Porsche köper andelar av Red Bull

av Anna Andersson

Inför Ungern  GP i F1 släpps en spännande nyhet. Red Bull och Porsche startar ett unikt samarbete. De blir likvärdiga partners när biltillverkaren köper 50 procent av F1-teamet.

Red Bull och Porsche
Max Verstappen kan köra för Red Bull/Porsche från och med 2026 (AP/TT)

2026 inför Formel 1 ett nytt motorreglemente ochdå vill två av Volkswagenkoncernens företag gå in i Formel 1. Det handlar om Porsche och Audi.

Under en lång tid har det pratats om att Porsche ska bli motorleverantör till Red Bull, som vann VM i F1 2021 och nu leder mästerskapet.

Men i och med att ansvariga myndigheter i flera länder har en publiceringsskyldighet läcker det nu ut uppgifter som säger att Porsche köper 50 % av Red Bull. Motorsporttotal.com skriver att det i veckan publicerades officiell information i Marocko om att man godkänt den gemensamma ansökan som Porsche AG och Red Bull GmbH lämnat in tillsammans. Enligt ansökan ska Porsche förvärva 50 % av aktierna i Red Bulls F1-program.

Red Bull och Porsche likvärdiga partners i F1

Porsche och Red Bull var tvingade att berätta om sitt projekt för det nationella konkurrensverket i Marocko, vilket gjorde att nyheten läckte ut. De behöver också göra det i  ytterligare ett tjugotal länder utanför EU eftersom den typen av ansökningar måste offentliggöras när de har godkänts.

FIA, internationella bilsportförbundet, har ännu inte fastställt motoreglementet för 2026 och det är troligen en av anlednignarna till att samarbetet mellan Red Bull och Porsche inte har kommunicerts officiellt än.

Samtidigt som Porsche köper 50 procent av Red Bulls F1-program så kommer systerteamet AlphaTauri att tillhöra Red Bull till hundraprocent även i framtiden och deras bilar ska utrustas med motorer från Porsche.

När det gäller Audi skriver motorsport-total.com att det fortfarande pågår samtal mellan Saubers ägare Finn Rausing och Audi. Där sägs Audi vilja köpa 75 procent av Sauber som är teamet bakom Alfa Romeo.

Grunden till Mercedes problem i F1

Till Frankrike kom både Red Bull och Ferrari med modifierade golv och Mercedes kom med ett par uppdateringar, men det blir inga större ändingar i Mercedes koncept i år.

– Jag tror inte att vi kommer att ändra utseendet på vår bil fundamentalt i år, säger Mercedes Andrew Shovlin,  trackside engineering director, till motorsporttotal.com.

– Men jag skulle bli överraskad om nästa års bil ser likadant ut.

Årets bil har inte alls varit den framgång som Mercedes hoppats på. Även om stallet tog två pallplatser i söndags och teamet ligger trea i VM så vet det om att deras bil ännu inte kan vinna av egen kraft. Men vad är det då som har fungerat på bilen?

– Inte mycket, säger stallchef Toto Wolff.

– Men vi vet inte vad som fungerar och vad som inte gör det. Det är det stora problemet.

Mercedes debref efter Frankrike GP:

Korta nyheter inför Ungern G i Formel 1

Ungern GP i F1 är ett race som körts sedan 1986 och där det är svårt att köra om. Det vet vi. Dessutom kan väderförhållandena förändras vilket kan göra racet ännu svårare ur ett förarperspektiv. I nuläget väntas sol och 33 grader på fredag, 27 grader och åskskurar under lördagen och under söndagen väntas temperaturen sjunka till 23 grader. Det är även risk för regn under hela eftermiddagen.

•••

Haas har uppdaterignar till en bil i Ungern, till Kevin Magnussen. Mick Schumacher får däremot vänta. Han behöver dock inte göra något motorbyte i Ungern utan väntar till Belgien GP i slutet av augusti.

•••

När vi ändå förbereder oss för Ungern GP så vill jag skicka med ett minne från 2014.

Eller denna från 2021:

 

I veckans Plattan i Mattan snackar vi upp Ungerns GP, kikar närmare påå en klassisk omkörning och så diskuterar vad det var som hände i Frankrike – utan någon sprintgenomgång denna gång. Lyssna du med, är det att föredra eller inte? Låt oss höra din åsikt!

Vill du hellre ha en guide i skriven form finns här. Ungern GP i Formel 1.

Däcken och tiderna hittar du här.

För övrigt gör den förre F1-föraren Daniil Kvyatt comeback. Han ska köra NASCAR i Indianapolis.

Ha en härlig torsdag!

Ricciardos felsägning – förolämpar Norris i TV

av Anna Andersson

Onsdag betyder guide inför Ungern GP i F1 2022, men först en felsägning.

Daniel Ricciardo ville hylla sin kollega.

Men det blev fel. Väldigt fel.

Istället förolämpade han Lando Norris i italiensk TV – upprepade gånger.

Ungern GP i F1 2022
Skämtaren Daniel Ricciardo hade inte riktigt koll på orden. (AP/TT)

Veckans felsägning kommer från Daniel Ricciardo. Han kommer från Australien, men har italienska rötter och skulle prata italienska med italiensk TV efter Frankrike GP. Då blandade han ihop orden lite.

Istället för att hylla Lando Norris förlolämpade han honom.

– Lando, il stronzo, sa Ricciardo till reportern.

Eftersom han därmed förklarade att Lando var ett  rövhål, så försökte TV-reportern avbryta honom och förklara för Ricciardo att han gjort ett dåligt ordval. Trots det upprepar Ricciardo samma ord igen och TV-reportern avbryter vid flera tillfällen innan Ricciardo frågar:

– Var det ett dåligt ord? Okej, förlåt.

En felsägning som blir ganska rolig för de som lyssnar på den, men mindre rolig för Ricciardo som egentligen ville hylla sin kollega Lando Norris som slutade sjua, Ricciardo var nia i mål när F1 körde i Frankrike i söndags.

Missa nu inte veckans avsnitt av Plattan i Mattan. Filip Lindfors och jag snackar ner Frankrikes GP och snackar upp Ungern GP. Vi pratar om misstag, veckans plus, uppdateringar och minnesvärda race.

Guide till Ungern GP i F1 2022

Hungaroring:
Längd: 4,381 km/ 70 varv.
Tider och däck.
Avstånd till första kurvan: 610 m
Antal kurvor: 14 ( 7 höger och 7 vänster).
Kurvor över 250 km/tim: 0
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T6, T13)
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Lågt
Bromszoner: 11 (5 hårda)

Högsta fart utan DRS: 310 km/tim
Genomsnittlig fart: 190 km/tim.
Antal GP: 35, Nelson Piquet vann första loppet 1986. Ayrton Senna, Lotus, hade pole position.
Antal segrar från pole position: 16.
Seger från högsta startposition: 2006, Jenson Button, plats 14, 2006.
Vinnande strategi 2021 : 3 stopp (De flesta valde dock två stopp)

Depåstopp 2021: 51

Ungern GP i F1 2022
Sebastian Vettel tog Ferraris senaste seger i Ungern. De var 2017, bilden är dock från 2018.  (AFP/TT)

Statistik Ungern GP i F1 2022

Topp 8 i kvalet 2021

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Sergio Perez, Red Bull
5. Pierre Gasly, AlphaTauri
6. Lando Norris, McLaren
7. Charles Leclerc, Ferrari
8. Esteban Ocon, Alpine

Snabbaste kvalvarvet

Absolut: 1:13.447 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2020)
2021: 1:15.419 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2020: 1:13.447 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:14.572 (Max Verstappen, Red Bull)
2018: 1:35.658 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:16.276 (Sebastian Vettel, Ferrari)

Förare med flest pole position

Lewis Hamilton (8)
Michael Schumacher (7)
Ayrton Senna (3)
Sebastian Vettel (3)
Nico Rosberg (2)
Mika Häkkinen (2)
Fernando Alonso (2)
Riccardo Patrese (2)

Topp 8 i Ungern Grand Prix 2021

1. Esteban Ocon, Alpine
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Carlos Sainz, Ferrari
4. Fernando Alonso, Alpine
5. Pierre Gasly, AlphaTauri
6. Yuki Tsunoda, AlphaTauri
7. Nicholas Latifi, Williams
8. George Russell, Williams

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:16.627 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2020)
2021: 1:18.394 (Pierre Gasly, AlphaTauri)
2020: 1:16.627 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:17.103 (Max Verstappen, Red Bull)
2018: 1:20.012 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:20.182 (Fernando Alonso, McLaren)

Senaste fem vinnarna av Ungern GP:

2021 Esteban Ocon Alpine
2020 Lewis Hamilton Mercedes
2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Sebastian Vettel Ferrari

Förarna med flest segrar:

Lewis Hamilton (8)
Michael Schumacher (4)
Ayrton Senna (3)
Jacques Villeneuve (2)
Mika Häkkinen (2)
Nelson Piquet (2)
Jenson Button (2)
Damon Hill (2)
Sebastian Vettel (2)

Omkörningar i Ungern GP:

2020: 29
2019: 31
2018: 20
2017: 10
2016: 10

Kritiken mot Leclerc: Så blir han inte världsmästare

av Anna Andersson

Charles Leclerc gjorde en miss. Det kostade honom en seger – och möjligen också en VM-titel. Inför Ungern GP i F1 får han kritik.

– Det misstaget får han inte göra, säger Jac Villeneuve.

Ungern GP i F1
Charles Leclerc (AP/TT)

Den tidigare världsmästaren skriver en krönika till Formula1.nl efter varje VM-lopp. och efter Frankrike Grand Prix  han inte nådig i sin kritik mot Charles Leclerc. Ferraris förare hade ledningen, men gjorde ett misstag vilket satte hans bil i muren och kostade honom många viktiga VM-poäng.

– Han erkänner själv att han inte förtjänar att vinna VM när han kör på det sättet, skriver Villeneuve.

– Jag förstår det inte. I Österrike kunde han hantera pressen, men inte nu. Det är den stora skillnaden mot Verstappen. Den typen av misstag händer inte honom.

Verstappen har nu 63 poängs försprång i sammandraget och det är mycket när en seger ger 25 poäng. Leclerc har brutit tre lopp i ledningen i år – det är  lika mycket som 75 poäng.

– Vi har ett mästerskap med två bilar som är ungefär lika bra, men en av dem har ett stort försprång i VM skriver Villeneuve.

– Detta är det bästa exemplet på hur man vinner mästerskap.

Och på hur man inte gör det…Även Nico Rosberg var inne på samma linje hos Sky:

– Det är extremt bitter för Charles. Du kan inte göra sådana misstag om du vill slå Max Verstappen i kampen om VM. Det kan du inte tillåta dig själv, säger världsmästaren från 2016.

– Jag har så svårt att förstå det. En toppförare snurrar inte av, mitt i kurvan, inte på det sättet.

En annan sak som diskuterats efter söndagens lopp är Sergio Perez omstart. Du hittar Red Bulls kritik mot Sergio Perez här. Nu är det full fokus mot Ungern GP. Det är det sista loppet innan F1 går på ett välbehövligt sommarlov och nu väntar en hoppig bana med 14 kurvor som är oerhört svår att köra om på. Det gör att kvalet på lördag blir väldigt viktigt.

Ungern GP i F1 – tiderna som gäller:

Fredag 29.7:

Träning 1 kl 14.00

Träning 2 kl 17.00

Lördag 30.7:

Träning 3 kl 13.00

Kval kl 16.00

Söndag 31.7:

Ungern GP i F1 kl 15.00.

 

Däckval Ungern GP i F1

Pirelli har valt däcken C2, C3 och C4. Samma varianter som i Frankrike på en bana där det kan bli upp till 60 grasder i asfalten.

– Ungern är känd som en bana där det är svårt att köra om, men med de nya bilarna och de nya däcken har vi sett flera bra omkörningar i år, säger Pirellis Mario Isola.

– Vi hoppas att så är fallet även på Hungaroring, en tajt och kurvig bana där bilarna ofta samlas i grupper. Banan är också känd för sitt varma väder, även om det har regnat två år i rad. Så vi har lärt oss att inte dra förhastade slutsatser.

 

Korta nyheter från Formel 1

Haas skulle ha fått sina uppdateringar till tävlingen på Silverstone, sedan till Le Castellet, men nu finns det delar till en bil i Ungern. De går till Kevin Magnussen som har flest VM-poäng i teamet.

Det är tungt för Mick Schumacher som också riskerar att behöva byta motor och få en bestraffning. Det skriver motorsporttotal.com. Undrar lite varför man inte gjorde det i Frankrike när han ändå startade från plats 17? I Ungern är det nästintillomöjligt tat köra om.

Lewis Hamilton suckade efter Frankrike GP. Mercedes tappar för mycket på raksträckorna i förhållande till Red Bull.

– Jag tryckert gasen i botten, men han bara försvinner, säger Hamilton om Max Verstappen.

– När man tappar fyra tiondelar på rakan kan  man inte göra någonting.

Frankrike väntades vara en bana som passar Mercedes. De var tvåa och trea, men kan fortfarande inte vinna av egen kraft. Det är målet.

– Samt att vi kan vara med och slåss m titeln nästa år, säger Toto Wolff.

Så räkna med att Mercedes komemr att ge allt under hela säsongen. Till nästa år är det inga större regeländringar och det arbetet som görs i år kan samtliga team dra nytta av nästa år.

”Drack han tequila?”

av Anna Andersson

Sergio Perez hade en tredjeplats – men missade omstarten av Frankrike GP i F1. Nu får han hård kritik av Red Bull.

– Jag vet inte om han drack tequila eller något annat i går, säger Helmut Marko.

Max Verstappen körde hem segern i Frankrike GP sedan Charles Leclerc gjort en dyrbar miss och landat i däckstapeln i urva elva. Det hände på det 18:e varvet och därefter fanns det ingen som kunde hota Verstappen som nu ökade sin VM-ledning i förhållande till Charles Leclerc. Det skiljer 63 poäng i Verstappens favör. Mer om Frankrike GP läser du här.

Det hade kunnat bli två pallplatser för Red Bull – men efter Perez miss blev det bara en (TT)

Bakom Verstappen körde Lewis Hamilton in som tvåa och Sergio Perez såg ut att köra sin Red Bull till en tredjeplats – men i samband med omstarten efter en virtuell säkerhetsbil i slutet av loppet blev mexikanen omkörd av George Russell, Mercedes.

– Checo sov vid omstarten, han sov som en sten, säger Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko till tyska Sky.

– Det är synd, för tredjeplatsen hade rundat av allt på ett snyggt sätt.

”Sergio Perez sov”

Sergio Perez å andra sidan hävdar att han inte alls var okoncentrerad i samband med omstarten utan att han fått fel information.

Han ansåg att han fått informationen om att VSC skulle avslutas fört i kurva nio.

– Det var helt fel. Den avslutades i kurva 13, säger Perez.

– Ärligt talat var det synd att den virtuella säkerhetsbilen påverkade resultatet. Så ska det inte vara, men så var det. Det verkar som om George fick en annan information än vad jag fick. Att han därför kunde förbereda sig bättre.

Hamiltons succé i start 300

Lewis Hamilton gjorde sin 300:e GP-start, men han hade inget enkelt lopp. Han fick ingen vätska i värmen. Hans dricksflaska gick sönder.
– Jag har inte sett hur mycket jag vägde efter loppet. Jag räknar med att jag tappade tre kilo i alla fall, säger Hamilton.

Mercedes körde in som tvåa och trea, vilket är ett mycket bra resultat för de tidigare dominanterna. De knaprar hela tiden in på teamen framför och vad kan de lyckas med i Ungern om en vecka?

– Jag älskar Budapest, men det kommer att bli tufft att slå Ferrari och Red Bull. De är verkligen snabba. Jag hoppas att det kommer ytterligare någon uppdatering till dess så att vi kan ta in ännu lite mer, säger Hamilton.
– Detta var ett riktigt bra resultat med tanke på att vi legat så långt efter hela helgen. Tillförlitligheten är fantastisk.
Hamilton har nu varit på pallen i de fyra senaste loppen den här säsongen.

Tre korta noteringar:

AlphaTauri har kört fyra lopp utan att ta en poäng.

Zho bröt med motorproblem. Han har en Ferrarimotor i sin Alfa Romeo och detta var tredje helgen i rad utan en poäng.

 

Här är resultatet från Frankrike GP

Det återstår nu ett lopp innan det är dags för F1 att ta sommarlov. Då stänger fabrikerna under två veckor innan det är dags att ladda för omstarten i Belgien GP.

Men det betyder inte att F1-bloggen tar semester, utan fortsätt att komma in, lika troget varje dag. Vi kommer också att släppa ett nytt avsnitt av vår F1-podd, Plattan i Mattan varje onsdag och det kommer tat bli ett par specialavsnitt. Så du ska inte behöva törsta efter F1-nyheter.

För övrigt skrev Nico Rosberg en exklusiv krönika till oss på Sportbladet i går. Han anser att det är dags för en kvinna i F1 och hyllar en svenska som han anser är världens bästa kvinnliga racerförare. Du läser hela Nico Rosbergs krönika här.

IndyCar – Ericsson behåller ledningen

Marcus Ericsson behåller ledningen i IndyCar efter de två loppen i Iowa. Det andravann Pat O´Ward sedan Josef Newgarden kraschat. Ericsson var sexa i det andra loppet, han var åtta i det första. Felix Rosenqvist som kraschade i det första loppet var sjua i det andra.

– En bra dag för teamet, och kul att se Pato där uppe i vinnarcirkeln, säger Felix Rosenqvist.

– Vi hade en väldigt bra bil här i Iowa. Jag siktade på topp tre idag, men tyvärr hade vi ett problem med bromsarna och jag hade svårt att få stopp på bilen i båda mina två sista depåstopp trots att jag bromsade extremt tidigt. Där förlorade vi värdefull tid – men bilen var fantastisk.

Nästa NTT INDYCAR SERIES-race körs redan kommande lördag (den 30 juli) på road course-versionen av Indianapolis Motor Speedway.Fem lopp återstår av säsongen.

MÄSTERSKAPSSTÄLLNING

NTT INDYCAR SERIES | Efter 12/17 race

1: Marcus Ericsson (SWE), Ganassi, 403 p.
2: Will Power (AUS), Penske, 395 p.
3: Josef Newgarden (USA), Penske, 369 p.
4: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 369 p.
5: Pato O’Ward (MEX), Arrow McLaren SP, 367 p.

9: Felix Rosenqvist (SWE), Arrow McLaren SP, 275 p.

Det är dags för en kvinna att nå F1

av Anna Andersson

Nico Rosberg vann VM i Formel 1 2016 och lade sedan av direkt. Själv hävdar Nico Rosberg att han spolade ner en halv miljard kronor i avloppet när han tog det belsutet. Nu är han pappa till två döttrar, samt teamchef i Formel E.  Nedan skriver han en exklusiv krönika för Sportbladet om sin syn på ämnet kvinnor och Formel 1.

Det är dags för en kvinna att nå F1

Nu är det hög tid att släppa bromsen och ge kvinnlig förare chansen att ta sig till Formel 1.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky  och Johan Kristoffersson vinner Extreme E på Sardinien  (LAT Images)

Vårt senaste lopp i Extreme E avgjordes på Sardinien och det var en riktig väckarklocka för mig. Under den här säsongen har oftast vår manliga förare, Johan Kristoffersson presterat  bäst och stått i rampljuset, men på Sardinien så levererade Mikaela Åhlin-Kottulinsky inte bara på samma nivå. Hon var makalöst bra när hon besegrade förare som Timmy Hansen, Sebastien Loeb och Jutta Kleinschmitt. I mina ögon är Mikaela världens bästa kvinnliga racerförare.
Det gör mig som teamägare enormt stolt, men det får mig också att bli väldigt eftertänksam. Detta visar nämligen hur mycket som måste ha gått fel tidigare, Mikaela är inte bara lika bra som grabbarna. Hon slår flera av dem. Trots det har hon inte slagit igenom internationellt innan hon kom till Extreme E och då är hon ändå den enda kvinnan som vunnit ett lopp i STCC.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky bäst i världen

Vi måste stötta tjejer som väljer motorsport betydligt bättre, hela vägen fram till Formel 1. För att lyckas med det behöver vi ekonomisk, men också ideell stöttning av förbund, föreningar, mästerskap, sponsorer, biltillverkare och fans. Detta är ett måste för att både medier och potentiella sponsorer ska få upp ögonen för talangfulla tjejer. De måste känna att de inte står ensamma i den här fajten och deras föräldrar måste känna att det lönar sig att investera i sina döttrar, att de kan nå Formel 1 utan att det kostar galna summor.
Mikaela är en fantastisk förebild, utanför banan är hon den snällaste människa jag känner, men så snart hon sätter foten på gaspedalen visar hon vilket material hon är gjord av. Hon är modig, är en fantastisk lagspelare och visar att kvinnor kan nå framgångar inom racingen om de bara får en ärlig chans.

Handlar om talang, erfarenhet och teknik

Kan kvinnor köra lika fort som män? Jag ser ingenting som talar emot det. Fysiken spelar ingen avgörande roll utan det är bilen som bidrar med styrkan. Resten handlar om talang, erfarenhet, teknik och framförallt om mental styrka. Kortare och lätta förare har till och med en fördel jämfört med de som är längre och tyngre, och som pappa till två självsäkra döttrar vet jag att det inte bara är på racerbanan som tjejer är mist lika modiga som killarna.
Men om det är 1000 killar som kör go-kart varje år är det 15 tjejer och då är det naturligtvis svårare att hitta den stora talangen. Inom Extreme E fungerar jämligheten bara eftersom reglerna säger att det ska vara en kvinna och en man i varje team, men det är ett drastiskt steg.

Nico Rosberg
Extreme E (RXR)

Nico Rosberg: Det är dags för en tjej i F1

Behöver Formel 1 en kvotering för att äntligen göra några framsteg på den här fronten? Jag har ingen slutlig lösning, men är det en sak som jag har lärt mig under mina år i Formel 1 är det att: Om man vill så går det. Det finns alltid en lösning.
Racing är en fantastisk sport. Det är otroligt roligt att behärska en högteknologisk bil på gränsen, adrenalinet, farten, taktiken, strategin, duellerna, samarbetet och den sportsliga utmaningen. Racingen har så många olika aspekter och ska absolut inte vara enbart männens värld.
Nu är det dags att ge tjejerna en ärlig chans!

Nico Rosberg

Fotnot: Detta är en exklusiv krönika skriven av Nico Rosberg. Det är hans åsikter som publiceras i Sportbladet samt i den tyska tidningen Die Welt.

Det är nu mer än 45 år sedan en kvinna, Lella Lombardi, tog en VMpoäng i F1 och ungefär 30 år sedan en kvinna ens försökte kvala in till ett F1-lopp. Rosberg arbetar nu som teamchef i Extreme E, där består samtliga team av en man och en kvinna. Hos Rosberg tävlar Johan Kristoffersson och Mikaela Åhlin-Kottulinsky

IndyCar

Josef Newgarden vann det första ovalloppet i Iowa och är ny tvåa i mästerskapet. Marcus Ericsson som slutade åtta leder fortfarande i sammandraget. Han är 15 poäng före Newgarden inför kvällens andra lopp i Iowa.

Så ska Red Bull slå tillbaka i Frankrike

av Anna Andersson

Ferrari satsade allt på kvalet. Carlos Sainz drog Charles Leclerc till pole position i Frankrike GP i F1.

Men nu tänker Red Bull slå tillbaka.

– Vi satsar allt på racepacen, säger Red Bulle Helmut Marko.

 

pole position i Frankrike GP i F1
 Max Verstappen och Helmut Marko i samspråk (AP/TT)

Carlos Sainz startar sist i Frankrike GP, det visste han redan innan han satte sig i bilen. Ändå satsade han allt, körde brutalt bra och tog sig till Q3. Inte heller där ville han spara på sin nya motor utan istället sysselsatte han sig med avancerad teamkörning. Carlos Sainz drog fram kollegan Charles Leclers till pole position. Till slut blev differansen mellan Leclerc, Ferrari, och tvåan Max Verstappen, Red Bull, tre tiondelar.

Men i morgon blir det en helt annan historia.

Red Bull som är brutalt snabba på raksträckorna, medan Ferrari har en fördel i kurvorna, är förberedda för att ta änu en seger och hjälpa Max Verstappen att utöka ledningen i VM.

– Vi satsar allt på racepace. Sett till de däckval som har Pirelli  har gjort har vi möjligheten att välja mellan att göra ett eller två stopp, säger Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko till tyska Sky.

– De vann väl en och en halv, kanske två tiondelar med sin teamkördning. Med andra ord är inte avståndet speciellt stort. Vi har en riktigt bra utgångsposition i morgon.

Leclerc med pole position i Frankrike GP i F1

Red Bull har sina förare, Max Verstappen, i andra rutan och Sergio Perez i den tredje rutan.

– Ärligt talat var detta ett bra sätt att begränsa skadorna. Jag har inte varit någonstans den här helgen, säger Perez.

– Jag har haft väldigt stora problem och fram till kvalet var detta årets sämsta helg.

Mercedes Lewis Hamilton startar som fyra och McLarens Lando Norris som femma.

Charles Leclerc har alltså pole position i Frankrike GP, men samtliga resultat ser du nedan.

 

Detta var en stor besvikelse för Pierre Gsly, som har en uppdaterad AlphaTauri på hemmaplan, men även för Mick Schumacher som gjorde ett riktigt bra varv i Q1, men inte hade koll på banbegränsnigne och fick sin tid struken. Haas som tagit poäng med två bilar två lopp i rad har nu två bilar i den avslutande delen av startgridden.

Snabba nyheter

Carlos Sainz har tagit en ny motor och ska starta i sista led, precis som Kevin Magnussen.

Notera också att deltan för depåstoppstiden kommer att öka eftersom man måste hålla 60 km/timmen på en längre sträcka i år jämfört med tidigare. Den förändringen kommer att kosta tre-fyra sekunder. Det skulle ge en deltatid på 26 sekunder.

Alpine Teamchef Laurent Rossi räknar med att se samtliga av teamets förare i F1 2023, Fernando Alonso, Esteban Ocon och Oscar Piastri. Tanken är att köra Alonso och Ocon hos Alpine och låna ut ut Piastri till Williams, som kollega till Alexander Albon.

– Vi räknar med att låna ut Oscar till ett annat team, under förutsttning att vi får tillbaka honom, säger Rossi under dagens presskonferens.

– Många förare lånas ut  till andra team för att lära sig alla trix. Kommer han tillbaka sedan så är det bara bra för oss.

IndyCar och tips

När vi tryckte Plattan i Mattan i onsdags snackade vi upp Frankrike GP, de kommande reglerna och vi pratade också om den nya F1-dokumentärern som FIA har släppt. Du kan lyssna på vår F1-podd, Plattan i Mattan, här.

I gårdagens blogg har jag gått igenom lögnanklagelserna mot Michael Schumacher.

Sedan hittar du däckvalen till Frankrike GP här och guiden till Frankrike Grand Prix i F1 finns här.

IndyCar kör på den korta ovalen i Iowa denna helg. Ett varv tar typ 18 sekunder. Där kör Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist två lopp denna helg. Ericsson startar från P15 och Rosenqvist från P11 i kväll.

Det första loppet startar klockan 22.00 i kväll, lördag och där har Will Power pole position. Det andra avgörs 21.25 på söndag och då är det återigen Will Power som har pole position. Det blir tufft för Ericsson, för Power är hans främsta utmanare i kampen om mästerskapstiteln.

Så i morgon är det F1 kl 15.00 och IndyCar till kvällen.

Kallar Schumacher för lögnare

av Anna Andersson

Mick Schumacher har tagit sina första poäng i VM i Formel 1 och pappa Michael Schumacher har återigen tilldelats en fin utmärkelse i Tyskland.

Samtidigt attackeras familjen till den sjufaldige världsmästaren. Schumachers tidigare manager kallar dem för lögnare.

Michael Schumacher
Michael Schumacher (AP/TT/Pressens Bild)

I veckan tilldelades Michael Schumacher en utmärkelse av ministerpresident i Hendrik Wüst Bundeslandet Nordrhein-Westfalen och han fick priset för sitt engagemang för välgörenhet. Hustru Corinna och dottern Gina fanns på plats för att hämta priset, tillsammans med Jean Todt, tidigare FIA-president och stallchef hos Ferrari. Sonen, tillika F1-föraren Mick Schumacher, mådde inte bra och stannade hemma.

Corinna hade tårar i ögonen och Jean Todt avslöjade att han regelbundet besöker Michael Schumacher i hemmet i Schweiz. Tysken, som drabbades av en svår skallskada under en skidsemetser 2013, vårdas i hemmet och det finns ingen information om hans hälsotillstånd.

Familjen vill inte berätta hur han mår, utan det enda som kommer till allmänhetens kännedom är de ord som Mick Schumacher sa i den dokumentär om Michael Schuamcher som släpptes i höstas samt korta uttalanden från Jean Todt.

– Jag träffar Michael minst två gånger i månaden, sa Todt till Corriere della Sera tidigare i år och för tyska RTL avslöjade han att de följer VM i F1 tillsammans:

– Det är sant, vi ser race tillsammans.

Jean Todt ser F1 med Michael Schumacher

Men det kommer hård kritik från annat håll. Michael Schumachers tidigare manager, Willi Weber, är kritisk till att familjen inte avslöjar några detaljer kring Michael Schumachers hälsotillstånd.

– Jag har försökt få kontakt med Corinna hundra gånger, jag har ringt och även försökt kontakta henne på andra sätt, men hon svarar inte, säger han till „Gazzetta dello Sport“.

– Jag ringde Jean Todt när Michael fortfarande låg på sjukhus. Han sa att det var för tidigt, jag skulle avvakta. Så jag ringde honom nästa dag, men då svarade han inte.

80-årige Weber är både besviken och förbannad över att familjen Schumacher itne vill ha kontakt med honom.

– Jag är fortfarnde arg. De släppte inte in mig, utan sa att det var för tidigt. Nu är det för sent. Det är nio år sedan olyckan inträffade och de borde berätta hur han verkligen mår, säger Weber.

– I början kunde jag förstå dem, jag ville också skydda Michaels privatliv. Men sedan dess har de bara ljugit för oss.

Korta nyheter inför Frankrike GP

Sebastian Vettel meddelar att hans avsikt är att köra F1 även 2023. Det pratas om en  förlängning med Aston Martin eller ett nytt uppdrag hos McLaren. Själv säger Vettel att han snart ska börja prata med sitt team.

– Jag kör denna helg och nästa. Vid någon tidpunkt kommer vi sedan att börja prata, säger Sebastian Vettel när han möter media inför Frankrike GP.

Yuki Tsunoda har fått hjälp av en psykolog och han förklarar det själv med glimt i ögonvrån:

– Min hjärna överhettar ibland, säger han och erkänner att han jobbade med en psykolog redan när han körde i Formel 2.

Lewis Hamilton kör sitt 300:e F1-lopp i helgen, men han kör inte dagens första träning.

Mercedes har uppdateringar med sig, degt rör nos, framvinge och bakvinge. Även Ferrari satsar, denna gång med ett nytt golv til Charles Lelcerc. Carlos Sainz har kvar sitt gamla.

När vi tryckte Plattan i Mattan denna vecka snackade vi upp Frnakrikes GP, pratade om veckans snackisar och mycket annat. Missa inte vår F1-podd, den kommer varje vecka och vi är glada över varje nedladdning. Guiden till Frankrike GP hittar du här, om du hellre vill läsa den.

Notera att det är IndyCar i helgen också. Två lopp på ovalen i Iowa och Marcus Ericsson leder mästerskapet. Felix Rosenqvists tankar inför och alla tider finns i F1-bloggen torsdag. Notera att även Linus Lundqvist tävlar i Iowa, han kör Indy Lights.

Paus för Lewis Hamilton

av Anna Andersson

Lewis Hamilton får ta en paus lagom till Frankrikes GP i F1.

Han ersätts av mästaren i Formel E – Nyck de Vries.

Lewis Hamilton står över fredagens första träning inför Frankrikes GP i Formel 1. (AP/TT)

För Hamilton, som var trea i Österrike senast, så handlar det om en paus under fredagens första träning. Han har själv valt att lämna över sin bil till reservfäraren Nyck de Vries, medan George Russell har valt att lämna en träning vid ett senare tillfälle under hösten. Det bekräftar Mercedes.

Samtidigt satsar Mercedes på att göra en ny bra helg.

– Paul Ricard är en helt annan utmaning än vad vi ställts emot tidigare, den har en slät asfalt, olika typer av kurvor och långa raksträckor. Målet är att minska avståndet till toppen utterligare och förhoppningsvis ta en pallplats, säger stallchef Toto Wolff.

I år ska samtliga team ge en rookie möjligheten att köra bilen vid två fredagar under säsongen, men det är inte i alla stall som förarna själva får välja vilken fredagsträning de hoppar över.

Även Alfa Romeo väljer att låta sin testförare Robert Kubica köra fredagens första träning.  Det kan också bli en förändring hos Haas denna helg. Mick Schuamcher skulle tagit emot ett pris i sin pappas ära i det tyska Bundeslandet Nordrhein-Westfalen, men han mådde inte bra och stannade hemma. Om han inte hinner kurera sig till lördag är det Pietro Fittipaldi som hoppar in.

Däckvalen till Frankrikes GP i Formel 1 2022

Pirelli har gjort sina däckval inför helgens deltävling, Frankrikes GP, C2, C3 och C4. Detta är en välkänd bana, väl balanserad med snabba kurvor och raksträckor, samt långsamma kurvor och mer tekniska partier. Detta är en väldigt bra testbana och banbredden ligger på 12 meter vilket gör att det finns gott om plats att köra om, men problematiken ligger i att det inte finns någon naturlig banbegränsning  i form av murar eller grusfållor utan det är den där vita linjen vilket gör att det finns risk för att förare kör över den – och bestraffas. De färgare områdena utanför banan är dock gjorda för att sakta ner de förare som kommer utanför banan.

Ifjol vann Max Verstappen med två stopp, de flesta anndra valde att göra ett stopp.

– Årets tävling avgörs ungefär en månad senare än tävlingen i fjol vilket gör att det kommer att vara betydlgit varmare. Samtidigt överhettas årets däck inte lika snabbt som de vi använde förra året, förklarar Pirellis chef Mario Isola.

Notera också att vinden kan ställa till det på Mistralrakan, som fått namnet av den kända franska vinden. Mistral är en så kallad fallvind eller katabatisk vind, där kall luft passerar över en bergsformation och sedan ner över ett lägre område.

 

I veckans ansvitt av Plattan i Mattan snackar vi upp Frankrikes GP i F1, pratar om varför jag inte alls gillar banan och oroar mig lite för ett mega kaos,  vi pratar också om regeländringen som kommer till Belgien GP. Tack för att du lyssnar.

I gårdagens F1-blogg hittar du en guide till Frankrike GP på Paul Ricard och den tuffa smäll som kan drabba Ferrari redan i helgen.

IndyCar – dubbla race i Iowa

Felix Rosenqvist kommer med en pallplats från helgens tävling i Toronto och Marcus Ericsson har ledningen i mästerskapet inför helgens drabbning på Iowa Speedway. Nu väntar en kort, unik oval med varvtider på bara 18 sekunder samt med dubbla mästerskapspoäng i potten när två race ska köras.
– Pallplatsen i söndags ger mig ännu mer energi in i den här helgen i Iowa, säger Felix Rosenqvist.

– Det är en totalt annan typ av bana än Toronto, men vi har haft en väldigt bra bil på ovalerna i år och jag tog pole i Texas. Jag tror att det här är en ny bra chans för oss. Dessutom kvalade jag in i topp tio till båda racen i Iowa senast vi var där 2020. Jag känner mig förhoppningsfull.

Det första loppet körs på lördag och sträcker sig över 250 varv. Det andra på söndag då totalt 300 varv ska avverkas. Startuppställningen till båda racen bestäms i lördagens tidskval, där varje förare sätter två flygande varv. Det första formerar gridden till race 1, och det andra till race 2.

– Det är ännu viktigare än vanligt att komma in i den här helgen på rätt sätt, förklarar Rosenqvist.

– Vi har bara en träning, och i kvalet har vi två varv på oss som kan avgöra i princip hela helgen. Det är två långa race, absolut, men varvet är så otroligt kort. Om man inte är med där framme från start är risken stor att man snabbt blir varvad. Det är oftast förödande. Detta blir en speciell helg, helt klart.

Helgens två race markerar IndyCar-säsongens elfte respektive tolfte deltävling.

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 11-12
Iowa Speedway
Newton, Iowa (USA)

Fredag 22 juli
Fri träning: 22.30-00.00

Lördag 23 juli
Kval: 16.30-17.45
Race 1 (250 varv): 22.00

Söndag 24 juli
Race 2 (300 varv): 21.25

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

Tuff smäll för Ferrari inför Frankrike GP

av Anna Andersson

Ferrari kan drabbas av en hård smäll lagom till Frankrike GP i Formel 1 2022.

Carlos Sainz kan råga ut för en motorbestraffning.

Straffas SAinz inför Frankrike GP i Formel 1 2022 ?
Carlos Sainz (@Scuderia Ferrari)

Det skulle tvinga honom att starta sist och minska hans möjligheter att konkurrera om en pallplats – vilket kan drabba hans kollega Charles Leclerc i kampen om VM-titeln.

Carlos Sainz var på väg mot en andraplats i Österrikes GP, en pallplats för honom, en dubbelseger för Ferrari och många extra poäng för kollegan Charles Leclerc i kampen om en VM-titel.

Men motorn gick upp i rök. Den motorn går inte att använda igen.

Det kan få stora konsekvenser i helgens deltävling i Frankrike. Enligt motorsport.com överväger Ferrari om de ska ta en ny motor in i Carlos Sainz rotation redan den här helgen. Han har visserligen en hel motor kvar att använda, men kommer oavsett vad att behöva ta ytterligare motorer att rotera med inom en snar framtid så kan det vara lika bra att hantera beslutet här och nu.

Ferrari jobbar nu mot att ta en tredje seger i rad. Det har teamet inte lyckats med sedan 2019. Då vann Charles Leclerc på Spa och Monza innan Sebastian Vettel följde upp med en seger i Singapore. 2008 var för övrigt den senaste gången som teamet vann fyra lopp i rad, då hette förarna Kimi Räikkönen och Felipe Massa.

Snabba nyheter

Fernando Alonso fyller snart 41 år, men en tanke på att lägga av? Nej.

– Inom motorsporten handlar allt om klockan. Är du tillräckligt snabb? Om du är för långsam och för dålig stoppar du nya talanger, säger han till NOS.

– Jag är fortfarande snabb. Det finns andra förare som stoppar möjligheten för unga talanger.

För övrigt väntas det blir en solig och varm helg i Frankrike. Inget regn syns på prognosen och temperaturerna väntas bli 30 grader – och över.

Sedan ska du inte missa veckans avsnitt av Plattan i Mattan. I Sportbldets F1-podd diskuterar jag och Filip Lindfors om veckans snackisar, Frankrike Grand Prix och du får reda på varför jag gärna ser att Frankrike GP i Formel 1 avgörs på en annan plats framöver och varför jag är orolig för att det blir en kaoshelg.

Vem vinner fajten på hemmaplan? De är oerhört jämna Esteban Ocon, Alpine och Pierre Gasly, AlphaTauri:

Guide Frankrike GP i Formel 1 2022

Frankrikes Grand Prix – Le Castellet/Paul Ricard

Tider
Bana: Circuit Paul Ricard
Längd: 5842 meter
Varv: 53 ( totalt 309,626 km)
Distans till kurva ett: 590 m
Antal kurvor: 6 vänster, 9 höger.
Bromszoner: 6
Körriktning: Medsols.
Antalet växlingar per varv: 46
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Lågt
Vinnande strategi 2021: 2, flest förare valde dock 1 stopp.
Antal GP: 17
Första segrare: Jackie Stewart, som också hade pole position.
Antal segrar från pole position: 10
Vinst från högsta startposition: Plats fem, Ronnie Peterson, Lotus ,1973 och Nelson Piquet, Brabham, 1985.

