Resultat från kvalet till Bahrains GP

av Anna Andersson

Ferrari har gjort allt rätt. Här har du ett resultat från kvalet till Bahrains GP.

Sebastian Vettel har pole position före Kimi Räikkönen.

Och det var en förbannad Kimi Räikkönen. Även om han hade glasögon på sig som dålde ilskan i ögonen så sa både rösten och kroppsspråket allt. Han vet att han måste krossa Sebastian Vettel för att ha en chans att vinna ännu en VM-titel. I Australien såg han, precis som alla vi andra hur teamet rankar sina förare och han vet precis vad som krävs för att ha ska ta sig ur den fållan.  Det räcker  inte med att vara tvåa efter Vettel.

Det blir intressant att följa hans väg i år.

Formula 1 F1 - Bahrain Grand Prix - Bahrain International Circuit, Sakhir, Bahrain - April 7, 2018 Ferrari's Sebastian Vettel celebrates pole position with Ferrari's Kimi Raikkonen and Mercedes' Valtteri Bottas after qualifying REUTERS/Hamad I Mohammed
En förbannad Kimi. Foto: Reuters.

Resultat från kvalet till Bahrains GP

1) Sebastian Vettel, Ferrari, 1m27.958s) –
2) Kimi Räikkönen, Ferrari, 1m28.101s, 0.143s
3) Valtteri Bottas, Mercedes, 1m28.124s, 0.166s
4) Daniel Ricciardo, Red Bull/Renault, 1m28.398s, 0.440s
5) Pierre Gasly, Toro Rosso/Honda, 1m29.329s, 1.371s
6) Kevin Magnussen, Haas/Ferrari, 1m29.358s, 1.400s
7) Nico Hülkenberg, Renault, 1m29.570s, 1.612s
8) Esteban Ocon, Force India/Mercedes, 1m29.874s, 1.916s
9) Lewis Hamilton, Mercedes, 1m28.220s, 0.262s
10) Carlos Sainz, Renault, 1m29.986s, 2.028s
11) Brendon Hartley, Toro Rosso/Honda, 1m30.105s, 2.147s
12) Sergio Perez, Force India/Mercedes, 1m30.156s, 2.198s
13) Fernando Alonso, McLaren/Renault, 1m30.212s, 2.254s
14) Stoffel Vandoorne, McLaren/Renault, 1m30.525s, 2.567s
15) Max Verstappen, Red Bull/Renault, – –
16) Romain Grosjean, Haas/Ferrari, 1m30.530s, 2.572s
17) Marcus Ericsson, Sauber/Ferrari, 1m31.063s, 3.105s
18) Sergey Sirotkin, Williams/Mercedes, 1m31.414s, 3.456s
19) Charles Leclerc, Sauber/Ferrari, 1m31.420s, 3.462s
20) Lance Stroll, Williams/Mercedes, 1m31.503s, 3.545s

Bäste Mercedes var Valtteri Bottas som kvalade in som trea och han startar intill Daniel Ricciardo som såg pigg ut när man simulerade longruns under träningen.

Mer om kvalet  och vad Marcus Ericsson tycker läser du här

Andra nyheter

Ska vi sammanfatta kvalet kan vi konstatera att….

….Max Verstappen försvann redan under Q1, han tappade bilen i kurva två och kraschade vilket orsakade en röd flagg. Det gör att han som bäst har femtonde startposition i morgon, han kunde av naturliga skäl inte köra Q2 och sedan får vi se vilka saker som behöver repareras under natten. Räkna med att han komemr att jaga stenhårt i moron.

– Plötsligt hade jag 150 hästkrafter mer, det är väldigt ovanligt. Jag har tittat på datan och det är precis vad den säger. Under min karriär har det aldrig tidigare hänt, säger han.

Red Bull ska analysera det inträffade tillsammans med motortillverkaren Renault.

Alfa Romeo Sauber's Swedish driver Marcus Ericsson drives during the third practice session on April 7, 2018, prior to the qualifiers for the Bahrain Formula One Grand Prix at the Sakhir circuit in Manama. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Ericsson startar från ruta 17 / AFP PHOTO /

….Marcus Ericsson också lämnade kvalet i Q1, han var 17:e man och slog sin teamkollega Charles Leclerc som gjorde en miss i sitt sista försök. Båda bilarna från Sauber och från Williams försvann i Q1.
….Lewis Hamilton startar från ruta nio. Han var fyra i kvalet, men flyttades tillbaka fem platser eftersom han bytt växellåda. Han kommer också att köra hårt i Bahrains GP.
…Pierre Gasly körde in som femma i kvalet. Det är det bästa kvalresultatet som Honda har haft när det varit fina väderförhållanden sedan comebacken.

– Från och med tävlingen i Kanada ska vi kunna vara med och konkurrera, sa stallchefen Franz Tost till Blick inför kvalet.
… Kimi Räikkönen och Ferrari slipper däremot ett gridstraff. Kimis ena framdäck var löst under den andra träningen. Det kostar 5000 Euro (50 000 kr), men han startar från ruta två där han kvalar in.

•••
För övrigt är det i dag 50 år sedan Jim Clark avled efter en krasch på Hockenheimring. Den dubble världsmästaren (1963 och 1965) körde ett Formel 2 lopp i Tyskland, fick en punktering och tappade kontrollen över bilen och kolliderade med ett par träd.

Banan ur ett däcksprespektiv hittar du här.

Guiden inför helgens tävling, med Marcus Ericssons tankar om banan, resultat och statistik hittar du här.

Kimi Räikkönen riskerar att straffas inför Bahrains GP

av Anna Andersson

Formel 1s ägare har presenterat sitt förslag för framtiden.
Eller snarare sina ramar.
Men vi låter sporten ta plats här och konstaterar att Ferrari var snabbast under träningarna i Bahrain. Först börjar jag dock med det mest häpnandsväckande – Kimi Räikkönen riskerar att straffas inför Bahrains GP.

Kimi Räikkönen riskerar att straffas inför Bahrains GP

 

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 24, 2018 FerrariÕs Kimi Raikkonen in action during qualifying REUTERS/Brandon Malone
Kimi Räikkönen riskerar straff REUTERS/Brandon Malone

När 14 minuter återstod av det andra passet blev han stående sedan hans högra framhjul var löst och detta ska FIA undersöka och finländaren riskerar ett straff i starten av Bahrains GP.
Under den första träningen var det Daniel Ricciardo, Red Bull, som anförde fältet. Under den andra var det Ferrari med Kimi Räikkönen, han var en hundradel före Sebastian Vettel och efter dem följde Mercedes båda förare. Där var Valtteri Bottas snabbast men ungefär en halv sekund efter Vettel på placeringen framför. Lewis Hamilton har bytt växellåda och flyttas tillbaka fem platser i starten.
Max Verstappen som inte körde något under den första träningen eftersom han hade ett tekniskt problem slutade fyra före Ricciardo – men notera att Red Bull var ungefär en sekund långsammare än Ferrari – varje varv.

Marcus Ericsson gjorde en utflykt i gruset under det andra passet sedan han snurrat i kurva två, men han kunde fortsätta. Ericsson var långsammare än sin teamkollega under båda passen, Charles Le Clerc var 12:a på det första med 1:33.278 , Ericsson 17:e med 1:33.508.

Resultatet från den andra träningen hittar du här:

1) Kimi Räikkonen, Ferrari, 1m29.817s
2) Sebastian Vettel, Ferrari, 1m29.828s
3) Valtteri Bottas, Mercedes, 1m30.380s
4) Lewis Hamilton, Mercedes, 1m30.472s
5) Max Verstappen, Red Bull/Renault, 1m30.745s
6) Daniel Ricciardo, Red Bull/Renault 1m30.751s
7) Nico Hülkenberg, Renault, 1m31.220s
8) Pierre Gasly, Toro Rosso/Honda, 1m31.232s
9) Fernando Alonso, McLaren/Renault 1m31.282s
10) Stoffel Vandoorne, McLaren/Renault, 1m31.422s
11) Romain Grosjean, Haas/Ferrari, 1m31.591s
12) Carlos Sainz, Renault, 1m31.601s
13) Esteban Ocon, Force India/Mercedes, 1m31.809s
14) Sergio Perez, Force India/Mercedes, 1m31.868s
15) Kevin Magnussen, Haas/Ferrari, 1m31.969s
16) Charles Leclerc, Sauber/Ferrari, 1m32.372s
17) Lance Stroll, Williams/Mercedes, 1m32.382s
18) Sergey Sirotkin, Williams/Mercedes, 1m32.474s
19) Marcus Ericsson, Sauber/Ferrari, 1m32.733s
20) Brendon Hartley, Toro Rosso/Honda, 1m32.908s

Det tog 75 minuter, kanske 80 för Liberty Media och berätta om sin vision för F1 efter 2021. Teamen fick lyssna och vad de fick höra läser du här.
Både Ferrari och Mercedes har pratat om att lämna F1. Hur mycket allvar det var i det hotet får vi avvakta och se, men räkna med en turbulent vår inom Formel 1.

Andra nyheter

 

Mercedes' British driver Lewis Hamilton gestures ahead of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina circuit on November 26, 2017. / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Hamilton avvaktar/ Andrej ISAKOVIC

Vi kan notera att..
…både Daniel Ricciardo och Lewis Hamilton tar tid på sig att förhandla om sina nya kontrakt. De vill se vad framtidens F1 bär med sig
– Jag har inte bråttom. Det händer så mycket spännande inom F1 och nu diskuteras framtiden. Jag vill avvakta och se vad de samtalen bär med sig, se var jag står och hur länge jag ska binda mig. När jag ser hela bilden kommer jag att ta ett beslut, säger Lewis Hamilton.
– Detta är det viktigaste kontraktet som jag har skrivit. Jag har inte så många år kvar i F1.
Ricciardo kommer inte att diskutera något kontrakt innan dess att F1 kommit till Europa i mitten av maj.
… Jan Monchaux är ny aerodynamikchef hos Alfa Romeo Sauber. Han kommer närmast från Audi, men har också jobbat för Ferrari och Toyota.
…Force India kämpar för att överleva. Stallchefen Robert Fernley säger till AutoBild Motorsport att ”de kommande veckorna avgör om vi överlever”
…Haas hade bra fart i Australien, men stora problem i depån, nu har man ändrat i teamet och förändrat proceduren. Enligt teamchefen Günter Steiner ska man kunna ta poäng med båda bilarna i Bahrain.
… Sergio Perez som får en ny framvinge i helgen, teamet har bara råd med en och eftersom han ligger före Esteban Ocon i VM är det han som får en fördel. Båda bilarna nollade dock i Australien.
…Både Monaco och Ryssland vill ha sina ”Grid girls” kvar, trots att Liberty Media har plockat bort dem och ersatt dem med ungdomar.
..Kevin Magnussen inte gillar att man förlängt DRS-zonen i Bahrain med 100 meter.
– Bara för att vi har ett dåligt race så överreagerar man, säger han.
•••
Vill du ha statistik och fakta in för helgen? Läsa om banan?
Det gör du här.

 

Här är Pirellis tankar inför F1-helgen i Bahrain.

 

”Formel 1-säsongen fortsätter i helgen med Bahrains Grand Prix. Pirelli har valt ut däcken medium, soft och supersoft. Dessa är sett till namnen samma däck som vid fjolårets lopp, men eftersom samtliga däck i år är ett ”steg” mjukare motsvarar årets medium-däck 2017 års soft-däck. I Bahrain kommer Pirelli även för första gången att arrangera sina Hot Laps-körningar, där kända tidigare F1-förare skjutsar fans runt banan i sportbilar med P Zero-däck.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

Tävlingen börjar sen eftermiddag och avslutas till kvällen. Det betyder att banans temperatur faller avsevärt under loppet, vilket påverkar däcken.
Väggreppet spelar en stor roll i Bahrain. För förarna innebär det att kontroll av bakdäcken blir extra viktigt.
I fjol genomförde de flesta förarna två depåstopp, med en stor variation av strategier.
Förarteamen måste ha åtminstone en uppsättning medium och soft redo, då dessa däck är obligatoriska.
Tävlingen i Bahrain är ett av årets tre nattlopp, tillsammans med de i Singapore och Abu Dhabi. ”

Lämnar Ferrari och Mercedes F1 2021?

av Anna Andersson

De nya ägarna satsar på att göra F1 populärt bland yngre.
I morgon presenterar Liberty Media framtidens F1 – och vi kan räkna med att två  stora team protesterar. Lämnar Ferarri och Mercedes F1 2021?

Ferrari's German driver Sebastian Vettel (R) celebrates winning the Formula One Australian Grand Prix with second-placed Mercedes' British driver Lewis Hamilton (L) and third-placed Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen (C) in Melbourne on March 25, 2018. / AFP PHOTO / WILLIAM WEST / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Lmnar Ferrari och MErcedes F1 2021?/ AFP

Det nuvarande avtalet gäller fram till och med 2020, men efter 2021 finns det inget reglemente och i morgon fredag ska Liberty Media presentera sittförslag. I går kom det fram att de gärna vill se ett kvalrace istället för ett kval och att de dessutom vill ändra formatet för fredagens träningar.

Lämnar Ferrari och Mercedes F1 2021?

Dessutom vill de att sporten ska bli jämnare, att inte sju av tio team redan när de anländer till tävlingen vet om att de inte har någon chans att vinna loppet. De nya ägarna vill locka bilfabrikanter som Porsche, Lamborghini eller Aston Martin till F1.
Samtidigt har både Ferrari och Mercedes hotat med att lämna F1 om de inte anser att reglerna passar dem. Mercedes som har dominerat F1 sedan hybridmotorerna infördes 2014 vill inte tappa det försprånget och Ferrari, som har varit en del av F1  sedan starten 1950, vill också behålla sina fördelar. Bland annat har teamet en vetorätt när det gäller vissa regler och ett kontrakt som ger dem ekonomiska fördelar.
Det kan bli en mycket spännande  dag i morgon.

Hur går dina tankar kring framtiden och F1?

En guide till Bahrains GP hittar du här.

Andra nyheter

Vi kan notera att…
….för Toro Rosso och Honda kryper de första bestraffningarna allt närmre. Redan i säsongen andra lopp, i Bahrain i helgen, behöver man nya delar till motorn. Det gäller båda förarna, Pierre Gasly och Brendon Hartley.

Bernie Ecclestone, president and CEO of Formula One Managment is seen in the  paddock prior to the Formula One German Grand Prix at the Nuerburgring circuit in Nuerburg, Germany, Sunday, July 24, 2011. (AP Photo/Petr David Josek)
Bernie Ecclestone (AP Photo)

…Bernie Ecclestone gillar inte det faktum att Ross Brawn är ny sortchef för F1.
– Det finns rykten som säger att  den förre Ferraridesignern och den man som nu är ansvarig för tekniska och sportsliga frågor, Ross Brawn, gärna skulle se att jag försvann, säger 87-årige Ecclestone till die Welt.
– Om det är så och han är nöjd med det, är det okej för mig. Han kommer också att vara lika lycklig den dagen han blir av med Chase Carey.
Ecclestone är också orolig över att ett av de stora stallen är på väg att lämna F1.
– Jag är lite orolig för att Ferrari och dess chef Sergio Marchionne  gör allvar av sina hot at lämna F1. Om det händer vore det ett mycket tungt slag för Formel 1, säger den förre F1-chefen.
…även Force India satsar på eSport, med Hype Energy eForce India, man ska delta i F1- eSports mästerskapen 2018.
…DRSzonen på start/målrakan i Bahrain förlängs med 100 meter
…Det blir inte någon F1TV i Bahrain heller. Det bekräftar Formel 1 för Bild.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd1, Australian Grand Prix, Preparations, Melbourne, Australia, Wednesday 21 March 2018.
Marcus Ericsson, blir det poäng eller 50:e nollan?  Foto: Sauber.

…måtte Marcus Ericsson ta poäng i helgen. Annars är det 50:e loppet ir ad som han inte tar poäng.

 

Tiderna som gäller i helgen är – kval kl 17.00 på lördag och race kl 17.10 på söndag.

 

 

 

Guide till Bahrain International Circuit och Bahrains GP i F1 2018

av Anna Andersson

Det är onsdag. Du får en guide till Bahrain International Circuit och Bahrains GP i F1 2018.
Men den här gången ska vi också titta ordentligt på en mycket spännande faktor.
Vädret.
Det kan tyckas enkelt att säga sand, värme och ännu mera värme och ännu mera sand.
Men det är allt annat än enkelt.
Detta beror dels på vinden som kan blåsa in mängder av små fina sandkorn på banan och de kan även tränga sig in i bilarna och deras motorer.

Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands steers his car during the third practice session for the Bahrain Formula One Grand Prix, at the Formula One Bahrain International Circuit in Sakhir, Bahrain, Saturday, April 15, 2017. The Bahrain Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Hassan Ammar)
Sand i Bahrain 2017 (AP Photo/Hassan Ammar)

Dels beror det på klockslagen då kval och race avgörs, samt det rejäla temperaturfallet som sker under eftermiddagen och kvällen. Den första och den tredje träningen avgörs under dagen – då är det varmt, solen ligger på och det skapar vissa förhållanden.
Den andra träningen, kvalet och loppet avgörs däremot under kvällstid, start kl 17.00. Då har solen gått ner, temperaturen i luften är ungefär fem grader kallare än tidigare under dagen och under både kvalet och loppet sänks även temperaturen i asfalten rejält.
När solen försvinner förändras plötsligt förutsättningarna.
– Du har egentligen bara ett pass att lära dig förstå hur bilen fungerar under de förhållandena som är på kvällen, säger Max Verstappen.
Förändringarna i temperaturen påverkar däcken och balansen i bilen.
– Däckens förhåller sig annorlunda när temperaturen går ner, slitaget förändras och så vidare. Allt det måste du lära dig och väga in, säger Kevin Magnussen.
Och den enda möjligheten som förarna har att testa banan i de temperaturförhållanden som råder under kval och race är under det andra träningspasset.  Då gäller det att bilen är hel och föraren tillbringar tiden på banan, inte i garaget.

Guide till Bahrain International Circuit och Bahrains GP i F1 2018

Bahrain International Circuit

F1-debut: 4 april 2004.  Michael Schumacher vann loppet.
Längd: 5,412 km ( 57 varv)
Kurvor: 6 vänster, 9 höger:
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T5, T9, T12)
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T8, T10)
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Medel
Bromszoner: 8 ( fem hårda)
Maxhastighet utan DRS: 315 km/tim.
Genomsnittshastighet: 208 km/tim
Högsta fart utan DRS: 315 km/timmen
Avstånd till första kurvan: 320 m
Vinnande strategi 2017: 2 depåstopp, vilket också var den strategi flest  förare valde.
Första pole position och första segrare: 2004: Michael Schumacher, Ferrari.
Segrar från pole position: 5
Vinst från sämsta startposition: Startplats 4. 2009: Jenson Button, Brawn, 2006: Fernando Alonso, Renault
Säkerhetsbilen har varit på banan vid ett tillfälle sedan 2003.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd1, Australian Grand Prix, Preparations, Melbourne, Australia, Wednesday 21 March 2018.
Ericsson om årets andra F1-lopp. Foto: Sauber.

Marcus Ericsson om banan:

– Jag ser fram emot säsongens första kvällslopp. Det är alltid mycket spektakulärt och väldigt roligt. Jag kan banan i Bahrain utan och innan, jag har varit här rätt ofta. Banan har ett par långa rakor, långsamma kurvor med tuffa bromszoner och några snabba kurvor där man ändrar riktning rätt snabbt. Det är en teknisk bana.

– En annan viktig aspekt är att det kan blåsa rätt mycket på banan och vi måste hålla ett öga på det och på sanden som kan blåsa in över banan. Den är ofta rätt smutsig under de första passen, men fästet blir ofta bättre allt eftersom helgen lider. Det är också många omkörningsmöjligheter och jag ser fram emot det. Vi såg vår potential i Australien och det känns positivt inför årets andra lopp.
Inför säsongen gjorde jag en intervju med Marcus Ericsson. Där pratar han om alla årets banor. Du läser den här – om du har plus. Plus kostar för övrigt en hel krona när du anmäler dig och har ingen bindningstid.

Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland, foreground left, leads at the start of the Bahrain Formula One Grand Prix, at the Formula One Bahrain International Circuit in Sakhir, Bahrain, Sunday, April 16, 2017. (AP Photo/Hassan Ammar)
Bahrains GP 2017 – med Bottas på pole (AP Photo/Hassan Ammar)

Statistik:

Resultat kval 2017
1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Max Verstappen, Red Bull
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Felipe Massa, Williams

Rekord i kvalet:
Absolut: 1:28.769 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2017)
2017: 1:28.769 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:29.493 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:32.571 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:33.185 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:32.330 (Nico Rosberg, Mercedes)

Resultat race 2017:
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Felipe Massa, Williams
7. Sergio Perez, Force India
8. Romain Grosjean, Haas F1
——
Marcus Ericsson bröt, växellådan gick sönder på varv 51.

Varvrekord i racet:
Absolut: 1:30.252 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2017: 1:32.798 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:34.482 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:36.311 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2014: 1:37.020 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:36.961 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Fem senaste segrarna:
2017: Sebastian Vettel, Ferrari
2016: Nico Rosberg, Mercedes
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull

Tiderna som gäller i helgen och däckvalen hittar du i måndagens inlägg. Här.

Tiderna inför Bahrains GP i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Bahrains GP. Det är dags för ett race där värme, sand och vind ställer till stora problem. Tävlingen i ökenlandet är ett tufft prov för både människan och maskinen. Det blåser in sand på banan och det kan ställa till problem för motorn, sikten och även för däcken.
Men mer om banan får du i morgon.

I dag får du tiderna inför Bahrains GP i Formel 1 2018 – så planera helgen redan nu.

Tiderna inför Bahrains GP i Formel 1 2018

Fredag:
Träning 1 kl 13.00
Träning 2 kl 17.00
Lördag:
Träning 3 kl 14.00
Kval kl 17.00
Söndag:
Bahrains GP kl 17.00

Däckvalen till Bahrains GP hittar du här.

Besvikelse hos Force India

 

Force India's Mexican driver Sergio Perez drives during the Formula One Australian Grand Prix in Melbourne on March 25, 2018. / AFP PHOTO / Paul Crock / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Sergio Perez i Australien. / AFP PHOTO

Efter Australiens GP var Force India, fjolårets VM-fyra besvikna. Noll poäng för teamet trots flera nyheter på bilen och till helgens deltävling får båda bilarna en ny framvinge.
– Vi behöver nya delar, säger Sergio Perez.
– Men Bahrain har en annan layout och helt andra krav. Det  blir riktigt intressant att se var vi står. Vi har en lång säsong framför oss, årets VM har precis börjat, säger han till motorsporttotal.
Och inför Bahrains GP är teamets ledning ändå optimistisk.
– Jag tror att vi kan hämta ut lite till, säger stallchefen Robert Fernley till motorsporttotal.com
– Resterande del av vår uppdatering kommer till racen i Bahrain och Kina, vi får se var vi står då. Tillsammans med tävlingen i Baku är det tre banor som ska passa pass rätt bra. Efter det kan vi göra en ny plan, men först av allt måste vi ta ut max av det vi ar nu.

Snabba nyheter

Vi kan notera att….
…namnet Maldonado är tillbaka. J-P ska köra 24-timmarsloppet i Le Mans och i helgen  vann hans kusin Manuel det andra loppet i brittiska F3.  Det första vann Linus Lundqvist från Sverige då stod dubbelamputerade Billy Monger på prispallen, han slutade trea i sin specialbyggda bil. Mer om honom läser du här.
… även namnet  Leclerc skördade framgångar i helgen. Charles lillebror Arthur vann i franska Formel 4.
…nästa helg startar Formel 4 i Storbritannien, där kör Hampus Ericsson, lillebror till Marcus, men även förare som Jack Doohan, Red Bull junior och son till den femfaldige motoGP-mästare Mick och Sebastian Priaulx, son till Andy Priaulx som är flerfaldig världsmästare i WTCC. Det känns som en serie att hålla koll på.

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia waits in his car during the second practice session for the Australian Grand Prix in Melbourne, Australia, Friday, March 24, 2017. (AP Photo/Rick Rycroft)
Ricciardo(AP Photo/Rick Rycroft)

…Daniel Ricciardo kör en sträng diet. Inga kolhydrater, men fett.
– Alla växer upp och lär sig att man ska undvika fett, men jag gör detta sedan ett år tillbaka och det har aldrig varit så enkelt att hålla vikten. Jag mår bra, går inte upp i vikt och har inte såg högt blodsocker som tidigare, men mer energi, förklarar han för Sky dessutom skyr han socker.
– Inget bra kommer från sockret. Tidigare kunde jag äta en skål med glass, idag klarar jag max hälften sedan är det nog. Jag känner vad det gör med min krock, men det är bra att få sådana anfall ibland för då känner man vad det gör med kroppen.

 

Haas och Ferrari

Det pratas mycket om Haas och att teamet har kopierat en Ferrari från 2017.

Haas F1's French driver Romain Grosjean leaves his car after crashing during the Formula One Australian Grand Prix in Melbourne on March 25, 2018. / AFP PHOTO / WILLIAM WEST / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Romain Grosjean besviken i Australien. / AFP

– De ser spöken. Ärligt, varför skulle vi kopiera en bil som är långsammare?, säger stallchef Günter Steiner.
– Vi kör med deras hjulupphängning, men varför skulle vi göra på något annat sätt? Om vi hade kopierat deras bil så måste vi också köra med samma avstånd mellan hjulen.
Haas köper många delar av Ferrari, men samtidigt finns det också delar som inte alls fungera. Som depåstoppen tillexempel. Det var misstag i samband med depåstoppen som gjorde att  båda bilarna tvingades bryta premiären.
För övrigt ser FIA inga problem:
– Vi vet precis vad som händer mellan Haas och Ferrari och det är helt enligt reglerna. Redan förra året var det ett team som var fundersamma, men vi ser ingenting som gör oss oroliga, säger tävlingsdirektör Charlie Whiting.

 

En sista grej:

Vad gillar ni F1:s förarranking?

Däckvalen till Bahrains GP i Formel 1

av Anna Andersson

I går önskade jag Glad Påsk.

I dag är jag tillbaka med däckvalen till Bahrains GP i Formel 1 – även om inte ens den första påskkärringen har flugit till blåkulla. Det är väl Dymmelonsdag eller vad kallas onsdagen före påsk?

Här är i alla fall gårdagens blogg.

För mig och min familj är det i alla fall sista skoldagen innan det efterlängtade lovet och åttondelsfinal i Champions League. Men det är en helt annan historia – jag ville egentligen bara dela med mig av detta:

Här är däckvalen till Bahrains GP i Formel 1.

 

Vi kan konstatera att supersoft är det vanligaste däckvalen inför Bahrains GP i Formel 1 men att Ericsson har en gjort ett annat däckval än sin teamkollega, att Mercedes också har olika däckval hos sina förare men Ferrari satsar på exkt samma.

McLaren driver Fernando Alonso of Spain poses for a photo at the Australian Formula One Grand Prix in Melbourne, Thursday, March 22, 2018. The first race of the 2018 seasons is on Sunday. (AP Photo/Rick Rycroft)
Det mest riskabla av däckvalen inför Bahrains GP i Formel 1 (AP Photo/Rick Rycroft)

Det mest riskabla valet har McLaren gjort med nio satser av super soft. Ni kommer väl i håg att årets däck är ett steg mjukare än förra årets däck med samma namn. Det förklarade Mario Isola när jag träffade honom  inför säsongen. Missade du den artikeln finns den här.

 

Efter påskhelgen blir det som vanligt fler uppdateringar och då ligger fokus på Bahrains GP, på banan, statistisken, nyheterna och vädret. Jag utgår i från att det blir varmt….

 

Bahrains GP med nyheter kring Formel 1 i framtiden ?

av Anna Andersson

Australiens GP kan vi lägga till handlingarna. Precis som ifjol vann Sebastian Vettel, trots att Lewis Hamilton hade pole position.
Nu väntar Bahrains GP veckan efter påsk och då kan det komma spännande nyheter från F1:s ägare Liberty Media.
Det är tänkt att de ska presentera sina tankar kring kring Formel 1 i framtiden.
Som läget är just nu är inga kontrakt skrivna efter 2020 och det finns inte heller något tekniskt reglemente från 2021 och framåt. Vad händer med Formel 1 i framtiden? Hur ska bilarna se ut? Ska man återigen förändra för att förbättra möjligheterna för omkörnignar?
Vad händer med motorerna?

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 25, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton leads FerrariÕs Kimi Raikkonen at the start of the race REUTERS/Brandon Malone
Formel 1 i framtiden – med Mercedes och Ferrari? REUTERS/Brandon Malone

De har varit omdiskuterade ända sedan de infördes 2014 och den plan som Liberty visade upp för ett år sedan föll inte teamen i smaken. Eller framförallt inte de stora teamen. Mercedes och Ferrari har båda hotat att lämna F1 om de inte är nöjda med reglerna.

Formel 1 i framtiden

Du kanske läste den förre världsmästaren Damon Hill tankar om Mercedes och Ferrari i går?
Inte.
Då får du dem här.

Vad händer då med Formel 1 i framtiden?
– Man har sagt till mig att detaljerna ska presenteras i Bahrain, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till motorsporttotal.
Och stallets teamchef är inne på samma linje:
– Det är viktigt att vi får en överblick av vilket håll F1 rör sig åt i framtiden, säger Christian Horner.
En annan viktig detalj är kostnaderna som fortsätter att skena:
– Det måste sänkas, det spelar ingen roll hur, men de måste sänkas, säger Marko som menar att F1 egentligen inte är bra för något företag.
– Det är ingen solid och sund affärsmodell.
Det blir spännande att se vad som dyker upp och vad teamen säger om det.

Andra korta snackisar

Annars kan vi notera att veckans snackisar handlar om…
…Jac Villeneuve som drar en helt sagolik sabotageteori i italienska Sky. Han menar att testföraren Robert Kubica kan göra allt för att sabotera bilen så att han ska få chansen att köra om Lance Stroll eller Sergej Sirotkin inte gör några bra resultat.
– Robert är den förare som lägger mest tid på att utveckla bilen och det är möjligt att han medvetet gör den svårare för de andra förarna att köra. Han drömmer om att göra comeback, inte vara tredjeförare, därför vill jag inte underskatta det. Jag hade gjort samma sak om jag varit i hans situation, säger Villeneuve som vann VM med just Williams 1997.
Williams teknikchef Paddy Lowe vill inte kommentera Villeneuves uttalande.

Williams driver Lance Stroll of Canada, right, looks at fellow team driver Felipe Massa of Brazil during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Wednesday, March 1, 2017. (AP Photo/Francisco Seco)
Lance Stroll – finns han med i Formel 1 i framtiden?  (AP Photo/Francisco Seco)

…Lance Stroll kritiserar sitt team, Williams.
– Det är omöjligt att prestera i den bilen, sa han efter kvalet.
Efter loppet var han också kritisk:
– Vi har inte den extra power som man behöver efter omstarten.  Därför förlorade jag en plats till Charles Leclerc.
…Sergej Sirotkin tvingades parkera bilen i Australien. Anledningen var att ett smörpapper hade trasslat sig in hos bromsarna och gjorde att hela systemet kollapsade i hans Williams.
…Lewis Hamilton önskar att föraren får en större och mer avgörande roll i F1 igen.
– Definitivt. När du måste lite på så många olika datorer, så mycket data och teknologi för att hitta rätt strategi, då skulle jag absolut önska att det låg mer i mina händer, säger han till Bild.
Hamilton tappade segern i Australiens GP sedan mjukvaran i Mercedes dator räknat fel  på tre sekunder och han blev omkörd av Sebastian Vettel i samband med depåstoppet.

Mercedes' British driver Lewis Hamilton drives at the Circuit de Catalunya on February 26, 2018 in Montmelo on the outskirts of Barcelona during the first day of the first week of tests for the Formula One Grand Prix season. / AFP PHOTO / JOSE JORDAN
Försvinner partymode?. / AFP PHOTO /

…Christian Horner, teamchef hos Red Bull, vill förbjuda den speciella inställningen som kallas för kvalmodus, den som gör Mercedes svårslagna i kvalet.
– Kanske bör inställningen på motorn vara den samma från det att bilen lämnar garaget till dess att den går i mål i racet?, föreslår han.

…Red Bull hävdar att motorn från Mercedes har mellan 30  och 55 hästkrafter mer än motorn från Renault. Mer under kvlaet och mindre under racet.

 

Gnäll, gnäll och gnäll

Och till alla er som ständigt gnäller över att jag bearbetar material från andra nyhetskällor här på bloggen vill jag bara säga entt par saker. Detta är en nyhetsblogg, ingen teknikblogg eller nördig bilblogg. Det finns det andra som är betydligt bättre på och de ska de också göra.

Jag har valet en annan nisch, för att föra F1 närmare de svenska läsarna. Jag sammanställer och letar fram material som många läsare inte hittar annars, redovisar fakta och statistik inför racen, diskuterar hur däcken påverkar banan och tar upp ämnen som det snackas om inom F1. Dessutom finns det tips om egna artiklar och intervjuer. När vi är på plats blir det mer än så, men bloggen är ett kompiment till Sportbladets F1-bevakning och det som inte får plats där – har en plats här.

I och med att vi inte har möjlighet att resa till alla racen måste jag hitta en annan lösning. Att åka på F1 är en enorm kostnad för en tidning och F1 är inte direkt lättjobbat för de som inte har köpt TV-rättigheterna. Vi får inte filma någonting innanför F1:s område, inte ens med mobilen och lägga ut på F1 som vilken annan fan som helst kan göra. Det är svårt att få loss egna intervjuer, TV går som vanligt först och på presskonferenserna får bara ett visst antal frågor ställas. En stor del av jobbet är till och med enklare att göra hemifrån, du har tillgång till presskonferens, till fler TV-bilder och ett internet som fungerar.

Vi har valt att åka på testerna för att kunna göra ett antal egna jobb och sprida ut under våren och sedan följa upp det med nedslag på tävlingshelgerna, lite beroende på hur det går för Marcus Ericsson och på hur intresset för F1 är hos våra läsare.

Så har vi gjort de sneaste åren och så gör vi i år igen. Inför premiären hade vi träffat Lewis Hamilton och Marcus Ericsson. Till Bahrains GP har vi träffat ytterligare en av de stora profilerna inom F1.

Vem avslöjar jag inte än.

Nu önskar jag er alla en glad påsk och vi hörs igen efter helgdagarna när det är dags för GP i Bahrain.

En makalös premiär i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Jag har förstått att det var flera av er som missade att ställa om klockan.
Aj aj aj.
Ni missade någonting. Det var en makalös premiär i Formel 1 2018.

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 25, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton leads FerrariÕs Kimi Raikkonen at the start of the race REUTERS/Brandon Malone
Makalös premiär i starten av Formel 1 2018 REUTERS

När Lewis Hamilton tog starten av Australiens GP så kändes han så stark och så kontrollerad. Han och Mercedes hade greppet om loppet.

Men trots att det är en bana som är fruktansvärt svår att köra om på har det bara varit föraren med pole position som vunnit två gånger de senaste nio åren.
Och även den här gången fick Lewis Hamiltons se sig besegrad.
Detta på grund av en säkerhetsbil som kom ut i precis rätt läge – för Sebastian Vettel – och fel läge för Hamilton.

Makalös premiär i Formel 1 2018

Kimi Räikkönen och Lewis Hamilton hade båda varit i depå, medan trean Sebastian Vettel väntade med att göra sitt stopp. Han satt i bilen och hoppades på en säkerhetsbil och hans böner besannades.

Grunden i det hela var Haas och deras usla depåstopp, först tvingades Kevin Magnussen som låg på plats fyra bryta sedan han fått problem efter sitt stopp, kort där efter tvingades hans teamkollega Romain Grosjean göra samma sak.
Då gick Vettel i depå.

Hans stopp kvar klanderfritt och han kom ut först på banan.
Där avgjordes racet och Hamilton var förbannad i sin hjälm. Undrade om han gjort fel eller hur det kunde bli så.
Antagligen hade Mercedes inte räknat riktigt rätt. Att göra misstag är normalt och den här gången kostade det Hamilton en seger.
– Vi trodde att vi hade ett försprång på tre sekunder, jag vet inte var de försvann, säger stallchef Toto Wolff till Sky.
– Vi måste fråga vår dator, kanske har vi ett problem med mjukvaran, det måste vi lösa direkt. Problemet finns i alla fall i vårt system.

ÄVen den förre Mercedesföraren Nico Rosberg var kritisk:

– Mercedes låg ungefär fem sekunder fel. Fem sekunder, det är en värld inom den här sporten, säegr Rosbert till tyska RTL.

– Någonting gick riktigt fel och det kostade dem segern.
Om vi leker med tanken att Romain Grosjean depåstopp inte alls hade gått åt skogen. Om alla däcken suttit fast som de skulle – vad hade hänt då?

Annan utveckling utan säkerhetsbilen

Ferrari's German driver Sebastian Vettel (R) celebrates winning the Formula One Australian Grand Prix with second-placed Mercedes' British driver Lewis Hamilton (L) and third-placed Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen (C) in Melbourne on March 25, 2018. / AFP PHOTO / WILLIAM WEST / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Vettel vann premiären / AFP PHOTO

En sak är säker. Det hade blivit en helt annan utveckling på racet och det är mycket möjligt att vi hade haft en annan segrare.

Mer om racet läser du här.
För oss som tittar på var det en underbar start på säsongen. Två fyrfaldiga världsmästare som kämpade på en mycket mycket hög nivå, meter efter meter, varv efter varv.
Vi kan skatta oss lyckliga om resten av säsongen fortsätter på samma sätt.
– Vi har en bit kvar till dess att vi är där vi vill vara, Lewis kval var fantastiskt, sa Vettel efteråt.
Och där har han rätt. Mercedes och framförallt Hamilton, har ett övertag när det gäller kvalen – men i racepace är det jämnt.
Jag ser redan fram emot nästa race.

I Bahrain om två veckor och då väntar helt andra förutsättningar.

Ericsson bröt – bilen gick sönder

Även Red Bull såg ut att ha pacen, Daniel Ricciardo, förlorade på att han startade från ruta åtta. Hade han sluppit straffet i starten hade han antagligen slutat betydligt högre uppi resultatlistan. Hans teamkollega Max Verstappen tappade sitt race när han snurrade under inledningen av racet.

 

Sauber's Swedish driver Marcus Ericsson drives around the Albert Park circuit during the third Formula One practice session in Melbourne on March 24, 2018, ahead of the Formula One Australian Grand Prix. / AFP PHOTO / SAEED KHAN / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Ericsson bröt premiären / AFP PHOTO

Marcus Ericsson. Vad ska jag skriva?

Han har förberett sig på bästa sett. Han var före sin teamkollega under samtliga pass och även under kvalet. Han inledde racet med att ta en placering.

Men bilen gick sönder. Han gjorde allt han kunde, men vad hjälper det när materialet inte håller?

Det är bara att hoppas att han får sin revansch i nästa lopp.

För övrigt fick jag ett långt snack med Marcus Ericsson inför säsongen. Det hittar du här. Där ger han också sin syn på samtliga F1-banor 2018.

Artikeln kräver Plus, men plus kostar å andra sidan 1 krona utan bindningstid.

 

Andra snabba nyheter

Vi kan konstatera att….

…Lewis Hamilton slog av på slutet,  han ville spara motorn.

– Jag fick kämpa mot höga motortemperaturer, de ökade markant. Vi har bara tre motorer i år och den här motorn måste vara bra även i nästa race.
…fem av tio team tog poäng. Ferrari, Mercedes, Red Bull, McLaren och Renault
….Marcus Ericsson hade en hemsk premiär. Eller det gick bra ända till dess att bilen gav upp och han fick bryta. Han bröt även Australiens GP 2017. Mer läser du här.
…Charles Leclerc gjorde ett fint race för Alfa Romeo Sauber. Talangen slutade på plats 13.
…McLaren gjorde en kanoninsats. Båda bilarna tog poäng, Med den nya motorn från Renault körde Fernando ALonso in på plats fem och Stoffel Vandoorne på plats nio. En mycket bra resultat för McLaren under säsongens första lopp.

Haas F1's French driver Romain Grosjean leaves his car after crashing during the Formula One Australian Grand Prix in Melbourne on March 25, 2018. / AFP PHOTO / WILLIAM WEST / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Grosjean uppgiven/ AFP PHOTO

…Romain Grosjean kände sig uppgiven.
– Jag kan bara spekulera i vad som hände vi hade bra fart och jag visste att Kevin hade ett problem i samband med depåstoppet. Han kände att bilen vibrerade efter depåstoppet, i kurva ett, därför parkerade han bilen, säger Grosjean till ORF.
– Vi måste förstå vad som har hänt, det var det bästa racet som vi haft kört med den här bilen, men det är svårt när man inte tar sig i mål.

Resultat Australiens VM-deltälving i Formel 1

1.Sebastian Vettel, Ferrari 1:29:33.283
2. Lewis Hamilton, Mercedes +05.036
3. Kimi Räikkönen, Ferrari +06.309
4. Daniel Ricciardo, Red Bull Racing +07.069
5. Fernando Alonso, Mclaren +27.886
6. Max Verstappen, Red Bull Racing +28.945
7. Nico Hülkenberg, Renault +32.671
8. Valtteri Bottas, Mercedes +34.339
9. Stoffel Vandoorne, Mclaren +34.921
10. Carlos Sainz Jr, Renault +45.722
11. Sergio Perez, Force India +46.817

13. Charles Leclerc, Sauber + 1:15.759
12. Esteban Ocon, Force India +1:00.278
14. Lance Stroll, Williams +1:18.288
15. Brendon Hartley, Scuderia Toro Rosso +1 varv
16. Romain Grosjean, Haas bröt
17. Kevin Magnussen, Haas bröt
18. Pierre Gasly, Scuderia Toro Rosso bröt
19. Marcus Ericsson, Sauber bröt
20. Sergej Sirotkin, Williams, bröt

 

Ett tack till alla som följde med på liverapporteringen. Tack för att ni orkade hänga med kommentera och komma med intressanta frågor och glada tillrop.

Lewis Hamilton har pole position i Australiens GP

av Anna Andersson

F1-säsongen inleddes med ett spännande kval.
Fram till det sista varvet. Då krossade Lewis Hamilton allt motstånd. Plötsligt var han en halv sekund före sina konkurrenter.
Lewis Hamilton har pole position i Australiens GP, i år igen. Det är hans femte pole position i rad i Melbourne, hans sjunde totalt. Imponerande – men det handlade inte om någon extra inställning hävdar Hamilton. Inte om det som kallas för partymode.
– Jag har alltid partymode, jag är överraskad över hur snabba Ferrari var, säger Hamilton.
– Jag hade samma modus på den snabba rundan som varvet innan. Det handlade om att ha rätt temperatur i däcken.

Eller som hans förre kollega Nico Rosberg sa:

– Det är Lewisfaktorn. Det är otroligt att se hur han kan ta ut precis allt på ett varv, säger tysken till Sky.

– När han kör så kan alla andra packa ihop och gå hem.

Lewis Hamilton har pole position i Australiens GP

 

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 24, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton celebrates pole position after qualifying with Ferrari's Sebastian Vettel and Kimi Raikkonen REUTERS/Brandon Malone
Lewis Hamilton harpole position i Australiens GP REUTERS

Han körde på ett nytt banrekord, 1.21.164 – det var en sekund snabbare än för ett år sedan.
Ferrari med Kimi Räikkönen och Sebastian Vettel slutade tvåa och trea i kvalet sedan Valtteri Bottas kraschat i Q3.

Finländaren tappade kontrollen över bilen och kraschade in i muren vid utgången av kurva 2 . Nu vet vi att motorn klarade smällen som uppmättes till 27 g, men växellådan gjorde det inte. Därför startar Bottas från ruta 15 i morgon. Därifrån vinner man inga lopp, inte i Melbourne i alla fall.

Rosberg lider med Bottas


En sådan smäll kan vara förödande en säsong när du bara får använda tre motorer.
– Jag lider verkligen med honom. När man själv bär skulden till olyckan, står på banan och ser att bilen är förstörd, säger den förre Mercedesföraren och världsmästaren Nico Rosberg till Sky.
– Det hände redan när han bromsade, han bromsade försent, kom för långt ut på konstgräset, för att reparera  försökte han stanna på gasen och då tappade han bilen.

Själv säger Bottas följande:

– Det började redan under det första varvet, jag kom för långt ut i kurva ett och blev överraskad över att det var lite blött på den delen av banan. Jag tappade kontrollen över bakänden av bilen och försökte fånga in bilen igen, men då gick det för fort. Jag kunde inte göra någonting utan kraschade i muren.

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 24, 2018 FerrariÕs Kimi Raikkonen in action during qualifying REUTERS/Brandon Malone
Bäste Ferrariförare – Iceman REUTERS/Brandon Malone

Tittar vi på Ferrari så var Sebastian Vettel inte alls nöjd med bilen under fredagen, han saknade balansen i den och var orolig inför kvalet.
Men efteråt var han ganska nöjd i alla fall. Kimi startar från förstastartled, han själv från andra.
– Jag tyckte att bilen kom till mig under kvalet, i går kändes longrunsen bättre än kvalsimuleringen, jag gjorde också en liten miss i kurva 13, säger Vettel till RTL.
– Det finns någonting att jobba vidare på och även om det är svårt att köra om här ska vi göra vårt bästa.
I fjol vann han premiären, trots att Hamilton hade pole position.

Mer om kvalet läser du här:

Vi kan se fram emot ett spännande race och en spännande säsong. Vem blir först till fem VM-titlar? Sportbladet fick en pratstund med Lewis Hamilton inför F1 2018.

Resultat kvalet till Australiens GP

1) Lewis Hamilton, Mercedes-AMG 1:21.164 –

2 ) Kimi Räikkönen, Ferrari Ferrari 1:21.828 + 0.664
3 ) Sebastian Vettel, Ferrari Ferrari 1:21.838 + 0.674
4 ) Max Verstappen, Red Bull 1:21.879 + 0.715

5 ) Daniel Ricciardo, Red Bull 1:22.152 + 0.988

6 ) Kevin Magnussen, Haas F1 Team :23.187 + 2.023

7) Romain Grosjean, Haas F1 Team 1:23.339 + 2.175

8) Nico Hülkenberg, Renault 1:23.532 + 2.368

9) Carlos Sainz jr., Renault 1:23.577 + 2.413

10) Valtteri Bottas, Mercedes-AMG + -81.164

11) Fernando Alonso, McLaren 1:23.692 + 2.528

12) Stoffel Vandoorne, McLaren 1:23.853 + 2.689

13) Sergio Pérez, Force India 1:24.005 + 2.841

14) Lance Stroll, Williams 1:24.230 + 3.066

15) Esteban Ocon, Force India :24.786 + 3.622

16) Brendon Hartley, Toro Rosso 1:24.532 + 3.368

17) Marcus Ericsson, Sauber 1:24.556 + 3.392

18) Charles Leclerc, Sauber 1:24.636 + 3.472

19) Sergej Sirotkin, Williams 1:24.922 + 3.758

20 ) Pierre Gasly, Toro Rosso :25.295 + 4.131

• Daniel Ricciardo flyttas tillbaka tre platser i starten. Valtteri Bottas byter växellåda och flyttas ner fem platser.

Ericsson bäst i teamet

Marcus Ericsson och Sauber körde bättre än förväntat i kvalet. Det skiljde inte mer än två och en halv sekund mellan första och sista bil i kvalet och Alfa Romeo Sauber som var sist förra året startar nu från position 17, Ericsson och position 18, Leclerc. Pierre Gasly Toto Rosso tappade bilen och startar sist, hans kollega Brendon Hartley startar från position 16. Vi kan konstatera att Hartley  nu för första gången startar ett GP utan att ha någon bestraffning med sig….

Ericsson var två hundradelar efter Hartley, en tiondel från andra kvalrundan.
– Det hade jag inte trott när jag vaknade i morse, sa Ericsson till Viasat efteråt.

– Det ger förhoppningar inför morgondagen.

Mer läser du här.

Här är siffrorna från Q1:
16) B. Hartley, Toro Rosso     1:24.532     0:01.708     8
17) M. Ericsson, Sauber     1:24.556     0:01.732     9
18) C. Leclerc, Sauber     1:24.636     0:01.812     9
19) S. Sirotkin, Williams     1:24.922     0:02.098     8
20) P. Gasly, Toro Rosso     1:25.295     0:02.471     7

Andra korta nyheter


Vi kan notera att…
…Red Bull körde med supersoft i Q2, det gör att deras bilar startar racet på den gummiblandningen. Samtliga andra bilar startar på ultrasoft. Tanken är nog att komma igenom på ett depåstopp. Något som Pirelli vill undvika i år, Sportbladet har pratat med chefen Mario Isola. Mer om det läser du här.

….Daniel Ricciardo flyttas tillbaka tre platser i starten. Under fredagens träning sänkte han inte farten tillräckligt mycket när det var rödflagg.

– Jag tycker att det är orättvist. Det är okej med en bestraffning, men man hade kunnat varna mig. Det finns flera möjligheter, men att skjuta mig i knät på det sättet innan säsongen ens har startat. Det borde domarna gjort bättre, säger Ricciardo.

….Force India kommer med ett nytt namn 2019, men redan i Melbourne har man satsat stort. Trots att budgeten är liten.
Efter testerna har teamet nu fått ett nytt golv, en lägre T-vinge, nyheter till sideboardsen. Enligt teamets ledning är nästan allt på bilen – utan framvingen och motorn – nytt. Det räckte till Q2.

.….Fernando Alonso skämtade kring Haas:
– Det är en replika av fjolårets Ferrari och den vann här förra året….
Själv var han nöjd med plats 11 i kvalet.
– Vi har en bra racepace, bättre än kval pace och det finns mer att hämta. Vi är i en bra position för att ta poäng i morgon.

…racestart klockan 07.10 – glöm inte att ställa om klockan. Mobilen brukar ställa om sig själv.

…häng med på vår livebavakning från racet.

…Pirelli meddelar vilka däck som förarna kan använda i morgon

Resultatet från träningarna inför Australiens GP i Formel 1

av Anna Andersson

Formel 1 2018 har sparkat igång. Med träningar i Melbourne.

Resultatet från träningarna inför Australiens GP i Formel 1 tyder på att det är jämnare än tidigare – men förhållandena är ungefär de samma.

Mercedes är snabbat – och Sauber ligger längst bak.

Jag hade önskat att jag inte skulle behöva skriva den meningen igen – men Sauber ligger längst bak.

– Det är klart en besvikelse, säger Marcus Ericsson till Motorsportmagazin.

– Vi hade hoppats att vi inte skulle vara så längt efter, men det är klart. Vi tappade nästan en hel testvecka när vädret var så dåligt i Barcelona.

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 23, 2018 Sauber's Marcus Ericsson in action during practice REUTERS/Brandon Malone
Ericsson bäst i teamet (REUTERS)

Jag har skrivit det så ofta att det börjar bli tjatigt och jag unnar dessutom Marcus Ericsson en framgång. Han har kämpat hårdare än de flesta, men återigen är bilen långsammast av alla. Det är bara att hoppas att den kan utvecklas till något mer och att den långsamma tiden beror på banan – inte på bilen.

Det stora samtalsämnet efter träningen var om Kimi Räikkönen hade hindrat Valtteri Bottas i kurva tre eller inte. Bottas fick köra ut i gruset  för att inte kollidera.

– Jag såg honom inte, säger Räikkönen.

– Jag kände att någon var bakom mig, men jag kunde inte se någonting. Jag såg bara rök. Det var inte helt perfekt.

Valtteri Bottas har en annan syn på saken:

– Jag hade förväntat mig att han skulle flytta på sig, han körde långsamt mitt i ideallinjen. Det var smutsig luft bakom honom och jag tappade downforce, däcken låste sig.

Tävlingsledningen har dock bestämt sig för att bestraffa Daniel Ricciardo med tre platsers tillbakaflyttning i starten. Han körde för snabbt när det var rödflagg.

Resultatet från träningarna inför Australiens GP i Formel 1

Vill du läsa om träningarna gör du det här. Där har du alla resultat och även kommentarer från ett par förare.

Nu ska vi dock inte deppa allt för mycket över Saubers resultat under träningarna, banan i Australien är inte representativ för resten av säsongen, men den ger en fingervisning av förhållandena.

Lotus driver Kimi Raikkonen of Finland, left, is spayed with champagne by Red Bull driver Sebastian Vettel of Germany after the Australian Formula One Grand Prix at Albert Park in Melbourne, Australia, Sunday, March 17, 2013. Raikkonen won the race ahead of Ferrari driver Fernando Alonso of Spain in second and Vettel in third. (AP Photo/Rob Griffith)
Kimi vann loppet, Sebastian var trea och sprutade sin nuvarande kollega blöt med bubbel. Numera kör de båda för Ferrari.  (AP Photo))

En titt i statistiken visar dessutom att sedan säsongspremiären i Australien 2013 har något av de tre toppteamen Mercedes, Ferrari eller Red Bull vunnit samtliga 95 lopp – även om den premiärsegern gick till Kimi Räikkönen då i Lotus-Renault.

Annars kan jag meddela att väderprognosen har förbättrat sig något, även om det är 90 procents risk för regn under den tredje träningen och 70 procents risk för regn under lördagens kval. På söndagen är det 30 procents risk för att det är blött under racet.

Vill du ha fakta om banan? Guiden till Australiens GP hittar du här.

Alla nyheter till F1 2018 hittar du här – och där finns även ett repotage om däcken där Pirellis chef berättar om tankarna med de nya däcken inför hela säsongen 2018.

 

Däcken i Melbourne

Däckleverantören Pirelli levererar här sina tankar inför helgens deltävling:

”Till loppet i Melbourne har Pirelli valt ut samma däck som i fjol – soft, supersoft och ultrasoft. Samtliga däck är något mjukare än under säsongen 2017 vilket redan under försäsongens tester visade sig bidra till snabbare varvtider. Med nya bilar, nya förare, varierande väder och en utmanande bana har Australiens GP allt som krävs för att bjuda på högklassig F1-underhållning.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

  • Albert Park är en stadsbana som använts begränsat under föregående år, vilket innebär att den kan kännas särskilt ”hal” i början av helgen.
  • Banan består mestadels av korta till medellånga raksträckor med långsamma till medelsnabba kurvor.
  • Snabb acceleration är avgörande för att kvickt ta sig ur kurvorna och få ut det mesta av raksträckorna.
  • Däckslitaget är ett mindre problem jämfört med många andra banor. Förra året stannade de flesta bilarna för endast ett depåstopp, där den mest populära strategin byggde på att byta från ultrasoft till soft. De mjukare däcken som används i år kan komma att innebära större däckslitage och fler depåstopp.
  • Chansen är god att säkerhetsbilar kommer att användas. Under 2006 års tävling användes hela fyra stycken.”

Nico Rosbergs och hans fotoalbum

Kolla in denna.

Vilka minnen. Se glädjen hos både Rosberg och hans barndomskompis Lewis Hamilton efter loppet. Den är så ren, så äkta och så otroligt ärlig.

Det är bara att hoppas, för deras skull, att deras relation repar sig, men alla vi som hörde presskonferensen i går kan väl känna en viss tvekan.

Hamilton fick frågan om hur viktig den här säsongen är, där han ställs mot en kille som också vunnit fyra VM-titlar:

– Det finns de som lägger av tidigt, de som har vunnit mästerskap som inte har varit så bra och det slutliga målet är att vara bäst. Då måste du också tävla mot de bästa.

Eller som när han kommenterade det faktum att Rosberg i veckan sa att han vet vilka svagheter Hamilton har och att en av dem är att britten inte är tillräckligt jämn:

– Jag tycker att jag, under fjolåret, bevisade att så inte är fallet, det var därför jag vann titeln, säger Hamilton.

– Men det finns människor som behöver rubriker och kanske är det anledningen.

Rosberg ska vara expert hos brittiska Sky och tyska RTL. Den sistnämnda får du in om du har en parabol.

•••

Glöm inte att ställa fram klockan natten till söndag! Racestart klockan 07.10.

Kvalet i morgon startar kl 07.00.

Häng gärna med mig i vår livebevakning också. Den kör vi igång en kvart innan racet startar.

 

 

 

Sida 2 av 229
  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB