Vem blir Schumachers kollega?

av Anna Andersson

Haas F1 kan få stora problem. Bara någon vecka innan F1-premiären kan teamet stå utan en av sina två förare och med en huvudsponsor som inte kommer åt sina tillgångar.

 

Haas F1
Får Nikita Mazepin köra Fomrle 1 2022 ? (TT)

Rysslands invasion av Ukraina har redan påverkat Formel 1. I fredags kom beskedet att det inte blir någon deltävling i Ryssland till hösten och när nu flera andra stora idrottsförbund som FIFA, UEFA, internationella ishockey- och handbollsförbundet har portat lag och idrottsmän från Ryssland växer trycket mot FIA.

Under måndagen krävde det ukrainska motorsportförbundet att FIA förbjuder förare med rysk tävlingslicens i samtliga klasser och mästerskap. Det skulle få konsekvenser i Formel 1.

Ny förare till Haas F1?

I amerikanska Haas F1 finns ryssen Nikita Mazepin och teamets huvudsponsor är ryska Uralkali, vilket i praktiken innebär att det är Nikita Mazepins far som är teamets stora sponsor.

Haas F1
Får Mick Schumacher en ny teamkollega? (TT)

Dimitri Mazepin är en av Rysslands rikaste män och han har även en personlig relation med president Vladimir Putin. Under fredagens avslutande F1-tester i Barcelona var Haas bil, som normalt ser ut som den ryska flaggan, helt neutral.

– Vi diskuterade situationen och när vi kom till banan så sa vissa partners att de var missnöjda med situationen så vi tog ett samtal med ägaren Gene Haas och tog bort allt, det var väldigt enkelt, säger stallchef Günther Steiner.

Men situationen är fortsatt osäker.

– Mazepins framtid måste lösa sig. Det är regeringar som är inblandade i detta och jag kan inte styra över dem. Vi måste även se hur situationen i Ukraina utvecklas, förklarar teamchefen.

Pietro Fittipaldi ?

Hur det ser ut vid nästa test i Bahrain om två veckor är okänt och det är också osäkert vem som kör bilen. Ett namn som nämns är Antonio Giovanazzi, som har tajta kontakter med Haas samarbetspartner Ferrari och körde för Alfa Romeo förra året, ett annat teamets reservförare Pietro Fittipaldi.

– Om Nikita inte kan köra, av en eller annan anledning ringer vi till Pietro, säger Steiner enligt Speed City Broadcasting.

– Han har varit med  oss i ett par år och sedan får vi se vad vi gör efter det.

Pietro Fittipaldi, barnbarn till den dubble världsmästaren Emerson, hoppade in för Romin Grosjean under de avslutande loppen 2020.

För Haas är brådskar beskedet. Det återstår ett F1-text, tre dagar i Bahrain innan säsongen startar med ett helt nytt reglemente. Det betyder att teamet gärna vill köra det avslutande testet med de två förarna som ska köra premiären den 20 mars.

IndyCar – i korthet

I gårdagens blogg kunde du läsa om IndyCars premiär i St Petersburg och Marcus Ericssons besvikelse över den bestraffning han fick.

Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication.

Men det fanns trots allt positiva svenska nyheter att ta med sig från Florida. Linus Lundqvist tog sig i mål som trea i det första loppet i IndyLights, serien under IndyCar.

– En pallplats, och en helt okej start på säsongen, säger Linus Lundqvist.

– Mitt race blev förstört i första kurvan, men jag lyckades i alla fall komma ut som femma efter första varvet. Sedan höll jag mig kall och försökte sätta press på bilarna framför, men det är svårt att köra om här. Farten fanns där. Vi hade lite tur på vägen idag, men det gäller att komma i mål och en pallplats i premiären är inte fy skam.

Vann gjorde Matthew Brabham (Andretti Autosport) och nästa deltävling avgörs på Barber Motorsports Park den 1 maj. Det var där som svensken tog sin första seger i IndyLights förra säsongen.

– Allt som allt har det varit en bra första helg, säger Linus Lundqvist.

– Vi har haft bra fart hela tiden, och vi vet från i fjol att St. Petersburg inte är vår bästa bana. Att faktiskt åka härifrån med en pallplats, efter ett ganska dåligt race, visar att vi håller en hög nivå. Jag ser fram emot nästa race på Barber. Där var vi väldigt starka förra året, och jag tror att vi har alla förutsättningar för en riktigt konkurrenskraftig säsong.

 

 

F1-tester, IndyCar och Rally Sweden

av Anna Andersson

2022 har McLaren imponerat.

Precis som Ferrari.

Det är facit efter de första testerna i Formel 1 inför säsongen 2022

 

Under testerna 2022 har McLaren visat sig starka. Stallet hade nästan inga tekniska problem och förarna Lando Norris och Daniel Ricciardo kunde köra varv efter varv och tillsammans med Ferraris satte McLaren ribban. Lando Norris körde hem den snabbaste tiden första dagen, Ferraris Charles Leclerc den andra.
– Vissa team ser väldigt starka ut, framförallt ett rött och ett orange, sa exempelvis George Russell, Mercedes efter de tre testdagarna.

McLaren har 2022
Lando Norris (McLaren)

Nu återstår ytterligare tre testdagar (i Bahrain om den 10-12 mars), men Mercedes stallchef Andreas Seidl försöker att dämpa förväntningarna.
– Det är härligt att se att vår bil fungerar bra redan från start. Vad det betyder för förhållandet mellan teamet? Det är omöjligt att säga, förklarar han för motorsportmagazin.com.
– Vi ser hur de vanliga misstänkta arbetar sig mot toppen och jag tycker att även Ferrari har gjort ett starkt intryck.

2022 har McLaren och Ferrari inlett starkt

Det italienska teamet körde flest varv av alla, 439 varv på tre dagar i Spanien och Charles Leclerc körde också in på den snabbaste tiden under torsdagen.

– Det är för tidigt att prata om prestanda, säger Mattia Binotto, stallchef hos Ferrari.
– Vi har samlat data, men bilen beter sig bra på banan. Vi förväntar oss inga större problem när vi jämför siffrorna från vindtunneln med de siffror vi fick på banan.

Tester är svåra att dra någon slutsats av, vi vet inte alls vad det är som vi ser och vad vi jämför mellan. Vem som har mycket bränsle i bilen,  vem som har lite, vilket program de håller på med och vem som bara bevakar sina konkurrenter. Ett exempel är att Lewis Hamilton körde den bästa tiden under hela testet med det mjukaste däcket C5. Leclerc och Sainz satte sina snabbaste tider med C3. Norris med C4.
– Vi har inte samma förutsättningar och jag räknar med att andra bilar också kommer att vara snabba. För oss handlade det mer om att vara konstanta än att jaga tider. Det finns fortfarande många problem kvar att lösa och mycket potential som vi måste dra fram ur bilen, säger Binotto till motorsporttotal.com

Här hittar du resultaten från alla tre testdagarna.

Här hittar du de nya reglerna inför 2022

Snabba nyheter

Red Bull kommer att ge sina juniorförare Liam Lawson och Jüri Vips chansen att köra dem första träningen under två tävlingshelger i år. Enlig årets reglemente måste samtliga 20 förare lämna över bilen under minst en fredagsträning den här säsongen.
– Jag räknar med att Lawson kör för oss och Vips för Red Bull, säger AlphaTauris teamchef Franz Tost enligt motorpsortmagazin.com.

Haas förare Nikita Mazepin komemr fårn Ryssland. Vad hänfer nu? (AP Photo/Sergei Grits)

Vad händer med Nikita Mazepin, Haas och den starka ryska sponsorn Uralkali? Efter Rysslands invasion av Ukraina väcks många frågor.
– Vi måste se över detta rättsligt och innan nästa vecka kan jag inte säga någonting, sa teamchef Günther Steiner när ämnet kom på tal i fredags.
– Vår ekonomi är under kontroll och detta påverkar inte heller teamets ledning. Det finns vägar att hitta finansiering.

Premiären av IndyCar – tuff bestraffning av Ericsson

Ett tungt kval ställde till det för svenskarna i årets premiär av IndyCar. Felix Rosenqvist startade som 21:a och Marcus Ericsson som åtta. Det gav dem tuffa förutsättningar inför stadsloppet i St Petersburg, Florida och när Ericsson även drabbades av en bestraffning efter en incident i depån så spelade det ingen roll att han gjorde en fin upphämtning. Han var för långt efter.

– Överlag har det varit en bra helg. Jag tycker att jag gjorde ett bra kval. En åttondeplats är ungefär där vi måste vara för att kunna utmana på racedagen, säger Marcus Ericsson.

– Jag tycker att racet var ett av mina absolut nästa i IndyCar. Jag gjorde en grym start och en riktigt, riktigt bra första stint där jag tog väl hand om de röda däcken som var svåra att hantera.  I slutet av den första stinten var jag snabbast på banan och då såg det väldigt bra ut för att för en pallplats eller ännu mer.

Fart för toppen

Men sedan kom gulflaggen efter det att rookien David Malukas kört in i muren på varv 25 och Ericsson var inblandad i en mycket konstsam incident. Han körde på Graham Rahal vid depåutfarten .

– Tyvärr fick vi en väldigt hård bestraffning efter det att vi har blivit utskickade tre i bredd och vi tuchar i lite grann. Jag tycker att det är en klassisk raceincident, det var extremt hårt att skicka oss längst bak i kön till sista plats. Nej, det håller jag inte alls med om.

– Det var ett otroligt tufft straff och  därifrån blev det en väldigt tuff upphämtning. Jag tycker ändå att det var starkt av mig att ta mig tillbaka till plats nio. Det var ändå mycket positivt att ta med dig och jag visade att jag har farten för att slåss i toppen. Det tar jag med mig och satsar på revansch i Texas om några veckor.

Loppet vanns av polesättaren Scott McLaughlin (som arbetar tillsammans med chefsmekanikern Mathias Jönsson). McLaughlin, Nya Zeeland, har vunnit SuperCar i Australien vid tre tillfällen, men nu tog han sin första seger i IndyCar. Han vann före fjolårets mästare Alex Palou.

Resultat:

1. (1) Scott McLaughlin, Chevrolet, 100, Running
2. (10) Alex Palou, Honda, 100, Running
3. (2) Will Power, Chevrolet, 100, Running
4. (3) Colton Herta, Honda, 100, Running
5. (5) Romain Grosjean, Honda, 100, Running
9. (8) Marcus Ericsson, Honda, 100, Running
17. (21) Felix Rosenqvist, Chevrolet, 100, Running

Rally Sweden

Kalle Rovanperä, 21, vann Rally Sweden i Umeå, 21 år efter att hans pappa Harry vann samma tävling. Thierry Neuville slutade tvåa. Det var ett fart- och snöfyllt rally, men tyvärr inte den svenska framgång som Oliver Solberg hoppats på.

Han gjorde en fin inledning med fyra topp fyra tider under fredagen, men en olycklig däckstrategi gjordeatt han var femma efter första dagen. Under den andra drabbades han av ett mekaniskt problem och tappade mycket tid. Han avslutade starkare och hade näst bästa tid på en av söndagens sträckor.
– Farten finns, så nu gäller det bara att jobba målmedvetet vidare med iver, möda och glädje för att etablera oss i toppen. Dit kommer vi så småningom, säger Oliver Solberg som var ungefär fem och en halv minut efter täten i mål.

Önskar er en fin måndag.

Formel 1 ställer in Rysslands GP

av Anna Andersson

Det blir inget GP-lopp i Sotji. Formel 1 ställer in Rysslands GP på grund av rådande omständigheter.

Det skriver Formel 1 i ett uttalande.

 

Redan i går var den fyrfaldige världsmästaren Sebastian Vettel tydlig. Han vill inte tävla i Ryssland och meddelade att han kommer att bojkotta tävlingen- om det blir någon tävling i Sotji. Här kan du läsa mer

– Min åsikt är att jag inte ska åka dit och inte heller kommer att åka dit. Det är fel att köra i det landet. Jag är så ledsen för alla oskyldiga människor som drabbas, för de som förlorar sina liv av så dumma anledningar och för de som dödas av detta märkvärdiga och galna styre, sa Vettel i går.

– Jag är ledsen och chockad. Vi får se, men jag anser att jag redan har fattat mitt beslut.

I dag kommer Formel 1, FIA och teamen med ett gemensamt beslut.

Formel 1 ställer in Rysslands GP

I ett pressmeddelande skriver F1 följande:

VM i Formel 1 besöker länder runt hela världen med en positiv önskan att ena människor och föra länder samman. Vi är ledsna och chockade över den utveckling vi ser i Ukraina och hoppas på en fredlig lösning av den nuvarande situationen.

Under torsdagskvällen diskuterade FIA, F1 och teamen vilken ställning vår sport ska ta och resultatet är att det, sett till ägarnas intressen, är omöjligt att tävla i Ryssland under nuvarande omständigheter.

Med andra ord ställs Rysslands GP som skulle ha avgjorts den 25 september 2022 in – om den rådande situationen fortgår.

•••

Vill du läsa mer om IndyCar inför helgens premiär kan du läsa om Felix Rosenqvist här och om Marcus Ericsson här.

Felix Rosenqvists tuffa väg tillbaka

av Anna Andersson

Nu är det premiär för IndyCar 2022. Efter ett samtal med Marcus Ericsson följer nu Felix Rosenqvist, den andra svensken i Indycar 2022.

Felix Rosenqvist har länge varit en av Sveriges största racingtalanger.
Men 2021 tog det stopp.
Efter en otäck olycka i Detroit var säsongen en ständig kamp.
– Det var utan tvekan den tuffaste säsongen i min karriär, det var egentligen ingenting som var kul med den, säger han.

IndyCar 2022
Felix under tseterna inför IndyCar 2022 (Penske Entertainment)

30-årige Felix Rosenqvist gör sig nu redo för sin andra säsong med McLaren i IndyCar. Teamet är det enda som finns i både Formel 1 och IndyCar, den högsta amerikanska formelbilsserien, och det gör en enorm satsning för att nå toppen av racingen på två fronter.
– Jag har varit med teamet i två försäsonger nu och det har hänt väldigt mycket. Den största skillnaden är omsättningen på folk och den satsning som McLaren gör. Teamet växer hela tiden, vi samarbetar numera med McLarens F1-team i England och kan ta del av deras resurser och feedback. Det är en ständigt pågående utveckling mot att vinna mästerskapet. McLaren har en långsiktig framtidsplan och numera är det Zak Brown som styr.

I Formel 1 och IndyCar 2022

Zak Brown är sedan 2016 VD för McLaren Technology Group, ägarbolaget till Formel 1-stallet McLaren Racing Limited och i fjol köpte McLaren även 75 procent av IndyCarteamet Schmidt Peterson Motorsports. Det gör att det orange-blå teamet nu jagar segrar i världens två största formelbilsmästerskap.
– En av utmaningarna för oss är nu att det inte ska gå för fort, då är det lätt att tappa fotfästet. Utan förändringar måste ske över tid. Vi är fortfarande lillebror, teamet i Formel 1 är gigantiskt jämfört med vårt team. Vårt team har ungefär lika många medlemmar som F1-teamets aerodynamikavdelning. Det går inte att jämföra.

För Felix Rosenqvist blir säsongen 2022 viktig. Under fjolåret hade han problem med bilens körbarhet och i Detroit kraschade han illa. Det var en krasch han inte hade någon möjlighet att undvika, men som påverkade hans säsong.

– Som racerförare är det så lätt att bara köra på och hoppas att saker och ting förändras, att de löser sig. Samtidigt vara aktiv och jobba både mentalt och fysiskt för att vända på varje sten. Jag har verkligen varit ärlig mot mig själv för att förändra saker. Det kan inte bara vara otur att fjolåret var som det var, säger han.

Bygga självförtroende

Ifjol fick han klart stryk av sin kollega Pat O´Ward som var med och slogs om titeln ända in i slutet av säsongen. O´Ward dessutom fick chansen att testa en av McLarens F1-bilar. I år vill Felix Rosenavist vara med i kampen om titeln.

– En viktig grej är självförtroendet. Det rasar snabbt efter en sådan säsong och prio ett för mig är att hitta tillbaka till självförtroendet. De resultat jag gjort under off-season har tagit mig till en brytpunkt. Jag var tvungen att nollställa och ha kul igen. Det är inte kul att ha en säsong som jag hade 2021, men om det inte är kul så blir det inte heller bra.

IndyCar 2022
Felix på Sebring där han körde 157 varv under sin enda testdag (Penske Entertainment)

Han har fått en ny erfaren tävlingsingenjör i Craig Hampsen som varit med sedan den tid då ChampCar var den högsta amerikanska racingserien och inför helgens premiär i St Petersburg, Florida, är lusten tillbaka.
– Jag behöver trygghet och den ger han mig. Samtidigt har jag tagit på mig rollen att utforska bilen mer för att se hur vi kan förbättra körbarheten. När vi hittar det kommer det att gå väldigt snabbt, säger han.

•Med vilka målsättningar startar du säsongen?

– Nu vill jag ha en lugn start på säsongen, ta mig igenom de två första helgerna och förhoppningsvis ligga bland de fem bästa. Därefter sätter vi nya mål. Kör man för McLaren förväntas man leverera, det är en press på att man ska vara med där uppe varje race. Jag tror att mästerskapet blir ännu jämnare i år, men när man har namnet McLaren på bilen ska man leverera. Teamets mål är alltid att vinna.

I går publicerades en längre intervju med Marcus Ericsson. Den och de tider som gäller i helgen hittar du här.

I onsdags skrev jag om Linus Lundqvist som jagar titeln i IndyLights.

F1-tester dag 2

Det var inte den dag som Red Bull hade önskat sig. Det kan vi konstatera. Det började illa redan på förmiddagen när Sergio Perez tog en tur ut i gruset och vilket orsakade en skada på växellådan och det tog mer än två och en halv timme av eftermiddags passet innan han visade sig. Under dag ett klarade teamet nästan 150 varv, under dag två ´körde stallet ungefär hälften så många. Perez var även långt efter tidsmässigt, han hade ungefär två sekunder till täten.  Snabbast var Ferraris Charles Leclerc (C3) med tiden 1.19,689 vilket var en tiondel långsammare än vad Lando Norris (McLaren) körde dagen innan med mjukare däck (C4). Norris var 0,6 sekunder efter Leclerc på plats tre och tvåa var Pierre Gasly (C4 och +0,229).

Notera att Lewis Hamilton stod länge i garaget under morgonen, han körde bara 40 varv och var långsammast av alla. Även Valtteri Bottas hade problem, han körde 21 varv för Alfa Romeo, medan hans kollega, kinesen Zhou körde hela 71.

Här kan du kika på dagens tider.

Men lägg inte allt för stor vikt vid dem. Det är årets första tester och mer om vad det innebär kan du läsa här.

I morgon avslutas det första försäsongstestet i Spanien. Nästa startar i Bahrain den andra helgen i mars och det ska TV-sändas hos bland annat Viaplay.

Sebastian Vettel bojkottar Rysslands GP

Även om Formel 1 skulle tävla i Sotji Ryssland, så kommer Sebastian Vettel inte att finnas med.

– Jag är chockad av de nyheterna som vi väcktes av i morse, det är fruktansvärt att se vad som händer där, säger Sebastian Vettel i samband med testerna.

– Vi har ett lopp i Ryssland inplanerat och min åsikt är att jag inte ska åka dit och inte heller kommer att åka dit. Jag tycker att det är fel att köra i det landet. Jag är så ledsen för alla oskyldiga människor som drabbas, för de som förlorar sina liv av så dumma anledningar, för de  som dödas av detta märkvärdiga och galna styre.

Formel 1 har ännu inte bestämt sig hur man ska göra, i alla fall inte officiellt. Förarorganisationen har inte heller pratat om det, men den fyrfaldige världsmästaren är tydlig.

– Jag är ledsen och chockad. Vi får se, men jag anser att jag redan har fattat mitt beslut.

Rally Sweden

I dag startar också Rally Sweden med Oliver Solberg. Svensken som tävlar för Hyundai har chans på en pallplats när nu mästerskapet tävlar på hans favoritunderlag det vill säga snö och is.

– Det känns väldigt speciellt att köra sin hemmatävling i WRC-klassen,
på favoritunderlaget och som fabriksförare för Hyundai, säger
Oliver Solberg.

– Jag förväntar mig inte att vinna, men har ambitionen att visa stabilitet för mitt
team. Tävlingen är ny för alla, och det viktigaste för mig är att
genomföra och samla erfarenhet med ny bil och nya specialsträckor

Rally Sweden har i år flyttat från Värmland till Umeå och tävlingen startar nu under fredagen och efter 19 specialsträckor avslutas den på söndag.

Du kan följa den på SvT eller Eurosport.


 

 

Marcus Ericsson – redo för titelkamp

av Anna Andersson

I fjol jagade han en titel.
Det slutade med en sjätteplats. 2022 startar Marcus Ericsson om igen.
– Jag är redo för att vara med i titelkampen, säger svensken.

2022 startar Marcus Ericsson
Marcus Ericsson under testet på Sebring (Penske Entertainment: Chris Owens)

Ericsson, 31, gör ni sin fjärde säsong i IndyCar. 2022 startar Marcus Ericsson återigen för Chip Ganassi Racing i IndyCar, han för sin tredje säsong i teamet och varje år har han avancerat i tabellen. När han kom från Formel 1 till IndyCar slutade han på plats 17 i mästerskapet, därefter var han 12:a och i fjol körde han in två segrar och hade häng på en femteplats, men förlorade den efter ett mindre lyckat finalrace.
– Jag har haft en stadig utveckling varje år. Fortsätter jag den utvecklingskurvan uppåt så blir det rätt i år, en fajt om titeln och det är där jag vill vara.

2022 startar Marcus Ericsson om

För att lyckas med det finns det ett par saker som han måste förbättra, som att kvala bättre vilket har varit akilleshälen under hela hans karriär, och han måste också köra in betydligt bättre resultat på ovalerna. I år avgörs fem av 17 lopp på ovaler och då är Indy 500 inräknat och det loppet ger alltid dubbla poäng.
– I fjol var jag en av de bästa förarna i fältet på street- och roadcourses, i den tabellen var jag tvåa. På ovalerna var jag 17;e man och det räcker inte. Jag tyckte att jag hade bra fart, men jag hade svårt att göra resultat. Det är håller inte, säger han.

•Vad kan du göra för att förbättra din körning på ovalerna?

– Erfarenhet. Det är de erfarna gubbarna som är vana vid ovaler som lyckas bäst där. Det handlar om att justera bilen under racets gång, fortsätta utvecklingen hela tiden och hela tiden vara ett steg före bilen. Det handlar om tajmingen i racingen. Jag tror att det blir lite som det var för mig på vanliga banor förra året, vinner man ett ovalrace går proppen ur. Får jag en pallplats eller en seger på en oval så kommer det att rulla sedan.
– Det är ju en tredjedel av poängen som delas ut på ovaler. Där måste man vara med, samtidigt är det lite av tjusningen. Som förare måste du hantera tre helt olika typer av banor. Du måste vara komplett som förare för att lyckas i IndyCar.

2022 startar Marcus Ericsson
2022 startar Marcus Ericsson återigen för Chip Ganassi Racing i IndyCar. Han har kontrakt fram till och med 2023. (Penske Entertainment: Chris Owens)

När det kommer till kvalresultaten har Marcus Ericsson kunnat konstatera att han i fjol i snitt startade tre platser bakom sin teamklollega Alex Palou, som också vann mästerskapet. Det är också en av detaljerna som gjort att han inte riktigt nått kampen om titeln än.
– Jag har racefarten, men startar man längre bak är det längre fram. Det säger sig självt och det måste jag förbättra.

•Hur har du arbetat i vinter för att bli bättre?

– Jag har haft veckomöten med min ingenjör, även när jag var i Sverige. Vi har analyserat varje detalj och gjort en grundlig analys av fjolåret och varit ännu mer strukturerade. När vi kom till vår enda testdag hade vi många saker att gå igenom. Jag tycker att det verkligen kändes som om vi var på rätt väg. Jag är positiv.
I helgen startar säsongen i St Petersburg, Florida. Det är en stadsbana med allt vad det innebär när det handlar om små marginaler, omkörningsproblematik och vikten av ett bra kval.
– Jag vill gärna ha en bra start. Å andra sidan är det ett av 17 lopp så i det stora hela har det ingen större betydelse, säger Marcus Ericsson.
– Nu vill jag bara starta säsongen och sätta mig i en racerbil igen.

Säsongen startat i helgen och på lördag följer du kvalet på Vplay eller Viasat Motor  (18.30) och racet visas på samma ställe (18.00).

Även Linus Lundqvist kör sin premiär i helgen, i IndyLights. En intervju med honom kan du läsa här.

F1-test dag 1 – en sammanfattning

Den första dagens tester är över, McLarens Lando Norris var snabbast, men han var också den enda föraren som hade de mjukaste däcken (C4)  när han satte sitt snabbaste varv. Han  ungefär tre sekunder över den tid som Lewis Hamilton satte när han tog pole position i Barcelona 2021. Vad säger det?

Kanske att även denna generations F1-bilar är snabba och när utvecklingen går framåt kommer de att bli ännu snabbare. Här kan du få en rätt bra bild av tiderna.

Personligen tycker jag inte att just tiderna ger så mycket under de första testerna. Det är ingen som visar var de egentligen står under testerna och framförallt inte i år när allt är nytt.

Det som däremot är intressant är att se vilka team som får mycket tid på banan och vilka som lägger mer tid i garaget. Ferrari körde 153 varv, Red Bull 147 medan Williams och Mercedes körde in 127. Haas hade däremot stora problem, Nikita Mazepin körde 20 varv på förmiddagen och Mick Schumacher hade problem med golvet och körde totalt 23. Det var ingen bra start för det team som var klart sämst 2021.

Även Alfa Romeo hade problem med bilen, Robert Kubica körde nio varv under förmiddagen och även om Valtteri Bottas var snabbare tidsmässigt så körde teamet bara 32 varv.

Här är en rätt skön bild:

I dag är det dags för den andra av tre testdagar i Barcelona. Följ den här.

Chefen: Fler tjejer tittar på F1 för att förarna är snygga

av Anna Andersson

Christian Horner har sin åsikt klar. Han anser att fler tjejer lockas av F1 – för att förarna är unga och snygga.

Kommentaren tvingade honom till en tvärvändning i brittisk TV.

Ung och framgångsrik. Max Verstappen (TT)

Red Bulls teamchef Christian Horner förde ett samtal med av Lara Woods i talkSPORT och han trampade i klaveret. Hon tog upp Drive to Survive, den serie som startade på Netflix 2018, då med åtta av tio team, och som har skapat F1-hysteri världen över och nu är en dokusåpa som visar  samtliga tio team.

Säsong fyra har snart premiär och då handlar det bland annat om den spännande titelfajten mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton. Trots att Verstappen vägrade att intervjuvas av Netflix.

– Jag har sett en förhandsvisning av de första fyra avsnitten. Den senaste säsongen är galen både på grund av rivaliteten och på grund av det som händer bakom kulisserna, säger Horner under programmet talkSPORT.

– Du måste komma ihåg att TV gör show av det hela, men det jobb de har gjort  fram till nu är fenomelant bra.

Christian Horners tvingas revidera uttalande

Därefter antyder han att unga tjejer har blivit intresserade av F1 tack vare förarnas yttre. Att yngre kvinnor tittar för att förarna är snygga, inte för att sporten är intressant.

– Formel 1 lockar en ny generation, unga tjejer blir intresserade eftersom det finns många unga, snygga förare, säger han.

– De vill veta mer om karaktärerna. Det är helt galet i USA, vilket ger mer sponsorer, ökar intäkterna och alla banor är helt slutsålda. På Silverstone försöker man ta fram ytterligare 20 000 sittplatser eftersom efterfrågan är så stor.

Woods ifrågasatte Horners uttalande och undrade om det inte är så att fler tjejer tittar för att de blir inspirerade av förarnas kunskaper, inte av deras utseende.

Red Bull Christian Hornermed sin fru, Geri Halliwell från Spice Girls. (AP)

Det fick den 48-årige britten att revidera sitt uttalande något.

– Absolut vi ser fler och fler tjejer inom sporten, som förare, mekaniker och med andra uppgifter inom teamen.

Formelbilsracingen har gjort en stor satsning på kvinnor de senaste åren, bland annat via W Series som nu avgörs i samband med Formel 1 och FIA Girls on rack, där unga tjejer får chansen att vinna en  plats i Ferraris akademi. I höstas var Milla Sjöstrand från Sverige en av finalisterna. I år tävlar dessutom Tatiana Calderon i Indycar. Mer om hennes satsning läser du här.

I dag startar årets första tester i spanska Barcelona. Här kan du läsa mer om vad testerna egentligen innebär och vilka som ska köra.

Här kan du fälja testerna med livebevakning.

Linus Lundqvist jagar titeln i Indy Lights

I fjol var Linus Lundqvist debutant i Indy Lights. Det slutade med en tredjeplats och en besvikelse över att han inte vann titeln. Nu är han tillbaka. För samma team, HMD Motorsports, och med samma längtan efter titeln.

Linus på väg mot Indycar? (Motorsportpublications)

– Nu räknar jag ner timmarna till premiären, säger Linus på telefon till Sportbladet.

– Jag känner mer revanschlustan än bitterhet faktiskt. Jag hade inte möjligheten att vinna mästerskapet förra året, men jag har möjligheten i år. Målet är att vinna mästerskapet och klättra vidare mot Indy Car.

För första gången någonsin kör han nu en andra säsong i samma serie och även med samma team. Det betyder att han vet vilka banor som väntar, att han känner bilen och att han känner sitt team.

– Det är absolut em fördel för mig, jag har mer erfarenhet och jag känenr mig trygg med vad v ska göra, säger han.

– Ser jag tillbaka nu så är helhetsintrycket av 2021 positivt. Jag är stolt över att jag som rookie slutade trea, under mitt andra år i USA när åtta av tio banor var nya för mig och jag för första gången någonsin fick tävla på en oval. Det hade jag aldrig gjort tidigare. Visst saknade vi farten vissa helger, men med ett år i ryggen blir jag livsfarlig.

Premiären sker i St Petersburg, Florida, den kommande helgen och därefter väntar ett två månader långt uppehåll innan säsongen, som består av elva tävlingshelger fortsätter.

– Det hade varit så skönt att komma därifrån med en seger och mästerskapsledning. I fjol tog jag en pallplats där, jag gillar stadsbanor och känner att jag verkligen är redo, säger han.

Racet startar på söndag klockan 15.30. Det enklaste sättet att följa Linus i helgen är via hans hemsida.

Allt du behöver veta inför testerna 2022

av Anna Andersson
tester till Formel 1 2022
Red Bull vid fjolårets sista F1-test i Abu Dhabi – nu startar F1 2022 (TT)

I morgon, den 23 februari, startar årets F1-säsong.
Med tester till Formel 1 2022.
Ni är många som ställer frågor om testerna och därför kommer jag att ägna detta blogginlägg åt att svara på ett antal av dem. Vissa av er är hängivna fans, sedan årtionden, ni vet det mesta själva. Andra är nytillkomna efter ”Drive to Survive” och jag ska försöka att göra detta inlägg så mångsidigt som möjligt, så att ni alla hittar något ni inte visste innan i ni började läsa.

Hur många tester är det i F1 2022?

Det är totalt sex testdagar, uppdelade i två tredagars perioder.

Var körs F1-testerna 2022?

Tre dagar avgörs i Barcelona mellan den 23 och 25 februari, tre i Bahrain mellan den 10 och 12 mars.

Var kan jag följa testerna till Formel 1 2022?

De första testerna  till Formel 1 2022 följs enbart av media, inga fans är tillåtna. Det genomförs inte heller någon officiell tidtagning och kommer inte heller att sändas på någon TV- eller streamingkanal. På F1-bloggen kommer ni varje dag att kunna läsa det senaste snacket.
De andra testerna (i Bahrain) visas på streamingtjänsten F1 TV och Viaplay. Då är det också en officiell tidtagning.

Hur många bilar testar under vintertesterna?

Det är en bil per team, detta är för att begränsa kostnaderna. Det betyder att det är max tio bilar på banan och förarna i ett team delar på en bil.

Vem får köra ett F1-test?

En förare måste ha en superlicens, men det lär inte vara några testförare i år utan teamen vill att deras ordinarie förare ska få så mycket tid som möjligt i bilen. Sex dagar delat på två ger trots allt bara tre dagar per förare.

Vilka däck används?

Samtliga däck finns tillgängliga och under en halv dag testar förarna också på blött underlag. Här är en bild där du ser hur du kan skilja på dem.

Hur mycket kan en förare köra?

Det beror på vad teamet väljer. Vissa team kör med sina ordinarie förare, andra tar in testförare för att tjäna en extra slant. När banan är öppen får teamen köra, så mycket som de vill. I år är reglementet helt nytt vilket gör att teamen lär köra med de ordinarie förarna.

Vilka förare kör när under dessa tester till Formel 1 2022?

tester till Formel 1 2022
Williams nya duo (Williams)

De besked som kommit än så länge är:

Dag 1: (23 februari)
AlphaTauri: Yuki Tsunoda
Aston Martin: Sebastian Vettel/Lance Stroll

Alfa Romeo: Robert Kubica/Valtteri Bottas
Haas: Nikita Masepin/Mick Schumacher

Mercedes: Russell/Hamilton
Williams: Nicholas Latifi/Alex Albon

Dag 2: (24 februari)
AlphaTauri: Pierre Gasly

Alfa Romeo: Valtteri Bottas/Zhou Guanyu
Aston Martin: Lance Stroll/Sebastian Vettel
Haas: Mick Schumacher/Nikita Masepin
Williams: Alex Albon/Nicholas Latifi

Dag 3: (25 februari)
AlphaTauri: Pierre Gasly/Yuki Tsunoda

Alfa Romeo: Zhou Guanyu/Valtteri Bottas
Aston Martin: Sebastian Vettel/Lance Stroll
Haas: Nikita Masepin/Mick Schumacher
Williams: Nicholas Latifi/Alex Albon

Vad händer när det sker en olycka under ett test?

En olycka är precis som en olycka under en GP-helg. Den kan få stora eller små konsekvenser. Det stora problemet är oftast att de kostar tid. Det finns sällan allt för många reservdelar under ett test och det kan hända att teamen måste flyga in nya från fabriken i Storbritannien, Italien eller Schweiz. En bil som måste vila under ett test kostar många viktiga varv och det har inget team råd med inför en säsong.

Får vi se den slutgiltiga versionen av bilarna under testerna?

Nej. Absolut inte. I år är det ett helt nytt reglementevilket gör att det kommer att ske en väldigt brant utvecklingskurva mellan det första och det andra testet, efter det andra testet och fram till det första racet och säkerligen också efter det. När det gäller motorerna är det däremot tvärt om, där är utvecklingen låst under årets säsong och teamen kan göra vissa förändringar fram, till dess att säsongen startar i Bahrain, men inte efter det.

När är det F1-premiär 2022?

Den 20 mars 2022 avgörs det första loppet. Här hittar du hela kalendern.

När testade F1 i Barcelona senast?

Det var 2020, precis innan pandemin.

Olyckor under tester kan bli dyrbara, här Gasly i Barcelona 2019 (TT)

 

Varför testar man gärna i Barcelona?

Det är en bana som har både snabba, medelsnabba och långsamma kurvor, samt en lång raksträcka och det är en bana i Europa vilket gör att det är enklare att flyga in reservdelar. Dessutom brukar det vara torrt, även om det är kallare än under tävlingen i maj.

När testade Formel 1 i Bahrain senast?

2021. I fjol genomfördes samtliga försäsongstester i Bahrain. Där kördes även premiären. Så är det i år igen.

Varför testar F1 på Sakhir?

Vädret, det är varmt och torrt. Dessutom är det logistiskt praktiskt eftersom premiären avgörs på samma bana åtta dagar efter det avslutande testet.

Rosa Alpine reso för tester till Formel 1 2022

I går presenterades en rosa Alpine, lackad på två olika sätt. En blå variant och en rosa. Den nya huvudsponsorn BWT gillar den rosa färgen och hade den färgen när de sponsrade Racing Point. Nu följer sponsorn med Otmar Szafnauer som lämnat Aston Martin (tidigare Racing Point) för att bli ny teamchef hos Alpine.

Förarna, Fernando Alonso och Esteban Ocon, är de samma som förra året.

– Det är skönt att vara tillbaka. Eftersom pandemin sköt upp regeländringen ett år så har vi arbetat länge med det här konceotet, säger Alonso, dubbel världsmästare med Renault.

– Nu är det nya reglementet på plats, bilen ser fantastisk ut och jag gillar den nya lacken. Vi har en ny motor och vi är övertygade om att vi har bra uppdateringar på gång för den här nya generationens F1:a.

Alpine 2022 (Alpine)

Inför 2022 har det skett flera regeländringar vilket gör inget team vet hur de ligger till i förhållande till sina konkurrenter. Alla har startat säsongen med ett tomt papper och vissa team kan mycket väl ha gjort misstag när de tagit fram en ny bil. Det kan bli kostsamt.

– 2022 kommer att bli fruktansvärt smärtsamt för dem, säger Mercedes James Allison. Här kan du läsa hans tankar.

Jag har också gjort en genomgång av de nya reglerna. Du hittar dem här.

Klassiskt team på väg till Formel 1

av Anna Andersson

Affären med Alfa Romeo sprack. Ändå vill Andretti Autosport in i Formel 1.

– Michael har skickat in en ansökan till FIA, berättar Mario Andretti.

 

Andretti Autosport in i Formel 1
Mario Andretti (AP Photo/Luca Bruno)

Det var för ungefär ett år sedan som världsmästaren från 1978 avslöjade för Sportbladet att hans son Michael Andretti letar efter ett F1-team och att han vill ta in Andretti Autosport in i Formel 1. Under hösten 2021 förhandlade det amerikanska teamet, som tävlar i IndyCar, Extreme E, IMSA och Formel E, med Sauber om att ta över Alfa Romeo.

Planen var att amerikanen Colton Herta skulle köra en av bilarna och förhandlignarna var intensiva, men affären sprack.

2024 vill Andretti Autosport in i Formel 1

Michael Andretti ger sig dock inte, det förklarar Mario Andretti på sociala medier.

– Michael har skickat in en ansökan till FIA om att starta med ett nytt team i Formel 1 år 2024. Hans företag Andretti Global har de resurser och samtliga förutsättningar som krävs för att lyckas med det.

Det är inte helt enkelt att få en startplats i Formel 1. Dels måste FIA godkänna ansökan, sedan måste teamet betala 200 miljoner amerikanska dollar för att vara med. Den summan fastställdes av Concorce Agreement år 2020 och är till för att skydda de tio nuvarande teamen och förhindra att team som inte är kapabla till att göra den satsning som F1 kräver söker sig till mästerskapet. Vi minns alla 2010 när team som Lotus, HRT och Virgin kom in i Formel 1. Tolv år senare finns inget av dem kvar.

Det enda exemplet som har lyckats etablera sig i F1 de senaste åren är Haas. Tack vare ett samarbete med Ferrari har det amerianska teamet även nått vissa framgångar. Trots att 2021 var en en väldigt tung säsong för teamet räknar stallet med att kunna uppdatera bilen under 2022 och vara med i kampen om poäng.

Två amerikanska team i F1

Mario Andretti har även sagt till Indianapolis Star att hans son, till skillnad från Haas, vill bygga bilarna  i USA.

– När FIA bekräftar vår ansökan är vi beredda att starta inom ett par dagar, säger Mario till tidningen.

– Min son menar allvar. Nu är det upp till FIA och Formel 1 att acceptera vår ansökan.

Andretti Aurosport in i Formel 1
Grosjean lämnade F1 efter den fruktansvärda olyckan i Bahrain 2020 (TT)

Andretti är amerikans största racingfamilj. Mario Andretti som ursprungligen kommer från Italien, vann VM efter en fajt mot kollegan Ronnie Peterson 1978. Han har vunnit IndyCar fyra gånger och Indy 500. Hans son Michael gjorde ett kort gästspel i F1 1993 när han körde 13 lopp för McLaren och sonsonen Marcos har erfarenheter från IndyCar.

I IndyCarteamet tävlar i dag Romain Grosjean, som tidigare körde i Formel 1, och Colton Herta. Herta anses vara den största talangen inom amerikansk racing och han avslutade 2021 med  två segrar. I höstas testade även svensken Linus Lundqvist för teamet.

Formel  1 tar just nu mark i USA, som är en viktig marknad för flera av teamen. Amerikanska Liberty Media äger Formel 1 sedan ett par år tillbaka, under årets säsong avgörs två deltävlingar i USA ( Miami och Austin) och Drive to Survive har skapat ett enormt intresse för F1 i det stora landet i väster. Den fjärde säsongen startar om ungefär två veckor, mer om det läser du här.

I fredags presenterade för övrigt Mercedes sin bil, mer om det och om Lewis Hamiltons tsnkar efter fjolåregts intensiva säsong  läser du här.

I veckan startar försäsongstesterna i Spanien och till helgen startar IndyCar i St Petersburg, Florida. Nu är säsongen start igång igen! Tänk att en vinter kan kännas så lång!

 

 

Här är Mercedes W13 – första bilderna

av Anna Andersson

Han lämnade VM-finalen med tunga tankar. Han gick under jorden.
Under presentationen av Mercedes W13 öppnar Lewis Hamilton upp om den tuffa tiden.
– Det var en mycket svår period för mig, erkänner han.

Mercedes W13
Lewis Hamilton och George Russell när W13 presenteras (Mercedes)

Lewis Hamilton är tillbaka. Den sjufaldige världsmästaren blev ”bara” tvåa i VM 2021 efter en mycket dramatisk final och därefter bojkottade han FIA:s prisutdelning och hans teamchef Toto Wolf hävdade att Hamilton var ”desillusionerad”.
Då ryktades det om att Hamilton skulle lägga av – men själv svarade han aldrig på det snacket.
– Jag sa aldrig att jag skulle sluta. Jag älskar det jag gör och det är ett privilegium att få arbeta med den här gruppen av människor, säger Hamilton.

Mercedes W13 – i silver och svart

I samband med Mercedes presentation av W13 möter media för första gången efter den omdiskuiterade VM-finalen 2021 som lett till flera förändringar. Bland annat meddelade FIA i går att Michael Masi tvingats lämna sin post som tävlingsledare.
– Det var en mycket svår period för mig. Det var en tid när jag behövde skaffa mig lite avstånd för att bara leva mitt liv, säger han.
– Jag kom fram till en punkt där jag bestämde mig för att det är dags att fokusera på den nya säsongen. Jag vill samarbeta med Toto och George. Det är spännande att se vilken energi George tar med in i teamet. Det märks överallt och jag tror att det blir en spännande säsong.

Lewis Hamilton redo för 2022

Mercedes W13
W13 redo för 2022 (Mercedes)

Mercedes har bytt ut Valtteri Bottas mot britten George Russell, som funnits med i teamet i flera år, men tävlat för Williams.
– Lewis har varit min hjälte och det blir verkligen spännande att få köra vid sidan av honom. Det ger mig en fantastisk möjlighet att utvecklas, säger Russell.
Under presentationen visar Mercedes också upp andra nyheter, som att bilen som till mestadels har varit svart nu återigen är lackad i silver, men med svarta inslag.
– Den svarta färgen hade ett mål, det var en tydlig demonstration av vårt mål att vara ett team som står för mångfald och integration. Det är en del av vårt DNA, men det är även silvret. Det är vår historia, säger teamchef Toto Wolff.

Mercedes W13

 

Hur bra är Mercedes W13?

Mercedes har dominerat F1 sedan den senaste regeländringen 2014, vunnit samtliga konstruktörstitlar och alla förar-VM utom ett. Men nu väntar en helt ny tid.

2022 kommer ett helt nytt reglemente där inget av teamen kan ta med sig någonting från fjolårets bil.

Istället har Formel 1 utvecklat ett helt nytt koncept, vilket kan förändra rangordningen mellan teamen.

– Vi hoppas att vi kan vara med och konkurrera, men vi har ingen aning om vi kan vara med och slåss om titeln, säger Toto Wolff.

– Samtidigt ska vi göra allt vi kan för att lyckas.

Här kan du följa tidigare lanseringer, som Red Bull, McLaren, Ferrari och Aston Martin.

F1 startar sin försäsong med tre testdagar i spanska Barcelona, nästa vecka. 23-25 mars. Därefter följer ytterligare tre testdagar i Bahrain. De två team som ännu inte har presenterat sina bilar är Alpine och Alfa Romeo.

Michael Masi får sparken

av Anna Andersson

I dag presenteras Ferraris F1-75 – men först andra nyheter.

F1 har bestämt sig.
Efter den kontroversiella VM-finalen lämnar Michael Masi jobbet som tävlingsledare för Formel 1.
Han ersätts av två personer – och F1 inför dessutom ett helt nytt videosystem som påminner om fotbollens VAR.

FIA:s nya president Mohammed bin Sulayem meddelar nu att Michael Masi förlorar jobbet som tävlingsledare i Formel 1. Han har haft tjänsten i tre år, sedan Charlie Whiting gick bort, men efter den omdiskuterade F1-finalen 2021 måste han lämna sitt jobb.
Istället kommer Niels Wittich och Eduardo Freitas att dela på uppdraget. De stöttas av Michael ”Herbie” Blash, som var vice tävlingsledare i F1 mellan 1996 och 2016. Wittich har varit tävlingsledare i DTM och Freitas i WEC.
Ytterligare en förändring är att det inte längre kommer att sändas någon kommunikation mellan tävlingsledaren och teamen.
– Detta sker för att tävlingsledaren ska slippa press utifrån och ska kunna fatta sina beslut i lugn och ro, förklarar FIA:s nya president.

Michael Masi lämnar jobbet

En annan nyhet är att Formel 1 tar hjälp av videoövervakning, liknande den VAR som används inom fotbollen. Det kommer att finnas en virtuellt ”Race control” där medarbetarna har direktkontakt med tävlingsledningen. Enligt FIA:s president har medarbetarna tillgång till ” den allra modernaste tekniken” för att kunna stötta tävlingsledningen.
– På detta sätt tar F1 ett steg in i den nya eran, säger presidenten i ett uttalande.
– Utan domaren finns ingen idrott och en av grundstenarna för FIA är att stötta och respektera domarna. Vi behöver göra strukturella förändringar för att möta kraven från förare, team, tillverkare arrangörer och även från fansen.

Utredningen kring den omdiskuterade avslutningen av F1-finalen pågår dock fortfarande och ska presenteras innan säsongen startar den 20 mars. Tävlingsledare Michael Masi får nu andra uppgifter inom FIA.

Ferraris F1-75 – här är den

Ferraris F1-75

Här är Ferraris F1-75, stallets utmanare 2022 och titta på bilderna det är radikala förändringar ni ser på F1-75. Titta på nosen och titta på sidepodsen. De påminner lite om den McLaren som tävlade 2011 (MP4-26). Den körde in sex segrar och slutade tvåa i VM bakom Red Bull och Sebastian Vettel.

– Regeländringen 2022 är utan tvekan den mest radikala regeländring som genomförts under de senaste 40 åren. Som team har vi arbetat systematisk och väldigt tajt. Vi definierade tydliga prioriteringar bland de många mål vi har velat uppnå och många av dem har varit direkta motpoler. Parallellt med utvecklingen av bilen har vi också förbättrat vårt simuleringsverktyg, säger chassichef Enrico Cardile.

 

Ferraris F1-75

Han är också är tydlig med att  Ferrari har haft ett mycket öppet sinne när man antagit den här utmaningen.  Stallet har höga målsättningar och stallchef Mattia Binotto drömmer om att vinna tillbaka den titel som stallet inte har haft i sin ägo sedan 2007.

– Jag önskar att F1-75 är en bil som återigen ger våra fans möjligheten att vara stolta över Ferrari. Vårt mål är återuppliva legenden om den stegrande hästen och det kan vi bara göra genom att vinna, säger Binotto.

– Det kommer att kräva en fantastisk bil och två fantastiska förare. Det har vi.

I morgon presenterar Mercedes sin bil. Här kan du se Red Bulls bil.

I kom också nyheten om när Netflix släpper Drive to Survive, säsong fyra. Det kan du läsa om här.

Notera också att Otmar Szafnauer som väntat är ny medarbetare hos Alpine. Han har tidigare varit teamchef hos Aston Martin.

Sida 88 av 390