Statistik Frankrike GP i Formel 1 2022

Topp 8 i kvalet:

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Sergio Perez, Red Bull
5. Carlos Sainz, Ferrari
6. Pierre Gasly, AlphaTauri
7. Charles Leclerc, Ferrari
8. Lando Norris, McLaren

Snabbaste varvet i kvalet:

Absolut: 1:4.402 (Nigel Mansell, Ferrari, 1990)
2021: 1:29.990 (Max Verstappen, Red Bull)
2019: 1:28.319 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:30.029 (Lewis Hamilton, Mercedes)
1990: 1:4.402 (Nigel Mansell, Ferrari)
1989: 1:7.203 (Alain Prost, McLaren)

Förare med flest pole positions:

Alain Prost (3)
Nigel Mansell (2)
Lewis Hamilton (2)
Jackie Stewart (2)
Ayrton Senna (1)
Niki Lauda (1)
René Arnoux (1)
James Hunt (1)

Frankrike GP i Formel 1 2021 – topp 8:

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sergio Perez, Red Bull
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Lando Norris, McLaren
6. Daniel Ricciardo, McLaren
7. Pierre Gasly, AlphaTauri
8. Fernando Alonso, Alpine

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:8.012 (Nigel Mansell, Ferrari, 1990)
2021: 1:36.404 (Max Verstappen, Red Bull)
2019: 1:32.740 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2018: 1:34.225 (Valtteri Bottas, Mercedes)
1990: 1:8.012 (Nigel Mansell, Ferrari)
1989: 1:12.090 (Mauricio Gugelmin, March)

Senaste fem vinnarna:

2021 Max Verstappen Red Bull
2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Lewis Hamilton Mercedes
1990 Alain Prost Ferrari
1989 Alain Prost McLaren

Förarna med flest segrar i Frankrike GP i Formel 1

Alain Prost (4)
Nigel Mansell (2)
Lewis Hamilton (2)
Nelson Piquet (1)
Ronnie Peterson (1)
Alan Jones (1)
Niki Lauda (1)
René Arnoux (1)
James Hunt (1)
Jackie Stewart (1)

Vi minns också Anthoine Hubert den här helgen. Han vann Formel 2 när mästerskapet körde på Paul Ricard 2019. Ett par veckor senare omkom han efter en tragisk olycka på Spa i Belgien.

 

GP-racen som är hotade

av Anna Andersson

Det är raceweek och dags för Frankrike GP i F1 2022. Detta kan bli det sista GP-loppet på Paul Ricard. 

Frankrike GP i F1
Verstappen, Hamilton och Räikkönen på pallen efter Frankrike GP i F1 2018. (AP/TT)

Många av er kommer inte ens att skaka på huvudet, för Paul Ricard är en bana som få älskar. En bana med flera hektar avåkningszoner, utan naturliga grusfållor eller murar. En bana byggd föratt testa bilar, där det går att hitta närmare 180 olika bansträckningar mellan 825 meter och 6 km långa.

Men det som är oroande är att det är fler klassiska lopp som ännu inte har något kontrakt för 2023, bland annat Monaco, Frankrike, Österrike och förarfavoriten Spa-Francorchamps.

– Spa får inte försvinna. Det är en fantastisk bana och jag vet inte en enda förare som inte älskar den banan, säger Sebastian Vettel, Aston Martin, till motorsporttotal.com.

Max Verstappen, Red Bull, håller med:

– Spa är min favoritbana, det är en fantastisk bana för en F1-bil med det flytet som den har genom de snabba kurvorna.

Det finns ingen kalender för F1 2023, men 20 lopp är bekräftade och F1 räknar med max 24 GP under 2023. Dessutom pratas det om Sydafrika och en stadsbana i Nice. Här kan du se listan över VM i F1 2023.

– Jag har hört en kommentar från Stefano Domenicali ( F1:s chef) och han sa i princip att Frankrike förtjänar ett Grand Prix, det tycker jag också om inte annat för att ordet Grand Prix är franskt, säger Esteban Ocon., Alpine

– Och om det inte fungerar på Paul Ricard så kan vi hitta en annan bana där vi kan köra Frankrike GP.

En sekvens från FrankrikeGP i F1 2021:

Frankrike GP i F1 2022 – alla tider:

Fredag:

Träning 1 kl  14.00

Träning 2 kl 17.00

Lördag:

Träning 3 kl 13.00

Kval kl 16.00

Söndag:

Frankrike GP i F1 2022 kl 15.00

Precis som vanligt kan du följa samtliga pass i F1-live på målservice, med tider och mästerskapsställning, resultat och liknande. Under kval och race så är jag med och kommenterar live.

För övrigt kan ni här kika på hur läget var för ett år sedan:

 

 

Korta nyheter

Hos Aston Martin fortsätter problemen och teamet funderar nu över om det är dags att släppa årets säsong och fokusera helt på 2023.

– Det är ett svårt beslut. Vi vill naturligtvis inte avsluta året i den situation som vi befinner oss i just nu, men samtidigt får detta inte påverka nästa säsong, säger stallchef Mike Krack till motorsporttotal.com.

– Uppdateringarna har fungerat, de har tagit oss framåt, men steget är inte tillräckligt stort och vi har heller inte löst det grundläggande problemet.

När det gäller Sebastian Vettel vill teamet absolut fortsätta att arbeta med honom, men de räknar inte med att det blir något beslut förrän F1 har startat om efter sommarlovet som pågår under augusti.

 

Enlgit Fernando Alonso är Formel 1 fortfarande för tråkigt. Han anser attd et bara är två team och fyra förare som kan vinna.

– F1 är för förutsägbart. Det handlar om Ferrari och Red Bull. Det är bara Charles Leclerc, Carlos Sainz, Max Verstappen och Sergio Perez som kan vinna, säger han till NOS.

– Jag vet ine någon annan sport som det är så i.

Nåja han har antagligen inte ägnat allt för mycket tid åt fotbollens Champions League där Real Madrid har vunnit fem av de tio senaste upplagorna…eller så glömde han bara bort det….

Skriver de med en liten ögonblinkning eftersom Alonso är ett stort fan av just Real Madrid.

Är Ferrari och Red Bul nu på samma nivå? Läs gårdagens F1-blogg om just det ämnet, samt om Felix Rosenqvists första pallsuccé för McLaren.

Sida 74 av 390