Marcus om sista testdagen

av Anna Andersson

Nu är försäsongen över. Nästa gång F1-bilarna bränner på sina motorer är det fredagen den 24 mars och det är dags för den första träningen i Australien.
Åtta dagar har teamen hunnit testa och det finns en hel del att berätta om. En rejäl genomgång av alla teamens testresultat får du i morgondagens tidning.

Här samlar jag ihop lite andra nyheter som vad Marcus Ericsson sa efter att ha kört ett varv på 1.21.670 på de ultramjuka däcken. Ett varv som gav honom plats 12 under dagen:
– Det var en intressant morgon och jag hade kul när vi körde ett par snabba varv med både de supermjuka och därefter även de ultramjuka däcken, säger han.
– Det var en produktiv förmiddag utan några problem med bilen och det var den sista under årets tester. Vi gjorde absolut vissa förbättringar, men vi är ännu inte där vi vill vara. Vi har jobb kvar att göra, måste analysera data och förbättra bilen.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Foto: Sauber

Snabbast under testerna var Kimi Räikkönen, han  körde på 1.18,634 och var över en sekund snabbare än vad någon av Mercedes förare var på ett varv, men mer om det läser du här.

Lewis Hamilton som vunnit två av de tre senaste mästerskapen och var tvåa förra året är inne på att Ferrari är ännu snabbare än vad det ser ut,
– Det ser verkligen positivt ut för Ferrari, så mycket är säkert. jag tror inte heller att de gömmer något, det är den farten de har just nu, säger han.
Men frågan är vad Mercedes, som varit något långsammare håller på med? Visar de upp sin rätta fart eller gömmer de någonting?
– Nej, när jag var på banan så hade jag inte känslan av att det kunde gå så mycket snabbare, säger Hamilton.
Men å andra sidan kan vi inte veta hur mycket bränsle han hade i bilen och hur mycket som Räikkönen hade i sin bil.
Du som läste dagens tidningsknäck och de hemliga testerna vet exakt vad jag pratar om.
Du hittar det här.

Här är dagens tider:
1.    Kimi Räikkönen    Ferrari    1:18.634    Supersoft    111
2.    Max Verstappen    Red Bull    1:19.438    Supersoft    71
3.    Carlos Sainz    Toro Rosso    1:19.837    Ultrasoft    132
4.    Valtteri Bottas    Mercedes    1:19.845    Supersoft    53
5.    Lewis Hamilton    Mercedes    1:19.850    Ultrasoft    54
6.    Nico Hülkenberg    Renault    1:19.885    Ultrasoft    45
6.    Sergio Perez    Force India    1:20.116    Ultrasoft    128
8.    Jolyon Palmer    Renault    1:20.205    Ultrasoft    43
9.    Lance Stroll    Williams    1:20.335    Soft    132
10.    Romain Grosjean    Haas    1:21.110    Ultrasoft    76
11.    Fernando Alonso    McLaren    1:21.389    Ultrasoft    43
12.    Marcus Ericsson    Sauber    1:21.670    Supersoft    59
13.    Pascal Wehrlein    Sauber    1:23.527    Soft    42

 Här är en lista över hur många kilometer teamen har kört under testerna:
1. Mercedes (5.102)
2. Ferrari (4.446)
3. Williams (3.719)
4. Sauber (3.668)
5. Force India (3.654)
6. Haas (3.328)
7. Red Bull (3.184)
8. Renault (2.779)
9. Toro Rosso (2.719)
10. McLaren (1.978)

För McLaren har försäsongen varit en katastrog. fernando Alonso körde bara 19 varv under förmiddagen.

Han var vansinnig på Honda när jag träffade honom i onsdags.

Med tanke på att han hade samma problem som teamkollegan Stoffel Vandoorne hade i går lär han inte vara mindre arg idag.
•••
I fjol vann Nico Rosberg VM efter en hård kamp med Lewis Hamilton.
Sedan lade han av.
Merca dag 2Han har ersatts av Valtteri Bottas, men det är knappt någon expert som tror att den trevlige och noggranne finländaren ska kunna utmana Hamilton. Det tror inte ens Mercedes styrelseordförande Niki Lauda.
– Av det jag har sett hittills så är Valtteri ungefär två tiondelar efter Lewis på ett varv, men det är riktigt bra i detta läget, säger han till den tyska TV-kanalen RTL och han påpekar att Bottas måste utveckla sina longruns.
– Det är klart att han inte har den erfarenhet som var Lewis har, säger Lauda.
– Han måste jobba hårt för att skaffa sig det och det kommer han också att göra. Jag är nöjd med hans prestation så här långt.
Samtidigt så finns det lite kul statistik som visar att den är den minst erfarna föraren, den som rankas som nummer två i teamet, som kan slå till i årets första lopp. Ni minns väl Eddy Irvine som slog Michael Schumacher i Melbourne 1996 och Giancarlo Fisichella som slog Fernando Alonso på samma bana 2005.

Australiens GP 1996 var för övrigt Jac Villeneuves debut, han tog pole position med sin Williams för att sedan komma tvåa bakom kollegan Damon Hill.

Någon som ser Lance Stroll göra om den bedriften i år?
•••
Günter Steiner är teamchef hos fjolårets nykomling Haas, ett team som verkar profitera från samarbetet med Ferrari och finns med i toppen av klungan efter Mercedes, Ferrari och Red Bull.
Han menar dock att det skiljer ungefär en och en halv sekund mellan toppteamen och Haas på ett enda varv.

•••
En av tidernas största har somnat in.
Legendaren John Surtees blev 83 år gammal.

Han är den enda förare som vunnit VM på både två och fyra hjul. Han var också den äldste levande F1-världsmästaren.

•••
Ha en härlig helg. Det tänker jag ha. Ljudet av bilar som varvar banan lär inte försvinna än på ett par dagar.

Positivt säger Ericsson

av Anna Andersson

Nu är sju av åtta testdagar avklarade och för svensk del handlade det om racesimulering i dag. Marcus Ericsson körde på 1,23,30 under sitt bästa varv och hann med 88 varv under förmiddagen.
– Det  var positivt och viktigt att vi kunde köra en hel tävlingsdistans. Vi har fortfarande lite problem med mediumdäcken, det är lite svårt att få dem att jobba riktigt bra, men å andra sidan var racestinten på de mjuka däcken ett stort steg framåt, säger Ericsson.
Under eftermiddagen var det sedan Pascal Wehrleins tur och han skulle satsa på att köra så snabbt det bara gick, 1:22.347 på de ultramjuka däcken. Wehrlein körde 44 varv.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team.  Circuit de Barcelona-Catalunya.
Foto: Sauber

I morgon blir det omvänd ordning, Wehrlein med racesimulering och Ericsson med kvalsimulering.
– Än så länge fungerar det bra. Bilen är på väg åt det håll jag vill ha den, även om den inte är där än, säger Ericsson.
– Pascal vill ha bilen åt samma håll som jag och det är en fördel.
Snabbast av alla var Sebastian Vettel, 1.19,024 på det ultramjuka däcken vilket inte är speciellt långt från de 1,18 som däckleverantören Pirelli pratade om inför försäsongstesterna.
– Man kan ju se att vi har jobbat, vi var snabbare än förra veckan och även snabbare än vad vi var tidigare i veckan. Med andra ord är det rätt tydligt vad vi arbetade med, säger Vettel som antyder att han satsade på att simulera ett kvalvarv.
Näst snabbast var Lewis Hamilton, som var tre tiondelar långsammare, men Mercedes hade ett annat program. Det blev framförallt tydligt under eftermiddagen då körde sitt snabbaste varv, 1.22,038 på mjuka däck.

– Jag tror att Ferrario bluffar och att de är betydlgit snabbare än vad de visar. De är väldigt nära oss, säger Lewis Hamilton.

– Det är svårt att säga vem av oss som är snabbast, men de är väldigt nära, inte snabbare.

1. Sebastian Vettel Ferrari 1:19.024 156 Ultrasoft
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:19.352 52 Ultrasoft
3. Esteban Ocon Force India 1:20.161 137 Ultrasoft
4. Daniil Kvyat Toro Rosso 1:20.416 94 Supersoft
5. Kevin Magnussen Haas 1:20.504 119 Ultrasoft
6. Daniel Ricciardo Red Bull 1:20.824 128 Soft
7. Stoffel Vandoorne McLaren 1:21.348 48 Ultrasoft
8. Valtteri Bottas Mercedes 1:22.038 95 Soft
9. Pascal Wehrlein Sauber 1:22.347 44 Ultrasoft
10. Jolyon Palmer Renault 1:22.418 53 Soft
11. Marcus Ericsson Sauber 1:23.330 88 Soft
12. Felipe Massa Williams 1:24.443 80 Medium
13. Lance Stroll Williams 1:24.863 85 Soft

•••
Haas med förarna Romain Grosjean och Kevin Magnussen har varit stabila under testerna, men det finns mer att ta ut.
Framförallt av motorn.
– Den är bra att köra, det finns ett par mindre justeringar kvar att göra, men allt som allt är vi nöjda. De är till och med bättre än förra året och då var det väldigt bra, säger Romain Grosjean.
– När det gäller prestandan kommer vi att se det först i Melbourne när de släpper allt till kvalet.
•••
Toro Rosso har haft problem igen. Denna gång hade Daniil Kvyatt problem med växellådan.
•••
Blir F1 tråkigare trots nya regler, snabbare och coolare bilar?
Förarna är i alla fall oroade över att det blir svårare att köra om.
Mer läser du här.

Bilen håller, men motorn är kass. Det är Fernando Alonsos analys efter sex av åtta testdagar.
Han var mer än förbannad när han mötte media i går och i dag ställde McLaren och Honda in det gemensamma mötet mellan chefen för teamet, för motorerna och media.
Vid två tillfällen under dagen har Stoffen Vandoorne blivit stående, men det är absolut inte nödvändigt att byta någon motor, hälsar McLaren.
Det är möjligt, Vandoorne hann till lsut med 95 varv.
•••
I morgon fredag avslutas årets sista testdag.

To win, you need a finn

av Anna Andersson

I samband med att Mercedes chefer, Toto Wolff och Niki Lauda kom till Barcelona så trampade Valtteri Bottas gasen i botten.
Han körde ett varv på veckans snabbaste tid, 1.19,310 och det på de supermjuka däcken.

– Det var så Valtteri övertygade mig. Han sa, ”If you want to win, you need a finn”, skämtar stallchefen Toto Wolff.

Näst snabbast är Williams Felipe Massa som körde ett varv på 1:19.420 med den mjukare gummiblandningen (ultramjuk).
Williams fortsätter alltså att imponera. Massa körde 168 varv i går och var snabbast i dag körde han 63 varv före lunch och var näst snabbast.

Circuit de Barcelona Catalunya, Barcelona, Spain. Tuesday 07 March 2017. Felipe Massa, Williams FW40 Mercedes. World Copyright: Sam Bloxham/LAT Images ref: Digital Image _SLB4141
Veteran i fin form. Foto: Williams

•••
De tidigare dominanterna från Red Bull har satsat hårt mot årets säsong och efter fjolårets försök med en motor från Renault under namnet Tag Heuer är man nu tillbaka i ett samarbete med den franska motortillverkaren – men ni ska inte tro att det är lugn och ro i den relationen.
Daniel Ricciardo fick ta en ofrivillig paus under onsdagen och byta motor, sedan körde Max Verstappen av i kurva 11-12 under eftermiddagen. Dessutom påpekar stallets motorsportkonsulent Helmut Marko att motorn inte är tillräckligt bra.
– Det vi saknar just nu är tillförlitligheten och power, säger han till formula1.com.
– Eftersom vår bil inte har så mycket vingar och fenor som andra ska det gå enklare att hitta rätt inställningar så vi får en bra toppfart. Vår aerodynamik är jättebra, men vi har inte så mycket kraft i motorn som kan hjälpa oss att köra om.
••••
Ferrari skapar oro i pressrummet, som för övrigt är lika varmt som en finsk bastu. Dels så behövde teamet en längre paus i garaget under förmiddagen och dels så körde Kimi Räikkönen av i kurva 3, han slog i däckstapeln och fastnade i gruset vilket gjorde att han behövde hjälp av en bärgningsbil att ta sig tillbaka. Det gjorde att teamet fick avbryta testdagen i förtid.

I och med att Ferrari även har tagit bort alla former av presskonferenser stiger irritationen bland journalisterna från Tyskland, Finland och Italien ytterligare. Teamet  låter alla TV-reportrar tillsammand tala i fem minuter med var och en av förarna – en gång under veckan.

Resten av presskåren får nöja sig med en audiofil som spelats in under de fem minuterna. Ingen möjlighet att ställa frågor och inga uppdateringar på vad som egentligen har gjorts med bilen.

Vem sa att F1 skulle bli mer öppet med nya ägare?

Ferrari går tyvärr i motsatt riktning, men deras högsta chef är nöjd.

– Den nya bilen är tillförlitlig, det är ett framsteg, säger Sergio Marchionne som är på bilsalongen i Geneve enligt f1i.com.

– Jag har följt testerna på avstånd och förarna är nöjda.

Teamet vann inte ett lopp förra året och har inte vunnit någon titeln sedan 2007 då Kimi Räikkönen körde hem titeln knappt före McLarens Fernando Alonso och Lewis Hamilton.

– Ferrari måste bli oslagbara igen, så som stallet var när Schumacher var här, säger Marchionne.
•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Fokuserad Ericsson. Foto: Sauber

För Marcus Ericsson var det återigen en halv dag i bilen. Pascal Wehrlein inledde dagen och körde ett varv på 1.23,00 på de mjuka däcken. Svensken startade sedan strax efter lunch och höll sig långt ner i resultatlistan.
– De håller på och testar lite grejer för att hitta någon form av grundbalans, säger rådgivaren Eje Elgh.

 

Här är alla dagent tider:

1. Valtteri Bottas Mercedes 1:19.310 70 Supersoft
2. Felipe Massa Williams 1:19.420 63 Ultrasoft
3. Kimi Räikkönen Ferrari 1:20.406 53 Soft
4. Max Verstappen Red Bull 1:20.432 102 Soft
5. Lance Stroll Williams 1:20.579 4´59 Supersoft
6. Lewis Hamilton Mercedes 1:20.702 79 Soft
7. Nico Hülkenberg Renault 1:21.213 61 Supersoft
8. Sergio Perez Force India 1:21.297 100 Supersoft
9. Carlos Sainz jr. Toro Rosso 1:21.872 91 Soft
10. Romain Grosjean Haas 1:21.887 96 Ultrasoft
11. Pascal Wehrlein Sauber 1:23.000 59 Soft
12. Fernando Alonso McLaren 1:23.041 46 Soft
13. Marcus Ericsson Sauber 1:23.384 47 Soft
14. Jolyon Palmer Renault 1:24.774 29 Supersoft

Alla ni som följer F1 vet ju att tester inte är vad de ser ut att vara. Varvtiderna säger egentligen ingenting om någonting, men man får en känsla för hur man ligger till.

– Det är väl Mercedes, Ferrari och Red Bull, sedan ett stort gäng i mittfältet och vi finns väl med långt bak där, säger Ericsson.

Sauber kör med fjolårets motor från Ferrari, teamet valde att göra det för att veta vad man skulle bygga bilen kring, man ville inte ha en okänd motor i bilen. Toro Rosso hade den lösningen förra året.
Problemet är att motorn inte kommer att utvecklas någonting, den har samma prestanda i mars som i november, samtidigt som konkurrenternas motorer utvecklas framåt och det gör naturligtvis även Ferraris motor och det kan det italienska teamet dra fördel av precis som kundteamet Haas.

Sauber kommer däremot att stå kvar.

– Jag skulle ljuga om jag skulle säga att det inte är ett orosmoment, säger Marcus Ericsson.

•••

F1-testerna i Barcelona fortsätter i morgon torsdag och på fredag.

Dag 2 -Ferrari med intressant galler

av Anna Andersson

Den andra testdagen har dragit igång och teamen jobbar hårt på att få in data som de kan analysera för att utveckla sina bilar.
Vi kan rapportera att Kimi Räikkönen kör en Ferrari med ett rejält galler på bilen.

Efter gårdagens ficklampa kan vi i alla fall konstatera att Ferrari hitills leder kampen om priset som mest uppseendeväckande under testerna.

För övrigt sägs det att Ferrari försöker köra alla testdagar med en motor, under testerna får man använda sig av obegränsat antal medan under säsongen får man använda sig av fyra per bil.
McLaren å andra sidan har redan bytt motor tre gånger sedan testerna inleddes….

•••

Valtteri Bottas har kört in på vintertestets snabbaste tid, 1.19,310 på de supermjuka däcken. Plötsligt var han fyra tiondelar snabbare än sin bästa tid från förra veckan – och den satte han med den ännu mjukare gummiblandningen (ultrasoft).
•••
Marcus Ericsson kommer att köra efter lunch. Han var inte helt nöjd i går, då bilen fått ett nytt golv vilket förändrat det mesta i bilen.
Mer om det läser du här.

••••
Vem kör när?
Här är körschemat för onsdagen:

Mercedes: Bottas/Hamilton
Red Bull: Verstappen
Ferrari: Räikkönnen
Force India: Perez
Williams: Massa/Stroll
McLaren: Alonso
Toro Rosso: Sainz
Haas: Grosjean
Renault: Hülkenberg/Palmer
Sauber: Wehrlein/Ericsson

Här är lite statistik från gårdagen:

 

Massa var snabbast, hade högst fart och körde flest varv. Rätt bra för en förare som hade skulle ha varit F1-pensionär…

••••

Hörs under dagen

Testrapport från Barcelona – dag 1

av Anna Andersson

Mercedes går in i den andra testveckan som favoriter och den här veckan är Sportbladet på plats.
Dels för att rapportera från testerna, men även för att förbereda en massa andra saker inför säsongen.
Men här koncentrerar vi oss på testerna och när solen strålade över banan i Barcelona så testade teamet ett nytt golv och nya bargeboards och en ny typ av bakvinge. Även om Lewis Hamilton hade vissa problem med golvet under  morgonen så körde teamets förare 135 varv i dag.
Tempot är högt både här och i fabriken för nu har teamen bara fyra dagar på sig innan säsongen startar i Melbourne – och det är inte mycket.
Här får du för övrigt en bra bild av Mercan.

Bottas körde 85 varv på eftermiddagen:

Red Bull har genomfört aerotester, man kör med enorma galler på bilen och Ferrari har kört med en lampa fram på bilen, intill lampan har man dessutom monterat en väldigt liten kamera. Förhoppningen är troligen att man ska kunna se hur antingen framvingen eller framdäcken rör sig. I alla fall lär det inte vara en bestående detalj utan någonting specifikt för dagens jobb. Ferrari ville itne svara på vad det var. Deras pressavdelning har varit extremt restrektiv och låter bara förarna prata fem minuter var med media under hela veckan….Och då är det ingen presskonferens utan alla ska trängas på baksidan av ett garage.

För McLaren-Honda fortsätter problemen. Under den första veckan bytte teamet två motorer och i dag var det dags igen.
Under den första dagen under den andra testveckan tvingades teamet byta motor ännu en gång.
– Det är frustrerande för alla, säger teamchef Eric Boullier till Formula1.com.
Debutanten Stoffel Vandoorne hann bara med 34 varv under förmiddagen. Under eftermiddagen ökade man tempot och till slut körde han 80 rundor.
Även hos Renault har det vart trassel med motorn. Jolyon Palmer fick parkera och byta sin motor efter 15 varv.

 

Här är tiderna – dag 1:

1. Felipe Massa Williams 1:19.726 167 Supersoft
2. Daniel Ricciardo Red Bull 1:19.900 88 Ultrasoft
3. Sebastian Vettel Ferrari 1:19.906 168 Soft
4. Lewis Hamilton Mercedes 1:20.456 49 Soft
5. Valtteri Bottas Mercedes 1:20.924 85 Soft
6. Esteban Ocon Force India 1:21.347 142 Supersoft
7. Nico Hülkenberg Renault 1:21.589 57 Soft
8. Kevin Magnussen Haas 1:21.676 80 Soft
9. Daniil Kvyat Toro Rosso 1:21.743 82 Soft
10. Stoffel Vandoorne McLaren 1:22.537 79 Soft
11. Pascal Wehrlein Sauber 1:23.336 47 Soft
12. Marcus Ericsson Sauber 1:23.630 52 Soft
13. Jolyon Palmer Renault 1:24.790 15 Soft

•••
Marcus Ericsson fick något överraskande chansen att köra under eftermiddagen. Hans teamkollega Pascal Wehrlein körde under förmiddagen som planerat, men efter lunch bytte de båda – som planerat säger teamet.
Men det tror jag inte riktigt på.
I morse när jag träffade Ericsson sa han att han skulle köra i morgon…
Ericsson körde i alla fall snabbt upp på en nivå som tidsmässigt kan möta sig med teamkollegan Pascal Wehrlein.

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Wehrlein debuterade för Sauber. Foto: Sauber
Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
47 varv hann tysken med. Foto: Sauber

Wehrlein, som skadade sig i samband med en olycka under jippotävlingen ROC, gjorde comeback i dag och körde sina första varv med C36.
– Det handlade bara om att känna på bilen och lära sig hur den fungerar. Ingenting annat, säger han och erkänner att det var jobbigt att sitta vid sidan under den första testveckan.
– Det var väldigt tungt att inte få köra, men jag kunde inte tänka på det utan var tvungen på att fokusera på min träning och ta mig tillbaka. Nu är jag här och vi jobbar vidare efter det.

•••
Hos Pirelli har det varit ett chefsbyte, den tidigare tävlings managern Mario Isola ersätter Paul Hembery som blir VD för Pirelli i Sydamerika. Hembrey kommer dock att synas på flera GP-lopp framöver och behålla en nära kontakt med motorsporten.
När vi ändå snackar om däck kan du se årets däck här:
Däck
•••
För övrigt har Ferrari som första team köpt andelar i F1. De nya ägarna Liberty Media har tidigare meddelat att man ska erbjuda teamen att köpa aktier inom F1. Enligt Auto, motor und sport får stallen köpa max 20 procent av aktierna i F1 och inget team skulle få köpa mer än fem procent. Ferrari har enligt årsredovisningen köpt 145 000 andelar till ett värde av 3,083 miljoner amerikanska dollar.
•••
I morgon drar testerna igång 09.00 och här är de förare som är bekräftade:
Mercedes      Bottas /Hamilton
Red Bull      Max Verstappen
Ferrari     Kimi Räikkönen
Force India     Sergio Perez
Williams   Massa / Lance Stroll
McLaren      Fernando Alonso
Toro Rosso    – inget besked än.
Haas     Romain Grosjean
Renault   Hülkenberg /Palmer
Sauber  – inget besked än.

Sportbladet i Barcelona

av Anna Andersson

Det andra F1-testet i Barcelona har startat – och Sportbladet är på plats.
Under ett par dagar ska vi hålla koll på vad som händer i depån och vi kommer att rapportera här, i tidningen och på webben.
Först får du listan över vem som kör när under de fyra dagarna:

Mercedes     Lewis Hamilton /Valtteri Bottas     Bottas /Hamilton     Hamilton /Bottas Bottas /Hamilton
Red Bull     Daniel Ricciardo     Max Verstappen      Ricciardo     M Verstappen
Ferrari     Sebastian Vettel      Kimi Räikkönen     Vettel      Räikkönen
Force India     Esteban Ocon     Sergio Perez      Ocon     Perez
Williams     Felipe Massa       Massa / Lance Stroll      Stroll / Massa     Stroll
McLaren      Stoffel Vandoorne     Fernando Alonso     Vandoorne     Alonso
Toro Rosso     Daniil Kvyat
Haas     Kevin Magnussen     Romain Grosjean     Magnussen     Grosjean
Renault    Jolyon Palmer / Nico Hülkenberg     Hülkenberg /Palmer     Palmer/Hülkenberg     Hülkenberg / Palmer
Sauber     Pascal Wehrlein

Mercedes gör precis som ifjol och som under det första testet, man delar dagarna mellan förarna så att de ska kunna få ut max antal varv av bilen. Renault har valt att göra samma sak under den andra veckan.

 

Här har du tiderna från klockan 11.00:

 

1. Daniel Ricciardo Red Bull 1:20.790 18 Soft
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:21.080 25 Soft
3. Sebastian Vettel Ferrari 1:21.321 34 Medium
4. Felipe Massa Williams 1:21.867 30 Soft
5. Stoffel Vandoorne McLaren 1:22.698 29 Soft
6. Daniil Kvyat Toro Rosso 1:23.408 20 Soft
7. Esteban Ocon Force India 1:23.751 25 Medium
8. Kevin Magnussen Haas 1:24.004 16 Medium
9. Jolyon Palmer Renault 1:24.790 15  

Soft

•••
Sprang på Marcus Ericsson i depåområdet. Han kör först i morgon eftersom Pascal Wehrlein som missade det första testet på grund av en nackskada inleder veckans tester.
– Det känns bra, säger Marcus Ericsson.
– Första dagen var väl inte speciellt kul, men den andra körde vi mycket och jag fick en bra känsla. Jag ser fram emot att köra mer. Jag känner mig stark, jag vet att vissa förarna hade lite problem efter det första testet eftersom det är mer fysiskt i år, men jag känner ingenting.

•••

Honda har fortsatta problem med sin motor, nu har Gilles Simon som varit rådgivare åt Honda fått lämna sin post.

Det bekräftar motortillverkaren för Autosport.

Simon har varit rådgivare åt tillverkaren sedan 2013, men har lämnat sin post och måste nu vänta i sex månader innan han kan på börja ett annat jobb inom F1.

 

 

Inte mycket som är normalt – testdag 4

av Anna Andersson

Det var inte mycket som var normalt under den sista testdagen i Barcelona.
Till att börja med skulle det vara ett regntest.

Antonio Giovinazzi (ITA), Sauber F1 Team. Wet test, Circuit de Catalunya.
Antonio Giovinazzi på den blöta banan. Foto: Sauber

Men solen strålade från en blå himmel och eftersom det inte finns något sprinklersystem så var det lastbilar med vattentankar (60 000 liter per tank) som blötte ner banan, men allt eftersom förmiddagen gick så sken solen allt mer och banan torkade upp. Det gjorde att förarna bytte till intermediates – regndäcken gick sönder. Även om man vattnade banan efter lunch också så var det torrt igen klockan 15.00 Därmed blev det inte den vattenslakt som man hade hoppats på, istället fortsatte teamen att köra med slicks och följa sina ordinarie testprogram.
Vid sidan av det uteblivna regnet så har nu Mercedes bokfört sina första problem. Ett elfel ställde till det för teamet och därför blev bilen stående i garaget under förmiddagen och Lewis Hamilton fick ingen körtid idag.
När teamet löst problemet var det Valtteri Bottas som satte sig bakom ratten.
– Den här dagen var lite kortare än vi hade hoppats på, men alt som allt har det varit fyra bra testdagar, som team har vi verkligen gjort det mesta av det, kört många kilometer och jag har lärt mig massor, säger finländaren
För Toro Rosso var det ännu värre. Dannil Kvyatt hann bara med ett enda varv innan han fick problem.
– Tyvärr han hann bara med ett utvarv innan han fick problem med motorn och det gjorde att vi fick låta bilen stå, säger den tekniske direktören James Key.
– Veckan har varit lovande, men samtidigt frustrerande eftersom vi har tappat mycket tid på banan. Nu måste vi planera för hur vi ska komma tillbaka och sedan ta in det vi förlorat nästa vecka.
Allra tyngst var det för Williams som fick stryka hela den fjärde testdagen.
När Lance Stroll tappade kontrollen över bilen för tredje gången på två dagar så skadades den så illa att Williams inte han med någon reparation till dagens tester. Därför strök Williams dagens tester, nu måste man bygga om bilen för att sedan återkomma på tisdag när det andra testet startar. Mer om det läser du här.
Tisdag till och med fredag körs årets sista försäsongstest, även det i Barcelona.
•••

Ferrari's German driver Sebastian Vettel drives at the Circuit de Catalunya on March 1, 2017 in Montmelo, on the outskirts of Barcelona during the third day of the first week of tests for the Formula One Grand Prix season.  / AFP PHOTO / JOSE JORDAN
Vettel på banan. Foto: AFP

Snabbast under torsdagen var Kimi Räikkönen, Ferrari som körde på 1.20,671, flitigast var Romain Grosjean från Haas som körde 118. Veckans snabbaste tid satte Valtteri Bottas under onsdagen, han och Sebastian Vettel, Ferrari, är de enda två förare som kört under 1.20 – men Vettel hade den hårdare gummiblandningen på (soft mot ultrasoft).

Här är den fjärde dagens tider:

1.    Kimi Räikkönen    Ferrari    1:20.872    93    Soft
2.    Max Verstappen    Red Bull    1:21.769    85    Soft
3.    Jolyon Palmer    Renault    1:21.778    39    Soft
4.    Romain Grosjean    Haas    1:22.309    118    Supersoft
5.    Antonio Giovinazzi    Sauber    1:22.401    84    Ultrasoft
6.    Sergio Perez    Force India    1:22.534    82    Supersoft
7.    Stoffel Vandoorne    McLaren    1:22.576    67    Ultrasoft
8.    Valtteri Bottas    Mercedes    1:23.443    68    Soft
9.    Nico Hülkenberg    Renault    1:24.974    51    Soft
10.    Daniil Kvyat    Toro Rosso    –    1    Regen

•••
Toro Rosso vill mer och därför kommer teamet att utöka sitt samarbete med Red Bull. Tidigare var Toro Rosso B-team till Red Bull, men FIA gjorde bestämde att teamen själva måste konstruera vissa förutbestämda delar till bilen och samarbetet minskade, men nu vill man utöka det igen. Det kommer att bli ungefär på samma nivå som Haas har ett samarbete med Ferrari.
– Självklart kommer vi som Toro Rosso att dra fördel av det, Red Bull är ett av de bästa teamen sett till tekniken, säger Toro Rossos teamchef Franz Tost och den tekniske direktören James Key fyller i:
– Det finns områden där du kan spara tid, resurser och pengar på att samarbeta och då är det smart att vi utbyter kunskaper.
•••
Nattskiftet – här får du en inblick i hur det ser ut för gänget som jobbar natt under testerna.

•••
Kanada har skrivit ett nytt kontakt med F1, det sträcker sig till och med 2029.

Williams avbyter test

av Anna Andersson

Lance Stroll är bara 18 år. Har visserligen vunnit EM i F3, tränat i en simulator och har en pappa med en enorm förmögenhet.
Men att köra F1 är någonting helt annat.
Det blev han varse om när han snurrade av och skadade bilen efter bara 12 varv.
Det i sin tur ledde till att teamet fick avbryta testet, hyra ett privatplan och flyga hem framvingen till fabriken i England. Om teamet eller pappa Stroll tog den räkningen är väl frågan – men oavsett vad är det också dyrt att avstå ett test.

Till nästa dag var framvingen reparerad, den flögs tillbaka och det gick att köra igen.

Williams driver Lance Stroll of Canada, right, looks at fellow team driver Felipe Massa of Brazil during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Wednesday, March 1, 2017. (AP Photo/Francisco Seco)
Stroll i samtal med Felipe Massa. Foto: AP.

Men Lance Stroll hade återigen problem. Han körde visserligen närstan 100 varv under sin andra testdag, men snurrade återigen av och skadade bilen.

Igen.

Därför har Williams nu fått ställa in dagens tester. Under eftermiddagen ska man förbereda ett andra chassi och teamet ska finnas med när testera startar om på tisdag nästa vecka.

02/03/2017
Statement from Williams

Following a thorough inspection overnight some damage to the FW40 chassis was discovered and therefore, on safety grounds, the team will not run the car today. A second chassis will be prepared at track this afternoon, as originally planned, with the team aiming to be back on track for the second test next week starting on Tuesday 7 March.
 
Thank you
 
The Williams Communications Office

Med andra ord har hans F1-debut varit mer än tuff, men något annat var inte att vänta, anser Lewis Hamilton.
– Jag tycker synd om honom, det är ett väldigt svårt år för att komma in i F1, säger britten till motorsport magazin.
– Bilarna är snabbare än tidigare och fysiskt väldigt krävande, men det är väldigt få tester. Även om jag vet att han har testat med Williams tidigare, att han har rest med teamet runt världen och troligen är bättre förberedd än alla andra görare så kunde man vänta sig detta. Bilarna är allt annat än enkla att köra.
Själv är Stroll lugn och ser fram emot att testa nästa vecka.
– Det känns bättre nu, jag har haft tid i bilen och jag har en aning om vad som händer i bilen, säger han.

– Isen är bruten.

•••

Mercedes har inte heller varit på banan än, men planerar att köra – så snart man löser ett elfel som har dykt upp.

– Vi undersöker det, hälsar deras pressavdelning.
•••
I dag är det dags för regntester. Arrangörerna har öst in vatten över banan för att kunna testa regndäcken.

En kul bild  så ni ser hur skillnaden är mellan 2016 och 2017.

Men redan före klockan 11 bytte flera förare till intermediates.

– På vissa ställen har solen redan torkat upp banan och då går regndäcken sönder direkt, förklarar Red Bulls Helmut Marko för motorsportmagazin.

•••
Självklart återkommer F1-bloggen under dagen – men räkna inte med någon rapport från Marcus Ericsson idag. Han körde sin andra testdag för det första testet i går kommer att ägna dagen åt fysträning och sedan hänga på banan och stötta Antinio Giovanazzi.
Hur läget är med Pascal Wehrlein får vi reda på under helgen då han ska på en läkarundersökning i Zürich.
•••

Det som alla F1-fans har vetat sedan i december är nu officiellt. Manor har dragit sig ur F1.

 

Debutantens facit – tre olyckor på två dagar

av Anna Andersson

Förra året vann Lance Stroll EM i Formel 3.
I år ska han köra F1 för Williams.
Men på två testdagar han tappat kontrollen över bilen tre gånger.
Det låter ungefär så illa som det är. Första gången kvaddade han bilen efter 12 varv och Williams fick packa ihop och beställa nya reservdelar. Det blev inget mer kört den dagen.
– Vi behöver mer tid och det finns mer tid, var hans kommentar efteråt.

Williams driver Lance Stroll of Canada, right, looks at fellow team driver Felipe Massa of Brazil during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Wednesday, March 1, 2017. (AP Photo/Francisco Seco)
Stroll och Massa. Foto: AP

I dag kom Stroll tillbaka ut på banan, men strax före lunch körde han av och bilen fick bärgas tillbaka till garaget. På eftermiddagen kunde han fortsätta sitt program, men innan passet skulle avslutas var det dags igen. Han förlorade kontrollen över bilen i kurva fem.

– Det var en bra dag. Vi körde nästan 100 varv och jag börjar vänja mig vid bilen och körde bra både på korta och långa stinter, säger Stroll.

– Det var synd att det inträffade en incident på slutet, men det är sådant som händer och nu går vi vidare.

Totalt blev det 98 varv och den nionde bästa tiden.
– Äh, säger Damon Hill som vann VM med Williams.
– Ge honom tid. En förare som Michael Schumacher krockade säkerligen också många gånger första gången han körde F1.

Williams driver Lance Stroll of Canada takes a curve during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Wednesday, March 1, 2017. (AP Photo/Francisco Seco)
Stroll – på banan. Foto: AP

Strolls pappa, en väldigt rik affärsman från Kanada, har möjliggjort sonens F1-satsningen. Förhoppningsvis får teamet ordning på både förare och bil innan det är dags för säsongstarten den 26 mars.
•••
Snabbast av alla var Mercedes Valtteri Bottas.
– Det var ännu en bra dag. Vi körde många mil och hela det program vi hade tänkt, säger finländaren som delade dagen med Lewis Hamilton.
Britten satsade på en racesimulering och hade en intressant kommentar efteråt.
– Jag har blåmärken. Detta är riktigt tufft.

Här har du tiderna från dag 3:

1.    Valtteri Bottas    Mercedes    1:19.705    75    Ultrasoft
2.    Sebastian Vettel    Ferrari    1:19.952    139    Soft
3.    Daniel Ricciardo    Red Bull    1:21.153    70    Soft
4.    Jolyon Palmer    Renault    1:21.396    51    Soft
5.    Nico Hülkenberg    Renault    1:21.791    42    Soft
6.    Marcus Ericsson    Sauber    1:21.824    126    Supersoft
7.    Lewis Hamilton    Mercedes    1:22.090    95    Soft
8.    Romain Grosjean    Haas    1:22.118    56    Supersoft
9.    Lance Stroll    Williams    1:22.351    98    Soft
10.    Fernando Alonso    McLaren    1:22.598    72    Ultrasoft
11.    Carlos Sainz jr.    Toro Rosso    1:23.540    32    Medium
12.    Alfonso Celis jr.    Force India    1:23.568    71    Supersoft
13.    Daniil Kvyat    Toro Rosso    1:23.952    31    Medium
•••
Renault måste bygga om sin bakvinge innan premiären. FIA var på besök i Barcelona och deras bakvinge är illegal.

Renault Sport F1 Team's German driver Nico Hulkenberg drives at the Circuit de Catalunya on March 1, 2017 in Montmelo on the outskirts of Barcelona during the third day of the first week of tests for the Formula One Grand Prix season. / AFP PHOTO / JOSE JORDAN
Hülkenberg. Foto: AFP

Även McLaren har problem.

Motorn från Honda har inte hållit vad den utlovat och idag lyckades Fernando Alonso visserligen köra 72 varv, men det gick inte så vidare snabbt. Han hade den tionde tiden.

•••
Marcus Ericsson skulle ha kört under förmiddagen idag och Antonio Giovinazzi  under eftermiddagen, men Sauber gjorde en förändring och Ericsson körde hela dagen. Det gör att italienaren kör i morgon då man ska testa på blöt vägbana medan Ericsson har testat färdigt för den här omgången.
Han får chansen igen nästa vecka.
– Det var en dag utan problem, jag bokförde 126 varv och det är enormt viktigt att vi kan jobba oss igenom det program vi har planerat utan att det blir några problem, säger Marcus Ericsson.
Mer om dagens tester läser du här.
•••

Under natten till i morgon torsdag ska banan vattnas  och klockan 06.00 i morgon kommer arrangörerna att ösa in ännu mer vatten.
I morgon ska teamen testa regndäck.
•••
Nico Rosberg var på besök i Mercedes garage, men världsmästaren  blev inte speciellt sugen på att köra.
– Självklart är det fortfarande fantastiskt roligt att köra, men jag har inte tänkt på det idag. Jag har bara njutit av att kunna vara här i lugn och ro.

•••
Ross Brawn vill införa en intressant nyhet inom F1.
Ett race om året som inte har VM-status.
Detta för att man ska kunna testa nyheter, utvärdera dem och även utveckla dem.
– Om vi ska ändra formatet under tävlingshelgen måste vi vara väldigt säkra på att vi gör rätt, säger den före detta teamchefen som numera är chef för den sportsliga biten hos F1:s ägare.
– Min dröm är att vi har ett lopp om året som inte hör till VM och då kan vi testa ett annat format.
•••
Du har väl noterat morgonens nyhet? Felix Rosenqvist tänker köra japanska Super Formula vid sidan av Formula E.
Mer om det läser du här.

Fortsatt strul för Sauber – testrapport dag 2

av Anna Andersson
Merca dag 2
Foto: Mercedes

Nya regler, men redan efter den första dagen verkar Mercedes vara i fas.
Under den andra dagen visade det tyska teamet återigen upp en imponerande tillförlitlighet, Lewis Hamilton hann med 66 varv på förmiddagen och Valtteri Bottas simulerade ett race och hann även med aerotester under eftermiddagen.
Totalt körde Mercedes båda förare 168 varv.
– Jag tycker att det var ännu en bra testdag. Vi körde väldigt många varv och genomförde allt det som vi hade planerat, säger Valtteri Bottas.
– Det var rätt tufft att köra en racedistans under eftermiddagen eftersom det var svåra vindförhållanden, men jag tror att vi kan lära oss rätt mycket från den data vi samlade in.
Snabbast under den andra testdagen var Ferraris Kimi Räikkönen, knappt före Lewis Hamilton, Mercedes.

Här är alla varvtiderna och information om vilka däck förarna använde sig av.
1.    Kimi Räikkönen    Ferrari    1:20.960    108    Soft
2.    Lewis Hamilton    Mercedes    1:20.983    66    Supersoft
3.    Max Verstappen    Red Bull    1:22.200    89    Soft
4.    Kevin Magnussen    Haas    1:22.204    118    Supersoft
5.    Esteban Ocon    Force India    1:22.509    86    Soft
6.    Daniil Kvyat    Toro Rosso    1:22.956    68    Soft
7.    Valtteri Bottas    Mercedes    1:22.986    102    Soft
8.    Jolyon Palmer    Renault    1:24.139    53    Soft
9.    Antonio Giovinazzi    Sauber    1:24.617    67    Soft
10.    Stoffel Vandoorne    McLaren    1:25.600    40    Soft
11.    Lance Stroll    Williams    1:26.040    12    Medium

•••
För McLaren fortsätter problemen. Fernando Alonso tappade sju timmars testande under måndagen och Stoffel Vandoorne hann bara med 39 varv under tisdagen eftersom även han tvingades byta motorn.
Därmed har McLaren gjort två kompletta motorbyten på lika många dagar.
– De senaste två dagarna har inte varit enkla för oss, men förhoppningsvis kan vi ta reda på vad som hände under natten och köra betydligt mer i morgon. Både Fernando och jag har förlorat mycket tid och nu måste vi göra det bästa av situationen, säger belgaren.
Honda har nu skickat över en fjärde motor från Japan så att teamet inte står utan under testerna. Under de två testperioderna, fram till på torsdag och sedan från 7 till 10 mars får teamen använda så många motorer de vill. Under säsongen sedan får man inte använda mer än fyra per förare.
Alonso gjorde vad han kunde – genom att snacka med en annan dubbel mästare som är på besök i garaget.

•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Barcelona-Catalunya.
Marcus Ericsson kör i morgon igen. Foto: Sauber

Även Sauber har fortsatta problem. Marcus Ericssons team fick byta sin motor också, men teamet kör med Ferraris fjolårsmodell.
Det gjorde att Antonio Giovinazzi fick vila under förmiddagen.
I morgon ska Ericsson köra under förmiddagen och Giovinazzi under eftermiddagen.

•••
Ferrari har valt en annan väg att kommunicera. Nämligen den tysta varianten.
Inga pressmeddelanden och inga möten med media under de inledande två dagarna.
De tyska journalisterna är irriterade.
Hos de italienska är det väl irriterade bara förnamnet.
I morgon ska Sebastian Vettel träffa media för första gången. På torsdag är det Kimi Räikkönens tur. Undrar vad de har att säga.

•••
För debutanten Lance Stroll blev det ett snöpligt slut på F1-debut-en.
Killen som vann EM i F3 förra säsongen och nu debuterar för Williams snurrade av efter tolv varv. Det ställde till stora problem för Williams som tappade väldigt mycket värdefull testtid.
– Även om det var en rätt oskyldig olycka så fick vi rätt stora skador vilket vi nu måste reparera, säger chefsingenjören Rob Smedley.
– Vi fick skicka ett par delar tillbaka till fabriken och de kommer att vara tillbaka hos oss någon gång under morgondagen Vi ska göra vårt yttersta för att vara på banan så tidigt som möjligt i morgon.
Stroll var väldigt fåordig när han mötte media efter sin korta debut.
– Det är fortfarande tidigt på säsongen och jag har bara fört ett par varv. Jag börjar få koll på FW40, men det finns gott om tid kvar, säger han.
– Jag kommer att behöva köra betydligt mer innan jag vet var jag är och var bilen är. Då får jag en bättre vild av det hela och jag ser fram emot att köra igen.
•••
Marcus Ericsson har en ny teamkollega.
Hon heter Tatiana Calderon.
Mer om hennes jobb läser du här.
•••
Här är förarna som kör under onsdagen:

Mercedes: Bottas/Hamilton
Red Bull: Verstappen/Ricciardo
Ferrari: Vettel
Force India: Celis
Williams: Massa
McLaren: Alonso
Toro Rosso: Kwjat/Sainz
Haas: Grosjean
Renault: Palmer/Hülkenberg
Sauber: Ericsson/Giovinazzi

Sida 2 av 209
  • Tjänstgörande redaktör: Fredrik Palmqvist
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB