Startsida / Inlägg

Så många fler ”glada dagar” skapar dina träningspass

av thomasskoglund

Experterna vid universitetsgiganterna Oxford och Yale är äntligen eniga. Regelbunden fysisk aktivitet är viktigare för vår mentala hälsa än vi tidigare trott.

 

 

Huruvida pengar skapar lycka låter jag vara osagt. Men en sak är säker, träning gör oss lyckligare. 

 

 

Att träning och motion påverkar vår mentala sinnesstämning likt amen i kyrkan vet vi redan. Men till vilken grad?
Det bestämde sig forskare vid universitetsgiganterna Oxford och Yale att gå till botten med.

 

 


”Hur många gånger har du mått psykiskt dåligt av stress, depression eller känslomässiga besvär de senaste 30 dagarna?”


 
 
 
Precis så lät frågeställningen som ställdes till 1,2 miljoner amerikaner, allt samtidigt som de ombads svara på enklare frågor kring deras rörelsevanor och ekonomiska status.
Då studien ämnade prickskjuta den breda massan ville forskarna ta avstånd från elitistiska inriktningar och involverade istället hela 75 olika aktiviteter i studiens valbara ”träningsarsenal”, däribland barnlek och gräsklippning.
 
 

 

Träning? Well, testa att tämja tre endorfinstinna ungar i 60 minuter. Kalorierna kommer rinna ikapp med svettpärlorna.

 

 

Studieanalyserna talade unisont sitt tydliga språk. Utslaget på ett kalenderår rapporterade försökets inaktiva deltagare hela 18 fler ”dåliga dagar” än de som regelbundet motionerade.
Visst, det kanske låter harmlöst i jämförelse med ett helt år. Men hur vi än vrider och vänder på det pratar vi ändå om 432 timmars psykiskt dåligt mående, som förmodligen hade kunnat undvikits eller lindrats.

 

 

Ibland är livet hårt, orättvist och tufft. Men försök blanda in fysiska aktivitet, resultaten kan bli större än du någonsin vågat drömma om.

 

 

Studien visade också att det ibland kan bli för mycket av det goda. Deltagarna som rapporterade skyhöga träningsdoser (+3 timmar per dag) mådde många gånger sämre än försökets helt inaktiva försökskaniner.
En insikt som stärker tesen ”lagom är bäst” och rekommendationen 30-60 minuters fysisk aktivitet, 3 till fem gånger i vecken. Träna, men gör det smart.

 

 

 

 

 

  • Tjänstgörande redaktör: Ellinor Brenning & Erik Melin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB