Marcus Ericsson avslöjar planen för 2022

av Anna Andersson

Marcus Ericsson kör IndyCar 2022.
Svensken avslöjar att kontraktet med mästarteamet Chip Ganassi är undertecknat – och att han satsar på att köra Daytona 24-timmars.
– Målet är att vinna mästerskapet nästa år och mer körning ska hjälpa mig att nå dit, säger svensken.

Marcus Ericsson kör IndyCar 2022
Två segrar för Ericsson 2021 (TT)

Efter sin tredje säsong i Indycar, sin andra med Chip Ganassi Raicing, är Marcus Ericsson nöjd. Han slutade sexa i mästerskapet, vann två deltävlingar och efter en olycklig inledning var han en av de förare som tog absolut flest poäng efter Indy 500 och fram till säsongavslutningen.
– Man ska aldrig säga att man är helt nöjd när man inte vinner. Samtidigt har jag fortsatt att utveckla mig i år och fått mitt riktiga genombrott. Jag visar att jag håller en nivå, som jag, på grund av materialet, inte kunde visa under mina fem år i Formel 1. Där kunde jag inte slåss om pallplatser och segrar. Det kan jag här och nu är mitt stora mål att vinna mästerskapet, säger 31-åringen från Kumla till Sportbladet.

– Sett till min utveckling har jag varit 17:e, 12:e och sexa i mästerskapet. Det betyder att nästa steg är att slåss om titeln. Det är min målbild och den med den går jag in i säsongen.

Marcus Ericsson kör IndyCar 2022

Men för att lyckas med det behövde han skriva ett nytt kontrakt med Chip Ganassi Racing och nu avslöjar Ericsson för Sportbladet att kontraktet är undertecknat.
– Nu är det äntligen klart. Kontrakt är en knepig sak och det är många saker som ska uppfyllas. Vi har diskuterat länge, men nu är det äntligen signerat och vi kan fortsätta bygga mot framtiden. Det känns jättekul, säger Ericsson.
– Jag har visat att jag kan leverera och Chip säger alltid att han gillar vinnare och vill ha förare som vinner race. Så resultaten i år har betytt mycket.

Ericsson hade länge femteplatsen i mästerskapet, men en avåkning i finalen gjorde att han både stukade tummen och tappade sjätteplatsen  till Colton Herta som vann säsongens två sista lopp. Svenskens teamkollega Scott Dixon slutade fyra i IndyCar medan Alex Palou, nykomling i teamet, vann mästerskapet.
– Hemligheten bakom framgångarna är att vi har haft ett sådan god stämning i teamet, en jäkla skön känsla. Det är unikt, jag har aldrig varit med om det tidigare. Givetvis vill vi slå varandra, men kan inte jag vinna vill jag att någon av mina teamkompisar ska göra det. Den känslan har pressat oss framåt som team.

•Ser föraruppställningen likadan ut nästa år?

– Chip pratar aldrig kontrakt, men den informationen har vi fått. Sedan är väl frågan om Jimmie Johnson ska köra hela serien eller utvalda delar.

•Hur ska du lyckas höja dig ytterligare till nästa år?

– En nyckel är att bli bättre i depån, där tappade vi väldigt mycket under början av säsongen och det har man inte råd med om man ska slåss om mästerskapet. Sedan måste jag fortsätta att utveckla mig i kvalen. Jämför man Alex, som vann mästerskapet, med mig så har han kvalat in som sjua i snitt, jag som tolva. I racen har vi hållit samma nivå, däremot ligger jag efter i kvalfart.

En annan nyckel handlar om ovalrace. I år var det fyra ovalrace, till nästa år återvänder ovalen i Iowa till programmet och blir en dubbelhelg. Samtidigt försvinner ett av loppen på ovalen i Texas vilket gör att det är fem ovallopp. Indy 500 ger som vanligt dubbla poäng.
– Ovalerna har varit mitt största problem. Jag har tappat närmare 100 poäng bara där, säger Ericsson.
– Visst hade vi missflyt i Texas när jag låg sexa och vi tappade ett hjul. Vi hade problem med bränslet under Indy 500 och sedan var det Gateway. Vi måste arbeta med ovalpaketet off-season, jobba med simulator och med teamet. Det kommer att bli extra fokus på ovaler 2022.

•Vad kan du göra för att förbättra din körning?

– Min plan är att köra sportvagn. IndyCar har så få tester att jag måste hålla i gång körningen hela året och jag vill köra Daytona 24-timmarslopp. Det är inte i hamn än, även om jag har goda förhoppningar. Det är många Indyförare som kör den kombinationen, men fokus kommer fortfarande att vara Indycar.

Marcus Ericsson kör IndyCar 2022
Ericsson och teamägaren Chip Ganassi (TT)

Teamt med fokus på Indy 500

Chip Ganassi Raicng har vunnit mästerskapet två år i rad, men vid sidan av mästerskapet finns det ytterligare en stor seger att ta inom amerikansk formelbilsracing. Klassikern Indy 500 och nästa år är det tio år sedan Dario Franchitti gav Chip Ganassi Racing segern i det klassiska loppet.
– Det är många år sedan nu som teamet vann Indy 500. Det är ändå så pass stort inom IndyCar och min känsla är att dags att vara starka i ”Month of May” så att Chip Ganassi Racing kan vinna Indy 500.
•Menar du att det blir en fokusflytt från mästerskapet till det här fantastiska racet i maj?
– Det gäller ju att ha en balans där. Vinner du Indy 500 är det dubbla poäng och det ger ju en jäkla skjuts i mästerskapet, säger Mmarcus Ericsson.

– För mig ligger full fokus på att ta titeln 2022.

Formel 1 i Turkiet

F1 tävlar i Turkiet den här helgen. Det är nu sju lopp kvar i bataljen mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen. Hamilton har bytt en komponent i sin power unit (ICE) och flyttas ner tio platser i starten av söndagens race.  Även Carlos Sainz, Ferrari, har en bestraffning. Han har hämtat sin fjärde power unit, en uppdaterad version av den tidigare motorn och startar sist. Mer om F1 inför helgens tävling läser du här.

Där finnns också mitt tips hur säsongen slutar – bana för bana.

I veckan blev också Oliver Solberg klar för WRC 2022. Jag fick ett långt samtal med honom också och den artikeln läser du här.

Han vinner VM – duellen bana för bana

av Anna Andersson

Nu avgörs Formel 1 2021 . Med sju lopp och ett F1 Sprint under tio intensiva veckor.
Inför helgens deltävling i Turkiet leder Lewis Hamilton VM med 2 poäng – men fördelen ligger hos Red Bull och Max Verstappen.

Säsongsavslutningen kommer att bli jämn. Väldigt jämn.
Det kan till och med vara så att den planerade F1 Sprint i Brasilien avgör årets mästerskap med tre extra poäng eller också kan det vara så att Max Verstappen avgjorde mästerskapet redan för två veckor sedan när slutade tvåa i Rysslands GP, trots att han gjorde ett motorbyte. Några svar finns inte än, men Red Bull har skaffat sig en fördel.
Max Verstappen har nu tagit sin fjärde motor, vilket innebär att han har tre motorer att varva mellan under de sju avslutande loppen.

Formel 1 2021
Hamilton eller Verstappen? Det är frågan när sju deltävlingar återstår. (TT)

Mercedes och Lewis Hamilton väljer, till skillnad från sina konkurrenter, att inte byta hela sin power unit. Istället byter man en komponent  (ICE/förbränningsmotorn) och Hamilton flyttas tillbaka tio platser i starten av helgens GP. Det innebär att han som bäst startar från position elva.

– Vi byter ICE, risken är störst att den drabbas av komplikationer, säger Mercedes teknikchef Andrew Shovlin  till Sky.

– Det är inte troligt att vi gör fler förändnringar i power uniten under helgen.

Vad det betyder för framtiden är dock inte klart. Lewis Hamilton har än så  länge använt sig av tre motorer och av dem hart han fortfarande kvar två i rotation varav en rustas upp inför helgens tävling. Behöver han byta fler komponenter blir det ytterligare bestraffningar i startuppställningen.

Flera fajter när Formel 1 2021 avgörs

Kampen om årets mästerskap står dock inte bara mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen, utan även andra förare kommer att blanda sig i kampen om segrar och ta poäng från de två i toppen av VM. McLaren har visat en fin form och har en intensiv kamp med Ferrari om tredjeplatsen i VM, men Ferrari har nu nya och uppdaterade motorer i båda bilarna. Dessutom får Sergio Perez, Red Bull och Valtteri Bottas, Mercedes, avgörande roller i kampen om att hjälpa sin teamkollega till en seger.

– Ser man på hur poängfördelningen är och vilka lopp som är kvar är chansen för att Max vinner 50-50 säger Red Bulls Christian Horner till speedweek.
Räkna med spänning – ända fram till Lucia.

Fotnot: Sportbladets tips nedan är baserat på kampen mellan Hamilton och Verstappen och den av de två förarna som plockar flest poäng i de kvarvarande racen.

Sju lopp – så avgörs VM i Formel 1 2021

Turkiets GP – Istanbul

Söndag 10 oktober 2021 kl 14.00
En bana som kom tillbaka till F1 2020 och då vann Lewis Hamilton, men det är ingenting att dra för stora växlar på. 2020 var banan helt nyasfalterad, dessutom kom det ett oväntat regn och Pirelli gjorde ett konservativt däckval. I år har man valt mjukare däck, asfalten har rengjorts och tävlingen avgörs en månad tidigare vilket gör att det är varmare.
Visserligen vann Hamilton i Ryssland, men han har bytt en komponent i sin power unit och  flyttas tillbaka tio platser i starten av Turkiets GP. Det ger Verstappen, som  bytte hela si motor i Ryssland för två veckor sedan en fördel. Därför är han favorit på söndag. Vinner Verstappen tar han över ledningen i VM. Guiden till helgens lopp finns här. Alla tider och däck här.

Sportbladets VM-tips: Max Verstappen, Red Bull

USA:s GP – Austin, Texas

Formel 1 2021
2017 firade Hamilton med Usain Bolt (TT)

Söndagen den 24 oktober 2021 kl 21.00
Detta är en bana som Lewis Hamilton och Mercedes älskar. Han har vunnit fem lopp på banan, tre av dem från startposition två. 2019, när tävlingen senast kördes i Texas vann Valtteri Bottas, även han Mercedes. Detta känns som Mercedesland och i och med att Hamilton bytte sin  ICE i Turkiet talar allt för att han är stark i Austin.

Sportbladets VM-tips: Lewis Hamilton, Mercedes

Mexikos GP – Mexico City

Söndagen den 7 november 2021, kl 20.00
Red Bull trivs i Mexiko. Hamilton vann senast, 2019, men de två säsongerna innan dess var Max Verstappen snabbast och Mercedes Toto Wolff har varit lite orolig i sina kommentarer:
– Det blir lite svårare i Mexiko, det har varit vår akilleshäl varje år, säger Wolff enligt Bild.
Banan, Autódromo Hermanos Rodríguez , ligger på 2000 meters höjd vilket tycks ha passat Red Bull bättre. Frågan är om det då är här Hamilton gör ett motorbyte för att känna sig säker till avslutningen av säsongen.

Sportbladets VM-tips: Max Verstappen, Red Bull

Brasiliens GP – Sao Paolo

Söndagen den 14 november, kl 18.00
Den här banan ligger också högt 800 m över havet och väderförhållandena kan skifta väldigt snabb. Här är det tänkt att säsongens tredje sista The F1 Sprint ska avgöras. Det betyder ett annat upplägg med kval på fredagen, ett 100 km lopp på lördagen där tre extra poäng delas ut och ett GP på söndagen. Det är ett koncept som har passat Max Verstappen, han har varit stark under sprinten och det är tre poäng som kan avgöra VM-striden. Notera att de två VM-kombattanterna har kolliderat i både Storbritannien och Italien, vid båda tillfällena efter en F1 Sprint på lördagen.

Formel 1 2021
Hamilton säkrade sin första VM-titel, 2008, i Brasilien (TT)

Sportbladets VM-tips: Max Verstappen, Red Bull tar tre poäng i F1 Sprint och slår Hamilton i racet.

Qatars GP – Loasil

Söndagen den 21 november. TBA
F1 debuterar i Qatar och det blir ett kvällsrace i strålkastarnas sken. Detta är en bana där motoGP har tävlat i många år och Mercedes har, via sin storsponsor Petronas, en länk till Petronas Yamaha Sepang Racing Team. Dessutom har stallet en fantastiskt duktig dataavdelning och brukar se till att de är mycket väl förberedda. Teamet har tagit 14 VM-titlar på sju år. Det finns en anledning till det.
Sportbladets VM-tips: Lewis Hamilton, Mercedes

Saudiarabien GP – Jeddah

Söndagen den 5 december 2021, kl 18.30
Ytterligare en F1-premiär i Mellanöstern och återigen är Mercedes favorit. Teamet är väldigt duktiga på att hantera ny banor och snabba förändringar. Fördel Mercedes, precis som i Qatar.
Sportbladets VM-tips: Lewis Hamilton, Mercedes

Formel 1 2021

Verstappen firade segern 2020. Firar han VM-titeln i Formel 1 2021? (TT)

Abu Dhabis GP – Abu Dhabi

Söndagen den 12 december 2021, kl 14.00
Det är dags för final och mycket talar för att det blir ett VM-avgörande här.

– Detta kommer att pågå ända fram till finalen i Abu Dhabi, spår också Red Bulls teamchef Christian Horner till speedweek.com.
Det är  en bana där VM har avgjorts vid ett par tillfällen tidigare. Genom att vinna finalen 2010 avgjorde Sebastian Vettel mästerskapet till sin fördel. Han tog sin första av fyra VM-titlar med Red Bull efter en tajt kamp med Fernando Alonso, Ferrari.

2016 var VM en intern kamp mellan Mercedes Nico Rosberg och Lewis Hamilton. Hamilton försökte att bromsa in Rosberg för att resten av fältet skulle komma ikapp honom, men Rosberg klarade andraplatsen och säkrade titeln med fem poängs marginal.
Notera att en pole position kan vara avgörande i Abu Dhabi, sedan 2015 har föraren som tagit pole position också vunnit racet.

Sportbladets VM-tips: Lewis Hamilton, Mercedes, vinner loppet, men Verstappen vinner VM.

 

Detta är mitt tips – vilkdet är ditt? Lägg ditt tips kring Formel 1 2021 i kommentarerna så startar vi diskussionen!

Lewis Hamilton var snabbast på den  första tärningen i Turkiet, före Max Verstappen. Här har du hela resultatet.

Under den andra kan vi notera att Ferraris Charles Leclerc styrde in på en andraplats bakom britten. Här är resultatet.

 

Starka indicier – Hamilton tvingas till motorbyte

av Anna Andersson

Avgör motorstrategin VM i Formel 1?
Risken finns.
Även VM-ledaren Lewis Hamilton hotas av en bestraffning under de avslutande sju loppen.

VM i Formel 1 går nu in i en väldigt avgörande fas. Sju deltävlingar återstår av säsongen och det skiljer två poäng mellan ledande Lewis Hamilton och tvåan Max Verstappen.
Den förstnämnde har använt tre motorer den här säsongen. Det är också det antal som en förare får använda sig av under en säsong utan att drabbas av en bestraffning och flyttas till sista startled.

VM i Formel 1
Fördel Verstappen? (TT)

Max Verstappen har däremot använt fyra motorer under säsongen. Red Bull valde att ersätta den motor som förstördes under kollisionen på Silverstone tidigare i år inför den förra deltävlingen i Ryssland. Där startade han sista led, men lyckades köra upp sig till plats två. Nu har han en näst intill ny motor  med i rotationen till de avslutande sju deltävlingarna.

Det är en fördel jämfört med Mercedes. Det är knappast troligt att Hamilton klarar av att köra de återstående sju tävlingshelgerna med de två motorer som han redan nu roterar mellan. Risken för ett motorras är otroligt stor. Rasar motorn under ett lopp straffas en förare inte bara med noll poäng i det loppet utan han tvingas också ta en ny motor vilket vid ett fjärde eller femte motorbyte innebär att han startar sist i nästa lopp.
– Det är möjligt att vi behöver göra ett motorbyte. När och var är inte bestämt, säger Mercedes teamchef till Sky.

Pekar på motorbyte för Hamilton

VM I Formel 1
När sker motorbytet?  Hamilton är inne på sin andra och tredje och lär behöva ta en till. (TT)

Dock lär det inte bli i Turkiet den kommande helgen. Det skriver tyska auto, motor und Sport vars erfarne F1-reporter Michael Schmidt har pratat med ingenjörer hos Mercedes.
– Det kommer troligen inte att hända i Turkiet, om inte Lewis har ett problem där, citeras medarbetaren.
– Men därefter måste vi få det ur världen.
Just tillförlitligheten kommer att bli avgörande under denna så enormt jämna säsong. Ett poänglöst race kan i år vara skillnaden mellan en VM-titel och en andraplats.

En bestraffning på det kan vara enormt ödesdiger.
– Blir du tvåa eller trea så är det helt okej. Det är en lång väg kvar, men man får helt enkelt inte bryta lopp. Därför ser vi över motorn väldigt noggrant, vi har inte råd att få problem med tillförlitligheten.

Mercedes har i år, till skillnad från tidigare år, haft flera mindre problem med sina motorer. Det gäller inte bara fabriksteamet utan även kundteamen. Valtteri Bottas, Mercedes, har tagit två extra motorer utöver sina tre ordinarie, Nicholas Latifi, Williams tog en ny motor i Ryssland och Aston Martins Sebastian Vettel hade stora motorproblem under träningen inför tävlingen i Holland medan McLarens Daniel Ricciardo bytte motor i Sotji. McLaren har analyserat problemet och behåller den motorn i rotation, men det skapar en osäkerhet.

– Tidigare år har Mercedes haft en enkel resa. De tryckte ner gasen under de första varven och kunde sedan skona motorn under stora delar av racet. Så är det inte längre, säger Red Bulls Helmut Marko till auto, motor und sport.
– Nu måste de pressa motorn mer och hålla i det under en betydligt längre del av lopppet. Då dyker problemen också upp.

Allt är möjligt i VM i Formel 1

Nu väntar Turkiets GP, en guide till tävlingen på en bana där du hittar säsongens mest omtalade kurva (åtta), hittar du här.
I fjol påverkades banan av att den var nyasfalterad och väldigt hal. Det blev ännu mer svårhanterligt när det dessutom kom ett oväntat regn. Till årets race har Pirelli valt att gå ett steg mjukare med däcken än 2020, då loppet avgjordes vid en senare tidpunkt på året. Mer om det här.

– Det är en spännande bana och den levererar bra racing. Därför tror jag att vi kan få se ännu en spektakulär vändning av detta fantastiska mästerskap, säger Mercedes Toto Wolff inför helgens lopp.
– Avslutningen av förra deltävlingen i Ryssland visade att allt är möjligt i den här sporten. Allt kan förändras inom bråkdelen av en sekund. Den här säsongen måste vi alla vara taggade varje sekund. Det betyder också att vi måste vara aggressiva under avslutningen av säsongen så att vi kan ta med oss så många poäng som möjligt.

Snabba nyheter

Red Bull och Toro Rosso kommer att ha en speciell lack på bilen i helgen. Det blir en röd och vit hyllning till den japanska motortillverkaren Honda som skulle ha kört på hemmaplan den här helgen. På bilarna kommer det att stå ありがとう(arigato), vilket betyder tack så mycket.

Det ger oss en stark känsla av Honda på 1960-talet.


Honda lämnar Formel 1 och samarbetet med både Red Bull och AlphaTauri efter den här säsongen.
– Alla på Honda är extremt missnöjda över att Japans GP ställdes in. Även om vi naturligtvis förstår och är införstådda med beslutet. Vi hade gärna velat köra på Suzuka, under vårt sista år i sporten när vi dessutom har två team som gör bra resultat, säger Hondas Koji Watanabe.

Sedan 2020 har Mercedes ändrat lacken på sin bil och gått mot en mörkare svart färg för att den ska tilltala mångfald. Från och med 2022 är det historia. Då kommer Mercedes återgå till den silverfärg som varit ett kännetecken för den tyska silverpilen.
– Jag hade inte förväntat mig att den lacken skulle vara kvar så länge som den har varit, säger Lewis Hamilton.
– Vi har ett bra program och då gör lacken ingen skillnad.

Ecclestones hårda kritik mot Formel 1

av Anna Andersson

Innan vi tar en titt på fakta och statistik inför Turkiet Grand Prix i F1 och får ni dagens stora snackis:

2022 består VM i Formel 1 av 23 lopp.
Det får Bernie Ecclestone att rasa. Han anser att hans livsverk förstörs.
– Så skrämmer du bort de stora fansen och förstör TV-intresset.

Bernie Ecclestone är mannen som skapade intresset för den moderna Formel 1. Under hans tid som chef växte sporten enormt och växte också till den miljardindustri den är i dag.

Bernie Ecclestone år 2011. (AP)

Nu har han hunnit fylla 90 år, han har sålt rättigheterna som numera ägs av amerikanska Liberty Media och 2017 fick han sparken från jobbet som VD för sporten. Numera är Stefano Domenicali, som är chef över världsmästerskapet.
Italienaren var tidigare teamchef för Ferrari och tidigare i höstas presenterade han ett förslag på 23 F1-lopp till nästa år. En kalender som startar i mars, men slutar i mitten av november vilket betyder att mästerskapet innehåller fler lopp än någonsin tidigare – och ska även avgöras på en kortare tid.
Det får Bernie Ecclestone att rasa.

– 18 tävlingar räcker, men den här onödiga stressen förstör man många familjer och man spelar också med hälsan, säger Ecclestone till schweiziska Blick.
I år finns det tre F1-fria söndagar fram till finalen den 12 december. Det är sju lopp på 63 dagar och Ecclestone, som snart fyller 91 år är tydlig i sin kritik.
– Så skrämmer du bort de stora fansen och förstör TV-intresset.
Han befinner sig just nu på Ibiza, tillsammans med sin hustru, ettårige son och den tidigare teamchefen Flavio Briatore som återhämtar sig efter att ha varit sjuk i COVID-19.

I gårdagens blogg kan du läsa att Stefano Domenicali att han gärna ser att en tredje del av tävlingshelgerna 2022 innehåller The F1 Sprint.

Guide till Turkiet Grand Prix i F1

Istanbul Park Circuit
Tävlingen körs motsols.
Tider och däckval finns i gårdagens blogg. Racestart är 14.00
Längd: 5338 m/58 varv
Däckslitage: Högt
Bromsslitage: Lågt
Antal kurvor: 8 vänster/6 höger
Maxhastighet utan DRS: 315 km/timmen
Längsta sträcka med full gas: 1200 m, 16 sek.
Debut: 2005
Antal GP: 8
Första vinnare: Kimi Räikkönen, McLaren från pole position.

Fakta och statistik Turkiet Grand Prix i F1

Topp 8 i kvalet 2020:
1. Lance Stroll, Racing Point
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Sergio Perez, Racing Point
4. Alexander Albon, Red Bull
5. Daniel Ricciardo, Renault
6. Lewis Hamilton, Mercedes
7. Esteban Ocon, Renault
8. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo

Snabbaste kvalvarvet:
Absolut: 1:25.049 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2011)
2020: 1:47.765 (Lance Stroll, Racing Point)
2011: 1:25.049 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2010: 1:26.295 (Mark Webber, Red Bull)
2009: 1:28.316 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2008: 1:27.617 (Felipe Massa, Ferrari)

Flest pole positions:
Felipe Massa (3)
Sebastian Vettel (2)
Kimi Räikkönen (1)
Lance Stroll (1)
Mark Webber (1)

Topp 8 i Turkiet Grand Prix i F1 2020:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sergio Perez, Racing Point
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Carlos Sainz, McLaren
6. Max Verstappen, Red Bull
7. Alexander Albon, Red Bull
8. Lando Norris, McLaren

Snabbaste varvet:
Absolut: 1:24.770 (Juan-Pablo Montoya, McLaren, 2005)
2020: 1:36.806 (Lando Norris, McLaren)
2011: 1:29.703 (Mark Webber, Red Bull)
2010: 1:29.165 (Witali Petrow, Renault)
2009: 1:27.579 (Jenson Button, Brawn)
2008: 1:26.506 (Kimi Räikkönen, Ferrari)

Senaste vinnarna:
2020 Lewis Hamilton Mercedes
2011 Sebastian Vettel Red Bull
2010 Lewis Hamilton McLaren
2009 Jenson Button Brawn
2008 Felipe Massa Ferrari

Flest vinster:
Felipe Massa (3)
Lewis Hamilton (2)
Kimi Räikkönen (1)
Sebastian Vettel (1)
Jenson Button (1)

Jag vill dessutom rekommendera podden P3 ID som precis släppt ett nytt avsnitt om Lewis Hamilton, där jag och Björn Wirdheim fick äran att medverka.

F1:s VD: Åtta F1 Sprints 2022

av Anna Andersson

Raceweek och det är dags för Turkiets GP 2021, men först dagens nyheter.

I Italien och England skapade The F1 Sprint intressanta tävlingshelger.
Därför kan vi räkna med ännu fler sprintrace 2022.
– I mer eller mindre en tredjedel av racen, säger F1:s VD Stefano Domenicali.

Turkiets GP 2021
I Italien öppnade The F1 Sprint upp för Daniel Ricciardos första seger för McLaren (TT)

Under 2021 har The F1 Sprint introducerats, vid två tillfällen under året har tävlingshelgen förändras till ett nytt format. En träning under fredagen innan det har varit dags för ett kval. Därefter har det följt en ny träning under lördagen innan The F1 Sprint , vars startordning bestämdes i kvalet, har avgjorts. Det loppet har varit 100 km och bestämt startordningen för söndagens Grand Prix.
– Majoriteten av de kommentarer som vi har fått har varit enormt positiva, säger Domenicali till Sky.
– Det är en otrolig framgång.

Planen för The F1 Sprint 2022

I år planerar Fortmel 1 att köra The F1 Sprint vid ytterligare ett tillfälle, troligen i Brasilien, och därefter ska försöket utvärderas.
Men redan nu är Stefano Domenicali positiv inför 2022 och han vill se The F1 Sprint vid betydligt fler tillfällen än tre nästa säsong.
– I ner eller mindre än tredjedel av racen, säger han.

Med tanke på att det planeras för 23 lopp nästa år betyder det att det kan bli runt sju, kanske åtta F1 Sprint nästa år. Det finns en preliminär kalender för 2022 och tanken är att den ska fastställas under oktober.
– Jag räknar med att kalendern definitivt består av 23 lopp, säger Ferraris tidigare teamchef.
Säsongen startar i mars och slutar redan i mitten av november 2022 för att ge plats åt VM i fotboll som avgörs i Qatar i slutet av nästa år. Därmed slutar säsongen betydligt tidigare än i år, trots att mästerskapet ska innehålla fler Grand Prix.
Hela den planerade kalendern hittar du här.

Vilka är dina  takar kring fler F1 Sprint och kalendern för 2022? Var med i diskussionen!

Flexibla starttider?

Regnet öste ner och Belgiens GP blev en fars. Ett par varv bakom säkerhetsbilen och endast hälften av poängen delades ut.
Den typen av söndagsunderhållning vill F1 undvika framöver. Därför ska F1, teamen och FIA nu diskutera flexibla scheman.
– Efter Spa sa vi att FIA, Formel 1 och de tio teamen har många strategiska diskussioner att ta tag i och det kommer att diskuteras vid stratgigruppens nästa möte, säger tävlingsledare Michael Masi enligt motorsporttotal.
Han hävdar att TV-sändingarna numera är flexibla.
– Vi är inte lika styrda av TV, men det ska vi prata om de kommande veckorna.

Turkiets GP 2021

Det är dags för Turkiets GP och den ikoniska kurvan med nummer åtta. Den är 640 meter lång och utgör 12 procent av varvet. Givetvis är den en high speed corner.

Detta är en deltävling som kom tillbaka till kalendern under fjolåret, som skulle ha genomförts i juni 2021, men som pandemin flyttade till oktober.

Här är tiderna för Turkiets GP 2021

Fredag 8/10:
Träning 1 kl 10.30
Träning 2 kl 14.00
Lördag 9/10:
Träning kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag 10/10
Turkiets GP kl 14.00

Däcken till Turkiets GP 2021:

Turkiets GP blir säsongens 16:e deltävling (av 22) och arrangören hoppade in för att ersätta Singapores GP. När det gäller däckvalet är årets däck ett steg mjukare än förra året då tävlingen genomfördes i november. Valet har fallit på C2, C3, C4.
Enligt Pirelli har man gjort den förändringen eftersom banan var väldigt hal förra året då den var nyasfalterad, men trots det visade prov på att kunna utvecklas under helgen.

Efter fjolårets deltävling har banan tvättats med högtryckstvätt och asfalten har mognat en del. Dessutom bör temperaturerna vara betydligt varmare i år när tävlingen avgörs tidigare under hösten och därför har Pirelli valt ett mjukare alternativ än 2020.
– Turkiet var ett av de mest dramatiska och oförutsägbara loppen förra året, framförallt eftersom det var väldigt halt. De var ett dåligt grepp i banan eftersom den var nyasfalterad. Sedan regnade det också,  vilket överraskade väldigt många team, säger Pirellis Mario Isola.
– I fjol var allt nytt. Då tog vi ett konservativt beslut och valde de hårda däcken, nu väljer vi de mjukare alternativen vilket bör öppna upp för olika strategier.

I morgon kommer jag bland annat att skriva om fakta och statistik inför helgen, men givetvis får du även de senaste nyheterna. Vill du läsa mer om Formel 1 så kan du kika på gårdagens blogg om Mick Schumachers framtidsplaner.
Jag vill dessutom rekommendera podden P3 ID som precis släppt ett nytt avsnitt om Lewis Hamilton, där jag och Björn Wirdheim fick äran att medverka.

Här lyssnar du på det.

Tack för att du läser!

Mick Schumacher avslöjar planen för framtiden

av Anna Andersson

Han kör för bottenteamet Haas. Men framtiden för Mick Schumacher finns hos Ferrari.
– Jag vet vad jag måste göra för att bevisa att jag klarar av det, säger Michael Schumachers son.

 Mick Schumacher finns hos Ferrari
Mick Schumacher har redan testat för Ferrari flera gånger (TT)

Mick Schumacher kom till F1 2021. Han har haft ett tufft år i fältets sämsta bil, ändå har han förlängt kontraktet med det amerikanska teamet över 2022.

Framtiden för Mick Schumacher finns hos Ferrari.
– Med tanke på all den historia som binder samman Ferrari och Schumacher, det är en väldigt speciell kombination och förhoppningsvis något som kan återupptas i framtiden, säger 22-årige Schumacher i podcasten In the Fast Lane.

Framtiden för Mick Schumacher finns hos Ferrari

Hans pappa gjorde Ferrari till världsmästare första gången år 2000, då hade teamet väntat i 21 år på den titeln. Fram till och med 2006, då han lämnade teamet, vann Schumacher ytterligare fyra förar-VM och 72 GP-lopp.

Sedan ett par år tillbaka är hans son Mick är en del av Ferraris förarakademi och det italienska teamet lotsade honom till Formel 1 och kundteamet Haas år 2021.
– Jag vet vad jag måste föra för att bevisa att jag klarar av det, säger Mick Schumacher.
– Därför har de alltid ett öga på det jag gör och de har hjälpt mig på många olika sätt.
Ferrari har nu kontrakt med Charles Leclerc till och med 2024 och inför årets säsong skrev de kontrakt med Carlos Sainz och spanjoren har imponerat. När han slutade trea i Ryssland för förra helgen gick han också om Leclerc i VM-sammandraget.

Ferrari med ny motor i Turkiet

Det är raceweek igen och vi ska under veckan fokusera  på Turkiets GP. Vi börjar med att kika på Ferrari. Charles Leclerc fick en ny motor i Ryssland och startade i sista led i det senaste GP-loppet.
Nu får även hans kollega Carlos Sainz en uppdaterad motor. Det skriver italienska motorsport.com. Ett motorbyte skulle innebära att spanjoren startar i sista led under Turkiets GP den kommande helgen.
Ferrari befinner sig i en mycket tuff kamp med McLaren om tredjeplatsen i konstruktörsmästerskapet och när sju deltävlingar återstår är det McLaren som har ett litet övertag.
När vi ändå är inne på Ferrari. Här kan du se Charles Leclerc köra på Imola med förbundna ögon. Fixar han det? Kolla själv.
Monegasken har kör banan i simulatorn och utbrister:
– Detta är fruktansvärt svårt!

När vi ändå är inne på Ferrari så kan du läsa om de unga svenska tjejerna som är uttagna för att tävla om en plats i Ferraris akademi. 28 tjejer har tagits ut, fyra av dem är från Sverige. Här är artikeln om Alexia, Milla, Siri och Emma som har fått chansen i FIA Girls on Track Rising Stars.

Monsterkontrakt för  Qatar

Qatar är klart för Formel 1. Landet har skrivit ett kontrakt över elva år – debuten sker redan i november 2021.
Australien kunde inte arrangera något F1-lopp i år, därför har den tilltänkta helgen länge stått som TBA i kalendern. I början av veckan avslöjade Red Bulls teamchef Christian Horner att det är Qatar som tar platsen och nu är det klart att det blir ett nattrace den 21 november.
Därefter tar Qatar ett års paus och återkommer sedan med ett avtal över tio år från och med 2023 och det kan hända att tävlingen då kommer att arrangeras på en helt ny racerbana som nu befinner sig i planeringsstadiet.

Därmed blir det fyra F1-lopp i regionen, i Qatar, Abu Dhabi, Bahrain och Saudiarabien.
Loasil, där tävlingen i Qatar avgörs, är 5,380 km lång och har hela tiden varit en del av motoGP. 2009 körde GP2 Asia på banan och med i det startfältet fanns Sergio Perez.
– Jag kommer knappt i håg banan, citeras han av motorsporttotal.com.
– Men jag minns att den var väldigt jämn och flack.
F1 ska köra 57 varv på Loasil och det är tänkt att det ska finnas en DRS-zon.

Linus Lundqvist avslutade med seger

Linus Lundqvist avslutade säsongen i IndyLIghts med en seger i svåra väderförhållanden. Han tog hand om ledningen redan på det första varvet av söndagens finalrace, och var sedan aldrig hotad i ett lopp där han långa stunder var flera sekunder per varv snabbare än konkurrenterna i INDYCAR-seriens främsta matarklass.

Lundqvist var över tio sekunder före mästerskapstvåan David Malukas i mål. Han var 40 sekunder före tredjeplacerade Benjamin Pedersen, och en bra bit över minuten före nykrönte mästaren Kyle Kirkwood (femma) efter en imponerande uppvisning i säsongens första och enda regnrace.

– Ett helt otroligt race, och en helt fantastisk känsla, säger Linus Lundqvist.

– Mitt stora mål den här helgen var att få vinna ett race till den här säsongen, men jag hade inte drömt om att göra det på det här sättet. Det är alltid lurigt i den här väderleken. Jag kunde öppna upp en lucka direkt och fokusera på att ta hand om däcken. Vi kunde inte ha fått en bättre avslutning på säsongen och det här betyder väldigt mycket för mig på så många sätt.

Svensken var sexa i det första loppet sedan han rabbats av efter ett motorras i kvalet och fått kämpa sig upp genom fältet. Rasmus Lindh var tia det första loppet och åtta i det andra.

Linus Lundqvist avslutar sin debutsäsong i Indy Lights med totalt tre segrar, 11 pallplatser, tre pole positions och två snabbaste varv på sitt CV. 22-åringen blir trea totalt i mästerskapet, som bäste icke-amerikan. Nu väntar ett test för IndyCar den 29 oktober.

Tack för att du läste ända hit.

Nu är det raceweek igen och räkna med nytt material varje dag.

Välkommen tillbaka – om och om igen!

Du vet väl att varje klick på F1-bloggen räknas när det handlar om att säkra en sponsor till bloggen för nästa säsong?

 

Svenska tjejer tävlar för en plats hos Ferrari

av Anna Andersson

Det är 45 år sedan en kvinna tävlare i Formel 1. FIA Girls on Track Rising Stars ska ge unga tjejer chansen att köra till sig en plats hos Ferrari.
Fyra av dem är svenskor.
– Det skulle betyda extremt mycket för min karriär om jag lyckas, säger Milla Sjöstrand, 13.

FIA Girls on Track Rising Stars
Siri Hökfelt, 15, Emma Wigroth, 16, Milla Sjöstrand, 13 och Alexia Danielsson, 12 får hjälp av Mikaela Åhlin-Kottulinsky (Elli Aspeqvist).

För andra året i rad har hon blivit inbjuden till FIA Girls on Track Rising Stars. I år nominerades fler än 70 tjejer mellan 12 och 16 år, 28 av dem har en plats till uttagningstävlingarna i Frankrike i mitten av oktober. 14 tjejerna tävlar i juniorgruppen 12-13 år och lika många i seniorgruppen. Från Sverige ansluter fyra tjejer, två i varje grupp. Det är fler än vad någon annan nation i världen har lyckats få med.
– Vi är väldigt stolta över att skicka fyra tjejer som representerar Sverige och nästa generations förare i en mansdominerad sport. Det är stort för svensk racing och öppnar både kontaktnät och möjligheter för dessa talangfulla förare, säger Sveriges assisterande förbundskapten Elli Aspeqvist.

Fyra svenskor till FIA Girls on Track Rising Stars

Bland de svenska tjejerna märks 12-åriga Alexia Danielsson som tidigare i år blev den yngsta svenska föraren att ta formelbilslicens och Milla Sjöstrand 13, som var med i FIA:s satsning redan förra året men då åkte ut i den första omgången, precis som alla andra förare under 14 år.

I år har formatet förändrats och det finns två klasser, i båda klasserna avancerar de åtta bästa förarna vidare till den tredje dagens uttagningar och därefter minskas antalet successivt innan det till slut delas ut två pris, ett för den yngre kategorin tjejer och ett för den äldre.
– Varje förare drömmer om Formel 1, det gör jag med och sedan får vi se hur långt det räcker, säger Milla Sjöstrand.
– Jag känner att jag har utvecklats mycket under det senaste året och jag har tagit nästa steg på trappan både när det gäller körningen, min fysiska träning och även utvecklat mitt språk. Det är flera bitar som är väldigt viktiga inom den här sporten, inte bara det du presterar på banan utan också hur du hanterar saker runtomkring och hur du samarbetar med teamet.

Priset: En plats hos Ferrari

I var och en av de två kategorierna finns ett mycket värdefullt pris – en plats i F1-teamet Ferraris juniorprogram, Ferrari Driving Academy samt stöd till en internationell säsong i karting eller Formel 4. I fjol blev belgiskan Maya Weug första tjej att ta en plats i FDA.

– Även om det inte finns något hinder för tjejer att vara med inom racingen så är vi väl medvetna om att det är svårare för tjejer att avancera genom klasserna, säger Ferraris teamchef Mattia Binotto i ett uttalande.
– Vem vet, kanske kan vi återigen få se en kvinna tävla i VM i Formel 1, det har inte hänt sedan 1976.

Alexia Danielsson (PRIVAT)

Annas Motor – veckans snackisar 1 oktober 2021

Pole position
F1 2021
Kampen mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton är fantastisk. Rysslands GP brukar vara en sömning historia, men denna gång stod regnet för flera överraskningar. Hamilton och Mercedes gjorde rätt däcksval och han tog sin 100:e GP-seger, men Verstappen tog en ny motor avancerade från sista till andra plats. Nu skiljer det två (!) poäng och sju lopp återstår.

2) FIA Girls on Track Rising Stars

Fyra svenska tjejer är uttagna till FIA:s satsning Girls on Track. Därmed har Sverige fler deltagare än någon annan nation.

3) Fredrik Lindgren
Svensken jagar en tredjeplats i VM i speedway när säsongen nu avslutas i Polen.

4) Alex Palou
Spanjoren tävlar för Chip Ganassi Racing och vann IndyCar, framförallt var han den förste teamkollegan på väldigt många år att besegra Scott Dixon. Här kan du läsa mer om IndyCar.

5) Qatar

F1 gästar landet den 21 november. Nu är årets program färdigt. Kontraktet mellan F1 och Qatar gäller 2021, därefter från 2023 och tio år framöver. Det handlar om ett race under kvällstid, i strålkastarljus.

6) Robert Dahlgren
I helgen kan han bli en av fyra förare som vunnit fler än två titlar i STCC. Han behöver ta en poäng till.

7) Oliver Solberg
Den svenska rallytalangen har fyllt 20 år och kör WRC2 i Finland med den nye kartläsaren Craig Drew. Ryktet som säger att han delar en WRC-bil med Dani Sordo hos Hyundai 2022 blir allt hetare.

8) Termas de Rio Hondo
2020 och 2021 ställdes VM-deltävlingen i Argentina in. Nu har motoGP ett nytt kontrakt med Termas de Rio Hondo och ska tävla där mellan 2022 och 2025.

9) Felix Rosenqvist
Efter en tung säsong i USA kommer han till Sverige. Han är gästförare i finalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia den här helgen. Han kör en specialdesignad ”art car”, designad av F1-föraren Stefan ”Lill-Lövis” Johansson.

10) Pontus Aspgren
Han avbröt SM-semifinalen i speedway på grund av en handskada, men Smedernas nyckelförare räknar med att vara tillbaka när SM-finalerna avgörs tisdag och onsdag.

Motorstopp

Dean Berta Viñales
15-åringen omkom i samband med en tävling i Supersport 300 i Jerez och det är den tredje tonåringen som omkommer i samband med en roadracingtävling i år och sporten letar efter alternativ för att förbättra säkerheten.

 

”Bästa säsongen i karriären”

av Anna Andersson

Han är sist i VM. Han är ständigt inblandad i tveksamma incidenter och bråkar med stallkamraten. Ändå har Nikita Mazepin förlängt kontraktet med Haas.
Allt tack vare sin pappa  – som är en av teamets största sponsorer.
– Ja, det skulle jag säga, säger den flerfaldige världsmästaren Emerson Fittipaldi.

Nikita Mazepin
Nikita Mazepin (TT)

Nikita Mazepin har varit ett av de stora diskussionsämnena den här säsongen. Inte för att han har imponerat på banan utan för att hans pappa är en mycket stor sponsor till Haas samt för att han har utsatt sig själv, sin teamkollega Mick Schumacher och andra förare för stora risker.

I Baku var kollegan Mick Schumacher vansinnig över ryssens beteende på banan. Ett par månader senare hävdare Ralf Schumacher, som tävlade i F1 under tio år, att Mazepins agerande är livsfarligt.

Ger pappas pengar Nikita Mazepin en plats i F1?

Till Rysslands GP presenterade Haas Mazepin som förare även för 2022 och nu får ryssen kritik av ytterligare en stor F1-profil.
– Utifrån sett skulle jag säga att det är sponsringen som ger honom förarsätet, säger Emerson Fittipaldi till rekatochklart.com.

Fittipaldi körde F1 under tio år, vann två VM-titlar och 14 lopp under sin F1-karriär och han har också varit framgångsrik i USA där han bland annat har vunnit Indy 500 vid två tillfällen.

– Jag skulle inte säga att han inte gjorde bra ifrån sig i Formel 2, fortsätter den tidigare F1-föraren.

– Han var rätt snabb i vissa lopp. Han har talang, men frågan var om han kör för Haas för att hans pappa är en stark sponsor. Ja, det skulle jag säga.
Det återstår nu sju lopp av F1-säsongen 2021 och tidigare i veckan råkade Christian Horner, Red Bull, försäga sig kring det lopp som ska avgöras den 21 november. Mer om det läser du här.

Trist avslut på Ericssons bästa säsong

Marcus Ericsson
Två segrar 2021 (TT)

I går fick jag tag på Marcus Ericsson och bad honom att snabbt sammanfatta säsongen och han var nöjd – även om han inte alls var nöjd med finalhelgen.
– Det var en riktigt bra säsong, lite av ett genombrott. Jag skulle säga att det var min bästa säsong i karriären, säger Ericsson.
– Det finns mycket jag är glad och stolt över och mycket att bygga vidare på. Jag är redan sugen på att få jobba hårt under försäsongen så att jag kan förbättra mig till nästa år.
Han tog två segrar under året och hade länge femteplatsen i mästerskapet, men förlorade den i finalen sedan han var 28:e förare i finalen samtidigt som Colton Herta vann loppet.

Det är han inte nöjd med.
– Hela helgen var dålig. Vi hade farten och hade förberett oss bra och jag kände mig laddad och redo. Jag var snabb på den första träningen, men sedan blev det lite tokigt. Vi var ute sent på de röda däcken och fick inte till några varv. Det var rödflagg och gulflagg om vartannat och i slutet av den andra träningen hann vi inte ens ut på de röda däcken. Då hade jag inga referenser till kvalet. Väl där var jag på väg ut när det blev rödflagg.

Dålig avslutning

Han är besviken på hur den sista helgen hanterades.
– Man kan tycka att det är otur, men vi sätter oss själva i en dum situation när vi hela tiden är så sena. Det var mycket som inte stämde, även om farten fanns där.
I racet kolliderade han med Alexander Rossi och det misstaget tar han på sig.
– Jag missbedömde hur mycket grepp det fanns på de kalla svarta däcken. Jag bromsade för sent och klarade inte bilen utan stannade i däcksbarriären, säger han.
– Det var så klart en väldigt dålig avslutning på en mycket bra säsong.
Vill du ha ännu mer IndyCar?
Lyssna på mig och grabbarna i Indypodden där vi snackar ner säsongens sista race.

Köper Netflix liverättigheterna till Formel 1?

av Anna Andersson

Först satsade Netflix på ”Drive to Survive”.
Sedan på dokumentären om Michael Schumacher.
Nu överväger Netflix att köpa rättigheterna till Formel 1.

Netflix att köpa rättigheterna till Formel 1
F1 på Netflix i framtiden? (TT)

Intresset kring Formel 1 har ökat rejält sedan Netflix började producera och sända ”Drive to Survive” år 2019.
Nu har serien sänts i tre säsonger, Netflix har även visat den omtalade dokumentären om Michael Schumacher där familjen för första gången berättar om livet efter den tragiska skidolyckan.
Nu överväger företagets grundare och VD vad som är nästa steg.
För tyska Der Spiegel avslöjar han att liverättigheterna kan vara nästa steg.
– När man sålde rättigheterna för ett par år sedan tillhörde vi inte de företag som bjöd på dem. I dag hade vi funderat över det, säger han.

Nu överväger Netflix att köpa rättigheterna till Formel 1

Samtidigt är han medveten om att livesport är någonting annat än det som Netflix producerar i dag.
– Vi sysslar med underhållning och inte journalistik, säger han.
– Vi har hållit fingrarna borta från direktsänd sport, där vi inte har någon kontroll över källan.

Snabba nyheter

Den 21 november står det att det ska avgöras ett race – men inte var.
Nu verkar det som om Red Bulls Christian Horner har försagt sig.

– Du kan skriva dit Qatar på onsdag, säger han till Servus TV.

Det betyder en trippelheader med Mexiko den 7.11, Brasilien den 14.11 och Qatar veckan efter.  Detta är dock inte bekräftat av Formel 1 än.

Hela kalendern hittar du här.

I dag gratulerar vi också Mika Häkkinen. Han fyller 53 år.
McLaren postade en video på deras favoritögonblick med Mika Häkkinen och jag är beredd att hålla med. Detta är magiskt.

Jag fick möjlighet att prata länge med honom våren 2019. Här hittar du den intervjun.

Mika Häkkinen är också en av de förare som jag rankar väldigt högt, men vem  är tidernas bästa F1-förare? Enligt Toto Wolff är det Lewis Hamilton.
Vem är din favorit och varför?

Var med och diskutera i gårdagens inlägg.

IndyCar

Simon Pagenaud byter från Penske till Shank och blir kollega till årets vinnare av Indy 500, Helio Castroneves. Det blir första gången teamet kör full säsong med två bilar. Han tar över bil nummer 60 från Jack Harvey, som i sin tur är nära ett kontrakt med  Rahal Letterman Lanigan Racing

”Han är den bäste F1-föraren som någonsin har funnits”

av Anna Andersson

100 GP-segrar.
Nu hyllas Lewis Hamiltons som tidernas största F1-förare.
– Han är den bäste F1-föraren som någonsin har funnits, säger Toto Wolff.

Frågan om vilken F1-förare som är den bäste som någonsin har funnits är ungefär lika gammal som sporten är år. Sedan 1950 har det diskuterats om Alberto Ascari, Juan-Manuel Fangio, Alain Prost, Ayrton Senna, Michael Schumacher eller Lewis Hamilton är den tidernas bästa F1-förare.

I helgen vann Lewis Hamilton sitt 100:GP, vilket är betydligt fler än vad någon annan förare har vunnit.
Sedan han kom till Mercedes har han vunnit 79 lopp, tagit 75 pole positions, 127 pallplatser, samt vunnit sex förar-VM och sju konstruktörsmästerskap.
Dessförinnan vann han en VM-titel och flera lopp med McLaren.
– Jag anser att vi bevittnar en karriär som är helt otrolig, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.

Är Hamilton den bäste F1-föraren?

Redan år 2017 passerade Hamilton Michael Schumachers dåvarande rekord sett till antalet pole positions, i Portugal förra året slog han tyskens rekord på 91 GP-segrar och nu har han vunnit 100 lopp och jagar sin åttonde VM-titel.
Lyckas han med det blir han mer framgångsrik än någon annan i historien.

Hamilton slutade på en pallplats i debuten 2007. Vann gjorde Kimi Räikkönen som sedan vann VM-titeln (TT)

– Han har alla rekord och jag anser att de talar för sig själva. Han är helt enkelt den bäste föraren som någonsin har kört Formel 1, säger Wolff till bland annat motorsport-magazin.
– Den där 100:e segern kommer att vara en nyhet i 24 timmar, men om 20 år kommer vi att realisera att vi var en del av det.
Det har körts 1050 Grand Prix i Formel 1, sett till statistiken har Hamilton vunnit ungefär vart tionde lopp av de som körts i historien. Hans 100 GP-segrar är nästan dubbelt så många som tredjeplacerade Sebastian Vettel (53) eller fyra Alain Prost (51).
Det är nästan lika många som Vettel och Prost har tillsammans.

Hamilton vinner vartannat lopp

Hamilton har vunnit 100 av de 281 lopp han har kört, vilket betyder 36 procent, bättre är Juan Mauel Fangio med 47 procent (24 av 51) och Alberto Ascari med 41 procent (13 av 32).
Ser vi till siffrorna efter regeländringen 2014 är siffrorna ännu tydligare. 152 lopp och 78 vinster, betyder att han har har vunnit mer än vartannat av loppen sedan 2014 och han stått på prispallen i 80 procent av de loppen.
Samtidigt har han kört för ett team som dominerat sporten i snart åtta säsonger och det är fler deltävlingar per år än någonsin tidigare.

För Toto Wolff, teamchef hos Mercedes, är han den bäste F1-föraren någonsin.
Vad är han för dig?

Lägg en kommentar och delta i diskussionen!

Statistik

Här är förarna med flest GP-segrar i Formel 1:
1) Lewis Hamilton, Storbritannien, 100
2) Michael Schumacher, Tyskland, 91
3) Sebastian Vettel, Tyskland, 53
4) Alain Prost, Frankrike, 51
5) Ayrton Senna, Brasilien, 41

Förarna med flest pole positions:
1) Lewis Hamilton, Storbritannien, 101
2) Michael Schumacher, Tyskland, 68
3) Ayrton Senna, Brasilien, 65
4) Sebastian Vettel, Tyskland, 57
5) Jim Clark, Storbritannien, 33
5) Alain Prost, Frankrike, 33

Förarna med flest VM-titlar:

1) Michael Schumacher, Tyskland, 7 (1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004)
1) Lewis Hamilton, Storbritannien, 7 (2008, 2014, 2015, 2017, 2018, 2019, 2020)
3) Juan Manuel Fangio, Argentina, 5 (1951, 1954, 1955, 1956, 1957)
4) Alain Prost, Frankrike, 4 (1985, 1986, 1989, 1993)
4) Sebastian Vettel, 4 (2010, 2011, 2012, 2013)

Snabba nyheter:

Red Bull gratulerar Mercedes till nyförvärvet George Russell.
– Han är säkerligen en förstärkning för teamet. Han har en stor talang, det har man sett hos Williams, säger Christian Horner till motorsporttotal.
– Det är tydligt varför Toto ger honom chansen nästa år. Jag tycker också att han förtjänar den chansen.

Mick Schumacher ser fram emot 2022.
– Vi har investerat rätt mycket pengar, säger han.
– Vi hoppas på att kunna stänga luckan och slå ett par av våra konkurrenter.
Hans målsättning är att ta sig till Q2 eller kanske ännu högre regelbundet nästa år.

Vill du läsa om söndagens lopp? Du hittar det här.

Sida 101 av 390