Bakom en av tidernas största skandaler – comeback i F1 2024?

av Anna Andersson

En usel inledning på F1 2024 kan få Alpine att agera.
Och plocka tillbaka mannen som stängdes av från F1 – efter en av tidernas största F1-skandaler.

Flavio Briatore redo för Alpine under F1 2024?
Är Flavio Briatore redo för en comeback i F1 2024?  (AP Photo)

Alpine har tagit två poäng under F1 2024, det är långt efter teamets målsättning och stallet som för bara ett par år sedan kämpade om pallplatser har nu fått acceptera fler rubriker om interna stridigheter och bråk, än om framgångar och poäng.

I Monaco senast körde exempelvis Esteban Ocon på sin kollega Pierre Gasly, vilket gjorde att stallet tappade flera viktiga poäng och Ocon även fick en bestraffning till starten av Kanada GP om lite mer än en vecka.

Det har till och med diskuterats om stallet funderar över att byta ut Ocon.
Samtidigt diskuteras det också andra interna förändringar. En av dem är att Flavio Briatore kan vara på väg tillbaka. Han har tidigare varit statschef i teamet, dels när det under namnet Benetton vann VM-titlar med Michael Schumacher under 1990-talet och dels när Renault vann VM tillsammans med Fernando Alonso 2005 och 2006.
Men har också varit inblandad i en av tidernas största F1-skandaler.
Crashgate.

Comeback hos Alpine under F1 2024?

2008 kraschade Nelson Piquet Jr medvetet under kvällsloppet i Singapore. Flavio Briatore och Pat Symonds, som då var ansvariga i teamet, ansågs båda vara inblandade i en av tidernas största F1-skandaler och dömdes därefter.
Briatore lämnade F1, men i samband med F1-loppet på Imola för ett par veckor sedan syntes han i depån igen. Han sägs också ha haft ett möte med Alpine, som är Renaults fabriksteam i F1.

Nu skriver både italienska Corriere della Serra och franska L´Equipe att det är Briatore som ska få Alpine tillbaka på rätt spår.
Enligt tidningarna handlar det inte om rollen som teamchef. Där väntas Bruno Famin, behålla sina arbetsuppgifter. Istället sägs det handla om rollen som rådgivare. Tanken är att 74-årige Briatore ska vara inblandad i personalfrågor och vägen övervaka arbetet i Renaults motorfabrik.

Flavio Briatore till Alpine?

Den italienska tidningen skriver också att Briatore redan har kontaktat Red Bulls tidigare stjärndesigner för att diskutera ett eventuellt samarbete hos Alpine.
Alpine, varken bekräftar eller dementerar uppgifterna, men kommenterar dem så här:
– Vi som team har kontakt med flera olika personer som är experter inom F1, detta för att förbättra vår prestation. Vi måste låta oss bli inspirerade från olika källor och lyssna på råd från de experter som tidigare har varit framgångsrika inom sporten.
Alpine har tagit två poäng i år. Stallet ligger näst sist i mästerskapet och är årets stora besvikelse.

IndyCar och Formel 1

I veckans avsnitt av Plattan i Mattan snackar vi ner F1 i Monaco. Du hittar det senaste avsnittet av vår F1-podd här.

Ingen Formel 1 i helgen, men IndyCar tävlar i Detroit. Marcus Ericsson, Linus Lundqvist och Felix Rosenqvist är tillbaka i respektive team. Däremot får Tom Blomqvist pausa i två lopp. Meyer Shank Racing ersätter honom med Hello Castroneves som körde Indy 500 för stallet förra veckan så Blomqvist hade ett tyngre race. Han orsakade den krasch under det första varvet som ledde till att både han själv och Marcus Ericsson tvingades bryta tävlingen.
IndyCar planerar dessutom en stor regeländring när mästerskapet byter motorer mitt under säsong. Mer om det läser du här.

IndyCar: Plötslig regeländring för Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist

av Anna Andersson

IndyCar gör ett motorbyte – mitt under säsongen. I början av juli introducerades hybridmotorn i mästerskapet.

– Det kommer att ändra dynamiken i mästerskapet, säger Felix Rosenqvist.

Felix Rosenqvist IndyCar
Felix Rosenqvist IndyCar (James Black | IMS Photo)

Det amerikanska formelbilsmästerskapet IndyCar skulle ha introducerat hybridmotorer inför säsongen. Det pågick ett intensivt testande under försäsongen, men i samband med årsskiftet kom ett besked om att man skulle vänta med att införa de nya hybrid motorerna till under säsongen.

Nu står det klart att IndyCar byter motor, från en förbränningsmotor till en hybrid. Det sker i samband med deltävlingen i Mid-Ohio i början av juli.

Det kan förändra rangordningen mellan stallen.

– Jag tror att det blir intressant, säger Felix Rosenqvist.

– Vissa aktörer kommer att bli starkare i och med bytet, andra svagare.

IndyCar introducerar ny motor sommaren 2024

Felix Rosenqvist tävlar i år för Meyer Shank Racing, ett team som hade en tung säsong under 2023 men som har blommat upp tillsammans med Rosenqvist den här våren. Tillsammans har de inlett säsongen bra, med flera framskjutna placeringar i både kval och race, men efter ett motorras under det klassiska ovalloppet Indianapolis 500 förra veckan så har han tappat något i sammandraget. Han är nu nia och bästa svenska förare inför helgens deltävling i Detroit.

Därefter återstår ytterligare två deltävlingar, Road America och på Laguna Seca innan förutsättningarna förändras när hybridmotorn införs till den avslutande delen av säsongen. När årets mästerskap summeras i september kommer de nio första deltävlingarna ha körts med en typ av motor. De nio avslutande med en annan.

Felix Rosenqvist inför motorbytet i IndyCar
Felix Rosenqvist ser fram emot att tävla med en hybridmotor (IMS Photo)

Det är en plötslig regeländring för IndyCar. Hur påverkar det dig och Meyer Shank Racing?

– Jag tror att vi som är ett litet team, men jobbar tajt med Andretti, får en liten fördel att hänga på dem i det arbete som de har gjort under vintern. De har kanske testat 15 dagar. Vi har bara haft en testdag även om det gick väldigt bra när vi testade.

Marcus Ericsson, som tävlar för Andretti Global, testade den nya motorn i oktober 2023 och han fick en positiv känsla.

– Jag har sett fram emot förändringen. Med en hybridmotor blir ett moment till att hålla koll på. Jag upplever att det passar mig som är erfaren, sa Ericsson då.

Stor förändring för Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist

Han tävlade med hybridmotorer under sina fem säsonger i Formel 1 och även Rosenqvist har tidigare erfarenhet från körning med andra typer av drivlinor. Han har tävlat i Formel E och hans kollega Tom Blomqvist har även han en bakgrund inom hybridracing.

–  Inom stallet har vi stora kunskaper inom just hybrid och elbilsracing. Min ingenjör Dave har jobbat med Andretti i Formel E , Tom har kört IMSA med hybrid och jag har kört Formel E, även om det inte var hybrid så var det elbilar, säger Felix Rosenqvist

– Det känns som om vi alla på något sätt har varit exponerade för någon form av elbilsracing. Det betyder jättemycket inför ett sådant byte. Jag minns när jag körde Formel E för första gången. Det var väldigt mycket som var nytt och för att lyckas med elbilsracing måste man, när det gäller många saker, tänka lite bak och fram. Jag tror att det här bytet kan gynna oss, men man vet aldrig det får vi se när vi kommer till Mid-Ohio.

Här hittar du schemat för den återstående delen av säsongen i IndyCar.

TIDSSCHEMA
Svensk tid

NTT INDYCAR SERIES | omgång 6

Detroit Grand Prix
Streets of Detroit (USA)

Fredag 31 maj
Fri träning 1: 21.00-22.15

Lördag 1 juni
Fri träning 2: 15.10-16.10
Kval: 18.15-19.45

Söndag 2 juni
Warm-up: 15.30-16.00
Race (100 varv): 18.30

TV: V Sport Motor / Viaplay / indycarlive.com

 

F1 2025: Senaste nytt om kollegan till Verstappen

av Anna Andersson

Nu är det klart vem som blir kollega till Max Verstappen i F1 2025.

Det hävdar i alla fall flera internationella medier.  Sergio Perez är ytterst nära ett nytt avtal med Red Bull.

Max Verstappen har kontrakt med Red Bull, även om Mercedes stallchef Toto Wolff varit tydlig i sina inviter och andra F1-experter har pratat om att Verstappen minsann kan ta ett sabbatsår eller två.

Men då snackar vi 2026.

Till nästa år lär han vara kvar hos Red Bull – och anledningen är enkel. Stallet har en bil som kan vinna både F1-lopp och VM-titlar.

Red Bull F1
Max Verstappen och Sergio Perez teamkollegor hos Red Bull i F1? (AP)

Men vem blir då hans kollega?

I samband med deltävlingen på Imola sa Helmut Marko till Formel 1.de  att “det är logiskt att man fortsätter samarbetet” och teamchef Christian Horner påpekade att  “Perez är omtyckt i teamet och har börjat säsongen bra”.

Men efter att han åkt ut i Q1 i Monaco hördes återigen kritiska röster, men hos Red Bull låter det annorlunda.

– Intresset för våra bilar är stort, men Checo är högsta prioritet, citeras Christian Horner av Motorsporttotal.

Sergio Perez intill Max Verstappen 2025 ?

Den ofta mycket välinformerade tyska motorsportsajten hävdar att Red Bull har tackat nej till Sainz som nu väljer mellan Williams och Audi, och att Red Bull har erbjudit Perez ett kontrakt över ett år. Han vill ha två år. Perez har också visat intresse för Audi, men det ska vara en plan B. Under helgen i Monaco ställde TV-kanalen Sky frågor hans framtid  och han svarade:

– Jag känner mig rätt lugn, det är bara en tidsfråga innan kontraktet är klart.

Därmed kommer Sainz att ta ett besök om han blir kollega med Albon hos Williams eller Hülkenberg hos Audi. Sainz och Hulken var kollegor hos Renault. Den duellen vann Hulken klart 2018, bland annat med 13-6 i kval.  och han tog också fler team interna segrar samt fler poäng.

Alternativet, Williams, så ställs han intill Alexander Albon och det är möjligt att Williams skulle kunna erbjuda ett något mer flexibelt kontrakt som kan ge en öppning för ytterligare ett teambyte inom något år. Carlos Sainz är en förare som bytt team vid flera tillfällen under sin F1-karriär.

Mer om Silly Season inför F1 2025 läser du här.

Kort om F1

Här är bilderna du aldrig sett tidigare.

Hur en historisk segrare trampar hem efter att ha brutit en förbannelse.  Charles Leclerc vann hemma i Monaco. Han är född och uppvuxen i furstendömet intill Medelhavet. Efter prisceremoni och möten hade han bråttom hem. Så han klev upp på sin cykel och trampade hem till sin lägenhet för att hinna byta om till den stora festen.

 

 

Kevin Magnussen fick inga extra straffpoäng på sin licens av domarna efter incidenten med Sergio Perez i Monaco. Han ligger därmed kvar på tio poäng, två från en avstängning. Poängen har en förare med sig i ett år och Magnussen kommer inte att förlora några poäng från sitt konto innan mars 2025 så han har en bra stund kvar att kämpa mot en avstängning.

 

 

F1-stjärna riskerar sparken efter kraschen i Monaco

av Anna Andersson

Esteban Ocon körde på Pierre Gasly under F1 i Monaco. Det får Alpines teamchef att rasa.

Riskerar Ocon sparken?

– Vi måste vidta drastiska åtgärder, hävdar Bruno Famin.

Esteban Ocon F1 i Monaco
Esteban Ocon bestraffades efter incidenten under F1 i Monaco, men Alpines stallchef påtalar att det kan bli ytterligare konsekvenser (AP)

F1-loppet i Monaco startade med en rejäl kollision, mellan Kevin Magnussen, Haas, Sergio Perez, Red Bull och även Nico Hülkenberg Haas.  Det tvingade fram en rödflagg av Monaco GP som sedan vanns av Charles Lelcerc.

Men det var inte den enda incidenten under inledningen av loppet. Även en teamintern krasch hos Alpine fick stora konsekvenser. Esteban Ocon såg en lucka, chansade och körde på sin kollega Pierre Gasly.

– Vad gör han? Vad gör han? Försöker han att attackera mig? Herregud!, ropade Gasly över radion.

Ocons bil skadades och han tvingades bryta loppet, men det är inte det värsta. Tilltaget var så pass allvarligt att stallchef Bruno Famin blev vansinnig.

Riskerar Esteban Ocon sparken?

Han hotar med att vidta drastiska åtgärder och det spekulera nu i om Ocon riskerar att få sparken.

– Estebans attack var helt åt fanders. Det är inte det vi vill se, ryter Bruno Famin när han intervjuas av Canal+.

– Det måste vi ta lärdom av.

Ocon fick först en bestraffning på tio sekunders tidstillägg av domarna, men eftersom han bröt omvandlades bestraffningen till en nedflyttning på fem platser i starten av Kanada GP i Montreal om två veckor.

Men det får inte stallchefen att lugna ner sig:

– Vi fick stora skador på bilen, vänster bakhjulsupphängning fick en smäll, växellådan skadades. Vi måste byta växellåda, det är mycket arbete”, citeras Famin av motorsporttotal.com.

–  Den här typen av incident är sorglig. Precis det vi inte ville ha.

Irritation hos Alpine efter F1 i Monaco

Esteban Ocon tog på sig ansvaret för olyckan

– Incidenten var mitt fel, luckan var för liten och därför ber jag stallet om ursäkt. Jag hoppas att vi tar nya poäng för teamet i dag, skrev Ocon på X när loppet fortfarande pågick.

Gasly tog till slut en tiondeplats, vilket gav stallet ytterligare en poäng. Alpine har nu två poäng, lika många som Williams Alexander Albon körde in under  tävlingen i Monaco.

Men det hade mycket väl kunnat sluta ännu värre – med två Alpinebilarna i muren.

– Vi har redan kommit för nära varandra ett par gånger, för många gånger. Det måste vi lösa, för vi var bara några centimeter ifrån att båda bilarna skulle krascha in i muren och jag är faktiskt bara glad att jag tog mig i mål, säger Gasly.

– Vi låg på nionde och tionde plats när vi krockade. Det fanns absolut ingen anledning att riskera att båda bilarna skulle bryta loppet, men nu kan man inte ändra historien.

Alpines F1-stjärnor bråkar

Esteban Ocon och Pierre Gasly har nu varit kollegor i lite mer än en säsong, men de två fransmännen har svårt att komma överens. Det har funnits osämja mellan dem sedan de var barn och slogs mot varandra i gokart. De har kört in i varandra vid flera tillfällen under sina karriärer, flera av dem under deras tid hos Alpine.

Stallchef Bruno Famin var visat sitt missnöje flera gånger, men aldrig så tydligt som efter den teaminterna kollisionen under F1 i Monaco . Efter hans uttalande om ”drastiska åtgärder” spekuleras det i om Esteban Ocon har gjort sitt i teamet.

Det pratas om att han riskerar att ersättas av Mick Schumacher som tävlar för stallet i WEC och tidigare har kört F1 för Haas.

Resultat Monaco GP i F1 2024.

Nu är det bara Sauber som står utan poäng och i toppen av förar-VM knappade Ferraris Charles Lelcerc in på Red Bulls Max Verstappen som nu har fått se sig besegrad två helger i rad.

•••

Mer intresserad av Indy 500? Samtliga svenska förare bröt innan 56 varv var avklarade. Vad som hände läser du här.

Indy 500: Marcus Ericsson bröt efter starkrasch

av Anna Andersson

Tom Blomqvist gjorde en miss direkt efter starten av Indy 500. Och körde Marcus Ericsson ur loppet – efter en enda kurva.

– Jag förstår det inte, det är ofattbart, säger Marcus Ericsson.

Men han var inte ensam. Den 108:e upplagan av Indianapolis 500 var en svensk mardröm.  Efter en fjärdedel av loppet hade samtliga svenskar brutit.

Marcus Ericsson vann Indy 500 2022, var tvåa 2023, men i år har klassikern varit en katastrof för svensken. Han kraschade sin bil från Andretti Global under träningarna, lyckades inte kvala in under det första kvalet utan behövde göra ytterligare ett kval för att ens ta sig en startplats.

Det lyckades han med som bil 32 av 33.

Han startade sedan Indianapoiis 500 från sista led – men kom bara en kurva innan Tom Blomqvist, som till rallyvärldmsästaren Stig, gjorde en miss. Han tog med sig Ericsson i fallet och svenskens miserabla månad blev plötsligt urusel.

Marcus Ericsson tvingades klättra ur bilen redan i den andra kurvan.

– Det är oförståligt. Vi kämpade med reparera bilen till kvalet förra vecka, vi kämpade hela helgen och sedan denna vecka, så händer detta. Jag kan inte förstå det, säger Ericsson till Viaplay.

 Indy 500 2024 – ett svenskt mörker

Ericsson klarade sig utan skador, men var oerhört besviken när han gick ner genom depåområdet.

Men han var inte den enda svensken som lvar besviken när han lämnade Indianapolis Motor Speedway.

Tre svenska förare ställde upp, Ericsson, Felix Rosenqvist och Linus Lundqvist. Efter ungefär en fjärdedel av de 200 varven hade samtliga svenskar brutit. Lundqvist kraschade i kurva ett på det 28:e varvet, ungefär på samma ställe som Ericsson. Han klarade sig också utan skador.

Rosenqvist somlåg bäst till av svenskarna, bröt på det 56:e varvet sedan hans Hondamotor gett upp. När Rosenqvist bröt var det en tredje motor från Honda som bara lade av.

–  Jag tappade effekt på start- och målrakan och tyvärr tvingades vi bryta, säger Felix Rosenqvist.

– Det var väldigt synd; jag hade en bil idag som var bättre än vad vi har haft på hela månaden. Det är en av de bästa jag har kört, kanske till och med den allra bästa, här på IMS (Indianapolis Motor Speedway).

 

Indy 500 Marcus Ericsson
Marcus Ericsson är borta från kampen om segern i Indy 500 2024 (Photo by Chris Jones | IMS Photo)

Den 108:e upplagan av Indianapolis 500 startade med fyra timmars försening på grund av regn och dåliga väderförhållanden. Tävlingen vanns av Jose Newgarden, Penske, som även vann 2023.

108:e Indianapolis 500
Indianapolis Motor Speedway (USA)

1: Josef Newgarden (USA), Penske, 200 varv
2: Pato O’Ward (MEX), Arrow McLaren, +0.341s
3: Scott Dixon (NZL), Ganassi, +0.909s
4: Alexander Rossi (USA), Arrow McLaren, +1.169s
5: Alex Palou (ESP), Ganassi, +1.507s

•••

Charles Leclerc vann söndagens F1-lopp i Monaco. Han bröt förbannelsen och vann sin första seger på hemmaplan. Mer om det läser du här.

Här hittar du schemat för den fortsatta säsongen i Formel 1.

F1 i Monaco: Miss av Verstappen – Leclerc med pole

av Anna Andersson

Charles Leclerc i pole position – kan han bryta förbannelsen och ta sin första seger under F1 i Monaco ?

Max Verstappen? Han gjorde en grov miss.

Charles Lelcerc, Ferrari, har imponerat när Formel 1 kör på gatorna i sin hemstad Monaco. Ferraris bil har sett välbalanserad ut och trivs på det ojämna underlaget. Det gjorde den även under kvalet till Monaco Grand Prix.  Leclerc imponerade och tog pole position.

Det var tredje gången som han var snabbast under kvalet till F1 i Monaco – men hittills har han aldrig vunnit. Istället har det snackats om Leclercs förbannelse.

Ska den brytas i år?

– Jag vet att kvalet inte är allt här, det har jag fått uppleva tidigare, säger Charles Leclerc när han intervjuvas av F1 efter kvalet.

– Nu måste vi sätta ihop allt under racet. Det har vi lärt oss här vid tidigare tillfällen, men vi är i bättre form nu än tidigare och vi satsar på segern.

Charles Leclerc har pole position under F1 i Monaco 2024.
Charles Leclerc har pole position under F1 i Monaco 2024. (AP Photo/Luca Bruno) XDB286

Leclerc med pole position i Monaco GP

Monegasken Charles Leclerc, drömmer om att vinna racet på gatorna där han cyklade till skolan som barn.

– Det perfekta scenariot är att jag får en bra start och att att min kollega Carlos Sainz kan komma upp som tvåa bakom mig och att vi tillsammans kan köra in ett bra reusltat till teamet.

Läs en dubbelseger till Ferrari, men bakom honom körde Oscar Piastri in sin gula McLaren på plats två.

– Om man tror den andra delen från mitt första varv och det första delen av mitt andra varv så hade det varit tillräckligt. Men Charles har kört väldigt stabilt här hela helgen. Samtidigt känns det bra att starta i första led, analyserar Piastri efter kvalet och han satsar på att få en bra start från sin andra ruta.

– En bra start hjälper och om man kan ta lednignen så går det att kontrollera ledningen in i mål. Lyckas inte det handlar det om strategin för det är inte enkelt att köra om här.

Miss av Max Verstappen

Därför var det etra tungt för Max Verstappen som gjorde en miss i sitt sista försök. Han var i muren och avbröt sitt varv.

– Bilen bara glider, klagade Verstappen vars serie på åtta pole position nu är bruten.

Nu startar VM-ledaren från ruta sex och vid ett vanligt race kan det absolut vara möjligt för honom att vinna från den positionen, men under det trånga, 3,3 km långa varvet som går runt gatorna i Monaco är det betydligt svårare. Det är till och med svårt att köra två bilar i bredd och när det är 20 bilar på banan är det oerhört trångt.

– Vad vi har förstått är bilen inte skadad, men startplats sex är ett tufft uppvaknande, säger Red Bulls Helmut Marko till ORF.

– När du startar som sexa i Monaco krävs extra ordinära omständigheter för att vinna. Det är bra om vi är i närheten av pallen i morgon.

Notera att domarna undersöker två incidenter, det gäller Hülkenberg som ska ha hindrat Ocon och Sainz som ska ha hindrat Albon.

På Imola senast var det årets tajtaste race. Efter kvalet känns det som om GP i Monaco har goda förutsättnignar att bli intressant. Som vanligt bevakar jag Monaco GP live här.

Häng med i diskussionen och se loppet tillsammans med mig i vårt virtuella F1-vardagsrum.

Kort från F1 i Monaco

Det var otroligt jämnt redan i Q1 under F1 i Monaco, o,4 sekunder skiljde ettan från plats 15  i den förta kvalomgången och det var 15 man som gick vidare. Det kostade Fernando Alonso, som slogs om pole position i fjol, ett avancemang. Han påpekade att Aston Martin hade farten för plats sju eller åtta, men att han var på fel plats vid fel tillfälle.

Läs fast i trafiken.

Även Sergio Perez, som har vunnit i Monaco, försvann i Q1.

– Det är ett skämt sa han över radion.

När han träffade media efteråt hade han samlat sig något:

– Det var en katastrof. Jag hade så mycket trafik under mitt varv, säger han.

Han påtalar att de tiondelarna han förlorade där kostade honom ett avancemang.

– Jag hade en halv sekund till plats ett, det var en rejäl katastrof och när är helgen förbi. Här går det inte att köra om.

Till tyska Sky sa han också att stallet haft problem  hela helgen och att de inte kunde lista ut vad som har hänt med bilen. De gjorde flera förändirngar, men inget hjälpte.

Frågan är om han tyckte att det var så kul egentligen.

Resultat kvalet till F1 i Monaco.

När vi är inne på Perez så har Red Bull erbjudit honom ett kontrakt över ett år, själv vill han ha två. Det rapporteras också om att Calros Sainz funderar på att göra Alexander Albon sällskap hos Williams framöver. Då undrar man vad det teamet har i rockärmen? Varför skulle han vilja gå till ett av fältets svagaste bilar när han fått ett fint erbjudande av Audi? Designgurun Adrian Newey?

Indy 500 – den 26 maj 2024

I morgon är det inte bara dags för F1 i Monaco utan också Indy 500. Start klockan 18.45. Här hittar du en guide till Indy 500, med TV-kanaler, livetider och startgrid, samt svar på flera vanliga frågor kring varför det firas med mjölk bland annat.

Indy 500: Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist jagar segern i Indianapolis

av Anna Andersson

Kan Felix Rosenqvist vinna Indy 500? Eller kan Marcus Ericsson överraska på Indianapolis Motor Speedway?

Felix Rosenqvist inför Indy 500 2024
Felix Rosenqvist inför Indy 500 (IMS/IndyCar)

Nu är det dags för Indianapolis 500 och F1-bloggen ger dig den fakta du behöver inför ett av årets mest klassiska race – och sportvärldens största endagarsevent.  Närmare en halv miljon människor väntas till Indianapolis Motor Speedway och Indy 500 i morgon kväl. Start klockan 18.45 den 26 maj 2024.

Loppet är en riktig klassiker och under förra helgen kvalade Felix Rosenqvist bäst av de tre svenska förarna, han var också snabbast av alla förare som körde med motorer från Honda.

– Allt som allt dock en väldigt bra helg och ännu ett topp tio-kval för oss – den här gången i det största racet i världen. Jag är supernöjd och alla i Meyer Shank Racing har gjort ett fantastiskt jobb. Vi är redo för racet, säger Rosenqvist.

Guide med de vanligaste frågorna inför Indianapolis 500

Vad är Indy 500?

Det klassiska ovalloppet avgörs på Indianapolis Motor Speedway. I år är det 108:e gången. Loppet har avgjorts sedan 1911 och numera ingår det i IndyCar. Tidigare var det en del av Formel 1. Ovalen är strax över 4 km lång och öppnades 1909.

Indianapolis 500 hör till motorsportens så kallade ”Triple Crown” tillsammans med Monacos Grand Prix och Le Mans 24-timmars. En förare i historien har vunnit alla tre – Graham Hill från Storbritannien. Loppet körs över 500 miles, vilket är 805 km, och det pågår i 200 varv. De tävlande genomför mellan fem och tio depåstopp.

Hur många bilar tävlar i Indianapolis 500?

34 förare var anmälda, men 33 förare kvalade in. Marcus Ericsson var en av de sista att säkra en plats. Det krävdes en enorm mental insats för svensken som var tvåa 2023 och vann 2022. Loppet startas med 33 bilar,  elva led med tre bilar i varje led.

Marcus Ericsson tävlar för Andretti Global under Indy 500 2024
Marcus Ericsson tävlar för Andretti Global under Indy 500 2024 (IMS Photo)

Vilka svenskar kör Indy 500 2024?

Tre förare med svensk licens, Marcus Ericsson, Felix Rosenqvist och Linus Lundqvist, sedan också Tom Blomqvist som är svensk medborgare och son till rallyikonen Stig Blomqvist, men han tävlar för Storbritannien.

Hur många svenskar har vunnit Indy 500?

Två svenskar har vunnit klassikern Indianapolis 500, Kenny Bräck 1999 och Marcus Ericsson 2022. Marcus Ericsson var även tvåa 2023.

Varför firar segraren i Indy 500 med mjölk?

Louis Meyer var den förste föraren att vinna loppet tre gånger. Efter segern 1936 firade Meyer med att dricka ett glas kärnmjölk, hans mamma hade sagt till honom att det är bra att dricka mjölj när det är varmt ute.  Sedan dess är det tradition att vinnaren skålar i mjölk, inte champagne. Alla förare får inför Indy 500 välja vilken mjöälk de vill dricka – om de vinner loppet.

Marcus Ericsson, Linus Lundqvist och Felix Rosenqvist har alla valt att dricka 3% mjölk (whole) om de vinner.

Kör någon kvinna Indianapolis 500 2024?

Ja, Katherine Legge, 43 år gammal och från Storbritannien. Hon tävlar för Dayle Cone Racing. Hon tävlade även förra året. Totalt har nio tjejer  kört Indy 500, den första var Janet Guthrie 1977, Sarah Fischer har gjort nio starter och Danica Patrick var trea år 2009. I år kör Kathringe Legge för fjärde gången.

Var finns startgridden i Indy 500?

Här hittar du startuppställningen för Indy 500 2024.

Hur mycket pengar fick Marcus Ericsson när han vann Indy 500? 

När Marcus Ericsson vann 2023 låg segerbonusen på 30,25 miljoner kronor. Pengarna skulle även delas med teamet.

Vilken TV-kanal sänder Indianapolis 500?

Det gör Viaplay, som även sänder Formel 1 och resterande lopp under IndyCar 2024. Du kan också följa Indy 500 här.

Var hittar jag resultaten?

Här hittar du livetajming från Indianapolis 500 och  finns resultatlistor från träningar och kval inför Indianapolis 500 2024.

Inför kvalet till Indy 500 2024 snackade vi med Felix Rosenqvist  (#114) i vår F1-podd Plattan i Mattan. Där kan du också hitta en intervju med Mathias Jönsson som är chefsmekaniker för Scott McLaughlin som har pole position i Indianapolis, samt ett samtal med Kenny Bräck som vid sidan av Marcus Ericsson är den enda svensk som vunnit Indianapolis 500.

Kenny eller Cenny  #62

Mathias Jönsson #101

 

Experten inför F1 i Monaco: Max Verstappen tar paus

av Anna Andersson

Tar Max Verstappen en paus från F1?  Det är den senaste snackisen inför F1 i Monaco.

F1 i Monaco
Är Max Verstappen redo för en paus från F1 (AP)

Vi laddar för Monaco GP i Formel 1, en klassiker som inleds med två träningar i dag ( alla tider till Monaco GP). Det snackas om att Red Bull kör med en ny bakvinge för att maxa downforce, om Charles Leclercs förbannelse och om McLarens nya färgsättning.

Ferrari kommer att vara starka över alla gupp och kantstenarna. Deras bil är bra balanserade även när underlaget är ojämnt, man kan till och med se hur bra bilen  rör sig utan att den tappar i fäste eller att bakändan slirar, säger Max Verstappen till media inför F1 i Monaco 2024.

Ferrari ett vinnarteam under F1 i Monaco?

Han vill också varna för McLaren, Lando Norris vann i Miami och var knappt slagen på Imola.

Men oavsett vad Verstappen tycker om helgens race är han just nu det stora samtalsämnet. Detta sedan den tidigare F1-föraren Karun Chandhok, som numera är expert hos Sky, har delgett sin teori.

Han tror nämligen inte att Max Verstappen byter team.

Utan att han satsar på att köra hem två titlar till för att sedan ta ett sabbatsår och se vilket team som är bäst under 2026 då det nya regelverket införs.

Det skulle ge Verstappen fem VM-titlar och sedan en möjlighet att se över sina alternativ.

– Jag tror att han tar en paus 2026 för att se vad som händer, säger Chandhok.

Han menar på att ingen kan förutspå hur fältet kommer att se ut efter 2026 och ingen vet vilket stall som kommer att bygga den bästa bilen eller vem som kommer att ha tillgång till  den bästa motorn .

Lämnar Max Verstappen Red Bull?

Istället tror han att Verstappen kör WEC eller någon annan serie för att hålla i gång – men se noga över sina alternativ.

– Han kommer att göra något annat 2026. Ta en paus från F1 för att se vilket team som hanterar förändringen bäst, säger racerföraren från Indien.

– Lewis tvåårskontrakt med Ferrari går ut då. Max kan gå till Ferrari 2027, till Mercedes eller tillbaka till Red Bull.

Vad tycker du om den idén?

Kort om F1 inför Monaco

Max Verstappen tror att Red Bull är på frammarsch. Han har tagit pole position i alla lopp i år och vunnit fem av racen men betonar att stallets bästa möjligheter kommer senare i år.

– De senaste racen har vi kört på banor där det varit ett lågt däckslitage. Det är absolut inte till vår fördel. När man kör på banor där det väntas två stopp, där man måste hantera däcken, och kan klara sig med ett stopp är det en fördel för oss.

Greg Maffei, VD för F1, bekräftade under ett event som bland annat organiserats av Autosport Business att Thailand, Sydkorea och Indonesien är aktuella för ett GP framöver. Maffei har också fått rubriker för att han har är oense med Mario Andretti. Enligt mästaren från 1978 är det Maffei som hindrar Andretti från att ta en plats i F1.

Andretti berättar om en incident under F1 i Miami tidigare i år, när han hade en träff med an annan av F1:s höga chefer.

– Under frukosten på hotellet pratade jag med Stefano Domenicali. Vi pratade om ett tidigare möte som vi hade i Washington, säger Andretti till NBC.

– Maffei kom förbi och sa: ”Bara så du vet Mario, jag ska göra allt jag kan för att Michael aldrig ska få en plats i Formel 1”.

Michaels pappa, Mario, blev väldigt förvånad

– Jag blev helt perplex. Vi satt och pratade affärer och så visar det sig att allting är personligt från hans sida. Det kändes som en kula i bröstet på mig.

Maffei har, via anonyma källor i gpblog, förnekat meningsutbytet.

Här hittar du vår senaste F1-podd, vi snackar om det tajtaste racet i år, om varför Lando Norris NÄSTAN kunde jaga i kapp Max Verstappen.

Surt för Dino Beganovic i Monaco

Missa nu inte att Dino Beganovic också tävlar i Monaco i helgen. Han hade en riktig otur i kvalet ä röd flagg när han var på väg att utmana om pole position. Han slutade trea i sin grupp.

Alla tider för Formel 3 och Dino Beganovic i Monaco hittar du här.

På söndag är det dags för Indy 500, här får du svar på flera frågor.

 

Redo för Monaco – Dino Beganovic går för seger

av Anna Andersson

Pallplats på Imola. Nu väntar Monaco GP i Formel 3.  Där har Dino Beganovic fina meriter.

– Jag älskar verkligen den här banan och det extra adrenalinet man får där, säger han.

Dino Beganovic är den svenska förare som är absolut närmast F1. Han tävlar i Formel 3, ligger i toppen av mästerskapet och är en del av Ferraris akademi.

Hans målsättning är att ta sig till Formel 1 inom ett par år, kanske i samband med den kommande regeländringen  2026 eller året därpå.

Men vägen dit är både lång och hård. Det krävs bra resultat och för att avancera till Formel 2 och därefter kunna nå drömmen om Formel 1.  Nästa utmaning på kalendern är helgens två deltävlingar i Monaco. En bana som är oerhört svårkörd och krävande för föraren.

Men också en bana där Dino Beganovic har varit framgångsrik tidigare.

– Det känns väldigt bra att komma tillbaka till Monaco. Jag går in i helgen med ett självförtroende på topp efter min seger där 2022 och andraplatsen i F3 i fjol, säger Dino Beganovic.

Dino Beganovic nästa svensk i F1?

Dino Beganovic redo för Formel 3 i Monaco
Dino Beganovic redo för Formel 3 i Monaco (PREMA)

Kvalet på den trånga stadsbanan i Monte Carlo är oerhört viktigt. Viktigare än någon annanstans på kalendern. Under fredagen delas fältet upp i två grupper för att minska trafiken mellan de förrädiska barriärerna.

I vanlig ordning kör Formel 3 två race; en sprint på lördag och det så kallade feature-racet på söndag morgon. Söndagens race avgjordes före Monaco Grand Prix.

Beganović är nu trea i det jämna mästerskapet, på plats sju återfinns också Arvid Lindblad, som är en del av Red Bulls förarakademi.  Här kan du läsa en intervju med Arvid Lindblad.

De båda racingtalangerna finns med på Sportbladets lista över framtidens motorsport talanger, topp 20 upp till 20 år. Hela listan hittar du här!

Dino Beganovic i Formel 3

Fredag 24 maj

Kval – Grupp A: 11.05-11.19

Kval – Grupp B: 11.29-11.43

Lördag 25 maj

Race 1 (Sprint): 10.45-11.25

Söndag 26 maj

Race 2 (Feature): 08.00-08.45

Mästerskapet sänds på Viaplay och F1TV.

Mer intresserad av Formel1? Här hittar du en exklusiv intervju med Johnny Herbert som själv var trea i Monaco 1996. Hans tankar om vad som krävs för att lyckas i Monaco.

Miljonskadestånd till familjen Schumacher

av Anna Andersson

Den tyska veckotidningen gav intryck av att de hade gjort en intervju med F1-mästaren Michael Schumacher. Men de hade inte pratat med honom.

Nu tvingas de betala ett miljonskadestånd till familjen.

Michael Schumacher Die Aktuelle
Förstasidan på Die Aktuelle i april 2023

För lite mer än ett år sedan publicerade den tyska veckotidningen “Die Aktuelle” en “intervju” med den tidigare F1-mästaren Michael Schumacher. På förstasidan syntes Schumachers ansikte intill rubriken:

”Världssensation – första intervjun!”.

Men tidningen hade inte pratat med med den tidigare världsmästaren i Formel 1. Michael Schumacher, som inte har synts i offentligheten sedan han råkade ut för en skidolycka 2013, ger inga intervjuver. Hans hälsotillstånd har varit dolt för allmänheteni tio år och familjen släpper ingen information till någon utanför den innersta kretsen.

Tidning tvingas betala miljoner till familjen Schumacher

Tidningen gav intryck av att Schumacher berättade om olyckan, om hur ”livet förändrats” och hur han rehabiliteras. Men det var inte Schumacher som berättade om sin situation utan tidningen hade tagit hjälp av ett AI-verktyg ta fram en intervju åt dem.

Men det framgick ingenstans på förstasidan, det stod enbart i en fotnot inne i tidningen. Den fejkade intervjun fick en enorm uppmärksamhet över hela världen och chefredaktören fick sparken under uppmärksammade former.

Familjen Schumacher reagerade starkt och valde, efter samtal med sina jurister, att stämma tidningen.  Nu, ett år efter den omdiskuterade artikeln, har en domstol München kommit fram till att utgivargruppen Funke ska betala 200 000 euro, motsvarande ungefär 2,3 miljoner kronor, i skadestånd till familjen Schumacher. Det skriver Der Spiegel som hänvisar till Übermedien.

Parallellt med detta målet ska även Arbetsdomstolen ta upp fallet med den sparkade chefredaktören.

Kort om F1 inför Monaco GP

 

Kommer du i håg Pat Symonds?

Ingenjören Symmonds arbetade med Schumacher hos Benetton, sedan hos Renault där han var inblandad i Craschgate ( något du kan läsa mer om i min bok bland annat). Sedan 2017 har han jobbat för Formel 1, men snart 71 år gammal lämnar han nu F1 för att börja arbeta för Andretti Global. Det är Michael Andrettis amerikanska team och kämpar för en plats i Formel 1.

FIA (internationella bilsportförbundet) lät Ferrari testa täckta regndäck inför F1 på Imola, men testet föll inte väl ut, utan idén begravs direkt. Enligt analysen skulle det bara vara ge marginell fördel eftersom en stor mängd vatten fortfarande skulle slungas uppåt av diffusorn. Därför vill FIA istället hitta andra lösningar för att hantera problemet med stora vattenmängder på banan.

– Vi har alltid vetat att det finns två huvudfaktorer som bidrar till stänket, säger FIA:s Formel 1-chef Nikolas Tombazis till Motorsport.com

– Den ena är mängden vatten som diffusorn tar upp från marken, och den andra är hjulen. Vi tänkte att vi skulle försöka täcka hjulen helt, till och med mer än vad som är praktiskt, för att se vad vi maximalt kan uppnå med det – för att se om det är lösningen eller inte.

I dagens första inlägg kan du läsa mer om nycklarna till Monaco GP. Jag har pratat med Johnny Herbert, som var trea 1996, och han tror på Lando Norris. Läs  mer om det här.

 

Sida 1 av 377
  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB