Rosberg trivs med livet utanför F1. Han och hustrun Vivian väntar nu sitt andra barn. Paret har redan en dotter, hon fyller två år i år.

Fernando Alonso, of Spain, waits in his pit during a practice session for the Indianapolis 500 IndyCar auto race at Indianapolis Motor Speedway, Friday, May 19, 2017 in Indianapolis. (AP Photo/Darron Cummings)
Alonso laddar för Indy 500. (AP Photo/Darron Cummings)

…Fernando Alonso startar söndagens Indy 500 från andra startled, plats fem. Han var bästa rookie i kvalet.
…Max Verstappen som orsakat tre krascher i Monaco de två senaste åren hävdar att han har lärt sig av sina misstag. I år ska han inte kyssa muren….

F1-förarnas val inför Monacos GP

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann allt i Spanien i helgen. Han hade pole position, han körde det snabbaste varvet, han vann racet – och Mercedes genomförde det snabbaste depåstoppet.
I VM-tabellen är det fortfarande Sebastian Vettel, Ferrari, som har övertaget, även om det nu bara skiljer åtta poäng.

Pirelli MOnaco
F1-förarnas val inför Monacos GP

Nästa deltävling avgörs i Monaco kommande vecka, men redan nu har Pirelli meddelat vilka däck som de olika förarna väljer.
Här är F1-förarnas val inför Monacos GP

.

Däcktillverkaren  har med sig de mjuka, de supermjuka och de ultramjuka däcken till den trånga stadsbanan och intressant är att alla toppteamen har valt olika däckstrategier – än så länge. Även om det verkar som om alla vill använda sig av ett depåstopp  och jag kan tänka mig att man väljer ultrasoft-supersoft – eller supersoft – ultrasoft. Ingen lär frivilligt välja att köra racet med soft.

Mercedesbåde förare har valt att ta med sig nio ultramjuka, tre supermjuka och ett mjukt set till Monaco.

Red Bull väljer elva ultramjuka, ett supermjukt och ett mjukt set.
Ferrari väljer tio ultramjuka, två supermjuka och ett mjukt sett.
Sauber med Marcus Ericsson och Pascal Wehrlein har gjort samma val som Ferrari.

Den enda föraren som valt två set mjuka däck är Jenson Button, som gör F1-comeback. Han har inte kört årets bilar, men ersätter Fernando Alonso som valt att köra Indy 500 istället för Monacos GP.
– Det har jag redan vunnit två gånger, var Alonsos kommentar efter det att han gjort valet.
Vi kan väl gissa att han är intresserad av att vinna de tre stora.

Monacos GP har han vunnit, sedan hoppas han på Indy 500, det klassiska 24-timmarloppet Le Mans.

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Pascal Wehrlein tog poäng i Spanien. Foto: Sauber

När vi är inne på Sauber så hyllar teamchef Monisha Kaltenborn Pascal Wehrlein efter åttondeplatsen i Spanien. Han tog teamets fyra första poäng för säsongen och Sauber gick om McLaren som ännu inte har någon poäng.
Själv ligger Wehrlein nu på samma antal poäng som Haas Kevin Magnussen och Toro Rossos Danill Kvyatt.
– Strategin var nyckeln till framgång. Bilen är, som jag har sagt tidigare, inte allt för dålig. Nu har vi gjort ett par förändringar i aerodynamiken och det kommer mer, säger teamchef Monisha Kaltenborn till motorsportmagazin.
– Pascals prestation var utmärkt. Vi vet att han kan hantera press och att han är en väldigt duktig förare. Detta resultatet är också väldigt viktigt för honom, han har fått ta emot väldigt mycket orättvis kritik den senaste tiden och som jag ser det handlade det om en orimlig dimension. Nu har han visat dessa oproffsiga kritiker att de måste komma med något nytt.

•••

Fernando Alonso, of Spain, pulls out of the pits during a practice session for the Indianapolis 500 IndyCar auto race at Indianapolis Motor Speedway, Monday, May 15, 2017 in Indianapolis. (AP Photo/Darron Cummings)
Fernando Alonso tränar inför Indy 500. Foto: TT

Fernando Alonso är alltså i Indianapolis och förbereder sig för Indy 500. Under den första dagen var han bäste nykomling, han hade 19 tid av alla förare. Då hade han problem med hjulupphängningen under eftermiddagen.
Den andra dagen körde han 117 varv och slutade på plats 24:e av 32 förare.
– De var en väldigt produktiv dag, säger han.
– Jag har lärt mig väldigt mycket, fick äntligen köra tillsammans med flera bilar ur mitt team och hade även lite mer trafik på banan.

•••
Sedan kan vi notera att…
… Kimi Räikkönen har blivit pappa. Han och hustrun Minttu fick sitt andra barn i måndags det är en dotter men namnet Rianna Angelia Milana.
Paret har också en son, Robin, som är två år gammal.
…Renault lät talangen Nicholas Latifi testa under däcktestet i Barcelona. NU ryktas det om att teamet redan letar efter en ersättare till Jolyon Palmer som haft en tung start på året.
…det ryktas om att Jos Verstappen, pappa till Max och tidigare F1-förare ska bli ny talangscout till Red Bull.

Spaniens GP – WOW

av Anna Andersson

Det finns bara ett ord för den racingen som Sebastian Vettel och Lewis Hamilton bjöd på.
Det är ett ord som antagligen inte ens finns i ordlistan.
WOW.
Det är ett ord som bara kommer ut när man håller andan och saknar ord.
När Sebastian Vettel kom ut från sitt depåstopp hade han ingen aning om att Lewis Hamilton var på väg i kapp honom.
– Jag hade typ åtta sekunder när jag gick in i depån och plötsligt var de borta. Jag vet inte var de tog vägen. Jag kom ut där med nya däck och så var han bara där, säger Vettel.
– Jag vet inte om vi snuddade vid varandra. Gjorde vi det?
Han tittar på Hamilton:
– Jag vet inte, jag gav dig väl plats, gjorde jag inte det? Du kom ju förbi, säger Hamilton.
– Jag kom upp på kantstenen och kunde inte styra. Jag tror inte att jag sa någonting illa över radion. Bara att det var verkligen på gränsen. Men det var samtidigt kul. Det var bra racing.
Det är precis den typen av racingen som F1-publiken har saknat de senaste åren och det är precis den typen av racing mellan två förare som kämpar om positioner som gör F1 så speciellt.

Formula One - F1 - Spanish Grand Prix - Barcelona-Catalunya racetrack, Montmelo Spain - 14/05/17 - Mercedes' Lewis Hamilton celebrates on the podium. REUTERS/Juan Medina
Hamiltons andra seger i Barcelona. Foto: TT

Sebastian Vettel behåller ledningen i VM, men nu handlar det om åtta poäng innan det är dags för Monacos GP. Det är nästan lite synd att det är två veckor dit….

Vill du läsa mer om loppet? Gör det här:
•••

Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland is fitted in his car cockpit for the third practice session ahead the Formula One Russian Grand Prix at the 'Sochi Autodrom' circuit, in Sochi, Russia, Saturday, April. 29, 2017. The Russian Formula One Grand Prix will be held on Sunday. (AP Photo/Sergei Grits)
Bottas bröt sedan motorn gått sönder  – men hjälpte Hamilton till segern. Foto. TT

Lewis Hamilton ska tacka Valtteri Bottas för segern. När Bottas låg framför Vettel så drog han ner tempot och gjore sig så bred han kunde. Vettel fick kämpa för att ta sig förbi och han tappade fyra, kanske fem sekunder på den fajten.
Det var väl ungefär det som gav Hamilton segern.

 

•••
Det är en duell mellan två giganter igen.
Ferrari mot Mercedes.
Det är fantastiskt och det gör årets F1 otroligt härligt. Efter så många år med konstgjorda fajter mellan två förare inom samma team så är detta en befrielse.
Det är ett underbart mästerskap i år.
•••
Red Bull kom med rejäla uppdateringar och hoppades på att halvera det försprång som Ferrari och Mercedes hade inför Spaniens GP, men efter dagens lopp är det tydligt att det inte är fallet. Även om Daniel Ricciardo var trea i mål så körde han ett helt anat race i en het annan liga.

Han var över en minut efter de två framförvarande bilarna.
•••

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Foto: Sauber

Grattis Pascal Wehrlein!
Han körde till sig en imponerande åttondeplats och Saubers första poäng för säsongen.
Den förhållandevis lilla uppdateringen, en bakvinge, verkar fungera bra och det är positivt inför kommande tävlingar.
Till nästa deltävling i Monaco kommer det ännu fler nyheter till bilen och banan i Barcelona är väldigt representativ för resten av säsongen och en bil som fungerar i Barcelona brukar fungera bra på banorna framöver också. Det är positivt för teamet som kör med en motor från 2016 och kommer att ha svårt att konkurrera på banor där motorstyrkan avgör.
För Marcus Ericsson var det däremot en tung dag. Han har kört bra under hela helgen, men fick stryk med fem tusendelar i kvalet, och gjorde sedan en dålig start i racet.
Bortsett från det så körde han bra.

Han byggde upp loppet fint och hade chanser på poäng – ända till dess att ha kom ut ur depån i helt fel läge. När han kom ut ur depån var den virtuella säkerhetsbilen ute på banan så han kunde inte dra någon fördel av sina nya däck, han var tvungen att hålla tempot som VSC bestämde samtidigt som hans konkurrenter kunde göra sina stopp under den perioden.
Det är ren otur.
Ingenting han kan påverka överhuvudtaget.

Nu är det dags för mig att jaga vidare.
Vi hörs.
När detta förbannade internetet fungerar bättre igen….

Resultat:

1 Lewis Hamilton    Mercedes    1h35m56.497s
2 Sebastian Vettel    Ferrari    3.490s
3 Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault    1m13.978s
4 Sergio Perez    Force India/Mercedes    1 varv
5 Esteban Ocon    Force India/Mercedes    1 varv
6 Nico Hülkenberg    Renault    1 varv
7 Pascal Wehrlein    Sauber/Ferrari    1 varv
8 Carlos Sainz    Toro Rosso/Renault    1 varv
9 Daniil Kvyat    Toro Rosso/Renault    1 varv
10 Romain Grosjean    Haas/Ferrari    1 varv
11 Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    2 varv
12 Fernando Alonso    McLaren/Honda    2 varv
13 Felipe Massa    Williams/Mercedes    2 varv
14 Kevin Magnussen    Haas/Ferrari    2 varv
15 Jolyon Palmer    Renault    2 varvs
16 Lance Stroll    Williams/Mercedes    2 varv
Förare som bröt:
–    Valtteri Bottas    Mercedes
–    Stoffel Vandoorne    McLaren/Honda
–    Max Verstappen    Red Bull/Renault
–    Kimi Räikkönen    Ferrari

Snacket efter kvalet till Spaniens GP

av Anna Andersson

Mercedes har laddat med många stora nyheter på bilen inför Spaniens GP.
Bland annat är bilen är sex kilo lättare, den har nya hybridkomponenter och en ny nos. Det tycks ha gett resultat för Lewis Hamilton är tillbaka i pole position.

Han slog ett nytt varvrekord, tog sin 64:e pole position och det är 250:e gångens om en britt startar först i ett F1-lopp. Det känns som en siffra vi bara kan drömma om.

(L to R) Mercedes' British driver Lewis Hamilton and Mercedes' Finish driver Valtteri Bottas walk in the parc ferme after the qualifying session at the Circuit de Catalunya on May 13, 2013 in Montmelo on the outskirts of Barcelona ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / TOM GANDOLFINI
Hamilton. Foto: TT

Hamilton nuvade Sebastian Vettel på sin andra raka pole position, det skiljde 0,051 sekunder mellan dem och därmed har den trefaldige mästaren ett perfekt utgångsläge på en bana där pole position ofta betyder seger.

– Det var jämnt i kvalet och det kommer att vara jämnt i loppet, säger Hamilton.

– Jag ser redan fram emot starten, första kurvan är 700 meter bort. Det blir riktigt intressant.
Nu gäller det för Mercedes att hitta en bra strategi inför morgondagens race, hittills i år är det Ferrari som gjorde de smartare strategivalen och det känns som om det kan bli en mycket spännande fajt på en bana där det är väldigt svårt att köra om.
Dessutom får vi inte räkna bort Valtteri Bottas som gjorde en fantastisk start i Ryssland för två veckor sedan, han tog ledningen efter starten och körde sedan in karriärens första seger.
– Jag kan inte bara lite på min start, även om det gick bra i Sotji, men här är det betydligt kortare till den första kurvan så vi måste hitta en annan strategi, säger finländaren.

Ferrari och Sebastian Vettel leder VM med 13 poäng inför morgondagens lopp. Här läser du Stefan Johanssons analys. Han berättar varför hans gamla team är bäst just nu.
•••••

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden steers his car during the qualifying session for the Spanish Formula One Grand Prix at the Barcelona Catalunya racetrack in Montmelo, Spain, Saturday, May 13, 2017. The Spanish Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Manu Fernandez)
Ericsson. Foto: TT

Marcus Ericsson och Sauber hade vissa förhoppningar inför kvalet i Spanien. Teamet har med sig en ny bakvinge och Marcus Ericsson var nöjd efter gårdagens träningar då han var snabbare än sin teamkollega under båda passen.
Men han fick inte till ett perfekt varv. Han var två tiondelar långsammare än sin teamkollega i den mittre sektorn och fem tusendelar efter tysken i mål. Där tappade svensken sin plats i Q2.
Omräknat så skiljde det mindre än 30 centimeter på ett varv mellan Saubers båda förare under Q1.

– Jag är jäkligt nöjd med hela helgen, jag tycker att jag har gjort ett bra jobb med att förbereda bilen, vi hade inga större uppdateringar och vi har slagit flera bilar som vi kanske itne ska slå, säger Marcus Ericsson.

– Samtigt är jag skitbesviken på att jag inte gick till Q2. Fem tusendelar vad är det? Inte ens 30 centimeter på ett helt varv. Jag byggde upp kvalet bra, förbättrade mig varje varv och jag ville verkligen vinna kampen med min teamkollega, den är väldigt viktig och det är väldigt frustrerade att jag förlorade den igen.

Trist för Marcus Ericsson som nu fått stryk av Pascal Wehrlein i samtliga tre kval de möts i år och som dessutom hade hoppats på en bättre startposition i Barcelona, en bana där det är väldigt svårt att köra om.
Ska vi hitta någonting positivt så är det ändå att Sauber har tagit ett steg framåt. Wehrlein gick till Q2, även om han var långsammast där och Ericsson har fyra bilar bakom sig efter kvalet och det är i alla fall någonting att glädjas över.

– Jag hade inte räknat med att det skulle gå så bra, säger Wehrlein.

– Vi har inte haft några större uppdateringar här utan det kommer fler nyheter till Monacos GP. Det är ett stort gap till bilarna framför oss och det blir ett tufft race i morgon.

Vill du läsa om Marcus Ericssons tankar efter de första fyra loppen i år så gör du det här.

Här läser du det senaste snacket efter kvalet till Spaniens GP
…Valtteri Bottas kör med den gamla motorn i Spanien, den som han redan har  kört med under fyra helger. Anledningen är att man hittade ett elfel på den nya motorn han använde i går och för att laga det var man tvungen att plocka ut motorn ur bilen. Då hittade mekanikerna en vattenläcka vilket gjorde att man valde att sätta in den gamla motorn i bilen igen. Därför körde han kvalet med den gamla motorn och han kommer också att köra morgondagens lopp med den motorn.
Den nya motorn ska lagas, finnas här som reserv om den gamla skulle gå sönder innan racet och den kommer sedan att användas i kommande race.
…Sebastian Vettel hade problem med bilen redan inför kvalet, men teamet bytte motor och han kom ut på banan – men han inte köra ens ett varv innan teamet bad honom att komma in i depå.
Vettel stannade dock ute på banan eftersom han var så långt från depåinfarten och inte hittade någonstans att parkera. Det var tydligen rätt darg för bilen lugnade ner sig och hittade rätt rytm.

McLaren's Spanish driver Fernando Alonso waves in the parc ferme after the qualifying session at the Circuit de Catalunya on May 13, 2013 in Montmelo on the outskirts of Barcelona ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Alonso överraskad sjua. Foto: TT

…Fernando Alonso är en fantastisk förare. Han har återigen haft stora problem med sin motor från Honda, men i kvalet så tog han sig ända upp till startplats sju.
– Det var ett bra kval, nu får vi se hur det går i morgon, säger Fernando Alonso.

– Det är Hondas karriär som står på spel, det är inte min.
…Felipe Massa som skulle ha lagt av i höstas fortsätter att imponera. Han utklassade teamkollegan, debutanten Lance Stroll.

– Vi har problem när det är så dåligt grepp, säger Stroll som åkte ut i Q1.

Massa kvalade in som nia.
…Force India har tagit poäng med båda bilarna vid varje lopp i år. I Spanien körde båda förarna in bland de tio främsta i kvalet. Imponerande.

Här är kvalresultatet:

1) Lewis Hamilton, Mercedes, 1m19.149s    –
2) Sebastian Vettel, Ferrari, 1m19.200s  – 0.051s
3) Valtteri Bottas, Mercedes, 1m19.373s  – 0.224s
4) Kimi Räikkönen, Ferrari, 1m19.439s – 0.290s
5) Max Verstappen, Red Bull, 1m19.706s – 0.557s
6) Daniel Ricciardo, Red Bull, 1m20.175s – 1.026s
7) Fernando Alonso, McLaren, 1m21.048s – 1.899s
8) Sergio Perez, Force India, 1m21.070s – 1.921s
9) Felipe Massa, Williams, 1m21.232s – 2.083s
10) Esteban Ocon, Force India, 1m21.272s – 2.123s
11) Kevin Magnussen, Haas, 1m21.329s – 2.180s
12) Carlos Sainz, Toro Rosso, 1m21.371s – 2.222s
13) Nico Hülkenberg,  Renault, 1m21.397s – 2.248s
14) Romain Grosjean, Haas, 1m21.517s – 2.368s
15) Pascal Wehrlein, Sauber, 1m21.803s – 2.654s
16) Marcus Ericsson, Sauber, 1m22.332s – 3.183s
17) Jolyon Palmer, Renault, 1m22.401s – 3.252s
18) Lance Stroll, Williams, 1m22.411s – 3.262s
19) Stoffel Vandoorne, McLaren, 1m22.532s – 3.383s
20) Daniil Kvyat, Toro Rosso,  1m22.746s – 3.597s

 

Vill du läsa texten efter kvalet gör du det här:

•••

För övrigt kan vi meddela att FIA har förlängt den andra DRS-zonen i Barcelona med 100 meter för att öka möjligheterna för förarna att köra om. I Ryssland för två veckor sedan var det inte en enda omkörning på banan….(bara ett positionsbyte mellan Saubers båda förare). Banan i Barcelona är känd för att vara väldigt svår att köra om på, faktum är att pole position mycket väl kan avgöra loppet här.
Förra året hjälpte det dock inte med någon pole eftersom Mercedes båda förare kolliderade redan på det första varvet och båda två därefter bröt loppet. Det gjorde att Max Verstappen och Red Bull vann racet. Det var hans första race för teamet.

Sida 2 av 214
  • Tjänstgörande redaktör: Victor Lindbom
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB