”Detta borde bli en dubbelseger”

av Anna Andersson

Red Bull är säkra inför helgens deltävling. Stallet räknar med att plocka full poäng i Mexiko GP 2021.

– Detta borde bli en dubbelseger, säger Helmut Marko.

Mexiko GP 2021
Dubbelseger? (TT)

Han baserar uttalandet på att Red Bull av tradition är väldigt starka i  Mexiko och att de har haft något enklare att anpassa bilen efter den höga höjden. Lägg där till att den motorfördel som Mercedes normalt sett har inte finns i Mexiko. Detta beror på den tunna luften.

– Vi hoppas att våra prognoser stämmer. Att vi, tack vare motorn,  har en viss fördel i Mexiko och Brasilien, säger Red Bulls motorsportkonsult till auto, motor und sport.

Helmut Marko avslöjar också att stallet räknar med  att Lewis Hamilton kommer att behöva göra ytterligare ett motorbyte innan säsongen är över. Möjligen redan i Brasilien nästa helg.

– Om tävlingarna  fortlöper normalt och utan några kollisioner kommer vi inte att behöva  göra fler motorbyten. Men enligt den information vi har och de förhoppningar vi har kommer Hamilton att behöva göra ett motorbyte till, säger Marko.

Höjden är utmaningen i Mexiko GP  2021

Det finns många frågetecken inför helgens deltävling i Mexiko. Banan ligger på mer än 2200 meters höjd över havet, vilket  exempelvis är 1500 meter högre än banan i Brasilien. Vid den höga höjden är luften betydligt tunnare, ungefär 25 % mindre syre, vilket påverkar alla. Förare, bilar och motorer.

Jag ger mig på en något förenklad förklaring eftersom ni är många som har ställt frågor om detta. I Mexiko behöver teamen exempelvis jobba mycket med kylningen. Det är luften som håller ner temeraturen på alla bilens system och därför finns det en risk att exempelvis bromsarna överhettar på den höga höjden.

Ett annat problem är downforce. På den höga höjden finns det knappt något luftmotstånd vilket gör att farten ökar. Bilarna når hastigheter kring 350 km/timmen, men ändå kör de med samma downforcespecifikationer som på de trixigare banorna i Ungern eller Singapore.

På grund av den tunna luften måste man göra det. Även om banan inte har speciellt många snabba kurvor  och är utrustad med två långa rakor når bilarna bara downforcenivåer som är jämförbara med Italiens GP på Monza. Man räknar alltså med att 25 % av downforcen går förlorad.

Den tunna luften påverkar även motorn, och även där räknar man med att motorn tappar ungefär 25 % i prestanda och här måste turbon jobba betydligt hårdare för att kompensera den förlusten.

Med andra ord så ställer den höga höjden över havet helt andra krav på materialet än vad teamen är vana vid och det kan naturligtvis leda till oväntade utmaningar och förändrignar i resultatlistan.

Snabba nyheter – F1 och IndyCar

Mexiko GP 2021
Charles Leclerc (TT)

Ferrar vs McLaren. Det är ytterligare en  spännande fajt i VM. Ferraris båda förare har fått uppdaterade motorer och det var först i USA som båda förarna hade samma material och startade utan bestraffningar. Där såg det lovande ut för det italienska teamet. Har stallet en pallchans i Mexiko?

Vad kan Sergio Perez göra? Red Bulls förare kommer i  alla fall att vinna matchen på läktaren och nu har han faktiskt en bil som även kan vinna loppet.

Här är resultatet efter träning 1. Där vi hade två Mercedes i topp, före två Red Bull. Lewis Hamilton behövde gå till domarna efteråt eftersom han var utanför banan i kurva ett och två, men inte tillbaka på banan på det sätt som är bestämt. Han fick en varning för det, det fick Kimi Räikkönen också.

Under det andra passet svarade Max Verstappen med den snabbaste tiden, före Valtteri  Bottas  och Lewis Hamilton. Resultatet ser du här.

Lance Stroll, Aston Martin och Yuki Tsunoda, Alpha Tauri, har båda nya motorer och kommer att bestraffas på söndag.

Toto Wolff varnar Max Verstappen inför avgörandet. Här läser du mer om det.

Det  blir ingen Hulk i IndyCar. Nico Hülkenberg tackar nej av personliga skäl. Han blev pappa för första gången tidigare i år. Kanske är det så att han väljer att ge familjen företräde nästa år?

Toto: Lewis kommer att krascha in i Max om han måste

av Anna Andersson

Inför Mexiko Grand Prix 2021 varnar Toto Wolff  Max Verstappen.
Mercedes teamchef  tror att Lewis Hamilton medvetet  kan  köra på sin konkurrent för att vinna titeln.
– Om de kommer till ett läge där den som vinner sista racet tar titeln kommer de att köra mot varandra, hårt.

Mexiko Grand Prix 2021
Monza 2021 (TT)

Mercedes teamchef jämfört Hamilton och Verstappen med VM-fajterna mellan Ayrton Senna och Alain Prost. De två stora mästarna som under slutat av 1980-talet krigade mot varandra på banan och startade ett krig  i kampen om VM-titeln.
– Om det kommer till ett scenario där de kör mot varandra för att vinna titeln i säsongsfinalen i Abu Dhabi kommer de absolut att göra detsamma som Prost och Senna, säger Wolff till Daily Mail.

– Det som hände på Monza? Verstappen körde Lewis av banan eftersom han var på väg att köra om honom och han var snabbare. Det är helt förståligt.

 Senna och Prost

Prost och Senna hos McLaren, innan kriget bröt ut (TT)

Toto Wolff är väldigt tydlig med sina åsikter i artikeln som har fått rubriken:

” Toto: Lewis kommer att krascha in i Max om han måste.”
– Om du kör för en titel och du ser att du håller på att tappa den för att den andra killen kör om dig. Vilka andra verktyg har du att använda, vid sidan av att du ser till att han inte kan köra om?, fortsätter Wolff.
– Vi såg det med Schumacher och Villeneuve, vi såg det med Senna och Prost. Två gånger om.
Det är nu fem lopp kvar  av årets mästerskap i Formel 1 och Verstappen har en ledning på 12 poäng, en seger ger 25 poäng och det snabbaste varvet ytterligare en poäng. Det betyder att det är väldigt jämnt inför helgens deltävling i Mexiko och det är mycket troligt att det är en lika jämn fajt när vi kommer till finalen Abu Dhabi i mitten av december.

– Du kan inte kontrollera Hamilton och Verstappen. Och jag tror inte att du vill kontrollera dem heller. De är gladiatorer i sina maskiner, säger Toto Wolff.
– Jag skulle aldrig säga åt någon att medvetet köra in i någon annan, men om de kommer till ett läge där den som vinner sista racet tar titeln kommer de att köra mot varandra. Hårt.

I måndags listade  jag de fem tuffaste duellerna i Formel 1. Du läser det här.

Väderprognos inför Mexiko Grand Prix 2021

Temperaturen väntas variera mellan åtta grader på natten och upp till 23 grader varje dag under tävlingshelgen. Växlande molnighet, men ingen nederbörd.

Guide till Mexiko Grand Prix 2021

Autodromo Hermanos Ridriguez
Banlängd: 4,313 km. Medsols
Avstånd till kurva ett: 890 meter
Antal kurvor: 9 höger och 7 vänster
Kurvor under 100 km /tim: 6 (T2, T4, T5, T6, T13, T16)
Inga kurvor tas i mer än 250 km/timmen.
Däck: C2, C3 och C4. Läs mer om däcken här.
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt.
Bromszoner: 8 (3 av dem är hårda)
Maxhastighet utan DRS: 349 km/tim
Lägsta fart: 78 km/tim.
Genomsnittsafart: 179 km/tim.
Vinnande strategi 2019: 1 depåstopp.
Mest valda strategi: 1 depåstopp.
Race med säkerhetsbil sedan 2003: 2 ( den har varit på banan 2 gånger)
Första segrare: Jim Clark, Lotus, från pole position 1963
Segrar från pole position: 9
Seger från högsta startposition: 13, Alain Prost 1990.

Statistik Mexiko Grand Prix

Mexiko Grand Prix 2021
Hamilton vann i Mexico City 2019 (TT)

Topp 8 i kvalet 2019:

1. Charles Leclerc, Ferrari
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Alexander Albon, Red Bull
6. Valtteri Bottas, Mercedes
7. Carlos Sainz, McLaren
8. Lando Norris, McLaren

Snabbaste kvalvarvet:
Absolut: 1:14.758 (Charles Leclerc, Ferrari, 2019)
2019: 1:14.758 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:14.759 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:16.488 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:18.704 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:19.480 (Nico Rosberg, Mercedes)

Förare med flest poles:
Jim Clark (4)
Ayrton Senna (3)
Nigel Mansell (2)
Gerhard Berger (1)
Sebastian Vettel (1)
Clay Regazzoni (1)
Riccardo Patrese (1)
John Surtees (1)

Topp 8 i Mexiko Grand Prix 2019:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Alexander Albon, Red Bull
6. Max Verstappen, Red Bull
7. Sergio Perez, Racing Point
8. Daniel Ricciardo, Renault

Snabbaste varvet:
Absolut: 1:16.788 (Nigel Mansell, Williams, 1991)
2019: 1:19.232 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:18.741 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:18.785 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:21.134 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:20.521 (Nico Rosberg, Mercedes)

Senaste vinnarna:
2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Max Verstappen Red Bull
2017 Max Verstappen Red Bull
2016 Lewis Hamilton Mercedes
2015 Nico Rosberg Mercedes

Förarna med flest segrar:
Jim Clark (2)
Nigel Mansell (2)
Alain Prost (2)
Lewis Hamilton (2)
Max Verstappen (2)

Antal omkörningar:
2019: 36
2018: 33
2017: 24
2016: 25
2015: 27

Snabba nyheter:

Williams teamchef Jost Capito berättar om tankarna kring samarbetet med Alexander Albon.
– Vi ville ha en förare med erfarenhet av F1, men som också är på väg uppåt, säger han till The Race.
– När man bygger ett team behöver man också tänka långsiktigt.
Med andra ord så är Williams avsikt att Albon ska stanna under en längre period.

Romain Grosjean har opererat sin hand igen.

Jag skrev om det för ett par dagar sedan. Enligt Grosjean kommer hans vänstra hand aldrig att bli helt perfekt igen.

I måndags testade Linus Lundqvist för IndyCar. Mer om det läser du här.

F1-chefen avslöjar nyheter inför 2022

av Anna Andersson

Ett nytt namn och fler poäng.
Det är Formel 1:s plan för The F1 Sprint 2022.

F1 Sprint 2022
Verstappen var snabbast i den första sprinten i år (TT)

I år har Formel 1 kört F1 Sprint vid två tillfällen och ett tredje är planerat till Brasilien GP om lite mer än en vecka. Till nästa år sker det dock en förändring. Enligt F1:s sportsliga direktör Ross Brawn blir det flera förändringar till 2022 och nu har han också avslöjat de första detaljerna.
Det börjar med en förändring av namnet:

– Namnet är en sak. Vi säger alla att det är ett lopp och där vill vi vara tydliga, förklarar han i en kommentar som publieras hos rtl.

Nytt namn för The F1 Sprint 2022

Nästa problematik är var pole position tar vägen under en sprinthelg. Normalt sett är det den förare som är snabbast över ett varv som tar pole position, men under  sprinthelgerna har det varit den förare som vunnit F1 Sprint och inte den som varit snabbast i  kvalet som tagit pole. Det har skapat en viss förvirring.
– Personligen skulle jag föredra om det blev en ändring här. Men det är ett beslut som FIA och teamen ska ta, säger Brawn.

Sex F1 Sprint 2022?

En annan förändring är att det blir dubbelt så många sprints nästa år. Nu pratas det om sex stycken och Brawn vill att man delar ut fler poäng än de tre som vinnaren får i dag.
Han föreslår att vinnaren av F1 Sprint får en tredjedel av de poängen som delas ut i ett Grand Prix, alltså mellan åtta och tio poäng.

– Då skulle det påverka VM och det ska sprinten göra. Däremot ska den inte avgöra VM, säger Brawn.
Var nästa års sprinter ska arrangeras är inte klart.
– Vi har ett par saker att reda ut här. Vi vill se framsteg, men inte göra några radikala förändringar, säger Brawn.

Snabba nyheter

Kommer Volkswagen med sina märken Audi och Porsche till Formel 1? Enligt rykten i Tyskland tas ett beslut om det i november. Det ryktas om att Audi kan bli ny motorleverantör till McLaren medan Red Bulls båda team vill samarbeta med Porsche.

F1 Sprint 2022
Villeneuve firar VM-titeln i Jerez 1997 (TT)

Efter 25 års frånvaro vill spanska Jerez tillbaka till Formel 1.
– Vi är första reserv, så snart en arrangör hoppar av kan vi ta över, säger Juan Marin.

Han är vice regeringschef i Andalusien som även är minister för turismen i regionen.
Mellan 1986 och 1990 kördes Spaniens Grand Prix i Jerez och 1994, samt 1997 arrangerade den Europas GP. Spanien har en GP-tävling i Barcelona, men det har varit ständiga diskussioner om det kontraktet ska förlängas eller inte. Banan är dock med 2022.

Williams missar test inför 2022

Williams kommer inte att köra årets test i Abu Dhabi. Det är ett däcktest och teamen får för första gången möjligheten att testa den nya 18-tumsdäcken från Pirelli. Williams avstår av ekonomiska skäl. Teamet vill inte bygga en bil för enbart två testdagar.
– Vi kommer inte att köra. Vi har ingen testbil och det gör att vi inte kan köra, säger Williams Dave Robson enligt motorsporttotal.

Därmed kommer teamet att börja sina tester 2022 utan att ha någon riktigt bra koll på de nya däcken. Hur stor nackdel blir det?
– Det är länge sedan vi tog beslutet och vi kan inte ändra oss nu, säger han.
– Vi kommer att starta vintertesterna lite bakom de andr. Jag hoppas att vi kan ta igen det när vi kan köra bilen ordentligt. Vi vill gärna testa redan nu, men det går inte.Trotts detta bär vi inte ligga allt för långt efter när säsongen startar.

I morgon får du en guide till Mexikos GP. I går fick du alla tider och däckval. Mer om det läser du här.
I måndags skrev jag om de fem tuffaste duellerna i Formel 1. Det läser du här.
Är du intresserad av IndyCar?
Läs Linus Lundqvists tankar efter måndagens test med Andretti Autosport. Jag fick en pratstund med honom.
Under dagen kan du höra hela den intervjun, samt ett samtal med Penskes ingenjör Mathias Jönsson, som berättar vad ett test i IndyCar egentligen innebär, i Indypodden.

”Hamilton och Verstappen överdriver”

av Anna Andersson

Duellen mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton har lett till två otäcka olyckor.
Nu väntar Mexiko GP i Formel 1 och Jackie Stewart är orolig.
– Jag vill inte att det ska hända någonting illa, säger den trefaldige mästaren.
– På min tid hade Verstappen dött i den olyckan som inträffade på Silverstone.

Mexiko GP i Formel 1
Hamilton och Verstappen i Storbritannienn (TT)

Årets VM-duell är tuffare än på länge. Tajta fajter på banan och utanför. 12 poäng skiljer mellan VM-ledaren Verstappen och den jagande mästaren Hamilton när fem lopp återstår.
Det gör Jackie Stewart orolig.
– De måste vara försiktiga så att de inte blir för ivriga i jakten på att vinna ett lopp, säger Stewart till motorsport-magazine.com.
Han syftar på kollisionerna på Silverstone, där Verstappen kraschade in i muren i hög hastighet och på Monza, där Verstappens bil körde upp på Hamiltons och däcket vidrörde Hamiltons hjälm.
– Jag tycker att de båda överdriver, vi har sett två exempel på det, säger 82-åringen.
– Förhoppningsvis kommer vi att minnas den här säsongen på ett så positivt sätt som möjligt. Jag vill inte att det ska hända någonting illa, även om motorsporten numera är väldigt säker. På min tid hade Verstappen dött i den olyckan som inträffade på Silverstone.

Verstappen och Hamilton överdriver

Jacki Stewart 2014 (Jerker Ivarsson)

Han påpekar att sporten numera är säkrare än någonsin tidigare och att en förare inte bestraffas lika hårt vid ett misstag. När Stewart var aktiv, mellan 1965 och 1973, var dödsolyckor betydligt vanligare. Britten, som själv vann tre VM-titlar, gjorde sig också känd för sitt arbete för säkerheten inom sporten.
Sedan han var aktiv har sporten förändrats och dödolyckor är i dag väldigt ovanliga.
– I dag straffas en förare inte på samma sätt för sina misstag. Kanske tar de sig för stora friheter och jag tycker att de borde undvika det, säger han.
Stewart tror att Mercedes och Lewis Hamilton kommer att ta hem titeln till slut eftersom de har större erfarenheter, men påpekar samtidigt att det är misstagen som kommer att avgöra. En kollision eller ett tekniskt problem kan avgöra hela mästerskapet.

Tidsschema Mexiko GP:

Fredag 5 november:
Träning 1 kl 18.30-19.30
Träning 2 kl 22.00-23.00

Lördag 6 november
Träning 3 kl 18.00-19.00
Kval kl 21.00-22.00
Söndag 7 november:
Mexiko GP kl 20.00-22.00

Däckval Mexiko GP i Formel 1

Efter två års frånvaro är Mexiko GP tillbaka i F1. Det handlar om race på väldigt hög höjd (2285 m), vilket påverkar motorer och dowenforce negativt. Helgens race kommer  att handla om traction, bromsar och en knepig sista sektor med en lång raka över start- och mål. Pirelli har valt samma däck som 2019, men ett steg hårdare än 2018. Det är också samma däckval som i USA:s GP, men den här banan är av en helt annan karaktär.

– Den höga höjden och banans layout skapar alltid en massa spännande utmaningar och flera överraskningar. Detta är ofta ett lopp som är väldigt oförutsägbart och levererar många möjligheter till olika strategier, säger Pirellis Mario Isola.
– Nyckeln handlar om att förstå skillnaden mellan de mjuka däcken och mediumdäcken under kvalet. Senast Formel 1 var här var det tora problem med däckslitaget.

I gårdagens inlägg kritiserade Danica Patrick Formel 1 och sportens syn på kvinnor. Det läser du här.

Här läser du min sammanställning av de fem hetaste VM-duellerna i F1-sportens historia.

Linus Lundqvist imponerade på Andretti Autosport

av Anna Andersson

Nu har Linus Lundqvist testat IndyCar. Han körde 46 varv på Indianapolis Motor Speedway för Andretti Autosport.

– Det var helt fantastiskt. Alla berättar om hur häftigt det är, men detta överträffade mina förväntningar, säger han.

Linus Lundqvist har testat IndyCar
Linus Lundqvist testar IndyCar (IndyCar)

Svensken slutade trea i IndyLights och fick möjligheten att testa IndyCar med ett av de mest klassiska amerikanska teamen, Andretti Autosport.

– Det har varit en helt otrolig dag, kanske den bästa i mitt liv, säger han.

– Jag har drömt om det här tillfället i flera år och det var allt jag någonsin hoppats på. Bilen är den överlägset mest brutala jag har kört – bromsarna, farten, greppet, allt är i en klass för sig. Det är ett fysiskt monster och jag det känns i axlarna när man kör utann servostyrning.

Linus Lundqvist i sitt första test för IndyCar

Testet genomfördes på torr bana, i fina väderförhållanden och arrangerades utan officiell tidtagning. Lundqvist kom snabbt upp i fart och delade banan med sina två huvudkonkurrenter från årets Indy Lights-säsong, David Malukas och Kyle Kirkwood (båda USA). Båda två har testat IndyCar tidigare.

–  Jag var inte mer än någon tiondel efter och teamet var imponerat med tanke på att det var första gången jag körde en IndyCar. Det känns skönt, säger Lundqvist.

Kan du beskriva känslan när du rullade ut?

– Det kändes som en blixt, när man väl sitter i bilen glömmer man allt man har hört och fokuserar på varje moment. Det var så fantatsiskt roligt. Det gick snabbare än jag hade förväntat mig och ändå kunde jag bromsa senare. Dessutom var tiden bra och teamet nöjt.

Vad testet betyder för framtiden är dock oklart.

– Målsättningen är fortfarande att köra IndyCar nästa år, men det finns inte många platser kvar och jag går upp mot världseliten här

Linus Lundqvist testar IndyCar
Linus Lundqvist (IndyCar)

Vad händer nu?

– Jag stannar kvar i USA i två, tre veckor för att följa upp arbetet och sedan åker jag till Sverige för att jobba med mina partners för att säkra en deal för framtiden.

Kan det bli fler tester?

– Det kan jag inte svara på  nu, utan vi ska jobba på det de kommande dagarna och veckorna.

Har du någon deadline?

– Jag vill ha det klart i morgon,  men teamen har en annan agenda så vi får se.

Om det inte blir IndyCar 2022 är IndyLights ett alternativ.

– Jag har aldrig kört två säsonger  i en serie, men det är många som har gjort det och är det där jag tävlar nästa år så ska jag ta titeln, säger Linus Lundqvist.

– Men målet är fortfarande IndyCar 2022.

Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist är båda klara för IndyCar 2022. Listan på förare och de lediga platser som finns till 2022 hittar du här.

I  gårdagens inlägg kunnde du läsa om de fem tuffaste duellerna i F1-historien och Danica Patricks förklaring till varför så få tjejer når Formel 1.

– England och Europa har alltid legat efter när sett till sina sociala strukturer, hierarkier och könsdynamik, säger hon.

Patrick: Därför når tjejer inte Formel 1

av Anna Andersson

Det är 45 år sedan en kvinna tävlade i Formel 1. En anledning är att kvinnor inte känner sig välkomna. Det hävdar Danica Patrick.
– Jag kände mig inte lika välkommen i England, för att jag var tjej. England och Europa har alltid legat efter sett till sina sociala strukturer, hierarkier och könsdynamik.

Amerikanskan har haft en framgångsrik karriär inom Indycar och även inom NASCAR, men hon lyckades aldrig ta sig till Formel 1. Det är en väg som väldigt få tjejer har klarat av att hantera och det är mer än 45 år sedan en kvinna tävlade i F1.
Då, på 1970-talet, tog Lella Lombardi en halv poäng och 1992 försökte Giovanna Amati att ta en plats i mästerskapet, men lyckades aldrig.

kvinna tävlade i Formel 1
Danica Patrick, 1 seger, 7 pallplatser och 3 pole position i IndyCar. (TT)

Danica Patrick var i England för att börja vandra på den europeiska stegen mot Formel 1, men valde att återvända till USA. I en intervju med racer.com ger hon sin syn på varför kvinnor inte lyckas ta sig till F1, samtidigt som hon bara är en av flera tjejer som har tävlat i den amerikanska formelbilsserien vilken inkluderar  Indy 500.
– Jag kände mig mer välkommen när jag kom hem till USA, där var människor genuint glada över att jag var med, jag kände mig jämställd. Det upplevde jag inte i England. Kanske är det en anledning till att du inte ser så många kvinnliga förare som klättrar på stegen mot Formel 1?, säger Patrick som vann ett lopp i IndyCar och länge var en av seriens mest omskrivna förare.
– Vad kan ändara på det? Folk måste ändra sin attityd. Det är som en kultur, en norm.

45 år sedan en kvinna tävlade i Formel 1

Hon anser att den tidigare F1-gurun Bernie Ecclestone är en av anledningarna till varför det har saknats kvinnor i Formel 1 och att ingen kvinna under snart 30 år har kommit närmare än Susie Wolff, som var utvecklingsförare för Williams, men aldrig körde något annat än fredagsträningar.
– Jag minns flera negativa saker som Bernie Ecclestone sa om mig, så säg snälla saker istället! Se till att folk känner sig välkomna, säger hon.
Danica Patrick debuterade i IndyCar 2005, samma år blev hon årets nykomling i både Indy 500 och i mästerskapet.

kvinnor tävlar i Formel 1
Danica Patrick under Indy 500 år 2011. Hon lämnade Indyar för NASCAR 2012 och gjorde ett inhopp i Indy 500 år 2018. Hon avslutade karriären 2018 (TT)

Bernie Ecclestone var inte förtjust i hennes framgångar och kommenterade dem på följande sätt i ESPN.
– Jag har en riktigt bra idé… kvinnor borde vara klädda i vitt, som alla andra hushållsapparater.
Det uttalandet får Danica Patrick fortfarande att se rött.
– Jag är säker på att det är annorlunda nu, det görs framsteg i USA och även om världen går framåt i samma takt så upplevde jag då att vi var på helt olika platser, säger hon.
– Det är kanske ett kontroversiellt uttalande, men jag hade den erfarenheten så det är det jag upplevde. Jag menar, när chefen säger något om diskmaskiner och att klä sig i vitt. Ärligt talat? Behöver jag säga något mer när mannen som är ansvarig för mästerskapet uttalar sig på det sättet?

Nya initiativ för att att få en kvinna till F1

Bernie Ecclestone är mannen bakom det moderna Formel 1, men har numera lämnat mästerskapet. Han sålde sina rättigheterna till Liberty Media 2017 och försvann då också från sporten. I dag lever 91-årige Ecclestone med sin hustru och ettårige son i Schweiz.
Formel 1 har de senaste åren tagit flera steg för att öka jämställdheten inom sporten. 2020 startade projektet FIA Girls on Track Rising Stars tillsammans med Ferrari Driver Academy där man arbetar för att ge kvinnliga talanger chansen att nå Formel 1 via ett stöd av Ferraris förarakademi.

Projektet genomfördes även i år och där är svenska Milla Sjöstrand, 13, en av fyra förare som gått till final i juniorklassen. Mer om det läser du här.

Vill du läsa mer om F1 och årets fajt har jag listat de fem tuffaste duellerna i F1-historien  här.

Kort om Formel 1

Formel 1-världen har sorg. Antonia Terzi, som arbetade med aerodynamik hos Ferrari och sedan även hos Williams (2002-2004) har omkommit i en trafikolycka. Italienskan ledde Williams aerodynamikavdelningen och låg bland annat bakom den omtalade nosen som påminde om en hammarhaj år 2004. Hon har sedan arbetat hos Bently och Dallara och även inom  den akademiska världen. Antonia Terzi blev 50 år gammal.

Den förre F1-föraren Anthony Davidson avslutar sin karriär. Han var längre test- och tredjeförare för Honda och  körde 24 F1-lopp. De senaste åren  har 42-åringen tävlat i WEC.

De tuffaste duellerna i Formel 1

av Anna Andersson

Lewis Hamilton mot Max Verstappen  – det  är en av de tuffaste duellerna i Formel 1 och nu ska den avgöras.

Fem lopp återstår, de ska avgöras under sex veckor och det skiljer 12 poäng när F1 åker till Mexiko kommande helg

Inför avgörandet har jag letat i historien och plockat fram de fem tuffaste duellerna i Formel 1.

Håller du med? Lägg en kommentar med din egen lista!

De tuffaste duellerna i Formel 1 – fem fajter att minnas

Didier Pironi och Gilles Villeneuve (1982)

Gilles Villeneuve (Getty)

På Imola 1982 tvingades Ferrari plocka fram en skylt med texten ”SLOW” på för att hindra sina förare från att köra varandra av banan. Ordern var att de skulle hålla positionerna, med Villeneuve längst fram. Den struntade Pironi i. Han körde om Villeveuve, som svarade i tron om att de skulle ge fansen lite extra show. Pironi ansåg däremot att han hade rätten på sin sida, körde om Villeneuve i Tosa och snodde segern mitt framför framvingen på Villeneuve.

Kanadensaren svor på att han aldrig skulle tala med sin teamkollega igen.
Två veckor senare omkom Villeneuve i kvalet till Belgiens GP. Pironi skadade sig illa under F1-loppet i Tyskland senare samma år och avslutade sin karriär. Han bytte till båtracing, men omkom i en båtolycka 1987.
Gilles Villeneuves son, Jacques, vann VM i Formell 1 1997. Didier Pironis son, Gilles, jobbar för Mercedes F1-team och fick göra Lewis Hamilton sällskap på prispallen efter segern i Storbritannien GP år 2020.

Ayrton Senna och Alain Prost (1988-1990)

Tuffaste duellerna i Formel 1
Senna och Prost i Japan år 1988 (TT)

Ayrton Senna är en av tidernas snabbaste förare som aldrig backade, Alain Prost var å andra sidan, smart och beräknande. De två möttes hos McLaren 1988 och det är en av de största interna konflikterna inom F1:s historia.
Under den första säsongen var deras bil överlägsen och McLarens MP4/4 vann 15 av 16 lopp. Senna tog den första titeln, året därefter började problemen när Senna struntade i teamordern att inte utmana Prost om segern i San Marino.

När mästerskapet kom till Japan pratade förarna inte med varandra och Prost hade en ledning på 16 poäng. Då återstår två lopp av säsongen.

Prost tog ledningen, Senna följde honom och de var en minut före närmsta konkurrent. På varv 47 attackerade Senna prost, Prost stängde dörren och bilarna kolliderade.

De blev stående i avåkningszonen, Prost gick mot depån, övertygad om att han vunnit VM. Senna fick hjälp av funktionärer att komma av banan, körde genom en avspärrad zon och upp på banan innan han gick i depå. Han kunde fullfölja loppet och även vinna det. Senna diskvalificerades efter loppet, vilket gav Prost hans tredje VM-titel.

Senna gjorde allt för att vinna

Prost lämnade teamet för Ferrari och ett år senare, på samma bana, fick Senna sin revansch. Han visset att ha skulle säkra VM-titeln om Prost blev utan poäng. Senna hade pole position, men Prost tog starten från andra rutan. Senna gav sig inte utan rammade sin konkurrent. Båda bilarna bröt och Senna vann titeln.

– Senna hade en otrolig attityd när det gällde att vinna, det spelade ingen roll hur många kroppar han klättrade över. Han höll sig inte inom några gränser. När han kom till McLaren insåg han nog att det inte räcker med att köra fort för att besegra Prost, utan att det var den andra biten som var lika viktig, sa Stefan Johansson, som varit teamkollega med båda två, när jag intervjuvade honom i våras.

– Prost mot Senna var en bitter strid. Sennas problem var att ha alltid skulle vinna, vad det än gällde, men Prost var smartare och insåg att man inte behöver vinna varje slag för att gå segrande ut kriget. Han vann också fler mästerskap.

Deras relation var ansträngd fram till Sennas död 1994.

 

Damon Hill och Michael Schumacher (1994)

Tuffaste duellerna i Formel 1
Hill och Schumacher 1996 när Hill vann VM (TT)

Efter Ayrton Sennas tragiska död klev Damon Hill fram som Michael Schumachers tuffaste konkurrent. Schumacher inledde säsongen med att ta sex segrar på sju lopp men på Silverstone hände det som fick säsongen att vända. Hill hade pole positon, Schumacher körde förbi honom på formationsvarvet.
– Han körde så långsamt och jag ville inte bromsa hårt, citeras Schumacher på sin hemsida.
Schumacher fick ett straff på fem sekunder, men teamet informerade honom aldrig om straffet. Schumacher diskades, men körde ändå vidare och slutade tvåa.

En vecka innan Tysklands GP stängdes ha av. Fansen blev vansinniga när VM-ledaren inte skulle få köra på hemmaplan och Schumachers team Benetton överklagade beslutet. Tysken fick starta, men bröt med motorproblem. Han var sedan avstängd under deltävlingarna i Italien och Portugal vilket ledde till en väldigt spännande avslutning på säsongen. Schumacher kvalade in som tvåa till finalen i Adelaide, Australien, precis framför Damon Hill. På det 37 varvet gjorde Hill ett omkörningsförsök, men Schumacher gav sig inte. Bilarna kolliderade, Schumacher bröt direkt, Hill fortsatte till depån och tvingades bryta med en bruten hjulupphängning. Där vann Schumacher sin första av sju titlar.
– Jag visste inte att hans bil var skadad, säger Hill till Sky.
– Då trodde jag att jag behövde ge allt för att han inte skulle dra ifrån mig igen. Jag gjorde det jag tyckte var riktigt då, jag försökte på insidan och han stängde dörren.

Vill du ser mer om detta, se dokumentären om Schuamcher på Netflix.

Tuffaste duellerna i Formel 1
Webber och Vettel efter ”multi 21” i Malaysia 2013 (TT)

Mark Webber och Sebastian Vettel (2010-2013)

Under 2009 fungerade samarbetet mellan unge Vettel och veteranen Webber bra, men ett år senare slogs de två kollegorna om en VM-titel. Webber vann i Spanien och Monaco och hade ledningen när mästerskapet kom till Turkiet. Där fick Webber order om att spara bränsle, samtidigt som Vettel hade mer bränsle kvar och kunde attackera sin kollega i kurva tio. Den omkörningen blev inte speciellt lyckad. Vettel och Webber kolliderade, båda bilarna snurrade av och Vettel visade kollegan fingret. Webber slutade visserligen trea, men teamet stöttade Vettel i media och det sved.

Vettel vann VM 2010, 2011 och 2012 sedan inträffade ”Multi 21” i Malaysia år 2013. Webber ledde loppet före Vettel, ordern var att behålla sinar placeringar (bil 2 före bil 1, multi 21). Teamet i depån gick in  överradion för att lugna tysken, men Vettel körde om ändå. Webber blev vansinnigt arg och detta var starten på ett antal krismöten inom Red Bull. Du kan se situationen här.

Webber  lämnade F1 efter säsongen, Vettel vann sin fjärde VM-titel.
I dag har de två en bättre relation.

Lewis Hamilton och Nico Rosberg (2016)

Tuffaste duellerna i Formel 1
Kollisionen i Barcelona 2016 (TT)

Nico Rosberg och Lewis Hamilton var barndomsvänner när de sammanstrålade hos Mercedes 2013. Hamilton och Rosberg, båda födda 1985, hade varit teamkompisar i lägre formelbilsklasser och tävlat i allt från att äta flest pizzor till att cykla på enhjuling. Rosberg hade varit hos Mercedes i tre säsonger när Hamilton kom, men britten hade med sin en VM-titel och flera racevinster. är regeländringen kom 2014 bröt helvetet lös. Mercedes dominerade VM och de enda förarna som Lewis Hamilton och Nico Rosberg kunde tävla med var varandra. Vi minns ”Duel in the Desert” i Bahrain, när Nico Rosberg parkerade i Mirabeau under kvalet till Monaco GP och Lewis uttalande efter punkteringen på Spa-Francorchamps.

– Nico hit me.
Hamilton vann VM, men de två teamkollegorna tittade inte ens åt varandra. 2015 var något lugnare, men även om Hamilton vann titeln Rosberg avslutade på topp och tog med sig övertaget in i 2016. Det året tog tysken sin revansch, vi minns kollisionen i kurva fyra i spanska Barcelona, duellen på sista varvet i Österrike och hur Hamilton gjorde allt han kunde för att dra ner tempot för att Rosberg skulle bli omkörd i finalen Abu Dhabi. Det lyckades inte. Rosberg vann titeln, men kort efter att han kört över mållinjen bestämde han sig för att lägga av.
Hamilton och Rosberg har fortfarande inte lyckats reparera sin vänskap, men de är inte längre fiender och när tyska Sky bad Rosberg tippa årets VM svarade han:
– Jag tenderar till att tro på Lewis. Han har erfarenheten och på något sätt så vinner han alltid.

•••

Så ser jag på de fem tuffaste duellerna i Formel 1. Duellerna ligger i tidsordning, de är baserade på min egen uppfattning och under den tid som jag har varit intresserad av sporten.

Du kanske inte håller med? Lägg då din kommentar under inlägget.

Romain Grosjean opereras igen

av Anna Andersson

Elva månader efter den fruktansvärda olyckan i Bahrain opereras Romain Grosjean igen.
Skadorna på hans vänstra hand kommer att följa honom resten av livet.
– Den kommer aldrig att bli perfekt igen. Det gör ont, men man lär sig att leva med det.

Romain Grosjean
Romain Grosjean fast i den brinnande bilen i Bahrain (TT)

Olyckan inträffade under Bahrain GP i Formel 1 2020. Romain Grosjean kolliderade med en AlphaTauri kort efter starten, han höll en hastighet av 220 km/timmen och bilen for som en projektil genom skyddsräcket. Den förvandlades till ett brinnande inferno och fransmannen satt fast i 28 sekunder innan han tog sig ut.

– När jag skulle ut slog jag i huvudet, jag vände mig åt vänster och slog i huvudet igen. Det brann överallt, jag hade inte tid att vänta, berättade han på en digital presskonferens efter olyckan.
– Plötsligt slappnade kroppen av, ett lugn infann sig och jag trodde att jag skulle dö. Jag frågade mig själv var det skulle börja göra ont, men så tänkte jag på mina barn och på att de ska inte förlora sin pappa. Inte i dag i alla fall. Jag fortsatte att försöka ta mig loss och rätt som det var fick jag ur axlarna. När jag såg på mina röda handskar var av dem var helt svart av eld. Jag var lättad över att jag var ute ur bilen och kände hur någon rörde mig. Då märkte jag att jag var som ett eldklot.

Romain Grosjean opereras igen

(Instagram)

Det är ett mirakel att han ens lyckades ta sig ur bilen levande och att han enbart drabbades av brännskador på händerna.
– Höger hand är helt bra igen. Jag behöver bara lägga på lite solkräm eftersom jag har ny hud där, säger han enligt rtl.
Däremot har han fortfarande problem med vänster hand och han behöver genomföra ytterligare en hudtransplantation i november.
– Jag kan leka med mina barn, jag kan köra bil och jag kan leva rätt normalt, säger han.
– Vid ett par tillfällen är jag begränsad, men den fungerar till 95 %. Det ser inte så snyggt ut, men det är mitt krigsärr.
Romain Grosjean har i år tävlat i IndyCar, där han tog en pole position och fyra platser i topp fem. Till nästa år kör han för Andertti Autosport och då ska han även köra ovalracen, det gjorde han inte under inledningen av årets säsong.

Regnet stoppar Linus Lundqvist

Linus Lundqvist (Motorsportpublication)

Linus Lundqvist skulle ha testat för IndyCar i dag.
Det testet har skjutits upp på grund av regn.
Lundqvist kommer att testa bil #29 för Andretti Autosport på måndag (eftermiddag/kväll svensk tid) på Indianapolis Motor Speedway. Han inte får testa Colton Hertas bil, som ursprungligen var planerat.

Mercedes förklarar problematiken i Austin

Mercedes berättar nu om det problemet som teamet hade med strategin i Austin – och oavsett vilken strategi teamet hade valt hade utgången troligtvis varit den samma.
Det enda som hade kunnat förändra det och som hade kunnat leda till att Hamilton hade kunnat köra om Verstappen och ta ledningen hade varit om Verstappens däck hade tagit tvärslut.
– Det hände på det sista varvet, hade det hänt ett eller två varv tidigare hade resultatet blivit ett annat.
Mercedes hade ingen chans att förändra resultatet på egen hand.
– Det är svårt att säga vad som hade hänt om vi hade gått i depå ett varv tidigare eller ett varv senare, men oavsett vad hade vi varit hänvisade till Verstappens däck skulle ta slut, det var det enda som kunde få vår strategi att fungera och det hände allt för sent, säger Mercedes chefstrateg James Volwes.

Du kan se honom förklara det här.

Nästa helg kör F1 i Mexiko. Det är starten på nästa trippelheader, tre racehelger i rad, och den lär bli otroligt tuff.
– Jag skulle säga att den kommande trippelheadern är fysiskt den mest ansträngande som vi har varit med om i år, säger McLarens Daniel Ricciardo enligt motorsporttotal.com.
– Flyget från Mexiko till Brasilien tar tio timmar. Flyget från Brasilien till Qatar minst tio timmar, kanske ännu längre tid.
Därefter väntar en veckas uppehåll innan säsongen avslutas i Saudiarabien och Abu Dhabi. Nu har förarna fem lopp på sex veckor att se fram emot.

 

Nu önskar jag er alla en trevlig helg!

”Svartnade för Max ögon”

av Anna Andersson

Max Verstappen var inte helt frisk när han vann USA:s GP.
– Emellanåt svartnade det för hans ögon, bekräftar Red Bulls Helmut Marko.

Problem i USA (TT)

Motorkonsulten har gjort en intervju med tyska Auto, Motor und Sport där han berättar att det inte bara var Sergio Perez som hade stora problem med hälsan under USA:s GP. Teamets mexikanske förare hade problem med vätsketillförseln redan från starten av loppet vilket gjorde att han hade stora problem efter varv 20.
– Jag hade ingen kraft, inte i händerna, inte i fötterna och jag hade också svårt att se. Det var verkligen otrevligt och jag ställde bara in mig på att överleva, sa han till motorsporttotal.com efter loppet.
– Det var det längsta lopp jag någonsin har kört.
Men har var inte den enda av Red Bulls förare som hade problem. Max Verstappen led av hälsoproblem. Enligt Marko svartnade det framför hans ögon emellanåt.
– Han  använde sig av andningsövningar och fyllde på med vätska för satt ta tillbaka ledningen, säger Marko.
– Det är imponerande vilken kapacitet som finns i honom. Han kör bilen på gränsen, han mår inte riktigt bra men är ändå med och funderar över vilken strategi som är bäst.

Snabba nyheter

Enligt auto, motor und sport blir det ingen affär mellan Andretti Autosport och Sauber. Enligt tidningen låg priset på 350 miljoner euro och dessutom ville Sauber ha en garanti på 250 miljoner Euro för att garantera att teamets verksamhet de kommande åren. Tydligen var 600 miljoner för mycket pengar för amerikanerna.

I morgon testar Linus Lundqvist för just Andretti Autosport. Läs mer om IndyCar och vilka förare som är klara för 2022 här.

För första gången sedan 2008 kan det hända att årets två VM-titlar går till olika team. Då vann Lewis Hamilton, McLaren förar-VM, men Ferrari konstruktörsmästerskapet. Sedan dess har  båda titlarna gått till samma team, Brawn (2009), Red Bull (2010 till 2013) och Mercedes (2014 till 2020).

Svensk testar för framgångsrikt team i IndyCar

av Anna Andersson

Andretti Motorsport testar svenskt.
Linus Lundqvist får chansen att köra för det framgångsrika stallet.

Linus Lundqvist
Linus Lundqvist tar nästa steg (Motorsportpublication)

Den svenska racingtalangen tar nästa steg mot IndyCar. På fredag testar han för Andretti Autosport, ett team som har vunnit fyra titlar i IndyCar, en i CART och Indy 500 vid sex tillfällen( (1995, 2005, 2007, 2014, 2016, 2017). Teamet ägs av Andrettifamiljen och drivs av Michael Andretti, son till den förre F1-mästaren Mario Andretti. I år vann det tre lopp i IndyCar med Coltonn Herta.
Den bilen (#26) ska Linus Lundqvist testa på fredag.

– Det känns fantastiskt att få den här chansen av IndyCar och Andretti Autosport, säger Linus Lundqvist.

Linus Lundqvist  får chansen hos Andretti

Lundqvist vann i fjol det amerikanska F3-mästerskapet och har i år tävlat i IndyLights, mästerskapet under IndyCar. Han slutade trea och belönades därmed med ett IndyCar test som genomförs på Indianapolis Motor Speedway. Det är en bana han känner väl, där vann han från pole position tidigare i år.
– Jag har spenderat några dagar tillsammans med teamet och det har redan varit väldigt intressant. Det är otroligt spännande att stå så nära mitt livs första INDYCAR-test. Det blir en speciell dag, och i första hand hoppas jag få så mycket tid på banan som möjligt och ta åt mig all information jag bara kan.

Mario Andretti världsmästare 1978 (TT)

Linus Lundqvist, 22, har länge varit en talang och tävlat i Europa, men förra året valde han att ta steget över till amerikansk racing eftersom det där finns ett annat supportsystem där bra resultat belönas med stipendier. Han är inte den enda svenske föraren som flyttat över Atlanten av den anledningen och du kan läsa mer om det här.

Ericsson, Grosjean och Hulken?

Vad testet kan innebära för framtiden är det för tidigt att säga, Lundqvist satsar på att ta en plats i IndyCar så småningom men till näsgta år finns inte så många platser kvar och det är ett stort intresse från många förare.

I veckan meddelade Penske att teamet inte kommer att ersätta den bil som Simon Pagenaud körde med förra året och kommer att köra med tre bilar 2022. Den förre F1-föraren Nico Hülkenberg testade för McLaren i måndags och är en av flera förare som är aktuella för inhopp i en eventuell tredjebil i det teamet nästa år. Mer om Hulkens test läser du här.

Vill du ha mer koll på IndyCar? Lyssna på Stefan Lill-Lövis Johanssons säsongsanalys i  Indypodden.

Den kommer ut under onsdagen. Där kan du också lyssna på tidigare avsnitt, med exempelvis Mario Andretti och på vad Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist tycker om säsogen

Förare i IndyCar 2022

Här är listan över hur förarsituationen ser ut just nu:

A. J. Foyt Enterprises, Chevrolet
#4 ? – alla lopp
#14 ? – alla lopp

Andretti Autosport, Honda
#26 Colton Herta – alla lopp
# 27 Alexander Rossi – alla lopp
#28 Romain Grosjean – alla lopp

Arrow McLaren SP, Chevrolet

#5 Pato O’Ward – alla lopp
#7 Felix Rosenqvist – alla lopp

Chip Ganassi Racing, Honda

Marcus kör för Ganassi även 2022 (TT)

#8 Marcus Ericsson – alla lopp
# 9 Scott Dixon – alla lopp
#10 Álex Palou – alla lopp
#48 Jimmie Johnson ?

Ed Carpenter Racing, Chevrolet

#20 Ed Carpenter _ ovaler
? street och roadcourses
# 21 Rinus VeeKay – alla lopp

Juncos Hollinger Racing, Chevrolet
#77 Callum Ilott, rookie – alla lopp

Meyer Shank Racing, Honda
# 06 Hélio Castroneves – alla lopp
# 60 Simon Pagenaud  – alla lopp

Rahal Letterman Lanigan Racing, Honda

#15 Graham Rahal – alla lopp
# 30 Christian Lundgaard, rookie – alla lopp
# 45 Jack Harvey – alla lopp

Team Penske , Chevrolet
#2 Josef Newgarden – alla lopp
#3 Scott McLaughlin – alla lopp
#12 Will Power – alla lopp

 

Kort snack från Formel 1

Vem vinner VM i Formel 1? Nico Rosberg tror på sin tidigare kollega:
– Jag tenderar till att tro på Lewis. Han har erfarenheter och på något sätt så vinner han alltid, säger Rosberg.
Tysken är den enda som lyckats besegra Hamilton, men VM-fajten var så tuff att den inte bara kostade deras vänskap, den kostade också Rosberg hans karriär. Han bröt kontraktet med Mercedes, lade av och tackade därmed nej till enormt stora pengar.

Han orkade inte längre.
– Där spolade jag ner en miljard kronor i avloppet, men ”shit happens”, sa Rosberg förra veckan. Mer läser du här.
Rosberg är numera teamchef i Extreme E (i Johan Kristofferssons team) , men han följer också F1 och är TV-expert på vissa lopp.
– Det är extremt spännande, det är helt galet, säger Rosberg till Sky.
Max Verstappen har nu 12 poängs försprång på Lewis Hamilton när fem lopp återstår.
– De är så jämna och kör i en egen liga. Ingen kan hota dem, säger Risberg.
– Det kommer att vara så jämnt nu under avslitningen, det kommer att hända mycket.

”Borde ha lämnat tidigare”

Fernando Alonso kom i år tillbaka till F1, men nu erkänner han.
Han lämnade sporten för sent.
– Jag skulle ha lämnat redan 2915 eller 2016, säger han till franska L´Equipe.
Han anser att han borde ha kört någon annanstans, för att kämpa sig igenom fyra år med McLaren-Honda. Alonso vann sitt senaste lopp år 2013 därefter hade han fyra tunga år tillsammans med McLaren innan han lämnade sporten 2018 och återkom med Alpine i år.

Säsongsfinalen i Abu Dhabi ska bli betydligt snabbare i år än tidigare. Det meddelar Ben Willshire, VD för det företag som har byggt om banan.
– Det handlar om tio till 15 sekunder, säger han till racefans.com.

I fjol körde Max Verstappen på 1:35.2 när han tog pole position.

Gårdagens inlägg, om VM-fajten i F1, läser du här.

Tack för att du tittade förbi.

Sida 98 av 390